paras kamina?

lämmintä

30

21939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ehdottomasti

      Porin-Matti. Sen jälkeen ei ole yhtä hyviä pieniä varaavia tulisijoja nähty kun Matin valmistus lopetettiin. Toimii kaminan tavoin jos on keittolevyllä varustettu eli antaa nopeasti lämpöä varaavan kyvyn lisäksi.

      Kunhan et erehdy kamina-alennuksiin millä myyjät puhdistaa hyllynsä kaminoista jotka eivät täytä uusia päästömääräyksiä.

      • lämmintä

        Porin Matti olisi ok mutta ollaan sen verran turisteja, että halutaan lasiluukku ja tuijottaa liekkiä.


      • uuääj
        lämmintä kirjoitti:

        Porin Matti olisi ok mutta ollaan sen verran turisteja, että halutaan lasiluukku ja tuijottaa liekkiä.

        Porin Matti olisi ok mutta ollaan sen verran turisteja, että halutaan lasiluukku ja tuijottaa liekkiä.

        _____________

        Porin Mattiinhan saisi kyllä teetettyä erillisen lasiluukunkin jollain takkapajalla.

        Silloinhan ko. vaatimus tulisi täytetyksi.


      • luukkuu
        uuääj kirjoitti:

        Porin Matti olisi ok mutta ollaan sen verran turisteja, että halutaan lasiluukku ja tuijottaa liekkiä.

        _____________

        Porin Mattiinhan saisi kyllä teetettyä erillisen lasiluukunkin jollain takkapajalla.

        Silloinhan ko. vaatimus tulisi täytetyksi.

        uusissa porinmateissa on myös lasiluukku :)

        http://www.porinmatti.fi/


      • homma!
        luukkuu kirjoitti:

        uusissa porinmateissa on myös lasiluukku :)

        http://www.porinmatti.fi/

        Tämä oli ihan uutta että uusiakin saa ja varsinkin se, että vanhoihin myös osia. Kiitos linkistä. Luulempa muuten että sama pannu läpäisee uudetkin määräykset että heilahtaa jos on yksi yhteen sama kuin aina ennenkin?


      • uuääj
        homma! kirjoitti:

        Tämä oli ihan uutta että uusiakin saa ja varsinkin se, että vanhoihin myös osia. Kiitos linkistä. Luulempa muuten että sama pannu läpäisee uudetkin määräykset että heilahtaa jos on yksi yhteen sama kuin aina ennenkin?

        Hyvä että olet tyytyväinen!

        Kyselin kerran yhdestä vähän hienommasta takkaliikkeestä hintaa lasiluukulle Porin Mattiin. Myyjä heitti lonkalta hinnan 300. Olen tasan varma, että saat kyselemällä sellaisen paljon halvemmallakin, ja eihän sitä ihan heti tarvi ollakaan - voihan sen laittaa myöhemminkin.

        Jos siis saat hommattua kyseisen lasiluukun, olisi kiinnostavaa tietää, mitä itse siitä maksoit.

        On meinaan itselläkin vanhempi hyväkuntoinen Porin Matti, (myöhemmin lasiluukulla) harkinnassa...


      • acbed

        Mitä hel...in uusia päästömääräyksiä ?!?!?!?


    • t.akka
    • Paavali60

      Kamina sissi on halpa ja vaatimattoman näköinen, mutta tehokas. Punaisten hiilien päälle kun laittaa puita reilusti, veto pienelle, et niin kauaa ole pois järvellä ettei hiillos ole kun palaat.

    • Wattipää

      Kamiinalla tosiaan lämpiää mökki nopeasti, mutta onko se ainoa lämmönlähde siellä?
      Jos on, kiinnittäisin huomiota myös siihen miten saa pitkäaikaisempaa lämpöä.

      Vaihtoehtoja on silloin kaksi. Joko kamiinan saa niin tiiviiksi, että loppuillasta voi heittää sinne puita, säätää ilmanoton ja luukun sen verran tiiviiksi että palaa (toivottavasti) kytemällä loppuyön.
      Toinen vaihtoehto on että kamiinassa voi käyttää antrasiittia, joka vaatii tulipesältä tietyt ominaisuudet.

      Itselläni on Harvia 10 kamiina, joka täyttää nuo molemmat vaihtoehdot, mutta säätämistä siinäkin välillä on että homma toimii. Välillä on aamuisin kylmä ollut, mutta periaatteessa homma toimii.

      • t.akka

        Eikä mahdottomuus ole pienessä mökissä yöllä vähän puita käydä lisäämässä. En minä ainakaan tauotta koko yötä nuku, vaan havahdun välillä se verran, että onnistuisi kyllä.


      • Warttipää
        t.akka kirjoitti:

        Eikä mahdottomuus ole pienessä mökissä yöllä vähän puita käydä lisäämässä. En minä ainakaan tauotta koko yötä nuku, vaan havahdun välillä se verran, että onnistuisi kyllä.

        tulet siis meille öisin lisäämään puita ?


      • t.akka
        Warttipää kirjoitti:

        tulet siis meille öisin lisäämään puita ?

        Ensisijaisesti kyllä aattelin omaan kaminaani niitä lisäillä.


    • - vinkki -

      Meillä on n. 40m2 mökki, joka ei ole talviasuttava. Mökissä on sähköt ja avotakan tilalle asennettu Harvia Sonata takka. Peltitakan hankinnan perusteena oli se, että kylmillään olevaan mökkiin tullessamme se pitäisi saada äkkiä lämpöiseksi. Se rajasi varaavat takat pois. Useita kertoja olemme tulleet mökille mökin sisälämpötilan ollessa nollan tuntumassa. Takalla lämpötila nousee kahdessa tunnissa 20c:een ja sähköllä sitten ylläpidetään lämpötilaa. Muuten olemme olleet takkaan tyytyväisiä, paitsi että takan lasiluukku ei pysy kirkkaana vaan nokeentuu melkein heti. Huonon muistini mukaan takka maksoi n. 600e.

    • aduro

      Ostikohan alkuperäinen kysyjä Aduro kaminan? Olen itse sitä katsellut ja kokemukset kiinnostavat.

      • Anonyymi

        Sama juttu, kiinnostaisi kuulla.


    • muutenhyväpeli

      pisla korpi kamina lämmittää hyvin ja vie vähän puita mut eihän nuo kaminat varaa mitään.

    • luottopeli

      Mulla mökin lämmittäjänä emaloitu valurautainen kamina keittolevyllä. Painoa on noin 110-120 kg vm.62. Merkki on Högfors Maraton. Polttoaineena turvebriketit joiden avulla kipinävahdin voi pidentää kovillakin pakkasilla 7- 9 tuntiin. Saapi rauhassa nukkua yönsä.

    • Iierikka

      Meilla 40 neliöisessä SVT: n tupatakka, nopea ja tehokas varaus kykyä ei juurikaan, mutta äkkiä saa mökin lämpimäksi. Ruuanlaitto onnistuu uunissa ja vesi lämpiää levyllä. Olen ollut tyytyväinen.
      Jos illalla laittaa kolme-neljä isoa puuta ja vedot minimiin niin aamuun pärjää hyvin vaikka ulkona -15 astetta.

      • Anonyymi

        Jotul. Se lämmittää mölin nopeasti ja palaa yön lisäämättä.


    • hommaamaalämpö

      Ei mitään kaminoita, vaan maalämpö

      • dsahjytr

        No tottahan toki ulkosaariston saarelle laitetaan kaukolämpö.


      • Anonyymi

        Maalämpö on hyvä pienelle kesämökille jossa käydään tarvella vain joskus. Hehheh.


    • Tanskalaanen

      Varde Thuro 10 -kamiinalle täältä ääni. Hinta/laatu kohdillaan, tehokas peli kylmän mökin ylöslämmittämiseen.

      • Anonyymi

        Sopii myös sivulämmitykseen ja perälämmitykseen.


    • Anonyymi

      Valmistutin sepällä kaminan. Rosteria ei ruostu. Piipussa 2 harvian piippu vesilämmitintä, saa käyttövettä. Kaminan sivuun tuli onttotila, siitä puhaltimella putkistoa myöten lämmintä ilmaa kesämökkiin.

      Kamina on siis ulkona. Lämpimän veden juoksuttaa jerrykannuun, saa lämpöpatterin. Murkinat valmistuu kaminan päällä.

    • Anonyymi

      Jos tehokasta takkaa tarvitsee kannattaa ostaa jøtul f 500 eco jossa palaa savukaasut pesän katossa olevan lisähappiputkiston avulla. Puunkulutus todella pieni verrattuna tavallisiin takkoihin. Norsunluun valkoinen Jotul asennettiin kaksikuorisen ison punatiilestä muuratun takan tilalle kun noin 350 kuution hirsimökki ei lämmennyt lapin pakkasilla tarpeeksi. Ei käy pieniin tiloihin.

    • Anonyymi

      Marin Potti.

    • Anonyymi

      Porinmattia jos suunnittelee, niin on hyvä huomioida, että se vaatii erikoislyhyet klapit. Vakio 33 cm klapi ei mahdu sen tulipesään.

      Sama pätee tietysti kaikkiin kaminoihin.

      • Anonyymi

        Jep. Tähän tyssäsi meidänkin ajatukset Porin Matista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe