Ammattikoulun opettaja

hjsakhfjlkg

Hei!

Opiskelen ammattikoulussa alaa, joka kiinnostaa minua tosi kovasti, minusta siis tulee painotuotantoassistentti, haluaisin lähteä tämän jälkeen opiskelemaan ammatilliseksi opettajaksi kys. alaa, joten mihin minun kannattaa hakea ammattikoulun jälkeen, jotta pääsen ammatilliseksi opettajaksi opettamaan omaa alaani?

Kaikkialla sanotaan että pitää olla työkokemusta, mutta miten saa työkokemuksta jos ei vielä ole edes päässyt opiskelemaan opettajaksi?

Netistä en löytänyt tarpeeksi tietoa, että mihin ammattikoulun jälkeen kannattaa hakeutua?

12

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maginot-linja kestää

      Liity mieluummin muukalaislegioonaan kuin ryhdyt opettajaksi. Molemmat ovat paskamaisia paikkoja, mutta muukalaislegioona taatusti kunniakkaampi ja ylenemismahdollisuuksiakin.

    • ja tutkinto

      Opettajaopintoihin pääsee vasta kun on se työkokemus.

      Ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuus ammatillisissa oppilaitoksissa
      (Asetus 986/1998, muutosasetus 865/2005, 13 §)
      Ammatilliseen koulutukseen sisältyvien ammatillisten opintojen opetusta on kelpoinen antamaan henkilö,
      1. joka on suorittanut soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai, jollei soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa tai soveltuvaa ammattikorkeakoulututkintoa ole, koulutuksen järjestäjän päättämää opetustehtävää vastaavan alan korkeimman tutkinnon;
      2. joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen (35ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;
      3. jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen työkokemus tehtävää vastaavalla alalla; sekä
      4. jolla on pätevyys- tai lupakirja taikka oikeus harjoittaa terveydenhuollon ammattia laillistettuna ammattihenkilönä, jos alan tehtävissä toimiminen edellyttää pätevyys tai lupakirjaa taikka laillistamista.
      Kaupan ja hallinnon alalla sekä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto tai, jollei sellaista ole, soveltuva ammattikorkeakoulututkinto. Viestintä- ja kuvataidealalla sekä teatteri- ja tanssialan koulutuksessa opettajaksi on kelpoinen myös henkilö, jolla on vähintään kolmen vuoden soveltuvat opinnot kotimaisessa tai ulkomaisessa alan oppilaitoksessa sekä alalla saavutettu taiteellinen tai muu ammatillinen ansioituneisuus.
      Erityisestä syystä ammattitutkintoon ja erityisammattitutkintoon valmentavaa koulutusta sekä muuta ammatillista lisäkoulutusta on kelpoinen antamaan myös henkilö joka on suorittanut alan erikoisammattitutkinnon tai, jolla muutoin on koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittu korkea ammattitaito.
      http://www.helsinki.fi/behav/opiskelu/kelpoisuus.htm#98613

      • Alkup.

        Mutta siis MIHIN minun kannattaa hakea tuon ammattikoulun jälkeen opiskelemaan, siis ammattikorkeakouluun varmaankin, mutta mille linjalle? En tiedä mikä on Painotuotantoassistentin "ylempi ammattitutkinto" olen siis ulkoasuntoteutuspuolella.. ja mihin sitten ammattikorkeakoulun jälkeen? Etsimään työkokemusta opetusalaltako? ja sitten vasta 3 vuoden päästä kun olen toiminut opetushommissa voin hakea koulutukseen, jossa hankin opettajan pätevyyden, niinkö? :D


      • Maginot-linja kestää

        Ei mitään koulutuksia, vaan puhelin kouraan ja puhelinluettelo toiseen. Ja siistit vaatteet päälle ja menoksi ensin muodolliseen työhaastatteluun ja sitten töihin. Suomen opettajista 80 % on epäpäteviä. Heidän on jopa helpompi saada työtä kuin pätevien.

        Mutta mieti nyt vielä sitä muukalaislegioonaa... Sais ampua ihan oikeesti eikä vain maalitauluna niinkuin open hommassa...


      • Maginot-linja kestää
        Maginot-linja kestää kirjoitti:

        Ei mitään koulutuksia, vaan puhelin kouraan ja puhelinluettelo toiseen. Ja siistit vaatteet päälle ja menoksi ensin muodolliseen työhaastatteluun ja sitten töihin. Suomen opettajista 80 % on epäpäteviä. Heidän on jopa helpompi saada työtä kuin pätevien.

        Mutta mieti nyt vielä sitä muukalaislegioonaa... Sais ampua ihan oikeesti eikä vain maalitauluna niinkuin open hommassa...

        ... sitä nykyään printtaa itselleen kuvankäsittelyohjelmalla siistit todistukset ja opintorekisteriotteet suoritetuista tutkinnoista ja pätevyyksistä. Kysy vaikka joltain puolue- tai seurakuntatoveriltasi.


      • Alkup. kirjoitti:

        Mutta siis MIHIN minun kannattaa hakea tuon ammattikoulun jälkeen opiskelemaan, siis ammattikorkeakouluun varmaankin, mutta mille linjalle? En tiedä mikä on Painotuotantoassistentin "ylempi ammattitutkinto" olen siis ulkoasuntoteutuspuolella.. ja mihin sitten ammattikorkeakoulun jälkeen? Etsimään työkokemusta opetusalaltako? ja sitten vasta 3 vuoden päästä kun olen toiminut opetushommissa voin hakea koulutukseen, jossa hankin opettajan pätevyyden, niinkö? :D

        Käy opolta kysymässä oman alasi ammattikorkeakoulutuksesta. Kun olet sieltä valmistunut, niin tarvitset vähintään kolmen vuoden työkokemuksen omalta alaltasi (siis siltä alalta jota haluat ruveta opettamaan). Tämän jälkeen sinun on mahdollista hakea lukemaan opettajan pedagogisia opintoja. Ne suoritettuasi olet muodollisesti pätevä opettaja ja pystyt saamaan viran. Jos teet opettajan sijaisuuksia, niin ne eivät kerrytä tuota kolmen vuoden työkokemusta. Työkokemus pitää olla opetettavalta alalta. Ammatinopettajan pitää tuntea ammattinsa johon opettaan.


      • hhhhhhhhhhhhh
        Alkup. kirjoitti:

        Mutta siis MIHIN minun kannattaa hakea tuon ammattikoulun jälkeen opiskelemaan, siis ammattikorkeakouluun varmaankin, mutta mille linjalle? En tiedä mikä on Painotuotantoassistentin "ylempi ammattitutkinto" olen siis ulkoasuntoteutuspuolella.. ja mihin sitten ammattikorkeakoulun jälkeen? Etsimään työkokemusta opetusalaltako? ja sitten vasta 3 vuoden päästä kun olen toiminut opetushommissa voin hakea koulutukseen, jossa hankin opettajan pätevyyden, niinkö? :D

        alalta jota aiot opettaa. Ei siis opettajakokemusta, vaan työkokemusta PAINOTUOTANTOASSISTENTTINA.
        Sivumennen sanoen ko. alalla on ylikoulutusta ja monet työtehtävät ovat katoamassa kokonaan, joten aika vaikeaa tulee olemaan. Ammatillinen opettaja ei voi opettaa alaa, jolla ei ole itse tehnyt työtä lainkaan.


      • vain 20%
        Maginot-linja kestää kirjoitti:

        Ei mitään koulutuksia, vaan puhelin kouraan ja puhelinluettelo toiseen. Ja siistit vaatteet päälle ja menoksi ensin muodolliseen työhaastatteluun ja sitten töihin. Suomen opettajista 80 % on epäpäteviä. Heidän on jopa helpompi saada työtä kuin pätevien.

        Mutta mieti nyt vielä sitä muukalaislegioonaa... Sais ampua ihan oikeesti eikä vain maalitauluna niinkuin open hommassa...

        80 % epäpäteviä ? Muutaman oppilaitoksen tunnen. Pätevien opettajien osuus on niissä 80-100 %


      • kyllä totta
        Maginot-linja kestää kirjoitti:

        Ei mitään koulutuksia, vaan puhelin kouraan ja puhelinluettelo toiseen. Ja siistit vaatteet päälle ja menoksi ensin muodolliseen työhaastatteluun ja sitten töihin. Suomen opettajista 80 % on epäpäteviä. Heidän on jopa helpompi saada työtä kuin pätevien.

        Mutta mieti nyt vielä sitä muukalaislegioonaa... Sais ampua ihan oikeesti eikä vain maalitauluna niinkuin open hommassa...

        Koulutuksen hankkiminen on pahasta ammatinopettajan hommia ajatellen? Erityisesti pätevyttä ei pidä hankkia, ellei ole jo työpaikka varmistettu.

        Erityisesti yksityisellä puolella ei opettajakoulutuksella ole mittään tekoa, kuka vaan voi olla opettaja. Julkkispuolella sentään jonkin verran kunnipitetaan lainsäädäntöä. mutta sielläkin kierretään lain kirjainta tuntiopettajien voimalla.

        Hassua tässä on tietysti se, että koulutuksen hankkiminen olisi se tuulevaisuuden tae. Näin ei kuitenkaan ole opetuspuolella.


        Voi kait sanoa tänää päivänä, että hullu on se , joka menee ammattikorkeakouluun ja seinähullu yliopistoon hakeutuva.

        Perus- ja kansakolulpohjaltahan tätä maata viedään eteenpäin, jos nyt sitten viedään mihinkään.


      • Maginot-linja kestää
        kyllä totta kirjoitti:

        Koulutuksen hankkiminen on pahasta ammatinopettajan hommia ajatellen? Erityisesti pätevyttä ei pidä hankkia, ellei ole jo työpaikka varmistettu.

        Erityisesti yksityisellä puolella ei opettajakoulutuksella ole mittään tekoa, kuka vaan voi olla opettaja. Julkkispuolella sentään jonkin verran kunnipitetaan lainsäädäntöä. mutta sielläkin kierretään lain kirjainta tuntiopettajien voimalla.

        Hassua tässä on tietysti se, että koulutuksen hankkiminen olisi se tuulevaisuuden tae. Näin ei kuitenkaan ole opetuspuolella.


        Voi kait sanoa tänää päivänä, että hullu on se , joka menee ammattikorkeakouluun ja seinähullu yliopistoon hakeutuva.

        Perus- ja kansakolulpohjaltahan tätä maata viedään eteenpäin, jos nyt sitten viedään mihinkään.

        Se vain näyttää siltä, että tämä maa menee eteenpäin, kun kaikki muut maat, kansat, kulttuurit, firmat menevät täsmälleen päinvastaiseen suuntaan.


    • Alkup.

      Kiitos Feebee! :) Mutta opiskelen nyt siis ammattikoulussa, joten senkö jälkeen menen amiksen jälkeen siis hakemaan 3 vuotta työkekomusta painoalalta ja sitten sen jälkeen voin jo hakea opettajankoulutukseen? Vai pitääkö jo siinä välissä käydä amk myös? ja sitten minusta tulee esim. graafinen suunnittelija??

      • Ole hyvä vain.
        Kuten ensimmäisessä vastauksessa sanotaan, niin työkokemuksen pitää olla opetettavalta alalta. Siinä ei määritellä sen tarkemmin, ennen vai jälkeen AMK-tutkinnon. Työnantajalla on oikeus katsoa mitkä työkokemukset se hyväksyy ja mitkä ei. Samoin ammatillisella opettajakorkeakoululla. Eivät aina hyväksy kaikkea työkokemusta. Mun mielestä sillä ei ole väliä onko työkokemus enenen vai jälkeen, mutta suosittelen AMK:n jälkeen, koska silloin sinulla tuorein näkemys alasta, aloittaessa opettamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe