Asiakas on varas,kunnes toisin todistetaan

Wanha Eki

Turvatoimet on näköjään Joulun alla tapissa.Tarjoustalo sen eilen todisti.Ostin vaatteita,housuja,sukki,paitoja ym.Yllätys odotti kassalla.Ensinnäkin kassoja oli vaan kaksi,jonot sen mukaisia.Liekö jotain säästöä,No kassalla alkoi sitten se asiakaskohtelu.Olin kuin varas.Housut katsottiin tarkkaan sisältä.Tutkittiin lahkeet,koiteltiin päältä.Kaksiin housuihin,kymmeneen pariin sukkis ja paitoihin tuuhriintui rutosti aikaa.Kysyin onko varaspiippari rikki.Se kun oli liikkeessä asiakkaan vieressä kassalla.Varmaan kallis vehe hankkia.Ei löytynyt suklaapatukoita eikä muutakaan sukista,ei kravattia housun tumpusta,ei
kertakaikkiaan mitään.Tuskissaan myyjä sanoi sitten hinnan 107e.Ja rvata saattoi että niitä viisikymppisiä alettiin siten tutkia oikein koneellisesti.Olin varas koko kaupassaoloajan,tietämättäni tästä mitään.Kun pääsin liikkeestä,hävetti niin vietävästi.En kehtaa mennä samaan kauppaan ainakaan pariin vuoteen...

98

8118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostelkaa666

      Seuraava kerta kun tuo pilipalipulju pompottaa maksa 5sentin kolikoilla ja juttele mukavia kassatädille. Kannattaa laskea kahteenkertaan ettei tule virheitä. Kannattaa muuten mennä ainakin parikertaa jokapäivä sinne osteleen kolikoilla ainakin näin jouluaikana. Kerro muillekkin.

      • kaupanomistaja

        minulle kassalla asiakas maksoi kolikoilla suuren ostoksen.Kun aloin laskea kolikoita,tämä asiakas ryösti kassan Tampereella.Kaikki isot setelit meni samantien.3 vuoden päästä soitti Joensuun poliisi että oliko meillä tehty kys,ryöstö kun kaveri väittää niin .oli joutunut kiinni siellä ja tunnusti myös meidän ryöstön tekosikseen.Kyllä poliisi kaikki kaivaa.Se siitä.Usein kiinnitetään huomiota asiakkaisiin jo liikkeessä jos joku toinen asiakas ilmoittaa myyjälle nähneensä jotain kummallista sinussa.Se tutkitaan kassalla.Ei sen kummempaa.Sait puhtaat paperit.Kiva juttu.Joskus siinä paikassa toiselle käy toisin. Älä karta myymälää jos sait rahoillesi vastikkeen.Myyjät tekee vain työtään.Hyvää joulua sinulle hyvä asiakas.


      • X
        kaupanomistaja kirjoitti:

        minulle kassalla asiakas maksoi kolikoilla suuren ostoksen.Kun aloin laskea kolikoita,tämä asiakas ryösti kassan Tampereella.Kaikki isot setelit meni samantien.3 vuoden päästä soitti Joensuun poliisi että oliko meillä tehty kys,ryöstö kun kaveri väittää niin .oli joutunut kiinni siellä ja tunnusti myös meidän ryöstön tekosikseen.Kyllä poliisi kaikki kaivaa.Se siitä.Usein kiinnitetään huomiota asiakkaisiin jo liikkeessä jos joku toinen asiakas ilmoittaa myyjälle nähneensä jotain kummallista sinussa.Se tutkitaan kassalla.Ei sen kummempaa.Sait puhtaat paperit.Kiva juttu.Joskus siinä paikassa toiselle käy toisin. Älä karta myymälää jos sait rahoillesi vastikkeen.Myyjät tekee vain työtään.Hyvää joulua sinulle hyvä asiakas.

        Hyva etta jai kiinni, hyvaa on myos se etta vanhojakin asioita saadaan selvitettya. Mielestani aloittajalla ei ole mitaan havettavaa, epailijoilla ehka voisi olla, mutta toisaalta hekin tekevat vain tyotaan, ja heidan hyva tyonsa on meidan kaikken etu. http://mattiviikate.newsvine.com/


    • Roistot kuriin

      kaiken ostamasi krääsän sekaan löysempää pipoa kaupitelleet? Tuo että olit varas saattaa olla ihan oman pääsi tuotoksia. Omiaan ne suojelee kaupassa katsellessaan välillä mitä ulos kannetaan, eivät vittuillakseen maksavalle asiakkaalle. Kaikki eivät ole yhtä rehdillä pelillä ostoksilla kuin sinä, mutta jos kerran ei ole mitään anastanut niin mitäs tuosta vetämään hernettä nokkaan jos toiset työtään tekevät. Tokko olisit tullut tänne avautumaan jos se kravatti sielä puntissa olisi ollutkin. Silloin ei ilmeisesti olisi ollut tarvetta hävetä?
      Niin, lysempää pipaa ja joulumieltä kassajonoonkin.

      • kassatäti

        Itse istun suuren kaupan kassalla, meillä on valikoimissa jos jonkinmoista vaatetta ja laskettelupukua ja niin edelleen. Ensimmäiseksi tarkistetaan onko tavaroissa hälyttimiä. Isoissa toppavaatteissa on vähän haastetta, pitää varmistaa ettei hälyjä ole laitettu taskun reunaan tai muualle ei niin näkyvään paikkaan. Tällä perusteellisella tutkimisella yritetään välttää sitä noloa tilannetta mikä seuraa jos hälytin on jonnekin jäänyt ja hälytinportit aloittaa sen hirveän laulamisen. Mielestäni liiallinenkaan tutkiminen ei ole niin noloa kun hälyttimen ääni.
        Ja kaikki muut tavarat, mitä enemmän ne ovat kasassa tai mytyssä, sitä tarkemmin ne pitää tutkia. Kassoja on ohjeistettu että kaikki tavarat tulee rahastaa, kuinkas muuten. Kaupat eivät tunnetusti harrasta hyväntekeväisyyttä vaan kaikki pitää maksaa. Ja kuten jo aiemmin on mainittu, näitä epärehellisiä ihmisiä riittää, he ovat tehneet "ylitarkkuuden" pakolliseksi. Jos sinä olet rehellinen ja tavallinen asiakas, sinulla ei luulisi olevan mitään syytä valittaa. En minäkään pidä siitä että tarvitsee seisoa jonossa kun jonkun tuotteita syynätään kauan, mutta emme me kassahenkilöt ole siihen syyllisiä. Me vaan teemme työtämme.


    • 15+4

      Vastaavassa tilanteessa olen puolenvälissä maksutapahtumaa kävellyt ulos ja jättänyt tavarat kassan huoleksi.
      Jos kauppa käyttäytyy törkeästi niin maksava asiakaskin voi käyttäytyä törkeästi.

      • Hyvä asiakaspalvelij

        Törkeää käytöstä ei suinkaan ole varmistaa huolella, että asiakkaan ostamiin tuotteisiin ei jää hälyttimiä. Itse olen kassalla töissä ja tiedän, että suuren vaatekasan läpikäyminen saattaa ottaa aikansa. Joskus käy niinkin, että hälytin ei tahdo heti irrota, mutta sellaistakin nyt vain sattuu, eikä se aina ole meidän vikamme. Lisäksi maailmassa nyt vain on olemassa niitä roistoja, joiden takia esim. rahat tarkistetaan.

        Emme tunne jokaista asiakasta ensi näkemältä emmekä yksinkertaisesti voi tietää, voisiko juuri ko. henkilö viedä jotain maksamatta tai käyttää väärennettyä rahaa tai esimerkiksi yrittää maksaa toisen kortilla. Tällaiset asiat täytyy tarkistaa, jos emme ole täysin varmoja. Ei ole kyse siitä, että kiusallamme osoittelisimme sormella asiakkaita. Jos esimerkiksi käymme kortin läpi huolella, tehdään se asiakkaan parasta ajatellen.

        Toki on olemassa monenlaisia työntekijöitä aivan kuten asiakkaitakin, mutta todella harva asiakaspalvelija pitkälle pötkii asiakkaita kiusaamalla. Ajatelkaahan meitäkin ihmisinä ja pyrkikäämme yhteistyöhön, niin mekin pystymme palvelemaan teitä paremmin ja tulos on mukava!


      • tehdä aiheesta!!!

        ei ole törkeää katsoa, onko tuotteisiin tarttunut piiloon kalliimpia tuotteita. ihme vikinää. luulisi, että jos on asiakkaalla puhtaat jauhot pussissa, niin silloin ei tarvitsisi hikeentyä!! Katsokaas kun ei se ole kassaneitien vika että kaupoista varastellaan tavaraa, he tekevät vaan töitään ja etsivät hälyttimiä ja sun muita tuotteista, jotka haluat ostaa.
        vikiskää mieluummin siitä, että joillakin kassapalvelijoilla ja joillakin kaupan asiakkailla on naama rutussa ja ovat kiukkuisen näköisiä näin joulun alla.


      • Kassamies 19v.
        tehdä aiheesta!!! kirjoitti:

        ei ole törkeää katsoa, onko tuotteisiin tarttunut piiloon kalliimpia tuotteita. ihme vikinää. luulisi, että jos on asiakkaalla puhtaat jauhot pussissa, niin silloin ei tarvitsisi hikeentyä!! Katsokaas kun ei se ole kassaneitien vika että kaupoista varastellaan tavaraa, he tekevät vaan töitään ja etsivät hälyttimiä ja sun muita tuotteista, jotka haluat ostaa.
        vikiskää mieluummin siitä, että joillakin kassapalvelijoilla ja joillakin kaupan asiakkailla on naama rutussa ja ovat kiukkuisen näköisiä näin joulun alla.

        Oikeesti haloo! Mikä kassaneiti? Varmaan -30 luvulla oli kassaneitejä. Nykyään monet ovat eronneita, karanneita, sinkkuja, aviossa olevia miehiä ja naisia, avoliitossa olevia miehiä ja naisia. Ihan oikeasti Avioliitossa olevia naisia ja miehiä. Myös meitä opiskelijoita on aika paljon. Niistä on kassalinjat tehty. Eikö???


    • joulumieli kateissa?

      ja että ihan satasella ostit tuosta halpahallista. Kannatti todellakin tulla tänne avautumaan.

      • Maksava asiakas.

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)


      • ;)))))
        Maksava asiakas. kirjoitti:

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun poroporvarit tarttee Stockmannejaan ja Sokoksiaan, ja niiden antamia palveluja.
        Itse olen joka kaupan höylä. Jonoja löytyy, mutta palvelu pelvaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä turhantärkeä neiti. (Anteeksi, en osaa kirjoittaa sanaa erilaisin, eikä muukaan kielioppi oikein vielä suju. Vaikka yritänkin antaa itsestäni oppineen ja asiantuntevan kuvan, minut on juuri bustattu.)

        Näillä poroporvareilla on oikeasti tapana vittuilla myyjille ja katsoa heitä alaspäin palvelijoinaan, ja samalla tavalla he myös tulevat ilmoittamaan itsestään Suomi24 "laadukkaalle" keskustelupalstalle. Tottakai Sokoksen kassa joutuu niiden hienostelevien neitien kanssa selviämään menettämättä hermojaan, vaikka joskus mieli tekeekin kuristaa kyseinen mulkvisti. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta, daa. Tarjoustalosta tällä rahalla saa vitusti kaikkea muuta. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko:)


      • aaaaabbbbbbbbbcccccc
        Maksava asiakas. kirjoitti:

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)

        Luokittelet siis itsesi johonkin parempaan kastiin käyttäessäsi oikein Stockmannin ja Sokoksen liikkeitä?

        Voi ystävä hyvä. En tiedä mistä hikiältä oikein olet ja mikä on saanut sinut ajattelemaan, että nuo olisivat sen kummempia kauppoja kuin mikään muukaan. Samalla tavalla rahvas siellä pönöttää jonossa, kuin ihan missä tahansa suomalaisessa puulaakissa.

        Minulle nuo liikkeet kelpaavat vallan mainiosti - haen tavarani sieltä mistä ne saa. Välillä Stockalta ja välillä Tarjoustalosta, mikä nyt lähimpänä on.


      • älä lyö...
        Maksava asiakas. kirjoitti:

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)

        Vai ei ole Stokkalla ja maalaisten osuuskaupassa jonoja, ainakin näin Joulun alla?
        Ihan samalla tavalla jonotetaan ja yhtä nyrpeitä "kassaneitejä" tapaa niin Stockmannilla kuin Tarjoustalossakin!


      • hastala fista
        Maksava asiakas. kirjoitti:

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)

        perseaukinen pelle, mene sinne lantalan taakse vaan kättelemään sitä kuolutta kaveriasi, kyllä se joskus herää henkiin ja pääset taas pätemään sinne naapurin piian päästävedettävään seslonkiin, siellä odottavat tositoimet joten älä ammu kaikkia kuteja sinne paskakasaan jota itsekkin edustat suunine turpinesi ääliö.


      • onko palvelua
        Maksava asiakas. kirjoitti:

        Hyvä vastaus.
        Noi vitun köyhät tarttee tarjoustalojaan, ja sen antamia palveluja.
        Itse olen Stocmannin ja Sokoksen asiakas. Ei jonoja ja palvelu pelaa. Toki heidänkin kassat on ohjeistettu mahdollisten varkaiden varalle ja erinlaisin toimin. Mutta heillä on myös psykologista silmää nähdä, kuka maksava asiakas on asiakas tai välistä vetävä luuseri.

        Näillä köyhillä on oikeasti tapana lappaa ne pipot ja toppavaatteet ja tuulupuvut samaan läjään kärryn pohjalle ja samalla tavalla ne mytätään kassahihnalle. Tottakai kassa joutuu ne selvittelemään etsiessään mm. hintalappuja. No Stockkalla ei 107 eurolla saakaan kuin 1-2 vaatetta joten "tutkiminen" on helppoa:)

        Niin ja käy ihan sokoksella. Voiko ihminen mennä alemmaksi, ei osaa vaatia ainakaan mitään palvelua. Eli on täysin pelle.
        Haloo siinä kaupassa ei tiedetä mitään asiakaspalvelusta.


      • See you later ¿
        hastala fista kirjoitti:

        perseaukinen pelle, mene sinne lantalan taakse vaan kättelemään sitä kuolutta kaveriasi, kyllä se joskus herää henkiin ja pääset taas pätemään sinne naapurin piian päästävedettävään seslonkiin, siellä odottavat tositoimet joten älä ammu kaikkia kuteja sinne paskakasaan jota itsekkin edustat suunine turpinesi ääliö.

        Ei voi järki onneksi lähteä kun ei sitä koskaan ole ihmisillä ollutkaan. Suhteessa muihin eläimiin ihminen saattaa olla jossain määrin viisaampi, mutta käytännössä helvetin tyhmä eläin. Tuhoaa omaa elinympäristöään ja kehdataankin vielä väittää, että asutaan muka hyvinvointiyhteiskunnassa. Järjestelmä kusee sukkaansa aina tarpeen tullen, ja kansa huutaa hoosiannaa apuun, mutta kukaan ei kuule -tai halua kuulla. Sitten tulee vielä joku über tärkeä kansanvalitus Stockmannin ja tavaratalon suuresta ylellisyys erosta. Onko sillä nyt sitten paskaakaan väliä onko sen kaupan nimi Stockman tai Prisma?

        Onko juuri niille Stockmannin myyjille ikään kuin annettu jokin erikoiskoulutus siihen kaiken näkevään psykologiseen silmään, josta ylempänä puhuttiin? Tiesittekö muuten, että nämä keskivertokansalaiset ovat keskimäärin rehellisempiä, kuin ne "rikkaat", jotka siellä Stockmannilla asioivat. Kai se psykologinen silmä siinä sitten kehittyykin, kun on enemmän virikkeitä tarjolla. Ahneella on paskanen loppu niin kuin sanotaan, ja ahneuteen ja tyhmyyteen tämä ihmisten valtakausi vielä tulee päättymään, ja tästä hyvänä esimerkkinä Hitler, Stalin ja Mussolini. Meinasi jo silloin mennä vituiksi tämäkin kehityksen kulku.


    • hehe___

      kun on toimet tehty, olisit jättänyt kamat kassalle ja sanonut että muutit mieltäsi. Et kehdannut.

      • hämmästynyt mummo

        Avaisiko joku keskustelun vartiointimiesten häikäilemättömistä käytöksistä.


      • Suivaantunut33
        hämmästynyt mummo kirjoitti:

        Avaisiko joku keskustelun vartiointimiesten häikäilemättömistä käytöksistä.

        suivaannuin oikein tosissani taannoin suuresta tavaratalosta ostoksia tehdessäni.

        En ole eläissäni varastanut kaupasta mitään. No, piippauslaite kuitenkin hälytti kassalla. Kuinka ollakaan, samantien kaksi rotevaa vartijaa tarttui minua kovakouraisesti käsivarsista ja raahasi takahuoneeseen, voitonriemua täynnä. "No niin, pikkurouva, tutkitaanpa kassit ja aletaanpa riisuutua" (paikalle sentään tuotiin naishenkilö valvomaan toimitusta).

        Kassistani löytyi yliopiston kirjaston kirja, josta lainausautomaatti ei syystä tai toisesta ollut poistanut "hälykoodia".

        "Palauta sinne mistä varastitkin", kuului tyly kommentti. Ei sanaakaan anteeksipyynnöstä ja pahoittelusta väkivaltaisen retuuttamisen suhteen.

        Kutsuin paikalle myymäläpäällikön. "No, tällaista nyt vain sattuu".

        Ymmärrän hälytyksen idean ihan hyvin, mutta en sitä, että vartijat "sattuvat" repimään rauhallisen asiakkaan takahuoneeseen kovakouraisesti kuin minkäkin henkirikollisen - pyytämättä edes jälkikäteen anteeksi käyttäytymistään.

        Jäipä viimeiseksi käynniksi ko. tavaratalossa.

        Joku roti sentään - lähinnä luonnevikaisilta vaikuttaneilla vartijoillakin! Kaipa heidänkin koulutukseensa pitäisi sisältyä edes lyhyt oppimäärä asiallisesta kohtelusta. Vai arvelette?


      • töppäys
        hämmästynyt mummo kirjoitti:

        Avaisiko joku keskustelun vartiointimiesten häikäilemättömistä käytöksistä.

        Ja siitä että miksi myyjät nykyään jokapuolella kysyy OTATKO KUITIN?
        Se kuuluu antaa ilman kysymättäkin.Jokainen tietää saiko oikein takaisin tai tarkistaa varmasti tilinsä kun maksaa.LOPETTAKAA jo tuo kysely kuitista.Esim. milläs todistan että olen maksanut tuotteen ja en pääsekään pois koko IDEAPARKISTA esim.jos ei ole TODISTEKUITTIA.Ei koulutetut myyjät ennen tällaista kyselleet.Jos asiakkaat heittä kuitit lattialle .Siivotkaa ne tai antakaa siivoojallekin työtä.


      • vai 10
        hämmästynyt mummo kirjoitti:

        Avaisiko joku keskustelun vartiointimiesten häikäilemättömistä käytöksistä.

        Itse en ole törmännyt sentään kainaloista ottaviin vartijoihin, mutta sen olen huomannut, että monet luulevat olevansa kuin jotain poliiseja narkkaripuistoissa. Jos esim. etsit epävarmana noin 1000 tuotteen joukosta tiettyä haluamaasi, paikalle siunaantuu kyyläilijä ja rehellisenkin (en ole koskaan varastanut enkä edes haluaisi) mieli painuu matalalle. Tuntuu kafkamaiselta. Ja älkää ruvetko selittämään, että "jos kerran olet rehellinen, ei sillä ole väliä, vain omaksi parhaaksesi". Kyllä vartijan työtä voi tehdä hienovaraisestikin, mutta jos psykologian opintojakaan ei ole takana, niin...


      • eieiei noin
        Suivaantunut33 kirjoitti:

        suivaannuin oikein tosissani taannoin suuresta tavaratalosta ostoksia tehdessäni.

        En ole eläissäni varastanut kaupasta mitään. No, piippauslaite kuitenkin hälytti kassalla. Kuinka ollakaan, samantien kaksi rotevaa vartijaa tarttui minua kovakouraisesti käsivarsista ja raahasi takahuoneeseen, voitonriemua täynnä. "No niin, pikkurouva, tutkitaanpa kassit ja aletaanpa riisuutua" (paikalle sentään tuotiin naishenkilö valvomaan toimitusta).

        Kassistani löytyi yliopiston kirjaston kirja, josta lainausautomaatti ei syystä tai toisesta ollut poistanut "hälykoodia".

        "Palauta sinne mistä varastitkin", kuului tyly kommentti. Ei sanaakaan anteeksipyynnöstä ja pahoittelusta väkivaltaisen retuuttamisen suhteen.

        Kutsuin paikalle myymäläpäällikön. "No, tällaista nyt vain sattuu".

        Ymmärrän hälytyksen idean ihan hyvin, mutta en sitä, että vartijat "sattuvat" repimään rauhallisen asiakkaan takahuoneeseen kovakouraisesti kuin minkäkin henkirikollisen - pyytämättä edes jälkikäteen anteeksi käyttäytymistään.

        Jäipä viimeiseksi käynniksi ko. tavaratalossa.

        Joku roti sentään - lähinnä luonnevikaisilta vaikuttaneilla vartijoillakin! Kaipa heidänkin koulutukseensa pitäisi sisältyä edes lyhyt oppimäärä asiallisesta kohtelusta. Vai arvelette?

        Jos tuo pitää paikkansa, niin olisin jopa valmis ajamaan asiaasi oikeudessa!

        Saisit tuhdit korvaukset ilman riskejä!


      • Asiakas on oikeassa
        Suivaantunut33 kirjoitti:

        suivaannuin oikein tosissani taannoin suuresta tavaratalosta ostoksia tehdessäni.

        En ole eläissäni varastanut kaupasta mitään. No, piippauslaite kuitenkin hälytti kassalla. Kuinka ollakaan, samantien kaksi rotevaa vartijaa tarttui minua kovakouraisesti käsivarsista ja raahasi takahuoneeseen, voitonriemua täynnä. "No niin, pikkurouva, tutkitaanpa kassit ja aletaanpa riisuutua" (paikalle sentään tuotiin naishenkilö valvomaan toimitusta).

        Kassistani löytyi yliopiston kirjaston kirja, josta lainausautomaatti ei syystä tai toisesta ollut poistanut "hälykoodia".

        "Palauta sinne mistä varastitkin", kuului tyly kommentti. Ei sanaakaan anteeksipyynnöstä ja pahoittelusta väkivaltaisen retuuttamisen suhteen.

        Kutsuin paikalle myymäläpäällikön. "No, tällaista nyt vain sattuu".

        Ymmärrän hälytyksen idean ihan hyvin, mutta en sitä, että vartijat "sattuvat" repimään rauhallisen asiakkaan takahuoneeseen kovakouraisesti kuin minkäkin henkirikollisen - pyytämättä edes jälkikäteen anteeksi käyttäytymistään.

        Jäipä viimeiseksi käynniksi ko. tavaratalossa.

        Joku roti sentään - lähinnä luonnevikaisilta vaikuttaneilla vartijoillakin! Kaipa heidänkin koulutukseensa pitäisi sisältyä edes lyhyt oppimäärä asiallisesta kohtelusta. Vai arvelette?

        Mullekkin on käynyt niin, että olen käynyt myymälässä samalla matkalla, kun ole ollut menossa palauttamaan kirjaston kirjat ja eikös vaan kirjoissa oleva hälytin ruvennut hälyttämään. Sitten vielä se myyjä oli vähä-älyinen ja ei tajunnut, että ne kirjat ei oo heidän, koska niissä oli kirjaston leima. Sanoin hälle, että ei nämä sinun ole, vaan MINUN lainaamani ja aina olen palauttanut lainaamani kirjat ajallaan muuten.

        Eräässä toisen paikkakunnan vaateliikkeessä tuntuu että luullaan että olen varas, niin kyräillään perään. Eipä ole kiva käydä, olen tosin huomannut, että vaatteet ei ole laadukkaita, ainakaan ne mitkä sieltä olen ostanut, että enpä viitsi siellä enää usein käydäkkään, eipähän tule paha mielikään sitten.

        Itse en tykkää, jos minua joku luulisi varkaaksi, koska olen rehellinen. Monesti sen jälkeen on mulkoiltu perääni, että mitähän tuokin pyörii ja ostelee". Semmoinen on syvältä, kun minusta on kivaa vain vaikka kierrellä myymälässä ja ihailla kaikkia kauniita tavaroita, vain aikani kuluksi ja ei minulla ole varaakaan ostaa aina jotain, kun olen työtön mummeli.


    • girl22gr

      50 setelit pitää yleensä aina tarkastaa laitteella,joissaki paikoissa 20 setelitki.

      • Satunnainen lukija

        Mikähän siinä, kun 50€ setelit tarvii nykyään tarkistaa. Pikkuraha tänäpäivänä, kun ei saa edes tankkia täyteen. Voihan se tietysti olla, että viiskymppisiä on väärennetty suhteellisen paljon tai jotaa. Tiedä häntä.

        Ei muuten luulis kauppojen pomoja hirveesti haittaavan vaikka välillä sukkapari tai silkkiboxerit hyllystä häviäisikin, kun asiakas joutuu muutenkin maksamaan mokomista tuotteista tuplahinnan. Paljon muuten luulette, että 10€ sukkaparin valmistus maksaa? Oma veikkaus noin 0,13€.


    • dfghjkllkjhg

      Vaatteissa voi olla tarrahälyttimiä. Ne pitää kassan poistaa. Isojen setelien aitous tarkistetaan muiltakin asiakkailta.

      • Plkjhå

        Onko tää joku vitsipalsta? Jos ei niin:
        vaatteet tosiaan pitää tarkistaa huolella siksi että kaikki hälyt pitää ottaa pois, ei siksi että etsitään suklaapatukoita. Joskus hälyt laitetaan osastolla sellaisiin paikkoihin että niitä on vaikea löytää, ja joskus niitä laitetaan vahingossa kaksi, eli kun on luullut poistavansa jo hälyn niin löytyy vielä toinenkin. Asiakkaan on varsin ikävä tulla liikkeeseen takaisin poistattamaan jäänyttä hälyä ja kassahenkilö saa asiasta moitteet. Myös koot tulee tarkistaa, myös se on asiakkaalle ikävää jos toinen kenkä on eri paria. Joskus myös pakatuissa tuotteissa on hälyt ja eri parit.

        Kassahenkilöillä on ohjeistus tarkistaa kaikki 20 euroa ja sitä suuremmat setelit. Itse tarkistan vaikka olisi kaupan henkilökuntaa, vartija tai vaikka poliisi asiakkaana. Myös henkkarit tarkistan hyvin tarkasti. Vaikka en epäilisikään rikosta niin henkilöllisyystodistusten pitää mennä ohjesääntöjen mukaan: olla voimassa, allekirjoitus täsmätä ym. Ihan vaan siksi että haluan noudattaa lakia. Jos alkaa yhden asiakkaan kanssa lipsua säännöistä niin sitten helposti lipsuu muidenkin. En halua itse saada sakkoja tai potkuja.

        Asiakas voi sitten vastapainoksi syynätä kassakuitin, onko lukija lukenut jonkun tuotteen kahdesti ja kassa ei ole huomannut, onko kaikki alennukset tulleet ja onko maksut oikein. Ei kassa halua ikävyyksiä itselleen eikä asiakkaalle. Tahalleen ei rahasteta liikaa, kassa ei niitä rahoja itselleen saa.

        Vaatteiden kanssa tuhriutuu aikaa, mutta mitä sitten. Kannattaa laittaa ens kerralla joku toinen asialle niin ei pakota päätä.

        Jokaisen pitäisi kokeilla kerran elämässään asiakaspalvelutyötä niin avartuisi moni asia.


      • Tärkeä toimi..
        Plkjhå kirjoitti:

        Onko tää joku vitsipalsta? Jos ei niin:
        vaatteet tosiaan pitää tarkistaa huolella siksi että kaikki hälyt pitää ottaa pois, ei siksi että etsitään suklaapatukoita. Joskus hälyt laitetaan osastolla sellaisiin paikkoihin että niitä on vaikea löytää, ja joskus niitä laitetaan vahingossa kaksi, eli kun on luullut poistavansa jo hälyn niin löytyy vielä toinenkin. Asiakkaan on varsin ikävä tulla liikkeeseen takaisin poistattamaan jäänyttä hälyä ja kassahenkilö saa asiasta moitteet. Myös koot tulee tarkistaa, myös se on asiakkaalle ikävää jos toinen kenkä on eri paria. Joskus myös pakatuissa tuotteissa on hälyt ja eri parit.

        Kassahenkilöillä on ohjeistus tarkistaa kaikki 20 euroa ja sitä suuremmat setelit. Itse tarkistan vaikka olisi kaupan henkilökuntaa, vartija tai vaikka poliisi asiakkaana. Myös henkkarit tarkistan hyvin tarkasti. Vaikka en epäilisikään rikosta niin henkilöllisyystodistusten pitää mennä ohjesääntöjen mukaan: olla voimassa, allekirjoitus täsmätä ym. Ihan vaan siksi että haluan noudattaa lakia. Jos alkaa yhden asiakkaan kanssa lipsua säännöistä niin sitten helposti lipsuu muidenkin. En halua itse saada sakkoja tai potkuja.

        Asiakas voi sitten vastapainoksi syynätä kassakuitin, onko lukija lukenut jonkun tuotteen kahdesti ja kassa ei ole huomannut, onko kaikki alennukset tulleet ja onko maksut oikein. Ei kassa halua ikävyyksiä itselleen eikä asiakkaalle. Tahalleen ei rahasteta liikaa, kassa ei niitä rahoja itselleen saa.

        Vaatteiden kanssa tuhriutuu aikaa, mutta mitä sitten. Kannattaa laittaa ens kerralla joku toinen asialle niin ei pakota päätä.

        Jokaisen pitäisi kokeilla kerran elämässään asiakaspalvelutyötä niin avartuisi moni asia.

        Olen asiakas ja itselleni on käynyt niin, että tavaraan jäi turvahälytin ja se oli paljon nolompaa kuin se, että kassalla tarkistetaan huolellisesti , että onko hälyttimiä. Minun puolestani ainakin saavat vaikka mankeloida vaatteet , ei se minua haittaa. Eikä ne kassat mitään suklaapatukoita etsi. Ja se on todella tärkeää, että ne viisikymppiset tarkistetaan, näin joulun alla ja varsinkin ruuhka-aikaan on liikkeellä monenlaista "elävää" jotka yrittävät huijata kassoja juuri ostamalla pari sukalaapatukkaa ja maksavat väärällä rahalla. Täytyy pitää pää kylmänä kassan ja niin myös asiakkaan. Ja jos ei kestä kassajonoja niin nettikauppa on keksitty.
        Voin kävellä vaikka skannerin läpi jos on tarvis.


      • P
        Plkjhå kirjoitti:

        Onko tää joku vitsipalsta? Jos ei niin:
        vaatteet tosiaan pitää tarkistaa huolella siksi että kaikki hälyt pitää ottaa pois, ei siksi että etsitään suklaapatukoita. Joskus hälyt laitetaan osastolla sellaisiin paikkoihin että niitä on vaikea löytää, ja joskus niitä laitetaan vahingossa kaksi, eli kun on luullut poistavansa jo hälyn niin löytyy vielä toinenkin. Asiakkaan on varsin ikävä tulla liikkeeseen takaisin poistattamaan jäänyttä hälyä ja kassahenkilö saa asiasta moitteet. Myös koot tulee tarkistaa, myös se on asiakkaalle ikävää jos toinen kenkä on eri paria. Joskus myös pakatuissa tuotteissa on hälyt ja eri parit.

        Kassahenkilöillä on ohjeistus tarkistaa kaikki 20 euroa ja sitä suuremmat setelit. Itse tarkistan vaikka olisi kaupan henkilökuntaa, vartija tai vaikka poliisi asiakkaana. Myös henkkarit tarkistan hyvin tarkasti. Vaikka en epäilisikään rikosta niin henkilöllisyystodistusten pitää mennä ohjesääntöjen mukaan: olla voimassa, allekirjoitus täsmätä ym. Ihan vaan siksi että haluan noudattaa lakia. Jos alkaa yhden asiakkaan kanssa lipsua säännöistä niin sitten helposti lipsuu muidenkin. En halua itse saada sakkoja tai potkuja.

        Asiakas voi sitten vastapainoksi syynätä kassakuitin, onko lukija lukenut jonkun tuotteen kahdesti ja kassa ei ole huomannut, onko kaikki alennukset tulleet ja onko maksut oikein. Ei kassa halua ikävyyksiä itselleen eikä asiakkaalle. Tahalleen ei rahasteta liikaa, kassa ei niitä rahoja itselleen saa.

        Vaatteiden kanssa tuhriutuu aikaa, mutta mitä sitten. Kannattaa laittaa ens kerralla joku toinen asialle niin ei pakota päätä.

        Jokaisen pitäisi kokeilla kerran elämässään asiakaspalvelutyötä niin avartuisi moni asia.

        Juuri näin!
        Ketjun aloittaja on vainoharhainen ääliö.
        Omaa tyhmyyttään täällä vaan julistaa...


      • marssijärjestys
        Tärkeä toimi.. kirjoitti:

        Olen asiakas ja itselleni on käynyt niin, että tavaraan jäi turvahälytin ja se oli paljon nolompaa kuin se, että kassalla tarkistetaan huolellisesti , että onko hälyttimiä. Minun puolestani ainakin saavat vaikka mankeloida vaatteet , ei se minua haittaa. Eikä ne kassat mitään suklaapatukoita etsi. Ja se on todella tärkeää, että ne viisikymppiset tarkistetaan, näin joulun alla ja varsinkin ruuhka-aikaan on liikkeellä monenlaista "elävää" jotka yrittävät huijata kassoja juuri ostamalla pari sukalaapatukkaa ja maksavat väärällä rahalla. Täytyy pitää pää kylmänä kassan ja niin myös asiakkaan. Ja jos ei kestä kassajonoja niin nettikauppa on keksitty.
        Voin kävellä vaikka skannerin läpi jos on tarvis.

        Minulla jäi kassalla ihan epähuomiossa tavara maksamatta. Tavara ei ollut piilotettu, ihan nähtävillä. Kun olin poistunut kassalta, tuli vartiomies ja sanoi, että pitää lähteä keskustelemaan koppiin. Siellä hirmu kuulustelut, poliisit paikalle, kuulusteluun poliisiasemalle, puhelinkuulustelu, oikeuusali, ym. nöyryytys. Minulla oli mieheni mukana kaupassa ja hoputti minua kassalla, joten tälläinen sattui kiireessä ja häpeäpilkku jäi minun elämääni. Kyllä vartiomiehet voisivat vähän arvioida, mikä on vahinko, mikä varastus tai näpistys. Heti menin maksamaan, kun tämä gangsteri päästi kassalle. Eli en poistunut liikkeen alueelta maksamatta ja silti vielä oikeuteen. Kyllä risoo lopunelämää. Miettikää vähäsen vartijatkin, milloin on tosi kysymyksessä. Vai oletteko koulutettu koirarotu joka hyökkää kimpuun vaan. Luulisi, että teilläkin on aivot, ettekä toimi niinkuin koulutettu koira toimii. Oikeuteen tulee vielä tämä samainen gangsteri todistamaan, olisi voinut olla edes oma mieheni, niin jotakin toivoa asiakkaan puolella olisi ollut. Tietäähän siinä, kuka voittaa.


      • tiedoksi
        P kirjoitti:

        Juuri näin!
        Ketjun aloittaja on vainoharhainen ääliö.
        Omaa tyhmyyttään täällä vaan julistaa...

        väitteet suomalaisten rehellisyydestä, ovat paskapuhetta...valitettavasti.

        suomalaisia pidetään varkaina ja epärehellisinä niissä maissa joissa suomalaisia näkyy paljon. Ja jokainen kauppias on saanut sen tutaa, että suomalainen rehellisyys on myytti joka ei pidä paikkaansa. Ja keskiverto epärehellinen ihminen ei varasta nälkäänsä vaan ahneuttaan. Persaukiset maksavat varmemin velkansa, kun keskituloiset.
        Jos tän pienenkylän ihmiset jotka ovat mulle velkaa maksaisivat velkansa kaikki mä olisin rikasmies. Mut ei, nää paskiaiset tekivät tutkintapyynnön kun tein veloista julkisia :))) . No onneksi sentään laki on joskus edes rehellistenpuolella, vaikka usein eriltä se näyttääkin


      • haluuks turpiin
        tiedoksi kirjoitti:

        väitteet suomalaisten rehellisyydestä, ovat paskapuhetta...valitettavasti.

        suomalaisia pidetään varkaina ja epärehellisinä niissä maissa joissa suomalaisia näkyy paljon. Ja jokainen kauppias on saanut sen tutaa, että suomalainen rehellisyys on myytti joka ei pidä paikkaansa. Ja keskiverto epärehellinen ihminen ei varasta nälkäänsä vaan ahneuttaan. Persaukiset maksavat varmemin velkansa, kun keskituloiset.
        Jos tän pienenkylän ihmiset jotka ovat mulle velkaa maksaisivat velkansa kaikki mä olisin rikasmies. Mut ei, nää paskiaiset tekivät tutkintapyynnön kun tein veloista julkisia :))) . No onneksi sentään laki on joskus edes rehellistenpuolella, vaikka usein eriltä se näyttääkin

        Totta, suomalaiset ovat varkaita ja kusipäitä, sairaita luusereita. Voi vittu kun vituttaa tämä paskakansa. Yksi osa kansasta elää sairaina yhteiskunnan loisina ja toinen osa raataa oravanpyörässä 110% tehoilla jotta saadaan puliukot ja muut sosiaalipummit elätettyä.

        Ja joka päivä saamme lukea kuinka parikymppiset sairaseläkeläiset pummaavat kadulla milloin mitäkin ja lyövät nyrkillä päälle. Voi vittu kun haluaisin päästää ne vittupäät pahasta olostaan, lopullisesti.

        En ole missään muualla kuin Suomessa nähnyt niin pahoinvoivaa, stressaantunutta ja kylmää porukkaa. Ruuhkabusseissa istutaan naama peruslukemilla jokainen syventyneenä omaan pieneen, mitättömään itseensä. En tiedä mitättömämpää ja persoonattomampaa kansaa kuin suomalaiset.

        Suomessa on yksi hyvä asia. Se on se että siellä saa olla vapaasti kusipää sillä kukaan ei mitään muuta odotakkaan.


      • Vartiasecurity
        marssijärjestys kirjoitti:

        Minulla jäi kassalla ihan epähuomiossa tavara maksamatta. Tavara ei ollut piilotettu, ihan nähtävillä. Kun olin poistunut kassalta, tuli vartiomies ja sanoi, että pitää lähteä keskustelemaan koppiin. Siellä hirmu kuulustelut, poliisit paikalle, kuulusteluun poliisiasemalle, puhelinkuulustelu, oikeuusali, ym. nöyryytys. Minulla oli mieheni mukana kaupassa ja hoputti minua kassalla, joten tälläinen sattui kiireessä ja häpeäpilkku jäi minun elämääni. Kyllä vartiomiehet voisivat vähän arvioida, mikä on vahinko, mikä varastus tai näpistys. Heti menin maksamaan, kun tämä gangsteri päästi kassalle. Eli en poistunut liikkeen alueelta maksamatta ja silti vielä oikeuteen. Kyllä risoo lopunelämää. Miettikää vähäsen vartijatkin, milloin on tosi kysymyksessä. Vai oletteko koulutettu koirarotu joka hyökkää kimpuun vaan. Luulisi, että teilläkin on aivot, ettekä toimi niinkuin koulutettu koira toimii. Oikeuteen tulee vielä tämä samainen gangsteri todistamaan, olisi voinut olla edes oma mieheni, niin jotakin toivoa asiakkaan puolella olisi ollut. Tietäähän siinä, kuka voittaa.

        No ihan pikku näpistyksestä ei todellakaan mennä oikeuteen. Se on niin lievä rike. Mutta jos kultasepänliikkeessä jätät timanttisormuksen maksamatta ja yrität poistua liikkeestä, niin asia voi olla eri. Etpä nyt kerro todellakaan tässä totuutta.


      • Pipsa123
        Vartiasecurity kirjoitti:

        No ihan pikku näpistyksestä ei todellakaan mennä oikeuteen. Se on niin lievä rike. Mutta jos kultasepänliikkeessä jätät timanttisormuksen maksamatta ja yrität poistua liikkeestä, niin asia voi olla eri. Etpä nyt kerro todellakaan tässä totuutta.

        Juu ei sinne oikeuteen mennä niin kauan kun pelkkä näpistys kyseesssä :) Oksetaaa tälläset p:n puhujat.

        Ja kuten moni on jo sanonukkin, niin kassa tosiaan varmasti vaan tarkasti moneen kertaan ettei niitä hälyjä ole, kannattaa siis keskustelun aloittajan mennä hieman itseensä tuon vainoharhasuutensa kanssa. Ja pakko sanoa vielä, että jos on tarjoustalossa töissä, on vaikea uskoa että sitä myyjää vois vähempää kiinnostaa monta suklaapatukkaa varastat, ei ne ole siltä pois tai vähennetä myyjän palkasta. Äly hoi ihmiset.


      • Luumu sihti
        Vartiasecurity kirjoitti:

        No ihan pikku näpistyksestä ei todellakaan mennä oikeuteen. Se on niin lievä rike. Mutta jos kultasepänliikkeessä jätät timanttisormuksen maksamatta ja yrität poistua liikkeestä, niin asia voi olla eri. Etpä nyt kerro todellakaan tässä totuutta.

        Kyllä kaupan kassakin toisinaan syyllistyy näpistykseen, vaikka aina asiakkaita epäillään.
        Jos asiakas ostaa vaikka elintarvikkeen, jossa on -30 % alennus ja jos kassa velottaa tästä normaalihinnan, eikä vähennä tuota alennusta, niin tällöinhän kauppa syyllistyy rikkeeseen.
        Kyllä nämä alennus laput on senverran selkeästi näkyvissä, että sokea on kassa, jos ei niitä näe.

        Tässä on vaan nykyään yks epäkohta liittyen elintarvikkeiden alennuksiin.
        Miksi kauppa ei voi myydä elintarvikkeita reilulla alennuksella 50-80%, kun nämä alennustuotteet, jotka jäävät myymättä kipataan roskiin, vaikka olisivat vielä ihan ravinnoksi kelpaavia.
        Jos asiakkaalla ei olisi rahaa maksaa tällaista elintarviketta ja hän jäisi kiinni näpistyksestä, niin tuote otettaisiin pois asiakkaalta ja hän saisi syytteen rikkeestä.
        Kuitenkaan tämä elintarvike ei enää päätyisi kaupan hyllylle, vaan suoraan roskiin, johon myös muutkin alennuksella myytävät elintarvikkeet päivän lopuksi päätyvät.
        Kauppa saa vähentää hyvityksenä näistä roskiin menevistä elintarvikkeista hävikin.
        Tuskin kauppa tyytyy siihenkään, vaan lisää hävikin uusien tuotteiden myyntihintaan, siinä on myöskin syy elintarvikkeiden hintojen jatkuvaan nousuun.
        Roskiin menee satojen eurojen arvosta elintavikkeita joka ainoa päivä, mutta sillä ei ole kaupalle mitään merkitystä. Jos asiakas näpsistää vaikka 5 centtiä, niin sillä on valtava merkitys kaupalle tappioina.


    • oikeus voitti

      Olen 54-vuotias mieshenkilö Etelä-Suomesta. Olen aivan tavallisen näköinen, en siis mitenkään epäsiisti tai muuta. Mutta lähes aina kun menen kauppaan, niin jo kohta pyörii vartija ympärillä kuin kissa kuumaa puuroa. Todella inhottavaa. Jos minä asiakkaana haluan kuljeskella kaupassa rauhassa katsomassa myytäviä tuotteita sillä aikaa kun vaimo hoitelee omia asioitaan, niin se ei tarkoita sitä että olisin ryöstäjä.
      Vartijoille on noussut se kuuluisa keltainen neste yläkertaan, onhan heillä upeat univormut ja mahdollisuus simputtamiseen. Siitä yksi esimerkki loppukesältä. Olin menossa paikalliseen Alkoon juuri ennenkuin se sulkeutuisi. Klo oli aika tarkalleen 19.58. Siinä oli sitten vartija ovella puoliksi suljetun oven kanssa ja pysäytti minut sitten siihen sanomalla , että klo on 20.00, kauppa on kiinni. Minä siihen että ei pidä paikkaansa ja näytin rannekelloani joka näytti tuon paria vajaata. Tämä vetosi kauppakeskuksen kelloon joka näytti kaksi tai kolmea yli. Siinä sitten kinastelimme ja ja muutkin asiakkaat jotka olivat vielä liikkeessä sisällä, sanoivat vartijalle, hei älä viitti. Näytin miehelle myöskin Alkon seinällä ollutta kelloa, joka oli vasta nyt tasan kahdeksan, mutta ei auttanut. Lopuksi vartija otti minua käsivarresta kiinni ja talutti ulko-ovelle päin. Huomautan tässä vaiheessa, että en ollut juopunu, humalassa, kännissä tai minkään muunkaan aineen vaikutuksen alaisena.
      Kotiin tultuani lähetin valituksen Alkon pääkonttoriin, jossa kerroin asian. Jonkun ajan kuluttua sieltä tuli vastaus. He olivat tutkineet tapauksen ja sanoivat että tapauksen näki vartijan esimies ja Alkon myymäläpäällikkö, jotka kummatkin pahoittelivat tapahtunutta. Alkon edustaja sanoi vielä vartijan käyttäytyneen epäasiallisesti ja joutuneen puhutteluun saaden huomautuksen. Alko pyysi anteeksi minulta. Eli kerrankin asia päättyi niinkuin sen piti päättyä.
      Tässä yksi päivä näin tuon saman vartijan liikekeskuksessa uudelleen, ja meillä oli risteävä kulkureitti. En voinut muuta kuin nauttia kun vartija huomasi minut ja väisti todella ripeästi muuttaen suuntaansa.

      • niiiiin

        nähdäkin tuollaista epäreilusti käyttäytyvää vartijaa. Tekeekö uniformu heistä tuollaisia, etten sanoisi henkisiä monottajia. Tietysti ajattelee heidän palkkaansa ja koulutustaustaansa, varmaankaan ihan oikeutta lukeineita eivät ole, sairaita pikku gangstereita.


      • Hyvä asiakaspalvelij

        Itse olen asiakaspalvelutyössä, enkä saa mahdollisesta ylitöistä palkkaa. Hyvin monta kertaa asiakkaita juoksee ovista sisään vielä minuuttia kahta vaille sulkemisajan. Harva näistä matti myöhäisistä kuitenkaan tajuaa, että sieltä kaupasta täytyisi POISTUA ennen sulkemisaikaa, ei suinkaan tunkea sisälle ja laittaa työntekijöitä palkatta ylitöihin. Sitä ollaan sitten vain tyytyväisiä kun vielä kerettiin ostoksille :D Ymmärrän tietenkin, jos viime hetkellä tullaan kauppaan, mutta silloin voisi pitää kiirettä, että pulju saadaan suljettua oikeaan aikaan. Monta kertaa vartija on joutunut hoputtamaan asiakkaita kassalle ja edelleen poistumaan, jotta saisimme tehdä työmme loppuun. Tietenkin välitämme asiakkaistamme ja tahdomme palvella hyvin, mutta hieman voisi asiakaskin ajatella, että säännöt sillä toisellakin puolella on.


      • myöhästyin
        Hyvä asiakaspalvelij kirjoitti:

        Itse olen asiakaspalvelutyössä, enkä saa mahdollisesta ylitöistä palkkaa. Hyvin monta kertaa asiakkaita juoksee ovista sisään vielä minuuttia kahta vaille sulkemisajan. Harva näistä matti myöhäisistä kuitenkaan tajuaa, että sieltä kaupasta täytyisi POISTUA ennen sulkemisaikaa, ei suinkaan tunkea sisälle ja laittaa työntekijöitä palkatta ylitöihin. Sitä ollaan sitten vain tyytyväisiä kun vielä kerettiin ostoksille :D Ymmärrän tietenkin, jos viime hetkellä tullaan kauppaan, mutta silloin voisi pitää kiirettä, että pulju saadaan suljettua oikeaan aikaan. Monta kertaa vartija on joutunut hoputtamaan asiakkaita kassalle ja edelleen poistumaan, jotta saisimme tehdä työmme loppuun. Tietenkin välitämme asiakkaistamme ja tahdomme palvella hyvin, mutta hieman voisi asiakaskin ajatella, että säännöt sillä toisellakin puolella on.

        3min ennen sulkemista liikkeeseen tuli mies, joka ei saanut peljä toimimaan ps3. kerroin että tämä pitää päivittää internetin kautta. Hänelläkun ei ollut kuulemma kiinteätä yhteyttä ja oli tulossa monta pyhää, että kaupatkaan ei voi auttaa ja hän oli menossa mökille lasten kanssa.
        Avasin siinä sitten koneen ja laitoin pleikkarin päivitykseen. siinä kaverit soitti itselleni ja kyseli, että olenko tulossa tänään bileisiin, sanoin että olen viellä töissä ja tulen linja-autolla.

        no myöhästyin siitä linja-autosta sitten ja tämä mies tarjoutui heittämään kotiin, kun hänen takiaan myöhästyin autosta. Myöhemmin tämä mies on sitten ostellut meiltä kaikenlaista tavaraa.

        Voi kun muutkin asiatkaat olisivat tämmöisiä =)


      • papamppu
        niiiiin kirjoitti:

        nähdäkin tuollaista epäreilusti käyttäytyvää vartijaa. Tekeekö uniformu heistä tuollaisia, etten sanoisi henkisiä monottajia. Tietysti ajattelee heidän palkkaansa ja koulutustaustaansa, varmaankaan ihan oikeutta lukeineita eivät ole, sairaita pikku gangstereita.

        Niistä von nilkkeneistä vaan kantelu kammarille. Kun muutama kymmenen natisee, voip von nilkkeniltä lähteä lupalaput, pyssyt, sumuttimet, pamput ja käsiraudat pois. Huomautus tulee ja jos ei tavat muutu, ottaa komissario luvat pois. Ei se "vartijankaan" valta ihan taivaista ole. Se on selvää, että kortiton ei ajele autoa. Eikä röhise hienossa tetsarivaljaspukimessa kukkona ostarissa.


      • Ihmetyyppejä!
        niiiiin kirjoitti:

        nähdäkin tuollaista epäreilusti käyttäytyvää vartijaa. Tekeekö uniformu heistä tuollaisia, etten sanoisi henkisiä monottajia. Tietysti ajattelee heidän palkkaansa ja koulutustaustaansa, varmaankaan ihan oikeutta lukeineita eivät ole, sairaita pikku gangstereita.

        hakeutuvatko vartijan ammattiin jokut luonnostaan väkivaltaiset luuserit, vai ovatko anab.steroidit tuhonneet pään. Näitä väkivaltaisuuteen nopeasti turvautuvia lihaskimppuja näyttää olevan nykyään melkein kaikkialle. - Olen kuullut tosi kurjia tarinoita asiattomista repimisistä ja "pidättämisestä" ja joutunut itsekin sellaisen uhriksi - ilman minkäänlaista syytä!

        Ikävä juttu, jos aggressiota pullistelevat vartijat pilaavat koko ammattikunnan maineen. Joukossa on varmaan/toivottavasti myös asiallista väkeä!


      • RIITTÄÄ JO
        Ihmetyyppejä! kirjoitti:

        hakeutuvatko vartijan ammattiin jokut luonnostaan väkivaltaiset luuserit, vai ovatko anab.steroidit tuhonneet pään. Näitä väkivaltaisuuteen nopeasti turvautuvia lihaskimppuja näyttää olevan nykyään melkein kaikkialle. - Olen kuullut tosi kurjia tarinoita asiattomista repimisistä ja "pidättämisestä" ja joutunut itsekin sellaisen uhriksi - ilman minkäänlaista syytä!

        Ikävä juttu, jos aggressiota pullistelevat vartijat pilaavat koko ammattikunnan maineen. Joukossa on varmaan/toivottavasti myös asiallista väkeä!

        Vartioille lyhyen kurssituksen oheen perusteelliset soveltuvuustestit!

        Ja näille valopäille suunnitellaan vielä lisää (poliisinomaisia) valtuuksia! Jo on aikoihin eletty!


      • vartin pohtija
        Ihmetyyppejä! kirjoitti:

        hakeutuvatko vartijan ammattiin jokut luonnostaan väkivaltaiset luuserit, vai ovatko anab.steroidit tuhonneet pään. Näitä väkivaltaisuuteen nopeasti turvautuvia lihaskimppuja näyttää olevan nykyään melkein kaikkialle. - Olen kuullut tosi kurjia tarinoita asiattomista repimisistä ja "pidättämisestä" ja joutunut itsekin sellaisen uhriksi - ilman minkäänlaista syytä!

        Ikävä juttu, jos aggressiota pullistelevat vartijat pilaavat koko ammattikunnan maineen. Joukossa on varmaan/toivottavasti myös asiallista väkeä!

        Rintaansa taputtajia. Senkun vaan katsovat ruudusta, kun pullerot työntää kokoa 34 kokoon 48. Nauravat sitte. Luultavasti tekevät sitä ottaakseen näpistelijät kiinni.


      • ;)
        myöhästyin kirjoitti:

        3min ennen sulkemista liikkeeseen tuli mies, joka ei saanut peljä toimimaan ps3. kerroin että tämä pitää päivittää internetin kautta. Hänelläkun ei ollut kuulemma kiinteätä yhteyttä ja oli tulossa monta pyhää, että kaupatkaan ei voi auttaa ja hän oli menossa mökille lasten kanssa.
        Avasin siinä sitten koneen ja laitoin pleikkarin päivitykseen. siinä kaverit soitti itselleni ja kyseli, että olenko tulossa tänään bileisiin, sanoin että olen viellä töissä ja tulen linja-autolla.

        no myöhästyin siitä linja-autosta sitten ja tämä mies tarjoutui heittämään kotiin, kun hänen takiaan myöhästyin autosta. Myöhemmin tämä mies on sitten ostellut meiltä kaikenlaista tavaraa.

        Voi kun muutkin asiatkaat olisivat tämmöisiä =)

        Mutta ei varmaan suomessa ikinä.
        Oltiin kaverin kanssa reissussa usassa ja istuttiin
        iltaa pikkukaupungin baarissa jossa ei meidän lisäksi
        ollut muita asiakkaita. Sulkeutumisaikaan kyseltiin,
        missä olisi vielä joku paikka auki, niin tämä baarimikko
        perhana vei meidät työaikansa jälkeen omalla autollaan
        johonkin yökerhoon. Siistiä toimintaa.


      • Normaalia
        niiiiin kirjoitti:

        nähdäkin tuollaista epäreilusti käyttäytyvää vartijaa. Tekeekö uniformu heistä tuollaisia, etten sanoisi henkisiä monottajia. Tietysti ajattelee heidän palkkaansa ja koulutustaustaansa, varmaankaan ihan oikeutta lukeineita eivät ole, sairaita pikku gangstereita.

        Kaveri ei päässyt viettämään synttäreitään koska oli limppari pullo(tyhjä) laukussa, oltiin jo sisään maksettu ittemme 10 euroo lippu. Sano vaan että antaa heittää.
        Sanoin että keverin on pakko pitää jotain juotavaa tai sokerista mukana koska alhanen sokeri laukaisee epilepsian.
        valitin että oisko saanu rahat pois, niin vastaus oli että voi voi ette saa ja jokainen voi väittää olevansa sairas ja kantaa juotavaa itelleen.

        Väi vaan ärsytttä kun viskas poke ulos mutta anto ensin makssaa meidän narikat ja liput.


    • Nuori kundi 23

      Itseltäni katsottiin repun sisältä Citymarketissa, vaikka ostin korillisen ruokaa kun olin jo mennyt piippareiden ohi ja pakannut ostokset kassiin, mutta huudettiin takaisin. Ilmeisesti nuori henkilö reppu selässä on automaattisesti varas. Päälläni oli siistit sporttiset merkkivaatteet, kun olin juoksulenkiltä tulossa. En ole siis mikään huomiota herättävä lökäpöksy.

      • raajariko

        Minä olin vajaa 60-vuotias, kun epäiltiin myymälävarkaaksi. Mitään merkintää milloinkaan sakoista, eikä mistään muustä. Yhden törpön vartijan urheudenteko on ikuinen mielipaha minulle. Maksetusta tavarasta käräjille. Olkaa huolellisia, ihmiset.


      • Itäkeskus???

        varmaankin. Joskus olen saanut vuosia sitten ketjuviestin jonka mukaan kyseinen kauppa helsingissä itsäkeskuksessa kuvaa asiakkaitaan silloin kun he ovat sovituskopissa. (Tosi hienoa kuvitella että jotkut tiiraisivat joitain keski- ikäisiä riisuutumassa...) Tiedä sitten onko tuo tottakaan mutta sitkeässä on huhut kyseisestä paikasta.


    • Pahviaivo

      eihän rehellisen ihmisentavaroita tarvitse tarkastaa, ainoastaan varkaiden tavarat!?! Mistäköhän se myyjä tietäisi että sinä et ole varas. Onko sinulla joku rehellisen ihmisen erikoisleima otsassa jota pitäisi seurata. Kaikenlaisia eityiskohtelua vaativia taulapäitä sitä täälläkin valittelee. Perrusta kuule oma liike ja älä sitten missään nimessä tarkasta kenenkään tavaroita, sillä eihän sinun liikkeeseen varkaita tule vaan ainoastaan rehellisiä asiakkaita :D :D :D

      • Nuori kundi 23

        En kyllä ollut ainoa, jolla siinä kaupassa oli reppu tai joku muu Kulta Katriinan kuorista tehty laukku mukana, mutta eipä niiden sisältöä kyselty. Olin maksava asiakas, joka oli mennyt jo hälyttimien ohi niin mikä logiikka tässä on.


    • ...

      Miksi ostit moisen kohtelun jälkeen sieltä enää mitään?

      • Monenlaista lasta...

        Sinulle "oikeus voitti", kaverille, mikä siinä oli niin vaikeaa, että oli pakko mennä pari minuuttia ennen sulkemisaikaa siihen ovelle, olisit käynyt edellisenä päivänä tai aikaisemmin. Ihme kaiffareita kun kuvittelevat, että liikkeet ovat auki vain heitä varten pidempään. Ehkä vartija käyttäytyi asiattomasti, ehkä ei, mutta siinä ymmärrän häntä, että kiertää kaukaa , kuka tahansa kiertää hankalat tapaukset kaukaa. Ei halua olla missään tekemisissä kanssasi. Haluaako kukaan oikeastaan olla hankalien valittajien kanssa missään tekemisissä ?


      • hjadiouqdkjwhhkj
        Monenlaista lasta... kirjoitti:

        Sinulle "oikeus voitti", kaverille, mikä siinä oli niin vaikeaa, että oli pakko mennä pari minuuttia ennen sulkemisaikaa siihen ovelle, olisit käynyt edellisenä päivänä tai aikaisemmin. Ihme kaiffareita kun kuvittelevat, että liikkeet ovat auki vain heitä varten pidempään. Ehkä vartija käyttäytyi asiattomasti, ehkä ei, mutta siinä ymmärrän häntä, että kiertää kaukaa , kuka tahansa kiertää hankalat tapaukset kaukaa. Ei halua olla missään tekemisissä kanssasi. Haluaako kukaan oikeastaan olla hankalien valittajien kanssa missään tekemisissä ?

        "Pahviaivo":lle sellainen pieni huomautus, että myyjä tietää asiakkaan olevan rehellinen siitä, että hän EI ole nähnyt tahi muutoin varmuudella todentanut tämän varastavan mitään. Jos taas pitää asiakasta lähtökohtaisesti varkaana on vikaa luultavasti myös siinä kuvassa, joka tuijottaa peilistä. Siihen auttaa ammatin vaihto.


    • trfddfdfd

      Pilipalimyyjät nyt on vainoharhaisia. Asioit vaan jatkossa jossain osaavammassa liikkeessä.

      • huuhaahuuhaahuuhaa

        Itse asioin verkossa, jossa tuotteiden ja liikkeiden vertailu on valovuosien päässä kivijalkakaupoista. Verkosta ostaessa myös myyjä-asiakaskontakti puuttuu lähes kokonaan, joka sopii tämän päivän maailmaan, jossa toisia ihmisiä ei enää siedetä.


      • Kultaa lampunjalka

        Varastin tyttökaverin kanssa alaikäisenä "ruutipubbista", purukumia ja meikkejä; vihreää kajalia ja huulipunaa...kauniiksi, "kirvelsi", aikuisena kun olin itse vastuussa, ravintolasta tuoppeja ja Ruotsin laivalta "hot-shot-lasin", Helsingistä kynttilänjalan, terveyskeskuksesta nuuskaa varten muoviruiskun, Ea-pakkaukseeen opiskelijana muutaman laastarin ja sidetaitoksia, Fazerin kahvilan tuotteet muuten sikalaan, henkilökunnalle alennusta, merkkasin vähemmän kuin otin...maailman lapset vai valon lapset, poikkesin linja-autokorvattavuus lakipykälät: jos asunto opiskelupaikkakunnalla, ei korvata lippujen hintaa, oli asunto ja otin rahat ylimääräisistä menoista, koska en viihtynyt ja matkustelin...palautin muuten kynttilänjalan "yllytyksestä" Suomen armeijan kokelaan kanssa...


    • vanhempi nainen

      niin aivan ymmärrettävää, koska suuri osa nuorista kaupoissa kävijöistä on varkaita. Näiden kaikki rahat menee viinaan ja biletykseen niin perushyödykkeet pitää sitten varastaa. Puhun myyjän kokemuksella siis.

      • 1v

        kertoa kokemuksesta, todellakin? Kaipa olet itsekin ollut nuori? Oletko ollut siis itsekin tuollainen mitä kuvailet? Jos et, niin tajuat ehkä, että puhut lööperiä.


    • AZ

      Suoraan sanottuna en nyt ihan oikeasti ymmärrä, että mistä valitat. Siitä, että meni aikaa kun myyjä teki työnsä?
      Itselleni ei tullut mieleenkään (ennen omia kommenttejasi), että kyseessä olisi erityinen piilotettujen tuotteiden etsintä, vaan juurikin tuo varashältinten poisto. Niitä kun tupataan niihin vaatteisiin laittamaan, ja mitä kummallisimpii paikkoihin. Silloin ei auta muu, kuin etsiä se hältin ja poistaa - et varmaankaan haluaisi joutua siihen vieläkin nolompaa tilanteeseen, että hälytin alkaa ulvoa poistuessasi kaupasta?
      Ja vaatteet myös vievät melko paljon tilaa tiskillä/liukuhihnalla. Mielestäni on järkevämpää, ja varmasti myös asiakkaalle mukavampaa, että esim. farkut ja haalarit pyritään viikkaamaan edes jokseenkin siististi pienempään tilaan, jolloin ne on helppo pakata mukaan, ja nin myös väistyvät muiden rahastusta odottavien ostosten tieltä.
      Toinen asia, mikä ihmetytti, on tuo rahan tarkistuksen paheksuminen. Itse olen ollut tavaratalossa töissä, ja siellä ohjestettiin, että kaikki 50 euron ja sitä arvokkaamat setelit tarkistetaan koneella. Siellä se ainakin on ihan rutiinikäytäntö, ei asiakkaan olemuksesta riippuvainen teko.

      En tosiaankaan ymmärrä, että mitä sinun tulisi nyt hävetä, ja miksi et kehtaa mennä kauppaan. Jos olisin seissyt jonossa takansi, ei minulle olisi tullut mieleenkään, että myyjä epäilee sinua varkaaksi, enkä olisi epäillyt sellaista itsekään.

    • kaupan alalta

      Pikkusielu haluaa tietenkin näin ajatella. Kuitenkin tänä päivänä kuten olette saaneet uutisista lukea on varastaminen ja näpistäminen kaupoista valtavasti kasvanut.
      Olisiko mahdollista ajatella, että tähänkö on meillä Suomessa tultu, totuus tähän.
      Asia ei ole hauska kenenkään kannalta ei rehellisen asiakkaan eikä kaupan henkilökunnan.
      Kuinka olisitte käyttäytynyt jos tuotteeseen olis jäänyt joku hälyytin kassahenkilön " huolimattomuuden" vuoksi, luulempa että kassa reppana olisi kuullut kunniansa, senhän aina täydellinen asiakas osaa.
      Väärennettyä rahaa tarjotaan jssain päin suomea joka päivä, joten rahojen tarkistus on yhtä tärkeää sille rehelliselle asiakkaalle kuin kaupallekin.
      Olisi syytä miettiä miksi kaikki tämä eikä aina olla syyttämässä toista viatonta.

    • Ali AHmed
    • allffe
    • ÄÄLIÖ ÄLÄ JÄTÄ

      Juuri sitä varten kaupoilla on maksulliset lokerot joissa säilyttää kamoja ennen kuin menee sisään kauppaan. OLET ÄÄLIÖ ISOLLÄ ÄÄLLÄÄ!!

      • Redorthewhitepill

        sinä olet keskenkasvuinen hinttari,isolla H:lla !!
        Mene lääkäriin,monestakin syystä !


    • myyjäparka

      Meillä ei ole lukijoita joilla tarkistaa seteleiden aitous. Välillä tulee aina ilmoitus että taas on väärennettyjä rahoja liikkellä ja kaikki viiden kympin setelit pitää tarkistaa valoa vasten. Siis kattovaloa vasten! Aivan järkyttävän noloa sekä minulle että asiakkaalle kun asiakas luulee että pidän häntä väärentäjänä ja minun on kuitenkin pakko tarkistaa kaikki rahat. Tai ei tietysti pakko, mutta jos minun kassastani löytyy väärennetty raha niin arvatkaa kuka sen korvaa. Ei ole koskaan tullut vielä vastaan, mutta ei paljoa naurata maksaa koko päivän palkkaa rakkaiden asiakkaiden takia.

      • ohhoh 55555

        no eipä moni tuota ajattelisi; tottakai se on hyvä, että katsovat, että ei jää vinkuvia hälyttimiä, nuppineuloja, vaateripustimia, ruttaisia lahkeita ja viikkaavat vaatteet muovipussiin sitten vielä, että eivät jää ryppyyn!


    • takas intiaan

      No täähän johtuu siitä että, o l e t MANNE. Joten käy koulusi, opi lukemaan, mene töihin. Eiku siis lähe pois, vaikka venäjälle.

    • Kirja turilas

      Sattuipa kirjastossa kerran näin käymään.
      Kirjastossakin on näitä varashälyttimiä ulko oven vieressä.
      Eräänä päivänä satuin kirjastossa käymään. Hiljaa oli hälytin, kun tulin kirjastoon.
      Kun sitten lähdin kirjastosta ulos, niin hälytinpä alkoi hälyttämään, aika ihme laite.
      Kirjastoon tullessa ei ollut mitään mukana, mikä olisi voinut laukaista hälyttimen ja kirjastosta lähtiessä ei myöskään ollut mitään mukana, enkä ollut kirjoja lainanut.
      Kumma hälytin, kun ei hälyttänyt kirjastoon tullessa, mutta hälytti lähtiessä.

      En minä siihen henkilökuntaa odottamaankaan jäänyt, vaan jatkoin matkaani, koska en mitään ollut varastanutkaan, ei rehellisen tarvi alkaa todistelemaan sitä, ettei ole mitään varastanut.
      Ei myöskään henkilökunta näyttänyt reagoivan tuohon hälyttimeen.

    • ja vielä varastavat meiltä kassalla, olen jälki käteen monasti huomannut miten tarjoustalo reissun jälkeen ei takaisin saadut rahat täsmääkään kuitin kanssa, tai ovat useasti perineet tarjoustuotteesta täyden hinnan prkl !!

      Kun olen liian sinisilmäinen...pako alkaa skarpimmaksi.

      • Ruuvi hauki

        Tuskin Bilteman kassa hyväksyy, että asiakas jättää maksamatta koko summaa, mitä tuote maksaa.
        Ostettiin Biltemasta ruuveja iso laatikko. Ruuvit olivat kuitenkin liian pitkiä ja mentiin palauttamaan ruuvipakettia parin päivän päästä.
        Ruuvipakettia ei oltu avattu ja kuitti oli mukana.
        Biltema ei palauttanut koko summaa mikä oli kuitissa, vaan osan summasta.
        Biltema maksoi muutaman euron vähemmän, mitä olimme maksaneet ruuvipakettia ostaessamme.
        Biltema siis huijaa asiakkaita ja tämänkin paketin biltma laittoi uudelleen myyntiin korkeammalla hinnalla, minkä he siitä hyvittivät.
        Siinä Biltema nettosi muutaman euron.


      • älä valita omista vi
        Ruuvi hauki kirjoitti:

        Tuskin Bilteman kassa hyväksyy, että asiakas jättää maksamatta koko summaa, mitä tuote maksaa.
        Ostettiin Biltemasta ruuveja iso laatikko. Ruuvit olivat kuitenkin liian pitkiä ja mentiin palauttamaan ruuvipakettia parin päivän päästä.
        Ruuvipakettia ei oltu avattu ja kuitti oli mukana.
        Biltema ei palauttanut koko summaa mikä oli kuitissa, vaan osan summasta.
        Biltema maksoi muutaman euron vähemmän, mitä olimme maksaneet ruuvipakettia ostaessamme.
        Biltema siis huijaa asiakkaita ja tämänkin paketin biltma laittoi uudelleen myyntiin korkeammalla hinnalla, minkä he siitä hyvittivät.
        Siinä Biltema nettosi muutaman euron.

        Ei muuten huijannut.
        Kauppiaalla ei ole mitään tarvetta hyvittää koko summaa virheettömästä tavarasta joka palautetaan.....ne saa ottaa siitä kuluina maksun.
        Lueppa kuluttajansuoja laki, niin viisastut.

        Kauppa tekee omaa hyvyttään palauttamisesta helpon. Mikään laki ei niitä siihen pakoita, varsinkaan kun tuotetta ei ole ostettu
        avokauppana
        siinä ei ole virhettä


        Siinäpä sulle fakta.


    • Ei enää ok-lainen

      Olen täysin samaa mieltä nimimerkki Wanha Eki'n kanssa. Itselleni sattui jo v. 2007, sellainen tapaus että
      tultuani kotikaupunkini keskustasta ostoksilta S-Marketista kaupan muovikassi täynnä tavaraa, päätin pistäytyä ostamassa vähän lisää asuinalueeni paikallisesta S-Marketista. Muistaakseni kaupassa on
      kolme kassaa, jotka tuolloin olivat miehitetyt pitkillä asiakasjonoilla. Kun vuoroni tuli ja aloin kaivaa lompakkoa maksaakseni pikkuostokseni, tokaisi kassaämmä, en paremmin sano, : "Näytä se kassi!". Olin
      niin hämilläni että nostin täyden ostoskassin(saman kauppaketjun nimellä ja logolla varustetun) naikkosen
      nenän eteen. Tämä alkoi puurtaa oikein juurta jaksaen ja antaumuksella. Joka ikisen tavaran se tonki
      ja suuren osan tavaroista nosti kassista ulos kassapöydälle. Kyllä suututti ja hävetti. Kaikki asiakkaat seurasivat suu auki ja silmät pyöreinä tuota tapausta, ja tunsin olevani Suomen epäillyin myymälävaras.
      Viimeisenä ja alimpana oli Alkosta ostamani venäläisvodkapullo. Yritin vilä tässa vaiheessa ottaa asian huumorin kannalta ja sanoin etten ainakaan tuota pulloa ole täältä varastanut. Nainen ei ymmmärtänyt
      leikkiä vaan pysyi totisena. Tuli vähän arjäistyä, että näytänkö minä varkaalta. Kassa mutisi jotain, että en
      ja ettei hänellä ole mitään henkilökohtaista minua vastaan.Ha, ha! Jos tuo ei ollut henkilökohtasta ja
      vieläpä syvästi minua loukkaavaa, niin mikä sitten.

      Muutaman päivän kuluttua menin samaan lähi S-Markettiin ostaakseni kaksi mäyrä-olut pakkausta ja sattui
      kassalla olemaan sama keski-ikäinen nainen joka oli aiemmin tonkinut ostoskassini. Olin nauttinut enintään
      kaksi keskiolutpullollista joten henki tietysti saattoi vähän haiskahtaa. Nainen kieltäytyi myymästä minulle
      kyseistä elintarviketta, todeten että olin muka päihtynyt. Se tolvana hälyytti vieläpä vartijan paikalle.
      Mentiin fiksuntuntuisen miesvartijan kanssa kaupasta ulos. Pihassa kysyin tältä että olenko hänen mielestään päihtynyt. Hän vastasi etten ole, mutta asialle ei mahda nyt mitään. Vartija pyysi minua tulemaan
      kahden tunnin kuluttua uudelleen, jolloin varmasti saisin olueni(ehkä arveli että olisi joku toinen kassa).
      Tulin kolmen tunnin kuluttua, jona aikana en ollut tippaakaan nauttinut alkoholipitoisia juomia. Kassassa
      oli sama ämmä, ja taas kieltäytyi myymästä olutta sekä hälyytti vartijan.
      Vartija sanoi pihalla että hän ei nyt mahda yhtään mitään.
      Muutaman päivän kuluttua kävin vielä viimeisen kerran kyseisessä S-Marketissa, vähän ennen klo 21, jolloin
      oli sulkemisaika. Rahaa ei ollut, koska halusin irtisanoa asiakasomistussopimukseni ja saada maksamani rahat
      takaisin kassalla, kuten sopimuspaperissa luvataan. Rahoja en kuitenkaan saanut. Silloin oli kassalla kokemattomampi henkilö, joka ei ollut varma voiko kassasta palauttaa osuusmaksun, ja hän soitti jostain varastohuoneesta tälle 'kokeneemmalle' naiselle joka ei ollut silloin työvuorossa vaan vapaalla.
      Kyseessä oli sama nainen, joka oli törkeillyt minulle aiemmin. Puhelu oli harvinaisen pitkä ja kun se loppui,
      kassamyyjä tuli lopulta ja ilmoitti että oli saanut ohjeet sellaiset, ettei rahoja voi kassalta palauttaa vaan ne
      maksetaan pankkitililleni. Kerkesin juuri ja juuri ulkoseinällä sijaitsevaan ottomaattiin nostamaan 20 euroa,
      tehdäkseni ostokseni juuri ennen klo 21.00. Seuraavana päivänä menin keskustan S-Markettiin jossa irtisanoin jäsenyyteni moisesta puljusta. Siellä asiakaspalvelu on aina ollut moitteetonta ja myös sain rahani
      heti saman tien takaisin.

      Tuon jälkeen en ole käynyt k.o. lähellä olevassa S-Marketissa, enkä aio mennäkään. Eurosataseni menevät
      aivan taatusti johonkin toiseen myymälään. Vaikka se akka jäisi eläkkeelle, en sinne mene. Myymäläpäällikkö joka tuolloin myös valehtili minulle saman päivän aikana kolme kertaa, on jo vaihtunut,
      mutta se ei vaikuta päätökseeni.

      Olin vähällä tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Poliisiasemalla juttelin tapauksesta pitkään sympaattisen ylikonstaapelin kanssa. Hän kertoi että voin ja minulla on täysi syykin tehdä kunnianloukkauksesta rikosilmoitus. Poliisimies kuitenkin totesi, että oikeusprosessi olisi pitkä, ja että todennäköisesti häviäisin käräjöinnin, koska osuuskauppa 'löytää' kyllä kassalle puoltavia todistajija.

      Päin p:tä on mennyt ainakin joittenkin kauppaketjujen joittenkin toimipaikkojen asiakaspalvelu!

      • Elä ennää osta!

        Onpa ihminen kaltoin kohdeltu. Kertoisit ihmeessä mikä kauppa on kyseessä, vallankin kun kauppasuhteenne on päättynyt.


    • tytöntylleröinen.

      Minä ostin joskus Prismasta tarjouksesta 3 paria kenkiä vauhdissa, minulla oli kiire. kassaneiti tarkisteli kengät, poisti hälyttimiä, katsoi kenkien sisälle, ja sanoi minulle, että yhdessä kenkäparissa oli eri koot! olin epähuomiossa ja kiireessäni ottanut kengän, joka oli omaa numeroani, ja toisen joka oli minulle liian iso. nolona hain sitten oikean kenkäkoon ja kiitin kassaneitiä. kyllä olisi harmittanut jos olisin kotiin saakka ehtinyt eriparikenkieni kanssa. että suuri kiitos siitä Prisman kassaneidille että hän huomasi asian! kassahenkilöiden työnkuvaan kuuluu tarkistaa tuotteet ym, ja eivät he sitä kiusallaan tee ;)

      nimim. tyytyväinen asiakas

    • assal

      Ei varmaankaan epäillyt sinun varastaneen mitään,mutta kassojen täytyy "tunnustella" vaatteet ettei niihin jää hälyttimiä,jotka aiheuttaa sitten poistuttaessa hälytyksen ja ei mukavan tilanteen.

      • Huuhaata56

        Ei enää ok:laiselle, miksi teet asioista henkilökohtaisen vai oliko tuo vain keksitty tarina, niitähän täällä on pilvin pimei varsinkin silloin kun halutaan mollata jotain kauppaketjua. Se kyllä varmaan on kaupallekin helpotus ja kassoille myös , että tietyntyypiset kaverit asioivat muualla, juuri nuo, jotka kuvittelevat tarvitsevansa muuta kuin keskivertopalvelua.
        No, toivottavasti jossain toisessa kaupassa sujuu paremmin, mutta jos ei suju niin tiedät missä vika, ei ainakaan siinä edellisen kaupan kassassa.


      • Ex-Securitas
        Huuhaata56 kirjoitti:

        Ei enää ok:laiselle, miksi teet asioista henkilökohtaisen vai oliko tuo vain keksitty tarina, niitähän täällä on pilvin pimei varsinkin silloin kun halutaan mollata jotain kauppaketjua. Se kyllä varmaan on kaupallekin helpotus ja kassoille myös , että tietyntyypiset kaverit asioivat muualla, juuri nuo, jotka kuvittelevat tarvitsevansa muuta kuin keskivertopalvelua.
        No, toivottavasti jossain toisessa kaupassa sujuu paremmin, mutta jos ei suju niin tiedät missä vika, ei ainakaan siinä edellisen kaupan kassassa.

        Itse olen toiminut vartijana 18 vuotta.
        Työni alalla loppui neljä vuotta sitten. Ikinä en suostunut menemään kauppoihin vartijaksi,sillä mielestäni vartijan työhön ei kuulunut silloin,eikä kuulu vieläkään kauppakärryjen kuskaaminen tai pulloautomaattien huolto.

        Olin kerran ostanut Etolasta sadeasun ja käyttänytkin sitä jonkin verran,pessytkin vähän ennen tapahtunutta... menin Suomenojalla Tarjoustaloon ja sisäänmennessä alkoi portti piipata.
        Tuli vartija ja alkoi udella. Mentiin sivuhuoneeseen ja alkoi repun tarkastus. Siellä repussa oli se sadeasu,jonka olin jo kolme kuukautta aiemmin ostanut Etolasta.
        Sadeasun lahkeen sisäpuolella oli sellainen neliön muotoinen tarra,jonka alapinnalla on piirejä...

        Vartija selitti minulle niiden aktivoituvan pitkänkin ajan kuluttua uudelleen,jos niitä ei ole poistettu.
        Minulla sen aktivoi pesu koneessa... Vasta tässä loppuvaiheessa kerroin itsekkin olevani vartija ja näytin Securitaksen korttini. Kiitin tehokkasta toiminnasta ja kohteliaasta käytöksestä. Jannu oli ollut töissä vasta muutaman viikon,mutta osasi jo toimia asiallisesti ja tehokkaasti. Missään vaiheessa hän ei ollut töykeä, vaan rennon asiallinen ja ystävällinen.

        Mutta nykyään on aivottomia vartijoita,joille on tärkeintä leikkiä kovista...
        Viime kesänä ihmettelin ostoskeskuksessa kun hintelän pojan kiinnipitämiseen ja raudoittamiseen tarvittiin 4 vartijaa...
        Missä on vika kun näin mennään??
        Minä en pitkän urani aikana koskaan tarvinnut voimankäyttövälineitä vaan selvisin aina puhumalla.
        Asiallinen käytös,ystävällisyys ja rento itsevarmuus ilman ylimielisyyttä.
        Siinä menestyksen avaimet kaikille,ei vain vartijoille.

        Aloittajalle vielä: Jos kassa ei olisi tutkinut lahkeita ostamistasi vaatteista,olisi sinun käynyt samoin kuin itselleni. Eli olisit voinut joutua turhaan syyniin myöhemmin.
        Rentoudu ja anna henkilökunnan tehdä työnsä niin et joudu ongelmiin myöhemmin.


      • KerppaXXX
        Ex-Securitas kirjoitti:

        Itse olen toiminut vartijana 18 vuotta.
        Työni alalla loppui neljä vuotta sitten. Ikinä en suostunut menemään kauppoihin vartijaksi,sillä mielestäni vartijan työhön ei kuulunut silloin,eikä kuulu vieläkään kauppakärryjen kuskaaminen tai pulloautomaattien huolto.

        Olin kerran ostanut Etolasta sadeasun ja käyttänytkin sitä jonkin verran,pessytkin vähän ennen tapahtunutta... menin Suomenojalla Tarjoustaloon ja sisäänmennessä alkoi portti piipata.
        Tuli vartija ja alkoi udella. Mentiin sivuhuoneeseen ja alkoi repun tarkastus. Siellä repussa oli se sadeasu,jonka olin jo kolme kuukautta aiemmin ostanut Etolasta.
        Sadeasun lahkeen sisäpuolella oli sellainen neliön muotoinen tarra,jonka alapinnalla on piirejä...

        Vartija selitti minulle niiden aktivoituvan pitkänkin ajan kuluttua uudelleen,jos niitä ei ole poistettu.
        Minulla sen aktivoi pesu koneessa... Vasta tässä loppuvaiheessa kerroin itsekkin olevani vartija ja näytin Securitaksen korttini. Kiitin tehokkasta toiminnasta ja kohteliaasta käytöksestä. Jannu oli ollut töissä vasta muutaman viikon,mutta osasi jo toimia asiallisesti ja tehokkaasti. Missään vaiheessa hän ei ollut töykeä, vaan rennon asiallinen ja ystävällinen.

        Mutta nykyään on aivottomia vartijoita,joille on tärkeintä leikkiä kovista...
        Viime kesänä ihmettelin ostoskeskuksessa kun hintelän pojan kiinnipitämiseen ja raudoittamiseen tarvittiin 4 vartijaa...
        Missä on vika kun näin mennään??
        Minä en pitkän urani aikana koskaan tarvinnut voimankäyttövälineitä vaan selvisin aina puhumalla.
        Asiallinen käytös,ystävällisyys ja rento itsevarmuus ilman ylimielisyyttä.
        Siinä menestyksen avaimet kaikille,ei vain vartijoille.

        Aloittajalle vielä: Jos kassa ei olisi tutkinut lahkeita ostamistasi vaatteista,olisi sinun käynyt samoin kuin itselleni. Eli olisit voinut joutua turhaan syyniin myöhemmin.
        Rentoudu ja anna henkilökunnan tehdä työnsä niin et joudu ongelmiin myöhemmin.

        1. kassat ei poista piiritarroja, vain isommat hälyttimet, ne menevät toimimattomiksi viivakoodilukijan ohi vetäessä. Asiakkaan pitää itse ne repiä pois. Jos hoksaa.

        2. Asiakkaan kannattaa laittaa elintarvikkeet hihnalle niin että alennuslappu näkyy kassahenkilön silmiin. Ei niin että laitetaan alennuslappu alaspäin hihnaa varten. Kun on kiire ja ruokaa tulee myytyä 16000 euron edestä päivässä, niin virheitä voi sattua. Varsinkin jos joku toinen asiakas tulee siihen kyselemään kesken toisen ostoksien. Ei jokaikistä tuotetta voi ruveta kääntelemään ja pyörittelemään että onko alennuslappu. Johan siinä jonot kasvaisi kun yhden asiakkaan asiointi aika kolminkertaistuisi.

        3. vartijoiden työtehtäviin pitäisi kuulua kassatyöntekijöiden suojelu, ja esim. poistaa uhkaileva ja haukkuva asiakas, näin harvoin tapahtuu. Vartijoiden pitäisi poistaa myös henkilöt jotka vaanivat kassaa että milloin hän jää yksin ja silloin hyökkäävät banaanitertun kanssa puhumaan rivoja.


        4. päihtyneelle ei saa myydä alkoholia. Mistä ihmeestä kassan pitäisi tunnistaa päihtynyt ja ei-päihtynyt, varsinkin jos hankala ja suustaan rähisevä asiakas tuoksahtaa parille oluelle niin mistä kassa voi tietää että kyseessä on pari olutta eikä tusina. Kuinka monessa oluessa menee päihtyneen raja? Tätä minulle ei ole opetettu ikinä vaikka olen ollut kassalla 10 vuotta. Itse en myy jos tuoksahtaa alkoholille. Niin, ja mistä kassa voi erottaa päihtyneen ja pahasti krapulaisen? Tekeväthän poliisitkin puhalluskokeet, miksi kassan pitää telepatian voimin tietää monta asiakas on juonut ja milloin? Mitä seurauksia kassalle tulee jos myy vähän päihtyneelle? Potkut, sakot, vankilaa? Itse olen eräässä kaupassa saanut ohjeet että häiritsevästi käyttäytyvälle asiakkaalle ei tarvitse myydä alkoholia.

        5. Haistattelevat ja huorittelevat ja uhkailevat asiakkaille pitäisi automaattisesti laittaa sakko kunnianloukkauksesta tai vähintään porttikielto.

        6. Menkää itse töihin kassalle jos ajattelette hoitavanne kassantyön paremmin kuin kokenut työntekijä.


      • mukavaras:::
        Ex-Securitas kirjoitti:

        Itse olen toiminut vartijana 18 vuotta.
        Työni alalla loppui neljä vuotta sitten. Ikinä en suostunut menemään kauppoihin vartijaksi,sillä mielestäni vartijan työhön ei kuulunut silloin,eikä kuulu vieläkään kauppakärryjen kuskaaminen tai pulloautomaattien huolto.

        Olin kerran ostanut Etolasta sadeasun ja käyttänytkin sitä jonkin verran,pessytkin vähän ennen tapahtunutta... menin Suomenojalla Tarjoustaloon ja sisäänmennessä alkoi portti piipata.
        Tuli vartija ja alkoi udella. Mentiin sivuhuoneeseen ja alkoi repun tarkastus. Siellä repussa oli se sadeasu,jonka olin jo kolme kuukautta aiemmin ostanut Etolasta.
        Sadeasun lahkeen sisäpuolella oli sellainen neliön muotoinen tarra,jonka alapinnalla on piirejä...

        Vartija selitti minulle niiden aktivoituvan pitkänkin ajan kuluttua uudelleen,jos niitä ei ole poistettu.
        Minulla sen aktivoi pesu koneessa... Vasta tässä loppuvaiheessa kerroin itsekkin olevani vartija ja näytin Securitaksen korttini. Kiitin tehokkasta toiminnasta ja kohteliaasta käytöksestä. Jannu oli ollut töissä vasta muutaman viikon,mutta osasi jo toimia asiallisesti ja tehokkaasti. Missään vaiheessa hän ei ollut töykeä, vaan rennon asiallinen ja ystävällinen.

        Mutta nykyään on aivottomia vartijoita,joille on tärkeintä leikkiä kovista...
        Viime kesänä ihmettelin ostoskeskuksessa kun hintelän pojan kiinnipitämiseen ja raudoittamiseen tarvittiin 4 vartijaa...
        Missä on vika kun näin mennään??
        Minä en pitkän urani aikana koskaan tarvinnut voimankäyttövälineitä vaan selvisin aina puhumalla.
        Asiallinen käytös,ystävällisyys ja rento itsevarmuus ilman ylimielisyyttä.
        Siinä menestyksen avaimet kaikille,ei vain vartijoille.

        Aloittajalle vielä: Jos kassa ei olisi tutkinut lahkeita ostamistasi vaatteista,olisi sinun käynyt samoin kuin itselleni. Eli olisit voinut joutua turhaan syyniin myöhemmin.
        Rentoudu ja anna henkilökunnan tehdä työnsä niin et joudu ongelmiin myöhemmin.

        Olin yks päivä kaupassa ja ostin vaatteita ja haistelin tuoksukynttilöitä, ja huomasin että eräs vartija seurasi minua kokoajan ja luuli etten huomaa sitä... Kun menin kalatiskille pyysin myyjää antamaan suuren palan lohta, ja se sit antoi.. pyörin kaupassa varmaan tunnin katsellen rauhassa tavaroita, ja huomasin että vartija seurasi minua jatkuvasti.. kun menin kassalle ostin pari askii tupakkaa ja sit huomasin että yks tavara unohtu, no menin hakemaan ja kun tulin takasin nii myyjä sano että vedä hihat ylös että mä oon muka varastanut tavaraa ja laittanut hihaani!!! sit se tarkasti ne kaikki tavarat ja ja piti laukkukin tutkia, sitkuse ei löytäny mitään, nii se sano, joo eli se on sit se 147e. siin kuitti jos kelpaa, adios.. Mä olin sille... ÖÖÖÖ.. kuka niin laajan kaupan omistaja palkkaa tollasia työntekijöitä ja vartijoita, naurettavaa!!!


      • kiivas luonne
        mukavaras::: kirjoitti:

        Olin yks päivä kaupassa ja ostin vaatteita ja haistelin tuoksukynttilöitä, ja huomasin että eräs vartija seurasi minua kokoajan ja luuli etten huomaa sitä... Kun menin kalatiskille pyysin myyjää antamaan suuren palan lohta, ja se sit antoi.. pyörin kaupassa varmaan tunnin katsellen rauhassa tavaroita, ja huomasin että vartija seurasi minua jatkuvasti.. kun menin kassalle ostin pari askii tupakkaa ja sit huomasin että yks tavara unohtu, no menin hakemaan ja kun tulin takasin nii myyjä sano että vedä hihat ylös että mä oon muka varastanut tavaraa ja laittanut hihaani!!! sit se tarkasti ne kaikki tavarat ja ja piti laukkukin tutkia, sitkuse ei löytäny mitään, nii se sano, joo eli se on sit se 147e. siin kuitti jos kelpaa, adios.. Mä olin sille... ÖÖÖÖ.. kuka niin laajan kaupan omistaja palkkaa tollasia työntekijöitä ja vartijoita, naurettavaa!!!

        Siinä kohtaan vois myyjälle sanoa, että tarjoon satasen, ota tai jätä. Ja kun ei ota niin jättää kamat tiskiin.
        Kerran Tampereen Prismassa jonotin kassalle varmaan 20 minuuttia. Juuri ennen minua eukko pisti kassan kiinni ja olis pitänyt mennä toiseen jonoon. Kippasin korillisen roinaa hihnalle ja lähdin. Loppu kiire siihen, kun joutui pistämään tavarat takasin hyllyyn.
        Olen aina ihmetellyt, miten kaupoissa on varaa laittaa kymmeniä kassoja, kun niitä ei koskaan käytetä kaikkia yhtäaikaa.


      • KM:P)))
        kiivas luonne kirjoitti:

        Siinä kohtaan vois myyjälle sanoa, että tarjoon satasen, ota tai jätä. Ja kun ei ota niin jättää kamat tiskiin.
        Kerran Tampereen Prismassa jonotin kassalle varmaan 20 minuuttia. Juuri ennen minua eukko pisti kassan kiinni ja olis pitänyt mennä toiseen jonoon. Kippasin korillisen roinaa hihnalle ja lähdin. Loppu kiire siihen, kun joutui pistämään tavarat takasin hyllyyn.
        Olen aina ihmetellyt, miten kaupoissa on varaa laittaa kymmeniä kassoja, kun niitä ei koskaan käytetä kaikkia yhtäaikaa.

        Minuakin ihmetyttää että miksi asiakkaat eivät käytä muita kassoja kuin sitä yhtä tai kahta joilla on pisimmät jonot. Toiset kassat pitkästyvät ja toiseta taas joutuvat raatamaan ja jäämään ylitöihin. Ilmeisesti jonottaminen on niin mukavaa ja ei viitsitä rasittaa jalkoja kävelemällä parin metrin päähän jonottomalle kassalle.


      • Ei enää ok:lainen
        Huuhaata56 kirjoitti:

        Ei enää ok:laiselle, miksi teet asioista henkilökohtaisen vai oliko tuo vain keksitty tarina, niitähän täällä on pilvin pimei varsinkin silloin kun halutaan mollata jotain kauppaketjua. Se kyllä varmaan on kaupallekin helpotus ja kassoille myös , että tietyntyypiset kaverit asioivat muualla, juuri nuo, jotka kuvittelevat tarvitsevansa muuta kuin keskivertopalvelua.
        No, toivottavasti jossain toisessa kaupassa sujuu paremmin, mutta jos ei suju niin tiedät missä vika, ei ainakaan siinä edellisen kaupan kassassa.

        Tuo ei ollut mikään keksitty tarina. Tässä kaupungissa olen asunut vuodesta 1983 alkaen, eikä tuona aikana
        ikinä, koskaan eikä missään kauppaliikkeessä ole kukaan kassa edes pyytänyt näyttämään ostoskassini
        sisältöä. Paitsi vuonna 2007 touko-kesäkuun vaihteessa. K.o. S-Market on vain noin viiden minuutin kävely
        matkan päässä asunnostani. Mutta piru vieköön, menen vaikka taksilla muuhun kauempana olevaan liikkeeseen ja vien rahani sellaiseen kauppaan missä ei vastaavaa töykeää kassamyyjän käyttäytymistä esiinny.
        Muu henkilökunta kyseisessä S-Marketissa on ihan OK. Mutta tuo kyseinen ämmä ja myös silloinen miesmyymäläpäällikkö joka valehti minulle samana päivänä kolme kertaa, saivat aikaan etten ikinä siihen
        "vankilaan" enää mene. Poliisilaitoksellakin, harkitessani rikosilmoitusta kunnian loukkauksesta, ylikonstaapeli kertoi että on vain kaksi tapausta, jolloin kauppiaan edustaja saa tutkia asiakkaan ostoskassin
        1) jos asiakas on aiemmin näpistellyt k.o. liikkeestä tavaraa.
        2) jos myyjä epäilee asiakkaan varastaneen!
        Tuo kyseinen akka itse sanoi tuolloin ettei hän epäile tai pidä minua varkaana.
        Olen kyllä tietyn tyyppinen kaveri. Mutta se tyyppisyys on kyllä rehellisyyttä.
        Mistään kauppaliikkeestä en ole milloinkaan näpistänyt yhtään mitään!


    • Kokemusta on

      että vaatteet tarkistetaan kassalla siksi, että ei jää vahingossakaan varashälytintä vaatteeseen. Se vasta keljua on jos alkaa piipata, kun ei ole tutkittu kassalla joka taskua ja lahjetta ja sitteen portilla piippaa.

    • näillä mennään..?

      Aloittaja vaikuttaa kyllä hieman vainoharhaiselta.. Itse olen huomannut sen että myyjien pitää hönkiä niskaan. Totta on että ne eivät voi tietää kuka niistä sadasta henkilöstä sattuu olemaan se varas. Mutta varsinkin nuoria kohdellaan joskus epäluottamuksella.

      Pari vuotta sitten kävin tiimarissa ostamassa erään yksittäismyynti tuotteen. Olin erinomaisella tuulella ja valkkasin siinä rauhassa parhaan yksilön. Vieressä oli kaksi pientä poikaa joiden jutut olivat niin huvittavia että naurussa oli pidättelemistä. No, kassalle saapuessani kassahenkilö katseli minun hymyileväistä naamaani epäilevästi ja sanoi että tuotteen viivakoodi on huono joten vaihtaa sen toiseen. (Tässä kohtaa ajatteleni että voi helvetti kun valitsin sen parhaan yksilön, en kuitenkaan kehdannut asiasta valittaa :D ) No, kun myyjä saapui, hän pyysi minua näyttämään taskujeni sisällön. Näytin tyhjiä taskujani ja kysyin "Haluatko ehkä katsoa laukkuunkin?" Myyjä nyökkäsi hieman myrtsinä ja ojensi lopulta ostamani tuotteen minulle. Näin jälkeenpäin olisi ollut oikein ihanan vittumaista sanoa etten ostakkaan tuotetta ja kävellä ulos kaupasta. Tuon jälkeen en ole kyseisessä kaupassa käynyt.

      Jonkinsortin traumat jäi :D Olo on aina syyllinen kaupassa vaikken todellakaan varasta.. Omituista oli että eikö Suomessa sitten hymyilevät ihmiset ole yleisiä ja se automaattisesti tietää pahaa?

    • m. 50v helsingistä

      Kyllä on törkeäksi mennyt meno nykyään, ei ennen kunnollisia kansalaisia kiusattu moisella tavalla.
      Esimerkkejä törkeästä kohtelusta olisi vaikka millä mitalla mutta tässä muutama.
      1. olin matkalla bulevardila sijaitsevasta asunnostani paremman väen kauppaan stockmannille ostaakseni uuden ulsterin. Tapojeni vastaisesti päätin matkustaa pari pysäkinväliä raitiovaunulla. Perässäni vaunuun nousi lipuntarkastaja joka vaatimalla vaati minua näyttämään matkalippuni! Kyllä hävetti siinä rupusakin seurassa kaivella lippua pompan taskusta. Mainittakoon etten ole koskaan matkustanut pummilla ja olen tavallisen suomalaisen yrityspomon näköinen punakka pyylevä mies, en mikään pitkätukkahippi. Kysyin että näytänkö siltä että matkustaisin pummilla mutta tarkastaja vain mutisi säännöistä ja siitä että kaikkien liput on muka tarkastettava. Eikö lippuja muka voisi tarkastaa vain nuorisolta ja muilta pummilla matkustavilta?

      2. viimein stockalle päästyäni löysin takin joka minua miellytti, hintaakin vaivaiset 700€. Maksaessani kultareunaisella amexillani kassa kehtasi pyytää minua näyttämään henkilöllisyystodistukseni! Kyllä hävetti, kuvitteliko kassaneiti että olin varastanut kortin jostakin? Kyllä pitäisi henkilöllisyys tarkastaa vain sellaislta joista näkee ettei kortti ole oma.

      3. Tuttavani mies oli ajamassa tärkeään kokoukseen kun hänet pysäytettiin muka ylinopeudesta! tiedän ettei hän ole koskaan ylinopeutta ajanut koska hän on lainkuuliainen ja rehellinen mies ja kertoi ettei mittari näyttänyt tässäkään tilanteessa kuin tasan 80. Hän ajoi mersulla joten mitään syytä poliisilla ei ollut edes hänen nopeuttaan mitata koska mersulla ajavat vain rehelliset ja kunnolliset kansalaiset.
      Siitä hän sitten joutui poliisiautoon, poliisiasemalle kuulusteluihin, oikeuteen ja tuomio tuli. Syytön miesparka istuu vankilassa vielä tänäkin päivänä.

      ja lopuksi kaikille kassoille ja vartijoille:
      myymälävaras on sellainen joka näyttää varkaalta, siististi pukeutuneet henkilöt joilla on kampaus kunnossa eivät koskaan varasta.
      Murtovarkaan tunnistaa helpoiten siitä että tällä on naamio päässään ja säkki selässä. (ei saa kuitenkaan sekoittaa joulupukkiin).
      Nuoriso yrittää aina huijata, varastaa ja etuilla jonosta, alle 35v henkilöille pitää siis automaattisesti antaa porttikielto paremman väen myymälöihin.

    • huhhuh678

      Tottakai he nyt tutkivat housut jne. hälyttimien takia. eivät ne jokaisella kassalla piippaa! Vai pitäisikö ne jättää sinne? ja 50 euron setelit ON TUTKITTAVA koneen kautta, tälläinen ohjeistus useimmissa kaupoissa. Aivojen käyttäminen ei ole kiellettyä!!

    • Ammattiritsari

      Näin me ammattiritsarit pääsemme kassojen ohi vähänkuin teidän siivellä. Kun teidät rehelliset ihmiset kerran ratsataan niin usein niin ammattiritsarina ihmettelen miksei minua koskaan ratsata yhtään missään. Käytännössä pöllin kaikki päivittäistavarani. Esim tänään kävin nimeltämainitsemattomassa isossa marketissa ja mukaan lähti päivän ruuat; siivu norjan lohta, perunoita, kermaa, purkki maitoa ja tillipuntti. Ruisleipäpaketin ostin ja kassalla heitin myyjälle "vitsinä" haluaako hän tarkastaa reppuni. Ei halunnut enkä kyllä odottanutkaan sitä. Sen jälkeen kävin viinakaupassa ja ostin pari purkkia olutta. Taskuun sujahti kallis viskipullo.

      Sen jälkeen kävin tankkaamassa autoni. Bensamittari alkoi jo palaa. Ennen huoltsikalle ajoa tarkastin, että rekisterikilvet olivat varmasti lumen peitossa eikä niitä voisi tunnistaa valvontakameroista. Tankkiin lorotin 61 litraa 95:sta, sen jälkeen otin hyllystä lasolia pissapoikaan ja sitten poistuin paikalta maksamatta.

      En ole ikinä jäänyt kiinni, eikä ole ollut edes lähellä, vaikka käytännössä siis pöllin kaikki päivittäistavarat ja bensat. Näin olen tehnyt viimeiset 15 vuotta. Omatunto ei soimaa tippaakaan eikä haittaa yhtään vaikka paheksutte minua.

      • ei haittaa

        "eikä haittaa yhtään vaikka paheksutte minua. "

        Miksei sinua haittaa olla alhaisista alhaisin?


      • Ammattiritsari
        ei haittaa kirjoitti:

        "eikä haittaa yhtään vaikka paheksutte minua. "

        Miksei sinua haittaa olla alhaisista alhaisin?

        että myymälävarkaus on hieno ja jalo ammatti siinä missä rakennusmies tai pörssimeklarikin. Vaatii pitkää harjoittelua pölliä kaupoista tavaraa jäämättä kiinni siitä.

        Joten pakko sinunkin myöntää, että näin on.


    • ettäpä näin

      mieleen menneiltä vuosilta. Olimme perheen kanssa eräässä suuressa supermarketissa ja katselin siinä muita ostajia. Silmäni kiinnityi erääseen naiseen. Osa ostoksista meni reppuun, osa ostoskoriin. Itse siinä silmät pyöreinä katsellin hetken tuota touhua, kunnes ilmoitin myyjälle.
      Hyvin pukeutunut mies saapui ruokakauppaan tämä mies meni perunahyllylle ja otti valmiista varhaiseprunapussista perunoita ja sitten muutaman tavallisen perunan sinne joukkoon ja hinta sen halvemman perunapussin mukaan. Tästäkin sanoin myyjälle, mutta se mies ehti poistua kaupasta ennekuin kukaan ehti mukaan.
      Eräässä urheiluliike kaupassa pariskunta käveli oville. Hälyttimet päröhtivät soimaan ja myyjä paikalle. Ostokset siihen kassalle ja toisesta pussista löytyi farkut, jotka olivat toisesta liikkeestä ostettu. Ei ollut myyjä tarkka edellisessä liikkeessä.

    • totta vai tarua?

      en tiedä onko tämä totta, vai legendaa, mutta olen kuullut näin, että väärennettyjä seteleitä laitetaan tahallaan liikenteeseen, jotta nähdään että kuinka kauan menee, ennenkuin huomataan sen olevan väärennetty ja mihin asti suomea se seteli kulkee.

    • 56456

      Niitä seteleitä yleensä katsotaankin lukijoille, se on yleinen tapa. Ei vain epäilyttävissä tilanteissa vaan usein aina näin tehdään.

    • va-xi

      Kylläpä taas sai lukea hauskoja juttuja. Tässä vielä myymälävahtimestarin näkemys muutamiin lukemiini kohtiin.

      Kaikki näppärit eivät ole likaisia, pahalta haisevia juoppoja/narkkeja. Aika usein varas onkin se siistiin vaatteisiin pukeutunut henkilö, jota ei todellakaan epäilisi ensimmäiseltä katsomalta. Toisaalta, aika usein se on myös se narkki. Periaatteessa kuka tahansa saattaa näpistää ja muutamat vartijat ovatkin ottaneet periaatteekseen "kaikki ovat varkaita, kunnes ovat ylittäneet kassalinjan". Itsekin otin kerran kiinni erään miehen paristojen näpistyksestä. Mies näytti ulospäin siistiltä, aivan normaalilta mieheltä. Paristot maksoivat muutaman euron, mutta miehen tulojen takia sakot nousivat useisiin satoihin. Olisi siis kannattanut vaan maksaa ne kassalla...

      Vartija ei kuitenkaan seuraa sinua juuri sen takia, että epäilee sinun vievän sovittamasi takin. Myymälän aukioloaikana myymälässä ei ole koko aikaa ns. lupaavan näköisiä henkilöitä, jotka saattaisivat tehdä jotain. Jos myymälässä ei ole kameravalvontaa tai jos myymäläpäällikkö on mulkku ja ei halua vartijan olevan kameroilla, niin pakkohan sitä on jotain seurata.

      Joskun joillain on vaatteissa niihin unohtuneita hälyttimiä. Myyjät eivät jätä niitä paikoilleen kiusatakseen asiakkaita, vaan joskus niitä vain jää vaatteisiin. Vaatteisiin unohtuneet hälyttimet saattavat aktivoitua uudestaan hälyporteilla. Tästä johtuu "ei se sisääntullessa huutanut" -efekti. Aika monessa myymälässä (ainakin suuremmissa) on ns. käsiskanneri, jolla voidaan helposti löytää vaatteisiin jääneet hälyttimet. Jos portit hälyttävät kassoilla tai sisääntullessa niin pyytäkää joko myyjää tai vartijaa tarkistamaan hälyttävä vaate.

      Sitten vielä se tärkein. Mihinkään myyjän tai vartijan toimenpiteeseen ei tarvitse suostua, ellei vartija/myyjä sano teidän olevan kiinniotettu. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän on pakko soittaa poliisi (sillä kiinniotettu on aina luovutettava poliisille). Jos tiedätte olevanne syytön ja tiedätte, että teitä vastaan ei ole todisteita (ja teillä ei ole kiire), jääkää toki juttelemaan myyjien ja vartijoiden kanssa. Tämä tarkoittaa myls sitä, että teidän ei tarvitse näyttää kassianne tai reppuanne. Jos kuitenkin haluatte, että teidät tarkastetaan, voitte vaatia tarkistuksen tekemistä takahuoneessa.
      Näillä saatte näppärin leiman ja jatkuvan seurannan jokaiselle kauppakäynnille... mutta mitä sitten? :P

      offtopic mutta sanompa silti - myymälöiden antamat porttikiellot ovat laittomia. Vartijalla on oikeus estää häiriötä aiheuttaneen henkilön pääsy vartioitavalle alueelle (vrt. "porttikielto"), mutta tuollaiset "SINULLA ON NYT SITTE VUODEN PORTTARI" -tyyliset ratkaisut eivät päde. Ei muuta kuin seuraavana päivänä shoppailemaan!

      • Tympiintynyt ihminen

        Nimimerkki va-xi kirjoitti mm. :
        "Kylläpä taas sai lukea hauskoja juttuja. Tässä vielä myymälävahtimestarin näkemys muutamiin lukemiini kohtiin."
        Tosiaan tästä aiheesta näkyy olevan jopa ehkä itse keksittyjä hupaisija juttuja. Esimerkiksi aiemmin tässä
        viestiketjussa minua oikein nauratti seuraavanlainen vitsailu erään ns. parempiosaisen, ei rupusakkiin kuuluvan veitikan runoilu:
        'Olin matkalla bulevardila sijaitsevasta asunnostani paremman väen kauppaan stockmannille ostaakseni uuden ulsterin. Tapojeni vastaisesti päätin matkustaa pari pysäkinväliä raitiovaunulla. Perässäni vaunuun nousi lipuntarkastaja joka vaatimalla vaati minua näyttämään matkalippuni! Kyllä hävetti siinä rupusakin seurassa kaivella lippua pompan taskusta. Mainittakoon etten ole koskaan matkustanut pummilla ja olen tavallisen suomalaisen yrityspomon näköinen punakka pyylevä mies, en mikään pitkätukkahippi. Kysyin että näytänkö siltä että matkustaisin pummilla mutta tarkastaja vain mutisi säännöistä ja siitä että kaikkien liput on muka tarkastettava. Eikö lippuja muka voisi tarkastaa vain nuorisolta ja muilta pummilla matkustavilta?

        Viimein stockalle päästyäni löysin takin joka minua miellytti, hintaakin vaivaiset 700€. Maksaessani kultareunaisella amexillani kassa kehtasi pyytää minua näyttämään henkilöllisyystodistukseni! Kyllä hävetti, kuvitteliko kassaneiti että olin varastanut kortin jostakin? Kyllä pitäisi henkilöllisyys tarkastaa vain sellaislta joista näkee ettei kortti ole oma.
        Tuttavani mies oli ajamassa tärkeään kokoukseen kun hänet pysäytettiin muka ylinopeudesta! tiedän ettei hän ole koskaan ylinopeutta ajanut koska hän on lainkuuliainen ja rehellinen mies ja kertoi ettei mittari näyttänyt tässäkään tilanteessa kuin tasan 80. Hän ajoi mersulla joten mitään syytä poliisilla ei ollut edes hänen nopeuttaan mitata koska mersulla ajavat vain rehelliset ja kunnolliset kansalaiset.
        Siitä hän sitten joutui poliisiautoon, poliisiasemalle kuulusteluihin, oikeuteen ja tuomio tuli. Syytön miesparka istuu vankilassa vielä tänäkin päivänä.'
        Täysin itse keksittyä satuilua. Ei Suomessa varmasti vankilaan panna istumaan jos henkilö on syytön.
        Tosi makea havainto tältä pelleltä oli (mersulla ajavat vain rehelliset ja kunnolliset kansalaiset):)

        Mutta totta kertoakseni, potuttaa mennä kohta mihinkään kauppaan, kyllä se palvelu alkaa olla menneen
        ajan käytäntöä. Vartijat on kyttäämässä joka nurkkauksessa, ja tosiaan myymäläpäälliköt olettanevat että
        jokainen asiakas on oletusarvoisesti varas! Perkele, pitänee ruveta sitten myymälävarkaaksi, koska sitä odotetaankin. Maksakoot kauppiaat näille vartiointiliikkeille mitä mielivät, -tana, -kele!


      • Hänninen
        Tympiintynyt ihminen kirjoitti:

        Nimimerkki va-xi kirjoitti mm. :
        "Kylläpä taas sai lukea hauskoja juttuja. Tässä vielä myymälävahtimestarin näkemys muutamiin lukemiini kohtiin."
        Tosiaan tästä aiheesta näkyy olevan jopa ehkä itse keksittyjä hupaisija juttuja. Esimerkiksi aiemmin tässä
        viestiketjussa minua oikein nauratti seuraavanlainen vitsailu erään ns. parempiosaisen, ei rupusakkiin kuuluvan veitikan runoilu:
        'Olin matkalla bulevardila sijaitsevasta asunnostani paremman väen kauppaan stockmannille ostaakseni uuden ulsterin. Tapojeni vastaisesti päätin matkustaa pari pysäkinväliä raitiovaunulla. Perässäni vaunuun nousi lipuntarkastaja joka vaatimalla vaati minua näyttämään matkalippuni! Kyllä hävetti siinä rupusakin seurassa kaivella lippua pompan taskusta. Mainittakoon etten ole koskaan matkustanut pummilla ja olen tavallisen suomalaisen yrityspomon näköinen punakka pyylevä mies, en mikään pitkätukkahippi. Kysyin että näytänkö siltä että matkustaisin pummilla mutta tarkastaja vain mutisi säännöistä ja siitä että kaikkien liput on muka tarkastettava. Eikö lippuja muka voisi tarkastaa vain nuorisolta ja muilta pummilla matkustavilta?

        Viimein stockalle päästyäni löysin takin joka minua miellytti, hintaakin vaivaiset 700€. Maksaessani kultareunaisella amexillani kassa kehtasi pyytää minua näyttämään henkilöllisyystodistukseni! Kyllä hävetti, kuvitteliko kassaneiti että olin varastanut kortin jostakin? Kyllä pitäisi henkilöllisyys tarkastaa vain sellaislta joista näkee ettei kortti ole oma.
        Tuttavani mies oli ajamassa tärkeään kokoukseen kun hänet pysäytettiin muka ylinopeudesta! tiedän ettei hän ole koskaan ylinopeutta ajanut koska hän on lainkuuliainen ja rehellinen mies ja kertoi ettei mittari näyttänyt tässäkään tilanteessa kuin tasan 80. Hän ajoi mersulla joten mitään syytä poliisilla ei ollut edes hänen nopeuttaan mitata koska mersulla ajavat vain rehelliset ja kunnolliset kansalaiset.
        Siitä hän sitten joutui poliisiautoon, poliisiasemalle kuulusteluihin, oikeuteen ja tuomio tuli. Syytön miesparka istuu vankilassa vielä tänäkin päivänä.'
        Täysin itse keksittyä satuilua. Ei Suomessa varmasti vankilaan panna istumaan jos henkilö on syytön.
        Tosi makea havainto tältä pelleltä oli (mersulla ajavat vain rehelliset ja kunnolliset kansalaiset):)

        Mutta totta kertoakseni, potuttaa mennä kohta mihinkään kauppaan, kyllä se palvelu alkaa olla menneen
        ajan käytäntöä. Vartijat on kyttäämässä joka nurkkauksessa, ja tosiaan myymäläpäälliköt olettanevat että
        jokainen asiakas on oletusarvoisesti varas! Perkele, pitänee ruveta sitten myymälävarkaaksi, koska sitä odotetaankin. Maksakoot kauppiaat näille vartiointiliikkeille mitä mielivät, -tana, -kele!

        Itse varastamani tavarat löytyvät Käsikiventie kakkosesta Helsinki. siellä asuu vanha kääkkä jonka kuka tahansa voi käydä vetämässä pohjaan asti esinahalla lääpimällä. kerran varastin citymarketista battery-energiajuoma tölkin työntämällä sen niin syvälle persereikään kuin menee. reikä on venynyt harjoittelemalla. olen myös pyytänyt Harria imemään paskat perseestäni paksun letkun kautta ihan suulla.


      • Seppo Aaltio
        Hänninen kirjoitti:

        Itse varastamani tavarat löytyvät Käsikiventie kakkosesta Helsinki. siellä asuu vanha kääkkä jonka kuka tahansa voi käydä vetämässä pohjaan asti esinahalla lääpimällä. kerran varastin citymarketista battery-energiajuoma tölkin työntämällä sen niin syvälle persereikään kuin menee. reikä on venynyt harjoittelemalla. olen myös pyytänyt Harria imemään paskat perseestäni paksun letkun kautta ihan suulla.

        tutkimaan löytyykö tavarat sieltä. Ja jouluna voit syödä kyrvällä raiskattua joulukinkkua. Pelkokerroin tyyliin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe