Syysleimu ei idä!

leimuntaaa

Laitoin n. kuukausi sitten maahan syysleimun juurakon, mutta mitään ei näytä maasta vieläkään nousevan. Vaikka olen säännöllisesti kastellut(ehkä välillä päässyt pintamulta kuivahtaan) ja sadettakin on tullut. On ihan aurinkoisella paikallakin. Laji on jokin peppermint (karkin näköisiä kukkia kai).
Daalian yksi mukula on sentään alkanut itää...

9

4045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lipriina

      Vai on se levinnyt jo perennoidenkin puolelle. Jo muutamana vuonna olen ihmetellyt siemenpussukoiden sisältöjä. Erittäin usein on niin etteivät siemet joko lähde ollenkaan itämään (sisätiloissakaan) tai sitten jokunen lähtee ja saattaapa olla vielä niinkin että kun siirrät taimet ulos, niin vielä sielläkin kuolo iskee. Näin oli mm. tänäkeväänä purjojeni kohtalo. 10 purjontaimesta puolet kuolivat penkissä. Useat siemenviljelmäni avomaalla joko lähtivät huonosti tai ei sitten ollenkaan.

      Viime kesänä peittelin kaikki kylvökseni, koska epäilin varpusia. Ei auttanut. Mahtaako tuo aurinko olla nykyään sellainen, että se tappaa pistävällä paisteellaan siemenet jo kukinnoissa? Pitäisiköhän siementä tuottaviin kukkasiin alkaa laittamaan pieniä päivänvarjoja että siemenet selviäisivät ;-)

      • Syysleimut viime talvena melkein kokonaan, ja naapurissakin sama ongelma. Minulla oli suuri pyöreä penkki leimukukkaa, ja noin viisi metriä toista pitkää penkkiä, ja muutama häippä sieltä nousee, Kun tutkin niitä, niin juurakot on kuin lahonneet murenevat käsiin. Tämmöistä ilmiötä ei ole viiteenkymmeneen vuoteen näkynyt. Ovat aina olleet todella voimakaskasvuisia, ja kukkineet runsaasti. Olen ihan ylpeä ollut penkeistäni. Nyt olen istuttanut ne täyteen sitä sun tätä kesäkukkaa, ja odotan, että ne muutamat ruipelot vahvistuisi kesän aikana, että saisin niistä edes alkuja uuteen penkkiin. Olen miettinyt, mikä voisi olla syynä, paleltuivatko, olivat kyllä havuilla peiteltyinä?


      • tipitii..
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Syysleimut viime talvena melkein kokonaan, ja naapurissakin sama ongelma. Minulla oli suuri pyöreä penkki leimukukkaa, ja noin viisi metriä toista pitkää penkkiä, ja muutama häippä sieltä nousee, Kun tutkin niitä, niin juurakot on kuin lahonneet murenevat käsiin. Tämmöistä ilmiötä ei ole viiteenkymmeneen vuoteen näkynyt. Ovat aina olleet todella voimakaskasvuisia, ja kukkineet runsaasti. Olen ihan ylpeä ollut penkeistäni. Nyt olen istuttanut ne täyteen sitä sun tätä kesäkukkaa, ja odotan, että ne muutamat ruipelot vahvistuisi kesän aikana, että saisin niistä edes alkuja uuteen penkkiin. Olen miettinyt, mikä voisi olla syynä, paleltuivatko, olivat kyllä havuilla peiteltyinä?

        muutaman vuoden yksi syysleimun tupsaus ollut tuossa pienessä kohopenkissäni. aina on kukkinut ja hyvin kasvanut. tänä keväänä vain yksi pieni oksa sieltä nousee. missähän vika? minä en kyllä koskaan ole syysleimuja mitenkään talveksi suojannut.. olisikohan pitänyt?


      • puuta heinää
        tipitii.. kirjoitti:

        muutaman vuoden yksi syysleimun tupsaus ollut tuossa pienessä kohopenkissäni. aina on kukkinut ja hyvin kasvanut. tänä keväänä vain yksi pieni oksa sieltä nousee. missähän vika? minä en kyllä koskaan ole syysleimuja mitenkään talveksi suojannut.. olisikohan pitänyt?

        Mie veikkaan että viime syksyn kuivuus ja talven ankarat pakkaset ovat yhdessä aiheuttaneet syysleimujen joukkotuhon. Vaikka onhan niitä pakkastalvia ennenkin ollut ja nyt oli vielä paksut lumikerrokset suojana. Outoa on. Monelta suunnalta olen kuullut syysleimujen kuolleen viime talven aikana. Omasta puutarhastani kuoli valkoinen syysleimu yhdestä penkistä, toisessa perennaryhmässä olevat punakukkaiset syysleimut säästyivät. T


      • risukko
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Syysleimut viime talvena melkein kokonaan, ja naapurissakin sama ongelma. Minulla oli suuri pyöreä penkki leimukukkaa, ja noin viisi metriä toista pitkää penkkiä, ja muutama häippä sieltä nousee, Kun tutkin niitä, niin juurakot on kuin lahonneet murenevat käsiin. Tämmöistä ilmiötä ei ole viiteenkymmeneen vuoteen näkynyt. Ovat aina olleet todella voimakaskasvuisia, ja kukkineet runsaasti. Olen ihan ylpeä ollut penkeistäni. Nyt olen istuttanut ne täyteen sitä sun tätä kesäkukkaa, ja odotan, että ne muutamat ruipelot vahvistuisi kesän aikana, että saisin niistä edes alkuja uuteen penkkiin. Olen miettinyt, mikä voisi olla syynä, paleltuivatko, olivat kyllä havuilla peiteltyinä?

        Pihassani isohko punakukkainen syysleimu kadonnut, muutama huiskelo siellä täällä. Seitsemän kesää pihan komistus. Istutin viime syksynä viereen valkoisen syysleimun kaveriksi, se on lähtenyt hyvin kasvamaan. Ikävää että kaunistukset ovat hävinneet, mutta lohduttaa kuulla että muillakin on käynyt näin. Etten ehkä ole hoitanut väärin, vaan ilmasto on tehnyt sen puolestani.


      • talkkariH
        risukko kirjoitti:

        Pihassani isohko punakukkainen syysleimu kadonnut, muutama huiskelo siellä täällä. Seitsemän kesää pihan komistus. Istutin viime syksynä viereen valkoisen syysleimun kaveriksi, se on lähtenyt hyvin kasvamaan. Ikävää että kaunistukset ovat hävinneet, mutta lohduttaa kuulla että muillakin on käynyt näin. Etten ehkä ole hoitanut väärin, vaan ilmasto on tehnyt sen puolestani.

        että sulaan maahan satanut lumi on hautonut ,
        mädännyttänyt juurakot , kasvupisteet . ( myös värimintuista )

        aloittajan juurakkosta runsas kastelu tuhonnut kasvusilmut , veikkaan
        ( ei vettä keväällä )


      • 21
        risukko kirjoitti:

        Pihassani isohko punakukkainen syysleimu kadonnut, muutama huiskelo siellä täällä. Seitsemän kesää pihan komistus. Istutin viime syksynä viereen valkoisen syysleimun kaveriksi, se on lähtenyt hyvin kasvamaan. Ikävää että kaunistukset ovat hävinneet, mutta lohduttaa kuulla että muillakin on käynyt näin. Etten ehkä ole hoitanut väärin, vaan ilmasto on tehnyt sen puolestani.

        Kauhiasti hämmästelen noita kuolemisia. Omat kun ovat sitkeitä sissejä. Niitä ei saa pois, vaikka haluaisikin. Olosuhteissa täytyy olla jokin juju.
        Yhtä valkoista ihmettelin, mistä oli tullut? Ostin kaksi valkoista tänä vuonna ja ne on vielä laihoja, eikä kuki.
        On se sellaista yllätyksellistä perennojen kanssa. Peurakellokin kasvaa, missä tykkää, ei siellä, missä itse tykkäisin... On saanut sitten itse valita paikkansa.
        Kladiolukset ei onnistuneet tänä vuonna. Nyt sentään on nupulla pieni freesia.

        Vettä ei ole meillä satanut kunnolla kuukauteen. En muista muita kesiä näin kuivina olleen. Mustikat oli kuitenkin ihmeen suuria enimmäkseen.


    • LeinikkiSofia

      Eipä idä täälläkään -tai no, kaksi itua on, joista toinen terhakampi (useampi itu siinä). Olisikohan halla/kylmyys syynä? Viisi juurakkoa laitoin -tai siis oikeastaan neljä, vaikka paketissa piti olla viisi- ja kasvaneetkin idut ovat aika heikkokuntoisen näköisiä. Lajike on Ice Cream. Olivat tietysti jääkaapissa aika kauan itäneinä -lieneekö vaikuttanut asiaan?

      Näin tässä hirmu "lämpimänä" kesänä 2014.

      Vai voiko juurakot kuolla liikaan märkyyteen? Kun sadetta kuitenkin tuli istutuksen jälkeisinä päivinä/ viikkona aika runsaasti.

      Jospa laittaisi pionin kasvua yrittämään siihen, missä syysleimut eivät menestyneet. Vaikka se tietysti vaatisi suosituksen mukaan vähän isomman tilan. Mutta kun nekin juurakkoparat on vielä jääkaapisaa -itäneinä tietysti.

      Kannattaisi silti varmaan yrittää?

    • leimukka

      syysleimut tuhoutuivat lähes täysin viime'talven' vesisateisiin, täällä ainakin satoi joululle asti lähes päivittäin. Juurakot kun ylös nostin niin aivan mätiä, sieltä kalastelin terveitä kohtia ja heikkoa on kasvuun lähtö.Minulla oli vielä 2 uutta itsestään syntynyttä väriäkin, nyt en vielä tiedä onko ne säilyneitten joukossa, toivottavasti, sillä niitä ei ostamalla saa, muut voi kyllä uusia.
      Ja nyt taas on liikaa sadetta, alkaa jo kuuliljatkin kellastaa lehtiä joissakin paikoissa, kärhön taimet kellastuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe