Mitä ovat ”kristilliset arvot”?

???

Mitä ovat ns. kristilliset arvot? Usein kuulee väitettävän että me kannatamme kristillisiä arvoja. Viimeksi kuulin sanottavan näin Helsingissä vappuna jeesus-marssilla.

19

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      että uppiniskaiset teinit ja naiset, jotka eivät ole neitsyitä avioituessaan, pitää kivittää kuoliaaksi, toisuskoiset pitää tappaa, naisten pitää olla miehille alamaisia ja kaikkien pitää mennä naimisiin ja homot pitää tappaa.

      • Hengenmies

        Sen kuvan minäkin olen saanut. Kun olen kierrellyt ja kuunnellu uskoviksi itseään mainostavien ja "kristillisiä arvoja" kannattavien puheita, olen tullut vakuuttuneeksi mitä he näillä arvoilla tarkoittavat. Kristillisiä arvoja ovat auktoriteettien palvonta, ajattelemattomuus, sokea usko, maaginen raamatuntulkinta, itse valittu tietämättömyys, todellisuuden kieltäminen ja rakkaudettomuus muita uskovia ja uskonnottomia kohtaan.

        Itse en pidä edellä mainittuja arvoina vaan arvottomuuksina. Minä arvostan ajattelun itsenäistä vapautta ja rakkautta lähimmäisiä kohtaan aivan Jeesus Nasaretilaisen esimerkkien mukaisesti. Hänen kertomuksensa laupiaasta samarialaisesta (Luuk. 10:25-37) on esimerkkini kristillisistä arvoista. Evankeliumin ilosanoma on teoissa eikä turvansoittamisessa. Lähimmät tämän arvomaailman kannattajista löytyvät ns. liberaaliteologien ja -uskovien, uskonnottomien tai agnostikkojen joukosta.


      • q3ewf

        höpötät lorukirjan taruolennoista ihan kuin ne olisivat oikeita. Et liene ihan aikuinen?


      • Kössönöm

        Mutta te uskiksethan tulkitsette raamattua kukin mielenne mukaan. Homoja tietysti pitää ryrjiä, eikö vaan?


      • ymmärtäjä
        Hengenmies kirjoitti:

        Sen kuvan minäkin olen saanut. Kun olen kierrellyt ja kuunnellu uskoviksi itseään mainostavien ja "kristillisiä arvoja" kannattavien puheita, olen tullut vakuuttuneeksi mitä he näillä arvoilla tarkoittavat. Kristillisiä arvoja ovat auktoriteettien palvonta, ajattelemattomuus, sokea usko, maaginen raamatuntulkinta, itse valittu tietämättömyys, todellisuuden kieltäminen ja rakkaudettomuus muita uskovia ja uskonnottomia kohtaan.

        Itse en pidä edellä mainittuja arvoina vaan arvottomuuksina. Minä arvostan ajattelun itsenäistä vapautta ja rakkautta lähimmäisiä kohtaan aivan Jeesus Nasaretilaisen esimerkkien mukaisesti. Hänen kertomuksensa laupiaasta samarialaisesta (Luuk. 10:25-37) on esimerkkini kristillisistä arvoista. Evankeliumin ilosanoma on teoissa eikä turvansoittamisessa. Lähimmät tämän arvomaailman kannattajista löytyvät ns. liberaaliteologien ja -uskovien, uskonnottomien tai agnostikkojen joukosta.

        Kristityn arvot ovat yksinkertaisesti mitä tahansa Jumala sanoo. Jos Jumala ilmaantuisi kaikille kristityille huomenna ja ilmoittaisi että kaikki tottelemattomat lapset pitäisi tappaa ja vasenkätiset henkilöt pitäisi ottaa orjiksi, kristityn on pakko totella ehdoitta. Kunnon kristitty ei saa kyseenalaistaa Jumalan tahtoa vaikka se olisi kuinka raakaa tai eettisesti väärin.


      • Kristitty45
        ymmärtäjä kirjoitti:

        Kristityn arvot ovat yksinkertaisesti mitä tahansa Jumala sanoo. Jos Jumala ilmaantuisi kaikille kristityille huomenna ja ilmoittaisi että kaikki tottelemattomat lapset pitäisi tappaa ja vasenkätiset henkilöt pitäisi ottaa orjiksi, kristityn on pakko totella ehdoitta. Kunnon kristitty ei saa kyseenalaistaa Jumalan tahtoa vaikka se olisi kuinka raakaa tai eettisesti väärin.

        Valitettavasti kertomasi tavalla Jumalan tahtoa usein uskonliikkeissä tulkitaankin, ja siitä seuraa monenlainen paha maailmassa. Kuvailemasi Jumala näyttää ilmiselvästi Saatanalta.


      • 243egfr

        Kirjoita vain ihan normaalisuomea. Tuosta sinun hirvittävästä verbaaliperseraiskauksesta ei saa selkoa.


      • ymmärtäjä
        243egfr kirjoitti:

        Kirjoita vain ihan normaalisuomea. Tuosta sinun hirvittävästä verbaaliperseraiskauksesta ei saa selkoa.

        On varmaan jonkun demonin vallassa kun ei saa aikaan kuin tuollaista sekamelskaa.


      • usko on skitsoa
        Kristitty45 kirjoitti:

        Valitettavasti kertomasi tavalla Jumalan tahtoa usein uskonliikkeissä tulkitaankin, ja siitä seuraa monenlainen paha maailmassa. Kuvailemasi Jumala näyttää ilmiselvästi Saatanalta.

        Ihan ovat raamatun jumalan mukaisia nuo tappamiseen ja kiduttamiseen annetut ohjeet ja määräykset.

        Uskikset yrittävät viimeiseen asti väänneellä tosiasioita mieleisekseen kuin myöntää reilusti, että kristinusko on nykyihmisen aivokapasiteetilla ja kehitystasolla ajateltuna menneiden aikojen satuilua.

        Kristilliset uskonnot yleisesti ottaen luovat pelkkää pahaa maailmaan. Ihmiset ovat harhautettuja uskomaan muuta, ja uskonasioiden kyseenalaistus on sitten suoraan saatanasta, joka johdattaa helvetin tuleen.


    • samoin muut pyhät

      kirjoitukset eli Raamattu antavat opetuksen Jumalan lapsien arvomaailmaan. Sen sijaan nimikristillisyydessä ne ovat osin muuttuneet maailman rakkauden suuntaan, sillä tahdotaan enemmän maallisia kuin taivaallisia kuten Pyhän Hengen osallisuutta ja armolahjoja ja opetustaan, sen tähden opettavaisesti Herra antoi Jaakobin kautta myös tämän ja autuas se, joka sen mukaan ojentautuu uskossa ja ymmärryksessä ja viisaudessa, joka tulee Jumalalta:

      "Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne? Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano. Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne. Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"? Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset. Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi. Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa."

      Toivottavasti tämä asia ei ole vaikea ymmärtää, sillä sielullisille valkeus on pahennus, sillä rakastetaan pimeyttä.

    • Kristillisen arvomaailman mukaan on oikein opettaa lapsille, että uskonnon tarinat ovat tosia. Monet uskonnollisen kasvatuksen lapsena saaneet eivät pysty aikuisenakaan tajuamaan, että oman uskonnon tarjoamat jumaluusopit eivät ole sen todempia kuin muidenkaan uskontojen vastaavat opit.

    • SamiA

      Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.
      Tässä on pähkinän kuoressa kristityt arvot.

      Kyse on rakkauden kolmoiskäskystä tai paremmin sanottuna neloskäskystä, koska ihminen ei voi rakastaa Jumalaa, jos Jumala ei ensin rakasta ihmistä.

      Jumalaton ei kykene rakastamaan, koska hänellä ei ole Jumalaa.
      Tiedän kyllä, että tämänkin kommentin lukee joukko jumalattomia, jotka omasta mielestään pursuavat lähimmäisen rakkautta.
      En ole koskaan tavannut jumalatonta, jolla olisi rakkausongelmia, kaikki he pursuavat rakkautta omasta mielestään. Vain niillä, joilla on Jumala, on rakkausongelmia. Tunnustan lukeutuvani niihin.
      Minulla ei todellakaan ole varaa rehennellä rakkausasioissa.

      • arjuuna

        Lähde on rakkaus, ei sitä tarvitse rakastaa, sillä kysymys on siitä pystytkö ottamaan vastaan tuon ajattoman rakkauden, ja välittämään sitä lähimmäisillemme
        Miksi maailmassa on niin vähän rakkautta,siksi, että että ajallinen mielemme on sen esteenä, ja sitten kun este poistuu, psykologinen aika, eli perisynti, niin tuo rakkaus tulee luoksenne, ja voitte elää sen loisteessa, ilman kärsimystä, tuskaa ja ahdistusta


      • SamiA
        arjuuna kirjoitti:

        Lähde on rakkaus, ei sitä tarvitse rakastaa, sillä kysymys on siitä pystytkö ottamaan vastaan tuon ajattoman rakkauden, ja välittämään sitä lähimmäisillemme
        Miksi maailmassa on niin vähän rakkautta,siksi, että että ajallinen mielemme on sen esteenä, ja sitten kun este poistuu, psykologinen aika, eli perisynti, niin tuo rakkaus tulee luoksenne, ja voitte elää sen loisteessa, ilman kärsimystä, tuskaa ja ahdistusta

        Ota yhteyttä Rauni-Leena Luukaseen.
        Olet samaa kaliperiä.


      • SamiA kirjoitti:

        Ota yhteyttä Rauni-Leena Luukaseen.
        Olet samaa kaliperiä.

        tämä T:ri Luukkanen. On se vaan kummaa, että toiset pääsevät noille ilmaismatkoille. En todella tiedä kuka ne rahoitti, kenties NOVA-group mutta silloin tällöin hänet otettiin avruusalukseen. Hieno homma.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauni-Leena_Luukanen-Kilde


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe