metallin palkat 7,07e-10,45e

metallimies

Tosiasiaa on pöytään tuotava, nyt kun olen täällä tätä fantasiapalkkasoopaa aikani lukenut.minimipalkka täysi-ikäiselle metallialan työntekijälle on tuo 7,07 euroa. se mitä siihen päälle tulee, on sitten työnantajan hyväntekeväisyyttä, ellei nyt oikein vaativista töistä ole kyse, jolloin se silloinkin on maksimissaan maksettava tuo 10,45 euroa. suurin osa metallialan työtehtävistä kuitenkin
(rälläköinti, polttoleikkaus, puikkohitsaus, poraus, pellintaivutus...) voidaan lukea noihin 1,2,3/c/III/1234 luokkiin, koska ne kuuluu vaikeusasteeseen "alle 2 kk opittavat taidot".
aikuiskoulutuskeskukset ja työnantajien järjestämät kurssit muutaman viikkojen kestoineen puhuvat puolestaan.sieltä työkkäri sylkäisee suoraan tuotantotyöhön työttömiä pystymetsäläisiä pikakursseilla, ja nuoruusaikojen ammattikoulun 2 v kesto on pelkkä huvittava vitsi itsessään. eihän siellä amiksessa mitään koskaan tehtykään, ja kaikki sai samoja numeroita todistukseen.
älytöntä mielipidekamppailua täällä foorumilla puhua jostain muusta. yli 11 euroa, hah. sopii lukea mitä on asiasta sovittu työehtosopimuksessa. vuorotyö, ylityö, pyhätyö , ne on erikseen, eikä niissäkään rikastumaan pääse.

tätä tosielämäntietoa sopii käydä lukemassa suoraan alkulähteeltä kun joku ei kuitenkaan usko:

http//:www.metalliliitto.fi

147

93743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8e/h

      totta puhut. tälläkin palstalla on nähty laitettavan hieman ekstraa palkkoihin.
      todellisuudessa palkat on siinä 8 euron kieppeillä suurimmaksi osaksi suomen metallipajoja. eikä kai se ihme ole ettei ala kiinnosta nuoria.

      • Teuvo

        tienaan noin 2000€/kk eikä tarvii kuin kahvia keitellä, ammattinimikettäni en paljasta mutta vertailun vuoksi hitsarina tienasin 7v. kokemuksella about 1400€/kk hitsausluokat oli ja päivätyö konepajassa, eli ei ne palkat ainakaan hyviä ole metallissa, jos joku haluaa tehdä pienellä palkalla paljon töitä, saa tehdä lopun ikää työt ei tekemällä lopu.


      • TKS

        Kyllä metallialalla pärjää mielestäni kohtuullisesti. Itse olen 28v. ja ollut nykyisessä paikassa kohta 2 vuotta ja lähtöpalkka oli 10.50e tunti. Nyt 12e eikä ole muuta koulutusta kuin 10kk hitsauskurssi. Luokat hitsasin nykyisessä työpaikassani. Eikä todellakaan pomot huohota niskaan, tulla ja mennä saa niinkuin haluaa jos vain hoitaa työnsä!


      • metallikainen
        TKS kirjoitti:

        Kyllä metallialalla pärjää mielestäni kohtuullisesti. Itse olen 28v. ja ollut nykyisessä paikassa kohta 2 vuotta ja lähtöpalkka oli 10.50e tunti. Nyt 12e eikä ole muuta koulutusta kuin 10kk hitsauskurssi. Luokat hitsasin nykyisessä työpaikassani. Eikä todellakaan pomot huohota niskaan, tulla ja mennä saa niinkuin haluaa jos vain hoitaa työnsä!

        Itseoppineena metalliukkelina tienaan 12 erkkiä tunnille. Työpaikkani on pikkupaja jossa jokaisella on oma selkeä vastuualueensa. Työnjohtaja ei ketään kyttää ja työt saa suorittaa omassa järjetyksessään.


      • Vville
        Teuvo kirjoitti:

        tienaan noin 2000€/kk eikä tarvii kuin kahvia keitellä, ammattinimikettäni en paljasta mutta vertailun vuoksi hitsarina tienasin 7v. kokemuksella about 1400€/kk hitsausluokat oli ja päivätyö konepajassa, eli ei ne palkat ainakaan hyviä ole metallissa, jos joku haluaa tehdä pienellä palkalla paljon töitä, saa tehdä lopun ikää työt ei tekemällä lopu.

        kunnon äijille kunnon lisät, ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä.


      • duunari :)
        Vville kirjoitti:

        kunnon äijille kunnon lisät, ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä.

        Ite nainen ja hitsarina.. Tienaan 15.50e/h


      • teettäjä
        duunari :) kirjoitti:

        Ite nainen ja hitsarina.. Tienaan 15.50e/h

        maksan miehille 16,50---- 19


      • trtet4wt
        Teuvo kirjoitti:

        tienaan noin 2000€/kk eikä tarvii kuin kahvia keitellä, ammattinimikettäni en paljasta mutta vertailun vuoksi hitsarina tienasin 7v. kokemuksella about 1400€/kk hitsausluokat oli ja päivätyö konepajassa, eli ei ne palkat ainakaan hyviä ole metallissa, jos joku haluaa tehdä pienellä palkalla paljon töitä, saa tehdä lopun ikää työt ei tekemällä lopu.

        tällä hetkellä kotona työttömänä istuessa tulee kyllä mieleen, että kyllä ne työt on tainneet tekemällä loppua, kovasti odottelen sitä että saisin sen lopun ikääni tehdä työtä metallialalla


      • Anonyymi
        teettäjä kirjoitti:

        maksan miehille 16,50---- 19

        Semmosia ne sovinistit on.


    • luigi

      on asentajan pienin palkka 13,06e/h (tämän saa kun ollut 4kk töissä)koneistajilla pienin on n.14e/h vain siivoojilla on alle 13 euron tuntipalkka ja tämä on tosi eikä mitään paskapuhetta

      • salmari

        Mikä firma??? Pääseekö sinne hommiin :)


      • janec123

        13€? kuka asentaja tekee tolla palkalla työtä,herranjumala! 15,75€ on lähtöpalkka,ainakin tää teuvalla.


      • ---
        salmari kirjoitti:

        Mikä firma??? Pääseekö sinne hommiin :)

        SULTSERI


      • tdfrhdrt6
        --- kirjoitti:

        SULTSERI

        napin painajien hommista maksetaan sulzerilla jo kohtuullisesti, mutta menes ohjelmoimaan, asettamaan ja työstämään muualle niin palkka onkin jo vähintään kolmasosan pienempi vaatimustason kasvaessa


    • Daiju

      itsellä peruspalkka 12e tunti.Siihen päälle vuoro-ja tuotantolisät.Kolmivuorossa.Ooon tosin PAM:issa.Siinävaiheessa,kun tekee työsopimuksen,pitää vaatia kunnon liksaa.Jos joku hitsari tms. tyytyy noin paskoihin palkkoihin,omapa on häpeänsä.Ei ne taulukkopalkat oo ohjeellisia,pitää pyytää niistä yli ns. henkilökohtaista osuutta.

    • Mie

      Jos taitoa ei ole, niin palkka näin on, niinku mulla..
      Vituttaa kun alalle menin. Ja miten saat mitään ammattitaitoa jos ei pääse mihinkään töihin?
      Ammattimiehet, eli ne jotka osaa tehdä jotain speciaalihommaa, kuten luokkahitsarit ja cnc-koneistajat ja hyvät asentajat saavat n.15e /h

      Minä en ammattikoulututkinnolla pääse edes vakinaiseksi mihinkään kunnon paikkaan.
      Olen automaatioasentaja, hanskassa pitäisi olla heikkovirtapuolen sähkötöitä ja metallin perustaitoja.
      Perseestä on, alanvaihto edessä.

      • ghdfj6

        täällä ei kyllä cnc-koneistajat näe tollasia palkkoja, korkeintaan haaveilevat


    • jomppe

      tosi asia on, ettei pajahommissa välttämättä hirveitä tienaa. jos elämäntilanne on sellainen että pystyy tekemään reissutöitä niin eiku menoksi. reppurit tienaa todella hyvin ja päivärahat tulee vielä palkan päälle...keikat tehdään hyvin usein urakalla tyyliin 12h töitä ja 12h lepoa, ja peruspalkan päälle tulee lisät urakka ylityöprosentit.Itse olen ollut pisimmillään kuukauden yhdellä työmaalla jonka jälkeen on vaihdettu taas maisemaa..töitä on yleensä huhtikuusta lokakuuhun. Olen putkihitsaaja(kattilahommia),materiaalina ns. cromoputki ja menetelmänä tig puikko. Koskaan en ole ollut koko vuotta töissä,enkä sitä kaipaa.Omassa työssäni tienaan mielestäni hyvin.Huonoin tulo on ollut 35Te ja paras 53Te ilman päivärahoja(ei ole pakko uskoa), ja pisimillään olen ollut töissä 8,5kk/vuosi. Keskimäärin viime vuosina olen ollut töissä about 6-7kk/vuosi.Olen ollut 15v alalla,joten tulot ovat aloittelijalla luonnollisesti pienemmät. Työttömänä olokin on aika helppoa, koska ansiosidonnainen päiväraha lasketaan tulojen mukaan. Kun päivät uhkaavat tulla täyteen niin jätetään rahaa firmaan sisään niin, että pomo voi maksaa tarvittavan lisäajan palkkaa, ja kohta on taas toiset 500 päivää köllöteltävänä...On mukavaa loikoilla synkimmät vuodenajat Thaimaassa biitsillä ja odottaa taas seuraavaa kevättä. Minulle on aivan sama uskooko kukaan kirjoittamaani, mutta näin vaan asiat kohdallani on.Fakta on se että reppurit tienaa yleensä tosi hyvin, mutta toisaalta pajahommat ovat perheellisille yleensä ainoa vaihtoehto. Mutta jos vähääkään on tsäänssiä reissutöihin, niin käykää ihmeessä edes kokeilemassa...Suosittelen lämpimästi!

      • kyllä risoo

        Peruspalkka pitää perustua 8h päivä jolla eletään normaalisti. Vuosiansio syntyy tosta em. Ylitöillä hankittu raha on tietenkin plussaa, että ei pidä kerskua hyvällä ansiolla mikäli se perustuu kynttilän polttamisella molemmista päistä. Olen ite tehnyt reissutöitä ja pajallakin ja ansainnut paljonkin, kehumatta summilla. Ikää 56v ja terveys ei ole hyvä, kun ei koskaan ehtinyt palautua kunnolla. Paljon työkavereita samassa tilanteessa. Sen siitä saa, kun antaa työnantajalle kaiken panostamatta omaan elämänlaatuun. SANONTA: KUN ELINTASO NOUSEE NIIN ELÄMÄNTASO LASKEE. HUOM ELÄMÄNTASO EI TARKOITA ELÄMISENTASOA TÄSSÄ. Jos näistä työnarkomaaneista pääsee 10:tä 2 tyydyttävässä kunnossa edes eläkeikään niin hyvin on. Onko ne isot tulot autuaaksi tekeviä, jos ne hankitaan terveyden kustannuksella. Ite antaisin 10000€ vuosiansioista jos saisin edes tyydyttävän terveyden takaisin, mutta vaurioituneet raajat ei uusiudu.


    • Tuotantopäällikkö

      No tosi vain on, että meillä maksetaan joka ainoalle hemmolle hallin puolella yli 10 egeä / tunti. Parhaalle yli 14 euroa ja täytyy myöntää, että joka sentin pojat siellä ansaitsevat. Katsos kun on hyviä miehiä, niille maksetaan hyvän miehen palkkaa!
      Toisaalta meillä työtehtävät vaativat kokemusta ja ongelmanratkaisukykyä sekä taitoa eri materiaalien hitsauksesta, koneistuksista sekä varsinkin asennuksista.

      • Nuorempi työntekijä

        Uskon tuon..
        Vaikka itellä vasta vaivaset 21v. ikää, on mullakin ammattikoulun papereilla palkka n.10e/h.
        Kokemusta ei alan hommista ole kuitenkaan kolmea vuotta enempää.. Koneistaja siis olen ammatiltani.
        Ukkolla on tuntipalkka aika lähellä 20e/h, tosin sillä on yli 30 vuoden kokemus koneasentajan hommista.
        Se vaan menee kylmästi kokemuksen mukaan, papereista ei ole kuin suuntaa antamaan. Muu ansaitaan kylmällä näytöllä.


      • sorvaaja

        Kyllä ammattimiehille kannattaa maksaa, ei niitä kuitenkaan niin helpolla löydä. Ja uusille miehille pitää kuitenkin "opettaa" uudet hommat.

        Lisäksi kannattaa ottaa rohkeasti vastaan haasteita, opetella käyttämään useampia koneita, säteri, sorvi, jyrsin, cnc-sorvi, aarpora, cnc-koneistuskeskus jne, siten saa arvokasta kokemusta ja ammattitaitoa, jota varmasti myös työnantaja arvostaa ja työ maistuu mielekkäämmältä, kun se ei ole niin yksitoikkoista.
        Ei kannata kuitenkaan ensimmäisenä pyytää palkkaa lisää. Itse olen saanut työtovereilta sellaisia vinkkejä, että ensin työ sitten palkka. Eli sinun
        pitää ensin näyttää taitosi ja työmotivaatiosi,
        jonka jälkeen voi pikku hiljaa kysellä palkkaakin.

        Mä en ole kyllä pahemmin pyydellyt palkkaa lisää, jostain kumman syystä sitä on vain annettu. No kta 12.31 päivätöillä.


    • osmo

      Mulla on tuntipalkka 12,56 e/h


      Ammattinimike varastomies ja työpaikka Metso...

      • metsollakin eroja

        15,42 ja kta pari euroo enemmän työpaikka myös metso 4v duunarina


    • metallimies

      Ammattikoulujen opettajien, konepajojen omistajien, ym. jotka haluaa uskotella nykynuorille että alalla tienaa. sitten kun nuoret herää tosielämään 5 vuoden pätkätöiden ssarjojen, ja epäonnistuneiden palkankorotustoivomusyritysten lannistamina kädet haavoilla ja paskassa, 500 euron opel kadetti pihassa, leikkuunesteen hajuiset slummivuokrayksiön avaimet taskussa ja tili tyhjänä, niin sitä ollaan jo usein myöhässä alanvaihdon suhteen. tiedän omasta kokemuksestani, että alanvaihto ei aikuisiällä ole enää pikkujuttu. useimmille , etenkin lapsia hankkineille, lähes mahdottomuus. yrittäjät tietää tämän, ja he haluaa eksyttää, koska silloin on orjatyövoimaresurssia kortistossa tottelemassa kiltisti karenssin uhalla kaikkia minimipalkka-ylityö-ja vuorotyöehtoja.
      Pahin helvetti on joutua tilapäistyövoimaluukulle karenssin uhalla. silloin on tehtävä työtä vielä alemmalla palkalla kuin muut orjat tehtaassa, koska välitystoimisto pistää omaan taskuun välityksestä koituneen "yrittäjäosansa"

      Nuoret: älkää helvetissä tulko metallialalle !!!!
      suositelkaa alaa jollekin vihamiehellenne, jos sellaisia löytyy lähipiiristä.

      • työn orja

        Joo kiertäkää ne paikat kaukaa missä tehdään metallitöitä ne kattilahommissa hankkimiset on paskajuttuja,metallihommissa on joskus 30v. sitten hankkinut keskimääräistä enempi nyt ei enää hommat viedään helpommat Kiinaan, kattilat Puolaan ja Viroon on myös mennyt aika paljon muuta puuhaa.


      • Työmies

        alalla duunarit sitten tienaa ja voi hyvin? Kun näistä viesteistä päätellen pitäs vältellä lähes joka hommaa.


      • Metalli N
        Työmies kirjoitti:

        alalla duunarit sitten tienaa ja voi hyvin? Kun näistä viesteistä päätellen pitäs vältellä lähes joka hommaa.

        "Eihän rehellinen työ ole koskaan kannattanut, eikä kannata" oli ala mikä hyvänsä! Siinä vastaus kysymykseen: "millä alalla rikastuu?"
        (kantaa ottavana voisin lämpimästi suositella lentokonekapteenin uraa!)
        Itse kuulun näihin ammatin vaihtajiin, ikää rapiat 25v, toisen polven metallinainen.
        En ole vaihdossa päässyt aatelmaa pidemmälle, kiitos valtion laitoksen.
        Tässä harkitsen jo puolen vuoden joutenolon jälkeen taas paskapajalle paskapalkalla kun tuo em. laitos kovasti painaa päälle ja hönkii niskaan... pahemmin kuin pomot missään!! :D
        Liiton päiviä on vielä yltä kyllin, mulla mikää kiire mihinkää oo.
        Palkan suhteen en kuitenkaan missään nimessä aio tinkiä!!
        Ent. työpaikassani olin kokoonpanijana metallin piiriin kuuluvalla työmaalla ja palkkaa nettosin amiksen papereilla 10.40€. Minusta ei huono kun en enempää vaatinut. Nyt on toinen ääni kellossa!!
        Vaikka pääsisin uudelle työmaalle (oli tehtävänimike mikä hyvänsä) alle 10€ en edes pasko siihen firmaan päin! :)
        Vinkkinä: Vaatikaa ihmiset itsellenne hyvä/parempi elintaso! Ei ilman mitään saa.. Suomessakaan!
        Aurinkoisia kevätkelejä kaikille, päivänsateitä joka tupaan, kotiin ja mökkiihin! :)


      • smiige
        työn orja kirjoitti:

        Joo kiertäkää ne paikat kaukaa missä tehdään metallitöitä ne kattilahommissa hankkimiset on paskajuttuja,metallihommissa on joskus 30v. sitten hankkinut keskimääräistä enempi nyt ei enää hommat viedään helpommat Kiinaan, kattilat Puolaan ja Viroon on myös mennyt aika paljon muuta puuhaa.

        Reilu 20 vuotta cnc-koneistajana aarporalla,aikatuntipalkka nyt 14,02,kta 17,80.
        Jatkuva 3-vuorotyö.
        Eipä oo juuri muuttunu viimeiseen 10 vuoteen.
        Eli palkka kehitys tyssänny kokonaan.
        Ostovoiman vähentymisen on kyllä karvaasti huomannu,hinnat nousee,palkka ei.


      • peittari
        työn orja kirjoitti:

        Joo kiertäkää ne paikat kaukaa missä tehdään metallitöitä ne kattilahommissa hankkimiset on paskajuttuja,metallihommissa on joskus 30v. sitten hankkinut keskimääräistä enempi nyt ei enää hommat viedään helpommat Kiinaan, kattilat Puolaan ja Viroon on myös mennyt aika paljon muuta puuhaa.

        olen konepajatyöntekijä ja pajalla tehdään ruostumattomasta aineesta tuotteita teollisuuteen ja yksityisille. itse teen peittaus töitä eli käsittelen hitsaus saumat hapolla,riippuu koosta tekeekö sen pesseli,ruisku tai altaassa. tätä ammattia ei ole suomessa montaa, tunti palkka 13 e ja risa.Metalli ja kemian litosta ei löydy vertailu luokkaa. MISTÄ ? löytyiskö APUVA.


      • erilainen talousoppi
        työn orja kirjoitti:

        Joo kiertäkää ne paikat kaukaa missä tehdään metallitöitä ne kattilahommissa hankkimiset on paskajuttuja,metallihommissa on joskus 30v. sitten hankkinut keskimääräistä enempi nyt ei enää hommat viedään helpommat Kiinaan, kattilat Puolaan ja Viroon on myös mennyt aika paljon muuta puuhaa.

        Toisille merkitsee raha, toisille ammatitaito. Olen 26 vuotias ja edustan hieman erilaista ajattelumallia. Olen hankkinut kaupallista koulutusta(maisteriin asti) työkokemusta metallista muutamalta vuodelta palkka oli noin 10 € / tunti. Työskentelen nyt 2006 perustetussa yrityksessä, en ole enää tuotannossa vaan myynnissä. En siis omista yritystä Jos lasken tuntipalkkani niin pääsen noin 4,5 € / tunti. Asentajillamme, joita on 12, on reilusti metallin tessiä paremmat palkat. Miksi työskentelen näin? Koska uskomme yrityksen johdon kanssa, että jos vaadin myynnistä palkkaa enemmän kuin itse työntekijät yrityksemme ei tule kasvamaan / pärjäämään kilpailussa.


    • nuorimetallimies

      töissä teen 7- 9 luokan koneistus hommia ja kuukausi palkalla jos tunti ansiota katsoo nii 13.36......... olen 22v.. töissä 3v.. entisellä valtion firmalla töissä

    • rekkuli

      Kyllä ainakin täällä missä minä olen töissä.Niin palkat on alk 9euroa/h ja kovimmat palkat on 14euroa/h itselläni on 12euroa/h plus vuorolisät.
      Olen levyntyöstäjä ja ohjelmoija.

      • nuoriasentaja

        15 euroa paukkuu päivätöissä,metallialan asennustöitä tehden.Ihan turha valittaa,kun ette tee riittävästi töitä asioittenne eteen...jostain kumman syystä toiset menestyy ja toiset ei? terveisiä vaan kaikille punalippumiehille ja muillekkin sorron uhreille!


      • olliL
        nuoriasentaja kirjoitti:

        15 euroa paukkuu päivätöissä,metallialan asennustöitä tehden.Ihan turha valittaa,kun ette tee riittävästi töitä asioittenne eteen...jostain kumman syystä toiset menestyy ja toiset ei? terveisiä vaan kaikille punalippumiehille ja muillekkin sorron uhreille!

        asia ihan noin yksinkertaista oo poju.Sun pomos maksaa sulle reilusti yl tessin vain sen takia että satut olemaan kannattavan yrityksen palveluksessa.Pelin juju on se että jos firmassa on paljon työtä ja se tuottaa voittoa niin oman edun turvaamiseksi palkkaa kantsii vedättää ylös.Ne luuserit jotka jää siihen töitä tekeen tes minimillä vinkuu turhaan,saavat syyttää itseään.


      • Hane

        meidän paikassa on tosi paskat palkat ku ei tuu lisiä(päivä työ) on olevinaan liian hiljaista perus palkka ei oo kun 11.75euroo revi siitä
        parivuotta sitten tuli kohtuullisesti mutta sillon sai tehdä joka lauantain(sunnuntaita ei saanu)ja pyhäpäivän ylitöitä tuli kuukauteen n.80h(laitonta)ylitöitä.Mutta muilla aloilla pääsi samaan palkkaan normi tunneilla,ei oikein enään huvita


      • Hane
        Hane kirjoitti:

        meidän paikassa on tosi paskat palkat ku ei tuu lisiä(päivä työ) on olevinaan liian hiljaista perus palkka ei oo kun 11.75euroo revi siitä
        parivuotta sitten tuli kohtuullisesti mutta sillon sai tehdä joka lauantain(sunnuntaita ei saanu)ja pyhäpäivän ylitöitä tuli kuukauteen n.80h(laitonta)ylitöitä.Mutta muilla aloilla pääsi samaan palkkaan normi tunneilla,ei oikein enään huvita

        Ryydy siihen.mitäs lähit asentaja alalle.
        Luit vain 3v sähköä jonka jälkeen luit vain toistavuotta hydrauliikan sähköistämistä.
        Eli paska duunari.Olen muistanut valistaa jälkikasvuani joka tosin ei vielä ole edes koulussa,ettei rupea moiseen hommaan.


      • Pete 74

        Mä luullut et ainoa joka metallialalla tienaa alle 20 egee tunnis..ku aina kaikki puhuu "kuinka metallis hyvät palkat" itellä 9.50 kokoojana.kk palkka n.1400kk egee ja olin maatalouslomittajana ennemmin mut vitutti ala ja vaihdoin heikompipalkattuun...nyt kaduttaa...ennen kk palkka oli n.2300 egee..noh virheistä oppii


      • ,,,,,,,
        nuoriasentaja kirjoitti:

        15 euroa paukkuu päivätöissä,metallialan asennustöitä tehden.Ihan turha valittaa,kun ette tee riittävästi töitä asioittenne eteen...jostain kumman syystä toiset menestyy ja toiset ei? terveisiä vaan kaikille punalippumiehille ja muillekkin sorron uhreille!

        Oletko tyytyväinen 15 € tuntiliksaan , vai.? Minun naapurinpojat lemppaa satamassa kontteja yli 23/h. Itse asentajana, vuosia--, alle 14€/h, (pummppuja). Vituttaa.........


    • Metallinainen

      tesin mukaan metallialalla kuuluu olla myös pisteytetyt palkat ja siihen kuuluu ns.henkilökohtainen lisä, joka on 2-17% tuntipalkan päälle joka tunnilta.
      Aloittelijalle se on aina se minimi 2% ja henkilökohtainen prosentti määritellään jokaisen työntekijän kohdalle muistaakseni pari kertaa vuodessa.
      Eli eihän se lopullinen tuntipalkka käytännössä voi olla vain 7.07e tunnilta.

    • Jakke

      En ole itse metallimiehiä, mutta meidän firmassa sellaisiakin on muutamia, tarkemmin laskien kymmenkunta. He saavat 13-15€/tunti ja keikkahommaa kun tekevät niin kilsat ja päivärahat päälle. Ja aika paljon myös ylitöitä jos aikataulut kusevat (niinkuin niillä tahtoo tapana olla). Jotkut vetää kaikkine korvauksineen jopa 50000€/vuosi. Minusta se on helvetin hyvin.

      Nykypäivänä on vaan niin että harvassa on ne jotka oikeasti TEKEVÄT töitä ja jotka voi lähettää ilman paimenta toiselle puolelle maata keikalle, tietäen että jätkät hoitavat homman.

      Ei millään pahalla mutta metallialalla on PALJON juuri sitä ammattikoulun roskasakkia jotka, kuten itsekin sanoit, eivät tehneet koulussa mitään. Miten ihmeessä ne sitten työelämään siirryttyään olis yhtään reippaampia?

      Ja sanotaan nyt vielä että olen kyllä itsekin amiksen käynyt ja tiedän että voi siellä paljon oppiakin jos vaan haluaa.

      • työnantaja

        Jakke kirjoitti hyvin, on olemassa niitä jotka tekevät oikeasti töitä ja niitä jotka tahtovat vain palkkaa. Itse kaipaan kipeästi 2 KUNNON työmiestä tai naista, olkoon ihonväri mikä tahansa, millään muulla ei ole väliä kunhan töitä tehdään eikä lusmuta. Jo koulukuri on mennyt aivan perseellen, "vanhanajan" opettajia ei ole jotka pitäisivät kuria ja sitten jotkut pääsevät kokeilemaan jonkin ison firman "etuja" jossa kahvitunnillekin tarvitsee valmistautua varttia aiemmin. Kunnon tekijälle kunnon palkka, olen sitä mieltä ja mielestäni maksan tällä hetkellä hyvin firman kokoon ja tuloihin nähden mutta mistä tiedän onko tuleva tekijä lusmuri vai kunnon tekijä?? Juuri tuolla ammattikoulussa käyn "salaa" kurkkimassa uusia tekijöitä mutta yleensä 10 hengen porukasta 8 on näitä lusmureita. Parhaillaan olen tekemässä n.300000egun koneinvestointeja ja minulla kun ei vain ole varaa palkata juuri häntä joka tekee mitä tykkää, silloin ku tykkää vaan se joka tekee työnsä edes hyvin.


    • Rälläkkä

      Mä hion kokopäiväisesti (Vakituinen paikka) 2-vuorossa kulmahiomakoneella teräksestä hitsattuja laitteen osia konepajalla. Mulle on alusta asti heti maksettu 12e tunnilta ja iltavuorolisää 2e tunnilta päälle. Jos tulee yövuoroja niin niistä saa 6e tunnilta.
      Koneistajat saavat vähän vielä enemmän palkkaa.

      Enemmänkin saisivat maksaa palkkaa. Työ on rankkaa ja kuluttavaa.

      • OSAAJA12

        aikanaan kävin amiksen, huolella.. silloisessa kesätyö/työharjottelu paikassa minulle maksettiin aluksi ekana vuonna JO tuo 8,5e/h amiksen ajan palkka vain nousi amiksen lopulla jo 10,5e/h...
        kun pääsin armeijasta "hain" ensiksi 12e/h ja parin työvuoden jälkeen osottauduin "korvaamattomaksi" firmalle ja tein sitten kahta vuoroa 15,5e/h palkalla...
        työ alkoi samassa firmassa kyllästyttämään laitoin oman toiminimen pystyyn, paikasta riippuen otan 28-34e/h eli kulut maksettuani käteen jää 15-20e/h, välillä reissussa välillä vuorotöissä...
        koneistusta tullut cnc tasolle asti "harrastettua" luokat löytyy kaikilla eri "sulatus tavoilla" ja asennan niin lvi kuin pieniä sähköhommiakin...
        eli osaavana voi valita töitä ja rahastaa hyvin!
        ps. muutin noi alkuajan palkat markoista n.euroiksi!
        t.allalla jo n.15v TÖISSÄ ollut


    • Työnantaja

      Oli melkein pakko vastata viestiin kun näin sen. Olen Pohjanmaalla toimivan metallifirman perustaja ja omistaja n. 10 v. vanhan, työntekijöitä tällä hetkellä 7 kpl, itseni mukaan lukien. Meillä ilman metallialankin koulutusta olevat työntekijät ansaitsevat 12,00 €/h. Teen myös itse samoja hommia "paperihommien" ohella ja samalla palkalla kuin muut. Omia tunteja ei uskalla edes laskea, mielestäni pääasia on että firma pyörii ja kaikilla on hyvä tekemisen meininki. Siitä kuuluu kaikille myös hyvä korvaus. Hyvät työntekijät ovat yrityksen tärkein asia, tietenkin kannattavan hinnoittelun ohella. Muutenhan hauskuus loppuisi lyhkäiseen. Meillä kukaan ei kuulu liittoon eikä sinne kukaan meiltä haluaisikaan. Kaikki asiat hoidetaan miesten kesken ja omat asiat saa hoidella kunhan vain ilmoittaa etukäteen. Palkan muuten Suomessa edelleenkin saa määritellä työnantaja ei tarvitse maksaa minimiä, jos ei halua vaikka liitot sen määrittelevätkin. Joustavuus tarkoittaa sitä molemmilta puolin.
      Hyvää kesää ja menestystä.

    • asddas

      kyllä saa kunnon levyseppä hitsari helpolla päälle tuon 11euroa tunti.mee kunnon hitsaus töihin perkele,äläkä jauha paskaa noista palkoista

    • €/h

      15€/h

    • eme

      nyt kun tätä on esillä, niin sanon vaan, että saan 13,10€ tunnille ja teen vain päivävuoroa. en ole keikkahommissa koskaan ja tuotamme osia paperikoneisiin. eli saumat pitää olla siistit.

    • suikkari82

      Just valmistuin koneistajaksi aikuispuolelta ja lähtöpalkka ilman työkokemusta on reilut 11 euroa, koeajan jälkeen pikkusen vajaa 13 euroa. Tämmöne taso Jyväskylässä.

      • palkkaa

        8,5€/tunti, nousee ensi viikolla lukemaan 10€/tunti. Työkokemusta vuosi.


      • ajatuksia demarin ostovoima
        palkkaa kirjoitti:

        8,5€/tunti, nousee ensi viikolla lukemaan 10€/tunti. Työkokemusta vuosi.

        äänestäkää keskustaa tai kokoomusta niin meillä työtätekevillä riittää kiukuteltavaa.

        Olen insinööriasentaja 40v. Työnantajani sanoi, että olen liian kallis lakaisemaan pihaa. Maksavat noin 13e tunti. Haukkuvat ja vittuilevat koko ajan. Niin kauan kaikki ok, kun jaksaa myötäillä. Asemani on kuitenkin niin hyvä kai, että minulla on varaa vittuilla takaisin vaikka työnantajani vetävät 30e/ tunti.

        Keskusta ja kokoooooooomus ajavat verotusta suuntaan jollla nuo 30e/h hlöt saavat vielä enemmän.

        Maanantaina meinasin kysyä, että mikä on palkkani tason kipukynnys ja ilmoittaa, että minulla ei ole varaa lunastaa teräksiä mönkijän kärriä varten, koska minulla ei ole varaa ostaa mönkijää.

        Ostovoimani oli parempi, kun työskentelin sairaalassa aikanaan huoltomiehenä noin 10 vuotta sitten.


    • Yrittäjäksi

      Rupea yrittäjäksi niin voit velkoa tunnilta yli 70€ paskahommista,niin se menee ja jää hanskaankin jotain.

      • Metallilla myös

        Itselläni on kuukausi palkka, mutta jos sen jakaa tehdyille tunneille on tuntiansio 16,34€/h

        Toimin polttoleikkaajana keskisuuressa metallifirmassa!


      • Pohjois Pohjanmaa
        Metallilla myös kirjoitti:

        Itselläni on kuukausi palkka, mutta jos sen jakaa tehdyille tunneille on tuntiansio 16,34€/h

        Toimin polttoleikkaajana keskisuuressa metallifirmassa!

        Itse olen kait plasmakoneen käyttäjä / ohjelmoija ja kappaleiden viimeisteliä (osat viimeistellään kun ne levystä irti lähtee).
        2-vuorotyössä maksavat 10,80€/h... ja joidenkin (esimiehien) mielestä se on ylipalkattua hommaa.


    • Metalliyrittäjä.

      Tosiasiahan on se, että näillä näennäis korvauksilla, jota monet yritykset maksavat, palkkoina. EI voi saada minkäänlaista Osaavaa ja motivoitunutta työntekijää, Tekemään mitään, ja varsinkaan kunnolla. Kunnon työstä kunnon korvaus ja aasimpikin oppii tekemään, vaativaakin työtä tuloksekkaasti, ja pieni porkkana. ( lisäpalkka ) Parantaa tulosta huomattavasti. Se on ahneutta, jos ei ole varaa maksaa kunnon työstä, kunnon palkkaa. Katse peiliin voi auttaa selvittämään missä mennään. Työtä josta ei ole varaa maksaa ei kannata teettääkään.

      • Lawry

        Ei kaikista ammattikoulun käyneistä metallimiehistä tule laiskureita, itse valmistuin viime vuonna, vaikka koulussa tehtiin vaan ne pakolliset työt jne, niin työharjoittelut ja työpaikat missä olen ollut töissä niin työpanostani ja työmoraaliani on arvostettu suuresti. Saikkuja en ole hakenut, enkä ole lusmuillut työaikana. Ikää tällä hetkellä n.20v ja tuntipalkka pyörii siinä 13e hujakoilla.


    • Marssijalka

      Aloituspalkka12.98 varastomiehenä, ammattikoulu kesken ja aikuisopiskelijana. Nyt nousemassa 15.05 ja minusta ollaan tekemässä kärkimiestä vajaan puolentoista vuoden työnteon jälkeen, vakituisena varastomiehenä ollut vajaan vuoden. Työtä tekemällä saa. Ylitöitä tehdään tarvittaessa ja ensimmäisen vuoden palkka pienemmälläkin palkalla liki 40 vuodessa.

    • meillä täällä

      paikallisessa firmassa nc-koneistajat tekevät töitä 10€/tunti, työ vaatii itsenäistä ongelmien ratkomista, pähkäilyä ja ohjelmointia. koneelle ilmestyy piirustus ja aihiot. kiinnitykset, työvaiheet, käytettävät työkalut ja työstöarvot joutuu itse miettimään. työkappaleet tehdään alusta loppuun viimeistelyineen.

      koulutuksen määrään tämä palkkataso tuntuu pieneltä, sillä on olemassa töitä joissa ei vaadita läheskään yhtä paljoa taitoa ja tietoa, jos ollenkaan, mutta silti palkka ei välttämättä jää edes ollenkaan jälkeen, tai saattaa jopa mennä ylikin, tuosta kymmenestä eurosta.

      • olla tyytyväinen

        vielä että saat edes tuon 10 euroa, kunhan tämä lamapuhuri on puhaltanut jää meidän köyhälandian palkkataso pysyvästi banaanivaltioiden tasolle.


      • terve vaan
        olla tyytyväinen kirjoitti:

        vielä että saat edes tuon 10 euroa, kunhan tämä lamapuhuri on puhaltanut jää meidän köyhälandian palkkataso pysyvästi banaanivaltioiden tasolle.

        että pelotellaan jo valmiiksi ettei varmasti tule lisää liksaa vinkumaan?


      • ihan
        terve vaan kirjoitti:

        että pelotellaan jo valmiiksi ettei varmasti tule lisää liksaa vinkumaan?

        yrittäjä joka ei tuon enempää tule maksamaan. silti ammattimiestä on jonoksi asti hommia kyselemässä.


      • p.aho

        Itse olen entinen keskisuuren konepajan omistaja ja kun yritykseni meni nurin v2004,niin hermoni pettivät
        ja pääsin. ns.työkyvyttömyyseläkkeelle ja laskin piruuttani,että tuntiliksani on n.17,56e/h

        Tosin nostin isoa palkkaa firmastani...Esim.vuonna 2003 verotiedoissa n.112 000e/v ja kk 9300e

        Eli yrittäjyys kannattaa joskus!!!!


      • jyrsinjaporaan

        Samoista hommista reilu 15e/h. Eikä mielestäni yhtään liikaa.


    • ProHitsiW

      Itse töyskentelen hitsaajana keski-suuressa firmassa n.200tt, ja palkkahaitari liikkuu 12€-18€/h. Elikä minusta tuo 12€/h on helvetin huono palkka, ainakin näin eurojen tultua se ei riitä, kuin köyhyysrajalle. Huonoa palkkaa pidettiin, jos tienaa alle 3000€/kk. Itse pidän alle 4000€ palkkaa köyhyysrajan ala-puolella olevaa huonoa palkkaa. Eli palkka minusta pitäisi olla vähintään 23,25 €/h ennenkuin vois puhua kohtuullisista ansioista.

      Ja toisekseen kaikkia koskee työaikalaki, on ihmeellistä että toiset painaa vieläkin vuorokaudet läpeensä, ilmeisesti ei kannata muuten. Itse haluan muutakin elämää kuin työ. Ja toisekseen metalli-ala ei ole kovin ruusuinen kylläkään, silloin kuin töitä on niitä pitäis painaa kuin hullu kaiken aikaa, ja taas lama-aikana on kuin huopatossu tehtaassa. Eli kovin suhdannevaihtelulle herkkä-ala. Ja monessa firmassa, mennään kuin sirkuksessa. Ei ole tietoa turvallisuusjohtamisesta, eikä paljon muustakaan, paljon olisi enemmän rahaa otettavana, jos vaan olisi tietoa.

      Toisekseen itse ainakin olen työn ohessa opiskellut, ja aion vaihtaa alaa kyllä jossain vaiheessa. Oikeastaan hitsaajan työ on terveydelle aika myrkkyä, sanoi kuka mitä hyvänsä. Tärinätaudit, henkitystie ongelmat jne. Enkä suosittelee alaa kennelekkään nuorelle koskaan. Saattaa kuitenkin olla että toiset viihtyy metalli-alalla, ja hyvä näin. Suomenkulttuuri tällä alalla on monissa työpaikoissa aika retuperällä.

      Kiitos..

      • 40e

        Palkka oj jätkän haaveena.. 23,25 vastaa sotumaksuineen n, 40e Milläpäs kilpaillaan jos yritys laskuttaa ,,-- saaa laskuttaa es. 40,, elikä sama mikä sun peevelin pelle on hyvä yrittäjänkin mielestä es, 120e on hyvä... kerroppas kun olet noin tietävä mistä näitä liksoi saa???


      • ProHitsiW
        40e kirjoitti:

        Palkka oj jätkän haaveena.. 23,25 vastaa sotumaksuineen n, 40e Milläpäs kilpaillaan jos yritys laskuttaa ,,-- saaa laskuttaa es. 40,, elikä sama mikä sun peevelin pelle on hyvä yrittäjänkin mielestä es, 120e on hyvä... kerroppas kun olet noin tietävä mistä näitä liksoi saa???

        Kyllä niitä mahdollisuuksia tuohon 23,25€/h palkaankin on, mutta turha sitä on odottaa työskennelessä metallifirmassa hitsaajana kylläkään. Yrittäjänä ehkä voisi saada, mutta minusta siinäkin on omat kommervenkit, että viitsiikö lähteä siihen mukaan. Todetaan että konepajateollisuus on hemmetin kilpailtu ala, ja on kovin käsityö voittoista, eli ei jää hirveesti katetta tehdylle työlle, ainakaan pienemissä firmoissa.
        Jollain speciaali hommilla vois saada enemmän katetta ja saakin, kun tekee esim. yksinoikeudella hyvällä diilillä jotain.

        Ja on tällä hetkelläkin jotain duunari paikkoja mistä saa yli 20€/h, mutta ei puhuta metalli-alasta, vaan aloista millä on varaa maksaa, kun on tuottoa. Itse sanoinkin vaihtavani alaa, jossain vaiheessa, ja sitä varten on opiskeltu monta vuotta, ja todetaan että ei ainakaan pienemillä tuloilla tarvitse töitä tehdä. Sitä voi jokainen kohdallaan miettiä, mitä haluaa tehdä sen rahan eteen, kyllä sitä on tarjolla, jos on valmis tekemään töitä sen eteen, ei se koskaan kuitenkaan helpolla tule. Hieman onnea myös tarvitaan.

        Ja pieneksi lisäksi voidaan sanoa, että kyllä isomissa metallifirmoissa on varaa maksaa parempiakin palkkoja, mutta raha virrat kulkevat vaan eri käsiin, kuin työntekijälle. Suomi on työnantaja puolelta monesti ahneuden huippua.

        Ja suomen verotuksesta;
        Suomessa suurimmat tulot on regression piirissä, siis kun yksittäisen henkilön vuositulot nousevat yli 300000 euron, verojen ja maksujen osuus on tuloista laskee samalle tasolle millä 55000 - 75000 euroa vuodessa ansaitsevia verotetaan. eli regressiivisessä verossa veron määrä laskee tulojen noustessa. Tällöin miljonääri maksaa suhteessa vähemmän veroja kuin duunari. näin suomessa. Sitähän korjattiin muutama vuosi vielä enemmän rikkaita suosivaksi, ehkä asiaa pian muutetaan parempaan suuntaan.

        Ja jos lisätään vielä, että tämä tarkoittaa sitä, että verotuksella ei ole sellaista tuloja tasavaa merkitystä, kuin hyvinvointivaltioajattelu sisältää. Keskituloiset suomalaiset rahoittaa suhteellisesti suurimman osan yhteiskunnan ylläpitämistä palveluista.

        Ja suomessa on toiseksi vielä melko alhainen pääomatulon verotus prosentti, jos verrataan muihin pohjois-maihin. Ilmeisesti se tekee tästä niin kilpailukykyisen maan:)


      • metalgirl
        ProHitsiW kirjoitti:

        Kyllä niitä mahdollisuuksia tuohon 23,25€/h palkaankin on, mutta turha sitä on odottaa työskennelessä metallifirmassa hitsaajana kylläkään. Yrittäjänä ehkä voisi saada, mutta minusta siinäkin on omat kommervenkit, että viitsiikö lähteä siihen mukaan. Todetaan että konepajateollisuus on hemmetin kilpailtu ala, ja on kovin käsityö voittoista, eli ei jää hirveesti katetta tehdylle työlle, ainakaan pienemissä firmoissa.
        Jollain speciaali hommilla vois saada enemmän katetta ja saakin, kun tekee esim. yksinoikeudella hyvällä diilillä jotain.

        Ja on tällä hetkelläkin jotain duunari paikkoja mistä saa yli 20€/h, mutta ei puhuta metalli-alasta, vaan aloista millä on varaa maksaa, kun on tuottoa. Itse sanoinkin vaihtavani alaa, jossain vaiheessa, ja sitä varten on opiskeltu monta vuotta, ja todetaan että ei ainakaan pienemillä tuloilla tarvitse töitä tehdä. Sitä voi jokainen kohdallaan miettiä, mitä haluaa tehdä sen rahan eteen, kyllä sitä on tarjolla, jos on valmis tekemään töitä sen eteen, ei se koskaan kuitenkaan helpolla tule. Hieman onnea myös tarvitaan.

        Ja pieneksi lisäksi voidaan sanoa, että kyllä isomissa metallifirmoissa on varaa maksaa parempiakin palkkoja, mutta raha virrat kulkevat vaan eri käsiin, kuin työntekijälle. Suomi on työnantaja puolelta monesti ahneuden huippua.

        Ja suomen verotuksesta;
        Suomessa suurimmat tulot on regression piirissä, siis kun yksittäisen henkilön vuositulot nousevat yli 300000 euron, verojen ja maksujen osuus on tuloista laskee samalle tasolle millä 55000 - 75000 euroa vuodessa ansaitsevia verotetaan. eli regressiivisessä verossa veron määrä laskee tulojen noustessa. Tällöin miljonääri maksaa suhteessa vähemmän veroja kuin duunari. näin suomessa. Sitähän korjattiin muutama vuosi vielä enemmän rikkaita suosivaksi, ehkä asiaa pian muutetaan parempaan suuntaan.

        Ja jos lisätään vielä, että tämä tarkoittaa sitä, että verotuksella ei ole sellaista tuloja tasavaa merkitystä, kuin hyvinvointivaltioajattelu sisältää. Keskituloiset suomalaiset rahoittaa suhteellisesti suurimman osan yhteiskunnan ylläpitämistä palveluista.

        Ja suomessa on toiseksi vielä melko alhainen pääomatulon verotus prosentti, jos verrataan muihin pohjois-maihin. Ilmeisesti se tekee tästä niin kilpailukykyisen maan:)

        Kylläpä sai mielen mustaks, kun luki näistä teidän tuntipalkoista...Ite olen nainen metallialalla, kohta ollu 5 vuotta, ja palkka ei tuon kummosempi..(siis 10,41€) TVR on 4. Teen paljon ylimäärästä työtä, niinkuin naiset yleensä, mutta eipä sitä mitenkään palkasta huomaa! Alan varmaan lorvia, niinkuin miehet, niin heti palkka nousee..!!??


      • ProHitsiW
        metalgirl kirjoitti:

        Kylläpä sai mielen mustaks, kun luki näistä teidän tuntipalkoista...Ite olen nainen metallialalla, kohta ollu 5 vuotta, ja palkka ei tuon kummosempi..(siis 10,41€) TVR on 4. Teen paljon ylimäärästä työtä, niinkuin naiset yleensä, mutta eipä sitä mitenkään palkasta huomaa! Alan varmaan lorvia, niinkuin miehet, niin heti palkka nousee..!!??

        Et kerro minkälaisia työtehtäviä teet? metalliala on aika iso käsite. TVR 4 luokituksen mukaan varmasti tuo on kohdallaan. Kannattaa myös muistaa mistä palkka muodostuu PP(TKO) APO HKO = ATP. Onko teidän yrityksessä tehty TVR luokitukset, mikä ei kuulu yksinomaan työnantajalle. 1 TVR nosto auttaa n. 0,50€/h lisää. Onko HKO osuus jaettu tasapuolisesti jne.?

        Asiassa on niin montaa puolta kuitenkin, ei oikeastaan ole merkitystä kuinka paljon teet ylimääräistä työtä, yleensä monessa pienessä firmassa tehdään töitä sen mukaan kun tulee, eikä välttämättä sen enempää määritelty kenelle ne kuuluu. Aika monessa firmassa, vaikuttaa aika paljon se kenestä pidetään ja kenestä ei, valitettavaa kuin onkin.

        Lama aikana voi olla vaikeaa alkaa nostaa palkkaa kilpailuttamalla, mutta se on yksi tie- jos haluaa samalla alalla työskennellä. Toinen vaihtoehto on vaihtaa alaa, taikka siirtyä koulunpenkille opiskelemaan lisää, ja ehkä hakeutua sen jälkeen parempi tuloisiin töihin.

        Metallin parake järjestelmä kuitenkin mahdollistaa 50% erot palkassa(sukupuoleen katsomatta), vaikka työntekijät tekisivät samaa työtä, ja yhtä paljon. Sen verran vanha ja mätä järjestelmä se on (sitä vanhempi oli parempi). Ja oikeastaan myös kannustaa siihen, koska yrityksessä HKO-osuuskin on jaettava niin että huippu ja huonoin on siinä mukana, vaikka kaikki työntekijät olisivat pirun hyviä. Mutta jollain ne erot on tehtävä työntekijöiden välille, ja tämä erojen hakeminen onkin sitten oma ideologiansa mihin se perustuu:)

        Toivottavasti tämä minun väsynyt kirjoitus selvensi edes vähän:) lisätään myös että palkka ei kuitenkaan ole tärkein asia, mikä motivoi ihmistä työssä:) mutta tärkeää kuitenkin. Ja jos oikeasti enemmän palkkaa selkästi haluaa, töitä pitää tehdä paljon, taikka syntyä rikkaaseen sukuun.


      • tvr sux
        metalgirl kirjoitti:

        Kylläpä sai mielen mustaks, kun luki näistä teidän tuntipalkoista...Ite olen nainen metallialalla, kohta ollu 5 vuotta, ja palkka ei tuon kummosempi..(siis 10,41€) TVR on 4. Teen paljon ylimäärästä työtä, niinkuin naiset yleensä, mutta eipä sitä mitenkään palkasta huomaa! Alan varmaan lorvia, niinkuin miehet, niin heti palkka nousee..!!??

        mitä hittoa, lakasetko lattioita vai miksi noin matala tvr? meillä pelkät napinpainaja-runkkarit on tvr seiskaa :D


    • metallialan perustut

      no huh noita sinun palkkoja...
      olen ollut metallialalla 15 vuotta teen sekalaisia metallitöitä pääasiassa cnc-lävistystä ja en ole euro aikana montaakaan kertaa törmännyt alle 10€ tuntipalkkaan toiminut myös luottamusmiehenä eli saanut tietoa palkoista! kyllä uudellamalla maksetaan metallialalla keskimäärin 11-12€/h ja pääkaupunkiseudulla enemmän!
      olen tällä hetkellä lomautettuna ja saan ansiosidonnaista päivärahaa 73.60/päivä eli jos sen jakaa 8 niin tulee 9.2€
      kyllä ammattitaidosta maksetaa ja se on väärin jos ei arvosta omaa ammattitaitoa ja tekee ilmaiseksi sen josta toinen saa rahaa

      • pois alalta

        Itse sorvarina olen vittuuntunut metallin palkkoihin ja puheisiin.
        Pitkin vuosia on palavereissä inisty, että palkka kustannukset on liian kovat ja teollisuudessa on niin kovat palkka kulut. Teollisuudessa tienaa, joo joo. Sen takia työt valuu ulkomaille. Tätä samaa paskaa
        jauhetaan vuodesta toiseen, viimeksi viime yt- neuvotteluissa. Yt:n teemana oli, että
        palkkoja pitäs laskea 50% tai vauhtia nostaa saman verran. Tän puhujan (karttakepin heiluttajan,kalvomiehen) tienestit 80 t/v. Meillä alottevat sorvat saa 9e/h ja ammattilaiset 12.5-13.5e/h.
        Silloin kun oli töitä. Nyt niitä ei ole, eikä kuulemma tuu koko suomeen jos ei hosuta niin vitusti.
        Ketä on keksinyt, että metalliteollisuudessa on niin kovat palkat, ettei metallimiehelle voi maksaa
        kivuttomasti 13e/h joka tekee työnsä normaalisti.
        Julkisella sektorilla ei ikinä puhuta palkkakuluista. Puhutaan vain palkan pienuudesta.
        Tosin 12e/h on siellä pieni peruspalkka josta palkkahaitari kasvaa ylöspäin.
        Alle 12e/h ei kannata metalli alalle tulla. Melua, paskaa ja jatkuvaa puurtamista.


      • amis on halpa
        pois alalta kirjoitti:

        Itse sorvarina olen vittuuntunut metallin palkkoihin ja puheisiin.
        Pitkin vuosia on palavereissä inisty, että palkka kustannukset on liian kovat ja teollisuudessa on niin kovat palkka kulut. Teollisuudessa tienaa, joo joo. Sen takia työt valuu ulkomaille. Tätä samaa paskaa
        jauhetaan vuodesta toiseen, viimeksi viime yt- neuvotteluissa. Yt:n teemana oli, että
        palkkoja pitäs laskea 50% tai vauhtia nostaa saman verran. Tän puhujan (karttakepin heiluttajan,kalvomiehen) tienestit 80 t/v. Meillä alottevat sorvat saa 9e/h ja ammattilaiset 12.5-13.5e/h.
        Silloin kun oli töitä. Nyt niitä ei ole, eikä kuulemma tuu koko suomeen jos ei hosuta niin vitusti.
        Ketä on keksinyt, että metalliteollisuudessa on niin kovat palkat, ettei metallimiehelle voi maksaa
        kivuttomasti 13e/h joka tekee työnsä normaalisti.
        Julkisella sektorilla ei ikinä puhuta palkkakuluista. Puhutaan vain palkan pienuudesta.
        Tosin 12e/h on siellä pieni peruspalkka josta palkkahaitari kasvaa ylöspäin.
        Alle 12e/h ei kannata metalli alalle tulla. Melua, paskaa ja jatkuvaa puurtamista.

        sorvaaminen on helppoa, turha odottaa yli 10 euron tuntipalkkoja. kannattaa opiskella insinööriksi, jos mielii korkeampaa liksaa. tulee vähän haastavuutta peliin, kun joutuu laskemaan muutakin kuin kierrosnopeuksia.


      • sun inssilaskelmat
        amis on halpa kirjoitti:

        sorvaaminen on helppoa, turha odottaa yli 10 euron tuntipalkkoja. kannattaa opiskella insinööriksi, jos mielii korkeampaa liksaa. tulee vähän haastavuutta peliin, kun joutuu laskemaan muutakin kuin kierrosnopeuksia.

        tekee intialainen inssi neljä kertaa halvemmalla. jos sä inssinä olet joku 40k euron kustannus firmalle niin intialainen laskee ne samat "haastavat" laskut vaikka etätyönä 10k eurolla.


      • 34rt5
        sun inssilaskelmat kirjoitti:

        tekee intialainen inssi neljä kertaa halvemmalla. jos sä inssinä olet joku 40k euron kustannus firmalle niin intialainen laskee ne samat "haastavat" laskut vaikka etätyönä 10k eurolla.

        työt valuu kaukomaille, ei tänne jää tällämenolla mitään teollisuutta.
        Ei siinä enää auta palkkojen laskeminen eikä ne oikeesti Suomessa voi edes laskea siitä pitää ay-liike huolen.
        Ei auta inssin koulutuskaan jollet lähe ulkomaille mitä ne inssit täällä tekis?


      • kyllä osaa
        amis on halpa kirjoitti:

        sorvaaminen on helppoa, turha odottaa yli 10 euron tuntipalkkoja. kannattaa opiskella insinööriksi, jos mielii korkeampaa liksaa. tulee vähän haastavuutta peliin, kun joutuu laskemaan muutakin kuin kierrosnopeuksia.

        muutamia insinöörejä olen sorvin ääressä nähnyt ja eihän siitä mitään tullut


      • metalgirl

        Hyvähän se on miesten siellä kauhistella, miksi tehdään töitä pienellä palkalla..Mutta kun muutakaan työtä ei ole!!! Pienellä paikkakunnalla ei ole varaa valita..Tykkään työstäni, mutta pakko varmaan opiskella lähihoitajaksi, nekin saa parempaaa palkkaa..!!! Jos menet palkastasi valittamaaan, saa luultavasti kehotuksen mennä kotio, tulijoita kyllä on jonoksi asti!! Ei kaikilla ole mahdollisuutta opiskella, asuntolainaa on ja laskutkin olis maksettava.Omaa syytä tietysti tämä tilanne, olis pitäny aikoinaan lukea enemmän..:)


      • 42356
        metalgirl kirjoitti:

        Hyvähän se on miesten siellä kauhistella, miksi tehdään töitä pienellä palkalla..Mutta kun muutakaan työtä ei ole!!! Pienellä paikkakunnalla ei ole varaa valita..Tykkään työstäni, mutta pakko varmaan opiskella lähihoitajaksi, nekin saa parempaaa palkkaa..!!! Jos menet palkastasi valittamaaan, saa luultavasti kehotuksen mennä kotio, tulijoita kyllä on jonoksi asti!! Ei kaikilla ole mahdollisuutta opiskella, asuntolainaa on ja laskutkin olis maksettava.Omaa syytä tietysti tämä tilanne, olis pitäny aikoinaan lukea enemmän..:)

        itselläni oli opiskelun suhteen juuri se rahoitus-ongelma, sillä asuntolaia ja laskuja on paha maksella opiskelijan tuloilla. ratkaisuksi löysin itse aikuisopiskelun työvoimapoliittisessa koulutuksessa, työvoimatoimistosta eivät osanneet minulle tälläisestä kertoa. silloin aloittaessani ja opiskellessani liiton päivät eivät kuluneet ja sain liiton korvauksilla opiskeltua ammattitutkinnon koneistajana, ei niistäkään herkkua ole maksella asuntolainaa, ja nyt olen työttömänä, sitäkään työtä ei ole täällä tarjolla.


      • ProHitsiW
        metalgirl kirjoitti:

        Hyvähän se on miesten siellä kauhistella, miksi tehdään töitä pienellä palkalla..Mutta kun muutakaan työtä ei ole!!! Pienellä paikkakunnalla ei ole varaa valita..Tykkään työstäni, mutta pakko varmaan opiskella lähihoitajaksi, nekin saa parempaaa palkkaa..!!! Jos menet palkastasi valittamaaan, saa luultavasti kehotuksen mennä kotio, tulijoita kyllä on jonoksi asti!! Ei kaikilla ole mahdollisuutta opiskella, asuntolainaa on ja laskutkin olis maksettava.Omaa syytä tietysti tämä tilanne, olis pitäny aikoinaan lukea enemmän..:)

        On myös mahdollisuus käydä töissä ja opiskella. Itse olen tehnyt näin, jo vuodesta 2005 asti oon opiskellut työn ohessa, ja eikä loppua näy:) Vaatii kyllä aika paljon itseltä lähteä sellaiseen mukaan, mutta se oli itselle myös ainoa tie opiskelun maailmaan. Tuskin ainoa velkainen olen kuitenkaan:)


      • ProHitsiW
        ProHitsiW kirjoitti:

        On myös mahdollisuus käydä töissä ja opiskella. Itse olen tehnyt näin, jo vuodesta 2005 asti oon opiskellut työn ohessa, ja eikä loppua näy:) Vaatii kyllä aika paljon itseltä lähteä sellaiseen mukaan, mutta se oli itselle myös ainoa tie opiskelun maailmaan. Tuskin ainoa velkainen olen kuitenkaan:)

        Lisätään vielä, että voit saada rahoitusta opiskeluun http://www.sivistysrahasto.com/ kautta, sinne ohjautuu nykyään liiton rahat yms. Ja sieltä voi saada käytännössä korvausta, opiskelu kuluista, matkoista, opiskelu tarvikkeista jne. Kannattaa tutustua.


      • Huonoko?

        Itse olen ollut 16 vuotta suuressa firmassa pohjanmaalla töissä. CNC-koneistajan hommia nelivuorossa. Vuosiansiot ilman ylitöitä n.40th€. Tuntipalkan ollessa n.18-19€ tunnissa. Silti tuntuu palkka pieneltä...


      • -------
        Huonoko? kirjoitti:

        Itse olen ollut 16 vuotta suuressa firmassa pohjanmaalla töissä. CNC-koneistajan hommia nelivuorossa. Vuosiansiot ilman ylitöitä n.40th€. Tuntipalkan ollessa n.18-19€ tunnissa. Silti tuntuu palkka pieneltä...

        "Silti tuntuu palkka pieneltä... "

        tätä kutsutaan AHNEUDEKSI.


      • HÄ?
        ------- kirjoitti:

        "Silti tuntuu palkka pieneltä... "

        tätä kutsutaan AHNEUDEKSI.

        Onko se ahneutta jos johtotasolla palkat voivat helposti olla luokkaa 100€ tunti ??


      • ahneus on IN
        HÄ? kirjoitti:

        Onko se ahneutta jos johtotasolla palkat voivat helposti olla luokkaa 100€ tunti ??

        Kyllä on. Suomi on maailman kärkimaita yritysjohtotason ahneudessa.


      • prtt
        ahneus on IN kirjoitti:

        Kyllä on. Suomi on maailman kärkimaita yritysjohtotason ahneudessa.

        Kyllä se vaan niin on, että surkeassa mallissa metallityöntekijän palkat on. Itse suoritin Levyseppä-hitsaajan PT:n, ja tein niitä hommia puolitoista vuotta. Palkkaa maksoivat 10.18e tunti, joka ei noussut senttiäkään koko aikana. Vaihdoin lomautuksen myötä Liha-alalle alkupaloittelu hommiin, ja nyt palkka on 11.25 tunti kolmen kuukauden jälkeen, ilman minkäänlaista alan koulutusta. Työhaastattelussa kysyivät ainoastaan kuulumiset ja onko hyvä kunto. Minusta koneistaja tuossa ylhäällä, ja muutkin ihan aiheesta valittavat huonosta palkasta. Jos se huippu- koneistaja saa sen 18e tunnilta, monen vuoden ahkeran oppimisen ja päänpuhki miettimisen jälkeen, ja lihanleikkaaja saa 21e tunnilta nollataulu- hommista muutaman vuoden työnteon jälkeen, sopii kysyä että miks kukaan ei halua olla metallialalla. Nimim. Ei enää koskaan metallihommia!


      • kympillä urakkaa
        prtt kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että surkeassa mallissa metallityöntekijän palkat on. Itse suoritin Levyseppä-hitsaajan PT:n, ja tein niitä hommia puolitoista vuotta. Palkkaa maksoivat 10.18e tunti, joka ei noussut senttiäkään koko aikana. Vaihdoin lomautuksen myötä Liha-alalle alkupaloittelu hommiin, ja nyt palkka on 11.25 tunti kolmen kuukauden jälkeen, ilman minkäänlaista alan koulutusta. Työhaastattelussa kysyivät ainoastaan kuulumiset ja onko hyvä kunto. Minusta koneistaja tuossa ylhäällä, ja muutkin ihan aiheesta valittavat huonosta palkasta. Jos se huippu- koneistaja saa sen 18e tunnilta, monen vuoden ahkeran oppimisen ja päänpuhki miettimisen jälkeen, ja lihanleikkaaja saa 21e tunnilta nollataulu- hommista muutaman vuoden työnteon jälkeen, sopii kysyä että miks kukaan ei halua olla metallialalla. Nimim. Ei enää koskaan metallihommia!

        Näin on metalliala on delannut,mamut saatiin sisään ja palkat alas.
        Ei ole tulevaisuutta koko alalla.Eräässä alan firmassa kokoajan leikataan
        palkkatasoa lähemmäs 10€/h,työtahti jo ihan sairas.

        Miten ne kuvittelee että
        porukka tekee töitä kympillä urakkavauhtia kun saman liksan saa kevyemmälläkin ja
        pienemmällä vaivalla muualtakin?


      • 14.33
        kympillä urakkaa kirjoitti:

        Näin on metalliala on delannut,mamut saatiin sisään ja palkat alas.
        Ei ole tulevaisuutta koko alalla.Eräässä alan firmassa kokoajan leikataan
        palkkatasoa lähemmäs 10€/h,työtahti jo ihan sairas.

        Miten ne kuvittelee että
        porukka tekee töitä kympillä urakkavauhtia kun saman liksan saa kevyemmälläkin ja
        pienemmällä vaivalla muualtakin?

        14,33 oli kun jäin eläkkeelle ja TVR 8.
        Päivätyö ei lisiä.


    • saikkarilla taas

      että muka hyvälle työntekijälle maksetaan hyvin, EI PIDÄ PAIKKAANSA!
      Olen ollut 11v metallialalla ja aina paahtanut täysillä.
      Lopputulos: selkäni on paskana ja olen vasta 32v, palkkani on 10e josta ei jää rahaa edes ruokaan asunto- ja autolainan-lyhennysten jälkeen.
      Ei varaa vaatteisiin, ei mihinkään.
      Nyt olen lopettanut paahtamisen, ei sillä saa kuin vaivoja ittellensä ja terveys menee.
      Tätä on metalliala.
      Kun 11v sitten tulin alalle, palkkani oli vain 7e, silloin tulin ihan hyvin toimeen!
      Autonkin sai tankattua 20 eurolla täyteen.
      Mutta maailma on muuttunut niistä ajoista, kaikki hinnat nousseet, mutta metallin palkat ei nouse samassa tahdissa kuin muut hinnat esim bensa.
      Kohta menee jo 100e että saa tankin täyteen.
      Metallin palkat nousee aina vain 0,5-1% mikä ei riitä mihinkään!
      Ja vituttaa suorastaan kun kaikilla muilla aloilla lakkoillaan ja palkat nousee enemmän kuin metallissa, mutta metalli vaan nöyristelee työnantajia ja tekee huonoja soppareita vuodesta toiseen.
      Metalli on ainoa ala jolla olisi kaikki syy lakkoilla!
      Nykyään siivoojat ja kaupan kassatkin tienaa enemmän kuin me!

      • ei kannata

        siivoojat voi lakkoilla, koska siivoajia tarvitaan aina. samoin myyjiä, ei kaupat lähde suomesta minnekään - toisin kuin metallipuolen tehtaat ja tuotantolaitokset.

        lakkoilemalla sinetöitäisiin koko metallialan tulevaisuus suomessa. joillekin vain parempi pitää palkat maassa ja nöyrtyä työnantajien tahtoon, kuin lähteä kokonaan kouluttautumaan uudelle alalle enää nelikymppisenä. työn saanti näinä päivinä on mitä on.


    • Kneistaja00000

      Aloitin yhdessä yrityksessä 2006 kappaleenvaihtajana tuntiliksa 10 €. 4kk koeajan jälkeen palkka 10.50 € ja kun olin ollut 1 vuoden töissä sain palkankorotuksen yleiskorotuksineen 11.22 €. Puolen vuoden päästä (1.5 v talossa) palkka 11.77 € pyytämättä. Kaksi vuotta talossa 12.13€, pyytämättä. Yleiskorotus ja liiton sopima palkan tasoittaminen pienempipalkkaisille 12.77 €. Pyysin palkan korotusta ja sain 13.27 € 2009. 3 vuotta ja 30 % palkankorotusta. Olen naispuolinen nc-koneistaja. Jostain se on aloitettava, mutta 30 % lisää palkkaa 3 vuodessa on ok!

      • ss444

        päämiehiltäkin tollaset korotukset! " mutta 30 % lisää palkkaa 3 vuodessa on ok! "
        No lisää vauhtia vaan koneelle tupakkitauot pois.


      • erfffhjwd,2pd.d
        ss444 kirjoitti:

        päämiehiltäkin tollaset korotukset! " mutta 30 % lisää palkkaa 3 vuodessa on ok! "
        No lisää vauhtia vaan koneelle tupakkitauot pois.

        ihan naurettavaa palkkatasoa jos alle kakstonnia saa kuukaudessa miten sillä maksellaan omakotitaloja olen sitä miettinyt yön hiljaisina hetkinä


      • prtt
        erfffhjwd,2pd.d kirjoitti:

        ihan naurettavaa palkkatasoa jos alle kakstonnia saa kuukaudessa miten sillä maksellaan omakotitaloja olen sitä miettinyt yön hiljaisina hetkinä

        Todellakin on. jälkeenpäin ajateltuna lomautus tuli sopivaan saumaan, että pääsi pois metallihommista. Nyt puoli vuotta Liha-alalla ja keskituntiansio on 14.55€/t. Pyytämättä. Ja jälleen puolen vuoden päästä tulee euro lisää ikälisineen, vaikka vasta vuosi talossa. Ja aina lisää mitä pitempään on ollu talossa. Mukava niitä metallihommia on harrastuksena on tehdä. Koittakaa viihtyä.


      • 123ruona
        prtt kirjoitti:

        Todellakin on. jälkeenpäin ajateltuna lomautus tuli sopivaan saumaan, että pääsi pois metallihommista. Nyt puoli vuotta Liha-alalla ja keskituntiansio on 14.55€/t. Pyytämättä. Ja jälleen puolen vuoden päästä tulee euro lisää ikälisineen, vaikka vasta vuosi talossa. Ja aina lisää mitä pitempään on ollu talossa. Mukava niitä metallihommia on harrastuksena on tehdä. Koittakaa viihtyä.

        Täällä toinenkin joka vaihtanut alaa. Entinen levyseppähitsari, palkka 11,66 e/t vaihtoi lomautuksen aikana elintarvikealalle. Työhaastattelussa tarjottiin suoraan 14,80 e/t, tähän päälle vielä kaikki lisät joten vuosiansiot nousevat näillä näkymin noin 50 prosenttia metallin aikaisiin. Lisään vielä, että työ on siistiä ja kevyttä sisätyötä, eipä ole ikävä enää noita pajahommia, myykööt kiinalaisille ja puolalaisille jos huvittaa.


      • hitsuri1987
        123ruona kirjoitti:

        Täällä toinenkin joka vaihtanut alaa. Entinen levyseppähitsari, palkka 11,66 e/t vaihtoi lomautuksen aikana elintarvikealalle. Työhaastattelussa tarjottiin suoraan 14,80 e/t, tähän päälle vielä kaikki lisät joten vuosiansiot nousevat näillä näkymin noin 50 prosenttia metallin aikaisiin. Lisään vielä, että työ on siistiä ja kevyttä sisätyötä, eipä ole ikävä enää noita pajahommia, myykööt kiinalaisille ja puolalaisille jos huvittaa.

        Palkkaa ja palkkaa.
        Tässä omat kokemukseni alalta ja palkkaus.

        Ammattikoulusta hitsaamaan. Pääsin konepajalle ja aloituspalkka 12e, parissa vuodessa nousi vähän päälle 14 euroon, jonka jälkeen työt hiipuivat ja aloin etsimään uutta duunia. Kokemusta pelkästään mustasta Migillä. Pian löysin töitä ja pääsin aloittamaan 13 eurolla. Nyt palkka on jo yli sen mitä sain ensimmäisessä paikassa.
        Nykyisessä firmassa palkkaushaarukka pyörii 14-18e välillä riippuen hommasta. Tätä luokkaa palkkaus on varmasti myös muissa paikoissa. Selvää ettei aloituspalkka voi olla mitään 15e, kokenut mieskin aloittaa uudessa paikassa siitä 12 eurosta!

        Öljynporauslautalla, ulkomailla, keikoilla Suomessa ja muut erikoismiehet tienaa tuplaten enemmän.

        Palkkaus ei ole koskaan alasta kiinni, paikasta se on kiinni.

        Jos liksaa saa alle 12e/h niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.

        Kaikki kaverini tienaavat enemmän kuin minä. Tyttöystäväni saa melkein saman siivoojana.
        Ei alle 10e/h palkkoja ole nykypäivänä edes olemassa, täyttä paskaa sanon minä.


      • Ent. metallimies
        hitsuri1987 kirjoitti:

        Palkkaa ja palkkaa.
        Tässä omat kokemukseni alalta ja palkkaus.

        Ammattikoulusta hitsaamaan. Pääsin konepajalle ja aloituspalkka 12e, parissa vuodessa nousi vähän päälle 14 euroon, jonka jälkeen työt hiipuivat ja aloin etsimään uutta duunia. Kokemusta pelkästään mustasta Migillä. Pian löysin töitä ja pääsin aloittamaan 13 eurolla. Nyt palkka on jo yli sen mitä sain ensimmäisessä paikassa.
        Nykyisessä firmassa palkkaushaarukka pyörii 14-18e välillä riippuen hommasta. Tätä luokkaa palkkaus on varmasti myös muissa paikoissa. Selvää ettei aloituspalkka voi olla mitään 15e, kokenut mieskin aloittaa uudessa paikassa siitä 12 eurosta!

        Öljynporauslautalla, ulkomailla, keikoilla Suomessa ja muut erikoismiehet tienaa tuplaten enemmän.

        Palkkaus ei ole koskaan alasta kiinni, paikasta se on kiinni.

        Jos liksaa saa alle 12e/h niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.

        Kaikki kaverini tienaavat enemmän kuin minä. Tyttöystäväni saa melkein saman siivoojana.
        Ei alle 10e/h palkkoja ole nykypäivänä edes olemassa, täyttä paskaa sanon minä.

        Mä menin raksalle tänä kesänä ja aloituspalkka on yli 17 egee eikä lomautuksista tietoakaan eikä paikkakaan ole pk-seutu ja työnantajana iso talo.


      • Neljäs kerros
        Ent. metallimies kirjoitti:

        Mä menin raksalle tänä kesänä ja aloituspalkka on yli 17 egee eikä lomautuksista tietoakaan eikä paikkakaan ole pk-seutu ja työnantajana iso talo.

        Hahhah. Muka raksahommissa 17 euroa. Kyllä on huuhaapalsta tämä.


      • Ent. metallimies
        Neljäs kerros kirjoitti:

        Hahhah. Muka raksahommissa 17 euroa. Kyllä on huuhaapalsta tämä.

        Hahhahhaaaa. Urakalla 20 euroa tunti plus pohjat päälle.


      • Raksa-Reino
        Ent. metallimies kirjoitti:

        Hahhahhaaaa. Urakalla 20 euroa tunti plus pohjat päälle.

        pohjat 10 euroa ja urakalla hikisenä huhkimalla vähän päälle kuullostaa paljon realistisemmalta, terveisin Raksa-Reino.


      • Raksa-Reino
        hitsuri1987 kirjoitti:

        Palkkaa ja palkkaa.
        Tässä omat kokemukseni alalta ja palkkaus.

        Ammattikoulusta hitsaamaan. Pääsin konepajalle ja aloituspalkka 12e, parissa vuodessa nousi vähän päälle 14 euroon, jonka jälkeen työt hiipuivat ja aloin etsimään uutta duunia. Kokemusta pelkästään mustasta Migillä. Pian löysin töitä ja pääsin aloittamaan 13 eurolla. Nyt palkka on jo yli sen mitä sain ensimmäisessä paikassa.
        Nykyisessä firmassa palkkaushaarukka pyörii 14-18e välillä riippuen hommasta. Tätä luokkaa palkkaus on varmasti myös muissa paikoissa. Selvää ettei aloituspalkka voi olla mitään 15e, kokenut mieskin aloittaa uudessa paikassa siitä 12 eurosta!

        Öljynporauslautalla, ulkomailla, keikoilla Suomessa ja muut erikoismiehet tienaa tuplaten enemmän.

        Palkkaus ei ole koskaan alasta kiinni, paikasta se on kiinni.

        Jos liksaa saa alle 12e/h niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.

        Kaikki kaverini tienaavat enemmän kuin minä. Tyttöystäväni saa melkein saman siivoojana.
        Ei alle 10e/h palkkoja ole nykypäivänä edes olemassa, täyttä paskaa sanon minä.

        kertoa noita satujasi. Nykyään palkataan (jos palkataan) pohjapalkalla aina kun mahdollista. Sä unohdat vielä unelmissasi senkin että harva paikka palkkaa enää suoraan työsuhteeseen vaan ottaa ensin vuokrafirman kautta.


      • Ent. metallimies
        Raksa-Reino kirjoitti:

        pohjat 10 euroa ja urakalla hikisenä huhkimalla vähän päälle kuullostaa paljon realistisemmalta, terveisin Raksa-Reino.

        Tällä hetkellä kurssilla ja päiväraha (sis. koulutusrahan) on 110 euroa.


      • Vältä metallia nuori
        erfffhjwd,2pd.d kirjoitti:

        ihan naurettavaa palkkatasoa jos alle kakstonnia saa kuukaudessa miten sillä maksellaan omakotitaloja olen sitä miettinyt yön hiljaisina hetkinä

        "ihan naurettavaa palkkatasoa jos alle kakstonnia saa kuukaudessa miten sillä maksellaan omakotitaloja olen sitä miettinyt yön hiljaisina hetkinä "

        Sanopas se?


      • että näin
        Vältä metallia nuori kirjoitti:

        "ihan naurettavaa palkkatasoa jos alle kakstonnia saa kuukaudessa miten sillä maksellaan omakotitaloja olen sitä miettinyt yön hiljaisina hetkinä "

        Sanopas se?

        asutaan slummivuokrayksiössä ja viikonloput syömässä vanhemmilla (jos niitä vielä on)


      • muopu
        hitsuri1987 kirjoitti:

        Palkkaa ja palkkaa.
        Tässä omat kokemukseni alalta ja palkkaus.

        Ammattikoulusta hitsaamaan. Pääsin konepajalle ja aloituspalkka 12e, parissa vuodessa nousi vähän päälle 14 euroon, jonka jälkeen työt hiipuivat ja aloin etsimään uutta duunia. Kokemusta pelkästään mustasta Migillä. Pian löysin töitä ja pääsin aloittamaan 13 eurolla. Nyt palkka on jo yli sen mitä sain ensimmäisessä paikassa.
        Nykyisessä firmassa palkkaushaarukka pyörii 14-18e välillä riippuen hommasta. Tätä luokkaa palkkaus on varmasti myös muissa paikoissa. Selvää ettei aloituspalkka voi olla mitään 15e, kokenut mieskin aloittaa uudessa paikassa siitä 12 eurosta!

        Öljynporauslautalla, ulkomailla, keikoilla Suomessa ja muut erikoismiehet tienaa tuplaten enemmän.

        Palkkaus ei ole koskaan alasta kiinni, paikasta se on kiinni.

        Jos liksaa saa alle 12e/h niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.

        Kaikki kaverini tienaavat enemmän kuin minä. Tyttöystäväni saa melkein saman siivoojana.
        Ei alle 10e/h palkkoja ole nykypäivänä edes olemassa, täyttä paskaa sanon minä.

        Vai ettei alle kympin palkkoja ole sun mielestä olemassa? Täyttä paskaa sanon myös minä. Paskaa on kyllä koko tuo sun kirjotukseski. Sun kannattaa nyt jo viimein tulla pois sieltä haavemaailmasta.


      • LKSDK
        hitsuri1987 kirjoitti:

        Palkkaa ja palkkaa.
        Tässä omat kokemukseni alalta ja palkkaus.

        Ammattikoulusta hitsaamaan. Pääsin konepajalle ja aloituspalkka 12e, parissa vuodessa nousi vähän päälle 14 euroon, jonka jälkeen työt hiipuivat ja aloin etsimään uutta duunia. Kokemusta pelkästään mustasta Migillä. Pian löysin töitä ja pääsin aloittamaan 13 eurolla. Nyt palkka on jo yli sen mitä sain ensimmäisessä paikassa.
        Nykyisessä firmassa palkkaushaarukka pyörii 14-18e välillä riippuen hommasta. Tätä luokkaa palkkaus on varmasti myös muissa paikoissa. Selvää ettei aloituspalkka voi olla mitään 15e, kokenut mieskin aloittaa uudessa paikassa siitä 12 eurosta!

        Öljynporauslautalla, ulkomailla, keikoilla Suomessa ja muut erikoismiehet tienaa tuplaten enemmän.

        Palkkaus ei ole koskaan alasta kiinni, paikasta se on kiinni.

        Jos liksaa saa alle 12e/h niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.

        Kaikki kaverini tienaavat enemmän kuin minä. Tyttöystäväni saa melkein saman siivoojana.
        Ei alle 10e/h palkkoja ole nykypäivänä edes olemassa, täyttä paskaa sanon minä.

        Samat sanat täältäkin. Metallialan koulutus, työkokemusta alalta yli kymmenen vuotta. Naisystäväni valmistui viime kesänä lähihoitajaksi ja laskennallinen tuntipalkka tilinauhasta katottuna vajaa 12 euroa tunnille, kun ite saan alle 11 euroa tunti. Taitaa olla alan vaihto edessä.


    • höpinäähöpö

      Mitä järkeä tehdä jollakin 8€ tuntipalkalla kun työtyömmystuki asumislisä muut etuudet jotka puhumalla osaat kusettaa tekevät kuukaudessa enemmän kuin tuolla polkuhinnalla tehty työ. HALOO EK ja firmojen johtajat ei olla kiinassa !

    • ewg44q3

      nc-koneistajille on paikkakunnallani maksettu 10 eurosta ylöspäin, mutta suurimmat palkat jotka olen kuullut ovat päättyneet 15 euroon

      • Lohjalainen

        Ja palkka on jotain 12.60€ hujakoilla. TVR on seiskan tuntumassa pyörinyt. TVR:t sun muut on hyvä juttu mutta jos ( ja kun ) yritys ei arvosta rahallisesti monitaitoisuutta, se rupeaa v*tuttamaan pidemmän päälle. Olen tehnyt robottihitsausta ainakin kolmella erilaisella koneella ohjelmoinnit, pulverimaalausta erilaisilla laitteilla, käsinhitsausta, erilaisia kokoonpanotöitä paljon muuta. Mielestäni palkkani ei ole riittävällä tasolla.


    • vm81

      13.13€/h. ylityö, iltavuoro, yötyö. keväällä oli vain vartiointi hommia, eli piti vartioida, ettei kukaan tule urkkimaan erästä projektia, joka oli vasta kehittelyvaiheessa. Sisään sai vain päästä suunnittelijat ja henkilöt jotka testasivat sitä tuotetta.
      Sitten on välillä reissuja, josta työnantaja maksaa kta:n mukaista palkkaa
      amiksen juu kävin, enkä kadu. Mukavaa hommaa.
      10 vuotta kohta oltu töissä ja paljon on metalli hommat siinä ajassa muuttuneet. On ehditty tekemään komennushommiakin, on oltu lomautuksessa, mutta palkkaani olen tyytyväinen, ainakin tällä hetkellä.

    • joojoomies90

      Nyt tarvittais neuvoja saanko oiketa tes mukaista palkkaa?
      työehtosopimuksena metalliliiton tegnologiateollisuus.
      ikää on 21v tällä hetkellä
      3 kesänä kokoonpanijana. eka kesä 7.98e. seuraava 8.4e ja kolmas kesä 8.5e (touko-syyskuu (5kk) ja sain syyskuulta (hko:t 3% ja tuntipalkaksi 8.7e=9.05e )
      muut laitettiin firmasta pois kahdeksi kuukaudeksi. takaisin marraskuun lopulla. Jolloin työsopimuksessa luki 9.15e sanottiin että nostettiin hiukan palkkaa..
      no eka tili ku tuli niin palkka tosiaan 9.15e ja hko:t 0% kävin pääluottamusmieheltä kysyyn asiaan ja se kävi jutteleen sille joka teki työsopimuksen minun kanssa. ja oli sanonut näin: että minulle on palkkaa nostettu että ei tarvi maksaa enään hekoja. no 2 kuukautta olin eli tammikuunloppuun. jolloin työsopimusloppu ja ilmoitettiin jos haluan jatkaa ota yhteyttä vuokrafirmaan. no laitoin vastaan tässä asiassa, mutta saatiin taivutelua vuokrafirman leipiin sillä, että luvattiin varmaksi että töitä on elokuun loppuun. no nyt on työskennelty 3kk vuokrafirman kirjoilla samalla 9.15e palkalla. huomenna uusityösopimus tehdään taas vuokrafirman kautta ja haluaisin tietää onko minua kusetettu? työpaikka on maailman laajuinen n 2400henkilöä työlistävä ja suomessa noin 400 henkeä. työ on elektroniikan kokoonpanoa tvr muilla työntekiöillä TVR4 ja TVR5.


      Eli mitä olen huhuja kuullut 4kk jälkeen täytyy alkaa maksamaan tvr palkkaa ja hko% alkaa maksamaan? pitääkö paikkansa?!


      toiseksi onko tullut firma tehnyt oikein että siirtää vuokra firmalle töihin ja sanoo että sinulla jatkuu varmasti työt sen kautta 7kk!

      työnjohtajalta kyselin että mulle pitäs saada hko:t. sanoi vain että se laittaisi suoriltaan minulle 15% hko:n muttako mulla on 0% nii se ei voi arvioida minua ja en voi saada siten hkoa tällä hetkellä.

      Kertokaa nyt apuja!!

      • Kenkää valittajille

        Tässä apua: lopeta ahnehtiminen, ole iloinen että on töitä, tee työsi mukisematta ja tuki suusi.

        Kthx.


    • entinen duunari

      aikanani ollessa työelämässä sain noin kakskytvuotta sitten 50 markkaa tunnissa,ja jos nyt tehään kymmenen euron tuntipalkalla,niin jos lasketaan,mitä eläminen maksaa nykyään,niin ei tarvi ihmetellä,jos mennään kädestä suuhun!!Elikkä nykyään joutuu syömään enemmän,kun tienaa,ei muutakuin nollalinjaa vaan!!!

      • Hinnat nousseet

        20 vuotta sitten eli vuonna 1991, oli palkkani noin 62-65 mk/h siis noin 10.5€/h.
        Silloinkin se oli surkea liksa urakkatyöstä,verotuskin oli kireää mutta kallista oli kaikki tuolloinkin.

        Palkat pitäisi olla tällä hetkellä ainakin 15 - 17 €/h jotta nykyhinnoilla pärjäisi edes jotenkin.Nyt eläminen on vieläkin kalliimpaa suhteessa markka aikaan.


    • fdgdfgdfgdfg

      Kokemusta CNC koneistuksesta vähän reilu vuosi. Ensin pohjois-savossa 9€/h, nyt satakunnassa 13€/h.

      Jyrkät erot.

    • Se on tosi hauskaa
    • hitsari vuaan

      Kyllähän joka poika peltiä koneella pokkaa.Eikä mikään ihme jos palkka on alta 10/h Jos Ukko leipoo putkisiltaan 20 metriä korkeella Dn 800 neliskanttisesta pyöreeks supparin ees siihen malliin että joku sen suostuu hitsaamaan on se jo ansainnut 13€/h.Sitten nämä hitsarit. X10crmo,X20crmo,nikkeli,titaani,SMO esim YIT yli 20€/h.Itsellä samat luokat ja putkihommia teen ja 17€/h ja päivärahat päälle.

      • Soitto työkkäriin

        Hyvä että nykyään saa sen 9 euroa päivässä. Metallipomot kun ovat alkaneet viimein käsittämään, että mitä itua maksaa palkkaa kun ammattitaitoisia ilmaisia tulijoita on ikkunoista ja ovista asti.


      • tinaaja

        Jo on lennokas tuo YIT yli 20€/h. Olen ollut putkihitsaajana Yit:llä kohta 20v ja lähtöpalkat ei edes ylety tuohon 17€/h. Urakkahommissa jos putket menee metrin korkeudessa vaan suoraa ja on kokoa DN50-100 niin voi päästä lähelle 20€/h. Mutta iso pörssiyhtiö on hinnoitellut niistäkin itsensä jo aikapäivää sitten yli.


    • Korjuumies

      Huollan ja korjaan työstökoneita, trukkeja, valukoneita,yms...Työhön kuuluu myös rautarakenne töitä välillä, sekä hieman koneistusta manuaalikoneilla tarpeen mukaan. Päivävuoro, peruspalkka reilu 14 e tunti.

    • 2225556664441

      no nyt hämmästyin kun luin ketjun ,onko vielä nykypäivänä 10 tuntipalkkoja... 2005 vuonna meillä eräässä pikkufirmassa sai apupojat ja vastatulleet sen 10 tunti, minulla oli 14,20 tuntipalkka. Olen nainen ja jo pois työelämästä, enkä voi kuin ihmetellä tuota 10 palkkaa, siitä on sentään 6v. kun se 10 oli aloituspalkka. Metalliala.

    • Onhan ne

      1-9 portainen metallin järjestelmä. 1 ja 2 luokka alkaa siitä 8 € paikkeilta.

      Siinä näkee kuin paljon oikeasti palkat ovat metallissa jääneet jälkeen.

      Vertailua vuodesta 2004-2011

      KYLLÄ ON VARAA HEITTÄÄ SE 6 % ENSIMMÄISESTÄ VUODESTA NYT HETI JO..

    • hävetkää ahneet

      7-10 euroa on juuri sopiva palkka näistä "apinakin osaa" metallitöistä. Tuota luokkaa kun palkat olisi niin tehtaatkin pysyisivät tässä maassa. Mutta kun ahnehtijoille ei riitä mikään, turha sitten itkeä kun tuli ahnehdittua pikkasen liikaa ja lähin verstas löytyy mantsuriasta.

    • Häpeä itse

      Minkä takia omistajilla sitten on joka vuosi noussut palkka 20-30 % , jos heidän palkan tekijöilleen ei ole varaa maksaa lisää.

      Johto ja omistus on liikaa ahneita.

      • no huhhuh sulle

        Ei jumaliste mikä pösilö! Minkähän takia omistajilla nousee palkat?? Oisko siksi, koska HE OMISTAVAT FIRMAN!!! He ovat firman jumalia, joita ilman koko puljua ei olisi olemassakaan. He saavat nostaa palkkaansa vaikka 5000% jos haluavat. Sillä ei ole mitään tekemistä ahneuden kanssa, vaan työllä ja uurastuksella on saatu yritys kukoistamaan. Työntekijät on pelkkä välitön paha.


      • Heititpä järkevän
        no huhhuh sulle kirjoitti:

        Ei jumaliste mikä pösilö! Minkähän takia omistajilla nousee palkat?? Oisko siksi, koska HE OMISTAVAT FIRMAN!!! He ovat firman jumalia, joita ilman koko puljua ei olisi olemassakaan. He saavat nostaa palkkaansa vaikka 5000% jos haluavat. Sillä ei ole mitään tekemistä ahneuden kanssa, vaan työllä ja uurastuksella on saatu yritys kukoistamaan. Työntekijät on pelkkä välitön paha.

        idio*tti . Ilman nitä työntekijöitä, ei sitä rahaa olisi tullut mitä nostaa osinkoina.


      • koneet vie voiton
        Heititpä järkevän kirjoitti:

        idio*tti . Ilman nitä työntekijöitä, ei sitä rahaa olisi tullut mitä nostaa osinkoina.

        Kuuleppas nytten. Jos kaikki työntekijät olisi mahdollista korvata koneilla, niin heidät olisi korvattu ajat sitten. Syy, miksei suomessa yrittäminen kannata johtuu vain ja ainoastaan työntekijöiden ahneudesta. Kukaan tervejärkinen yrittäjä ei ala maksamaan näille enempää kuin on pakko, oikeastaan saisivat olla iloisia siitä että heille tarjotaan työtä eikä tarvitse istua pe*se homeessa kotona. Työnteko on kuitenkin elämän mielekkyyden kannalta tärkeimpiä asioita.

        Suomalaisilta duunareilta puuttuu nöyryys tyystin ja sitä opitaan vasta kun on liian myöhäistä. Kaikki ay- yms. liikkeet tulisi lakkauttaa oitis ja työnantajien tulisi itse saada päättää paljonko maksavat työntekijöille. Eikä yhtään enempää kuin on välttämätöntä vuokran yms. perusmenojen kattamiseksi. Suomessa jokainen voi alkaa itse yrittäjäksi jos haluaa. Se on nykyajan arjen sankaruutta, ja monen menestystarina on lähtöisin yrittäjyydestä.


      • Monenlaista tarinaa
        koneet vie voiton kirjoitti:

        Kuuleppas nytten. Jos kaikki työntekijät olisi mahdollista korvata koneilla, niin heidät olisi korvattu ajat sitten. Syy, miksei suomessa yrittäminen kannata johtuu vain ja ainoastaan työntekijöiden ahneudesta. Kukaan tervejärkinen yrittäjä ei ala maksamaan näille enempää kuin on pakko, oikeastaan saisivat olla iloisia siitä että heille tarjotaan työtä eikä tarvitse istua pe*se homeessa kotona. Työnteko on kuitenkin elämän mielekkyyden kannalta tärkeimpiä asioita.

        Suomalaisilta duunareilta puuttuu nöyryys tyystin ja sitä opitaan vasta kun on liian myöhäistä. Kaikki ay- yms. liikkeet tulisi lakkauttaa oitis ja työnantajien tulisi itse saada päättää paljonko maksavat työntekijöille. Eikä yhtään enempää kuin on välttämätöntä vuokran yms. perusmenojen kattamiseksi. Suomessa jokainen voi alkaa itse yrittäjäksi jos haluaa. Se on nykyajan arjen sankaruutta, ja monen menestystarina on lähtöisin yrittäjyydestä.

        Monesti pienet yritykset ovat lähteneet siitä, että omistaja on antanut työntekijöilleen hiukan omista voitoistaan ja silloin kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ei ole kumpikaan osapuoli herne nenässä toisilleen, toisin sanoen kaikki tyytyväisiä vaikka omistajalla Audi A8 joka vuosi vaihtuisikin.

        Silloin kun ne kasvaa isoksi, moni asia muuttuu. Tulee joku häikäilemätön TJ , joka ei katso kuin omaa palkkaansa. Eikä pohdi yhtään henkilöstönsä jaksamista.


    • Tervemenoa Kiinaan

      Menköön paska puljut Kiinaan ja omistajat perässä,kellään ei tule ikävä riistäjiä.

    • pe.

      olen tehnynnä metalli hommia. muutin savosta aikoinaan tänne ja purin juuri junavaunun siellä oli keloja. nyt lähden kertomaan muille tekemisistäni...

      • nobody cares

        ketään ei kiinnosta sun juttus joten pidä suusi visusti vain kiinni.


    • gfgtryjg

      Tää yks kirjoittelija, joka leikkii mielikuvituksessaan, jotain omistajaa on mitä ilmeisimmin harhainen. Ei kukaan yrittäjä, jolla on toimiva firma, päästele suustaan noin typeriä kommentteja. Jos kyseisellä hyypiöllä on firma on se varmasti yhden miehen firma, joka ei edes maksa veroja.

    • paskoo jauhat..

      Hyvä että nykyään saa sen 9 euroa päivässä. Metallipomot kun ovat alkaneet viimein käsittämään, että mitä itua maksaa palkkaa kun ammattitaitoisia ilmaisia tulijoita on ikkunoista ja ovista asti.

      Juu,niin ne luuli meidänkin firmassa.
      Tulijoita oli tasan yksi Puolalainen toppahousu,joka ymmärtää koneistuksesta saman kuin äitini.

      paikkoja on auki tänäkin päivänä 2 aarporalle ja kaksi karusellisorville,vaan ei näy edes niitä toppahousuja..

      että se niistä ovista ja ikkunoista..

    • putkiroope

      ei ne isot tulot vaan pienet menot käyttäkää järkeä rahan tuhlauksessa

    • konemyyrä 2

      Mulla oli asentajana palkka 3444,04kk ja tämä oli 21v ja 3kk työsuhteen päättyessä 31.1.2012.Eli tuntipalkka oli 21,66e 159 tuntijakajalla.
      Pekkaset päälle joka kk.
      Vuositulot pyöri 200-280tunnin ylitöillä viimeset 10v,välillä 50-67te.
      Toimin valtion energiafirmassa koneasentajana,otin lopputilin kun en viihtynyt ko.duunissa.
      Sain hieman paremman peruspalkan tällä kokemuksella pienestä pumppuja/erillaisia teollisuuden koneita maahantuovasta yrityksestä.

    • aadolf80

      ihme asennevammasia pomon pers..n nuolioita jos hyvä palkka on ahnehtimista!!!
      itse ainakin teen työtä rahan takia enkä minkään muun.
      eikä kiinnosta pätkääkään esittää pajan ahkerinta duunaria ku ei siitä mitää kultamitalia jaeta ku lopputili korkeintaan ku menee firmalla asiat päin honkia..

    • turku1

      lukenut teidän tarinoita enkä pysty tajuamaan kuka idiootti menee mettallialan töihin edes alle 13e ihan naurettavaa jos vähääkään osaa hommiaan. itsellä 7vuotta metalli hommia täynnä ja voin kertoa että on pikkasen yli tuplat parempi palkka, jos joku pomo maksaa 10e tunnissa ni ettekö osaa sanoa että työnnä kymppis perseesees laita toinen siihen lisää niihan ok homma hah hah. huomaa että on maailma tyhmiä täynnä.

      • ÄläpäKurkottele

        Työhön voi mennä 13€ palkalla ihan hyvin ja ainakin täällä pohjoisessa se on ihan normaalitasoa. Sanoisin että normaali taso on jopa alle. Muistakaa perisuomalainen viisaus, että "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa!" ...Toisaalta johtajat tienaa kahta-kolmeakymppiä tunnissa ja jotkut yrittäjät monikertaisesti enemmän, mutta muistakaa: "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa!"


      • älänöyristele

        13e ja ostovoima nollassa, että älä nyt perkele väitä sitä normaaliksi, vittu.


    • masa-78

      Virhe tuli aikaan tehtyä kun tuli mentyä metallilinjalle amikseen.No oma vika kun ei tullu opiskeltua kunnolla peruskoulussa että olis päässy johonkin kunnon alalle.Olin 20vuotta muissa hommissa kunnes firma lopetti ja nyt työkkäri lykkää metallihommiin jotka ei kiinnosta yhtään.Niissä pajoissa on niin saamarin typerää ja junttia porukkaakin ettei senkään takia kiinnosta pätkääkään.Rautaa saat vääntää hiki päässä paskalla palkalla ja paikat on paskana viimestään 50veenä.Kyllä kattelen ihan muita hommia.

      • joopajooooooo00

        se on kun ihmiset ei halua valita alaa joka kiinnostaa... luuletko että elämäsi meni pilalle huono peruskoulu menestyksen takia? oletko koskaan kuullut ammattikorkeakoulusta? jos lukioon olisit päässyt niin et sieltäkään kovin päteviin hommiin pääse helpolla ennen korkeampaa koulutusta


      • joopajooooooo00

        tässä vinkki: valitse ala / työ jota on mukava tehdä. tuttu on työtön ja hänelle tarjotaan monenlaista koulutusta ynm.

        mietin vain että miten kestit 20 v? itse olen nuori ja tiedän jo nyt että en vuottakaan jaksaisi metallipajalla ...amis koulutus on ja luultavasti samaa alaa amk opiskelemaan , ennustan että tällä menolle menisi paikat paskaksi jo 5 v


    • heidenhhainnn

      20 vuotta koneistusta takana ei samassa pajassa mutta kuitenkin. Ohjelmoin Heidenhain, Fanuc, Siemens. Sorvin ja pystykaraisen jyrsimen sekä manuaalisorvaan keskiraskaita kappaleita. Tuntipalkka 13.30 Rehellisesti sanottuna ja ei vuorolisiä eikä muitakaan lisiä. Metalliala ei ehkä paras mihin lähteä.

      • Nöyränäkonttaat

        Ja joka aamu sä sorvin ääreen meet, sahamaan omaa ja muidenkin oksaa altasi, hieno mies!


      • hmmm1123

        omasta mielestäni metallialan koulutuksen harvoin pitäisi jäädä pajatöihin. syvennä osaamistasi koko elämäsi ja hups saat työn josta ehkä nautitkin

        jos luulet että g koodin ulkoa opettelu ja perusasioiden osaaminen (jonka toistamista vuodesta toiseen) vie pitkälle elämässäsi niin tyydy palkkaan

        hirveetä palkkaa hirveestä hommasta. toivottavasti osaat ohjelmointi ohjelmia kuten mastercam, heidenhainin oma , sorvaus camit edes. nyky koneistajan ei tarvitse osata g kodia ulkoa paitsi pientä muutoksia koneen äärellä, vaan mallintaa ja tehdä työstörata tietokoneella.

        mutta tämän takia toisille ihmisille maksetaan enemmän, koska ne toiset ihmiset tajuavat yksinkertaiset asiat ja menevät eteenpäin elämässä . ei sen erityisempiä tai fiksumpia, mutta motivaatio osui oikeaan paikkaan


    • heidenhainn

      Miten niin?? Ei näistä hommista saa enempää nyrkkipajoissa tiedän kyllä...

    • Ångpanna

      Ei meillä ehkawalla nyt ihan nuin pienellä tehdä mutta on hyvät hommat kuljeskellaan energialaitoksella kaupungin miesten kanssa ja tehdään niitten hommat (ne ei yleensä itte viitti ja joskus eivät osaa)

    • hitsooja

      Kyllä ainakin täällä Savon perukoilla metallimiehelle maksetaan kunnon palkkaa, Kaikkine lisineen 15-20 ekua tunnille.

    • UrbaaniSontaa

      Joo, en ole kuullut kenenkään koskaan saavan alle 12 euroa ainakaan konepajoissa. Missään päin Suomea. Keskipalkka on yleensä jotain 15 euroa ilman lisiä. Itse sain ensimmäisessä kesätyössä ensimmäistä kertaa työstökoneen ääressä jo 12 euroa junnuna.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe