Reikä helmassa, paikkaus tavat?

topivaantäällä

Kävin katsastamassa auton ja helmasta löytyi peukalonpään kokoinen reikä josta tuli korjauskehoitus otteeseen. Täytyykö reikä hitsata umpeen vai voinko käyttää lasikuitukittiä, vai tuleeko tuosta sanomista seuraavassa katsastuksessa?

72

38557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herek

      Ruostevauriot pitää korjata hitsaamalla. Lasikuitukitti aiheuttaa lisää ongelmia viimestään siinä vaiheessa kun joudut sen reiän hitsauttamaan seuraavan katsastuksen läpäisyä varten.

    • niinjanäääin

      mikä auto ja kauanko meinaat pitää sen ?
      tuleeko peukalonpään kokoisesta nyrkin kokoinen reikä kun vähän repii peltiä ?
      noita asioita kannattaa miettiä kun korjailee.
      Mutta jos tosiaan peukalonpään kokoinen reikä on ja hyvä kuntosta peltiä jäljellä niin en kyllä näe mitään syytä miksi tuo pitäisi hitsata.

      • Bendef

        Vaikka et näekään mitään syytä miksi tuo pitäisi hitsata, on hitsaaminen kuitenkin ainoa hyväksytty tapa korjata ruostevauriot.


      • Näin on
        Bendef kirjoitti:

        Vaikka et näekään mitään syytä miksi tuo pitäisi hitsata, on hitsaaminen kuitenkin ainoa hyväksytty tapa korjata ruostevauriot.

        siitä onko ruostereikä kantavassa osassa. Mielestäni kiinteä, koriin hitsattu helmapelti lasketaan kantavaksi joten silloin se on hitsattava. Jos nyt sitten vaikka etulokarin kaaressa on peukalon kokoinen reikä, ei muuta kun isompi laho veks ja kittipatti päälle vaan.


      • topivaantäällä

        18v vanha ooppeli, veronpalautusten jälkeen pitäisi olla sen verran rahaa kasassa että auto vaihtuu 10 vuotta uudempaan. Naputtelin reiän auki, eikä se siitä juuri suurentunut, etu- ja keskisormi uppoaa reikään, kolmatta sormea ei saa mahtumaan. Mutta jos hitsaus kerran on ainut hyväksytty korjaustapa niin kyllähän se täytyy silloin hitsauttaa.


      • Padeli
        topivaantäällä kirjoitti:

        18v vanha ooppeli, veronpalautusten jälkeen pitäisi olla sen verran rahaa kasassa että auto vaihtuu 10 vuotta uudempaan. Naputtelin reiän auki, eikä se siitä juuri suurentunut, etu- ja keskisormi uppoaa reikään, kolmatta sormea ei saa mahtumaan. Mutta jos hitsaus kerran on ainut hyväksytty korjaustapa niin kyllähän se täytyy silloin hitsauttaa.

        Tuolta löytyy ohjeistus, jota katsastusmiehet käyttävät (tai ainakin heidän tulisi käyttää) ruostevaurioiden ja niiden korjausten arvioinnissa.

        http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf


      • tehthetheh
        Bendef kirjoitti:

        Vaikka et näekään mitään syytä miksi tuo pitäisi hitsata, on hitsaaminen kuitenkin ainoa hyväksytty tapa korjata ruostevauriot.

        Kerran pieneen reikään kemialllisen metallin jämät ja kuullosti ihan pellilltä koputellessa kun teki ikäänkuin hitsaus jäljen.


      • Anonyymi
        Näin on kirjoitti:

        siitä onko ruostereikä kantavassa osassa. Mielestäni kiinteä, koriin hitsattu helmapelti lasketaan kantavaksi joten silloin se on hitsattava. Jos nyt sitten vaikka etulokarin kaaressa on peukalon kokoinen reikä, ei muuta kun isompi laho veks ja kittipatti päälle vaan.

        Peukalon pään kokoinen reikä yksittäisenä muodostumana ei edellytä kyllä hitsausta jos sellaista ei ole käsillä. Helppo korjata vaikka metalliverkolla ja pakkelilla. Ensin ruosteet tarkkaan pois rälläkällä/messinkiharja-porakoneyhdistelmällä. Sitten vaikka Noverox ruosteenmuunninta paljaalle pellille, jossa todennäköisesti on vielä pistemäistä ruostetta koloissa joihin ei pääse käsiksi. Vuorokauden kuivattelun jälkeen happopohjamaalia päälle. Sitten pakkeli/verkko paikalleen, hionta, pohjamaali, kiveniskumassa, pintamaali.

        Tolla combolla korjaa vanhemman auton vuosiksi eteenpäin. Uuteen autoon tuskin tollasia reikiä ilman ilkivaltaa tulee.


    • montatapaa

      Lasikuitu, sikakitti, sementti, puu, pelti ja paljon massaa.

    • ..

      Ekana koputtelee peltiä hiukan sisään ja peltilappu Pop-niiteillä, päälle kitti ja massa.

      • tulee.....

        tuulipukukansalta ohjeita....ei voi kun päätä puistella.....voivoi....


      • J8.l
        tulee..... kirjoitti:

        tuulipukukansalta ohjeita....ei voi kun päätä puistella.....voivoi....

        hävettää olla suomalainen, kun lukee noita ohjeita. Taas joku viisas pääkaupunkiseudulta.


    • Ajomies-62

      Tarvitsee hitsata ja kannattaa hitsata jos autoa aikoo vielä omassa ajossa pitää. Kuitenkin vanhaa käyttöautoa korjattaessa asiallinen korjaus on kallis ja työläs tehdä.

      En lähtisi tekemään kalliisti ja kunnolla. Siisti peltipaikka popniiteillä kiinni reijän tukkeeksi ja massaa päälle. Ettei suola- ja kuravesi pääse lahottamaan kotelorakennetta sisältäpäin näkkäriksi. Vanhoille autoille tulee kuitenkin sanomista joka katsastuksessa. Ja aina pitää tehdä rajanvetoa mitä ja miten korjataan.

      • Zuippe

        Popniittipaikkaus ei ole sallittu ja muutenkin se on tyhmä. Kannattaa hitsata kerralla kunnolla, ettei tarvitse samaa kohtaa montaa kertaa korjata.


      • mitään hitsata
        Zuippe kirjoitti:

        Popniittipaikkaus ei ole sallittu ja muutenkin se on tyhmä. Kannattaa hitsata kerralla kunnolla, ettei tarvitse samaa kohtaa montaa kertaa korjata.

        tojotani helmoihin teipannut mummoni kutomaa räsymattoa, on yhtä kirjavaa kuin tojotan väri yleensä


      • Jäähtynyt Kolvi.
        mitään hitsata kirjoitti:

        tojotani helmoihin teipannut mummoni kutomaa räsymattoa, on yhtä kirjavaa kuin tojotan väri yleensä

        Katsastussäännöt ymmärrän jotenkuten ja älkää heti ryhtykö v.......n.
        Mutta tosiaan vanhan escortin korisauma siintä pakoputken päältä, oli ja ehkä vielläkin
        eräs ongelmapaikka. Montakohan autoa on suomessa palanut ko kohtaa korjatessa
        hitsaamalla.
        Kuinka yksinkertaista tehdä siisti peltipaikka sauman päälle ja niittauskohdat terveen
        peltin puolelle. Siinnähän on kaksoispohja ja vetoniiteillä tulee yhtähyvä liitos, kun
        tehtaan neljällä sähköpisteellä. Juttu on konttorikohtainen, mutta muistaakseni
        lentokoneitakin tehtiin niittaamalla, ilmankos ne ei taivaalla pysykkään.
        JOOJOO, näin ei saa tehdä!


      • Benari
        Jäähtynyt Kolvi. kirjoitti:

        Katsastussäännöt ymmärrän jotenkuten ja älkää heti ryhtykö v.......n.
        Mutta tosiaan vanhan escortin korisauma siintä pakoputken päältä, oli ja ehkä vielläkin
        eräs ongelmapaikka. Montakohan autoa on suomessa palanut ko kohtaa korjatessa
        hitsaamalla.
        Kuinka yksinkertaista tehdä siisti peltipaikka sauman päälle ja niittauskohdat terveen
        peltin puolelle. Siinnähän on kaksoispohja ja vetoniiteillä tulee yhtähyvä liitos, kun
        tehtaan neljällä sähköpisteellä. Juttu on konttorikohtainen, mutta muistaakseni
        lentokoneitakin tehtiin niittaamalla, ilmankos ne ei taivaalla pysykkään.
        JOOJOO, näin ei saa tehdä!

        TIedon puute ei näköjään korvaa ymmärryksen puutetta sinullakaan.


      • hjhjhgjjgh
        Zuippe kirjoitti:

        Popniittipaikkaus ei ole sallittu ja muutenkin se on tyhmä. Kannattaa hitsata kerralla kunnolla, ettei tarvitse samaa kohtaa montaa kertaa korjata.

        Vuosituhannen vaihteen autoissa jo suojavahoja tehtaalta ja varsinkin meluntorjunta materiaalia joka kyllä helposti ottaa tulta hitsatessa.Pelkkä harmiton sisälokarini reikä sitten poltti verhoilua takakontissa kun jokin styroksi ollut suoraan päällä.


    • niksipirkka.........

      Helmakotelot kannattaa valaa betonilla. Kestää kovemmankin koputtelun.

      • onko nk. käyttö/pito

        Jos kyseessä vain käyttöauto, niin vedä reiän päälle peltiä päälle itseporautuvilla ruuveilla, ja tarpeeksi massaa päälle... Riittää varmasti käyttöauton odotettavissa olevan eliniän käyttöiän ajaksi...

        Mutta jos kyseessä nk. pitoauto, niin silloin ei tule kyseeseenkään muu kuin hitsaaminen/asiallinen massaus.


    • Ari-Job

      Lasikuitukittiä vaan ja mustaa massaa päälle kunnon kerros niin että massaat samalla myös pitkälti sitä oikeesti "tervettä" peltiä samalla niin ei näy katsastuksessa tarkastajan silmiin em. viritys joka oikeasti on ihan hyvä tapa laittaa varsinkin helmat kuntoon vanhemmissa autoissa. Jos ei kylmällä säällä pakkeloidessa tahdo kitti jähmettyä kunnolla, niin kovetinta mukaan tavallista enemmän ja mukaan operaatioon vielä hiustenkuivaaja jolla puhallat lämpöä lasikuitumälliin niin hyvä siitä tulee eikä pala koko auto kuten hitsatessa saattaa käydä helpostikin.

    • simplyidots

      Hyvä ketju, korjaisin kylläkin purukumilla.

    • miggiliimaa

      Kyllä se melkein on että jos aikoo vanhaa autoa pitää niin hitsauskone pitää hankkia myös että sitä voi hitsata itse. Hitsauttaminen autokorjaamossa on kohtuuttoman kallista.

      • gergr

        On varsin kannattava ostos, mig-koneita saa nykyään muutamalla satasella (käytettynä saa ihan merkkikoneitakin), tietysti kaasut siihen päälle mutta ei tarvitse kuin parit katsastusremontit tehdä niin maksaa jo itsensä takaisin. Ja voihan sillä muutakin hitsailla kuin mätiä helmoja, kuten pakoputket jotka aika kalliita uutena.


    • trgvwer

      Taakse pahvista tuki, sitten kuitua sisältävää kovapakkelia reikään, hionta ja maalaus.
      Voi myös laittaa pellinpalan taakse, kuitukitillä liimaten, ja pakkelia reiän päälle.

      • feffdfsdf

        Ja vuoden päästä itketään kun katsastaja kopautti kittikasan lattialle.


      • Us-ko-ma-ton-ta
        feffdfsdf kirjoitti:

        Ja vuoden päästä itketään kun katsastaja kopautti kittikasan lattialle.

        Tämä on huumoria, etkö tajunnut.
        Tosin minua ei lainkaan naurata, että ihmiset kaahaavat liikenteessä kitillä, teipillä ja vanhoilla rintsikoilla kokoon sidotuilla "autoa" muistuttavilla romukasoilla.
        Ei kuskilla väliä mutta matkustajia käy sääliksi.


      • grgrgrg

        Tajusin kyllä ja sarkasmia oli vastauskin.


    • Ehkaopinehkaen

      Aihe on vanha mutta aina yhtä ajankohtainen. Mitäpä jos kysyisi herra katsastusinsinööriltä, millaista paikkaustapaa hän suosittelee. Sitä varten viranomainen on olemassa, että siltä voi kysyä. Kysyminen ei ole häpeällistä, paitsi jos kyselee Suomi kakkosnelosessa. Siellä vastaavat vain puupäät, mukaanlukien allekirjoittanut joka aikoo kysäistä tästä viisastuneena korjauksen hintaa autopeltisepältä.

      Kevät ja autot kukkimaan!

    • KorjaanItse

      Erittäin hyvin sanottu "Vanhoille autoille tulee kuitenkin sanomista joka katsastuksessa. Ja aina pitää tehdä rajanvetoa mitä ja miten korjataan.".

      Joku lappu vaan ruostekohdan päälle ja ei kun leimalle. Ihan sama, mikä siinä kotelon ulkopinnalla on kuraa ja suolaa blokkaamassa. Järjetöntä touhua koko helmojen koputtelu. Köyhien kiusaamista. Kellä on varaa maksaa jotain 300e saman hintaisen autoon korjauksesta? Romupeltiä pop-niiteillä päälle ja pari lusikallista lasikuitumassaa. Siihen maalit ja auto myyntiin ruosteettomana yksilönä, tai omaan käyttöön vielä muutamaksi vuodeksi.

      • niinpäniinjoo

        Erittäin huonosti sanottu. Aina on mennyt katsastus läpi ja auto pitää olla aina katsastuskunnossa, eli voi vähän suunnitella ennakkoon tarvittavia korjauksia kuten mahdollinen helmapeltien vaihto. Aloittajan kannattaa viimeistään nyt tarkistaa myös toisen puolen helma, että tule taas lisää katsastuskäyntejä.
        Aikuisen ihmisen pitäisi osata vastata itse omasta kulkuvälineestään.


    • TeinpäSenItse
      • Automies_Pentti

        Käy se noinkin, mutta nopeampaa olisi ollut räpsiä vaikka halpis täytelankamigillä pienillä pisteillä kiinni


    • katsuri1968

      Juu hyvän näköinen pelti, hitsaukset viel niin täyttää vatimukset...
      Pelkkä massaus ei riitä---

      Tämän takia katsastajat koputtelee ja vääntelee korjattuja paikkoja kun korjaukset eivät täytä vaatimuksia, jotka trafi asettanut.

      Katsastaja ei korjaustapoja keksinyt, eli turha katsurille valittaa ja onhan niillä korjaustavoilla perusteet....

    • A-katsastaja

      Paikkaustavat on yhdyssana

    • Paikkasintänään

      Niin menikö tuo paikkaus läpi katsastuksesta? :-)

      • Ruostetaiteilija

        Oli takalokasuojan kaaressa läpiruostunut kohta 1×5cm. Teräsharjalla isommat ruosteet pois ja sitten motonetin dinitrol ruosteen poistajaa ja sen jälkeen vielä hionta ja bilteman ruosteen syöjää jonka jälkeen kevyt hionta ja lasikuitukittiä. Meniköhän kuinka metsään..? Kestääkö lasikuitukitti kosteutta vai pitääkö pohjamaalata nopeasti?


    • liianhalpaa

      Toyota Yaris vm.2000 oikeanpuoleisen lähes kai koko helmapellin hitsaus sekä vasemmalla helmassa pieni reikä.
      Korjausarvio kolmesta liikkeestä pks-seudulla ilman maalausta, 900-1300e.

      2000 000km ajettu, kahdella omistajalla ollut, täysi huoltokirja, teknisesti moitteeton auto päätyy nyt ilmeisesti muutamalla satasella myyntiin.

      Jipii nykyaika!!!

      Ai niin, nyt tulee joku alan ihminen valistamaan kuinka korkeita on liiketilojen vuokrat, palkat, maksut jne.
      Sama valistaja puhuu voimakkaasti kestätvän kehityksen tärkeydestä jne jne.
      Todella fiksua romuttaa tämäkin auto!
      Autossa ei ole mitään teknistä vikaa, mutta paaliin päätyy, koska ei ole hitsaustaitoa eikä kyllä paikkaakaan moiseen.

      Hyvä nykyaika! 900-1300e helman korjauksesta!!!

      • korjaajamaalta

        Täällä kehä III ulkopuolella moinen helmankorjaus tehdään kossupullolla per helma...


      • vbnbvnvn
        korjaajamaalta kirjoitti:

        Täällä kehä III ulkopuolella moinen helmankorjaus tehdään kossupullolla per helma...

        Tallinpolttajia kyllä sitten löytyy kun noissakin kun sitten tynnyrin työt ja sitten mitään saisi enään maksaa ja vakuutukset kunnossa kun aina jostakin ottaa tulen alkua pohjatöissä.
        Mummot jo nikottelee ettei enään miesvainaan 95 mallin Micraa enään työn alle kolmatta kertaa.


      • Anonyymi

        vanha ketju mut noi hinnat on kyllä kusetusta.olen aina paikannu isommatki reiät kemiallisella metallilla.ja varmaan kestää ennemmin piikillä lyödessä tulee reikä peltiin.


      • Anonyymi
        korjaajamaalta kirjoitti:

        Täällä kehä III ulkopuolella moinen helmankorjaus tehdään kossupullolla per helma...

        Kukaan ei osaa hitsata kehäkolmosen sisäpuolella. Varmaa tietoa.


    • Paalaaja

      Käytännössä korjattava molemmat helmat. Leikattava vanhat pois ja sovitettava uudet pellit ja hitsaukset. Riippuu siitä mikä rappari homman hoitaa. 20h ei ole mikään aika tähän hommaan jos hoidetaan kunnolla. Peltikorjaamohinnat vaihtelevat 40-60€/h, merkkihuollot 80-120€/h siitä voi laskea kustannuksia.

      Jos itsellä ei ole taitoa ja/tai paikkaa pitää teettää toisilla. Ammattikoulut tekevät myös näitä hommia, kannattaa kysyä ennen paalausta. Tosin 17-vuotta vanha auto ei ole poikkeus, aika moni vastaavan ikäinen on jo paalattu samasta syystä,

    • rahaapalaa_paljon

      merkki huollossa eivät tee metripellistä mitään. tilaavat muotoon prässätyt osat ja sitten "tinaavat" ja pistehitsillä laittavat kasaan. takaa sivulta helman korjauksessa vaihtavat alaosan eteen asti ja "pensatankin reiän" ympäristön. joten todella kallista.
      mutta nurkkipajat poistaa ruosteen kulmahiontakoneella ja koputtelevat metripellistä paikan , kitti ja maali päälle. jätetän sisäiset rakenteet heilumaan sisälle. usein jää 3-4 kerros saumat tekemättä ja tehdään vain asiallisen näköinen.

    • ooooppeli

      ja tästä kaikesta saamme kiittää nykyistä teiden kunnossa pitoa,lämpötila reilusti plussan puolella ni suolaa tienpintaan ja reilusti

    • Jooseppionx

      Sama kuin noiden omakotitalojen kattojen kanssa että äijät putoo katolta , pelkäävät että lumi hajottaa katon, samat jullit hitsaa auton lattiaan pellinpaloja , noilla nyrkinreijillä ei ole mitääntekemistä turvallisuuden kanssa , takapuolelle pelti kiinni muutemalla popparilla ja punaista palosuojauretania kotelot täyteen , eikä ruostu kun ei pääse vesipöhö koteloon enään , jos vielä kotelosuojaa ensin niin onnikuinen........runkopalkit ja kardaanitunneli ja katon profiilit pitää auton lestissä , lopuksi 25 kiloa mustaa massaa ruiskulla pohjaan ni tulee hiljanen peli.

    • unohtuumonesti

      Helmakotelossa olevan pienenkin reijän hitsauksen jälkeen tulee kotelon sisäpinnalle iso ongelma,jos se jää hisausen jälkeen suojaamatta. Ruoste iskee siihen nopeasti ja ongelma eikun pahenee,joten ehdottomasti ruotesuojaus myös kotelon sisälle,vaikka se on monesti hankalaa.

    • Pitäkäähuoltaautoistanne

      Se taitaa olla kuulkaas sillälailla että oli se auto sitten vanha taikka uusi, niin hitsaus on todellakin ainoa hyväksytty tapa korjata se ruostevaurio helmasta ja kyllä sillä oikeasti väliä on jos meinaa saada hyvän kauppahinnan vielä vanhasta autosta kun sen sitten myy joskus eteenpäin kun on kaikki kunnossa ja muutenkin siistemmän näköinen tulee kun kaikki työt tehdään kunnolla ja kehtaa ajella.

      • kesuttajia

        Saa 5 euroa paremman kauppahinnan 200 euron hitsauksesta. Suksi kuseen ja p.


    • sosiinä

      Ilmastointiteipillä saa korjattua isommatkin reiät. Heittää päälle vähän kittiä,ja maalia.

    • esfefse

      Itse olen ennen katsastusta laittanut noihin jotain siveltävää alustamassaa eikä ole huomattu. Vetää vain koko helman alustamassalla/koteloaineella niin ei herää epäilyksiä.

    • palapeliliima

      käykö kamuxin elvistukka katsomassa auton alla vaihdokkisi hitsaussaumat läpi ultra äänikoneella , vai kattooko papreista että ikä yli 10 vuotta Premium töttörö...saat 2000e vaihdossa tähän toiseen romuun jos on vain 2500e ylihintaa, täällä nää autojobbarit päivystää ja pelkää että nämä vaihdokit loppuu millä lauma elää , käskee hitsailee. vaikka itse liimaileee kk eriä näiden savolaisnuorten käsiin ja lopuilla täyttää rintataskut.
      ostat biltemasta sinkkimaalia ja siihen sekotat kuivasementtiä ( ruoste suorastaa järkyttyy tästä sekoituksesta ), paksu setti jos pensselöit ja lopuksi ruiskulla päälle jööti ….reijät peittyy farmarikankaalla ( kirppiksiltä 1e housut kpl ) isoihin pintoihin bitumilevyjä kiinni takapuolelle peltilätkiä, vanhoista jääkaapeista tai pakastimista, viimeiseen takavaimentimeen bilteman sinkki irtopuntteja, niin kondenssivesi ei tee mitään vaikka vaimennin ui vedessä ja moottorin vesitilaan samoin, loppuu ruostevesi. nämä hitsaushommat on speden ja turhapuron keksimiä virikkeitä eläkeläisille joilla on aikaa kokeilla kaiken maailman jippotemput, hitsaus vetää peltiä kieroon, ja tulee turvaton kiero kori.

    • Kuitunen

      "Reikä helmassa, paikkaus tavat?"

      Lasikuitua ja hartsia vaan, niin on parempi kuin uusi.

    • Anonyymi

      .......kitinpäälle alumiiniteippiä ni ei ruostu enään ja luulee uudeksi kattastusmiäs......kun teippaat ehjätkin pellit sillä on äijä pihalla kun karsellissa.

    • Anonyymi

      Levittäkää enemmän suolaa tielle , ei lewikset kirpparilta lopu eikä kitti motonetista.......lopuksi sedanista tulee farmariauto.....ei noilla nykyisillä asvalttipelloilla uuella raaski ajaa.

    • Anonyymi

      Entäpä jos Katsastusmies kirjoittaa Katsastustodistukseen että helmakotelo tai joku muu paikka ruostevaurioitunut. Pitää esittää jälkitarkastukseen massaamattomana ja maalaamattoma.Siihen loppui teippi ja pakkelimiesten kikat.

      • Anonyymi

        Ei missään ole kielletty massaamasta tai maalaamista ihan taas lammasmaista määkimistä täällä.

        Jos muuten on paska asema/katsastusmies niin onneks nykyään voi jälkitarkastuksenkin näyttää missä vaan muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään ole kielletty massaamasta tai maalaamista ihan taas lammasmaista määkimistä täällä.

        Jos muuten on paska asema/katsastusmies niin onneks nykyään voi jälkitarkastuksenkin näyttää missä vaan muuallakin.

        Ongelma vaan on se että voi olla vielä paskempi asema jos vaihdat asemaa. Nykyään täällä Helsinginseudulla on tullut yllättävän paljon uusia katsastusmiehiä jotka on syntyjään muualla kun Suomessa. Taitaa olla trendi koko Suomessa.


    • Anonyymi

      Minä kirjoitan just niin että massaamattomana jälkitarkastukseen.Oon nääs katsastusmies.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Yksikään katsoukko ei kirjoita että massaamattomana/maalaamattomana näytettävä. Lapussa lukee että korjattava hitsaamalla.


    • Anonyymi

      Katsastusmies voi kokeilla magneetilla mitä siellä alla on. Minä tein niin, että muokkasin lasikuidusta uuden helman, hioin sen siistiksi ja liimasin päälle rakennusliimalla ohuen teräspellin. Tuli tosi siisti ja luja rakenne!

      • Anonyymi

        Samalla vaivalla olisit korjannut sen oikeaoppisesti eli hitsaamalla! Ei voi ymmärtää miksei voi korjata oikealla tavalla, tai jos et osaa, vie se romu purkaamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla vaivalla olisit korjannut sen oikeaoppisesti eli hitsaamalla! Ei voi ymmärtää miksei voi korjata oikealla tavalla, tai jos et osaa, vie se romu purkaamolle.

        Nokun ei oo hitsie!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokun ei oo hitsie!

        Joillain ihmisillä ei vain yksinkertaisesti ole tulityölupaa eikä hitsausvehkeitä eikä paikkaa missä hitsailla auton helmoja jos niissä on pieniä reikiä. Eikä rahaa maksaa jostain helmaRuostereiän hitsaamisesta yhtäpaljon kuin auto maksaa. Jos ny koko auto on pohjasta ihan mätä niin kannattaa laittaa varaosaAutona myyntin. Ihan hyvin voi jonkun pienen ruostepaikan vittu paikata pellinpalalla, popniitillä ja kitillä tai kemiallisella metallilla ja lyödä massan päälle. Saa ajella ainakin vuoden eteenpäin ja korjausmaksaa jonku kympin kaks. Ihan kuin se joku vanha auto hajoaisi jonku käteen yhden pienen Helmaruostepaikan takia. Kantavat osat kuten palkit tietenkin pitää hitsata mutta nuo helmassa olevat pienet ruostepaikat on vähän niin ja näin. On takalokasuojakin kantava osa ja sen saa kitata.


    • Anonyymi

      Popparit tulille

    • Anonyymi

      Joskus aikoinaan ensimmäistä autoani yritin hitsailla katsastukseen mutta joka keväinen urakkahan siitä tuli. Ne hitsatut kohdat kyllä kesti, mutta aina oli joku uusi kohta puhki seuraavana keväänä. Ruoste on auton syöpä, sanotaan.

      No, nyt kun tänä keväänä nykyinen, tai nyt jo entinen, auto oli parista kohdasta puhki, vein sen suosiolla kierrätykseen. Ei siitä kuitenkaan olisi vaihdossa saanut kuin sen sääliviissatasen jos sitäkään. Hitsauttaminen olisi tullut kalliimmaksi, kun nykyään ei enää ole paikkaa, vehkeitä eikä intoa alkaa itse tuhertamaan. Uuden käytetyn hinnasta sai kuitenkin sen viissatasen alennusta ilman vaihtoautoakin ja entisestä vielä 150 kierrätykseen viedessä, joten hyvä näin.

    • Anonyymi

      Sain käyttöauton nostettua viimeinkin pukille ja muutama reikä siitä löytyi. Viimeksi hitsasin, mutta huonot vehkeet kun on, paloi helposti läpi ja massat syttyivät tuleen. Nyt taidan vetää peltiä niiteillä kiinni, teräsniitillä saa jo melko tiukan liitoksen. Niitin pää on helposti tunnistettavissa, mutta siinä on yleensä jonkin verran ylimääräistä, joten hyvä tulee, kun hioo sen rälläkällä karkeaksi, pakkelikin ottaa paremmin kiinni.

    • Anonyymi

      Uutta peltiä ja hitsaus on ainoa oikean korjaus joka hyväksytään.

    • Anonyymi

      Laho pelti leikataan terveelle pellille ja tehdään siihen sopiva paikka pellistä eli laitetaan puskuun ja hitsataan kunnolla ympäri ja että hitsi tunkeutuu kunnolla ei siis räkimällä pintaa pelkästään. hiotaan ja maalataan haluamalla tavalla, esim pensselillä, spraymaalilla, massalla.

      30min-1 tunti

      Tuttu huomasi joskus keväällä että sormella painaessa nissanin mustaan hel

      • Anonyymi

        Helmapeltiin tuli painaumia ja meni läpi. Koko helmapelti lahonnut sisältä päin.


        Haki kaempaa motonetistä helmapellin ja vaihdoin noin 2 tuntiin kokonaan tuli hyvä, lattialla tehden, kulmahiomakoneet 2kpl vieressä eri laikoilla, porakoneita pari, hitsauskone, kunnon polvisuoja levy polvien alla, suojalasit, kuulosuojaiset, hyvät käsineet, muita työkaluja.


    • Anonyymi

      Siankusta ja tervaa pohja täyteen....epäilyttäviin paikkoihin lehmänpastaa..

    • Anonyymi

      Aika hyvä huumoria. Ei ole vaikea arvata mistä päästä Suomea olet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe