Kuka muistaa opettajan?

Hämiksen kasvatti

Kuka muistaa, minkä niminen oli poikien käsityönopettaja 70-luvun alussa Hämeenkadun kansakoulussa? Itse en muista, mutta asiasta tuli kiistaa. Hänestä sanottiin, että "mäntin mosse on paska värkki". Oliko joku Lauri Mähönen tai sinne päin?

Siellähän oli myös kaikkien oppilaiden kauhu "finni" Holopainen.

19

2524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirunpoika

      Siellä meillä oli Mannermaa. Olihan siellä myös Syrjäpalokin joka piti jotain puutyökerhoa ?

      • edellinen

        Muistin tuon eilen. Lauri Mannermaa. Syrjäpaloa en muista.


    • Näyteriviin !

      "Näyteriviin" kuului Mannermaan ääni ja oppilaat kerääntyivät yhden höyläpenkin ääreen katsomaan kun hän opasti kuinka oikeaoppisesti edetään haastavissa puutöissä. : ), onkohan vielä hengissä ?

      • ex-hiihtäjä

        Muistan entisenä hämisläisenä kyllä tuon opettajan. Voin olla väärässä, mutta mielestäni on edesmennyt.
        Tytär joka tapauksessa piti miehensä kanssa keittiöliikettä Seittemänmiehenkadulla. Nyttemmin niillä on joku rakennussuunnittelufirma. Keittiöliikkeen osalta jäi vähän ristiriitaiset fiilikset, liike lakkautettiin, pyydettyä tarjousta ei koskaan tullut, eikä lakkauttamisesta ilmoitettu. Olimme sieltä aiemmin tilanneet tiettyjä palveluja ja olleet erittäin tyytyväisiä.


      • E.Käkelä

        Mannermaan jäädessä pois, tilalle tuli Sippola ja se tais pitää jotain lennokkikerhoa puukässäluokan tilossa koulunjälkeen halukkaille, näin muistelen...


      • exHämis
        E.Käkelä kirjoitti:

        Mannermaan jäädessä pois, tilalle tuli Sippola ja se tais pitää jotain lennokkikerhoa puukässäluokan tilossa koulunjälkeen halukkaille, näin muistelen...

        "PuuMänä" nukkui pois pari vuotta. Oli viimeisen päälle jämpti "vanhan liiton mies"

        Tullaans sitten jonoon - ojennetaan - näkemiin.


      • Hämiksen kasvatti

        Jep jep. Muisitn itsekin tuön näyteriviin -komennon. Hän kyllä osasi "dissauksen" jalon taidon.

        No, rest in peace.


      • Hämis 82

        Eikös Mannermaan repliikki ollut: "Kokoonnutaanpa näytepiiriin", koska hän esitteli työtä aina niin, että mentiin höyläpenkin ympärille, eikä riviin.

        Mannermaa ei kahdentanut puheessaan konsonantteja, eli "näytepiiriin" oli näytepiiriin eikä lausunut sitä "näyteppiiriin", kuten yleensä suomessa on tapana.

        Mannermaan jälkeen puukäsityönopettajaksi tuli Esko Sippola.


    • h94ut47yt74y

      Älkää haukkuko Mänää. Mänä oli miesten mies. Jokainen aikuinen, joka kyykyttää lapsia arvovallallaan ja saa heidät huutamisellaan itkemään luokan edessä on sankari.

      Oli suuri vääryys, että 70-luvun lopulla, jostain emansipaation oikusta tytötkin osallistutettiin puukäsitöihin. Ei ollut oikein Mänää kohtaan. Eihän se voinut niitä poikien lailla äkseerata. Sotaveteraani.

      En päässyt itse koskaan testaamaan purjeveneeni kelluvuutta Hämeenkadun koulun kellarissa, vaan jäin veistelemään ylivalmista paattiani höyläpenkkiin, kun Mänä johdatti poikajoukon urheilullisinta osaa koulurakennuksen uumeniin.

      Kukaan ei ole kertoillut näistä koeuitoksista, vaikka ne saattoivat olla ala-asteen lopetuksen huomioon ottaen jonkin sorttinen kohokohta: Purjeveneen veisto oli viimeinen mahdollisuus näyttää Mänskille, että kalut pysyivät kädessä.

      Toivottavasti Mäyri Lännermää eli pitkän ja kivuliaan elämän.

    • Kyösti Pölönen?

      Hei, oli ainakin sellainen ope kun Kyösti Pölönen ja muistaakseni opetti myös puukässää. Aika hurja ope oli :)

    • Hämiksen muistot

      Ei kait Pölönen sentään kässää opettanut. Oli veljelleni ja siskolleni luokanopettajana monta vuotta.

      • Kyösti Pölönen?

        Eipäs niin opettanutkaan Kyösti kässää. Vaan rouva Pölönen oli tyttöjen kässäope :) Näin se muisti palaa pätkittäin :)


      • Hämisläinen

        Ja pikkuveljeni luokanvalvoja.


    • stronger

      Sippola opetti myös Martin koulussa puutöitä. Muistan kyllä ne arvioinnit, jotka Esko Sippola kirjoitti minusta ja mun tekemistä puutöistä. En vaan viitsi täällä kertoa, mitä mun todistuksessa on lukenut. Kun joku tuntee mut kuitenkin. Noh, terveisiä nyt ainakin Sippolan Eskolle ja niille muillekin Martin koulun opettajille (-95).

    • Karmeaa nostalgiaa

      Koulun kellojen soittoääni oli jotain aivan karmeaa.

    • Finnilampussa

      Hämiksen maikat mänä ei paha mutta suurimpina pahoina jäi mieleen finni ja lamppu olisko olleet vanhoja rintamamiehiä siellä hermot menny josta sitten lapset kärsi

    • Viilaamaan-asentaja

      Vieläkin muistan finnin punaisen kuplan Zok 49 rekkari ja lampun keltaisen fiiatin ei joku hannibal lecter tunnu miltään näihin verrattuna mutta oli niitä inhimillisiäkin kemppi,savolainen,haapakoski jne.ammattikoulun erikoismiehiä oli Rissanen,sonni,ja paavilainen

    • Nogay

      Oliko finni ja lamppu homppeleita

    • Finnilampussa

      Siihen aikaan puhuttiin vanhoista pojista ei ne kyllä mitään gaypride tapahtumia järjestäneet ennen kaapissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe