Aspergeria ei ole olemassa

tavis.ihminen

Mitä todisteita muka on siitä että joku sellainen olisi? Tunnen pari sellaista joilla on kys. diagnoosi mutta sitä ei mistään huomaa jos ei erikseen mainitse. Ja yleensä ei mainitse kun ei ole tarvetta. Sitten tunnen pari sellaista jotka on äärimmäisen vittumaisia ihmisiä - sanovat päin naamaa että olet läski tms., aikuiset ihmiset - eikä edes yritä ymmärtää miltä se muista tuntuu ja sitten selittelevät että joo kun on tää asperger. Taitaa olla koko asperger = liitetty yhteen jotain satunnaisia normaalien ihmisten piirteitä ja sit sietämättömiä ja tietoisesti valittuja käyttäytymismalleja, ja sit jos toiset vaan sopii niin aatellaan että on ne toisetkin siellä jossain vaikkei edes olisi.

23

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aspien äiti

      Kyllä aspergerissä on aivan selkeät kriteerit. Eri asia sitten on, onko diagnosointi oikea. Kyllä virhediagnosointeja tehdään paljonkin. Meillä aspergerin outoa käyttäytymistä ohjaa esim.:

      - makuaistin poikkeavuus
      - tuntoaistin poikkeavuus (yliherkkyys)
      - kuuloaistin yliherkkyys
      - kyvyttömyys empatiaan (ei kaikilla, kuten ei meidänkään aspeilla)
      - vetäytyvyys (vetäytyvät yksinäisyyteen)
      - näköaistin yliherkkyys (meillä esim. eletään lähes aina verhot ikkunoissa ja mä kiukkusena niitä availen)
      - "yhden asian miehiä". Asia, josta ovat kiinnostuneet, siinä pystyvät syventymään tavattoman syvälle, ja yleensä ovat siinä hakoja. Esim. meidän nuorin aspi joutui koulukiusatuksia juuri atk-pätevyydestään. Hän neuvoi 6-7 vuotiaana atk opettajaa. Toiset oppilaat olivat kateellisa, kun meidän aspi ei atk svääreissä, joista oma ikäluokka ei vielä tajunnut mitään.
      Yhden asian mies myös pukeutumisessa. Kun jonkun vaatteen ovat ottaneet käyttöön, se on sitten se yksi ja ainut, jota pidetään, vaikka komero pullistelisi vaatteita. Näin meidän aspeilla tuntuu jokaisella olevan.

      Huom. ett meillä on 3 aspia, ja heidän persoonallisuuttaan leimaavat juuri nuo erilaisista häiriöstä aiheutuvat seuraukset. Vetäytyvyys on ollut hirvittävä taakka, kunnes sain asiasta tietoa. Kukin aspi on ollut ikäänkuin mököttäisi pimeässä huoneessa vuorokaudet ympäriinsä. Alkuun olin ahdistunut, että ovatko he skitsofreenikkoja (mieleltään sairaitaita, et miks ne käyttäytyy niinko käyttäytyy - poikkeavasti, johon kasvatus ei auta). Sitten kun saatiin diagnoosi, ja lääkäri valaisi näitä persoonallisuuksia, sekä koulupsykologi myös, tajusin, et se kuuluu siihen häiriöön ( äänet häiritsevät, valo häiritsee = sulkeutuvat pimeään huoneeseen = verhot ikkunoissa päivälläkin).

      Ymmärsin, miksi äiti ei saanut osallistua koulutehtävien auttamisessa kun äidin ääni on liian heleä ja kirkas. Piti olla matala monotooninen ääni, se ei ärsyttänyt. Ymmärsin, miksi naisopettajan tunnit olivat näille aspeille tuskien paikka = liian korkea heleä ääni.
      Tämäkin selvisi siten, kun eräs psykologi, jolla oli myös aspilapsi, oli taistellut saman ongelman kanssa ja antoi vihiä, että ostakaa pojille omat radionauhurit, ja he saavat itse päättä, mitä kasetteja hankitaan ja kuuntelevat.

      Kun oven takana kuuntelin, kun esim. vanhin asipi kuunteli kasetteja, ja kun käteen osuui reipas heleä lastenlaulukasetti, se sai pojan raivoon, ja kasetti lensi päin seinää.
      Mitä jäi jäljelle, oli Mikko Alatalon oikein monotoonisella yksitoikkoisella äänellä laueltut kasetit, joita aikuinen ei ikimaailmassa olisi lapselle hankkinut. Niitä hän soitti sitten vuorokaudet ympäriinsä. Ja rakasti ylikaiken.

      Eivät kaikkien asipen käyttäytymisoireet ole samanlaisia. Väitän, ettet tuntisin meidänkään aspeista päällepäin, että ovat aspeja. Mutta kun elää heidän kanssaan, siinä ne tulevat joka armas päivä esiin.

      • sodastream

        """äänet häiritsevät, valo häiritsee = sulkeutuvat pimeään huoneeseen = verhot ikkunoissa päivälläkin"""

        koko sen ajan, kun olen asunut yksin, on ollut verhot ikkunoissa yötä päivää. ja vielä tummat verhot. en tiedä johtuuko siitä, etten saa valoisassa unta tai siitä, etten halua naapureiden näkevän touhujani:D naisten laulama musiikki on harvoin sellaista, mitä tykkään kuunnella, kimittävät ja korkeat äänet raiskaa korvia, ja liian kova/"epätasaisen" tempoinen musiikki saa minut hermostumaan. iho on joskus tosi kosketusherkkä, voin olla lähellä miestäni, mutta kosketusta en halua. on paljon ruokia, mitä en syö, koska tuntuvat suussa omituiselle ja mietin, miltä ne tuntuvat mahalaukusta. tykkään tehdä kaikenlaista käsin, ja aika kuluu ihan huomaamatta, joskus urheilen tekemättä ja ajattelematta mitään muuta, joskus päivät vain menevät telkkarin ja tietokoneen seurassa, ihmisiä välttelen. vaatekaapissani on samanlaisia paitoja, koska joskus tulee aikoja, kun käytän vain tietynlaista paitaa, mutta tahdon sen olevan puhdas. empatiakykyäni olen epäillyt, huomaan kyllä muiden tunteet ja olen vaikeimman kautta oppinut, miten (ja miten pitkäaikaisesti) käytökseni kanssaihmisiin vaikuttaa. en tee asioita, mitkä satuttavat ihmisiä, mutta teen asioita (lopetan yhteydenpidon päiviksi), joiden en usko satuttavan muita. tein testin netissä kahteen kertaan (väliä muutamia viikkoja) ja toisella kertaa pisteet oli yli 110 ja toisella 104. 97 taisi olla keskiarvo.

        kuitenkin osuin tähän keskusteluun, kun mietin kaveriani. käytöksessämme on samantapaisia piirteitä ja olen aika varma, että hänellä on asperger. jotain "häikkää" siinä ihmisessä kuitenkin on.

        -lapsena tosi suppea ruokavalio
        -samoja vaatteita lähes kymmenen eri kappaletta
        -jos joku asia kiinnostaa, mistään muusta ei puhu eikä ajattelekaan
        -lapsena piirroshahmot sekoittuivat tosielämään niin, että pukeutui, puhui ja käyttäytyi kuin hahmot, ja näkyvät vieläkin identiteetissä
        -tv, pelit, kirjat vaikuttaneet hyvin paljon, ei tunnu aina erottavan kirjoitetun elämän ja tosielämän eroja = se mikä toimii viihteessä, miksei toimisi luonnossakin, se miten ihmiset käyttäytyy viihteessä, on hänelle loogisempaa kuin oikeiden ihmisten käyttäytymismallit ja tietää niistä enemmän kuin koulussa opetetuista jutuista/todellisista ihmissuhteista
        -aikuisiällä RAKASTUI kirjan hahmoon ja oli tämän naiselle mustasukkainen, luki kirjaa mieluummin kuin oli miehensä seurassa
        -selvinpäin yliherkkä baarin valoille ja äänille
        -itseilmaisu ei ihan toimi, puhe, eleet ja ilmeet tulee "väärissä" kohdissa, kun kuulee jonkun kivan jutun, alkaa teeskennellä sääliä - teeskentelee usein iloista ja ystävällistä, mutta näyttää lähinnä siltä kuin haluaisi sylkeä päälle
        -keskustelu on melkein mahdotonta = keskeyttää lähes aina (ei oikein siedä, jos joku kommentoi hänen sanomisiaan siis puhuu hänen kanssaan, eikä vain kuuntele), laukoo juttuja, mitkä eivät liity aiheeseen mitenkään (yleensä sellaisia, mistä puhuttiin noin 10 minuuttia sitten)
        -ei pysty sisäistämään, että muillakin on asioita joista haluaisivat puhua, ja ongelmia
        -siskonsa erosi pitkästä suhteesta ja koska sisko ei itke, ei voi uskoa suhteen loppumisen satuttavan tätä
        -ei oikeasti osaa käyttäytyä

        tavallaan olen samaa mieltä ap:n kanssa, asbergerin kuten monen muunkin häiriön piikkiin pistetään niin paljon ihmisen vittumaisuutta ja itsekkyyttä. uskon kuitenkin, että ne sairaudet ovat todellisia, mutta useimpien kanssa on mahdollisuus elää "normaalia" elämää ja jos ihminen vain ottaa itseään niskasta kiinni, saa karistettua häiriönsä pimeät puolet pois. ne, mitkä haittaavat kanssaihmisten elämää.

        olisi kiva kuulla mielipiteitä, vaikuttaako kaverini asbergerilta. ja vaikutanko itse.


      • vastuu painaa
        sodastream kirjoitti:

        """äänet häiritsevät, valo häiritsee = sulkeutuvat pimeään huoneeseen = verhot ikkunoissa päivälläkin"""

        koko sen ajan, kun olen asunut yksin, on ollut verhot ikkunoissa yötä päivää. ja vielä tummat verhot. en tiedä johtuuko siitä, etten saa valoisassa unta tai siitä, etten halua naapureiden näkevän touhujani:D naisten laulama musiikki on harvoin sellaista, mitä tykkään kuunnella, kimittävät ja korkeat äänet raiskaa korvia, ja liian kova/"epätasaisen" tempoinen musiikki saa minut hermostumaan. iho on joskus tosi kosketusherkkä, voin olla lähellä miestäni, mutta kosketusta en halua. on paljon ruokia, mitä en syö, koska tuntuvat suussa omituiselle ja mietin, miltä ne tuntuvat mahalaukusta. tykkään tehdä kaikenlaista käsin, ja aika kuluu ihan huomaamatta, joskus urheilen tekemättä ja ajattelematta mitään muuta, joskus päivät vain menevät telkkarin ja tietokoneen seurassa, ihmisiä välttelen. vaatekaapissani on samanlaisia paitoja, koska joskus tulee aikoja, kun käytän vain tietynlaista paitaa, mutta tahdon sen olevan puhdas. empatiakykyäni olen epäillyt, huomaan kyllä muiden tunteet ja olen vaikeimman kautta oppinut, miten (ja miten pitkäaikaisesti) käytökseni kanssaihmisiin vaikuttaa. en tee asioita, mitkä satuttavat ihmisiä, mutta teen asioita (lopetan yhteydenpidon päiviksi), joiden en usko satuttavan muita. tein testin netissä kahteen kertaan (väliä muutamia viikkoja) ja toisella kertaa pisteet oli yli 110 ja toisella 104. 97 taisi olla keskiarvo.

        kuitenkin osuin tähän keskusteluun, kun mietin kaveriani. käytöksessämme on samantapaisia piirteitä ja olen aika varma, että hänellä on asperger. jotain "häikkää" siinä ihmisessä kuitenkin on.

        -lapsena tosi suppea ruokavalio
        -samoja vaatteita lähes kymmenen eri kappaletta
        -jos joku asia kiinnostaa, mistään muusta ei puhu eikä ajattelekaan
        -lapsena piirroshahmot sekoittuivat tosielämään niin, että pukeutui, puhui ja käyttäytyi kuin hahmot, ja näkyvät vieläkin identiteetissä
        -tv, pelit, kirjat vaikuttaneet hyvin paljon, ei tunnu aina erottavan kirjoitetun elämän ja tosielämän eroja = se mikä toimii viihteessä, miksei toimisi luonnossakin, se miten ihmiset käyttäytyy viihteessä, on hänelle loogisempaa kuin oikeiden ihmisten käyttäytymismallit ja tietää niistä enemmän kuin koulussa opetetuista jutuista/todellisista ihmissuhteista
        -aikuisiällä RAKASTUI kirjan hahmoon ja oli tämän naiselle mustasukkainen, luki kirjaa mieluummin kuin oli miehensä seurassa
        -selvinpäin yliherkkä baarin valoille ja äänille
        -itseilmaisu ei ihan toimi, puhe, eleet ja ilmeet tulee "väärissä" kohdissa, kun kuulee jonkun kivan jutun, alkaa teeskennellä sääliä - teeskentelee usein iloista ja ystävällistä, mutta näyttää lähinnä siltä kuin haluaisi sylkeä päälle
        -keskustelu on melkein mahdotonta = keskeyttää lähes aina (ei oikein siedä, jos joku kommentoi hänen sanomisiaan siis puhuu hänen kanssaan, eikä vain kuuntele), laukoo juttuja, mitkä eivät liity aiheeseen mitenkään (yleensä sellaisia, mistä puhuttiin noin 10 minuuttia sitten)
        -ei pysty sisäistämään, että muillakin on asioita joista haluaisivat puhua, ja ongelmia
        -siskonsa erosi pitkästä suhteesta ja koska sisko ei itke, ei voi uskoa suhteen loppumisen satuttavan tätä
        -ei oikeasti osaa käyttäytyä

        tavallaan olen samaa mieltä ap:n kanssa, asbergerin kuten monen muunkin häiriön piikkiin pistetään niin paljon ihmisen vittumaisuutta ja itsekkyyttä. uskon kuitenkin, että ne sairaudet ovat todellisia, mutta useimpien kanssa on mahdollisuus elää "normaalia" elämää ja jos ihminen vain ottaa itseään niskasta kiinni, saa karistettua häiriönsä pimeät puolet pois. ne, mitkä haittaavat kanssaihmisten elämää.

        olisi kiva kuulla mielipiteitä, vaikuttaako kaverini asbergerilta. ja vaikutanko itse.

        Kyllähän asseja on joka lähtöön kuten taviksiakin ja monesti neuropsykologiset diagnoosit kulkevat niin rinnakkain että ei aina tarkkaan osaa sanoa onko tämä assia -adhd-tourerrtea vai mitä ihmettä..mutta niillä vaan mennään! Tuosta assien aistiherkkyyksistä on kokemusta oman poikani kautta.Äänet olivat liian kovia hänelle ja erilaiset hajut myös-..mutta hän sai sensomotorista terapiaa ja opetteli sietämään asioita paremmin...nyt tuskin kukaan huomaa nuoresta kaverista että on aistiherkkä.Assit oppivat sietämään asioista mutta se vie aikansa! Poikani käytti pienenä kuulosuojaimia ja myöhemmin korvatulppia.Toki tietyt piirteet pysyvät mutta ne eivät invalidisoi häntä ja hän pärjää ihan ok nykyisin. Meitä on moneen junaan...oli sitten diagnoosia tai ei....Sitä asiaan en vaan ymmärrä vanhempana että jotkut vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä huonosti ja sit vedotaan että sillä on adhd tai as....


      • Assimies

        Kyvyttömyys empatiaan on harhaanjohtava ilmaus. Minulle diagnoosin tekoon osallistunut neurologikin sanoi, että se on vanhaa tietoa ja väärä tulkinta käytöksestä. Itsekin ihmettelen ihmisiä, jotka ääneen kauhistelevat ikäviä tapahtumia esim. uutisissa, jolloin lähistöllä olevat lapsetkin huomaavat uutisen, vaikka muuten se voisi mennä heiltä (onneksi) ohi korvien. Minusta aikuisten pitäisi osata käyttäytyä hillitysti (vaiikka lapsia ei olisikaan paikalla). Oma hillitty käytökseni ei johdu siitä, ettenkö olisi jopa yliempaattinen. Tuo väärä tulkinta onkin alunperin autistien käyttäytymisestä päätelty, mutta me assit, toisin kuin muut autistit osaamme kertoa itse mitä tunnemme ja se tunne ei todellakaan ole epäempatia.

        Tosin asperger-ihmisillä on suuriakin eroja, joten joku saattaa kyllä mm. lapsuudenkokemustensa johdasta olla epäempaattinen, mutta missään nimessä se ei ole yleisesti aspergeria osoittava piirre.


    • tio.mer.saa.li

      Siis yksi tapa nimittää sitä kun elohopea on tehnyt tuhoa aivoissa

    • jojlll

      näkymättömäksi kehitysvammaksi kun sitä ei näe suoraan. Harvoin näkee, asperger vaikuttaa luonteeseen. Joillekin asperger vaikuttaa enemmän ja joillekin vähemmän.

      • yksilöitä oomme

        As on omanlaisensa, aivan kuin jokainen nentti - ihminen. Vaikka usealla assilla on yhteisiä piirteitä, silti jokainen on yksilö ja erilainen. Aika moni As on pärjännyt elämässään hyvin, vaikka ei ole aikoinaan ollut mitään terapioita tai lääkitystä mahdolliseen ahdistukseen/masennukseen/paniikkihäiriöön. Ihminen on itse löytänyt itselleen sopivan elämänalueen/opiskelun jne... Moni As on lahjakas joskus hyvinkin kapealla alueella ja on etsiytynyt sille alalle joka on vahva.


    • Kuozi

      Mitään aspergeria oo. Just eri piirteitä, ahdistusta, lahjakkuuksia, parempaa kuuloa, tuntoa, huonompaa kuuloa,... Mitä kaikilla meistä voi olla, olla olematta. Selvittäkää ne ongelmat ahdistukset, uupumukset yms perin pohjasesti päässä ja korjatkaa itseänne ja miettikää sit et mikä mä oon

      • 3141592653589793

        ASperger on autismin kirjon tyyppi, jonka piirteet kyllä huomaa ihmisessä jos sillä sellainen on. Kyseessä on eräänlainen kehitysvamma, toisaalta asperger tyypit on usein vienyt teknologiaa eteenpäin, ei siis välttämättä mikään negatiivinen kehitysvamma ihmiskunnan näkökulmasta. Mutta joo, toi on vähän sama kuin sanoisi että Down syndroomaa ei ole, korjatkaa ittenne.


      • oiuytrjhg

        Down syndrooma ja Asberger on ihan eri asia. Asberger on leima sosiaaliselle kömpelyydelle.


      • kikikiu
        oiuytrjhg kirjoitti:

        Down syndrooma ja Asberger on ihan eri asia. Asberger on leima sosiaaliselle kömpelyydelle.

        Asperger


    • mäoonmikäoon

      Jokainen voi olla mitä haluaa olla

    • MrJuha82outolintu

      Mistä nää kumpuaa nää avaukset?
      Mitä nää tyypit oikeastaan ovat luonteeltaan, jotka tällaisia avauksia tekevät?
      Onko osa heistä vain omaperäisiä ajattelijoita vai onko osa semmosia työhulluja, jotka eivät tajua sairauksia vaan pitää niitä tekosyinä??

      Tuli vaan mieleen.
      Kieltämättä aika korni avaus, suorastaan umpityhmä.
      Kyllähän asperger on olemassa.
      Totta mooses.
      Päivänselvä itsestäänselvyys.

    • InViciBle32

      Erona on se, että Asperger ei näy päällepäin. Se on kuin ilma jota hengitämme. Ja yhtä välttämätön. Asperger on tila. Se on tila joka pitää ilman puhtaana. Asperger henkilö elää pitempään puhtaassa ilmassa. Asia on todistettu toisessa ketjussa joka on aitoa infoa tieteellisesti kirjoitettu ja täällä kopiona levitetty. Siksi TH-tutkinto on hänelle elintärkeä. Joka seikka on tällä palstalla myös opinnäytetyössä todettu.

    • wdwfwkfw0dw0d0w

      Samaa mieltä aloittajan kanssa ei mitään autismia tai aspergeria ole olemassa.
      Ihmiset on erilaisia.

    • Vieras.vieras

      En vaan tajuu sitä kun autismin kirjosta puhutaan aivotoiminnan kehitys häiriönä. Oon tavannut muutamia henkilöitä jotka "sairastaa" sitä ja ovat omalla tavallaan paljon älykkäämpiä kuin muuta. Musta ja monesta tutusta toi on aika harhaan johtava nimitys. Eikös Albert Einsteinilläkin ja Mozartilla ollut epäilty olevan joku tuollainen ja hehän olivat neroja. Toki tiedän että asseja on niin erillaisia, utta itse olen tavannut niitä joilla se näkyy ulos päin mutta ovat erittäin viisaita (omallatavallaan) ja todella empaattisia ja uskomaton mielikuvitus. He ovat myös järjestelmällisiä (joskus liiankin tarkkoja missä järjestyksessä esim kirjat ovat hyllyssä). Oma siskoni on tällainen henikö. Ei puhu juurikaan, mutta on omatoimisesti opetellut hiukan viittoma kieltä ja silla lailla saan häneen parhaiten jonkin näköisen yhteuden (en vain itse osaa kuin hiukan tunteita ja esineitä)
      Siskoni ei esitä, hän vaiin näkee, kuulee, tuntee ja ajattelee erillailla kuin muut. Vaikka turha minun on asittää että hänellä ei olisi mitään ongelmia, mutta eikö ole myös välillä tärkeää katsoa ihmisten hyviä puolia ja yrittää ymmärtää miksi he käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät.
      Toki en niitäkään ymmärrä jotka tietoisesti pistävät kaikki diagniisin piikkiin ja sitten ajattelevat että heillä on oikeus sanoa ja tehdä mitä huvitta (en nyt kuitenkaan tarkoita että kaikki olisivat sellaisia itse en ole tavannut ketään, mutta kuullut olen)

      • yygcjhgl

        Ei kehityshäiriö tarkoita sitä että ihminen olisi vähä-älyinen.


      • nimimerkki22

        Niinpä. Autismi kirjon häiriöt ei korreloi useinkaan alemman älykkyysosamäärän kanssa, vaan jopa päinvastoin.


    • Exkaveri

      Mun entinen kaveri on kova kehittelemään diagnooseja. On keksinyt olevansa aspergeri (lääkäri ei ollut samaa mieltä). Käy nyt aspergerien ryhmässäkin. Ihan kilari se on ja haluaa Kelalta rahaa tekemättä työtä ja vähän huomiotakon siinä sivussa.

    • Hyönteisnatsi

      Lääkärin ja psykiatrian vastaanotto on aina täynnä häiriötä, kun sinne jalallas astut. Sinussa on oltava jotain vikaa. Aina.

    • oireeton

      Suomessa koulujärjestelmä on niin monipuolinen, että asperger tms. hoituu aikuisikään mennessä,

    • kukatämäon

      Missä voi teettää asperger-testin?? Kuka sen tekee?? Tavallinen psykiatri vai vaatiiko se neuropsykiatrin??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe