Apua: AQ 151 sähköt pätkii

Arvon raati, olisiko hyviä arvauksia vian syystä/kohteesta: Volvo Penta AQ 151 vm. -89 pätkäisi ajossa yhtäkkiä virrat poikki ja poltti kojetaulusta löytyvän 10A sulakkeen. Vaihdoin sulakkeen ja kone kävi taas. Jonkin matkaa mentiin hiljaksiin, mutta nostettuani veneen taas liukuun (kierroksia 4-4500rpm) alkoi volttimittarin viisari heittää nollan suuntaan ja käynti pätki. Hidastin ja taas mentiin hiljaksiin jonkin matkaa. Kokeilin sitten nostaa hitaasti kierroksia ja parin aallon lyödessä hiukan terävämmin vastaan volttimittari heitteli taas nollaa kohti eli virrat pätki. Pian sähköt katkesti taas kokonaan ja sama sulake paloi. Toisen sulakkeenvaihdon jälkeen ajelin hiljaksiin, mutta taas pätkäisi koneen sammuksiin. Tällä kertaa sulake ei palanut. Koneen ja akkujen päässä kaikki piuhat tuntuivat olevan siinä missä ennenkin ja tukevasti kiinni. Avasin kojelaudan paneelin ja ronklasin virtalukon liittimiä. Hiljaa ajaen pääsin lopulta takaisin satamaan ilman uusia katkoja. Hupipuolella virrat pysyi eikä sulakkeita palanut, mutta plotteri ei pysynyt päällä vaan sammui vähän väliä itsekseen. Alkuperäinen putkinäyttöinen kaiku sen sijaan pysyi päällä koko ajan.

Aiemmin perämoottoriveneessä törmäsin samantyyppiseen sulakkeenpoltteluun ja silloin virtalukko oli syypää. Nyt mietityttää tuo plotterin pätkiminen - virtalukon toiminnan ei kai pitäisi ulottua hupipuolelle..? Onko siis kyse todennäköisemmin laturin säätimestä? Olisiko raadilla omakohtaisia kokemuksia vastaavasta ja millä homma korjaantui?

Toiveissa olisi vielä uskaltaa Juhannusretkelle, mutta ei mitään asiaa lähteä, jos löydetty vika ei ole korjattu. Molemmat uupuu vielä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
Ilmianna
Jaa

6 Vastausta


Ei laturin säätimen katkominen polta sulakkeita sillä laturi lataa akkua joka osaa kyllä varsin hyvin tappaa kaikenlaiset piikit niin kauan kun on kytkettynä. Jossakin muualla on löysää jos plotterikin putoilee päältä pois. Aloittaisin päävirtakytkimen ja maapuolen tarkastelulla-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VP kirjoitti:
Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.
Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.
...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
RaisSport kirjoitti:
...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!
Mitään tietämättä olen joskus törmännyt sähköjen kulkevan virtalukon kautta.

Eli eli.. virtalukkoon tulee sähkö ja siinä on merkinnät 15, 50, 75 tai jotain.. yksi niistä liitimistä on vain haaroitus jota kautta sähkö kulkee laitteille jotka ovat päällä muutenkin kuin avaimen ollessa käännettynä 1 tai 2 asentoon.

Eli kosketushärö näin selkeästi sanottuna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
RaisSport kirjoitti:
...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!
...huono liitos kojetaulun alta, joka oli omassa tapauksessa syynä pätkimiseen. Moottorille menevä sytytysvirta kiertää mm. valokytkimen kautta, jonka kohdalla "jatkaminen" tehdään ns. reppumallin apikoliittimellä. Tuo reppuselässä ollut liitin ei oikein enää jaksanut yhdistellä, vaikka silmämääräisesti näytti olevan täysin kunnossa. Liitin vaihtoon ja taas jatketaan.

Täytyypi syksyllä käydä läpi koko tuo kojelauta ja sen sähköt...vastaavia juttuja voi yli 20v veneessä tulla vastaan muitakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Apua: AQ 151 sähköt pätkii

Arvon raati, olisiko hyviä arvauksia vian syystä/kohteesta: Volvo Penta AQ 151 vm. -89 pätkäisi ajossa yhtäkkiä virrat poikki ja poltti kojetaulusta löytyvän 10A sulakkeen. Vaihdoin sulakkeen ja kone kävi taas. Jonkin matkaa mentiin hiljaksiin, mutta nostettuani veneen taas liukuun (kierroksia 4-4500rpm) alkoi volttimittarin viisari heittää nollan suuntaan ja käynti pätki. Hidastin ja taas mentiin hiljaksiin jonkin matkaa. Kokeilin sitten nostaa hitaasti kierroksia ja parin aallon lyödessä hiukan terävämmin vastaan volttimittari heitteli taas nollaa kohti eli virrat pätki. Pian sähköt katkesti taas kokonaan ja sama sulake paloi. Toisen sulakkeenvaihdon jälkeen ajelin hiljaksiin, mutta taas pätkäisi koneen sammuksiin. Tällä kertaa sulake ei palanut. Koneen ja akkujen päässä kaikki piuhat tuntuivat olevan siinä missä ennenkin ja tukevasti kiinni. Avasin kojelaudan paneelin ja ronklasin virtalukon liittimiä. Hiljaa ajaen pääsin lopulta takaisin satamaan ilman uusia katkoja. Hupipuolella virrat pysyi eikä sulakkeita palanut, mutta plotteri ei pysynyt päällä vaan sammui vähän väliä itsekseen. Alkuperäinen putkinäyttöinen kaiku sen sijaan pysyi päällä koko ajan.

Aiemmin perämoottoriveneessä törmäsin samantyyppiseen sulakkeenpoltteluun ja silloin virtalukko oli syypää. Nyt mietityttää tuo plotterin pätkiminen - virtalukon toiminnan ei kai pitäisi ulottua hupipuolelle..? Onko siis kyse todennäköisemmin laturin säätimestä? Olisiko raadilla omakohtaisia kokemuksia vastaavasta ja millä homma korjaantui?

Toiveissa olisi vielä uskaltaa Juhannusretkelle, mutta ei mitään asiaa lähteä, jos löydetty vika ei ole korjattu. Molemmat uupuu vielä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta