Koetko jotain oppiaineita turhiksi?

Turhaa_näpertelyä

Tänne voisi kertoa, mitkä oppiaineet on mielestänne turhia. Perustelkaa ja kertokaa, mitä niitten tilalle voisi laittaa tai miten tunteja voisi parantaa.

Musta kaikki aineet tuntuu aika turhilta. Olen usein jo lukenut kaiken mitä kirjoissa opetetaan ja ne mitä en ole lukenut on lähinnä jotain hyödyttömiä asioita mitä tarvitaan vaan seuraavassa kokeessa eikä sen jälkeen enää missään muualla. Ja kun olen jo päättänyt mihin ammattiin tähtään kuuluu kaikki siihen liittymätön aika turhalta.

Erityisen turhilta tuntuu uskonto, liikunta, fysiikka ja kemia. Kaikkien pitäisi saada päättää, opiskeleeko jotain uskontoa vai ei, koska uskooko johonkin vai ei on kaikkien oma asia. Uskonto voisi olla tavallaan ekstra-oppiaine, jota halukkaat jäävät opiskelemaan koulun jälkeen tai tulevat ennen muita luokkalaisia aamulla. Muiden ei tarvitsisi ottaa mitään uskonnon tilalle. Liikunta voisi myöskin olla ekstraa, sillä ei ne laiskat oppilaat muutu koululiikunnalla yhtään mihinkään, muuttua voi vain omia elämäntapoja muuttamalla. Liikunnassa on myös usein turhia jaksoja, kuten vaikka telinevoimistelu kyseisen lajin harrastajia mitenkään loukkaamatta. Pojista tai tytöistä ei tule telinevoimistelua koulun surkean telinevoimistelutunnin jälkeen varsinkaan, jos liikunnanopettaja ei tiedä mitään telinevoimistelusta ja joku murtaa kätensä/jalkansa. Fysiikka ja kemia ovat myös aika turhia, sillä fyysikoista tai kemisteistä kovinkaan moni ei ole opiskellut ammattiinsa kouluaikojen minkä väriseksi vesi muuttuu?-kokeiden innoittamana. Muissakin aineissa opettamiseen pitäisi saada jotain tasoa ja turhat asiat karsia pois. Esimerkiksi päässälasku voi olla ihan hyödyllinen asia, mutta kuinka monen tarvitsee laskea kuusikulmion kulmia jonkun tietyn kaavan mukaan ja sitten vielä todistaa se yhtälöllä pomolleen?

45

3657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkemykseni

      Pakkoruotsi on turhaa.
      Uskonto on turhaa niille, jotka eivät sitä halua. Heille on elämänkatsomustieto tilalla.
      Liikunnassa ei pidä pakottaa kaikenlaisiin temppuihin, vaan pitää saada valita pois osa lajeista ja omia tilalle.
      Kaikki muut aineet ovat tarpeellisia. Matematiikka, suomi ja englanti, historia, biologia kotitalous ym.ovat tarpeen.

    • nzbzxb

      Yleissivistystä, palaa vaa sinne koulunpenkille opiskelemaa. Liikunnasta, se innostaa osaa liikkumaan ja osa löytää uuden lajin itselle. Uskonnossa opetetaan suvaitsevaisuutta muita uskontoja kohtaan esim. Älkääkä itkekö kiitos.

      • Näinolenkuullut

        Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta kaikki terroristit ovat muslimeja


    • bhibjn

      en muutaku äikän, ei varmaa kukaan muu ku äidinkielen opettajat tiedä niitä kaikkia illatiivejä ablatiivejä ja allatiive yms yms eikä niillä kukaan tee mitään.

      • elinaaaa

        ensinnäkin kaikki aineet on kaikille ei tärkeetä. siis jotkut tarvii toisia ainetita jotkut taas toisia. minun kohalla tämä asia on niin että, kaikki aineet on melkeen turhia mutta itse tahdon vain ruotsia,musiikkia,kuvista,saksaa,käsitöitä,kotitaloutta ja atkta mutta oikeestaan mitään noista ei silleen opi hyvin. koulussa ei ole aikaa oppia musiikkia ja opettajat ei osaa opettaa sitä oikein. koulussa tavallaan vaan mennään tekemään asioita, ei oppimaan. eli suoraan sanoen ei tarvii käydä koulua vaan ite oppis paremmin.


      • Lenin :))))

        "En muita, kuin äidinkielen. Ei varmaan kukaan muu kuin äidinkielenopettajat tiedä niitä kaikkia illatiivejä, ablatiivejä ja allatiivejä ynnä muita, eikä niillä kukaan tee mitään."

        -Saat nähdä, että äidinkielestä on apua vaikka mihin, opiskele, niin huomaat, että se on helppoa ja kivaa!


    • Eli aineet jotka on mulle turhia: Matikka, fyssa, kemia, (Mun matemaattinen pää ei tosiaan oo mikään paras, ja näin ollen en valihte ammattia jossa tarvitaan matemaattista kykyä. Eli siis en tee matemaattisilla aineilla mitään.) biologia, ( Ei kiinnosta myöskään ala jossa sitä tarvitaan) uskonto oli, (Eli siis erosin kirkosta kun täytin 15, ja alotan nyt ysillä elämänkatsomustiedon. Mut sillon ku viel ussantunneilla kävin, se oli aika turhaa. Mitä ateisti uskonnolla tekee?) liikka, (Vihaan joukkuelajeja, kaikenmaailman voimistelua, yleisurheilua, koulu-uintia, suunnistusta.. suunnilleen kaikkee mikä liikkaan kuuluu. Vapaa-ajalla käyn lenkillä ja pyöräilen. Siinä liikuntaa josta oikeesti tykkään. Kaikenlisäks liikunnanopettajat kautta aikaini on vihannu mua, joten tietty seki laimentaa intoo.) musiikki ja kuvis oli ( Eli ne loppu seiskan jälkeen. Joutavaa paskaa, laulan ku vares, soitan & piirrän ku kätensä katkassu simpanssi.)
      Siinäpä ne, mitä luokittelisin mulle turhiks aineiks.

      • Oot tyhmä

        Matikka ei ole turha koska miten maksat esimerkiksi laskut jos et osaa laskea 10000-345 ja miten tiedät ettei sun palkassa huijata jos et voi sitä itse laskea. No kysyt tietysti äidiltä, mutta mitä sitte kun se kuolee?


    • sammyy_

      tähän mennessä ainoa täysin turha (ja hyyyvin vittumainen) aine on pakkoruåtsi. kaikilla muilla tekee jotain. liikunta pitää pitää pakollisena, mutta sitä pitäisi myös voida valita enemmän.

      • Hikke(kö)??

        Hissa ja bilsa! Mihin mä tarviin hissaa ku musta ei tuu mitään historiantutkijaa enkä museoonkaan aijo,ku tiedän jo että joku kemiaan liittyvä musta tulee ku kemia kuuluu lempiaineisiin köksän ja äikän lisäks. Ja miten voisin oppia jotain bilsan tunnilla ku ope vaan kertoo elämäntarinoita?? Ja sit on hirvee työ lukee kokeisiin ku ei sen tunneil opi mitään. Mut silti koe 8 ;P Ja kyl mä ne kasvit muutenkin tunnistan ku äiti ja ukki vaan aina ihastelee niitä ''katos miten hpaljon lehmuksia tai kato miten noi syreenit kukkii''. Joten kyl mä niistä suurimman osan tunnistin ennen ku opetettiin ja opin ja miks opettaa uudelleen vitosella opetettuja asioita? Äikkä on välillä turhauttavaa,vaikka siitä tykkäänkin mut äikän tunnit on niin helppoja vaikken äikän kokeisiin luekkaan ja en paljoa käytä aikaa läksyihin. Silti kokeista aina 8-9. Ja pettymyshän se on jos saan seiskalla alkavan äikästä. Keskiarvokin lähellä kasia.. Siis nyt ku panostan enenmmän kouluun ku haluun oikeesti päästä sinne minne haluun.


      • 2859Ê
        Hikke(kö)?? kirjoitti:

        Hissa ja bilsa! Mihin mä tarviin hissaa ku musta ei tuu mitään historiantutkijaa enkä museoonkaan aijo,ku tiedän jo että joku kemiaan liittyvä musta tulee ku kemia kuuluu lempiaineisiin köksän ja äikän lisäks. Ja miten voisin oppia jotain bilsan tunnilla ku ope vaan kertoo elämäntarinoita?? Ja sit on hirvee työ lukee kokeisiin ku ei sen tunneil opi mitään. Mut silti koe 8 ;P Ja kyl mä ne kasvit muutenkin tunnistan ku äiti ja ukki vaan aina ihastelee niitä ''katos miten hpaljon lehmuksia tai kato miten noi syreenit kukkii''. Joten kyl mä niistä suurimman osan tunnistin ennen ku opetettiin ja opin ja miks opettaa uudelleen vitosella opetettuja asioita? Äikkä on välillä turhauttavaa,vaikka siitä tykkäänkin mut äikän tunnit on niin helppoja vaikken äikän kokeisiin luekkaan ja en paljoa käytä aikaa läksyihin. Silti kokeista aina 8-9. Ja pettymyshän se on jos saan seiskalla alkavan äikästä. Keskiarvokin lähellä kasia.. Siis nyt ku panostan enenmmän kouluun ku haluun oikeesti päästä sinne minne haluun.

        historiaa tarvitset ymmärtämään nykypäivää. et voi ymmärtää nykyaikaa jos et ymmärrä mistä tähän on päädytty


    • Edwin..

      Pakkoruotsi pitäisi vaihtaa vapaaehtoiseen maailmankieleen, kuten ranska tai espanja.

      • ^__^

        just noin! ruotsia ei puuta ku ruotsissa ja iha muutama ihminen suomes. iha helvetin turha aine ei sillä mitään tee. sit itketää ku suomalaiset ei pärjää esim. kansainvälisillä työmarkkinoilla!! johtuiskoha siitä et suomalaiset vois tarvita vaik ranskaa, espanjaa, venäjää tai kiinaa mitä aika suuri osa maailman ihmisistä puhuu? muutenki jos meet jonnekki ulkomaille nii ei ne siel puhu todellakaa mitää ruotsii tai välttämättä ees englantii. sillon ois jostai enemmän puhutusta kielestä hyötyy. mun mielest ruotsi pitäis laittaa valinnaiseks ja niit kielivaihtoehtoi pitäis olla enemmä.


    • *Paraske*

      Ruotsi on kieli jota ei tarvitse kuin asuessaan RUOTSISSA!

      Opiskelen kieliä joita OIKEASTI tarvitset. Änkä sitä mitä valtio pakosyöttää minulle. Elämme 2010-luvulla. On aika päättää ITSE mihin kieliin haluaa erikoistua tai mitä ylipäätään haluaa opiskella. Ruotsi on marginaali kieli, jota ei tarvitse Suomessa.

      • SAAMERIC

        NIII, PAKKO RUOTSI ON MONIEN MIELESTÄ TURHAA NII MITENKÄS PAKKO ENGLANTI??? IHAN JOUTAVAA PASKAA TÄLLASET PAKKO-TUNNIT. EIKÖHÄN NÄITÄ KIELIÄ SAIS IHAN ITE PÄÄTTÄÄ. NIILLÄHÄN EI TEE MITÄÄN. JOS RUOTSI OTETAAN POIS NII MIKSEI SITTE ENGLANTIKI?? SAMA ASIA, JOS RUOTSI MUUTTUU VAPAAEHTOSEKS NII EIKÖ OO HYVÄ JOS ENKKUKI OIS VAPAAEHTONEN!!!?


      • pakkoruotsin kera
        SAAMERIC kirjoitti:

        NIII, PAKKO RUOTSI ON MONIEN MIELESTÄ TURHAA NII MITENKÄS PAKKO ENGLANTI??? IHAN JOUTAVAA PASKAA TÄLLASET PAKKO-TUNNIT. EIKÖHÄN NÄITÄ KIELIÄ SAIS IHAN ITE PÄÄTTÄÄ. NIILLÄHÄN EI TEE MITÄÄN. JOS RUOTSI OTETAAN POIS NII MIKSEI SITTE ENGLANTIKI?? SAMA ASIA, JOS RUOTSI MUUTTUU VAPAAEHTOSEKS NII EIKÖ OO HYVÄ JOS ENKKUKI OIS VAPAAEHTONEN!!!?

        "JOS RUOTSI OTETAAN POIS NII MIKSEI SITTE ENGLANTIKI??"


        Missä MAASSA olet koulusssa?

        Suomessahan ei ole mikään muu vieras kieli pakollinen kuin "toisen kotimaan" eli Ruotsin kieli.

        Englanti ei ole siis Suomessa pakollinen !!

        Suomessa ei voi valmistua miltään opintoasteelta ilman pakkoruotsia -ei edes yliopistosta, missä on jopa pakollinen LÄSNÄOLO ruotsin luennoilla. Englannin osaamista ei vaadita millään opintoasteella.

        .


      • SAAMERIC
        pakkoruotsin kera kirjoitti:

        "JOS RUOTSI OTETAAN POIS NII MIKSEI SITTE ENGLANTIKI??"


        Missä MAASSA olet koulusssa?

        Suomessahan ei ole mikään muu vieras kieli pakollinen kuin "toisen kotimaan" eli Ruotsin kieli.

        Englanti ei ole siis Suomessa pakollinen !!

        Suomessa ei voi valmistua miltään opintoasteelta ilman pakkoruotsia -ei edes yliopistosta, missä on jopa pakollinen LÄSNÄOLO ruotsin luennoilla. Englannin osaamista ei vaadita millään opintoasteella.

        .

        no siis suomessahan mä. täällä keskellä suomee. koulussa alkoi englanti oliko se ny 4?????????? en muista mutta ruotsi alkoi siis 7. koskaan ei ole ollut mahdollista lopettaa englanti. olen joutunut kärsimään siitä jo 5 vuotta. jos tämä neglanti ois vapaaehtonen niin oishan siitä pitäny ilmottaa että menen opiskelemaan sitä eikä tolleen tehä että se kuuluu päiväjärjestyksee. miten oikeasti pitäis olla?? kysyttiinkö teiltä että haluaako ottaa englannin vai pitääkö se "lopettaa"??


    • Ahvenainen

      Erityisen turhalta tuntuu pakkoruotsi, joka vie mahdollisuuden oppia jokin tärkeä kieli, kuten ranska tai saksa.

      • Anteeks nyt vaan, mutta ei se vie mitään mahdollisuutta. Jos sua oikeesti kiinnostaa nii kirja kauniiseen käteen ja lukemaan tai vaikkapa kansalaisopiston kurssille. Jos et ole valmis näkemään tuota vaivaa nii ihan turhana sinä siellä koulussakaan istuisit, ei motivaatio siitä mihinkään muutu.


    • on joo hauskaa 45

      Minun mielestäni koulussa ei ole kuin yksi oppiaine, jonka opetus on perusteltua. Tosin siitäkin on oppinut ne jokapäiväisessä elämässä tarvittavat taidot ala-asteen jälkeen. Tämä antanee vihjeen siitä, että kyseessä on matematiikka. Yhteen-, vähennys-, kerto-, jako- ja prosenttilaskut on käyty ala-asteella, niitä tarvitaan aina, joten kaikki niiden päälle tuleva on ylimääräistä.

      Kielet, mukaan lukien äidinkieli, ovat tarpeellisia, mutta eivät täysin välttämättömiä opiskella koulussa. Englantia voi oppia netissä, tv:tä katselemalla tai matkustellessa. Oman äidinkielensä kielioppi on hyvä hallita.

      Nykymaailmassa tosin liikuntakin on tarpeellinen. Lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden kokeilla erilaisia lajeja. Tosin liikunnasta pitäisi poistaa esimerkiksi pakko osallistua uintiin, jos sitä ei halua. Tämän sijaan voisi vaikka mennä tanssimaan hiphopia tai laskettelemaan, jos haluaa.

      Mielestäni koulun turhin aine on uskonto (raamatun läpikäynti yms. tulee kuitenkin riparilla). Kaikista oppiaineista kuitenkin löytyy turhaa sisältöä, esimerkiksi biologian "tunnista puu lehden muodon perusteella" tai historian "tälläinen oli 1700-luvulla porvarin talo". Oppiaineissa on myös turhia päällekkäisyyksiä, niille pitäisi määritellä tarkemmat rajat ja asiasisällöt.

      • jeffres

        HOMOPAKKOPASKAPERSEENREIKÄRUOTSI on turhaa varsinkin ku on viel kusipääopettaja


      • ettävaan9124

        Entä jos esim. Albert Einsteinille olisi opetettu vain "tarvittavat" asiat matematiikasta?


      • Pakko kyllä kysyy et mites järjestäisit liikuntatunnit ku kolme haluu mennä uimaan, kaheksan haluu lasketella, yksi ei halua missään nimessä lasketella vaan mennä hiihtämään, kaksi tahtoo tanssia, toinen pari taas hypätä korkeutta ja loput pelata futista?

        Ja entäs, jos rinne ei ole lähellä? Itte asun alle kymmenen kilsan päässä rinteestä, mutta tietääkseni vaikka Helsingistä ei ihan lyhyt matka ole.


    • punk.t

      no hissa!saaks mä töitä sillä että tiedän Napoleonin elämänkerran?Ja uskonto.jos joku haluu lukee raamattua se voi mennä varmaan johonkin seurakunnan järjestettyyn juttuun itsekkin.

    • annnnikaaaaa

      Liikunta on maailman turhin aine. Vihaan sitä yli kaiken. Mä en oo ite järin liikunnallinen, vaikka lenkkeilyä ja ratsastusta harrastan. Teen tunneil kyl lähes aina kaiken minkä käsketää. Uida en osaa ja pelkään telinevoimistelussa sitä telinettä, rekkiä, jossa tehdään kaikkia neulansilmiä ym. En uskalla tehdä siinä itse mitään, ilman että joku ottaa vastaan/pitää kiinni. Tämä siksi, että olen aiemmin juuri koulun kanssa sitä harrastaessa tippunut tällaiselta telineeltä. Tuli hirveä kammo. Telinevoimistelu siis hyihyi.
      Muita aineita vastaan ei oo mitää, teknisestä työstä nyt en perusta.

    • 3rte57rdf33

      Terveystieto. Niin turha ja täyttä paskaa koko kirja. Älä syö rasvaista ruokaa ja muuta paskaa. Itsestään selviä asioita ja kirja toistaa itseään tosi paljon. Kaiken pilaa vielä kusipää vittumainen opettaja, joka antaa ihan helvetisti hommia.

      Opinnon ohjaus. Tämä on vielä turhempaa... Siis mitä näillä tunneilla tehdään. Opettaja yrittää keksiä jotain turhaa paskaa ajan kuluksi esim. töiden vaarat johon käyttää koko oppitunnin. Opinnonohjauksen voisi poistaa kokonaan. Ainoa hyöty siitä on kun kerrotaan jatko-opinnoista, mutta se vie vaan muutaman tunnin. Tarviiko tätä ainetta olla koko lukuvuosi!?!?!?

      Musiikki. Aivan täyttä paskaa suoraan sanoen. Opettaja soittaa pianolla erilaisia sooloja sun muita puolituntia putkeen kun oppilaat heiluttaa marakassia saman ajan. Opettaja on ihan innoissaan että on kivaa soittaa. Niin... ehkä hänen mielestä.

      Ruotsikin kyllä on turha, koska en ole tarvinnut sitä vielä toistaiseksi. Aine on turha, mutta ei niin tylsä kun nuo muut jotka ovat niin syvältä.

      • 3rte57rdf33

        aah unohdin lisätä vielä uskonnon joka on myös syvältä ja turha.


    • vanhus 21v.

      Kaikkien aineiden lukemisen tarkoituskaan ei ole, että ne asiat käisivät päähän loppuelämäksi. Sen sijaan niiden kautta opitaan erilaisia opiskelutekniikkoja ja tapoja jäsentää asioita kokonaisuuksiksi. Näitä taitoja tarvitset sitten, kun olet lukiossa/yliopistolla.

      • Anteeksi alapeukutin vahingossa! Piti yläpeukuttaa, sori :c


    • The Science

      Et ehkä enää lue...
      Silti: Kemia ei ole turhaa. Tarvitset tietoa, mm. vesijohtovesi johtaa sähköä. Miksi?
      Viemärinavaaja syövyttää, koska siinä on rikkihappoa tai kalium- tai natriumhydroksidia. Monia kodin kemikaalejakaan ei tiedä eikä tunne ilman kemiaa. Se on osa yleissivistystä! Lukekaa "divetymonoksidihuijaus"! Se kokeilu todisti, miten kemia voi olla erittäin hyödyllistä! En poistaisi mitään ainetta koulusta.
      Lisäksi, ammatista voidaan erottaa, mitä sitten?

      (HUOM. Oma mielipiteeni)

    • 45451

      Uskonto, historia, yhteiskuntaoppi (no ei täysin), kuvis, musiikki, psykologia, filosofia, terveystieto..... Oikeestaan kaikki paitsi matikka, äikkä, kielet, fysiikka, kemia, biologia.

    • internationalbaccala

      Luultavasti turhimpia on uskonto ja ruotsi. Niinkuin aiemmin sanottiin, ne jotka haluavat opiskella uskontoa voivat jaada koulun jalkeen sita opiskelemaan. Elamankatsomus tietoa ei tarvitse ateisteille ja muille uskontokunnille laittaa. Ruotsi nyt on aika obvious, siita on hyotya toidenhaussa Suomessa ja kommunikaatiossa Ruotsissa. Mielestani ruotsi pitaisi korvata ylimaaraisella englannilla, eika millaan muulla kielella, silla tama luultavasti hyoduntaa enemman kuin ranska tai espanja. Liikunta on tarpeellista, mutta siihen pitaa tehda muutoksia. Pitaisi olla eri taitoryhmia, eli jos on hirvea voimistelia ja haluaa jotakin haastavaa ja jos ei ole kovin hyva voimistelussa, mutta intoa riittaa. Tama pitaisi ottaa kayttoon muissakin ainessa, kuten matematiikassa ja historiassa. Ne ihmiset, jotka ovat taitavia naissa ainessa ja haluavat opiskella rauhassa, karsivat kun ihmiset, jotka eivat ole niin alykkaita turhautumuksissaan riehuvat. Talla hetkella asun Qatarissa, ja yksitis koulua kayn, ja on kansainvalinen opinto-ohjelma kaytossa. Tassa koulussa on juuri eri taitoryhmat liikunnassa ja matematiikassa. Ensi vuonna myos tulee eri taitoryhmat historiaan.

    • ooshhdj

      Käsityö, uskonto, matematiikka joiltakin osin, äikkä joiltakin osin.

    • Näin tämä menee

      Peruskoulussa turhia ovat lähinnä käsityöt (napin voi opettaa ompelemaan ja paidan silittämään, sillä pääsee jo pitkälle). Myös musiikki Maamme-laulun sanoja lukuunottamatta on varsin turhaa. Eihän siellä edes opeteta mitään, lauletaan vaan! Ei kaikkien tarvitse osata soittaa kitaraa. Kuviksestakaan en kauheasti tykännyt, mutta siinä oli sentään enemmän yleissivistäviä asioita.

      Liikunta on nykyisellään turhaa, muistan lukeneeni jostain, että 45 minuutin liikuntatunnista liikkumista on vain 12 minuuttia, muu aika menee odotteluun. Lisäksi liikuntatunnit aiheuttavat liian monille ahdistusta. Enemmän vaihtoehtoja ja tavoitteeksi se, että kaikki liikkuisivat mielellään, ja nauttisivat siitä, ei hyviä pituushyppytuloksia.

      Pakkoruotsi on turhaa, siinä kohtaa on ihan ok pakottaa valitsemaan uusi kieli, mutta minkä ihmeen takia sen pitäisi olla ruotsi ja miksi sitä olisi pakko jatkaa lukiossa?

      Filosofia on myös turha aine, niillä tunneilla ei opittu mitään muuta kuin turhautumista.

      Mielestäni siis taito- ja taideaineiden opetus nykyisessä mittakaavassa pakollisena on turhaa, itse olisin opiskellut mieluummin vaikka matikkaa. Yhdistetään kaikki yhdeksi pakolliseksi aineeksi, jossa opetetaan perusasiat kaikesta ja sitten voi valita haluamiaan aineita sen jälkeen.

    • Susaarjotie

      Matikka onhan laskin kin olemassa yt joo joo pupulla on häntä uskonto jeesus tuli ja meni tollasta se elämä on

      • Loläxdee

        Laskimesta ei ole hyötyä kun ei osaa kaavoja


    • PerkeleenRumaHuora

      -Matikka : Meillä on laskimet
      -Liikunta : Kaikista ei välttämättä tule Usain Bolteja
      -Yhteiskuntaoppi : Kokemuksen kautta oppii parhaiten miten tää yhteiskunta toimii
      -Pakkoruotsi : https://www.youtube.com/watch?v=JMSogLzilvI
      -Musiikki : On olemassa vapaaehtoisia kouluja joissa opetetaan aivan helvetisti paremmin musiikista
      -Uskonto : Miksi meidän pitää tietää Jeesuksen elämänkerta

      • "-Matikka : Meillä on laskimet" <- Joo, mutta siellä opitaan käyttämään niitä. Matematiikka muutenkin kun etenee, muuttuu numerot yhtäkkiä kirjaimiksi. Kuitenkin kaikilla perusmatematiikka pitäs olla hallussa, ettei jokaista 2 3 laskua tarvi lähtä kirjottamaan laskimeen.

        "-Liikunta : Kaikista ei välttämättä tule Usain Bolteja" <- Eikä tarvikkaan. Siellä käydään läpi perus liikuntaa. Siellä myös pyritään kannustaan ihmisiä liikkumaan.

        "-Yhteiskuntaoppi : Kokemuksen kautta oppii parhaiten miten tää yhteiskunta toimii" <- Mutta suurinosa on silti helpompaa teoriana. Et sinä opi miten eduskunta toimii vaan kattomalla vierestä.

        "-Pakkoruotsi : https://www.youtube.com/watch?v=JMSogLzilvI" <- I agree. EN kannata pakkoruotsia. Sen voisi muuttaa vapaavalintaiseksi.

        "-Musiikki : On olemassa vapaaehtoisia kouluja joissa opetetaan aivan helvetisti paremmin musiikista" <- Niin? Ei kaikki koulut voi olla konservatorioita tai musiikkipainotteisia. Eikö musiikki ole kuitenkin ihan mukavaa? Ja siitä voi saada hyvän harrastuksen. Ja kyllä se on ihan yleissivistävää tietää jotain musiikista.

        "-Uskonto : Miksi meidän pitää tietää Jeesuksen elämänkerta" <- Ei sitä välttämättä tarvi täysin tietää, eikä sitä täysin opetetakkaanpääpainona, vaan elämän etiikkaa ja suvaitsevaisuutta.


      • jalaa1

        - Matikka: Peruslaskinta osaa käyttää kuka tahansa, mutta jos otetaan käyttöön funktiolaskin, niin eipä enää monelta onnistuisikaan. Laskukaavat on hyvä ymmärtää, että tietää mitä on edes tekemässä.
        - Liikunta: Koululiikunnan ei ole tarkoistus valmentaa ammattiurheilijaksi. Nykyään peruskoulussa on kait huimat 2 tuntia liikuntaa viikossa. Ei todellakaan ole paljon. Osaa nuorista, kun katsoo, niin liikunta ei todellakaan olisi pahasta.
        - Yhteiskuntaoppi: Elämänkoulu on ilmeisesti sun juttusi? Asioita ei todellakaan opi vierestä katsellen. Teoriaakin on hyvä tietää.
        - Ruotsi: Se inhottava pakkopulla. Tosin niin kauan, kuin sillä on virallinen toisen kielen asema, niin tuota opetetaan.
        - Musiikki: Tarkoituksena opettaa perusteet. Se, joka kiinnostuu musiikista enemmän, opiskelee sitä itse omatoimisesti jossain.
        - Uskonto: Ei siinä tähdätä noin syvälle. Asioita käydään läpi enemmän yleisellä tasolla.


    • Moni täällä näyttää perustelevan sillä, että koska MINÄ EN TYKKÄÄ. Minäkään en pitänyt tippakaan esimerkiksi kotitaloudesta, se oli mielestäni täyttä hevospaskaa, mutta ymmärrän, miksi sitä opetetaan.

      Taito- ja taideaineet ovat pääasiassa innostamassa ihmisiä, esimerkiksi itse pidin kovasti kuvataiteen tunnilla tehdä semmosilla jännillä liiduilla kuvia, ja koulussa on paljon välineitä, joita ei välttämättä itse kotiin hankkisi joko hinnan takia tai ihan vain siksi, ettei tiedä, mihin tai miten niitä käytetään. Kuitenkin mielestäni nämä aineet pitäisi arvostella eri asteikolla kun 4-10, enemmänkin että miten paljon on yrittänyt, onko tullut tunneille, häirinnyt muita ym. kun nykyisin 10 saa vain, jos on harrastuneisuutta. Kun kaikilla ei ole aikaa tai varaa harrastaa. Lisäksi esimerkiksi liikunnassa kokeillaan monia eri lajeja ja ainakin entisessä koulussani meillä oli kaksi kertaa vuodessa demokratia-kerta, viimeiset tunnit aina lukukauden lopussa, jolloin saatiin äänestää, mitä tehtiin. Nykyisessä koulussa opettaja taas kysyy, mitä tehtäisiin mieluiten ja jos enimmistö haluaa vaikka pelata pesäpalloa, mutta ei suunnistaa, niin suunnistusta on vain yksi kerta ja sen jälkeen hakataan palloa. Tällä opettajalla on myös ollut monia hauskoja ideoita, kuten geokätköilyä koeviikolla, mikäli hän tätä koskaan lukee, niin hienosti olet hommasi hoitanut c:

    • Lukija.huom

      Uskonnoista voisi kertoa riittävästi ja puollueettomasti myös historiassa, yhteiskuntaopissa, elämänkatsomustiedossa, filosofiassa jne. - ilman erillistä uu-ainetta.

      Muuten, kirkkoon kuulumaton peruskoulun oppilas voi siirtyä uskonnosta elämänkatsomustietoon (ET) milloin vain, huoltajien ilmoituksella, mutta paras aika on lukuvuoden vaihto. Juuri NYT ennen kesälomia kannattaa tehdä ilmoitus koululle. Näin se ehtii vaikuttaa parhaiten opetusjärjestelyihin, kun rehtori tietää ET-ryhmän koon elokuussa alkavalle lukuvuodelle.

      Lukiossa on kaksi pakollista uskonnon/eT:n kurssia, ja opiskelija voi itse päättää, kumman aineen pakolliset suorittaa - siis jos EI kuulu kirkkoon. Kirkkoon liitetyille ja kuuluville lukiolaisnuorille on "pakkouskonto".

      15 vuotta täyttänyt voi erota kirkosta, tosin vain molempien huoltajien allekirjoituksella.

    • w3trewrtyrty

      Osa biologiasta, nimittäin makroevoluution (mm. lajien muuntuminen hitaasti toisiksi) opettaminen varmana ja ainoana totuutena. Opetetaan yhä että ihminen kehittyi apinasta, dinosauriit kuoli sukupuuttoon jo miljoonia tai -jardeja vuosia sitten (vaikka vasta löydettiin varsin hyvin kolmiulotteisena säilynyt dinosaurus ja aiemmin läydetty dinosauriiden jäännöksistä pehmeinä säilyneitä osia). Että emuinoin eläneet eläimet ois hiljalleen hautautunu sedimentteihin ja siten fossiloituneet.
      On se sääli, että opetus kouluissa on noin kuivaa ja umpimielistä ja tylsää kuin tihkusateen liottama sammalen peittämä petoniseinä, kun aattelee että todellinen tapahtumien meno voisi olla paljon mielenkiintoisempi....

    • Lukija.nosto

      Oppiaineen lisäksi uskontoa tyrkytetään myös oppituntien ulkopuolella:

      Koulupäivään liitetty jumalanpalvelus kirkossa, päiväkodin pikkukirkko tai aamuhartaus ovat eri asioita kuin suvivirsi perinteisessä kevätjuhlassa. Ne ovat Opetushallituksen mukaan uskonnonharjoitusta, ja koko tilaisuuden luonne on uskonnollinen, toisin kuin kevätjuhlassa.

      Suomalaiseen tapakulttuuriin eivät kuulu työnantajan järjestämät jumalanpalvelukset työajalla. Ei niitä enää tarvita kouluihinkaan.

      Ev.lut. kirkon toimintatilastojen mukaan perheiden enemmistö ei käy jumalanpalveluksissa edes kerran vuodessa. Koulun ei pidä olla uskonnollisempi kuin suomalainen yhteiskunta. Perheillä ja nuorilla on mahdollisuus jumalanpalveluksiin vapaa-ajallaan.

      Jumalanpalvelusten ja hartauksien liittäminen koulun ja päiväkodin päiväohjelmaan rikkoo lasten yhdenvertaista kohtelua ja uskonnonvapautta. Se asettaa toisuskoiset, uskonnottomat, ei-uskonnolliset ja uskontojen suhteen välinpitämättömät perheet eri asemaan ja rikkoo julkisen vallan neutraliteettiperiaatetta. Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä uskonnon tai vakaumuksen perusteella.

      Jumalanpalvelusten organisointi ja markkinointi eivät kuulu kouluviranomaisten tehtäviin. Rehtoreilla ja opettajilla on kylliksi muuta työtä kuin kahden rinnakkaisen ohjelman järjestäminen. Niukoilla resursseilla monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa tulee keskittyä koulun yhteisen toiminnan kehittämiseen katsomusten kirjo huomioon ottaen.

      Uskonnonharjoitus, kuten rukoileminen, on perusluonteeltaan intiimiä. Uskonnonvapauteen liittyy yksityisyyden suoja.

      Euroopan ihmisoikeustuomioistuin EIT on katsonut, että julkisen vallan ei tule järjestää tilannetta, joissa joutuu vasten tahtoaan julkiseen valintaan, josta voidaan suoraan tai välillisesti päätellä, onko hän uskonnollinen tai uskonnoton.

      Jos jumalanpalveluksia on koulujen vuosiohjelmassa, monille vanhemmille on kiusallista valita, osallistuuko heidän lapsensa jumalanpalvelukseen vai jääkö pois. Monet kokevat, että rehtori tuputtaa jumalanpalveluksiin osallistumista, vaihtoehtoisesta ohjelmasta ei tiedoteta eikä siihen ole panostettu.

      Tilanteen painostavuus koskee niin ei-uskonnollisia kuin toisuskoisia, niin kantasuomalaisia kuin uussuomalaisia perheitä.

      Vaikka hyvä ja hyvin tiedotettu vaihtoehtoinen ohjelma on parempi kuin huono ohjelma, josta ei kerrota, paras ja kestävä ratkaisu nyky-Suomessa on, että koulut keskittyvät rajallisilla resursseilla kaikille yhteiseen toimintaan.

      Perusopetuksen valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa todetaan näin: ”Opetus on oppilaita uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta.” Mitäpä jos rehtorit ja opettajakunta suunnittelevat koulun ensi lukuvuoden toiminnan tältä pohjalta?

      http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/2666535/Jumalanpalvelus on eri asia kuin suvivirsi

    • jalaa1

      Oikeastaan yksikään aine ei ole sanan koko merkityksessä turha. Sanotaan vaikka, että vähemmän tarpeellinen. Toistaalta se, minkä joku kokee tarpeettomaksi, voi jollekkin olla hyvinkin tarpeellinen. Toisen ihmisen jatko-opiskelun suuntaa, kun ei voi tietää. Jos aikoo yliopistoon, on fysiikka, matematiikka, kemia ja yleensä luonnotieteelliset aineet oltava hallussa, Kotitalouden tarpeelliseksi kokee sellainen henkilö, jolla on kiinnostusta ruuan laittoon, tai aikoo lähteä opiskelemaan ravintola-alaa. Jatko-opinnoissa opetetaan tietty ensin perusasiat, mutta ei ole mitenkään huono asia, jos osan perusteista tietää etukäteen. Näitä vaihtoehtoja voisi pyöritellä loppumattomiin.

    • Anonyymi

      No minun mielestä liikunta ja musiikki on aika turhia. Toki niistä kummastakin saa hyvää mieltä yms, mutta kyllä sinä aikuisena varmaan itse osaat mennä johonkin harrastukseen, mikä nyt voi olla vaikka kitaran soitto tai koripallo?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe