Terolut ja vuodon määrä

normaaliako?

Mulla nyt meneillään elämäni ensimmäinen Terolut-avusteinen kierto. Kuukautiset alko torstaina, kun maanantaina otin viimesen terolutin. Ihmettelen kun vuoto on todella runsasta, luulin että terolutvuodot on niukempia kuin ns. luomumenkat! Aloin syödä terolutia koska kierto oli epäsäännöllinen.

Millasia teidän muiden terolutvuodot on olleet? Niukempia vai runsaampia kuin luomuvuodot? Onko ollut kuukautiskipuja vai onko vuoto ollut kivuton? Mulla on ollut ihan tavallisia kuukautiskipujakin. Luulin että terolutvuodot olis samankaltaisia e-pillerivuotojen kanssa, mutta ainakaan mun kohdalla ei pidä todellakaan paikkaansa. E-pillerivuodot oli mulla aikoinaan (vuosia sitten) todella niukat ja täysin kivuttomat.

37

98212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muija

      Olen koko ikäni aina silloin tällöin joutunut syömään Terolut kuurin. Syy on ollut kuukautisten poisjääminen. Jo nuorempanakin niin kävi.
      Kun syön niitä kymmenen päivää, kuukautiset tulevat yleensä 3-5 päivän päästä, mutta eivät ole mitkään kauhean runsaat. Käytän niitä komen kuukauden ajan, ja sitten taas kierto on normaali jopa vuodenkin. Saa sitten nähdä kun tulee "mummotauti", auttaako terolut enään:)

      • Janni

        Olen nyt syönyt 10pv Terolutia, ja lopetin sen lauantaina (otin silloin viimeisen lääkkeen siis). Vieläkään ei kuukautisia näy. Pelottaa, koska en haluaisi lääkäriin uudestaan. Saattaako kestää pidempään ennenkuin lääke vaikuttaa?


      • iitu.....
        Janni kirjoitti:

        Olen nyt syönyt 10pv Terolutia, ja lopetin sen lauantaina (otin silloin viimeisen lääkkeen siis). Vieläkään ei kuukautisia näy. Pelottaa, koska en haluaisi lääkäriin uudestaan. Saattaako kestää pidempään ennenkuin lääke vaikuttaa?

        Kuinka kauan aikaa voi mennä kauimmillaa, kun menkat alkavat viimeisen lääkkeen otosta.
        Itse lopetin 10pvän kuurin kahdeksan päivää sitten eikä menkkoja näy..onko kellään samanlaisia kokemuksia?


      • mit
        iitu..... kirjoitti:

        Kuinka kauan aikaa voi mennä kauimmillaa, kun menkat alkavat viimeisen lääkkeen otosta.
        Itse lopetin 10pvän kuurin kahdeksan päivää sitten eikä menkkoja näy..onko kellään samanlaisia kokemuksia?

        Sama homma. Kahdeksas päivä ja yhä odottelen...
        Aavistuksen hankalaksi asian tekee se, että muutin ulkomaille, enkä nyt sitten oikeen tiedä menisinkö täällä lääkäriin vai odottelisinko vaan... Söin 10 pv kuurin, pillerin päivässä, kun kuukautisia ei alkanu kuulumaan kolmeen kuukauteen (nyt ei neljään kuukauteen). Lopetin Yasmin pillerit noin kahden vuoden käytön jälkeen) minä aikana menkat oli aina säännölliset, tai siis söin niitä sen norm. 3vk mutta sitten vuotoa ei tullu. Mites sulle kävi? Alkoko ne?


      • lucky..
        iitu..... kirjoitti:

        Kuinka kauan aikaa voi mennä kauimmillaa, kun menkat alkavat viimeisen lääkkeen otosta.
        Itse lopetin 10pvän kuurin kahdeksan päivää sitten eikä menkkoja näy..onko kellään samanlaisia kokemuksia?

        Mikähän minua sitten vaivaa kun syön parasta aikaa ensimmäistä terolut kuuriani ja yli huomenna pitäis loppua kuurin syönti. Syön siis sitä kierron 15-24 päivinä, kierron säännölistämiseen ja siksi kun mekat saattoivat jäädä kokonaan tulematta...
        Mutta nyt sitten eilen menkat alkoivat kesken kuurin....?? pikkasen ihmetyttää...


      • Höh?
        lucky.. kirjoitti:

        Mikähän minua sitten vaivaa kun syön parasta aikaa ensimmäistä terolut kuuriani ja yli huomenna pitäis loppua kuurin syönti. Syön siis sitä kierron 15-24 päivinä, kierron säännölistämiseen ja siksi kun mekat saattoivat jäädä kokonaan tulematta...
        Mutta nyt sitten eilen menkat alkoivat kesken kuurin....?? pikkasen ihmetyttää...

        Kuinka voimakkaita "raskausoireita" terolut voi aiheuttaa? Siis sellaisia oireita, jotka voi tulkita väärin raskausoireiksi. Mulla sekoaa kohta pää. Pissittää kokoajan, hirveä nälkä, maha turvoksissa, viluttaa, mieliala heittelee, pahoinvointia iltapäivällä ja illalla, mahaa nipistelee ja vihloo, "menkkakipua", alaselkäkipuja, kipeät lonkkaluut, arat ja turvonneet rinnat. Olen nyt syönyt ensimmäisen 10 päivän satsin ja aloin nyt sit odottelemaan kuukautisten alkua.

        Sain terot siihen, että mulla oli jo etukäteen mukamas raskausoireita (mutta ei raskautta) ja parin kerran normaalia lyhyempi kierto ja liian lyhyet menkat eivät olleet ilmeisesti poistaneet kohdun limakalvoa kunnolla kun oli niin turbopaksu. Eli toistaiseksi terolut-kuuri on pahentanut oireita, ei todellakaan helpottanut tilannetta yhtään.


      • Anonyymi

        Enää!


    • sanna

      Itselläni Terolutvuoto on runsaanpaa kuin "luomuvuoto"; myös vuoto saattaa kestää pidempään. Kuukautiskivuissa en ole huomannut muutoksia, mutta niitä ei juuri olekaan.

    • NMV

      Minä olen syönyt terolutia kolme vuotta raskaaksi tulon toivossa ja kierto ei toimi käytännössä juuri ollenkaan, minun on käytettävä valmistetta. Alussa viimeisen terolut annoksen jälkeen meni yksi päivä ja vuoto alkoi. Nykyään kuluu välillä melkein viikko viimeisestä tabletista ennen kuin vuoto alkaa. On kuulemma yksilöllistä, mutta ihmettelen. Koko kuluvan vuoden olen vielä kaiken lisäksi joutunut syömään tupla-annosta, koska yksi tabletti ei enää tehoa. Minun terolut vuodot ovat yhtä niukkoja, kun e-pillereiden aikana eli tosi niukkoja. Kivut paljon pahempia. Välillä ei meinaa päästä sängystä ylös, kun sattuu alavatsaan ja alaselkään. Särkylääke ei auta kunnolla. Tätä kestää onneksi yleensä vain vuodon ensimmäisen päivän ajan.Minulla oli välillä kipuja myös e-pillereitten aikaan. Luomu aikoina ei mitään kipuja!?!

    • kks

      Moikka!

      Mun kohdalla terolut ei ole auttanut yhtää. Olen kaksi kuukautta nytten syönyt ja edelleen kuuukautiset kestävät kaikkine vuotoineen n. 2 viikkoa. Syön kaksi taplettia päivässä. Kivut hävisi mahasta, mutta siirtyi selkää. Olisi kiva saada jotain apua..

      • ANsku000

        Miksi syöt Terolutia?


      • ?!?
        ANsku000 kirjoitti:

        Miksi syöt Terolutia?

        Syön parhaillaan terolut-kuuria,koska kuukautisia ei ole tullut lapsen syntymän jälkeen 07/04.Toinen 10 päivän jakso menossa, eikä kuukautisia näy vieläkään. Pitäsköhän ottaa tupla-annos?Mitä tehdä?
        Auttaako nää..ois kiva tietää, koska haluttaisiin toinen lapsi...


      • kokemusta on
        ?!? kirjoitti:

        Syön parhaillaan terolut-kuuria,koska kuukautisia ei ole tullut lapsen syntymän jälkeen 07/04.Toinen 10 päivän jakso menossa, eikä kuukautisia näy vieläkään. Pitäsköhän ottaa tupla-annos?Mitä tehdä?
        Auttaako nää..ois kiva tietää, koska haluttaisiin toinen lapsi...

        heippa!
        miksi et laittaisi kierukkaa, kuten minä puudutuksella!!!! ei satu ja vahvoja hormoneita ei tarvitse! minä söin primolut nor ja ei enää ikinä. sattui 3 viikkoa ja vuoti, ja aina miten sattuu on vahva keltarauhashormoni 10 mg. vastaa vahvuudeltaan 130 mercilon pilleriä, joten uskon että terolukin on vahva hormoni, joten harkitse kierukkaa. kierukan hormoni vain kolmasosa minipillereistä ja ei vaikuta mielialaa, lihota tai turvota , koska on miedompi lääke. tääsä minun vinkkini, hyvää terveyttä!kaikki jotka ei nyt halua siis lasta, mutta kuukautiset on sekaisin niin että on pakko ottaa hormonia niin kierukassa vähiten haittoja ja kaikista miedoin. Ja minulla oli aika paha ahdistus kun söin vahvoja hormoneita, huh huh! nyt tasapainoinen olo ja jos en saa lasta , niin harkitsen että syönä hormoneita, pelottais kai vähän ottaa niin vahvoja taas, mutta jos kovasti haluaisin lapsen voisin 3 kk kokeilla, en pidempään, koska tosissaan aikamoisia pommeja lääkkeiksi ja vaikuttaa muuallekin elimistöön. mutta ottakaa selvää mitä syötte ja päättäkää sitten mitä haluatte elimistöönne laittaa...


      • ehkä auttaa

        Hei, lääkärini kertoi että jos terolutin käytön aikana ilmenee n.s. "vääränlaisia" oireita, kuten menkat 2 vko:a, pitäisi kertoa siitä samaiselle lääkärille, ja he vaihtavat lääkkeen vahvuutta/määrää. En ole itse joutunut kysymään, mutta kannattaisi kysellä siltä omalta lääkäriltä.

        Sinulle joka olet yrittänyt tulla raskaaksi 3v., kuulemma yleislääkärit/kunnalliset "skippaa" turhan nopeasti hormonihoidot kokeilun jälkeen. Kun taas yksityisellä samaa hormonihoitoa kokeillaan monissa eri asteissa/määrissä. Se ainakin auttoi ystävääni, sen jälkeen kun hänet oli "tuomittu" kunnallisella lapsettomaksi!!! Hän on nyt onnellisesti raskaana.


    • kyseleppäs

      kun syöt vahvoja hormoneita, niin elimistössäsi lähtee poistamaan ylimääräiset kuukautiskalvot kovalla vauhdilla ja samalla on kipuja ja vuotoja, minulla on verenvuototauti ja en saa käyttää kuin kierukkaa. ja se on ollut hiton hyvä!!!!!!!jos ei endometrioosia tai muuta mikä vuotaa, kierukka on hyvä alusta alkaen ja sopii monille. ja kait se sopii endometrioosiikin, mutta kuukautisvaivat vaoivat olla jotain, johon hormoni ei tehoa, enne kuin elimistö on korjannut asian, eli kun elimistö poistaa kalvot, se poistaa ne vaikka söisit mitä hormoneita, endometriiosikin vuotaa ja sattuu , eikä välttämättä auta hormonit. kaaavinta voi auttaa vuodoissa, jos ei hormonit tehoa. mutta kierukasta vain oikeesti tippavuotoja ja ei kipuja ollenkaan. toimii koko ajan, joten ei vahva hormoni ja ei tule isoja poistovuotojakaan. kierukka on siis hormonia pienimäärä ja puudutuksella laitto ei satu, joten harkitkaa sitäkin. kun laitetaan kierukka, voi olla että vahva hormoni vielä kerran poistaa kalvosi kuukautisina kun lopetat vahvan hormonin, mutta niinhän sinulle kävisi joka tapuksessa kun pidät taukoa vahvoista hormoneista kuukautisia varten. ota selvää ja mieti mikä sopisi parhaiten. minä söin tietämättäni vahvaa keltaruhashormonia ja oli kyl isoja vuotoja ja viimesimmät jo tosi pitkät ja kivuliaat, mulle riitti ja sit oljenkortena sain kierukan ja nyt happy!ei vuoda mitään, pari tippaa, tosiaan tippaa ja ei tunnu miltään, kivaa kun ei ole menkkaharmeja. ja jos se annetaan hoitona runsaisiin kuukautisiin, ei tarvitse sitä maksaakaan ja itse saat päättää milloin otat pois!

      • mensch

        Sain Terolutia käynnistämään kierron yhd.pillerien jälkeen. Kolmannella kierrolla vuoto alkoi jo neljännen pillerin jälkeen, mutta loppui "kesken", kun kuuliaisesti söinkin kaikki kymmenen terolutia. Sen jälkeen ei ole vuotoja kuulunut, eli eipä luomukuukautiset käynnistyneet.

        Eli pitäisikö terolutin ottaminen lopettaa heti, kun vuoto alkaa? Oma epäilyni on, että oma hormonitoiminta käynnisti nämä viimeiset kuukautiset, mutta pillerit sekoittivat ne taas.

        Kokemuksia?


      • 9kk ilman menkkoja
        mensch kirjoitti:

        Sain Terolutia käynnistämään kierron yhd.pillerien jälkeen. Kolmannella kierrolla vuoto alkoi jo neljännen pillerin jälkeen, mutta loppui "kesken", kun kuuliaisesti söinkin kaikki kymmenen terolutia. Sen jälkeen ei ole vuotoja kuulunut, eli eipä luomukuukautiset käynnistyneet.

        Eli pitäisikö terolutin ottaminen lopettaa heti, kun vuoto alkaa? Oma epäilyni on, että oma hormonitoiminta käynnisti nämä viimeiset kuukautiset, mutta pillerit sekoittivat ne taas.

        Kokemuksia?

        Ymmärsin että niitä syödään kuitenkin se kymmenen päivää, vaikka vuoto alkaiskin?

        Itsellä oli tosi säännölliset kuukautiset nuorena, sitten aloitin pillerit, jotka välillä lopetinkin mutta söin niitä kuitenkin 8 vuotta putkeen. Nyt ei ole ollut lähes 10kuukauteen menkkoja, toimivat vain kun syön Teroluteja.

        Ainoastaan yhdet omat menkat on olleet koko tuona aikana. Huolestuttaa että sotken omaa toimintaa vielä lisää noilla Teroilla. Nyt on käytössä Provera, tosin syön sitä vain jos kierto pitkittyy, siis kohta taas.


      • =o)
        mensch kirjoitti:

        Sain Terolutia käynnistämään kierron yhd.pillerien jälkeen. Kolmannella kierrolla vuoto alkoi jo neljännen pillerin jälkeen, mutta loppui "kesken", kun kuuliaisesti söinkin kaikki kymmenen terolutia. Sen jälkeen ei ole vuotoja kuulunut, eli eipä luomukuukautiset käynnistyneet.

        Eli pitäisikö terolutin ottaminen lopettaa heti, kun vuoto alkaa? Oma epäilyni on, että oma hormonitoiminta käynnisti nämä viimeiset kuukautiset, mutta pillerit sekoittivat ne taas.

        Kokemuksia?

        no ainakin mä lopetin terojen syönnin heti kun vuoto alkoi...ja kyseessä oli ensimmäinen terokuuri..sain sen lääkäriltä kun kuukautisia ei ollut kahteen kuukauteen..ja kiertoväli oli muutenkin pitentynyt..joten kerkesin syödä 5 tabua ja kuukautiset alkoivat..lääkäri sanoi ettei loppuja tartte syödä... en tiedä yleisesti, mut ainakin mulla näin..


    • hompsantuu

      Hei! Olen toiseen otteeseen syömässä terolutia kun kuukautisia ei anoreksian jälkimaininkien vuoksi ole. Nyt lääkäri määräsi 2 tablettia päivässä, aiemman yhden sijaan. Aiemmalla kerralla vuoto oli kahden pisaran verran. Saa nähdä miten nyt käy. Kamala olo ainakin koko ajan.

      Minulle lääkäri sanoi että terolut on lähellä kehon omia kuukautisia, koska toiminta perustuu oman estrogeenin herättelyyn keltarauhashormoneilla. Ja että se tukee kehon omaa hormonitoimintaa, eli ei pitäisi sekoittaa. Minun oli tarkoitus jatkaa nyt kuurien säännöllistä syömistä mutta viime päivien olon perusteella ei enää ikinä. Mitä kuukautisilla ylipäätään muutenkaan tekee...

      • töötti

        Moi,
        millaisin sivuoireita teillä on terolutista ollut? Itsellä eka kuuri takana ja menkat alkoi nätisti 5pv sen jälkeen, oli runsaammat ja kivuliaammat kuin normisti, lisäksi maha on ihan turvoksissa.
        Nuo kierukkasuositukset kuulosti hyvältä vaikka olen aika kammoksunut ajatusta, että jokin esine olisi sisuksissa koko ajan. Mutta "turha" hormonien syöminenkin tuntuu tyhmältä.


    • jepulis

      Minullekin lääkäri määräsi kahden viikon terolut kuurin, kuukautiset kun ovat tulleet ikänäni vain kolmesti yli puolen vuoden välein. Tänään viimeinen tabletti, eilen alkoi tuntua kipua alavatsassa ja -selässä.

      Lääkäri sanoi, että jos kuurin jälkeen ei vuodot ala siinä toisen viikon tietämillä, niin uudestaan vastaanotolle. Mainitsi myös, että kuurilla saadaan selville tuottaako oma keho tarpeeksi jotain toista hormonia, eli ko. hormoni keltarauhashormoni = kuukautiset.

    • tuuliajolla

      Sain toisen terolut kuurin, kun lopetin pillerit (jasmin) puoli vuotta sitten, eikä menkkoja ole sen jälkeen kuulunut. jasminine söin kaksi vuotta, ja aloitin, koska ei tullut menkkoja. Ennen pillereitä söin kuukauden terolut kuurin. Syyksi ajateltin stressiä. ne alensivat mielialaani, niin ettei mikään kiinnostanut tai tuntunut miltää. Päätin lopettaa ne. Kävin lääkärissä, ja sanoi, että pitäisi harkita lapsia ajoissa, koska on tälläisia ongelmia, välttämättä ei onnistu luonnollisesti. Sekös pelästytti, koska olen nuori (kohta 23v), eikä elämä täysin järjestyksessä. Tarkoitan, että aloitin vasta amk- opinnot, en seurustele yms. Mutta miten kuuri pitää ottaa? Unohdin häkellyksessäni kysyä, ja kuinka paljon, tarkoita kun sain yli sadan tabletin reseptin, että toimiiko ninkuin e- pillerit? Ymmärsin kaiketi, että 15 tablettia kuukautta kohden, mutta millä aikavälillä ne pitää ottaa.
      Kiitos mahd. vastauksista!!

      • Onnellinen Onneli

        Eikö lääkärisi opastanut sinua lääkkeen käytössä??
        ***********
        1. MITÄ TEROLUT ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN
        Naisen fertiilin eli hedelmällisen iän aikana munasarjat tuottavat estradiolia ja progesteronia, jotka ovat sukupuolihormoneja. Ne säätelevät kuukautiskiertoa ja lisääntymiskykyä. Terolut muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia. Mikäli elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, Terolut-valmistetta käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.

        Terolut-valmisteella on myös suojaava vaikutus endometriumiin eli kohdun limakalvoon. Tämä on tärkeää estrogeenihoidon yhteydessä menopaussin (kuukautisten poisjäämisen) aikana tai sen jälkeen.

        Terolut-valmistetta käytetään seuraavissa tiloissa:
        - kivuliaat kuukautiset
        - endometrioosi eli tila, jossa kohdun limakalvon soluja löytyy muista kehon osista, useimmiten vatsasta tai virtsa- ja sukupuolielinten alueelta, aiheuttaen esim. runsasta kuukautisvuotoa tai kivuliaita kuukautisia
        - kuukautiskiertohäiriöt, esim. epäsäännöllinen kierto tai runsas vuoto
        - premenstruaalinen syndrooma eli kuukautisia edeltävät oireet esim. mielialan vaihtelut, rintojen turvotus ja arkuus, vatsan turvotus, päänsärky, väsymys, ummetus
        - hormonikorvaushoitona estrogeenilääkityksen lisänä hoidettaessa postmenopaussioireita (postmenopaussi = kuukautisten loppumisen jälkeiset vuodet). Terolut-valmistetta annetaan suojaamaan kohdun limakalvoa ja hoitamaan epätavallisia ja/tai epäsäännöllisiä vuotoja. Terolut korvaa progesteronin, jota elimistö ei enää tuota riittävästi tai ei ollenkaan.
        3. MITEN TEROLUT-VALMISTETTA KÄYTETÄÄN

        Käytä Terolut tabletteja juuri sen verran kuin lääkärisi on määrännyt. Tarkista lääkäriltäsi tai apteekistasi, mikäli olet epävarma.
        Jos lääkärin ohjeita noudatetaan tunnollisesti, Terolut-valmisteen vaikutusten pitäisi näkyä muutaman kierron/kuukauden kuluessa. Oireet joko vähenevät tai poistuvat kokonaan. Jos tunnet, etteivät oireet ole parantuneet niin paljon kuin odotit, neuvottele lääkärisi kanssa. Älä lopeta lääkkeen käyttöä keskustelematta ensin lääkärin kanssa.
        Ja tämä on kopioitu sivulta:
        http://www.laakeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=2086&i=SOLVAY PHARMA_TEROLUT
        ***********
        Täällä jotkut popsivat miten sattuu lääkkeitä.Terolut EI OLE EHKÄISYPILLERI ja ihmettelen surresti miten lääkäri on määrännyt tätä hormoonikorvaushoitoa nuorille alle 30vuotiaille synnyttämättömille naisille!! Eikö naisten hälyytys kellot soi??


    • Joku

      Onko kellään vastaavia kokemuksia?
      Aloitin syömään teroja pitkiin kuukautisiin. Alkoivat kyllä säännöllisesti kp 28-30, mutta ennen varsinaista vuotoa, tuli viikon verran ruskeaa vuotoa päivittäin. Terojen alottaminen lyhensi parilla päivällä ruskeaa vuotoa. Nyt kun oon syöny niitä 6 kk, kierto päätti lyhetä. Nyt ei tullu ruskeaa vuotoa kuin pari päivää, mutta kierto lyheni 22 päivään...Näyttäisivät siis ottavan takapakkia. Alkuun näytti, että vuotopäivät vähenevät, tai lähinnä toi ruskeiden vuotojen päivät, mut nyt meni ihan oudoksi...

    • caronen

      mullekkin määrättiin terolut kuuri,kävin lääkärissä 11.5. menkat alkoivat 13.5,itsestään. olen kuitenkin onnellinen ettei tarvitse lisää sekoittaa omaa hormonitasapainoa. saas nähdä miten jatkossa käy.

      • täti

        Minä sain reseptillä kolmen kuukauden terolutkuurin epäsäännöllisiin ja lyheen kiertoon, sekä vuotoa tulee sitten lorisemalla jopa viikon. Terolutia pitäisi ottaa 1-2 tbl. kierron 15-24 päivät. Mutta en ole näiden kahden ekan kierron aikana ehtinyt ottaa kuin pari päivää terolutia, niin jo alkaa vuoto, ruskea mönjä joka muuttuu sitten ihan vereksi. Ja olen lopettanut terot kun vuoto alkaa, tuntuu oudon turhalta niitä popsia sisuksiinsa kun vuoto alkaa jopa lyhyemmällä välillä kuin ennen. kai tässä pitäis gynelle taas varata aika, huh hoh.


      • Teroliini
        täti kirjoitti:

        Minä sain reseptillä kolmen kuukauden terolutkuurin epäsäännöllisiin ja lyheen kiertoon, sekä vuotoa tulee sitten lorisemalla jopa viikon. Terolutia pitäisi ottaa 1-2 tbl. kierron 15-24 päivät. Mutta en ole näiden kahden ekan kierron aikana ehtinyt ottaa kuin pari päivää terolutia, niin jo alkaa vuoto, ruskea mönjä joka muuttuu sitten ihan vereksi. Ja olen lopettanut terot kun vuoto alkaa, tuntuu oudon turhalta niitä popsia sisuksiinsa kun vuoto alkaa jopa lyhyemmällä välillä kuin ennen. kai tässä pitäis gynelle taas varata aika, huh hoh.

        Mä aloitin lauantaina ensimmäisen terolut kuurini ja menkat alkoivat maanantaina, olin siis 3 tbl ehtinyt ottaa. Nyt en oikeen tiedä, että lopetanko terojen ottamisen nyt tähän ja jatkan 15 päivän päästä. Mite te olette tehneet, jos on käynyt samoin, että vuoto alkaa heti, kun pari pilleriä ootte ottaneet?


    • mimimamamumami

      mulla ainaskin kyseinen terolut kuuri on määrätty niin että syön 12 perättäisenä päivänä yhden tabletin ja sitten menkat alkaa siitä kymmenen päivän kuluttua. näin ne ovat sitten säännölliset.

      • Onnellinen Onneli

        Mulla taas on niin että syö pillereitä joka kk:si 10:nen peräkkäistä päivää ja kuukautiset mulla alkaa vikasta pilleristä 2-5 päivän kuluttua.Kätevää!!


    • bassetts

      Ei taustatilanne on se, että olen syönyt nyt 3 kiertoa terolut-valmistetta ylipitkään kiertoon 1 tabletti päivässä kierron 15-25 pvä. Raskautta siis yritetään.
      Kuukautiset normaalista "normaalit" kipuja jonkin verran, mutta ei hirveästi ja vuoto normaalia.

      Teroluttien aloituksen jälkeen rinnoissa ihan hirmu kipeät patit 1,5 vko ennen vuodon alkua jatkuen lähes koko kuukautisten ajan, aika kovat kivut ja vuot huomattavasti runsaanpaa kuin ennen. Vuoto alkoi tuhruna 4-5 pvä viimeisen pillerin jälkeen ja kunnon vuotona 5-6 pvä jälkeen.

      Nyt vuoto alkoi tuhruna jo viimeistä pilleriä seuraavana päivänä ja on jatkunut ihan olemattoman vähäisenä tuhruna nyt 5 pvä. Pari päivää tuhru ollutlähes mustaa ja muutenkin tummaa. Normaalisti 2-4 pä runsaita. Rinnat arat ja toisella puolella ihan pieni patti, muuten ok. Kipuja ei lainkaan, paitsi ennen vuotoa ihan pieniä tuntemuksia.
      Tein varmuuden vuoksi raskaustestin ja se oli negatiivinen.

      Terolutit on nyt loppu (3 kiertoon söin). Saunailta tulossa perjantaina. Mahtaakohan kuukautiset nyt sitten alkaa kunnolla vai olikoan tämä nyt tässä?
      Miten keho mahtaa nyt reagoida kun en enää syö terolutteja; koska ovulaatio ja vuoto?
      Pitäisiköhän huolestua vai onko tämä normaalia hormoonien kanssa pelatessa?

      • Onnellinen Onneli

        4. MAHDOLLISET HAITTAVAIKUTUKSET

        Kuten kaikki lääkkeet, Terolut-valmistekin voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

        Päänsärkyä/migreeniä saattaa esiintyä hoidon aikana. Joskus saattaa esiintyä tihkuvuotoa, jolloin lääkäri voi muuttaa annosta ja tilanne korjautuu.

        Harvoin todettuja haittavaikutuksia ovat maksan toiminnan muutokset, voimattomuus (astenia), pahoinvointi, keltaisuus ja vatsakivut; allerginen ihottuma, kutina ja nokkosihottuma (urtikaria); kipu/arkuus rinnoissa.

        Yliherkkyysreaktioita ja paikallista ihoturvotusta (angioedeema ja edeema) on todettu erittäin harvoin.
        Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro niistä lääkärillesi.
        Raskaus ja imetys
        Ennen lääkkeen käyttöä on keskusteltava lääkärin kanssa.


      • ihmelääke

        Tämä tapahtui vuosikymmeniä sitten. Kuukautiset temppuilivat, olivat välillä poissa jopa 6 kk ja olin silloin nuori vähän yli 20v. Lääkärini määräsi Terolutia ja kuinka kävi, ehdin mitata aamulämpöjä ja seurata lääkkeen vaikutusta vain 2 kk, kun pamahdin paksuksi - ja tuli yllätyskaksoset, joten se siitä Terolutista. Sen jälkeen synnytin 2 kertaa. nim.Onnellinen mummi.


      • mamma 87
        ihmelääke kirjoitti:

        Tämä tapahtui vuosikymmeniä sitten. Kuukautiset temppuilivat, olivat välillä poissa jopa 6 kk ja olin silloin nuori vähän yli 20v. Lääkärini määräsi Terolutia ja kuinka kävi, ehdin mitata aamulämpöjä ja seurata lääkkeen vaikutusta vain 2 kk, kun pamahdin paksuksi - ja tuli yllätyskaksoset, joten se siitä Terolutista. Sen jälkeen synnytin 2 kertaa. nim.Onnellinen mummi.

        Minulla aloitettiin nytten terolut 3 kuukauden kuuri, koska kuukautis kiertoni on todella pitkä pisimmillään ollut 67 päivää ja nyt aloitinkin terolutit että saisin joskus kuukautiseni alkamaan. Minulla on jo 1 lapsi, joten minun pitäisi tulla normaalisti raskaaksi. Nyt vain odotellaan jospa näillä saisi kierron normaaliksi ja ovulaatiot tulisivat normaalisti ja ehkäpä se toinen lapsi joskus saa alkunsa:) Nyt vuoden verran yritetty, mutta kuukautiset vain pitenevät ja pitenevät:/


    • Marska86

      Hellurei!

      Itsellä nyt syötynä yksi terolut kuuri (2 tablettia päiväs/10 päivän ajan) ja jatkuu siitä siten 2tablettia/päivä kierron 15-24 päivä..
      Niin ja viime lauantaina otin viimesen pillerin ja tiistaina alkoivat menkat.. Alkuun näytti ihan hyvältä, mutta vuotomäärä tuntuu vai kasvavan.. Tosin olihan tässä 14 kk ettei menkkoja tullu ollenkaan.. Et kai se kaikki vuoto tulee sit nyt kerralla..

    • Kuukautiset_hukassa

      Hei, kirjoitan tänne, vaikka onkin vanha viestiketju, jos joku kuitenkin tänne vielä löytäisi itseni ohella ;)
      Kuukautisia vaan siis odotan Terolut-kuurin jälkeen.... Nyt 9. Pvä menossa ja tuntuu toivottomalta, kun kuukautiset olleet poissa JO YLI KAKSI vuotta. Ikää 26v ja lääkärit minuakin pelotelleet lapsettomuudella ja ties millä.. Viimeksi kuitenkin sanoivat, että painonnousun avulla uskoisivat nyt, että saisin tällä (elämäni kolmannella) Tero-kuurilla menkat..

      10 pvän TEROLUT-kuuri loppui siis juhannusaaton aattona, to 23.6. Silloin 9. pillerin jälkeen alkoi järkyttävä vatsakipu, johon heräsin siis tuona aamuna. En voinut mennä töihin, kun vain oksensin ja ripuloin, vatsa vaan kramppasi. Lopulta burana pysyi sisällä, ja kivut hälvenivät. Näiden päivien aikana on ollut viiltävää päänsärkyä, vitutusta, suhteettoman kovaa jumiutumista treenien jälkeen (takareidet melkein jäykistyneet ja nyt vaihteeksi ojentajat kevyen treenipäivän 21.6. jälkeen) ja jonkinlaista pahoinvointiakin ja suhteetonta väsymistä vatsan perinteisen pistelyn lisäksi. En ihmettele, kun oma hormonitoiminta ollut koko ikäni niin olematonta, sain kyseenalaisen kunnian vasta 18-vuotiaana saada ekan kerran menkat ja e-pillereiden avulla 19-vuotiaana sain ne tasattua. Lopetin kuintenkin pillerit 23-v, kun tutkittiin yhtä toista sairautta eikä sen jälkeen ole verta näkynyt.. Olisi kyllä tämän kesän paras asia, jos menkat saisin.. Fingers crossed.

      • Jhhuk

        Moikka! Sun oireet kuulostaa todella samoilta kun mulla. Toinen Terolut-kuuri takana ja menkat käynnisty heti ja samalla tuli kauheat menkkakivut. Ei ole ikinä ollut mitään tälläisiä kipuja. Ei edes ensimmäisen Terolut-kuurin jälkeisissä menkoissa. Ja molempien kuurien ainaki aivan hirveä väsymys ja päänsärky/migreeni tulee kun menkat alkaa. Toivotaan, ettei enään tarvitse syödä ja omat kuukautiset tulisivat normaalisti. Pian aletaan yrittämään lasta :)


    • Anonyymi

      Minä syön 14 pv 2 päivässä jataukoa pidän 2-3 kk kunnes taasen otan kuurin. Kaikki ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe