Virran saaminen lisälaitteille?!

Tk

Miten olisi järkevintä järjestää 12V:n
virransaanti lisälaitteille, joita aion asentaa
veneeseen. Periaatteessa veneen ohjauspulpetin
luota saisi otettua virtaa, mutta riittävätkö
n.3mm johtimet esimerkiksi 100wattia
tarvitsevalle laitteelle.
Vai olisiko viisainta tuoda uusi paksu johdotus
suoraan akulta, ja jakaa se hytissä eri
laitteille.

24

4762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jape

      Mieluiten pulpetin kautta, koska siinähän
      on yleensä sulaketaulu valmiina. Ei tarvitse
      sitten uutta paneelia asennella.
      3 mm johdin riittää ainakin tuhanteen wattiin asti. Eihän ne kiinteistöjen johtimetkaan paksumpia ole. Paksummassa johtimessa on vähemmän jännitehäviötä, mutta lienee turha niitä alkaa laskemaan lyhyillä matkoilla.
      Rajan siis muodostaa sulakkeen kesto. Todennäköisesti joudut vetämään laitteille useammasta eri sulakkeesta, mikä onkin suositeltavaa. Ei mene sitten kaikki kerralla pimeäksi.

      • Sunnuntaiveneilijä

        1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
        lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
        skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
        enempää perusasioista tunne.

        Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
        kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
        morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
        olla hieman vanhanaikaista.

        Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
        keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
        vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
        Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
        jos johto ei ole pitkä.

        Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
        ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
        suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
        "johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
        tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
        olleet todella pienet testattuani huippukuormia
        eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
        metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
        galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
        sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
        ole muuallakaan havaittu.

        Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
        mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
        Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
        siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin.


      • Jape
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
        lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
        skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
        enempää perusasioista tunne.

        Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
        kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
        morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
        olla hieman vanhanaikaista.

        Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
        keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
        vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
        Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
        jos johto ei ole pitkä.

        Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
        ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
        suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
        "johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
        tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
        olleet todella pienet testattuani huippukuormia
        eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
        metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
        galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
        sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
        ole muuallakaan havaittu.

        Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
        mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
        Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
        siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin.

        käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
        keskustelukin oli sillä avattu.
        neliömilleistä ei puhuttu.
        ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
        ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
        riittänee sille kilowatille.


      • Jape
        Jape kirjoitti:

        käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
        keskustelukin oli sillä avattu.
        neliömilleistä ei puhuttu.
        ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
        ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
        riittänee sille kilowatille.

        ja 7mm2*3A*12v= 250W eli ei nyt ihan lähellä
        sitä kilowattia... sorry


      • Katsastusmies
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
        lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
        skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
        enempää perusasioista tunne.

        Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
        kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
        morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
        olla hieman vanhanaikaista.

        Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
        keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
        vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
        Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
        jos johto ei ole pitkä.

        Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
        ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
        suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
        "johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
        tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
        olleet todella pienet testattuani huippukuormia
        eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
        metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
        galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
        sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
        ole muuallakaan havaittu.

        Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
        mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
        Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
        siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin.

        Katsastusmies on istunut veneessä yli 50 vuotta.
        Eli on muutaman veneen, aluksi isän ja myöhemmin
        omien kanssa tullut veneiltyä, ja niitä
        kunnostettua.
        Nyt noin 10 vuotta veneseuran
        katsastuspäällikkönä ja valtavasti lisäkokemusta
        saaneena katsastusmies yrittää osaltaan jakaa
        neuvoja ja asiallista tietoa veneilystä, siitä
        kiinnostuneille. Tämä foorumi on hyvä siihen
        tarkoitukseen, on usean veneilijän saatavilla.Ja
        asiallisen tiedon saaminen on ilmeisesti monta
        kertaa vaikeaa. Ei sen enempää, mukava kun
        huomioidaan.


      • Sunnuntaiveneilijä
        Jape kirjoitti:

        ja 7mm2*3A*12v= 250W eli ei nyt ihan lähellä
        sitä kilowattia... sorry

        Halkaisijaltaan 3 mm kaapeli on n. 7 mm2. Kovasti
        olisi köykäinen vieläkin 1000 W kuormalle
        varsinkin, kun tasavirtapiireissä ja erityisesti
        veneissä sähkön pitää tulla vielä takaisinkin eli
        matkaa on tuplasti.

        Tuo 7 mm2 kaapeli olisi rajoilla, jos siihen
        kytkettäisiin tuo 250 W taas piuhan pituudesta
        riippuen.

        Miten muuten sait sen yhtälön näyttämään 250 W.
        Kouluaikoina vanha temppu oli ns.
        dimensioanalyysi, joka suomeksi tarkoittaa sitä,
        että laskettiin yksiköt yhteen. Omassa
        esimerkissäsi yksiköiksi tulisi uWm2. Mitähän se
        mahtaa olla?

        Mökilläni aikoinaan vedin jännitteensäätimeltä
        johtoa matka-TV:lle. Taisi olla n. 8 metriä ja 2,5
        mm2 kuparikaapeli. Muuten toimi hyvin, mutta
        kirkkaan kuvan kohdalla TV sammui tai kuva
        vääristyi. Vikaa ei löytynyt. Tarkistin kuorman
        (n. 4,5 A eli reilu 50 W) eikä siinä tuntunut
        olevan mitään vikaa. Mittasin sitten kuorman yli
        jännitteen kuorman ollessa päällä ja vika selvisi:
        Jännite putosi alle 10 voltin, vaikka akkujen
        napajännite tuskin muuttui miksikään suuren
        kapasiteetin takia. Pikainen pohdinta
        taulukkokirjan ja taskulaskimen kanssa vahvisti
        tapahtuneen eli jännitehäviöt kaapeleissa oli
        syypää ongelmaan. Kyllä pimeyden ruhtinasta piti
        pyytää ääneen pari kertaa avuksi, kun sain vetää
        uudet 6 mm2 kaapelit entisten tilalle, minkä
        jälkeen Formula-ajot jatkuivat normaalisti...

        Esimerkki kertoo vain sen, että tee niin kuin minä
        sanon. Älä tee niin kuin minä tein eli aluksi
        asennetaan ja sitten suunnitellaan. Koskahan
        rohkea suomalainen oppisi jotakin?

        Tasavirtayhtälöt ovat todella yksinkertaisia,
        mutta laitteet ovat monimutkaisia ja kalliita.
        Vaihtovirran suhteen asia on juuri päinvastoin ja
        3-vaiheisilla laitteilla vielä johdinmetalliakin
        säästyy "vaatimattomasti" 75 %! Tasavirta- ja
        vaihtovirtamaailmat ovat hyvin erilaisia, joten
        kaikki temput eivät ole suoraan sovellettavissa
        toisiinsa. Mikäli joku on joskus asentanut esim.
        maasähköjä tai generaattoreita veneeseen, hän
        voinee vahvistaa asian.


      • Pilot 22
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        Halkaisijaltaan 3 mm kaapeli on n. 7 mm2. Kovasti
        olisi köykäinen vieläkin 1000 W kuormalle
        varsinkin, kun tasavirtapiireissä ja erityisesti
        veneissä sähkön pitää tulla vielä takaisinkin eli
        matkaa on tuplasti.

        Tuo 7 mm2 kaapeli olisi rajoilla, jos siihen
        kytkettäisiin tuo 250 W taas piuhan pituudesta
        riippuen.

        Miten muuten sait sen yhtälön näyttämään 250 W.
        Kouluaikoina vanha temppu oli ns.
        dimensioanalyysi, joka suomeksi tarkoittaa sitä,
        että laskettiin yksiköt yhteen. Omassa
        esimerkissäsi yksiköiksi tulisi uWm2. Mitähän se
        mahtaa olla?

        Mökilläni aikoinaan vedin jännitteensäätimeltä
        johtoa matka-TV:lle. Taisi olla n. 8 metriä ja 2,5
        mm2 kuparikaapeli. Muuten toimi hyvin, mutta
        kirkkaan kuvan kohdalla TV sammui tai kuva
        vääristyi. Vikaa ei löytynyt. Tarkistin kuorman
        (n. 4,5 A eli reilu 50 W) eikä siinä tuntunut
        olevan mitään vikaa. Mittasin sitten kuorman yli
        jännitteen kuorman ollessa päällä ja vika selvisi:
        Jännite putosi alle 10 voltin, vaikka akkujen
        napajännite tuskin muuttui miksikään suuren
        kapasiteetin takia. Pikainen pohdinta
        taulukkokirjan ja taskulaskimen kanssa vahvisti
        tapahtuneen eli jännitehäviöt kaapeleissa oli
        syypää ongelmaan. Kyllä pimeyden ruhtinasta piti
        pyytää ääneen pari kertaa avuksi, kun sain vetää
        uudet 6 mm2 kaapelit entisten tilalle, minkä
        jälkeen Formula-ajot jatkuivat normaalisti...

        Esimerkki kertoo vain sen, että tee niin kuin minä
        sanon. Älä tee niin kuin minä tein eli aluksi
        asennetaan ja sitten suunnitellaan. Koskahan
        rohkea suomalainen oppisi jotakin?

        Tasavirtayhtälöt ovat todella yksinkertaisia,
        mutta laitteet ovat monimutkaisia ja kalliita.
        Vaihtovirran suhteen asia on juuri päinvastoin ja
        3-vaiheisilla laitteilla vielä johdinmetalliakin
        säästyy "vaatimattomasti" 75 %! Tasavirta- ja
        vaihtovirtamaailmat ovat hyvin erilaisia, joten
        kaikki temput eivät ole suoraan sovellettavissa
        toisiinsa. Mikäli joku on joskus asentanut esim.
        maasähköjä tai generaattoreita veneeseen, hän
        voinee vahvistaa asian.

        Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
        johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
        saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
        käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
        ,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
        veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
        huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
        johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
        niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
        tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
        sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
        ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
        johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
        on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
        laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
        vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
        halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
        mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
        tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
        mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
        n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
        käytössä on erilaisia eristepaksuuksia).


      • Sunnuntaiveneilijä
        Pilot 22 kirjoitti:

        Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
        johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
        saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
        käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
        ,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
        veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
        huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
        johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
        niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
        tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
        sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
        ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
        johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
        on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
        laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
        vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
        halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
        mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
        tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
        mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
        n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
        käytössä on erilaisia eristepaksuuksia).

        Olen tuota tainnut minäkin eläessäni muutaman
        metrin paitsi vetää piuhaa itse myös laitattanut
        sitä kilometrisotalla muilla. Nuo koot ovat siis
        varsin tuttuja mm. kuparisina, alumiinisina,
        maakaapeleina, ilmajohtoina, kalustejohtoina ja
        tavallisina asennusjohtoina.

        Olen muuten kovasti eri mieltä siitä, että 1,5 mm2
        johdin riittää veneissä 12 V tasavirralla 120 W
        kuormalle. Toimiihan se, mutta johtimen on parempi
        olla todella lyhyt. Kuvatussa esimerkissäkin
        käyttäisin mielummin jo 16 A sulakkeita.
        Tilannetta kuvaa hyvin TV-esimerkkini, joka ei ole
        keksitty. Väittämäsi mukaan siinä olisi riittänyt
        tuo 1,5 mm2, vaikka todellisuudessa jouduin
        vaihtamaan sen 2,5 mm2 kaapelinkin 6 mm2:een.

        Kuten sanoin, vaihtovirtamiesten ei kannata tulla
        tasavirtapuolelle ja päinvastoin, jos ei ole
        asiaan perehtynyt.

        Mitä tulee näihin johtimien ulkomittoihin,
        viimeksi kuluneella viikolla oli tilanne, jossa
        jouduin arvioimaan johtimen päältä
        silmämääräisesti johtimen koon useiden metrien
        päästä. Osui muuten oikeaan. Vaihtoehtona olisi
        ollut useamman tuhannen markan remontti, jonka
        johdosta lounaslippuni olisi tuona päivänä jäänyt
        leimaamatta, koska kyseessä oli iso nousujohto.
        Toisaalta kuluvan vuoden aikana olen työni
        puolesta asennuttanut 20 kV johtimia muuntajalle
        ja lisäksi yhdet neonputket johtimineen. Asiaa
        tuntevat tietävät, että niissä on vähän erilaiset
        eristeet eikä niitä moni edes tunnistaisi, vaikka
        katkaistua päätä kädessään pitelisi. Tuo on pieni
        osa vakituista työtäni.

        Oikaistaan sitten vähän, että ei sillä peruskoulun
        fysiikalla ihan kaikkea osatakaan.


      • Pilot 22
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        Olen tuota tainnut minäkin eläessäni muutaman
        metrin paitsi vetää piuhaa itse myös laitattanut
        sitä kilometrisotalla muilla. Nuo koot ovat siis
        varsin tuttuja mm. kuparisina, alumiinisina,
        maakaapeleina, ilmajohtoina, kalustejohtoina ja
        tavallisina asennusjohtoina.

        Olen muuten kovasti eri mieltä siitä, että 1,5 mm2
        johdin riittää veneissä 12 V tasavirralla 120 W
        kuormalle. Toimiihan se, mutta johtimen on parempi
        olla todella lyhyt. Kuvatussa esimerkissäkin
        käyttäisin mielummin jo 16 A sulakkeita.
        Tilannetta kuvaa hyvin TV-esimerkkini, joka ei ole
        keksitty. Väittämäsi mukaan siinä olisi riittänyt
        tuo 1,5 mm2, vaikka todellisuudessa jouduin
        vaihtamaan sen 2,5 mm2 kaapelinkin 6 mm2:een.

        Kuten sanoin, vaihtovirtamiesten ei kannata tulla
        tasavirtapuolelle ja päinvastoin, jos ei ole
        asiaan perehtynyt.

        Mitä tulee näihin johtimien ulkomittoihin,
        viimeksi kuluneella viikolla oli tilanne, jossa
        jouduin arvioimaan johtimen päältä
        silmämääräisesti johtimen koon useiden metrien
        päästä. Osui muuten oikeaan. Vaihtoehtona olisi
        ollut useamman tuhannen markan remontti, jonka
        johdosta lounaslippuni olisi tuona päivänä jäänyt
        leimaamatta, koska kyseessä oli iso nousujohto.
        Toisaalta kuluvan vuoden aikana olen työni
        puolesta asennuttanut 20 kV johtimia muuntajalle
        ja lisäksi yhdet neonputket johtimineen. Asiaa
        tuntevat tietävät, että niissä on vähän erilaiset
        eristeet eikä niitä moni edes tunnistaisi, vaikka
        katkaistua päätä kädessään pitelisi. Tuo on pieni
        osa vakituista työtäni.

        Oikaistaan sitten vähän, että ei sillä peruskoulun
        fysiikalla ihan kaikkea osatakaan.

        Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
        kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
        siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
        alalla n.25vuotta sekä asennus että
        huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
        sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
        1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
        tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
        autoasi,minkäpaksuisia
        johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
        sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
        0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
        kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
        esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
        virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
        uuden ohmin lain.


      • KIO
        Pilot 22 kirjoitti:

        Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
        kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
        siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
        alalla n.25vuotta sekä asennus että
        huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
        sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
        1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
        tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
        autoasi,minkäpaksuisia
        johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
        sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
        0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
        kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
        esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
        virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
        uuden ohmin lain.

        kuitenkin voitaisiin sopia siitä, että mitä
        paksummat ja lyhyemmät johdot, sitä pienemmät
        jännitehäviöt.
        Olettaen tietysti että johtojen materiaali ja
        rakenne on keskenään sama.


      • Helmeri
        Pilot 22 kirjoitti:

        Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
        kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
        siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
        alalla n.25vuotta sekä asennus että
        huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
        sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
        1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
        tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
        autoasi,minkäpaksuisia
        johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
        sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
        0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
        kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
        esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
        virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
        uuden ohmin lain.

        Joo, kyllä 1,5 mm2 riittää, jos ainoa kriteeri on
        se, että johto ei kärähdä. Muutoin yli 10 cm
        johdonpituuksilla rupeaa tulemaan sietämättömät
        jännitehäviöt. Johtimen virrankesto on todella
        huono peruste poikkipinta-alan määritykseen.


      • Sunnuntaiveneilijä
        Pilot 22 kirjoitti:

        Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
        kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
        siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
        alalla n.25vuotta sekä asennus että
        huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
        sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
        1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
        tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
        autoasi,minkäpaksuisia
        johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
        sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
        0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
        kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
        esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
        virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
        uuden ohmin lain.

        Itse en valitettavasti toimi alalla päätoimisesti.
        Teoreettisen sähkötekniikan perusteita on toki
        tullut tavatuksi tupsulakki päässä lukiessani
        energiaa tuotantotalouden sivuaineena.

        Mitä taas tulee ohmin lakiin, se ei liity
        kovinkaan kiinteästi aiheeseen. Huomauttaisin,
        että koko ajan olen tuonut esiin johtimien
        pituutta. Vähänkään tehoa vaativa herkkä
        elektroniikka toimii kuvaamillasi johtimilla vain,
        jos johdin on todella lyhyt. Ellei monissa
        laitteissa olisi suojausta tätä varten, moni
        savulla toimiva vehje päästäisi sen savun ulos ja
        lakkaisi toimimasta. Jos kuormana on taas esim.
        halogeenipolttimo, valoteho laskee ehkä sen
        verran, ettet sitä silmin havaitse, mutta
        mittarilla sen huomaa helposti. Alan
        ammattilaisena sinun pitäisi taulukkokirjan ja
        laskimen avulla kyetä se toteamaan yhtälailla
        ellet käytä veneessäsi suprajohteita... Sen osaa
        muuten laskea jo peruskoululainenkin.

        Huvittaisi vain nähdä se himmeä myrskylyhty, jota
        120 W/10 A halogeenivalonheittimeksi kutsut,
        aluksen keulassa yli 10 m pitkän, ajan kanssa
        hapettuneelta liittimeltä toiselle kiertävän 1,5
        mm2 johtimen päässä. Omani on noin 2 m/2,5 mm2
        juotetun johdon päässä eikä siinä ole yhtään
        liioittelua. Jos joskus kaipaat lisää valoa,
        koetapa vaihtaa ensin kaapelia. Hämmästyt.

        Kun nyt kuitenkin alat vääntää asiaa pois
        alkuperäisestä aiheesta, todettakoon akateemisena
        kuriositeettina, että kaapelille asetetaan aivan
        erilaisia vaatimuksia sen mukaan kulkeeko siinä AC
        vai DC. Toki normaaliasennuksissa asialla ei ole
        väliä, mutta vaihtovirrasta puhuttaessa sen
        matemaattinen käyttäytyminen poikkeaa
        huomattavasti tasavirrasta.

        En väitä keksineeni ikiliikkujaa, mutta ero
        selittyy laitteistojen sisäkaluilla ja sielun
        elämällä automaattisine jännitteensäätimineen.

        Tasavirta on todellakin helppo mallintaa
        laskimelle, mutta vaihtovirtayhtälöt olen
        suosiolla saanut jättää niiden kanssa päivittäin
        puljaaville. Eräs proffamme aikoinaan väänsi käsin
        erästä yhtälöä, mutta aikansa turattuaan totesi,
        että "onhan meillä onneksi nämä laskimet..." Itse
        olen yksinomaa onnellinen, etten enää joudu
        suunnittelemaan vaihtovirtapiirejä, joten suon
        sinulle aiheesta vilpittömän osanottoni.

        Autossani olevat johtimet taas selittyvät sillä,
        että sielläkin suunnittelija on lukenut
        tuotantotaloutta pääaineenaan. Valitettavasti.
        Samaa oiretta näkee monissa veneissäkin tänäkin
        päivänä. Valitettavasti.

        Asia ei anna aihetta enempään.


      • TJ
        Jape kirjoitti:

        käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
        keskustelukin oli sillä avattu.
        neliömilleistä ei puhuttu.
        ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
        ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
        riittänee sille kilowatille.

        Oma laskimeni väittää 3mm halkaisijan tarkoitavan
        7mm2 pinta-alaa, ei suinkaan 28mm2 (käytit
        ilmeisesti laskukaavassa säteen sijasta
        halkaisijaa).

        Eikä semmoisia johtoja ole olemassakaan, ei 7mm2
        eikä 3mm2. Lähimmät poikkipinnat ovat 2.5mm2,
        4mm2, 6mm2 ja 10mm2.


      • TJ
        Pilot 22 kirjoitti:

        Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
        johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
        saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
        käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
        ,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
        veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
        huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
        johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
        niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
        tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
        sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
        ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
        johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
        on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
        laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
        vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
        halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
        mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
        tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
        mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
        n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
        käytössä on erilaisia eristepaksuuksia).

        120W kuorma 12V jännitteellä ja 1,5mm2 johdolla.
        Saadaan jännitealenema muutamilla
        johtopituuksilla:

        5m: 0.6V, 4.9%
        10m: 1.2V, 9.9%
        15m: 1.8V, 14.8%
        20m: 2.4V, 19.8%

        Huomaa että pituus on koko silmukan mitta,
        kaapelin pituus on siis puolet tuosta. Eli 5m
        kaapelin päässä jännite on pudonnut n. 10%!!!


    • Katsastusmies

      Riippuu monesta seikasta kuinka on parasta
      järjestää asiat.
      Usein ei johtojen veto ole tyydyttävästi tehty
      veistämöllä.
      Kannattaa vetää uudet tulojohdot ja ainakin
      asentaa maadoituskisko. Maadoittaminen on usein
      hankalaa. Uuden sähkötaulun hankintakin kannatta
      miettiä.
      Itse olen vetänyt 12 voltin "sytkäri" pistokkeita
      useaan paikkaan veneessä. Lähes kaikkien
      laitteiden liitosjohto on "sytkäri" tulpalla.
      Puhelimen akkulaturi, TV jne.

    • Dunkku

      Ostat sulakeketaulun tarpeen mukaan ( 2-3 )
      ylimääräistä ( mielummin automaattisulakkeita
      ledillä).

      Tuot johtimet akulta, 7m2 riittää varmasti
      pulpettiveneeseen, jokaiselle laitteelle oma
      kiinteä alajohdotus. Näin se tehdään
      Pietarsaarelaisissa Yachdeissakin.

      Missään nimessä älä lähde mihinkään
      sytkärisulkeisiin, ei todella kuulu nykypäivän
      veneasennuksiin.

      • Katsastusmies

        Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
        puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
        j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
        piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
        asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
        y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
        sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
        jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
        huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
        Eli mikä on neuvosi, että voi
        välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
        kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
        luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
        nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
        Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
        mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
        Katsotaanpa onko sinulla mitään
        järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
        kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
        vuoksi.

        P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
        katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
        pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
        neuvoa ei ole tullut vastaan.


      • KIO
        Katsastusmies kirjoitti:

        Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
        puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
        j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
        piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
        asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
        y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
        sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
        jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
        huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
        Eli mikä on neuvosi, että voi
        välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
        kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
        luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
        nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
        Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
        mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
        Katsotaanpa onko sinulla mitään
        järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
        kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
        vuoksi.

        P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
        katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
        pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
        neuvoa ei ole tullut vastaan.

        noissa laitteissa tuo virransyöttö on
        valitettavasti tehty, ja se myös pyrkii jatkossa
        pakottamaan samaan käytäntöön. Kuitenkaan,
        kokemuksen mukaan, tupakansytytin pistoke ei ole
        kovinkaan kelvollinen ratkaisu tuoksi sähkönsyöttö
        pistokkeeksi koska se jousikuormitteisena ja
        lukkiutumattomana ei tärinässä tahdo
        pysyäpaikallaan eikä antaa kunnollista kontaktia
        liitokselle. Tästä syystä, jos mahdollista, olisi
        parempi käyttää kunnollisia tasavirta käyttöön
        tarkoitettuja liittimiä. Hintansapuolesta vaan
        laitevalmistajat eivät niitä ole valmiit
        käyttämään, ja lisäksi useimmat noista laitteista
        on tarkoitettu Auto eikä venekäyttöön.
        Lisäksi sytytimen pistokkeet ovat tehty
        materiaalista jonka kestävyys vesillä on
        kyseenalainen, eikä niiden kiinnityskään suosi
        veneolosuhteita.
        Asialliset DC pistokkeet lienevät siis
        parasratkaisu. Ne antavat hyvän ja tukevan
        kontaktin virralle, ovat lukittuja, eikä niiden
        ylimenovastus vaihtele. Ne vaativat kuitenkin,
        joko pistokkeiden vaihtoa tai välikappaleita
        noihin mainittuihin vempaimiin, joka ei puolestaan
        sekään ole mitenkään asiaa parantava tekijä, joten
        kun nokka irtoo,niin.... Mutta...


      • Dunkku
        Katsastusmies kirjoitti:

        Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
        puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
        j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
        piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
        asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
        y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
        sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
        jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
        huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
        Eli mikä on neuvosi, että voi
        välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
        kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
        luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
        nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
        Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
        mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
        Katsotaanpa onko sinulla mitään
        järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
        kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
        vuoksi.

        P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
        katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
        pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
        neuvoa ei ole tullut vastaan.

        Kaveri kysyi neuvoa lisälaiteiden asentamiseksi
        veneeseen, siis kiinteästi ja niille
        sähkönsyöttöä.

        Joka veneessä lienee virran ulosotto
        väliaikaistakäyttöä varten, kuten kännykäm lataus
        jne. Luulenpa että suurinosa lukijoista ilman
        neuvoasi osaa ladata kännykän tupansytyttäjästä,
        siitähän on ohjeet jo kännyn manuaalissa.

        Valitettavasti et ymmärrä luettua tekstiä, jossa
        tarkoitetaan todennäköisesti seuraavanlaisia
        aparaatteja kuten kaikuluotain, logi, kulku-
        työvalot, Gps, VHF, radio, tutka, pilssipumppu,
        ym, ym. Tuskin kukaan haluaa kanssasi näihin
        sulkeisiin, mutta jokainen tulee uskollaan
        autuaaksi.


      • Senaattori
        Dunkku kirjoitti:

        Kaveri kysyi neuvoa lisälaiteiden asentamiseksi
        veneeseen, siis kiinteästi ja niille
        sähkönsyöttöä.

        Joka veneessä lienee virran ulosotto
        väliaikaistakäyttöä varten, kuten kännykäm lataus
        jne. Luulenpa että suurinosa lukijoista ilman
        neuvoasi osaa ladata kännykän tupansytyttäjästä,
        siitähän on ohjeet jo kännyn manuaalissa.

        Valitettavasti et ymmärrä luettua tekstiä, jossa
        tarkoitetaan todennäköisesti seuraavanlaisia
        aparaatteja kuten kaikuluotain, logi, kulku-
        työvalot, Gps, VHF, radio, tutka, pilssipumppu,
        ym, ym. Tuskin kukaan haluaa kanssasi näihin
        sulkeisiin, mutta jokainen tulee uskollaan
        autuaaksi.

        ennen nähnyt, Katsastusmies on toden totta aivan
        kuutamolla. Luvat pois.


      • Katsastusmies edelleen
        Senaattori kirjoitti:

        ennen nähnyt, Katsastusmies on toden totta aivan
        kuutamolla. Luvat pois.

        Dunkulle ja Senaattorille sellainen kommentti,
        että jotkut joskus näkevät ehkä asiat laajemmin
        kuin te. Dunkun veneessä on ainoastaan kiinteitä
        laitteita, kas kun ei ole sitä sytkäliitintä.
        Hyvä näin. Meillä muilla on valitettavasti asiat
        huonommin.
        Saittekohan päivän kicksit? Dunkulle, että tuli
        juuri sellaista tekstiä mitä saatoin olettaa.
        Rakentavuus ja asenne vaihtelee meillä kaikilla.

        P.S. Iän painamisesta en tiedä, en ole huomannut
        mitään ja katsastuskortin poisottajalle että
        sinähän niitä myönnät niin tule hakemaankin !


      • teknikko (ei sähkö)
        Katsastusmies edelleen kirjoitti:

        Dunkulle ja Senaattorille sellainen kommentti,
        että jotkut joskus näkevät ehkä asiat laajemmin
        kuin te. Dunkun veneessä on ainoastaan kiinteitä
        laitteita, kas kun ei ole sitä sytkäliitintä.
        Hyvä näin. Meillä muilla on valitettavasti asiat
        huonommin.
        Saittekohan päivän kicksit? Dunkulle, että tuli
        juuri sellaista tekstiä mitä saatoin olettaa.
        Rakentavuus ja asenne vaihtelee meillä kaikilla.

        P.S. Iän painamisesta en tiedä, en ole huomannut
        mitään ja katsastuskortin poisottajalle että
        sinähän niitä myönnät niin tule hakemaankin !

        kirjeenvaihtoa?????? veneilijöiltäkö ??
        Laskisitte johdot vain ohmin lain ja valmiiden
        taulukoiden mukaan,niin ei tarvitseisi ihmetellä
        ja kirjoitellä toinen toistaan "näsäviisaampia"
        paskaa jauhavia kirjoitelmia noinkin
        yksinkertaisesta asiasta.


      • Senaattori
        teknikko (ei sähkö) kirjoitti:

        kirjeenvaihtoa?????? veneilijöiltäkö ??
        Laskisitte johdot vain ohmin lain ja valmiiden
        taulukoiden mukaan,niin ei tarvitseisi ihmetellä
        ja kirjoitellä toinen toistaan "näsäviisaampia"
        paskaa jauhavia kirjoitelmia noinkin
        yksinkertaisesta asiasta.

        Kyse oli pulpettiveneen lisälaitteiden
        sähköistyksestä (johdot lyhyitä).

        Ei siitä mitä joku on roskalavalta löytänyt, tai
        viihde-elektroniikan kantamisesta veneeseen, kun
        ei muuten saa aikaansa kulumaan.

        Oikean suuntaisia ajatuksia löytyy Japen ja Dunkun
        vastauksista.


    • tepu

      Jos veneen nykyisessä sähkökeskuksessa ei ole
      tarpeeksi vapaita varokkeita uusille
      kulutuskojeille, tarvitset uuden keskuksen eli
      kotelon, jossa ovat kytkimet, varokkeet ja
      liittinrimat kulutuskojeiden johtimille.

      Syöttöjohto tälle uudelle keskukselle tulee joko
      pääkytkimeltä tai nykyisesä keskuksesta. Tässä
      syöttöjohtimessa tulee olla varoke, joka vastaa
      kaikkien lisälaitteiden YHTEISTÄ virrankulutusta.
      Johtimien paksuuden tulee vastata tätä varoketta,
      siis vähintään 1,5 mm2 = 10 A, 2,5mm2 = 16 A, 4
      mm2 = 25 A jne. Varoke suojaa VENEESI tulipalolta
      oikosulkutilanteessa! Jos kulutuskoje tarvitsee
      varokkeen, se on sinne sisäänrakennettu tai
      erikseen käyttöohjeissa mainittu.

      Periaate tulee olla, että jokainen sähköryhmä eli
      keskukselta kulutuskojeille lähtevä johdin on
      suojattu varokkeella, siis joko sulakkeella tai
      johdinsuojalla. Jos sinulla on samassa suunnassa
      venettä useita lisälaitteita, voit toki ketjuttaa
      jännitesyötöt eri kojeille, mutta silloin et voi
      käyttää keskuksen kytkimiä yksittäisen laitteen
      kytkemiseksi.

      Johtimen pinta-ala riippuu kulutuskojeen
      virrasta, johtimen pituudesta ja sallitusta
      jännitehäviöstä. Jo 5 % jännitehäviö vähentää
      hehkulampun valotehoa 17 %! Lisäksi liittimiin
      syntyy aikojen kuluessa hapettumisesta johtuvaa
      ylimenovastusta, joka edelleen pienentää
      kulutuskojeelle saakka tulevaa jännitettä.

      Jonkinlaisena nyrkkisääntönä johtimen paksuudesta
      voit yksinkertaisesti käyttää 4 A/1 mm2, kun
      kaapeli on alle 10 m ja 2 A/1 mm2 10-20 m
      kaapeleille. Jänniteherkille laitteille (esim.
      lämmityslaite sytytyshetkellä) käytä vieläkin
      paksumpaa johdinta. Kysymäsi 100 W/12 V = 8 A,
      joten 2.5 mm2 johdin käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe