miksen saa xanoria?

pää hajoo

mielenterveystoimiston lääkäri ei sitä suostu määräämään, joten yritin tässä "uusia" reseptin tavallisen terveyskeskuksen kautta. xanoria minulle ei ikinä ole määrätty, joten eivät myöskään antaneet reseptiä. ihmettelen tässä vaan, miten sitten sain aiemmin cipralexia samanlaisella puhelinsoitolla, vaikkei sitäkään lääkelistassani lukenut. se oli vahinko, koska sekoitin cipralexin toiseen lääkkeeseen, jossa vielä eri vaikuttava aine, ja ajattelin saman onnistuvan nytkin.

oli kyllä turhan tyly vastaanotto tällä kertaa.

tiedän bentsojen aiheuttavan riippuvuutta, mutta alkaa tämä ahdistus ja tuska käydä niin ylivoimaiseksi (henki ei kulje, oksettaa, en kykene tapaamaan ihmisiä ja aina vaan harvemmin uskallan ulos kämpästäni), etten jaksa enää tätä paskaa. monet SSRI-lääkkeet olen kokeillut, myös efexoria, supriumia, lääkkeitä minkä nimeä en nyt muista, ja ovat joko pahentaneet ahdistustani tai masentaneet entisestään. melatoniinia ja mirtatsapiinia olen syönyt nukahtamiseen, kuten levoziniakin, joka teki musta itsemurha-alttiin zombin. mikään näistä lääkkeistä ei ole toiminut yhdessä eikä erikseen, vaikka eri annoksia on kokeiltu. sen lisäksi, että pahentavat henkistä olotilaani, fyysiset sivuvaikutukset on sietämättömiä.

olen joskus kokeillut xanoreita, ja ovat auttaneet ahdistukseen, eikä mielikään ole ollut niin maassa niitä syödessä. tämän olen kertonut lääkärilleni, mutta ilmeisesti saa jotain bonusta kun määrää serotoniinia yms välittäjäaineen tuhooja paskaa. muuta lääkkeiden väärinkäyttöä minulla ei ole, alkoholi on ainoa päihde mitä käytän ja sitäkin hyvin harvoin. tiedän monella olevan mielipiteensä xanorista, mutten kaipaisi nyt mitään valistusta. on diagnosoitu keskivaikea/vaikea masennus (vähän vaihtelee vuodenajan mukaan), ahdistushäiriö, rajatilapersoona ja sosiaalisten tilanteiden pelko, joka on viime aikoina käynyt ylivoimaiseksi kiitos ahdistuksen ja masennuksen, joita syömäni lääkkeet on pahentaneet. lääkäri ehdottaa sairaalahoitoa, mutta aiempi reissuni siellä oli hyödytön, ja haluaisin mennä työharjoitteluun. haluaisin olla ilman lääkkeitä, mutta vanne kiristää liikaa.

pitääkö mun siis mennä yksityiselle, vai saanko apua sieltäkään? kiitos, jos joku osaa auttaa.

37

7547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • depr.+gad

      voinut yrittää uusia jotain jolle sinulla ei ole edes uusittavaa reseptiä?!

      SSRI-lääkehän nyt on aivan eri asia kuin bentzo ja nykyisin julkinen välttää kirjoittamasta alpratsolam-reseptejä. Näin on ollut jo pitkään.

      Miksi juuri Xanor? Miksi ei jokin muu bentzo?

      En tiedä miten sinun kohdallasi yksityinen psykiatri asian näkee, itse olen käyttänyt jo pitkään satunnaisesti Xanoria ahdistuneisuus- ja paniikkikohtauksiin. Samoin Diapamia ja saan aivan normaalisti niille reseptit, psykiatrini kirjoittaa 4*C-kappaleen määrän kummallekin lääkkeelle, Diapamille ja Xanorille.
      Toki peruslääkkeenä minulla on muu kuin bentzo joka on tosiaankin vain akuuttiahdistuneisuuteen.

      Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia reseptien uusimisen suhteen, tosin hoitosuhteenikin on vakaa, olen käynyt saman psykiatrin vastaanotolla yli 8 v.

      ps. mitään bonuksen saantia on turha epäillä. Sen sijaan lääkäriä lienee oudoksuttanut se että :"xanoria minulle ei ikinä ole määrätty," ...."olen joskus kokeillut xanoreita, ja ovat auttaneet ahdistukseen"

      Eli olet hankkinut Xanorit muualta kuin sinulle kirjoitetulla reseptillä:(

    • ,,,

      Itse käytin bentsoja liki 20 vuotta, sitten kun pääsin eroon niistä tajusin, että mikä minua oli ahdistanut .. Siis juuri kyseiset lääkkeet. Nykyään rentoudun ainoastaan kannabiksella, eikä ole mitään ongelmia. Tosin sekään ei kaikille sovi ja on luvatonta, mutta itse veisaan siitä 5.

    • gyugu

      Lähde thaimaahan niin saat just niitä lääkkeitä joita haluat ja niin paljon kuin sielu sietää.

      Itse sain psyk. polin lääkäriltä temestat, diapamit, tenoxit, imovanet, kaikki mahdolliset kun lähetin "kauppalistan" kirjekuoressa vastauskuorella varustettuna. Tosin tämä lääkäri ei oikein itsekään vaikuttanut täysin työkykyiseltä. Olisin tarvinnut puoltavan lausunnon terapiaa varten mutta lääkäri koki sen liian työlääksi joten helpommalla pääsi reseptejä kirjoittamalla. Että semmoisia tohtoreita. Valitettavasti tämä tohtori ei toimi yksityisellä sektorilla. Oven takana olisi jono; kaikki nistit ja hörhöt.

    • Pentsoilija

      sulle ei ole koskaan kirjoitettu Xanoria.

      1. "mielenterveystoimiston lääkäri ei sitä suostu määräämään, joten yritin tässä UUSIA reseptin " ??

      2. "xanoria minulle EI IKINÄ OLE määrätty, joten eivät myöskään antaneet reseptiä" ??

      3. "OLEN joskus KOKEILLUT xanoreita, ja ovat auttaneet ahdistukseen", ??? Millä tavalla, mistä sait?

      4. "muuta lääkkeiden väärinkäyttöä minulla ei ole, ALKOHOLI on ainoa päihde mitä käytän" Joopa joo

      5. "haluaisin mennä työharjoitteluun. haluaisin olla ilman lääkkeitä, mutta vanne kiristää liikaa."

      6. "lääkäri ehdottaa sairaalahoitoa, mutta aiempi reissuni siellä oli hyödytön"

      Kyllähän kohta 5 ja 6 ovat täysin ristiriidassa. Mene hoitoon.

      • ap

        huomasit varmaan lainausmerkit? sain siis muutama kuukausi sitten uusittua reseptin, jota minulla ei ollut ikinä ollut, kun soitin terveyskeskukseen. kyllä soittivat sieltä mielenterveystoimistoon tarkistaakseen asian, ja vaikka mulla ei oltu ikinä määrätty cipralexia, terveyskeskuksen lääkäri sitten kirjoitti reseptin tapaamatta minua tai edes itse puhumatta kanssani. tahallani en väärää lääkettä lähtenyt silloin hakemaan, vaan muistin nimen väärin, ja kai nekin oli linjalla jotain sekoilleet. joten koska tällaista voi käydä, ajattelin onnistuvani uudestaan. en onnistunut, eikä syyn pitäisi mielestäni olla se, että kyseessä on hyvin erilainen lääke, koska yhtälailla voi cipralex olla minulle haitallinen ja mielenterveystoimiston lääkärillä tiedossa olla syy määräämättä sitä minulle, mitä taas eivät terveyskeskuksen lääkärit tiedä.

        myöhemmin sanoin mielenterveystoimiston lääkärille sekoittaneeni lääkkeet, mutta se uusi reseptin, jota ei ollut ikinä itse kirjoittanut.

        xanor sen takia, että siitä minulla on kokemusta, muista ei. voi olla, että olisi joku parempi lääke vielä ihan eri lääkeryhmästä, mutta mikä sanoo, että mielenterveystoimiston lääkäri on oikeammassa siinä, mikä mulle sopii ja mikä ei, kuin olen itse? aika paljon ne määräilee samantapaisia lääkkeitä tai vaan muuttelee annosta, vaikka miten kertoisi ko lääkkeen olevan epäsopiva. sivuvaikutuksia ei ole, ne ovat vain oireita sairaudesta.


        "Itse sain psyk. polin lääkäriltä temestat, diapamit, tenoxit, imovanet, kaikki mahdolliset kun lähetin "kauppalistan" kirjekuoressa vastauskuorella varustettuna. Tosin tämä lääkäri ei oikein itsekään vaikuttanut täysin työkykyiseltä. Olisin tarvinnut puoltavan lausunnon terapiaa varten mutta lääkäri koki sen liian työlääksi joten helpommalla pääsi reseptejä kirjoittamalla."

        tässäkin ihan hyvä esimerkki siitä, etteivät lääkärit ole kaikkitietäviä jumalia - eivätkä (välttämättä) ajattele potilaan parasta, vaan omaa työtaakkaansa.

        tiesin kyllä kun kirjoitin viestini, että jonkun on pakko tulla aukomaan päätään, mutta ihan turhaa se on. jos sulla on joku hätä, yritä keksiä vähän kehittävämpi keino hoitaa se pois kun aukoa tuntemattomille ihmisille. jos ihminen pystyy just ja just elämään todellisessa maailmassa ilman lääkkeitä (vähän rajoitetusti kyllä), niin miksi sulkea se sairaalaan? jos ihminen haluaa edetä elämässään ja tienata, miksi se pitäisi estää? sairaalahoito maksaa yhteiskunnalle, mutta se tuskin laihduttaa sun tiliäs millään tavalla.

        kiitos kuitenkin ihan asiallisista vastauksista. uskon, ettei bentsot poikkea muista lääkkeistä millään tapaa siinä, että voisivat pahentaa/aiheuttaa oireita, joita niiden pitäisi hoitaa. lääkkeetön maailma olisi niin paljon terveempi, mutta se tuskin tulee toteutumaan. voihan sitä rypeä paskassa loputtomiin ja heittäytyä sairaalakuntoiseksi, en vaan tajua miksi itse tekisin niin, kun koko elämä edessä ja tiedän, että on keinoja myös pärjätä elämässä.


      • JB
        ap kirjoitti:

        huomasit varmaan lainausmerkit? sain siis muutama kuukausi sitten uusittua reseptin, jota minulla ei ollut ikinä ollut, kun soitin terveyskeskukseen. kyllä soittivat sieltä mielenterveystoimistoon tarkistaakseen asian, ja vaikka mulla ei oltu ikinä määrätty cipralexia, terveyskeskuksen lääkäri sitten kirjoitti reseptin tapaamatta minua tai edes itse puhumatta kanssani. tahallani en väärää lääkettä lähtenyt silloin hakemaan, vaan muistin nimen väärin, ja kai nekin oli linjalla jotain sekoilleet. joten koska tällaista voi käydä, ajattelin onnistuvani uudestaan. en onnistunut, eikä syyn pitäisi mielestäni olla se, että kyseessä on hyvin erilainen lääke, koska yhtälailla voi cipralex olla minulle haitallinen ja mielenterveystoimiston lääkärillä tiedossa olla syy määräämättä sitä minulle, mitä taas eivät terveyskeskuksen lääkärit tiedä.

        myöhemmin sanoin mielenterveystoimiston lääkärille sekoittaneeni lääkkeet, mutta se uusi reseptin, jota ei ollut ikinä itse kirjoittanut.

        xanor sen takia, että siitä minulla on kokemusta, muista ei. voi olla, että olisi joku parempi lääke vielä ihan eri lääkeryhmästä, mutta mikä sanoo, että mielenterveystoimiston lääkäri on oikeammassa siinä, mikä mulle sopii ja mikä ei, kuin olen itse? aika paljon ne määräilee samantapaisia lääkkeitä tai vaan muuttelee annosta, vaikka miten kertoisi ko lääkkeen olevan epäsopiva. sivuvaikutuksia ei ole, ne ovat vain oireita sairaudesta.


        "Itse sain psyk. polin lääkäriltä temestat, diapamit, tenoxit, imovanet, kaikki mahdolliset kun lähetin "kauppalistan" kirjekuoressa vastauskuorella varustettuna. Tosin tämä lääkäri ei oikein itsekään vaikuttanut täysin työkykyiseltä. Olisin tarvinnut puoltavan lausunnon terapiaa varten mutta lääkäri koki sen liian työlääksi joten helpommalla pääsi reseptejä kirjoittamalla."

        tässäkin ihan hyvä esimerkki siitä, etteivät lääkärit ole kaikkitietäviä jumalia - eivätkä (välttämättä) ajattele potilaan parasta, vaan omaa työtaakkaansa.

        tiesin kyllä kun kirjoitin viestini, että jonkun on pakko tulla aukomaan päätään, mutta ihan turhaa se on. jos sulla on joku hätä, yritä keksiä vähän kehittävämpi keino hoitaa se pois kun aukoa tuntemattomille ihmisille. jos ihminen pystyy just ja just elämään todellisessa maailmassa ilman lääkkeitä (vähän rajoitetusti kyllä), niin miksi sulkea se sairaalaan? jos ihminen haluaa edetä elämässään ja tienata, miksi se pitäisi estää? sairaalahoito maksaa yhteiskunnalle, mutta se tuskin laihduttaa sun tiliäs millään tavalla.

        kiitos kuitenkin ihan asiallisista vastauksista. uskon, ettei bentsot poikkea muista lääkkeistä millään tapaa siinä, että voisivat pahentaa/aiheuttaa oireita, joita niiden pitäisi hoitaa. lääkkeetön maailma olisi niin paljon terveempi, mutta se tuskin tulee toteutumaan. voihan sitä rypeä paskassa loputtomiin ja heittäytyä sairaalakuntoiseksi, en vaan tajua miksi itse tekisin niin, kun koko elämä edessä ja tiedän, että on keinoja myös pärjätä elämässä.

        Kuten jo muutama mainitsikin, SSRI -lääkkeet - kuten cipralex - ovat suht vaarattomia, eivätkä omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Tämän vuoksi lääkärit uskaltavat niitä määrätä, jopa sen enempiä kyselemättä.

        Xanor aiheuttaa todella pahan koukun, kuten kaikki muutkin bentsot. Itse tarvitsin sairaalahoitoa ennen kuin pääsin lopullisesti rauhottavista irti. Bentsoja myös käytetään TODELLA paljon väärin ja Xanori on juuri kaiken yleisin bentso jota väärin käytetään.

        Tämän takia lääkärit suosivat vaihtoehtoisia, uudempia ja vaarattomampia lääkkeitä, eivätkä kovinkaan helposti määrää enää bentsoja.

        Yleisin käytetty argumentti nykyään on ollut: "bentsoihin nousee toleranssi, joudut nostamaan jatkuvasti annosta, mieti kuinka paljon joudut syömään kun olet 50v"

        Ymmärrän tässä asiassa lääkäreitä todella hyvin. Ilmeisesti pitää käydä todella pohjalla ennen kuin ymmärtää nämä asiat.

        Yksityisiltä saat bentsoja aikas helposti, että siitä vaan jos tahdot vaikeuttaa elämääsi, etkä ole valmis kokeilemaan muita ahdistusta lievittäviä lääkkeitä kuten esim. Lyrica tai Atarax - joista lyrica aiheuttaa vähemmän riippuvuutta ja atarax ei ollenkaan.


      • ap
        JB kirjoitti:

        Kuten jo muutama mainitsikin, SSRI -lääkkeet - kuten cipralex - ovat suht vaarattomia, eivätkä omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Tämän vuoksi lääkärit uskaltavat niitä määrätä, jopa sen enempiä kyselemättä.

        Xanor aiheuttaa todella pahan koukun, kuten kaikki muutkin bentsot. Itse tarvitsin sairaalahoitoa ennen kuin pääsin lopullisesti rauhottavista irti. Bentsoja myös käytetään TODELLA paljon väärin ja Xanori on juuri kaiken yleisin bentso jota väärin käytetään.

        Tämän takia lääkärit suosivat vaihtoehtoisia, uudempia ja vaarattomampia lääkkeitä, eivätkä kovinkaan helposti määrää enää bentsoja.

        Yleisin käytetty argumentti nykyään on ollut: "bentsoihin nousee toleranssi, joudut nostamaan jatkuvasti annosta, mieti kuinka paljon joudut syömään kun olet 50v"

        Ymmärrän tässä asiassa lääkäreitä todella hyvin. Ilmeisesti pitää käydä todella pohjalla ennen kuin ymmärtää nämä asiat.

        Yksityisiltä saat bentsoja aikas helposti, että siitä vaan jos tahdot vaikeuttaa elämääsi, etkä ole valmis kokeilemaan muita ahdistusta lievittäviä lääkkeitä kuten esim. Lyrica tai Atarax - joista lyrica aiheuttaa vähemmän riippuvuutta ja atarax ei ollenkaan.

        kiitos vastauksestasi. ymmärrän kyllä mitä tarkoitat ja miksi lääkärit eivät bentsoja tahdo määrätä. olen itse ollut pitkään hyvin lääkevastainen, selvisin psykoosista ja vaikeasta masennuksesta ilman mitään lääkkeitä ja sairaalahoitoa, joten pitkään ajattelin selviäväni tästäkin. en tiedä voiko sanoa, että aiempi masennukseni oli pahempaa kuin tämä, nyt masennuksen lisäksi on kuitenkin liuta muita ongelmia, joista tahtoisin päästä eroon.

        SSRI-lääkkeitä pidetään turvallisina, mutta kuka tietää mikä kellekin sopii. niiden pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä, ja kuten kaikilla lääkkeillä, haitat pistetään itse taudin piikkiin. omaa oloani ne ovat pahentaneet, varmaan kestäisin ahdistuksen, jos olisi elämäniloa ja pystyisin nauttimaan toisen ihmisen kosketuksesta ja läheisyydestä. niitä syödessä kävin syvemmällä kuin ikinä, ja vieroitusoireet kesti pitkään ja oli ihan hirveät. jollekin ne sopivat ja toivottavasti näitä on monia, eikä jonaan päivänä tule tietoon, mihin kaikkeen ne voivat vaikuttaa negatiivisesti.

        lyricaa olen myös miettinyt, mutta tutulleni, joka syö sitä fyysisiin kipuihin, se tekee väsyneen ja velton olon, tietty myös rentouttaa ja tekee ehkä vähän paremman mielenkin. hänelle se on hyvä lääke muulloin kuin työpäivinä, itse en ehkä tahtoisi olla jatkuvasti väsynyt, kun saamattomuuskin laskee mielialaa kummasti. tietysti lääke voisi estää tajuamasta omaa saamattomuuttaan tai välittämättä siitä, mutta siitä itselläni on kokemusta eikä johtanut mihinkään nättiin.

        koukuttua en todellakaan haluaisi, eikä pahimmalta tunnu vieroitusoireet vaan se, että elimistö myrkyttyisi ja aivokemia muuttuisi. siksi yritänkin olla ilman lääkkeitä, joskus vaan tulee seinä vastaan. vähän turha vuodatus, edelleen kiitos vastauksista.


      • lyricaa 8vuotta
        JB kirjoitti:

        Kuten jo muutama mainitsikin, SSRI -lääkkeet - kuten cipralex - ovat suht vaarattomia, eivätkä omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Tämän vuoksi lääkärit uskaltavat niitä määrätä, jopa sen enempiä kyselemättä.

        Xanor aiheuttaa todella pahan koukun, kuten kaikki muutkin bentsot. Itse tarvitsin sairaalahoitoa ennen kuin pääsin lopullisesti rauhottavista irti. Bentsoja myös käytetään TODELLA paljon väärin ja Xanori on juuri kaiken yleisin bentso jota väärin käytetään.

        Tämän takia lääkärit suosivat vaihtoehtoisia, uudempia ja vaarattomampia lääkkeitä, eivätkä kovinkaan helposti määrää enää bentsoja.

        Yleisin käytetty argumentti nykyään on ollut: "bentsoihin nousee toleranssi, joudut nostamaan jatkuvasti annosta, mieti kuinka paljon joudut syömään kun olet 50v"

        Ymmärrän tässä asiassa lääkäreitä todella hyvin. Ilmeisesti pitää käydä todella pohjalla ennen kuin ymmärtää nämä asiat.

        Yksityisiltä saat bentsoja aikas helposti, että siitä vaan jos tahdot vaikeuttaa elämääsi, etkä ole valmis kokeilemaan muita ahdistusta lievittäviä lääkkeitä kuten esim. Lyrica tai Atarax - joista lyrica aiheuttaa vähemmän riippuvuutta ja atarax ei ollenkaan.

        Voinpa kertoa, että lyricakoukku on pahempi, kuin bentsokoukku.


      • Anonyymi
        JB kirjoitti:

        Kuten jo muutama mainitsikin, SSRI -lääkkeet - kuten cipralex - ovat suht vaarattomia, eivätkä omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Tämän vuoksi lääkärit uskaltavat niitä määrätä, jopa sen enempiä kyselemättä.

        Xanor aiheuttaa todella pahan koukun, kuten kaikki muutkin bentsot. Itse tarvitsin sairaalahoitoa ennen kuin pääsin lopullisesti rauhottavista irti. Bentsoja myös käytetään TODELLA paljon väärin ja Xanori on juuri kaiken yleisin bentso jota väärin käytetään.

        Tämän takia lääkärit suosivat vaihtoehtoisia, uudempia ja vaarattomampia lääkkeitä, eivätkä kovinkaan helposti määrää enää bentsoja.

        Yleisin käytetty argumentti nykyään on ollut: "bentsoihin nousee toleranssi, joudut nostamaan jatkuvasti annosta, mieti kuinka paljon joudut syömään kun olet 50v"

        Ymmärrän tässä asiassa lääkäreitä todella hyvin. Ilmeisesti pitää käydä todella pohjalla ennen kuin ymmärtää nämä asiat.

        Yksityisiltä saat bentsoja aikas helposti, että siitä vaan jos tahdot vaikeuttaa elämääsi, etkä ole valmis kokeilemaan muita ahdistusta lievittäviä lääkkeitä kuten esim. Lyrica tai Atarax - joista lyrica aiheuttaa vähemmän riippuvuutta ja atarax ei ollenkaan.

        Ei se allergialääke ole psyykkiseen ahdistukseen. Jos ei osaa erotella ahdistuksen eri lajeja, niin silloin allergialääke voi oikein hyvin olla toimiva kokeiluvaihtoehto.


      • Anonyymi
        JB kirjoitti:

        Kuten jo muutama mainitsikin, SSRI -lääkkeet - kuten cipralex - ovat suht vaarattomia, eivätkä omaa väärinkäyttöpotentiaalia. Tämän vuoksi lääkärit uskaltavat niitä määrätä, jopa sen enempiä kyselemättä.

        Xanor aiheuttaa todella pahan koukun, kuten kaikki muutkin bentsot. Itse tarvitsin sairaalahoitoa ennen kuin pääsin lopullisesti rauhottavista irti. Bentsoja myös käytetään TODELLA paljon väärin ja Xanori on juuri kaiken yleisin bentso jota väärin käytetään.

        Tämän takia lääkärit suosivat vaihtoehtoisia, uudempia ja vaarattomampia lääkkeitä, eivätkä kovinkaan helposti määrää enää bentsoja.

        Yleisin käytetty argumentti nykyään on ollut: "bentsoihin nousee toleranssi, joudut nostamaan jatkuvasti annosta, mieti kuinka paljon joudut syömään kun olet 50v"

        Ymmärrän tässä asiassa lääkäreitä todella hyvin. Ilmeisesti pitää käydä todella pohjalla ennen kuin ymmärtää nämä asiat.

        Yksityisiltä saat bentsoja aikas helposti, että siitä vaan jos tahdot vaikeuttaa elämääsi, etkä ole valmis kokeilemaan muita ahdistusta lievittäviä lääkkeitä kuten esim. Lyrica tai Atarax - joista lyrica aiheuttaa vähemmän riippuvuutta ja atarax ei ollenkaan.

        Saman verran. ? Nimim.kokemulsella onmalla


      • Anonyymi
        lyricaa 8vuotta kirjoitti:

        Voinpa kertoa, että lyricakoukku on pahempi, kuin bentsokoukku.

        Ei ole. Mikään ei ole bentsoja pahempi..siihen kuolee.


    • sofiawirkkala

      Ja paskat, helpompi Lyricasta on päästä eroon ku siitä että syö kuus milliä Xanoria päivässä monta vuotta ja sitten siitä yritetään eroon!

    • lääkekoekani

      Itse olen syönyt alpratsolaamia 8 vuotta, siis xanoreita. Minulla on perhe,vanha volvo ja oma kämppä hyvä työpaikka. Eipä oikeen tule mieleen että miksi hitossa tuosta hyvästä lääkkeestä pitäisi päästä eroon !!?? Eipä tee mieli tuonne sohvaan peiton alle potemaan ahdistusta masennusta ja ikuista sairaslomaa tai eläkettä.

      • JanneLeppileinen

        Sama tilanne itselläni, paitsi volvo ei ole vanha ;)

        Ilman alpratsolaamia olisin todennäköisesti työtön..


      • MITEN ap
        JanneLeppileinen kirjoitti:

        Sama tilanne itselläni, paitsi volvo ei ole vanha ;)

        Ilman alpratsolaamia olisin todennäköisesti työtön..

        Kysyisin miten pääsit irti Suprium neuroleptistä ja kauanko käytit, mulle aikoinaan psyk.polilta määrättiin kyseinen lääke, potkastiin terv.keskukseen jossa ne aina uusivat sen. Yritin monta kertaa lopettaa, mutta tyssäsi vieroitusoireisiin.(seurantaa ei ollut) vihdoin pääsin irti, mutta lopetus oli helvetti.ä, pakko oli lopettaa kun sain neurologisia oireita. Pääsin kovan taistelun jälkeen (uhkasin lopettaa itseni) takaisin psyk.polille, tällä kertaa psykiatri kielsi kaikki masennuslääkkeet, pari opamoxsia vrk ja potkut terv.keskukseen jossa ne uusitaan(opamox ollut tarv.n.20v)

        Diaknoosi,( pitkäaikainen ahdistus ja masennustila) lisäksi olen fyysisesti kipupotilas (hermovaurio) johon panacod tarv. Nyt haluaisin kokeilla xanoria, koska ahdistus ja masennus on sietämätöntä, ehdotin terv.keskus lääkärille vaihtoa, opamoxsista xanoriin tai edes diapamiin, mutta lääkäri päästi vain kakkasen naurun. Tosi törkeätä nauraa ihmisen tuskalle.

        Ikää on niin paljon, ettei se riippuvuus haittaisi ja nyt kun psykiatri kielsi mas.lääkkeetkin niin olen toivoton. Olen kuullut, että xanor auttaa myös masennukseen, kertokaa mistä näitä saisi, ei näin voi elää jos ei apua saa, naurua, huutamista ja pois potkimista joka puolelta.


      • ph+gad+insomnia
        MITEN ap kirjoitti:

        Kysyisin miten pääsit irti Suprium neuroleptistä ja kauanko käytit, mulle aikoinaan psyk.polilta määrättiin kyseinen lääke, potkastiin terv.keskukseen jossa ne aina uusivat sen. Yritin monta kertaa lopettaa, mutta tyssäsi vieroitusoireisiin.(seurantaa ei ollut) vihdoin pääsin irti, mutta lopetus oli helvetti.ä, pakko oli lopettaa kun sain neurologisia oireita. Pääsin kovan taistelun jälkeen (uhkasin lopettaa itseni) takaisin psyk.polille, tällä kertaa psykiatri kielsi kaikki masennuslääkkeet, pari opamoxsia vrk ja potkut terv.keskukseen jossa ne uusitaan(opamox ollut tarv.n.20v)

        Diaknoosi,( pitkäaikainen ahdistus ja masennustila) lisäksi olen fyysisesti kipupotilas (hermovaurio) johon panacod tarv. Nyt haluaisin kokeilla xanoria, koska ahdistus ja masennus on sietämätöntä, ehdotin terv.keskus lääkärille vaihtoa, opamoxsista xanoriin tai edes diapamiin, mutta lääkäri päästi vain kakkasen naurun. Tosi törkeätä nauraa ihmisen tuskalle.

        Ikää on niin paljon, ettei se riippuvuus haittaisi ja nyt kun psykiatri kielsi mas.lääkkeetkin niin olen toivoton. Olen kuullut, että xanor auttaa myös masennukseen, kertokaa mistä näitä saisi, ei näin voi elää jos ei apua saa, naurua, huutamista ja pois potkimista joka puolelta.

        Aloitus on liki vuoden takainen, tuskin aloittaja enää täällä käy asian tiimoilta.

        Itselläni käytössä Xanor, tarvittaessa, samoin Diapam tarvittaessa, ollut jo liki 15 vuotta, indikaatioilla paniikkihäiriö ja ahdistuneisuus. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia lääkkeiden saannin kanssa. Tosin olen käynyt saman yksityisen psykiatrin vastaanotolla, hän tuntee tilanteeni.

        Nykyisin harvemmin aloitetaan alpratsolamia, totuus kun on se, että se on addiktoivin bentzo, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, eivät ne lääkärit ilkeyttään sitä ole kirjoittamatta.


        Miksi sinulta kiellettiin depressiolääkkeet?? Kirjoitat että diagnoosinasi on mm. depressio....Kuulostaa oudolta. Vai jonkun tietyn ryhmän lääkkeetkö kiellettiin?


      • Anonyymi

        Juuri näin, paras bentso antaa kyllä kierroksia ja rauhoittavia just niin kuin pitää. Hyvä sinä jatka samaa rataa.


      • Anonyymi
        MITEN ap kirjoitti:

        Kysyisin miten pääsit irti Suprium neuroleptistä ja kauanko käytit, mulle aikoinaan psyk.polilta määrättiin kyseinen lääke, potkastiin terv.keskukseen jossa ne aina uusivat sen. Yritin monta kertaa lopettaa, mutta tyssäsi vieroitusoireisiin.(seurantaa ei ollut) vihdoin pääsin irti, mutta lopetus oli helvetti.ä, pakko oli lopettaa kun sain neurologisia oireita. Pääsin kovan taistelun jälkeen (uhkasin lopettaa itseni) takaisin psyk.polille, tällä kertaa psykiatri kielsi kaikki masennuslääkkeet, pari opamoxsia vrk ja potkut terv.keskukseen jossa ne uusitaan(opamox ollut tarv.n.20v)

        Diaknoosi,( pitkäaikainen ahdistus ja masennustila) lisäksi olen fyysisesti kipupotilas (hermovaurio) johon panacod tarv. Nyt haluaisin kokeilla xanoria, koska ahdistus ja masennus on sietämätöntä, ehdotin terv.keskus lääkärille vaihtoa, opamoxsista xanoriin tai edes diapamiin, mutta lääkäri päästi vain kakkasen naurun. Tosi törkeätä nauraa ihmisen tuskalle.

        Ikää on niin paljon, ettei se riippuvuus haittaisi ja nyt kun psykiatri kielsi mas.lääkkeetkin niin olen toivoton. Olen kuullut, että xanor auttaa myös masennukseen, kertokaa mistä näitä saisi, ei näin voi elää jos ei apua saa, naurua, huutamista ja pois potkimista joka puolelta.

        Romanian pojilla on


    • lekurikandi

      Eipä siinä oikeen muuta vaihtoehtoa taida olla kun varata aika yksityiselle psykiatrille.Ota mukaan kaikki dokumentit ja reseptit sairaudesta ja kerrot asian alusta asti.mitä lääkkeitä on ollut ja mikä ollut vaikutus.Kerro myös hyvin nykyinen tilanne, voit mainita xanorin niin että sanot kuulleesi että on hyvä lääke ja kysyt hänen mielipidettään. Varaa heti sellainen pidempi aika se vartti ei nyt riitä. Luulen että joudut muutaman kerran käymään kun haluaa seurata miten lääke on alkanut vaikuttaa ja näyttää potilastiedoissa paremmalta kun ei bentsoja määrätä heti ekalla kerralla vuoden satsia. Kysymykseen saattaisi tulla nimenomaan xanor-depot, ehkäpä 1mg 2krt vrk, varmaan aloitetaan pienimmällä eli 0.5mg tabulla 2 krt päivä. Tsemppiä ja rohkeasti liikkeelle vaan !

    • ei suoraa viisautta

      Lienee totta,että alpratsolaami on addiktoiva, mutta niin ovat kaikki muutkin tämän ryhmän raksut. Pitää miettiä tarkkaan haitat ja hyödyt.Tämä laami on kuitenkin huikean hyvä lääke ennenkaikkea paniikihäiriöön, ja lisäksi ahdistukseen, ja haittavaikutuksiltaan minimaallinen masennuksen hoidossa verrattuna ssri-snri ryhmään saati varsinaisiin neurolepteihin. Vaikka sitten olisi se xanor "koukku", niin antaa sitten olla vaan jos koukku mahdollistaa potilaalle tuottavan työnteon ja asioistaan huolehtimisen muun osallistumisen yhteiskunnan eri toimintoihin.Osa lääkäreistä ymmärtää tämän ja osa ei. Mielestäni lääkäriopintoihin pitäisi kuulua pakollinen osuus sekoittaa päänsä pariksi viikoksi vaikka efexorilla tai jollain seroquelilla,niin olisi helpompi ymmärtää potilasta joka taistelee näiden asioiden kanssa, tai sen pelkän unettomuuden. Kyllähän esim,zyprexalla saadaan juho untenmaille vaikka 23h/vrk, mutta siinä koomassa harva pystyy käymään esim,yhtään vaativammassa duunissa.

    • Xandex

      Enpä saanut minäkään Xanoria, vaikka olen sitä ihan siististi ja annostuksen mukaan käyttänyt. Pitänyt taukoa välillä.

      Kolme kertaa elämässäni sitä oli määrätty, aluksi minimaalinen 0,25 mg annos ja sitten 0,5 mg. Lääkäri kirjoitti minulle sitten ahdistukseen SSRI-lääkettä, vaikka minulla on ollut itsetuhoisuutta ja lääkkeen tiedetään pahentavan sitä. Mainitsin tästä selvästi mutta lääkäri sanoi vaan että ei se mitään, kokeile silti.

      Mies jo ilmoitti, että jos tuota alat käyttämään niin ihan oman ja lasten turvallisuuden vuoksi he lähtevät.

      Xanor ei aiheuttanut minulle riippuvuutta vaan toimi tehokkaasti ahdistuskohtauksessa. Vaikutus loppui nopeasti mikä on todella hyvä siksi, että teen tarkkuutta vaativaa asiantuntijatyötä enkä voi todellakaan olla mikään zombie. Saati sitten itsemurha-altis ja ylipainoinen zombie.

      Alan olla aika epätoivoinen tämän asian kanssa. Minulla on taustalla hyvin traumaattinen kokemus, josta en taida tämän elämän aikana päästä yli. Julkiselta puolelta riittävän avun hakeminen ja saaminen vaatii minulta tässä tilassa liikaa, miestä taas ei kiinnosta. Miten voin ollakin näin yksin.

      Ahdistaa. Tällä hetkellä ei ole tarjolla kun vain huonoja vaihtoehtoja.

    • ottaapannuun

      Eikö xanorin vaikutus ole aika sama kuin diapamin, jota sentään saa yleensä terveyskeskuksesta ?
      Suomessa on ihan hanurista, kun lääkettä ei annettais, mutta terapiaankaan ei pääse. Mielenterveydenhoito on ihan hunningolla.
      Sille ei anneta mitään merkitystä, vaikka ihmiset ovat suurissakin henkisissä vaikeuksissa. Silti pitäisi töihin pystyä, että saat maksaa veroja, joilla ylläpidetään terveyskeskuksia, joista et apua saa !!!

    • Xandex

      En ole aiemmin elämässäni ahdistuslääkkeitä käyttänyt, kuin nyt vasta vuoden vaihteesta.

      Jouluna oli tapahtunut traumatisoiva tapaus, en pystynyt nukkumaan ja sitten päivystyksestä sain kaksi unilääkettä. Siis tablettia. Ja kriisikeskuksen sekä terveyskeskuksen puhelinnumero.

      Jouduin aika pian kääntymään lääkärin puoleen, joka kirjoitti nuo Xanorit ja lähetteen psykologille. Kriisikeskuksessa sain purkaa sillä välin tapahtuman yhdessä istunnossa, mutta kun kuulivat, että pääsen kuukauden päästä psykologille, sanottiin että ei voi kahdessa paikkaa käydä.

      Xanorit menivät, ne toimi ihan hyvin sen aikaa kun niitä oli. Samoin myös psykologin kanssa keskustelun koin hyödylliseksi. Vaan kun perimmäinen ongelma on talousasioissa, ei siinä psykologi paljoa voi auttaa.

      Enää neljättä kertaa Xanoria lääkäri ei suostunut kirjoittamaan, vaan pelkkää SSRI-lääkettä ahdistukseen. Lopulta kokeilin.

      Voin sanoa näin, että lääke vie kyllä ahdistuksen, mutta se vie samalla myös normaalit tunteet. Aloin SSRI lääkkeen myötä ymmärtää, miltä psykopaatiesta tuntuu. Pelottavinta oli tajuta, että sen lääkityksen alla tosiaankin pystyisi tekemään mitä vaan, sillä kun ihminen ei koe myöskään myötätuntoa muita kohtaan, niin muuta ei tarvitakaan.

      Paitsi että lääke teki minusta tunteettoman, se teki myös suoranaisesti hitaan, heikensi keskittymiskykyä ja teki tyhmemmäksi. Kun teen vaativaa asiantuntijatyötä aivoillani, se ei vaan käy.

      Pahinta tässä tilanteessa on se, että oikein mistään ei saa riittävää apua. Jos ahdistuslääke loppuu, mitä sitten?

      Oikea vastaus ei ole, että rauhoitu ja ole kuin et olisikaan. Rauhoittuisin takuulla, jos siihen pystyisin.

      Jos SSRI-lääke ei sovi, ovet ovat siltä osin suljettuja. Pitää vaan kärsiä.

    • jepulistajep

      Xanor on yks vahvimmista bentsoista mitä on. Miksi pitäisi saada juuri se? Sitäpaitsi Xanorilla on melko lyhyt vaikutusaika. On paljon vaihtoehtoja mitä voisi kokeilla. Itsehän hörhönä olen käynyt läpi pitkän listan bentsoja ja kaikkia lääkeitä mistä saa mitään "oloja". Kannattaisi varmaan kokeilla esimerkiksi Diapamia. Ja ole tyytyväinen jos ylipäätään saat MITÄÄN bentsoja. Niitä kun kirjoitetaan nykyään aina vaan vähemmän ja vähemmän. Itse sain yksityiseltä psykiatrilta unilääkkeeks jatkuvaks lääkitykseks 60mg Opamoxia ja 15mg Imovanea iltaan. Toimii.

    • päinseiniä

      Valvira on kunnolla alkanut kyttäämään lääkäreitä jotka kirjoittavat PKV-lääkkeitä. Nuoremmat lekurit eivät uskalla reseptin rep. kirjoittaa. Nyt vielä kun kaikki näkyvät sähköisesti oli lekuri mikä tahansa niin vaikeaa on.

    • EiYlösWanhojaKetjuja

      Xandex , ja muut hei. Huomatkaa, että tämä ketju on aloitettu jo vuonna 2010. Silloin terveydenhuollon politiikka oli vielä toinen, tasapuolinen kaikenlaisia potilaita kohtaan.

      Nyt kun vahingossa ihmiset jatkavat liian vanhaa ketjua bentso- ja muun psyykenlääkityksen aiheista, niin tilannehan nyt ja 'ennenwanhaan' onkin aivan erilainen. Kokemustieto ei näin ollen oikein toimi. - Nyt vuonna 2017 keskustelut näistä em. aiheista ovatkin, syystä, aivan omaa luokkaansa. Tietynlaiset terveydenhuollon asiakkaat (ennen sanottiin potilaiksi) jätetään auttamatta, elleivät halua vaihtaa lääkeryhmää ssri/snri:ksi tai muuhun vahvaan epilepsia- tai psykoosiluokkaan, mistä kukaan, ei kukaan, ei tiedä mitä lopulta ovat. Niitä ei uskalla aloittaa edes hädässä. Tietenkin epilepsia- tai psykoosidiagnoosin omaavat voivat uusista lääkkeistä hyötyä ja niin pitääkin, mutta kun ei näitä diagnooseja omaaville laitetaan em. lääke unta tuomaan, jotakin menee yli! Entiset bentsot ovat todella hyviä lääkkeitä, nekin tosi tarpeessa käytettyinä silloin.

    • Oker

      Jos lääkäri aloittaa bentsolääkityksen, se on yleensä oksatsepaami 15 mg x 2 Nro XXX eli kuuri kestää puoli kuukautta ja sitten uusivat, jos uusivat. Minulla on ollut ongelmia saada kaupungin lääkäreiltä Rivatrillia, vaikka olen sitä parikymmentä vuotta käyttänyt. Yksityiseltä sain iteroidun reseptin. Alpratsolaami on sikäli ongelmallinen bentso, että se on vahva, mutta melko lyhytvaikutteinen, joten sitä pitää popsia useammin. Minulle se ei ainakaan sovi.

    • XANORITPOIS

      EI MUUTA KUN YLÖS ULOS LENKILLE VITUN TARHA IKÄISEN KAKARAN TASOLLE JÄÄNYT PASKAHOUSU. SÄ VARMAAN SÄPSÄHTELET OMAA VARJOASIKIN VITUN PELLE. JA MÄ OON LÄHES VARMA ET NE "XANORIT" MENISI VÄÄRIN KÄYTTÖÖN.

      • Anonyymi

        Joo suurin osa pärjäisi opamoxia xanorit on paniikki ja masikseen 10 lääkkeitä jos osaa käyttää


    • XANORITPOIS

      Ottaa hermoon kun itse olen käyttänyt kaikkia benzoja pussi kaupalla. Nyt jouduin lääkkeet vaihtamaan viinoihin enkä saa mistään enää lisää kun tuli tämä viinan himo. Paskalle menen nyt. heippa..palaan..

      • zuhckhvvl

        Senkun pidät sen korkin kiinni ja vältät seuraa missä päihteillään.


      • haistavittu12346

        Ja tuo aikaisempi viesti nimimerkillä XANORITPOIS on mun kirjoittama, mutta tämä mihin nyt vastaan, on sen kirjoittaja varastanut ton mun rekkaamattoman nikin.


    • SEKAKÄYTTÖALAS

      Siksi et saa xanoria koska neuroleptit ovat sinulle paljon parempi vaihtoehto. Häviää varmasti ahdistukset kun on oikea lääke/annos neuroleptiä.

      • Anonyymi

        Ei se kyllä noin yksinkertaista ole. Jos se olisi, xanoria ja muita lukuisia bentsoja ei olisi olemassakaan.
        Neuroleptit vain pahentavat sellaisen ihmisen tilaa, joka ei tarvitse neurolepteja. Se, jota bentsot auttaa, hänen on saatava niitä. Mitkään neuroleptit eivät silloin korvaa bentsoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kyllä noin yksinkertaista ole. Jos se olisi, xanoria ja muita lukuisia bentsoja ei olisi olemassakaan.
        Neuroleptit vain pahentavat sellaisen ihmisen tilaa, joka ei tarvitse neurolepteja. Se, jota bentsot auttaa, hänen on saatava niitä. Mitkään neuroleptit eivät silloin korvaa bentsoja.

        Nimenomaan, ovat eri lääkkeitä. Viheliäistä asiassa on se, etteivät kaikki lääkärit vain ymmärrä. Ei se ihminen itse sille mitään voi, että tietty lääkeryhmä auttaa. Mutta kerropa lääkärille, niin saat psykoedukaatiota lääkkeiden vaikutusmekanismeista ja toleranssista. Ei siihen ole olemassa täydellisiä tai edes hyviä argumentteja jos tarvitsee nimenomaan rauhoittavia. On hankala olla olematta bentsoja kinuava.


    • Anonyymi

      Koska kärsivää kansaa on helpompi ohjailla

    • Anonyymi

      xanor on huono benzo. diapam, rivatril ja TEMESTA ovat parempia! xanoriin tulee helposti riippuvuus. xanorin vaikutus loppuu myös liian nopeasti ja olo sahaa edestakaisin. rivatril on paras benzo jos joutuu käyttämään pidempään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe