Lyhyellä matematiikalla sisään?

diidurska

Haluaisin kovasti opiskelemaan kauppakorkeaan, mutta olen aivan onneton matematiikassa. Opiskelen lyhyttä matematiikkaa ja teen kaikkeni, mutta arvosanoiksi tulee aina jotain 5-6 luokkaa, vaikka kuinka yritän.
Kielissä olen sentäs hieman parempi. (englannissa ja ranskassa, ruotsi on lähes samaa luokkaa kuin matematiikka)
Onko minulla mitään realistisia mahdollisuuksia päästä kauppikseen?
Mitkä aineet ovat tärkeitä ko. opiskelussa?

Aloitin nyt siis toisen vuoden lukiossa.
Kiitos jos vastaatte! :)

19

9125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoassu

      Kauppakorkea ei ole mikään erityisiä taitoja vaativa koulu, jos vain suostut menemään Ouluun, Joensuuhun tai muuhun alemman pisterajan kouluun. Ja tärkeitä aineita lukiossa ei ole kuin ruotsi (vaaditaan 7 keskiarvon taidot, että pääsee edes kurssille) ja englanti ja MATEMATIIKKA. Ensimmäisenä vuotena käydään lukion pitkän matikan asiat tiivistettynä puolessa vuodessa.

      Sisäänpääsyyn tarvitset perus matikan hallinnan. Enää ensivuonna ei johtamisen markkinoinnin pisteet riitä minnekkään...

      Tsemppiä yritykseen ja aloita jo säästäminen valmennuskurssiin, jos asiat ovat noin retuperällä jo lukiossa.

      T. lukion 6,6 keskiarvolla ensimmäisellä kauppakorkeaan.

      • surkeaaaaaaaaaah

        kirjottaa lyhyestä matikasta M:n ja ei mee ruotsin kirjotuksiin ollenkaan(mulla ruotsi 6) niin onks sitte helsingin tai turun kauppakorkea poissa laskuista? amamttikorkea ei kiinnosta, ei sieltä työllisty


      • hoassu
        surkeaaaaaaaaaah kirjoitti:

        kirjottaa lyhyestä matikasta M:n ja ei mee ruotsin kirjotuksiin ollenkaan(mulla ruotsi 6) niin onks sitte helsingin tai turun kauppakorkea poissa laskuista? amamttikorkea ei kiinnosta, ei sieltä työllisty

        Helsinkiin päästäkseen nyt pitää hallita laskis kansantalous koska pisterajat ovat sen 30p. Jos kvanttimatikka tulee takasin niin oot vielä enemmän hukassa.

        Turha se on tulla täällä kysymään mihin pääsee ja mihin ei kun se on ihan tasan tarkkaan omasta perseestä kiinni. Mitään mahdottomia nämä asiat eivät ole. Vaikka matikka olis 5. Jos ei ammattikorkea kiinnosta niin kannattaa ehkä nähdä yksi kevät pari kuukautta vaivaa ja lukea itsensä edes Joensuuhun. Samoja asioita siellä opetetaan kuin Helsingissä.

        Ja vaikka lukion keskiarvo olis tasan 5 niin voi päästä Helsingin kauppakorkeaan...


      • kylteekkari
        hoassu kirjoitti:

        Helsinkiin päästäkseen nyt pitää hallita laskis kansantalous koska pisterajat ovat sen 30p. Jos kvanttimatikka tulee takasin niin oot vielä enemmän hukassa.

        Turha se on tulla täällä kysymään mihin pääsee ja mihin ei kun se on ihan tasan tarkkaan omasta perseestä kiinni. Mitään mahdottomia nämä asiat eivät ole. Vaikka matikka olis 5. Jos ei ammattikorkea kiinnosta niin kannattaa ehkä nähdä yksi kevät pari kuukautta vaivaa ja lukea itsensä edes Joensuuhun. Samoja asioita siellä opetetaan kuin Helsingissä.

        Ja vaikka lukion keskiarvo olis tasan 5 niin voi päästä Helsingin kauppakorkeaan...

        Kansiksen kirjassa nyt ei ole käytännössä mitään matikkaa. Paria kuvaajaa/käyrää pitää osata tulkita, mutta laskemista on erittäin vähän. Laskiksen osion "matematiikka" taas keskittyy muutamaan ulkoaopeteltavaan kaavaan ja tunnuslukuun. Ei siis vaadi mitään matemaattisia päättelytaitoja.

        Ite muuten sain 2009 markkinoinnin osiosta 0,5p ja johtamisesta 1p, ja pääsin silti helpohkosti sisään HSE:lle. Tällä haen sitä, että ei se siihen yhteen kirjaan kaadu.

        Ja hoassu, mikä vitun 7 keskiarvo ruotsin kurssille? Oma lukiokeskiarvoni oli 8, mutta mielestäni olen noin 6 tasoa. Eikö minua oteta kurssille?


      • hoassu
        kylteekkari kirjoitti:

        Kansiksen kirjassa nyt ei ole käytännössä mitään matikkaa. Paria kuvaajaa/käyrää pitää osata tulkita, mutta laskemista on erittäin vähän. Laskiksen osion "matematiikka" taas keskittyy muutamaan ulkoaopeteltavaan kaavaan ja tunnuslukuun. Ei siis vaadi mitään matemaattisia päättelytaitoja.

        Ite muuten sain 2009 markkinoinnin osiosta 0,5p ja johtamisesta 1p, ja pääsin silti helpohkosti sisään HSE:lle. Tällä haen sitä, että ei se siihen yhteen kirjaan kaadu.

        Ja hoassu, mikä vitun 7 keskiarvo ruotsin kurssille? Oma lukiokeskiarvoni oli 8, mutta mielestäni olen noin 6 tasoa. Eikö minua oteta kurssille?

        Meillä ainakin ne, jotka ei alun tasotestiä läpäisseet laitettiin kertauskurssille, jota hinkataan niin kauan, että pääsee tasotestistä läpi.

        Ja usko tai älä, mutta nämä kansiksen superhelpot kaaviot jne voivat joillekkin olla hankalia. Ja yritäppä selittää lyhyen matikan 6 arvosanoja saavalle mikä on ROE saati sitten miten se "johdetaan" kirjanpidosta. On yritetty ja vaikeaa on ollut tajuta... Joo, mutta mitens sitten kun jos ens vuonna on taas 4 kirjaa ja pisterajat heilahtaa yli 30p? Ei paljon ole varaa virheisiin.

        Omasta perseestä sinne kauppakorkeaan pääsy on kiinni. Tosin on näitäkin nähty, jotka ovat ihan oikeasti lukeneet tosissaan monta kuukautta kolmatta kertaa eikä vieläkään ole päässyt edes "huonompiin" paikkoihin. Ja paljon lukeminen ei tarkoita, että kirjat luetaan 3 kertaa läpi vaan se on siellä päälle 5 kerran jokainen huolelllisesti läpi.


      • kylteekkari
        hoassu kirjoitti:

        Meillä ainakin ne, jotka ei alun tasotestiä läpäisseet laitettiin kertauskurssille, jota hinkataan niin kauan, että pääsee tasotestistä läpi.

        Ja usko tai älä, mutta nämä kansiksen superhelpot kaaviot jne voivat joillekkin olla hankalia. Ja yritäppä selittää lyhyen matikan 6 arvosanoja saavalle mikä on ROE saati sitten miten se "johdetaan" kirjanpidosta. On yritetty ja vaikeaa on ollut tajuta... Joo, mutta mitens sitten kun jos ens vuonna on taas 4 kirjaa ja pisterajat heilahtaa yli 30p? Ei paljon ole varaa virheisiin.

        Omasta perseestä sinne kauppakorkeaan pääsy on kiinni. Tosin on näitäkin nähty, jotka ovat ihan oikeasti lukeneet tosissaan monta kuukautta kolmatta kertaa eikä vieläkään ole päässyt edes "huonompiin" paikkoihin. Ja paljon lukeminen ei tarkoita, että kirjat luetaan 3 kertaa läpi vaan se on siellä päälle 5 kerran jokainen huolelllisesti läpi.

        hoassu, missä koulussa opiskelet? Pitää vissiin vähän alkaa palautella ruotsia mieleen. :D


    • palikkkka

      No itse luin lukiossa (siitäkin jo reilut kolme vuotta) lyhyen matikan huonolla menestyksellä, enkä edes kirjoittanut sitä. Tänä syksynä aloitin opiskelut kauppakorkeassa :) Tällä kertaa matikan kirjaa ei tosin ollut pääsykokeessa, joten se tietysti vaikutti asiaan... ja mitä niihin kansiksen ja laskiksen kaavoihin ym. tulee, niin kyllä ne lyhyellä matikallakin aukes. Mutta täytyy myöntää että ne matikan kolme pakollista kurssia tulee olemaan haastavia näillä "taidoilla", joten sikäli matemaattisesta lahjakkuudesta ei olis haittakaan...!

    • norbba

      jos tää lohduttaa yhtään nii mulla oli lyhyt matikka ja arvaa kirjotinko sen? no en tosiaankaan... en nyt tiiä oliks se viisasta mut en tienny sillo syksyl et mihin haen ! anyway pääsin siis kauppakorkeaan LUT:iin eli lappeenrannan yliopistoon lukee kauppatieteit ja kyl lyhyel matikal pärjää jos oikeesti jaksaa tehä läksyt ja on ahkera eli siis käy luennoilla :D eli vastaus on että kannattaa ehdottomasti hakee ! pääsykokees ei tarvii hirveesti matskuu ellei just sit ens vuonna tuu kavanttimatsku takas..... ja kansiskses ja laskikses on aika easy matikka. jos haluut pelkästää stadii nii sit on tietty vaikeempaa mut hei koita avartaa mieltäs ja mieti muita vaihtoehtoja, suosittelen LUT:ia todellaki (mut siis kyl tännekki tarvii tehä paljo töit et pääsee sisää, ei oo enää helppoo). Ite oli sillee et HSE HSE et en tod. mee mihkää muualle mut nyt oon et en tasan lähtis lappeen Rannasta mihkää, tääl on ihan mieletön ilmapiiri :)

    • pinkerö

      Oon itekki yrittäny löytää netistä ym, että mitä niissä pääsykokeissa oikeesti kysytään? eli siis mitkä on ne asiat mitä pitäis matikantunneilla kuunnella, jotta ois mahikset esim helsingin kauppikseen päästä sisään? Onks jotain sivustoo mis ois esimerkkikoe, niinku ylppärit löytää vanhat netistä? mulla on lyhyt matikka, saan yleensä 8a ja 9ä kursseista, mut se pitkä meni kyl ihan ohi ku istuin siel neloskurssiin saakka.
      Viittiskö joku viisas laittaa tänne pienen tiivistelmän niist kokeista, tai no turun kokeista löysin jotain, erooks ne stadin kokeista? jotenki ku kyselen näist muilt lukion kakkosilt ni kukaan ei osaa kunnol vastata... mul nyt ois tää kevät ja ens vuos aikaa keskittää näit lukio-opintoi semmosiin aineisiin, mist ois hyötyy sit valintakokeis.
      kirjotan siis keväällä 2012.

    • Itse yritän tänä vuonna ensimmäistä kertaa hakea kauppikseen Jyväskylään (ei kuulu yhteishakuun) taloushallinnon merkonomin papereilla. Omakaan matikkapää ei ole mikään maailman paras mutta mitä tuota laskentatoimen kirjaa olen lukenut niin kaikki noi laskut ja tunnuslukujutut on täysin samoja mitä oon jo kolme vuotta merkonomiksi opiskellessa lukenut niin uskoisin mulla olevan hyvät mahdollisuudet kouluun päästä vaikken mitään aloituspisteitä saakaan, koska lukiota en ole käynyt.

      • ekonooomi

        Kauppiksessa on pelkkää laskentoa, matematiikkaa siellä ei ole ikinä ollut!!
        Kerto-, jako-, ja prosenttilaskuilla pärjää todella hyvin kaupallisella alalla.


      • markkinoija:_
        ekonooomi kirjoitti:

        Kauppiksessa on pelkkää laskentoa, matematiikkaa siellä ei ole ikinä ollut!!
        Kerto-, jako-, ja prosenttilaskuilla pärjää todella hyvin kaupallisella alalla.

        En kyllä nyt ihan ymmärrä näitä viestejä täällä.Kauppiksessa tällä hetkellä opiskelevana voin sanoa, että mitään kummosta matikan osaamista ei vaadita.Eri asia jos sulla on tosiaan kansantaloustiede pääaineena.Markkinoinnin ja johtamisen lukijat (kuten esimerkiksi minä) lukevat niin vähän matikkaa kuitenkin loppujen lopuksi, että kursseista pääsee ihan runttaamalla jossakin vaiheessa kyllä läpi.Eli älä missään nimessä edes harkitse luopumista kauppikseen hakemisesta matematiikan takia.Itse myös lyhyen kirjoittaneena voin suositella :)


      • Econoomisti
        markkinoija:_ kirjoitti:

        En kyllä nyt ihan ymmärrä näitä viestejä täällä.Kauppiksessa tällä hetkellä opiskelevana voin sanoa, että mitään kummosta matikan osaamista ei vaadita.Eri asia jos sulla on tosiaan kansantaloustiede pääaineena.Markkinoinnin ja johtamisen lukijat (kuten esimerkiksi minä) lukevat niin vähän matikkaa kuitenkin loppujen lopuksi, että kursseista pääsee ihan runttaamalla jossakin vaiheessa kyllä läpi.Eli älä missään nimessä edes harkitse luopumista kauppikseen hakemisesta matematiikan takia.Itse myös lyhyen kirjoittaneena voin suositella :)

        Kyllä mahdollisuuksia on päästä sisään huonommallakin matikalla, monet eivät matematiikan osioon vastaa pääsykokeessa ollenkaan. Tämä tietenkin heikentää mahdollisuuksia päästä halutuimpiin paikkohiin, mutta jos muut kirjat osaa erinomaisesti, ei sekään aina muodostu esteeksi. Tosiaan sitten koulun sisällä riippuu hyvin paljon pääainevalinnasta kuinka paljon matematiikkaa pitää osata, kaikille pakollisia matematiikankursseja ainakin Helsingissä on vain 2. Voisin kuvitella, että esimerkiksi markkinoinnissa matematiikka on vähän, mutta esim. taloustieteen kursseilla vahva matemaattinen osaaminen on lähes vältämättömyys.


    • lempipuhelinmyyjäsi

      Kirjoitin itse aikoinani lyhyen matikan ylimääräisenä kokeena vasta kun päätin pyrkiä kauppikseen, ja sain magnasta pari lisäpistettä lähtöpisteisiin. Valintakoekirjoista jätin matikan kokonaan lukematta, enkä vastannut siihen osioon. Pääsin täpärästi sisään stadiin. Yhdyn edelliseen kommenttiin pääaineiden suhteen.

    • mee tradenomks

      Ei mitaan jakoa tana vuonna jos ei osaa matikkaa.

    • yfuhjhuhfse

      Mä aloitin kauppakorkeassa 2010, jolloin pääsykokeessa ei siis ollut matikkaa. Lukiossa luin lyhyen matikan pakolliset kurssit, enkä edes kirjoittanut k.o. ainetta... ja sen kyllä huomasi ekalla matikan kurssilla tuolla kauppakorkeassa. Oletusarvona oli, että pitkän matikan jutut on hallussa, joten mitään perusasioita opetettu. Ja itsehän olin suurinpiirtein ehkä joskus kuullut sanan derivointi.... heh. Onnistuin kuitenkin keinottelemaan kyseisen kursin läpi *virn* Toisesta pakollisesta matikan kurssista selvisinkin ihan kunnialla. Eli mahdollista on mut töitä se vaatii!

    • 1+1=7

      Helsingissä ilmeisesti opiskelet? Maaseutu-yliopistossa käytiin aikaan kyllä niin perusteista lähtien pakolliset matikat läpi, että varmasti selvisi tenteistä jos yhtään oli tunneilla hereillä...

      • yfuhjhuhfse

        Niinnoh, omista lukion lyhyen matikan kursseista oli n. 5 vuotta aikaa, joten se varmasti vaikutti asiaan. Enkä muutenkaan ole koskaan ollut hyvä matematiikassa. Jollakin suoraan lukiosta yliopistoon menevällä on ehkä vielä asiat tuoreessa muistissa ja siksi helpompi omaksua pitkää matikkaa vaikka lyhyen olis lukenutkin. Ps. En opiskele Helsingissä, mutta yhdessä isoimmista kaupungeista kuitenkin... Juu käytiin ehkä perusteet läpi (en tiedä, mulle kaikki oli uutta), korkeintaan PITKÄN matikan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe