Saab 900/16i jarrupalojen vaihto ihmetyttää

JariTre

Moi,

kaverin 91-mallin saabiin pitäisi jarrupalat vaihtaa. Äkkiseltään vilkaisin ja en nähnyt mistä pelkät palat irtoavat. Onko vm 91 900-saabiin tehty jokin ruotsalainen juttu, että pitää ottaa jarrusatulatkin irti palojen vaihtoon tai muuta? Vanhempiin saabeihin olen vaihtanut niitä pienen ikäni, mutta tämä näytti erikoiselta. Onko sama homma edessä ja takana? Miten käsijarru mahtaa olla tässä, ainakin se on taakse?

Toinen kysymys:tarviiko vielä näissä malleissa sitä erikoisavainta, jolla männät ruuvataan sisäänpäin?

Autossa ei ole abseja.

Kiitos etukäteen, jos saan vastauksen.

Jari

12

8351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Etupää:
      Pinat jarupaloja sisäänpäin ja ittoitat satulan kaksi kiinnityspulttia. Nostat satulan pis ja pianat sylinterit sisään, jotta saat uudet palat sopimaan. (HUOM. tarkasta sylinterin kumien kunto!)

      Takapää:
      Poista muovitulpat liukutankojen suojista. Avaa jarrusatulan liukutangot (7mm kuusiokolo avain). Avaa jarrusatulan takaa (14mm kiintolenkki) käsijarrun automaattisäädön säätöruuvin suoja pultti. Löysennä käsijarrun automaattisäätöä (4mm kuusiokolo avain), kunnes saat satulan pois (saattaa tarvita pikkuisen avustusta painamalla sylinteriä sisään). Säädä käsijarrun automaattisäätö minimiin, jotta saat uudet palat paikalleen. Paikalleen laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

      Käsijarrun esisäätö:
      Kierrä 4mm kuusiokolo ruuvia kunnes jarru alkaa ottaa kiinni. Säädön voi jättää melko kireälle (jää hieman päälle), sillä palat kuluvat nopeasti alussa, koska levy on todennäköisesti epätasainen.

      HUOM: ÄLÄ RUTISTA TAKAJARRUSSYLINTEREITÄ VÄKISIN KASAAN.

      Et tarvitse enää jarrusatuloiden kääntötyökalua. Muista ostaa hyvälaatuinen 7mm kuusiokoloavain, jotta saat liukutapit auki. Myös mahdollisimman lyhyt 4mm kuusiokoloavain helpottaa apukuskin puolella (Tankki lähellä)

      Tarvittavat työkalut:
      Etupää:
      Kiintolenkkisarja ja isot siirtoleukapihdit.
      Takapää:
      4mm kuusiokoloavain
      7mm kuusiokoloavain
      Isot siirtoleukapihdit
      14mm kiintolenkki

      • Tetsi

        Etupään osalta riittää kun irroittaa satulan alemman (liuku)pultin ja kääntää satulan ylös.

        Takana pitää irroittaa koko satula kuten edellä kuvattu.


      • Make

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.


      • 9000LPT
        Make kirjoitti:

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.


      • Mertmi
        9000LPT kirjoitti:

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.


      • JariTre
        Mertmi kirjoitti:

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari


      • Dohc
        JariTre kirjoitti:

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari

        Joo, kyllä tää uusi rakenne on oikastaan helpompi ja toimii paljon paremmin.


    • Epäonnistunut

      Helppo juttu mut miksi jarrusatula vastaa vanteeseen. Vaihtoin levyt ja palat eteen, sen jälkeen jarrusatula vastaa vanteeseen ulkoreunalta. Kun sievästi jarruuttaa silloin ei vastaa. Missä vika?

      • VanhaSaabisti

        Minulla oli vanha dieselkäyttöinen Volvomersufarmaritoyota, jolla ajoin 5 miljoonaa km ja ikuna ei tarvinnut jarrupaloja vaihtaa. Osta sinäkin vanha loppuunajettu diesel... Mutta oikeesti, kyllä se jarrusatula on varmaan jotenkin huonosti kiinni ellei sitten ole vanteina jotain sopimatonta aluvannetta johon satula ei mahdu kunnolla. Ei ole itselle käynyt vastaavaa koskaan 20 vuoden aikana.


    • Saabasentaja

      Pyöriikö levujarru hyvin ilman vannetta edessä.jos pyörii niin vanteessa on väärä et.takana pitää pyörittää mäntä sisään.männän painaminen rikkoo käsijarrun hampaat syllinteristä.jos käsijarru pitää hyvin ja pelkkä jarrulevy pyörii hyvin niin vanteessa on väärä et.tietysti pitää olla varma että satulat on oikein paikallaan.

    • Tällaistasattuu

      Minulla on ollut yhdessä tonnarissa tuota vanteen ja satulan hankausta. Voi olla että peruskorjattu satula on muuttunut jotenkin ylisuureksi. Tai vanne on sopimaton, tai kuten minulla alumiinivanteen liimattu tasapainotusnokare hipaisi ohi kulkiessaan jarrusatulaa. Parani rälläkällä ranettamalla sitä jarrusatulaa.

      • onnitteluni

        Jarrusatulan laikkaaminen on fiksu veto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe