Nenäleikkaus kokemuksia?

ihmettelijäinen

Heippa.

Eli mulla on joskus lapsuudessa murtunut nenä, jolle ei silloin tehty mitään. Nykysin vanhempana nenä on kovasti tukossa ja vino. Väliseinä on suoristettu jokunen vuosi sitten, mutta ei apua. Sivu profiilit on ihan erilaiset ja haluisin leikkauttaa nenäni. Onko siis ketään jolla olisi tehty nenäleikkaus vastaavanlaisista syistä? eli että vain suoristuksen/toiminnallisuuden takia (ei septoplastia leikkaukset). Auttoiko leikkaus? Tuliko nenästä oikeesti suora? Itse oon kovin huolissani, tulisiko koko leikkaus edes onnistumaan...

59

13854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi nenä

      Moikka.Minut leikattiin vasta äskettäin ja minulla oli lapsena murtunut nenä ja rustovaurioitakin oli.Siihen aikaan ei lääkäriin viety moisen takia joten nenä jäi kyömyiseksi ja sangen epänaiselliseksi.Nenäleikkaus tehtiin nukutuksessa ja kesto oli 3h ja vino ja ahtautunut väliseinä korjattiin myös.Nenän muoto muuttui täysin ja sitten nenäni kärkeäkin vähän muotoiltiin uuteen profiiliin sopivaksi..Olen tosi tyytväinen tulokseen-yksityisesti leikattiin ja sain kela-korvaustakin.,,ja mikä tärkeintä-ilma kulkee eikä nenu ole tukossa! Olis pitänyt korjauttaa aikasemmin jo...

      • kysymydskiä

        mites toi sitte jos menee plastiikkakirurgille leikkaamaan nokkaa, kun se on murtunut vuosia sitten ja hengityksen kanssa ongelmia niin pyydetäänkö siihen kelalta korvausta jotenkin erikseen ja pitääkö se sitten plastikkakirurgin ja muiden asianomaisten kanssa sopia että kela korvaa. mitkää vakuutukset eikait tämmössiä enää korvaa? ja ilman tota hengitys ongelmaa ei taida tulla mitään korvauksia.


      • ihmettelijäinen...

        Muovattiinko sulla myös luuta? Vai oikasivatko vaan väliseinän ja tekivät rustoille jotain? Kun mulla on suora väliseinä, mutta vino nenä muuten. Oliko sulla leikkauksen jälkeen kovasti turvotusta? Mua huolestuttaa jos ne oikasee mun nenän et siit tulis jostai syystä isompi tms...


      • uusi nenä
        ihmettelijäinen... kirjoitti:

        Muovattiinko sulla myös luuta? Vai oikasivatko vaan väliseinän ja tekivät rustoille jotain? Kun mulla on suora väliseinä, mutta vino nenä muuten. Oliko sulla leikkauksen jälkeen kovasti turvotusta? Mua huolestuttaa jos ne oikasee mun nenän et siit tulis jostai syystä isompi tms...

        kyllä voi kysyä leikkaavalta lääkäriltä mitä mahdollisuuksia on saada kela.korvausta..ja saat kokonaishinta-arvion.Minulta piti muovata luuta ja rustoa ja ties vaikka mitä..samalla sitten nenänkärki muotoiltiin uuteen nenääni sopivammaksi..siitä en tietenkään saanut kela.korvausta koska se oli ulkonäkö-asia.Turvotusta kesti 3 viikkoa ja sellaista pientä (mitä muut ei huomannu) noin puoli vuotta..Kyllä kannatti käydä...olen todella tyytyväinen! Ota selkoa ja käy vaikka ensin konsultaatiossa ja kysele mieltäsi painavat asiat...siitä se lähtee...


      • nokkispokkis
        uusi nenä kirjoitti:

        kyllä voi kysyä leikkaavalta lääkäriltä mitä mahdollisuuksia on saada kela.korvausta..ja saat kokonaishinta-arvion.Minulta piti muovata luuta ja rustoa ja ties vaikka mitä..samalla sitten nenänkärki muotoiltiin uuteen nenääni sopivammaksi..siitä en tietenkään saanut kela.korvausta koska se oli ulkonäkö-asia.Turvotusta kesti 3 viikkoa ja sellaista pientä (mitä muut ei huomannu) noin puoli vuotta..Kyllä kannatti käydä...olen todella tyytyväinen! Ota selkoa ja käy vaikka ensin konsultaatiossa ja kysele mieltäsi painavat asiat...siitä se lähtee...

        kauanko nenä on tukkoinen nenäleikkauksen jälkeen? mulle tehtiin iso operaatio jossa luuta ja rustoa ja väliseinää korjattiin...ja nenän sisälle jätettiin viikoksi lastat ja nenän päälle myös,Ärsyttävää kun nokka täynnä kuivunutta verta eikä niistelläkään saa...No olen onnellinen kuitenkin että operaatio tehtiin ! sattuukohan lastojen poisto kovin...


      • Nenunen
        nokkispokkis kirjoitti:

        kauanko nenä on tukkoinen nenäleikkauksen jälkeen? mulle tehtiin iso operaatio jossa luuta ja rustoa ja väliseinää korjattiin...ja nenän sisälle jätettiin viikoksi lastat ja nenän päälle myös,Ärsyttävää kun nokka täynnä kuivunutta verta eikä niistelläkään saa...No olen onnellinen kuitenkin että operaatio tehtiin ! sattuukohan lastojen poisto kovin...

        nokkispokkis. Kuinka paljon tuollainen operaatio tuli maksamaan ja kuka leikkas?


      • nokkis pokkis
        Nenunen kirjoitti:

        nokkispokkis. Kuinka paljon tuollainen operaatio tuli maksamaan ja kuka leikkas?

        Mulla operaatiolle tuli hintaa hiukan yli 6300e..sain myös kela-korvausta ahtauneesta ja vinosta väliseinästä...kun tukki mun nokkaani..hengitys ei käytännössä kulkenut toiselta puolelta ollenkaan..J.Kostiainen operoi.


      • kelakorcaus?
        nokkis pokkis kirjoitti:

        Mulla operaatiolle tuli hintaa hiukan yli 6300e..sain myös kela-korvausta ahtauneesta ja vinosta väliseinästä...kun tukki mun nokkaani..hengitys ei käytännössä kulkenut toiselta puolelta ollenkaan..J.Kostiainen operoi.

        että paljonko kela tosta korvasi?


      • 123minä
        kelakorcaus? kirjoitti:

        että paljonko kela tosta korvasi?

        Tietääkseeni Kela korvaa aloittajan kuvailemasta leikkauksesta 10% eli septoplastia leikkauksen hinnan...


      • aöjsfjasjafj
        123minä kirjoitti:

        Tietääkseeni Kela korvaa aloittajan kuvailemasta leikkauksesta 10% eli septoplastia leikkauksen hinnan...

        Te, jotka olette olleet nenäleikkauksessa, onko leikkaus aiheuttanut tukkoisuutta tai hajuaisitin heikentymistä?


      • yks leikattu
        aöjsfjasjafj kirjoitti:

        Te, jotka olette olleet nenäleikkauksessa, onko leikkaus aiheuttanut tukkoisuutta tai hajuaisitin heikentymistä?

        Ei hajuaisti heikentynyt, ehkä vähän helpommin tulee syksyisin, talvisin tukkoisuutta, mutta kyllä mää sen kestän, koska nenäni oli niin kauhean näköinen. Jo ennen leikkausta ajattelin, että onhan se aika ymmärrettävää ja mahdollistakin, että kun nenäkudokseen kajotaan, jotain pientä limakalvo-ongelmaa voi tulla.
        Ei ole kuitenkaan ollut häiritseväksi asti. Aerobicissa, juoksemassa jne. voin käydä ihan hyvin, ei tunnu mitään ylimääräistä "tukkoisuutta".


      • + - 0
        aöjsfjasjafj kirjoitti:

        Te, jotka olette olleet nenäleikkauksessa, onko leikkaus aiheuttanut tukkoisuutta tai hajuaisitin heikentymistä?

        Kyllä hävisi hajuaisti väliseinän oikaisussa. Myös ihmeellistä sierainten ulkoista turvotusta silloin tällöin. Leikkaus kyllä avasi vähän toista sierainta mutta tukkeutti samalla toista.


      • Anonyymi
        uusi nenä kirjoitti:

        kyllä voi kysyä leikkaavalta lääkäriltä mitä mahdollisuuksia on saada kela.korvausta..ja saat kokonaishinta-arvion.Minulta piti muovata luuta ja rustoa ja ties vaikka mitä..samalla sitten nenänkärki muotoiltiin uuteen nenääni sopivammaksi..siitä en tietenkään saanut kela.korvausta koska se oli ulkonäkö-asia.Turvotusta kesti 3 viikkoa ja sellaista pientä (mitä muut ei huomannu) noin puoli vuotta..Kyllä kannatti käydä...olen todella tyytyväinen! Ota selkoa ja käy vaikka ensin konsultaatiossa ja kysele mieltäsi painavat asiat...siitä se lähtee...

        Hei ! Lääkäri varoitteli vähän etukäteen,että kipu voi olla oikeesti jälkeen todella kova? Oliko sinulla kuinka kovat kivut ja miten pitkään?


    • mitenkäs

      jos mulla on nenä murrettu ja korjattu (vakuutus maksoi) ja on vielä korjauksen jälkeen vinon oloinen, niin saanko uuden korjauksen ilmaiseksi? kysyin äidiltäni asiasta ja hän sanoi että saan sen tehtyä vasta täysi-ikäisenä nenän kasvun takia. onko asia tosiaan näin ja mihin mun kannattais ottaa yhteyttä sitten jos se on mahdollista kun täytän 18? valaiskaa vähän. :D nuo kaksi pystysuoraa luuta on siis hieman eri malliset ja sen näkee kun tarkasti kattoo ja olen myös tunnustellut ja varmistanut tämän asian.

    • exkyömynen

      Toki kannattaa jos nenä ei ole esteettisesti hyvä,..ja jos on vaikka vinoa väliseinää tms niin luulisi että vakuutus korvaa,,,

    • Pethei68

      Viikko nenä leikkauksesta takana. huomenna aamusta poistetaan levyt nenästä sisältä. Oli kaikin puolin huomattavasti kivuliaampi ja hankalampi operaatio kun itse ensin kuvittelin. Mulla korjattiin nenän väliseinät uusiksi ja samalla se suoreni.
      Leikkaus ei kestänyt kuin reilu tunnin. pahinta koko operaation jälkeen oli kun kotona loppui lääkkeittein vaikutus niin nenä meni täysin tukkoon ja oli heltin kipee. Tukkoisuutta eli täys limaa ja räkää jatkui 6 päivää. Sen jälkeen olo on ollut hiukan parempi.

      • hyvä tuli!

        Miksi särky oli niin kovaa? siis otitko riittävästi kipulääkettä? mä sain sairaalasta mukaani muutaman kovemman kipulääkkeen ja sitten reseptin mukaani.No lääkkeet auttoi ja otsaani ja nenääni särki mutta ei mitään mahdotonta.Leikkaus kesti melkein 4h ja kotona pidin jäähilelstä kylmää pakastimessa viilennettyä pikku pyyhettä otsan silmien nenän päällä..ei pahoja mustelmiakaan.Nenääni tiputtelin keittosuolatippoja ja siten räkä tuli pois.Toki helpotti kun saatiin lastakin poistettua viikon päästä..


      • 18+7

        mulla lastat maanantaina pois! oon ihan innoissani :)) mulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja, ei siis yhtikäs minkäänlaisia. Vähän sitä kyllä ihmettelen... Toivottavasti ovat korjanneet arpeeksi.


      • 18+7
        18+7 kirjoitti:

        mulla lastat maanantaina pois! oon ihan innoissani :)) mulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja, ei siis yhtikäs minkäänlaisia. Vähän sitä kyllä ihmettelen... Toivottavasti ovat korjanneet arpeeksi.

        Nenästäni tuli mainio! Leikkauksesta nyt siis kolmisen kuukautta. Kyömy siis poistettiin ja väliseinää vahvistettiin. Toivottavasti lopputulos pysyy tällaisena. Mitään komplikaatioita tai kipuja ei ole ollut vieläkään.

        Ja isonenu:(, olet aivan oikeassa, nenäleikkaukset eivät ole Suomessa kovin yleisiä. Täällä on pari vahvaa alan osaajaa, jotka pystyvät hinnoittelemaan leikkaukset miten huvittaa. Kannattaa valita paras leikkaaja.

        Itse kävin Luhtilla Virossa.


    • isonenu:(

      Missä olette käyneet? Tietääkseni nenäleikkaukset eivät ole Suomessa kovin yleisiä. Minulla on isältä peritty, järkyttävän iso ja ruma nenä, olen halunnut korjauttaa sen jo lapsesta asti. Pelottaa hirveästi tuleeko lopputuloksesta hyvä, kun joutuu todennäköisesti korjaamaan sekä luun että nenän kärjen...

    • saberjhan

      mulla oli yks kysymys oliko sun nenä vinossa vai?

    • essi88

      Olin nenäleikkauksessa muutama päivä sitten, ulkomailla tosin. Alunperin piti olla ihan vain kosmeettinen korjaus, mutta lääkäri totesi, että toisessa sieraimessa oli pala luuta, joka tukki hengitystien (itse luulin tukkoisuuden johtuvan allergiasta). Mitä luulette, olisiko mahdollista saada kelalta/vakuutuksesta jotain korvausta näin jälkikäteen?

    • Timi96

      Kävin nenäleikkauksessa murtuneen nenän takia ja leikkauksesta on nyt noin pari viikkoa aikaa. Nenän väliseinää suoristettiin ja nenän luuta taltattiin kapeammaksi käytettiin rustosiirteitä.
      Aluksi pelotti hieman kun ei tiennyt minkä näköinen nenä sieltä lastan alta paljastuu. Hieman järkytyin kun nenä oli silti vähän "epämuodostuneen" näköinen kun lasta ensimmäisen viikon jälkeen otettiin pois ja uudet teipit laitettiin. Teippien kanssa olin viikon verran tyytyväinen ja uskalsin lähteä ulos, mutta teippien poiston jälkeen nenäni oli silti paksumpi toiselta puolelta luun kohdalta ja taas nenänpää paksumpi toiselta puolelta, joka teki nenästä kokonaisuudessaan epäsymmetrisen vaikka turvotusta vielä onkin. Toivotaan vain, että nämä kohdat nenässä, jotka luovat epäsymmetriaa ovat vain turvotusta kun leikkauksestakin on vasta pari viikkoa.

      Nenäni oli jo ollut siis ennestään luun kohdalta paksu, vino, sekä epäsymmetrinen etu-, viisto-, ja sivuprofiileista.

      Kertokaa omia kokemuksia tähän koskien ja kiitos jo paljon etukäteen!

    • klkl

      Oma leikkausaika varattu, kiinnostaisi kuulla lisää muiden kokemuksia. Tehtiinkö leikkaus päiväkirurgisena vai olitteko yön sairaalassa? Miten ensimmäinen yö sujui? Missä vaiheessa sai pestä hiukset? Menikö iho lastan alla huonoon kuntoon? Mietityttää että miten nopeasti ulkonäkö on ok, onko parin viikon jälkeen sen näköinen että kehtaa mennä töihin?

      Kiitos kaikille vastauksista! Oma operaationi on pitkään harkittu, odotan innolla ja tietysti myös jännityksellä.

    • Jud

      Klkl. Itsekin olen nyt varannut ajan alustavasti. Minua jännittää kun kävin konsultaatiossa ja sanottiin, että kun nenää madalletaan niin sieraimien sivuista joudutaan leikkaamaa palat. Arvet jäisi tuohon sierainten kaareen piiloon. Onko kenelläkään leikattu sieraimien sivuista pois? Kenelle menet leikkaukseen? Mitä sinulle tehdään?

      • Klkl

        Tatu Tarkka leikkaa. Leikkauksessa suoristetaan vino väliseinä joka vaikuttaa hengitykseen ja myös ulkonäköön. Samalla muokataan nenää sopusuhtaisemmaksi. Luotan Tatun ammattitaitoon, mutta toki leikkaus on silti jännittävä juttu. Kävin muuallakin konsultaatiossa, mutta Tatu vakuutti asiantuntevuudella, on myös todella mukava. :)


    • Goldiess

      Heippa, itsekin tässä olen ollut jo useamman kuukauden ajan varaamassa konsultaatiota Kaarlo Ståhlbergille, jännittää ja pelottaa nii kauheesti vaan kun tosiaan ikinä ei missään leikkauksessa ole ollut... Nenä kyllä on mulla aika kamalassa kunnossa kahden murtuman vuoksi ja ikää vasta 25 että ehkä kannattaisi tässä vaiheessa hoitaa homma pois alta.
      Kaikki kauhuskenaariot vaan pyörii mielessä nukutuksen yms suhteen ja että lopputulos ei vastaa ollenkaan odotuksia

      • Klkl

        Ymmärrän pelkosi. Ajattelin aiemmin että en uskalla mennä leikkaukseen tai nukutukseen. Erään terveyspulman takia jouduin muutama vuosi sitten nukutusleikkaukseen, ja totesin että ei se niin hurjaa olekaan. En tarkoita että leikkauksiin pitäisi mennä huvikseen, onhan niissä riskinsä. Mutta silloin kun on tarvetta, kannattaa asia hoitaa. Nukutuskokemuksia on monenlaisia, oma nukutukseni sujui viimeksi kaikin puolin hyvin, nukahtaminen sujui niinkuin yleensäkin mutta nopeasti, olo oli heräämisen jälkeen ok. Toivotaan että nenäleikkaus menee samoin.

        Omaa nenäleikkaustani olin varovasti pohtinut aiemmin, kunnes tänä keväänä koin tietynlaisen herätyksen; minun rahat, minun nenä ja minun onnellisuuteni. Tehtyäni päätöksen leikkauksesta olo oli helpottunut. Jokaisen kannattaa tietysti harkita tarkkaan.

        Lisättäköön vielä että ei onni koostu pelkästä ulkonäöstä. Mutta ihminen joka on elänyt huomiotaherättävän nenän kanssa, tietää miten paljon se vaikuttaa. Sitä ei voi piilottaa mitenkään, se hallitsee kasvoja ja saa ihmiset kommentoimaan ikävästi.


    • Goldiess

      Joo, oon monilta kuullutkin tuosta nukutuksesta että ei se loppujen lopuksi paha kokemus ollutkaan. Itellä vaan kaikki kauhuskenaariot pyörii mielessä.
      Oma leikkaukseni olisi aika laaja, pitäisi suoristaa koko nokka ja sit viilata hieman kyömyä sekä muotoilla nenänpäätä. Oon kuullut Kaarlo Ståhlbergistä hyviä kokemuksia joten hän olisi se kenen uskaltaisin antaa leikata. Uskon että lopputulos olisi paljon parempi että nykytilanne, pelottaa vaan jos nenä ei jollain tavalla sopisikaan kasvoihini ym, tai että näyttäis jotenki leikatulta..

    • Klkl

      Joo munkin klyyvarissa riittää kyllä työtä, samat jutut kuin sinulla. On vähän ristiriitainen olo; toisaalta toivon että muutos on tarpeeksi iso, mutta toisaalta haluan että nenä ei ole liian erinäköinen. No, luotan kyllä kirurgiin, meillä on yhtenevä näkemys asiasta. Luulenpa että sitä on itsekin tavannut ihmisiä joilla on leikattu nenä, mutta sitä ei vain tiedä koska nenä on näyttänyt luonnolliselta. Kerron sitten mikä on lopputulos omalla kohdallani. :) Mutta kannattaa mennä leikkaukseen vasta kun on varma asiasta, muuten voi olla henkisesti aika raskas juttu.

    • Expl

      Kyllä taas viron markkinointi pelaa. Miten nenäleikkaus voisi olla tavallisempi virossa, siis väkilukuunko verrettuna. Jokainen ymmärtää, että nuo mielipiteet eivät perustu mihinkään faktaan.
      Itse tiedämme, että Suomessa Esteettisen kirurgian yhdistyksen järjestämillä nenäkursseilla Tampereella ja Helsingissä on ollut suurin osa Suomen esteettisen plastiikkakirurgian toimijoista. Samoin työkseen nenäleikkauksia tekevät plastiikkakirurgit käyvät maailmalla nenäkirurgian kokouksissa ja pitävät itsensä ajantasalla. Näissä kokouksissa harvoin näkee virolaisia, jotka eivät yleensä ole edes näiden organisaatioiden jäseniä. (poikkeuksiakin on, muistan ainakin yhden ) Suomessa myös yksityissairaalat pitävät huolta, ettei leikkauksia tee henkilöt, joilla ei ole niihin riittävää koulutusta.
      Meillä Suomessa "hands on koulutusta" nenäkirurgiaan ovat tuoneet plastiikkakirurgeille Riccardo Mazzola MD, Milan, Italy Kirill Pshenisnov MD, Yaroslav, Russia, Jyri Hukki, M.D.,Helsinki, Hannu Lehtonen MD , Helsinki, Matti Pakkanen MD, Tampere /Helsinki, Timo Pakkanen MD, Helsinki, Antonio Fuente Del Campo, Mexico, Robert A. Ersek, M.D., Texas, USA, Gilbert Aiach, Ranska, Riccardo Mazzola, Italia, Rudolf Meyer, Sveitsi,Henry Delmar, Ranska, Tor-Göran Henriksson, Ruotsi, Rodolphe Meyer, Sveitsi
      Jacques Levignac, Ranska, José Guerrerosantos, México, Fredrick Nicolle, Englanti, Ronald P. Gruber, USA. Tärkein kouluttajamme on olleut Gilbert Aiach yhdeksänä perättäisenä vuonna.
      Kun menet nenäleikkausta varten vastaanotolle, on hyvä jos tiedät, että kyseinen plastiikkakirurgi käy säännöllisesti esim Dallasin nenäkokoukessa tai on Amerikan esteettisen kirurgian tai nenäkirurgian yhdistyksen jäsen.

    • Goldiess

      Itsellä nokka on todella kookas mutta en haluakkaan mitään pientä nöpönenää, vaan sievemmän ison nenän :) juurikin itse miettinyt samaa että tarpeeksi muutosta mutta ei liikaa. Tosiaan täältä lukenutkin monilta leikatuilta että kukaan ei lähipiiristä olisi edes huomannut nenän muuttuneen, tätä toivon itsekin. Tämä koko asia mietityttää paljon kun ei löydy asialle ns. Kohtalotovereita kuin täältä netistä :D ainoastaan tästä olen puhunut omalle miehelle kun tuntuu että saa sitten jonkun pinnallisen ja turhamaisen leiman jos alkaa jollekkin lähipiiristä kertomaan. Onhan nenäleikkaukset Suomessa vielä osittain tabu.
      Klkl / milloin leikkauksesi on?

      • Klkl

        Leikkaus on ensi viikolla. :) Joo eipä näistä juurikaan julkisesti/omalla nimellä puhuta. Nenäleikkauksiin liittyy tiettyä kaksinaismoralismia; isoa nenää haukutaan, mutta myös leikkauttamista kritisoidaan.

        Itsekään en kaipaa nöpönenää, mutta en halua että nenä on niin hallitseva kuin se nyt on. Kaiken lisäksi, vaikka nenäni on iso niin ilma kulkee huonosti. :D


    • Willma5

      Minkä ikäisiä te olette jotka leikkaukseen olette menossa?
      Itse olen 20 ja vuosia haaveillut nenän korjauksesta. Kuinkahan helposti otetaan näin nuoria potilaita?

      • pineado

        Ikäasiaa kannattaa kysyä lääkäriltä. Itse luulen ettei tuo ikä ole este kun on täysi-ikäinen ja jos leikkaukselle on selkeä tarve, ja oma ajatusmaailma on tasapainossa. En tiedä minkä ikäisille nenäoperaatioita tehdään eniten, mutta luulenpa että leikkauksen hinta nostaa leikkaukseen menijöiden keski-ikää. Hintoja näkee yritysten nettisivuilta, äkkiä siihen Suomessa hujahtaa se 6000-9000e jos ei ole mikään pikkujuttu kyseessä.


      • Nuori20

        Itse kävin nenäleikkauksessa nuorena. Elämäni paras päätös. Leikkauksesta ei ole vielä kovin pitkä aika ja paranemisprosessi on edelleen käynnissä, mutta jo nyt tulos on todella hyvä. Ikääni ei kyseenalaistettu ollenkaan, minulla oli leikkaukseen syynä sekä vanha murtuma että ihan synnynnäisiä juttuja. Jos vaikutat lääkäristä ihan täysipäiseltä ja odotuksesi leikkauksen suhteen ovat realistiset, nuori ikä ei varmasti ole este. Mielestäni parempikin mennä nuorena, jos leikkausta on kuitenkin harkittu jo monta vuotta.


    • onhyväollayksin

      Itselle kävi hieman samoin mielen kanssa. Tosin asia vaikutti jatkuvasti ihan väärin.

    • Jud

      Klkl - Miten leikkaus meni? Mielelläni lukisin kokemuksiasi kuinka leikkaus sujui, onko kipuja jne? - oma leikkausaikani lähenee :)

      • Klkl

        Leikkaus meni hyvin. :) Nukutuksesta herätessä oli ok olo, söin pian heräämisen jälkeen, lepäilin ja pääsin muutaman tunnin päästä kotiin. Nenään ei laitettu tamponeja, sisällä on tukena silikonilevyt tms jotka otetaan pois samalla kuin tikit. Nenän päällä on teippaukset, ei lastaa. Niin kuin moni muukin on sanonut, tukkoinen nenä on tässä se tukalin juttu, koska vaikeuttaa nukkumista, syömistä ja puhumistakin. Parin kolmen päivän jälkeen tukkoisuus rupesi helpottamaan, toki nenä on edelleen tukkoinen mutta varsin siedettävä. Kipuja ei ole ollut, tosin söin ohjeen mukaan tulehduskipulääkettä.

        Silmien alle tuli pienet mustelmat ja kasvoissa on ollut vähän turvotusta, ei mitään hurjaa kuitenkaan. Nenä on tietysti turvoksissa, juuresta turvotus on pikkuhiljaa laskenut. Turvotuksesta huolimatta voin sanoa että sivuprofiili näyttää entiseen verrattuna selkeästi paremmalta. Toki lopullisen tuloksen ja kärjen muodon näkee vastaa turvotuksen hävittyä, mutta olen luottavaisin ja hyvillä mielin.

        Tähän asti kaikki on siis sujunut hyvin, innolla ja jännityksellä odotan miltä lopputulos näyttää. Kotona lepäily on tietysti vähän tylsää ja tukkoisuus on epämukavaa, mutta ne ovat varsin pieniä murheita hyötyyn nähden. (Hetken mielijohteesta tai pikkujutun takia ei mihinkään operaatioon kannata tietenkään lähteä). Sanokoot jotkut nenäleikkausta turhaksi ja pinnalliseksi, itse olen tyytyväinen ratkaisuuni ja koen sen vaikuttavan positiivisesti jo nyt. En aio korjailla ulkonäköäni enempää, nautin siitä että nenä ei enää vei huomiota. Tunnetta on vaikea kuvailla, ne joilla on huomiota herättävä piirre ulkonäössä, tietävät mitä tarkoitan.

        Mikäli joku haluaa jutella tai kysellä aiheesta tarkemmin, voi laittaa tänne sähköpostiosoitteensa niin laitan viestiä. :) Kunhan turvotus häviää niin kirjoitan myös tänne mikä oli lopputulos. :)


    • Cznä

      Kiva kuulla noita kokemuksia nii helpompi sit itellä mennä kyseiseen operaatioon! :)
      Klkl/ murrettiinko sulta iha luita leikkauksessa?

    • Goldiess

      Klkl/ Joko sait teipit pois? Miten menee? :)

    • Klkl

      Hyvin menee. :) Nenä on edelleen selkeästi turvoksissa, mutta eipä siihen muut vissiin kiinnitä huomiota. Innolla odotan että turvotus vähitellen häviää ja nenä sievistyy. Arpikohta on myös koholla, mutta eiköhän se siitä tasoitu. Kaikki on sujunut hyvin, mukava kun voi vähitellen lisätä liikuntaa ja muutenkin elää aika normaalisti. Nenää täytyy tietysti varoa, mutta en koe sitä hankalaksi asiaksi.

      Tsemppiä niille jotka ovat menossa leikkaukseen!

    • Rrian

      Kuinka isoja muutoksia suomalaiset plastiikkakirurgit sitten yleensä tekevät nenäleikkauksissa?
      Mulla on murtuman takia väliseinä nenässä vino ja se täytyy korjata jossai vaiheessa kun ei henki oikeen kulje toiselta puolelta.
      Luuosassa on myös epäsymmetriaa nii mietin josko hoitais molemmat viat samassa leikkauksessa.. Yksityiselle tietenkin täytyy mennä. Pelottaa vaa ajatus pitkästä toipumisesta että kuinka kauan tarvis olla töistä pois..Ja että huomaako muut että on käyty operaatiossa.

      • Klkl1

        Oma sairauslomani oli 3 viikkoa, se oli ihan riittävä. Toki nenä oli silloin vielä turvonnut, mutta ihan ok. Kukaan ei ole kysynyt mitään, ei edes sukulaiset. Joko eivät ole huomanneet tai sitten ovat kohteliaita eivätkä utele.

        Omasta leikkauksestani on nyt 4kk, paraneminen on mielestäni edistynyt hyvin. Arpi ei juurikaan enää pullota, ja nenän turvotus laskee edelleen vähitellen. Nenään on palannut tunto, eikä se tunnu niin kovalta kuin toipumisen alkuvaiheessa. Olen edelleen tyytyväinen että menin leikkaukseen, ja tyytyväinen myös leikkauksen lopputulokseen. Tai no, lopullinen tulos selvinnee vasta vuoden päästä leikkauksesta. :)


    • haaveneito

      Mitkä on siis tarkalleen ollut teidän koko nenän muokkauksen summa? Olen jo pitkään pohtinut nenäni leikkausta, eihän se nyt mitenkään hirveältä näytä, mutta mietin nenääni jatkuvasti ja tiedän ettei se omaan esteettiseen silmään näytä millään lailla siltä miltä haluaisin ja toivoisin. Olen kyllä suhteellisen nuori vielä, mutta olen varma tästä. Kasvoni näyttää erittäin lapsenomaiselta (huonolla tavalla) ja haluaisin päästä siitä piirteestä eroon. Nenän muotoa haluaisin muokata suoremmaksi ja kapeammaksi.

    • Puluq

      Hei, katsokaapa sarjaa nimeltä kauneuden hinta. Ensiviikon jaksossa ilmeisesti nenäleikkaus ainakin mainoksesta voi päätellä missä näyttää hetken nuorta naista voimakkaasti vinon nenän kanssa.

      • Jud

        Mielenkiinnolla odotan jaksoa. Tuossa viimejakson pinokkionenässä en huomannut muutosta.


    • Goldiess

      Mä en varannut sit sitä leikkausaikaa mitä tänne aikasemmi kirjoittelin. Oikeastaan mulla on tullu jonkinlainen herätys tän asian suhteen. Miten mun elämä tulis muuttuu jos leikkauksessa kävisin.. Oon avautunut asiasta parille ystävälle ja jokaisessa meissä on jokin virhe, ts. Kukaanhan ei ole täydellinen ja se tekee ihmisestä kiinnostavan. Mua on nätiksi kehuttu, itsetunto mulla on melko kohdillaan vaikka nenästäni mä en edelleenkään tykkää ja tulenkohan ees ikinä tykkäämään. Mulle yks plastiikkakirurgi on sanonut että mun kasvot on muutenkin epäsymmetriset. Ja heti perään että se ei todellakaan ole aina huono asia.
      Mä oon alkanu keskittyy tärkeimpiin asioihin mun elämässä ja oon yrittäny korostaa mun hyviä puolia :) oon alkanu meikkaa taas päivittäin mitä en ennen tehnyt kun en kokenut sen hyödyttävän mitään.
      Nenäleikkausta en tuomitse milläänlailla. Parantaa varmasti monen itsetuntoa ja ihmisen täytyykin voida rakastaa itseään jotta pystyisi myös muitakin :) mä päädyin nyt kuitenkin elämään mun "persoonallisen" nenäni kanssa, ikä on vielä nuori että eihän tässä tiedä jos joskus 10 vuoden päästä sitä rohkaistuu tekemään asialle jotain.

    • Yuli

      Vieläkö?

    • Bnosie

      Hei. Täällä yksi joka on käynyt ison nenänsä vihdoin leikkauttamassa. Leikkauksesta nyt kolme viikkoa ja toipuminen käynnissä. Nrnään tehtiin aika iso remontti niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, mm. Suoristusta ja kyömyn poistoa sekä väliseinän oikaisua. Töissä ei kukaan huomannut kun palasin sinne kahden viikon päästä leikkauksesta. Haava oli yllättävän haalea jo viikon kuluttua leikkauksesta. Turvotusta nenässä on mutta ei niin häiritsevää etteikö sen kanssa pärjäisi. Mahtavaa että uskalsin tämän haaveen viimein toteuttaa! :)

      • Jud

        Kenellä kävit? Onko ollut mitään komplikaatioita?


      • Klkl1

        Kiva kuulla että olet tyytyväinen! Omasta operaatiostani on nyt puolisen vuotta, ja olen edelleen onnellinen uudesta nenästäni. Tulos on sopusuhtainen ja luonnollinen, ei leikellyn näköinen. Tiedän että aina lopputulos ei vastaa toivottua, tai muutokseen on vaikea tottua. Itse koin nenän alusta asti omaksi, nyt vanhoja kuvia katsoessa tuntuu oudolta että tuollainenko se vanha nenä oli.

        Tuntuu hassulta jos jossain taivastellaan plastiikkakirurgilla käyviä ihmisiä, hymyilen mielessäni että niin, minä olen yksi niistä "kauhean pinnallisista". :) Ihan tavallinen tallaaja joka säästi ja toteutti haaveensa.


    • isonokka

      Olen kärsinyt isosta nenästä jo ala-asteelta lähtien. Yläasteella kiusaaminen sitten vasta alkoikin... Mitä tahansa sanoinkin luokassa niin kiusaajien kommentti oli aina "ole sinä isonokka vaan hiljaa". Bussissa ja muissa julkisissa paikoissa huudeltiin ja nolattiin. Iloisesta lapsesta kasvoi itsemurhaa hautova teini, se oli niin pahaa. Aikaisemmin olin myös luokan priimus, mutta kiusaamisen päästyä kunnolla vauhtiin oli pakko lintsata koulusta kun en pystynyt menemään. Kiusaamista oli vielä lukiossakin.
      Aikuisenakin joku saattoi sanoa, ompas sulla iso nokka. Baarissa humalaiset usein kommentoivat sitä. Leikkautin nenän yli kolmekymppisenä ja ainoa mikä harmittaa, on se ettei siihen ollut aikaisemmin mahdollisuutta. Nenä tosiaan on pilannut koko elämäni. Nyt ns. normaalinenäisenä olen saanut itsetuntoni ja elämäni kuntoon.
      Vituttaa lukea kommentteja, joissa ihmiset moralisoivat ja haukkuvat pinnallisiksi leikkauksessa kävijät. Normaalinenäinen ei voi ikinä ymmärtää, miltä tuntuu hävetä omia kasvojaan koko elämänsä.

    • viisasaikuinenneuvoo1902

      Nenäleikkaus on todella vaikea operaatio niin kirurgin kuin paranemisprosessin kannalta.

      Jos suunnittelet nenäleikkausta, mieti ensin olisiko jokin kevyempi vaihtoehto tilalle parempi, esim:
      - pieni leukaimplantti jolloin nenä jää vähemmän hallitsevammaksi kasvoissa
      - täyteainepistoksilla voi muovata nenää, esim. kyömy lähtee kun sen ylä- ja alapuolelle laitetaan hieman korotusta
      - meikkivarjostuksilla voi kaventaa ja muotoilla nenää edestäpäin katsottuna
      - korosta silmiä ja huulia vahvalla meikillä jolloin huomio kiinnittyy enemmän niihin
      - kokeile erilaista kulmakarvojen mallia
      - korkea ja tuuhea kampaus pienentää kasvoja

      Nenäleukkauksen riskejä ja haittoja voivat olla mm.
      - hengitysvaikeudet nenän kautta
      - niistämisvaikeudet
      - tunto-ongelmat, tunnottomuus, hermokivut
      - nenän palelu kylmässä ulkoilmassa
      - tyytymättömyys lopputulokseen
      - arvet
      - nukutuksen tai leikkauksen aiheuttamat komplikaatiot

      • Klkl1

        Huoh, onhan toi kirjoitus provo, onhan. :D

        Kaikissa leikkauksissa on aina riskinsä. Itse en ole kärsinyt noista listatuista haitoista, paitsi hetkellisesti tunnottomuudesta ja palelusta kovalla pakkasella, asia kuitenkin korjaantui paranemisen myötä. Henki kulkee nyt paljon paremmin kun väliseinää on suoristettu, ja arpi on hyvin huomaamaton ja haalenee koko ajan. Ja kuten aiemminkin kirjoitin, lopputulos on oikein hyvä. Ne jotka kärsivät nenästään, ymmärtävät mitä tarkoitan: oi sitä tunnetta kun sovituskopissa tai valokuvissa ei tarvitse kauhistua sivuprofiilistaan, vaan voi ihailla sitä. :)


      • Leikattu
        Klkl1 kirjoitti:

        Huoh, onhan toi kirjoitus provo, onhan. :D

        Kaikissa leikkauksissa on aina riskinsä. Itse en ole kärsinyt noista listatuista haitoista, paitsi hetkellisesti tunnottomuudesta ja palelusta kovalla pakkasella, asia kuitenkin korjaantui paranemisen myötä. Henki kulkee nyt paljon paremmin kun väliseinää on suoristettu, ja arpi on hyvin huomaamaton ja haalenee koko ajan. Ja kuten aiemminkin kirjoitin, lopputulos on oikein hyvä. Ne jotka kärsivät nenästään, ymmärtävät mitä tarkoitan: oi sitä tunnetta kun sovituskopissa tai valokuvissa ei tarvitse kauhistua sivuprofiilistaan, vaan voi ihailla sitä. :)

        Ei varmaan ole provo, vaan realismia. En ole itse tekstiä kirjoittanut, mutta kaikki kuvatut ongelmat pääsin kyllä kokemaan. Nenäleikkaukseni siis epäonnistui täydellisesti. Entisen ruman nenän tilalla on eri tavalla ruma nenä joka on kipeä, tukkoinen ja arpinen. Korjausleikkaukset ei oo auttaneet. Haaveilen usein siitä miten pääsisin takaisin siihen hetkeen kun suostuin leikkaukseen. Nyt vain kiittäisin konsultaatiosta ja kävelisin ulos. Ja hengittäisin 😔

        Olen vilpittömästi iloinen sun puolesta ja usko pois, antaisin mitä tahansa tuosta tunteesta sovituskopissa!


      • Klkl2
        Leikattu kirjoitti:

        Ei varmaan ole provo, vaan realismia. En ole itse tekstiä kirjoittanut, mutta kaikki kuvatut ongelmat pääsin kyllä kokemaan. Nenäleikkaukseni siis epäonnistui täydellisesti. Entisen ruman nenän tilalla on eri tavalla ruma nenä joka on kipeä, tukkoinen ja arpinen. Korjausleikkaukset ei oo auttaneet. Haaveilen usein siitä miten pääsisin takaisin siihen hetkeen kun suostuin leikkaukseen. Nyt vain kiittäisin konsultaatiosta ja kävelisin ulos. Ja hengittäisin 😔

        Olen vilpittömästi iloinen sun puolesta ja usko pois, antaisin mitä tahansa tuosta tunteesta sovituskopissa!

        Viittasin tuolla provolla siihen osuuteen missä ehdotettiin meikkiä yms epäsuhtaisen nenän korjaamiseksi. Kyllä se nenä on yhtä iso, oli paljon silmämeikkiä tai ei.

        Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, tsemppiä asiaa pohtiville!


      • Anonyymi
        Leikattu kirjoitti:

        Ei varmaan ole provo, vaan realismia. En ole itse tekstiä kirjoittanut, mutta kaikki kuvatut ongelmat pääsin kyllä kokemaan. Nenäleikkaukseni siis epäonnistui täydellisesti. Entisen ruman nenän tilalla on eri tavalla ruma nenä joka on kipeä, tukkoinen ja arpinen. Korjausleikkaukset ei oo auttaneet. Haaveilen usein siitä miten pääsisin takaisin siihen hetkeen kun suostuin leikkaukseen. Nyt vain kiittäisin konsultaatiosta ja kävelisin ulos. Ja hengittäisin 😔

        Olen vilpittömästi iloinen sun puolesta ja usko pois, antaisin mitä tahansa tuosta tunteesta sovituskopissa!

        Saisko vertaistukea, itse pilasin elämäni kun leikkautin nenäni 😧


    • Anonyymi

      Klkl / vieläkö luet palstaa? Itse harkitsen menemistä Tatu Tarkalle nenäleikkaukseen. Tehtiinkö sinulle paljon muutoksia nenään? Murrettiinko luuta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1756
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1292
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1243
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1146
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1137
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      594
      1103
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      954
    Aihe