KÄSIJARRUN TESTAUS

KIKI.

JOS ON AUTO, JOSSA KÄSIJARRU TOIMII MEKAANISESTI TAPILLA TMS (ELI ON VAIN JOKO PÄÄLLÄ/POIS) NIIN TÄLLAISTA KÄSIJARRUAHAN EI TIETENKÄÄN SAISI TESTAT DYNAMOMETRILLÄ TAI MUUTENKAAN KÄYTTÄÄ AUTON LIIKKUESSA.

NIIN MITEN ON, JOS ON AUTO, JOSSA ON TÄLLAINEN KÄSIJARRU, NIIN EIKÄ SITÄ TODELLAKAAN KUULU TESTATA MITENKÄÄN, VAAN LUOTETAAN SIIHEN, ETTÄ KYLLÄ OMISTAJA SEN KUNNON TIETÄÄ?

59

11881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gör

      Missä autossa on käsijarru tapilla, ei taida olla muussa kuin kikin lastenrattaissa.

      Lisäksi katsastuksessa kaikki perustuu testaamiseen ja katsastajan päätelmiin, ei auton omistajan tietoon.

      • ei kyllä tuu...

        muutakuin Fiat Ducato, Citroen Jumper ja Peugeot boxer, ja tosiaan rattaissa on kyllä usein käytössä vastaava seisonjarru, mutta rattaissa sitä ei testat vuosittain katsastuksssa...


      • Bullex
        ei kyllä tuu... kirjoitti:

        muutakuin Fiat Ducato, Citroen Jumper ja Peugeot boxer, ja tosiaan rattaissa on kyllä usein käytössä vastaava seisonjarru, mutta rattaissa sitä ei testat vuosittain katsastuksssa...

        Mainitsemissasi autoissa käsijarru ei toimi "tapilla" ja niissä jarrun toiminta testataan.


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Mainitsemissasi autoissa käsijarru ei toimi "tapilla" ja niissä jarrun toiminta testataan.

        ETTÄ SE ONN/OFF KÄSIJARRU EI TOIMI TAPILLA, NIIN MILLÄ SYSTEEMILLÄ SE SITTEN TOIMII, NO JOKU LUKITUSSALPAYSTEEMI SIELLÄ ON, EN TIEDÄ, EN OLE TUTKINUT.

        JA VARMAAN JOKU KATSASTAJA TUON TESTAAKIN, ESIM VETÄMÄLLÄ KÄSIJARRUN PÄÄLLE, JA KOITTAMALLA LÄHTEÄ LIIKKEELLE...


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        ETTÄ SE ONN/OFF KÄSIJARRU EI TOIMI TAPILLA, NIIN MILLÄ SYSTEEMILLÄ SE SITTEN TOIMII, NO JOKU LUKITUSSALPAYSTEEMI SIELLÄ ON, EN TIEDÄ, EN OLE TUTKINUT.

        JA VARMAAN JOKU KATSASTAJA TUON TESTAAKIN, ESIM VETÄMÄLLÄ KÄSIJARRUN PÄÄLLE, JA KOITTAMALLA LÄHTEÄ LIIKKEELLE...

        Ducatossa on seisontajarrulle jarrurumpu, joka on uritettu. Jarrukenkiä ei ole tehty kestämään liukumista näitä uria vasten.

        ps. HANKI EHJÄ NÄPPÄIMISTÖ


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Ducatossa on seisontajarrulle jarrurumpu, joka on uritettu. Jarrukenkiä ei ole tehty kestämään liukumista näitä uria vasten.

        ps. HANKI EHJÄ NÄPPÄIMISTÖ

        ELI SIIS JARRURUMMUSSA ON URIA, JA JARRUKENGISSÄ, JOTKA TOISIAAN VASTEN ON KIINNI JA PYSYY?

        JA TOTAKAI JOS VAUHDISSA VETÄSEE KÄSIJARRUA, NIIN NE URAT HAJOAA, JOTEN SITÄ DUCATON KÄSIJARRUA EI VOI TESTATA RULLILLA...


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        ELI SIIS JARRURUMMUSSA ON URIA, JA JARRUKENGISSÄ, JOTKA TOISIAAN VASTEN ON KIINNI JA PYSYY?

        JA TOTAKAI JOS VAUHDISSA VETÄSEE KÄSIJARRUA, NIIN NE URAT HAJOAA, JOTEN SITÄ DUCATON KÄSIJARRUA EI VOI TESTATA RULLILLA...

        Jarrurummussa on urat, mutta jarrukengissä ei.

        Pyydä vaikka niitä Orikedon A-Katsastuksen setiä tai tätejä näyttämään kuvaa jarrurummusta.

        Voisit ottaa jo sen CapsLockin pois päältä. On huomattavasti mukavampaa lukea tekstiä, jossa ei ole pelkkia ISOJA KIRJAIMIA. Pelkkien isojen kirjamien käyttö tulkitaan yleisesti huutamiseksi, eikä sille ole tässä keskustelussa mitään tarvetta.


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Jarrurummussa on urat, mutta jarrukengissä ei.

        Pyydä vaikka niitä Orikedon A-Katsastuksen setiä tai tätejä näyttämään kuvaa jarrurummusta.

        Voisit ottaa jo sen CapsLockin pois päältä. On huomattavasti mukavampaa lukea tekstiä, jossa ei ole pelkkia ISOJA KIRJAIMIA. Pelkkien isojen kirjamien käyttö tulkitaan yleisesti huutamiseksi, eikä sille ole tässä keskustelussa mitään tarvetta.

        ETTÄ KENGÄT OISI SILEÄT JA RUMMUT URITETTU, NIIN EIKSÖS ILLOIN KÄSIJARRUA PYSTYISI "LUISTATTAMAAN" KUTEN TAVALLISTA JARRUA, VAIKKA SE SÖISIKIN PALOJA INNOLA? KYLLÄ PYSTYISI.

        MUTTA KUN DUCATOSSA KÄSIJARRU EI PIDÄ YHTÄÄN, ENNENKUIN SE ON TARPKEEIS YLHÄÄLLÄ, JA SITTEN NAPPAA KIINNI KUNNOLLA JA PYSYY KIINNI, ELI JONKINNÄKÖIEN HAMMASRATAS/TAPPISYSTEEMI SIELLÄ ON, JA JOSKUS TOSIAAN VOI KÄYDÄ NIIN, ETTÄ URAT TMS EI OLE KOHDALLAAN JA KÄSIJARRU NAPPAA KUNNOLLA KIINNI, VASTA KUN AUTO ON HIEMAN LIIKAHTANUT.

        JA TOSIAAN, AUTO JOSSA TUO SYSTEEMI ON, AINAKIN 02-06 DUCATOT/JUMPPERIT/BOXERIT, TOKI LÄHES VASTAAVIA SYSTEEMEJÄ OLET VOINUT NÄHDÄ JOSKUS, MUTTA ET VARMAAN JUURI TUOLLAISTA :)


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        ETTÄ KENGÄT OISI SILEÄT JA RUMMUT URITETTU, NIIN EIKSÖS ILLOIN KÄSIJARRUA PYSTYISI "LUISTATTAMAAN" KUTEN TAVALLISTA JARRUA, VAIKKA SE SÖISIKIN PALOJA INNOLA? KYLLÄ PYSTYISI.

        MUTTA KUN DUCATOSSA KÄSIJARRU EI PIDÄ YHTÄÄN, ENNENKUIN SE ON TARPKEEIS YLHÄÄLLÄ, JA SITTEN NAPPAA KIINNI KUNNOLLA JA PYSYY KIINNI, ELI JONKINNÄKÖIEN HAMMASRATAS/TAPPISYSTEEMI SIELLÄ ON, JA JOSKUS TOSIAAN VOI KÄYDÄ NIIN, ETTÄ URAT TMS EI OLE KOHDALLAAN JA KÄSIJARRU NAPPAA KUNNOLLA KIINNI, VASTA KUN AUTO ON HIEMAN LIIKAHTANUT.

        JA TOSIAAN, AUTO JOSSA TUO SYSTEEMI ON, AINAKIN 02-06 DUCATOT/JUMPPERIT/BOXERIT, TOKI LÄHES VASTAAVIA SYSTEEMEJÄ OLET VOINUT NÄHDÄ JOSKUS, MUTTA ET VARMAAN JUURI TUOLLAISTA :)

        Tiedän kyllä tarkkaan millainen seisontajarrusysteemi mainituissa autoissa on. Rummussa on urat, mutta jarrunauhoissa ei. Nauhat pystyvät liukumaan uria vasten kun kahvasta vetää pienellä voimalla.

        Käy vaikka siellä A-Katsastuksen Orikedon asemalla kysymässä millainen systeemi Ducatossa on. Heiltä voisi löytyä myös kuva rummusta.


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Tiedän kyllä tarkkaan millainen seisontajarrusysteemi mainituissa autoissa on. Rummussa on urat, mutta jarrunauhoissa ei. Nauhat pystyvät liukumaan uria vasten kun kahvasta vetää pienellä voimalla.

        Käy vaikka siellä A-Katsastuksen Orikedon asemalla kysymässä millainen systeemi Ducatossa on. Heiltä voisi löytyä myös kuva rummusta.

        SANOIT TON JO, TAI VAIVAAKO DEMENTIA?

        KUTEN SANOTTU, DUCATON JARRU JOKO ON PÄÄLLÄ TAI POIS, ELI KYLLÄ NE JOSSAIN KOHTAA "PAMAHTAA" LUKKOON, VAIKKA KUINKA HILJAA KAHVAA VETÄISI.

        JA EDELLEENKÄÄN, EN TARVITSE KUVAA TUOSTA, KOSKA TIEDÄN TOIMINAAN, EI VAAN KIINNOSTA TOIMIIKO SE TAPILLA, URILLA TAI MILLÄ LIE.

        TOKI VAHEMMISSA TAI UUDEMISSA VOI OLLA KUVALEMASI SYSTEEMI.

        JA OLI SE MILLÄ TEKNIIKALLA VAAN TOTEUTETTU, NIIN KAI SE SILTI TESTATA PITÄISI?


      • Willeeni
        KIKI. kirjoitti:

        SANOIT TON JO, TAI VAIVAAKO DEMENTIA?

        KUTEN SANOTTU, DUCATON JARRU JOKO ON PÄÄLLÄ TAI POIS, ELI KYLLÄ NE JOSSAIN KOHTAA "PAMAHTAA" LUKKOON, VAIKKA KUINKA HILJAA KAHVAA VETÄISI.

        JA EDELLEENKÄÄN, EN TARVITSE KUVAA TUOSTA, KOSKA TIEDÄN TOIMINAAN, EI VAAN KIINNOSTA TOIMIIKO SE TAPILLA, URILLA TAI MILLÄ LIE.

        TOKI VAHEMMISSA TAI UUDEMISSA VOI OLLA KUVALEMASI SYSTEEMI.

        JA OLI SE MILLÄ TEKNIIKALLA VAAN TOTEUTETTU, NIIN KAI SE SILTI TESTATA PITÄISI?

        Olen ajanut useammalla tuon tyyppisellä Ducatolla kuin sinä, tunnen sen seisontajarrujärjestelmän ja olen testannut todella monta sellaista.

        Täällä ainakin Bullex on kertonut aivan oikein ko. seisontajarrun toiminnasta. Huomaan, että et ymmärrä sen toimintaa etkä tiedä millaisia osia siinä on.

        Suosittelisin, että ihan oikeasti tutustut sen osiin ja sen toimintaan. Voinet myös testata jonkin muun yksilön kuin omasi seisontajarrua.

        Mitä muita autoja sinulla on käytössä, eli mihin muihin autoihin vertaat Ducaton seisontajarrun toimintaa ja tuntumaa?


      • KiKi.
        Willeeni kirjoitti:

        Olen ajanut useammalla tuon tyyppisellä Ducatolla kuin sinä, tunnen sen seisontajarrujärjestelmän ja olen testannut todella monta sellaista.

        Täällä ainakin Bullex on kertonut aivan oikein ko. seisontajarrun toiminnasta. Huomaan, että et ymmärrä sen toimintaa etkä tiedä millaisia osia siinä on.

        Suosittelisin, että ihan oikeasti tutustut sen osiin ja sen toimintaan. Voinet myös testata jonkin muun yksilön kuin omasi seisontajarrua.

        Mitä muita autoja sinulla on käytössä, eli mihin muihin autoihin vertaat Ducaton seisontajarrun toimintaa ja tuntumaa?

        Sitä seisontajarrua, mutta sen toiminnan huomaa ihan testaamalla käsijarrua hitaassa vauhdissa, eli se joko on auki tai kiinni, ja "ducatoja" joissa tuota olen testannut on ollut Ducaton paku vm 05, Jumpperin koppa-auto 03, ja jumpperin koppa-auto 04, sekä Boxerin pikkupaku vm 02, toki uudenmallista Jumpperia (oisko ollut 08) olen myös jonkun metrin ajanut, mutta ei kyllä silloin tullut tarvetta huomata millainen käsijarru niissä on.

        Toki muita autoja joita olen ajanut jossa on seisontajarru on mm Nissan Micra, Peugeot 307,m Fiat Tempra, Ford Tourneo, Fiat Uno, Fiat Stilo, MB Sprinter (eri malleja), MB vito, VW Craffter, Ford Focus, Ford Mondeo, Chryesler neon, Volvo V40, maza 303f, Renault Scenic, Fiat Brava, Audi A4, Citroen Picasso, Joku porrasperäinen Opel, Fiat Marea ja varmaan monta muutakin mitä en muista...

        Eli eiköhäs sitä vertailukohtaa eri autoihin löydy :) :) :)


      • Normits
        KiKi. kirjoitti:

        Sitä seisontajarrua, mutta sen toiminnan huomaa ihan testaamalla käsijarrua hitaassa vauhdissa, eli se joko on auki tai kiinni, ja "ducatoja" joissa tuota olen testannut on ollut Ducaton paku vm 05, Jumpperin koppa-auto 03, ja jumpperin koppa-auto 04, sekä Boxerin pikkupaku vm 02, toki uudenmallista Jumpperia (oisko ollut 08) olen myös jonkun metrin ajanut, mutta ei kyllä silloin tullut tarvetta huomata millainen käsijarru niissä on.

        Toki muita autoja joita olen ajanut jossa on seisontajarru on mm Nissan Micra, Peugeot 307,m Fiat Tempra, Ford Tourneo, Fiat Uno, Fiat Stilo, MB Sprinter (eri malleja), MB vito, VW Craffter, Ford Focus, Ford Mondeo, Chryesler neon, Volvo V40, maza 303f, Renault Scenic, Fiat Brava, Audi A4, Citroen Picasso, Joku porrasperäinen Opel, Fiat Marea ja varmaan monta muutakin mitä en muista...

        Eli eiköhäs sitä vertailukohtaa eri autoihin löydy :) :) :)

        Tuo vastaa tavallisen katsastusmiehen tavallista yhtä työpäivää. Tuollaisia kertyy vuodessa runsaat 200.


      • kiki.
        Normits kirjoitti:

        Tuo vastaa tavallisen katsastusmiehen tavallista yhtä työpäivää. Tuollaisia kertyy vuodessa runsaat 200.

        Otsikossa se pääasia tulikin.

        Hyvä jos viikossa yksi uusi auto tulee ajettua, joskus voi olla pari kuukauttakin taukoa, ettei tuu mitään uutta autoo ajettuu.

        Mutta kuitenkin, siis kokemusta löytyy perkeleen monesta muustakin autosta kuin ducatoista, joten taatusti tiedän erilaisia käsijarruratkaisua, toki ducaton käsijarru on se hyvä puoli, että sen kanssa auto kanssa sitten pysyy paikallaan, oli kuinka jyrkkä mäki vaan, yhtä tehokkaa "normaalin" käsijarrun olen nähny vain 616 sprintterissä...


      • TOKI VAIKKAPA IHAN
        KiKi. kirjoitti:

        Sitä seisontajarrua, mutta sen toiminnan huomaa ihan testaamalla käsijarrua hitaassa vauhdissa, eli se joko on auki tai kiinni, ja "ducatoja" joissa tuota olen testannut on ollut Ducaton paku vm 05, Jumpperin koppa-auto 03, ja jumpperin koppa-auto 04, sekä Boxerin pikkupaku vm 02, toki uudenmallista Jumpperia (oisko ollut 08) olen myös jonkun metrin ajanut, mutta ei kyllä silloin tullut tarvetta huomata millainen käsijarru niissä on.

        Toki muita autoja joita olen ajanut jossa on seisontajarru on mm Nissan Micra, Peugeot 307,m Fiat Tempra, Ford Tourneo, Fiat Uno, Fiat Stilo, MB Sprinter (eri malleja), MB vito, VW Craffter, Ford Focus, Ford Mondeo, Chryesler neon, Volvo V40, maza 303f, Renault Scenic, Fiat Brava, Audi A4, Citroen Picasso, Joku porrasperäinen Opel, Fiat Marea ja varmaan monta muutakin mitä en muista...

        Eli eiköhäs sitä vertailukohtaa eri autoihin löydy :) :) :)

        TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN TOKI VAIKKAPA IHAN


    • jep,jep

      Voidaan kyllä testata muutenkin kuin rullissa ajamalla.Voit itsekin testata sen vetämällä päälle ja yrittää
      lähteä liikkeelle.Jos auto ei siitä mielellään lähde liikkeelle se todennäköisesti pitää ja kelpaa katsastuksessa.Sitäpaitsi sähköisiä käsijarruja joita on muutamissa autoissa ei edes voi testata rullissa.

      • ei testata ei.

        ei tietenkään testattu rullissa, koska käsijarru olisi varmaanki ko. toimenpiteestä hajonnut, tai ei ainakaan olisi tykännyt hyvää, niinpä katsastaja päätti olla kokonaan testaamatta jarrua, tosiaan itsekin olisin sen koittanut testa juuri mainitsemallasi tavalla...


    • Huolestunut.

      Mene lääkäriin, lääkitys ei ehkä ole riittävä.

    • Valistusta

      Käsijarru on seisontajarru, koska kyseinen toiminto voidaan aktivoida käsi/jalka-tai sähköisesti ohjatusti. Seisontajarrun tehokkuus tarkastetaan aina katsastuksessa, ajoneuvon merkin/mallin huomioiden.
      KIKI ajattelee tietysti seisontajarrua ihan muulla tavalla.

      • KIKI.

        JOSSA SEISONTAJARRU KYTKETÄÄN VASEMMALLA KÄDELLÄ, NIIN KÄSIJARRU KUVASTAA SITÄ HYVIN, KOSKA KÄDELLÄ SITÄ KÄYTETÄÄN ;)

        NO ANYWAY, JOS TUOTA KÄSIJARRU TESTAISI VAUHDISSA/RULLIEN PÄÄLLÄ, NIIN SE HAJOAISI, TAI EI AINAKAAN TYKKÄISI HYVÄÄ, KOSKA SE TOSIAAN ON JOKO PÄÄLLÄ TAI POIS, ELI EI OLE MITÄÄN "LUISTATTAMISVAIHTOEHTOA"

        NO KERROS SINÄ SITTEN MITEN TESTAISIT 05 DUCATON KÄSIJARRUN, SILLÄ ORIKEDON A-KATSASTUKSESSA EI TESTATTU OLLENKAAN...


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        JOSSA SEISONTAJARRU KYTKETÄÄN VASEMMALLA KÄDELLÄ, NIIN KÄSIJARRU KUVASTAA SITÄ HYVIN, KOSKA KÄDELLÄ SITÄ KÄYTETÄÄN ;)

        NO ANYWAY, JOS TUOTA KÄSIJARRU TESTAISI VAUHDISSA/RULLIEN PÄÄLLÄ, NIIN SE HAJOAISI, TAI EI AINAKAAN TYKKÄISI HYVÄÄ, KOSKA SE TOSIAAN ON JOKO PÄÄLLÄ TAI POIS, ELI EI OLE MITÄÄN "LUISTATTAMISVAIHTOEHTOA"

        NO KERROS SINÄ SITTEN MITEN TESTAISIT 05 DUCATON KÄSIJARRUN, SILLÄ ORIKEDON A-KATSASTUKSESSA EI TESTATTU OLLENKAAN...

        Kyllä ko. asemalla on ko. tyypin Ducatoista ainakin ennen testattu seisontajarrut ja toimimattomat hylätty. Siellä on tosin porukka vaihtunut aika tehokkaasti viimeisen puolentoista vuoden aikana, ja nykyistä porukkaa en kovin hyvin tunne. Katsastuksesta vastaava henkilö ainakin tietää kuinka homma testataan.

        Mistä päättelet, että seisontajarrua ei testattu?


      • gör
        KIKI. kirjoitti:

        JOSSA SEISONTAJARRU KYTKETÄÄN VASEMMALLA KÄDELLÄ, NIIN KÄSIJARRU KUVASTAA SITÄ HYVIN, KOSKA KÄDELLÄ SITÄ KÄYTETÄÄN ;)

        NO ANYWAY, JOS TUOTA KÄSIJARRU TESTAISI VAUHDISSA/RULLIEN PÄÄLLÄ, NIIN SE HAJOAISI, TAI EI AINAKAAN TYKKÄISI HYVÄÄ, KOSKA SE TOSIAAN ON JOKO PÄÄLLÄ TAI POIS, ELI EI OLE MITÄÄN "LUISTATTAMISVAIHTOEHTOA"

        NO KERROS SINÄ SITTEN MITEN TESTAISIT 05 DUCATON KÄSIJARRUN, SILLÄ ORIKEDON A-KATSASTUKSESSA EI TESTATTU OLLENKAAN...

        no vaikka sitä kädellä käytettään ja vaikka vasemmalla, niin ei siellä mitään tappia ole...

        On tietysti olemassa auto malleja joita ei testata rullilla koska rakenne ei ole tarkoitettu siihen, ja syy monesti on suurien jarruvoimien ja itsetehostuksen. on malleja joissa jarru vaikuttaa taka rumpuihin tai kardaaniin samat oireet..


        No tappia näissäkään ei ole vaikka kiki tappia haluisi näissäkin nähdä ,jos autossa on käsijarru sellaista tyyppiä ettei sitä rullilla voi testata niin siinnä on kaksi vaihtoehtoa eli tasamaalla kokeilla pitävyys tai käyttää lain vaatimaa kaltevaa pintaa ja okokeilla pysyykö paikallaan.


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Kyllä ko. asemalla on ko. tyypin Ducatoista ainakin ennen testattu seisontajarrut ja toimimattomat hylätty. Siellä on tosin porukka vaihtunut aika tehokkaasti viimeisen puolentoista vuoden aikana, ja nykyistä porukkaa en kovin hyvin tunne. Katsastuksesta vastaava henkilö ainakin tietää kuinka homma testataan.

        Mistä päättelet, että seisontajarrua ei testattu?

        KATO SATUIN OLEMAAN MUKANA KOKO KATSASTUKSEN AJAN, JA OLISIN KYLLÄ HUOMANNUT JOS SE OLISI TESTATTU.

        NO MUTTA KERRO SINÄ MITEN TE TESTAATTE KO. AUTOMALLIN KÄSIJARRUN? RULLIEN PÄÄLLÄKÖ? MONTAKO KERTAA ON RUSAHTANUT PASKAXI?


      • KIKI.
        gör kirjoitti:

        no vaikka sitä kädellä käytettään ja vaikka vasemmalla, niin ei siellä mitään tappia ole...

        On tietysti olemassa auto malleja joita ei testata rullilla koska rakenne ei ole tarkoitettu siihen, ja syy monesti on suurien jarruvoimien ja itsetehostuksen. on malleja joissa jarru vaikuttaa taka rumpuihin tai kardaaniin samat oireet..


        No tappia näissäkään ei ole vaikka kiki tappia haluisi näissäkin nähdä ,jos autossa on käsijarru sellaista tyyppiä ettei sitä rullilla voi testata niin siinnä on kaksi vaihtoehtoa eli tasamaalla kokeilla pitävyys tai käyttää lain vaatimaa kaltevaa pintaa ja okokeilla pysyykö paikallaan.

        ETTÄ MIKÄ SEN DUCATON KÄSIJARRUN SATTUU LUKITSEMAAN, MUTTA TOIMINTA TUNTUU, SIIS TUNTUU SITLÄ, ETTÄ ON LEVY JOSSA ON REIKIÄ JOIHIN MENEE SITTEN TAPPI, TOKI TUO ON VOITU MYÖS TOTEUTTAA HAMMASRATTAALLA, JOHON MENEE JOKU LUKITUSSALPA TMS, MUTTA KUITENKIN JOTENKIN MEKAANISESTI SE LUKITAAN JA SE ON JOKO PÄÄLÄ TAI POIS, JA TOSIAAN JOS VAUHDISSA SEN KISKOISI PÄÄLLE, NIIN LUULEN ETTÄ KÄVISI NIIN ETTÄ A: PYÖRÄT PYSYISI LUKOSSA KUNNES SE ON KORJATTU B: PYÖRÄT EI MENISI ENÄÄ IKINÄ LUKKOON ENNE KORJAUSTA.

        NO ANYWAY, TUOTA KÄSIJARRUA EI TESTATTU RULLILLA, EIKÄ KALTEVALLA ALUSTALLA, EIKÄ MITENKÄÄN MUUTENKAAN


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        KATO SATUIN OLEMAAN MUKANA KOKO KATSASTUKSEN AJAN, JA OLISIN KYLLÄ HUOMANNUT JOS SE OLISI TESTATTU.

        NO MUTTA KERRO SINÄ MITEN TE TESTAATTE KO. AUTOMALLIN KÄSIJARRUN? RULLIEN PÄÄLLÄKÖ? MONTAKO KERTAA ON RUSAHTANUT PASKAXI?

        En testaa Ducaton seisontajarruja, koska en omista sellaista, enkä ole katsastusmies tai korjaamolla töissä.


      • Naamarinax
        KIKI. kirjoitti:

        ETTÄ MIKÄ SEN DUCATON KÄSIJARRUN SATTUU LUKITSEMAAN, MUTTA TOIMINTA TUNTUU, SIIS TUNTUU SITLÄ, ETTÄ ON LEVY JOSSA ON REIKIÄ JOIHIN MENEE SITTEN TAPPI, TOKI TUO ON VOITU MYÖS TOTEUTTAA HAMMASRATTAALLA, JOHON MENEE JOKU LUKITUSSALPA TMS, MUTTA KUITENKIN JOTENKIN MEKAANISESTI SE LUKITAAN JA SE ON JOKO PÄÄLÄ TAI POIS, JA TOSIAAN JOS VAUHDISSA SEN KISKOISI PÄÄLLE, NIIN LUULEN ETTÄ KÄVISI NIIN ETTÄ A: PYÖRÄT PYSYISI LUKOSSA KUNNES SE ON KORJATTU B: PYÖRÄT EI MENISI ENÄÄ IKINÄ LUKKOON ENNE KORJAUSTA.

        NO ANYWAY, TUOTA KÄSIJARRUA EI TESTATTU RULLILLA, EIKÄ KALTEVALLA ALUSTALLA, EIKÄ MITENKÄÄN MUUTENKAAN

        Kuka sen jätti testaamatta?


      • käsijarrut pystyy
        KIKI. kirjoitti:

        ETTÄ MIKÄ SEN DUCATON KÄSIJARRUN SATTUU LUKITSEMAAN, MUTTA TOIMINTA TUNTUU, SIIS TUNTUU SITLÄ, ETTÄ ON LEVY JOSSA ON REIKIÄ JOIHIN MENEE SITTEN TAPPI, TOKI TUO ON VOITU MYÖS TOTEUTTAA HAMMASRATTAALLA, JOHON MENEE JOKU LUKITUSSALPA TMS, MUTTA KUITENKIN JOTENKIN MEKAANISESTI SE LUKITAAN JA SE ON JOKO PÄÄLÄ TAI POIS, JA TOSIAAN JOS VAUHDISSA SEN KISKOISI PÄÄLLE, NIIN LUULEN ETTÄ KÄVISI NIIN ETTÄ A: PYÖRÄT PYSYISI LUKOSSA KUNNES SE ON KORJATTU B: PYÖRÄT EI MENISI ENÄÄ IKINÄ LUKKOON ENNE KORJAUSTA.

        NO ANYWAY, TUOTA KÄSIJARRUA EI TESTATTU RULLILLA, EIKÄ KALTEVALLA ALUSTALLA, EIKÄ MITENKÄÄN MUUTENKAAN

        testaamaan dynamolla, kun tekee sen varovasti.
        Niistä mikään hajoa.


      • Edvis
        käsijarrut pystyy kirjoitti:

        testaamaan dynamolla, kun tekee sen varovasti.
        Niistä mikään hajoa.

        Harvemmin niistä mitään kerralla laukeaa. Eivät vain kestä lähellekään niin kauaa kuin kestäisivät ilman sitä testaamista.


      • KIKI.
        käsijarrut pystyy kirjoitti:

        testaamaan dynamolla, kun tekee sen varovasti.
        Niistä mikään hajoa.

        NO EN TIEDÄ MITEN PITÄISI TESTATA, MUTTA EI SE AINAKAAN HYVÄKSI JARRUILLE OLE, ETTÄ YHTÄKKIÄ MENEE PYÖRÄT LUKKOON DYNAMOMTRILLÄ, JOSSA VOIMAA KUITENKIN ON AIKA RAJUSTI, JA TOSIAAN ASENTOJA ON KAKSI KOKONAAN VAPAA/KOKONAAN LUKOSSA, EI SIIS OLE VÄLIMUOTOA, PAITSI TIETENIN SILLOIN JOS SATTUU OELMAAN, NIIN ETTÄ TAPPI TMS LUKITUSSYSTEEMI EI OLE KOHDALLAAN.

        NO ANYWAY, TUOSSA AUTOSSA EI TESTATTU MITENKÄÄN


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        NO EN TIEDÄ MITEN PITÄISI TESTATA, MUTTA EI SE AINAKAAN HYVÄKSI JARRUILLE OLE, ETTÄ YHTÄKKIÄ MENEE PYÖRÄT LUKKOON DYNAMOMTRILLÄ, JOSSA VOIMAA KUITENKIN ON AIKA RAJUSTI, JA TOSIAAN ASENTOJA ON KAKSI KOKONAAN VAPAA/KOKONAAN LUKOSSA, EI SIIS OLE VÄLIMUOTOA, PAITSI TIETENIN SILLOIN JOS SATTUU OELMAAN, NIIN ETTÄ TAPPI TMS LUKITUSSYSTEEMI EI OLE KOHDALLAAN.

        NO ANYWAY, TUOSSA AUTOSSA EI TESTATTU MITENKÄÄN

        Mainitussa Ducatossa seisontajarru ei ole täysin ON/OFF -tyyppinen, vaan se voi luistaa hieman. Se ei vaan kovin paljoa luistatusta kestä.


      • mitään tappisysteemi
        KIKI. kirjoitti:

        NO EN TIEDÄ MITEN PITÄISI TESTATA, MUTTA EI SE AINAKAAN HYVÄKSI JARRUILLE OLE, ETTÄ YHTÄKKIÄ MENEE PYÖRÄT LUKKOON DYNAMOMTRILLÄ, JOSSA VOIMAA KUITENKIN ON AIKA RAJUSTI, JA TOSIAAN ASENTOJA ON KAKSI KOKONAAN VAPAA/KOKONAAN LUKOSSA, EI SIIS OLE VÄLIMUOTOA, PAITSI TIETENIN SILLOIN JOS SATTUU OELMAAN, NIIN ETTÄ TAPPI TMS LUKITUSSYSTEEMI EI OLE KOHDALLAAN.

        NO ANYWAY, TUOSSA AUTOSSA EI TESTATTU MITENKÄÄN

        Ainoastaan käsijarrurummuissa on joissakin malleissa poikittainen uritus. Hitaasti kahvasta vetämällä näkee dynamolla, lähteekö pitämään. Tosin aika haukkaavasti ottaa kiinni, mutta silloin jarru pitääkin vapauttaa jo hyvissä ajoin. Tosin vaikka vetää telat lukkoon, niistä ei mikään hajoa.
        Testaan aina, niin myös tänään, kaikkien ducatojen käsijarrut normaalisti dynamometrillä.


      • KIKI.
        mitään tappisysteemi kirjoitti:

        Ainoastaan käsijarrurummuissa on joissakin malleissa poikittainen uritus. Hitaasti kahvasta vetämällä näkee dynamolla, lähteekö pitämään. Tosin aika haukkaavasti ottaa kiinni, mutta silloin jarru pitääkin vapauttaa jo hyvissä ajoin. Tosin vaikka vetää telat lukkoon, niistä ei mikään hajoa.
        Testaan aina, niin myös tänään, kaikkien ducatojen käsijarrut normaalisti dynamometrillä.

        TUOLLA TURUSSA, KUN TOSIAAN NIIN HUOMAAMATTA SEN KÄSIJARRUN TETSAA DYNAMOMETRILLÄ, ETTEN EDES MINÄ HUOMAA KYYDISSÄ OLLESSA, ETTÄ SITÄ ON TESTATTU ;)


      • Zimoer
        KIKI. kirjoitti:

        TUOLLA TURUSSA, KUN TOSIAAN NIIN HUOMAAMATTA SEN KÄSIJARRUN TETSAA DYNAMOMETRILLÄ, ETTEN EDES MINÄ HUOMAA KYYDISSÄ OLLESSA, ETTÄ SITÄ ON TESTATTU ;)

        Paljon muutakin jää asiakkailta huomaamatta auton katsastuksessa. Silloin tällöin asiakkaat väittävät, että en ole jotain asiaa tarkastanut. Ihmettelevät sitten kun pystyn kertomaan ko. kohteesta yksityiskohtia, joita ei voi tietää tarkastamatta asiaa nimenomaan kyseisestä yksilöstä.


      • Kepardiino
        KIKI. kirjoitti:

        TUOLLA TURUSSA, KUN TOSIAAN NIIN HUOMAAMATTA SEN KÄSIJARRUN TETSAA DYNAMOMETRILLÄ, ETTEN EDES MINÄ HUOMAA KYYDISSÄ OLLESSA, ETTÄ SITÄ ON TESTATTU ;)

        Väittääkö katsastusmies testanneensa seisontajarrun dynamometrillä? Olitko kyydissä KOKO katsastuksen ajan? Olitko kyydissä myös siinä vaiheessa kun katsastusmies siirsi auton savutusmittarilta eteenpäin montulla? Ajoitko auton itse montulta ulos, vai ajoiko sen katsastusmies?

        PS. Hanki näppäimistö jossa CAPS LOCK -näppäin on ehjä. On lukijoiden kiusaamista kirjoittaa pelkillä ISOILLA KIRJAIMILLA.


      • kiki.
        Zimoer kirjoitti:

        Paljon muutakin jää asiakkailta huomaamatta auton katsastuksessa. Silloin tällöin asiakkaat väittävät, että en ole jotain asiaa tarkastanut. Ihmettelevät sitten kun pystyn kertomaan ko. kohteesta yksityiskohtia, joita ei voi tietää tarkastamatta asiaa nimenomaan kyseisestä yksilöstä.

        Mun katsastukseen viemissä autoissa tarkastamatta muutamia muitakin asioita kuin ducaton käsijarru, äkkiseltään tulee mieleen

        Ikkuinoiden avausmekanismit
        Tuulettimen toiminta (huurteenpoisto)
        turvavöiden toiminta
        rattilukon toiminta
        avaimen poistaminen auton käydessä
        tuulilasipesimen toiminta
        runkonumero
        akun kiinnitys
        valojen korkeudensäätö
        perävaunun pistokkeen suojakansi (puuttui kokonaan)

        että kyllä niitä pahempiakin mokia kuin ducaton käsijarrun testauksen pois jääminen tapahtuu, ammattilaisillekin..


      • KiKiKiKi
        Kepardiino kirjoitti:

        Väittääkö katsastusmies testanneensa seisontajarrun dynamometrillä? Olitko kyydissä KOKO katsastuksen ajan? Olitko kyydissä myös siinä vaiheessa kun katsastusmies siirsi auton savutusmittarilta eteenpäin montulla? Ajoitko auton itse montulta ulos, vai ajoiko sen katsastusmies?

        PS. Hanki näppäimistö jossa CAPS LOCK -näppäin on ehjä. On lukijoiden kiusaamista kirjoittaa pelkillä ISOILLA KIRJAIMILLA.

        Mukana koko katsastuksen ajan, ja toki tuon olisi voinut testata esim niin että vetää sen käsijarrun päälle, ja koittaa lähteä liikkeelle.

        Ja katsastaja ei väittänyt mitään, koska hän ei sitä testannut, vaikka olisi kuulunut testata, tosin aivan ekana kun hän astui auton sisään, hän väänsi ohjauslukon päälle, ja tämä onkin sitten ainut mun katsastama auto, jossa rattilukko on testattu, mutta kai tämä rattilukon testaus kompensoi sitten sitä käsijarrun testausta ;)


      • käsijarrun,,
        KiKiKiKi kirjoitti:

        Mukana koko katsastuksen ajan, ja toki tuon olisi voinut testata esim niin että vetää sen käsijarrun päälle, ja koittaa lähteä liikkeelle.

        Ja katsastaja ei väittänyt mitään, koska hän ei sitä testannut, vaikka olisi kuulunut testata, tosin aivan ekana kun hän astui auton sisään, hän väänsi ohjauslukon päälle, ja tämä onkin sitten ainut mun katsastama auto, jossa rattilukko on testattu, mutta kai tämä rattilukon testaus kompensoi sitten sitä käsijarrun testausta ;)

        sinä peloissasi et tietenkään huomannut.


      • kiki.
        käsijarrun,, kirjoitti:

        sinä peloissasi et tietenkään huomannut.

        vaikka se ducaton käsijarru olisi ollut paskana, kai se siitä olisi maininnut, ja olisi sen huomannut jos olisi testannut.

        No anywya, kyllä se käsijarru kuitenkin pirun hyvin pitää, joten se siitä, no onhan sitä paljon muutakin jääny testaamassa, siis oleellisia asioita...


      • Petrushka
        KIKI. kirjoitti:

        KATO SATUIN OLEMAAN MUKANA KOKO KATSASTUKSEN AJAN, JA OLISIN KYLLÄ HUOMANNUT JOS SE OLISI TESTATTU.

        NO MUTTA KERRO SINÄ MITEN TE TESTAATTE KO. AUTOMALLIN KÄSIJARRUN? RULLIEN PÄÄLLÄKÖ? MONTAKO KERTAA ON RUSAHTANUT PASKAXI?

        Älä pönttö HUUDA !


    • Jarrumies.

      niin ei tartte huutaa. Vai tappijarrut..

      • vanha suikkapää

        Kyllä Ducaton seisontajarrun pystyy tarkastamaan aivan samalla lailla kuin muidenkin autojen , eikä se siitä miksikään mene, miksi menisi, vaijeritoiminen mekaaninen laite, jonka tehtävänä ei ole ainoastaan toimia
        sesontajarruna, vaan myös varajarru/katastrofijarrujärjestelmänä. Fiat-konserni ei ole ilmoittanut poikkeavista
        jarrujen tarkastusjärjestelyistä, joten ne ovat samalla viivalla kuin muutkin ajoneuvot. Poislukien jatkuvalla nelivedolla varustetut ajoneuvot, joiden tarkastaminen ilman erikoisjärjestelmiä ei ole mahdollista.


      • KIKI.
        vanha suikkapää kirjoitti:

        Kyllä Ducaton seisontajarrun pystyy tarkastamaan aivan samalla lailla kuin muidenkin autojen , eikä se siitä miksikään mene, miksi menisi, vaijeritoiminen mekaaninen laite, jonka tehtävänä ei ole ainoastaan toimia
        sesontajarruna, vaan myös varajarru/katastrofijarrujärjestelmänä. Fiat-konserni ei ole ilmoittanut poikkeavista
        jarrujen tarkastusjärjestelyistä, joten ne ovat samalla viivalla kuin muutkin ajoneuvot. Poislukien jatkuvalla nelivedolla varustetut ajoneuvot, joiden tarkastaminen ilman erikoisjärjestelmiä ei ole mahdollista.

        MIKSI SITTEN EI SITÄ TESTATTU, JOS KERRAN SITÄ FIATIN ON/OFF KÄSIJARRUN VOI TESTATA AIVAN NORMAALISTI.

        ENTÄS MIKSI FIATIN OHJEKIRJASSA SEKÄ WEBASTON KÄYTTÖPANEELIN VIERESSÄ ON TEKSTI "SEISONTAJARRUN SAA KYTKEÄ AINOASTAAN AUTON TÄYSIN PYSÄHDYTTYÄ"

        NO KYLLÄ SÄKIN JOSKUS PÄÄSET DUCATON PUIKKOIHIN JA VOIT TESTATA PIENESSÄ VAUHDISSA SITÄ KÄSIJARRUA.

        JA TOKI SITÄ VOI KÄYTTÄÄ HÄTÄJARRUNA, SENKU VETÄSET KAHVAN NOPEASTI YLÖS, NIIN TAATUSTI ON PYÖRÄT LUKOSSA VAIKKA SATASEN VAUHDISSA (TOSIN EI KULJE KUIN 86KM/H) SE TAASEN MITEN TERVEELLISTÄ AUTOLLE ON LYÖDÄ LUKKOJÄRJESTELMÄ PÄÄLLE VAUHDISSA ONKIN TOINEN TARINA, KYLLÄ SE SEN MUUTAMA KERTAA VOI KESTÄÄ...


      • pyörivät ainoastaan
        KIKI. kirjoitti:

        MIKSI SITTEN EI SITÄ TESTATTU, JOS KERRAN SITÄ FIATIN ON/OFF KÄSIJARRUN VOI TESTATA AIVAN NORMAALISTI.

        ENTÄS MIKSI FIATIN OHJEKIRJASSA SEKÄ WEBASTON KÄYTTÖPANEELIN VIERESSÄ ON TEKSTI "SEISONTAJARRUN SAA KYTKEÄ AINOASTAAN AUTON TÄYSIN PYSÄHDYTTYÄ"

        NO KYLLÄ SÄKIN JOSKUS PÄÄSET DUCATON PUIKKOIHIN JA VOIT TESTATA PIENESSÄ VAUHDISSA SITÄ KÄSIJARRUA.

        JA TOKI SITÄ VOI KÄYTTÄÄ HÄTÄJARRUNA, SENKU VETÄSET KAHVAN NOPEASTI YLÖS, NIIN TAATUSTI ON PYÖRÄT LUKOSSA VAIKKA SATASEN VAUHDISSA (TOSIN EI KULJE KUIN 86KM/H) SE TAASEN MITEN TERVEELLISTÄ AUTOLLE ON LYÖDÄ LUKKOJÄRJESTELMÄ PÄÄLLE VAUHDISSA ONKIN TOINEN TARINA, KYLLÄ SE SEN MUUTAMA KERTAA VOI KESTÄÄ...

        n. 5 km/h. Aina testataan dynamometrillä tuo ducaton käsijarru.


      • KiKi.
        pyörivät ainoastaan kirjoitti:

        n. 5 km/h. Aina testataan dynamometrillä tuo ducaton käsijarru.

        Sitten kun ducaton takapyörät menisi lukkoon siinä dynamometrillä, kun kerran vaihtoehtoa "luistaminen" ei ole...

        Ehkä SINÄ ne testaat, mutta ainakin yksi katsastaja ei sitä testannut ollenkaan (tai no kerran olen vain ducaton mallista autoa katsastanutkin, kohta tulee toinen kerta ehkä ens viikolla, kerron sitten miten kävi) mutta tuo katsataja kai "kompsensoi" tuota käsijarrun testaamattomuutta testaamalla rattilukon (joka sekin pitäisi tarkastaa aina) eli ihan ekana autoon astuessa väänsi ohjauslukon päälle, toki sammuksissa se on aika raskas, mutta kyllä sitä silti vääntelee


      • Ducaton
        KiKi. kirjoitti:

        Sitten kun ducaton takapyörät menisi lukkoon siinä dynamometrillä, kun kerran vaihtoehtoa "luistaminen" ei ole...

        Ehkä SINÄ ne testaat, mutta ainakin yksi katsastaja ei sitä testannut ollenkaan (tai no kerran olen vain ducaton mallista autoa katsastanutkin, kohta tulee toinen kerta ehkä ens viikolla, kerron sitten miten kävi) mutta tuo katsataja kai "kompsensoi" tuota käsijarrun testaamattomuutta testaamalla rattilukon (joka sekin pitäisi tarkastaa aina) eli ihan ekana autoon astuessa väänsi ohjauslukon päälle, toki sammuksissa se on aika raskas, mutta kyllä sitä silti vääntelee

        käsijarru luistaa dynamometrillä.


      • Bullex
        KIKI. kirjoitti:

        MIKSI SITTEN EI SITÄ TESTATTU, JOS KERRAN SITÄ FIATIN ON/OFF KÄSIJARRUN VOI TESTATA AIVAN NORMAALISTI.

        ENTÄS MIKSI FIATIN OHJEKIRJASSA SEKÄ WEBASTON KÄYTTÖPANEELIN VIERESSÄ ON TEKSTI "SEISONTAJARRUN SAA KYTKEÄ AINOASTAAN AUTON TÄYSIN PYSÄHDYTTYÄ"

        NO KYLLÄ SÄKIN JOSKUS PÄÄSET DUCATON PUIKKOIHIN JA VOIT TESTATA PIENESSÄ VAUHDISSA SITÄ KÄSIJARRUA.

        JA TOKI SITÄ VOI KÄYTTÄÄ HÄTÄJARRUNA, SENKU VETÄSET KAHVAN NOPEASTI YLÖS, NIIN TAATUSTI ON PYÖRÄT LUKOSSA VAIKKA SATASEN VAUHDISSA (TOSIN EI KULJE KUIN 86KM/H) SE TAASEN MITEN TERVEELLISTÄ AUTOLLE ON LYÖDÄ LUKKOJÄRJESTELMÄ PÄÄLLE VAUHDISSA ONKIN TOINEN TARINA, KYLLÄ SE SEN MUUTAMA KERTAA VOI KESTÄÄ...

        Ducaton seisontajarru ei lukkiudu kovemmassa vauhdissa varsinkaan kuormattuna, vaan jarru luistaa. Näin käy urituksesta huolimatta. Dynamometrilläkin Ducaton seisontajarrua pystyy luistattamaan. Et ole siis vieläkään tutustunut Ducaton jarruihin vaikka sinua on siihen kehoitettukin.

        Hanki jo näppäimistö jossa CAPS LOCKin saa pois päältä. CAPS LOCK päällä kirjoittaminen on lukijoiden kiusaamista.


      • KIKI.
        Bullex kirjoitti:

        Ducaton seisontajarru ei lukkiudu kovemmassa vauhdissa varsinkaan kuormattuna, vaan jarru luistaa. Näin käy urituksesta huolimatta. Dynamometrilläkin Ducaton seisontajarrua pystyy luistattamaan. Et ole siis vieläkään tutustunut Ducaton jarruihin vaikka sinua on siihen kehoitettukin.

        Hanki jo näppäimistö jossa CAPS LOCKin saa pois päältä. CAPS LOCK päällä kirjoittaminen on lukijoiden kiusaamista.

        MIKSI MUN PITÄISI TIETÄÄ MILLÄ TEKNIIKALLA DUCATON KÄSIJARRU TOIMII, KOSKA TOIMIN AUTONKULJETTAJANA, EN KORJAAJANA, JA TÖISSÄ ON PAAALJON ERILAISIA AUTOJA, MUTTA LÖYTYY DUCATON KUORMURI JOKA NÄYTTÄÄ PAKULTA, JA JUMPERIN IRTOKORINEN PAKETTIAUTO, JOSSA ON TUO OMITUINEN KÄSIJARRU.

        TOTTAKAI SE NYT VÄHÄN LUISTAA JOS OIKEEN HITAASTI NOSTAA, TOSIN SAMALLA SE KYLLÄ HAKKAA URITUKSEN TMS POIS AIKA VAUHDILLA, KOSKA SITÄ EI OLE SIIHEN ARKOITUKSEEN TEHTY.

        ELI JOS DYNAMOMETRILLÄ VETÄSET KÄSIJAARUN PÄÄLLE (JOTTA SAISI NIITÄ MITTAUSTULOKSIA) NIIN JOSSAIN KOHTAA SE NAPPAA KIINNI JA PYÖRÄT ON LUKOSSA.

        MUTTA EN SAANUT VIELÄKÄÄN VASTAUSTA, MIKSI JOTKUT KATSASTAJAT EIVÄT TESTAA OLLENKAAN DUCATON KÄSIJARRUA?


      • öllölä
        KIKI. kirjoitti:

        MIKSI MUN PITÄISI TIETÄÄ MILLÄ TEKNIIKALLA DUCATON KÄSIJARRU TOIMII, KOSKA TOIMIN AUTONKULJETTAJANA, EN KORJAAJANA, JA TÖISSÄ ON PAAALJON ERILAISIA AUTOJA, MUTTA LÖYTYY DUCATON KUORMURI JOKA NÄYTTÄÄ PAKULTA, JA JUMPERIN IRTOKORINEN PAKETTIAUTO, JOSSA ON TUO OMITUINEN KÄSIJARRU.

        TOTTAKAI SE NYT VÄHÄN LUISTAA JOS OIKEEN HITAASTI NOSTAA, TOSIN SAMALLA SE KYLLÄ HAKKAA URITUKSEN TMS POIS AIKA VAUHDILLA, KOSKA SITÄ EI OLE SIIHEN ARKOITUKSEEN TEHTY.

        ELI JOS DYNAMOMETRILLÄ VETÄSET KÄSIJAARUN PÄÄLLE (JOTTA SAISI NIITÄ MITTAUSTULOKSIA) NIIN JOSSAIN KOHTAA SE NAPPAA KIINNI JA PYÖRÄT ON LUKOSSA.

        MUTTA EN SAANUT VIELÄKÄÄN VASTAUSTA, MIKSI JOTKUT KATSASTAJAT EIVÄT TESTAA OLLENKAAN DUCATON KÄSIJARRUA?

        että miksei joku katsastaja tee jotakin tiettyä hommaa joka kuuluisi tehdä, niinkuin nyt tässä tapauksessa tätä väittämääsi Ducaton käsijarrun testausta? Tuskinpa täällä pyörii mitään selvänäkijöitä jotka voivat nähdä henkilöiden pään sisään että miksi he eivät tee/tekevät sitä tai tätä.Jos havaitsen katsastuksessa jonkin kohdan tarkastuksen laiminlyönnin niin reklamoi siittä suoraan ao. katsastajalle, tai aseman johtajalle jos asia häiritsee.


      • Kielipolliisi
        öllölä kirjoitti:

        että miksei joku katsastaja tee jotakin tiettyä hommaa joka kuuluisi tehdä, niinkuin nyt tässä tapauksessa tätä väittämääsi Ducaton käsijarrun testausta? Tuskinpa täällä pyörii mitään selvänäkijöitä jotka voivat nähdä henkilöiden pään sisään että miksi he eivät tee/tekevät sitä tai tätä.Jos havaitsen katsastuksessa jonkin kohdan tarkastuksen laiminlyönnin niin reklamoi siittä suoraan ao. katsastajalle, tai aseman johtajalle jos asia häiritsee.

        Ovat siis ilmeisesti Öllölän seudulta kotoisen nämä, jotka kirjoittavat ja lausuvat sanan "siitä" "siittä". Jotkut saavat siihen mahtumaan kolmekin k:ta.


      • Säikähtänyt
        KIKI. kirjoitti:

        MIKSI SITTEN EI SITÄ TESTATTU, JOS KERRAN SITÄ FIATIN ON/OFF KÄSIJARRUN VOI TESTATA AIVAN NORMAALISTI.

        ENTÄS MIKSI FIATIN OHJEKIRJASSA SEKÄ WEBASTON KÄYTTÖPANEELIN VIERESSÄ ON TEKSTI "SEISONTAJARRUN SAA KYTKEÄ AINOASTAAN AUTON TÄYSIN PYSÄHDYTTYÄ"

        NO KYLLÄ SÄKIN JOSKUS PÄÄSET DUCATON PUIKKOIHIN JA VOIT TESTATA PIENESSÄ VAUHDISSA SITÄ KÄSIJARRUA.

        JA TOKI SITÄ VOI KÄYTTÄÄ HÄTÄJARRUNA, SENKU VETÄSET KAHVAN NOPEASTI YLÖS, NIIN TAATUSTI ON PYÖRÄT LUKOSSA VAIKKA SATASEN VAUHDISSA (TOSIN EI KULJE KUIN 86KM/H) SE TAASEN MITEN TERVEELLISTÄ AUTOLLE ON LYÖDÄ LUKKOJÄRJESTELMÄ PÄÄLLE VAUHDISSA ONKIN TOINEN TARINA, KYLLÄ SE SEN MUUTAMA KERTAA VOI KESTÄÄ...

        80 km/h vauhdista seisontajarru paukahti päälle itsestään. Muutaman kymmenen metriä takapyörät raahautui lukkiutuneina perässä. Pysäkillä sain vasta peruuttamalla irtoamaan. Toistui pakkaspäivänä muutaman kerran. Ohjeena oli että vaijeri löysälle niin että kahva nousee lähes pystyasentoon. Ducato -02


      • Jarrut
        pyörivät ainoastaan kirjoitti:

        n. 5 km/h. Aina testataan dynamometrillä tuo ducaton käsijarru.

        Eipä pidä paikkaansa.. PSA- konsernin pakettiautomallit joissa takaakselilla on levyjarrut ei voida seisontajarrua tarkastaa jarrudynamometrillä (Citroen jumper,Peugeot Bokser,ducato.) Vaarana on että seisontajarrukenkien kitkapinnat irtoavat. Kaikki katsastus aemat eivät asiaa tiedä. Kyseinen asia on tarkastettavissa auton ohjekirjasta tai maahantojalta. Vaihtoehtoisesti turun Ammattikorkeakoulusta josssa katsatusmiehet saava koulutuksensa.
        Eli käsijarrun saa kytkeä päälle vain kun auto on TÄYSIN pysähdytettynä. Näin ei jarrudynamometrissä onnistu.


    • PASKAN JAUHANTA

      SE NYT EI HAITTAA KETÄÄN VAIKKA KIKIN DUCATOSTA OLISIKIN JÄÄNYT KÄSIJARRU TESTAAMATTA SE EI VAIKUTA LIIKENNETURVALLISUUTEEN OLLENKAAN ETENKÄÄN JOS SE KUITENKIN TOIMII

      JA ON KATSASTUKSESSA TAATUSTI AJAN MITTAAN TEHTY ISOMPIA MOKIA KUIN UNOHDETTU KATSOA PAKETTIAUTON KÄSIJARRUN TOIMINTA

      • horma765

        Auto jolla ajat on rekisteröity kuorma-autoksi, niistä ei näitä käsijarruja joskus testata olleskaan. En sitä itekään ymmärrä mutta lukemia ei vaan toisinaan papereilta löydy. Ducaton persjarru on ihan kivikautinen vehje kuin koko autokin. 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että sitä ei kannata käyttää ollenkaan, paitsi pahimmissa mäissä. Pysyypähän kunnossa ja ei lukkiudu.


      • Xire
        horma765 kirjoitti:

        Auto jolla ajat on rekisteröity kuorma-autoksi, niistä ei näitä käsijarruja joskus testata olleskaan. En sitä itekään ymmärrä mutta lukemia ei vaan toisinaan papereilta löydy. Ducaton persjarru on ihan kivikautinen vehje kuin koko autokin. 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että sitä ei kannata käyttää ollenkaan, paitsi pahimmissa mäissä. Pysyypähän kunnossa ja ei lukkiudu.

        Se, että mitta-arvoja ei ole merkitty, ei automaattisesti tarkoita sitä, että jarrua ei olisi testattu.


      • xxdfcv
        Xire kirjoitti:

        Se, että mitta-arvoja ei ole merkitty, ei automaattisesti tarkoita sitä, että jarrua ei olisi testattu.

        Näinän se on että pyörivien rullien päällä EI SAA käsijarrua kokeilla/käyttää. Rullat pysäytetään. käsijarru kytketään, ja rullia yritetään pyörittää, jolloin mittarit näyttää vastuksen voiman.


      • ddr223
        xxdfcv kirjoitti:

        Näinän se on että pyörivien rullien päällä EI SAA käsijarrua kokeilla/käyttää. Rullat pysäytetään. käsijarru kytketään, ja rullia yritetään pyörittää, jolloin mittarit näyttää vastuksen voiman.

        Ducaton käsijarrussa on systeemi joka estää käsijarrun menemisen vauhdissa päälle, ja vauhdin hidastuttua riittävästi estin nousee ylös ja jarru loksahtaa koloonsa ja pyörät ovat täysin lukossa. Systeemi on siksi että heikkovoimainenkin saa auton pysymään mäessä vaikka olisi tonneja tavaraa kyydissä. Hihna toki ottaa jonkinverran kiinni vauhdissakin, mutta varsinainen pitojarru ei loksahda.


    • dudato 02

      olikohan tässä ketään joka olisi purkanut ja tarkistanut ducaton käsijarrua???
      tappi...estin..???
      Käsijarru on normaali rumpujarru, joka on vaan pienempi kuin normi. Katsastuksessa jos oikein väität että menee paskaks niin inssi saattaa katsoa sen jossain kaltevassa kohdassa.

    • kunkuttama

      ota rengas pois, sen jälkeen jarru satula. sitten aukaset kaksi pulttia jotka tuleva rummusta läpi , anna vähän "moskaa" ota jarrurumpu käteen ja puhista.näet edessäsi käsijarru vaijeri kiristys ns. rupellin . pane rumpu takasin ja tällää pyöränmutterinreikä kiristysrupellin kohalle tiuko niin kauan ku menee ja vähän takasin . käsijarru säädetty ;)

    • ducato-06

      Moi. Miten muuten käyttöjarrut testataan Ducatoissa?eikös niissäkin renkaat lopu pyörimästä ku tarpeeksi polinta painaa ja siinä voima välittyy nesteeen avulla jarrusylintereihin eikä säry jos ne lukkoo menee?Käsijarru taas toimii vaijjerin välityksellä takana oleviin jarrukenkiin ku käsijarrukahvasta vetää..jos ducatosta jaksaa käsillä vetää niin kovaa että takarenkaat pysähtyy niin on hyvä käsijarru ja eikä ne säry siitä jos ei vaijjeri katkee..mikäs muu tarkotus jarruilla on että ne jarruttaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe