Ressukat riesanamme

Johanna L.

Olen huolestunut maamme katolilaisten sosiaalisesta tasosta. Kun käyn messussa, näen siellä lähinnä pakolaisia, työttömiä maahanmuuttajia, yksinäisiä keski-ikäisiä naisia, laitapuolen kulkijoita, ilmiselvistä mielenterveydellisistä ongelmista kärsiviä sekä tuikitavallisia duunareita. Missä ovat akateemiset ja ylemmät yhteiskuntaluokat? Jo ihmisten vaatetus kertoo yksinään siitä, että suurelta osalta katolilaisia puuttuu kaikenlainen kulttuuri ja sosiaaliset tavat. Miksi näin on?

Meidän on saatava nostettua katolilaisten yhteiskunnallista tasoa! Monet ihmettelevät sitä miksi niin harvat maksavat pakollista kirkollisveroa. Kun kunnioitin taannoin kirkkokahveja läsnäolollani, en voi kuin ihmetellä, että niinkin monet maksavat kirkollisveroa. Nuoria akateemisia nuoria, lapsiperheitä, varttuneempia akateemisia ihmisiä ei juuri näy missään. Tuntuu kuin kirkkomme vetäisi sinkkuja (joista arvatenkin melkoinen osa on homoja tai eronneita) puoleensa kuin tuore hunaja. Itse kaipaan tänne joukkoomme perheitä ja oppineita ihmisiä, jotka myös avustaisivat kirkkoa avokätisemmin.

Minusta kirkon olisi vähitellen otettava käyttöön jonkinlainen "apinasuodatin". Nythän kirkkoon on otettu jos jonkinlaista ressukkaa, jotka sitten jäniksinä matkustavat joukossamme pyörittämättä edes puupenniä yhteisten kulujen kattamiseksi. Heitä kiinnostavat enemmän kirkkokahvien ilmainen kahvipannu ja tuore pulla kuin tämän maan uudelleenpalauttaminen siihen samaan katoliseen uskoon, jonka pakkoluterilaisuus siltä väkivalloin riisti. Luterilaisilta voisimme kopioida instituution nimeltä "pullakirkko" ja kasata kyseiset sosiaalitapaukset paremminkin sinne.

Tätänykyä ei normaalilla katolisella lapsiperheellä ole mitään mahdollisuuksia osallistua kirkon elämään. Se on harmi, sillä tuntemistamme lapsiperheistä monet ovat aidosti kiinnostuneita katolista uskosta ja hengellisyydestä. Mistä aloittaa?

49

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoc est pokkus

      ja älykkäät ihmiset käsittävät, että uskonto on vedätystä. Siksi kaikissa uskontokunnissa saadaan yhä enenevässä määrin tyytyä niihin vähäosaisiin, jotka älyn, koulutuksen tai tervemielisyyden puutteen vuoksi uskovat satuihin.

      • Kylmä Sofia

        ...onneksi meillä on tämä inhimillinen älykkyys ja kaukoviisaus,
        jonka varaan voimme maapallomme huoletta jättää.


      • Koroljov

        ...hän alkaa uskoa mihin tahansa, vai miten se tunnettu lause nyt menikään? Miettikääpä, millaista "vedätystä" täynnä oli päättynyt 1900-luku, ihmiskunnan historian verisin vuosisata kaikkine hulluine poliittisine oppeineen ja ideologioineen. Noiden ideologioiden ja ideologisten epäjumalien nimeen vannoivat kaikkein kiihkeimmin juuri kaikkein älykkäimmät ja koulutetuimmat ihmiset, ns. intellektuellit. He uskoivat milloin Leniniin, milloin Staliniin, milloin Maoon, milloin Hitleriin, ja miljoonia ihmisiä uhrattiin tuollaisten väärien uskontojen alttareille. Neuvostoliitossa ajateltiin, että kommunismi voittaa ja että kristinusko katoaa yhteiskunnan kehityksen myötä. No kuinka Venäjällä sitten kävikään?


      • ikjntgvrd
        Kylmä Sofia kirjoitti:

        ...onneksi meillä on tämä inhimillinen älykkyys ja kaukoviisaus,
        jonka varaan voimme maapallomme huoletta jättää.

        missä se krisittyjen rikollisuuden älykkyys ja viisaus on?

        -järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'
        -Ymmärtämättömyydenne:
        'Meillä ei ole ymmärrystä'
        -Ihmisyydestänne luopuminen:
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'
        -Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
        -ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
        -Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'


    • +M+

      Aloituksen tekijän kannattaa opetella kristinuskon alkeet.Lue vaikka vuorisaarna ja tule sen jälkeen kommentoimaan.Tiesitkö että apostolit olivat "duunareita" ja "sivistymättömiä". Rakastat selvästi ihmisten kunniaa etkä Jumalan. Muistutat minua fariseuksista jotka, rakastivat etummaisia paikkoja ja ihmisten kunnianosoituksia.

      Sinulle Kirkko on pelkkä ihmisten kohtaamispaikka.Paikka jossa tärkeintä on ulkoinen kauneus ja ihmisten turha maailmallinen menestys.Tulet Kirkkoon ihmisten takia. Rakastat ja palvot ihmistä et Jumalaa. Sinulle Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen on hulluutta.

      1. Kor. 1:20
      Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

      Kyllä Katolisen kirkon ongelmat ovat jossain ihan muualla, kuin jäsenten yhteiskunnallisessa asemassa.

      • Perinteinen katolila

        Miksi yrität leikkiä suurta psykologia tai sielunhoitajaa Johanna L.:n suhteen? Edustatko itse Raamatun mukaista nöyryyttä? Etpä taida.


      • Pohjan Poika
        Perinteinen katolila kirjoitti:

        Miksi yrität leikkiä suurta psykologia tai sielunhoitajaa Johanna L.:n suhteen? Edustatko itse Raamatun mukaista nöyryyttä? Etpä taida.

        Ovatko katoliset aina noin ylimielisiä ja liukkaita? He ohittavat halveksien toisinajattelevien kirjoitukset, koska he eivät kykene vastaamaan niihin mitään.


      • Ei mikään klubi
        Perinteinen katolila kirjoitti:

        Miksi yrität leikkiä suurta psykologia tai sielunhoitajaa Johanna L.:n suhteen? Edustatko itse Raamatun mukaista nöyryyttä? Etpä taida.

        Miksi yrität leikkiä suurta psykologia tai sielunhoitajaa Johanna L.:n suhteen?

        Ei tarvitse leikkiä suurta psykologia johanna L:n suhteen. Hänen puolestaan voi korkeintaan tuntea myötähäpeää.

        Katsotaanpa mitä Pyhä Raamattu sanoo tarkalleen tästä aiheesta:

        "1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.
        2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
        3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
        4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?
        5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
        6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?
        7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?
        8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
        9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia."

        Johanna L. tekee siis syntiä ja on lainrikkoja, väärämielinen tuomari. Raamattu neuvoo häntä parannukseen, Jumala on runsaskätinen:

        5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.


    • Mistä näitä sikiää?

      Onko uskomista sitä, että tulet sinne valkoihoisena ja koulutettuna? Olen hämmästynyt puheistasi, ihan kuin katolisuus on varattu vain paremmalle eliitille. Eikö kirkko ole kaikille tarkoitettu? Näkykö akateemisuus päälle päin? Pitäisikö eliitin pukea kullat niskaan, jotta kirkossa olisi kunniallisuutta omaan napaan? Apinasuodatin? No, nyt on tullut esiille, että meissä eurooppalaisilla ja aasialaisilla on 1-4 % neanderilaisen geenejä, mene peilin eteen ja katso, mitä sinä näet? Usko on muuuta kuin fariseuksena olemista. Uskomatonta!

    • yksi koulutettu kato

      Kysyn vain Kristuksen sanoin: tarvitsevatko terveet parantajaa?
      Toivottavasti osaat edes hävetä!

    • vain totuuden ja

      sitä paitsi sinä itsekin kuulut aivan samaan porukkaan, miksi sitten sinä ihmettelet, jos kukaan ei ihmettele sinuakaan. Eihän siellä ole mitään akateemisia, miksi olisi? Köyhyys on aina kanssamme, eikä pyhän Henrikin katedraalia saada koskaan kunnostettua. Jotkut vielä haikailevat saavansa Turun pyhän Marian katedraalinkin niin sanotun tuomiokirkon kustannettavakseen. Mutta kuka sen heille kustantaa?
      Voisiko jostain Vatikaanin köyhäinhuollosta saada mitään avustusta, jos tilanne sinne kerrottaisiin oikein totuudenmukaisesti?

    • Perinteinen katolila

      Olet kyllä osittain oikeassa. Kirkkomme on liian yksipuolisesti kaikenlaisen roskaväen tyyssija sen sijaan, että se olisi uskonsa vakavasti ottavien katolilaisten hengellinen koti.

      Useimmat katolilaiset ovat täysin hiljaa uskostaan työkavereidensa, ystäviensä ja joskus jopa omien sukulaistensa suhteen. Heillä ei ole mitään käsitystä kirkkomme uskosta ja moraaliopetuksesta saatikka tahtoa sitä levittää.

      Johanna L.:n ei tarvitse hävetä. Näiden sitä hävetä tarvitsee.

      • olet täydellisesti

        oikeassa, sehän näkyy jo siinäkin miten sosiaalisesti ala-arvoinen väki kirjoittelee tänne kaikenlaista epämääräistä ja pyrkii sillä tavalla vaikuttamaan oikeaan roomalaiskatolilaiseen uskoomme, toki meidän pitää uskoa oikein.


    • Mistä näitä sikiää?

      No perustakaa oma seurakunta. On kiva katsoa, saatteko sitä aikaan, vai pitäisikö minun antaa rahaa teille siltikin?

      • antaa ainakin

        viisi euroa yhteiseen parempiosaisten roomalaiskatolilaisten seurakuntalaisten oman roomalaiskatolisen seurakunnan perustamiskassaan, ehkä jotkut muutkin voivat antaa jotain, joten kohta meillä on koossa jo muutama kymppi. Sillä jo päästään alkuun, papithan eivät tarvitse mitään palkkaa.


    • valistusta

      Eiköhän me koulutetuimmat olla hakeuduttu teosofian valistuksen piiriin tai olla buddhalaisia... Luetaan myös psykologiaa ja filosofiaa. Raamattu on meille koulutetuille vain yksi myyttinen teos muiden mukana.

      • Kat. sivuhuomautus

        Aniharvat hörhöt eli lähinnä jotkut ikuinen-opiskelija-tyypit harrastavat jotakin teosofiaa tai buddhalaisuutta Suomessa. Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan.


      • +M+

        "Miksi yrität leikkiä suurta psykologia tai sielunhoitajaa Johanna L.:n suhteen? Edustatko itse Raamatun mukaista nöyryyttä? Etpä taida".

        Jokaisen kristityn velvollisuus on tuomita väärinkäytökset.Ihmisten varallisuudella tai koulutuksella ei ole Jumalan kannalta merkitystä. Tärkeintä on säilyttää Kirkon usko, mitään lisäämättä tai poistamatta.

        "Useimmat katolilaiset ovat täysin hiljaa uskostaan työkavereidensa, ystäviensä ja joskus jopa omien sukulaistensa suhteen. Heillä ei ole mitään käsitystä kirkkomme uskosta ja moraaliopetuksesta saatikka tahtoa sitä levittää".

        Tämä johtuu siitä, että suurin osa katolilaisista ei pidä kirkon uskoa tarpeellisena. Miksi uskoisi kun nykyiset Paavit käyvät moskeijoissa, synagogissa, temppeleissä kunnioittamassa epä-jumalia. Oletko kuullut että, Benedictus XVI tai Johannes Paavali II kehoittaisi ei-uskovia kääntymään. Syy miksi kirkosta erotaan suurin joukoin, ei ole
        pedofiiliskandaalit, ehkäisykielto, pappien selibaatti etc. Se johtuu siitä, että suurin osa Kirkon johtajista on harhaoppisia ja uskostaluopujia.

        Asiaa kuvaa hyvin se, että Hans Kungia joka kieltää Kristuksen Jumaluuden ja Paavin erehtymättömyyden
        etc ei ole koskaan ekskommunikoitu. Tämä tarkoittaa sitä, että se on täysin hyväksyttävää.


      • Valistusta
        Kat. sivuhuomautus kirjoitti:

        Aniharvat hörhöt eli lähinnä jotkut ikuinen-opiskelija-tyypit harrastavat jotakin teosofiaa tai buddhalaisuutta Suomessa. Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan.

        Kokemuksesta tiedän että buddhalaisuus on pääasiassa koulutetun eliitin hommia täällä Suomessa, toisin kuin esim. Thaimaassa. Koulutetuilla on mahdollisuus kyseenalaistaa vallitsevia käsityksiä ja valita se mikä itselle sopii, sisältä ohjautuvasti.

        Ulkoapäin ohjautuva sosiaalisessa kontrollissa oleva ihminen luottaa perinteisiin mytologia-uskontoihin, joissa on myyttinen pelastaja-Jumala. Pelastaja antaa tarpeellisen lohdutuksen. Ilman tällaista lohdutusta kouluttamaton rahvas ei ehkä kestäisi. Totuutta harva kestää ilman suojaavaa uskonnollista sumuverhoa.

        Zen esimerkkinä siitä miten uskonnolliset savuverhon muodostavat opinkappaleet on riisuttu pois ja kokemus jätetty. Entinen puolustusministeri Yrjö Kallinen mm. eli zeniä ja teosofiaa. Eli, ei niinkään ollut pelkkä harrastelija. You Tubesta voitte kuunnella Kallisen puhetta: "Elämmekö harhassa?"


      • Valistusta
        Kat. sivuhuomautus kirjoitti:

        Aniharvat hörhöt eli lähinnä jotkut ikuinen-opiskelija-tyypit harrastavat jotakin teosofiaa tai buddhalaisuutta Suomessa. Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan.

        "Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan."

        Onneksi näin tänä päivänä. Katolisessa kirkossa arvostettavaa on myös kilvoittelevien munkkien kokemusten arvostus, mukaanlukuien mystiset kokemukset. Näin emme painota liikaa ulkoista maailmaa vaan voimme tunnustaa sisäisen psykologisen t o d e l l i s e n maailman olemassaolon, mistä voi saada voimavaroja. Psykologia on alkanut tätäkin aihetta käsittelemään. Vrt. Abraham Maslowin transsendenttiset tarpeet, Carl Rogers ja sisäisesti itseään toteuttava ihminen, Jung ja arkkityypit, Csikszentmihalyi ja Flow sekä henkisen ihmisen psykologinen määrittely laajemmin transpersoonallisessa psykologiassa.

        Uutena suuntauksena Ken Wilberin integraalipsykologia, joka sulauttaa yhteen idän ja lännen filosofioita ja hengellisiä traditioita.


      • (:)(:)(:)
        Valistusta kirjoitti:

        "Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan."

        Onneksi näin tänä päivänä. Katolisessa kirkossa arvostettavaa on myös kilvoittelevien munkkien kokemusten arvostus, mukaanlukuien mystiset kokemukset. Näin emme painota liikaa ulkoista maailmaa vaan voimme tunnustaa sisäisen psykologisen t o d e l l i s e n maailman olemassaolon, mistä voi saada voimavaroja. Psykologia on alkanut tätäkin aihetta käsittelemään. Vrt. Abraham Maslowin transsendenttiset tarpeet, Carl Rogers ja sisäisesti itseään toteuttava ihminen, Jung ja arkkityypit, Csikszentmihalyi ja Flow sekä henkisen ihmisen psykologinen määrittely laajemmin transpersoonallisessa psykologiassa.

        Uutena suuntauksena Ken Wilberin integraalipsykologia, joka sulauttaa yhteen idän ja lännen filosofioita ja hengellisiä traditioita.

        Olen itse sitä mieltä, ettei uskonnollisuus ja tiede kumoaa ihmisessä, jos hän on tasapainoinen asioiden kanssa. Olkoon älykäs tai ei. Molemmat auttavat joko yhdessä tai erikseen. Älykkyyden korostaminen ei tee ihmistä paremmaksi, pikemminkin moukaksi, joka ei ole valmis kuuntelemaan muita. Minun pitää ihmisenä kunnioittaa toista ihmistä, jase ei vähemmäksi arvoiseksi sitä, uskoko vai ei. Käytös on se merkki, mikä minussa herää sen, onko hänellä tarpeksi korvien välissä. Täällä on käynnyt akateemisiakin keskustelemassa, mutta se ei ole teksteistä tullut esille.


      • (:)(:)(:)
        (:)(:)(:) kirjoitti:

        Olen itse sitä mieltä, ettei uskonnollisuus ja tiede kumoaa ihmisessä, jos hän on tasapainoinen asioiden kanssa. Olkoon älykäs tai ei. Molemmat auttavat joko yhdessä tai erikseen. Älykkyyden korostaminen ei tee ihmistä paremmaksi, pikemminkin moukaksi, joka ei ole valmis kuuntelemaan muita. Minun pitää ihmisenä kunnioittaa toista ihmistä, jase ei vähemmäksi arvoiseksi sitä, uskoko vai ei. Käytös on se merkki, mikä minussa herää sen, onko hänellä tarpeksi korvien välissä. Täällä on käynnyt akateemisiakin keskustelemassa, mutta se ei ole teksteistä tullut esille.

        Eivät tiede ja uskonnollisuus ole kumoavia tekijöitä. Ympäristö, jossa elää, pistää miettimään sitä, miten suhtautuu asioihin. Täällä se on tulllutkin esille. Ja kunnioitus toista ihmistä kohtaan pitäisi olla, vaikka olisi akateeminen. Raha ja koulutus ei tee ihmisestä fiksumaksi, vaikka se tuo "ystäviä", jotka hyrrävät vierelläsi, kunnes tulee elämään ikäviä muutoksia. Silloin jää ehkä katkeruus elämää kohtaan ja kaikkia muitakin kohtaan.

        Minulla on molempia ystävinä, akateemisia ja vain peruskoulun käynneitä. He kaikki ovat hienoja ihmisiä, ja he antavat paljon tietoa siltikin. Tieto on sitä, mitä saamme. Yliopisto synnyttää sitä tavallisten ihmisten kautta ja jalostaa se nokka pystyssä käveleville ihmisille paketiksi. Se ei tieto ei lisää älykyyttä, koska se on passiivista tietoa, jonka kaikki saa. Sen avulla joku yksilö pystyy synnyttämään omalla älykkäällä uutta tietoa, joka auttaa ihmisiä tai tapattaa heitä. Valitettavaa on, että tiedettä kuten uskontoakin käytetään toista ihmistä vastaan.


      • Vieraileva rupu
        Valistusta kirjoitti:

        "Katolisella kirkolla on taas vankka filosofinen perinne ja avoimuus tieteitä kohtaan."

        Onneksi näin tänä päivänä. Katolisessa kirkossa arvostettavaa on myös kilvoittelevien munkkien kokemusten arvostus, mukaanlukuien mystiset kokemukset. Näin emme painota liikaa ulkoista maailmaa vaan voimme tunnustaa sisäisen psykologisen t o d e l l i s e n maailman olemassaolon, mistä voi saada voimavaroja. Psykologia on alkanut tätäkin aihetta käsittelemään. Vrt. Abraham Maslowin transsendenttiset tarpeet, Carl Rogers ja sisäisesti itseään toteuttava ihminen, Jung ja arkkityypit, Csikszentmihalyi ja Flow sekä henkisen ihmisen psykologinen määrittely laajemmin transpersoonallisessa psykologiassa.

        Uutena suuntauksena Ken Wilberin integraalipsykologia, joka sulauttaa yhteen idän ja lännen filosofioita ja hengellisiä traditioita.

        Katolisen kirkon mukaan itämaiset meditaation tekniikat tarjoavat arvokkaita keinoja sisäiseen itsensä kokoamiseen (Kettunen, 411). Ihmisen psyykkisessä hädässä joogan ja zenin on nähty voivan herättää sellaisia voimia, joiden avulla hän voi nousta elämänsä hullunmyllyn herraksi. (Kettunen, 411). Zen-mietiskely on haluttu yhdistää kristilliseen meditaatioon. Zenissä ylitetään vaivattomasti uskontojen rajat. Siinä hyödynnetään muiden uskontojen löytöjä ja kokemuksia ja niin ollaan yhteisen ihmisyyden pohjalla.

        Tärkeää on mihin tavoitteeseen tällä menetelmällä pyritään. Totuus ei ole sidottu menetelmiin. Ratkaisevinta ei ole, että mietiskelemme, vaan mihin mietiskely meidät vie. Zen-mietiskelyssä oma itse on keskipiste. Vaarana on että tulokset jäävät pyörimään pelkästään egon ympärillä ja silloinhan ihmisestä itsestään löytyy jumaluus.
        Buddhalaisuudessa päämääränä on Buddha. Buddhalaisuus perustuu syyn ja seurauksen, eli karman ymmärtämiseen, mikä tarkoittaa että olemme itse vastuussa omasta tulevaisuudestamme. Lopullisena tavoitteena on nirvana eli valaistuminen. Valaistuminen ilmenee pelottomuutena viisautena, itsesyntyisenä ilona ja aktiivisena myötätuntona ja sen voi saavuttaa meditoimalla. Tällainen on mannaa ja nirvanaa ylimieliselle itsevarmalle, itseensä tyytyväiselle ja korkeammin koulutetulle ihmiselle.

        Lähteet: Wikipedia
        Paavo Kettunen
        Rovasti Olavi Peltolan kotisivut


    • toi aloitus?

      OLen luterilainen, ja hämmästyn aloituksen hengettömyyttä.
      Asialla on kai ateisti-provo. Hädänalaisia ja vammaisia ja epäonnistuneita varten Kirkko juuri on!

    • PPietari

      Hyvä Johanna L.!

      “Lasarus makasi sinun talosi sisäänkäynnin edessä ikään kuin helmenä mudassa, etkö näe häntä? Lääkäri on porttikäytävässä, ja sinä et hyväksy hoitoa?” - Johannes Krysostomos

      “On mitä suurinta hulluutta kasata omaisuutta sinne, missä tuho ja hävitys on kaiken tavaran kohtalona, eikä koota pienintäkään osaa sinne, missä on tarkoitus viettää koko ikuisuus. Tämän vuoksi pakanat eivät usko sanojamme. Kun he näkevät meidän rakentavan hienoja taloja puutarhoineen ja kylpyhuoneineen, he eivät usko meidän valmistavan toista asumusta taivaaseen. Sillä kun pakanat näkevät, miten kristitytkin pitävät ajallisia asioita niin tärkeinä, he tarrautuvat niihin entistäkin kiihkeämmin”. - Johannes Krysostomos

      Raha ja asema eivät ole ihmisen arvokkuuden mitta.

      Ihmisen arvokkuuden mitta on hänen hyveensä.

      Suurin kaikista hyviestä on rakkaus. Rikas ihminen ilman rakkautta on kuin tammipuu, joka on kylläkin komea mutta ei kanna mitään hedelmään vaan pelkästään levittäytyy ympäristöönsä ja tukahduttaa kaiken muun kasvun.

      Seuraavan kerran pistä muutama satanen sen köyhän työttömän siirtolaisen taskuun. Mielellään salaa.

    • Kääntymistä miettivä

      Tämä viesti oli aika järkky, jollei sitten ollut provo...

      Asiallisesti ottaen on kuitenkin niin, että lähes minkä seurakunnan/uskonnon piirissä ovat kaikkein aktiivisimpia hieman vanhemmat sinkut (oli sinkkuuden syy mikä hyvänsä) sekä heitäkin vielä vanhemmat naimisissa olevat, jotka ovat jo kasvattaneet lapsensa aikuisiksi. Tavallisella suomalaisella lapsiperheellä on täysi työ arjen pyörityksessä ja vähemmän aikaa kirkon aktiviteeteille. Lisäksi nuo perheelliset ruuhkavuosia elävät ovat aika lailla juuri tuossa arjen hyörinässä kiinni, eivätkä juuri ajattele hengellisiä asioita, joten kääntymisiäkään heistä tuskin moni miettii. Moni mielenterveysongelmainen tai muuten vaikeuksissa oleva hakee myös lohtua aktiivisesta kirkossa käynnistä ja työttömillä on jo aikaakin käytössä niin paljon enemmän, että ei ihme, että joutavat myös kirkkoon muita useammin. Mielestäni aivan samoja ihmisiä näkee myös esim. luterilaisten, helluntaiseurakunnan jne. aktiivien joukossa.

      Asun enemmistöltään katolisessa maassa, ja aivan samat ihmisryhmät ovat täälläkin parhaiten edustettuina kirkossa kävijöiden joukossa sekä monien vapaaehtoistoimintojen pääasiallisia osallistujia. Toki katolisen kirkon ollessa valtauskonto, on esim. lapsille tarjolla enemmän kirkon tarhoja, kouluja ja kerhoja kuin Suomessa, mutta kaiken kaikkiaan täälläkin nuo samat Johanna L:n mainitsemat "ressukka"-ihmisryhmät muodostavat suuren osan kirkon toiminnoissa mukana olevista henkilöistä. Todella korkeasti koulutetuissa taas on Suomen tapaan paljon kirkosta eronneita ja ateisteja.

      Kyllä kirkko on kaikkia varten ja erityisesti köyhiä ja kärsiviä. Ihmettelen kyllä minkälaisen maailmankuvan nuo perheet, jotka ajattelevat olevansa liian "hienoja" muiden kirkossakävijöiden joukkoon, välittävät lapsilleen. Siitä taitaa olla kristillinen lähimmäisenrakkaus kaukana.

    • liikaa..

      Akateemisten perheiden tulisikin vakavasti harkita sitä, että antaako tällaiseen
      slummiutuvaan kirkkoon kuuluminen enää tasokasta hengellistä ravintoa.
      Kirkon palvottu "suuruuskin" taisi olla työtön puuseppä, joka vetosi huoriin, rikollisiin ja jos jonkinlaisiin
      teltantekijöihin.

      • Filosofia kunniaan

        Filosofiasta ja psykologiasta valistuneet saavat todennäköisesti enemmän kuin paimentolaiskansojen myyteistä. Toki myyteillä on arvonsa mytologioiden ja legendojen tutkimuksessa. Nykyaikainen usko painottaa omaa psykologista rationaalista kokemusta joka kasvattaa ihmistä. Mielikuvitusolentojen kohtaamisilla oli arvonsa ihmiskunnan varhaislapsuuden aikaan, jolloin tärkeällä sijalla rationaalisuuden sijaan olivat mytologiat ja tekaistut jumalolennot.


      • Koroljov
        Filosofia kunniaan kirjoitti:

        Filosofiasta ja psykologiasta valistuneet saavat todennäköisesti enemmän kuin paimentolaiskansojen myyteistä. Toki myyteillä on arvonsa mytologioiden ja legendojen tutkimuksessa. Nykyaikainen usko painottaa omaa psykologista rationaalista kokemusta joka kasvattaa ihmistä. Mielikuvitusolentojen kohtaamisilla oli arvonsa ihmiskunnan varhaislapsuuden aikaan, jolloin tärkeällä sijalla rationaalisuuden sijaan olivat mytologiat ja tekaistut jumalolennot.

        "Filosofiasta ja psykologiasta valistuneet saavat todennäköisesti enemmän kuin paimentolaiskansojen myyteistä."

        Olen elämäni varrella ammattimaisia psykologejakin kohdannut ja todennut, että ihmissielun syvyyksistä heillä ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä. Jos tahdon psykologisia oivalluksia, luen Dostojevskia tai Proustia, tai miksei Pyhää Kirjaakin, mutta kaikkein viimeiseksi jotain nykypsykologian fakki-idiotismia. Monet tapaamani filosofit tai filosofian opiskelijat taas ovat olleet näppäriä selostamaan ulkoaoppimiaan käsitteitä ja teorioita, mutta kankeita ajattelemaan itsenäisesti mitään sellaista, mistä ei heidän kulloinenkin muotifilosofinsa tai -filosofiansa mitään puhu. Suurimpia laumasieluja jotka olen kohdannut, ovat poikkeuksetta olleet ne, jotka eniten ylpeilevät rationaalisuudellaan ja älyllisellä riippumattomuudellaan etenkin historiasta ja vanhoista traditioista.


    • spatzl_gottes

      Tämä kirjoitus on provo ja sen kirjoittaja on joku, joka tahtoo vahingoittaa katolista kirkkoa tai joka ei ymmärrä, millaista hallaa tällaiset kirjoitukset tekevät. Älkää hyvät ystävät ottako tätä vakavasti. Katoliseen kirkkoon ovat tervetulleita kaikki. Laupeus ja köyhistä ja vähäosaisista huolehtiminen ovat etenkin katolisia hyveitä.

      • Kat. sivuhuomautus

        Onpas siinä tuomiota kerrassaan! Minä taas ymmärrän Johanna L:n kirjoituksesta aidon huolen siitä, että kirkossamme on hyvin vaikeaa olla mukana lapsiperheenä. Lopussahan Johanna itsekin kysyy mistä aloittaa.

        Enemmän ehdotuksia, vähemmän tuomioita, kiitos!


      • Kääntymistä miettivä
        Kat. sivuhuomautus kirjoitti:

        Onpas siinä tuomiota kerrassaan! Minä taas ymmärrän Johanna L:n kirjoituksesta aidon huolen siitä, että kirkossamme on hyvin vaikeaa olla mukana lapsiperheenä. Lopussahan Johanna itsekin kysyy mistä aloittaa.

        Enemmän ehdotuksia, vähemmän tuomioita, kiitos!

        Johanna L. nimenomaan sanoi, että messussa ollessa häntä (ja ehkä perhettään) häiritsee muiden messussa kävijöinen "alhainen taso". Kyllähän tuossa suoraa sanottiin, että messu on se toiminta, jossa hän on ollut mukana ja se ei sitten ressukoiden takia ole sopiva paikka lapsiperheelle, mikä on suorastaan järkyttävä ajattelutapa.

        Toisekseen, katolisia on Suomessa (koko maan alueella) se 10 000, joista 60% ulkomaalaisia. Näistäkin, sekä suomalaisista ja ulkomaalaisista on aika moni passiivinen ts. ei halua osallistua kirkon toimintaan. On aivan ymmärrettävää, että noin pienellä seurakunnalla ei ole ensinnäkään resursseja mihinkään kovin laajamittaiseen toimintaan erikoisryhmille, esim. lapsille ja toisekseen tuolla kokoonpanolla ei ehkä ole mahdollista tai järkevää järjestää mitään erityisesti suomalaisille lapsiperheille. Maahanmuuttajathan olivat eräs näistä ryhmistä, joiden läsnäolo vaivasi Johanna L:ää.


      • Vieraileva rupu
        Kat. sivuhuomautus kirjoitti:

        Onpas siinä tuomiota kerrassaan! Minä taas ymmärrän Johanna L:n kirjoituksesta aidon huolen siitä, että kirkossamme on hyvin vaikeaa olla mukana lapsiperheenä. Lopussahan Johanna itsekin kysyy mistä aloittaa.

        Enemmän ehdotuksia, vähemmän tuomioita, kiitos!

        Jätät sitten huomioimatta Johannan itsensä langettamat tuomiot pakolaisista, työttömistä maahanmuuttajista, yksinäisistä keski-ikäisistä naisista, laitapuolen kulkijoista, mielenterveysongelmista kärsivistä sekä tavallisista duunareista, jotka eivät sovi samaan kirkkoon ylhäisen akateemisen rouvan sivistyneen perheen kanssa? Luterilainen kirkkokin saa osansa vaikka on kovasti koettanut mielistellä entistä emokirkkoaan. Mutta sehän onkin vain yhden kiusallisen munkin aikaansaannos. Näitä kiusallisia henkilöitä arvollisten kirkkojen, temppeleiden ja synagoogien historiassa on ollut useita. On ollut puusepän poikaa, kalastajaa, teltantekijää, on ollut heinäpellon hihhuleita, haisevia oudosti pukeutuneita ukkeleita...Ja nyt nämä kaikki pullakerjäläiset. Kaikista on päästävä eroon ja varmasti ovatkin Jumalankin tuomion alaisia.

        Johannan kirjoituksesta tulee ilmi hänen toivomuksensa, maksukykyisiä koulutettuja ihmisiä ja perheitä.
        Siitä seuraa ilmiselvä ja helppo täysin yksinkertainen ehdotus:
        Katoliseen kirkkoon tulijoilta vaaditaan pääsymaksu. Se karsii köyhät, mutta korottaa automaattisesti myös kirkon tasoa ihmisten mielessä; korkeatasoisesta uskosta ja hengellisyydestä kannattaa maksaa sen arvon mukaisesti. Muistaakseni tästä on olemassa jo hyvä esimerkki keskiajan anekaupassa.


    • Koroljov

      No, he ovat katolisen kirkon sijasta ortodoksisessa kirkossa, johon kuuluu tai on liittynyt monia suomalaisen kulttuurielämän vaikuttajia. Ortodoksisella uskolla on Suomessa vahvat ja pitkät kansalliset perinteet, toisin kuin katolilaisuudella, jonka on ensisijaisesti katolilaisista maista Suomeen muuttaneiden uskonto.

      "Jo ihmisten vaatetus kertoo yksinään siitä, että suurelta osalta katolilaisia puuttuu kaikenlainen kulttuuri ja sosiaaliset tavat."

      Tuo on Suomessa valitettavasti totta myöskin luterilaisten (heidän kirkossaan kaikki on sekaisin ja kaikki taso on romahtanut), osaksi myös Konstantinopolin partriarkaatin alaisuudessa olevien ortodoksien kohdalla. Moskovan patriarkaatissa ovat asiat paremmalla tolalla, mitä sivistyneeseen käyttäytymiseen etenkin kirkonmenojen yhteydessä tulee. Eihän kirkkoon mennessä pidä pukeutua kuluneisiin rääsyihin tai mauttomiin arkivaatteisiin, vaan kuin juhlaan, joka jumalanpalvelus tietysti kristitylle onkin. Ja muistakaa se pään peittäminen, suomalaiset naiset...

      "Meidän on saatava nostettua katolilaisten yhteiskunnallista tasoa!"

      Toivotan teille parhainta onnea. Mutta vaikeaa se tulee olemaan.

      "Nuoria akateemisia nuoria, lapsiperheitä, varttuneempia akateemisia ihmisiä ei juuri näy missään."

      Aivan, ja se juuri kertoo siitä, ettei tuollaisella kirkolla ole nykyisessä tilassaan mahdollisuutta kohota suomalaisten omaksi kirkoksi luterilaisten ja ortodoksien rinnalle.

      "Tuntuu kuin kirkkomme vetäisi sinkkuja (joista arvatenkin melkoinen osa on homoja tai eronneita) puoleensa kuin tuore hunaja."

      Monet käännynnäisenne ovat normaalissa elämässään tavalla tai toisella epäonnistuneita, sosiaalisesti syrjäytyneitä ihmisiä, jotka hakevat kirkostanne jotain mitä eivät ole muusta elämästään saaneet. Useat näistä joutuvat kirkossanne kuitenkin pettymään. Älkää loukkaantuko kun näin sanon.

      • Pohjan poika

        Katolinen kirkko sisältää paljon ylimielistä rasismia. Inkvisitiohenki elää yhä.


    • Maria Miettinen

      Ressukatko eivät kelpaa katoliselle kirkolle koska ovat liian köyhiä ja kipeitä? Mikä lienee katolisen kirkon tehtävä Johannan mielestä? Kerätä rahaa ja viihdyttää akateemisia sivistyneitä perheitä?
      Kas kun täällä eräs hyvin koulutettu kerskailee etteivät hänen kaltaisensa tarvitse lohdutusta kuten ressukat, mutta he kai sitten tarvitsevat kuitenkin uskonnollisia kokemuksia kauniissa kirkossa tunteakseen itsensä vielä paremmiksi.

    • raha ei ratkaise

      Katolinen kirkko on aina ollut köyhien kirkko.
      Kautta aikojen kirkkoon on kuulunut lukematon määrä köyhiä ja vaivaisia, jotka eivät ole muille kelvanneet.

      Katolinen kirkko avaa ovensa jokaiselle yhteiskuntaluokkaan tai varallisuuteen riippumatta.

    • Pohjan Poika

      Johanna vaikeni vaikka sai runsaasti palautetta. Taisi huomata missä meni vikaan. Kuinka ylpeitä ja ylimielisiä rikkaat ja koulutetut ihmiset voivatkaan olla!

      • Lut. sivuhuomautus

        Tällä palstalla monet ovat valittaneet sitä, että teiltä katolilaisilta puuttuu kaikenlainen keskustelun ja dialogin taito. "Toisinajattelijat" - olivatpa he sitten katkirkkolaisia tai johannaälliä - yritetään hetimiten leimata, syyllistää ja marginalisoida. Sellaisen täytyy olla todella rasittavaa. Onneksi en ole katolilainen.


      • Pohjan Poika
        Lut. sivuhuomautus kirjoitti:

        Tällä palstalla monet ovat valittaneet sitä, että teiltä katolilaisilta puuttuu kaikenlainen keskustelun ja dialogin taito. "Toisinajattelijat" - olivatpa he sitten katkirkkolaisia tai johannaälliä - yritetään hetimiten leimata, syyllistää ja marginalisoida. Sellaisen täytyy olla todella rasittavaa. Onneksi en ole katolilainen.

        En minäkään enää ihmettele etteivät katoliset kykene keskusteluun. Aloittaja ei vastaa kenellekään eikä kukaan muukaan keskustele keskenään. Vain vieraat käy näköjään kommentoimassa, kuten minäkin tein. Onneksi en minäkään ole katolinen, olen ev.lutikka.


      • Dick E. Mann
        Pohjan Poika kirjoitti:

        En minäkään enää ihmettele etteivät katoliset kykene keskusteluun. Aloittaja ei vastaa kenellekään eikä kukaan muukaan keskustele keskenään. Vain vieraat käy näköjään kommentoimassa, kuten minäkin tein. Onneksi en minäkään ole katolinen, olen ev.lutikka.

        käymään kirkkokahveilla, jossa on perin eläväistä ja älykästä keskustelua, kunhan valitsee seuransa oikealla tavalla. Ja kyllähän kaikkien kanssa voi keskustella, pitää vain keskustella sopivista aiheista.


      • Pohjan Poika
        Dick E. Mann kirjoitti:

        käymään kirkkokahveilla, jossa on perin eläväistä ja älykästä keskustelua, kunhan valitsee seuransa oikealla tavalla. Ja kyllähän kaikkien kanssa voi keskustella, pitää vain keskustella sopivista aiheista.

        Pitää keskustella sopivista aiheista älykkäästi! Mutta mistäpä tällainen lutikka tietää mitkä aiheet ovat sopivia ja mitkä sopimattomia katolisille. Ja kun on noita niin sivistyneitä, koulutettuja zeniläisiä ja varakkaita rouvia, niin taitaapa Pohjan Poika poistua Pohjan perille..


      • Vankkureitta
        Lut. sivuhuomautus kirjoitti:

        Tällä palstalla monet ovat valittaneet sitä, että teiltä katolilaisilta puuttuu kaikenlainen keskustelun ja dialogin taito. "Toisinajattelijat" - olivatpa he sitten katkirkkolaisia tai johannaälliä - yritetään hetimiten leimata, syyllistää ja marginalisoida. Sellaisen täytyy olla todella rasittavaa. Onneksi en ole katolilainen.

        Olet harmillisen oikeassa. Lisäksi näyttää siltä, että tulevissa vaaleissa kirkko pyritään valjastamaan vaalivankkureiden eteen.


    • p .v. Münchhausen

      huolestuttaa se, että lukeeko ne ressukat, jotka on vuorotöissä hetkiruoksia ollenkaan? Ajattelppa luetko kellon mukaan vai oman rytmin mukaan?

      Itse olen tässä miettinyt, että ehkä tämän maan uudelleen katolisointi voisi tapahtu vatsan kautta, eikö? Pyöräytät kirkkohaville sellaiset korvapuustit, että paatuneimmallekkin duunarille tulee kyyneleet silmiin. Johan ne sitten jo pelkät ihailun vuoksi rupeavat matkimaan esimerkkiäsi ja pukeutuvat parhaaseen kolttuunsa messussa käydessään. Siinähän sitä sitten silmä lepää. Ja kyllähän sellainen nätti pukeutuminen herättää myös vastakkaisen sukupuolen kiinnostukset. Ei varmaan kestää vuottakaan niin ovat jo naimisissa ja perheenlisäystä tulossa.

      Ja voithan kutsua ne lapsiperheet vaikka makkaranpaistoon teille. Samalla sitten pakkosyötät heille omaa propagandaasi huomaamatta.

    • on arvokas, Jumala ei katso henkilöön, kannattaa lukea Jaakobin kirjeen toinen luku, Jeesuksestakin sanotaan, että Hän viihtyi "syntisten ja publikaanien" kanssa

      Jumalalle ei katso meidän sosioekonomiseen asemaamme, vaan Hän katsoo jokaisen meidän "sydämeemmee"

    • palstaa.selaillut.lut

      "ilmiselvistä mielenterveydellisistä ongelmista kärsiviä"

      :D Miten se siis ilmenee? Väittelevätkö itsensä kanssa? Viiltelevätkö he itseään samalla kun kuuntelevat saarnaa?

      • K.I.Evari

        Tässä ollaan taas asian syvimmässä ytimessä. Juuri nyt, juuri nyt, oli ihan pakko vastata 5 vuotta vanhaan keskusteluun. Vaikka kyllä minäkin voisin viillellä itseäni neokatekumeeni-papin saarnaa kuunnellessa tai laittaa kädet korvien päälle ja lallattaa Seymore Skinnerin tyyliin Simpsoneissa.

        Ratkaisu ongemaan olisi tietysti se, että alpha-yksilöt pariutuisivat keskenään tuottaisivat mahdollisimman monta jälkeläistä, joista tulisi priima-luokan seurakuntalaisia. Jostain kumman syystä näin ei ole tapahtunut vaan ihmiset rakastuvat satunnaisesti ja tuottavat 1-3 jälkeläistä. Alpha-yksilöiden jäkikasvu lopettaa messussa käynnin heti kun tulevat täysi-ikäisiksi. Selkeästi Opus-Dei ja neokatekumeenit eivät pysty poistamaan tätä ongelmaa vaan tarvitaan voimakkaampia keinoja väen messuun pakottamisessa.


    • PasiToivonen
    • violaluna17

      Johanna L. Et voi olla tosissasi! Miten tulee mieleen Hyacint Bucket? Voi että! Menenkin ressukka takas luterilaisten palstalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe