EI hormoneille

Zoopeli-87

Haluaisin teiltä kokemuksia ehkäisystä ilman hormoneja.

Kondomit tuntuu latistavan meillä aikalailla touhua ja onkin muutaman kerran päädytty keskeytyneeseen yhdyntään pillerien lopetuksen jälkeen.

Jätettiin avomiehen kanssa pillerit pois terveysriskien, masennukseen taipuvaisuuteni sekä emätin vaivojen takia, jotka ilmeisemmin johtuvat pillereistä.

Siispä, onko teillä omia kokemuksia hormonittomasta ehkäisystä? Kuparikierukka harkinnassa, mutta kivulias laittaminen pelottaa. :(

15

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      kuparikierukan laittaminen ei ollut minulla ainakaan kivuliasta,kävin yksityis puolella ja kohdunsuu puudutettiin.

      • ZooPeli-87

        Näin olen kuitenkin kuullut useammaltakin ihmiseltä, sekä "menkkakivuista" ja supisteluista laiton jälkeen. Millaisen puudutuksen siihen sitten saa? Sattuuko se? Olen todella herkkä kivuille tuolla seudulle.. :(

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi!


      • .
        ZooPeli-87 kirjoitti:

        Näin olen kuitenkin kuullut useammaltakin ihmiseltä, sekä "menkkakivuista" ja supisteluista laiton jälkeen. Millaisen puudutuksen siihen sitten saa? Sattuuko se? Olen todella herkkä kivuille tuolla seudulle.. :(

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi!

        asennus itsellänikään. Kohdunkaulan puudutus, googlaamalla löytyy tietoa. Julkisella kuulema vaikeampi saada kuin yksityissektorilla. Omani asennettiin yksityisellä.
        Nyt vaihdoin Mirenaan, minulla selkeästi kuparinen lisäsi vuotoja


      • ZooPeli-87
        . kirjoitti:

        asennus itsellänikään. Kohdunkaulan puudutus, googlaamalla löytyy tietoa. Julkisella kuulema vaikeampi saada kuin yksityissektorilla. Omani asennettiin yksityisellä.
        Nyt vaihdoin Mirenaan, minulla selkeästi kuparinen lisäsi vuotoja

        No toi vuodonmäärä myöskin epäilyttää koska ennen pillereiden käyttöä oli todella runsaat menkat, mitkä hieman helpotti pillereiden aikana. Äidilläni on ollut kuparikierukka, eikä sopinut ollenkaan. Ollaan äidin kanssa melko samanlaisia näissä asioissa, joten en sitten tiedä.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        ZooPeli-87 kirjoitti:

        Näin olen kuitenkin kuullut useammaltakin ihmiseltä, sekä "menkkakivuista" ja supisteluista laiton jälkeen. Millaisen puudutuksen siihen sitten saa? Sattuuko se? Olen todella herkkä kivuille tuolla seudulle.. :(

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi!

        Puudutus ei juurikaan sattunut lääkäri oli todella ammattitaitoinen ja kertoi koko ajan mitä tekee.Olin itsekin ihan kauhuissani ennen laittoa,mutta positiivinen kokemus lopulta kuitenkin.
        Parina päivänä oli pientä nipistelyä mutta ei mitään isompia kipuja.
        Kuukautiset muuttuivat sen verran,että alku päivät pahat ja nopeasti loppuu.Ovulaatio tuntuu selvemmin mikä on mielestäni vain hyvä asia.


      • .....
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Puudutus ei juurikaan sattunut lääkäri oli todella ammattitaitoinen ja kertoi koko ajan mitä tekee.Olin itsekin ihan kauhuissani ennen laittoa,mutta positiivinen kokemus lopulta kuitenkin.
        Parina päivänä oli pientä nipistelyä mutta ei mitään isompia kipuja.
        Kuukautiset muuttuivat sen verran,että alku päivät pahat ja nopeasti loppuu.Ovulaatio tuntuu selvemmin mikä on mielestäni vain hyvä asia.

        Itse menossa laitattamaan kuparikierukkaa perjantaina.. Sanoin myös ei kaikille hormooneille aurallisen migreenin takia. Itse pyysin puudutusta myös, mutta sanottiin ettei sitä muka tarvitse. Terveyskeskukseen menossa kun sitten se on ilmainen..


      • .......
        ..... kirjoitti:

        Itse menossa laitattamaan kuparikierukkaa perjantaina.. Sanoin myös ei kaikille hormooneille aurallisen migreenin takia. Itse pyysin puudutusta myös, mutta sanottiin ettei sitä muka tarvitse. Terveyskeskukseen menossa kun sitten se on ilmainen..

        Eli mulle laitettiin nyt sitten sellainen tuon migreenin takia. Asettaminen sattui aivan helvetisti, mutta se kesti vain hetken ja kyllä sen pystyi kestämään läpi. Asetus itsessään ei kestänyt kauaa. Laittopäivänä oli melko runsasta vuotoa, joka väheni lähes kokonaan jo seuraavana päivänä. Kipuja oli sen yhden päivän, toisena päivänä vielä pientä nipistelyä, mutta ei mitään pahaa. Seksikin onnistui ihan okei, vähän mies sanoi langat tuntevansa, joten luultavasti menen niitä vähän lyhennyttämään. Nyt on muutama päivä kierukan kanssa elelty ja olo aika huoleton :) Ei tarvitse muistaa pillereitä ottaa tai pelätä niiden kamalia sivuvaikutuksia. Vielä en tiedä koska tulee ekat "luomu"menkat ja kuinka pahat mahtavat olla tämän kierukan kanssa.. Sitä odotellessa :D Ainiin, ja mulla ei puudutettu mitään.


    • Luomumpi

      Oletkos miettinut luonnon menetelmiä. Koulussahan opetetaan, ettei pidä luottaa varmoihin päiviin, mutta niihin perustuvia ehkäsytapojakin on kehitelty ihan kaupallisiin menetelmiinkin asti. Monet niistä joihin olen törmännyt ovat aika kalliita minitietokoneita, mutta halvin tähän mennessä mihin olen törmännyt on Donna-ovulaatiotesti, jolla siis pitäisi saada nuo varmat päivät tietoon.

      Olen vasta tilannut sen itse, joten käyttäjäkokemuksia ei vielä ole, mutta minusta vaikuttaisi hyvältä kun pärjää ilman pillereitä. Ja hinta tosiaan reilut 40 euroa parin vuoden ehkäisystä. (Jos sillon ei-varmoina päivinä tahtoo peuhata, niin pitää sitten kyllä käyttä kondomeja tai pessaaria tai muuta sellaista, mutta silti vaikuttaa ihan hyvältä.)

    • Luomumpi

      Niin ja noilla joillakin markkinoilla olevilla Varmojen päivien selvityshärveleillä voi olla jopa sama ehkäisyvarmuus kuin kondomeilla tai jopa pillereillä, eli n.98%. Jos sitä siis noudattaa ja käyttää niin kuin pitää. ;)

      • xez

        Mulla kuparikierukka Flexi-T 300 (synnyttämättömien malli, googlaa) ollut vajaan vuoden. Kuukautiset hiukan runsaammat kuin pillereitä syödessä, jolloin olivatkin tosi niukat. Käytän Tamponeja. Kipuja ekapäivänä vähän, mutta nekin vaan ohimeneviä vihlaisuja. Sellaista jatkuvaa jomotusta ei ole ollenkaan. Asetus oli lähinnä epämukavaa ja asetuksen jälkeen supisteli lopun päivää. Pari viikkoa oli muistaakseni jotain ohimeneviä nipistelyjä. Nykyisin en edes huomaa koko kierukkaa. Langan löydän silloin tällöin, enimmäkseen kuukautisten aikana. Alussa lanka tökki miestä ja se käännettiin lääkärissä lenkiksi siten, että jää kohdunnapukan sisään. Nyt lanka on pehmennyt niin, että vaikka löytäisin sen itse, ei mies tunne lankaa. Pillereistä mulle tuli tosi paljon sivuvaikutuksia. Olen nyt kuin eri ihminen. Osaa oireista ei huomannut edes, ennen kuin lopetti hormonit. Olen nyt halukkaampi, iloisempi, en saa ollenkaan itkuraivareita, olen laihtunut muutaman kilon, ei ole ummetusta, limakalvot on paljon paremmassa kunnossa, kostun seksissä paremmin, ei ole valkovuotoa


      • ehkäsystä ahdistunut
        xez kirjoitti:

        Mulla kuparikierukka Flexi-T 300 (synnyttämättömien malli, googlaa) ollut vajaan vuoden. Kuukautiset hiukan runsaammat kuin pillereitä syödessä, jolloin olivatkin tosi niukat. Käytän Tamponeja. Kipuja ekapäivänä vähän, mutta nekin vaan ohimeneviä vihlaisuja. Sellaista jatkuvaa jomotusta ei ole ollenkaan. Asetus oli lähinnä epämukavaa ja asetuksen jälkeen supisteli lopun päivää. Pari viikkoa oli muistaakseni jotain ohimeneviä nipistelyjä. Nykyisin en edes huomaa koko kierukkaa. Langan löydän silloin tällöin, enimmäkseen kuukautisten aikana. Alussa lanka tökki miestä ja se käännettiin lääkärissä lenkiksi siten, että jää kohdunnapukan sisään. Nyt lanka on pehmennyt niin, että vaikka löytäisin sen itse, ei mies tunne lankaa. Pillereistä mulle tuli tosi paljon sivuvaikutuksia. Olen nyt kuin eri ihminen. Osaa oireista ei huomannut edes, ennen kuin lopetti hormonit. Olen nyt halukkaampi, iloisempi, en saa ollenkaan itkuraivareita, olen laihtunut muutaman kilon, ei ole ummetusta, limakalvot on paljon paremmassa kunnossa, kostun seksissä paremmin, ei ole valkovuotoa

        Minä haluaisin myös käyttää ei-hormonaalista ehkäisyä. Kondomi ollut käytössä kaksi vuotta miehen kanssa, mutta kyllähän se alkaa jo vähän latistaa tunnelmaa varsinkin kun se alkuhuuma alkaa olla ohi. Minulla on ollut paljon ongelmia aiemmin hormonaalisen ahkäisyn kanssa, joten se ei hokuta yhtään. Olen miettinyt tuota kuparikierukkaa, mutta eniten minua ahdistaa se, että äidilläni on ollut ehkäisymenetelmänä kuparikierukka ja tuona aikana hänellä oli 3 kohdunulkopuolista raskautta, joista ensimmäinen meinasi koitua hänen kohtalokseen... Ilmeisesti kuparikierukka lisäsi limaneritystä niin, että tukki munatorvet ja hedelmöittynyt munasolu jäi munatorveen(?). Onko tämä siis vaan todella harvinaista tai onko nykyään kuparikierukat kehittyneet ettei tällaista ongelmaa?


      • .-.
        ehkäsystä ahdistunut kirjoitti:

        Minä haluaisin myös käyttää ei-hormonaalista ehkäisyä. Kondomi ollut käytössä kaksi vuotta miehen kanssa, mutta kyllähän se alkaa jo vähän latistaa tunnelmaa varsinkin kun se alkuhuuma alkaa olla ohi. Minulla on ollut paljon ongelmia aiemmin hormonaalisen ahkäisyn kanssa, joten se ei hokuta yhtään. Olen miettinyt tuota kuparikierukkaa, mutta eniten minua ahdistaa se, että äidilläni on ollut ehkäisymenetelmänä kuparikierukka ja tuona aikana hänellä oli 3 kohdunulkopuolista raskautta, joista ensimmäinen meinasi koitua hänen kohtalokseen... Ilmeisesti kuparikierukka lisäsi limaneritystä niin, että tukki munatorvet ja hedelmöittynyt munasolu jäi munatorveen(?). Onko tämä siis vaan todella harvinaista tai onko nykyään kuparikierukat kehittyneet ettei tällaista ongelmaa?

        Kuparikierukka luo kohtuun steriilin tulehduksen. Kannattaa tää sivu ainakin lukea: http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=1972898#

        Siellä tosiaan lukee, että kierukan käyttäjillä on kohdunulkoisia raskauksia vähemmän kuin ehkäisyä käyttämättömillä. Mut asia on niin yksilöllinen. Itse päätin kokeilla, kun en enää saa hormonaalisia ehkäisyjä käyttää. Laitto sattui ja paljon, mutta kyllä sen kivun kesti, kun ajattelee että siellä se tulee olemaan viisi vuotta eikä mitään tarvitse mietiskellä sen enempää. Joillekin sopii ja joillekin ei. Mulla oli ainakin ensimmäinen ilmainen :) Tällähetkellä kaikki hyvin, ensimmäisiä luomumenkkoja odottelen.


    • matleena84

      Mulla oli kuparikierukka käytössä öö... jotain kolmisen vuotta, mutta jouduin otattamaan sen suunilleen vuosi sitte pois, kun menkat muuttui aivan kamaliksi. Ensinnäkin ne kesti aina vähintään viikon ja vuoto oli tosi runsasta. Silloin tällöin tuli vielä pientä välivuotoakin, niin lääkäri suositteli mulle vaihtoa Mirenaan.

      En kuitenkaan enää halunnut minkäänlaista kierukkaa tilalle, kun mulla mies kanssa väitti koko sen kolme vuotta, et ne langat joissain asennoissa tökkii ikävästi sitä, niin siirryttiin ehkäisyssä varmoihin päiviin, jolloin ei käytetä mitään, vaan vedetään pikku riskillä. Vaarallisina päivinä (mun ovis viikolla) käytössä on naistengondomi, jos rakastellaan. Meillä mies pitää naisten kortsua paljon parempana ratkaisuna, eikä suostu enää edes käyttämään miesten kortsuja. Ainoo huonopuolihan noissa naisten kortsuissa on se hinta.

      Vuosi on nyt ehkäisty näin ja aiotaan jatkaa. Meille se raskauskaan ei olis niin kamala juttu jos vahinko sattuis, sillä eihän nuo varmat päivät missään nimessä ole nimensä veroiset ehkäisykeinona, mut meille tässä tilanteessa riittävät kyllä.

    • nuortenpiina

      Hormoneja on käytetty jo useita vuosikymmeniä niin raskauden ehkäisyyn kuin raskaaksi tulemiseenkin. Millainen yhteys noilla kahdella tavoittelulla on jääköön itse kunkin intelligenssin varaan.

      Rokotteilla halutaan muuttaa terveiden olotilaa, saattaa heidät pysymäänkin terveinä olettamalla, että kemialliset vaikuttajat toimivat siten kuin arvaus saattaisi olettaa. Valitettavasti arvaus on arvaus, eikä johda siihen, mitä teollisesti toivottaisiin. Haittoja tulee jos jonkinlaisia. Hormonaalisen puolen ongelmat eivät suinkaan ole poikkeus, runsaat kivuliaat kuukautiset, ei lainkaan kuukautisia jne. Niinpä asiaa on ryhdytty korjaamaan laajentamalla ehkäisylääkkeiden perinteistä käyttöä, jolloin on mahdollista hoitaa mm kipua, hankalaa vuotoa, ihottumia, mielialamuutoksia jne lähes mitä vain, kunhan joku älypää keksii. Se että noista samoista oireista kärsivät myös ehkäisylääkkeiden käyttäjät ei ole tahtia hidastanut.

      Nykyaikaiselle lääketieteelle onkin tunnusomaista, että lähes millä tahansa lääkkeellä voit hoitaa lähes mitä tahansa. Hämmästyttävintä on, että tuota ei tohdita edes ihmetellä. Onko tämä tällainen edistystä, taantumusta, täydellistä sekaannusta vaiko rehtiä liiketoimintaa, sitä voi jokainen pohdiskella itsekseen lääkeaineiden käyttöalan yhä laajetessa.

      Ohittaako lääkeaineiden pelko jo raskauden pelon vai ilmeneekö yhteiskunnassamme vieläkin suurempia pelon aiheita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe