Juice Leskinen & Risainen Elämä

Juice-fani

Hei!

Kaikki te jotka ovat kuunneleet Juice Leskisen " Risainen elämä" kappaleen niin antakaa vastauksia sitä koskeviin kysymyksiin:

1) Miksi Juice antoi tällä kappleelle nimeksi " Risainen Elämä?" Mistä hän keksi antaa tämän nimen tälle kappaleelle?

2)

Mistä Juice sai idean tähän kappaleeseen?. Mikä elämän-vaihe tai asia hänellä oli sillä hetkellä päällä josta tämän kappaleen sanat/riimit syntyivät?


3)

Mistä tämä kappalle kertoo, eli mikä on sen todellinen tarina/sanoma?


4) Osaattteko kertoa mitä kappaleen " Risainen elämä" riimien vertauskuvalliset asiat tarkoittavat?


T: Juice-fani!

12

3607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuappi7

      niin että kun ihminen pistää oikein hulinaks elikkäs elämän risaiseksi siitä seuraa ennen pitkää se että elämä on sekaisin = rikki = risainen.

      Tulkintoja on varmaan monia muitakin ja niinhän Juicen kappalessa pitääkin olla, se mieshän rakasti monimerkityksellisyyttäkinköh...

    • JuiceFani82

      Tiedän kyllä kyseisen biisin, mutta aika vaikea määritellä mitä kaikki laulussa esiintyvät vertauskuvat tarkoittavat. Muutamiin kohtiin siinä pystyy jonkinlaisen selityksen ehkä löytämään. Juicen sanoituksethan olivat tunnettuja omaperäisyydestään, joita kukin voi tulkita omalla tavallaan. Tämä risainen elämä -biisi kertoo lyhyesti sanottuna siitä kun ihminen laittaa elämän risaiseksi ja sen aiheuttamista negatiivisista seurauksista.

      Ensimmäisessä säkeistö kertookin aika paljon: "Panin elämän risaiseksi, sain risaisen elämän. Olin ehyt ja rento ja tiesin mitä hain. Olin koulu, olin reksi, olin minä ja oli hän. Nyt huoneessain tässä lasken sormiain. Vedin viikon liian hitaan ja kaikkeen turhauduin, miks maleksitaan vaadin tietää syyn. Ja kun kuolema jo kitaan, tunki käärmein ja sääriluin. Ne huuhdoin pois ja lähdin näyttelyyn. Panin vauhtia valtateihin, ja liikkuin nopeaan. Ja jos pysähdyin niin mitään nähnyt en. Yön peilin pirstaleihin, ja aamun hopeaan, mä havahduin sain haavan verisen.

      Voi vittu kun joskus se rasittaa, en maata kestä en maailmaa, vaan hänenkö niskaan velkani sälytän. Niin kasvot peilistä pakenee, tyhjät silmät eilistä katselee. Mitä saikaan minä, mitä saikaan hän? Risaisen elämän."
      Viimeisessä säkeistössä oli vielä että: "Haavat sormeen ja arvet mieleen, mä sain kun kolusin. Laitapuolella elämän risaisen".

      Eli nämä laulun sanat tahtovat sanoa sitä, että kun ihminen turhautuu oman elämänsä yksitoikkoisuuteen ja päättääkin hankkia elämäänsä menoa ja meinikiä, ja se sitten jollakin lailla ryöstäytyy, ja elämä menee ns risaiseksi. Se risainen elämä sitten vaatii veronsa, ja rasittaa ihmistä ja käy kunnon päälle. Näin minä ainakin käsittäisin nuo sanat. Toisessa säkeistössä puhuttiin lentämisestä ja aikaerosta, mut sitä en osaa selittää, että miten se liittyisi ks aiheeseen.

      • TheJuicikko

        Veikkaan että toisen säkeistön avainilmaisu on "minä lennän mielelläin". Laulun henkilö antaa siis mielensä lentää. Mutta "aikaero", ehkä ero ajatusten ja reaalimaailman välillä on liian raju.


      • lahti hc
        TheJuicikko kirjoitti:

        Veikkaan että toisen säkeistön avainilmaisu on "minä lennän mielelläin". Laulun henkilö antaa siis mielensä lentää. Mutta "aikaero", ehkä ero ajatusten ja reaalimaailman välillä on liian raju.

        aika ero... Valvominen nopean viikon jälkeen. Piristeet. Hidas viikko, kannabis ja alkoholi. Eli nopea viikko luultavammin amfetamiini. aineista biisi kertoo. Käyttäjänä tiedän


    • Metaforisti

      Lentäminen on kuolemista.

    • Kitarisaristi

      Niin, minulle tulee mieleen, että biisi on enimmäkseen tajunnanvirtaa. Alkupisteenä on sanan "risainen" ajatteleminen. Sillähän on kaksi merkitystä eli juuri tuo "panna elämä risaiseksi", jossa on jotain positiivista, mutta sitten se muuttuukin negatiiviseksi kun kerrotaan, että "elämä on risainen".
      Mainiota kyllä, ei tässä biisissä ole käytetty "risainen"-sanan kolmatta merkitystä eli sitä, että jollakin on risat, esim. nielu- tai kita- sellaiset.

      Niin, tuossa tajunnanvirrassa esiintyy paitsi "minä" myöskin "hän". Ja biisi on tehty 1980-luvulla, jolloin Juice monissa lauluissaan pohti enemmän tai vähemmän epäsuorasti suhdettaan naiseen, erityisesti varmaankin Tarja-vaimoonsa, jonka kanssa avioliitto oli vaikeuksissa ja päättyi sitten eroon. Ehkä tuo elämän risaisuus ja ajattelu kuvaakin sitä "krapulaa", joka seurasi 80-luvun hillttömiä vuosia, sitä kun yhtäkkiä terveys alkoi pettää ja avioliittokin meni alta.
      Juicehan pysähtyi, mm. pani Grand Slamin keikkatauolle, milloinkahan se oli -83 vai -85 ja vietti paljon aikaa kotona "pysähdyksissä" ja ilmeisesti myös perheensä kanssa. Noitakin tuntoja on biisistä aistittavissa.

      Mutta minulla on tosiaankin sellainen kuva, että suurin osa biisistä on tajunnanvirtaa eli asioita, jotka sen kummemmin suunnittelematta tulevat mieleen tietyllä hetkellä. Jotain unenomaista olen myös tekstissä näkevinäni.

      Ja yksi yksityiskohta: käärme ja sääriluut. Missä ne esiintyvät? Joku vaakuna tai symboli se oli ...

      • juicrock

        joissain myrkyllisisä aineita sisältävissä pakkauksissa on sääriluut ristissä tai käärmeenkuva.jossain yhteydessä käytetään käärmettä apteekin logona


    • ETYRTU

      Kyllä tuo kertoo tosiaan aineidenkäytöstä. Päihteistä ja niistä aiheutuvista ongelmista. Kannabista ja amfetamiinia vedettiin 70- ja etenkin 80-luvulla rock-piireissä aika rankasti. Aineet vaan vahvistui 80-luvulle tultaessa. Heroiinin vetäjiä oli monissa bändeissä. 2000-luvullahan hepo on aika pitkälti hävinnyt ja meno muutenkin siistiytynyt.

    • LAhestTa

      Aikaero... Amferamiini. En minäkään totu aikaeroon

    • hhgghg

      Kjhhg

    • fannyx

      tämä on erittäin hyvä kappale.

    • qetuoåsfhközcbm

      Itse ajattelisin, että käärme ja sääriluut kuvastaisivat myrkkyä joka jää kitaan jumiin, mutta joka lähtee pois huuhtomalla...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe