Pää hajoaa tinnituksen kanssa!

Aina vinkuu

Olen nyt varmaan parisen kuukautta tapellut uuden ystäväni, tinnituksen, kanssa ja nyt se alkaa kyllä saada minusta yliotteen. Tuntuu, etten enää mitään uskalla tehdä, kun kaikki tuntuu vain pahentavan sitä. Kaupungilla ahdistaa kulkea, kun joka puolella on kauhea melu: liikenteen mekkalaa ja työmailta kantautuva meteli. Pelkoni ääniä kohtaan laajenee pikkuhiljaa koskemaan kaikkea hiukankin kovaäänisempää, vaikka järjellä ajateltuna tajuankin, etteivät ne äänet voi olla vahingollisia. Sisälläkin toisaalta ahdistaa, kun tuntuu, että tinnitus on alkanut kuulua kaikkien taustaäänien yli. Varsinkin, kun koko ajan väkisinkin alkaa kuunnella, että kuuluuko se vielä nytkin?

En edes tiedä tinnitukseni syytä. Se on vasemmassa korvassa, sellainen korkea vinkuva ääni. Muistuttaa ehkä vähän viheltävää teepannua. Toisinaan se tuntuu kuitenkin muuttavan muotoaan ja on sellainen katkonainen "morsetus"-ääni. Tuollaisena jälkimmäisenä äänenä se itse asiassa alkoikin. Elän toivossa, että tämä ääni olisi jumittavien niskalihasteni aiheuttama ja se vielä joskus katoaisi tai edes hiljenisi. Mutta hetkittäin iskee silti paniikki ja epätoivo, että tätäkö tämä nyt on, koko loppuelämän. Ja olen kuitenkin vasta 22-vuotias. Opiskellakin pitäisi, mutta miten tämän vinkunan ja ahdistuksen kanssa voi mihinkään keksittyä? Lohduton olo.

61

5167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvalääkäriin

      Tilaan aika korvalääkärille, joka tutkii korvasi. Tinnitus on yleinen vaiva ja voi johtua monesta syystä. Silloin kun asia alkaa haitata elämistä, kannattaa edes yrittää saada apua!

      • Aina vinkuu

        Kaipa se on pakko varata aika lääkäriin. Pelottaa vaan sekin, että jos sieltä tulee vastaukseksi, että mitään ei ole tehtävissä. Nyt voi sentään vielä ajatella ja toivoa, että vinkunan taustalla on joku hoidettavissa oleva syy. Mutta entä, jos ei ole? Olen jo nyt hetkittäin niin epätoivon syövereissä, että en uskalla edes ajatella sitä, jos kaikki toivo viedään. Tuntuu niin epäreilultakin tämä. Siitäkin huolimatta, että olen yrittänyt suojella kuuloani parhaani mukaan, niin tällainen iskee.


      • asdxczzc
        Aina vinkuu kirjoitti:

        Kaipa se on pakko varata aika lääkäriin. Pelottaa vaan sekin, että jos sieltä tulee vastaukseksi, että mitään ei ole tehtävissä. Nyt voi sentään vielä ajatella ja toivoa, että vinkunan taustalla on joku hoidettavissa oleva syy. Mutta entä, jos ei ole? Olen jo nyt hetkittäin niin epätoivon syövereissä, että en uskalla edes ajatella sitä, jos kaikki toivo viedään. Tuntuu niin epäreilultakin tämä. Siitäkin huolimatta, että olen yrittänyt suojella kuuloani parhaani mukaan, niin tällainen iskee.

        Itse kävin yksityisillä ja julksisilla korvalääkäreillä, jotka vain kylmästi totesivat että elämä on jo ohi ja olen vasta 19 vuotias. Olen jo hyväksynyt että olen kuollut, lähinnä vain olen olemassa ja tieto siitä että hoito saattaa tulla joskus vuosien päästä taitaa olla ainut asia joka pitää hengissä.


      • Kukkumatti
        Aina vinkuu kirjoitti:

        Kaipa se on pakko varata aika lääkäriin. Pelottaa vaan sekin, että jos sieltä tulee vastaukseksi, että mitään ei ole tehtävissä. Nyt voi sentään vielä ajatella ja toivoa, että vinkunan taustalla on joku hoidettavissa oleva syy. Mutta entä, jos ei ole? Olen jo nyt hetkittäin niin epätoivon syövereissä, että en uskalla edes ajatella sitä, jos kaikki toivo viedään. Tuntuu niin epäreilultakin tämä. Siitäkin huolimatta, että olen yrittänyt suojella kuuloani parhaani mukaan, niin tällainen iskee.

        Seisemän vuotta on vinkumista kuunneltu.Normaali melu auttaa ,mutta kun käyt nukkumaan, se on kauheaa.Ei tule uni käytän joskus unilääketä,joskus vedän kaljaa ja kossua.Tinnitys häviää.Ei ehkä paras hoitotapa.


      • Anonyymi
        Kukkumatti kirjoitti:

        Seisemän vuotta on vinkumista kuunneltu.Normaali melu auttaa ,mutta kun käyt nukkumaan, se on kauheaa.Ei tule uni käytän joskus unilääketä,joskus vedän kaljaa ja kossua.Tinnitys häviää.Ei ehkä paras hoitotapa.

        Sama täällä mutta on yksi lääke joka auttaa. se on cloc triktyl mite. saa vain lääkärin määräyksellä


    • kuin ruotsinlaivas

      Jotkut ovat saaneet apua korvan verenkiertoa lisäävästä lääkkeestä nimeltä betaserck. Itse olin ollut festareilla kaiuttimen vieressä ja tärykalvo oli jotenkin shokissa ja huusi 2-3 kuukautta. sain pitkän antibioottikuurin, tulehdus lähti ja nyt on hiljainen hurina jonka kanssa oppii elämään kun ei kerran muuta voi. pyydä lähete erikoislääkärille. toivoa ei saa menettää.

      • 1 2 3 4

        Syitä on monia, ja toiset ovat sellaisia että voidaan korjata. Kaikkia näitäkään ei välttämättä ensimmäisillä käynneillä löydy, ihan sama on minkä muun sairauden kanssa. Mutta ei kannata lannistua.
        Itse tinnituksesta sanon, että minulla on ääni ihan itsestään hiljentynyt ja mataloitunut vaikkei mitään ole tehty (kun ei ole löydetty syytä), alkoi 4 v sitten aika pahana. Vielä on, mutta ihan siedettävänä. Voi olla että joskus kokonaan häviää.


    • 6+19

      tämä ennenkuin hommasi menee överiksi.

      http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/finnish-TRT1.htm

      Jos tuota tinnitusta alkaa kuuntelemaan niin se löytyy jokaiselta ja pahenee mitä enemmän ääntä pelkää/vihaa, se on vain noin kun ihmisen aistit toimivat.
      Miljoonia vuosia vanha hyödyllinen juttu on kääntynyt nykyurbaania vastaan.

      • Aina vinkuu

        Kiitos paljon tuosta linkistä! Sen lukeminen rauhoitti heti mieltä. :) Olen kyllä huomannut, että hetkinä, jolloin pystyy rauhallisesti suhtautumaan tähän ääneen, se ei tunnu aivan niin voimakkaalta tai pahalta. Mutta kun sattuu olemaan herkästi ahdistuva ihminen, niin ajoittain paniikki pääsee yllättämään ja olo tulee todella tukalaksi. Mutta täytyy kai vaan ottaa päivä kerrallaan ja yrittää päästää irti äänen aiheuttamasta ahdistuksen tunteesta. (Ja sen lisäksi täytyy yrittää parannella nämä kovin vaivaavat niska ja hartiat, jotka varmastikin ongelmaa vielä pahentavat.)


      • 20+2
        Aina vinkuu kirjoitti:

        Kiitos paljon tuosta linkistä! Sen lukeminen rauhoitti heti mieltä. :) Olen kyllä huomannut, että hetkinä, jolloin pystyy rauhallisesti suhtautumaan tähän ääneen, se ei tunnu aivan niin voimakkaalta tai pahalta. Mutta kun sattuu olemaan herkästi ahdistuva ihminen, niin ajoittain paniikki pääsee yllättämään ja olo tulee todella tukalaksi. Mutta täytyy kai vaan ottaa päivä kerrallaan ja yrittää päästää irti äänen aiheuttamasta ahdistuksen tunteesta. (Ja sen lisäksi täytyy yrittää parannella nämä kovin vaivaavat niska ja hartiat, jotka varmastikin ongelmaa vielä pahentavat.)

        Juuri herkät, helposti ahdistuvat tunneihmiset miltei poikkeuksesta jossain elämänsä vaiheessa kehittävät tinnituksesta itselleen "vaivan", siis ilman että on yhtään mitään vikaa kuuloelimissä.



        Ihminen on mielenkiintoinen otus.


      • Useimmiten hölmöt
        20+2 kirjoitti:

        Juuri herkät, helposti ahdistuvat tunneihmiset miltei poikkeuksesta jossain elämänsä vaiheessa kehittävät tinnituksesta itselleen "vaivan", siis ilman että on yhtään mitään vikaa kuuloelimissä.



        Ihminen on mielenkiintoinen otus.

        Tämä mielipide tuli varmaan "asiantuntijalta", jolla itsellään ei ole tinnitusta.
        Jatkuva tinnitus on todellinen vaiva, eikä siitä kärsivät kaipaa ns. "asiantuntijoiden" mielipiteitä.


      • Anonyymi
        Useimmiten hölmöt kirjoitti:

        Tämä mielipide tuli varmaan "asiantuntijalta", jolla itsellään ei ole tinnitusta.
        Jatkuva tinnitus on todellinen vaiva, eikä siitä kärsivät kaipaa ns. "asiantuntijoiden" mielipiteitä.

        Asiantuntijat niitä luulosairausdiagnooseja viljelee kaikkeen mihin ei ole varmasti tunnettua fyysistä syytä; se on hyvin yleistä julkisella, kun jatkotutkimukset on iso kuluerä; voi tosin mahdollisesti pyytää lähetteen julkiselle yksityiseltäkin, mutta on kahdenlaisia koulukuntia, ja toiselle kyse on aina psyykkisetä ongelmasta, ja toinen koulukunta on enimmäkseen toista mieltä ja kaikki pitävät toisiaan hulluina.

        Netissä on tietoa myös tinnituksesta, johon on toisinaan vakavakin syy. Ei-vakavakin voi tosin kuulua voin toisesta korvasta, ja välillä se voi olla toisessa tai molemmissa.

        Kuulontutkimus on eka, jossa kuulolaite voi tulla kyseeseen, ja jos on vakavat taudit suljettu pois, ei ole hoitoa, tosin mulla ainakin rasitus vaikuttaa tinnituksen ominaisuuksiin ja äänekkyyteen, joka sitä tinnitusta voi aiheuttaakin; liikarasitus, jos ei kuulovamma.

        Aina taistamelua; mulla kuulokkeet hiljaisella, ja tuuletin on aina päällä, esim. en kuule ulkona tinnitusta, enkä välttämättä muualla kuin kotonani, ja kapeikoissa en välttämättä, eli akustiikka vaikuttaa, samaten, ja että on jotain ääniä.

        Silikonikorvatulppaa korvaan, se saattaa hiljentä tai olla hiljentämättä, kun on vuoteessa, ja hereillä ne voi saada kuulumaan enemmänkin, riippuen onko ulkoisella blokkauksella vähentävää vaikutusta sillä hetkellä, koska nekin vaikuttaa.

        Kun ei huomioi tinnitusta, sittenkään ei huomaa yhtä hyvin, ja on myös hyvä keino. Kaikki nämä on yhdessä se, mitä voin tehdä, enkä kuulokkeilla varsinkaan niin kuule tinnitusta, paitsi kun se on voimaakkaampaa.


    • K_juhani

      Itselläni on ollut tinnitusta noin 9 vuotta. Rock konsertissa kärsimäni kuulovaurio oli syynä joten en voi tilanteestani syyttää ketään muuta kuin itseäni, 16-vuotiaan tyhmyyttä. Meni noin puoli vuotta asian hyväksymisen kanssa, joillain muilla voi mennä varmasti pitempäänkin. Tinnitukseni on tasaisesti ja pikkuhiljaa pahentunu, tuntemattomista syistä, mutta ainakin vielä pystyn elämään kohtuu normaalia elämää.

      On tärkeää että annat itsellesi aikaa ja yrität olla objektiivinen, vaikka ahdistaa ja paniikki iskee, yritä vain jatkaa normaalia elämääsi ja pistät asiat tärkeysjärjestykseen. Uni on tärkein, hyvin levännyt tinnituspotilas on ainakin vähän onnellisempi tinnituspotilas. Kuulonsuojaus aina mukana, jos kovat äänet ahdistaa ja varsinkin jos tinnitus johtuu kuulovauriosta. Itselläni on esim. baareissa, vaikka ei hirveää karaokea olisikaan, tulpat AINA päässä. Voi kuullostaa liiottelulta, mutta mutta... parempi vähän ylisuojelua kuin liian vähän. Jarrujen kirskunnan ei pitäisi aiheuttaa kuulovaurioita mutta itse pistän reilusti sormet korviin jos tuntuu pahalta, samaa tekniikkaa harjoitin myös armeijassa. Ihmiset tuijottaa ja joku joskus naureskeleekin kun kävelen sormet korvissa tunnelissa mutta kato elämä on.

      Jos sattuisi niin ikävästi käymään että tinnitus on lopullinen niin sitten se on lopullinen. Ei kannata visualisoida mielessään loppuelämäänsä tinnituksen varjossa, ties vaikka huomenna ruotsalaiset hyökkää ja syttyy sota tai jotain ja kuollaan kaikki. Tekstistä päätellen olet päässyt aika hyvin "surutyön" alkuun, pystyt pukemaan tunteesi sanoiksi ja et ole ratkennut ryyppäämään (toivottavasti). Jos tinnituksesi ilmestyi ilman mitään syytä, ties vaikka se lähtis pois ilman mitään syytä. Eihän sitä koskaan tiedä. Päivä kerrallaan vaan, kun ei muutakaan voi.

      notta semmosia...

    • Aina vinkuu

      Nyt on taas ollut muutama vähän parempi päivä tämän vaivan kanssa ja ääni tuntui ehkä vähän hiljentyneenkin. Mutta tänään ääni tuntuu taas kovemmalta. Ongelma on oikeastaan se, että pelkään kaiken mahdollisen vähän kovemman melun pahentavan tinnitustani. Tänään jouduin kävelemään remonttityömaan ohi, josta kuului melko voimakasta, varmaankin jonkinlaisen kiviporan, ääntä. Se ei sinänsä tuntunut kauhean epämiellyttävältä, vaikka melko kovaa melua olikin, enkä edes joutunut kuuntelemaan sitä kuin ehkä alle minuutin. Siitäkin huolimatta aloin heti kotiin päästyäni, miltei tiedostamatta, tarkkailla tinnitustani ja eiköhän se heti kuulostanutkin kovemmalta.

      Miten ihmeessä kykenisi lopettamaan tämän naurettavankin hysteerisen kuulon tarkkailun ja äänien pelkäämisen? Kun järjellä ajateltuna ymmärrän, etteivät kaikki äänet todellakaan ole vahingollisia ja pientä ajoittaista melua ei kaupunkiolosuhteissa voi välttää, mutta silti ahdistun.

      Ja sitten päädyn taas noidankehään:
      Ahdistus--->tinnitus tuntuu kovemmalta--->ahdistus pahenee--->tinnitus pahenee--->jne.

      • 1+1

        Olet itse aika hyvin ymmärtänyt probleemasi noidankehän.
        Herää vain kysymys mikset ole oma herrasi ja lopeta tuota pelkäämistä.

        Tosin sinun tapauksessasi aika hoitaa ongelman, ennenpitkää yksinkertaisesti kyllästyt tuohon jatkuvaan kuulon tarkkailuun.

        Kirjoituksesi rivien välistä voi melkein lukea että päähäsi ei tällä hetkellä mahdu muuta kuin tuo TINNITUS ja sen tarkkaileminen.
        Täältäpäin asiaa katsellen se tuntuu täysin älyttömältä toiminnalta mutta olen varma että sinun mielestäsi asia on toisin.
        Tinnitus ja sen kuuntelu on ottanut vallan sinusta ja hallitsee elämääsi, noo, jos se ei olisi tinnitus niin sitten jokin muu tarkkailtava vaiva.

        Olet nimittäin siinä iässä että tuolloin kaikkea tunnetason juttuja pukkii päälle, varsinkin herkille tyypeille, pitäisi vain osata kylmän viileästi jättää ne vähemmälle huomiolle niin elämä olisi paljon helpompaa, eikä mennä joka tunnejunaan kyytiin.


      • Aina vinkuu
        1+1 kirjoitti:

        Olet itse aika hyvin ymmärtänyt probleemasi noidankehän.
        Herää vain kysymys mikset ole oma herrasi ja lopeta tuota pelkäämistä.

        Tosin sinun tapauksessasi aika hoitaa ongelman, ennenpitkää yksinkertaisesti kyllästyt tuohon jatkuvaan kuulon tarkkailuun.

        Kirjoituksesi rivien välistä voi melkein lukea että päähäsi ei tällä hetkellä mahdu muuta kuin tuo TINNITUS ja sen tarkkaileminen.
        Täältäpäin asiaa katsellen se tuntuu täysin älyttömältä toiminnalta mutta olen varma että sinun mielestäsi asia on toisin.
        Tinnitus ja sen kuuntelu on ottanut vallan sinusta ja hallitsee elämääsi, noo, jos se ei olisi tinnitus niin sitten jokin muu tarkkailtava vaiva.

        Olet nimittäin siinä iässä että tuolloin kaikkea tunnetason juttuja pukkii päälle, varsinkin herkille tyypeille, pitäisi vain osata kylmän viileästi jättää ne vähemmälle huomiolle niin elämä olisi paljon helpompaa, eikä mennä joka tunnejunaan kyytiin.

        Jep, on myönnettävä, että tinnitus on aika lailla hallitsevana ajatuksena suuren osan ajasta. On toki hetkiä, jolloin sitä ei muista lainkaan ja ehkä ne hetket tästä vielä pikku hiljaa pitenevät ja olen joskus viimein täysin sinut tämän asian kanssa. Järkipuoliskoni kyllä ymmärtää, että onhan tämä nyt aivan älyvapaata touhua panikoitua jokaisesta kuulemastaan äänestä, sillä niin tekemällä taatusti stressaa tinnitusäänen entistä kovemmaksi. Tunnepuoliskon kun saisi ymmärtämään tämän saman asian. Olen kyllä muutenkin elänyt viime ajat melkoisessa stressissä opiskelujen ja muunkin elämän puolesta, joten ei sinänsä ihme, että alkaa jo päässäkin vinkumaan. :) Ja koko ikäni olen ollut sitä sorttia, joka reagoi stressiin erittäin helposti fyysisesti. No mutta, näillä mennään, kun ei muuta voi. :)


      • 5+2
        Aina vinkuu kirjoitti:

        Jep, on myönnettävä, että tinnitus on aika lailla hallitsevana ajatuksena suuren osan ajasta. On toki hetkiä, jolloin sitä ei muista lainkaan ja ehkä ne hetket tästä vielä pikku hiljaa pitenevät ja olen joskus viimein täysin sinut tämän asian kanssa. Järkipuoliskoni kyllä ymmärtää, että onhan tämä nyt aivan älyvapaata touhua panikoitua jokaisesta kuulemastaan äänestä, sillä niin tekemällä taatusti stressaa tinnitusäänen entistä kovemmaksi. Tunnepuoliskon kun saisi ymmärtämään tämän saman asian. Olen kyllä muutenkin elänyt viime ajat melkoisessa stressissä opiskelujen ja muunkin elämän puolesta, joten ei sinänsä ihme, että alkaa jo päässäkin vinkumaan. :) Ja koko ikäni olen ollut sitä sorttia, joka reagoi stressiin erittäin helposti fyysisesti. No mutta, näillä mennään, kun ei muuta voi. :)

        Noin ne nuo hommat aina menee, aluksi tuntuu että tunnelin päässä on täysi pimeys eikä pakotietä ole. Mutta kun aikaa kuluu niin alkaa taas elämä maistumaan ja huomaat että on muutakin kuin tuo tinnitus, joka sekin lakkaa olemasta tai häiritsemästä.

        Tärkeintähän on aina ottaa opikseen, sillä se mikä ei tapa, vahvistaa, kun sen oikein ymmärtää.

        Ihminen ei ole kone, ei pidä antaa egon vaatia enempää mihin pystyy.


      • aADDDW

        toi lähtee ajankanssa pois. Siis panikointi äänistä. Mulla soinu nyt neljättä kuukautta ja toi vähentyny huomattavasti! Alussa joku tav. imurin äänikin "pelotti".


      • Aina vinkuu
        5+2 kirjoitti:

        Noin ne nuo hommat aina menee, aluksi tuntuu että tunnelin päässä on täysi pimeys eikä pakotietä ole. Mutta kun aikaa kuluu niin alkaa taas elämä maistumaan ja huomaat että on muutakin kuin tuo tinnitus, joka sekin lakkaa olemasta tai häiritsemästä.

        Tärkeintähän on aina ottaa opikseen, sillä se mikä ei tapa, vahvistaa, kun sen oikein ymmärtää.

        Ihminen ei ole kone, ei pidä antaa egon vaatia enempää mihin pystyy.

        Onhan tää aikamoista väsytystaistelua tämän äänen kanssa; jatkuvaa kilpajuoksua sen kanssa kumpi murtuu ensin: minä vain tinnitus. Tänään taas iski ahdistus, kun laitoin stereoita päälle ja eiköhän ne jostain syystä olleetkin menneet tavallista kovemmalle ja musiikki suorastaan pamahti kaiuttimista. Istuin hieman yli metrin päässä kaiuttimista ja ääni oli suht voimakas. (Toisaalta vaikea sanoa, kuinka voimakas se todellisuudessa oli, kun tätä nykyä olen niin hemmetin herkkä kaikille äänille...) Säikähdin taas valtavasti ja olin(/olen) aivan varma, että nyt viimeistään vaurioitin korvani. Tuskinpa pelko kovin realistinen on, mutta enpä ole aiemminkaan kovin realistinen pystynyt tämän suhteen olemaan. *huoh* Ihan nolottaa lukea tätäkin tekstiä, kun vaikutan ihan hermoheikolta, mutta toisaalta näiden asioiden uloskirjoittaminen auttaa sentään jonkin verran käsittelemään niitä. :)


      • Aina vinkuu
        Aina vinkuu kirjoitti:

        Onhan tää aikamoista väsytystaistelua tämän äänen kanssa; jatkuvaa kilpajuoksua sen kanssa kumpi murtuu ensin: minä vain tinnitus. Tänään taas iski ahdistus, kun laitoin stereoita päälle ja eiköhän ne jostain syystä olleetkin menneet tavallista kovemmalle ja musiikki suorastaan pamahti kaiuttimista. Istuin hieman yli metrin päässä kaiuttimista ja ääni oli suht voimakas. (Toisaalta vaikea sanoa, kuinka voimakas se todellisuudessa oli, kun tätä nykyä olen niin hemmetin herkkä kaikille äänille...) Säikähdin taas valtavasti ja olin(/olen) aivan varma, että nyt viimeistään vaurioitin korvani. Tuskinpa pelko kovin realistinen on, mutta enpä ole aiemminkaan kovin realistinen pystynyt tämän suhteen olemaan. *huoh* Ihan nolottaa lukea tätäkin tekstiä, kun vaikutan ihan hermoheikolta, mutta toisaalta näiden asioiden uloskirjoittaminen auttaa sentään jonkin verran käsittelemään niitä. :)

        ...että ääni tosiaan kuulostaa taas kovemmalta. Tai ei kuulostanu ensin, mutta sitten pikku hiljaa taas voimistui, kun ahdistuin. Nyt yritän rauhoitella itseäni, että ei tämä siitä kovasta äänestä johdu, vaan omasta paniikistani, mutta silti takaraivossa piinaa koko ajan ajatus, että entä jos sittenkin... Voi hyvä tavaton sentään. Pitäisi rauhoittua, tiedän. Ja tiedän myös, miten typerältä kuulostan. :(


      • 13+5
        Aina vinkuu kirjoitti:

        ...että ääni tosiaan kuulostaa taas kovemmalta. Tai ei kuulostanu ensin, mutta sitten pikku hiljaa taas voimistui, kun ahdistuin. Nyt yritän rauhoitella itseäni, että ei tämä siitä kovasta äänestä johdu, vaan omasta paniikistani, mutta silti takaraivossa piinaa koko ajan ajatus, että entä jos sittenkin... Voi hyvä tavaton sentään. Pitäisi rauhoittua, tiedän. Ja tiedän myös, miten typerältä kuulostan. :(

        kuulostat tosi typerältä täältäpäin tarkastellen, tosin sinulle se on totta joka sekunti.

        Enemmän minä olisin huolissani mielestäsi kuin tuosta vinkumisesta, käyt ilmiselvästi ylikierroksilla koko ajan ja tilanne näyttää pahenevan.

        Jotenkin sinut vain täytyisi saada rauhoittumaan, saada tuota ahdistusta lievenemään, pois tuosta oravanpyörästä.

        Uskon että tilanteessasi et täysin sisäistä mitä yritän sinulle tolkuttaa.

        Sinuna tekisin seuraavanlaisesti.

        1. Kävisin korvalääkärillä joka sulkisi kuulovaurion pois -> saisit varmuuden asian tilasta.
        Tässä on vain se vaara että mikäli korvalääkäri on sellainen öllerö kuin korvalääkärit yleensä, eli ei tajua mielen ja kuulon välistä voimakasta yhteyttä, niin tekee enemmän hallaa kuin hyötyä. Mutta kuitenkin riittää kun testaa että kuulosi on normaali, lopun voi unohtaa.

        2. Sitten kävisin hyvällä psykiatrilla, en hulluuden pelossa vaan siksi että saisit lievän rauhoittavan lääkityksen mikä osaltaan anatisi sinulle levähdysaikaa ja pääsisit hieman availemaan oravanpyöräsi ovia.

        3. Antaisin ajan tehdä tehtävänsä.

        Tuollaiset asiat mitä nyt koet ovat yllättävän yleisiä länsimaisessa tehokkuusyhteiskunnassa, et ole yksin, mielesi ei ole seonnut eikä epänormaali, se vain käy ylikierroksilla.

        Nuo sinun kaltaiset asiat nimittäin etenevät kuin veteen heitetty kivi, ensin aallokko on vaoimakasta ja rauhoittuu aaltojen edetessä keskustasta, kunnes häviävät lopulta veden tasaisuuteen.
        Samoin toimii ihmisen mielikin, sinulla on tuo kivi vasta lentänyt veteen ja aallot ovat voimakkaita kunnes aika ja ymmärrys tasoittaa ne.

        Tämä voi nyt kuulostaa sinusta hölmöltä, mutta näin se vain menee.


      • leopardiih
        aADDDW kirjoitti:

        toi lähtee ajankanssa pois. Siis panikointi äänistä. Mulla soinu nyt neljättä kuukautta ja toi vähentyny huomattavasti! Alussa joku tav. imurin äänikin "pelotti".

        puhu vaan omasta puolestasi. 7 kuukautta tinnittänyt ja on vain pahentunut joka kuukausi. En tiedä paljonko jaksan tätä vitun saatanan perkeleen paskaa enää.


      • ainakin mulla
        leopardiih kirjoitti:

        puhu vaan omasta puolestasi. 7 kuukautta tinnittänyt ja on vain pahentunut joka kuukausi. En tiedä paljonko jaksan tätä vitun saatanan perkeleen paskaa enää.

        Mulla on korva ulissut puolisen vuotta, korvalääkärillä käyty, magneetit otettu ja löydös acusticus neurinoma. Alkuaikoina ääni häiritsi paljon enemmän, sittemmin siihen tottunut ja vaikka diagnoosi järkytti ja tulevaisuus ahdistaa, ei korvan soiminen ole enää yhtä ahdistavaa kuin silloin kun sen syytä ei tiennyt. Aina ei tieto lisää tuskaa ja kun tietää että vaiva ei ole itse aiheutettu ja siihen ei itse pysty vaikuttamaan, on ihan turha stressata. Turha murehtia asiasta, johon ei pysty itse vaikuttamaan!!


      • 15+2
        leopardiih kirjoitti:

        puhu vaan omasta puolestasi. 7 kuukautta tinnittänyt ja on vain pahentunut joka kuukausi. En tiedä paljonko jaksan tätä vitun saatanan perkeleen paskaa enää.

        Tuossa se just on, se mitä vihaa, pahenee.


      • IT-kokki
        leopardiih kirjoitti:

        puhu vaan omasta puolestasi. 7 kuukautta tinnittänyt ja on vain pahentunut joka kuukausi. En tiedä paljonko jaksan tätä vitun saatanan perkeleen paskaa enää.

        Jos et jo ole kokeillut, niin kokeile ihmeessä musiikkiterapiaa. Eli kuuntele rauhoittavaa musiikkia pienellä äänenvoimakkuudella. Aluksi musiikki voi vaikka peittää koko tinnitusäänen, mutta paras olisi että musiikin voimakkuus olisi hieman pienempi kuin tinnitusäänen.

        Pikkuhiljaa musiikista voi alkaa pudottamaan tinnitustaajuuksia pois. Tutkimusten mukaan tällä "hoidolla" tinnitus vaimenee vuodessa 10 - 30 %. Itselläni musiikkiterapia on auttanut hieman, noin 3 kuukauden kuuntelulla. Äänihoito on auttanut minua tottumaan tinnitusääneen, en siis enää hermostu ja ahdistu äänestä kuten ennen. Vieläkin tulee päiviä jolloin ääni tuntuu kovenevan, ja silloin otankin suosilla "hermopillerin", mutta ääni on aina vaimentunut vähintään aikaisemmalle tasolle muutaman päivän kuluessa.

        Kolme vuotta sitten korvani soivat vain aavistuksen, kuulin sen vain täydellisessä hiljaisuudessa. Nyt kuulen vinkunan aina. 8 kk sitten tilanne paheni, ja uskoin pääni halkeavan äänestä ja ahdistuksesta. Kuuntelin ja ajattelin tinnitusta käytännössä koko ajan. Nyt olen taas saanut normaalista elämästä kiinni, vaikka korvat soivatkin (ja kovempaa kuin ennen)! Kuuntelen tinnitusta muutaman tunnin välein, pinnani on edelleen normaalia lyhyempi ja keskittyminen on tinnituksen koventuessa vaikeampaa. Kovaäänisiin tilaisuuksiin en mene, mutta muuten tinnitus ei estä minua elämästä normaalia elämää.


      • huonokuuloinen

        Moi.
        Tunnen syvää hengenheimolaisuutta kanssasi.
        Itselläni tinnitus voimistuu aina ilta-aikaan, kun olen menossa nukkumaan. Samanlaista kuvailemaasi aääntä.
        Itselläni on vuosien aikana ollut myös oireita, jotka viittaisivat merieren-tautiin.
        On korkea kynnys mennä kertomaan lääkärille, että korvistani kuuluu räminää, joka kuullostaa samalta kuin joku nakkelisi kiviä peltikatolle. Itselläni tätä kesti puoli vuotta joka päivä kahteen otteeseen vuosina 2000 - 2001 ja uudelleen täysin yllättäen aamubussissa vuonna 2007ja sen jälkeen kuusi kuukautta. Edelleenkään en ole puhunut tästä lääkärille. Olen ajatellut käydä yksityisellä lääkärillä puhumassa asiasta, niin herkkä asia tämä on.


      • ylimielisyys
        1+1 kirjoitti:

        Olet itse aika hyvin ymmärtänyt probleemasi noidankehän.
        Herää vain kysymys mikset ole oma herrasi ja lopeta tuota pelkäämistä.

        Tosin sinun tapauksessasi aika hoitaa ongelman, ennenpitkää yksinkertaisesti kyllästyt tuohon jatkuvaan kuulon tarkkailuun.

        Kirjoituksesi rivien välistä voi melkein lukea että päähäsi ei tällä hetkellä mahdu muuta kuin tuo TINNITUS ja sen tarkkaileminen.
        Täältäpäin asiaa katsellen se tuntuu täysin älyttömältä toiminnalta mutta olen varma että sinun mielestäsi asia on toisin.
        Tinnitus ja sen kuuntelu on ottanut vallan sinusta ja hallitsee elämääsi, noo, jos se ei olisi tinnitus niin sitten jokin muu tarkkailtava vaiva.

        Olet nimittäin siinä iässä että tuolloin kaikkea tunnetason juttuja pukkii päälle, varsinkin herkille tyypeille, pitäisi vain osata kylmän viileästi jättää ne vähemmälle huomiolle niin elämä olisi paljon helpompaa, eikä mennä joka tunnejunaan kyytiin.

        Vai niin. Kyllä tinnitus on oikea iän mukanaan tuoma ongelma monille. Huomaat sen itsekkin kun ikää tulee lisää.


    • TerrapinStation

      Itselläni on noi äänet koventuneet viimeaikoina.

      On helvetinmoista vinkumista,ihan kun jostakin venttiilistä päästetään ilmaa pois kovalla paineella.

      Sitten on kohinaa joka muistuttaa lämpöpatteriessa / putkistoissa kiertävää vedenvirtausta.

      Kun painaa kevyesti korvia lukkoon,niin alkaa helmmetinmoinen kohina,ihan kun joku moottori kävisi päässä.

      Sitten on välillä sirinää joka muistuttaa heinäsirkkojen siritystä.

      Tätä on jatkunut reilut 2 vuotta ja näyttää menevän pahempaan suuntaan.

      Yöt menee valvoessa,kun ei pysty nukkumaan,ehkä jonkinlaista ( koiranunta ) 2-3 tuntia aamuyöstä.

      Viinan voimalla saa sitten paremmin nukuttua,kun ottaa kunnon kännit ja sammuu sänkyyn.

      Keskikalja ja särkylääkkeet turruttavat myös hieman.

      Tässä on varmaankin pikkuhiljaa tulossa narkomaaniksi & alkoholistiksi & sekakäyttäjäksi.

    • tinnätinnä

      Tinnittänyt kohta 30v ja en ole siihen tottunut. Saattaa olla hetkiä päivässä, jolloin tavallaan "unohtuu", mutta ne tauot on lyhyitä. Vuosien varrella on tinni muuttanut muotoaan, alussa oli korkeita ääniä, mutta tällä hetkellä sekoittuu matalampia. Niitä pystyy jopa laskemaan hiljaisuudessa - tähän mennessä päässyt 11 eri ääneen molemmissa korvissa. Uusille tinnittäjille en voi muuta sanoa kuin että tinnin kanssa pitää vain opetella elämään, vaikkei se helppoa ole. Ehkä tulevaisuudessa löytyy pysyvä hoitokeino tähänkin "sairauteen".

      • Anonyymi

        Korvat ei pärjää hiljaisuuden kanssa; siinä yksi vinkki, että jotain on kuollut herkemmistä osista. Kuulo kuitenkin on yhtä hyvä kuin aina ennenkin, mutta se, miten korvat/aivot reagoi, kun on liian hiljaista, vastaa kuin jonkin kuuloalueen ongelmaa.


    • tinni2

      Itsellä meni vuosi pari kun pääsin tuon vaiheen ohi enkä huomannut tinnutusta enää juuri ollenkaan ja lopetin pelkäämästä ääniä. Eli tuo vaihe menee ohi mitä todennäköisimmin.

      • tinni2

        Ja näin etukäteen ajateltuna vuosi pari on pitkä aika. Itse elän nyt uuden kerran samaa alkuvaihetta kun altistuin melulle uudestaan. Ja taas hyvällä lykyllä tää kestä pari vuotta ennen kuin ollaan taas totuttu tähän. Ja elämä on yhtä helvettiä ja tuntuu täysin epätoivoiselta eikä usko,että tähän voi ikinä tottua tai että tämä helpottaa.


      • Anonyymi

        Yleensä sitä välttää liian vähäisiä ääniä, koska sitten kuulee tinnitusta. Lujemmista äänistä ei tulee muuta mieleen kuin, että joku ylireagoi psyykkisesti; peläten niillä olevan vahingoittavaa vaikutusta omaan tinnitukseen, joka on ihan loogistakin, vaikken itse ole koskaan ajatellut vastavaaa.


    • piiiiiiiiiiiiiiiiiip

      Hei kaikki kanssatinnittäjät!

      Itselläni on korvassa/korvissa/päässä soinut reilut puoli vuotta. Tinnitus on tosiaan vaikea vaiva jonka kanssa pitää jatkuvasti elää ja sitä tosiaan miettii joka päivä. Olen 22-vuotias ja parilla lääkärillä kävin ja he periaatteessa sanoivat että se on nyt vain tottumiskysymys. Vitutti ihan suunnattomasti kun kaikki vaan sano sitä samaa että ''koita olla ajattelematta sitä'', myös poikaystäväni sanoi tätä usein. Ensimmäiset pari kuukautta oli ihan hirveitä. Pystyin toimimaan ja elämään tavallista arkea mutta jatkuvasti mietin tinnitusta ja miten saisin sen pois. Kaikki kauhujutut luin netistä, tulin ihan vainoharhaiseksi ja kerran iski sitten paniikkikohtaus sen takia. Mielestäni on tärkeää lukea tinnituksesta mahdollisimman paljon että tajuaa ettei ole yksin asian kanssa, muttas on myös muistettava että jokaisen tinnitus on erilainen. Tällä hetkellä pärjään joten kuten, välillä on päiviä kun masentaa niin paljon ettei pääse sängystä ylös ja välillä on tosi hyviä päiviä kun sanon itselleni että vitut tää ei estä mua elämästä mun elämää! Mutta muutaman vinkin voisin auttaa jos se jotakuta auttaisi selviämään paremmin tinnituksensa kanssa...

      - Mistä ikinä tinnituksesi johtuukin , onko se parannettavissa vai ei, toivoa ei kannata menettää. On sitä muillekin ns. ihmeparantumisia tapahtunut.
      - Minua lohduttaa aina se että julkkiksillakin on tinnitusta! En tiedä miksi...
      - Pahemminkin voisi mennä. Yritän olla kiitollisempi niistä asioista mitkä minulla ovat hyvin elämässä. Voin nimittäin kuvitella ainakin miljoona pahempaa asiaa kuin tinnitus... Esimerkiksi läheisiäni en vaihtaisi mistään hinnasta vaikka saisinkin hiljaisuuden takaisin.
      - Vihaan päiväkirjan kirjoittamista mutta nykyään kirjoitan ylös asioita joita olen lukenut tai kuullut jotka lohduttavat. Aina kun tuntuu toivottomalta voin tukeutua vihkoseeni.
      - Kannattaa olla avoin asiasta. Vielä eivät kaikki kaverini tiedä asiasta mutta joillekin oli pakko kertoa heti kun ihmettelivät miksi en enää lähde baareihin heidän kanssaan. Ihmisten joilla ei ole tinnitusta on erittäin vaikea ymmärtää asiaa jos heille ei siitä kerro mitään.
      - Nykyään olen kliseisesti vahvempi ja tuntuu että jos tästä selviän niin selviän kyllä muistakin asioista. Entisen elämäni stressaavat asiat tuntuvat nykyään ihan turhilta... Voi että kun oli rankkaa kun en mahtunut enää vanhoihin farkkuihin!
      - Varaudu niihin ''paniikkikohtauksiin''. Pidä korvatulppuia, pehmolelua, ohjekirjasta mukanasi tai mitä ikinä haluatkaan mikä toimii! Niin tiedät aina mitä tehdä kun maailma tuntuu musertuvan. Sovi vaikka ystäväsi kanssa että voit aina soittaa hänelle kun siltä tuntuu.

      Edelleen olen joskus todella masentunut johtuen tinnituksestani. Edelleen etsin joinain päivinä kuumeisesti mahdollisia parannuskeinoja ja mietin miten saan tämän ongelman katoamaan. Edelleen tulen surulliseksi kun mietin ''entistä'' elämääni kuinka ihanaa se olikaan. Ajattelen kuitenkin myös että tälle onnettomuudelle oli jokin tarkoitus ja saan sen elämän mikä minun kuuluu saada.

      Jos kerta en voi parantua tästä niin toivon että joskus pääsen siihen vaiheeseen että voin vitsailla asiasta :) Niin kuin kerran kun kysyin poikäystävältäni jostain kumman syystä että ''soiko sun päässä vai mitä!'' Hän sitten vastasi oikein kivasti että ''soiko sun?'' Vastasin että ''joooo...'' Itketti ja nauratti samaan aikaan.

      Voimia kaikille jotka kärsivät tai joidenka läheiset kärsivät tinnituksesta!

      • piiiii-myös

        kiitos! kannustuksesta... :)


    • Melkein kuulo

      Voiko tinnitus olla teidän mielestänne psykologista? Juu, hölmö kysymys, mutta minulla oli oikeassa korvassa jokin häiriö joka aiheutti lievää tinnitusta ja joka ei suuremmin haitannut elämistä. Tässä taannoin kokeilin suippumadonlakkeja, pelkästä kokeilun ilosta ja seuraavana päivänä havahduin kun kuuloni oli entistä parempi/tarkempi. En kuullut enää tuota vaimeaa ininää, en vaikka yritin.
      Sanotaan, että nämä ko. sienet avaavat mielen lukkoja ja saavat ihmisen ajattelemaan asioita eri kantilta yms. Joten onko korvissani "soinut" vaan jostain psyykkisestä syystä vai mitä tämä on? Olenko sienien myötä oppinut vaan hyväksymään puutteeni ja ns. unohtamalla tinnituksen saanut sen vaikenemaan?
      Tämä on täysin outo asia minulle, enkä ole vastaavaa kuullut koskaan. Yritin opiskella sienistäkin lisää kaikkea ja löytää syytä, mutta mihinkään samanlaiseen en ole törmännyt.
      Onko jollakin tarkempaa tietoa tai edes aavistusta?

      • Anonyymi

        Mulla se voi olla aivojen rasitusvamma, ja sopiva elämänrytmi vähentää tinnitusta. Kun aivot on liian aktiiviset liian kauan, ne alkaa soida, ja niiden palautuminenkin aiheuttaa soimista. Vaikuttaa reittejä pitkin sitten korviinkin, ja jos ympäristössä on rititävästi ääntä suhteessa tinituksen lujuuteen, niin kuulee vähemmän tai ei ollenkaan tinnitusta.

        Aivot, korvat, siellä jotain viestiä tai energiaa kulkee ja se muodostaa ääntä, jota ilman vammaa ei yleensä kuule. kaikilla on joskus soinut korvat tyyliin joku ajattelee, ja hiljaisessa voi moni kuulla, ja sitä on tutkittukin; en tosin välttämnättä suosita, ettei tule huomanneeksi sitten jatkossakin.

        Jos aivot tai ja väylä korviin paranee, kun lepää riittävästi niin voisi arvaten tinnitus parantuakin. Mulla koko homma on rasitusperäinen, johon liittyy myös näyttö ja jatkuva panostus rasitusta vastaan, ja se paheni juuri silloin, kun panostin vuoden putkeen yli sietokyvyn niin sanoakseni, joka onnistuikin, mutta tinnitus sitten alkoikin pysyvästi, ja muuten vain satunnaine pelkkä humina, ja ton jälkeen sitten jyrinä, ja kahden vuoden kulutua tuli suhinakin, ja kaksi vuotta lisää elektronista ininääkin, joka pahimmillaan oli luja, ja ainoa jonka kuuli sitten ulkonakin. Pahin jyrinäkin oli satunnainen, sen ollen niin luja, että siihen heräsi.

        Mutta niitä ei juuri ole, jos lepään riittävästi, ja nykyään on isompi näyttö hyvällä virkistystaajuudella (60 Hz kirvelee mulla silmissä (sitä TV:tä ei kannata hankkia, jos isoa tv:tä ylipäätään), ja kämmenselkiin ja huulien kielenpuolelle tulee näppylöitä. Kirkkautta ja sinistä valoa vähän vähemmäksi - ei liian vähän sinistä, koska siten voi kuin pahoin) ja toista metriä etäisyyttä, koska näppyjä tulee 75Hz:stäkin, jos liian lähellä.

        Lasit näkemistä parantaen (ja prosentit isoina tietokoneessa), nojatuoli, ja ei noita ongelmia, mutta aivovaurio on tullut jo, ja osin noitakin - ei vain ylirasituksesta. Silmät tuli hyvin kirkkaalle valolle ulkona niin herkiksi, että särki. Mutta kun tein muutoksia, niin ei ongelmia niiden osin, mutta rasitusvamma on jäänyt pysyväksi, ja siten tinnituskin, johon vaikuttaa mm. rasitus.


    • Tinnituksen kaveri

      Itsellä on ollut tinnitusta lapsesta saakka tai niin kauan kuin pystyn muistamaan, ja ei se itseasiassa minua haittaa kun on niin tottunut jo siihen. Nyt vain kun armeija olisi edessä niin mietityttää että tuleeko vapautus tai jotain sellaista... Tinnitus on aika hauska siitä että se on vain ärsyke ja jos siihen ei kiinnitä huomiota, ei sitä edes huomaa. Itse olin unohtanut täysin että minulla edes on tämä krooninen vaiva, mutta nyt kun kiinnitti taas huomiota siihen, sen huomioi jatkuvasti.

      • Anonyymi

        Kadun meteliäkään ei huomioi kotonaan jos siihen on tottunut. Kun keskittyy johonkin, se vie huomiota pois muiden asioiden noteeraamiselta, joka on hyödyllistä varsinkin kun odotaa unta, ja jotenkin asiat on mulla muuttunut parempaan suuntaan tolla asenteella (plus ulkoiset äänet) unta odotellessa, ja ei sitä tarvii välttämättä odotellakaan vaan voi lukea tm. ja nukahtaa kun nukahtaa.


    • ti äiti

      Tämä on vain tsemppaustoivotus. Jonakin päivänä tinnitus ehkä vaimenee ja voit elää sen kanssa, tai häviää kokonaan, toivottavasti. Etsi itsellesi ja korvallesi sopivia ja hoitavia ääniympäristöjä. Joitain auttaa "pehmeät " äänet, metsän humina, altojen kohina. Ja hierontaa venytelyä, jotta niskajumeja ei tule eikä hammasten kiristelyä. Auttaako sinua saunan lämpö tai kiukaan lempeä sihinä...
      Älä masennu, älä myöskään niistä lääkäreistä, jotka mahd vähättelevät vaikeaa tilannettasi. Selviät! Tinnitusyhdistyksen vertaisryhmät tai kuntoutuskurssit voisivat tuoda helpotusta, jos tinnitus jatkuu.

    • 12v-vittuuntunutsellisti

      Muusikolle aika vituttava juttu mutta enpähän tartte äänirautaa ku tinnitus on puhdas A XD

    • lapin.somalio399

      Kiitos nostosta!

    • x-tinnitäjä

      Hei kaikki!

      Olkaa yhteydessä Helsinki Ear Institute:een joka sijaitsee Helsingissä. Sain sieltä apua omaan tinnitukseeni, mihin normaali lääkärit jo sanoivat, että asialle ei voi tehdä mitään... Paikka voi ensivaikutelmaltaan ehkä hieman hämätä, mutta ovat henkilökunnaltaan todella ammattitaitoisia ja osaavat auttaa.

      Alkää vaipuko epätoivoon, omalla kohdallani tinnitukseni parantui!

      Klinikka löytyy netissä osoitteesta: http://www.tinnitus.fi

      • mieliala-lääkkeet-vähän

        hyvä jos auttoi...?? mutta veikkaan ettei "kokonaan" hävinnyt! ja riipuen tinnityksen "vaikeudesta"??? /syystä?? ainakin mulla!!


    • ErNuTa

      Tinnitus EI JOHDU psykologisista syistä, vaan fyysisistä syistä.
      Älä ole onnettoman avuton, niinkuin useimmat edellä kirjoittaneista.
      Hermostuessa pienikin ongelma voi muuttua vähitellen psykologiseksi.

      Jos kyseessä ei ole liiallisen melun aiheuttama kuulovaurio, johtuu tinnitus lähes aina kuulohermon jatkeen joutumisesta puristukseen lähinnä selän välilevyjen painuman ja vähittäisen rappeutumisen vuoksi.
      Parannuskeino on niskan ja selän hieronta ja muu toistuva liikuttaminen (tanssi, kävely jne). Se että eri ihmiset kuulevat erilaista "ääntä" (kilinä, sirinä, narina jne) johtuu siitä, että puristus on eri kohdissa niskaa tai selkää.

      Minulla on ollut kaikkia näistä, ja olen saanut ne hiljennettyä noin puolessa minuutissa sopivalla toistetulla voimisteluliikkeellä. Liike pitää aloittaa HETI kun "ääni" ilmaantuu.
      Tervemenoa lääkärille. Todennäköisesti ette saa apua, koska lääkärit eivät näytä tuntevan kuulohermon jatketta. Heillä on tässä suhteessa huonot ammattitiedot.

      Olkaa siis edelleen avuttomia ja kuunnelkaa "ääniä", tai toimikaa itse ja hiljentäkää "äänet".

      • muu-tinni

        on ja AINOASTAAN sun kokemus...!!!!! älä yleistä!
        kaipa oot sitten "jumalasta seuraava"??? :(


      • ErNuTa

        Tinnitus ei johdu psykologisista syistä, ei se synny itsestään. Jos ei kyse ole liiallisen jatkuvan tai iskumelun aiheuttamasta vauriosta, on syy kuulohermon jatkeen puristus. Puristus voi johtua poikkeuksellisissa tapauksissa esimerkiksi kasvaimesta, mutta muulloin lähes aina kuulohermon jatkeen puristuksesta selän ja niskan välilevyjen vähittäisen rappeutuman (tapahtuu kaikilla) vuoksi .

        Jos puristus on ehtinyt vakiintua, ei siitä johtuvia "ääniä" saa loppumaan nopeasti.
        Pitää pitkäjänteisesti poistaa selän ja niskan jännitksiä hieronnalla, voimistelulla ja liikunnalla.
        Avuttoman saamattomat, kuten ilmeisesti muu-tinni eivät tähän vaivaudu, vaan haluavat kuunnella "ääniään" hautaan asti.
        Ei tällaisessa asiassa tarvita jumalasta seuraavia, vaan oman saamattomuuden pois heittämistä.


      • tinnitys-pysyvä

        juuu just!! revippä siitä kun tinni ei tosiaan kaikilla parane!!! mut sen kanssa oppii elään...!!
        kuten loppu elämän säryt muutkin...!!! ilman lääkitystä???? ja todellakin kun aistin solut vauriotuneet niin takas ei niitä saa!!! :(


      • 4vsoinut
        tinnitys-pysyvä kirjoitti:

        juuu just!! revippä siitä kun tinni ei tosiaan kaikilla parane!!! mut sen kanssa oppii elään...!!
        kuten loppu elämän säryt muutkin...!!! ilman lääkitystä???? ja todellakin kun aistin solut vauriotuneet niin takas ei niitä saa!!! :(

        Helposti pystyy tämän tinnin kanssa elämään, eikä tähän tarvita mitään lääkkeitä sekoittamaan


      • ErNuTa
        ErNuTa kirjoitti:

        Tinnitus ei johdu psykologisista syistä, ei se synny itsestään. Jos ei kyse ole liiallisen jatkuvan tai iskumelun aiheuttamasta vauriosta, on syy kuulohermon jatkeen puristus. Puristus voi johtua poikkeuksellisissa tapauksissa esimerkiksi kasvaimesta, mutta muulloin lähes aina kuulohermon jatkeen puristuksesta selän ja niskan välilevyjen vähittäisen rappeutuman (tapahtuu kaikilla) vuoksi .

        Jos puristus on ehtinyt vakiintua, ei siitä johtuvia "ääniä" saa loppumaan nopeasti.
        Pitää pitkäjänteisesti poistaa selän ja niskan jännitksiä hieronnalla, voimistelulla ja liikunnalla.
        Avuttoman saamattomat, kuten ilmeisesti muu-tinni eivät tähän vaivaudu, vaan haluavat kuunnella "ääniään" hautaan asti.
        Ei tällaisessa asiassa tarvita jumalasta seuraavia, vaan oman saamattomuuden pois heittämistä.

        Jälleen pääsin eteenpäin, kun en ollut avuton, vaan etsin keinoja viimeisimmän ajoittain esiintyneen tinnitusäänen poistamiseksi. Kaikki aikaisemmat (kilinä, sirinä, kohina, sireenimäinen ääni) olen eri vaiheissa aiemmin saanut hiljenemään voimisteluliikkeillä alle puolessa minuutissa, kun olen alkanut tehdä näitä liikkeitä HETI "äänen" alettua.

        Koska tinnitukseni ei johdu korvien vaurioitumisesta liiallisen melun, iskuäänien tai poikkeuksellisten syiden (kuten kasvain) vuoksi, on kaikkien tinnitusäänieni syy ollut kuulohermon jatkeen puristustilanne yhdistettynä selkäni luonnolliseen vähittäiseen rappioitumiseen (välilevyjen painuma ym.).

        Viimeisin ajoittainen "ääni" oli kohinaa. Se loppui toki aikanaan, mutta koska se aina alkoi levätessä, ei sitä saanut voimistelulla heti alunperin hiljennettyä. Voimisteluliikkeitähän ei päässyt heti aloittamaan. Tiesin kyllä, että kuulohermon puristuskohta oli niskan alueella.

        Nyt onnistuin toimimaan heti äänen hiipiessä esiin ja kohinan alkaessa vahvistua.
        Keino oli yksinkertainen: pään kääntäminen ääriasentoon (oikealle minun tapauksessani, mutta ei tietenkään mihinkään väkisinasentoon). Se vaikutti heti, hiljensi kohinan ja sen pikaisen uudistumisen. Hiljennys tällä tavalla ei varmaan onnistui heti, jos "ääni" on ehtinyt vakiintua. Silloin pitää rentouttaa (kävely, tanssi ym) ja hieroakin niskan ja selän aluetta pitkäjänteisemmin.

        Ei ole lainkaan yllättävää, että epäsymmetrisillä liikkeillä voi olla tällaisia "oikaisevia" vaikutuksia. Välilevyrappeutumien vuoksi voi useilla ihmisillä olla selässä ja niskassa paikallista epäsymmetriaa, josta seuraa kuulohermon jatkeen puristustiloja.


    • Tinnittäjä83

      Tinnittäjät, miten jaksatte?

    • Kuulovamma

      Keksin tilapäisratkaisun omaan tinnitukseeni. Mukavat silikonikorvatulpat: https://www.yliopistonapteekki.fi/korvatulpat-macks-lapsille-silikoni-6-paria-14036.html

      En tiedä, miksi nämä auttavat, mutta humina loppuu korvasta heti ja tulppa tultuu mukavalta. Pidän sitä toisessa korvassa, missä on vamma. Painaa vaan silikonin tosi kapeaksi ja työntää mahdollisimman syvälle korvaan. Kaippa se vaan muuttaa tinnituksen äänen niin vaimeaksi, ettei ärsytä. Suosittelen koittamaan! Toinen temppu on kuunnella kuulokkeilla musaa tai käyttää aktiivivastamelukuulokkeita (active noise-cancelling headphones) - ne vievät tinnityksen myös.

      • Traumaacustico

        Onko ketään jolla tinnitus on parantunut jonkun tietyn ajan kuluttua? Meluvammasta aiheutunut tinnitus? Altistuin kovalle musiikille 3h ajan diskossa ulkomailla ja 2pv sen jälkeen alkoi korvat piipata ja siristä. Olen käynyt monella lääkärillä, homeopaatilla, akupunktiossa, osteopaatilla, nyt vielä seuraavaksi happihoito. Mistään ei ole ollut apua. Välillä ääni on niin kovaa että tulee paniikkikohtaus :( . Pelkään että jos ääni ei lopu en jaksa elää. Nukkuminen ollut tosi vaikeaa myös. Töihin en ole pystynyt. Mietin että onkohan enää mitään toivoa parantumisesta, kohta on kulunut kuukausi oireiden alusta.. :'(


    • Tuovilavonen

      Tein mielenkiintoisen havainnon, kun kyllästyin korvan piipitykseen. Avasin ääneni ja lauloin saman äänen itse, siis samalta korkeudelta. Tinnitus katosi noin sekunnissa ja on pysynyt poissa jo ainakin 5 minuuttia. Tiedä tätä, kuinka kauan kestää poissa, mutta ainakin tiedän, mitä tehdä, jos tulee takaisin. Jos et ole lauluvirtuoosi niin kokeile vaikka jotain joululaulua, Enkeli taivaan on hyvä, koska siinä on kaikki sävelet mukana.

    • SoiSo

      Itselläni alkoi myös tinnittämään tässä muutama viikko takaperin.

      On tietääkseni ollut jo vuosia ns. "krooninen" mutta se on aina jotenkin piiloutunut taustalle.

      Nyt jostain syystä se on lähes tulkoon jatkuvaa ja kokoajan mielessäni.

      En saa sitä pois sieltä. Olen kohta viikon käyttänyt Ginkgo biloba.

      Tuntuu että joskus siitä on hieman apua, ehkä joskus ei. En oikein tiedä.

    • Niska_

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa.

      Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.
      Yksi vaivoista on muun muassa niskasta ja hartioista johtuva tinnitus.
      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

      Tässä muutama linkki, joista on ehkä apua tinnitukseen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      Tästä linkistä toteutan käsipainolla kuvat 1 ja 2 tuota moottorisahan käynnistysliikettä en tee vaikka sekin on hyvä. Sen sijaan vien painot alas vyötärölle ja nostelen niitä kainalon korkeudelle.
      Teen niitä liikkeitä yhteensä noin 4 minuuttia.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Tässä videossa on jonkin verran samantapaisia liikkeitä.:

      https://www.youtube.com/watch?v=oUychjqfO8I&list=PLlheuEV8PtFiywPuEmB6168CXeNuzxe6G

      Yritin etsiä Youtubesta niitä videoita hakusanalla : niskajumppa käsipinot

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      Tinnitukseen löytyy apua
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260

    • Anonyymi

      Jos olet uusi joka on saanut tinnituksen nii jos on nuhaa ei kannata niistää kovaa alkaa soimaa 2x kovemmin

      Olin unohtanut jo tinnitukseni mutta kun niistin kovaa niin kyllä alko soimaan taas

    • Anonyymi

      Ei pääse eroon ,missä asun,ei ole hiljaista,jota toivon.

    • Anonyymi

      Minulla tinnitus häviää kun on kuulolaitteet, onneksi. Tiedän miten rasittavaa se voi olla. Onko mahdollista että kuulonalenemaa sen verran että voisit hankkia kuulolaitteet.

    • Anonyymi

      "Korvat tukkoon pumpulilla,jos on kyse meluvauriosta,paranee itsestään,itselläni oli tinnitus moottorisahasta"!!!

    • Anonyymi

      YouTubessa esittää joku että tinnityksestä pääsisi eroon erikoisella takaraivon naputuksella, eli peittää korvat ja rentoja painauksia sormella takaraivoon: https://youtube.com/watch?v=2yDCox-qKbk
      En tiedä toimiiko todella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe