Itsemurha, rikos?

Kysymys-Merkki

Onko nykyisen lainsäädännön mukaan itsemurha rikos? Entä siihen yllyttäminen tai avustaminen? En ole ainakaan itse löytänyt laista tällaista pykälää, mutta voihan se jossain siellä olla.

22

8421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polari

      Huolettaako, että se ei onnistu, ja lääkärit kerää aivosi palaset junan renkaista ja kokoaa sinut ja vie linnaan?

    • ...........

      Eivät ole rikoksia. Raja kulkee pyynnöstä surmaamisen ja avunannon välissä. Eli, yllytys ja avunanto eivät ole rikoksia, mutta pyynnöstä surmaaminen sitä jo on.

      • kaikkea sitä...

        Itsemurhassa avustaminen on varmasti rikos. Henkirkos. Onkos jotain aloittajalla tunnollaan?


      • Asiantarkistanut

        Olet väärässä. Nk. avustettu itsemurha ei ole Suomessa rikos. Kuolevan on kuitenkin itse otettava tappava aine.


      • Asiantuntiaaa

        Tappava aine? onko itsemurha pakko tehä jollain aineilla


    • valitan voi voi voi

      Onnistunut itsemurha on rikos josta tulee kuolemanrangaistus jos siitä jää kiinni. Valittaa ei voi.

      • yk

        EI OLE RIKOS! Kai sen vähä-älyisinkin tajuaa...


      • vittuäitis

        vitun idiootti. se on rikos >:I


      • 67inkkari
        yk kirjoitti:

        EI OLE RIKOS! Kai sen vähä-älyisinkin tajuaa...

        On se rikos,mutta ei mene syyttäjälle asti kun ei ole ketä syyttää.


      • keisarin.virsut
        67inkkari kirjoitti:

        On se rikos,mutta ei mene syyttäjälle asti kun ei ole ketä syyttää.

        Useisiin itsemurhakierteisiin johtava salattujen oikeudenkäyntiraporttien julkistaminen on epäeettistä. Onko se rikos, sitä nettipoliisi tutkii.


      • Anonyymi
        yk kirjoitti:

        EI OLE RIKOS! Kai sen vähä-älyisinkin tajuaa...

        Et tainnut ymmärtää vitsiä.


    • ptreu

      Jos esim vaim lähtiessää kotoa,tietää, riidean todennäköiseste
      johtavan itsemurhaan ja hänen pääsevän hyvästäkin suuhteestsa irti
      ja uuten ssuteensen, nkikn onko se yllytystä lain.mukaan.
      Mä kotin nyt hirttoa, muttei kestänyt relleet, katto ankkuri putosi, autokaassuun kai seuraavaksi.Soitin muutaman kerran että ny lähtee, niin vastaus on suunniilleen, siitä vaan,
      Olen bygannut, talot, hommannut autot, hoidan lapset ja koirat, mutta kun on joku paree. Sitä kollia ehqlua uhat enkä vaimoa, mutt mä haluaisin nyt taivvaan puutrhaan





      puolison uhkaama itsemurha todennököinrnniinvoiko häöntä syytt

    • kukkis-70

      Voi juku, mulla ex-ukko uhkaili itsarilla eron alla, niin ammattiihmiset sanoi "se on sinun oma päätös, ei vaimosi ole sinusta vastuussa" et silleen, turha yrittää toisten piikkiin laittaa omaa pelkuruutta kohdata asioita.. Itsarista on paha sen tehnyttä syytteeseen laittaa, mikähän kumma siinä on kun aina välillä tämä itsarin laittomuus nousee puheenaiheeksi.. Ja jos joku auttaa itsatissa, niin se auttajahan ei tehnyt itsaria vaan harkitussa tapauksessa murhan.

    • ei ole rikos

      Yksiselitteisesti itsemurha ei ole lain mukaan rikos. Sellaisessa avustaminen kuitenkin on rikos.

      Itsemurha on itse asiassa ihmisen perusoikeus, jossa puhutaan oikeudesta päättää itse omasta kuolemastaan silloin kun elämä ei enää ole elämisen arvoista syystä tai toisesta.
      Sinulla on eettisesti ajateltuna oikeus päättää missä ja milloin kuolet ja millä tavalla. Elämä itsessään ei voi eikä saa olla ehdoton arvo silloinkin kun esimerkiksi parantumaton tuskallinen sairaus on sinua hitaasti tappamassa. Pitää olla oikeus voida päättää elämänsä inhimillisellä tavalla kitumatta hitaasti pois.

      Itse olen sitä mieltä, että eutanasia pitäisi laillistaa Suomessa. Terminaalivaiheessa muutenkin olevilla potilailla pitää olla oikeus ihmismäiseen kuolemaan avustettuna kun he eivät enää itse kykene hoitamaan itseään päiviltä. Miksi tällaista potilasta ei voisi nukuttaa rauhallisesti ikinuneen?

      Ateistina katson, että oikeus päättää elämästä ja kuolemasta on yksin omissa käsissäni. Lähtö tulee joskus varmasti, minä päätän milloin ja miten.

    • tikotikotikotiko

      Vähän samansuuntaisia ajatuksia mullakin, että krapula tulee, mutta minä päätän päivän.

    • JonesHenry
    • itse.ajojahdinkohde

      Onko itsemurhaan ajaminen rikos. Gang stalking -vainon tavoite on tuhota ihminen. Yksi tapa saada tämä aikaseksi, on ajaa ihminen itsemurhaan elektronisen häirinnän puolella varsinkin tätä tapahtuu. Tehdään ihmisen elämä rääkkäämällä niin kauheaksi, että ainoa keino päästä pakoon on tappaa itsensä.
      Minulla on mielessä viimeisin tietämäni/seuraamani tapaus. Katosi. Löytyi kuolleena. Poliisi totesi:ei liity rikosta. On oikein emävale sadanteen potenssiin. Kyllä liittyi rankkoja rikoksia vuosien ajan. Kun sillä ihmisellä on sukulaisia,en sano nimeä, vaikka yleisesti tiedossa onkin.

      Voi olla, että teki sen itse, voi olla lavastuskin. Nykyisillä energia-aseilla pystyy tappamaan ilman, että jää todisteita.

    • Jatkossa murhasta voi päästä läpi sanomalla että avusti vain itsemurhassa.

    • Anonyymi

      Tapa itsesi hyppäämällä korkealta ,vähintään 5 kerros ja alla asfaltti.
      Maailma haistakoon vitun!!

    • Anonyymi

      Kaikki Suomen poliisiorganisaatioon millään tavalla kuuluva, voisi kansalaisten toimesta yksi toisen jälkeen murhata lavastamalla ne itsemurhiksi. Se on yhtä helppoa kuin poliisijohdon vaimojen nyrkin saaminen synnytyskoloon, siellä kun koko kaupungin ja kylän ukot on soudellu airot levällään puoli vuosisataa.

      • Anonyymi

        Ottakaa oikeasti selvää, kuka näitä rustaa, ettei syyttömien tarvi kärsiä toisten nirjoituksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottakaa oikeasti selvää, kuka näitä rustaa, ettei syyttömien tarvi kärsiä toisten nirjoituksista!

        Luuletko oikeesti asuvas jossain mikämikämaassa, jossa ei löydy sairasta viranomaismafiaa ja rikollisjärjestöä nimeltään poliisiorganisaatio. Osaanotto söpöstä mielikuvasta 😘


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe