Nuorelle kirja seksuaalisesta kasvusta?

äitykkä :) :) :)

Hei,
Olisin kysynyt suosituksia jostakin hyvästä kirjasta, jonka voisin ostaa ja antaa pojalleni luettavaksi.
Hän on murrosiän kynnyksellä , kohta 12 vuotta. Olemme jonkin verran keskustelleet nuoren kehittymisestä sekä seksistäkin asialliseen sävyyn. Mutta voi olla jotain mitä hän ei vaikka kehtaa kysyä ja ajattelin että joku kirja jota hän voisi itse lukea olisi hyvä ajatus.

Onko teillä kokemuksia tällaisesta kirjasta? Kerrotteko kirjan nimen / kirjoittajan?
Kuulisin mielelläni suosituksia suomenkielisten kirjojen lisäksi myös ruotsinkielisistä vastaavista.

Kiitos :)

88

11820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xylofon

      Siis miksi ihmeessä pitäisi selvittää 12 vuotiaalle jotain väkisin "seksuaalisesta kasvusta"? Taidat olla niitä vanhempia, jotka ei luota siihen, että nuorella omatkin aivot, ja on puututtava joka hemmetin asiaan. Sun seksuaalikasvatus on joka tapauksessa täysin voimaton mediasta vyöryävän eroottisen tarjonnan edessä, joku kirja saa todennäköisesti nuoresi tuntemaan itsensä melko vaivautuneeksi, anna pojan olla rauhassa. Sitä paitsi aiheeseen kuuluvat asialliset asiat kerrotaan koulussa, luota siihen, ettei poikasi ymmärryksessä ole mitään vikaa, eikä hän todellakaan tarvitse sinun korkeampaa tietämystäsi.

      • poikienäiti

        Meillä täällä länsimaissa suhtaudutaan seksuaalisuuteen hyvin musta/valkoisesti, joko sallien kaiken tai kieltäen kaiken, mutta yksikään vanhempi, minä mukaan lukien en osaa kasvattaa lapsistani seksuaalisesti tasapainoista itsensä tuntevaa itseään kunnioittavaa miestä tai naista!

        Isät eivät tunne itseään omaa seksuaalisuuttaan, vielä vähemmän miten siihen suhtaudutaan terveesti iloiten ja miten muutokset omassa kehossa, mielessä ja psyykessä otetaan osaksi itseä rakastaen ja hyväksyen. Isät eivät opeta poikiaan miten murrosiässä otetaan hyvällä tavalla vastaan "märät unet", miten purkaa turvallisesti ja oikein "paineita" ja KUINKA tuota seksuaalisuutta hoidetaan, ei hallita tai kontrolloida vaan HOIDETAAN! Se on arvokas lahja ihmiselle, elämän ylläpitäjä.

        Sama koskee äitejä, emme osaa opettaa tyttärillemme miten naiseutta hoidetaan kuinka siitä huolehditaan niin ulkoisesti kuin sisäisestikkään. Emme osaa opettaa kuinka tärkeää on naisen ja miehen pitää kehostaan hyvää huolta, esimerkkimme on siinä asiassa syvältä jostakin, henkistä hyvinvointia tai siitä huolehtimista suomalaisissa perheissä ei edes ole, enkä tarkoita uskonnollisuutta tai pyhäkoulua!!

        En todellakaan tarkoita, että vanhempien pitää puuttua joka hemmetin asiaan, lasten koti on vanhempien suhde ja se kuina he kohtelevat itseään ja toisiaan!


      • ******
        poikienäiti kirjoitti:

        Meillä täällä länsimaissa suhtaudutaan seksuaalisuuteen hyvin musta/valkoisesti, joko sallien kaiken tai kieltäen kaiken, mutta yksikään vanhempi, minä mukaan lukien en osaa kasvattaa lapsistani seksuaalisesti tasapainoista itsensä tuntevaa itseään kunnioittavaa miestä tai naista!

        Isät eivät tunne itseään omaa seksuaalisuuttaan, vielä vähemmän miten siihen suhtaudutaan terveesti iloiten ja miten muutokset omassa kehossa, mielessä ja psyykessä otetaan osaksi itseä rakastaen ja hyväksyen. Isät eivät opeta poikiaan miten murrosiässä otetaan hyvällä tavalla vastaan "märät unet", miten purkaa turvallisesti ja oikein "paineita" ja KUINKA tuota seksuaalisuutta hoidetaan, ei hallita tai kontrolloida vaan HOIDETAAN! Se on arvokas lahja ihmiselle, elämän ylläpitäjä.

        Sama koskee äitejä, emme osaa opettaa tyttärillemme miten naiseutta hoidetaan kuinka siitä huolehditaan niin ulkoisesti kuin sisäisestikkään. Emme osaa opettaa kuinka tärkeää on naisen ja miehen pitää kehostaan hyvää huolta, esimerkkimme on siinä asiassa syvältä jostakin, henkistä hyvinvointia tai siitä huolehtimista suomalaisissa perheissä ei edes ole, enkä tarkoita uskonnollisuutta tai pyhäkoulua!!

        En todellakaan tarkoita, että vanhempien pitää puuttua joka hemmetin asiaan, lasten koti on vanhempien suhde ja se kuina he kohtelevat itseään ja toisiaan!

        Teillä on aika erikoinen perhe, kun ette mistään lapsillenne puhu. Meillä on toisenlainen perhe, ilmeisesti erilainen kuin teillä. Tosin tyttäriä ei ole.


      • äitiminäkin

        voisit kysyä vaikka nyt 16 v mieheni veljen tyttäreltä, olisiko ollut hyvä, jos joku olisi hänelle muutama vuosi sitten puhunut seksuaalisesta kasvusta ja vähän muustakin asiaan liittyvästä. Tyttö nimittäin tuli 13-vuotiaana raskaaksi pari vuotta vanhemmalle pojalle, kummallakaan ei ollut hajua, että kertakin "voi olla liikaa". Luuletko oikeasti, että kun asioista koulussa puhutaa, niin punastelevien ja hihittelevien teinien mieleen jääkin jotain ?! Useimpia koko tilanne nolottaa sen verran, että kaikki hyödyllinen tieto suodattuu pois.
        Ei kyse ole toisen ymmärtämisen aliarvioimisesta, vaan siitä, että tieto tulee oikeaan aikaan ja oikeassa muodossa - aloittaja on fiksu, kun tuollaista ajattelee eikä luota siihen, että kyllä jälkikasvu tiedon jostain saa. Juurihan tuossa itsekin mainitsit mediasta vyöryvän eroottisen tarjonnan - kyllä jokaisen lapsestaan välittävän aikuisen velvollisuus on omalta osaltaan huolehti, että kasvava nuori saa asiallista ja helposti ymmärrettävää tietoa "kukista ja mehiläisistäkin" niin, ettei median tarjonta pääse vääristämään nuoren käsityksiä!


      • Kapasiteettisi koko?

        Siksi, että lapset ovat fiksumpia kuin aikuiset. Huomaavat, tietävät, kuulevat, näkevät, ovat kiinnostuneita ... paljon enemmästä, kuin sinä ymmärrätkään. Seksuaaliset asiat kiinnostavat jo ihan pieniä lapsia mutta eivät sillä tavalla kuin aikuinen ymmärtää. Lapsi on vain puhtaasti kiinnostunut asiasta, himot ja tunteet puuttuvat vielä pitkän aikaa. Siksi tyhmät aikuiset sössivät monelta lapselta ja nuorelta seksuaalisen tulevaisuuden(kin) rikki.

        Jokaisena ikäkautena pitää tulla oikea tietopaketti myös seksuaalisuusasioista, niin kuin kaikista muistakin elämän ja maailman asioista. Ymmärtävä vanhempi ei odota ja sysää tätäkin vastuuta koulun tai jonkun muun kasvattajan harteille. Oma vanhempi on, pitäisi olla, se turvallisin vaihtoehto näin tärkeälle asialle.

        Asiallinen, oikea, lämmin, tervehenkinen ... valistus peittoaa kyllä median 'tiedot' tullen mennen. Jos sinä et sitä ymmärrä, lapset ja nuoret ymmärtävät kyllä.


      • sariiiii
        äitiminäkin kirjoitti:

        voisit kysyä vaikka nyt 16 v mieheni veljen tyttäreltä, olisiko ollut hyvä, jos joku olisi hänelle muutama vuosi sitten puhunut seksuaalisesta kasvusta ja vähän muustakin asiaan liittyvästä. Tyttö nimittäin tuli 13-vuotiaana raskaaksi pari vuotta vanhemmalle pojalle, kummallakaan ei ollut hajua, että kertakin "voi olla liikaa". Luuletko oikeasti, että kun asioista koulussa puhutaa, niin punastelevien ja hihittelevien teinien mieleen jääkin jotain ?! Useimpia koko tilanne nolottaa sen verran, että kaikki hyödyllinen tieto suodattuu pois.
        Ei kyse ole toisen ymmärtämisen aliarvioimisesta, vaan siitä, että tieto tulee oikeaan aikaan ja oikeassa muodossa - aloittaja on fiksu, kun tuollaista ajattelee eikä luota siihen, että kyllä jälkikasvu tiedon jostain saa. Juurihan tuossa itsekin mainitsit mediasta vyöryvän eroottisen tarjonnan - kyllä jokaisen lapsestaan välittävän aikuisen velvollisuus on omalta osaltaan huolehti, että kasvava nuori saa asiallista ja helposti ymmärrettävää tietoa "kukista ja mehiläisistäkin" niin, ettei median tarjonta pääse vääristämään nuoren käsityksiä!

        äidin tai isän edessä nolota vielä enemmän kuin koulussa, jossa esitelmää pitää opettaja tai jopa täysin ventovieras ihminen.


      • jäänen yksin
        poikienäiti kirjoitti:

        Meillä täällä länsimaissa suhtaudutaan seksuaalisuuteen hyvin musta/valkoisesti, joko sallien kaiken tai kieltäen kaiken, mutta yksikään vanhempi, minä mukaan lukien en osaa kasvattaa lapsistani seksuaalisesti tasapainoista itsensä tuntevaa itseään kunnioittavaa miestä tai naista!

        Isät eivät tunne itseään omaa seksuaalisuuttaan, vielä vähemmän miten siihen suhtaudutaan terveesti iloiten ja miten muutokset omassa kehossa, mielessä ja psyykessä otetaan osaksi itseä rakastaen ja hyväksyen. Isät eivät opeta poikiaan miten murrosiässä otetaan hyvällä tavalla vastaan "märät unet", miten purkaa turvallisesti ja oikein "paineita" ja KUINKA tuota seksuaalisuutta hoidetaan, ei hallita tai kontrolloida vaan HOIDETAAN! Se on arvokas lahja ihmiselle, elämän ylläpitäjä.

        Sama koskee äitejä, emme osaa opettaa tyttärillemme miten naiseutta hoidetaan kuinka siitä huolehditaan niin ulkoisesti kuin sisäisestikkään. Emme osaa opettaa kuinka tärkeää on naisen ja miehen pitää kehostaan hyvää huolta, esimerkkimme on siinä asiassa syvältä jostakin, henkistä hyvinvointia tai siitä huolehtimista suomalaisissa perheissä ei edes ole, enkä tarkoita uskonnollisuutta tai pyhäkoulua!!

        En todellakaan tarkoita, että vanhempien pitää puuttua joka hemmetin asiaan, lasten koti on vanhempien suhde ja se kuina he kohtelevat itseään ja toisiaan!

        Omalla kohdallani asiat ovat huonommalla mallilla. Olen 21v. mies joka ei tunne omasta seksuaalisuudestaan tai kehostaan sen enempää kuin koskaan ennenkään. Syyt tähän: Isä ei kuulunut perheeseeni koskaan ja äitini kuoli ollessani 12 vuotias. Koulussa olin aina koulukiusattu ja jäin äidin vanhempien sisarusten huollettavaksi. Äitini yritti kyllä neuvoa ja opastaa seksuaalisuudessa ja seksissä minua nuorena mutta olin silloin vielä liian nuori. Sittemmin äitini kuoleman jälkeen seksistä ja seksuaalisuudesta ei ole saanut puhua. Äitini sisar ei koskaan ole kyennyt hyväksymään lapsia ja niinpä rakkaus, perhe ja seksuaalisuus on täydellisesti olleet kiellettyjä asioita. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista yläasteen päättymisestä asti , en ole voinut kouluttautua näiden ongelmien (lievä autismi ja koulukiusaaminen) ja olen joutumassa piakkoin eläkkeelle. Syyt johtuvat tunnepuolen ristiriidoista. Olen kylläkin itsenäinen aikuinen joka saa päättää itse asioistani, mutta ongelmana on äitini aikoinaan tekemien talokauppojen papereissa, joissa yksi äitini sisarista on luopunut omistusosuudestaan ikuista asumisoikeutta vastaan. Sittemmin perin asunnon ja näin ollen olen sidottu kotiini. Kaikki rahat menevät asumiseen, kavereita ei ole, olen pääasiassa vain yksin.

        Vuosi sitten selailin nettitreffien profiileja. Siellä oli yksi mielenkiintoinen tyttö joka vaikutti mukavalta. Myöhemmin profiili on kylläkin poistunut mutta se avasi silmäni sille että kuinka yksinäinen olen. Olen alkanut tutustua omaan kehooni ja seksuaalisuuteeni mutta olen liian monien ongelmien edessä. Minulle on selvinnyt jo se että omassa seksuaalisuudessani on isompia ongelmia joita pitäisi selvittää, toiseksi ongelmiksini nousee perheen hyväksynnän puute ja kolmanneksi se ettei kukaan normaali nainen huolisi minua, moniongelmaista, eläkkeelle joutuvaa sairasta ihmistä. Oma tunne-elämäni tappelee kahden välillä: joko hyväksyn sen että pysyn yksin koko elämäni ja erakoidun täydellisesti muista tai suuntaisin tuntemattomaan. Haluaisin eniten ammatin ja työn jotta saisin aikani paremmin kulumaan. Muttei siihen ole mahdollisuutta. Uskon että mielenterveydelliset ongelmat johtuvat menneisyydestäni ja ne korjautuisivat lyhyessä ajassa kun elämä menisi mallilleen, mutta talouden puolen velvoitteet ovat pakottamassa ottamaan sen pienimmänkin rahan jonka saan.

        Koulukiusaamisen jäljet on minussa edelleen. En uskalla laittaa treffiprofiilia tai muihinkaan sosiaalisiin palveluihin tietoja itsestäni koska en halua olla missään kontaktissa vanhoihin koulututtuihini. Mutta koska kaikki rahat menevät talon kustannuksiin ja omaan elämiseen niin en voi etsiä seuraa mitään muutakaan väylää pitkin. En myöskään enää voi luottaa lääkäreihin enkä lähipiirin ihmisiin koska he ovat niin monesti pettäneet minut. En myöskään halua enää joutua pettymään toisten ihmisten taholta, se veisi luottamukseni niihin vähäisiinkin asioihin joihin olen luottanut. Pelkään sitäkin että joku tunnistaa minut tästä tekstistä, en haluaisi niin tapahtuvan, mutta se on mahdollista. Omat pelkoni ja ennakkoluuloni on perua koulukiusaamisesta ja perheen sisäisen luottamuksen menetyksestä. Sekin voinee vaikuttaa että yhdessä vaiheessa elämässäni olen kuolettanut kaikki tunteeni. Olen nähnyt kaikenlaista, mikään paha tapahtuma ei ole niin paha ettenkö pystyisi kestämään sitä ilman että ilmekkään minulla värähtäisi. Osittain tämäkin lienee mielenterveydellisten ongelmien syynä, ja ehkä se on myös hankala este minulle tulevaisuudessa. Minun korvissa ja silmissä tv-ohjelmat ja radion musiikki kuulostaa kaikki samalta, se ei säväytä millään lailla. Kaikki on pelkkää samaista yhtenäistä virtaa. Onneksi vielä cd-levyillä olevat eri musiikkilajit on piristämässä arkeani. Kun minulla on masentavampaa niin kuuntelen klassista musiikkia, paremmalla päivällä kuuntelen uutuuslevyjä ja niitä joihin olen jäänyt koukkuun. Kaikista mieluiten katselen ikkunasta ulos kun linnut ja oravat käyvät syömässä ruokaa, kun sataa tihuttaa vettä tai alas leijailee lunta taikka kun on komea iltarusko. Lämmin kesätuuli tuntuu hyvältä ja kylmä talviviima piristää kummasti väsyneenä ollessa. Kukkien hoitaminen ja puutarhassa ajan viettäminen on suurin positiivinen juttu mun elämässäni. Myöskin uutiset seuraan tarkasti maailmalta realistisessa valossa siksi koska en halua nähdä kun toisilla on hauskaa kavereiden kesken. Se satuttaa liikaa.

        Aloittajalle sanoisin ettei kirja voi antaa mitään muuta kuin raakaa tietoa. Kirjassa on sanoja, joita ei ole kyetty kirjoittamaan sellaisiksi jotta se säväyttäsi kaikkia lukijoitaan samalla tavalla. Keskustelun puute on suurin ongelma. Minulla se jäi monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi saamatta ja nyt minä maksan siitä henkilökohtaisesti kovan hinnan, sekä myös veronmaksajat maksavat siitä.


      • Yksi pienimmistä

        Tyttöjen vaikeuksista en tiedä mitään,koska satun olemaan mies.Itselläni on kyllä 1 tyttö 36v,jolla on 2poikaa 4 ja5. Tytölle aioin piankin pitää puheen siitä,että pojille on kerrottava kaaikki niin kuin ne on.Itse synnyin maalla ja kävin lehmänastutusreissulilla mukana ja koirat näin nalkissa.

        Siitä huolimati meidän perheessä elettiin niin hilaisesti näissä asioissa että ensimmäinen itkuni pippelin kanssa tuli jo n.5v kun esinahka luiskahti mutterin päältä pois ja alkoi pullottaa.Äiti piti hakea apuun,muttei hän muuta kuin nykäisi nappulan turvaan ja sanoi"eihän sitä tarvii näplätä" Mitään en oppinut.Sitten noin 10v alkoi kummasti kkihottaa kiivetä ohuehkoihin lettiin,kun se tuntui niin jännältä pippelissä. Aika pian sen jälkeen alkoikin tulla"mätää"pippelin päästä ja alkoi kai se tunnettu alshousujen väritys ;takaa ruskeat ja edestä keltaiset.Joskus samoihin aikoihin koulukaveri kysyi viekkaana"minkaäs aikaan sinä pane maata iltaisin" kuultuaan vastauksen hän ihmeekseni hekotteli koko koulumatkan. Ei meillä puhuttu tuollaisista mitään,mielestäni olisi saanut puhua oni turha mietintä olisi jäänyt vällin,meitä oli sentään 4 veljestä. Siinä koulussa,jossa tuon ajan elin en TODELLAKAAN olisi halunnut saade seksuaalivalistusta.Koska kylän Ainoa muista selkeästi eroittuva Homo oli koulumme johtajaopettaja.Sitä"valistusta hän alkoi antaa sitten yhksityisesti kun koulu loppui.15v Houkutteli edellisentalven oppilaitaan asuntoonsa viinan ja tupakan voimalla ja järjesti sitten vehkeiden mittauskilpailuja yms. hänen asiaansa kuuluvia. Itse en ollut siellä näkemässä mutta ne joita viina veti olivat ja välittivät tietenkin tiedot muille lapsille.Aikuisille kertomisen hän eliminoi pelottelemalla viinanjuonninpaljastuksella.

        Että sellaista meillä täällä Asikkalan Viitailan sivukoululla,joka jumalankiitos on jo lopetettu ja myyty venäläisille.


      • kanssakulkijasi
        jäänen yksin kirjoitti:

        Omalla kohdallani asiat ovat huonommalla mallilla. Olen 21v. mies joka ei tunne omasta seksuaalisuudestaan tai kehostaan sen enempää kuin koskaan ennenkään. Syyt tähän: Isä ei kuulunut perheeseeni koskaan ja äitini kuoli ollessani 12 vuotias. Koulussa olin aina koulukiusattu ja jäin äidin vanhempien sisarusten huollettavaksi. Äitini yritti kyllä neuvoa ja opastaa seksuaalisuudessa ja seksissä minua nuorena mutta olin silloin vielä liian nuori. Sittemmin äitini kuoleman jälkeen seksistä ja seksuaalisuudesta ei ole saanut puhua. Äitini sisar ei koskaan ole kyennyt hyväksymään lapsia ja niinpä rakkaus, perhe ja seksuaalisuus on täydellisesti olleet kiellettyjä asioita. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista yläasteen päättymisestä asti , en ole voinut kouluttautua näiden ongelmien (lievä autismi ja koulukiusaaminen) ja olen joutumassa piakkoin eläkkeelle. Syyt johtuvat tunnepuolen ristiriidoista. Olen kylläkin itsenäinen aikuinen joka saa päättää itse asioistani, mutta ongelmana on äitini aikoinaan tekemien talokauppojen papereissa, joissa yksi äitini sisarista on luopunut omistusosuudestaan ikuista asumisoikeutta vastaan. Sittemmin perin asunnon ja näin ollen olen sidottu kotiini. Kaikki rahat menevät asumiseen, kavereita ei ole, olen pääasiassa vain yksin.

        Vuosi sitten selailin nettitreffien profiileja. Siellä oli yksi mielenkiintoinen tyttö joka vaikutti mukavalta. Myöhemmin profiili on kylläkin poistunut mutta se avasi silmäni sille että kuinka yksinäinen olen. Olen alkanut tutustua omaan kehooni ja seksuaalisuuteeni mutta olen liian monien ongelmien edessä. Minulle on selvinnyt jo se että omassa seksuaalisuudessani on isompia ongelmia joita pitäisi selvittää, toiseksi ongelmiksini nousee perheen hyväksynnän puute ja kolmanneksi se ettei kukaan normaali nainen huolisi minua, moniongelmaista, eläkkeelle joutuvaa sairasta ihmistä. Oma tunne-elämäni tappelee kahden välillä: joko hyväksyn sen että pysyn yksin koko elämäni ja erakoidun täydellisesti muista tai suuntaisin tuntemattomaan. Haluaisin eniten ammatin ja työn jotta saisin aikani paremmin kulumaan. Muttei siihen ole mahdollisuutta. Uskon että mielenterveydelliset ongelmat johtuvat menneisyydestäni ja ne korjautuisivat lyhyessä ajassa kun elämä menisi mallilleen, mutta talouden puolen velvoitteet ovat pakottamassa ottamaan sen pienimmänkin rahan jonka saan.

        Koulukiusaamisen jäljet on minussa edelleen. En uskalla laittaa treffiprofiilia tai muihinkaan sosiaalisiin palveluihin tietoja itsestäni koska en halua olla missään kontaktissa vanhoihin koulututtuihini. Mutta koska kaikki rahat menevät talon kustannuksiin ja omaan elämiseen niin en voi etsiä seuraa mitään muutakaan väylää pitkin. En myöskään enää voi luottaa lääkäreihin enkä lähipiirin ihmisiin koska he ovat niin monesti pettäneet minut. En myöskään halua enää joutua pettymään toisten ihmisten taholta, se veisi luottamukseni niihin vähäisiinkin asioihin joihin olen luottanut. Pelkään sitäkin että joku tunnistaa minut tästä tekstistä, en haluaisi niin tapahtuvan, mutta se on mahdollista. Omat pelkoni ja ennakkoluuloni on perua koulukiusaamisesta ja perheen sisäisen luottamuksen menetyksestä. Sekin voinee vaikuttaa että yhdessä vaiheessa elämässäni olen kuolettanut kaikki tunteeni. Olen nähnyt kaikenlaista, mikään paha tapahtuma ei ole niin paha ettenkö pystyisi kestämään sitä ilman että ilmekkään minulla värähtäisi. Osittain tämäkin lienee mielenterveydellisten ongelmien syynä, ja ehkä se on myös hankala este minulle tulevaisuudessa. Minun korvissa ja silmissä tv-ohjelmat ja radion musiikki kuulostaa kaikki samalta, se ei säväytä millään lailla. Kaikki on pelkkää samaista yhtenäistä virtaa. Onneksi vielä cd-levyillä olevat eri musiikkilajit on piristämässä arkeani. Kun minulla on masentavampaa niin kuuntelen klassista musiikkia, paremmalla päivällä kuuntelen uutuuslevyjä ja niitä joihin olen jäänyt koukkuun. Kaikista mieluiten katselen ikkunasta ulos kun linnut ja oravat käyvät syömässä ruokaa, kun sataa tihuttaa vettä tai alas leijailee lunta taikka kun on komea iltarusko. Lämmin kesätuuli tuntuu hyvältä ja kylmä talviviima piristää kummasti väsyneenä ollessa. Kukkien hoitaminen ja puutarhassa ajan viettäminen on suurin positiivinen juttu mun elämässäni. Myöskin uutiset seuraan tarkasti maailmalta realistisessa valossa siksi koska en halua nähdä kun toisilla on hauskaa kavereiden kesken. Se satuttaa liikaa.

        Aloittajalle sanoisin ettei kirja voi antaa mitään muuta kuin raakaa tietoa. Kirjassa on sanoja, joita ei ole kyetty kirjoittamaan sellaisiksi jotta se säväyttäsi kaikkia lukijoitaan samalla tavalla. Keskustelun puute on suurin ongelma. Minulla se jäi monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi saamatta ja nyt minä maksan siitä henkilökohtaisesti kovan hinnan, sekä myös veronmaksajat maksavat siitä.

        Kirjoituksesi on HIENO, upea!!! Olet todella, todella älykäs siis ihan huippua ja muutenkin fiksu nuorimies! Traumoihin erikoistunut terapeutti voi auttaa sinua, sitä pitää etsiä. Toinen asia joka voi onnistua nopeammin ja paremmin SPR - ystäväpalvelu, ota yhteys SPR:ään ja kerro siellä tuo mitä kirjoiti niin he voivat etsiä sinulle sopivan elämää kokeneen miehen ja/tai naisen jonka kanssa voit käydä tunteitasi ja tutustua TODELLISEEN itseesi.

        Olet jo löytänyt monta upeaa tapaa rentoutua "hoitaa" itseäsi: musiikki, puutarha, eläimet ja luonto! Olet oivaltanut jo tärkeimmän KESKUSTELUN, nyt vain rohkeasti omien voimien ja mieltymysten mukaan etsit ihmisiä jotka voivat keskustella kanssasi rehellisesti ja avoimesti tukien sinua kun etsit itseäsi minuuttasi.

        Toivon, että löydät ROHKEUDEN muuttaa suhtautumisen itseesi ja kanssaihmisiisi se on sitä aikuiseksi kasvamista. Tärkeintä on ymmärtää, että kaikki ihmiset ovat epätäydellisiä, hyväksyä se. Se ei ole helppoa koska se on sinun suojasi, et voi halua tai uskalla tuntea koska se sattuu, mutta ilman tunteita, järjellä ei voi elää!!! Ilman rakkautta ihminen kuolee ja ilman tunteita rakautta ei opi tuntemaan!

        Sinä voit RAKASTAA itseäsi, sitä hämmentynyttä, yksinäistä herkkää nuorukaista, joka olet. Sisälläsi on paljon kaunista ja hyvää valtavasti rakkautta annettavaksi! Ensin anna se kaikki itsellesi, kodillesi, puutarhallesi, kaikelle sille mikä vahvistaa tuon hyvän kokemista, sillä kaikella on tarkoituksensa, kiusaamisellakin. Se voi olla suurin aarteesi, kirkkain jalokivesi jonain päivänä. Meille annetaan asiat ja ihmiset kun olemme siihen valmiita.

        Olet rakkaus, uskot sen tai vaikka vain haluat uskoa se riittää. Sinulla on varmasti vielä paljon ystäviä, ihmisiä joiden kanssa jakaa niin hyvät kuin pahatkin asiat ja perhe. Sinusta kasvaa ihana mies ja isä, älä menetä uskoasi siihen koskaan. Taivaan Isä näkee sinut ja tarpeesi asiat ja ihmiset tulevat elämäämme kun niiden aika on, meidän on vain tehtävä oma osuutemme rehellisesti, rakastaeb ja ilolla-

        Siunausta matkallesi.


      • w.c.fields
        jäänen yksin kirjoitti:

        Omalla kohdallani asiat ovat huonommalla mallilla. Olen 21v. mies joka ei tunne omasta seksuaalisuudestaan tai kehostaan sen enempää kuin koskaan ennenkään. Syyt tähän: Isä ei kuulunut perheeseeni koskaan ja äitini kuoli ollessani 12 vuotias. Koulussa olin aina koulukiusattu ja jäin äidin vanhempien sisarusten huollettavaksi. Äitini yritti kyllä neuvoa ja opastaa seksuaalisuudessa ja seksissä minua nuorena mutta olin silloin vielä liian nuori. Sittemmin äitini kuoleman jälkeen seksistä ja seksuaalisuudesta ei ole saanut puhua. Äitini sisar ei koskaan ole kyennyt hyväksymään lapsia ja niinpä rakkaus, perhe ja seksuaalisuus on täydellisesti olleet kiellettyjä asioita. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista yläasteen päättymisestä asti , en ole voinut kouluttautua näiden ongelmien (lievä autismi ja koulukiusaaminen) ja olen joutumassa piakkoin eläkkeelle. Syyt johtuvat tunnepuolen ristiriidoista. Olen kylläkin itsenäinen aikuinen joka saa päättää itse asioistani, mutta ongelmana on äitini aikoinaan tekemien talokauppojen papereissa, joissa yksi äitini sisarista on luopunut omistusosuudestaan ikuista asumisoikeutta vastaan. Sittemmin perin asunnon ja näin ollen olen sidottu kotiini. Kaikki rahat menevät asumiseen, kavereita ei ole, olen pääasiassa vain yksin.

        Vuosi sitten selailin nettitreffien profiileja. Siellä oli yksi mielenkiintoinen tyttö joka vaikutti mukavalta. Myöhemmin profiili on kylläkin poistunut mutta se avasi silmäni sille että kuinka yksinäinen olen. Olen alkanut tutustua omaan kehooni ja seksuaalisuuteeni mutta olen liian monien ongelmien edessä. Minulle on selvinnyt jo se että omassa seksuaalisuudessani on isompia ongelmia joita pitäisi selvittää, toiseksi ongelmiksini nousee perheen hyväksynnän puute ja kolmanneksi se ettei kukaan normaali nainen huolisi minua, moniongelmaista, eläkkeelle joutuvaa sairasta ihmistä. Oma tunne-elämäni tappelee kahden välillä: joko hyväksyn sen että pysyn yksin koko elämäni ja erakoidun täydellisesti muista tai suuntaisin tuntemattomaan. Haluaisin eniten ammatin ja työn jotta saisin aikani paremmin kulumaan. Muttei siihen ole mahdollisuutta. Uskon että mielenterveydelliset ongelmat johtuvat menneisyydestäni ja ne korjautuisivat lyhyessä ajassa kun elämä menisi mallilleen, mutta talouden puolen velvoitteet ovat pakottamassa ottamaan sen pienimmänkin rahan jonka saan.

        Koulukiusaamisen jäljet on minussa edelleen. En uskalla laittaa treffiprofiilia tai muihinkaan sosiaalisiin palveluihin tietoja itsestäni koska en halua olla missään kontaktissa vanhoihin koulututtuihini. Mutta koska kaikki rahat menevät talon kustannuksiin ja omaan elämiseen niin en voi etsiä seuraa mitään muutakaan väylää pitkin. En myöskään enää voi luottaa lääkäreihin enkä lähipiirin ihmisiin koska he ovat niin monesti pettäneet minut. En myöskään halua enää joutua pettymään toisten ihmisten taholta, se veisi luottamukseni niihin vähäisiinkin asioihin joihin olen luottanut. Pelkään sitäkin että joku tunnistaa minut tästä tekstistä, en haluaisi niin tapahtuvan, mutta se on mahdollista. Omat pelkoni ja ennakkoluuloni on perua koulukiusaamisesta ja perheen sisäisen luottamuksen menetyksestä. Sekin voinee vaikuttaa että yhdessä vaiheessa elämässäni olen kuolettanut kaikki tunteeni. Olen nähnyt kaikenlaista, mikään paha tapahtuma ei ole niin paha ettenkö pystyisi kestämään sitä ilman että ilmekkään minulla värähtäisi. Osittain tämäkin lienee mielenterveydellisten ongelmien syynä, ja ehkä se on myös hankala este minulle tulevaisuudessa. Minun korvissa ja silmissä tv-ohjelmat ja radion musiikki kuulostaa kaikki samalta, se ei säväytä millään lailla. Kaikki on pelkkää samaista yhtenäistä virtaa. Onneksi vielä cd-levyillä olevat eri musiikkilajit on piristämässä arkeani. Kun minulla on masentavampaa niin kuuntelen klassista musiikkia, paremmalla päivällä kuuntelen uutuuslevyjä ja niitä joihin olen jäänyt koukkuun. Kaikista mieluiten katselen ikkunasta ulos kun linnut ja oravat käyvät syömässä ruokaa, kun sataa tihuttaa vettä tai alas leijailee lunta taikka kun on komea iltarusko. Lämmin kesätuuli tuntuu hyvältä ja kylmä talviviima piristää kummasti väsyneenä ollessa. Kukkien hoitaminen ja puutarhassa ajan viettäminen on suurin positiivinen juttu mun elämässäni. Myöskin uutiset seuraan tarkasti maailmalta realistisessa valossa siksi koska en halua nähdä kun toisilla on hauskaa kavereiden kesken. Se satuttaa liikaa.

        Aloittajalle sanoisin ettei kirja voi antaa mitään muuta kuin raakaa tietoa. Kirjassa on sanoja, joita ei ole kyetty kirjoittamaan sellaisiksi jotta se säväyttäsi kaikkia lukijoitaan samalla tavalla. Keskustelun puute on suurin ongelma. Minulla se jäi monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi saamatta ja nyt minä maksan siitä henkilökohtaisesti kovan hinnan, sekä myös veronmaksajat maksavat siitä.

        Ajatteletko että jos tietäisit seksuaalisuudesta olisit nyt sitten paremmassa tilanteessa. Ajattelisit muka tärkeämpiä asioita?
        Mene johonkin harrastustoimintaan mukaan ja tutustu sitä kautta ihmisiin.


      • 16+3
        jäänen yksin kirjoitti:

        Omalla kohdallani asiat ovat huonommalla mallilla. Olen 21v. mies joka ei tunne omasta seksuaalisuudestaan tai kehostaan sen enempää kuin koskaan ennenkään. Syyt tähän: Isä ei kuulunut perheeseeni koskaan ja äitini kuoli ollessani 12 vuotias. Koulussa olin aina koulukiusattu ja jäin äidin vanhempien sisarusten huollettavaksi. Äitini yritti kyllä neuvoa ja opastaa seksuaalisuudessa ja seksissä minua nuorena mutta olin silloin vielä liian nuori. Sittemmin äitini kuoleman jälkeen seksistä ja seksuaalisuudesta ei ole saanut puhua. Äitini sisar ei koskaan ole kyennyt hyväksymään lapsia ja niinpä rakkaus, perhe ja seksuaalisuus on täydellisesti olleet kiellettyjä asioita. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista yläasteen päättymisestä asti , en ole voinut kouluttautua näiden ongelmien (lievä autismi ja koulukiusaaminen) ja olen joutumassa piakkoin eläkkeelle. Syyt johtuvat tunnepuolen ristiriidoista. Olen kylläkin itsenäinen aikuinen joka saa päättää itse asioistani, mutta ongelmana on äitini aikoinaan tekemien talokauppojen papereissa, joissa yksi äitini sisarista on luopunut omistusosuudestaan ikuista asumisoikeutta vastaan. Sittemmin perin asunnon ja näin ollen olen sidottu kotiini. Kaikki rahat menevät asumiseen, kavereita ei ole, olen pääasiassa vain yksin.

        Vuosi sitten selailin nettitreffien profiileja. Siellä oli yksi mielenkiintoinen tyttö joka vaikutti mukavalta. Myöhemmin profiili on kylläkin poistunut mutta se avasi silmäni sille että kuinka yksinäinen olen. Olen alkanut tutustua omaan kehooni ja seksuaalisuuteeni mutta olen liian monien ongelmien edessä. Minulle on selvinnyt jo se että omassa seksuaalisuudessani on isompia ongelmia joita pitäisi selvittää, toiseksi ongelmiksini nousee perheen hyväksynnän puute ja kolmanneksi se ettei kukaan normaali nainen huolisi minua, moniongelmaista, eläkkeelle joutuvaa sairasta ihmistä. Oma tunne-elämäni tappelee kahden välillä: joko hyväksyn sen että pysyn yksin koko elämäni ja erakoidun täydellisesti muista tai suuntaisin tuntemattomaan. Haluaisin eniten ammatin ja työn jotta saisin aikani paremmin kulumaan. Muttei siihen ole mahdollisuutta. Uskon että mielenterveydelliset ongelmat johtuvat menneisyydestäni ja ne korjautuisivat lyhyessä ajassa kun elämä menisi mallilleen, mutta talouden puolen velvoitteet ovat pakottamassa ottamaan sen pienimmänkin rahan jonka saan.

        Koulukiusaamisen jäljet on minussa edelleen. En uskalla laittaa treffiprofiilia tai muihinkaan sosiaalisiin palveluihin tietoja itsestäni koska en halua olla missään kontaktissa vanhoihin koulututtuihini. Mutta koska kaikki rahat menevät talon kustannuksiin ja omaan elämiseen niin en voi etsiä seuraa mitään muutakaan väylää pitkin. En myöskään enää voi luottaa lääkäreihin enkä lähipiirin ihmisiin koska he ovat niin monesti pettäneet minut. En myöskään halua enää joutua pettymään toisten ihmisten taholta, se veisi luottamukseni niihin vähäisiinkin asioihin joihin olen luottanut. Pelkään sitäkin että joku tunnistaa minut tästä tekstistä, en haluaisi niin tapahtuvan, mutta se on mahdollista. Omat pelkoni ja ennakkoluuloni on perua koulukiusaamisesta ja perheen sisäisen luottamuksen menetyksestä. Sekin voinee vaikuttaa että yhdessä vaiheessa elämässäni olen kuolettanut kaikki tunteeni. Olen nähnyt kaikenlaista, mikään paha tapahtuma ei ole niin paha ettenkö pystyisi kestämään sitä ilman että ilmekkään minulla värähtäisi. Osittain tämäkin lienee mielenterveydellisten ongelmien syynä, ja ehkä se on myös hankala este minulle tulevaisuudessa. Minun korvissa ja silmissä tv-ohjelmat ja radion musiikki kuulostaa kaikki samalta, se ei säväytä millään lailla. Kaikki on pelkkää samaista yhtenäistä virtaa. Onneksi vielä cd-levyillä olevat eri musiikkilajit on piristämässä arkeani. Kun minulla on masentavampaa niin kuuntelen klassista musiikkia, paremmalla päivällä kuuntelen uutuuslevyjä ja niitä joihin olen jäänyt koukkuun. Kaikista mieluiten katselen ikkunasta ulos kun linnut ja oravat käyvät syömässä ruokaa, kun sataa tihuttaa vettä tai alas leijailee lunta taikka kun on komea iltarusko. Lämmin kesätuuli tuntuu hyvältä ja kylmä talviviima piristää kummasti väsyneenä ollessa. Kukkien hoitaminen ja puutarhassa ajan viettäminen on suurin positiivinen juttu mun elämässäni. Myöskin uutiset seuraan tarkasti maailmalta realistisessa valossa siksi koska en halua nähdä kun toisilla on hauskaa kavereiden kesken. Se satuttaa liikaa.

        Aloittajalle sanoisin ettei kirja voi antaa mitään muuta kuin raakaa tietoa. Kirjassa on sanoja, joita ei ole kyetty kirjoittamaan sellaisiksi jotta se säväyttäsi kaikkia lukijoitaan samalla tavalla. Keskustelun puute on suurin ongelma. Minulla se jäi monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi saamatta ja nyt minä maksan siitä henkilökohtaisesti kovan hinnan, sekä myös veronmaksajat maksavat siitä.

        että voisit saada apua joltakin terapeutilta. Vaarana on tietysti huono terapeutti. Mutta sellaisen voi vaihtaa, jos ei luota ensimmäiseen. Tärkeintä olisi huomata, että me toiset ihmiset emme ole sinua yhtään parempia. Useilla on suuria ongelmia seksuaalisuutensa kanssa, se on oikea tabu Suomessa. Tutkimusten mukaan suomalaisten seksi on keskimäärin huonoa ja vähäistä. Haluttomuutta on paljon vääränlaisten elämäntapojen ja väärien ruumiinihanteiden seurauksena. Alkoholi on iso ongelma myös.

        Sinulla on kuitenkin erittäin hyviä lohdullisia harrastuksia, puutarha ja lintujen ruokinta. Ala laajentaa sitä, osta vaikka kaukoputki, ala käydä lintutorneissa jne. Voit saada ystäviä sitä kautta, vaikkakin yleensä ovat sinun omaa sukupuoltasi. Voit myös laajentaa musiikkiharrastusta, koska se tuntuu sinulle läheiseltä. Kokeile vaikka klassisen musiikin konsertissa käymistä, vaatii vain siistin vaatekerran. Ei elämä ole pelkästään seksistä kiinni, vaan se on onnistuneena lisäpiriste, johon muilla ei ole sananvaltaa, vaikka itse siinä tyytymättömät yrittävät tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan.

        Omaan kehoon tutustuminen ilman paineita ja pelkoja tai häpeää on myös tärkeää. Meillä on liikaa niitä, jotka kuvittelevat, että miehisyys mitataan kaadettujen naisten määränä ja siitä rehvasteluna. Asia on päinvastoin.


      • jäänen yksin kirjoitti:

        Omalla kohdallani asiat ovat huonommalla mallilla. Olen 21v. mies joka ei tunne omasta seksuaalisuudestaan tai kehostaan sen enempää kuin koskaan ennenkään. Syyt tähän: Isä ei kuulunut perheeseeni koskaan ja äitini kuoli ollessani 12 vuotias. Koulussa olin aina koulukiusattu ja jäin äidin vanhempien sisarusten huollettavaksi. Äitini yritti kyllä neuvoa ja opastaa seksuaalisuudessa ja seksissä minua nuorena mutta olin silloin vielä liian nuori. Sittemmin äitini kuoleman jälkeen seksistä ja seksuaalisuudesta ei ole saanut puhua. Äitini sisar ei koskaan ole kyennyt hyväksymään lapsia ja niinpä rakkaus, perhe ja seksuaalisuus on täydellisesti olleet kiellettyjä asioita. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista yläasteen päättymisestä asti , en ole voinut kouluttautua näiden ongelmien (lievä autismi ja koulukiusaaminen) ja olen joutumassa piakkoin eläkkeelle. Syyt johtuvat tunnepuolen ristiriidoista. Olen kylläkin itsenäinen aikuinen joka saa päättää itse asioistani, mutta ongelmana on äitini aikoinaan tekemien talokauppojen papereissa, joissa yksi äitini sisarista on luopunut omistusosuudestaan ikuista asumisoikeutta vastaan. Sittemmin perin asunnon ja näin ollen olen sidottu kotiini. Kaikki rahat menevät asumiseen, kavereita ei ole, olen pääasiassa vain yksin.

        Vuosi sitten selailin nettitreffien profiileja. Siellä oli yksi mielenkiintoinen tyttö joka vaikutti mukavalta. Myöhemmin profiili on kylläkin poistunut mutta se avasi silmäni sille että kuinka yksinäinen olen. Olen alkanut tutustua omaan kehooni ja seksuaalisuuteeni mutta olen liian monien ongelmien edessä. Minulle on selvinnyt jo se että omassa seksuaalisuudessani on isompia ongelmia joita pitäisi selvittää, toiseksi ongelmiksini nousee perheen hyväksynnän puute ja kolmanneksi se ettei kukaan normaali nainen huolisi minua, moniongelmaista, eläkkeelle joutuvaa sairasta ihmistä. Oma tunne-elämäni tappelee kahden välillä: joko hyväksyn sen että pysyn yksin koko elämäni ja erakoidun täydellisesti muista tai suuntaisin tuntemattomaan. Haluaisin eniten ammatin ja työn jotta saisin aikani paremmin kulumaan. Muttei siihen ole mahdollisuutta. Uskon että mielenterveydelliset ongelmat johtuvat menneisyydestäni ja ne korjautuisivat lyhyessä ajassa kun elämä menisi mallilleen, mutta talouden puolen velvoitteet ovat pakottamassa ottamaan sen pienimmänkin rahan jonka saan.

        Koulukiusaamisen jäljet on minussa edelleen. En uskalla laittaa treffiprofiilia tai muihinkaan sosiaalisiin palveluihin tietoja itsestäni koska en halua olla missään kontaktissa vanhoihin koulututtuihini. Mutta koska kaikki rahat menevät talon kustannuksiin ja omaan elämiseen niin en voi etsiä seuraa mitään muutakaan väylää pitkin. En myöskään enää voi luottaa lääkäreihin enkä lähipiirin ihmisiin koska he ovat niin monesti pettäneet minut. En myöskään halua enää joutua pettymään toisten ihmisten taholta, se veisi luottamukseni niihin vähäisiinkin asioihin joihin olen luottanut. Pelkään sitäkin että joku tunnistaa minut tästä tekstistä, en haluaisi niin tapahtuvan, mutta se on mahdollista. Omat pelkoni ja ennakkoluuloni on perua koulukiusaamisesta ja perheen sisäisen luottamuksen menetyksestä. Sekin voinee vaikuttaa että yhdessä vaiheessa elämässäni olen kuolettanut kaikki tunteeni. Olen nähnyt kaikenlaista, mikään paha tapahtuma ei ole niin paha ettenkö pystyisi kestämään sitä ilman että ilmekkään minulla värähtäisi. Osittain tämäkin lienee mielenterveydellisten ongelmien syynä, ja ehkä se on myös hankala este minulle tulevaisuudessa. Minun korvissa ja silmissä tv-ohjelmat ja radion musiikki kuulostaa kaikki samalta, se ei säväytä millään lailla. Kaikki on pelkkää samaista yhtenäistä virtaa. Onneksi vielä cd-levyillä olevat eri musiikkilajit on piristämässä arkeani. Kun minulla on masentavampaa niin kuuntelen klassista musiikkia, paremmalla päivällä kuuntelen uutuuslevyjä ja niitä joihin olen jäänyt koukkuun. Kaikista mieluiten katselen ikkunasta ulos kun linnut ja oravat käyvät syömässä ruokaa, kun sataa tihuttaa vettä tai alas leijailee lunta taikka kun on komea iltarusko. Lämmin kesätuuli tuntuu hyvältä ja kylmä talviviima piristää kummasti väsyneenä ollessa. Kukkien hoitaminen ja puutarhassa ajan viettäminen on suurin positiivinen juttu mun elämässäni. Myöskin uutiset seuraan tarkasti maailmalta realistisessa valossa siksi koska en halua nähdä kun toisilla on hauskaa kavereiden kesken. Se satuttaa liikaa.

        Aloittajalle sanoisin ettei kirja voi antaa mitään muuta kuin raakaa tietoa. Kirjassa on sanoja, joita ei ole kyetty kirjoittamaan sellaisiksi jotta se säväyttäsi kaikkia lukijoitaan samalla tavalla. Keskustelun puute on suurin ongelma. Minulla se jäi monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi saamatta ja nyt minä maksan siitä henkilökohtaisesti kovan hinnan, sekä myös veronmaksajat maksavat siitä.

        Surullinen tarina, mutta sitä miten se liittyy seksuaaliseen kasvatukseen, en nää yhteyttä. Aika sokea tulee olla tässä maailmassa jos seksistä ja seksuaalisuudesta puhuminen on välttämättömyys. Tietysti ihmiset on erilaisia, eikä kaikki mene minun nokan mukaan.

        ps. Elämässä kaikki on loppujen lopuksi kiinni sinusta itsestäsi. Hienoa että tiedostat ongelmasi, mutta tiedän että pystyt myös tarttumaan niihin. Terveisin entinen yksinäinen ystävätön nörtti joka ei pystynyt edes katsomaan vastakkaista sukupuolta silmiin, joka ei saanut mitään aikaan ja itsetunto oli nollissa. Jossain vaiheessa koin jonkunnäköisen valaistumisen ja käänsin elämänasenteeni ja suhtautumiseni kaikkeen, kohtasin ongelmani, hankin harrastuksia, kesätöitä, ystäviä ja aivan järjettömän suuren kaveripiirin, otin henkilökohtaisia tavoitteita ja nyt katson hymyillen tulevaisuuteen. Ainiin, ja minullakaan ei ole ollut koskaan isähahmoa. Isä kyllä on, mutta hän on vähän erikoistapaus, jonka kanssa ei voi puhua. Kertaakaan nuoruuteni aikana ei olla mistään vakavasta asiasta puhuttu, sanottu anteeksi tai sovittu riitaa. Niistä vain ei puhuta. Sain myös tietää äidiltä etten ole hänen biologinen poikansa. Siitä en tiedä tietääkö isäni että tiedän, mutta itse ei hän ole ottanut eikä koskaan tule ottamaankaa aiheeksi.


      • Selvittiin silti ?
        Yksi pienimmistä kirjoitti:

        Tyttöjen vaikeuksista en tiedä mitään,koska satun olemaan mies.Itselläni on kyllä 1 tyttö 36v,jolla on 2poikaa 4 ja5. Tytölle aioin piankin pitää puheen siitä,että pojille on kerrottava kaaikki niin kuin ne on.Itse synnyin maalla ja kävin lehmänastutusreissulilla mukana ja koirat näin nalkissa.

        Siitä huolimati meidän perheessä elettiin niin hilaisesti näissä asioissa että ensimmäinen itkuni pippelin kanssa tuli jo n.5v kun esinahka luiskahti mutterin päältä pois ja alkoi pullottaa.Äiti piti hakea apuun,muttei hän muuta kuin nykäisi nappulan turvaan ja sanoi"eihän sitä tarvii näplätä" Mitään en oppinut.Sitten noin 10v alkoi kummasti kkihottaa kiivetä ohuehkoihin lettiin,kun se tuntui niin jännältä pippelissä. Aika pian sen jälkeen alkoikin tulla"mätää"pippelin päästä ja alkoi kai se tunnettu alshousujen väritys ;takaa ruskeat ja edestä keltaiset.Joskus samoihin aikoihin koulukaveri kysyi viekkaana"minkaäs aikaan sinä pane maata iltaisin" kuultuaan vastauksen hän ihmeekseni hekotteli koko koulumatkan. Ei meillä puhuttu tuollaisista mitään,mielestäni olisi saanut puhua oni turha mietintä olisi jäänyt vällin,meitä oli sentään 4 veljestä. Siinä koulussa,jossa tuon ajan elin en TODELLAKAAN olisi halunnut saade seksuaalivalistusta.Koska kylän Ainoa muista selkeästi eroittuva Homo oli koulumme johtajaopettaja.Sitä"valistusta hän alkoi antaa sitten yhksityisesti kun koulu loppui.15v Houkutteli edellisentalven oppilaitaan asuntoonsa viinan ja tupakan voimalla ja järjesti sitten vehkeiden mittauskilpailuja yms. hänen asiaansa kuuluvia. Itse en ollut siellä näkemässä mutta ne joita viina veti olivat ja välittivät tietenkin tiedot muille lapsille.Aikuisille kertomisen hän eliminoi pelottelemalla viinanjuonninpaljastuksella.

        Että sellaista meillä täällä Asikkalan Viitailan sivukoululla,joka jumalankiitos on jo lopetettu ja myyty venäläisille.

        Jooo-o, olet oikein oivaltanut asiainlaidan; ennen nämä asiat vaiettiin kuoliaiksi. Onneksi enää tänä päivänä ei pelata samanlaisilla ennenaikaisilla piilotteluelkeillä. Lapsista kasvaa terveempiä, fiksumpia ja täysjärkisempiä kun he saavat tietää kaikista elämän ja maailman asioista sopivissa kohdissa ikää, oikein annosteltuina paloina. Rehellisyys, aitous, oikeellisuus, lämpö ja ymmärrys ovat tarjoilutavat.


      • viisash

        Tuossa ensimmäisessä vastauksessa kiteytyy aika hyvin homman nimi. Älä ala hössöttämään seksiasioista varsinkin kun poika on vasta 12v. (hei haloo, monet leikkii tossa iässä vielä leegoilla). Taitaa olla erotiikka-media sekoittanut äitykänkin pään, kun luulee että seksiasiat kuuluvat noin nuoren lapsen elämään.

        Varmaan vuonna 2020 kondomin laitto opetetaan jo eskarissa.


      • ...
        viisash kirjoitti:

        Tuossa ensimmäisessä vastauksessa kiteytyy aika hyvin homman nimi. Älä ala hössöttämään seksiasioista varsinkin kun poika on vasta 12v. (hei haloo, monet leikkii tossa iässä vielä leegoilla). Taitaa olla erotiikka-media sekoittanut äitykänkin pään, kun luulee että seksiasiat kuuluvat noin nuoren lapsen elämään.

        Varmaan vuonna 2020 kondomin laitto opetetaan jo eskarissa.

        Kyllä se tuossa iässä alkaa olla jo ajankohtaista. Varsinkaan kun kyse ei ole pelkästä seksistä vaan myös seksuaalisesta kasvusta. Tuossa iässähän niitä muutoksia alkaa tapahtua pikkuhiljaa. Johan se asia ala-asteen loppupäässä otetaan koulussakin esiin.


      • taina100

        Pakko kommentoida tätä näinkin monen vuoden jälkeen. Ei todellakaan kerrota koulussa ja se mitä kerrotaan kakarat tirskuu ja nauraa. Olen netissä itsekin etsimässä kirjoja nuorelle 14 vuotiaalle pojalle. Paljon ja avoimesti puhumme asioista mutta hän häpeilee asiaa ja on varmasti omassa rauhassa mukava lukea asiaoita käsitelleviä asioita. Ko.kommentoija on asiasta täysin väärässä.


    • 4X äiti

      Kaikki mitä ikinä olet halunnut tietää seksistä, muttet ole kehdannut kysyä.

      Jotenkin noin oli kirjan nimi jonka itse aikanaan ostin omille lapsilleni.

      • neljän äitee

        On samantyylinen, ei ihan uusi kirja, mutta kertoo paljon myös muusta murrosikäisen kehityksestä, joku ns. tietokirja se on.


    • Sourcreamy

      Siis hetkinen nyt. Vanhempana ajattelit sitten iskeä lapselle kirjan kouraan periaatteella "lue tästä ja opi"? Siis mikä helvetti nykyajan vanhempia oikein vaivaa? Jos kirjoja ja sitä "itseopiskelua" halutaan, niin sitä saa jo aivan tarpeeksi koulussa. Pari hassua tuntia seksuaalivalistusta, ja toiset pari hassua tuntia biologiaa. Loput selvitetäänkin ominpäin. Joskus varsin kohtalokkain seurauksin, valitettavasti.

      Sanot jo itse, että pientä keskustelua on asian tiimoilta käyty. Miksi et siis jatka samaa rataa? Onhan se kiusallista ja onhan se noloa, hyvänen aika varsinkin sille lapselle (varsinkin pojalle), mutta tarkoittaako se sitä, että asialta pitäisi piiloutua kirjan taakse? Sinähän tässä olet se aikuinen ja vanhempi.

      Riippuen siitä, millainen jälkikasvusi on henkisellä tasolla ( onko seksi tosiaan jo ajankohtainen asia, vai onko vielä "lapsi" ) niin kohtaa asia sen mukaan. Jotkut 12 vuotiaat juovat jo alkoholia, polttavat tupakkaa ja kyllä, harrastavat jopa seksiä ( varsinkin tytöt ) kun taas toiset leikkivät vielä ns. pihaleikkejä ja ovat vielä täysin "tietämättömiä". Pistän tuon lainausmerkkeihin, koska seksiä tuputetaan jokahelvetin tuutista nykypäivänä, joten jollei lapsi ole tynnyrissä kasvatettu, niin taatusti tietää jo jotakin. Tai ainakin luulee tietävänsä.

      Pitämällä yllä avointa ja asiallista keskustelua aiheesta, ja antamalla lapsen ymmärtää, että voi ja saa puhua asioista sitten kun itsestään siltä tuntuu, on mielestäni se oikea ratkaisu. Huomioiden tässä vielä sen, että asia koskee molempia vanhempia, niin äitiä kuin isääkin. Ja tosiaan myös huomioiden lapsen oma kehitys, sekä ympäristö. On aivan eri asia olla 12 vuotias vaikka jossain pikkukylässä keskellä metsää, kun esim. suuremmassa kaupungissa, jossa lapset "seurustelevat" jo päiväkoti-ikäisinä.

      Joten aloittajalle vielä... Ehkä sinun kannattaisi ennemmin hommata itsellesi hyvä kirja siitä, miten puhua ja kohdata seksuaalisuus lapsen/teinin kanssa, kuin se, että lapsellesi sen kirjan ostat?

      • banskutin

        Pitääkö kaikki opettaa puhumalla :D eikö oppia voi myös lukemalla, kokemalla? Miksei kirjasta saa lukea tietoa, onko se jotenkin epäsuotuisaa? Tai siis mitä pahaa on jos oppii lukemalla asioita? ihmettelen vaan.


      • Turha kiroilla

        Kiroilu teki tästä vastauksesta arvottoman.


    • younglady

      Eli joistakin nuorten kirjastoista saa aivan varmasti sellaisen kuin kroppa ja koppa. (se on hieman huumoripitoinen :D)

    • gachaization

      Kutosluokalla ekaa kertaa koulussa puhuttiin näistä asioista.
      Ja niiden asioiden jauhaminen jatkui vielä pitkään yläasteella.
      Että jo koulussa ne asiat tulee täysin selviksi. Mulle vanhemmat ei kai koskaan mitään höpöttäny, kavereilta niitä juttuja sitten kuulin ala-asteen kolmosluokalta lähtien.

      Ite oon sitä mieltä että parempi niin että koulussa terveystiedon opettajat ja terveydenhoitajat keskustelevat asioista koko luokan kanssa yhdessä. Jos vanhempien kanssa siitä rupeaa lätisemään niin kyllä musta ois se tilanne tuntunu aika vaikealta ja hankalalta.

    • Nimmerlooku

      Lapset tietävät jo 9 vuotiaana mitä tarkoittaa seksi, jätä kertomatta sillä se on pojallesi nolo asia.
      Kyllä hän jo 12 vuotiaana tietää mitä se tarkoittaa, sillä siinä iässä luokkatoverit huutelevat kaikenlaista siitä asiasta. Ja noin 5lk opetetaan jo jotakin seksistä!

      • mikko_n_75

        > Lapset tietävät jo 9 vuotiaana mitä tarkoittaa seksi, jätä kertomatta sillä se on pojallesi nolo asia.
        > Kyllä hän jo 12 vuotiaana tietää mitä se tarkoittaa, sillä siinä iässä luokkatoverit huutelevat kaikenlaista
        > siitä asiasta.

        Kaikki "välituntitiedot" seksistä eivät välttämättä ole oikeellisia. Muistan itse hyvin, että ala-asteella poikien puheissa risteili vääriä käsityksiä esimerkiksi kondomeista, homoseksuaalisuudesta tai "käteenvedosta". Luulin esimerkiksi itse jossakin vaiheessa kondomia viljalajiksi ja että Loimaan viljavarasto olisi niitä/sitä täynnä. Homoseksuaalisuus-termistä monet eivät tietäneet joko lainkaan, mitä se tarkoittaa tai sekoittivat sen seksin harrastamiseen yleensä (eikä vain samaa sukupuolta olevien kesken). "Käteenvedosta" (termi oli opittu Karvinen-piirrossarjan tekstistä, jossa tyttökissa toteaa Karviselle "vedä käteen") oli joitakin aivan sanoinkuvaamattoman kummallisia selityksiä, joista ei pissaa eikä kakkaa puuttunut.

        Nämä voivat kuulostaa hupaisilta jutuilta, mutta esimerkiksi kehitysmaissa ja uskonnollisesti tukahdetussa ilmapiirissä väärät käsitykset ja tietämättömyys voivat jatkua pitkälle murrosikään tai aikuisikään, mikä näkyy ei-suunniteltujen raskauksien ja sukupuolitautien leviämisen tilastoissa. Eli asiallisen sukupuolivalistuksen tarve murrosikäisille on edelleenkin tarpeellista.


    • Ihme kommentteja tännekin on tullut,joista yksi sentään oli sen verran asiallinen,kun kertoi yhden kirjavinkin. :D

      Oma vinkkini on,että lainaa vaikka kirjastosta kirjoja. Käsittääkseni nuorten osastolla pitäisi olla seksistä kertovia kirjoja. Yksi semmonen kirja taisi olla nimeltään "Puhutaan seksistä",mutta en ole ihan varma nimestä.Ja kirjailijaa en muista.

    • Arwen*

      Mielestäni olet toiminut hyvin keskusteltuasi asiallisesti seksistä lapsesi kanssa. Mikäli pystyy luomaan kotiinsa sellaisen ilmapiirin, että kaikista asioista voi kysyä ja kaikesta keskustella, nuori välttyy väärinkäsityksiltä ja -ymmärryksiltä. Niitähän seksin osalta herkästi syntyy, kun huhut, rehentelyt ja liioitellut kertomukset kulkevat nuorten välillä. Yhteiskunnan seksualisoituminen lisää vielä helposti hämmennystä. Asiallinen tieto auttaa ja mikäli keskusteluyhteys on avoin, on nuorella aina mahdollisuus vielä selventää vanhemmalta epäselväksi jääneitä kohtia.

      Seksistä puhumisen vaikeus kumpuaa usein vanhemmista itsestään ja kyllä nuoret tällaisen vaistoavat. Toki koulussa kerrotaan myös seksistä mutta minun mielestäni vastuulliset vanhemmat ovat kuulolla ja tarjoavat asiallista tietoa lapselleen, mikäli se on tarpeen.

      Pakko vielä kommentoida ihmisten vastaustyyliä. Itse en tällä foorumilla viitsisi kysyä mitään mielipiteitä; nimimerkin taakse piiloutumisen mahdollisuus saa osan ihmisistä käyttäytymään todella törkeästi. Kukaan ei ikinä kehtaisi käyttäytyä näin tai sanoa tällaisia asioita todellisen elämän keskusteluissa kasvokkain...

    • Älä kysele tyhmiä!!!

      Oletko hullu!!! Älä helkarissa anna mitään seksuaalisuuteen liittyvää materiaalia kakaroillesi ennenkuin he ovat täyttäneet 18 vuotta!!!

      Voit joutua siitä hyvästä linnaan alaikäisen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, joka koskee siis sitä että alaikäiselle näytettäisiin seksiä koskevaa kuvitusta tai muuta tekstiä tai alaikäisen kanssa keskusteltaisiin seksistä!

    • Hei!

      On todellakin hyviä kirjoja olemassa. Itse hankin kirjan "Mistä minä olen tullut", valitettavasti en muista tekijää. Kaikki viisi lastani ovat sen saaneet lukea ja muistan ainokaisen tyttäreni kommentit kirjasta. Kirjassa oli piirretty kaikki kuvat ja siinä kerrottiin tosi kivasti asiat. Oli esitetty miehen ja naisen eroavuudet ja tyttäreni kysyi ainoastaan miehen kohdalla, että onko tuon oikea nimi penis! Sanoin nauruani pidellen, että on! Nyt tyttäreni on saanut näyttää kirjaa omille tyttärilleen! Mene kirjakauppaan, löytyy tosi kivoja ja asiallisia kirjoja!

    • YH-isukki

      Nyt kyllä naurattaa....12v....se kyllä jo vissiin tietää enenmän sexistä ku me vanhemmat nykyjään =)
      Nojoo...kyllähän on jopa nyky uusavuttomille vanhemille olemassa siivouskursseja,että osaavat rättiä pidellä *naureskelee* Ja noi kurssit on jopa kuulema viellä täys aina *räkättää*
      Anteeks tämä sävy,MUTTA.....

      • ..ellei ole taitoa?

        Nyt pakko sanoa YH-isukille, että yh:pa sustakin tuli. Josko se kirjan lukeminen olisi sitten ollut Sinukin kohdallasi tarpeen, sillä v a s t u u l l i n e n seksi on myös ihan hyvä tunnistaa. Eikä se seksi liity pelkään panoaktiin. Seksi on paljon muutakin kuin hihttelevää tai kiellettyä puheenaihetta. Siihen liittyy vastuu ja tietoisuus liitännäisjutuista:)
        Yllättävän paljon kielteisyyttä palautteissa.


      • YH-isukki
        ..ellei ole taitoa? kirjoitti:

        Nyt pakko sanoa YH-isukille, että yh:pa sustakin tuli. Josko se kirjan lukeminen olisi sitten ollut Sinukin kohdallasi tarpeen, sillä v a s t u u l l i n e n seksi on myös ihan hyvä tunnistaa. Eikä se seksi liity pelkään panoaktiin. Seksi on paljon muutakin kuin hihttelevää tai kiellettyä puheenaihetta. Siihen liittyy vastuu ja tietoisuus liitännäisjutuista:)
        Yllättävän paljon kielteisyyttä palautteissa.

        Kyllä meidän lapsi oli ihan toivottu aikoinaan =) Ensiks kannatas miettiä miksi minusta tuli YH.Se syy ei aina ole ero!!!!! eli sun kannattas vähän miettiä mitä suollat suustas.


      • YH-isukki
        ..ellei ole taitoa? kirjoitti:

        Nyt pakko sanoa YH-isukille, että yh:pa sustakin tuli. Josko se kirjan lukeminen olisi sitten ollut Sinukin kohdallasi tarpeen, sillä v a s t u u l l i n e n seksi on myös ihan hyvä tunnistaa. Eikä se seksi liity pelkään panoaktiin. Seksi on paljon muutakin kuin hihttelevää tai kiellettyä puheenaihetta. Siihen liittyy vastuu ja tietoisuus liitännäisjutuista:)
        Yllättävän paljon kielteisyyttä palautteissa.

        Kyllä vähän ihmettelen millasessa perheessä on asuttu,jos ei perusasioita edes opeteta (siivous,ruuanlaitto).


    • ei turhia asioita

      Meillä käytin silloista nuorten Löytöretki-tietosarjan osaa "Minä ja Sinä". Oma ja kaverinsa olivat kylläkin nuorempia kuin sinun 12-vuotiaasi, joka lueksii ja "tietää" jo paljon itsekin. Sarja sopi siihen ikäkauteen selkeänä ja kuvitettuna ja ennenkaikkea asiallisena. Myöhemmin oma lapseni luki Tieteen Maailman sarjaa, jossa on oma Ihminen-osionsa. Se on enemmän ja tarkemmin anatomiaa käsittelevä, mutta luki, koska kiinnosti.

      Teet mielestäni aivan oiken, kun pohdit asiaa. Kyllä kaveriporukka opettaa ja "opettaa", mutta otat vastuun asiatiedosta laajemmin - se on hienoa.
      Tämän ajan vastaavista kirjatarjonnoista tietää parhaiten kirjakauppa. Jos aikaa, tsekkaile hyllykköä ja kysy sitten suosituksia.
      En usko että edelleenkään puskaradio käsittelee kaikkea asiaan liittyvää laajasti. Sinuna hankkisin hyvätasoisen kirjan, jota voisi nuoresi käyttää myöhemminkin.

      Meillä mielenkiinto asioihin syntyi lapsilta. Kavereitansa tuli paikalle, osan vanhemmilta kysyin luvan saada tutustua asioihin heidän läsnäollessaan.

    • Äiti x3

      Hei! Raisa Cacciatore ja muutamat muut asiantuntijat ovat kirjoittaneet kirjan: Legopalikoista leopardikalsareihin: pojan matka mieheksi. Kustantaja on Tammi (2001). Kirjassa käsitellään mieheksi tulemisen fyysisiä ja psyykkisiä kysymyksiä. Kirjan hinta on noin 15 euroa.

      Tampereen kaupungin kirjaston sivuilla on selkeästi esitelty seksuaalikasvatuskirjoja sekä tytöille että pojille. Monet kyseisistä kijoista löytyy luokasta 59.35 ja osa 14.8. Uskoisin, että ruotsinkieliset löytyvät samoista kirjaluokista.

      Muista myös jutella asioista, älä pelkästään työnnä kirjoja kouraan.

    • minäminäminäminäminä

      onneksi minun vanhempani eivät yrittäneetkään höpistä minulle mistään seksiasioista, äiti taisi pari kertaa mainita sanan "kuukautiset" ja sekin oli jo liikaa. nykyään koulussa seksiasiat ja muu kyllä tulevat esille ja niistä keskustellaan mm. terveystiedossa. toisaalta nykynuoret ovat sen verran itsenäisiä, että he osaavat ottaa asioista selvää omin päinkin jos haluavat. on sekin ehkä hyvä asia, että jotkut ovat niin läheisiä vanhempiensa kanssa, että voivat tämmöisistä asioista keskustella.

      • pojallesi.

        Selkeästi miehen ja naisen sukupuolielimistä,ehkäisystä ja seksistä. Näytä vaikka banaanin kanssa,miten kondomi vedetään banaanin päälle ja anna poikasi sitä myös harjoitella. Kerro ettei seksissä ole mitään hävettävää,eikä ujosteltavaa ja muutamia helppoja asentoja. Onhan se järkevämpää sinun kertoa näistä asioista,kuin se että poikasi etsii tietoja jostain netin pornosivuilta,tai samanikäisiltä kavereiltaan.


      • oppikoulua kotona
        pojallesi. kirjoitti:

        Selkeästi miehen ja naisen sukupuolielimistä,ehkäisystä ja seksistä. Näytä vaikka banaanin kanssa,miten kondomi vedetään banaanin päälle ja anna poikasi sitä myös harjoitella. Kerro ettei seksissä ole mitään hävettävää,eikä ujosteltavaa ja muutamia helppoja asentoja. Onhan se järkevämpää sinun kertoa näistä asioista,kuin se että poikasi etsii tietoja jostain netin pornosivuilta,tai samanikäisiltä kavereiltaan.

        . .. vai että oikein banaanin kanssa, ettei olis parempi lenkkimakkara . . . kyllä se kakara tukehtuis nauruun varmaan . . .


      • Elämä on koulu
        oppikoulua kotona kirjoitti:

        . .. vai että oikein banaanin kanssa, ettei olis parempi lenkkimakkara . . . kyllä se kakara tukehtuis nauruun varmaan . . .

        Mitä hirnut ? Pystyisitkö ite parempaan ? Ihan kekseliäs konsti; 'hätä keinot keksii'.


      • Mikä lahko ?

        Jotkut ottavat selvää omin päin, jotkut eivät. Jotkut ovat läheisiä vanhempiensa kanssa, jotkut eivät. Jotkut keskustelevat, jotkut eivät. Miksi sinä pakoilet omaa velvollisuuttasi ? Koulun ei kuulu hoitaa kaikkea sitä, mikä kuuluu sinulle, sinun vastuullesi ja velvollisuudeksesi !

        Jos jo "kuukautisetkin" ovat olleet liikaa, niin sinulla on ongelma, sinä olet puritaani.


    • deffer

      murrosikä on yksilöllistä joten kun poikasi menee yläasteelle SE EI TARKOITA SITÄ ETTÄ HÄN ON MURROSIÄSSÄ

      • Nuorena pojat on kuin mehiläiset,lentää kukasta kukkaan.
        vanhana pojat on kuin koiperhoset,lentää lumpusta lumppuun.


    • tiinuska59

      Hei !
      Suosittelen selllaista kirjoittajaa kuin Cacciatore, Raisa: esim. Legopalikoista leopardikalsareihin tai Huomenna pannaan pussauskoppiin, eväitä nuoren pojan ja tytön..jne .Voit googlettaa hänen teoksiaan nimellä. joten hyviä kirjoja on tarjolla. ...yli 15 vuotta sitten oli omille lapsille ja heidän kavereilleen kirja Nyt puhutaan seksistä sekin oli hyvä opus
      terveisin ja mukavia lukuhetkiä toivotellen tiinuska

    • kyllä nykynuoret alkaa kiinnostumaan noista asioista yllättävän varhaisessa vaiheessa. ja järkevintä on ottaa asia puheeksi heti kun huomaat jotain muutosta poikasi elämässä tai ajatukissa tapahtuvan. oikea ajoitus on parasta mitä voit pojallesi nyt tehdä. ei kannata tuputtaa mitään asiaa jos poikasi ei lainkaan ole noista asioista vielä kiinnostunut. mutta sitten kun kiinnostus syntyy, tulee hirveä tiedonjano ja asiat pitää tietää heti. ja silloin asiat myös menee "perille" paremmin kun poika itse asiasta oikeasti kiinnostunut.
      moraalitantat ja -sedät toki muistaa jauhaa ettei sen ikäsen tartte noista asioista vielä mitään tietää, mutta he elävät jossain omassa menneisyydessä ja eivät osaa ajoittaa ajatuksiaan oikealle vuosituhannelle.
      huomaat myös sen poikasi kiinostuksen viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäiset mutokset kehossa alkaa näkyä. se on erittäin hämmentävää aikaa niin työille kuin pojille, (mutta varsinkin pojille). kehossa tapahtuvat muutokset saattavat todella hämmentää poikaasi ja voi olla ettei hän koskaan kykene mniistä asioista kysymään tai kertomaan. siksi asiallinen ja oikea tieto on aina tarpeellista.
      tuo kirjanen josta kysit, on luultavasti: LEGOPALIKOISTA LEOPARDIKALSAREIHIN (tai jotain sinnepäin-kokeile tolla haulla googlesta). kirjoittajaa en muista, mutta kirjanen sisältää asillalisella tavalla murrosikää lähestyvää ja sen alkmisen aikana tapahtuvia muutoksia. siinä ei vouhoteta eikä ohjailla poikia (kirja on nimenomaan pojille suunnattu) mihinkään suuntaan. siinä kerrotaan kehon mutoksista, seksuaalisuuden heräämisestä ja kaikesta ajatuksista mitä se elämänvaihe herättää nuoren pojan mieless. kirjan kuvitus on asiallista ja humoristista, eikä kirjan sisältö ole mutenkaan mikään tietokirjan tyyppinen kuiva teos vaan sisältö tuodaan humoristisella ja nuoren mieleen jäävällä tavalla esille tärkeää asiaa unohtamatta.

      SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI.

      p.s. voit rohkeasti myös kysyä neuvoja jos tuo asia oma mieltäsi askarruttaa. mun email on: [email protected]

    • hatsikeuhko
    • sannukkaiska

      sellaisen kirjan kuin "Mitä minussa tapahtuu" kirjoittajaa en muista. Siinä on puolet tytön kehityksestä ja puolet pojan ja valotetaan pikkuisen juttuja mitä naisen ja miehen välillä tapahtuu. Olisiko neiti ollut 9v kun kirjan ostin ja nyt on 12v. Meillä on myös puhuttu asiallisesti asioista, ja oli hieno tunne kun tytön paras kaverikin kyseli menkoista kun oli kuullut että meillä oli niistä juteltu. Hänelle kun kotona ei ollut sanottu mitään noista asioista.

      Ihmeellistä kirjoittelua täällä kun pidetään kummallisena että omalle nuorelleen kertoo asioista, taitaa ne kommentoijat olla lapsettomia?

    • äiti+2 lasta

      Olen antanut luettavaksi sekä pojalleni että tytölleni aikoinaan kirjastosta lainatun kirjan:Janosch: Äiti, mistä lapset tulevat?

      • M30*

        12-vuotiaana katseltiin jo kaverin tai isän vanhaa pornofilmiä ja masturboitiin kun vanhemmat ei ollu kotona ja yöllä kun he nukkuivat. Ei tod. tartte puhua, kyllä pojat tietää nää jutut. Ehkäisystä kannattaa muistutella parin vuoden päästä ja ostaa kortsuja varalle pojalle.


      • Ol Playa
        M30* kirjoitti:

        12-vuotiaana katseltiin jo kaverin tai isän vanhaa pornofilmiä ja masturboitiin kun vanhemmat ei ollu kotona ja yöllä kun he nukkuivat. Ei tod. tartte puhua, kyllä pojat tietää nää jutut. Ehkäisystä kannattaa muistutella parin vuoden päästä ja ostaa kortsuja varalle pojalle.

        Oppiiko pornofilmeistä sen, miten tyttö 14v reagoi menetettyään neitsyytensä 1kk tapailemalleen poikakaverille? Oppiiko niistä, miten mies reagoi, ja miten tekee mieli kehuskella kokemuksillaan?

        Opiiko, miten seksi vaikuttaa ihastumisen tunteisiin, oppiiko pettymykset ekasta ja vikastakin kerrasta?

        Oppiiko pornofilmeistä ehkäisystä?


      • 30
        Ol Playa kirjoitti:

        Oppiiko pornofilmeistä sen, miten tyttö 14v reagoi menetettyään neitsyytensä 1kk tapailemalleen poikakaverille? Oppiiko niistä, miten mies reagoi, ja miten tekee mieli kehuskella kokemuksillaan?

        Opiiko, miten seksi vaikuttaa ihastumisen tunteisiin, oppiiko pettymykset ekasta ja vikastakin kerrasta?

        Oppiiko pornofilmeistä ehkäisystä?

        Mutta aina unohdetaan, että seksuaalisuus ja muut siitä myöhemmin nousevat tunteet ovat oikeastaan eri lähteistä, mitenkään vähättelemättä tätä tunnepuolta. Se, miltä tuntuu, kun toinen (tekstissäsi neitsyyden menettänyt tyttö, 14 v.), riippuu aivan siitä, miten ympäristö suhtautuu asiaan ja miten henkilö on kasvatettu tuntemaan. Tunne ei liity seksuaalisuuteen itseensä mitenkään.

        Eri kulttuureissa eri aikakausina asiaan on suhtauduttu eri tavoin eri yhteyksissä. Toisaalla tyttö saattaisi olla naimisissa vaimona. Itse en toki erityisemmin arvosta moista kulttuuria, varsinkin kun tytöillä ei itsellään ole sanomista asiaan. Toiset toki voivat olla valmiita sielläkin naimisiin menoon, mutta suurin osa pakosta, ympäristön sanelemina. Taas tulee siis tämä sosiaalinen ja kulttuurinen puoli esiin.

        Ihminen saavuttaa seksuaalisuutensa siinä missä kylän koirat ja kissatkin, ihan vertaisesti. Eri asia on, miten kulttuurimme asian ottaa ja miten siihen ja sen muotoihin reagoi. Itse kokisin, että niin kauan kun ei tuoteta kenellekään/itsellekään pahaa (mieltä, sairautta, vammoja, traumaa...), homma on ok. Pahaa tuottaa siis erityisesti myös tuomitseva/holtiton ympäristö, joka voi tarkoittaa hyvääkin, mutta reagoi yli. Yksityisen päätäntävallan säilyminen myös siinä, minkä ikäisenä aloittaa, on hyvin tärkeää. Tarkoittaa myös sitä, että aikuiset eivät houkuttele liian nuoria.

        Totuus on kuitenkin myös se, että aika nuorikin voi itse kyllä olla hyvinkin kehittynyt myös tietoisuudeltaan ja hankkiutua tieten tahtoen erilaisiin tilanteisiin. Itse olisin kyllä ollut tietoinen jo 13-vuotiaana erilaisista seurauksista, jos olisin päästänyt "haluni" valloilleen. Muotikin on nykyisin aika kaameaa, varhaisteinit saattavat näyttää vanhemmilta ja kokeneemmilta kuin 30-vuotias. Miesparat, tarkka taustojen selvitys ja paperien vaatiminen taitaisi olla nykyisin tarpeen! Miehet kun eivät osaa pitää itseään niin hyvin kurissa kuin useimmat naiset..? =)


    • chinups
    • anatomian atlas

      Ihmisen anatomiaa käsittelevät kirjat on hyviä. Lainaapa kirjastosta sellanen missä on reippaasti kuvia niin saa siinä luiden ja muiden tutkimisen ohella sitten juteltua murrosiän vaikutuksistakin asiallisesti. Jep.

    • "tikanpoika puuhun"

      12 vuotias ei tarvii vielä mitään kirjoja. Eikä sinun tarvii miettiä koko asiaa. Se selviää hänelle ihan luonnostaan. Vastaat vain rehellisesti niihin kysymyksiin, mitä hän esittää. Sukupolvesta toiseen ollaaan pärjätty ilman mitään kirjoja. Luonto se on, mikä tikanpojan puuhun vetää, herkeä höpöttämästä.

      • Narissi

        Kalut löytää toisensa ajansaatossa.


      • Hah !
        Narissi kirjoitti:

        Kalut löytää toisensa ajansaatossa.

        Ootko ikinä kuullut, että sexyasioihin tarvitaan yläpäätä enemmän kuin ala-; siis esittelemiäsi "kaluja". Kantsisko lukea muutamat kirjat ja oppaat.


    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      satuilu on lapsellista

      • Että näistökö apua??

        kun kärpäset olivat tohinoissaan. Mitään tarkempia yksityiskohtia ei tullut nähtyä kun olivat selätysten ja lensivät kuin olisivat olleet juovuksissa, mutta sitten ne yht äkkiä putosivat molemmat maahan pyörtyneinä ja parin kolmen sekunnin kuluttua lensivät kumpainenkin pois...


    • Hyvä äiti

      Väestönliitolla ainakin on ohjekirja aiheesta, nimeä en muista, kun siitä on kauan, kun sitä on tässä perheessä luettu ja se oli hyvä. Lue ensin itse, sen jälkeen poikasi kanssa tai anna vain hänen tutustua aiheeseen itse, näin itse tein aikoinaan.

      Nykyaikana on varmasti paljon muitakin oppaita, kirjoja jne, jotka käsittelevät aihetta mutta tarkista aina ensin itse sellaisten sisältö, jotta voit olla varma, että tieto on rehellistä, asiallista, lämpimästi, ymmärryksellä ja oikeilla asenteilla kerrottua.

      Äläkä vaan anna periksi, sinä olet oikealla tiellä, nuoren on saatava oikeaa ja asiallista tietoa tästä aiheesta hyvissä ajoin, aikanaan.

    • Eräs koulussa oppinu

      Osta vaikka pari vanhaa biologian kirjaa? Nehän on suunnattu kuitenkin nuorille. Koulussa ainakin meille on joskus jauhettu seksuaalikasvatusta niin, että se jo pursuaa korvistakin ulos. Kyllä lapsi itse etsii ja löytää, jos todella haluaa lisää tietoa, opeta mielummin tunnistamaan oikea tieto väärästä.

    • itse-nuori

      Vai elätkö jossain 60-luvulla?

      Ei nykynuorille tartte alkaa saarnaan jostain kukista ja mehiläisistä kyllä ne ite varmaan tietää paremmin.

      • jepjep*

        Niin kyllä tuon ikäisenä pojat jo jallua lukevat takametsässä. Turha sitä poikaa on nolostuttaa kertomalla juttuja joista ne puhuvat kavereiden kanssa joka päivä. Vähän vanhempana sitten ehkäisy valistusta, että muistaa varmasti.


      • Äiti 5

        Että täällä osaa olla ihmisiä jotka todellakaan eivät tunnu välittävän muuta kuin itsestään.
        Jenni Pääskysaaren kirjoittama kirja "kompassi" on myös oiva kirja murkulle ja hieman nuoremmalle jos omasta mielestä nuori sen jo ymmärtää.
        Siinä kerrotaan kaikesta mahdollisesta elämään ja itseen liittyen , jotenkinhan on hyvä vastailla nuorille suoraankin jos kysyvät. Eikä jättää sitä pelkästään koululle tai että keskenään kavereiden kanssa värittelevät juttuja.


    • dfdgfdf

      Itse 9 vuotiaana kavereiden kanssa luettiin(ja katseltiin) jallua ja kallea. 13 vuotiaana 90-luvun alussa katseltiin jo videoilta ja taivaskanavilta kovaa pornoa. Jo silloin 13 vuotiaana pidimme enemmän saksalaisista kunnon härskistä pornosta sekä 70 luvun amerikkalaisista piripäissään tehdyistä leffoista(70 luvulla oli tavallista että pornonäyttelijät oli anfetamiinin tai kokaiinin vaikutuksen alaisina). Voin sanoa ettei nykypäivänä enää edes tehdä niin härskiä pornoa kuin aikoinaan.

      Siis semmosta kateltiin ja juteltiin pilluista jo 13 vuotiaana. Koulussakin oli jotain seksivalistustunteja, mutta ne tuntui huvittavilta kun tiedettiin jo kaikki kortsuista ja pillusta.

      Neuvoni on että turha sun on sepittää pojallesi yhtään mitään. Nykyään on vielä helpompaa saada pornoa käsiin netin kautta, joten aivan takuuvarmasti poikas salaa surffaa pornoa netistä ja runkkaa joka päivä. Ja varmasti on lukenut netistä paljon seksiin liittyvää asiaa, joten hän tietää jo kaiken.

    • Huster

      Taikka ehkä tuon ikäisille pitäisi puhua jo ehkäisyvälineistä ennenkuin on jo liian myöhäistä.

    • Ol Playa

      Suosittelen Tapani Sopanen: "Onko todella".

      Kirja ei synkistele seksuaalisuutta vaan antaa siitä hyvän kuvan. Mutta kirja ei myöskään oleta, että kaikki nuoret harrastavat seksiä eikä rohkaise ennen aikojaan sekstailemaan. Valitettavasti valistusmateriaalissa yleensä nuorelle saadaan se kuva, että hän ei ole normaali, jos haluaa vaikkapa odottaa seksiasioissa, tai on muusta syystä jäänyt kokemuksista paitsi.

    • On puhua

      Otat ihan saman asenteen kun puhut perheesi jääkaapin sisällöstä ja siivouspäivästä, jossa jokaisella on oma vastuualueensa. Ei siitä tarvi tehdä mitään isoa juttua.

      Kirjat on kivoja, mutta nuori haluaa tulla kuulluksi ja sinä haluat varmasti puhua pojallesi niin että hän osaa arvostaa sitä pientä tytöntylleröä, jonka kanssa harjoittelee. Hänenkin tulee oppia oma vastuunsa ja se miten suhtaudutaan toiseen ihmiseen.

      Minulla on neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tytärtä. Meillä ei naureta seksuaalisuudelle, eikä varmasti heitetä ällöä huumoria toisen sukupuolen kustannuksella ja se on opittu niin että olen sen opettanut, ei tarvinnut kirjasta lukea.

      Tämän toimintatavan opin kun oma äitini löi ikäänkuin vihaisena minulle kaksitoistavuotiaalle käteen lehtisen jossa kerrottiin kuukautisista ja seksuaalisuudesta. Hän sanoi kovalla inhottavalla äänellä että "siinä on sinulle" ja siinä oli minulle seksivalistus. Yritin sitten lukea kijaston kaikki aiheeseen liittyvät valistuskirjat aiheesta että saisin tietää mistä reijästä lapset tulee.

      Niin että , ei kun kertomaan lapselle asiallisesti seksuaaliasiat.

    • nykyään

      Ton ikäset tiedä enemmän ku vanhemmat.
      Muistan kuinka jo 3 luokalla tiesin kuusysistä, anaaliseksiin ja siitä Hiviin kaikki :P
      OLIHAN KILTIT KAVERIT JO KERTONEET!

    • noxaza

      Onko noin vihreitä nynnyjä enään kasvamassa??? Vai onko tämä tavan provoa??

    • äitykkä :) :) alkup.

      Wau!
      Lähetin kysymykseni eilen enkä tänään kirjautuessani sivulle osannut kuvitellakaan millaisen kiivaan keskustelun olen herättänyt. Täällä on myös monia hyviä ja asiallisia vastauksia, kiitos niistä! Hyvä että asiasta puhutaan, aihe on tärkeä. Kuten joku ja monetkin tekstissä kertovat, on yhteiskunta niin täynnä erotiikkaa, että lapsen ja nuoren voi olla vaikea hahmottaa totuutta kaiken sen "rehentelyn" keskeltä. Ja ylipäätään itsessäkin murrosiässä tapahtuvat muutokset voi herättää hämmästystä, puhumattakaan siitä mitä toiselle sukupuolelle tapahtuu.

      Olen kirjoituksissa saanut huomautuksia siitä, että minun itseni pitäisi olla se yksi ja ainoa tiedonlähde pojalleni ja on myös ihmetelty miksi kotonamme ei puhuta. Mielestäni viestissäni kyllä kerroinkin, että kyllä meillä puhutaan, asialliseen sävyyn murrosiän tuomista muutoksista, siitäkin miten lapset tehdään, mitä naisen sisällä tapahtuu kun vauva saa alkunsa sekä siitäkin, että joskus nainen ja mies tykkää maata yhdessä ilman 'vauvantekoakin' vain siksi että läheisyys toiseen tuntuu mukavalta.

      Mutta, kuten todettua, joistakin asioista voi olla noloa jutellä äidin tai isän kanssa, ja kavereiltakin saa varsin väritettyä, väärääkin tietoa ja voi myös olla noloa tunnustaa, ettei tiedä. Tällöin jokin asioista selkeästi ja asiallisesti kertova kirja olisi mielestäni paikallaan. Olen kirjoituksistanne saanut monia hyviä ehdotuksia kirjoista. Kiitos paljon niistä, aion tutustua ehdotuksiinne ja hankkia sellaisen pojalle luettavaksi. =)

      Keskustelu jatkukoon, mutta asiallisena tästedeskin. Vähän yllättynyt olen kaikesta tästä ahdasmielisyydestä tai toisaalta tyylistä "anna katsoa pornoleffaa", kun luulisi että tälle palstalle kirjoittelee lähinnä äidit ja isät - kuka heistä mahtaisi oikeasti istuttaa 12 v poikansa sohvaan ja pistää pornoleffan päälle?! Ja mitähän poika siitä oikeasti oppisi?!

      • äitykkä :) :) alkup.

        Pakko jatkaa vielä vähän. Googlailin noissa saamissani linkeissä ja osuin yhteen hyvään kirjatiivistelmään. Siinä on hyvin kiteytetty mistä tässä kaikessa mielestäni on kyse. Juuri tosta ettei miehen ja naisen välillä ole pelkkää seksiä ja panoa vaan lämpöä, hellyyttä ja toisen kunnioitusta. Haluan, että poikani soipi näitä miettiä kanssani käymiensä keskustelujen lisäksi kirjasta lukien, jotta hänen näkemyksensä asiaan laajenisi. Lainaus:

        "Nuoret ovat aina sitä mieltä, että he kyllä tietävät mitä seksi on. Harmikseni on todettava, ettei niin aina ole. Seksivalistuksessa on menty eteenpäin ja ollaan kaukana vanhoista päivistä. Nykyään sentään tiedetään, mistä vauvat tulee ja mistä ne saavat alkunsa, mutta silti seksi rakasteluna ja partnerin kanssa yhteisymmärryksessä toteutettuna kokeiluna on usein vieras käsite nuorelle.

        Joko seksi on siis hienoja asentoja ja lopuksi tulee hyvä olo tai sitten lapsen tekoa. Ei ole ihme jos menee sekaisin. Eikä nuori poika uskalla kysyä keltään vanhemmalta, ei äidiltä tai isältä, ei koulun terveydenhoitajalta. Kirjasta arkaa asiaa voi kuitenkin tutkia rauhassa ilman häpeää. "


    • banskutin

      "Hei beibi mä oon tulta!" (wsoy). :) Oma äitini hommasi tämän mulle pienempänä (olen tyttö). Suomalainen kirja, suosittelen, löyty paljon tietoa, joita en pari vuotta sitten tiennyt (esim siemensyöksystä, pornon vääristämästä ihmiskuvasta jne.) :)

      • http://www.bookplus.fi/kirjat/liikka,_jyrki/sexpack-4333294

        Aikoinaan (joskus 14 vuotiaana) sain tuollasen kouraani ja sitä pläräilin. Kattavaa asiaa pienessä koossa, eikä sivujakaan oo liikaa.

        Kirja on siis

        Sexpack ja kirjoittaja Jyrki Liikka. Voipi tuo kirja muuten olla vieläkin jossain kaapinpohjalla :DD


    • minä taas

      jutellen pääset parempaan tulokseen kuin kirjalla. tuon ikäinen tietää jo kukista ja mehiläisistä sekä kortsuista. juttele omia ajatuksiasi ja kokemuksiasi herkällä korvalla...kuuntele ja katso mikä kiinnostaa. älä aliarvioi 12-vuotiasta; monella on jo kokemusta seksistä!

    • Psykologi

      Heippa,

      netistä yleensä nuorten on aika luontevaa etsiä tietoa ja ainakin yksi asiallinen tiedonlähde on Väestöliiton sivu: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ Siellä on myös mahdollisuus kysyä nimettömänä mieltä askarruttavia asioita.

      Aiheeseen liittyvää tietoa ei kannata nuorelle tuputtaa väkisin, mutta kannattaa seurata esimerkiksi sitä, mitä nuori tekee netissä ja kertoa mistä netissä saa asiallista tietoa. Medianlukutaito on näissä seksuaaliasioissakin tärkeä asia.

    • 27

      että poikasi on jo tietoinen joistakin asioista, onhan jo noin vanha. Onhan sitä kirjojakin, esim. Raisa C:n tekemiä, missä on (tavallisen tallaajan aivan vaistomaisesti tietämää) peruskauraa näistä asioista ja jota voi suositella aivan tietämättömille. Mutta mikäli teinisi on ns. normi-ihminen, hänellä tuskin on ylikiltin ja/tai traumatisoituneen ongelmia. Enempi nuo kaikenlaiset opaskirjat ovat tarkoitettu sellaisille, joilla on jonkinlaisia ongelmia asioiden hyväksymisessä. Eiköhän myös hyvässä koulussa asioista ole jo viidennellä luokalla puhuttu, normaali asiahan tuo seksuaalisuus on. Poikkeavaa on tietenkin miesten lähtökohdista kehitelty pornoteollisuus ja kauneuteen/muotiin liittyvä mainonta, jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, mutta jonka käyttäjäuhreja useimmat naiset ja miehet käytännössä ovat.

      Sinänsä hyvä keino on antaa pojan lukea jokin asiallinen kirja eikä keskustella väkinäisesti asiasta, mikä saattaisi olla erittäin kiusallista hänen mielestään.

    • Pionus-----

      on luoda lapsen kanssa jo pienestä pitäen sellainen suhde (vähintään jompaan kumpaan vanhempaan) että kaikesta voi puhua. Jommankumman tai molempien vanhempien pitäisi olla lapselle myös parhaimpia ystäviä, tämä auttaa myöhemmässäkin elämässä jos suhde säilyy hyvänä.
      Mitä vanhemmaksi lapsi varttuu, sitä enemmän heitellään rennosti vitsiä, esim. leffojen pusu- tai seksikohtauksista jne., jolloin nuori alkaa kokemaan ettei se ole aihe josta ei saisi puhua. Ei tämän luonnollisen asian hyväksyminen sen sijaan että sen melkein "kieltäisi" kokonaan aja nuorta yhtään sen enempää seksiin. Se, miten sinne sitten mennään ja mitkä ovat jälkiseuraukset sitten muuttuvat.

      Rento ja kaverillinen vanhempi kuulee sen hetken kun nuori alkaa olemaan seksuaalisesti aktiivinen, ja osaa siinä samassa valistaa asiasta, ystävällisesti. Suhde säilyy hyvänä, eikä kannata ruveta kieltämään seksiä, koska silloin nuori tekee sen salassa.

      Tiukka vanhempi sen lisäksi ettei saa mahdollisesti ikinä tietää, kielletty ja vaiettu hedelmä kiinnostaa nuorta enemmän. Ja koska valistus on näin vaikeaa mitä aloittajalle, nuori ei saa tietoakaan aiheesta, ja raskauden, sukupuolitautien jne. riski nousee huomattavasti.

      Ne hormonit ja kiinnostus seksiin tulevat kaikille murrosiässä ja sen jälkeen. Kaikkein turhinta mitä voit tehdä on yrittää kieltää seksiä nuorelta. Tämä aiheuttaa sen, että nuori tekee sen salassa, kun oikea poitsu/tytteli astuu kuvaan. Sen oikean tullessa tarvitaan vain tietoa, ei asian kieltämistä.

      Itse elin eroperheessä jossa äiti oli henkilö jolle sai kaikesta puhua. Hän oli melkein kuin kaveri oikeastaan, ja kaikki käytiin läpi, mutta seksi oli arka, jopa kielletty aihe. Silloin se sekä kiinnosti että jätti varjoon; mitä on odotettavissa? Mitä pitäisi muistaa? Miten se tapahtuu?
      Menetin neitsyyden siitä huolimatta 14-vuotiaana, koska "kaikki kaveritkin ovat sen tehneet". Erona vain oli se, mikä oli jokaisella tietomäärä aiheesta, ja ilman kortsuahan se tehtiin omalla kohdalla sitten. Vaikka seksistä itse oli kielletty. Henkisiä muistoja lukuunottamatta tapauksesta ei jäänyt muuta "käteen".

      Tänäpäivänäkään ei äiti tiedä kuinka nuorena neitsyyteni menetin, ja saisi sydänkohtauksen jos tietäisi.
      Isä sitten taas oli henkilö jolle ei kerrottu mitään perheen asioitakaan enään loppuvaiheessa. Hän oli narsistinen ja hyvin epämääräinen ihminen, huono vanhempi.

      Omille lapsille olen taas luonut suhteen kanssani, missä mistä vain saa puhua. Pienestä asti he saavat kysellä, mitään ei tojuta: "mitä ihmettä sinä puhut! Nyt hiljaa". Kirosanat ovat ainoita jotka käsitellään siten, että ystävällisesti sanoo ettei se ole sallittua. Jos turhaan hokee "hiljaa! Nyt et sano enään sitä!" niin lapsi todennäköisesti jatkaa sitä kun haluaa huomiota. Annoin 4-v poikani pari päivää sitä sanoa, joskin katsoin häntä vähän tuimasti.

      Poikani oli myös saanut päähänsä seksi-aiheen päiväkodissa, jossa isommat pojat olivat kertoneet kuinka aikuiset tekevät jotakin jossa sanotaan "aah aaah aah". Hän kysyi eikö olekin niin että aikuiset tekevät sitä. Vastasin kyllä. Hän kysyi miksi, ja kerroin että sitä tehdään kun halutaan vauvoja, ja hän puuskahti vain ettei hän "halua mitään vauvoja! Tytöt haluavat vain vauvoja". Hän oli taas yhden asian viisaampi, ja asia oli sillä erää käsitelty. Asiaa ei kielletty, turhaan salattu tai osoitettu että se on arka aihe, tai sellainen, josta ei saa puhua.
      Vanhempana hän saa kysyä minulta miten se sitten tapahtuu, nyt häntä ei kiinnostanut tai hän ei osannut ajatella asiaa.

      • jjjjossu

        vanhempieni kanssa en koskaan luonut sellaista suhdetta, että mitään henkilökohtaisia asioita,
        tai seksistä oltaisiin juteltu. kuten täällä on moneen otteeseen jo mainittu, nuoret hankkivat
        sen tiedon muista paikoista, ja mua olisi lapsena hirvittänyt ainakin jos äiti (/isä) olisi tullut tuputtamaan
        minulle jotain seksistä/läheisyydestä.
        vastuuntuntoinen nuori minusta on siitä huolimatta kasvanut, joten, jos lapsi/nuori ei halua
        kuulla asiasta, olisi ihan hyvä antaa asian olla.
        järki nykynuorisolla on yhtälailla kuin vanhemmillakin - ainakin suurimmaksi osaksi.


    • 11 v.

      olen itse 11 v. ja tiedän kaiken, joten en usko että poikasi tarvitsee sitä opusta

      • ihmettelyä v. 1983

        sain itsekin joskus esiteininä ,jonkun todella naivisti kerrotun masturbointi kirjan. koin sen kyllä jotenkin alentavana luettavana, jaksoin ehkä pari sivua vilasta. en ole nettiajalta lähtösin ,jotenka sain aikanaan kähvellettyä ja äänitettyä kunnioitettavan määrän aikuisviihdettä ,koska siihen aikaan ne oli kiven takana verrattuna nettiaikaan!

        Kyl se seksuaalisuus on ollut kova tabu juteltavaksi juuri vanhempien kesken ,varsinkin nuorena. silti asia on ollut jokapäiväistä kauraa.. mutta vanhemmat juuri kokenut aina "viimeisinä " henkilöinä joiden kanssa asiasta keskustelis..

        Idea on tietty herttainen ,mutta en yhtään ihmettelis jos opus olis sullottu roskakoriin.


      • leirin.hoivakoti
        ihmettelyä v. 1983 kirjoitti:

        sain itsekin joskus esiteininä ,jonkun todella naivisti kerrotun masturbointi kirjan. koin sen kyllä jotenkin alentavana luettavana, jaksoin ehkä pari sivua vilasta. en ole nettiajalta lähtösin ,jotenka sain aikanaan kähvellettyä ja äänitettyä kunnioitettavan määrän aikuisviihdettä ,koska siihen aikaan ne oli kiven takana verrattuna nettiaikaan!

        Kyl se seksuaalisuus on ollut kova tabu juteltavaksi juuri vanhempien kesken ,varsinkin nuorena. silti asia on ollut jokapäiväistä kauraa.. mutta vanhemmat juuri kokenut aina "viimeisinä " henkilöinä joiden kanssa asiasta keskustelis..

        Idea on tietty herttainen ,mutta en yhtään ihmettelis jos opus olis sullottu roskakoriin.

        Vanhemmilta ei monesti kysytä käytännön asioista vaan nuori etsii tiedot netistä. Ikäväkyllä yleensä valistus jää käytännön toiminnan tasolle ns. ja unohdetaan kertoa että fyysinen kypsyys ja henkinen kypsyys ovat eriasia ja se ei aina ole nuorten tiedossa mitä henkisellä puolella tapahtuu.

        Itse viisastuneena 16v äippänä kantapään kautta oppineena. Nuoren itsetuonto on tärkein pointti ja muu selviää kyllä ajastaan ja koulussa, itse etsien jne. En pitäisi tuossa asiassa kiirettä.

        Mutta partempi kertoa liikaa kuin liian vähän.


    • sdddre32

      Mitä kummaa minussa tapahtuu on hyvä kirja siihen !!!

    • Tämän kirjan luin aikanaan itsekin, ja on aika monipuolinen / laaja ja löytyy varmaan ruotsinkielisenäkin. Eli kirjan nimi on "Kaikki mitä olet aina halunnut tietää seksistä, mutta et koskaan ole kehdannut kysyä." Siinä kerrotaan kappalekohtaisesta niin miehen kuin naisen muutoksista murrosiästä suunnilleen vaihdevuosiin asti, joten hyvä se on ja asiallinenkin.

      • Voi olla, mutta

        Ihan totta ? Minkä ikäisenä ? Lapselle kerrotaan tästä(kin) asiasta kuitenkin lapsen omalla kielellä, lapsen ymmärrystasolle ja iälle sopivassa muodossa. Liian vaikeat jutut tekevät asian vain joksikin selittämättömäksi soovaksi ja se ei olle tarkoitus, jos haluaa, että lapsi saa oikeina aikoina oikeaa ja sopivaa tietoa. Sellaista, jonka pystyy itse käsittelemään ja 'pureskelemaan'.


    • 1+2

      Koulussa ei varmaan käydä homoseksualismia läpi, niin voisit varmuuden vuoksi siitäkin puhua pojallesi. Kasvaisi suvaitsevaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe