perhevene

Olen etsimässä 4-henkiselle perheelleni
ensimmäistä purjevenettä. Onko kellään mitään
hyviä ehdotuksia hintaluokassa 60-70 tmk.
Pituutta pitäisi olla n. 10 metriä ja mielellään
kaikki mukavuudet.
Ilmianna
Jaa

59 Vastausta



Suosittelisin Ohlsson 29:ä. Ei todennäköisesti
irtoa ihan tavoittelemaasi hintaan eikä ole kuin
9 metriä pitkä mutta varsin kelpoinen 4-
henkiselle porukalle. Hyvin tehty suomalainen
laatuvene jolla voi pitää 7-7,5 solmun
matkavauhtia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
43 VASTAUSTA:
Löysin internetistä varsin vähän tietoa tästä
Ohlsson 29 mallisesta veneestä. Olisiko kellään
vinkkejä, mistä löytäisin esimerkiksi Ohlssonin
testin. Löytyisikö esimerkiksi testiä, jossa
Ohlssonia ja Sunwind311:tä verrataan toisiinsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
Löysin internetistä varsin vähän tietoa tästä
Ohlsson 29 mallisesta veneestä. Olisiko kellään
vinkkejä, mistä löytäisin esimerkiksi Ohlssonin
testin. Löytyisikö esimerkiksi testiä, jossa
Ohlssonia ja Sunwind311:tä verrataan toisiinsa.
En ole nähnyt testiä jossa Ohlssonia ja Sunwindiä
verrattaisiin. Joku vuosi sitten oli venelehdessä
vertailutesti Ohlssonista ja Antillasta. Molempia
veneitä pidettiin varsin asiallisina matkaveneinä
tosin Antilla vanhana kilpaveneenä oli hieman
nopeampi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siis 5-5,5 solmua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
? kirjoitti:
siis 5-5,5 solmua?
En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.
Täällä on taas näitä Ohlsson-hörhöjä, jotka ovat
syöneet kärpässieniä ja joilla on lokit
kalibroimatta. Ohlsson on iänikuisen hidas vene
joka kulkee 8 solmua vain Ruotsinlaivan
hinauksessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uulsonni kirjoitti:
En ole nähnyt testiä jossa Ohlssonia ja Sunwindiä
verrattaisiin. Joku vuosi sitten oli venelehdessä
vertailutesti Ohlssonista ja Antillasta. Molempia
veneitä pidettiin varsin asiallisina matkaveneinä
tosin Antilla vanhana kilpaveneenä oli hieman
nopeampi.
onko kokemuksia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
olsson kirjoitti:
onko kokemuksia?
Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
on todella laadukasta suomalaista työtä ja
sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
toista luokkaa kun uudemmissa
sarjatuotantoveneissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NO NO eipäs liiotella ei ohlsson 29 mikään
raaseri ole!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ensio kirjoitti:
Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
on todella laadukasta suomalaista työtä ja
sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
toista luokkaa kun uudemmissa
sarjatuotantoveneissä.
... Antilla Inferno 31:lle ootkos nyt ihan
tosissas? Antillalla ei ole mitään jakoo
Infernolle
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.
Se vehje ei kulje millään konstilla tuollaisia
vauhteja keskinopeutenaan, ellei nyt lasketa
harvinaisen kovaa myötäistä tai rankasti
ylimitoitettua konetta mukaan (ja näillä
konsteillahan taas vene kuin vene kulkee).
Ohlssoni on ennemminkin hidas vene, kuin nopea.
Sen parhaat ominaisuudet ovat jossain muualla
kuin suorituskyvyssä (itse en tosin tiedä mitä ne
ovat, en kyllä hevillä hankkisi itselle ko.
venettä).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
En todellakaan tarkoita 5 - 5,5 solmua vaan 7 -
7,5 solmua, ehkä jopa lähempänä 8 solmua.
Kyseessähän on varsin nopea vene, jolla voi koska
tahansa lähteä Hangosta Köpikseen toisin kun
nykyaikaisilla 35 jalkaisilla veneillä.
Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SPEDE kirjoitti:
... Antilla Inferno 31:lle ootkos nyt ihan
tosissas? Antillalla ei ole mitään jakoo
Infernolle
En ole ihan varma, mutta veneethän ovat kumpikin
hieman urhelullisia ja suurinpiirtein
samankokoisia joten luulisin, että vauhtikin on
samaa tasoa. Sunwind 311 on käsittääkseni
nopeudeltaan myös samassa sarjassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SPEDE kirjoitti:
Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?
Kyllä nyt puhutaan solmuista. Täytyy muistaa,
että kyseessä on suomalainen laatuvene eikä
mikään ulkomaisten valmistama lotja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ensio kirjoitti:
En ole ihan varma, mutta veneethän ovat kumpikin
hieman urhelullisia ja suurinpiirtein
samankokoisia joten luulisin, että vauhtikin on
samaa tasoa. Sunwind 311 on käsittääkseni
nopeudeltaan myös samassa sarjassa.
Mitä urheilullista on Antilla 30:ssä???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SPEDE kirjoitti:
Mäkin haluan Ohlsson 29, joka kulkee noin kovaa.
Puhutaanko nyt solmuista va kilometreistä?
Tämän keskustelun sävy on mensossa hieman
agressiiviseksi, tai ainakin asiattomaksi.

Pysyttäydyttäisiinkö asiallisessa keskustelussa.

ps. ISOILLA KIRJAIMILLA KIRJOITTAMINEN ON
HYÖKKÄÄVÄÄ
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
Kyllä nyt puhutaan solmuista. Täytyy muistaa,
että kyseessä on suomalainen laatuvene eikä
mikään ulkomaisten valmistama lotja.
miten se valmistaja vaikuttaa veneen nopeuteen
jos suunnittelija on siitä hitaan ja painavan
piirtänyt
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuno kirjoitti:
Mitä urheilullista on Antilla 30:ssä???
Siinähän ainakin aika tasainen kansi, joka
soveltuu kilpailukäyttöön varsin hyvin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
Siinähän ainakin aika tasainen kansi, joka
soveltuu kilpailukäyttöön varsin hyvin.
...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
urheilullista tee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuno kirjoitti:
...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
urheilullista tee.
löytyisikö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuno kirjoitti:
miten se valmistaja vaikuttaa veneen nopeuteen
jos suunnittelija on siitä hitaan ja painavan
piirtänyt
No eihän se suomalaisuus noin niinkuin yleisesti
tee veneestä nopeaa. Suomalaiset kuitenkin
tekevät laadukkaita ja nopeita veneitä (esim.
uudet Swanit) joten kyllä suomalainen vene
päihittää monet muut nopeudessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
löytyisikö?
Kyseessä on käsittääkseni nimensä mukaisesti 6,6
metriä pitkä purjevene 70-luvulta. Valmistaja
lienee ollut Fisksätra Varv ja suunnittelija
kaiketi Per Brohäll
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tietäjä kirjoitti:
Kyseessä on käsittääkseni nimensä mukaisesti 6,6
metriä pitkä purjevene 70-luvulta. Valmistaja
lienee ollut Fisksätra Varv ja suunnittelija
kaiketi Per Brohäll
löytyykö lisätietoja eri suunnittelijoiden
veneistä internetistä. voiko niistä vetää
johtopäätöksiä.

käsittääkseni esimerkiksi swan kehuu juuri
suunnittelijalla (tämä saksalainen fers)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuno kirjoitti:
...tasaista kantta antillassa, s&s 6.6:ssa on
kylläkin (ja sama runko, kuin Antillassa). Ja ei
tasainen kansi vielä veneestä nopeata ja
urheilullista tee.
Tarkoitin juuri tuota eroa. Antillassahan on
tasaisen pyöreä kansi, jossa on hyvä työskennellä
ja 6,6:ssahan on pieni kohouma kannessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ensio kirjoitti:
Ei henkilökohtaisia purjehduskokemuksia. Kuulemma
on todella laadukasta suomalaista työtä ja
sillähän on 70-luvulla voitettu kaikki kilpailut
joten nopeuttakin pitäisi löytymän. Pärjää
todennäköisesti nopeudessa ihan kevyesti esim.
Inferno 31:lle ja laatuhan Antilloissa on ihan
toista luokkaa kun uudemmissa
sarjatuotantoveneissä.
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
onko se siis liian iso, vai liian pieni?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
nykypäivän vene on nykypäivän vene. jos
ylivahvaksi tehty vene olisi aina hyvää laatua,
niin ajaisimmen legendaarisilla zulu kalastus
aluksilla, jos kapeus takaisi vauhdin, ajaisimme
saaristoristeilijöillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
ja pieni istumalaatikko on ihan
turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tietämätön kirjoitti:
onko se siis liian iso, vai liian pieni?
Yritä nyt siiten änkeä tavalliseen kylpyammeeseen
esim. viis aikuista! Eli kyllä ne istuinkaukalot
usein ovat liian pieniä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
ja pieni istumalaatikko on ihan
turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.
kannattaisi lukea Pekka Parikan kirja:
"Myrskylintu nousee siivilleen", jossa Pekka kävi
ensipurjehduksella oikomassa vantteja 23 m/s
kelissä.

Ko vene on alunperin suunniteltu (Collin Archer)
Norjan vesistölle nopeaksi ja tukevaksi
luotsiveneeksi. Pekan peruslähtökohta lienee, että
parempi olla tukeva vene kelissä kuin kelissä,
kuin nopea, jolla pääsee Pohjanmeren perustuulia
pakoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Yritä nyt siiten änkeä tavalliseen kylpyammeeseen
esim. viis aikuista! Eli kyllä ne istuinkaukalot
usein ovat liian pieniä.
kevennys sikseen, ei pidä ilakoida vakavan asian
äärellä.

käsitin aluksi viestistäsi, että tarkoitit
sitlooran (sen varsinaisen kuopan) olevan
kylpyammeen kokoinen, jolloin se mielestäni olisi
varsin kookas. mikäli todella tarkoitat, että
siellä ammeessa pitäisi kaikkien istua, niin ei
houkuta.

onko ohlssonissa tosiaan vaan kylpyammeen kokoinen
sitloora?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
harpo kirjoitti:
S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.
"Första båt ut i Segling nya serie om
'70-talsbåtarna' är S 30. Ful överbyggnad, trög i
lätt vind är omdömena frpn folk som inte känner
henne. En fantastisk familjebåt tycker S
30-seglarna själva. Och vem kan klaga på senaste
lystalet 1,19"

http://www.segling.nakterhuset.se/96_07/s30.asp
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
S30 omistaja kirjoitti:
"Första båt ut i Segling nya serie om
'70-talsbåtarna' är S 30. Ful överbyggnad, trög i
lätt vind är omdömena frpn folk som inte känner
henne. En fantastisk familjebåt tycker S
30-seglarna själva. Och vem kan klaga på senaste
lystalet 1,19"

http://www.segling.nakterhuset.se/96_07/s30.asp
ostaessani ssr395:ttä katsastin myös S30:nen ja
päädyin ssr395:teen, enkä siihen jurassik park
aikakauden epäkäytännölliseen monsteriin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
löytyisikö?
Vene on Antilla 30:sen vanhempi versio. Runko on
molemmissa täysin sama, mutta 6.6:sen kansi on
tasainen ja ruffi on munankuoren puolikkaan
muotoinen. Antilla 30:ssä on keulasta tasaisesti
nouseva, kaareva kansi. Veneen on suunnitellut
kuuluisa S&S suunnittelutoimisto, joka
suunnitteli siihen aikaan myös kaikki Swan-
veneet. Myös 6.6 kutsutaan usein Antilloiksi. 6.6
tulee vanhasta IOR mittasäännöstä, joka vastasi
puolitonnaria. Antilla veneillä on kierretty
maapalloa ristiin rastiin ja voin vakuuttaa, että
vene kestää mitä vaan. Edellisissä otsikoissa
epäiltiin veneen olevan nopea, sitä se oli 70-
luvulla, mutta nykyinen venesuunnittelu on
muuttanut veneitä niin paljon, ettei Antilla enää
pärjää nopeudessa samankokoisille nykyveneille.
Nykyaikaisessa 30-jalkaisessa veneessä on myös
huomattavasti suuremmat sisätilat. Ei Antilla
silti huonosti purjehdi, mutta esim. Inferno-
31:lle sillä voi pärjätä ainoastaan erittäin
kovassa kryssissä. Vene-lehti ehdotti aikoinaan
eräässä artikkelissa, että Antilla-veneiden
pitäisi saada vakuutusalennusta, koska niitä ei
saa rikki edes pommilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
löytyisikö?
S&S on kuuluisa jenkkiläinen venesuunnittelu
firma. He ovat suunnitelleet muunmuassa Swanille
purkkareita(36, 38, 41, 44, 48, 76). Itse veneet,
jota tässä keskustelussa on sivuttu, eli 6.6 ja
Antilla ovat molemma 9 m pitkiä ja 2,8 m leveitä
(nyky veneisiin nähden kapeita) ja varsin
vauhdikkaita veneitä aikakauteensa nähden.
Esimerkiksi Antilla 30 on voitettu avomerikisoja
Suomessa (70 luvulla).

Sitten toiseen juttuun eli siihen mistä voi noita
veneiden tietoja käydä noukkimassa. Esimerkiksi
tällaisesta
paikastahttp://www.yachtdatabase.com/. Sieltä
löytyy perustietoa veneistä ja joskus jopa kuvia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
ja pieni istumalaatikko on ihan
turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.
Perustelua istuinkaukalon pienelle koolle
osasinkin jo odottaa. Minkähän takia ne kuitenkin
on tehty niinkin syviksi, kuin vanhoissa veneissä
on? Avonainen peräpeili (vrt. W60:set ja kaikki
avomerellä tosikeleihin joutuvat raaserit) on
ainoa joka todella tyhjentää sitlooran vedestä ja
siten tuo turvallisuutta olettaen tietenkin että
miehistö pysyy mukana. Ja mitä siihen 30 m/s
keliin tulee, niin harva veneilijä semmoseen
koskaan uransa aikana törmää ja toisaalta kyllä
Ohlssonin-jämäkin on kovilla, eikä varmasti kestä
8 solmun maattamistakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Perustelua istuinkaukalon pienelle koolle
osasinkin jo odottaa. Minkähän takia ne kuitenkin
on tehty niinkin syviksi, kuin vanhoissa veneissä
on? Avonainen peräpeili (vrt. W60:set ja kaikki
avomerellä tosikeleihin joutuvat raaserit) on
ainoa joka todella tyhjentää sitlooran vedestä ja
siten tuo turvallisuutta olettaen tietenkin että
miehistö pysyy mukana. Ja mitä siihen 30 m/s
keliin tulee, niin harva veneilijä semmoseen
koskaan uransa aikana törmää ja toisaalta kyllä
Ohlssonin-jämäkin on kovilla, eikä varmasti kestä
8 solmun maattamistakaan.
itse mieluummin olisin ohlssonilla vesillä 30m/s
tuulessa kun jollain ylirikatulla jollalla
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karpo kirjoitti:
Kyllä noi vanhemmat paskat, kuten Ohlssonit ja
antillat on auttamattoman hitaita Suomen oloissa
verrattuna uudempiin sarjatuotantoveneisiin. Ja
kaikenlisäksi ne ovat rumia, epäkäytännöllisiä
(istuinkaukalo yleensä kerrostalon ammeen
kokoinen, ja takana avuttoman kokoinen
pistopunkka), ja älyttömän painavia. Ja älkää nyt
aloittako sitä samaa paskanjauhantaa, jonka
mukaan kapeat puikulat (tosin nämä esimerkit
eivät ole kovin kapeita) olisivat nopeita.
Rantapurjehtijoille jää muuten käsitys, että
pituuteensa nähden kapea vene olisi aina myös
nopea. Kysyn vaan onko esim. S30 nopea
kokoisekseen? ONKO? Se 12 metrinen lotja on
naurettavan hidas millä mittapuulla tahansa
mitattuna! Ja noiden vanhempien veneiden laadusta
voidaan olla monta mieltä. Onko laatua, mikäli
venettä ei osata mitoittaa oikein vaan
laminoidaan älytön määrä kerroksia, jolloin
painoa tulee myös liikaa ja vene ei kulje
kevyellä kelillä mihinkään ilman tolkuttoman
kokoista ja epäkäytännöllistä genuaa?
Uskoisin kyllä, että suurin osa purjehtijoista
pitää ns. vanhoja veneitä kauniimpana, kuin
pystykeulaisia ja leveäperäisiä nykyveneitä.
Laminaatin paksuudesta tulee painoa, mutta kyllä
tavalliselle matkapurjehtijalle on yksi
veneenvalinta kriteeri myös turvallisuus.
Pikku Antillalla voi paukata kiville 7-solmua ja
ainut vaurio on, että kölistä puuttuu pari kiloa
lyjyä.
Tasapohjaisessa nykyveneessä tulee joka
kolhaisusta kymmenien tuhansien korjauslasku ja
jos paukkaat 7-solmua kivelle tällaisella
botskilla, on köli luultavasti kajuutan sisällä.
Veneiden nopeutta on aika vaikea verrata pelkän
kokonaispituuden mukaan. Esim. Antilla-30 vastaa
vesilinjapituudeltaan ja sisätiloiltaan n.27-
jalkaista nykyvenettä ja siihen verrattaessa se
ei enää niin hidas olekkaan. Reippaalla luovilla
pesee suurimman osan sen kokoisista ja vähän
suuremmistakin nyky-veneistä. Itse olen
aktiivinen kilpapurjehtija ja pidän nopeista
veneistä. Kokemusta on aika monista (X-99,
Selection-37 yms.) Kuitenkin täytyy sanoa, etten
omaa Antilla-36 näihin vaihtaisi on se vaan niin
hyvä botski.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Antilla-36 kirjoitti:
Uskoisin kyllä, että suurin osa purjehtijoista
pitää ns. vanhoja veneitä kauniimpana, kuin
pystykeulaisia ja leveäperäisiä nykyveneitä.
Laminaatin paksuudesta tulee painoa, mutta kyllä
tavalliselle matkapurjehtijalle on yksi
veneenvalinta kriteeri myös turvallisuus.
Pikku Antillalla voi paukata kiville 7-solmua ja
ainut vaurio on, että kölistä puuttuu pari kiloa
lyjyä.
Tasapohjaisessa nykyveneessä tulee joka
kolhaisusta kymmenien tuhansien korjauslasku ja
jos paukkaat 7-solmua kivelle tällaisella
botskilla, on köli luultavasti kajuutan sisällä.
Veneiden nopeutta on aika vaikea verrata pelkän
kokonaispituuden mukaan. Esim. Antilla-30 vastaa
vesilinjapituudeltaan ja sisätiloiltaan n.27-
jalkaista nykyvenettä ja siihen verrattaessa se
ei enää niin hidas olekkaan. Reippaalla luovilla
pesee suurimman osan sen kokoisista ja vähän
suuremmistakin nyky-veneistä. Itse olen
aktiivinen kilpapurjehtija ja pidän nopeista
veneistä. Kokemusta on aika monista (X-99,
Selection-37 yms.) Kuitenkin täytyy sanoa, etten
omaa Antilla-36 näihin vaihtaisi on se vaan niin
hyvä botski.
Antilla 36 onkin aivan eri luokkaa
purjehdusominaisuuksiltaan kuin siskonsa, siis
myös suhteutettuna kokoonsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
? kirjoitti:
Antilla 36 onkin aivan eri luokkaa
purjehdusominaisuuksiltaan kuin siskonsa, siis
myös suhteutettuna kokoonsa.
Perusfilosofia on molemmissa sama. 36 tietysti
vähän modernimpi, mutta vain vähän. Suurin osa
Antilloista on tähän päivään mennessä paljolti
menettänyt kilpailullisen teränsä, kun niistä on
rakenneltu matkaveneitä. Silti kaikki mukavia
purjehdittavia, kun helat ovat paikallaan ja
kestävät käytön. Purjehduksella on ollut pääpaino
veneitä suuniteltaessa ja rakennettaessa. Eikka
Antinojan henkilöstä voisi keskustella
pidempäänkin, mutta hänen ammattitaitoaan
veneenrakentajana tuskin kukaan asettaa
kyseenalaiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
harpo kirjoitti:
S30 on käsittääkseni erittäin nopea vene ja
nimenomaan pituuden ja leveyden edullinen suhde
johtaa erinomaisiin luoviominaisuuksiin kaikilla
tuulilla. Ja pituushan tuo huikean runkonopeuden.
Harva vene s30:stä ohittaa millään tuulilla.
On se kyllä niin, että S30 on erittäin
hidas´kevyellä kelillä oli kyse kryssistä tai
myötäisestä. Vähänkin modernimpi 25 jalkainen
åyyhkäisee tuollaisesta puikulasta ohi kevyesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
merikarhu kirjoitti:
Ihmeellistä keveiden ja merikelvottomien veneiden
ihannointia. Luulisinpa, että hra Karpo olisi
pulassa matkalla Hangosta Köpikseen jollain
Infernolla kun tuulee 30 m/s vastaan. Ohlssonilla
matkanteko on lastenleikkiä tällaisellä kelillä
ja pieni istumalaatikko on ihan
turvallisuuskysymys; siihen ei mahdu liiemmin
vettä ja siinä saa helposti tukea reunoilta.
Vanhaan aikaan veneet tehtiin nimenomaan
merikäyttöön eikä satamalaiturissa kerskailuun.
Ja mitä siihen laminaatin paksuuteen tulee niin
paljon mielelläni ajan Ohlssonilla karille 8
solmun vahdilla kun jollain nykyveneellä.
Jos Inferno 31:een tökkäisi Ohlsonin kepin niin
olisi sekin melko "tuultakestävä" peli. Tuskinpa
Ohlsonin oikaiseva voima on suurempi kuin
Infernossakaan. Infernossa on vain enemmän
purjetta, joten sitä täytyy reivata aikaisemmin.
Lopputuloksena olisi kuitenkin nopeampi vene kuin
Ohlsson. Ei Ohlssonillakaan purjehtiminen 30 m/s
tuulessa mitään lastenleikkiä ole (sellaista
venettä ei olekaan) ja kovassa myötäaallokossa
vanhoilla kapeaperäisillä veneillä on suurempi
riski jäädä sortuvan aallon alle kun eivät kiihdy
alta pois. Pieni isteinkaukalo tekee veneestä
epämukan purjehdittavan, koska porukka on koko
ajan toistensa tiellä ja osa joutuu mahdollisesti
istumaan suojanpuolella.
Samoin vanhanaikaiset veneet ovat kovan tuulen
spinnuajossa usein melko vaikea pitää
hallinnassa, koska rupeavat myötäisellä
tekemään "käkikelloliikettä" eli keikkuvat
puolelta toiselle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
HA kirjoitti:
Perusfilosofia on molemmissa sama. 36 tietysti
vähän modernimpi, mutta vain vähän. Suurin osa
Antilloista on tähän päivään mennessä paljolti
menettänyt kilpailullisen teränsä, kun niistä on
rakenneltu matkaveneitä. Silti kaikki mukavia
purjehdittavia, kun helat ovat paikallaan ja
kestävät käytön. Purjehduksella on ollut pääpaino
veneitä suuniteltaessa ja rakennettaessa. Eikka
Antinojan henkilöstä voisi keskustella
pidempäänkin, mutta hänen ammattitaitoaan
veneenrakentajana tuskin kukaan asettaa
kyseenalaiseksi.
Eikan puuveneiden rakennustaito oli kyllä
loistavaa, mutta hänellekin muoviveneiden tulo
oli uusi asia. Kun ensimmäisissä piirustuksissa
ei ollut tarkkoja laminaattierittelyjä, eikä
Eikalla oikein vielä materiaalituntemusta
lasikuidusta, hän päätti laittaa sitä pohjan
alueelle yhtä paksulti kuin samankokoisissa
puuveneissä oli lautaa. Legenda pomminkestävistä
Antilloista oli syntynyt...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
miten olisi saimaan saaristoristeilijä. nimestä
huolimatta kyseessä on pitkähkö varsin
merikelpoinen puikko. seisomakorkeutta ei juuri
ole kuin alimittaisille (n. 155cm), mutta
kaupeudesta huolimatta volyymiä piisaa.

vene on varsin nopea, etenkin kevyessä kelissä,
harva vene pyyhkii ohi (ei edes se paljon kehuttu
ohlsson 29)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Löytyykö ssr395:stä lisätietoja jostain
internetistä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä jostain on tingittävä.
Ei 10 metristä purkkaria saa alle sadan tonnin,
joka on varustettu kaikilla mukavuuksilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
oli ainakin vene-pörssissä myynnissä! vene on yli
10m pitkä ja meidän perheessä on toiminut
mainiosti "perheveneenä" kovassakin kelissä (tosin
meitä on 3 kultainen noutaja).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mukavia PERHEVENEITÄ on Sunwind 27, Ohlson 29 ym
vastaavat! Älä murehdi turhia noista 1/100 solmun
pullistelioista vaan hanki turvallinen ja
helposti purjehdittava perhevene. Sillä vietät
hauskoja kesälomia seilaten! 60-70 tmk ei taida
kylläkään riittää ihan 10 metriseen...

Toisaalta kyllä vähän pienempäänkin sopii 4
henkinen perhe! Ohlson 29 pikkusisko 22:n on
loistava ensivene ja niitä on silloin tällöin
sopivasti myynnissäkin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
siis muualla kun tuolla yachtdatabase osoitteessa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
siis muualla kun tuolla yachtdatabase osoitteessa?
http://www.udkik.dk/fi/baad/ba552.htm

ja minulta käytännön kokemuksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ohlson 22 kirjoitti:
http://www.udkik.dk/fi/baad/ba552.htm

ja minulta käytännön kokemuksia.
miten purjehtii kevyessä, kovassa kelissä? onko
helppo käsitellä. hintataso veneellä ja
varusteilla.. miten kulkee, kryssiikö hyvin?

kiitos jo etukäteen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aurinkotuuli kirjoitti:
miten purjehtii kevyessä, kovassa kelissä? onko
helppo käsitellä. hintataso veneellä ja
varusteilla.. miten kulkee, kryssiikö hyvin?

kiitos jo etukäteen
Ruotsissa oli sille aikanaan oma kilpaluokka.
Helppo käsiteltävä ja mukava purjehdittava. Masto
suht. korkea mikä kertoo hyvistä luovimis
ominaisuuksista. Toppi-rikattu -> 150% Genoa
vetää hyvin kevyellä kelillä. Leveytensä vuoksi
alkujäykkä, mutta kovassa kelissä "terhakka"
Sisätilat hyvät kokoluokkaansa nähden. Vankaa
tekoa ja tukevasti rikattu vene. Makuupaikat 4:lle
Hinta haarukka 30 - 40 tmk, (jopa alle)

Tuu kattomaan ja kokeilemaan jos liikut/olet
Helsingissä!! tai anna fax numero niin faxaan
sulle venelehden testin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tunnetusti hyviä hintaluokkasi perheveneitä ovat
myös Finn 26 ja Avance 245, kunhan löydät
veistämön viimeistelemän. Niin ja tietysti FE 83.
Tuo alle sadantuhannen bubjetti pitää sinut
valitettavasti erossa Infernoista 28, 31 (26 ja
29 eivät ole aloittelijan perheveneitä), H-
323:sta, Avance 33:sta jne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On se ihme, että 5000 ihmistä lukee kysymyksesi,
mutta puuta ei ehdotettu kertaakaan (paitsi
Scylla, joita tosin taitaa saada myös muovina).

Osta ihmeessä hyvä ja iso puuvene.
Purjehdusmeininki on hiukan eri luokkaa eikä
tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa purjehtimalla
tulevaisuuden ongelmajätteellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
scylla on nalle nybergin collin archerin
perusteelta suunnittelema limisaumainen puuvene!
pekka parikka (muistaakseni 1983) testasi
veneessä owatroll-kyllästysainetta ja sen jälkeen
suurin osa scyllista (ellei jopa kaikki), on
kyllästetty tällä mainiolla aineella, joka
vähentää jonkin verran puuveneen huoltoon kuluvaa
aikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nalle fani kirjoitti:
scylla on nalle nybergin collin archerin
perusteelta suunnittelema limisaumainen puuvene!
pekka parikka (muistaakseni 1983) testasi
veneessä owatroll-kyllästysainetta ja sen jälkeen
suurin osa scyllista (ellei jopa kaikki), on
kyllästetty tällä mainiolla aineella, joka
vähentää jonkin verran puuveneen huoltoon kuluvaa
aikaa.
Kyllä Scyllia on muutama tehty kuttaperkastakin,
luepa se Parikan kirja hiukan tarkemmin, tai
jututa Nallea joskus tilaisuuden tullen. Ei niitä
tosin montaa taida olla, näitä muovi
Scyllia.Runkomuodoltaan hiukan samankaltaisia
Haukilahden tekemiä muovisia Colin Arhchereita
näkee sitten useammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Molempi parempi kirjoitti:
Kyllä Scyllia on muutama tehty kuttaperkastakin,
luepa se Parikan kirja hiukan tarkemmin, tai
jututa Nallea joskus tilaisuuden tullen. Ei niitä
tosin montaa taida olla, näitä muovi
Scyllia.Runkomuodoltaan hiukan samankaltaisia
Haukilahden tekemiä muovisia Colin Arhchereita
näkee sitten useammin.
tässä lienee sama ilmiö kun folkkarin
pilaamisessa. ei ymmärretä puuta...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Albin Vega on erinomainen retkipursi sisältäen
makuupaikat viidelle. 8,25 m. pitkä vene pitää
sisällään mm. ruoanlaittopisteen, wc:n,
makuupaikat viidelle, makean veden säiliön (45l)
jne. Vene on vakaa ja helppohoitoinen. Kyseisellä
venetyypillä ollaan purjehdittu jopa pallon
ympäri. Hintaluokka pyörii hyväkuntoisella
käytetyllä veneellä 60 - 70tuhannen markan
kieppeillä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

perhevene

Olen etsimässä 4-henkiselle perheelleni
ensimmäistä purjevenettä. Onko kellään mitään
hyviä ehdotuksia hintaluokassa 60-70 tmk.
Pituutta pitäisi olla n. 10 metriä ja mielellään
kaikki mukavuudet.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta