500 hylättyä hakemusta

EnnätysMies

Hei!

Olen 30 ikäinen it-alalle hamuava mies. Ajattelinkin kysyä, että onkohan minulla valtakunnallisesti Suomen ennätys haettujen paikkojen määrässä jos todella alettaisiin vertailemaan hakemusten määrällä ?

Minulla on niitä yli 500 vuodesta 2006.

Olen koultukseltani it-tradenomi (ylioppilas),armeijan käynyt miehen mittainen henkilö jolla ei ole rötöksiä tilillään. ELi lähdetään vaikka nyt tämän tyyppisestä mielikuvasta liikkeelle mitä ajattelet minusta.

Meitä pikkuosaajia,excelin ja muiden tietokoneella kikkailijoiden joukossa on varmasti ihmisiä, jotka ymmärtävät mitä kaikkea kuuluu hakemusten täyttöön.

Hakemusten luonti
Hitaimmat hakemukset on kestäneet monta tuntia useana päivänä. On oikoluettu tutuiltani IT-alan ammattilaisilla sekä CV:ni on muokattu jos jonkin näköseen formaattiin suomeksi ja englanniksi. Hakemuksia on myös täytetty suomeksi,englanniksi ja muutama ruotsiksikin.

Keskivertohakemuksia joissa on paneuduttu työpaikkaan,googlattu pohjatietoa yrityksestä ym, näihin hakemuksiin menee aikaa alle tunti nopealla kirjottajalla.Näitä on ehkä eniten, satoja hakemuksia.

On myös huolettomai hakemuksia joissan näytellänä ylimielisiä on hakemuksia joissa ollaan epätoivosia yleensä hakemukseni ovat asiallisia ja ovat näiden kahden pääsuunnan välistä. Tahdon vain sanoa että kaikenlaista peliä on pelattu ja kokeiltu muuttaa vaikak suhtautumista jos tärppäis.

Samoin puhelimessa. Olen rohkea tyyppi ja uskallan ottaa kontaktin, tämän vuoksi usein olen soittanut hakemukseni perään. Josksu juttelen kauan,jsoksu minusta halutaan usein irti pian. MYÖS puhelimessa on nätelty ylimielistä ja kiireistä, myös paikan tärkeydestä on jakuntettu ihan epätoivoisuuteen asti.

Kaikki pelit ja kikat ja tyypit on kokeiltu mitä älykkyydeltään suuren numeron omaava mies voi mielikuvitukseltaan keksiä.

Haastatteluja ollu kymmeniä. Joissakin projekteissa ollut monta haastattelu askelta, on ollut monta henkilöä ristikuulustelemassa, on tehty psygologisia testejä (ne on menny kaikki putkeen), on ollu ryhmähaastatteluja sekä perinteisiä 1 vs 1 haastatteluja rekrytoijan kaa kahden.

Olen taitava juttelemaan, pidän silmäkontaktin,huomioin kaikki, osaan small talkia, hymyilen ja olen avoin ihminen kertomaan rehellisesti osaamisestani.

Yhteen kovakarsintaiseen valtakunnalliseen oppimisprojektiin pääsin, ja siellä tein 8kk ilmaistyötä ylläpitokorvauksella odottaen sitä päivää että minut rekrytoitaisiin kurssin lopuksi kuten puhetta oli.

PASKAT. En saanut työpaikkaa, mutta panokseni kelpasi ilmaiseksi.

CV:tä on tutkinut moni osaaja, eräskin tuttu nainen Telia Soneralta muokkasi CV:NI kansainväliseen muotoon ja kompaktiksi suureenkiin yritysmaailmaan.

Olen koodannut kotisivutkin itselleni, muotoa "etunimi".com

Nämä sivut oli tarkoitus osaamisnäytteineen markkinoida itseni tutuksi it-maailmaan ja luulin että yritykset arvostaisivat ihmistä jolla on oma tekemät nettisivut.

Ei tärpännyt sekään ja sivuja ei ole enää olemassa.

Sitkeydestä ja peräänantamattomuudesta minua ei voi syyttää,mutta nyt on hommat ohi.

Tämä reilu 500 hakemusta (vai olisko lähellä 600) hakemusta on jo liikaa, olen ajatellut luovuttaa.

Tosin hanttihommia osa-aikaisesti tehneenä osaan nyt nauttia työttömän elämästä. Jos minunlaista pitkäjänteistä matemaatikkoa ei haluta minnekään työpaikalle tai it-alalle,niin paikkani on kotona.

Kysynkin nytten vakavasti,että jso tehtäisiin valtakunnallista tosi-tv dokumenttiä televisioon, niin olisiko minun reilut 500 asiallista hakemusta lähellekään Suomen kovimpia yrityksiä, vai pääsisikö sillä edes ahkerimipia hakijoiden top 100 listalle ?

Eli onko täällä muita kohtalotovereita jotka eivät oel työllistyneet 500 hakemuksen ja 4 vuoden valmistumisen jälkeen ?

155

20408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiiteeheebo

      Hetki sittenhän joku laittoi hesarin yleisönosastolle vastaavanlaisen tarinan. Sai heti kymmeniä yhteydenottoja nimimerkissä olevaan sähköpostiosoitteeseen. Joku taas kertoi, että oli kyllästynyt hakemusten lähettelyyn ja käveli suoraan It-firmaan ja pyysy saada jutella johtajan kanssa. Sai paikan.

      Et maininnu LinkedIniä ollenkaan. Olet varmaan luonut sinne näyttävän profiilin hyvine kontakteineen ja suosittelijoineen? Se on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä rekrytointikanavista. Moni IT-firma etsii sieltä työntekijöitä. Olethan myös laittanut CV:si kaikkiin suosituimpiin rekrypankkeihin (Mercuri, Monster jne.). Moni firma hakee sieltä ensin kandinaatteja.

      Trendenomit pääsevät varmaan parhaiten kiinni työelämään ilmaisen työharjoittelun kautta. Tätä pitäisi kouluissa korostaa vieläkin enemmän. Sitä kautta saa kontakteja, jalan oven väliin ja sitä kokemusta.

      Jos sitä ei saa työharjoittelun kautta, niin koodausta voi harrastaa ammattimaisesti monessa tunnetussa yhdistyksessä, Open Source projektissa jne. Tätä kautta saa kokemusta, lisää suosittelijoita ja kontakteja.

      Rivikoodaajia saa nykyisin aika halvalla Intiasta, Venäjältä, Kiinasta jne. Niiden kanssa välillä vaikea kilpailla ilman työkokemusta tai erityisosaamista. Asiakasrajapinnan puolella enempi kysyntää suomalaisillekin.

      Jokin erityisosaaminen IT:n lisäksi auttaa aina. Esim. jos osaat Venäjää tai Kiinaa tai muita kieliä tosi hyvin. Tai jos sulla on toimialatuntemusta joltain alalta, esim. matkailusta tai terveydenhuollosta tai liikenteestä, niin pääset helpommin tekemään softaa niille aloille.

      Jos ylpeys ja talous kestää, niin mene johonkin firmaan / projektiin hetkeksi todella halvalla mukaan. Pelkästään kokemusta hakemaan.

      • näin on

        pitää olla paljon kokemusta kaikista.


      • pentti metallimies
        näin on kirjoitti:

        pitää olla paljon kokemusta kaikista.

        ikinä ole mitään cv:tä ollut itselläni. parempi soitella vaan firmoille ja kysyä että tarviiko työmiestä, ja cv hoituu siinä työn ohella, yleensä paperilla saattaa näyttää hienolta mutta työn jälki on parempi cv. näin ainakin metalli alalla. tiiä sitten muista aloista.


      • heeheh...
        pentti metallimies kirjoitti:

        ikinä ole mitään cv:tä ollut itselläni. parempi soitella vaan firmoille ja kysyä että tarviiko työmiestä, ja cv hoituu siinä työn ohella, yleensä paperilla saattaa näyttää hienolta mutta työn jälki on parempi cv. näin ainakin metalli alalla. tiiä sitten muista aloista.

        oootkin metallimies :)


      • rautainen akka
        pentti metallimies kirjoitti:

        ikinä ole mitään cv:tä ollut itselläni. parempi soitella vaan firmoille ja kysyä että tarviiko työmiestä, ja cv hoituu siinä työn ohella, yleensä paperilla saattaa näyttää hienolta mutta työn jälki on parempi cv. näin ainakin metalli alalla. tiiä sitten muista aloista.

        kun kerta olet metallialalla niin kertoisitko vinkkejä miten kohta valmistuva nuori nainen saisi paikan metalli firmasta?? paikkoja on noin 50 jonne olen soitellut ja laittanut hakemuksia menemää... ja mistään ei kuulu pihaustakaan.. ne jonne olen hakemukseni laittanut olen perään soittanut niin vastauksena tullut "soita viikon päästä uudestaa" en jaksa joka viikko soittaa samaan firmaan ja ruinata töitä... koska eivät vain uskalla sanoa suoraan et ei kiitos..


      • tädää

        Edellinen puhuu asiaa, paitsi että siitä työharjoittelusta maksetaan palkkaa, ainakin ruuhka-Suomessa. Ilman kontakteja tai nepotismia on todella vaikea saada jalkaa yhdenkään yrityksen oven väliin, jollei ole työkokemusta. Rekrytoijat tuntuvat siinä suhteessa olevan hysteerisiä. Opiskeluaikaisen työharjoittelun tärkeyttä tod. ei voi liikaa korostaa. Niin, ja se harjoittelu kannattaa myös hoitaa asiallisesti ja kunnolla läpi. Piirit ovat pienemmät kuin uskoisi.


      • ala-aste käymättä?
        rautainen akka kirjoitti:

        kun kerta olet metallialalla niin kertoisitko vinkkejä miten kohta valmistuva nuori nainen saisi paikan metalli firmasta?? paikkoja on noin 50 jonne olen soitellut ja laittanut hakemuksia menemää... ja mistään ei kuulu pihaustakaan.. ne jonne olen hakemukseni laittanut olen perään soittanut niin vastauksena tullut "soita viikon päästä uudestaa" en jaksa joka viikko soittaa samaan firmaan ja ruinata töitä... koska eivät vain uskalla sanoa suoraan et ei kiitos..

        Ihan ensimmäiseksi voisit aloittaa opettelemalla yhdyssanat.


      • jk

        Hei.harjoitteluun ulkomaille? sais hyvää kokemusta..


      • aj4
        ala-aste käymättä? kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi voisit aloittaa opettelemalla yhdyssanat.

        Ei metallissa tarvitse yhdyssanoja osata...


    • 10v alalla

      Työkokemus ratkaisee, milään muulla ei ole juuri merkitystä.
      Jos kunnollista kokemusta ei ole, ei siinä auta hienot hakemukset tai mitkään.

      Itse olen myös reilu 30v ja alan töissä 10 vuotta. Hakemusten määrä ei ole ollut pääasia vaan olen panostanut vain harvoihin yrityksiin, sellaisiin mihin oikeasti haluan töihin ja joilla on ollut haku päällä. Ehkä ensimmäisten työpaikkojen kohdalla kävi hyvä tuuri, mutta myöhemmin työkokemus on ratkaisut.

      IT alalle on nykyään todella vaikea päästä "uutena" tulokkaana. Nuorimmat vastavalmistuneet ovat siinä 22-24v ikäisiä ja kilpailet käytännössä heidän kanssaan niistä harvoista työpaikoista, johon ei vaadita useamman vuoden työkokemusta.

      Opiskelua toiselle alalle ei pidä myöskään väheksyä. Kannattaa pitää mielessä, että IT alalla jo 40v iässä on väärää valuuttaa, jos työttömäksi sattuu niillä vuosilla jäämään. Haluatko oikeasti tälle alalle?
      Itse en enää haluaisi.

      • dumbasses

        40 vuotiaat on juuri niitä, jotka osaa asiansa oikeasti eivätkä arvo, toisin kuin vastavalmistuneet pojanklopit. tyhmyys kyllä tiivistyy äärimmilleen, kun osaajista luovutaan muutamien eurojen takia.


      • IT FTW
        dumbasses kirjoitti:

        40 vuotiaat on juuri niitä, jotka osaa asiansa oikeasti eivätkä arvo, toisin kuin vastavalmistuneet pojanklopit. tyhmyys kyllä tiivistyy äärimmilleen, kun osaajista luovutaan muutamien eurojen takia.

        Olet puoliksi oikeassa.. 40 vuotiaat (jos heillä on takanaan 10 vuotta alalla) todella ovat niitä osaajia, mutta he ovat myös usein projektin riippakiviä. Luuletko todella, että tällainen henkilö tekee ilmaisia ylitöitä, joustaa satunnaisten aikataulujen mukaan ja mielistelee päivästä toiseen asiakkaita?


      • 40+
        IT FTW kirjoitti:

        Olet puoliksi oikeassa.. 40 vuotiaat (jos heillä on takanaan 10 vuotta alalla) todella ovat niitä osaajia, mutta he ovat myös usein projektin riippakiviä. Luuletko todella, että tällainen henkilö tekee ilmaisia ylitöitä, joustaa satunnaisten aikataulujen mukaan ja mielistelee päivästä toiseen asiakkaita?

        Joo, juuri tuon takiahan kaikki ovatkin IT-alalle hakeutuneet - jotta saavat tehdä ilmaiseksi töitä, tyriä aikataulut ja nuolla asiakkaan persettä.


    • nvffgncfbc

      olen hakenut itsekin eli noin 400 hakemusta ja kymmeniä puheluita jne. Olen ollut myös kirjoilla opteamissa, adecossa ja baronassa, mutta noista ei ole koskaan tarjottu töitä. Kokeillut olen myös Monsterin, Oikotien ja Linkdelin sivuja, ei apua. Työkkäri ei ole tarjonnut mitään, mutta mollin cv netin kautta olen pari lyhyttä pätkätyötä saanut. Olen ollut myös työvoimakoulutuksessa ja ilmaiseksi harjoittelemassa, mutta ei tärpännyt. Itse en ole IT-alaa käynyt, vaan paperi-/prosessialaa ja insinöörin, sekä DI:n paperit löytyy. Seuraavaksi suunnitelmissa alan vaihto ja jos ei siitäkään apua, niin antaa sitten olla.

    • voi jeee

      vähän aikaan sitten olleesta uutisesta, jossa mies oli laittanut hakemuksia eikä ppääsyt töihin?? ;)))
      Ei tainnut olla oma juttu...

      Hih

      • töitä minäkin haen

        ei pidä edes kopioida, minäkin olen lähettänyt kahden vuoden aikana satoja hakemuksia, tosin eri alalle, en ole päässyt. Esim. viime viikolla; Kaksi työhakemusta ja kolme haastattelua, vielä etsin töitä eli noista ei ole kuulunut mitään, en tainnut päästä. Olen hakenut kaikenlaisia töitä, kävin jopa siivoustyö haastattelussa, en sinnekään ilmeisesti pääse.


      • oikeaan paikkaa haku
        töitä minäkin haen kirjoitti:

        ei pidä edes kopioida, minäkin olen lähettänyt kahden vuoden aikana satoja hakemuksia, tosin eri alalle, en ole päässyt. Esim. viime viikolla; Kaksi työhakemusta ja kolme haastattelua, vielä etsin töitä eli noista ei ole kuulunut mitään, en tainnut päästä. Olen hakenut kaikenlaisia töitä, kävin jopa siivoustyö haastattelussa, en sinnekään ilmeisesti pääse.

        Jos lähettää satoja hakemuksia, niin alkaa haiskahtaa vähän siltä, ettei tiedä, mitä työtä on hakemassa. Itse (pakotan) itseni lähettämään n. 1 hakemuksen/kk, jolloin paikka edes jotenkuten voi vastata osaamistani(varsin usein aika huonosti sittenkin).
        Mutta hei, itseppä ovat järjestelmänsä sössineet.. suositaan keskivertoja taas, ei löydy osaajille töitä


    • näin suomes

      Olen nainen ja laittanut myös satoja hakemuksia. Valmistuin AMK:sta ja työkokemusta on muutaman vuosi. Opiskelin ja työskentelin yhtäaikaa. Ongelma on: Minä olen liian nuori ja kokematon ja mitä vielä, minulla on lapsi!! Minulle sanottiin työhaasttelussa, että et voi työskennellä meillä, koska sinulla on lapsi! Mitä ihmettä?
      Sanoin että lapsi on päivähoidossa ja mies hoitaa lastamme illat. Ei kelvannut työnantajalle ja työpaikka jäi saamatta, vaikka olisin saanut firmalle uusia asiakkaita....

    • jooopajoooo

      tradenomi :)

    • moppiasiantuntija

      Suosittelisin hakeutumista koulutustaan "vähempiarvoiseen" työhön yritykseen, jossa on mahdollisuus nousta hierarkiassa jopa kansainväliselle tasolle. Esim. yritykseen, jonka väritys on sini-vihreä, yrityksen logo on kaksikirjaiminen ja välissä "&".

      Suomessa toimii vielä yrityksiä, jotka arvostavat koulutusta JA yrityksen jokaisen portaan tuntemusta.

      http://www.lassila-tikanoja.fi/fi/ura/avoimetpaikat/Sivut/Default.aspx

      • huvittavaa

        Koulutuksia varmaan yritykset arvostavat, mutta arvostetaanko työntekijää tai sen työtä. Olen kyllä sitä mieltä, että vuosivuodelta vähemmän työntekijää arvostetaan. Suurin syy varmasti on yrityksien rahan ahneus. Kaikki haluaa maksimaalisen voiton. Nyky päivänä työmäärä ja työntekijöitten määrä ei kohtaa toisiaan, jonka takia työn laatu on mitä on.


      • NopeastiTehokkaasti
        huvittavaa kirjoitti:

        Koulutuksia varmaan yritykset arvostavat, mutta arvostetaanko työntekijää tai sen työtä. Olen kyllä sitä mieltä, että vuosivuodelta vähemmän työntekijää arvostetaan. Suurin syy varmasti on yrityksien rahan ahneus. Kaikki haluaa maksimaalisen voiton. Nyky päivänä työmäärä ja työntekijöitten määrä ei kohtaa toisiaan, jonka takia työn laatu on mitä on.

        Työntekijää ei arvosteta yhtään, p*skaa sille syötetään niin paljon kuin se suostuu syömään. Mitään rajoja ei orjapiiskauksessa tunneta.


    • Tiivi4568

      Olethan aina kieltävän vastauksen saatuasi kysynyt miksei sinua valittu?
      Minä ainakin sain aina hyviä vinkkejä paikoista mihin en päässyt. (Huono hakemus / Liian vähän osaamista alalta / väärät vaatteet / liian kirjava tukka / tms). Varsinkin, jos saa ihan oikeaa palautetta,eikä vaan lässynläätä. Itse värjäsin tukan konservatiiviseksi ja laitoin jakun päälle haastatteluun, kun työ oli jo minulla, niin värjäsin tukan takaisin kirjavaksi ja toin työlookkiin lisää omaa persoonaa. Itse hain töitä n. 2vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Varmasti tuli parhaimpina aikoina lähettyä useampia hakemuksia joka päivä.

      Toinen hyvä asia on, jos sinulla on jo työpaikka. Siis ihan mikä vaan työpaikka, itse oln harjoittelussa, jonka ansiosta pääsin kaupan kassalle, jonka ansiosta ihan oikeisiin töihin. Näyttää työnantajalle, että sinua kiinnostaa työnteko ja pystyt olemaan kiinni päivärytmissä.

      • Työllistynyt

        Tässä on juuri ne kaksi vinkkiä, jotka minäkin olisin antanut. Kysymällä selviää, miksi et saanut paikkoja (ainakin useimmissa tapauksissa) ja valmis työpaikka edesauttaa valtavasti työllistymistä. Jos se työpaikka on ihan hanttihommia, niin se on ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Sinun kohdallasi alkaa varmasti jo pitkä työttömyysjakso epäilyttää montaa työnantajaa.


      • 40+
        Työllistynyt kirjoitti:

        Tässä on juuri ne kaksi vinkkiä, jotka minäkin olisin antanut. Kysymällä selviää, miksi et saanut paikkoja (ainakin useimmissa tapauksissa) ja valmis työpaikka edesauttaa valtavasti työllistymistä. Jos se työpaikka on ihan hanttihommia, niin se on ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Sinun kohdallasi alkaa varmasti jo pitkä työttömyysjakso epäilyttää montaa työnantajaa.

        Työttömyys on asenneongelma - rekrytoijien asenneongelma. Hanttihommien tekeminen ei poista ahdasmielisten ja ennakkoluuloisten insinööripäälliköiden asenneongelmia.


      • mietipäsitä
        40+ kirjoitti:

        Työttömyys on asenneongelma - rekrytoijien asenneongelma. Hanttihommien tekeminen ei poista ahdasmielisten ja ennakkoluuloisten insinööripäälliköiden asenneongelmia.

        Miksi ottaisi 10 vuotta sitten kehityksen kelkasta pudonneen, kun tarjolla on tuoreempiakin tulokkaita


    • myös trade, nainen

      Työkaverini yksi päivä kysyi minulta: "mitä tradenomi tekee?"
      Niinpä, löydä siihen vastaus ja hae sitten uudelleen..

      • 0x0042

        Näin logiisesti pähkäiltynä nimi viittaa kaupankäyntiin - todennäköisesti kansainväliseen sellaiseen - joten sanoisin, että tuotteiden myynti ja sisäänosto kansainvälisen yrityksen leivissä. Koska PK-yritykset eivät nyt suuria määriä osta, on kyseessä vähintään keskisuuri yritys, ehkä 200-500 hengen sellainen. Kauppatavara todennäköisesti ainakin tuhansien eurojen hintaluokassa. Todennäköisesti tehdään yhteistyötä logistiikkaosaston kanssa tai tehdään kuljetussopimuksia logistiikkafirmojen kanssa.

        Onko IT-insinöörin logiikalla lähelläkään todellisuutta?


    • JayK1977

      ...Sillä huomaahan tuolta välistä, ettei sun kirjotukses ole täysin hallinnassa. Kyllä työnantaja haistaa dillen jo kauas, myös minä. Ehkä olet myös tehnyt liian tylsiä hakemuksia, kannattas harkita sellasen erilaisen tekemistä. Tradenomina ja erikoisten hakemusten tekijänä olen päässyt 90% hakemiini paikkoihin haastatteluun. Lopulta olen vaan joutunu kieltäytymään lähes jokaisesta, koska on annettu ymmärtää ilmotuksissa aivan muuta mitä työnkuva on ollut. Tsemiä vaan ja eikun äidinkielenkurssille!

      • TOTTA ON

        on työnantajien asenne mennyt. Johtunee työntekijöiden ylitarjonnasta. Ei kelpaa mikään! Haetaan sellaista, jota ei ole olemassakaan eli
        hyvä koulutus, nuori ikä, valtava työkokemus ja valmis tekemään kaikki paskahommatkin pienellä palkalla.
        Todella idioottimaista on nykyään myös työnantajissa näkyvä asenne, että ei vaivauduta edes vastaamaan
        työn hakijoille. Ei vaatisi paljon vaivaa, jos vastaisi, vaikka ei olisi valittukaan ko. tehtävään. Työnhakija näkee vaivaa hakemusta tehdesään, pieni vaiva työnantajalta vastaukseen ei vaadi paljon. Työnantajat ampuvat tuolla asenteella itseään nilkkaan. Itse en käy asiakkaana tai käytä sellaisia palveluntarjoajia,jotka eivät vastaa hakemuksiin tai muuten käyttäyvät nyreästi työnhakijaa kohtaan.


      • hakemushakemus

        minkälainen on hyvä hakemus? Minkälaisen hakemuksen olet tehnyt? Olen tosiaan kiinnostunut ja haluaisin nähdä sun hakemuksen - itse haen aktiivisesti työtä ja hakemuksen tekeminen tuntuu hankalalta.


      • voih,tsempit!

        Välillä kun mää hain työpaikkaa, mää printtasin kirjeen ja CV:n pastillinväriselle paperille :-) .
        Ei ollut taatusti samanväristä A4-paperia hakemusten joukossa.

        Ne oli toimistohommia ne. Ny mää oon jo eläkkeellä, työttömyyseläkkeellä ;) .


    • Isofaija

      Vain IT-hölmö luulee, että IT-kilpailussa menestyy hakemlla sähköpostilla töitä!
      Aikaisemmin paperinen hakemus kantiin roskakoriin. Se oli astetta vaikeampaa kuin sähköpostihakemuksen roskiin klikkaaminen.
      Mene "tulta päin" eli näyttämään naamasi! Opiskele käytöstavat, ota metallit ja haivenet pois naamasta, pukeudu, peseydy ja harjoittele hyvä ryhti. Menemällä työn luokse saat varmasti töitä ennen kuin olet 10 paikkaa käynyt. Pahinta juuri Suomessa on, että eri aloille koulutuksissa ei ole mitään järkeä, ei suunnitelmallisuutta, ei tulevaisuuden vainua eikä tietoa, millä aloilla on kymmenen vuoden kuluttua töitä.
      Varmaa on kuitenkin, että sinunkin kannattaisi lukea juristiksi tai sosiaalialalle. Niissä riittää aina töitä. Voisit opiskella myös käsitöitä., koska niiden arvostus kasvaa koko ajan eikä tekijöitä kohta ole, kun kaikki haluavat ATK-alalle! Myös marjanpoimintaa ja kalastusta kannattaa ajatella. Nyt jo ostetaan poimijat ja kalat ulkomailta. Kohta ruvetaan vaatimaan kotimaisia tekijöitä ja kotimaista osaamista! Turha itkeä koneen edessä ettei ole töitä! Jokainen, joka haluaa töihin pääsee varmasti menemällä "tulta päin"!
      Muutenkin kannattaisi varautua siihen, ettei opiskellulla alalla ole valmistuttuaan töitä ja hankkia siksi 5-6 oikeaa ammattia! Kyllä tekevälle töitä on, täytyy vain joustaa ja taipua muillekin aloille!
      Isofaija

      • sssssssssssssssssss

        Ettekö te dorkat tajua, että IT-firman respaan marssimalla ei todellakaan pääse johtajan puheille. Yrittäjiä riittää kyllä jatkuvasti. Onneksi olen hyväpalkkainen vartija niin voi vaan heittää pihalle.


      • Hyvä ryhti

        Ilmeisesti synnynnäinen selkävika riittää siihen, ettei saa IT-alan duunia Suomessa? Hieno homma.


      • joopajoo2

        siispä toimenpide on seuraava: järjestelmää pitää muuttaa(koska se vaan on järjetön) ja juuri tästä syystä lähettää todellakin se sähköposti! Tälle alalle haki aikoinaan kaikki nörtit, ollaan siis rohkeasti nörttejä, eikä kumarreta vakiintuneita käytöstapoja. :)


    • tjuupa.

      a) Tradenomeja on kuin sieniä sateella kortistossa jo nyt. -> Joka vuosi valmistuu uusiakin, joten kun jo edellisvuoden valmistuneet oltuaan koko vuoden työttömänä ovat aika out markkinoilta.

      b) TYÖKOKEMUS! Sitä katsotaan, ei papereita. Ei parhainkaan paperi ole kuin tuki mainitsemillasi aloilla, eli jostain pitää aina aloittaa. Joten ihan miten ruohonjuuritason yskinkertaisesta tonni kuussa käteen mikrotukihommasta ylös päin olisi jotain meriittiä oltava. Jos ei päätä saa auki ajoissa, niin vaikeata on.

      c) Aika hukkaan heitettyä aikaa lähteä mitään sen kummempia työtehtäviä varmaan hakemaan, melkeinpä kannattaisi kokeilla panostaa jatkossa enemmän yritykseen saada "mitä vain" alalta. (Tosin niinhän olet vaikuttanut tehneenkin...eli ei yrityksen puutteesta voi syyttää). Ensimmäiset pari vuotta paperiin jotain yksinkertaistakin hommaa niin siitä voi alkaa aueta.

      Esimerkki miten itse tein: Valmistuin myös it-tradenomiksi. Reilun vuoden tein vähän sitä ja tätä, etsien oman alan hommia. Ei tärpännyt. Sitten totesin, että ei tämä kannata, joten menin toiseen tuolloin vetävään (sähköala) ihan perustutkintotasoiseen koulutukseen ja tein sitä ja tätä duunia sivussa. Aika pian työllistyinkin itselleni riittävästi sähköalan hommiin ja siinä sivussa tuli työnkuvaksi erilaiset atk-tehtävätkin. Tämä sitten johti siihen, että tekemistä ja kokemusta karttui ja karttui muutaman vuoden aikana ja alkoi tulla mukaan jo Tradenomikoulutuksenkin mukaisia hommia. Loppujenlopuksi hommat yhdistyivät varsin hyvin kumpaakin tutkintoa vastaavaksi ja oikeastaan nyt on 80% tradenomin tutkinnon alaista touhua ja 20% sähköalaa. (Jos nyt näin kannattaa ja voi eritelläkään sen järkevämmin).

      Tuo oma kokemus vain esimerkkinä, että ei kannata tuijottaa liikaa yhtä väylää ja yhtä hommaa. Nyt näissä omissa nykyisissä tehtävissä jos missä, on huomannut sen MITEN PALJON oikeasti korkeakoulutettua väkeä on työttömänä ja hakee kaikkea mahdollista edes vähän sivuavaa. Ja valitettavasti on sanottava, että yhtä lailla todettava ettei pelkällä paperilla ilman tukevaa kokemusta vähintään riittävässä määrin haettavaan tehtävään nähden (ns. oikeista töistä), tee paljoakaan. Eli aina kehitettävä varasuunnitelmaa, itse odotin n. puolitoista vuotta takertuen vain oman alan tehtäväkenttään, ennen kuin totesin että ei kannata. >Suunnitelma b käyttöön.

    • on

      En ole laskenut, kuinka paljon hakemuksia olen rustannut, mutta paljon kuitenkin. Se turhauttaa todella. Ja nykypäivänä työnhakijaa voidaan kohdella aivan miten sattuu, hakijoita riittää. Ei ilmoiteta, onko hakemus tullut perille, kuka valittiin tehtävään, ei mitään. Kun hakemuksen lähettää, todennäköisempää on, ettei siitä kuulu mitään. Olen itse kouluttautunut huonosti työllistyvälle alalle, valmistumisesta jo 10 vuotta, vähän alan työkokemusta -> toivonsa menettänyt. Aika hukassa olen tällä hetkellä. Mut tsemppiä sulle, kyll meitä muitakin onnettomia löytyy. Sitä vaan välillä tuntuu olevansa niin yksin ja ainut tässä tilanteessa.

    • täti

      Ilmaiset työharjottelut on ainakin ihan perseestä. Itse olen ollut ja vaikkakin yhdestä paikasta sain mukavaa työkokemusta ja ajanvietettä sekä virikettä elämääni niin siinäkin oli hyväksikäytön maku. Aivan hyvin olisivat voineet palkata minut kyseiseen yritykseen. Olisivat jopa halunneet että jään sinne, siis ilmaistöihin, koska olin heidänkin mielestään niin hyvä työntekijä.

      Paskat. En mene enää töihin ilmatteeksi. Mielummin näivetyn kotona ja ideoin vaikka ajankuluksi oman yrityksen perustamista. Kyseisessäkin harj. paikassa olisin voinut vetää koko yritystä vaikka ihan itse.

      Kyynisyys on tässä kasvanut, kun näkee kuinka ihmisiä käytetään hyväksi ilmaisena työvoimana, eikä ole minkäänlaista tarkoitusta palkata ketään tekemään niitä töitä mitä ilmainen työntekijä tekee. Silti ilmaisia työntekijöitä tarvitaan, jotta johtaja itse voi viettää aikaansa kahvilla ja jopa häipätä pois koko työpaikalta.

      Ei edes vuosisadan alussa teetetty töitä ilmaiseksi ihmisillä. Aina ihmiset sai palkaksi ainakin asumisen ja ruoan. Nykypäivänä Kela maksaa ilmaistyöntekijälle sen saman rahan mitä hän saisi vain kotona olemalla plus bussimatkat sinne töihin. Työpaikalla ilmaistyöntekijä saa kyllä maksaa jopa kahvinsa itse tai tuoda sen kahvipaketin ja suodatinpaperit sinne töihin. Kahvinkeitintä saa yleensä käyttää kuitenikin ilmaiseksi mikäli työpaikalla sellainen on. Jes!

    • Qinis

      Ystäväni teki niin että kun hän ei saanut valmistuttuaan oman alan töitä, hän haki muun alan ja sai osa-aikatyöpaikan. Samalla hän liittyi yhteen järjestöön ja teki sitä kautta ilmaiseksi oman alansa töitä, jotta sai papereihinsa merkinnän että ylläpitää taitojaan tätä kautta. Näin taisi mennä kolmisen vuotta, lukematon määrä hakemuksia ja työhaastatteluja. Kunnes hän viimein sai paikan juuri sen takia että oli ylläpitänyt taitojaan ja oli haastattelussa ollut ihan oma itsensä ja kertonut rehellisesti mitä haluaa tehdä.

      Itse jäin työttömäksi valtakunnallisen irtisanomisen aikaan mitä edellisessä firmassa oli. Oli aikamoista huomata kuinka paljon joku CV:kin voi muuttua kymmenessä vuodessa.. Itse olin onneksi luojan lykkynä lähtenyt opiskelemaan iltaopiskeluna laajennusta alani töihin ja nyt minulla on näyttää kaksi tutkintoa, ammattikirja toiseen ja toiseen käyn tenttimässä ne myös sitten aikanaan. Itse lähetin kaksi työpaikkahakemusta. Toiseen soitin vielä perään ja toisella soitolla sain puhutta itselleni haastatteluajan. He muuten eivät olleet edes katsoneet CV:täni. Nyt puolivuotta jälkeen sain työpaikan juuri kyseiseltä firmalta. Ja juuri uuden ammattini töitä, vanhasta työkokemuksesta ei täysin suoraa hyötyä heille ole, osittaista kyllä. Enkä edes usko että olisivat minua palkanneet jos minulla ei tätä uutta ammattitutkintoa olisi.

      Eli minä sain puhumalla ja työkavereideni tuella uuden paikan. Sitä piti vain vähän odottaa. Eikä tähänkään firmaan haettu yleisellä haulla, vaan laitoin pokkana avoimen hakemuksen menemään ja soitin viikko sen jälkeen perään ja taas uudestaan..

      Itse tiedän että olisin saanut muun alan töitä kyllä, enkä ole edes niin nirso mitä teen, kunhan olen töissä ja rahaa tulee että saa laskut ja lainat maksettua. Mutta se on niin ihmisestä kiinni mitä haluaa tehdä ja miten käyttäytyy haastatteluissa. Itse olin rento ja itsevarma, asenne että minä osaan ja haluan oppia lisää. Palkka tietenkään ei ole sama kuin ennen, mutta jostainhan se on lähdettävä ja eiköhän se nouse kun kokemus kasvaa.

      Ja Facebookissa on se avoimet työpaikat palvelu, joissa on vaikka kuinka paljon ollut noita IT-alan työpaikkoja tarjolla..

      Toivottavasti saisit sinäkin vihdoin jo töitä!

      • Perkele.

        Kokoomusta, n iin saat täyttää hakemuksia eläkeikään (kait jotain 75v kohta) asti.

        Kokoomus hakee tänne koodarit Intiasta. Ihan vaan tiedoksi.


    • KIRJAT VIROON

      LAITTAKAA TYÖHAKEMUKSEEN ETTÄ OLETTE VIROLAINEN TMS, SILLOIN KIILAATTE AINA JONOJEN OHI!
      MINULLE ON SANOTTU SUORAAN PUH KESKUSTELUSSA ETTEI OLE OTETTU PITKÄÄN AIKAAN SUOMALAISIA, SUOMESSA!!?? PISTI MIETITYTTÄMÄÄN!

      • ahmed_abdulllah

        Laittakaa hakemukseen, että olette somalialainen "koneinsinööri", jolta kyllä kaikki todistukset ovat jääneet Somaliaan. Näin pääsette pitkälle tässä Hyvinvointi-Suomessa ja saatte ainakin rahaa elämiseen yllin kyllin.


    • kauheata katsottavaa

      Jos nämä 500-600 hakemusta on kirjoitettu samalla tavalla virheitä vilisten, niin et kyllä tuolla äidinkielen kirjoitustaidolla kovin paljon älykkäältä vaikuta. Voisiko siinä olla yksi syy mikset saa töitä - olet yksinkertaisesti tyhmä, kuvittelet itse tosin muuta ?

    • EnnätysMies

      Hip Hei !

      Tämä kirjoitukseni nousi S24-keskustelusivun näyteikkunaan, ainakin hetkeksi !
      Ilmeisesti kirjoitukseni ainakin osittain herätti huomiota ?

      Olen siis alkuperäinen EnnätysMies. Ja tässäpä vastauksia mahdollisimman monelle teistä:

      Minulla ei ole mitään yhteyttä Hesarissa olevaan kirjoitukseen. En ole nähnyt,kuullut tai lukenut siitä. Jos se on olemassa sähköisessä muodossa, arvostaisin kovasti jos joku antaisi linkin kirjoitukseen. Myös jos joku kertoisi täsmällisen päivämäärän koska tämä kirjoitus oli, niin voin käydä tsekkaamassa sen kirjastossa.

      Olen soitellut usein hakemusteni perään ja olen kysellyt virheistä(kin). Olen huomannut että hyvin paljon on selkärangattomuutta ja luvataan ottaa yhteyttä vaikka ei tulisi valituksi, mutta näin ei todellakaan ole.

      On monia tapauksia että on unohdettu soittaa,ja kun itse soitan perään, ei edes vastata puhelimeen. Ollaan hyvin vaitonaisia ja ei uskalleta antaa rakentavaa palautetta. Puhelusta halutaan nopeasti eroon.

      Eräskin nainen, jolle soitin useaan kertaan, ei uskaltanut enää puhua puhelimessa. Hän lopulta vastasi TEKSTIVIESTEIN ja oikein imelästi toivotteli hyvää jatkoa. Eli ei siis todellakaan uskalleta antaa rakentavaa palautetta eikä edes uskalleta ottaa puhelinkontaktia. Ihmiset ovat kai niin arkoja ?

      CV -pankkeja on ollut hyvin monessa eri lafkassa. Osa alkaa vanhentua, osaa en ole enää päivitellyt tai parannellut. Vielä tulee eri paikoista työilmoituksia robottimaisesti sähköpostiini, harvemmin enää vastailen. Joitakin "kiitämme mielenkinnosta työtehtävään" -hylkysähköposteja tulee paikoista joihin olen hakenut yli puolikin vuotta sitten ja joita en enää muista.

      Ikävää teille parille muulle vastaajalle jos ei myöskään ole onni tärpännyt tai yhdellä vastaajaalalla oli kuulema lapsi ongelma työnantajalle. Näin ei tietenkään saisi olla.Kiitos vastauksista ja vastailkaa edelleen, minä vastailen mahdollisuuksien mukaan kaikille.

      Ja Sinulle joka arvostelit kirjoitustyyliäni ja äidinkieltä.

      Olen vain ottanut avoimen asenteen tähän kirjoitukseen ja taiteilijan vapauden ilmaista asiaani ja silloin en tässä yhteydessä katso kieliasua enkä jokaista kirjoitusvirhettä. Tarkoitus on tuoda asiani esiin spontaanin rennosti vaikka asia onkin ajankohtainen minulle ja monelle muulle. Tiedoksesi, että jos virallista työhakemusta teen, niin silloin kyllä viilataan pilkkua ja ulkomaankieliset hakemukset tarkastutan tutuillani jotka ovat tämnä alan guruja ;). Mutta kiitos sinullekin vastauksesta, ehkä sekin auttaa ;)

      Vastauksia vaan hyvät ihmiset, onhan kirjoitukseni nyt valokeilassa =).

      • Pauliina3421

        Maisteri Solalan mielipidekirjoitus Hesarissa oli sunnuntaina 12.9. nimimerkillä [email protected] (joka on samalla hänen toimiva sähköpostiosoitteensa) ja viime sunnuntain Hesarissa (19.9. sivu D7) on hänen omalla nimellään annettu haastattelu, jossa asiantuntijat antoivat vinkkejä työnhakuun. Asiasta käytiin myös mielenkiintoista keskustelua Hesarin mielipidepalstalla 12.9. kirjoituksen jälkeen, joten niitäkin kannattaa vilaista, jos vaan saat vanhoja lehtiä käsiisi.


      • eräs päällikkö

        mikä itselleni tuli mieleen, mahtaako hakemuksesi olla ns. ylipätevä? En sano tätä pahalla, mutta yksinkertainen, lyhyt, napakka hakemus, jossa mukana määritelmä"työkokemusta laidasta laitaan eli alalta x alalle x" ja esim. työtodistukset ja tarkemman työhistorian esitän mahdollisessa haastattelussa. Eli käännät ajatusmaailman niinpäin, että tarjoat itsesi työnantakan käyttöön ja olet valmis paikan vastaanottamaan ;)
        Mikään ei myöskään anna mielikuvituksettomapaa kuvaa kuin luettelo perusCV:n malliin.(-"teen tämän, kun en itse osaa suunnitella ilman ohjeita") Jos se on pyydetty, laita liitteksi napakkaan hakemukseen. Pilke silmäkulmassa viestii joustavuudesta, ja tähän riittää yksikin lause, jossa annetaan ymmärtää, ettet ole tosikko.
        Näin olen itse tehnyt, ja olen vaihdellut kyllä paikkoja mieleni mukaan, vaikka ikää mittarissa on 49 v, ja olen nainen.... Yhden kerran olen ollut saamatta hakemaani paikkaa, ja silloin tiesin, että paikan nappasi todellakin pätevämpi.
        Oletan että perusasiat kuten korrekti käytös, ripaus hurttia huumorintajua, asiallinen pukeutuminen ja siisti yleisilme jo ovat hallussasi?
        Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin.


      • Vastaa Typerykselle
        eräs päällikkö kirjoitti:

        mikä itselleni tuli mieleen, mahtaako hakemuksesi olla ns. ylipätevä? En sano tätä pahalla, mutta yksinkertainen, lyhyt, napakka hakemus, jossa mukana määritelmä"työkokemusta laidasta laitaan eli alalta x alalle x" ja esim. työtodistukset ja tarkemman työhistorian esitän mahdollisessa haastattelussa. Eli käännät ajatusmaailman niinpäin, että tarjoat itsesi työnantakan käyttöön ja olet valmis paikan vastaanottamaan ;)
        Mikään ei myöskään anna mielikuvituksettomapaa kuvaa kuin luettelo perusCV:n malliin.(-"teen tämän, kun en itse osaa suunnitella ilman ohjeita") Jos se on pyydetty, laita liitteksi napakkaan hakemukseen. Pilke silmäkulmassa viestii joustavuudesta, ja tähän riittää yksikin lause, jossa annetaan ymmärtää, ettet ole tosikko.
        Näin olen itse tehnyt, ja olen vaihdellut kyllä paikkoja mieleni mukaan, vaikka ikää mittarissa on 49 v, ja olen nainen.... Yhden kerran olen ollut saamatta hakemaani paikkaa, ja silloin tiesin, että paikan nappasi todellakin pätevämpi.
        Oletan että perusasiat kuten korrekti käytös, ripaus hurttia huumorintajua, asiallinen pukeutuminen ja siisti yleisilme jo ovat hallussasi?
        Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin.

        Maailman tapaa - jos joku on niin "tyhmä" että haastattelussa tai hakemuksessa mainitsee ko. työpaikan saamisen tärkeyden, niin miksi se kertoo vain epätoivosta ja huonoudesta ? Eikö pälli sulla tule mieleen, että sellainen henkilö, jolle työpaikka olisi lähestulkoon elämän ja kuoleman kysymys, todennäköisesti myös hoitaisi tehtävänsä moitteettomasti - jotta saisi myös työpaikastaan kiinni pitää ja tulevaisuus olisi turvattu !!!??? Eikö sellainen tilanne aja ihmistä motivoituneeksi ja lojaaliksi työntekijäksi, joka myös arvostaa työtään, eikä ala pomppimaan paikasta toiseen kuten itse olet tehnyt (minkähän takia olet saanut vaihdella sitä paikkaa niinkin usein...) Ja kyllä luulen, että teidän niin korrektien ja rentojenkin työnteon takana ei pelkästään ole huvi - se tulisi äkkiä epätoivo eteen sullakin, jos työpaikka napautettais alta pois !


      • se edellinen jatkaa
        eräs päällikkö kirjoitti:

        mikä itselleni tuli mieleen, mahtaako hakemuksesi olla ns. ylipätevä? En sano tätä pahalla, mutta yksinkertainen, lyhyt, napakka hakemus, jossa mukana määritelmä"työkokemusta laidasta laitaan eli alalta x alalle x" ja esim. työtodistukset ja tarkemman työhistorian esitän mahdollisessa haastattelussa. Eli käännät ajatusmaailman niinpäin, että tarjoat itsesi työnantakan käyttöön ja olet valmis paikan vastaanottamaan ;)
        Mikään ei myöskään anna mielikuvituksettomapaa kuvaa kuin luettelo perusCV:n malliin.(-"teen tämän, kun en itse osaa suunnitella ilman ohjeita") Jos se on pyydetty, laita liitteksi napakkaan hakemukseen. Pilke silmäkulmassa viestii joustavuudesta, ja tähän riittää yksikin lause, jossa annetaan ymmärtää, ettet ole tosikko.
        Näin olen itse tehnyt, ja olen vaihdellut kyllä paikkoja mieleni mukaan, vaikka ikää mittarissa on 49 v, ja olen nainen.... Yhden kerran olen ollut saamatta hakemaani paikkaa, ja silloin tiesin, että paikan nappasi todellakin pätevämpi.
        Oletan että perusasiat kuten korrekti käytös, ripaus hurttia huumorintajua, asiallinen pukeutuminen ja siisti yleisilme jo ovat hallussasi?
        Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin.

        Että onko työnantajat todella niin typeriä, että ne luulee, että ihmiset hakee töitä ja tekee töitä vaan menestystarinaansa jatkaakseen ja esittääkseen taitojaan - ettekö oikeasti tajua, että useimmille työnteko on TALOUDELLINEN PAKKO ja kylmä rinki perseessä alkaisi polttaa menestyvääkin hyvin pian, jos ei yhtä äkkiä töitä olisikaan mitä tehdä... Pitäs se talo maksaa ja se merenrantahuvila ja vielä tuo mersukin tuossa pihassa... hitto ja perhe odottaa kieli pitkällään tulevaa kanarian matkaa...


      • Aivan.
        eräs päällikkö kirjoitti:

        mikä itselleni tuli mieleen, mahtaako hakemuksesi olla ns. ylipätevä? En sano tätä pahalla, mutta yksinkertainen, lyhyt, napakka hakemus, jossa mukana määritelmä"työkokemusta laidasta laitaan eli alalta x alalle x" ja esim. työtodistukset ja tarkemman työhistorian esitän mahdollisessa haastattelussa. Eli käännät ajatusmaailman niinpäin, että tarjoat itsesi työnantakan käyttöön ja olet valmis paikan vastaanottamaan ;)
        Mikään ei myöskään anna mielikuvituksettomapaa kuvaa kuin luettelo perusCV:n malliin.(-"teen tämän, kun en itse osaa suunnitella ilman ohjeita") Jos se on pyydetty, laita liitteksi napakkaan hakemukseen. Pilke silmäkulmassa viestii joustavuudesta, ja tähän riittää yksikin lause, jossa annetaan ymmärtää, ettet ole tosikko.
        Näin olen itse tehnyt, ja olen vaihdellut kyllä paikkoja mieleni mukaan, vaikka ikää mittarissa on 49 v, ja olen nainen.... Yhden kerran olen ollut saamatta hakemaani paikkaa, ja silloin tiesin, että paikan nappasi todellakin pätevämpi.
        Oletan että perusasiat kuten korrekti käytös, ripaus hurttia huumorintajua, asiallinen pukeutuminen ja siisti yleisilme jo ovat hallussasi?
        Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin.

        Olenpa joskus kanssa ollut hädässä, silloin kukaan jolla on valtaa sinun ylitsesi ei todellisessa maailmassa sinua auta vaan sitä heikkoutta käytetään. Parempi olla keskiverto tai lahjaton ja terve hyvässä elämäntilanteessa oleva kuin kyvykäs ja epätoivoinen.


      • äfjkjsdajfljlkdsjfl
        eräs päällikkö kirjoitti:

        mikä itselleni tuli mieleen, mahtaako hakemuksesi olla ns. ylipätevä? En sano tätä pahalla, mutta yksinkertainen, lyhyt, napakka hakemus, jossa mukana määritelmä"työkokemusta laidasta laitaan eli alalta x alalle x" ja esim. työtodistukset ja tarkemman työhistorian esitän mahdollisessa haastattelussa. Eli käännät ajatusmaailman niinpäin, että tarjoat itsesi työnantakan käyttöön ja olet valmis paikan vastaanottamaan ;)
        Mikään ei myöskään anna mielikuvituksettomapaa kuvaa kuin luettelo perusCV:n malliin.(-"teen tämän, kun en itse osaa suunnitella ilman ohjeita") Jos se on pyydetty, laita liitteksi napakkaan hakemukseen. Pilke silmäkulmassa viestii joustavuudesta, ja tähän riittää yksikin lause, jossa annetaan ymmärtää, ettet ole tosikko.
        Näin olen itse tehnyt, ja olen vaihdellut kyllä paikkoja mieleni mukaan, vaikka ikää mittarissa on 49 v, ja olen nainen.... Yhden kerran olen ollut saamatta hakemaani paikkaa, ja silloin tiesin, että paikan nappasi todellakin pätevämpi.
        Oletan että perusasiat kuten korrekti käytös, ripaus hurttia huumorintajua, asiallinen pukeutuminen ja siisti yleisilme jo ovat hallussasi?
        Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin.

        "Tsemppiä matkaan, ja vielä: ÄLÄ IKINÄ anele, tai kerro miten ehdottoman tärkeää sinun on paikka saada, kertoo epätoivosta ja antaa kuvan ettet todellakaan kelpaa mihinkään!!!!! Tällaiset hakijat pudotin todellakin itse -huokaisten- roskiin."

        Olet ääliö.


      • 40+
        se edellinen jatkaa kirjoitti:

        Että onko työnantajat todella niin typeriä, että ne luulee, että ihmiset hakee töitä ja tekee töitä vaan menestystarinaansa jatkaakseen ja esittääkseen taitojaan - ettekö oikeasti tajua, että useimmille työnteko on TALOUDELLINEN PAKKO ja kylmä rinki perseessä alkaisi polttaa menestyvääkin hyvin pian, jos ei yhtä äkkiä töitä olisikaan mitä tehdä... Pitäs se talo maksaa ja se merenrantahuvila ja vielä tuo mersukin tuossa pihassa... hitto ja perhe odottaa kieli pitkällään tulevaa kanarian matkaa...

        Kyllä ne IT-päälliköt on oikeasti tyhmiä - yleensä insinöörejä.


      • Peffan välitys
        Vastaa Typerykselle kirjoitti:

        Maailman tapaa - jos joku on niin "tyhmä" että haastattelussa tai hakemuksessa mainitsee ko. työpaikan saamisen tärkeyden, niin miksi se kertoo vain epätoivosta ja huonoudesta ? Eikö pälli sulla tule mieleen, että sellainen henkilö, jolle työpaikka olisi lähestulkoon elämän ja kuoleman kysymys, todennäköisesti myös hoitaisi tehtävänsä moitteettomasti - jotta saisi myös työpaikastaan kiinni pitää ja tulevaisuus olisi turvattu !!!??? Eikö sellainen tilanne aja ihmistä motivoituneeksi ja lojaaliksi työntekijäksi, joka myös arvostaa työtään, eikä ala pomppimaan paikasta toiseen kuten itse olet tehnyt (minkähän takia olet saanut vaihdella sitä paikkaa niinkin usein...) Ja kyllä luulen, että teidän niin korrektien ja rentojenkin työnteon takana ei pelkästään ole huvi - se tulisi äkkiä epätoivo eteen sullakin, jos työpaikka napautettais alta pois !

        Eli aika kasvaa aikuiseksi. Sitten kun vielä ymmärrät, ettei mistään ole tulossa parempia ihmisiä ja että näiden paskiaisten kanssa on tultava toimeen niin olet aikuinen.

        Se nyt on vaan niin, että "olen tavallisesti nirso, mutta tämä paikka kiinnostaa minua"-vedätys puree.


      • Ymph
        Aivan. kirjoitti:

        Olenpa joskus kanssa ollut hädässä, silloin kukaan jolla on valtaa sinun ylitsesi ei todellisessa maailmassa sinua auta vaan sitä heikkoutta käytetään. Parempi olla keskiverto tai lahjaton ja terve hyvässä elämäntilanteessa oleva kuin kyvykäs ja epätoivoinen.

        "Parempi olla keskiverto tai lahjaton ja terve hyvässä elämäntilanteessa oleva kuin kyvykäs ja epätoivoinen."

        Juu. Joten valehtele, ettet ole tuota viimeistä sorttia.


    • Kemmoli

      Itse en ole koskaan laittanut paperilla työnhakua menemään, ja töitä on riittänyt. Ne tuskin kaikkia hakemuksia edes lukee yrityksissä... Reippaasti puhelin käteen tai vaikka vielä parempi jos menee suoraan käymään yrityksissä... 200% paremmat mahdollisuudet päästä hommiin!!!

      • töitätöitä

        ... menee suoraan käymään yrityksissä. Tähän mä en kyllä usko, ei kai sitä voi marssia johonkin työpaikkaan vaan sisälle ja sanoa että ottakaapa minut töihin. Suomalainen mentaliteetti on niin pidättyväistä, että varmaan nakattas pihalle ja ihmeteltäs että mikähän hörhö toikin on.


      • käydäkin voi mut
        töitätöitä kirjoitti:

        ... menee suoraan käymään yrityksissä. Tähän mä en kyllä usko, ei kai sitä voi marssia johonkin työpaikkaan vaan sisälle ja sanoa että ottakaapa minut töihin. Suomalainen mentaliteetti on niin pidättyväistä, että varmaan nakattas pihalle ja ihmeteltäs että mikähän hörhö toikin on.

        ja yleensä neuvotaan laittamaan sitten se hakemus perässä joka tapauksessa. Näin ainakin täälläpäin.


      • Kemmoli
        töitätöitä kirjoitti:

        ... menee suoraan käymään yrityksissä. Tähän mä en kyllä usko, ei kai sitä voi marssia johonkin työpaikkaan vaan sisälle ja sanoa että ottakaapa minut töihin. Suomalainen mentaliteetti on niin pidättyväistä, että varmaan nakattas pihalle ja ihmeteltäs että mikähän hörhö toikin on.

        No ilmeisesti olen sitten melkoinen "hörhö" joka on ollut töissä 3:ssa paikassa 4:stä joihin olen soittanut/käynyt. Viimeisessä työpaikassa kävelin suoraan pomon juttusille ja kysyin että onko töitä, ja pihalle viskaamiseen meni (uskokaa tai älkää) 3. vuotta!! Suurin osa yrityksistä saa niin paljon hakemuksia, että niiden lukemiseen ei yksinkertaisesti aika/resurssit riitä, eli niillä pyyhitään p...e!


      • 18+11
        Kemmoli kirjoitti:

        No ilmeisesti olen sitten melkoinen "hörhö" joka on ollut töissä 3:ssa paikassa 4:stä joihin olen soittanut/käynyt. Viimeisessä työpaikassa kävelin suoraan pomon juttusille ja kysyin että onko töitä, ja pihalle viskaamiseen meni (uskokaa tai älkää) 3. vuotta!! Suurin osa yrityksistä saa niin paljon hakemuksia, että niiden lukemiseen ei yksinkertaisesti aika/resurssit riitä, eli niillä pyyhitään p...e!

        No täytyy muistaa, että tällainen toimii vaan jos on sosiaalisesti lahjakas. :)


      • Koeputki
        18+11 kirjoitti:

        No täytyy muistaa, että tällainen toimii vaan jos on sosiaalisesti lahjakas. :)

        3 vuoden ajan paikan pitämiseen kyllä tarvitaan muutakin kuin sosiaalisia taitoja. Koeaika on nimenomaan se aika, jolloin tutkitaan rekryn ammattitaito. Mikäli se on riittämätön, niin pihalle vain.


    • ei pahalla...

      tekstissäsi on niin paljon kirjoitusvirheitä, että minäkään en palkkaisi jos hakemukset kirjoitettu samalla tavalla.

    • 40

      Mene oikeisiin töihin.

    • Nokka pystyyn.

      Aika hyvä määrä hakemuksia.

      Minä olen myös IT-tradenomi, tosin nainen.

      Minulla on tosin vain 182 hakemusta tähän mennessä, valmistuin vuosi sitten. Yhden kommentoijan vihje harjoittelupaikasta oli täysin oikea, valmistuneelle se vaan tulee myöhään.

      Minä tosin harjoittelin "oikeassa paikassa" ja tein opinnäytetyöni "oikeaan" osoitteeseen, mutta työttömänä vuosi. Hakenut olen ihan kaikkea, johon koulutus täsmää tai erityistä oppineisuutta ei vaadita.

      Tradenomeja on ihan helv**illinen määrä työttömänä. Et siis välttämättä ole huono, vaan ylituontantoa.

      • ATK 2.0

        No, itse kun aikoinaan valmistuin insinööriksi (AMK), niin sellaista 200 hakemusta lähetin ennen kuin tärppäsi yksi (1) työhaastattelu. Tärppipaikassa viihdyinkin nelisen vuotta, kunnes oli aika haistella uusia tuulia toisaalla. Töissä oleva työnhakija löytää uuden paikan paljon helpommin - nimim. 20 hakemusta ja 10 työhaastattelua.


    • onko provo

      ole saanut yhtään työpaikkaa, vaikka olet laittanut 500 hakemusta??

      Jotain on sitten pielessä ja pahasti. En oikein usko tuohon juttuun, joko sinussa on jotain vikaa, tai sitten liiottelet asiaa.
      Kyllä n yt tuossa määrässä pitää olla edes yksi paikka minkä saat.

      Jos sulle ei kelpaa mitä tarjotaan, niin se on sun vika, aina ei saa sitä mitä haluaa.

      Muuta asennetta, niin kyllä saat töitä. Kannattaako moinen hakemusten määrä, johan se maksaa maltaita.

      Teet kärpäsestä härkäsen, ja peilaat nyt uutista joka oli vähän aikaa sitten....

      mene vaikka siivoamaan siksi aikaa kun saat paremman paikan... johan sä siivouspalkalla saat uusia hakemuksia laitettua... hehe

      • hiiiiiip

        En kyllä usko hetkeäkään, ettei pätevälle tyypille löytyisi töitä. Mitä OSAAT ja millaisia töitä olet hakenut? Tradenomi on tittelinä ympäripyöreä, eikä osaamista useinkaan juuri löydy, joten lisäkoulutus ei varmasti olisi huono idea.


    • vaihda alaa

      Ammattikoulusta valmistuin metallipuolelta. ei ole tarvinnut metalli firmoihin lähetellä mitään cv tai muita papereita. Aina on löytynyt hommia. Vaimo valmistu amk:sta ties miksi hienoon ammattiin. 3vuotta on hakenut, eikä ole hommia saanut. No vaimohan kyllästy hakemaan töitä ja kävi hitsauskurssit. Nyt ollaan samalla työpaikalla, välillä komennushommia tehden. =)

    • hytytyt

      Hei
      Varmasti liki ennätystä, tuo hakemustesi määrä. Yksi asia, johon itse kiinnitän huomioni, hakemuksia selatessani, on oikeinkirjoitus. Jos hakemus on täynnä kirjoitusvirheitä, en jatka asian käsittelyä pidempään. Aika monta sellaista löysin myös viestisi tekstistä.

      • senlaatuinen

        Jos kus taito ja tahto korvaavat kieliopitkin.


      • 40+

        Pilkunnussijat eivät osaa rekrytoida.


    • öööö?

      Minkä väliä sillä on, jos jossain suoli24-keskustelussa on kirjoitusvirheitä?

      Varmasti nuorimies viilaa pilkkunsa hakemukseen. Arkikielinen oman huolien purkaminen keskustelupalstalle on asia erikseen.

      Jos ette tekstistä ydintä ymmärtäneet kirjoitusvirheistä huolimatta voin vakuuttaa, että itsellänne on suurempi ongelma.

      • Typerä palsta

        Jos tännekin teksti on täynnä kirjoitusvirheitä, se antaa aika hutiluksen kuvan ja on kyllä melkoisen luontevaa kysyä onko kenties ne hakemuksetkin tehty samalla ammattitaidolla.
        Ei anna kovin fiksua kuvaa kirjoittajasta EDES suoli24 palstalla jos ei todellakaan kykene parempaa tekstiä tuottamaan ilman sen suurempaa paneutumista kirjoittamiseen. Toisilla oikeinkirjoituskin tulee jo selkärangasta, jos sen tuottaminen jo vaatii erityistä viilaamista ja keskittymistä, niin mitähän tulee ja millä nopeudella oikeasti hankalien asioiden hoitamisesta....
        Haloo ?????????????????????????


      • Punakynällä

        Herraisä ... ja ????????

        Siinähän sitä oli taitavaa äidinkieltä vaikka muille jakaa.


      • tilannetaju!
        Typerä palsta kirjoitti:

        Jos tännekin teksti on täynnä kirjoitusvirheitä, se antaa aika hutiluksen kuvan ja on kyllä melkoisen luontevaa kysyä onko kenties ne hakemuksetkin tehty samalla ammattitaidolla.
        Ei anna kovin fiksua kuvaa kirjoittajasta EDES suoli24 palstalla jos ei todellakaan kykene parempaa tekstiä tuottamaan ilman sen suurempaa paneutumista kirjoittamiseen. Toisilla oikeinkirjoituskin tulee jo selkärangasta, jos sen tuottaminen jo vaatii erityistä viilaamista ja keskittymistä, niin mitähän tulee ja millä nopeudella oikeasti hankalien asioiden hoitamisesta....
        Haloo ?????????????????????????

        Turha takertua! Sivusta sanon. Jokainen kirjoittaa eri tilanteissa eri tavalla. Aloittajahan sanoi, että tekstit aina hyvin tarkistettu, muistaakseni käytti myös muita oikolukijoina ja muutoin tarkistelemisiin.

        Itse jouduin työelämässä tekemään virheetöntä tekstiä painotuotteisiin. Kuiten, kun kirjoitan esim. tänne tai vaikka postejani, niin virheitä tulee kyllä ja muuta kömpelyyttä. En osaa selittää, mutta ihminen kirjoittaa vähän erilaisesti eri tarpeisiin. Ja se on hyvä. Ei aina tarvi pingoittaa.


      • puolllustaja
        Punakynällä kirjoitti:

        Herraisä ... ja ????????

        Siinähän sitä oli taitavaa äidinkieltä vaikka muille jakaa.

        EI TUO HÄNEN HAKEMUS OLLUT !


      • moppiasiantuntija

        Olen samaa mieltä. Jokainen varmasti oikolukee työhakemuksensa, mutta näillä kielipoliiseilla täällä on tarve tehostaa omaa olematonta erinomaisuuttaan.

        S24:ssa kirjoitetun tekstin oikoluku ja ulkoasukokonaisuuden hahmottaminen on hankalaa pienen tekstikentän takia, mutta tämänhän jokainen varmasti tiesikin. Ymmärrän myös kaksoiskirjainvirheet, jotka ovat ominaisia nopeatempoiselle kirjoittajalle, kuten myös sanan lopussa olevan tavun nurinperin-kirjaimet (koskea - koseka). Paljon kirjoittava tietää konekäsialansa puutteet ja korjaa ne, mikäli pitää sitä tärkeänä asiasisällön kannalta.

        Fiksu mielipidepalstan lukija ei näistä virheistä huomauttelisi.


    • Meilahden OP

      nyt varmaan sun täytyy hyväksyä se ilmiselvä asia, että kukaan ei kertakaikkiaan halua sun työpanosta, ei edes nähdä sua haastattelussa. olet siis hyödytön ihminen. jes

    • hanttihommissa

      Facebook sivut joihin pistät jollekin firmalle jonne haluat haasteen, että jos vaikka satatuhatta tyyppiä tykkää sivustasi, niin ne ottavat sut koeajalle töihin. Tällätavalla nykymaailmassa saavutetaan kaikki saavuttamisen arvoinen ja ne kaikki muutkin.

    • Pipsa.

      Oletko ehkä hakenut väärän alan töitä? IT-ihmisenä voit varmasti oman alasi työt unohtaa saman tien, tuo ala kehittyy sellaista vauhtia, ettei ääliökään ota töihin monta vuotta työttömänä ollutta. Mieti jotain, mitä osaat tehdä ja mihin ei välttämättä tarvitse koulutusta. Esimerkiksi Postille pääsee ilmeisesti edelleen myös kouluttamattomana, tosin paikkoja melko vähän muualla kuin pk-seudulla. Siivoojilta vaaditaan nykyään koulutus, siihen ei kannata tuhlata aikaansa, mutta ainakin henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee ilman koulutusta, koska siihen ei koulutusta ole olemassa. Itse sain töitä melkein heti valmistumisen jälkeen nimenomaan avustajana, vaikka olen FM humanistiselta alalta, eli ei edes mitään sosiaalialaan liittyvää. Tämä on lisäksi mukavaa työtä, normaaleja kotitöitä, ei juurikaan mitään hoidollista tai esim. nostelua, kuten etukäteen vähän pelkäsin. Tarvettakin on, eli tunteja saa käytännössä niin paljon kuin haluaa.

      Tai sitten hyödynnät työkkärin kursseja, joku tuossa kertoikin vaimonsa käyneen hitsauskurssin, niitä ainakin järjestetään usein, kuten myös rekkakursseja. Niiden kautta luulisi töitä löytyvän, tai ainakin kurssin avulla saisit jotain vaihtelua arkeen ja hetkeksi ajatukset pois työnhausta.

      • 40+

        Siinä asian ydin. Rekrytointi on ääliöitten käsissä. Mitä toivoa on siis työttömällä?


      • 40+

        Pitkäaikaistyöttömiä ei valita työvoimakoulutukseen. Se on fakta, jonka valinnoista vastaava virkamies on minullekin kertonut juuri tänään.

        Tietyn ajan jälkeen et kelpaa töihin, työvoimakoulutukseen tai hanttihommiin, oli motivaatiosi ja osaamisesi kuinka korkeaa tahansa. Ääliöitten silmissä keski-ikäisellä ei ole enää mitään arvoa.


      • 40+

        Pitkäaikaistyöttömiä ei valita työvoimakoulutukseen. Se on fakta, jonka valinnoista vastaava virkamies on minullekin kertonut juuri tänään.

        Tietyn ajan jälkeen et kelpaa töihin, työvoimakoulutukseen tai hanttihommiin, oli motivaatiosi ja osaamisesi kuinka korkeaa tahansa. Ääliöitten silmissä keski-ikäisellä ei ole enää mitään arvoa.

        Te, jotka ette koskaan ole olleet työttömänä, kommentoitte pelkkien ennakkoluuolojenne varassa. Tietoa todellisuudesta teillä ei ole.


    • justiinsjoo

      Työkokemuksesta ei aloittaja puhunut mitään? Ettei siitä olisi kiinni. Tai liian suuresta palkkavaatimuksesta? Joskus myös saattaa persoona tökkiä, jos luulee olevansa parempi kuin on. Hieman nöyryyttä peliin niin saattaa työpaikka irrota :)

      • Sivusta seurannut

        Jos asut Helsinki, Vantaa, Espoo alueella voisitko harkita esim taksinkuljettajan ammattia itsellesi niin pitkään kunnes saisit muita töitä. Siellä maksetaan taksinkuljettajan kurssi teet vuoden sopimuksen. Omasta päästäsi on kiinni miten opit Helsingin, Espoon tai Vantaan kadut.Jokaisessa on oma taksiliite. kts esim www.helsingintaksipalvelu.fi tai www.kovanen.com .Nämä taksiyhtiöt ovat isoja monen taksin yhtiöitä ja kuljettajatarve on melkoinen. Omasta taidostasi on saavutettu palkka kiinni. Eli miten hyvin pystyt ajamaan. Tiedän että on myös muutamia muita isoja taksiyrityksiä. Niissä voi mahdollisesti olla kysyntää muillekin taidoille ajamisen lisäksi. Täysin itsestäsi kiinni miten siellä menestyy.

        Lisäksi työkokemus verrattuna ikään on tosiasia, jota vaaditaan hyvin monessa työpaikassa. Omassa perheessäni lapset aloittivat työskentelyt oikeissa töissä peruskoulussa ja jatkoivat työskentelyä omasta tahdostaan läpi vuoden. Kun aikoinaan valmistuttiin yliopistoista ja ansioluetteloon pystyi laittamaan työkokemuksen ja työvuodet, syntyi siitä mittava työkokemus.

        Ennen pidin mahdottomana työnantajien vaatimusta 10v työkokemus ja 26v ikää ja yliopistotutkinto takana. Nyt kuitenkin tiedän, ettei tämä ole mahdoton yhtälö. Olen sellaisia tavannut useampiakin ja ovat saaneet helposti töitä sekä Suomesta että muualta.


    • kokopäiväjuoppo

      Opetteleppas ensin kirjoittamaan ja lähetä sitten niitä hakemuksias.. tai jos datistelu alalta ei sinulle töitä löydy hae muita töitä. esim.talonmies tai kadunlakaisija

      • Puskasta huutelija

        Huvittaa kyllä kovasti nämä kielenhuollon asiantuntijat ja kirjoittavat itse hoono soomi.

        T. äidinkieli kuutonen ja silti nauran teille.


    • Enpalkkais

      Vielä IT-alalta haet töitä ja kirjoituksesi ulkoasu on tuon näköinen... Toki olet täällä vain rennosti purkamassa mieltäsi eikä tämä ole työhakemuksesi mutta noin pahoja kirjoitusvirheitä ja noin monta; ei kummakaan jos ei töitä irtoa.

    • kööppis

      Akateeminen heteromies olen ja satoja hakemuksia kertnyt..tuloksettomasti! Koulutettu MIES ei töitä saa! Joten tuskin olet ennätysmiehiä, mutta mennään käsikädessä kohtalotovereina!:D

      • siinä se vaan!

        Työpaikkoja EI OLE. Ei ole.


    • vielätärppää

      Hei! Siis, oli ihan nautinto lukea, nii-in hyvin kuvasit tilanteen, ne vaiheet joiden kautta olet tähän tullut, siis 500:n hakemuksen lähettämiseen! Ei jäänyt kysyttävää eli aukkoa, missä ehkä vikaa olisi. Sinä olet tehnyt kaiken, kaikkesi. Ei kyllä voi moittia. Joka kautta olet yrittänyt, jokaista konstia käyttänyt.

      Ehkä työnantajilla 'hakemusten vastaanottaminen' onkin se hankala juttu, ovatkohan ne väsyneet näiden lukuisten vuosien aikana? - Onnittelen sinua fiksuna tyyppinä ja taatusti hyvänä työntekijänä joka tapauksessa.

    • työtön minä oon

      700 hakemusta eikä yhtään työpaikkaa ole tullut.

      Palkkatoivomukseni on 15.000 e ja tahtoisin juuri omaa työtä en muuta.

      Pomoksi vaan, ei muuta. Mutta ei kukaan huoli.

      Missä vika??

      Joo ei oikee juttu, mutta tuo ap oli vähän samanlainen, jos ei ota vastaan työtä kun työtä, niin oma on vika.

      500 hakemusta... kyllä on hakijassa vika jos tosta pinosta ei työtä löydy.

    • Homma käy

      Käy täällä ja pääset varmasti töihin, riippuen tosin oletko valmis esim. paikkakunta muutoksiin työsi takia. Esim. yritys, jossa työskentelen, käyttää tätä kanavaa rekrytointiin, vuokratyövoimana tosin mutta usein siitä aukea tie organisaatiossamme oleviin paikkoihin.

      http://www.studentwork.fi

    • se on

      niin että firmat menee perintönä perheelle ja sukulaisille tai ystäväpiirille. Siinä ei auta huippuosaaminen..... valitettavasti suhteilla pötkitään työelämässä. Ei auta kuin oma yritys pystyyn tai hakeutua "sairaseläkkeelle masennuksen" turvin. Jos Nokia on ostettu ulkomaille, voisihan aina perustaa Nokia 2:sen vai mitä? Sen salaisuudet voisi pitääkin vain kotimaan tiedossa, eikä antaa mitään tietoja amerikkalaisille eikä venskuille. Sen verran röyhkeää porukkaa, ties mihin sotilaallisiin tarkoituksiin käyttävät tietotekniikkaa VÄÄRIN. Ai että vihaan miesten sotaisaa maailmaa. Menkää saharaan taistelemaan vahvemmuudesta, paremmuudesta!!!! Ällöttää tämä kaikki "kilpailutoohotus." Mistäs enää kilpailla kun kaikki ovat kuitenkin samanlaisia. No vedestä voidaan tietty kilpailla. Muukalaiset EI sitä meiltä ryöstä. Ihan tyhmää myydä esim. Fazer ulkomaille. Idioottimaista touhua....... Miehet ei osaa tehdä mitään oikein >:(

      • Amerikkalaiset

        kaikenkukkuraksi omivat kaikki hienot keksinnöt oman maan nimiinsä, eli patentoivat. Tiedän henk.koht. tapauksia. Voiko röyhkeämpää kansaa enää olla???? Huvitti eilen katsoa mm. dokumenttia siitä, kuinka amerikkalaiset kesyttivät intiaaneja. Tuli vain mieleen, että eikös se tapahtunut satoja vuosia sitten, eikä vasta viimepäivinä, oli meinaan moderni Amerikka jo pystyssä siinä dokumentissa?????? Ja mitäs ne siellä villejä kesyttää, omiin huume- ja banaanikauppa tarkoituksiin tietysti. Samalla tavalla amerikkalaiset tappavat kokoajan ihmisiä rättipäämaissa omiin tarkoituksiin, öljyn perässä. Siis toivotonta porukkaa. Tyytyisivät myös ihan vaan pyöriin kaupungissa, normaaleihin taloihin, yhteen telkkariin ja vaikka puulämmitykseen. Päättömäksi on tämä maailma mennyt. Ostosmarketeissa mm. Prisman hesessä on vähintään 5 telkkaria yht`aikaa päällä ja miljoona lamppua katossa. Telkkarista tulee pelkkää amerikka paskaa ja perseenheilutusta musavideoilla...... Miettikää mitkä määrät TURHAA SÄHKÖÄ kuluu niihin telkkareihin ja lamppuihin!!!!!!! Kukaan ei niitä edes juurikaan seuraa vaan on siinä ihan oikeitakin ihmisiä, joiden kanssa keskustella ruokailun ohella.


      • en enää
        Amerikkalaiset kirjoitti:

        kaikenkukkuraksi omivat kaikki hienot keksinnöt oman maan nimiinsä, eli patentoivat. Tiedän henk.koht. tapauksia. Voiko röyhkeämpää kansaa enää olla???? Huvitti eilen katsoa mm. dokumenttia siitä, kuinka amerikkalaiset kesyttivät intiaaneja. Tuli vain mieleen, että eikös se tapahtunut satoja vuosia sitten, eikä vasta viimepäivinä, oli meinaan moderni Amerikka jo pystyssä siinä dokumentissa?????? Ja mitäs ne siellä villejä kesyttää, omiin huume- ja banaanikauppa tarkoituksiin tietysti. Samalla tavalla amerikkalaiset tappavat kokoajan ihmisiä rättipäämaissa omiin tarkoituksiin, öljyn perässä. Siis toivotonta porukkaa. Tyytyisivät myös ihan vaan pyöriin kaupungissa, normaaleihin taloihin, yhteen telkkariin ja vaikka puulämmitykseen. Päättömäksi on tämä maailma mennyt. Ostosmarketeissa mm. Prisman hesessä on vähintään 5 telkkaria yht`aikaa päällä ja miljoona lamppua katossa. Telkkarista tulee pelkkää amerikka paskaa ja perseenheilutusta musavideoilla...... Miettikää mitkä määrät TURHAA SÄHKÖÄ kuluu niihin telkkareihin ja lamppuihin!!!!!!! Kukaan ei niitä edes juurikaan seuraa vaan on siinä ihan oikeitakin ihmisiä, joiden kanssa keskustella ruokailun ohella.

        jalallanikaan astu suurin "viihdykemarketteihin." Idiooteille tarkoitettu ne mestat. Kannattaa vissiin ostaa ruuat torilta tai tuoreita vihanneksia pienemmistä kaupoista. Typerää myös roudata esim. vietnamilaisia vihanneksia pakastealtoihin, joihin kuluu sähköä tolkuttomasti. Kaikki esivalmiit- ja valmisruuat on perseestä!!!!! Ravinneköyhiä ja kalliita ylläpitää.


      • hitekki
        en enää kirjoitti:

        jalallanikaan astu suurin "viihdykemarketteihin." Idiooteille tarkoitettu ne mestat. Kannattaa vissiin ostaa ruuat torilta tai tuoreita vihanneksia pienemmistä kaupoista. Typerää myös roudata esim. vietnamilaisia vihanneksia pakastealtoihin, joihin kuluu sähköä tolkuttomasti. Kaikki esivalmiit- ja valmisruuat on perseestä!!!!! Ravinneköyhiä ja kalliita ylläpitää.

        Aneleminen on tosiaan virhe, siis miten tärkeä sinulle olisi tämä paikka. Asia on tasan päinvastoin päin eli todista miten tärkeä FIRMALLE sinä olisit. Oletko hyvä myymään, tai täydennätkö firmasta puuttuvan palasen esim kielitaidon tai muun erikoisalueen.


    • alalla vuosia

      Olen IT-alalla ja voin kertoa mitä huonoja työhakemuksia on tullut vastaan. On tapauksia joissa vastavalmistunut tai työkokemukseton ilmoittaa palkkatoiveekseen jopa 2-3 kertaa isomman palkan mitä alalla ja kyseisestä työstä oikeasti maksetaan. Hakijoilta tuntuu kadonneen todellisuudentaju työn palkkatason ja vaatimusten suhteen. On hakemuksia tyyliin "olen tehnyt kesätöitä 3 kk tietokoneiden parissa, nyt haen IT-asiantuntijan avointa paikkaa koska tiedän miten ne hommat tehdään". On myös niin että CV:ssä lueteltuja osaamisalueita ei hakija pysty näyttämään toteen - ei ole papereita koulutuksista, sertifikaateista tms. vaan pelkkä hakijan sana osaamisesta. Suosittelijoita ei hakijoilla aina ole, mutta käy jopa niin että suosittelija löytyy mutta kun hänelle soittaa ja kyselee hakijasta niin suosittelija sanoo ettei ole suostunut ketään suosittelemaan. On jopa kuultu suosittelijan sanoneen ettei missään nimessä kannata palkata hakijaa.

      Eniten positiivista huomiota saa hakemukset joissa on kerrottu paljon hakijasta itsestään, omin sanoin. Ei aina haeta kovinta osaajaa, vaan tietynlaista persoonaa (luonnetta). Työssä oppii ja siihen kasvaa.

      • Totuus.

        kanssa on vähän se ongelma, ette voi velvoittaa yhtä suosittelijaansa ottamaan vastaan 300 puhelinsoittoa, kun työn saaminen on nykyisin niin pirun hankalaa!


      • Vanha kähmy

        "Ei aina haeta kovinta osaajaa, vaan tietynlaista persoonaa (luonnetta)"

        Rekrytoija rekrytoi hyvin harvoin osaajan. Mm. kateus estää tehokkaasti tämän.

        Sitten kirjoitit paskaa "tietynlaisesta persoonasta". Sellaista ei ole olemassakaan vaan rekrytoija rekrytoi usein sellaisen luonteen, josta hän henkilökohtaisesti pitää. Tai luulee pitävänsä.

        Fiilisrekrytointi on tietysti vastoin firman etua, mutta ei ihmistä ole luotu toimimaan liike-elämässä. Rekrytoijat siis käyttävät firman resursseja omiin tarkoituksiinsa eivätkä firman liiketoiminnan edistämiseen.

        "Työssä oppii ja siihen kasvaa."

        Jotkut oppivat, jotkut eivät. Sinä et ole oppinut.


    • lokakuiski

      minä kertoa.minä haki töihin ajamaan rekkaa,minä kertoa minä ajanut minun kotimaassa minun isän töissä rekkaa 15 vuotta.sitte minä päästä toihin töissä minä muistaa.ei minun isän töissä ollu rekkaa,perkele se oli KAMELI...mutta suomalainen työn antaja on niin TYHMÄ,mitä enemmän sinä puhu paskaa.se kuulostaa hyvältä.tämän opetti turkin poika.TOIVOTTAVASTI TÄMÄN LUKEE MONI TYÖNANTAJA...

    • rööri..

      sinunlaisellesi ei oo duuniloita, pitää osata nuolla ja puhua paskkaa niin sitten tärppää ei normi kamulle mitään tipu se on nähty maailman sivu jotta sillalailla sano tarvajärvi..

      • pääsisitkö.

        Vaikka kasvihuoneelle töihin,tai vaikka kauppaan tavaroiden hyllyttäjäksi?


    • eräs rekry

      Kirjoituksi perusteella vaikutat vaateliaalta ja hankalalta tapaukselta. Lisäksi työttömiä AMMATTILAISIA alallasi riittää.

      --> ei oteta töihin.

    • huh-huijaa

      Jos hakemukset on olleet samanlaisia,en ihmettele...en jaksanu ees lukea loppuun

    • !!!!!

      Mitäs jos vaihtasit alaa. Opiskele vaikka sairaanhoitajaksi. Niitä näytetään hakevan.

    • JepJepulista

      Samanlaisia muokattuja hakemuksia tulee satoja..työpaikan ovesta astuu sisälle fiksu työnhakija, joka on tullut oma-aloitteisesti ennakkoon kyselemään töitä ja vastaa suurin piirtein osaamiseltaan henkilöä, joka voitaisiin palkata..kukahan saa paikan...

    • alalla töissä

      Mikä ihmeen pakottava tarve sinulla on työllistyä tuolle IT-alalle? Kerro? Kyllä muut vaihtavat alaa, jos ei ole kysyntää, mutta sinun vain täytyy jatkaa pään hakkaamista seinään, ja sitten vielä kiukuttelet: "Jos minunlaista pitkäjänteistä matemaatikkoa(!!) ei haluta minnekään työpaikalle tai it-alalle,niin paikkani on kotona."

      Siis voi nyt Helvetti! Jos OIKEAT osaajatkaan eivät helpolla saa alansa töitä, niin miten sinunkaltainen aloitteleva tradenomi? Perusta oma firma, jos tuntuu että osaamista aidosti löytyy, mutta vinkuminen on aivan turhaa.

      Itseluottamusta sinulla tuntuu olevan, ja se on ihan hyvä juttu, mutta hakeudu nyt hyvä mies jollekkin toiselle alalle ja lopeta tuollainen pakkomielteinen IT-unelmointi!

    • klappia rattaissa

      Joo, itellä on 2-300 täynnä ja samoin yleensä
      kulkenut hakutouhuissa järkevää keskitietä. Joskus harvoin samoin sortunut
      ylimielisyyteen ja sarkasmiin tai (lähes) epätoivoiseen
      mankumiseen jonkin "rupupaikankin" suhteen.

      Olisi hyvä jotenkin hyödyntää kokemuspintaansa ja taitoaan
      ja sitkeytäään. Olisiko kirjan kirjoittaminen hyvä ajatus
      tai mainitsemasi TV-juttu.

      Heh, huippujohtajat kehuvat aina verkostoillaan ja
      yhdyskuntasuhteillaan, aletaan me aktiiviset työnhakijatkin
      esiintyä yrityselämän verkostoitujina!

      Kuinka paljon olisikaan saanut esimerkiksi
      omalle yritykselleen myyntiä ja kauppaa tällä vaivannäöllä.

      Työnhaussa, kun kaikki menee täysin hukkaan, jos ei
      tärppää. Huonokin oma rupufirma sentään tuottaisi jotain
      kai koko ajan.

      PS. onko muuten kukaan kuullut, että suomalainen rekrytoija olisi
      kehunut aktiivisuudesta tai yrittämisestä tai yleensä mistään ???

      kunnon työtä tehnyt ilman korvausta

      PPS julkinen valta on aina rahapulassa, mutta on sillä varaa
      kouluttaa turhia ja lisäksi varaa pitää yhteiskunnassa turhaa hakemusrumbaa.

      PPPS rekrytoinnin voisi laittaa arpajaisiksi tietyn muodollisen pohjan
      täyttäville (sitähän se kuitenkin on)

    • NiinPPP

      On pahasti vikaa.
      Ihmisessä, ihmisissä on ominaisuuksia, miellyttäviä ja epämiellyttäviä.
      Joitakin ihmisiä koirakin puraisee varoittamatta.
      Vähemmästäkin voisi uskoa, ettet töitä saa.
      Olen nähnyt vastaavia luusereita haastatteluissa, ja arvaa kaksi kertaa kiinnostaako ottaa töihin, jos ei IKINÄ ole tehnyt alan töitä.
      Siinä ei paljoa Suonenjoen marjanpoiminta paina.
      Vika on tapauksessasi lipsahtanut ihan alussa, ensimmäisen 20 hakemuksen aikana ja
      mahdollisesti perimässä.

    • uskomatontako?

      IT-Tradenomit ei saa Suomessa töitä ja olisit opiskellut suoraan Insinööriksi tai perus Tradenomiksi. Mene uudestaan opiskelemaan ja käy YAMK lähtien kaikki aina tohtoriksi asti.

      • jippijaijee2

        Terveisiä vaan IT-tradenomilta joka ei ole vielä edes valmis, töitä löytyy kun vaan osaa etsiä ;) Haastatteluissa juostu ja ensi kuussa alkaa uusi työ!
        Typerää yleistämistä siis ;)


      • huh huh,,,,
        jippijaijee2 kirjoitti:

        Terveisiä vaan IT-tradenomilta joka ei ole vielä edes valmis, töitä löytyy kun vaan osaa etsiä ;) Haastatteluissa juostu ja ensi kuussa alkaa uusi työ!
        Typerää yleistämistä siis ;)

        Työt loppuvat sitten kun uskallat kysyä kunnon palkkaa.


    • dsr

      Kovasti kehut itseäsi, mutta opettele nyt ensin kirjoittamaan! Montako kirjoitusvirhettä löytyy seuraavasta suorasta lainauksesta tekstistäsi: "Josksu juttelen kauan,jsoksu minusta halutaan usein irti pian. MYÖS puhelimessa on nätelty ylimielistä ja kiireistä, myös paikan tärkeydestä on jakuntettu ihan epätoivoisuuteen asti." Olisi varmaan kannattanut oikoluettaa tämäkin ennen lähettämistä...

    • Hermanni112345

      Jos IT Hommiin ihan todela ja vakavissaan hakee,eikä näytä Martti Ahtisaarelta yli 500 kertaa ,kannattaa keksiä jotain muuta,ei sinusta mitään voi tulla,jos joku säälistä suojatyöpaikkaan ottaakin ilo oppuu sitten kun tajusi väärästä alasta alkaa.

      Minäkään en kerran 40v sitten päässyt ohjelmointikurssille(voi riippua edellisen yön napakasta ryyppäämisestä,tai ei) Viimeinen työpaikkani oli kuitenkin tietokoneen kanssa ja opetin konemestareille koneen käyttöä,turhaan ei ne paska-aivot mitään oppinut.Sillä olenkin niin varma ,että ota jo Fiskarssi reilusti käteen tai moppi ja elä sellainen elämä,saattaa sekin olla kivaa,ei tarvii funtsia mitään

      Mikä mättää ,osaanhan mä laskea ja silti ponnahtaa takaisin?

    • uioiuo

      "Nämä sivut oli tarkoitus osaamisnäytteineen markkinoida itseni tutuksi it-maailmaan ja luulin että yritykset arvostaisivat ihmistä jolla on oma tekemät nettisivut."

      repesin :D kolkkiluokkalainenkin osaa nykyään tehdä omat nettisivut, joissa on flashia, javascriptiä sun muuta. syy huonoon onneesi löytyy yksinkertaisesti vajaavaisesta osaamisestasi. ei riitä että osaa kielet A - Ö, vaan pitää hallita myös tekniikat B - Ä ja omaksua uudet asiat alle kuukaudessa!

      • 40+

        Ei kun vika on siinä, että IT-päälliköillä on ihan samat asennevammat kuin sinullakin. Ehkä ne kirjoitteleekin tänne päivät pitkät - helpompaa kuin hakemuksiin perehtyminen.


    • 18 weetä alalla

      En tiedä oliko aloitus provo. Siltä hieman haiskahtaa...

      Mutta mikäli ei, niin mitäs jos koittaisit erikoistua johonkin asiaan IT-alalla.
      Olkoot sitten jokin ohjelmistokieli tmv minkä todella osaat kunnolla.
      Ja mielummin jonkin (työllisyys-) kurssin kautta mikäli mahdollista jotta
      saat paperin siitä.

      Ja sen jälkeen hakea töitä vuokrafirman kautta ja nimenomaan aluksi
      vain muutaman kuukauden pituisiin projekteihin. Työnantajalla on kynnys
      matalamalla noissa hommissa palkata IT-tradenomeja. Koska kuten joku jo
      totesikin, tällä hetkellä on ylitarjontaa IT-työntekijöistä.

      Ja näin lopuksi noi kielipoliisit voivat sitten avata oman trhedin omalle asialleen.

    • dfhhzsfhh

      Soita työpaikkoja, hakemukset on pyllystä.

      • tsemppi

        Go Ennätysmies, tuhansia puheluita vaan menee!


    • Osaaja

      En jaksanut lukea kuin ensimmäistä viestiä puoleen väliin, mutta mun täytyy todeta, todellisen osaajan ei tarvitse hakemuksia lähetellä. Työtarjouksia nimittäin soitellaan kiusaksi asti. Ja palkan saa sanoa itse.

    • EnnätysMies

      Tuodaanpa tämä viesti esille.

      Olen alkuperäinen kirjoittaja joka on kirjoittanut tämän kirjoituksen 21.9.2010.
      Nyt niitä hakemuksia on ainakin varmuudella yli 600.

      Mitä minulle kuuluu ? Kai ihan jees. It-alan työtä en ole vieläkään onnistunut saamaan. Tuosta kirjoituksestani on yli puolitoista vuotta.Mitä minulle kuuluu ?

      Olen tiettyjä hanttihommia tehnyt mitä aikasempinakin vuosina tein. Hakemuksia it-alalla olen laittanut edelleenkin, vaikka sitten hupi mielessä. Joiltakin osin olen luovuttanut, välillä minulle syttyy liekki silmissä ja uskon että onnistun.

      Keväällä 2011 hain erääseen unelmatyöpaikkaan minkä saaminen olisi ollut unelmien täyttymys. Noh, mulle sanottiin että olin kolmas. Muistan vielä puhelun minkä otin reilu vuosi sitten. Se oli sähköinen ja jännä,niin paljon juuri siihen yhteen työpaikkaan olin henkistä latausta laittanut.

      No, ei harmita. Tää on kai vaan mun karma olla ilman it-alan työtä.

      Tämä mun syyskuussa 2010 kirjoittamani aloitus sai paljon huomiota. Pääsin jopa Suomi24 -etusivulle. Tietysti ""jotain osaavana" otin Suomi24:n etusivusta PrintScreen -kuvakaappaukset ja voin ihailla kuinka täät kirjoitusta ylistetään etusivulla. Tuodaan tää nyt esille taas...

      IT-alan työpaikan etsintä jatkuu, katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

      • ProCoders

        Sinuna menisin takaisin koulun penkille, esimerkiksi Tietojärjestelmätiede / IT pääaineena (ohjelmointi/järjestelmänkehitys) yliopistolla. Saatat saada jotakin kursseja hyväksyttyä tradenomin koulutuksesta ja esimerkiksi Jyväskylän Yliopistolla koulutukseen kuuluu ½ vuoden projektityöskentely jossakin it-yrityksessä (moni on päässyt sen kautta töihin eri paikkoihin Nokia, Accenture, Valmet jne).

        Tradenomin papereilla ja ilman työkokemusta et pääse minnekään järkeviin töihin, kun suhteellisen vaativiin (teknisiin) tehtäviin ei oteta ihmisiä "harjoittelemaan" töitä. Esimerkiksi haettaessa C# ohjelmoijaa / system developeria niin pitää olla jotakin näyttöjä, että ei ole sormisuussa, kun pitäisi yksinkertainen luokkarakenne tehdä...

        Sanoin tuossa tuosta Maisterin koulutuksesta, Yliopistolta löytyy kursseja, joissa käydää varsin syvällisestä läpi perusmallinnuksesta UML:sta erilaisiin oliopohjaisiin rakenteisiin. Koodaus ei myöskään ole ainut vaihtoehto, voit erikoistua mallinnukseen, projektitehtäviin.

        Et ole vielä liian vanha palaamaan 2-3 vuodeksi koulun penkille - lopetat suomi24 palstalla mesomisen ja hankit tarvittavaa osaamista.


    • EnnätysMies

      Terveydys!

      Ajattelin nostaa tämän aiheen jälleen etusivulle, koska asia on edelleen (ainakin itselleni) ajankohtainen. Nyt jo lähden 850 hakemusta on tullut lähetettyä, mutta edelleenkään yritysmaailma ei kaipaa kaltaistani matematiikan ja IT-alan osaajaa.

      • 1+2=3

        Mitähän mahdat tarkoittaa matematiikan osaamisellasi?


    • ex_Rekrytoija

      Ihan vain sivukommentti. Työpaikkahakemuksien lähettäminen on taitolaji. Siinä hakujen lukumäärä voi ennenpitkää muodostua ongelmaksi. Rekrytoijien kesken tätä kutsutaan 'Naamansa polttamiseksi'.

      Käytännössä: Henkilö hakee yritys A:sta eri tehtäviä pidemmän ajan kuluessa. Ensimmäinen asia mitä yrityksessä A tehdään, ennenkuin hakija valitaan seuraavalle kierrokselle tai haastatteluun, on tutkia hakijan aikaisempi hakuhistoria ja tietysti lähetetyt liitteet ja hakemus. Valitettava realiteetti on se, että jos hakija on hakenut esimerkiksi 20 kertaa yrityksen eri tehtäviin, niin rekrytoija helposti ajattelee että hakijassa on jotain 'vikaa', kun ei ole aikaisemmin kelvannut tai tullut valituksi. Sen johdosta hakija voidaan helposti ohittaa, vaikka aikuisten oikeesti voisi olla koko porukan pätevin ja sopivin.

      Niin omituiselta ja järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin, niin hakujen suhteen pitää olla todella pidättyväinen ja jäitä hatussa. Hakee vain harkiten niitä paikkoja joihin oikeasti uskoo ja haluaa tulla valituiksi. Niihin sitten panostetaan täysillä. Samalla pitäisi yrittää differoitua massasta positiivisella tavalla, eli tehdä joitain asioita vastavirtaan kuin muut. Kaikki kun tekee CV:t samalla opetetulla sapluunalla jne. Kaikki semi-kivat haut pitää vain sipata. Tällä tavoin hakija on rekrytoijien silmissä uusi ja mielenkiintoinen tulokas. SItä kautta hänet halutaan haastatella ainakin ensimmäisen kerran.

      Helpommin sanottu kuin tehty. Minun vinkkini on, että hakujen lukumäärä ei hakupiireissä ole kovinkaan mairitteleva kriteeri. Kaikkea mikä liikkuu ei kannata jahtaa, parempi keskittyä leijona-stategialla vain valittuun kohteeseen. Ja varoa naamansa liikaa polttamista.

      Onnea hakuihin !

    • 1+6

      Itse laitan hakuun vain Linkedin osoitteen. Ainahan kun on jo työpaikka voi ilmaista kiinnostuksen avoimesta työpaikasta.

      • 2+11=13 13 13 13!

        Pitäsi saada se jo lakiin: Töitä ei saa hakea, ennen kuin on työttömänä. Jos hakee aiemmin, joutuu punaiselle listalle(=eläköitymistä aikaistetaan parilla vuodella)


    • Karsintaa

      "Hakee vain harkiten niitä paikkoja joihin oikeasti uskoo ja haluaa tulla valituiksi"
      En allekirjoita tuota. Hain viimeksi 14 paikkaa joista 4 vastattiin jos olisin alkanut vielä karsimaan niin olisin saanut ehkä 1-2 vastausta.

      • 1 2 2 2 2

        Voi olla, mutta vaikuttaisi aika selvästi, että tämä alkuperäinen hakija suoltaa vain säälinkaipuusta patskoja hakemuksia ympäriinsä.


      • EnnätysMies
        1 2 2 2 2 kirjoitti:

        Voi olla, mutta vaikuttaisi aika selvästi, että tämä alkuperäinen hakija suoltaa vain säälinkaipuusta patskoja hakemuksia ympäriinsä.

        Määrä korvaa laadun...


      • oigofdgdf
        EnnätysMies kirjoitti:

        Määrä korvaa laadun...

        Ei se mene niin. Kannattaa tehdä oman alan hommia, edes vähäpätöisiäkin sellaisia. Ja valmis matkustamaan pois kaupunkista, jotta saisi oman alan hommia. Saa hyvin käsitystä millainen se tietotekniikka-ala oikein on, kun tekee niitä "huonojakin" duuneja esim. help desk - hommia. Koska näemmä on todella kauan aikaa siitä valmistumisesta ja siitä milloin olet saanut työn, niin CV:lläsi ei ole enää merkitystä ellei siinä ole oman alasi töitä. Kannattaa joko lähteä päivittämään koulutusta tai hankkimaan toinen koulutus ja haukkana hakemassa heti sivutöitä.


    • EnnätysMies

      Se oli siinä: nyt loppu työnhaku! Jos ei minun osaamiseni kenellekkään kelpaa, niin ollaan sittten loppuelämä yhteiskunnan elättinä. Ehkä koodailen ja suunnittelen jotain kivaa omaksi ilokseni.

      • sorge!

        Kuinka monta projektia sinulla on githubissa? Missä opensource-projekteissa olet mukana? Mitkä vapaa-ajan projektisi ovat valmistuneet ja päässeet levitykseen netissä? Kuinka paljon olet kerännyt kultamitaleja stackoverflowissa? Päivitätkö aktiivisesti omaa ohjelmointiin liittyvää blogiasi?

        Jos haluat päästä alalle, sinun tulee todellakin osoittaa tekemisesti ja osaamisesti. Sanahelinä CV:ssä tai työtodistukset - NE EI VAAN RIITÄ.


    • suomi on pasta

      Ennätysmiehelle vielä lisää huonoja uutisia. 500 ei ole ennätys. 600 on ennätys. Kestämistä kuppia näin perjantaina.

      • Ohjelmoija

      • Anonyymi

        Konsultaatioyrityksen perustaminen on kuulemma helppo tapa menestyä rahallisesti.


    • -------eerse

      Et kuitenkaan ole mikään yliopistotason matemaatikko, jos olet tradenomi.
      Väitän olevani itse enemmän "matemaatikko", Helsingin yliopisto ja stokastiikan linja, ei ihan loppuun asti kuitenkin.

      • Tietää_

        Jos sulla ei ole tutkintoa, niin et ole mikään matemaatiko, tai korkeintaan oot jokin "amatöörimatemaatikko".


      • b t d t
        Tietää_ kirjoitti:

        Jos sulla ei ole tutkintoa, niin et ole mikään matemaatiko, tai korkeintaan oot jokin "amatöörimatemaatikko".

        Matemaatikon papereilla voi pyyhkiä paikkoja tänä päivänä. Ohjelmistoalalla matemaatikon tutkinnolla ei tee mitään vaikka olisi 10 vuoden työkokemuskin ohjelmoinnista. Kaupallisen alan koulutus tai sopivan substanssin osaaminen on oikeasti hyödyksi.


      • Ughugh
        Tietää_ kirjoitti:

        Jos sulla ei ole tutkintoa, niin et ole mikään matemaatiko, tai korkeintaan oot jokin "amatöörimatemaatikko".

        "Matemaatiko".

        Korkeasaaressa (kalterien lukitulla puolella) :in jo pääsy nettiin ?


    • RootMan

      Jos on oikeanlaista matemaattista taitoa niin työllistyy varmasti. Erityisesti jos ei jää Suomeen tuleen makaamaan.

      • YT-alan työtön

        Millaista matemaattista taitoa tulisi hommata? Itse olen pitkään työttömänä ollut it-tradenomi, joka suunnittelee opiskelua.


      • töitä on
        YT-alan työtön kirjoitti:

        Millaista matemaattista taitoa tulisi hommata? Itse olen pitkään työttömänä ollut it-tradenomi, joka suunnittelee opiskelua.

        FEM on hyvä hallita.


    • E--mies

      Töitä perkele!

    • TietoE

      Kunniaa Ennätysmiehelle!

    • Anonyymi

      amatööri teen 500 hakemusta kuussa

    • Anonyymi

      Nyt kun mukamas pakko lähettää hakemuksia niin lähettelen noita vanhoja juttuja samoihin paikkoihin.

      T: Ennätysmies

      • Anonyymi

        Perkeleen työkkäri vaatii jatkossa hakemaan muualta kuin it-alalta, vaikka mun työkokemus on vain it-alaa! Onko tämmönen laillistakaan?!

        T: Ennätysmies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkeleen työkkäri vaatii jatkossa hakemaan muualta kuin it-alalta, vaikka mun työkokemus on vain it-alaa! Onko tämmönen laillistakaan?!

        T: Ennätysmies

        Ala hakeen ihmeessä siinä sivussa ulkomaaille, kun osaat it-hommat niin osaat ne, vaikka Suomessa leikkittäis tyhmää ja tietämätöntä se on jotain politiikkaa että Suomalisia ei palkata, vaan annetaan kaiken vaan hajota hitaasti kaikki tietojärjestelmät ja systeemit. Kun miettii niin ei se ole sinun asia, vaan saada rahaa hae töitä vaikka jostainvinkku intiasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkeleen työkkäri vaatii jatkossa hakemaan muualta kuin it-alalta, vaikka mun työkokemus on vain it-alaa! Onko tämmönen laillistakaan?!

        T: Ennätysmies

        Olisko sun jo aika niellä ylpeytesi ja myöntää että et kertakaikkiaan sovellu/työllisty it-alalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko sun jo aika niellä ylpeytesi ja myöntää että et kertakaikkiaan sovellu/työllisty it-alalle?

        ylpeys ei kuule liity ithen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkeleen työkkäri vaatii jatkossa hakemaan muualta kuin it-alalta, vaikka mun työkokemus on vain it-alaa! Onko tämmönen laillistakaan?!

        T: Ennätysmies

        Tämä on nykyaikaa. Harva projekti vaatii vaan tietyn alan osaamista. Useimmissa töissä yhdistellään eri alan asioita toimiviksi kokonaisuudeksi. Ja on ihan laillista. Kuvittele olevasi työnantaja ja palkkaavasi vain henkilöitä, jotka eivät osaa yhtään mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle. Tulisi aika kalliiksi kouluttaa ja palkata uutta väkeä aina kun pitää vähänkin soveltaa. Ei työnantajat vaadi sitä, että olisit monen alan huippuosaaja. Yleensä joidenkin asioiden vahva perusosaaminen ja hyvä soveltamistaito ovat pääasiat työssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on nykyaikaa. Harva projekti vaatii vaan tietyn alan osaamista. Useimmissa töissä yhdistellään eri alan asioita toimiviksi kokonaisuudeksi. Ja on ihan laillista. Kuvittele olevasi työnantaja ja palkkaavasi vain henkilöitä, jotka eivät osaa yhtään mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle. Tulisi aika kalliiksi kouluttaa ja palkata uutta väkeä aina kun pitää vähänkin soveltaa. Ei työnantajat vaadi sitä, että olisit monen alan huippuosaaja. Yleensä joidenkin asioiden vahva perusosaaminen ja hyvä soveltamistaito ovat pääasiat työssä.

        Mielestäni kyllä näyttää että koulutetaan koulutuksen vuoksi ja haetaan ihmisiä koulutuksiin töiden sijasta, vaikka it ohjelmointi on sellaista että tekemällä oppii. Otetaan vaikka amazonin-käyttö opetukset, ei tietenkään ihmiset sellaisiin lähde vaan etsivät työtä kun etsivät työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkeleen työkkäri vaatii jatkossa hakemaan muualta kuin it-alalta, vaikka mun työkokemus on vain it-alaa! Onko tämmönen laillistakaan?!

        T: Ennätysmies

        Hae jatkossakin vain ja ainoastaan it-alalle niin eipähän ainakaan ole pelkoa työllistymisestä. Tämä selvää.


    • Anonyymi

      Olet siis IT-tradenomi mutta matemaatikko. Jos olet hyvä matemaatikko, niin etkö voisi koettaa tehdä jonkun matemaattisen sovelluksen? Voit vaikka analysoida dataa R:llä tai GNU Octavella ja laittaa tuotokset näkyville. Eikös signaaalinkäsittely ja tekoälykin vaadi matematiikan osaamista?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe