maksa-arvojen nousu

minna*

Sain tänään tiedon että maksa-arot ovat nousseet. Olen syönyt lamictal 200mg* 2 ja keppraa 1500mg*2 vrk täydellä annoksella 2vuotta.
Joudun 3 viikon päästä uudelleen verikokeisiin.
Jos maksa-arvot eivät ole laskeneet , niin onko edessä lääkkeen vaihdos?? En huomannut sitä lekurilta kysyä.
Mitään sellaista en ollut ennen syönyt /juonut ennen verikokeita joka olisi arvoja nostanut.
pikkasen v****aa jos taas aloitetaan lääkityksen vaihtoa, jos näin kuitenkin käy niin joudunko sairauslomalle? KOhtaukset pysyvät tällä annoksella kurissa , mutta jos unohdan yhdenkin 500mg keppran ottamatta niin alkaa tulemaan poissaolokohtauksia..pelottaa koko ajatus lääkkeen vaihdosta :/

8

4224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kvinoa

      Mulla ainakin lääkitystä jouduttiin vaihtamaan, kun maksa-arvot olivat koko ajan nousussa ja yli normaali-arvojen. Tuli käynti sisätautilääkärillä ja lääkkeen vaihdos (joka auttoi). Mulla oli kyllä eri lääkitys kun sulla, Kepprasta mulla eivät ole maksa-arvot nousseet. Olisikohan syynä tuo lamictal? Jos ne arvot on vain vähän koholla eivätkä nouse lisää niin silloin varmaan harkitaan tapauskohtaisesti vaihdetaanko lääkitystä.

    • Maksa-arvo

      Voisin kuvitella, että jos maksa-arvojen nousu johtuu selkeästi lääkkeistä ja se on reilua, lääkitys vaihdetaan. Jos arvot ovat vain vähän koholla, ei ehkä välttämättä vaihdeta. Maksa-arvoja on yleensäkin olemassa ainakin (kai enemmänkin) 3 erilaista, niiden nousu - jos jätetään lääkkeet pois yhtälöstä - viittaa hyvinkin erilaisiin asioihin. Kai ensin pitäisi joka tapauksessa jotenkin selvittää, johtuuko nousu lääkkeistä vai jostain muusta. Jos kiinnostaa, katso vaikka terveyskirjasto.fi sivulta, laita hakukentään vaikka "maksa-arvo".

    • eräs gaijin

      Ohops. Ikävää, jos yllärinä tulee? Seurattu aiemminkin? Muistan vain omilta Keppra-ajoiltani, ettei sen suoranaisesti pitäsi vaikuttaa maksa-arvoihin, koska suodattuu munuaisten kautta. Jos näin yksinkertaista (ei välttämättä), nousu voisi olla vain Lamictalin aiheuttamaa. Lääkäri tietää tämän varmasti ja paremmin mutta tästäkin kannattaisi ehkä kysyä...

    • ja GGT

      Yliopiston apteekin maksatesti GGT on apteekin työntekijän mukaan kaikkien epilepsialääkkeiden takia koholla. GGT siis reagoi kaikkiin epilepsialääkkeisiin. Näin yliopiston apteekin työntekijä sanoi tulkitessaan tuloksiani.

      ASAT, ALAT ja AFOS ovat aina minulla olleet viitearvojen sisällä.

    • minna*

      ollut verikokeissa muistaakseni 4 vuotta sitten ja annos ollut paljon pienempi ja maksa-arvot siitä nousseet hurjasti kun lääkkeet ovat nostettu maksimi annoksiin.
      En ole käynyt verikokeissa ollenkaan sen aikana kun lääkkeitä on nostettu..ei kuulemma ole ollut tarvetta , koska lekurin mukaan nämä molemmat rasittavat munuaisia. NYt kun sain uuden lekurin niin hän laittoi minut heti verikokeisiin .
      Näin jälkeen päin kun mietin tätä maksajuttua , niin EHKÄ?? selittää miksi ihoani on kutittanut niin paljon..kun sain tästä tiedon niin kutina loppu kun seinään :D *kopkopkop*

      s

    • Epileptikko

      Muut maksa-arvot keskiarvosta, mutta GT 60 (ylärajallla, mutta silti rajojen sisällä). Lääkärin mukaan olen alkoholisti, kun jouduin päivystyksessä puhaltaan 1,65, koska vasen jalka tunnoton ja epäiltiin aivoinfarktia. Juon kaljaa päivittäin, mutta en humaltumistarkoituksessa nykyisin. 1,65 oli juhlien seuraus. Lamictal 150 x 2/vrk. Lisäksi Gabapentin 1200 mg/vrk. En taida silti muuttaa elämäntapoja.

      • Lamictalko

        On mahdollista, että Lamictal nostaa maksa-arvoasi. Aikaisemmissakin vastauksissa on tullut esiin, että Keppra ei ole vaikuttanut maksa-arvoihin, niin ei minullakaan, mutta Lamictal joillakin. Olen aina ollut absolutisti enkä aio muuttaa kulutustottumuksiani.


      • Johanneksena

        Päivittän kaljan juominen? Keksihän elämääsi muuta sisältöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe