Ken on tuonut , Suomeen , Milloin , Mitä masoi ???
MERIMIESWOLKKARI
21
1656
Vastaukset
- Kuplisti
autojen tuonti taisi loppua n. 1961 jolloin merimiesten lisenssit poistettiin tai niitä kovennettiin (tais olla samaan aikaan kun Tyyne Leivo-Larsson ehdotti eduskunnassa merimiehille huviveroa normaaliveron lisäksi). Kuplavolkkari maksoi messikallen palkassa kahden vuoden nettopalkan verran. Suomessa liikkeestä ostettu maksoi melkein tuplaten.
Itse olin vielä kasvuiässä kun serkkuni juttelivat näitä maissa käydessään. Lähdin merihommiin -63 ja silloin aika oli jo ohi, tai ainakin säännöt oli muuttuneet sen verran, että autoja ei tuotu enää.
Korjatkaa, laittakaa oikeaa tietoa jos puhun paskaa.- grillimakkara
Tällä linkillä ei ole mitään tekemistä itse kysymyksen kanssa laitetaan lukemiseksi iltojen iloksi,näin hyvänä krillaus iltana..
http://netti.nic.fi/~jaakkos/ovalkafer/55ovaali.htm - SiinäDokumentti
grillimakkara kirjoitti:
Tällä linkillä ei ole mitään tekemistä itse kysymyksen kanssa laitetaan lukemiseksi iltojen iloksi,näin hyvänä krillaus iltana..
http://netti.nic.fi/~jaakkos/ovalkafer/55ovaali.htmHuh,Huh , olipa kova juttu . ( kaikkea sattuu )
Minun VWDe Luxe maksoi 31.06.60 557.567 ,00 Mk Sisältyylvv. / Per. käteinen - Don Bacardi
SiinäDokumentti kirjoitti:
Huh,Huh , olipa kova juttu . ( kaikkea sattuu )
Minun VWDe Luxe maksoi 31.06.60 557.567 ,00 Mk Sisältyylvv. / Per. käteinenmerimies Volkkaria toi Suomeen.Koko hommahan sai alkunsa siitä,että Suomessa oli rajoituksia valuu-
tan saannissa.Auton hankintahinta ulkomailta oli maksettava valuutalla.Rahdit,tullit etc.sai maksaa Suo-
men rahalla.Merimiehet säästivät palkkaansa ns.valuuttatilille ja möivät sitä autojen maahantuojille.
Joko yksityisille tai liikkeille.Esimerkiksi merimiesten liitoilla(SMU,SLPL,jne)oli oma firmansa Erottajalla.
Muistaakseni nimi Sea Import.Valuutasta sai parhaimmillaan yli 30% virallista kurssia paremman hinnan.
Tästä syntyi mielikuva"merimiesautoista".Volkkarin silloisesta hinnasta ei ole muistikuvaa. - Ex Pertti
Don Bacardi kirjoitti:
merimies Volkkaria toi Suomeen.Koko hommahan sai alkunsa siitä,että Suomessa oli rajoituksia valuu-
tan saannissa.Auton hankintahinta ulkomailta oli maksettava valuutalla.Rahdit,tullit etc.sai maksaa Suo-
men rahalla.Merimiehet säästivät palkkaansa ns.valuuttatilille ja möivät sitä autojen maahantuojille.
Joko yksityisille tai liikkeille.Esimerkiksi merimiesten liitoilla(SMU,SLPL,jne)oli oma firmansa Erottajalla.
Muistaakseni nimi Sea Import.Valuutasta sai parhaimmillaan yli 30% virallista kurssia paremman hinnan.
Tästä syntyi mielikuva"merimiesautoista".Volkkarin silloisesta hinnasta ei ole muistikuvaa.silloin 1961 maksoi merimiesvolkkari. Tämä perustuu serkkujeni ilmoittamiin hintoihin. Laskin silloin messikallen palkalla 2 vuotta säästää kaikki tulot niin autorahat oli koossa. Lisenssi tarvittiin myös tai sitten se oli kahden vuoden valuuttatalletustili, en ole varma kumpi tai oliko kumpikaan. Sen kuitenkin muistan, että kaksi vuotta piti säästää ja kaksi vuotta meni luvan saantiin.
Ajatukseni olikin kun täytän 15 ja saan kallen jobin aloitan molemmat (säästämisen ja luvan haun), mutta uskotteko että suunnitelma piti? No ei tietenkään. Myöhemmin kyllä ostin kuplan, oksentelin sinne kännissä ja pa..skelinkin siinä. Hyvä auto se oli, joten alkuperäinen ajatus oli hyvä.
En tiedä myöskään ketään autoja tuoneita, mutta muistaaksen merimieskuvien jollakin albumilla on kuva jossa kupla tulee kannella Suomeen merimiesautona. - löytyiiiii
Ex Pertti kirjoitti:
silloin 1961 maksoi merimiesvolkkari. Tämä perustuu serkkujeni ilmoittamiin hintoihin. Laskin silloin messikallen palkalla 2 vuotta säästää kaikki tulot niin autorahat oli koossa. Lisenssi tarvittiin myös tai sitten se oli kahden vuoden valuuttatalletustili, en ole varma kumpi tai oliko kumpikaan. Sen kuitenkin muistan, että kaksi vuotta piti säästää ja kaksi vuotta meni luvan saantiin.
Ajatukseni olikin kun täytän 15 ja saan kallen jobin aloitan molemmat (säästämisen ja luvan haun), mutta uskotteko että suunnitelma piti? No ei tietenkään. Myöhemmin kyllä ostin kuplan, oksentelin sinne kännissä ja pa..skelinkin siinä. Hyvä auto se oli, joten alkuperäinen ajatus oli hyvä.
En tiedä myöskään ketään autoja tuoneita, mutta muistaaksen merimieskuvien jollakin albumilla on kuva jossa kupla tulee kannella Suomeen merimiesautona.sodan jälkeen uusia autoja ei 1940-luvun lopulla tuotu lainkaan. 1950-luvulla tuonti alkoi jälleen, mutta auton ostoa säännösteltiin vuoteen 1962 saakka. Siihen tarvittiin ostolupa, jotta maan vähät valuuttavarannot eivät olisi huvenneet.
Autontarve piti perustella hyvin, eivätkä suhteet olleet pahasta. Sen ajan erikoisuus olivat merimiesautot, joita merimiehet saivat tuoda erioikeudella. Esimerkiksi Volkswagenin hinta saattoi olla merimiesautona -vähän käytettynäkin- kalliimpi kuin kaupassa.
Hinta nousi saatavuuden takia. Merimiesauto oli heti ostettavissa markoilla, mutta virallista tietä autoon ei ehkä olisi saanut ostolupaa lainkaan. - 280651-000584
löytyiiiii kirjoitti:
sodan jälkeen uusia autoja ei 1940-luvun lopulla tuotu lainkaan. 1950-luvulla tuonti alkoi jälleen, mutta auton ostoa säännösteltiin vuoteen 1962 saakka. Siihen tarvittiin ostolupa, jotta maan vähät valuuttavarannot eivät olisi huvenneet.
Autontarve piti perustella hyvin, eivätkä suhteet olleet pahasta. Sen ajan erikoisuus olivat merimiesautot, joita merimiehet saivat tuoda erioikeudella. Esimerkiksi Volkswagenin hinta saattoi olla merimiesautona -vähän käytettynäkin- kalliimpi kuin kaupassa.
Hinta nousi saatavuuden takia. Merimiesauto oli heti ostettavissa markoilla, mutta virallista tietä autoon ei ehkä olisi saanut ostolupaa lainkaan.Noista silloisista palkoista : 1954 ollessani lämmittäjänä , palkkani oli n. 18.780 ,00 mk / kk
Muistelen ollessani Kallena , niin palkka oli n 8000,00 mk /kk
Tuossa aikalaisen muistikuva . - 0 kerho
280651-000584 kirjoitti:
Noista silloisista palkoista : 1954 ollessani lämmittäjänä , palkkani oli n. 18.780 ,00 mk / kk
Muistelen ollessani Kallena , niin palkka oli n 8000,00 mk /kk
Tuossa aikalaisen muistikuva .Pakko kommentoida setä-vainaan tuomisia. 60-luvun alku/puolivälissä roudasi pari kuplaa suomeen, teki hyvät tilit ja kippasi kurkusta alas hillot mitä sai, ei muistellut mitä maksoi ja mitä sai vaan muisteli ratki riemukkaita törnejä miten hillot tahkosi..
- Vanhat ajat
Messikallena eräässä vanhassa kolirampissa kuuntelein päälystön juttuja messissä iltaisin. Chiiffi se haikeana toi esille, kuinka hyviä ne ajan ennen olivat:
"Kun tultiin Kielin kanavalle. Tilattiin ulosvientiä. Minäkin tilasin keissin tupakkaa, muutaman keissin Pitkää Johnia ja päälle sitte pari Volkkaria!".
Kyllä jotkut niitä autoja olivat tuoneet ja monella oli ollut ostajakin valmiina. - Jehmäkauppoja
Vanhat ajat kirjoitti:
Messikallena eräässä vanhassa kolirampissa kuuntelein päälystön juttuja messissä iltaisin. Chiiffi se haikeana toi esille, kuinka hyviä ne ajan ennen olivat:
"Kun tultiin Kielin kanavalle. Tilattiin ulosvientiä. Minäkin tilasin keissin tupakkaa, muutaman keissin Pitkää Johnia ja päälle sitte pari Volkkaria!".
Kyllä jotkut niitä autoja olivat tuoneet ja monella oli ollut ostajakin valmiina.Kunhan kenellekään ei kävisi Kattees. : Otin pestin 03.06.59 Ulosmaksu 29.06.60 Ostin VW- Volkkarin .
Ajoin 3700 km , jatkoin seilausta ( niinkuin " Lämminmies " ) - Exdunkki
Vuonna 62. Tai eihän hän sitä tuonut vaan merimiehet saivat ostaa maahantuojalta vähän edullisemmin.
Autoista oli silloin pula ja merimiehillä oli jonkinlainen lisenssimenettely jolla sai auton ohi jonon.
Muistaakseni kupla maksoi 6000mk.
- VietinKesälomaa
Minun kupla ,
Moottori N:o 3857777
Alusta N:o 3142067
Avain N;o SE 113
Huoltovihko N:o 2103
Renkaat : 5.60 - 15
Tuulilasin pesijä asennus 3.590 mk
Peruutuspeili asennus 2.610 mk
Roiskeläåät asennus 2.774 mk
katsastustodistus 220 mk
Sosiaaliministeriön hinnanvahvistus N:O 6002478/ 8.8.60
Jäänös hyväksenne 17.928 mk ( ilmeisesti olin antanut liikaa valuttaa )
Kävin " Kuplani " hakemassa Herttoniemen VW-liikkeestä , en osannut ajaa läpi " Hesaa " otin kyytiläisen joka oli oppaana päästäkseni Turuntielle ( luultavasti Pasilaa kiertäen )
Turun I tie oli oli remotissa ( laitettiin Asvaltti / piki oli vaan toinen kaista käytössä )- vastaus igs-toim---
Suomessa ulkomaankauppa oli tiukasti rajoitettua ennen vuotta 1957. Merimiehille lisenssejä ulkomaankauppaan myönnettiin muita helpommin, koska merimiehet saivat "valuuttapalkkaa" ja käyttivät siksi kaupankäyntiinsä tyypillisesti ulkomaista valuuttaa. Autojen kysynnän kasvaessa ja tarjonnan ollessa pientä autot menivät suurella voitolla kaupaksi.
Jopa kolmasosa vuonna 1956 Suomeen tuoduista autoista oli tällaisia ulkomailla työskentelevien valuuttapalkkalaisten maahan tuomia autoja. Suurin suosikki oli volkkari eli VW Kupla. Itäautojen määrä oli myös suuri, ja niiden hankkiminen verrattain helppoa myös muille maahantuojille. Siksi valuuttapalkkalaiset suosivat läntisiä automerkkejä.
Autojen tuonnissa ei sinänsä ollut mitään laitonta, mutta moni jätti tuonnintasausmaksun huomiotta eli pyysi kaupassa ylihintaa. Autoilun säännöstely tiukentui vuonna 1958 autoverolain myötä, mutta toisaalta ulkomaankaupan vapautuminen vilkastutti maanteitä entisestään.
Ulkomaankaupan vapautuminen johti vähitellen myös valuuttapalkkalaisten kaupankäynnin hiipumiseen. Merimiesvolkkareiden kulta-ajaksi voidaan laskea 1950-luku, jonka aikana Suomen henkilöautokanta lähes seitsenkertaistui.
Autoverottajan ja veronmaksajien kilpajuoksu
http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/autoverottajan-ja-veronmaksajien-kilpajuoksu,1
Autoverotuksen historia
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/autovero/autoverotuksen_historia/
- meloooni
laittaisiko joku kuvan siitä merimiesvolkkarista,siis missä oli ne jenkkipuskurit,kun isälläni oli sellainen.mutta olin pieni lapsi,enkä muista auton ulkonäköä.
Täytyy käydä kaivamassa vanhat valokuva-albumit esille.. Isoisälläni oli 50-luvulla kaksi merimieskuplaa (ei ollut merimies, mutta oli sellaiselta ne ostanut) ja kuvia niistä löytyy ihan kiitettävästi :)
- no. 72363
Täällähän puhutaan ihan puutaheinää. Minun muistaaksen junkin palkka oli v. 1959 noin 12000mk/kk bruttona. Jos Volkkari maksoi kahden vuoden palkan niin silloin se maksoi vajaat 290000mk.
Toisekseen merimieswolkkari ei ollut mikään Wolkkari vaan ihan vaan Volkkari (ja vielä lausuttuna äffällä) elikkä kansanauto.
Wällärin jäs.kortti :- Faktoja lisää
Otin pestin 03.06.59 . läksin lomalle 29.06.60 .
Hain VW autoni 31.08.60. Ruoholahdenkadulta
- hoisie
Paljonkos mahtaa olla nykypäivänä junkin kuukauden palkka laivalla. (Matkustaja autolautalla nimenomaan)
- Fossiili_skönö
Eipä ole jenkkejä enää tänäpäivänä. Katoavaa kansanperinnettä kuten kuplavolsutkin.
- TUONTIKUPLA
Faktaa Wolkkarista. (kopioitu vastakirjasta)
Vuonna 1957 maaliskuun 31 päivänä lähti maksumääräys 185.000 mk Dakarin kaupungista Itä-Afrikasta Wolkkariautosta.
Laiva oli nurmisen ss Pirkko Nurminen.
Auton paperit sain pari kuukautta myöhemmin, jotka myin n. 1 % voitolla (markalla ostaa ja kahdella myy), itse autoa en nähnyt, vain paperit.
Junkin palkkaa en muista, mutta minulla (dunkki) palkka oli 25740 mk indeksilisä 2000 mk valtamerilisä 1200 mk, eli yhteensä 28940 mk.
Lisäksi tuli ylitöistä maaliskuulta 9072 mk ja sunnuntai korvaukset 3 päivältä 3654 mk.
kiakkiaan maaliskuu tuotti 41.666 mk.
Ylityöt, kuten öljyjen lisäykset ym. tankkeihin pyrin tekemään sunnuntaisin, 100 % lisä oli tervetullut.
Näin ennen vanhaan.- KUPLAN2
Taisi itä ja länsi mennä sekaisin Dakarin kohdalla.
Sekoitin Durbaniin joka on Itä-Afrikassa, jossa myös kävimme.
Annetaan Dakarin olla edelleen Länsi-Afrikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 605917
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap243744Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2302033Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261810- 951256
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311239Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel2981049Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee54990Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.76909Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35868