Mopo kortitta-ajo?

Skootteristi

Toivon, että vastaisitte näihin kahteen kysymykseen:

1.
Mitä seuraamuksia tulee siitä, jos ajaa liikenteessä ilman Mopo- eli M-Korttia?

2.
Mitä seuraamuksia tulee siitä, jos ajaa liikenteessä ilman rekisteriotetta?

Kiitos jo etukäteen!

170

55367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi

      Ilmeisesti tarkoitat, että alle 15-vuotias ajaa mopolla ilman mopokorttia? Vuonna 1985 ja sen jälkeen syntyneillähän pitää M-luokan kortti olla. Ennen sitä syntyneillä riittä pelkkä 15v ikä.

      Jos ajat mopoa ilman ajokorttia(ajo-oikeutta) syyllistyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta.

      Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta on sakkojuttu. Normaalit päiväsakot 20kpl. Jos on pienet tulot niin sakkoa 20kpl x 6e = 120 e.

      Rekisteriote ja ajokortti ovat asiakirjoja, jotka täytyy pitää ajossa mukana. Jos eivät ole, niin voipi saada rikesakon. Summaa en ulkoa muista, 15-50 euroa, siltä väliltä.

      Yleensä pelkän rekisteriotteen puuttumisesta ei sakoteta. Tiedot saadaan koneeltakin, mutta joissain tapauksissa rekisteriotetta tarvitaan ja jos se silloin ei ole mukana, niin sakkoa saattaa rapsahtaa.

      Toivottavasti vastasin kysymyksiisi.

      • Mikko

        Mielestäni ajoluvatta ajosta on seurauksena myös ajoluvansaannin siirtyminen eteenpäin tekohetkestä, yleensä vuodella.


      • asdfiif
        Mikko kirjoitti:

        Mielestäni ajoluvatta ajosta on seurauksena myös ajoluvansaannin siirtyminen eteenpäin tekohetkestä, yleensä vuodella.

        Eikö se ole niin, että mopokortti lykkääntyy vain silloin, jos olet jo täyttänyt 15 vuotta ja ajat silti ilman korttia.


      • vitunvajaat
        asdfiif kirjoitti:

        Eikö se ole niin, että mopokortti lykkääntyy vain silloin, jos olet jo täyttänyt 15 vuotta ja ajat silti ilman korttia.

        ei ku vittu 15 v jos on ja ilman korttii ajaa nii nii tulee sakot ja jos alle 15 niin kortti lykkääntyy.


      • Anonyymi
        Mikko kirjoitti:

        Mielestäni ajoluvatta ajosta on seurauksena myös ajoluvansaannin siirtyminen eteenpäin tekohetkestä, yleensä vuodella.

        Myöhästyykö silloin kaikki kortit vai pelkkä mopokortti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöhästyykö silloin kaikki kortit vai pelkkä mopokortti?

        Nykyään ei lykkääny kortti kun tuli se uus laki juttu siihen ja jos oot alle 15 nii sillo sun vanhemmat liittyy ofc siihen et ne ottaa sen sakon sun puolesta tai jtn tommosta ja se ajokortitta ajo sakko on 400€ ja 15v sama tuomio mut rikosrekisterin kera ja vrm jotain viel siihe keksitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöhästyykö silloin kaikki kortit vai pelkkä mopokortti?

        Nykyään ei kortti lykkäänny ja sakot tulee mahdollisesti vanhemmille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään ei kortti lykkäänny ja sakot tulee mahdollisesti vanhemmille

        Mistähän olet lukenut että kortti ei lykkäänny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän olet lukenut että kortti ei lykkäänny

        ei siirry jos on alle 15v mul ei oo ainakaa siirtyny ku oon jääny pari kertaa jääny kii ja kytät sanonun et ei voi tehä muutaku sossuilmotus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei siirry jos on alle 15v mul ei oo ainakaa siirtyny ku oon jääny pari kertaa jääny kii ja kytät sanonun et ei voi tehä muutaku sossuilmotus

        Tuliko vanhemmille sakkoa, jos tuli niin kuinka paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään ei lykkääny kortti kun tuli se uus laki juttu siihen ja jos oot alle 15 nii sillo sun vanhemmat liittyy ofc siihen et ne ottaa sen sakon sun puolesta tai jtn tommosta ja se ajokortitta ajo sakko on 400€ ja 15v sama tuomio mut rikosrekisterin kera ja vrm jotain viel siihe keksitää

        Entäs jos ei vanhemmilta ole lupaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos ei vanhemmilta ole lupaa?

        Jos sanoo että vanhemmilta lupa niin sehän on isompi kusi se, mulle ainaki sanottu että jos poliisi pysäyttää nii sä karkasit kotoo tolla mopolla


    • jaa

      ei periaattees kannata mennä ajeleen imlam sitä korttia, mutta ite oon ajellu niin ja jäin kyllä vielä kiinnikkin ja sillä seurauksilla, että mua syytettiin pyörätiellä ajosta,törkeästä liikenteen vaarantamisesta,kortitta ajo ym.. siitä ekasta kerrasta ei tullu ees sakkoja, mutta merkintä omiin tietoihin.

      • 13131313131

        ite oon ajellu isoveljen mopolla 13 vuotiaana ja ilman korttia Mutta tuleeko siitä mtn koska eihän alle 15 v voi saada sakkoja ja Mopo on isän nimissä ja isä ei tiedä että on ajelemassa ?


      • ..jotain..
        13131313131 kirjoitti:

        ite oon ajellu isoveljen mopolla 13 vuotiaana ja ilman korttia Mutta tuleeko siitä mtn koska eihän alle 15 v voi saada sakkoja ja Mopo on isän nimissä ja isä ei tiedä että on ajelemassa ?

        ...tulee.

        Lastensuojeluilmoitus ja mahdollisesti sakko isälles luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle. Turha siinä on sitten ihmetellä, ettei isi tiennyt.


      • melkeenajolupa
        13131313131 kirjoitti:

        ite oon ajellu isoveljen mopolla 13 vuotiaana ja ilman korttia Mutta tuleeko siitä mtn koska eihän alle 15 v voi saada sakkoja ja Mopo on isän nimissä ja isä ei tiedä että on ajelemassa ?

        Itse olen ajanut aina välillä tämän kesän aikana kortitta mopolla, enkä ole jäänyt vielä kiinni. Ajan tosi varovasti ja rajoitusten mukaisesti, joten jollei ratsioita lasketa, niin ei ne poliisit pysäytä. Eli kortitta ajajille, järki päähän.


      • kjhy5tg4re
        melkeenajolupa kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina välillä tämän kesän aikana kortitta mopolla, enkä ole jäänyt vielä kiinni. Ajan tosi varovasti ja rajoitusten mukaisesti, joten jollei ratsioita lasketa, niin ei ne poliisit pysäytä. Eli kortitta ajajille, järki päähän.

        Paitsi kunnes joudut vaikkapa pieneenkin kolariin, joka ei välttämättä ole edes sinun syysi. Olet vaikka liikennevaloissa ja joku töytäisee perään tai muuta vastaavaa. Silloin poliisi rutiinisti tarkastaa paitsi ajo-oikeuden, myös ajokunnon ja ajoneuvon paperit myös syyttömältä.


      • päätönkana13v

        itse ajan kuin päätön kana.


    • hustla^^

      siitä tulee sakko





      ja jos ei ole kilpiäniin menettää moponsa joksikin aikaa

      • vähä myohää lähetett

        niin mutta entäs jos mopo ei ole rekisterissä??? (ja jää kiinni)


      • 14vkortiton
        vähä myohää lähetett kirjoitti:

        niin mutta entäs jos mopo ei ole rekisterissä??? (ja jää kiinni)

        Itselle sanoi setä sininen että työnnä mopo kotiin kun sanoin että luvatta olen ajelemassa ja peltomopo, kyllä sanoi ottavansa yhteyttä mutta ei ole kyllä vuoden sisällä mitään kuulunut..(onnekas?:D) ps. turvallisia kortittomia kilometrejä


    • ruotsiii&suomiii

      Ruotsissa saa ajaa yli 15 v mopolla ilman korttia, jos 1.mopo ei ole rekisteröity 2. ajaa 20 km/h . Miksiköhän näin ei ole Suomessa?

      • Ariel 500cc

        Koita edes päästä karkuun.Taajamassa missä liikennettä päivisin niin joskus aikoinaan oikein moottoripyörällä tahallaan niitä pollareita vedätin.Ps.Jos et poliisia kaksipyöräisellä karkuun pääse olet onneton ajuri.(Siis poliisiautoa poliisi moottoripyörää vastaan tarvitaankin jo muita konsteja ovat ainakin osa melko hyviä kuskeja muttei voittamattomia ainut on sininen haarniska jonka luulevat antavan lisää ajotaitoa.).


      • tometsu

        luulisin koska suomessa ei ole paljoa järkeä monikohan ajaisi 20kmh


      • pienitehoinen

        No voihan sellasen pientehosen mopon hankkia alle 1 kw ja alle 25 km/h nopeutta ei tartteen korttia mut kilvet kylläkin


    • en keksiny mitään

      Kysyisin kans tässä, että tuleeko siitä seuraamuksia ja jos tulee niin mitä jos ajaa esim. pihatiellä tai ajaa sillai ettei mee liikenteen sekaan vaa ajelee pyöräteillä ja pihäteillä? Tosin eihän noita poliiseja varmaan meidät pihateillä pyöri.

      • Anonyymi

        ei ne sieltä sua nappaa eikä yleensä skoudet vaivaudu pysäyttämään jos ajatelet esim. pyörätiellä


    • grewgre

      Mitäs luulisit?

      Mitäs jos ajelet autolla vain pihateitä ja pyöräteitä? Mahdatko joutua vaikeuksiin?

    • JasserS

      Totanoi minä olen hankkimassa sähköskootteria ja ei ole korttia ajattelin ajaa metsässä. mitä käy jos jään kiinni en haluaisi että mopokorttia lykätään.

      • Fatliner

        maastoliikennelain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa ajaa tien ulkopuolella ilman korttia


    • jk

      pahoja sseurauksia

    • zappanar

      Jos olet alle 15-vuotias sinua ei voi periaatteessa rangaista koska alle viisitoista vuotiastai ei voi tuomita rikoksesta , joten kortti ei siirry mutta sakkoa tulee mopon luovuttajalle tai voi päästä varoituksella. Jos ajat ilman rekisteriä mopo viedään pois, saat sen vähän ajan kuluttua. ilman mopokorttia ei tuu oikeestaa mitää vakavempaa mä ajan ainaki ei oo tullu mittää :D

    • KeBabEläiN

      Entäs ku meinasin ajaa yhden mopon mökiltä koitiin mut mul ei oo mopo korttii, oon alle 15v ja mopos ei oo kilpii nii voiks se (kortti ikä) lykkääntyä vuodella???

      • Klypp

        Seuraukset: ajokorttilupa lykkääntyy vuodella, lastensuojeluilmotus sossulle, mopon luovuttajalle sakkoja. kilvetön mopo herättää liikenteessä kyllä huomiota.


    • hj

      No mitä tulee jos 15v ajaa ilman korttia tua ja jää kytille kiinni?

      päiväsakkoja jtn ja autokortti lykkääntyy?

      • Terrrve

        Ei siitä autokortti lykkäänny vaa sit tulee sakkoi


    • mopediiii

      Itse jäin kiinni kortitta-ajosta eikä mulla ollu ikää ku 14. Siitä ei tullu ku kaverille sakko luovuttamisesta, ei mistään muusta. Ja jos on 15 ja ajaa ilman korttia, tulee päiväsakkoja, mopokortti sekä kevarikortti siirtyy ja jos mopo kulkee yli 65km/h tulee verot yms. Ja jos ei suorita kevarikorttia, autokortti siirtyy.

    • hj

      tulis halvemmaks vetää ilman korttia ku nykyään kortti maksaa sen 400e

    • POrZaanreiGä

      ihmekku kukaan ei ole vielä hoksannu sitä et ajaa kesän ilman korttia, hommaa traktorikortin ja sen jälkeen kevarikortin niin tulis vielä halvemmaksi :O

    • ....

      Siis voiko joku nyt selventää aivan selvästi ku nää "seuraukset" vaihtelee kokoaika?

      Siis jos olet 14 vuotias ajat mopoa/skotteri jne.. ja jäät kiinni kortitta ajosta lykkääntyykö se kortin saaminen? Ja jos lykkääntyy paljonko?

    • No

      Ei lykkäänny

    • jukez

      mitä seurauksia tulee jos on mopon kyydissä eikä itsellä ole eikä kuskilla ole korttia eikä ikää??

      lykkääntyykö kortti tulleko sakkoa..mitä??

    • jeb4

      herää jonne! ei suo kyydissä istumisesta sakoteta!!!!

      • 14Vkortiton

        toki kyyditsijää voidaan sakoittaa :-DD


    • 14 vuotias

      Onko totta että kun ensimmäisen kerran jää kiinni mopolla ajosta alaikäisenä niin ei tule sakkoa tai mitään rangaistusta?

      • 5

        Näin se menee.
        Jos kortitta ajaja on alle 15 vuotias, niin häntä ei voi sakottaa, mutta holhojaa kyllä, sillä moponkin luovuttaminen korittoman kuljetettavaksi on rikos.
        Jos kuljettaja on 15 vuotta täyttänyt, niin silloin häntä voidaan sakottaa, sekä taas holhoojaa luovuttamisesta, ellei mopon kuljettaja ole omilla varoillaan ostanut mopoa, tai saanut sitä lahjaksi.
        Pienitehoista mopoa saa kuitenkin kuljettaa ilman ajo-oikeutta se, joka on täyttänyt 15 vuotta. Tällöin ei myöskään luovuttaminen ole rangaistavaa.
        Poliisi ei voi antaa kortitta-ajajalle huomautusta, mutta luovuttajalle huomautus on mahdollinen.


    • Munapäää

      Voiko suorittaa kevarikortin jos on jäänyt skootterin kortitta ajosta kiinni yksityisalueella??

      • voi nyt tietysti

        yksityisalueella saa ajaa ilman korttia


    • aziaaaa

      eli jos olen 15-vuotias, ajan skootterilla joka kulkee sen 45 kmh, ei ole mopokorttia, lykkääntyykö autokortti ja paljon saan sakkoja? tulisikohan halvemmaksi kuin 520euron mopokortti? tai jos on kortti ja ajan ilman laseja vaikka niitä pitäisi käyttää, paljon saan sakkoja ja lykkääntyykö autokortti? tai jos ajan kolarin/kaadun, korvaako vakuutus mopon vahingot tai omat vahingot jos ei käytä laseja? :)

      • asdddddddddddddddddd

        Se aina vähän riippuu, ei lykkäänny varmaan autokortti ekalla mutta kevarikortti saattaa lykkääntyä. Kun olet sitten sen 16 - 17 ja jäät kiinni niin autokortti saattaa lykääntyä jopa parilla vuodella. Siis tarkoitatko silmälaseja vai? Jos et ajolasithan ei ole pakolliset. Jos ajat kolarin vaikka esim. auton perään korvaat kaikki itse vakuutus ei korvaa paskanvertaa koska sinulla ei ole mopo korttia. Aja vaan kortti, löytyy niitä halvempiakin paikkoja missä ajaa kun tuo 520euron, eikä tarvi ajaa ''paskat'' housuissa kokoaikaa ja pelkää mistä nurkan takaa tulee poliisit ym :)


    • pocketbike

      Moi,Olen ostamassa pocketbiken olen 13 vuotias ja saanko ajaa sillä tiellä joka ei ole yksityistie pocketbike on 49cc

    • göt

      ootteks te vähä vajaa miks poliisi pysäyttäis teijät yhtääkkii vaikka ajasit ilman korttia ei tarvi pelkäää!

    • jesse234

      moro. tuleeko sakot istujalle jos kuski on alaikäinen? hieman tietoa tarvitsisin..

      • istuu istuu

        Istujalle? Vankilassa tuomiotaan istuva henkilö vai mopon kyydissä istunut?

        Kyydissä olleelle ei tule sakkoja. Ainoastaan silloin saa sakot, jos kyydissä istuja on ajoneuvon omistaja/haltija ja on luovuttanut ajoneuvon ajo-oikeudettomalle tai päihtyneelle kuskille.


    • moirmITG

      Luin vanhoja viestejä, en tajunnut jotai asioita, kysynpä siis tässä.
      Eli Oon 15vee, jäin viimevuonna kiinni, oli 14vee, en saanu sakkoja, koska sanoin poliisille et otin mopon salaa tallista, vakikka mutsi ja faija ties et ajelin sillä.. , no nyt oon 15, ja ajelen edelleen ilman sitä korttia koska periaatteen vuoksi en sitä 400-600euroa siitä maksa, no eli jos jään kiinni ekalla kerralla, tulee noin 120e sakkoja, ja seuraava kortti lykkääntyy vuodella, no jos jään UUDELLEEN kiinni kun olen jo ajanut sillä, mitä sakkoja sen jälkeen tulee? uudelleen se 120e ja vuosi eteen päin?

    • apuatarvitseva

      En tiedä noista mutta osaako kukaan neuvoa, kun itselläni on tuo kyseinen M luokan kortti mutta lompakko häviksissä missä tietenkin kortti oli. Niin onko mopoa mahdollista ajaa esim. Passilla että näkeekö poliisit jostain tietokannasta että henkilöllä on kortti?

      • kortti veks

        On mahdollista. Henkilöllisyystodistus mukana, niin poliisi näkee omista järjestelmistään onko ko. henkilöllä ajo-oikeutta.


    • rm85

      oon ite ajellut 85 kisa krossilla tiellä ja mopoilla ihan keskustassa tuolla satakunnassa :D kaikki on salittua jos ei jää kiinni :D

      • randomizw

        näin se kuuluu! :D


      • pärinäpoika69

        kisacrossilla pääset sentää karkuu jos vertaa vaikka vakio gileraan :D joojoo vanha ketju mut siöti


      • Anonyymi

        Misä päi stk


    • mjc

      Entä jos ajaa ilman korttii ja ilman kilpii ja oon 17v ? siirtyykö autokortti ??

    • sc

      tietenkin siirtyy.

    • mjc

      okei. kiitos.

    • stefan69999

      En tiedä onko tätä aikaisemmin kysytty mutta , siirtyykö autokortti jos ajan täysin vakiolla mopolla liikenteessä sekä mopo on rekisteröity mutta ei ole ajokorttia? ja olen juuri täyttänyt 15

    • Bomber97

      mitä seurauksia mulle tulee, kun ajan mopolla ja oon 14 jos jään kiinni? onks se vaa nii et mun vanhemmille tulee sakot? ja sitte mul on viel viritetty kulkee sen 60-63 gps nii jos ne testaa nii lähteeks mult vaa kilvet?

    • Kärpix

      Kysymys: Olen ennen vuotta 1985 syntynyt. Minulta on lähtenyt AB-ajortti ns. kuivumaan rattijuopumuksen takia. Saanko kuitenkin ajaa mopoa, koska siihen minun ikäisellä ei vaadita ajokorttia??

    • Bomber97

      jooooo miks et sais? :O

    • Bomber97

      mitä seurauksia mulle tulee, kun ajan mopolla ja oon 14 jos jään kiinni? onks se vaa nii et mun vanhemmille tulee sakot? ja sitte mul on viel viritetty kulkee sen 60-63 gps nii jos ne testaa nii lähteeks mult vaa kilvet?

      • Kärpix

        Toi oli hyvä juttu! Multa lähti kortti 5 kk kuivumaan rattijuoppouden takia. No sit hommasin viritetyn moposkootterin, jolla pääsi 80 km/h. Sillä hoitu kivasti kesän työmatkat (15 km). Porukka ihmetteli töissä, että minkä takia ajelen moposkootterilla? No siihen totesin reteesti, että kaikkee pitää kokeilla ja säästöö tulee bensoissa :-))


    • kuumottaa ;D

      Oon 14v ja ajelen derbilläni pisin kyliä ilman korttia kun vanhemmat on poissa (salaa ;d), eli siis jos jään kiinni pollareille nii vanhemmille sakkoa tai vain varotus?? Mulla on kaikki kilvet ja rekisteriote ja mopo on täysin vakio (ainakin vielä.) tiedän liikennesäännöt koska olen käynyt liikennekasvatuksen kurssit ylä-asteella.

      • näin on

        Olet alle 15-vuotias ja näin ollen et ole vielä rikosoikeudellisesti vastuussa teoistasi. Ainakin lastensuojeluviranomaisille menee ilmoitus ja EHKÄ (ei välttämättä) vanhemmillesi jotain sanktioita.


      • 9+6
        näin on kirjoitti:

        Olet alle 15-vuotias ja näin ollen et ole vielä rikosoikeudellisesti vastuussa teoistasi. Ainakin lastensuojeluviranomaisille menee ilmoitus ja EHKÄ (ei välttämättä) vanhemmillesi jotain sanktioita.

        Ajokorttilupaa et saa vuoteen kiinnijäämispäivästä lukien.


    • bomber4

      Ei sitä mopoa kortilla ajeta

    • juuupa juu

      niiin jos minä ajan mopolla ilman kortti/ajooikeutta ja olen reilusti yli 15v ja silleen jää kiinni jos joku idiootti käräyttää kytille.. mutta paljon niitä sakkoja sitten tulee jos jää kiinni ilman korttia ajamisesta ja siirtyykö se mopokortti sillon vai autokortti vai molemmat ja en varmaan saa mitään kortti muutamaan vuoteen jos jään kiinni ihan minkä moottoriajoneuvon ajamisesta..

    • Nimimerkki123

      Elikkäs Moi!

      Mitä siitä seuraa jos ajan alle 15-vuotiaana mopoa? Tuleeko sossumerkintää tai ajokortin lykkäystä tai muuta sellaista?

    • hyvin meni

      olin vuosi sitten mökillä pohjosessa ja otettiin mopo mukkaan sinne ja sitten kun ajelin sillä niin poliisit sattu pyssäyttään ko ei niillä vissiin muuta tekemistä ollut niin eka ne puhallutti yms ja sittenkun olivat lähdössä pois niin kysy että onko korttia? no miehekkäänä vastasin että: "ei ole" poliisit pomppasi pystyyn ja sano että tämä on vakava rikos :D ottivat ylös kaikki tiedot yms ja sano että tästä tullee ruma juttu ,,,,,,,,,no kuinkas kävikään siitä asiasta ei kuulunut yhtään mitään,eikä ole vieläkään tähän asti kuulunu et sillain ne lappilaiset poliisit :D

      • hyvin eni 2

        ja oon 17v


    • Paatrikk

      Moi, jäin tänään ensimmäisen kerra kiinni ilman mopo korttia eikä ollu vakuutuksiakaan 90e sakkoa ei muuta seuraavalla kerralla siirtyy kortti

      • joutavia höriset

        Kortti siirtyy jo nyt.


    • Kokemus vituttaa

      Joo itse jäin kiinni kortitta ajamisesta. joo siitä 2 korttia lyykkäntys kortti ja sossumerkintä. ei sen pahempaa oikeastaan tule , voi (hyvin tulla sakkoa n 60-150€] kaverini sai 90€ . itse en saanut sakkoa. suosittelen kyllä hankkii se kortti eka :D

      • kokemus vituttaa 2

        siis kuukautta* :D


    • tarvin apua

      entä jos ajaa ilman korttia alaikäisena mutta on itse omilla rahoilla ostanu mopon mitä siitä sitten saa siirtyykö siitä kortti?

      • öhö

        Ei sillä oo mittään merkitystä kenen rahoja ne on joilla oot sen mopon ostanu, se mitä siitä kortitta ajamisesta tulee riippuu että kenen nimissä se mopo on. Jos se on vaikka sun isäs nimissä, ni siitä tulee isälle huomautus tai sakkoa, koska on antanut sen mopon tyypille jolla ei ole ajo-oikeutta. Jos se on sun nimissä ni siitä en tiijä, alle 15 vuotiaalle ei voi antaa sakkoja, luultavasti siitäkin sun vanhemille.


      • luovuttaa

        Jos ajoneuvon omistajaksi ilmoitetaan alaikäinen, jolla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, on samalla ilmoitettava myös ajoneuvoa käyttävä haltija, jolla ilmoitusta tehtäessä on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.


      • hrlp
        luovuttaa kirjoitti:

        Jos ajoneuvon omistajaksi ilmoitetaan alaikäinen, jolla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, on samalla ilmoitettava myös ajoneuvoa käyttävä haltija, jolla ilmoitusta tehtäessä on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

        Ja ku tulee sakot, kuinka isot ne on?


    • yamahaaa

      hei kertokaas nopeesti ku oon 16v jäin kiinni ilman mopo korttia siirtyykö se mopokortti vaikka olen 16v?

      • siirtyy se

        Siirtyy vuodella kiinnijäännistä.


    • yamahaaa

      mutta se poliisi ei maininnut mitää että siirtyisi se antoi vaan sakot

    • tarviin apua 2

      ja siirtyykös se kortti sitte ekasta kerrasta jos jää kiinni?

    • yamahaaa

      itelläki eka kerta nyt 16vuotiaana mut se poliisi puhuvaan autokortin siirtymisestä ei mopo kortin.

      • #edellinen kysymys

        No mä täytin tossa 14 ja sitte mä asun tämmösessä pikku "kaupungissa" ja rekisteri otteessa omistaja on isä ja haltija minä jomminkummin päin


    • Tärkeää. Vastatakaa

      oon 14 ja ajoin mönkkärilla joka kulkee 90 km/h. Vanhemmille tuli sakkoo 169 euroo ja siitä tulee sossu ilmotus. En saanu selville et lykkääntyykse mopokortti??

    • Tärkeää. Vastatakaa

      vastatkaa

      • LaD

        En löytänyt rikos- tai tieliikennelaista siihen viittavaa. Kysy kytiltä


    • Tärkeä.Vastatkaaa

      soitaksmä siis 112

    • Tärkeä.Vastatkaaa

      vastatkaa

    • Tärqjuttu123

      Mitä jos minä ( alle 15v ) eli 12v ajaisin jotai crossii jossa ei olis kilpiä eikä mulla ole korttia , ja mutsi on mulle sen ostanut , ja kyttä sais kiini nii voisitteko kertoa seuraukset koska en vittis ostaa crossii jos sakot maksaa crossin verran , ja sit crossi takavarikoidaan joten pls vastatkaa !!!

    • Ebinfail

      Itse ajoin tässä viime yönä tollasella monkeyn kopiolla ja olin pysähtyny kaverin kaa linja-autoasemalle niin huomasin että kytät ajaa linja-autoasemaa kohti. Korttia ei ole (14vuotias) eikä mopo ollut vakuutettu. Siinä hetken mielijohteesta lähtiin ajaan karkuun ja eipäs siinä hirveen pitkään päässyt ku ohittivat ja ajovat eteen. Ja kun aattelee et miks koitin ajaa niin laiskalla mopolla karkuun niin en kyllä tiedä. Mopokoulu on maksettu ja tunnit olen käynyt. Sakkoja ne ei kirjottanu koska sanoin olleeni ilman lupaa. Veivät mut sitten kotia. :D Saa nähä et saanko ajokortti lupaa kun meen kysymään. Nykyään nuo poliisit näyttää ruikkivan jotain pippurisumutetta.. Ajaa ensin rinnalle ja koittaa siitä suihkuttaa (ajolasit oli hyödylliset).

      • Kyllä kannatti

        Et ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta seuraksena tulee:

        - mopokortin ajo uudestaan, vähintään teoriakoe ja käsittelykoe uusiksi
        - kortin saanti siirtyy vuodella eteenpäin, eli saat sen aikaisintaan 18.7.2014
        - ilmoitus lastensuojeluviranomaisille
        - lisäksi vanhempiasi voidaan epäille mopon luovuttamisesta alaikäiselle


    • K-vesi

      Itsehän jäin autolla ajosta kiinni kun olin 14. ei tullu mitään muuta ku sossumerkintä ja hyvistä ajotaidoista kehut poliisisedältä:)

    • kepjuu

      minulle ei tullut mitään rangaistusta kun ajoin mopoll ilman korttia tutkaan 75 :D

      • kusettajaprkl

        yritäksää kusettaa mua??


    • yksi mopoilia

      saat ajaa huoletta ilman mopo-korttia jos olet syntynyt ennen vuotta 1985 koska silloin ei tarvita minkäänlaista ajokorttia.

      Mielestäni myös saat ajaa mopolla (alle 50 kuutioista) vaikka olisit menettänyt ajokorttisi ylinopeudesta tai rattijuopumuksesta.

      Eri asia jos olet syntynyt vuoden -85 jälkeen, silloin tarvitaan korttia. Kaippa siitä sakot rapsahtaa ainakin jos ei muuta !

    • pevetsuikkeli

      Terve, ajelin peevellä ilman korttia ja kilpiä, noh näin että pollarit tulee nii lähin karkuun vakio peeveellä... noh suihkuttivat pippurisumutetta naamaan onneks ei osunu silmiin vauhtiakin oli jonkin verrran, lopulta jäin ojaan jumiin ja jäin kiinni poliiseille... sakkoa ei tullut, mutta kehuivat että siirtyy kortti.. mutta eihän se voi .. mutta joku myös sanoi että jos on alle 6 kk korttiin nii siirtyy.. pitääkö paikkaansa ?

      • Viripeeveelläajeleva(13v

        Mitä jos ajan peeveellä kulkee 70km/h olen 13 vuotias. Kilvet viety konttoriille.

        Siirtyykö kortti!
        Mites ne sakot noilla virityksillä ja laittomuuksilla?

        Ja mitä vittua ne puhuu että jos ajaa karkuun nii kytät suihkuttaa jotain pippuri paskaa naamaan ONKO TOI TOTTA?

        MITÄ MULLE KAIKEN KAIKKIA PASKAA KERTYY SAKOT YMS MUUT?


      • Läväri
        Viripeeveelläajeleva(13v kirjoitti:

        Mitä jos ajan peeveellä kulkee 70km/h olen 13 vuotias. Kilvet viety konttoriille.

        Siirtyykö kortti!
        Mites ne sakot noilla virityksillä ja laittomuuksilla?

        Ja mitä vittua ne puhuu että jos ajaa karkuun nii kytät suihkuttaa jotain pippuri paskaa naamaan ONKO TOI TOTTA?

        MITÄ MULLE KAIKEN KAIKKIA PASKAA KERTYY SAKOT YMS MUUT?

        Sakkojen ja muun paskan lisäks verot ja vakuutukset lävähtää maksettavaks sen mukaan, että veepeetäs käsitellään moottoripyöränä mopon sijasta. Mitä tulee pippurisumutteeseen niin se nyt on ihan tilanteesta kiinni. Tarpeeks ku vittuilee kytille ja panee hanttiin saa parhaassa tapauksessa etälamauttimisesta ja syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Vankeutta 4kk - 4v.


      • Läväri
        Läväri kirjoitti:

        Sakkojen ja muun paskan lisäks verot ja vakuutukset lävähtää maksettavaks sen mukaan, että veepeetäs käsitellään moottoripyöränä mopon sijasta. Mitä tulee pippurisumutteeseen niin se nyt on ihan tilanteesta kiinni. Tarpeeks ku vittuilee kytille ja panee hanttiin saa parhaassa tapauksessa etälamauttimisesta ja syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Vankeutta 4kk - 4v.

        Nii, tosin ku oot vasta 13v aloitteleva rikoksentekijä niin sulla on vielä vajaat 2v aikaa ennen kuin olet rikosoikeudellisessa vastuussa. Jotta anna palaa...


      • Läväri
        Läväri kirjoitti:

        Nii, tosin ku oot vasta 13v aloitteleva rikoksentekijä niin sulla on vielä vajaat 2v aikaa ennen kuin olet rikosoikeudellisessa vastuussa. Jotta anna palaa...

        Joo, eli voit unohtaa sakot ja muut rangaistukset, niitä et voi saada alhaisen ikäs vuoksi. Mutta, ne vakuutusmaksut ja lisäverot tulee maksettavaksi sille, joka sen mopon omistaa moottoripyöräverona jne. Sen lisäksi menee ilmoitus sossuun. Hauskoja hetkiä sosiaalitanttojen parissa..


      • duudsoni
        Viripeeveelläajeleva(13v kirjoitti:

        Mitä jos ajan peeveellä kulkee 70km/h olen 13 vuotias. Kilvet viety konttoriille.

        Siirtyykö kortti!
        Mites ne sakot noilla virityksillä ja laittomuuksilla?

        Ja mitä vittua ne puhuu että jos ajaa karkuun nii kytät suihkuttaa jotain pippuri paskaa naamaan ONKO TOI TOTTA?

        MITÄ MULLE KAIKEN KAIKKIA PASKAA KERTYY SAKOT YMS MUUT?

        M-kortti siirtyy vuodella. Sullehan sakkoja ei voi tulla, mutta mutsilles tai faijalles kylläkin mopon luovuttamisesta alaikäiselle ja kortittomalle. Ja tosiaan ne verot ja vakuutusmaksut; viritetty mopo = lainsäädännöllisesti moottoripyörä.


      • kenokarhu
        duudsoni kirjoitti:

        M-kortti siirtyy vuodella. Sullehan sakkoja ei voi tulla, mutta mutsilles tai faijalles kylläkin mopon luovuttamisesta alaikäiselle ja kortittomalle. Ja tosiaan ne verot ja vakuutusmaksut; viritetty mopo = lainsäädännöllisesti moottoripyörä.

        Juu... eli verot yms tulee päälle takautuvasti. Ei niin, että kiinnijäämisestä eteenpäin joutuis maksaan. Ja ne summat on monesti isompia kuin itse sakot.


      • Päristelijä
        kenokarhu kirjoitti:

        Juu... eli verot yms tulee päälle takautuvasti. Ei niin, että kiinnijäämisestä eteenpäin joutuis maksaan. Ja ne summat on monesti isompia kuin itse sakot.

        Kiitos tiedosta se vaan jäi mietityttää että paljonkohanse tulee olemaan verot ja sakot yhteensä

        Oonko täysin tyhmä koska en vaa voi oottaa että saa kortin Sillä ajotaitoja riittää ettei kenenkään tarvi pelätä

        ???????????


      • Tröfi
        Päristelijä kirjoitti:

        Kiitos tiedosta se vaan jäi mietityttää että paljonkohanse tulee olemaan verot ja sakot yhteensä

        Oonko täysin tyhmä koska en vaa voi oottaa että saa kortin Sillä ajotaitoja riittää ettei kenenkään tarvi pelätä

        ???????????

        http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1755/viritetty_mopo_voi_kayda_kalliiksi

        Esimerkki tyypillisistä viritetyn mopon tuottamista seuraamuksista:

        autovero noin 130-450 euroa
        sakot noin 100 euroa
        muutoskustannukset takaisin mopoksi
        korotettu liikennevakuutusmaksu (jopa yhdeksänkertainen)
        katsastus noin 50 euroa
        ajokielto
        ajokortin lykkääntyminen
        mahdollinen luottotietojen menetys, jos veroa tai vakuutusmaksua ei maksa

        Kokonaiskustannukset viritetyllä mopolla ajamisesta voivat nousta yli 1000 euroon.


    • Keletanatu

      Miksi ihmeessä kaikki puhuu kortin siirtymisestä? Ajokieltoahan tuosta tulee eli et voi käydä suorittamassa autokoulussa ajoja etkä inssiä etkä saa viranomaisilta ajokorttilupaa. Voit kuitenkin käydä suorittamassa ainakin teoriatunnit.

      • Tuleva poliisi

        Ei kannata ajaa 15v ilman korttia koska teille tulee merkintä rikosrekisteriin ja se vaikuttaa esimerkiksi teidän työn hakuun aikuisena. Kaikki omalla tavallaan mutta suosittelen lämpimästi että maksatte vaan sen kortin. Voittehan te mennä mökille rälläämään laitatte vaan jonkun ison oksan siihen mökkitien tukoks niin mökki tiestä tulee suljettu. Näin minulle sanottiin aikoinaan mopokoulussa;)


    • Kyttäkaveri

      Itse jäin kiinni eilen miitissä ja ei ole korttia ja olen 14 ei tullut skoban omistajalle ainakaan mitään mutta mulle tuli ainoastaan sossu juttu ja valehtelemisesta poliisille ikän ja nimen niin rikosilmoitus.. Ei sakkoo! Mutta älä missään nimessä valehtele poliisille jos jää kiinni! ;)

    • apua :O

      moi, mitä jos minä, alle 15v (14v), ajaisin kaupungilla täysin vakiolla mopolla, jossa kaikki (vakuutus, rekisteriote, kilvet) kunnossa ja minun nimissä ja poliisi pysäyttäisi? Ajan ilman vanhempien lupaa ja omaan hyvän ajotaidon ja tunnen liikennesäännöt. Toivon pikaista vastausta! :)

      • ensuosittele

        No en usko et poliisit lähtee pysäyttää jos kerra hyvä ajotaito löytyy ja tiiät liikennesäänöt ja jos mopol ajat sopivaa nopeut, mut silti mahollis hommaa se kortti ku kyl senki voi halval saada


    • 11v

      Mitä tapahtuu jos ajan mopolla tekokilvet mopossa ja jään kiinni ikä 11

      • 125cc crossi

        eli haluaisin kanssa tietää mitä tulee olen 12v ja jos ajan liikenteessä osaan kyllä säännöt ja ajan varovasti ei oo mitään papereita kevarissa ja ei oo korttii mitä tulee?


      • Ihme touhua nuorilla
        125cc crossi kirjoitti:

        eli haluaisin kanssa tietää mitä tulee olen 12v ja jos ajan liikenteessä osaan kyllä säännöt ja ajan varovasti ei oo mitään papereita kevarissa ja ei oo korttii mitä tulee?

        Onpas täällä innoikkaita lapsia rikoksen teille lähtemään. Jättäkäähän tekemättä, kaduttaa myöhemmin paljon vähemmän.

        Alle 15-vuotiasta ei voida laittaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Mutta siihen se sitten jääkin. Kaikki seuraavat seuraamukset koskevat myös alle 15-vuotiasta:

        - ajokortin saanti ajokorttiluokasta riippumatta lykkääntyy vuodella. Eli kun muut kaverit jo ajelevat laillisesti A,AM,A1 tai A2 korteilla, joudut odottamaan vuoden pidempään kiinni jäädessä

        - vanhempiasi / huoltajiasi voidaan rangaista asiasta sakoilla, jos ilmenee, että he ovat antaneet kevytmoottoripyörän käyttöösi

        - vahingonkorvausvastuu on myös alaikäisellä. Eli mitä tahansa voikin sattua, se ei poista korvausvelvollisuutta, eikä korvausvelvollisuus siirry vanhemmille. Korkoineen maksettavaa voi kertyä ikävästi työikään päästessä

        - rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta seuraa sakkoluontoinen veromaksu, joka on vähintään 1000 euroa. Sen lisäksi tulee korotettu liikennevakuutus maksettavaksi taannehtivasti siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton ja sitä on käytetty liikenteessä. Kannattaa varautua ainakin 1500-2000 euron maksuihin.


      • Ihme touhua nuorilla
        Ihme touhua nuorilla kirjoitti:

        Onpas täällä innoikkaita lapsia rikoksen teille lähtemään. Jättäkäähän tekemättä, kaduttaa myöhemmin paljon vähemmän.

        Alle 15-vuotiasta ei voida laittaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Mutta siihen se sitten jääkin. Kaikki seuraavat seuraamukset koskevat myös alle 15-vuotiasta:

        - ajokortin saanti ajokorttiluokasta riippumatta lykkääntyy vuodella. Eli kun muut kaverit jo ajelevat laillisesti A,AM,A1 tai A2 korteilla, joudut odottamaan vuoden pidempään kiinni jäädessä

        - vanhempiasi / huoltajiasi voidaan rangaista asiasta sakoilla, jos ilmenee, että he ovat antaneet kevytmoottoripyörän käyttöösi

        - vahingonkorvausvastuu on myös alaikäisellä. Eli mitä tahansa voikin sattua, se ei poista korvausvelvollisuutta, eikä korvausvelvollisuus siirry vanhemmille. Korkoineen maksettavaa voi kertyä ikävästi työikään päästessä

        - rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta seuraa sakkoluontoinen veromaksu, joka on vähintään 1000 euroa. Sen lisäksi tulee korotettu liikennevakuutus maksettavaksi taannehtivasti siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton ja sitä on käytetty liikenteessä. Kannattaa varautua ainakin 1500-2000 euron maksuihin.

        Niin ja listasta unohtui vielä oleellinen;

        - ilmoitus vanhemmille, mahdollisesti myös sosiaaliviranomaisille. Mikäli rikolliset teot ovat toistuvia, ilmoitus lähtee varmasti myös sossulle.


      • 125cc krossi
        Ihme touhua nuorilla kirjoitti:

        Niin ja listasta unohtui vielä oleellinen;

        - ilmoitus vanhemmille, mahdollisesti myös sosiaaliviranomaisille. Mikäli rikolliset teot ovat toistuvia, ilmoitus lähtee varmasti myös sossulle.

        Oho!Joku lukee näitä ja kiitos.


    • Ompas vanha ketju, no jos ajaa ilman fyysistä korttia tai rekisteriotetta, tulee 20€ sakkoa.

      Ilman ajo-oikeutta ajamisesta tulee 20 päiväsakkoa ajokieltoa

    • Sanokaas

      Elikkä mitä tulee jos jää kiinni kun ajan mopolla ja olen 14v, kilpiä ei ole ja mopo on viritetty? Toivon nopeita vastaukisa

    • LueVastaus

      Lue ketjusta. Tuolla oli jo oikea vastaus nimimerkiltä Ihme touhua nuorilla
      5.11.2014 12:52

    • mopomies3727

      Minulla on viritetty manki ja siinä ei oo kilpiä ja olen 13 jotenka saanko ajaa montulla tai suljetulla kaivos alueella ei yksityisellä

      • Itelleainakinkävinäin

        Et saa, itse sain mopolla ajosta ilman ajo-oikeutta montuilla ja päiväsakkoa tuli se 10x6=60e ilman kilpiä ajo 4x6=24e ja kortti siirtyi vuodella, joten en suosittele.


      • Itelleainakinkävinäin kirjoitti:

        Et saa, itse sain mopolla ajosta ilman ajo-oikeutta montuilla ja päiväsakkoa tuli se 10x6=60e ilman kilpiä ajo 4x6=24e ja kortti siirtyi vuodella, joten en suosittele.

        Mihinkän se korti 13 vuotiaalla siirtyisi? jos jää kiinni vaikkapa 13,9 vuotiaana, voi kortin saada 14,9 vuotiaana


    • Autistinensika

      Mitä jos mopo räjähtää ja sun uunilohi pallaa uunii o.O siirtyyko kortti sillo?

    • 13v

      Ite ajan mökilläni suljetuilla teillä ja tyydyn siihen.

      • Oijoijoijoj 13v poika :P Tuuks ryyppää joskus mun kaa :)

        Noh 13 vuotiaat saa ihan vapaasti ajaa liikenteessä, ei voi tulla seuraamuksia


    • Pogbadab

      Tuleeko sakkoja jos on ite ostanu mopon ja on alle 15v?

      • ryppyrepe

        Mopon ostamisesta ei sakoteta ketään, iästä riippumatta.


    • Skoba

      Ajelen skootterilla joka kulkee 55kmh ja faija tietää et ajan sil ku sehän sen mulle hankki ja oon 13v täytän 14 tänä vuonna nii mitä kytät sanoo jos jään kii, ja voiksne sanoo jotai jos oon jossai paikoillaa ja en aja?

    • mopediboe

      Oisko kellää antaa hyviä neuvoja semmosee, että jos lähtee 12veenä kylälle ajaa ja takarengas menee paskaks ja on 15km kotii matkaa ni mitehän sen sais nopeesti kotii, ettei vanhemmat huomais.

    • suomalainenpoika14v

      Oon 14v ja aattelin ostaa kesäksi mopon niin kannattaako:D?

      • daredev1l

        Kannattaa, jos haluat kokemusta ongelmista.


    • päätönkana13v

      mitä käy jos 13v ajaa mopolla kuin päätön kana?

      • höhöhöhöhö

        kuolet saatana


    • Aerox

      Mitä siitä seuraa jos sinulla on 70 kuutioinen yamaha aerox ja harjoittelet ajoa lähi seudulla ja jos polisi pysäyttää siirtykö mulla kortti?

      • Aerox

        Olen siis 14 vuotias


      • nokidding2

        Kannattais ottaa järki käteen ja unohtaa moiset heti alkuunsa. 14-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan, mutta ongelmia on tiedossa heti, jos kiinni jäät. 70-kuutioinen mopo luokitellaan moottoripyöräksi jo pelkän konekoon perusteella. Vaikka et voi saada sakkoja, maksettavaksi lankeaa silti autovero, liikennevakuutusmaksu 9-kertaisena ja ajokielto. Kilvet lähtevät niin ikään ja edessä on myös muutoskatsastus.

        Nuo edellä mainitut kustannukset ovat helposti yli 1000 euroa ja 14-vuotias on jo vastuussa taloudellisesti aiheuttamistaan kuluista. Niitä on korkoineen kiva sitten maksella ulosotossa myöhemmin aikuisiällä.

        Kulut voivat toki kohdistua myös vanhempiisi, jos kyseinen "mopo" on heidän omistuksessaan ja olet saanut sen luvalla käyttöösi. Silloin vanhempasi voivat saada myös sakot.

        Lisäksi kyseeseen tulee alaikäisen rikostapauksissa aina sosiaaliviranomaisille ilmoitus, mistä voi seurata lisää "mukavuuksia".


      • En millään usko että normaali "tossumopo" jossa olisi 70cc kone täyttisi kaikkia tiukkoja kevytmoottoripyörän määritelmiä, ainahan voit koittaa muutoskatsastaa sen ja ottaa sen "hylätty" lapun todisteeski että eihän se kevari ole.

        Tosiaan, vero on 9,8% pyörän arvosta, esim 300€ moposta se olisi vajaa 30e


      • Abcdefgaaa
        Bussissa kirjoitti:

        En millään usko että normaali "tossumopo" jossa olisi 70cc kone täyttisi kaikkia tiukkoja kevytmoottoripyörän määritelmiä, ainahan voit koittaa muutoskatsastaa sen ja ottaa sen "hylätty" lapun todisteeski että eihän se kevari ole.

        Tosiaan, vero on 9,8% pyörän arvosta, esim 300€ moposta se olisi vajaa 30e

        Juu ja se liikennevakuutusmaksu 9x kertaisena. 70-kuutioinen ei mene todennäköisesti hyväksytysti läpi kevarina, mutta ei varmasti moponakaan, joten verot ja liikennevakuutukset yms paukkuu piälle. Usko huvikses


      • Abcdefgaaa kirjoitti:

        Juu ja se liikennevakuutusmaksu 9x kertaisena. 70-kuutioinen ei mene todennäköisesti hyväksytysti läpi kevarina, mutta ei varmasti moponakaan, joten verot ja liikennevakuutukset yms paukkuu piälle. Usko huvikses

        Sinähän sen sanoit, ei mene läpi mopona eikä kevarina joten ei sovellu liikenteeseen, vähän vastaava juttu kuin ajaisi vaikkapa sähköpotkulaudalla joka kulkee 40km/h.

        En usko että liikennevakuutusta perittäisi 9 kertaisena takaisin jos aparaatti ei täytä mopon vaatiumuksia, eihän kuorma-autonkaan vakuutuksia peritä takaisin moninkertaisena jos se kulkeekin 95km/h sallitun 90km/h

        Olisi milenkiintoista saada ennakkopäätös asiasta noiden "lehtijuttejen" lisäksi


    • Vituttavatajokokeet

      Mitäs rangaistuksii tulee jos jää kii kun ajaa rekisterissä olevalla kevarilla ilman korttia kun on 16 vuotias?

    • 16v-JONNE

      Mitä sakkoo tulee jos 16-vuotias jää kiinni mopolla ajamisesta ilman korttia mutta mopo olisi vanhempien nimissä ja mopossa olisi vakuutus.

      Tuleeko ajokortin lykkäämistä ja tulisiko sakot mulle vai vanhemmille jos vahemmat ei tiedä et oon ottanu mopon.

    • Anonyymi

      Jos oon 14 ja joudun ajaa pienen pätkän autotietä (hiekkatietä keskellä metsää) crossilla että pääsen suljetulle mettäreitille ja poliisit tuleekin vastaan ni tuleekohan siitä kui iso juttu? Oon kuullu et jotai poliisia ei ees kiinnostanu ja sano et pysyttele autotieltä pois eikä antanut varotusta tai mitään.

    • Anonyymi

      Saano 17 v ajaa ilman korttia mopolla

    • Anonyymi

      Poliisi kirjoittaa sakon.

    • Anonyymi

      Onko normaali et 17 v ajaa mopokorttin

    • Anonyymi

      Tai, poikeu luvalla

    • Anonyymi

      Jos ajat ilman korttia ja oot alle-15 vuota sulle ei voi käydä mitään sillä sä et ole rikosoikeudellisessavastuussa. Jos jäät kiinni siitä että et ole 15 eikä sulla ole korttia sulle voi tulla sossumerkintä tai pahimmassa tapauksessa sakot sun vanhemmille jos lähdet karkuun esim. Auto kortti voi siirtyä jos oot yli 15 ja ajelet autolla

      • Anonyymi

        no entä jos ajaa ihan vakio skobal ja on alle 15


    • Anonyymi

      Oon nyt 13v ja tullut tässä 1vuoden aikana kilsoja varmaan päälle 3k, kävin 12v koulussa mopolla ja mietin että mitä sanktiota siitä tulee jos jää kiinni

    • Anonyymi

      Eli mitä tulee jos ajan ilman korttia, oon 15v

      • Anonyymi

        Sulla lentää mälli poskelle


    • Anonyymi

      Entä jos ajaa ei tieliikennekelpoisella mopolla autotiellä:D

    • Anonyymi

      Mitä tulee jos jää poliisille kiinni 14vuotiaana ja mopo ei ole vakuutuksissa?

      • Samaa olen itsekkin miettinyt jo jonkin aikaa mutta en ole saanut uusia vastauksia


      • Anonyymi

        Itekki miettiny mitä tulee ku jotku sanoo että nykyää on 3 varotusta että kortti siirtyis ja ei tulis sakkoja ja jotku sanoo että tulee sakot ja ei oo varoituksia nii ois kiva tietää tarkalleen että mitä tapahtuu jos 14v ajaa ilman korttia liikenteessä


    • Anonyymi

      Vain kiinni jäämisestä tulee rangaistus

    • Anonyymi

      Moro ostin siis skootterin kaverilta ilman papereita eikä korttiä ei oo mitää ku kypärä ja skootteri mietin sitä et jos ajaan tuol kadul ja poliisit pysäyttää nii mitä tapahtuu voiks joku kertoo.👍🏻

    • Anonyymi

      Moro ostin mun kaverilta skoootterin ilman papereita ilmanajokorttia ei oo mitää ku kypärä ja skootteri niin mietin mitä tapahtu jos poliisit pysäyttä voiks joku vastaa tähän

      • Anonyymi

        Noniin.
        Ensinnäkin jos oot yli 15v ni saat siitä päiväsakkoa aika paljon (itellä sitä 90e luokkaa)
        Jos poliisit huomaa että ei oo vakuutuksessa nii tulee vielä isommat mätkyt eli se vero moninkertasena, ja jos peli on kaiken lisäks viritetty nii pahimmassa tapauksessa siihen saatetaan lyyä mp vero ja se on sitte jo aika kallista puuhaa.

        Sitte taas jos oot alle 15 nii saat sossumerkinnän, ja se kenen nimissä mopo on (eli tod näk vanhemmilles jokatapauksessa) nii sakot ajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle, vakuutusmaksut ja ajokortti lykkääntyy vuodella.

        Eli tiivistettynä jos ajat ilman lupaa, ilman korttia, ilman vakuutusta... niin aja pikkuteitä. itse opin sen eilen kantapään kautta :D


    • Anonyymi

      Rff

    • Anonyymi

      Entäs jos on junari ja ajaa 86 manalla ilman korttia, ja pysähtyy poliisille, mitä tapahtuu, sakkoa? Asun kuitenki pikkukylässä ja joillekin on sanottu vaan että mee kotii siitä

    • Anonyymi

      Hei rauhottukaa kuitenki, ite bombaan kylällä 50 mankilla ilma korttia 13v, poliisille morjestelinnvaa, jos pitää mopon asiallisen näkösenä eikä minää raippina nii ei ne sua pysäytä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe