Narsisti esimiehenä!

Yks vaan....

Kun esimies on kyvytön hoitamaan hommaansa ja vielä narsisti, on yhtälö pahin mahdollinen. Esimies ei ole koskaan väärässä vaan absoluuttisen oikeassa. Kun käy vaikka kysymässä tarkennuksia annettuihin, puutteellisiin ohjeisiin, niin esimies kokee ne itseensä kohdistuvana haukkumisena, vainoamisena tai syyttämisenä. Jos ei ymmärrä mitä esimies on tarkoittanut niin on tyhmä ja saamaton. Esimies on koonnut ympärilleen hovin joka nuolee häntä joka tilanteessa ja ne jotka eivät k.o hoviin kuulu saavat kuulla huonodestaan myös näiltä hovilaisilta. Ja pomo palkitsee näitä hovilaisiaan. He saavat tulla mennä miten lystäävät, mutta muut saavat tehdä tiliä joka minuutista jos sellainen tilanne tulee.
Jotka eivät hoviin kuulu tuntevat itsensä täysin ulkopuoliseksi. Heillä pomo ei välttämättä sano edes huomenta tai käytävällä vastaan tullen ei ole huomaavinaan. Talon sisäistä sähköpostia ei tule kuin hovilaisille ja sitten muille ihmetellään miksi te ette olleet tykyteatterissa ym.
Tilanne on käynyt kestämättömäksi. Olen nyt vaihtamassa työpaikkaa koska en suostu nuolemaan pomon takapuolta niin nainen kuin onkin. Mutta ei sovi luonteelleni. Eräskin työntekijä jonka kanssa olimme olleet ystäviä kauan pääsi hoviin ja sen jälkeen ystävyytemme katkesi. Kysyin asiaa kerran ja pomo kuulemma katselee karsaasti jos edes juttelee hoviiin kuulumattoman kanssa.
Työpaikalla ei saisi jutella kenenkään kanssa vaan kaikki asiat täytyisi käydä puhumassa pomolle. Työntekijät eivät saisi olla edes ystäviä keskenään. Pomo allekirjoitutti kaikilla vaitiololupaukset vaikka työn luonne ei sellaista edes vaadi.
Aluksi minua ihmetytti pomon käytös, mutta kerran netistä katselin narsisitin luonteenpiirteitä ja ne sopivat kuin nenä päähän. Se selvittikin kaiken. Jos joku yrittää muutosta tilanteeseen saa tuta pomon raivon koska hän kokee kaiken hyökkäykseksi itseään vastaan.
Johtokunnalle on valitettu asiasta, mutta kun johtokunnan puheenjohtajakin on hovilaisia, ei asia etene mitenkään. Johtokunta päättää aina asian pomolle parhaaksi. No pomohan kestitsee johtokunnan jäseniä usein ja nämä syövät hänen kädestään. Taloudellisia mokia pomelle on tullut, mutta johtokunta suhtautuu niihin ymmärätäväisesti. No, satuuhan näitä.
Työpaikalla voidaan huonosti ja keskinäiset suhteet ovat tulehtuneet. Sairauslomat ovat lisääntyneet eikä burn outilta ole meilläkään säästytty. Siispä ainoaksi mahdollisuudeksi jää vaihtaa työpaikkaa joka on ollut äärimmäisen traumaattinen.

34

4685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PP

      Samanlainen eli katkera kituva nainen on kirjoitellut palstalla jo 6 vuotta haukkuen HCD:tä koska hänen oma musertava syyllisyys kiusaamisesta ei hellitä.

    • Juuri noinhan

      se pääsääntöisesti menee. Jos nostat esille jonkun työyhteisössä olevan ongelman, olet itse pian se suurin ongelma. Tukea et saa mistään, etkä keneltäkään. Jotkut ovat niitä lapasia, joita ei muiden asiat kiinnosta, jotkut ovat taas niitä työnantajan mielistelijöitä.

      Narsisti esimiehenä ja johtajana on käsittämätön ongekma. Hän osaa manipuloida alaisiaan ja esimiehiään niin taitavasti, että kestää kauan ennenkuin ongelma huomataan, jos ylipäätään huomataan koskaan.

      • kiusattu 5

        Juuri näin se menee! Minä irtisanouduin pari kuukautta sitten narsistipomon kynsistä. Narsisti ei muutu, ei kannata pilata terveyttään sellaisen takia.


    • muuksi mitä se on

      ja unohtaa se mennyt maailma!.

    • heihei...

      tuttua tekstiä tietyiltä osin. Ja tuohon tervehtimiseen vastaan, että en tervehdi enään missään tilanteessa, sitä saa pomo jatkossa mitä itse tilaa. Jos vain asiakkaiden ja muiden nähden pitää mielistellä/tervehtiä ja silloin kun itse on palveluksia vailla tai pulassa ja tarvii apua, on asiat aika huonosti. Pitäisi johtajan myös kunnioittaa alaisiaan, koska nehän ne työt siellä tekee, jotta firma pyörii....

    • -Jouni

      Huono esimies voi olla todella piinaava, mutta melkoinen kiusa ovat esimiehellekin lapselliset, laiskat, epärehelliset tai luonnevikaiset alaiset. Tällainen juttu sattui silmiin ja aikalailla osuvia juttuja - tuota kohtaa 7. voivat miettiä muutamat palstan vakihäiriköt hieman tarkemminkin


      Kärpäsenä pomon katossa
      2.12.2010 kirjoittanut Jari Parantainen
      Sain tilaisuuden tarkkailla supisuomalaisen pk-yrityksen pomoa kärpäsenä katossa. Tässä tiivistelmä erään työviikon keskusteluista.

      Osa 1: Astma & autohalli
      Pomo: Moi Liisa, mitäs sulla on mielessä?

      Liisa: No tota noin, mä kävin eilen työterveyslääkärillä. Sain lääkärintodistuksen, että mulla on astma. Mä en voi enää kävellä ulkona kylmässä ilmassa.

      Pomo: Sepä harmillista! Mitäs tämä tarkoittaa meille käytännössä?


      Liisa: Tartten autopaikan tuolta alakerrasta, muuten mä joudun parkkeeraamaan tonne kadun varteen. Enkä mä voi tulla sieltä pakkasella.

      Pomo: Mutta eihän meillä ole alakerrassa parkkihallia.

      Liisa: No voisiko sellaisen sinne kuitenkin rakentaa?

      Osa 2: Palkkakuoppa
      Pomo: Terve Juha, sulla oli jotain asiaa.

      Juha: Joo, pitäisi saada palkankorotus.

      Pomo: Just joo, minkä takia?

      Juha: No kun mun sairausloman aikana pääsi vähän talous retuperälle. Ja kun muutettiin siihen meidän uuteen taloon, kulutkin on kasvaneet.

      Pomo: Sepä harmillista. Ymmärrän kyllä tuon. Mutta kyllähän sä tiedät, että meillä palkka määräytyy työn vaativuuden perusteella.

      Juha: Niin, mutta kun mä oon ollut niin kauan kipeenä, enhän mä oo voinut mitenkään päästä niihin vaativampiin tehtäviin.

      Osa 3: Äidin tyttö
      Mirja: Hei, oisko sulla hetki?

      Pomo: Jep, kerro vain!

      Mirja: Mun äiskän mielestä mulla on liian pieni palkka.

      Pomo: Aha! Mitä mieltä sä itse olet?

      Mirja: No emmä tiedä, mutta kun äiti oli sitä mieltä.

      Pomo: Mitäs jos tehtäisiin niin, että sä menet nyt hetkeksi miettimään tätä asia. Jos sä sitten olet itse sitä mieltä, että palkkasi on liian pieni, jutellaan uudestaan, jooko?

      Mirja: No joo, ehkä me sitten tehdään niin.

      Osa 4: Myyntireiskan ahdinko
      Pomo: Mitä Matti, onko tullut kauppoja?

      Matti: Pitäisi ensin saada se Applen iPhone, kun Hannullakin on sellainen.

      Pomo: Mutta eikös se Hannu ostanut sen aifouninsa omalla rahalla?

      Matti: Joo, mutta ei se ole tasa-arvoista. Kyllä meillä pitää olla yhtä hyvät työkalut kaikilla.

      Osa 5: Ahkeran aamutoimet
      Pomo: Mitä Kirsi, oliko murheita?

      Kirsi: Matti valitti, että en muka saisi meikata täällä työpaikalla. Musta se on ihan naurettavaa.

      Pomo: Tämä on kyllä asia, joka sinun täytyy jutella Matin kanssa. Hän on sinun esimiehesi.

      Kirsi: Mä olen jutellut jo monta kertaa. Musta tää on törkeetä ja menee yksityiselämän puolelle.

      Pomo: Minä olen käsittänyt, että sun työaikasi alkaa kahdeksalta. Mutta sitten kuulemma menet vessaan meikkaamaan ja ties mitä aamuhommia tekemään ainakin puoleksi tunniksi.

      Kirsi: No mutta mä olen tullut työpaikalle kahdeksaksi ihan niin kuin on sovittu! On tämä merkillistä vainoamista!

      Osa 6: Koripalloilijan etäsuhde
      Pomo: Mä joudun nyt ikävä kyllä antamaan sulle kirjallisen varoituksen työpuhelimen väärinkäytöstä.

      Mia: Mutta se voi niin olla? Meidän ohjeissa sanotaan, että sillä puhelimella saa soittaa myös omia puheluja!

      Pomo: Joo, mutta sä soittelit niitä Amerikan yksityispuheluja parhaimmillaan yli tuhannella eurolla kuukaudessa.

      Mia: Missä se oli muka kielletty? Näytä!

      Osa 7: Edellyttäminen epäkohteliasta
      Merja: Mä kyllä teen valituksen työpaikkakiusaamisesta!

      Pomo: Oho! Kuka kiusaa ja miten?

      Merja: Matti on varsinainen työpaikkakiusaaja. Se antaa jatkuvasti lisää töitä ja kyselee koko ajan, onko ne hommat tehty.

      Pomo: Mutta Mattihan on sinun esimiehesi. Eikö hänen hommansa ole antaa sinulle töitä ja seurata, että ne on tehty?

      Merja: Mä arvasin, että tämä menee tällaiseksi. Ei tässä näköjään muu auta kuin lähteä hakemaan saikkua.

      Osa 8: Suksi suksikauppaan
      Pomo: Mikko, mikä vaivaa? Anna tulla.

      Mikko: Voisinko tulla myöhemmin töihin, kun meiltä ei nykyään pääse bussilla oikein mitenkään seitsemäksi.

      Pomo: Ymmärrät varmaan, että sitä on vähän vaikea järjestää, koska se ei olisi muille reilua.

      Mikko: No voisiko meidän firma sitten maksaa kuljetukset? Voisinko mä tulla vaikka taksilla?

      Pomo: Voi perkeleen perkele, sinähän tulet ihan omin avuin seitsemäksi töihin, koska kaikki muutkin tulevat! Jos ei muu auta, osta sukset ja kulje hiihtämällä!

      Tällaista on suomalaisen esimiehen elämä nykyisin. Katkelmat perustuvat todellisiin tapahtumiin. Henkilöiden nimet ovat tietenkin keksittyjä.

      http://gurumarkkinointi.fi/2010/12/02/karpasena-pomon-katossa/

      • Oi, kun olet ovela

        Miten tämä aiheeseen liittyy? Nyt ymmärrän, miksi kiusatut ovat mielestäsi tämän palstan häiriköitä, etkä siis esim. sinä. Asian vierestä puhuminen on aina korrektimpaa.


      • Kuulostaa siltä,

        että nykyteinit ovat siirtymässä työmarkkinoille. Kyllä nekin oppii, jos ei joudu narsistipomon alaisiksi. Sille kyllä kelpaa hupsutkin vaatimukset, kunhan kieli säilyy hyvänvärisenä.


      • Tosiasia!.

        Aina voit väritää oman tulkintasi tapahtuneesta!. Miksi et voi hyväksyä tosiasiaa "kiusaamista työpaikalla"


      • Todista, että

        HCD on häirikkö, muista perustella väitteesi. Sinun häirikkömäisyytesi on tosi helposti todistettavissa viestisi esiin kaivamalla, ja tiedät sen itsekin, joten tuskin tulet ikinä esittämään vastaavaa haastetta.


      • puheessasi sanoja ol

        OLETKO VIRHEETÖN?


      • Miten astmaatikko pääsi kauppaan/kotiin ilman autosta ulosmenoa?

        Hyvin harvassa kaupassa on autotalli, varsinkin maaseudulla. Monesti myös autoparkit on kylmätiloja, vaikka olisivat katettuja.


    • terveyspalveluista

      Ehkä sinun pitäisi tarkastaa miksi mielikuvituksesi on tehnyt sinulle tepposet. Sinun harhaisuutesi on vakavaa.

    • Joululahjako?

      Sama meillä. inventaaritilamnteessa toinen myyjä sai ilmaisen aterian ,toinen ei. Asianomainen kysyi pomolta ja yritti samalla selittää että ottihan hänkin osaa inventaarioon kun siivosi ja järjesti tavarat paikoilleen. Siitäkös alkoi koko helvetti. Olit kohdellut huonosti työkaveria.Työkaveri ilmoitti pomolle ettei pidä paikkaansa.Jollloin huono kohtelu muuttuikin pomotteluksi joka ei myöskään pidä paikkaansa. Kumpikin työkaveri tosi mukavia. Sitten ei saanut enää tehdä esillepanoja koska toinen myyjä desiner osaa paremmin. No lopputulos kaikesta oli kirjallinen varoitus ihmiselle joka vain uskalsi kysyä miksi häntä syrjttiin ruokailuasiassa.

      Johtajalla myös hovinaisia ympärillään ja yksi heistä oli toinen inventoija. Hohhoijakkaa. Pistin eläkepaperit vetämään.Saa sitten muut tehdä hullunlailla työtä puoliilmaiseksi.Ylitöistä ei makseta kuin tunti tunnista jne. Liike sulkeutuu klo 18 ja työaikasi päättyy klo 18. Ei ole vaikea yhtälö laskea kenen ajalla kassa lasketaan tiliöidään ja lähetetään raportit rouvan luettavaksi.

      Olen ollut työelämässä neljätoistavuotiaasta lähtien enkä missään työpaikassa aiemmin kohdannut vastaavaa. Joudun jättäytymään työelämästä yhden narsistisen pomon (nousukkaan) takia ja tätem tyytymään pinempään eläkkeeseen.

      • korjaa tapasi

        Ei ruokaa voi antaa ilmaiseksi. Se on ruokaetu. Yritit varastaa yritykseltä tai sitten yritit yllyttää veropetokseen.


    • työpaikassani, silloinen "pomo" ja sen hovi vihas mua syyttä, ja ne kaikki syytti mua yhen hullun pikku pi-
      pon varastamisesta, vaikka se itte se hullu oli laittanut sen piponsa mun kassiini ! todiste: sen laukkua EI tutkittu ollenkaan, ja se näytti niiiiiiiin syylliseltä heti alusta lähtien. Mä nyt en toisten pipoja varastele,
      ostan mieluummin itse sen, joka miellyttää ! ja sen pipossa luki vielä hävytön teksti: pirun päivänsäde. Ku
      ka nyt SELLAISTA tekstiä haluaa ? en mä ainaskaan. Sellaiset pipot pitää heti hävittää ! ja ne muut akat sie
      llä oli kans niiiiin sen hullun "pomon" pauloissa, et ne heti oli samaa mieltä sen kanssa tosta asiasta. Kun
      tulin syömästä, niin huomasin heti, että mun laukkuani oli siirretty, ihan pikkiriikkisen, mutta täysin huo-
      mattavasti. Katsoin sinne, ja mitä näinkään ? sen hullun pipon ! mun olis ehkä pitänyt sanoa siitä heti sille
      pomon kapatille, mutta en oikein ehtinyt....... se ja sen hovi piti mua automaattisesti syyllisenä ! nyt se hullu akka on jo poissa sieltä, seillä vaihtuu se "pomo" tasan 2:n vuoden välein. Ja tää hullu ex-pomo oli jostakin Iistä kotoisin.....ei asunut lähimaillakaan......ja siellä alhaalla oli kans yks hullu muija mäkättämäs-
      sä joka asiasta....se väitti, et se oli puolustanut mua siinä asiassa, mutta se hullu VALEHTELI !!!! en mä kuu
      ro tai tyhmä sentään ole. Ne teki mulle läksiäislahjaksi kauhean pienen jonkun ihmeen käsipuuhkeen. Se
      oli musta, eli ne vihas mua ! mähän olin ollut siellä töissä paljon kauemmin kuin yksikään niistä muista !
      7-8 vuotta. Se poruukka vaihtui turhan nopeesti, ja lähes kaikki tieto ei tullut mulle perille juuri koskaan.
      Liian myöhään yks tuli, vaikka siitä olisi pitänyt sanoa jo viimeistään edellisenä päivänä kun olin töissä. Pa-
      laverit, niitä ei ollut nimeksikään kuin muutaman hassun kerran. Nykyisessä työpaikassa on joka pe viikko-
      palaveri. En pidä siitäkään paikasta olenkaan. Olen alipalkattu ja usein ylityöllistetty JA unohdettu, mä ku
      n oon ainoa teen juoja, ja kun suurin osa poruukasta menee jonnekin muualle pariksikin tunniksi, niin heti mut unohdetaan......

    • UHRI 45

      Aivan kuin olisin lukenut omasta työpaikastani. Näin on, narsisti on sairaus joka kuuluu persoonallisuushäiriöisen yhteen luonteen ominaisuuksiin. Nämä narsistit ovat yleensä ylemysten "suojeluksessa" ja heitä uskotaan koska osaavat esiintyä uskottavasti, muuthan eivät ole mitään.
      Useinmiten narsisti kokee muut uhkana varsinkin jos koulutus on epäpätevä, eikä näillä reppanoilla ole edes aivoja opiskella. Kaikki menee mistä rima on alin tai toiset tekevät ja narsisti muka osallistuu.
      Aina kiire siis omia asioita hoitamaan ja kuitenkin muut saavat siitä huomautuksia kun hoitavat (muka) omia asioitaan. Sairaalloinen kyttääminen ja asioiden keksiminen ja miksi ihmeessä lekurit ei laita hoitoon kun on tiedossa et jatkuvasti saikulla ja pitkilläkin saikuilla. Hoitoon kuuluis kaikki narsistit.

      • Vihdoinkin vapaa

        on! Narsisti nimeenomaan muka osallistuu. Jännä oli katsoa narsistin touhuja, kun ylin esimies piipahti työpaikalla. Alkoi mieletön ravaaminen ees ja taas, tavaroiden siirteleminen uskomattomalla vimmalla. Samalla piti tietenkin huokailla ja puhista siihen malliin, että tässä itse kaikki joutuu tekemään. Kun esimies poistui paikalta, siihen loppui narsistin työntekokin.

        Narsisti raivoistui siitä, että kyseenalaistin suoraan hänen ammattitaitonsa ja käyttäytymisensä. Sekin olisi jäänyt tekemättä, ellei narsisti olisi ollut jatkuvasti kimpussani. Näin narsun kihisevän kiukusta ja hän sai vaivoin pidettyä näppinsä minusta erossa, siltä vaikutti! Toiminta olikin jatkossa sen suuntaista, että terveyteni, niin fyysisen kuin psyykkisen, takia oli parempi jättää työpaikka. Enkä ole päivääkään katunut.


    • Tuo "hovi" on tuttu asia. Hovi voi syntyä myös jonkin työntekijän tai työntekiöiden ympärille jotka nuoleskelevat esimiestä. No esimieshän on tuolloin tavallaan hovin jäsen vaikkei hovin päällikkö. On ollut tapaus, että esimies on pitänyt tiedoitustilaisuuden vartavasten miellistellekseen hovin päällikköä. No on aika koomista olla tiedotus tilaisuudessa jossa esimies suorastaan nuolee jonkin työntekijän persettä ja lopuksi ottaa ... . Niin se oli tiedoitustilaisuuden ainoa aihe. Hovin päällikkö ja lähipiiri päättää kuka saa olla yhteydessä kuhunkin henkilöön ja jos olet yhteydessä "väärään" henkilöön niin saat tuntea sen nahoissasi. Hovin jäsenet voivat juoda kahvia vaikka koko työpäivän ajan esimiehen siihen mitenkään puuttumatta. Työthän tekee muut ja sitä työtä sitten riittääkin ja paljon.

    • koron alle

      Luonnehäiriöinen nainen pääsee urallaan pitkälle. Kun tehdään tulosta, tälle lajityypille on käyttöä, lukuja syntyy. Oikein miellyttävä ihminen sinulle, jos et ole liian terävä huomioija.

      • Spmaeei

        "Meidän" suureen kansainväliseen yritykseen tuli toukokuussa johtaja, joka on ollut aikaisemmin pikkupomona samassa yrityksessä Suomen osastossa.

        Hän sai nyt johtajan vakanssin yhdestä yksiköstä (n. 30 työntekijää)

        Nyt lomien jälkeen kuulimme että hän on täysin suurempia koulutuksia vailla oleva henkilö.

        Hän on alkanut selvästi kerätä itselleen omaa "hovia".

        Hän on ottanut itselleen tässä pienessä yrityksessä omia pikku perseennuolijoita (työnjohtaja,osastopäällikkö,osastonhoitaja, konttoripäällikkö) osastopäällikkö myös täysin osaamaton henkilö joka ajaa vain omaa ja näiden muiden etua.

        Lisäksi tämä JOHTAJA on ottanut uusia ja täysin kokemattomia työntekijöitä jotka ovat täysin hänen komennuksessaan ja tehnyt niistä parin viikon kokemuksella jonkunsortin esimiehiä.

        Kysymys:

        Kokenut/kokeneet työntekijät joista varmasti olisi hyötyä ko. firmalle syöstään täysin sivuun eikä anneta heidän antaa omaa mielipidettään (työnjohtaja ja osastopäällikkö samassa juonessa "JOHTAJAN" kanssa.

        Uskon tällaisen johtavan tämän yksin tuhoon jopa katastrofiin.

        Yleensä tällaiset "JOHTAJAT" ja pyllynnuolijat osaavat puhua oikein niille OIKEILLE päättäjille jotka firmaa johtavat, eikä itse joudu ahdinkoon vaan annetaan vaan uusia nimityksiä.

        Kuka kurittaa näitä narsistisia "JOHTAJIA" ja "TYÖNJOHTAJIA" ja "OSASTOPÄÄLLIKÖITÄ" ja muita kuppikuntalaisia.

        seuraava kysymys:

        Voiko siis kokenut/ kokeneet työntekijät tulla kiusatuksi esimiehen johdosta ?????


    • ---

      Halusin työnkiertoon toiselle tulosalueelle, koska entisellä tulosalueella oleva esimies, joka ei edes ollut esimieheni, tarkkaili ja huomautteli jatkuvasti tekemisistäni. Kun nyt siirryin työnkiertoon toiselle tulosalueelle, sama toiminta minua kohtaan jatkuu tämän samaisen esimiehen toimesta.
      Seuraava siirto on vaihtaa organisaatiota.

    • P*ERKE*EEN TUTTUA

      Liian tutun tuntuista tuo aloitus!

      Mistä päin Suomea? Kuka tietää?

      Aivan kuin minun työpaikkani.

      • Lattian raosta...

        Olisiko ollut ylöjärven pinotiellä, yit:n putkipajalla? Ihan vain villi veikkaus.


    • mobbauksen uhri

      Tyypillinen tilanne, pomo narsisti tai psykopaatti(patologinen valehtelu,manipulointi, hovi ympärillä,loismainen elämäntyyli) Mistään ei saa apua... Nuoren kannattaa lähteä pois sellaisesta työpaikasta. Tarvitaan kuitenkin taistelijoita, jotka käyvät läpi oikeudenkäynnin, AVI:n väliintulon jne..Ihmettelen, miten huonosti tunnistetaan psykopaattinen esimies..

      • Kannattaako odottaa?

        Juuri noin. Nuoren kannattaa lähteä pois, jos on mahdollisuuksia työllistyä muualla. Mutta tarvitaan myös niitä, jotka ryhtyvät taistelemaan omien oikeuksiensa ja myös toisten oikeuksien puolesta. Tuollaisia ovat jo varttuneet, joilla ei ole käytännön mahdollisuuksia saada uutta työtä omalla paikkakunnallaan.

        Pitäisikö tuollaisten, joilla ei ole mahdollisuuksia saada uutta työtä jäädä odottamaan sairastumistaan? Ei todellakaan. Viisainta on heti ryhtyä toimenpiteisiin, jos työnantaja ei hoida velvollisuuttaan häirinnän tai muun epäasiallisen kohtelun lopettamiseksi saatuaan siitä tiedon (työturvallisuusL 28 §). Eihän siinä ole mitään menetettävää, jos vie asian työsuojeluviranomaisen käsiteltäväksi.

        Syrjintätapauksissa on yhdenvertaisuuslaissa vastatoimen kielto, jos työnantaja ryhtyy työntekijän kannalta epäedullisiin toimenpiteisiin sen vuoksi, että tämä on vienyt epäillyn syrjintäasian työsuojeluviranomaiselle.

        Työturvallisuuslain 28 §:n mukaan työnantajan vastaava teko on katsottava epäasiallisen kohtelun jatkamiseksi, ja siten työsuojeluviranomaisen on tehtävä siitä ilmoitus poliisille esitutkinnan käynnistämiseksi (laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 50 § 1 mom.).

        Siis ei aina ja kaikkien kannata alistua. Jos tuntuu, että paukkuja riittää pitkäaikaiseen prosessiin, niin siitä vaan. Mm. FINLEXistä löytyy lait, niiden esityöt ja oikeuksien päätökset.


    • myös uhri

      Parhaitenhan se psykopaatin toimet tietävät lähimpänä työskentelevät. Psykot kun osaavat näytellä kerrassaan asiallista ja fiksua, kun muita on katselemassa. Tämän vuoksi heidän kiikkiin saamisensa on niin hankalaa. Psykopaattia vastaan tulee toimia itsekin fiksusti ja jättää turha suun soittaminen ja epäasiallinen uho vähemmälle, vaikka kuin mieli tekisi. Tästähän narsisti tai psykopaatti saa vain pontta väitteilleen, että kiusattuhan se vasta hankala ihminen onkin. Painotan asiallista, järkevää käyttäytymistä, ei menemistä mukaan narsisti/psykopaatin peleihin!

      • toinen uhri

        Valitettavasti minullakin on narsisti esimiehenä. Keskustelut päättyvät useimmiten väittelyihin. Joskus on koomistakin kun aivan selkeässä asiassa hän ei voi myöntää olevansa väärässä. Kuvaavaa on että jonkin ajan kuluttua hän on kääntänyt takkinsa, eikä itse tajua koko tilannetta vaan on ikäänkuin oivaltanut asian aivan itse. Ilmeisesti kyseiseen toimintatapaan kuuluu asioiden pimittäminen. Avoin tiedottaminen on punainen vaate, eikä henkilöstöpalavereita tai tiedotuksia tehdä kuin pakon nimissä.

        Palavereitakin toki pidetään, mutta koolle kutsutaan ainoastaan hovi. Hovi siis löytyy meiltäkin, ja satun itse kuulumaan siihen. Palaverien sisältö on joutavaa jargonia, ja kestot aivan liian pitkiä käsiteltäviin asioihin nähden. Päätöksiä syntyy aniharvoin, ja nekin jäävät epäselviksi.

        Kuinka opin tulemaan toimeen narsistin kanssa?
        Voiko ainoa keino olla muualle hakeutuminen... Silloinhan toiminta jatkuu ja uudet ihmiset joutuvat kärsimään samoista asioista.


    • Yhteinen hiekkaloota

      Tulee mieleen jokunen ajatus aiheesta, hämmästelyn lisäksi. Kuinka tuollaisessa ympäristössä voi työskennellä...?
      Itsellä seuraava toimintatapa lyhykäisesti: Tunnista tilanne, jos selvät merkit narsistin tyyyppisestä ongelmakäyttäytymisestä, niin älä tahallisesti provosoi (vaikka mieli ehkä tekisikin,,,joku täällä jo mainitsikin tämän myös). Tunnista myös ne valtanarut, jota tälainen henkilö käyttää vain itsensä pönkittämiseen. Sen näkyy tunnistavan jotenkin siitä, että näennäisesti asia liitty hänen tehtäväänsä, mutta sellaisen kohdatessa tulee hullunkurinen tunne,,,hetken kuluttua asia näyttääkin tosi selvästi siltä että eihän tuo asia liity hänen tehtäviinsä millään lailla, se oli vain naamioitu sellaiseksi. Ajan myötä tämän tunnistamisen osaa tehdä nopeammin, ja koska niissä on aina sama motiivi, niin sen oppii tilanteissa näkemään. Mielestäni juuri tuolla ovelalla naamioinnlla saadaan puolivahingossa se hovikin kasattua hyvinkin nopeasti - ne poloiset eivät vain haistaneet tilanteen oikeaa laatua ja jäivät koukkuun !

      Toinen toivoa herättävä mahdollisuus tällaisten henkilöiden vaikutuspiirissä on se, että todellinen "narsisti" ei tiedä käyttäyvänsä haitallisen narsistiest, siis kuin jänis jolla pää pensaassa ja luulee että nyt sitä huomata yhtään... :) Tästä siis se apu että vastatoimiinkin voi ryhtyä, eikä vain jäädä avuttomuutta tuntevaksi uhriksi, tilanteessa jossa pitää pystyä tekemään vapain mielin töitä. Eli tällaiselle henkilölle voi antaa sellaisen syötteen johon hän tarttuu niin täynnä omaa napaansa, ettei edes huomaa että joutui omaan koukkuunsa. Tällainen hovi kun sitten omin silmin näkee, että mitä se hovin-vetäjä oikein tekee tällaiselle syötteelle (siis ilmiselvä hömppä juttu joka pitäisi selvästierottaa hömpäksi, mutta marsu ei sitä nää!!), niin sehän natisuttaa hovin liitoksia aika kivasti. Jos tämä onnistuu hyvin, niin tästä ei synny edes valta-taistelua, koska Narsisti ei ole huomannut mitään ihmeellistä - sokea kun tietyllätapaa on.

      Tsemppiä sinne työpaikoille ja mahtavaa syksyä :)

      ps. Jos yhtään helpottaa ajatella näitä asioita, niin vaihdapa narsu-termi marsuun ja tutkiskele sen elintapoja........

    • Yrjö Ilmari Tapio

      Juurikin tollanen mukvisti päälikkö löytyy YIT Teollisuus pinotie 3 ylöjärvi.Suosittelen kaikkia pysyyn erossa moisesta firmasta.

    • kuulolla ollut

      Kierenan Kalusteen Sievissä ja sen päällikkö. Vittuili asiakkailleenkin. Häpeämätön jätkä. Täys mulkkuwisti.

    • Saman kokenut:)

      Toinen vaan..saman kokenut..
      Voi että,miten voi olla samanlaista...
      Tuntuu että tulen hulluksi...Minulla sattuu olemaan Johtaja ja hänen vaimonsa esimiehenä.Vaimo on narsismi isolla n:llä ja hän saa omaan hoviinsa myös miehensä..Yhtä helvettiä....uutta duunia etsien:(

    • Yllättynyt

      Oho, olipa tuttuja kuvauksia tuossa aikaisemmin.

      Oma esimies saa täysin ennalta arvaamattomasti raivonpuuskia.
      Mutta nuo tapahtuvat vain ns. hovin sisällä, jonka hänkin on siis koonnut.

      Joskus palaa itselläkin käämi noissa tilanteissa.
      Nimittäin kohtelee ihmisiä todella asiattomasti, pienistäkin asioista tehdään melkoisia hermonmenetyksiä. Mutta 100% aina tämä ei tapahdu.
      Pitäisikö itse kyetä pysymään tyynenä, tai peräti välinpitämättömänä?

      Mitähän tässä voisi tehdä?

    • Hyvävalehtelija

      Eräs entisistä työnantajista oli patologinen valehtelija. Täytyy olla ihmisessä pahasti jotain vialla kun valehtelee kaikista asioista ja vielä asioista jotka eivät edes hyödytä. Jotain sairasta peliä että uskookohan. Kun sanoin kerran etten usko tarpeeksi monta kertaa niin jopa myönsi että oli valehdellut. Arvaa vaan miltä tuntui tulla töihin joka päivä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe