vanhan valokuvan muokkaus

,,,

Hei, onko kellään tietoa voiko pikkuruisesta (tosi tarkkalaatuisesta) vanhasta valokuvasta vielä saada suurennoksen, tai mahdollisesti osasta siitä? Mulla olisi yksi tällainen kuva mistä pitäisi leikata erään henkilön pyynnöstä hänen oma valokuvansa ja tehdä siitä suurennos, mutta skannaamalla tietokoneella ja siitä lähettämällä valokuvaliikkeeseen se ei ainakaan onnistu, tulee yhtä mössöä sen laadusta. Kotikaupunkini valokuvaliikkeisiin en mielellään tuota kuvaa edes veisi, asun aika tuppukylässä ja ennen on tullut niin surkeita kuvia sieltä takaisin että olisin osannut melkein itse tehdä parempia.

En siis todellakaan tiedä kuvanmuokkauksesta itse mitään. Tästä kuvasta vaan saisi kivan lahjan kyseiselle henkilölle jos se onnistuisi tehdä.

7

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exd

      Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin skannata se kuva ensin. Ymmärsin että olet yrittänyt jo skannata sen, mutta kuvanlaatu ei tyydyttänyt.

      Kokeile uudestaan, mutta tarkista ensin vähän skannauksen asetuksia. Jo 300dpi pitäisi antaa ihan OK laatu skannaukseen. Jos mahdollista niin ota vielä suuremmalla tarkkuudella. Katso myös että skannattua kuvaa ei automaattisesti pienennetä tai pakata. Jos esim. valitset skannauksen yhteydessä jo että kuva lähetetään emailillä, niin se kuva on muutettu jo sitä varten. Tallenna se esim. TIF-muodossa, ei JPG.

    • 02o

      – käytä hyvää skanneria ja skannerin suurinta optista resoluutiota
      – säädä ja terävöitä kuva 16 bittisenä
      – jos kysymyksessä on värikuva niin käytä säätäessä ProPhoto -väritilaa.

      • ap.

        Kokeilin kotona noilla teidän vinkeillä ja parani jo paljon kuvan laatu suurennettaessakin. Kiitti paljon :)


      • 02o

    • vai mistä?

      voisko joku sanoo että johtuuko pölynpoistosta (epson) joka lienee ollut päällä kun kuvaa suurentaa niin semmoset vedokset (viivat) näkyy

    • semmoset vedokset

      ei tuo pölynpoistosta, viivat on ehkä naarmuja alkup. kuvassa (tai viiruja skannerin lasilla).

      Pölyt kannattaa poistaa mikrokuituliinalla skannerin lasilta ja kuvasta, ei skannerin ohjelmalla! Pölynpoisto skannerin ohjelmalla pistaa yksityiskohtia kuvasta.

    • siinäpä ongelma

      viirut näkyy/tulee vain joissakin kuvissa eikä niitä näy itse alkup kuvissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe