kanin kuolema

luhi78

Mulla oli kaksi kania, olleet yhdessä yli 5 vuotta. Nyt toinen kuoli sairauteen ja mietin miten toinen pärjää. Voiko kanit kuolla ikävään? Tarkoittaako sanonta että kuoli ikävään ettei ne syö,kun ei kai sitä yhtäkkiä vaan kuole? Pitäisikö ottaa uusi kani? Tosin sittenhän edessä on taas joskus, että toinen kuolee aikaisemmin. Kertokaahan kokemuksia!

8

3141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omakokemus

      Kanit ei yleensä kuole ikävää,mutta on niitäkin yksilöitä ketä kuolee. Itselläni oli 4 naarasta samassa häkissä äiti ja lapsi ja kaksi muuta. Tämän äidin kuollessa vanhuuteen, kuoli lapsi 3kk sen jälkeen vaikka oli vuoden nuorenpi. Tällä lapsella ei ollut mitään sairauksia, oli kaksi kaveria vielä seurana silti mietin että taisi kuolla ikävään kun äiti kuoli.Äiti oli noi 4 päivää syömättä ja laihtui. Näin voi käydä että kani ei syö muutamaan päivää laihtuu vauhdilla ja kuolee. Jos toinen kanisi on yli 5 vuotta tai n5.v en suosittele ottaa kaveria se voi stressaantua ja uusi kani olla kimpussa, eikä sekään pakosti auta että on vaan on nätisti kaverina.

    • tania78

      Kani oli saman ikäinen kun kaverinsa kuoli.

      Kani oli syömättä miltei viikon. Nökötti vain paikoillaan.
      Tarjosin sille vaikka mitä herkkuja, silittelin ja pidin seuraa. Ennen niin arka ja ihmisiä välttävä kani ei tästä piitannut. Ei lähtenyt karkuun eikä reagoinut...
      Viiko tämän jälkeen tuo yht äkkiä huomasi minut. Otti ruoan kädestä ja ilmeisesti nöyrtyi olemaan minun kaverini.
      Tämän jälkeen se nautti silityksistä ja kaipasi seuraa.
      3 mukavaa vuotta saimme vielä yhdessä. :)

    • Z

      Minulla oli poika ja tyttö kani jotka ovat olleet koko elämänsä melkien yhdessä.mutta tämä poika kani kuoli.(20.6.2011)tyttö kani koitti tökkiä sitä ylös,mutta turhaan.Nyt tyttö kani ikävöi vähän mutta on silti ihmeen pirteä.taisi älytä että ei nää enään tätä poika kania.

    • tania78

      Osanottoni.
      Kyllä eläimet ymmärtävät kuoleman jollain tasolla.
      On hyvä, että toinen pääsee lähelle ja " jättämään jäähyväiset".

      Paljon on tarinoita "meistä älykkäämmistä" apinoista, jotka koettavat raahata mukanaan kuollutta poikastaan jne... Ja näistä näkee luopumisen tuskan.
      Kuitenkin ystävän katoaminen ja yksinjääminen ovat kaikille eläimille varmasti yhtä vaikeita paikkoja. Toisen ystävän avulla siitä selvitään !

      Kuolema on eläimillä osa elämää. Niinkuin meilläkin... Ikävä ja ihmetys jää.

    • -----Anna-----

      Mulla kuoli eilen toinen kaneista... Se oli varmaan sairas tai sillä oli menny niskat nurin kun ne oli ulkokaneja ja menin sitte ulos kattomaan niitä, tajusin että sillä toisella ei ollu kaikki hyvin. se kani joka on aina ollut pirteä ja tullut mun luokse ilosesti kököttääkin yhtäkkiä yksin nurkassa. No vein sen heti sisälle ja yritin syöttää sille jotain kun se oli niin luuranko. No eipä maistunut mikään. Sitten pidin sitä kyljellään ja yhtäkkiä se alko rimpuilla ( luultavasti niin kovia kipuja ) halasin vaan kania ja itkin ja kerroin sille että pian suo odottaa hyvät ajat ja pääset kivuistas pois ja et mulla tulee sua ikävä. No sit se kuoli siihen mun viereen. Toinen kani siellä ulkona ei siis ollut näkemässä tätä ja ei siten tiedä tavallaan että veli on kuollut. Hain sen sisälle ja ruokin sitä paljon ja se on nyt kotiutunut sisälle hyvin. Mua vaan pelottaa että jos sille tulee sillanen ettei se enää haluu syödä... Miten voisin parhaiten välttää sen... ? vai eikö siihen vain oli kiertotietä ?
      No tästä kanista tulee nyt äidin lellikki ja se muuttaa sisälle, katsotaan mitä siitä sitten jatkuu....

      • Sedä

        Touhuat vaan paljon sen kanssa ja annat olla paljon vapaana kanssanne, koska olette nyt sen lauma.


    • tarvitseetietoa

      Heip,
      Meillä kuoli toinen kani 3 päivää sitten. Sillä oli suolistotauti ja oli myös vanha- meillä on toinen kani joka ei ole ikävöinyt kauheasti. Etsii kaveriaan, mutta en usko että muuten toista se vaivaa.
      Vain yksilöitä kuolee ikävään tai MASENNUKSEEN. Älä siis anna kanisi masentua, leiki sen kanssa ja ota se mukaan perheesi luo. Jos esim. vietätte aikaa olohuoneessa ota se lattialle hyppimään, harjaile sitä yms.
      Haavat paranee aikanaan ja ikävä helpottuu, mutta ei koskaan lähde pois.
      Pärjäilyjä sinne, :)

      • Apuaaaaaaaaaa

        Meidän kani kuoli eilen :(( eivät kyllä pystyneet olemaan samassa häkissä kun tuli tappeluita eli toisista eivät välittäneetkään mutta silti pelkään että toinen voisi kuolla yksinäisyyteen onko mahdollista??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe