Etsin Lausteen poikakodin kavereitani

urkurintie

Jouduin Lausteen poikakotiin Turkuun vuonna 1948 (8-vuotiaana). Vuonna 1940 aviottomana syntyneenä olin sitä ennen viidessä perheessä kasvattina, lastenkodissa Lappeenrannassa ja sotalapsena Ruotsissa. Lausteen aikanani (1948–1954), joiden olin leipomo-, pesula- ja tallipoikana sekä navettaryhmässä. Lisäksi olin ’kitkuäijän’ porukassa silloin tällöin. Ensimmäiset neljä vuotta asuin Koivulassa ja loput kaksi vuotta Puistolassa. Karkasin Lausteelta 14 kertaa, joista viimeisellä reissulla olen vielä nytkin 70-vuotiaana.
Karkurin paluu Lausteelle oli aina karu: remmiä – kaksi piti kiinni ja yksi löi kovasti. Jos et itkenyt, lyönnit kovenivat, kunnes kannikat vuotivat verta. Tukka pois, markiisihousut ja -pusero päälle (oranssi-kelta-puna) muutamaksi viikoksi ja pari viikkoa putkaa. Häkkimäinen kesäputka oli kartanon piha-alueella - aitan päässä. Se oli tehty vinottain naulatuista kakkosnelosista, mikä esti tehokkaasti näkemästä putkan ulkopuolista elämää. Talvella putkana oli kunkin talon yläkerran kalteri-ikkunallinen makuuhuone, josta sai käydä vain syömässä alakerrassa.
14. karkumatkani ajoittui kevääseen 1954. Olin täyttänyt huhtikuussa 14 vuotta ja sääntöjen mukaan olisin päässyt Lausteelta vasta 18-vuotiaana. Nuo edessä olevat neljä vuotta tuntuivat liian pitkiltä Lausteella. Valmistelin ja suunnittelin lähtöäni: milloin lähden, minne lähden, miten lähden, mihin suuntaan, missä olin jo käynyt, missä olin jäänyt kiinni, ei ruotsalaisten joukkoon - ei missään tapauksessa. Olin jo oppinut elämään kylmässä maailmassa. Päätin poistua talosta hevosen kanssa – Hurran kanssa. Ratsastin Turun ja Helsingin väliselle valtatielle Piispanristi-nimiseen kylään, noin 10 km Lausteelta. Laitoin Hurran kiinni kioskin vieressä olevaan pylvääseen. Löysin hiiltä ja kirjoitin pahvinpalaseen: “Hevonen on Lauseen poikakodin hevonen. Ilmoittakaa hevosen löytymisestä sinne”. Ykä (Yrjö) Aurelma oli hakenut seuraavana päivänä Mustalla Hurran takaisin Lausteelle
Monipuoliset ja työntäyteiset vuosikymmenet ovat takanapäin ja yhtenä saavutuksena on pinnoitemassatehdas (tkr.fi). Parhaillaan ovat tekeillä muistelmani, joihin kuuluu tietenkin myös tuo Lausteen aika.
Toivottavasti tavoitan tämän kirjoituksen myötä Lausteen ajan kavereitani. Tavoitteenani on järjestää kanssanne yhteinen ’maailmanparantamispäivä’ kotonani. Sinä nuori lukija, viethän asiaani eteenpäin, jos lähipiirissäsi on ’lausteelaisia’ 1950-1960 –luvuilta.
Yhteydenottoja odottaen
Toivo Kaarlo Ruti (Lausteella olin etunimeltäni Kalle)
Hämäläisentie 400, 54770 Heituinlahti
puh. 0400 976 811
sähköposti: [email protected]

51

7372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori, mutta kokenut

      Niin hienoa tekstiä ja osoitus taas kerran suomalaisen miehen järkkymättömän kovan tahdon ja luonteen lujuudesta, sekä siitä, että tekijöitä ei kalterit pitele. Toivon koko sydämestäni, että löydät etsimiäsi ihmisiä, ja että saat muistelmasi mahdollisimman pian julkaistua!

      • jo poikakoti

        antoi kuitenkin elämällesi suunnan, joka johti edes kohtuulliseen aikuisuuteen.
        Muistelmiasi odotellessa ;=) !


      • lähestyä tuota
        jo poikakoti kirjoitti:

        antoi kuitenkin elämällesi suunnan, joka johti edes kohtuulliseen aikuisuuteen.
        Muistelmiasi odotellessa ;=) !

        poikakotia, tapaamisten tapahtuma-paikaksi ?


      • urkurintie
        lähestyä tuota kirjoitti:

        poikakotia, tapaamisten tapahtuma-paikaksi ?

        Toki tapaamispaikaksi käy Lauste. Pääasia on kuitenkin etsimieni henkilöiden löytyminen.


    • pritkale

      En ollut poikakodin asukas, mutta sain juuri tuohon aikaan (lapsen silmin) nähdä melko läheltä, millaista siellä oli. Koivula ja Puistola olivat mulle vähemmän tuttuja joten en muista sinua nimeltä. Joskus olen miettinyt mitä tuntemilleni kavereille on tapahtunut. Pari-kolme olen jopa yllättäen tavannutkin. Jos sinua kiinnostaa voidaan jatkaa vaikka sähköpostilla.

      • urkurintie

        Mielihyvin keskustelisin kanssasi. Ole hyvä ja soita minulle tai lähetä puhelinnumerosi tekstiviestinä, niin soitan sinulle. Yhteydenottoasi odottaen Toivo Ruti, puh. 0400 976 811


      • jamppa-641

        Moi.olin siellä vuonna 76-77.ja paikka oli toivontupa


      • esukki
        jamppa-641 kirjoitti:

        Moi.olin siellä vuonna 76-77.ja paikka oli toivontupa

        Moi Jamppa. Olin siellä myös -76,-77. Kotilassa


      • Maketsi50
        jamppa-641 kirjoitti:

        Moi.olin siellä vuonna 76-77.ja paikka oli toivontupa

        Minäkin olin Lausteella 1976-1977 kerholassa ja 1979-1981 Riihelässä


      • anneka1

        Äsken tuli ohjelma sieltä ja muualta, uusinta. Kunpa tuolloin 18 vuotiaana olisin tiennyt veljeni kokemuksista, hän olisi nyt 64 hän menehtyi 23 vuotiaana, niin olisin ymmärtänyt enemmän. Ainoastaan onni on, että äitini ei tätä ohjelmaa ehtinyt nähdä. Sydäntäni raastoi, miten olisi hänen sydäntään raastanut.. Sen vain muistan, että kun Kari ei ollut kotona, niin ikävä oli suuri. Mutta se oli köyhän elämää silloin, vaikka se kielletään. Lauritsalan lastenkodissa oltiin ja muissakin aina kun tiukkaa tuli. Taloudellisesti ja terveydellisesti. Kuka olisi ottanut hoitaakseen 3 alle 10 vuotiasta? Muitakaan omaisia ei ollut, kuin se viranomainen :) Leijonakunnastakin tuli jälkeenpäin tieto, että ihan kiva, että heidän sisko... :)Karia, isoa veljä kaipaan ja pikkuveikkaa kanssa.


      • esukki61
        anneka1 kirjoitti:

        Äsken tuli ohjelma sieltä ja muualta, uusinta. Kunpa tuolloin 18 vuotiaana olisin tiennyt veljeni kokemuksista, hän olisi nyt 64 hän menehtyi 23 vuotiaana, niin olisin ymmärtänyt enemmän. Ainoastaan onni on, että äitini ei tätä ohjelmaa ehtinyt nähdä. Sydäntäni raastoi, miten olisi hänen sydäntään raastanut.. Sen vain muistan, että kun Kari ei ollut kotona, niin ikävä oli suuri. Mutta se oli köyhän elämää silloin, vaikka se kielletään. Lauritsalan lastenkodissa oltiin ja muissakin aina kun tiukkaa tuli. Taloudellisesti ja terveydellisesti. Kuka olisi ottanut hoitaakseen 3 alle 10 vuotiasta? Muitakaan omaisia ei ollut, kuin se viranomainen :) Leijonakunnastakin tuli jälkeenpäin tieto, että ihan kiva, että heidän sisko... :)Karia, isoa veljä kaipaan ja pikkuveikkaa kanssa.

        anneka1. Katoin myös ohjelman. Oon Lappeenrannasta ja olin Lausteella -75-77


      • 654654

        nyt on kansanedustaja maria g ottanut asiaan kantaa ,jaesittänyt ruotsinmallinmukaisen korvauksen-n 30000e


      • Anonyymi
        esukki kirjoitti:

        Moi Jamppa. Olin siellä myös -76,-77. Kotilassa

        olin myös kotilassa lähdin sieltä arjeemaan vuona1976 katsastajana oli leena kalkamo jatimo


    • Meripihla

      Minäkin toivotan onnea etsinnöillesi!

      Olen itse 80-luvun lopulla syntynyt ja koko ikäni Lausteen poikakodin lähellä, radan toisella puolella asunut. Pienempänä kaverit kertoivat pelottavia tarinoita poikakodista, siellä kuulemma kummitteli. Liekö sitten totta olleet... :) Koskakohan poikakoti on mahdettu sulkea?

      Nyttemmin olen muuttanut omilleni toiseen kaupunkiin ja tänään vieraillessani vanhempieni luona, tuli myös pyörähdettyä poikakodilla. Vaikuttava rakennus!

      • ei ole enää

        olemassakaan.
        Paikka on ollut Lausteen Perhekuntoutuskeskus jo -80 luvun lopulta alkaen.
        Ensimmäiset tytöt otettiin poikakotiin aikojen muuttuessa ja nykyään se on siis poikien ja tyttöjen koulukoti.
        Päärakennuksen lisäksi osastoja on Lausteen mäellä 6 kpl, 7 lasta tai nuorta kussakin.
        Ja muut tukiasunnot ym. vielä siihen päälle.
        Kompleksiin kuuluu oma erityiskoulukin.


      • onko projektisi
        ei ole enää kirjoitti:

        olemassakaan.
        Paikka on ollut Lausteen Perhekuntoutuskeskus jo -80 luvun lopulta alkaen.
        Ensimmäiset tytöt otettiin poikakotiin aikojen muuttuessa ja nykyään se on siis poikien ja tyttöjen koulukoti.
        Päärakennuksen lisäksi osastoja on Lausteen mäellä 6 kpl, 7 lasta tai nuorta kussakin.
        Ja muut tukiasunnot ym. vielä siihen päälle.
        Kompleksiin kuuluu oma erityiskoulukin.

        edennyt ?
        Eli, oletko saanut yhteydenottoja tämän asian tiimoilta ?

        nimim.
        "Lausteella, mutta myöhemmin"


      • Lauste
        onko projektisi kirjoitti:

        edennyt ?
        Eli, oletko saanut yhteydenottoja tämän asian tiimoilta ?

        nimim.
        "Lausteella, mutta myöhemmin"

        Viestiketjussa olevien yhteydenottojen lisäksi on tullut yksi viesti sähköpostiin. Kyseessä on tuon aikakauden lapsi, jonka isä ja setä olivat Lausteella töissä. Molemmat suhtautuivat inhimillisesti meihin poikiin ja kieltäytyivät pahoinpitelemästä meitä. Ymmärrettävästi veljekset eivät olleetkaan kovin kauan Lausteella, vaan hakeutuivat muualle töihin.
        Lisäyhteydenotot ovat todella tervetulleita. Olisi mukava kuulla sinun kokemuksistasi, vaikka oletkin ollut Lausteella minua myöhemmin.


      • kokeillut sitä
        Lauste kirjoitti:

        Viestiketjussa olevien yhteydenottojen lisäksi on tullut yksi viesti sähköpostiin. Kyseessä on tuon aikakauden lapsi, jonka isä ja setä olivat Lausteella töissä. Molemmat suhtautuivat inhimillisesti meihin poikiin ja kieltäytyivät pahoinpitelemästä meitä. Ymmärrettävästi veljekset eivät olleetkaan kovin kauan Lausteella, vaan hakeutuivat muualle töihin.
        Lisäyhteydenotot ovat todella tervetulleita. Olisi mukava kuulla sinun kokemuksistasi, vaikka oletkin ollut Lausteella minua myöhemmin.

        koulukaverit.com - sivustoa ?
        Eikös se Lausteen koulu ole nimeltään Satulavuoren koulu ?


      • mahdollista, että
        kokeillut sitä kirjoitti:

        koulukaverit.com - sivustoa ?
        Eikös se Lausteen koulu ole nimeltään Satulavuoren koulu ?

        Lauste voisi laitoksena osallistua etsintöihisi ?


      • Makkiin
        kokeillut sitä kirjoitti:

        koulukaverit.com - sivustoa ?
        Eikös se Lausteen koulu ole nimeltään Satulavuoren koulu ?

        Satulavuoren yli karattiin ,lunta oli muniin asti ,paraisilla jäätiin kiinni ja sitten tuli turpaan katsastaja lindeeniltä ja apulaisjohtaja oinoselta joka hakkas putkassa ..


      • makkiin
        kokeillut sitä kirjoitti:

        koulukaverit.com - sivustoa ?
        Eikös se Lausteen koulu ole nimeltään Satulavuoren koulu ?

        Ei ollut eikä siellä oppinut mitään ,kun oli koulua tunti päivässä muuten tehtiin töitä navetassa johon mentiin joka aamu ennen viittä ja sitten kymmenen maissa pois ruoka ja tunti koulua ja taas läävään jossa väiski ja tuntta oli vahdissa .


    • Juukan M !

      Tsemppiä kamu ! T.: Juukan M !

    • asseri2

      Olin Lausteen helvetissä melkein 2 v. Vuosina -61- 63.

      • Mikkeli66

        Olitko Asserin puistolassa


    • nykyinenlaustelainen

      asun nykyään lausteella ja on kyllä ollut hieman eri kuri kun mitä nykyään :) kun olen lukenut juttuja ja kuullut kaiken näköistä vanhoilta ohjaajilta niin on kyllä täysin eri meno nykyään kuin silloin.

      • esukki

        Olin siellä -76,-77 kaikki meni hyvi. Käytii painikoulua,pelattii jalista,lentopalloo,opin soittamaa kitaraa ym. Ei huonoja muistoja. Paitsi vessojen tyhjennykset työvuoron aikana


    • Janne H

      Aloittajalle isot pojot. Olen nuorempaa sukupolvea.Hyvin kiinnostunut ja surullinen kaikesta kokemastasi:(
      Tsemppiä!

    • Tappilainen T

      Juu olin myös ,-81-82.Tuli hatkailtua monia kertoja,sain siirron Pernikseen,sittemmin vankila kierteeseen.No nää ajat on onneksi historiaa.Mut aloittajalle oliko sun aikaan ohjaajana/hoitajana,tai mitä nimikettä käyttivät,joku Tenho etuniminen,sitten joku jonka sukunimi muistaakseni Jalava?Aattelin,kun nuo olivat mun aikaan melko iäkkäitä?

    • Anne -62

      Hei Kalle, olen kiinnostunut Lausteesta jo siksi, että isäni oli siellä vuosina 1942-1952 ja karkasi 3 kertaa. Nyt minun täytyisi löytää Lausteesta historiikkiä. Onko siitä kirjoitettu ja mistä voisin saada tietoa alueesta. Isäni korkean iän vuoksi on toki ymmärrettävää, ettei hän muista kaikkea, vain satunnaisia pahoja tapahtumia. Elintärkeää olisi saada tietoa ja paljon.

      • kari 63-66

        olin itse v- 63-66 lausteella .kävin noin kolme neljä vuotta sitten itse siellä katsomassa paikkoja ja juttelin jonkun talon henkilön kanssa siellä,ja sain sieltä historiikin ilmaiseksi. ei jäänyt hyviä muistoja kyseisestä paikasta niiltä vuosista


    • makkiin

      Olin lausteella 66-67 ja sain tuntea mitä on työnteko klo 5.00 sarkavarusteissa pakkaseen lansut ja karvareuhka päässä navettaan ja lypsin 4 lehmää käsin, hipsu oli kamala potkimaan,pahin koko läävästä missä oli 40 lypsävää ja hiehot ja siat päälle.klo 10.00 talolle takas rivissä sarkavehkeissä syönti ja pari tuntia koulua mistä ei tullut mitään misin johtaessa karttakepillä ,sitten taas läävään ja lypsin 4 lehmää ja siivosin sikalat .Lypsämään opetti tuntta repi tukasta ja korvista ja läväytti takaraivoon jos ei maito kuohannut ,ja putkassa kun olin se lämmitti peltikopin muuria toisella puolen että jotenkin tarkeni kusta ja paskantaa ämpäriin ja nukkua kakkosnelosten päällä niitä oli neljä rivissä ja paskanen viltin riepu alla .Nyttemmin on kuullema läävä palanu ja putka siinä samassa ,jos niin olisi käyny silloin, niin palanu olisi putkaan .

      • makkiin

        Pieni korjaus ,laitoin että läävässä olisi ollut 40 lypsävää lehmää , mutta sekoitin konnunsuon läävän,laperilla eli lausteela oli noin pari pöytää lypsäviä jotain 16-20kpl . Mälli sialla oli tosi käyrä kuono se oli emakko ja paljon niitä tuli porsitettua ja laitettua lämpölampun alle ja sitten väiski karjakko kuohitsi ne ,laskipöntöt tuli sioille jostakin tynnyreissä,joskus niissä oli nakin pätkiä syötiin niitä tynnyristä ,kun teki niin mieli .....


      • Anonyymi
        makkiin kirjoitti:

        Pieni korjaus ,laitoin että läävässä olisi ollut 40 lypsävää lehmää , mutta sekoitin konnunsuon läävän,laperilla eli lausteela oli noin pari pöytää lypsäviä jotain 16-20kpl . Mälli sialla oli tosi käyrä kuono se oli emakko ja paljon niitä tuli porsitettua ja laitettua lämpölampun alle ja sitten väiski karjakko kuohitsi ne ,laskipöntöt tuli sioille jostakin tynnyreissä,joskus niissä oli nakin pätkiä syötiin niitä tynnyristä ,kun teki niin mieli .....

        Sellainen pitäis olla poikakoti nykyään.


    • makkiin

      Jos se putkan toinen eli sisimmäinen rautaovi on tallella jossain turun uudessa poikakodin historian varastossa,niin siihen on raapustettu kitaran kuva ...

    • epäsosiaali

      Tuttu paikka..66-69 muistot on kauheita olen v ain jotenkin saanut poistettua yksityiskohdat pois..Puistolassa asuin ..sen muistan ja sen peltiseinä putkan....Lausteelle jouduin kulhon poikakodista kun karkailin sieltä niin paljon..Lausteelta muistan erään opettajan Räntilä nimeltään..tapasin hänet muutama vuosi sitten .Kättelin ja kerroin että ne poikakodit "opetukset" tekivät minusta rikollisen ja alkoholistin tosin olen niistä taudeista jo toipunut Olen elellyt raittiina yhteiskunta kelpoisena kansalaisena melkein 40v...

      • makkiin

        Se peltiseinä putka on tuttu paikka ,vaikka enää sitä ei ole kun joku oli pollttanut navetan ja se oli menny siinä samassa kait .neljä kakkos nelosta oli ja niiden päällä repaleinen ,paskanen vahhtokumi riekale noin 3-4 cm paksu .Yhden kakkosneloses päähän oli saatu reikä ja kaiverrettua pieni pesä johon sai piippuröökiä painettua ja siitä savut ,kaverit oli jemmannu ne ruuan sekaan ja vähän matskua ja tikut .Ovia oli kaksi päällekkäin sisä ovi peltinen .ja kusi,eli laski ämpäri nurkassa johon tehtiin tarpeen pieni oli koppi ikkunan tapainen katon rajassa jossa kalterit .


    • Mikkelistä

      Olisko ketään 63/66 olleita.itse päivärinteessä.olisi mukava tavata

    • pekemalainen

      Toivo Ruti 28.4.1940 - 23.3.2017 R.I.P. Topi.

    • Birksu

      R.I.P Rakas Isä🙏🏽❤️
      Isä löyti Ruotsista kaverin, ja saimme pitkän kirjeen, joka tuli muutama päivä Isän siirryttyä tuonpuoleiseen.
      Saimme kunnian laskea 'kohtalotoverin' seppeleen haudalle.
      Kun ilmat lämpiää,istahdan haudan äärelle,ja luen Isälle kirjeen.Kyllä hän kuulee🙏🏽❤️
      Rakkaudella ja Kunnioituksella Isää muistaen,tytär.

    • August

      Tulin Lausteelle Tammikuussa 1947 9vuotiaana,joku naisihminen toi minut Kuopiosta Lausteelle,paska housuissa ,veivät minut Kotipirttiin ,siellä pesivät
      paskat pois ,siellä oli "Mömmä" eli Annikki Nummelin hän oli Päähoitaja siellä
      .Sain yhteyttä Toivo Rutiin näätin kautta.Meillä oli monta pitkää Puhelin soittoa
      keskenämme ja keromuksia Lausteelta. Hän asui koivulassa minä kotipirtissä.
      Sovimme että hän ja Hilkka tulisivat tänne Ruotsiin (olen asunut täällä vuodesta 1959) Me päätimme että he tulisivat luokseni keväällä 2018...
      kaksi päivää viimeisen puhelun jälkeen nukkui Toivo pois'
      Minun sisäinen henki jollain tavalla romahti ,kun sain Kirjeen Hilkalta.
      Minä sain Toivolta Kirjan "Poikakodin karkuri" Kirja rohkaisi mieleni ja uskallan
      kertoa kokemukseni Lausteelta.Kaikki ne pahoinpitelyt mitkä mitkä Toivo
      kertoo kirjassaan on Totista totta.Minä haluaisin Lisätietoja Hannu Heikkinen
      oli Johtaja vuoteen 1954-sen jälkeen tuli Johtajahsi Leo Pöyhönen.
      Minä muistan hänet,haluaisin lisätietoja muilta jotka sai kokea Pöyhösen
      selkä saunat ja pahinpitelyt,?ONKO SE TOTT

      • AUGUST

        nytt on minun muistiin panoni täydellinen,Toivo Ruti rohkaisi minua kertomaan totuuden Lausteen Kasvatuslaitoksesta ,Lauste ei ollut mikään Koti sillä siellä nöyrytettiin nuoret pojat täydelliseen tottelevaisuuteen melkein välittömästi ,
        kun tuli LausteelleToivo ja minä ,meidän tie on ollut yhteinen,toivo asui Koivulassa minä Kotipirtissä,Toivo ja minä olimme kummatkin Niilo Sainion
        kirvesmiesporukassaToivo ja minä asuimme kummatkin Puistolassa.
        kesällä 1960 kävin tervehtimässä Niilo Sainiota Mäntylässä tulevani Vaimoni kanssaMinä löysin todellisen toivemaani täältä Ruotsista,ja meidän yhteinen tie jatkuu vielä!...Minä haluaisin saada apua sieltä Suomesta joka auttaisi minun
        Kokemukseni Lausteelta Julkaistavaan Muotoon.Minä maksan lentoliput
        Suomesta tänne ja takaisinSaat asua Luonamme täällä tai asua Hotelissa
        Jos olet metsämies/nainen ja olet kiinostunut Metsästyksesestä kaikki
        ne mahdollisuudet on minulla täällä Kotona Lähetä E-Maili tai puelin
        numeron niin otan yhtettä näilläSivuilla Nimimerkki "AUGUST"


      • Turkki

        Toivo Ruti,Minun kovan kohtalon toverini Lausteelta,nytt on muistiin panoni
        Täydellinen.Nimi merkkini "August"Tässä liitän E-maili osoitteeni,
        [email protected] PS odotan vastauksia kohtalo tovereistani lausteelta


    • Eetu

      Tuo ei pidä paikkaansa. Pöyhömen ei ollut koskaan johtajana. Johtaja vaihtui 50-60 luvun taitteessa.

    • Eetu

      Jatkoa vielä tuohon Heikkisen jälkeen tuli johtajaksi Akkola. Tuon asian voit tarkistaa pöyhösen tyttäreltä joka on suomalainen kirjailija

    • deulekaano

      olin samaan aikaanlausteella,kuin sinä.Olin toivontuvassa ja olen syntynyt 1939 ja olin myös sotalapsena ruotsissa. Minä myös karkasin muutamia kertoja.

    • Kotipirtti

      Haluaisin lisätietoja Lausteelta,vuosilta 1947-1956 .Minä lähetin puolivalmiit muistiin.
      panot Hilkalle 2016ja kysyin jos hän tietää kuka voisi auttaa muistelmistani Lausteelta,julkaitavaan muotoonHän lähetti muistiinpanoni Leena Raitilalle,Koivukuja 12,21500 Piikkiö.
      Leo Pöyhönen ,Leena ja muut perheen lapset ovat viettäneet lapsuutensa Lausteella. Minun kysymys on; Mikä Virka Oli Pöyhysellä Lausteella?Leena Raitila Varasti Puolivalmiit Muitiinpanoni 2016 ,Olen Lähettänyt Useita Sähköpostia Leenalle Mutta en Ole Saanut Vastausta.Nytt Olen Saanut tästä samasta Kaupungista Kirjailijan joka auttaa saada Muitoni Julkasevaan muotoon.

      • Anonyymi

        Hei minun isäni oli lausteen poika kodissa 1964 vuonna ja kirjassa rundi jossa myös mainitaan nimiä olisi kiva tietää ketä siellä oli samaan aikaan minun isäni kanssa ja muuta kysymyksiä olisi paljon isäni elää vielä häntäkin on jäänyt kaivaan asiat yrittänyt selvittää ja paljon hän ei siittä keskutele kauheasti ja kirjassa mitä on kirjotettu kyllä sydäntä vihlaisee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei minun isäni oli lausteen poika kodissa 1964 vuonna ja kirjassa rundi jossa myös mainitaan nimiä olisi kiva tietää ketä siellä oli samaan aikaan minun isäni kanssa ja muuta kysymyksiä olisi paljon isäni elää vielä häntäkin on jäänyt kaivaan asiat yrittänyt selvittää ja paljon hän ei siittä keskutele kauheasti ja kirjassa mitä on kirjotettu kyllä sydäntä vihlaisee

        Korjaan 1962 vuonna eikä 1964


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan 1962 vuonna eikä 1964

        eräs 10 vuotta paikalla ollut. 1950 jouduin tutustumaan henk.koht kyseiseen paikkaan. Olin kirjoilla sinne aina vuoteen 1960. Tosin ison ajan olin myös karkumatkalla. Aluksi olin kuuselassa sitten kalliolassa ja sieltä kotilan kautta puistolaan. ei kovin mukavia muistoja.


    • Anonyymi

      Mistä noita kahta täällä mainostettua kirjaa on saatavilla

    • Anonyymi

      Hullujenhuoneelta,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe