Lisävalot syttyy vaan ei sammu..

v...tu ku ei suju

viiksestä. Kytkennät on akusta propun kautta 30:een, auton pitkäpiuhasta kytkimen kautta 85:een, 86 maihin ja 87 lampuille ja sieltä maihin. Kytkimellä on oma maajohto. Lisäpitkät sammuu kun käyttää kytkimen 0:ssa ja syttyy taas viiksestä. Voiko syy olla, että 10 vuotta vanhassa romussa joku vuotaa maihin koko ajan?

21

6833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      vain sun ketkennät olla päin helvettiä!!!!!!!!

      • X

        sitte koko yön miettiny eikä muuta tullu mieleen!


    • maadoitusta

      Jos kytkimessä on merkkivalo, voi se sekoittaa pakan toiminnan.
      Irroita se ja katso mitä tapahtuu ja tarkasta samalla kuinka tuo on tarkoitettu kytkettäväksi jos kyse on siis tuosta.

      • V

        lopputulos vaikka koko kytkin on piiristä pois.


    • Jos olet vasta asentanut nuo lisäpitkät, niin vika on todennäköisesti kytkennässä.
      Jos autossasi kytkimet ovat miinuspuolella, niin juuri noin käy kun kela saa jatkuvan
      plussan pitkiltä ja toinen pää on suoraan maissa, eli kela on jatkuvasti vetäneenä.

      Siirrä se 86:sta maihin menevä johto sinne toiseen pitkäpiuhaan. Eli kytke kela rinnan
      pitkien kanssa. Kytkin Sinulla onkin jo sarjassa kelan virtapiirissä.

    • Tuota kytkimen omaa maajohtoa en oikein ymmärtänyt, vai tarkoititko
      mahdollisesti merkkilampun maata?

      • Y

        kytkimessä olevan merkkivalon maa.


    • The mousetrap

      Diodin lisääminen herätejohtoon voi auttaa. Itse asiassa tuossa linkissä jonka löysin, niin jopa puhutaan sammutusdiodista. Itse muistelisin joskus asentaneeni kaukovalot kyllä ilman diodia. Joissakin releissä on kaiketi sisäinen diodi.

      Katsele tuosta linkistä, vähän sekava sivu, mutta keskellä olevasta palkista kun kelaa alaspäin, saa kytkentöjä näkyviin.

      http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot

      • Z

        kyse juuri tuosta. Tuossa kun väkersin, niin tuli huomatuksi, että kun relettä kevyesti kopautti niin se lakkasi vetämästä. Liekö sitten liian hepponen (40 A) tai liikaa tehoa lisävaloissa (2x100 W)? Kokeilin kyllä vain yhdellä polttimolla, mutta sama tulos.


      • The mousetrap
        Z kirjoitti:

        kyse juuri tuosta. Tuossa kun väkersin, niin tuli huomatuksi, että kun relettä kevyesti kopautti niin se lakkasi vetämästä. Liekö sitten liian hepponen (40 A) tai liikaa tehoa lisävaloissa (2x100 W)? Kokeilin kyllä vain yhdellä polttimolla, mutta sama tulos.

        Ei nuo valot ota kun vajaa 20A, siinä mielessä ihan passeli rele. Sitä paitsi tuo kopauttaminen todennäköisesti saa releen pitopuolen "päästämään". Jotenkin sinne jää jotain pientä virtaa kulkemaan, joka pitää relettä päällä. Menee vähän yli hilseen, mutta jos joku viisas on sitä mieltä että siinä tarvitaan diodi, niin uskotaan suosiolla.

        Itsellä joskus kauan sitten sama ongelma kun kytkin H4 lisävaloja, niissäkin jäi pitkät päälle. Pitkiä väläyttämällä sai sammumaan, ei tainnut sammua edes kytkimestä. Oli semmoinen kaksoisrele, diodilla lyhyiden ja pitkien herätejohdosta ja johan toimi.


      • Mitään diodeja ei tarvita olipa kysymyksessä
        auton valokytkimet plus- tai miinuspuolella. Ajattele, että se releen
        kela vastaa lamppua joka palaa rinnan sen kanssa, eli aina kun pitkän
        valon lamppu saa virtaa, niin kelakin saa ja vetää.

        Aikaisemmin esittämäni kytkentä toimii aina, oli valojen ohjauskytkimet
        millä puolella tahansa. Päävirtapiirissä kulkeva lamppujen virta ei vaikuta
        mitään ohjaukseen, paitsi jos releen virta-arvo on liian pieni, josta
        johtuen kosketin voi hitsautua kiinni ja kopautettaessa aukeaa. Kun
        käytetään muovikuorista ralettä, niin kelan toinen pää ei ole valmiiksi
        rungossa kiinni, eikä relettä tarvitse eristää.

        Noissa lisävalojen releissä ei ole kelalle mitään pitopiiriä erikseen vaan
        ohjausjohdot kytkeytyvät suoraan kelan napoihin.


    • NOIN simppeli juttu ja näin pitkä ketju ja melkein kaikki pelkkää soopaa!
      Miten voi peruskoulun sähköoppi jäädä noin täysin uppoamatta päähän?

      Vaikka tiedänhän minä, että hartaana uskovaisena keskityit(te) koko tunnin kirkkoveneitten piirtelyyn. Ei vain sattunut tulemaan mieleen, että peruskoulunkin opeilla saattaisi olla joskus tarvetta?

      • Koulu kesken

        Opetettiinko sinulle peruskoulussa tuokin, kummalla puolella valojen
        ohjauskytkimet ovat? Minulla jäi tuo peruskoulu kesken ja missään
        sen jälkeisissä oppilaituksissa ei tuota opetettu.


      • 12+20=mitäsenyton

        No pistitpä sinäkin sitä soopaa joukon jatkoksi.

        Kerro nyt kaikille tolloille, miksi ne lisävalot jäävät palamaan?


      • Koulu kesken kirjoitti:

        Opetettiinko sinulle peruskoulussa tuokin, kummalla puolella valojen
        ohjauskytkimet ovat? Minulla jäi tuo peruskoulu kesken ja missään
        sen jälkeisissä oppilaituksissa ei tuota opetettu.

        Minut opetettiin AJATTELEMAAN itse!


      • 21
        sitroen kirjoitti:

        Minut opetettiin AJATTELEMAAN itse!

        Mutta et oppinut muuta kuin huutamaan.


    • 1236874687

      joo olis tosissaanki mukava tietää miks ne lisävalot jää palamaan vaikka kytkennät on täysin oikein tehty (valmistunut sähköasentaja). pitkille tulee vähän päälle 4 voltti vaikka lyhyet valot päällä. kun laittaa pitkät päälle niin jännite nousee 12 v. en vain tajua mistä johtuu ennen toiminu mutta xenonien laiton jälkeen ei toimikkaan. kellään käyny vastaavaa ja mikä oli vialla.

      • Ranskan rapee

        Kysy sitronilta, sehän tuolla uhoo.
        Minä kytkisin kelan rinnan, niin kuin tuolla aikaisemmin neuvottiin ja lakkaisisin ihmettelemästä.


      • 14

        Sähköasentajasi reputti, takaisin koulunpenkille.
        Miten tuo asia tulee aina vaan uudestaan esiin, no siksi, että noita täällä annettuja selkeitä ohjeita ei ymmärretä vaan kysellään herätteistä jotka ovat vuodelta yks ja kaks.


      • 19+12

        Miksi sinulle pitäisi vastata? Et ymmärtäisi kuitenkaan. Täpinä väänsi ketjun alkupuolella rautalangasta ja jos et tuota ymmärrä, niin ei voi auttaa.


    • Pajero2000

      Itse tässä painiskelen saman ongelman kanssa:( Lisävalot syttyy kun laittaa pitkät päälle mutta ei sammu ennenkuin laittaa valot kokonaan pois päältä. Olen pyöritellyt noita eri vaihtoehtoja kunnes kokeilin eri relettä. Toisaalta Mitsussa voi muutenkin olla nuo kytkennät erilaiset kuin aikaisemmissa koslissa? Nyt toimii sellaisella kytkennällä että H4:n kytkimen kautta releen 30, Xenon lisäpitkät 87 ja H4:n - johto releen 85. Nyt toimii niinkuin pitääkin mutta ihmetyttää että akulta ei tarvi johtoa ollenkaan? En tiedä onko tuo nyt ihan jees kytkentä mutta valaiskaa viisaammat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe