Base laskutoimitukset/kaavat

rp

Onkohan openofficen basella laskentaominaisuutta (jota en ole ainakaan löytänyt).

Eli siis excel/calc tyyppisiä peruslaskutoimituksia.

Optiona on siis tehdä laskelmia, ja juuri siten että ei tarvitse kuin yhteen janaan syöttää esim sis. alv 23 luku ja ohjelma laskee itse loput.

Esim. 26.8.2010 on tehty asiakkaalle työtä josta laskutetaan 212,12€ joka sisältää alv 23% alv osuus on (48,80€) eli (163,35 alv 0%) mutta todellisuudessa työvähennysten yms. jälkeen yrityksen kassaan jää alv 0%:sta 45% joka on (73,50€) eli siis laskutettavasta summasta on tilitettävä muualle (138,60€).

ko. laskelmassa olen itse käyttänyt pyöristystä 0,05€ tarkkuudella, mutta yleensä ei pyöristyksiä normaalistikkaan tehdä.

Basessahan se olisi yksinkertaisempaa, sillä laskentoja ei tarvitse tehdä erikseen tietyn ajan sykleissä..
Eli siis pystyykö basessa tekemään ko. laskutoimituksen siten että ne summat mitkä ovat (suluissa) tulevat automaattisesti, eli tässä tapauksessa syötetään vain 26.8.2010 ja 212,12€ ja ohjelma laskee loput, vai tuleeko jatkossakin tyytyä exceliin..

6

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhakorkeapudas

      Tottakai ohjelmalla pystyy peruslaskutoimituksiin. Missä niitä olisi tarkoitus laskea, lomakkeella vai niin, että summat lasketaan tietokanna tauluun?

      • rp

        Joo hyvä pointti.

        käytän lomaketta tiedon lisäämiseen ja esimerkkinä käytetty 6 kentän lomaketta.

        Tieto joka syötetään lomakkeeseen ( 26.8.2010 ja 212,12€ ) näyttäisi jo lomakkeessa loput arvot siis automaattisesti, niin jos on korjattavaa niin ei tarvitse sitten tuskastua myöhemmin vaan sen saa heti pois alta. Eli lopuksi sitten lisää tauluun.

        Haen basella vain sitä että tauluun voi syöttää vaikka kahden vuoden tiedot peräjälkeen ja ottaa kuukausi-, tehtävä-, tai kohdetasolla raportit tai miten haluaa ottaa, eikä tiedostot mene sekaisin tai "häviä" koneelle.

        Mutta joo.. tosiaan ongelmani on miten voin käyttää laskutoimituksia basessa? tai mistä ko. ominaisuus lötyy..


    • http://openoffice.blogs.com/openoffice/2007/03/creating_calcul.html

      Kyselyyn saan tehtyä rivikohtaisen laskun kirjoittamalla kaavan kentän nimeksi. Minulle tämä on jotenkin epälooginen, että se unohtuu aina välillä, mutta näyttää tuo toimivan. Ei nyt ole mielestäni riittävästi dokumentoitu perusohjeissa. Liekö siksi, ettei se toimisikaan ihan kaikilla tietokannoilla? Se laskuhan näkyy kyselyä vastaavassa SQL-lauseessa.

      Jos kaipaatkin sarakkeittain laskentaa, niin sopisko raportti siihen?

      • rp

        hmm..

        En tiedä onko minun ulosannissa tai ymmärryksessä tai kummassakin jotain vikaa :)

        mutta,

        ==[ otsikko n:o ] (automaattinen summa)
        Eli siis kiinteät prosentit on kyseessä.

        esim.
        taulun otsikot
        [1.] päivämäärä] [2.]Laskutettavaa] [3.]alv 23 osuus] [4.]alv 0%] [5.]45% osuus] [6.]Vastattavaa]

        tietue 1
        (autom) (autom) (autom) (autom)
        [1]1.9.2010 [2]212,12€ [3](48,79€) [4](163,33€) [5](73,50€) [6] (89,83€)
        tietue 2
        [1]2.9.2010 [2]100,00€ [3](23,00€) [4] (77,00€) [5] (34,65€) [6] (42,35€)
        jne..
        jne..

        Eli tietueisiin syötetään vain päivämäärä ja laskutettavaa eli otsikko [1] ja [2] (sulkeissa olevat ohjelma laskee itse, kuten excelissäkin eli otsikot [4 - 6])

        Raporttia tulostettaessa olisi kyseiset summat automaattisine lukuineen valmiina sekä eriteltynä yhteissummat laskutettavaa, alv 0%, alv osuus jne jne. taulukohtaisesti tietenkin. Siinäkään ei tietenkään ole ongelmaa jos kaikki pitää näpytellä erikseen, ilman automaattisia lukuja Pidättäydyn kyllä mielelläni excelissä siinä tapauksessa.

        excelissähän kyseisen otsikon alle, kenttään johon tieto tulee kirjoitetaan myös lauseke. kaavojen lausekkeet tässä tapauksessa on riippuvaisia kentän koordinaateista.
        esim
        =A1*0,23=A2
        =A1-A2=A3
        jne.
        jne.

        Basessahan ei ole tietueiden otsikoiden alle minkäänlaisia koordinaatteja?
        Täytyy myöntää että olen kyllä aika käsi tämän tietokannan kanssa, mutta tämä vaikuttikin liian hyvältä että olisi "helppo ja nopea tehdä".

        Jos joku tuntee molemmat ohjelmat niin se on . Mutta nyt ainakin vaikuttaa että ko. menetelmällä ei pysty kantaa basella toteuttamaan?

        Kiitos kuitenkin avustuksistanne..


      • rp kirjoitti:

        hmm..

        En tiedä onko minun ulosannissa tai ymmärryksessä tai kummassakin jotain vikaa :)

        mutta,

        ==[ otsikko n:o ] (automaattinen summa)
        Eli siis kiinteät prosentit on kyseessä.

        esim.
        taulun otsikot
        [1.] päivämäärä] [2.]Laskutettavaa] [3.]alv 23 osuus] [4.]alv 0%] [5.]45% osuus] [6.]Vastattavaa]

        tietue 1
        (autom) (autom) (autom) (autom)
        [1]1.9.2010 [2]212,12€ [3](48,79€) [4](163,33€) [5](73,50€) [6] (89,83€)
        tietue 2
        [1]2.9.2010 [2]100,00€ [3](23,00€) [4] (77,00€) [5] (34,65€) [6] (42,35€)
        jne..
        jne..

        Eli tietueisiin syötetään vain päivämäärä ja laskutettavaa eli otsikko [1] ja [2] (sulkeissa olevat ohjelma laskee itse, kuten excelissäkin eli otsikot [4 - 6])

        Raporttia tulostettaessa olisi kyseiset summat automaattisine lukuineen valmiina sekä eriteltynä yhteissummat laskutettavaa, alv 0%, alv osuus jne jne. taulukohtaisesti tietenkin. Siinäkään ei tietenkään ole ongelmaa jos kaikki pitää näpytellä erikseen, ilman automaattisia lukuja Pidättäydyn kyllä mielelläni excelissä siinä tapauksessa.

        excelissähän kyseisen otsikon alle, kenttään johon tieto tulee kirjoitetaan myös lauseke. kaavojen lausekkeet tässä tapauksessa on riippuvaisia kentän koordinaateista.
        esim
        =A1*0,23=A2
        =A1-A2=A3
        jne.
        jne.

        Basessahan ei ole tietueiden otsikoiden alle minkäänlaisia koordinaatteja?
        Täytyy myöntää että olen kyllä aika käsi tämän tietokannan kanssa, mutta tämä vaikuttikin liian hyvältä että olisi "helppo ja nopea tehdä".

        Jos joku tuntee molemmat ohjelmat niin se on . Mutta nyt ainakin vaikuttaa että ko. menetelmällä ei pysty kantaa basella toteuttamaan?

        Kiitos kuitenkin avustuksistanne..

        Odottelen tässä vaan selvyyttä siihen, että miltä osin Solveig Hauglandin esittämä menetelmä ei toimi tässä tapauksessa... Kun siihen ei näy mitään viittausta tuossa.


    • kopsattu laskentakaava (Acces 2007) jossa lasketaan pinta-ala, annetut mitat ovat millimetreinä. Kyselystä voidaan tulos hakea sitten lomakkeelle/raportteihin. Kentät (lev/kork) joihin viitataan ovat Rivit-nimisessä taulukossa. Basesta en tiedä höykäsen pölähdystäkään mutta kai se jotenkin tuohon tyyliin menee.

      m2: 0,000001*([Lev]*[kork])

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe