Miten todistaa isyys?

Mitkä geenit?

Hei,

Minulla on sellainen tilanne, että vanhempani olivat naimisissa ja saivat isosiskoni. Monta vuotta myöhemmin isäni oli reissussa muutaman kuukauden ja tänä aikana äidilläni oli suhde ja kas, minä sain alkuni.
Sain vasta vähän aikaa sitten tietää oikean isäni nimen.

Onkohan nyt kuitenkin niin, että koska äitini ja isäni (tämä ei-biologinen) olivat naimisissa ja he halusivat uskotella kaikille, että olen heidän lapsensa, niin silloin kaikissa virallisissa kirjoissa olen heidän lapsekseen merkitty, eikä biologista isääni ole mainittu missään?

Mistä voin asian tarkistaa?
Entäs jos haluaisin varmaksi tietää biologisen isäni, voinko vaatia häntä isyystestiin? Mitkä ovat oikeuteni jonkun henkilön biologisena lapsena, jota hän ei ole tunnnustanut, eikä edes äitini ole hänen isyyttään mihinkään tietoihin halunnut?

9

2189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isä.,.,.,

      vaan pyytää DNA-testiin biologinen isäsi. Mullakin kävi niin, et nainen joka oli mulle raskaana kerto olleensa ex- miehensä kanssa sängyssä ilman ehkäisyä kolmee viikkoo mua aiemmin. Pakko oli mennä DNA-testeihin, että sais varmuuden siitä että olen lapsen isä.

    • oppeliini

      Tuo mies jonka kanssa äitisi sai sinut alkuun, ei ole isä. Se oli vain spermanluovuttaja.

      Se on laillisesti iroottautunut äidistäsi ja luovuttanut hänelle kaikki sinuun liittyvät valtuudet ja oikeudet. On ilmeistä ettei se ole halunnut olla äitisi eikä sinun kanssa missään tekemisissä. Mitkä tahaansa sen syyt ovat olleet, on aivan yhdentekevää - sillä ei ole lain mukaan mitään merkitystä.

      Sinun mennä sekottamaan täydellisen ventovieraan ihmisen elämää, joka ei edes halua sinusta kuulla mitään, ei ole oikein. Se että sinä pelkästä uteliaisuudesta tai taloudellisista syistä haluat todistaa että joku spermanluovuttaja on ollut osallisena sinun syntymään, on .... täydellisen tarpeetonta energian tuhlausta.

      Ole onnellinen että äitisi ja isäsi ovat huolehtineet katon pääsi päälle, ettei sinun ole tarvinnut nähdä nälkää eikä vilua.
      Käytä ajatuksesi ja voimavarasi äitisi, isäsi, itsesi ja yhteiskuntaa parantaviin ideoihin ja tekoihin, EI tuollaiseen tuhoavaan ja muita haavoittavaan.

    • kaikkeen tottuu

      Olethan sinä ehkä montakin kertaa jo joutunut hankkimaan virallisen henkilötodistuksen, josta on käynyt ilmi isäsi ja äitisi nimi. Saat sen milloin tahansa nyt ja tulevaisuudessakin. (Ennen sanottiin papinkirja.)
      Avioliitossa syntynyt lapsi on aina isänsä lapsi, ellei avioisä halua varta vasten ruveta käymään oikeudessa isyytensä purkua.
      Myöskään ihan ulkopuolinen mies ei voi ruveta käymään oikeutta avioisää vastaan isyydestä.

      Tuossa yllä joku mainitsi itse olleensa isyystestissä. Siinä oli kai ihan erilainen tapaus, luultavasti avoliittokin kyseessä.

      Varmimman tiedon "oikeasta" isästäsi saat kysymällä äidiltäsi. Eikä sekään tieto - inhimillisistä syistä - ole kovin varma.

      Ei sinulla paljon ole mahdollisuuksia asiaa varmistaa. Minua ja ehkä muitakin kiinnostaa, mistä sinä nyt vasta olet saanut tietosi. Kuinka vanha olet? Ja vieläkö isäsi elää?

      Minullakin on "väärä nimi" - tavallaan kohtalotoveri. Mutta hyvin on elämä mennyt, vaikka sukusalaisuudet paljastuivatkin paljon edellisen sukupolven kuoltua. Sattumalta. Nimittäin. Aina joku tietää.

    • Asiantuntijan apu...

      Ota yhteys oikeusaputoimistoon ja kysy mitä voi tehdä tilanteessasi.

      • mielipide86

        Yleensähän omat vanhemmat ei näistä asioista kertoile,ja tietääkö tai aavistaako tämä mahdollinen bioloinen oletettu isäsikään koko asiaa?
        Voi olla ehkä parempi unohtaa koko asia ,jos nyt äitisi ei avaudu-


    • MrLoveDoctor

      Onko kiva tietää, että äitisi on huora?

    • nakkenakertaja

      Sukuselvityksestä selviää, onko biologista isääsi merkitty isäksesi. Sen saa seurakunnalta tai henkikirjoittajalta. Sukuselvitys tilataankin yleensä vain perunkirjoitusta varten, jolloin voi tulla esiin yllätyksiä.

      Mutta voi olla, että sinut on vain merkitty tämän äitisi puolison, eli käytännössä sinut kasvattaneen isäsi, nimelle ja asia vaiettu. Tällaista on voinut tapahtua vaikka kuinka paljon. Lapsi merkitään aina aviomiehen nimiin, kun äiti on avioliitossa. Silloin lapsi on kaikissa virallisissakin papereissa äidin aviomiehen lapsi, muuta isyyttä ei ilmene mistään, ei siis sukuselvityksestäkään. Mutta jos äiti haluaa biologiselta isältä elatusmaksut, silloin on bio-isältä saatava vahvistus isyydestä, käytännössä isyystesti, että hänet voidaan merkitä maksajaksi. Lapsi voidaan silloinkin kuitenkin merkitä aviomiehen nimelle, jos tämä sen sallii. Mutta sukuselvityksestä käy silloin ilmi lapsen oikea isä.

      Biologisella isällä on aika heikot mahdollisuudet saada lasta nimelleen, jos lapsen äiti on toisen kanssa naimisissa eikä kumpikaan puolisoista halua lasta biologisen isän nimiin eikä elatusmaksuja vaadita.

      Epäilen mahdollisuuksiasi vaatia tätä mahdollista oikeaa isääsi isyystestiin. Kaikki perustuu sitten vapaaehtoisuuteen. Sinulla tuskin on mitään oikeuksia häneen nähden, jos hänen nimeään ei todellakaan ole siellä sukuselvityksessä, eikä luultavasti sittenkään, vaikka olisikin. Ymmärrän kyllä miksi asia sinua askarruttaa, kyllähän ihmisellä olisi oikeus tietää todelliset vanhempansa. Mutta nämä on aika vaikeita asioita. Sinuna etenisin asiassa varovasti, jos kuitenkin jotain haluaisit tehdä. Voithan ottaa selvää tästä mahdollisesta oikeasta isästäsi, mutta kaikki riippuu sitten siitä, millainen tapaus tämä mies sitten on, onko hänestä ollenkaan yhtä mielenkiintoista alkaa availla tällaista asiaa. Ja entä jos hän ei olekaan oikea isäsi? Sinunkin pitäisi olla aika varma asioista, ettet aiheuta vain pahaa mieltä. Ei riitä pelkkä miehen nimi, pitää olla muitakin faktoja, koska samannimisiä ihmisiäkin on olemassa.

    • nakkekakertaja

      Lisään vielä: sukuselvitys on eri asia kuin tuo erään edellisen vastaajan neuvoma "papinkirja" eli nykyiseltä nimeltään virkatodistus. Virkatodistuksesta ei vielä ilmene lapsen biologista isää, jos lapsi on merkitty aviomiehen nimiin. Siihen on silloin isäksi merkitty äidin aviomies, koska lapsen virallisena isänä pidetään todellakin silloin aviomiestä. Vasta sukuselvitys kertoo lopullisen totuuden. Niin - jos kertoo.

      Jos biologisesta isästä ei ole hiiskahdettukaan mihinkään viralliselle taholle, niin eipä sieltä sukuselvityksestäkään mitään ilmene. Ja silloin tosiaan etenisin varovasti, koska kaikki on itse asiassa vain suupuheitten varassa.

    • PyydäNäyte

      DNA-testin voi tehdä, jos saat virallisen isäsi tai epäilemäsi isäsi DNA-näytteen. Tein pojalleni sellaisen, ihan oman mielenrauhani vuoksi. Hänen äitinsä ei taida vieläkään tietää oikeaa isää. Eikä maksa paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe