Sika hengiltä

mikkosika minäkin

Oikeasti en ole sikaa ampumassa kun ei ole sikaa eiä pyssyä mutta muistan poikasena sellaisen toimituksen nähneeni.
Aseita tuntemattomana mietiskelin jotta taskupistoolilla ammuttuna patruuna lienee melko tehoton.
Senverta guuglettelin jotta naapurin ukon pyssyn kaliiperi lienee ollut 7,65 luger. 7,65 jokatapauksessa ja pyssy oli semmoinen pieni taskutussari.
Mahtoikohan luoti upota sian kalloon 5 cm, 10 cm vai mitä. Jotenkin tuntuu että eihän tuommosella pyssyllä saa kuin paksun nahkan kutakuinkin puhki. Sika kuitenkin aikansa sätkittyään kuoli.
Tuossavaan velipojan kanssa mietittiin että saattoi olla sikaparalle kivulias kuolema jos kuula vain vähän aivoa nirhaisi.
Elokuvissahan James B ampuu pienellä käsipyssyllä ukkoja hengiltä pitkältäkin matkalta. Luulen kuitenkin tuonkaltaisen pyssyn osumatarkkuuden olevan kutakuinkin hehtaariluokkaa ja kantomatkakin lienee lyhyehkö. Miten asia lienee?

23

3750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LAHTARI

      Itse olen isojakin possuja "naks-kakkosella" (22LR) teurastanut ja senkin teho hyvin riittää. Käytännössähän tuo 7,65 pistooli vastaa tappavuudeltaan juurikin tuota 22LR:ää...( hyvin uppoaa aivoihin asti) Ensimmäiset siat ammuin 22Long:illa ja senkin teho hyvin riitti mutta noitten saatavuus on nykyään huonompi. (sen tehokkuus samaa luokkaa kuin 6,35 taskupistoolissa). Kyllähän sika teurastettaessa potkii pikään vaikka haulikon täyteisellä tai hirvikiväärillä otsaan ampuu. Itsehän yleensä pyrinkin ampumaan ihan toiseen kohtaan päätä, niin ei montaa kertaa jalka heilahda...
      Lähes ainahan tuollaisen lyhytpiippuisen osumatarkkuus jää melko olemattomaksi pitemmältä, ja varsinkin noitten "tasku-rouninkien" joissa ei yleensä ole kovin kummoisia tähtäimiä... Mutta nehän onkin suunniteltu "hätävaraksi ja lähes kosketusetäisyydeltä ammuttaviin laukauksiin.

      • mikkosika minäkin

        Olipa hyvä että joku täysjärkinen tähänkin vastasi.
        Vaikka olen maatalon poika niin maailma on heitellyt työnperästä kasvukeskuksiin eikä tämänkaltaiset asiat ole hallussa. Kuitenkin se entinen poika-aika maalla kiehtoo ja pysyy mielessä.
        Ens kesänä on tarkoitus käydä tutun kanssa ampumaradalla kokeilemassa erilaisia pyssyjä. Ammutaan ainakin haulikolla, hirvikiväärillä ja parilla pistoolilla. Tuskin minusta mitään ampuja tulee mutta haluan kokeilla erilaisia aseita ihan mielenkiinnosta. Mielestäni aseet kuuluvat maaseudun elämään ihan luonnostaan kun käydään jahtailemassa erilaisia riistaeläimiä harrastuksen/herkkujen hankintaan.
        Sen tutun kesyn sian ampuminen kuitenkin jäisi minulta varmasti tekemättä vaikka sen lihaa olisikin herkullista popsia.


    • juupatijuuujuu

      Allekirjoittaneen setä toimi aikanaan parin vuosikymmenen verran erään isomman maatilan teurastajana ja lihamestarina. Hänellä oli sikojen ampumista varten luvilla .357 magnum revolveri. Muistaakseni perusteli valintaa juuri sillä, että isoltakin potsilta lähtee menohalut livakammin kun se ottaa kuulan kalloonsa. Sika kun potkiutuu yleensä tosi rajusti laakin jälkeen.
      En tiedä millaiset ovat yleensä käytännöt sian ammunnassa, mutta ainakin sen kerran kun itse olin hommaa seuraamassa setämiehen luona, niin se meni alkuun siten että sika nostettiin miesvoimin eräänlaisen käsittelypöydän päälle, ja vasta siinä se sai lopetuslaakin. Siinä voi vaan miettiä mitä kävisi jos possulla ei samantien ammunnasta vintti pimenisi. Se loikkaisi suoraan teurastajan syliin! No, muistaakseni sika kummiskin sidottiin jotenkin pöytään kiinni ennen ammuntaa, että vaara olisi hiukan pienempi.

      • maaseudulla

        asuneena muistan kun sikoja lopetettiin pistoolilla. jäljestäpäin kyselin millainen se oli ja selvis että 6,35mm:n
        ja kyllä ne sillä kuoli.
        läheltä ammuttuna riittää hyvin.


      • LAHTARI
        maaseudulla kirjoitti:

        asuneena muistan kun sikoja lopetettiin pistoolilla. jäljestäpäin kyselin millainen se oli ja selvis että 6,35mm:n
        ja kyllä ne sillä kuoli.
        läheltä ammuttuna riittää hyvin.

        Niin ja siitä kun sika kuolleenakin potkii on kaksi haittaa jotka kannattaa huomioida:
        Eli vaikeuttaa pistämistä kun liikkuu, ja jos sattuu jalka osumaan johonkin kiinteään kohtaan (esim. seinään) voi mennä sian jalasta luu poikki jolloin kinkku on pilalla.


      • maaseudulla kirjoitti:

        asuneena muistan kun sikoja lopetettiin pistoolilla. jäljestäpäin kyselin millainen se oli ja selvis että 6,35mm:n
        ja kyllä ne sillä kuoli.
        läheltä ammuttuna riittää hyvin.

        6.35 ei ole riittävän tehokas kaliperi eikä 22lr. pitää olla vähintään 7.65 mieluummin 9mm reikä. Olen henkilökohtaisesti itse teurastanut sikoja kymmenittäin ja nautoja ehkä 50 kpl. Kokemuksesta voin sanoa, että pistoolit ovat sian tapossa parempia kuin kiväärit siitä syystä , että ahtaat karsinat ovat kiväärin käytössä hankalia koska sika on luonteeltaan vilkas ja pää heiluu kohtalaisen paljon. Siis sialle pistooli 9mm mutta nykyään vielä parempi ja turvallisempi on ns pulttipistooli joka on suunniteltu teurastukseen ja lopetukseen. Käyttökohteen mukaan voi valita laimeampia tai voimakkaampia panoksia, siinähän käytetään 9mm paukkupatruunaa jonka teho tunnistetaan värin värin perusteella. Patruuna antaa iskun metallimännälle jossa on ns pultti paksuudeltaan 10-15mm ja pituudeltaan 50-70mm tämä pultti-iskuri lävistää teurastettavan eläimen otsaluun tunkeutuen aivoihin, jousi vetää pultin takaisin ja eläin on pistovalmis. laki sanoo eläimen lopettamisesta, että on käytettävä riittävän tehokasta asetta. 6.35 ja 22lr eivät sitä ole.


    • -pettynyt apupoika-

      Onhan tästä tietysti aikaa kun sikasavottaan osallistuin. Olin saanut tietooni että naapurissa tapetaan sika. Uteliaana pikkupoikana varauduin jo hyvissä ajoin lahtipaikalle ja kyselin jotta milläs se sika tapetaan. Ammutaanko haulikolla ohtaan vai lyödäänkö kirveellä. Aikamiehet välttelivät vastausta ja arvelin että taitaa olla siantappo noille ihan uutta hommaa ja päättelin hauskuutta olevan tulossa. Muuripata höyrysi täynnä vettä ja pihalle oli hilattu vahvasta lankusta tehty matalahko teurastuslavetti.
      Silloin alkoivat isä ja setä kopeloimaan taskujaan ja kyselemään jotta kummallako se saparoveihti onkaan. Minä ihmettelin että mikä kumman saparoveihti, saahan saparon silpaistua puukollakin poikki. Miehet selittivät vakavin ilmein ettei saparoa saa katkaista kun saparoveitsellä jottei lihat pilaannu. Kun moista veistä ei löytynyt patistettiin minut sitä naapurista lainaamaan. Eihän sitä sieltäkään kovan etsimisenkään jälkeen löytynyt ja palasin lahtipaikalle. Siellä sika rellotti lavetilla reikä otsassa. Saparokin oli leikattu. Minulle selitettiin että kylän monitaituri oli ajanut autolla ohi ja hänellä sattui olemaan sekä pistooli että saparoveitsi sattumalta mukana ja niillä oli toimitus tehty.
      Älysin että minua on huijattu ja haluttu pois ampumisen ajaksi. Potkaisin sikaa kylkeen ja sanoin tuohtuneena että pitäkää sikanne ja läksin vihapäissäni kotiin. Vuosia myöhemmin sitten näin sen tappoaseenkin. Se oli 7,65 mm taskuase.

      • jinxer

        Olisit varmasti ollut onnellinen, jos olisit nähnyt miten elukalta ammutaan aivot pellolle.


      • -pettynyt apupoika-
        jinxer kirjoitti:

        Olisit varmasti ollut onnellinen, jos olisit nähnyt miten elukalta ammutaan aivot pellolle.

        Tuskin olisin mikään onnellinen ollut vaikka olisin toimituksen nähnytkin. Sehän oli sellaista pikkupojan uteliaisuutta ja uhoa eikä ne aivotkaan mihinkään ollut lentäneet.
        Nykyisin isona aikaimmeisenä ei minusta ole kunnolla metsästäjäksikään kun en raatsi elukoita ampua.


    • wild bill hickock

      Muistelen että kansanedustaja Timo Kalli puheli muutama vuosi sitten että hän yritti lopettaa vakavasti sairaan lehmän (vai olisiko ollut sika?) jollakin seiten ja puoli millisellä pistoolilla eikä oikein onnistunut, mutta ysimillisellä se sitten tapahtui jouhevammin.

    • kinkun ostaja

      Tuossa naapurissa kun aina silloin tällöin sika lopetetaan niin olen itse ollut katsomassa toimitusta, niin ihan runkonaulaimella se lopetus tapahtuu. On tehokas menetelmä, ei possu montaa kertaa potki.

    • LAHTARI

      No onkin eriasia ampua sika kuin lehmä.
      Itsekin lehmän, hevosen ja pässin ammun 308 kiväärillä (ei ole isompaa pistoolia).
      Nuo isommat on siksi ongelmallisia sian tai lampaan ampumisessa että jos pitää lopettaa jossain sisällä jossa on betonilattia on suurempi kimmokevaara.
      Hyvin on riittänyt yli 200 kiloiselle karjullekin 22LR. Tosin nykyisin itselläni on noille keskimääräistä isommille naskuille (ja lampaille) käytössä 22 WMR.

    • wanhamaajussi

      ja kun siasta aikoinaan tehtiin aladoopia, ei sikaa ammuttu päähän. Veettin vaan puukolla sydämeen tai kurkku auki. Tosin se oli ennenkuin siasta tehtiin ihmistä tärkeämpi suojelukohde...

      • nappi ottaan

        kattelin youtebesta noita videoita, kun vedetään vaan pilli auki!!! vittu ne elää monta minuuttia!!! on aika vittumainen kuolema! itse ottaisin ainakin mieluummin napin ottaan!! ja niin varmasti sinäkin?? SAATANAN eläin rääkkääjä!! ja en ole mikään vitun kettutyttö. netistä löydät kyllä videoita, kun ihmisiä teurastetaan. kun lutku vedetään auki niin saattavat kitua 5 minuuttia ja kun vedetään nappi ottaan, ni se on siinä.


      • pullamössösukupolvi
        nappi ottaan kirjoitti:

        kattelin youtebesta noita videoita, kun vedetään vaan pilli auki!!! vittu ne elää monta minuuttia!!! on aika vittumainen kuolema! itse ottaisin ainakin mieluummin napin ottaan!! ja niin varmasti sinäkin?? SAATANAN eläin rääkkääjä!! ja en ole mikään vitun kettutyttö. netistä löydät kyllä videoita, kun ihmisiä teurastetaan. kun lutku vedetään auki niin saattavat kitua 5 minuuttia ja kun vedetään nappi ottaan, ni se on siinä.

        Rauhotus nyt taas. Maailma on kova paikka, luuletko että on kivaa kun vaikkapa käärme nielee sut elävältä ja sulattelee kuoliaaksi? Niinpä niin, shokki on sitä varten ettei sitä huomaakkaan kun lähtö koittaa, niin silloinkin kun pilli possulta aukee. Näin se teurastelu on hoidettu viimeiset tuhannet vuodet ennen tuliaseiden keksimistä, joten eiköhän se ihan riittävä keino ole.


    • hyväpislariPPK

      jos tarkoitat 7,65 parapellum, siinä tehot riittää vaikka mihin, jos taas 7,65 browning eli 32 acp, on siinäkin riittävästi tehoa lopetukseen ja aseesta riippuen myös tappovoimaa kohtuullisen pitkällekkin matkalle, esim. PPK, pystyy ampumaan noin 20 sentin kasan 25 metrillä, jolloin ukonkokoinen maali tippuu kyllä vielä 50 metristä...

    • jl

      kirves on paras ei potki,

    • Kriksu
    • naapuriin 3km

      Itse olen syntyny -83 eli en mikään ikäihminen,mutta olen ittelle kasvattanu viisi sikaa ja teurastusohjeet sain aikonaan vanhemmalta mieheltä hirviporukassa.Tappaminenhan kyllä onnistuu,sillä olenhan metsästäjä, mutta se kalttaus täyty tosiaan asian tuntijalta tiedustella,sehän on tuo teurastus itseasiassa kaikkea muuta ku liipasimen painallus ,mutta se siitä.Itte olen ampunu possua pienoiskiväärillä,9mm cz75 pistoolilla ja kaverin valmistamalla22lr kertalaukauspistoolilla ja aina on heti pudonnu,vähän potkinu ja rauhottunu.On muuten tuo 22lr lyhytpiippuisena parempi lävistään ku vastaava kivääri,meni päästä läpi ja jäi nahan alle kurkkuun,joten kyllä se tuo 22,nen riittä,kun on oikea patruuna(cci velocitor) ja sika oli n,160kg,ei muuten 9mm lävistäny sen paremmin,joskin joulejahan on tietysti huomattavasti enenpi ja täten tuhoaa aivot perusteellisemmin. Ja sitten vielä semmonen juttu,että onhan se mukava syödä itte kasvattamaa possua,ei ole ahtaissa karsinoissa ja likasia,vaan puhtaita ja isossa ulkoaidassa. Ja en ole ikinä lapsille valehdellu possujen kohtaloa,ensinnäkään niille ei anneta nimiä ja toiseksi ne tapetaan ja syödään, ihan niin kuin riista minkä tuon metsästä kotiin. p.s lapset eivät tietenkään seuraa teurastusta,ovat vielä pieniä,mutta possu maistuu hyvin. terv.pohojosen poika

    • tolkido mestari

      itse olen harrastanut koko ikäni kamppailu nurheilu lajeja. ja olen kuristanut kaikki siat kolmiokuristuksella. se on nopea ja lähes kivuton tapa teurastaa.

    • Maalla käynyt

      Serkun vanhempien maatilalla isäntä käytti aikoinaan FN m/10 taskupistoolia teurastuksiin. Kehui sonnimullikankin talttuvan laakista kun vaan tietää mihin kohtaan ammutaan. Teurastuksia en nähnyt, mutta se äijä ei yleensä joutavia lörpötellyt. Pistoolia sain kyllä joskus kokeilla ja aika kajauksen se päästikin, eikä tarkkuuskaan niin onneton ollut kuin etukäteen luulin. Mutka oli joskus 70-luvulla luvitettu nimenomaan kyseiseen touhuun, ei varmastikaan onnistuisi nykyaikana eikä kuulemma olisi ilman tutun nimismiehen vetoapua onnistunut silloinkaan.

    • Elise R.

      Pienenä tyttönä ikkunasta seurattiin kun mummo tappoi vesurilla siat. Siinä veri lensi ja kylä raikui kun mummo oli kova kiroamaan ja huutelemaan hävyttömyyksiä.

    • Historian_lehdiltä

      Vanha ketju mutta vastataan nyt kuitenkin. 32 acp (7,65) on toiminut poliisiaseena eri puolilla maailmaa vuosikymmeniä, että luulisi sialle riittävän. Niin ja maailmanhistoriaan kunniakkaasti suurimmalla määrällä omakätisesti suoritettuja teloituksia päässyt, itänaapurin Vasili Blokhin, suosi työssään 25 acp:ta (6,35).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe