Gluteeniton täytekakku?

MMM

Ollaan äidin kanssa kokeiltu erilaisia gluteenittomia, kananmunattomia ja perunattomia täytekakkuja, mutta yksikään ei ole onnistunut. Onko kellään mitään hyvää onnistunutta reseptiä?

12

18310

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MMM

      Kakun tulee olla gluteeniton, täysin perunaton ja kananmunaton.

      • äiti ihminen

        Onko kyseessä vilja-allergikko, jolloin pitää olla luontaisesti gluteeniton, vai keliaakikko, jolle "riittää", että on gluteeniton?

        Onnistuisikohan, jos tekisit kakkupohjan niin, että korvaisit tavalliseen sokerikakku ohjeeseen kananmunan banaanilla (1 muna -> 1/2 banaania) ja vehnäjauhot maissitärkkelyksellä (esim. Maizena) ja vähän leivinjauhetta sekaan (Tarkista, mitä tärkkelystä se sisältää.). En ole kokeillut, toimiiko, joten kokeile ensin pieni annos. ! banaanista tulee varmaan sen verran, että saat kakkuvuokaan kääretorttupohjan paksuisen kakun.


      • MMM
        äiti ihminen kirjoitti:

        Onko kyseessä vilja-allergikko, jolloin pitää olla luontaisesti gluteeniton, vai keliaakikko, jolle "riittää", että on gluteeniton?

        Onnistuisikohan, jos tekisit kakkupohjan niin, että korvaisit tavalliseen sokerikakku ohjeeseen kananmunan banaanilla (1 muna -> 1/2 banaania) ja vehnäjauhot maissitärkkelyksellä (esim. Maizena) ja vähän leivinjauhetta sekaan (Tarkista, mitä tärkkelystä se sisältää.). En ole kokeillut, toimiiko, joten kokeile ensin pieni annos. ! banaanista tulee varmaan sen verran, että saat kakkuvuokaan kääretorttupohjan paksuisen kakun.

        Joo, siis kyllä mulle ihan gluteenitonkin riittää eli esim. se vehnätärkkelys mitä gluteenittomissa on, niin ei haittaa hirveästi. Peruna haittaa joka muodossa, joten se pitää aina muistaa katsoa gluteenittomista tuotteista. Mukavaa muuten ku kaikissa kaupan gluteenittomissa kekseissä (muutamassa ei ole onneksi :) ) jokaisessa on perunaa? Toki peruna-allergia on varmaan aika harvinainen, mutta kuitenkin.. Se hankaloittaa elämää. No, sivuraiteilta takaisin asiaaan...

        Muuten toi banaani onnistuis, mutta kun täytyy äitiäkin ajatella (sillä on samat allergiat kuin mulla banaani). Esim. mokkapaloja tehtiin aiemmin (silloin tiedettiin välttää vain kananmunaa) päärynäsoseella (niitä pilttipurkkeja). Se oli tosi hyvää. Ihan ku ois normaali mokkapalaohje olllu :)


      • äiti ihminen
        MMM kirjoitti:

        Joo, siis kyllä mulle ihan gluteenitonkin riittää eli esim. se vehnätärkkelys mitä gluteenittomissa on, niin ei haittaa hirveästi. Peruna haittaa joka muodossa, joten se pitää aina muistaa katsoa gluteenittomista tuotteista. Mukavaa muuten ku kaikissa kaupan gluteenittomissa kekseissä (muutamassa ei ole onneksi :) ) jokaisessa on perunaa? Toki peruna-allergia on varmaan aika harvinainen, mutta kuitenkin.. Se hankaloittaa elämää. No, sivuraiteilta takaisin asiaaan...

        Muuten toi banaani onnistuis, mutta kun täytyy äitiäkin ajatella (sillä on samat allergiat kuin mulla banaani). Esim. mokkapaloja tehtiin aiemmin (silloin tiedettiin välttää vain kananmunaa) päärynäsoseella (niitä pilttipurkkeja). Se oli tosi hyvää. Ihan ku ois normaali mokkapalaohje olllu :)

        Mutta täältä:
        http://www.allergia.com/

        tai jostain vegaanien sivuilta voisi löytyä lista erilaisista kananmunan korvikkeista,


      • vanharouva
        äiti ihminen kirjoitti:

        Onko kyseessä vilja-allergikko, jolloin pitää olla luontaisesti gluteeniton, vai keliaakikko, jolle "riittää", että on gluteeniton?

        Onnistuisikohan, jos tekisit kakkupohjan niin, että korvaisit tavalliseen sokerikakku ohjeeseen kananmunan banaanilla (1 muna -> 1/2 banaania) ja vehnäjauhot maissitärkkelyksellä (esim. Maizena) ja vähän leivinjauhetta sekaan (Tarkista, mitä tärkkelystä se sisältää.). En ole kokeillut, toimiiko, joten kokeile ensin pieni annos. ! banaanista tulee varmaan sen verran, että saat kakkuvuokaan kääretorttupohjan paksuisen kakun.

        Hei kyselit ohjetta jolla gluteeniton täytekakku onnistuu.
        Tässä yksi jota Kati Nappa esitteli joskus aamutv:ssä. Hän kyllä käytti tavallisia jauhoja, mutta olen saanut melko hyvin onnistumaan luontaisesti gluteenittomilla jauhoilla ja kun väliin laittaa hilloa ja kermaa tulee tosi nami kakku.
        Munaton kakku, gluteenittomilla jauhoilla
        3 ½ dl jauhoja
        1 ½ dl sokeria
        3 tl leivinjauhetta
        1 tl vanilliinisokeria
        2 dl mehua ( olen käyttänyt ananastuoremehua)
        3/4 dl sulatettua margariinia

        sekoita aineet tasaiseksi seokseksi ja paista 175 35 - 45 min uunin alimmalla tasolla.

        Jäähdytä, halkaise ja täytä mielesi mukaan. Nam
        (onnistuu yleensä, jauhoa laitan yleensä hiukan enemmän kuin ohjeessa)

        Toivottavasti onnistuu ja maistuu
        -vanharouva-


    • sottapytty

      oletteko kokeilleet sitä? täysin gluteenitonta, toimii perunajauhon tavoin. teen aina kääretorttupohjan ohrakkaasta, mutta torttua käärittäessä pinta halkeilee rumasti, joten käytän osaksi vehnäjauhoa, osaksi ohrakasta. tuo tieto tosin ei taida sinua auttaa :) mutta kannattaa kokeilla ohrakasta!

      • minä

        ohrakas sisältää gluteenia!!!

        Katso www.keliakia.org


    • Magrat

      Taatelikakku
      1 pkt kivettömiä taateleita
      1 dl vettä
      150 sulatettua margariinia
      4 dl vehnäjauhoja
      2 dl fariinisokeria
      1 tl kanelia
      1 tl neilikkaa
      2 tl soodaa
      2 dl kermaviiliä
      Paloittele taatelit ja keitä niitä vedessä, kunnes ne pehmenevät. Lisää kuumaan seokseen margariini. Sekoita vehnäjauhoihin fariinisokerit ja mausteet. Kaada taateliseos kulhoon ja lisää seokseen vehnäjauhoseos ja kermaviili. Kaada taikina voideltuun ja jauhotettuun kakkuvuokaan. Paista 175 asteessa noin tunti.

      Munaton kakku
      Tarvitset:
      2 dl sokeria
      3 dl vehnäjauhoja
      1 tl kanelia
      1/2tl neilikkaa
      2 tl soodaa
      2 dl maitoa
      1 dl voisulaa

      voitele vuoka, sulata voi, sekoita kuivat aineet, lisää maito ja voisula.
      Paista 150-175 asteessa noin 1 tunti.

      • Päivi S

        Miksi laitoit gluteenittomana tuon vehnästä tehdyn taatelikakun?


      • Magrat
        Päivi S kirjoitti:

        Miksi laitoit gluteenittomana tuon vehnästä tehdyn taatelikakun?

        "Miksi laitoit gluteenittomana tuon vehnästä tehdyn taatelikakun?"

        Siksi että ohjeessa voi AINA korvata vehnäjauhon gluteenittomalla jauholla.
        Taatelikakku kun on siitä hyvä että kohoaa molemmilla.
        Kyse oli MYÖS munattomasta kakusta, ja muna on huomattavasti hankalampi korvattava, kuin vehnäjauho


    • auttava käsi.

      olen ollut työharjoittelemassa ravintolassa ja olen tehnyt gluteenittomia ja munattomia kakkuja. jos tekee gluteenittoman niin vehnäjauhon tilalle laittaa gluteenitonta jauhoa, mikä vastaa venhnäjauhoa. Ja munan tilalle laittaa vettä ja soodaa tai maitoa ja soodaa. Silloin kakusta tulee täydellinen :) onnea kakun tekemiseen.

      • leppäkerttu-77

        Heips, ilmoita suhteet kuinka olet kakkua tehbyt. Kuinka paljon esim maitoa ja soodaa. Hyvä vinkki :) Kiitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe