Huimaus/huono olo

Jude

Moikka! Ajattelin nyt laittaa tänne vähän mun "sairaudesta", jos joku sattuisi tietämään mikä mua vaivaa.. Eli tämä "sairaus" tai mikä nyt onkaan alkoi tuossa noin 8 viikkoa sitten. Menin noin viikon kivun ja huimauksen jälkeen ensiksi lääkäriin selkä/hartia/niskan jumituksen ja siitä johtuvan huimauksen takia..

No sain lääkäriltä jotain relaksoitavia tabuja, jotka vaan pahensi oloa entisestään. Samaan aikaan rupesin käymään hierojalla, joka käski venytellä lisää(venyttelen muutenkin, mutta nyt venyttelin vielä enemmän) Ja näin niska ym. muut kivut katosivat melkein kokonaan. Mutta mulla on edelleen tän 8 viikon jälkeen vieläkin tämmönen huimaus ja muutenkin todella ihmeellinen olo(ei jaksa välittää mistään mitään, eikä mikään kiinnosta)koko ajan päällä. Niin ja pupilien laajenemista on myös ollut koko tän ajan, eli aina kun on tosi huono olo, niin pupilit on isot. Lääkäri on tutkinut veri ja muut kokeet, mutta toistaiseksi mitään ei ainakaan vielä ole löytynyt.

Nyt ajattelinkin kysyä, että tietäisikö joku mikä mua vaivaa? Olen nuori ja urheileva mies, eikä mulla koskaan aikasemmin ole tällaista oloa ollut..

138

95122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jude

      Sen verran vielä lisäisin, että on kainalot ruvenneet ihan hirveesti hikoilemaan kun on tää sairaus alkanut.

      • T.O.

        ...niin melko jännää nimittäin mulla on nyt ollut tämän viikon huimauskohtauksia, mutta olkapäät ja hartian on ollut jumissa jo 3kk.

        kainalot hikoilee minullakin ja haisee yhyhyyyi pahalle.

        lääkärit ei tiedä. olen venytellyt ja hieronut niskojani ja hartiaseutua ja toivon että huimaukset menee ohi. kipu ja hiki ei haittaa mutta tämä pyörryttäminen on pelottavaa.
        istuessa tai makoillessakin saattaa alkaa huimaanaan.

        nyt meitä on kaksi jotka kysyy tätä.

        minä vain lisäisin sellaisen että lopetin tupakin polton reilu viikko sitten. voiko se aiheuttaa huimausta???


      • T.O.
        T.O. kirjoitti:

        ...niin melko jännää nimittäin mulla on nyt ollut tämän viikon huimauskohtauksia, mutta olkapäät ja hartian on ollut jumissa jo 3kk.

        kainalot hikoilee minullakin ja haisee yhyhyyyi pahalle.

        lääkärit ei tiedä. olen venytellyt ja hieronut niskojani ja hartiaseutua ja toivon että huimaukset menee ohi. kipu ja hiki ei haittaa mutta tämä pyörryttäminen on pelottavaa.
        istuessa tai makoillessakin saattaa alkaa huimaanaan.

        nyt meitä on kaksi jotka kysyy tätä.

        minä vain lisäisin sellaisen että lopetin tupakin polton reilu viikko sitten. voiko se aiheuttaa huimausta???

        niin ja se pahaolo ja röyhtäilyttäminen vielä on minullakin oireina.


      • ex-kofeinisti
        T.O. kirjoitti:

        ...niin melko jännää nimittäin mulla on nyt ollut tämän viikon huimauskohtauksia, mutta olkapäät ja hartian on ollut jumissa jo 3kk.

        kainalot hikoilee minullakin ja haisee yhyhyyyi pahalle.

        lääkärit ei tiedä. olen venytellyt ja hieronut niskojani ja hartiaseutua ja toivon että huimaukset menee ohi. kipu ja hiki ei haittaa mutta tämä pyörryttäminen on pelottavaa.
        istuessa tai makoillessakin saattaa alkaa huimaanaan.

        nyt meitä on kaksi jotka kysyy tätä.

        minä vain lisäisin sellaisen että lopetin tupakin polton reilu viikko sitten. voiko se aiheuttaa huimausta???

        Tupakanpolton lopettaminen vaikuttaa jos käytät kofeiinia, nikotiini nopeuttaa sen aineenvaihduntaa ja kun lopetat, alkaa veren kofeiinitaso nousta ja aiheuttaa oireita.


      • J.K.K Ståhlberg
        T.O. kirjoitti:

        niin ja se pahaolo ja röyhtäilyttäminen vielä on minullakin oireina.

        Paha olo ja ryöhtäileminen voisi tarkoitta että sulla on ehkä närästystä


    • Katriina

      Onko kilpirauhasesi tutkittu? Liikatoiminta voi aiheuttaa huimausta, huonoa oloa, hikoilua yms. Samaan tautiin kuuluu myös lihaskivut ja -krampit. Liikatoiminta ei välttämättä näy heti labrakokeissa, samaten struumaa/kyhmyä epäillessä arvot voivat olla normaalit mutta kilpirauhanen voi toimia epänormaalisti.

    • väsynyt

      Mulla on viikon verran ollu samankaltaisia oireita, huimauskohtauksia tulee missä milloinkin, etenkin lämpötilavaihteluiden yhteydessä, kuten saunasta tullessa, ulkoillessa.... niitä voi tulla ihan makuullaankin. Sitten lievää pahoinvointia, päänsärkyä, hurjaa väsymystä ja voimattomuutta. Päätä liikutellessa tasapainoaisti tuntuu horjuvan. Huomenna menen lääkäriin kun oireet tuntuu vain pahenevan päivä päivältä.

      Myös tuo kuvailemasi "ihmeellinen olo" kuulostaa tutulta, ihankuin oisin syöny jotain rauhoittavia lääkkeitä, vaikka en ole. Sitä vaan apaattisena tuijottelee... Lievää pahoinvointia, lähinnä etovaa oloa on ollut. Kerran oksensin.

      • syvältä

        Väsynyt: Minulla täsmälleen samanlaiset oireet ja masennus aivan kaamea kestänyt reippaan viikon? Kai tässä lääkäriin täytyy hakeutua. Luin kyllä netistä että ei yleensä ole vaarallista, mutta aina selvitettävä useasti johtuu korvista,mutta on monta muutakin juttua mistä voi johtua?


    • Jude

      Jeps.. Eli vieläkään ei mitään ole löytynyt(mennyt noin 3 kuukautta!! Tosin johtuu siitä, että joudun käymään kunnallisella lääkärillä, joka väheksyi ensiksi oireitani.) No nyt kun on tutkimuksia jatkettu, niin olen nyt menossa helikobakteeritestiin.. Sekä nyt vihdoin sain lähetteen fysioon, vaikka niska/hartiat eivät enää jumissa/kipeät ollenkaan.. Jonkin asteinen tunne on kuitenkin niskassa että se olisi jumissa ja ehkä siitä saattaa johtua tämä huimaus ym. muut oireet..

      Lääkäri puhui jännitysniskasta.. Saa nyt nähdä miten käy. Tästä "taudista" johtuen menetin juuri kesätyöpaikan, enkä uutta voi vielä hakea, ennen kuin olen terveeksi itseni saanut.

      • Mimmu

        Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos tähän on jo löytynyt syy...?


      • liina
        Mimmu kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos tähän on jo löytynyt syy...?

        huh huh, mikä meitä nuoria immeisiä vaivaa... mulla on ihan samoja oireita hikoiluja myöten... kamalaa kun on niin huonon ja voimaton olo koko ajan, ja tosi oksettava/yököttävä olo ihan kuin odottaisi vauvaa, mutta kun ei... kerrottehan kun saatte vastauksia mistä tälläinen johtuu ja mikä avuksi, ite yritän myös pommittaa terveyskeskuksen lääkäriä, mutta aika toivottomalta tuo touhu tuntuu.... jakselkaa!!! =)


      • utelias
        liina kirjoitti:

        huh huh, mikä meitä nuoria immeisiä vaivaa... mulla on ihan samoja oireita hikoiluja myöten... kamalaa kun on niin huonon ja voimaton olo koko ajan, ja tosi oksettava/yököttävä olo ihan kuin odottaisi vauvaa, mutta kun ei... kerrottehan kun saatte vastauksia mistä tälläinen johtuu ja mikä avuksi, ite yritän myös pommittaa terveyskeskuksen lääkäriä, mutta aika toivottomalta tuo touhu tuntuu.... jakselkaa!!! =)

        Mulla on kans samantyyppisiä oireita. Olen 26 vuotias. Lähiaikoina olen huomannut huimausta ja huonoa oloa. Kerran olen oksentanut yllättäen. Raskaana en ole. Muutenkin tuntuu päässä omituiselta. Vaikea jotenkin kuvailla. Mulla on kans kovaa hikoilua. Myös virtankarkailua ajoittain.


      • on..
        utelias kirjoitti:

        Mulla on kans samantyyppisiä oireita. Olen 26 vuotias. Lähiaikoina olen huomannut huimausta ja huonoa oloa. Kerran olen oksentanut yllättäen. Raskaana en ole. Muutenkin tuntuu päässä omituiselta. Vaikea jotenkin kuvailla. Mulla on kans kovaa hikoilua. Myös virtankarkailua ajoittain.

        olen 17-vuotias ja kärsin näistä oireista. Niska-hartia kivun takia olen käynyt lääkärissä ja panadolia siihen määräsi. Olen venytellyt ja välillä onkin ihan hyvässä kunnossa tuo niska.

        Nyt tässä on ollu tämmöistä aivan kummaa "sairastelua". Olen alkanut mittailemaan kuumetta, koska uupunutta ja hikoilevaa oloa on usein. Eli oireina on väsymys,hikoilu,"kuumeilu" eli sellaista 37-37,2 lämpöä ja oksettava olo.

        Tänä aamuna tämä taas iski pahemman kerran. Nyt olo sellainen, että voisin mennä samantien oksentamaan! Voisin kyllä lähteä vaikka lenkille, mutta olo liian etova ja voimaton.

        Eilen nukuin koko illan ja heräilin välillä jonkinlaiseen kuumeoloon. Heräsin ja pyörin vähän aikaa epämielyttävän olon takia ja taas nukahdin.

        Tämä alkaa jo vähän epäilyttää. Pitäiskö mennä lääkärin puheille?

        Kertokaa omia tarinoita mistä loppujen lopuksi johtui ja mitä testejä tehtiin?

        Tämä ei ole kovin mukavaa.


      • vielä.
        on.. kirjoitti:

        olen 17-vuotias ja kärsin näistä oireista. Niska-hartia kivun takia olen käynyt lääkärissä ja panadolia siihen määräsi. Olen venytellyt ja välillä onkin ihan hyvässä kunnossa tuo niska.

        Nyt tässä on ollu tämmöistä aivan kummaa "sairastelua". Olen alkanut mittailemaan kuumetta, koska uupunutta ja hikoilevaa oloa on usein. Eli oireina on väsymys,hikoilu,"kuumeilu" eli sellaista 37-37,2 lämpöä ja oksettava olo.

        Tänä aamuna tämä taas iski pahemman kerran. Nyt olo sellainen, että voisin mennä samantien oksentamaan! Voisin kyllä lähteä vaikka lenkille, mutta olo liian etova ja voimaton.

        Eilen nukuin koko illan ja heräilin välillä jonkinlaiseen kuumeoloon. Heräsin ja pyörin vähän aikaa epämielyttävän olon takia ja taas nukahdin.

        Tämä alkaa jo vähän epäilyttää. Pitäiskö mennä lääkärin puheille?

        Kertokaa omia tarinoita mistä loppujen lopuksi johtui ja mitä testejä tehtiin?

        Tämä ei ole kovin mukavaa.

        päänsärkyä. johon periaattessa nuo panadolitkin määrättiin.


      • Pyörrytys,hikoilu,väsy,paho...
        vielä. kirjoitti:

        päänsärkyä. johon periaattessa nuo panadolitkin määrättiin.

        Eikö kukaan ole vielä saanut diagnoosia?


      • johbero

        Moikka!
        Hetken luettuani tätä ketjua jne...päätin että itsekin kommentoin tänne jotain.
        ELi minulla on samankaltaisia oireita kuin mitä muutkin täällä ovat valittaneet ja nyt on jo vuosi täynnä...lääkärissä / verikokeissa / hieronnassa juoksemista ja eipä ole auttanut.
        Nyt on vaan itsellä mennyt tämä jo niin pahaksi etten edes autoa uskalla enää ajaa, koska huimaa jatkuvasti.
        Lääkäreistä ei tosiaan ole apua, kun ei mitään vikaa mistään veriarvoista löydy.
        No, tänään hokasin: googletan oireet! Eksyin sivuille joissa kerrotaan masennuksesta ja masennuksen oireista ja oireet täsmäävät. Tosin ei kyllä mitään itsetuhoisia ajatuksia ole, mutta nuo fyysiset oireet täsmäävät. Sitä en kylläkään osaa sanoa oisko tämä omalla kohdallani jo aiheuttanut niin suurta epätoivoa kun mistään ei ole apua, että mahtaakohan sitä olla oikeesti jo masentunutkin...

        Niin ja olen siis urheileva nuori nainen.

        Huomenna soitan lääkäriin ja pakotan heidät selvittämään tämän "taudin"...eihän näin voi elää loppuelämäänsä... Tsemppiä teille muillekin!!!


      • -jen-

        YLIKUNTO!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        utelias kirjoitti:

        Mulla on kans samantyyppisiä oireita. Olen 26 vuotias. Lähiaikoina olen huomannut huimausta ja huonoa oloa. Kerran olen oksentanut yllättäen. Raskaana en ole. Muutenkin tuntuu päässä omituiselta. Vaikea jotenkin kuvailla. Mulla on kans kovaa hikoilua. Myös virtankarkailua ajoittain.

        Toinen jalka haudassa voi sanoa näin.. :)


    • ansku69

      mulla kans sama juttu. pyörryttää ja heikottaa.

    • tasapainoaistissa korvassa???

      Hei kaikki huimauksesta kärsivät,
      aikoinaan eräälle työkaverilleni soitettiin kesken päivän ampulanssi huonon olon ja huimauksen vuoksi. Viisas lääkäri löysi vian, tasapainoaistielimissä oli joku ihme tulehdus, sillä seurauksella, että sairasloma kesti pitkään. Jotain lääkettä hän kai siihen sai, mutta huimaus parani hitaasti. Tiedättehän Linnanmäki sydrooman jos tarpeeksi kauan vetkuttaa yhteen suuntaan, niin huono olohan siinä tulee... 3 x historiallisen Enteprisen peräkkäin kokenut

      Niin ja terveyskeskuslääkärit antaa vain pilleripurkin reseptin ja sanoo näkemiin, ei ne syitä paljon etsiskele. Kaikki on aina migreeniä.

      • -aava84-

        elikkäs itellä alko oireet huonolla ololla ja huimauksella..kaikki testit tehtiin! siinä välissä umpparikin poistettiin..ja puoli vuotta horjuttiin ja heikoteltiin huonossa olossa..viimeseks kuvattiin niska ja syy olisi siinä! muita syotä näihin on ms ja kilpirauhanen..sokeritauti..hyvänlaatuinen asentohuimaus-yleisin on toi!! ite kävin myös pään ct-kuvassa ja magneetti kuvauksessa!.. migreenikin aiheuttaa tätä..että syitä kyllä löytyy :) :) toivottavasti parantelette oloanne ja koitatte saada oikean hoidon..kyllähän näistä oireista löytyy vakavampiakin tapauksia, mutta jos veri arvot kohallaan niin ei syytä huoleen :) :)


    • Kärsivä

      Itselläni on nyt ollu vajaan vkon oireita tähän tyyliin.

      - Niin järkyttävä huimaus/heikotus että ei kykene tekemään muuta kuin pakosta mitään.

      - Hiki tulee todella, todella, todella helposta.

      - Pientä pistoa keuhkoissa (mutta todella pientä).

      - Öisin heräilee tyyliin "liskojen yö". Tajuttomaan hikoiluun.

      Intissä itselläni oli vastaavia oireita ja pitkän tutkimisen ja keuhkokuvien jälkeen todettiin keuhkokuume joka oli edennyt pitkälle.

      Toinen erittäin potenttiaalinen mahdollisuus on verenpaine.

      En ole vielä vaivautunut lääkäriin, enkä tiedä jaksankokaan, mutta jos tälläisiä oireita on niin kannattaa ainakin lääkärissä mittauttaa bakteeriarvot ja verenpaine.

    • Nimetön

      Mua on pyörryttänyt jtn. 3 päivää ja vähänvälii tulee huono olo ym. En tiedä mistä tämä johtuu, kenties siitä kun pyörin yks ilta kaverilla pulla kädessä ja olin syönnyt sitä, sitten hörppäsin kokista? Sitten tuli pyörryttävä olo ym. Vai johtuuko allergiasta vai menkkojen alkamisesta ? ;'< HELP!

      • Nimetön

        Minulla oli jatkuvaa röyhtäilyä ja tukehtunutta oloa muutama viikko sitten. SItten se lakkasi ja oli hyvä olo, kunnes iski tämä pyörtyminen, huimaus, outo tunne, joka ilmenee outoina tunteina tai silleen ihan kuin ei tuntisi mitään tai silleen, sitten väsymyksen tunne jatkuvasti.. ;(


    • _JMV_

      Itselläni jo kolme viikkoa kestänyt myös tuota huimausta, epätodellisuuden tunnetta, päälaella välillä jomottanut, paha olo vaikka ei oksennusta ole tullutkaan, röyhtäilyä, joskus tuntuu että joutuu oikein syvää vetää henkeä, todella outo fiilis... Ois kyl helmi tietää et jos joku on saanu tähän jonkun diagnoosin, itse ajattelin kans huomenna varata kunnalliseen lekuriin ajan, ja saa nähdä mitä ne keksii...

      • mietitys

        täälläkin sama juttu. heikottaa. pyorryttää, väsyttää, särkee käsia ja/tai jalkoja, yleensä kun pitäs nukkua. outo olo, mikaan ei jaksa innostaa jne. aikasemmin sattu kans paahan, muttei enaa. kuntoilua vaikea alkaa harrastamaan taas hetken tauon jalkeen kun heti alkaa pyorryttää, paha olo kun syo tai jos ei syo (herkkua...) joskus oli anemiaa, ja pitais varmaan taas tutkia, mutta epailen sita silti. diagnoosia kehiin please.


      • Terveyttä kaipaava
        mietitys kirjoitti:

        täälläkin sama juttu. heikottaa. pyorryttää, väsyttää, särkee käsia ja/tai jalkoja, yleensä kun pitäs nukkua. outo olo, mikaan ei jaksa innostaa jne. aikasemmin sattu kans paahan, muttei enaa. kuntoilua vaikea alkaa harrastamaan taas hetken tauon jalkeen kun heti alkaa pyorryttää, paha olo kun syo tai jos ei syo (herkkua...) joskus oli anemiaa, ja pitais varmaan taas tutkia, mutta epailen sita silti. diagnoosia kehiin please.

        Hei kaikki!Mä oon 25 v.nainen ja mulle tuli eka huimaus/huono olo "kohtaus" joskus yli neljä vuotta sitten ja siitä asti se on jatkunut!!Menin terveydenhoitajan puheille ja sieltä lääkärille ja tutkimuksiin. Otettiin selkäydinpunktio kun epäiltiin ms-tautia ja sitä se ei ollut. Tehtiin magneettikuvaukset ja kaikki ok. Tasapainoakin tutkittiin eikä mitään vikaa. Oon käyny fysioterapias ja hetken apu sitte taas samaa huimausta ja epätodellista oloa!Välillä on tosi hyviä jaksoja ettei juurikaan mitään ja nyt on ollu taas niin kaauhea olo etten tiedä miten tästä selviää.Alkoholia en oo uskaltanu juoda kovinkaan usein enää kun krapulassa tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja on tunne niinkun kävelis laineiden päällä!väsyttää aivan hitosti kokoajan ja mikään ei meinaa huvittaa..sosiaalinen elämä on vaikeeta kun ei oo voimia lähtee mihinkään ja jännittää pelkästään kaupassakin että koska sellanen huippaus/huono olo kohtaus tulee!Pienen huimauksen kans on oppinu täs ny yli 4 vuoden aikana elämään kun mitään diagnoosia en oo saanu..no jännitysniskasta mullekkin puhuttiin mutta vaikka oon venytelly lähes joka aamu ja ilta 4 vuoden ajan niin ei se apu pelkästään siitä tuu!!Huvittais ulkoilla ja elää ns.normaalimpaa elämää mutta minkäs teet kun oksettaa ja huimaa niin ettei mitään rajaa.Se huimaus tuntuu välillä myös siltä niinku joku tuuppais sua selästä,ja on pakko kävellä nopeampaa. sitä on niin vaikea kuvaillla, mutta tää on jo niin epätoivoista!!Kokoajan oon eleämäs menny eteenpäin kumminkin..tällähetkelläkin opiskelen sosionomiksi ja olishan se kiva että jaksais enemmän!Psykologillakin oon käyny muutama vuosi sitte ja sen tiedän että masentunu oon ollu ja oon varmaan vieläkin eikä ihme kun tää sairauskierre vaan jatkuu eikä mikään auta!Onko tullu mitään muita selityksiä vielä tämän "sairauden" syylle?Pitää vaa yrittää selvitä joka päivä mutta vaikeaa tämän kanssa on silti elää!!=(


      • kanssa aivan
        Terveyttä kaipaava kirjoitti:

        Hei kaikki!Mä oon 25 v.nainen ja mulle tuli eka huimaus/huono olo "kohtaus" joskus yli neljä vuotta sitten ja siitä asti se on jatkunut!!Menin terveydenhoitajan puheille ja sieltä lääkärille ja tutkimuksiin. Otettiin selkäydinpunktio kun epäiltiin ms-tautia ja sitä se ei ollut. Tehtiin magneettikuvaukset ja kaikki ok. Tasapainoakin tutkittiin eikä mitään vikaa. Oon käyny fysioterapias ja hetken apu sitte taas samaa huimausta ja epätodellista oloa!Välillä on tosi hyviä jaksoja ettei juurikaan mitään ja nyt on ollu taas niin kaauhea olo etten tiedä miten tästä selviää.Alkoholia en oo uskaltanu juoda kovinkaan usein enää kun krapulassa tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja on tunne niinkun kävelis laineiden päällä!väsyttää aivan hitosti kokoajan ja mikään ei meinaa huvittaa..sosiaalinen elämä on vaikeeta kun ei oo voimia lähtee mihinkään ja jännittää pelkästään kaupassakin että koska sellanen huippaus/huono olo kohtaus tulee!Pienen huimauksen kans on oppinu täs ny yli 4 vuoden aikana elämään kun mitään diagnoosia en oo saanu..no jännitysniskasta mullekkin puhuttiin mutta vaikka oon venytelly lähes joka aamu ja ilta 4 vuoden ajan niin ei se apu pelkästään siitä tuu!!Huvittais ulkoilla ja elää ns.normaalimpaa elämää mutta minkäs teet kun oksettaa ja huimaa niin ettei mitään rajaa.Se huimaus tuntuu välillä myös siltä niinku joku tuuppais sua selästä,ja on pakko kävellä nopeampaa. sitä on niin vaikea kuvaillla, mutta tää on jo niin epätoivoista!!Kokoajan oon eleämäs menny eteenpäin kumminkin..tällähetkelläkin opiskelen sosionomiksi ja olishan se kiva että jaksais enemmän!Psykologillakin oon käyny muutama vuosi sitte ja sen tiedän että masentunu oon ollu ja oon varmaan vieläkin eikä ihme kun tää sairauskierre vaan jatkuu eikä mikään auta!Onko tullu mitään muita selityksiä vielä tämän "sairauden" syylle?Pitää vaa yrittää selvitä joka päivä mutta vaikeaa tämän kanssa on silti elää!!=(

        samt oireet. Ollut nyt kolme ja puoli vuotta.Välillä parempi,ei oireita.Nyt taas huonompi "kausi" menossa.Lääkäri kuittasi vain jännitysniskana ja paniikkihäiriönä.Vähemmästäkin tulee paniikkihäiriö!!


      • taistellaan
        kanssa aivan kirjoitti:

        samt oireet. Ollut nyt kolme ja puoli vuotta.Välillä parempi,ei oireita.Nyt taas huonompi "kausi" menossa.Lääkäri kuittasi vain jännitysniskana ja paniikkihäiriönä.Vähemmästäkin tulee paniikkihäiriö!!

        Joo niin mullekkin diagnosoitiin jännitysniska aikoja sitten sekä paniikkihäiriötä yms. Mutta nyt kun neljän vuoden "hoitojen", diagnoosien ja ihmettelyn jälkeen marssin pitkästä aikaa pari vkoa sitte lääkärille todella huonon olon takia ja tietty sen ainaisen huimaamisen niin pyysin sitä kirjoittaan mulle lähetteen fysioterapeutille!
        Fysioterapiassa vähä ihmeteltiin että miten mulle on voitu diagnosoida jo yli neljän vuoden ajan jännitysniska kun ei ihminen voi kertakaikkiaan kokoajan olla niskasta niin jumis että se aiheuttais jotenkin tän huimauksen ym. oireet ja mäkin oon tosiaan venytellyt tosi tosi paljon! No se fysioterapeutti antoi mulle tasapainoharjoituksia kotona tehtäväksi ja se epäilee lähes 100% että mulla on tasapainoelimessä korvassa tää vika eli että mulla ois hyvänlaatuista asentohuimausta!Mutta ei huonoa oloa ei sekään selitä! ja se oasentohuimaus on perinnöllistä..by the way! Eli nyt kun oon pari viikkoa tehny niitä harjoituksia niin huimaus on vähentyny huomattavasti! Ei oo kadonnu kokonaa vielä mutta apua on ollu kuiteski! Mutta mulla on edelleen tosi huono olo ja varsinkin aamulla (mun ei pitäis olla raskaana) =) mutta monesti pitkin päivää!Selalnen etova olo siis ja sitä on ny jatkunu useita viikkoja!Menee niin hermo!..siihen pitäis nyt lähtee selvittään sitte syytä..että koskaan ei voi niinku olla täysin terve...=( Onko muilla kokemuksia asentohuimauksesta ja että kuuluuko siihe etova olo lähes päivittäin? Mietin ite keliakiaakin jo sillä sitä on suvussa!?Ja taasko testeihin..huhhuh


      • :S
        taistellaan kirjoitti:

        Joo niin mullekkin diagnosoitiin jännitysniska aikoja sitten sekä paniikkihäiriötä yms. Mutta nyt kun neljän vuoden "hoitojen", diagnoosien ja ihmettelyn jälkeen marssin pitkästä aikaa pari vkoa sitte lääkärille todella huonon olon takia ja tietty sen ainaisen huimaamisen niin pyysin sitä kirjoittaan mulle lähetteen fysioterapeutille!
        Fysioterapiassa vähä ihmeteltiin että miten mulle on voitu diagnosoida jo yli neljän vuoden ajan jännitysniska kun ei ihminen voi kertakaikkiaan kokoajan olla niskasta niin jumis että se aiheuttais jotenkin tän huimauksen ym. oireet ja mäkin oon tosiaan venytellyt tosi tosi paljon! No se fysioterapeutti antoi mulle tasapainoharjoituksia kotona tehtäväksi ja se epäilee lähes 100% että mulla on tasapainoelimessä korvassa tää vika eli että mulla ois hyvänlaatuista asentohuimausta!Mutta ei huonoa oloa ei sekään selitä! ja se oasentohuimaus on perinnöllistä..by the way! Eli nyt kun oon pari viikkoa tehny niitä harjoituksia niin huimaus on vähentyny huomattavasti! Ei oo kadonnu kokonaa vielä mutta apua on ollu kuiteski! Mutta mulla on edelleen tosi huono olo ja varsinkin aamulla (mun ei pitäis olla raskaana) =) mutta monesti pitkin päivää!Selalnen etova olo siis ja sitä on ny jatkunu useita viikkoja!Menee niin hermo!..siihen pitäis nyt lähtee selvittään sitte syytä..että koskaan ei voi niinku olla täysin terve...=( Onko muilla kokemuksia asentohuimauksesta ja että kuuluuko siihe etova olo lähes päivittäin? Mietin ite keliakiaakin jo sillä sitä on suvussa!?Ja taasko testeihin..huhhuh

        Mulla ihan sama homma ollu monta kuukautta tuntuu että ei uskalla mihinkään vaikka viikonloppunakaan lähtiä ko yhtäkkiä saattaa tulla niin huono olo ja huimaus kans ihan kamalaa ko ei auta vaikka makoilee.Olo on ihan kummallinen ei sitä osaa kuvailla ja huimaus kamalan ikävä olo. Yksi ilta piti lähtä sairaalaan jossa katottiin sydänäänet ja verikokeet ja kaikki maholliset missään ei ollut vikaa mitä se voi olla.?


      • Oireileva
        :S kirjoitti:

        Mulla ihan sama homma ollu monta kuukautta tuntuu että ei uskalla mihinkään vaikka viikonloppunakaan lähtiä ko yhtäkkiä saattaa tulla niin huono olo ja huimaus kans ihan kamalaa ko ei auta vaikka makoilee.Olo on ihan kummallinen ei sitä osaa kuvailla ja huimaus kamalan ikävä olo. Yksi ilta piti lähtä sairaalaan jossa katottiin sydänäänet ja verikokeet ja kaikki maholliset missään ei ollut vikaa mitä se voi olla.?

        Itseasiassa googlen kautta löysin hakusanoilla tämän keskustelun ja luettelemanne oireet sopivat myös minun listaani paremmin kuin täydellisesti..

        Minun kipuilu alkoi tammikuussa 2008 3 viikon yhtäjaksoisella päänsäryllä, joka ei ollut mitään pientä vaan äityi niin kovaksi, että minun oli mentävä parin viikon jälkeen käymään alkuyöstä polilla hakemassa selitystä siihen (sain panacodia mukaan ja aamuksi ajan tt-kuviin). Aluksi otettiin verikokeet ja tehtiin ulkoinen tutkimus, lopuksi sitten pääkuvat. Mitään vikaa ei löytynyt ja lähdin kotiin migreenilääke resepti kourassa :/ Hain lääkkeet ja jo samana iltana kipu taas yltyi niin pahaksi, että otin määrättyjä lääkkeitä tosin ne vain pahensivat oloa. Päänsärky rupesi vähenemään pikkuhiljaa n. viikko polilla käynnin jälkeen, olin tietenkin mielettömän iloinen ja luulin, että nyt se kipuilu on ohi ja se oli vain jotain ohimenevää stressi päänsärkyä tms.

        Päänsärky helpottui, mutta tilalle tuli aluksi aamuinen lihasjäykkyys. Venyttelin ja olo oli aamua lukuunottamatta suht. normaali. Kesällä 2008 oli jo hartia, niskasärkyä, päänsärkyä lihasten nykimistä lepotilassa ja unettomuutta, mutta pistin jännitysniskan piikkiin. Elokuussa 08 soittelin terveyskeskukseen, luettelin oireitani ja pyysin saada mahdollisimman pian ajan lääkärille, mutta valittelivat vain pitkiä jonotusaikojaan ja lääkäripulaa. Syyskuussa 08 varasin ajan yksityiselle lääkärille ja toivoin löytäväni viimeinkin vastauksen kipuihini. Valitettavasti käynti oli taas turha.. Lääkäri kopeloi niskani, totesi sen olevan aivan jumissa ja määräsi 2mg sirdaludia, sekä jättipaketit buranaa kotiinviemisiksi.

        Nyt täytyy mennä, jatkan myöhemmin tänään kirjoitustani..


      • lallu67
        Terveyttä kaipaava kirjoitti:

        Hei kaikki!Mä oon 25 v.nainen ja mulle tuli eka huimaus/huono olo "kohtaus" joskus yli neljä vuotta sitten ja siitä asti se on jatkunut!!Menin terveydenhoitajan puheille ja sieltä lääkärille ja tutkimuksiin. Otettiin selkäydinpunktio kun epäiltiin ms-tautia ja sitä se ei ollut. Tehtiin magneettikuvaukset ja kaikki ok. Tasapainoakin tutkittiin eikä mitään vikaa. Oon käyny fysioterapias ja hetken apu sitte taas samaa huimausta ja epätodellista oloa!Välillä on tosi hyviä jaksoja ettei juurikaan mitään ja nyt on ollu taas niin kaauhea olo etten tiedä miten tästä selviää.Alkoholia en oo uskaltanu juoda kovinkaan usein enää kun krapulassa tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja on tunne niinkun kävelis laineiden päällä!väsyttää aivan hitosti kokoajan ja mikään ei meinaa huvittaa..sosiaalinen elämä on vaikeeta kun ei oo voimia lähtee mihinkään ja jännittää pelkästään kaupassakin että koska sellanen huippaus/huono olo kohtaus tulee!Pienen huimauksen kans on oppinu täs ny yli 4 vuoden aikana elämään kun mitään diagnoosia en oo saanu..no jännitysniskasta mullekkin puhuttiin mutta vaikka oon venytelly lähes joka aamu ja ilta 4 vuoden ajan niin ei se apu pelkästään siitä tuu!!Huvittais ulkoilla ja elää ns.normaalimpaa elämää mutta minkäs teet kun oksettaa ja huimaa niin ettei mitään rajaa.Se huimaus tuntuu välillä myös siltä niinku joku tuuppais sua selästä,ja on pakko kävellä nopeampaa. sitä on niin vaikea kuvaillla, mutta tää on jo niin epätoivoista!!Kokoajan oon eleämäs menny eteenpäin kumminkin..tällähetkelläkin opiskelen sosionomiksi ja olishan se kiva että jaksais enemmän!Psykologillakin oon käyny muutama vuosi sitte ja sen tiedän että masentunu oon ollu ja oon varmaan vieläkin eikä ihme kun tää sairauskierre vaan jatkuu eikä mikään auta!Onko tullu mitään muita selityksiä vielä tämän "sairauden" syylle?Pitää vaa yrittää selvitä joka päivä mutta vaikeaa tämän kanssa on silti elää!!=(

        Et oo ajatellu, että vois olla paniikkihäiriötä??


      • pällivikaa
        Terveyttä kaipaava kirjoitti:

        Hei kaikki!Mä oon 25 v.nainen ja mulle tuli eka huimaus/huono olo "kohtaus" joskus yli neljä vuotta sitten ja siitä asti se on jatkunut!!Menin terveydenhoitajan puheille ja sieltä lääkärille ja tutkimuksiin. Otettiin selkäydinpunktio kun epäiltiin ms-tautia ja sitä se ei ollut. Tehtiin magneettikuvaukset ja kaikki ok. Tasapainoakin tutkittiin eikä mitään vikaa. Oon käyny fysioterapias ja hetken apu sitte taas samaa huimausta ja epätodellista oloa!Välillä on tosi hyviä jaksoja ettei juurikaan mitään ja nyt on ollu taas niin kaauhea olo etten tiedä miten tästä selviää.Alkoholia en oo uskaltanu juoda kovinkaan usein enää kun krapulassa tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja on tunne niinkun kävelis laineiden päällä!väsyttää aivan hitosti kokoajan ja mikään ei meinaa huvittaa..sosiaalinen elämä on vaikeeta kun ei oo voimia lähtee mihinkään ja jännittää pelkästään kaupassakin että koska sellanen huippaus/huono olo kohtaus tulee!Pienen huimauksen kans on oppinu täs ny yli 4 vuoden aikana elämään kun mitään diagnoosia en oo saanu..no jännitysniskasta mullekkin puhuttiin mutta vaikka oon venytelly lähes joka aamu ja ilta 4 vuoden ajan niin ei se apu pelkästään siitä tuu!!Huvittais ulkoilla ja elää ns.normaalimpaa elämää mutta minkäs teet kun oksettaa ja huimaa niin ettei mitään rajaa.Se huimaus tuntuu välillä myös siltä niinku joku tuuppais sua selästä,ja on pakko kävellä nopeampaa. sitä on niin vaikea kuvaillla, mutta tää on jo niin epätoivoista!!Kokoajan oon eleämäs menny eteenpäin kumminkin..tällähetkelläkin opiskelen sosionomiksi ja olishan se kiva että jaksais enemmän!Psykologillakin oon käyny muutama vuosi sitte ja sen tiedän että masentunu oon ollu ja oon varmaan vieläkin eikä ihme kun tää sairauskierre vaan jatkuu eikä mikään auta!Onko tullu mitään muita selityksiä vielä tämän "sairauden" syylle?Pitää vaa yrittää selvitä joka päivä mutta vaikeaa tämän kanssa on silti elää!!=(

        Satavarma paniikkihäiriö!


      • Helpotti

        Itsellä oireet kun otin irti oton rf säteilystä(kännykät netit ynnä muut esim. tukiasemat. Jos saan enemmän säteily kuormitusta niin oireet palaa. Saa nähdä kaunko täll'ä yhteiskunnalla on tähän meininkiin varaa.
        Yksi Saksalainen tutkija oli sitä mieltä että tämä on evoluutiota,joka ei kestä tätä kuolkoon pois ja jalostuu uusi teknologian ja kemikaalit kestävä ihmisrotu.että semmoinen tutkija.Oisko jotain sukua Hitlerille.


    • ex-kofeinisti

      Jos käytät kofeiinia, lopeta se täydellisesti, sen päivittäiskäytön aiheuttama myrkytystila alkaa noilla oireilla. Oireet poistuvat lopettamisen jälkeen muutamassa kuukaudessa, itselläni meni pitempään, koska myrkytykseni oli jatkunut yli 20 vuotta.

      • .......

        Onko kenelläkään kellä on näitä samoja oireita nyt ollu nii lähteny itestään pois ne ?


      • johbero
        ....... kirjoitti:

        Onko kenelläkään kellä on näitä samoja oireita nyt ollu nii lähteny itestään pois ne ?

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (


      • kirppa
        johbero kirjoitti:

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (

        Itsellä alkoi samanlaiset oireet pari/kolme vuotta sitten ,huimauksella valonaroilla silmillä,korvien soimisilla,ja sekavuuden tunteella,yö hikoilulla ja rinta kivuilla,lihasnykimisillä ja lihas rampeilla öisin.Sitten alkoi se rumpa lääkäreissä laukkaamisella.Kaikki testit otettiin paitsi kilpirauhas kokeita.Vuosi lääkäreiden laukkaamisen jälkeen vatsalaukun tähystyksen yhteydessä otettiin kilpirauhas kokeet ja ne oli alle ala-rajan,no sain niihin thyroxiinia ja kotia toipumaan,viikon jälkeen alkoi olo piristymään ja olin jo siinnä toivossa että nyt tuli mies kuntoon,mutta sitten tuli takapakkia ja kaikki paitsi lihasnykimiset tuli takas.Lopuksi psykiatrin puheille ja se sanoi että keskivaikea masennus ja sen jälkeen alkoi hel....moinen lääke kokeilu rumpa.kaikkia syötiin ja olo vain paheni ja sitten oltiinkin jo sairaslomalla 1vuosi.Tuli niistä lääkeistä ahdistuskohtauksia paniikkihäiriöitä ym..vähemmän mukavaa..Oireet on muuttunut erinlaisiksi mitä oli silloin kun tämä alkoi.(ja olen laukannut myös fysiossa ja akupunktiossa)..Ikää on 30vuotta ja alkaa tuntumaan että tämmöiseksikö sitä jää,kun tuntuu ettei lääkärit ajattele kun sen 2minuuttia kun sanoo että pää reistaa ja oireet johtuu sieltä.Ja tämä alkoi sen jälkeen kun he huomaavat että lähete heille on tullut psykiatrilta.Liikuntaa pitäisi muka harrastaa ,enkä ole yhtään eri mieltä mutta oireet vahvistuvat ruumiillisessa rasituksessa joten en voi oikein sitäkään tehdä.Nyttenkin istun hikipäässä koneella kirjoittamassa kun ei edes pysty kaupassa käydä kun alkaa ahdistamaan.Joo tulipa purettua vähän tunteita:)


      • Marmelaadimaija
        johbero kirjoitti:

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (

        Hurja lukea omasta elämästä jonkun toisen kirjoittamana!

        Oma tarinani:

        Ensimmäiset oireet sain joskus vuonna 2002 tai 2003. Aivan yhtäkkiä kävellessäni kadulla tulin aivan sekavaksi. Maa pyöri silmissä ja jouduin istumaan alas. Järkyttävä pahoinvointi iski myös päälle. Oli onneksi todella lähellä kotiani ja pääsinkin kotiin, jossa alkoi oksentaminen. Oksensin kaiken ulos ja sen jälkeen sekavuus alkoi hellittää. Tämä kohtaus toistui muutaman kuukauden päästä uudestaan. Olo oli sellainen, kuin olisin syönyt jotain myrkkyä.

        Tuota sekvuutta ei ole ollut noiden kertojen jälkeen, mutta nykyään oireeni ovat seuraavanlaiset:

        Aamulla saatan herätä ihan hyvinvoivana. Syön aamupalan ja kamala etova olo alkaa heti. Käteni tärisevät hillittömästi ja maha menee sekaisin (ripuli). Olo on epätodellinen, aivan kuinleijuisin pilven päällä. Olo on myös todella heikko ja "hutera". Käsistä ja jaloista häviää verenkierto ja ne muuttuvat aivan kylmiksi. Muutoinkin alkaa paleltamaan ja joskus tähän liittyy kylmä hiki. Joskus herään näihin samoihin oireisiin, tai ne saattavat alkaa aamulla ihan ilman syömistäkin.

        Tietyissä makuuasennoissa sydämmeni elää ihan omaa elämäänsä. Nämä on lääkäri diagnosoinut hyvälaatuisiksi lisälyönneiksi. Nämä lisälyönnit pahenevat, jos niskani/selkäni on pahassa jumissa.
        Lisälyönteihin kuuluu aina myös outo sähköshokkimainen tuntu, joka iskee varpaisiin ja sormenpäihin. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että säikähdän niitä lisälyöntejä. Pidän tätä jälkimmäistä diagnoosia aivan huuhaana, sillä joksus sähköiskumaiset tunteet tulevat myös ilman lisälyöntejä, eli tilanteessa missä en varmasti säikähdä mitään.

        Minulla on myös diagnosoitu paniikkihäiriö, mihin en suostu syömään lääkkeitä, sillä en usko oireideni johtuvan panikoimisesta. On totta, että kovassa paniikissa tulee samankaltaisia oireita: heikotusta, ripulia, oksennusta, palelemista, mutta en mitenkään voi käsittää, että voisin joka päivä elää pelkässä paniikissa, kun ei minua mikään pelota! Ja nämä oireet ovat päivittäisiä ja saatan joskus herätä niihin yölläkin. Olenko siis nukkuessanikin paniikissa?? En usko!

        Olisipa kiva tietää mikä vaivaa, mutta eipä tähän taida koskaan selvyyttä tulla...


      • marmeladimaija
        Marmelaadimaija kirjoitti:

        Hurja lukea omasta elämästä jonkun toisen kirjoittamana!

        Oma tarinani:

        Ensimmäiset oireet sain joskus vuonna 2002 tai 2003. Aivan yhtäkkiä kävellessäni kadulla tulin aivan sekavaksi. Maa pyöri silmissä ja jouduin istumaan alas. Järkyttävä pahoinvointi iski myös päälle. Oli onneksi todella lähellä kotiani ja pääsinkin kotiin, jossa alkoi oksentaminen. Oksensin kaiken ulos ja sen jälkeen sekavuus alkoi hellittää. Tämä kohtaus toistui muutaman kuukauden päästä uudestaan. Olo oli sellainen, kuin olisin syönyt jotain myrkkyä.

        Tuota sekvuutta ei ole ollut noiden kertojen jälkeen, mutta nykyään oireeni ovat seuraavanlaiset:

        Aamulla saatan herätä ihan hyvinvoivana. Syön aamupalan ja kamala etova olo alkaa heti. Käteni tärisevät hillittömästi ja maha menee sekaisin (ripuli). Olo on epätodellinen, aivan kuinleijuisin pilven päällä. Olo on myös todella heikko ja "hutera". Käsistä ja jaloista häviää verenkierto ja ne muuttuvat aivan kylmiksi. Muutoinkin alkaa paleltamaan ja joskus tähän liittyy kylmä hiki. Joskus herään näihin samoihin oireisiin, tai ne saattavat alkaa aamulla ihan ilman syömistäkin.

        Tietyissä makuuasennoissa sydämmeni elää ihan omaa elämäänsä. Nämä on lääkäri diagnosoinut hyvälaatuisiksi lisälyönneiksi. Nämä lisälyönnit pahenevat, jos niskani/selkäni on pahassa jumissa.
        Lisälyönteihin kuuluu aina myös outo sähköshokkimainen tuntu, joka iskee varpaisiin ja sormenpäihin. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että säikähdän niitä lisälyöntejä. Pidän tätä jälkimmäistä diagnoosia aivan huuhaana, sillä joksus sähköiskumaiset tunteet tulevat myös ilman lisälyöntejä, eli tilanteessa missä en varmasti säikähdä mitään.

        Minulla on myös diagnosoitu paniikkihäiriö, mihin en suostu syömään lääkkeitä, sillä en usko oireideni johtuvan panikoimisesta. On totta, että kovassa paniikissa tulee samankaltaisia oireita: heikotusta, ripulia, oksennusta, palelemista, mutta en mitenkään voi käsittää, että voisin joka päivä elää pelkässä paniikissa, kun ei minua mikään pelota! Ja nämä oireet ovat päivittäisiä ja saatan joskus herätä niihin yölläkin. Olenko siis nukkuessanikin paniikissa?? En usko!

        Olisipa kiva tietää mikä vaivaa, mutta eipä tähän taida koskaan selvyyttä tulla...

        se unohtui vielä mainita, että korvani ja nieluni kutiavat jatkuvasti!! Joten johbero, meillä on aivan samat oireet!!! Pelottavaa!!


      • tonttutöllerö
        johbero kirjoitti:

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (

        Nuo on kyllä ihan paniikkiohtauksen oireet. Mistä tiedät, ettei se ole paniikkikohtaus? Itse sairastan paniikihäiriötä.

        Itsellä on nyt ollut kummallista etovaa oloa, pääsärkyä, lihassärkyä niskasta jalkoihin, virtsatietulehdusoireita, mahakipua, nuhaa....Yhtenä päivänä oireet on, toisena jo pyöräilen, seuraavana päivänä taas en pääse mihinkään....


      • ihme juttu
        tonttutöllerö kirjoitti:

        Nuo on kyllä ihan paniikkiohtauksen oireet. Mistä tiedät, ettei se ole paniikkikohtaus? Itse sairastan paniikihäiriötä.

        Itsellä on nyt ollut kummallista etovaa oloa, pääsärkyä, lihassärkyä niskasta jalkoihin, virtsatietulehdusoireita, mahakipua, nuhaa....Yhtenä päivänä oireet on, toisena jo pyöräilen, seuraavana päivänä taas en pääse mihinkään....

        Olen 30v mies ja minulla on samankaltaisia oireita tällä hetkellä.... n 3vko sitten olin ajamassa mökiltä kotiin, kun yhtäkkiä alkoi silmissä pimenemään. Aivan varoittamatta alkoi tuntua siltä , että taju lähtee hetkellä millä hyvänsä.
        Jouduin pysähtelemään vähän väliä kun tuntui että taju lähtee.
        Ajattelin sen olevan nestehukkaa ja join 2litraa vichyä.
        Jatkoin matkaa ja pääsinkin kotiin asti. Sen jälkeen kaikki oli hyvin eikä mitään oireita ilmaantunut ennenkuin 3päivää sitten....

        Lähdin aamulla töihin autolla ja turun motarilla alkoi yhtäkkiä taas heikottamaan.Aivan samalla tavalla kuin 3vko aikaisemminkin. Pääsin kuitenkin töihin asti ja olo oli koko päivän erittäin heikko. Töistä lähtiessäni ajoin vielä kolarin. En vain yksinkertaisesti rekisteröinyt oikealta tulevaa autoa..... Ajattelin taas että kyseessä olisi ollut nestehukka....

        Olen juonut kokoajan ja huolehtinut suolatasapainosta!

        Nyt olen ollut 2 päivää kotona ja olo vain pahenee... heikotus on nyt jatkuvaa, kaikki raajat tuntuvat lyijyn raskailta ja välillä tulee kylmä hiki. Rinnasta puristaa myös välillä.
        Olo on aivan kuin olisi jossain lääkkeissä... jossain määrin jopa surrealistinen.... nyt en pääse edes ulos kun koko ajan tuntuu että saattaa pyörtyä milloin vain.

        Kun luin ihmisten oireista ja lääkärien diagnooseista en voi todeta muuta kuin että masentunut en ole eikä minulla ole myöskään niskat jumissa.....
        Kokeilin tasapainoani ja silmät auki se on hyvä mutta silmät kiinni kaadun lähes heti.......


      • jummijammi123
        ihme juttu kirjoitti:

        Olen 30v mies ja minulla on samankaltaisia oireita tällä hetkellä.... n 3vko sitten olin ajamassa mökiltä kotiin, kun yhtäkkiä alkoi silmissä pimenemään. Aivan varoittamatta alkoi tuntua siltä , että taju lähtee hetkellä millä hyvänsä.
        Jouduin pysähtelemään vähän väliä kun tuntui että taju lähtee.
        Ajattelin sen olevan nestehukkaa ja join 2litraa vichyä.
        Jatkoin matkaa ja pääsinkin kotiin asti. Sen jälkeen kaikki oli hyvin eikä mitään oireita ilmaantunut ennenkuin 3päivää sitten....

        Lähdin aamulla töihin autolla ja turun motarilla alkoi yhtäkkiä taas heikottamaan.Aivan samalla tavalla kuin 3vko aikaisemminkin. Pääsin kuitenkin töihin asti ja olo oli koko päivän erittäin heikko. Töistä lähtiessäni ajoin vielä kolarin. En vain yksinkertaisesti rekisteröinyt oikealta tulevaa autoa..... Ajattelin taas että kyseessä olisi ollut nestehukka....

        Olen juonut kokoajan ja huolehtinut suolatasapainosta!

        Nyt olen ollut 2 päivää kotona ja olo vain pahenee... heikotus on nyt jatkuvaa, kaikki raajat tuntuvat lyijyn raskailta ja välillä tulee kylmä hiki. Rinnasta puristaa myös välillä.
        Olo on aivan kuin olisi jossain lääkkeissä... jossain määrin jopa surrealistinen.... nyt en pääse edes ulos kun koko ajan tuntuu että saattaa pyörtyä milloin vain.

        Kun luin ihmisten oireista ja lääkärien diagnooseista en voi todeta muuta kuin että masentunut en ole eikä minulla ole myöskään niskat jumissa.....
        Kokeilin tasapainoani ja silmät auki se on hyvä mutta silmät kiinni kaadun lähes heti.......

        Täällä onkin ollut muutama sama ehdotus kuin minulla noihin oireisiin, masennus, paniikkihäiriö, stressi...
        Itselläni oli nsamoja oireita puoli vuotta: huimaus, kuvotus, tasapaino-ongelmia, puristava tunne rinnassa, "kummallinen olo", uniongelmia (vaihtelevasti unettomuutta ja liikaa nukkumista), jatkuva väsynyt olo, mikään ei kiinnostanut. Kaikki meni muuten hyvin, avioliitto, opiskelu eteni huimaa vauhtia kiitettävillä arvosanoilla ja töissäkin kävin joka viikonloppu. Huimaus ja kuvotus olivat ne päälimmäiset oireet ja niiden kanssa menin koulumme terveydenhoitajalle, silloin lähinnä pyytämään saikkua muutaman päivän kun olo oli niin kamala. Juteltuamme terkkari sanoi, että uskoo minulla olevan stressiä ja kaikki oireet johtuvat siitä. En tietenkään uskonut, että FYYSISET oireet kielisivät mitään stressistä. Meni vielä kuukausi, kunnes tuli totaalinen stop kaikelle. Onneksi olin pitänyt nuo terkkarin viisaat sanat mielessäni ja tajusin, että nyt on hellitettävä. Pidin lomaa 2 kk ja oireet häipyivät pikku hiljaa. Opin, ettei minun tarvitse suoriutua kaikesta täydellisesti. Tajusin alkaa ajattelemaan itseäni ja sitä mikä on tärkeintä. Kiitettävät arvosanat eivät ole tärkeintä vaan se, että olen oppinut asian. Työvuorojen haaliminen oli karannut käsistä enkä ollut vuoteen pitänyt juuri yhtään vapaapäivää. Lopetin työnteon opiskelun ohessa, päätin että pärjäämme kyllä taloudellisesti ja niin pärjäsimmekin.

        Voisin tätä tarinaa kertoa vaikka kuinka pitkään, mutta pointti tuli jo selväksi.
        Fyysiset oireet joille ei löydetä mitään somaattista syytä voivat johtua psyyken häiriöistä. Miettikää voisiko teilläkin olla vastaus yllättävän lähellä.
        Tässä vielä testi joka osaltaan auttoi minua tajuamaan tilanteeni. Näitä testejä on muitakin netissä, googlettamalla löytyy ainakin hakusanoilla stressitesti

        http://www.kakspy.com/opiskeluote/stressitesti.php


      • Tepu71
        jummijammi123 kirjoitti:

        Täällä onkin ollut muutama sama ehdotus kuin minulla noihin oireisiin, masennus, paniikkihäiriö, stressi...
        Itselläni oli nsamoja oireita puoli vuotta: huimaus, kuvotus, tasapaino-ongelmia, puristava tunne rinnassa, "kummallinen olo", uniongelmia (vaihtelevasti unettomuutta ja liikaa nukkumista), jatkuva väsynyt olo, mikään ei kiinnostanut. Kaikki meni muuten hyvin, avioliitto, opiskelu eteni huimaa vauhtia kiitettävillä arvosanoilla ja töissäkin kävin joka viikonloppu. Huimaus ja kuvotus olivat ne päälimmäiset oireet ja niiden kanssa menin koulumme terveydenhoitajalle, silloin lähinnä pyytämään saikkua muutaman päivän kun olo oli niin kamala. Juteltuamme terkkari sanoi, että uskoo minulla olevan stressiä ja kaikki oireet johtuvat siitä. En tietenkään uskonut, että FYYSISET oireet kielisivät mitään stressistä. Meni vielä kuukausi, kunnes tuli totaalinen stop kaikelle. Onneksi olin pitänyt nuo terkkarin viisaat sanat mielessäni ja tajusin, että nyt on hellitettävä. Pidin lomaa 2 kk ja oireet häipyivät pikku hiljaa. Opin, ettei minun tarvitse suoriutua kaikesta täydellisesti. Tajusin alkaa ajattelemaan itseäni ja sitä mikä on tärkeintä. Kiitettävät arvosanat eivät ole tärkeintä vaan se, että olen oppinut asian. Työvuorojen haaliminen oli karannut käsistä enkä ollut vuoteen pitänyt juuri yhtään vapaapäivää. Lopetin työnteon opiskelun ohessa, päätin että pärjäämme kyllä taloudellisesti ja niin pärjäsimmekin.

        Voisin tätä tarinaa kertoa vaikka kuinka pitkään, mutta pointti tuli jo selväksi.
        Fyysiset oireet joille ei löydetä mitään somaattista syytä voivat johtua psyyken häiriöistä. Miettikää voisiko teilläkin olla vastaus yllättävän lähellä.
        Tässä vielä testi joka osaltaan auttoi minua tajuamaan tilanteeni. Näitä testejä on muitakin netissä, googlettamalla löytyy ainakin hakusanoilla stressitesti

        http://www.kakspy.com/opiskeluote/stressitesti.php

        Krooninen väsymysoireyhtymä tai homealtistuma/allergia?


      • Timo-93
        Tepu71 kirjoitti:

        Krooninen väsymysoireyhtymä tai homealtistuma/allergia?

        Joo tääl kans on vähän samanlaisia oireita. Itse olen 17v ja näitä oireita ollut jo 3vuoden ajan.
        Oireita ovat muunmuassa: huimaus, huono-olo, päänsärky, hikoilu jne. Tämän kolmen vuoden aikana yhteensä 4 kertaa lähtenyt taju ihan kokonaan, tänään aamulla koulussa viimeksi. Kaverit sanoivat että minulla oli silmät auki ja tärisin vaikka en tajuissani ollutkaan. Kuitenkin vaikka taju lähtisi niin kyllä se takaisin tulee ihan 10-20sekunnin kuluessa.

        Huimausta on lähes joka päivä. Eniten huimaa kun tulen saunasta mutta myös jos nousen seisomaan (tuolilta, sängyltä jne,) niin alkaa huimaamaan.

        Lääkärissä kävin tossa vuosi takaperin kun kolmannen kerran lähti taju, mutta mitään ei löytynyt. Imusolmukkeet olivat koholla ja allergiaa epäiltiin. Testeissä käytiin mutta mitään allergioita eikä mitään muutakaan löytynyt ja kaikki arvot oli ihan niinku pitääki.

        Tossa joku mainitsi jotain kahvista ja tupakasta, niin kahvia olen juonut pienestä pitäen ja tupakoinnin lopetin pari kuukautta takaperin.

        Lukionkin lopetin tossa keväällä ja vaihdoin amikseen kun siitä ei mitään tullut kun ei jaksanut lukea ja päntätä kokeisiin, kun koko ajan huimasi ja oli paha olo.

        Hiukan alkaa jo pelottaa et jos joku on löytänyt jotain vastausta tähän ni kertokaa ;)


      • eiookelläänkivaa!
        Timo-93 kirjoitti:

        Joo tääl kans on vähän samanlaisia oireita. Itse olen 17v ja näitä oireita ollut jo 3vuoden ajan.
        Oireita ovat muunmuassa: huimaus, huono-olo, päänsärky, hikoilu jne. Tämän kolmen vuoden aikana yhteensä 4 kertaa lähtenyt taju ihan kokonaan, tänään aamulla koulussa viimeksi. Kaverit sanoivat että minulla oli silmät auki ja tärisin vaikka en tajuissani ollutkaan. Kuitenkin vaikka taju lähtisi niin kyllä se takaisin tulee ihan 10-20sekunnin kuluessa.

        Huimausta on lähes joka päivä. Eniten huimaa kun tulen saunasta mutta myös jos nousen seisomaan (tuolilta, sängyltä jne,) niin alkaa huimaamaan.

        Lääkärissä kävin tossa vuosi takaperin kun kolmannen kerran lähti taju, mutta mitään ei löytynyt. Imusolmukkeet olivat koholla ja allergiaa epäiltiin. Testeissä käytiin mutta mitään allergioita eikä mitään muutakaan löytynyt ja kaikki arvot oli ihan niinku pitääki.

        Tossa joku mainitsi jotain kahvista ja tupakasta, niin kahvia olen juonut pienestä pitäen ja tupakoinnin lopetin pari kuukautta takaperin.

        Lukionkin lopetin tossa keväällä ja vaihdoin amikseen kun siitä ei mitään tullut kun ei jaksanut lukea ja päntätä kokeisiin, kun koko ajan huimasi ja oli paha olo.

        Hiukan alkaa jo pelottaa et jos joku on löytänyt jotain vastausta tähän ni kertokaa ;)

        Minulla samoja oireita kuin muillakin. Lisään vielä ruokahaluttomuuden ja suun limakalvojen kuivumisen/karkeuden

        Kahvia tulee juotua tosi paljon ja salilla olen käynyt puoli vuotta. Siinäkö on yhdistävä tekijä?


      • Epätoivo kasvaa
        jummijammi123 kirjoitti:

        Täällä onkin ollut muutama sama ehdotus kuin minulla noihin oireisiin, masennus, paniikkihäiriö, stressi...
        Itselläni oli nsamoja oireita puoli vuotta: huimaus, kuvotus, tasapaino-ongelmia, puristava tunne rinnassa, "kummallinen olo", uniongelmia (vaihtelevasti unettomuutta ja liikaa nukkumista), jatkuva väsynyt olo, mikään ei kiinnostanut. Kaikki meni muuten hyvin, avioliitto, opiskelu eteni huimaa vauhtia kiitettävillä arvosanoilla ja töissäkin kävin joka viikonloppu. Huimaus ja kuvotus olivat ne päälimmäiset oireet ja niiden kanssa menin koulumme terveydenhoitajalle, silloin lähinnä pyytämään saikkua muutaman päivän kun olo oli niin kamala. Juteltuamme terkkari sanoi, että uskoo minulla olevan stressiä ja kaikki oireet johtuvat siitä. En tietenkään uskonut, että FYYSISET oireet kielisivät mitään stressistä. Meni vielä kuukausi, kunnes tuli totaalinen stop kaikelle. Onneksi olin pitänyt nuo terkkarin viisaat sanat mielessäni ja tajusin, että nyt on hellitettävä. Pidin lomaa 2 kk ja oireet häipyivät pikku hiljaa. Opin, ettei minun tarvitse suoriutua kaikesta täydellisesti. Tajusin alkaa ajattelemaan itseäni ja sitä mikä on tärkeintä. Kiitettävät arvosanat eivät ole tärkeintä vaan se, että olen oppinut asian. Työvuorojen haaliminen oli karannut käsistä enkä ollut vuoteen pitänyt juuri yhtään vapaapäivää. Lopetin työnteon opiskelun ohessa, päätin että pärjäämme kyllä taloudellisesti ja niin pärjäsimmekin.

        Voisin tätä tarinaa kertoa vaikka kuinka pitkään, mutta pointti tuli jo selväksi.
        Fyysiset oireet joille ei löydetä mitään somaattista syytä voivat johtua psyyken häiriöistä. Miettikää voisiko teilläkin olla vastaus yllättävän lähellä.
        Tässä vielä testi joka osaltaan auttoi minua tajuamaan tilanteeni. Näitä testejä on muitakin netissä, googlettamalla löytyy ainakin hakusanoilla stressitesti

        http://www.kakspy.com/opiskeluote/stressitesti.php

        Täällähän on paljonkin kohtalotovereita. Haluaisin kertoa omista oireistani, jos joku vaikka olisi saanut samantapaisiin oireisiin jotain APUA...kertokaa ihmeessä jos näin on!

        Olen ollut muistaakseni koko ikäni sellainen tapaus, jonka nälkä ilmenee lähinnä pahana olona, eikä normaalina "vatsankurnimisnälkänä". Minun täytyy siis syödä hyvin usein päivän aikana, mutta tämäkään ei aina välttämättä estä jonkin aikaa jatkunutta taipumusta huonovointisuuteen ja epämääräiseen huimaukseen. Lisäksi minulla on usein myös epärealistinen ja väsyneen tuijottava olo, tuntuu kuin ei olisi ihan kiinni olemassaolevassa maailmassa. Lisäksi minun on jokseenkin vaikea jaksaa keskittyä mihinkään, vaikka kiinnostusta tehdä erilaisia asioita sinänsä olisi. Olen kärsinyt tämäntapaisista ongelmista jo muutaman vuoden. Samaan aikaan lämpöilen hyvin usein! Olen ollut aina liikunnallinen ihminen, mutta nykyään tuntuu, että tehot ei riitä kunnon liikuntaan: verensokeri tuntuu jatkuvasti olevan matalalla, ja hikisen liikunnan jälkeen kärsin usein kovasta päänsärystä ja paha olo tulee helposti.

        Eräs kohtaus alkoi huonolla ololla. Paha olo vain yltyi vaikka yritin syödä ja olin sitäkin ennen syönyt normaalisti. Seuraavassa hetkessä tajunnantaso laski huomattavasti ja puhekin tuntui muuttuvan muminaksi sekä meinasin väkisin nukahtaa. Minulla oli hirvittävän kylmä ja kuitenkin hiki yhtä aikaa ja tuntui, että veri pakeni raajoista. Sitten oksensinkin, mutta se ei oloon auttanut. Pakotin itseni syömään (taas) ja jossain vaiheessa puolen tunnin kuluttua olo parani kuin nappia painamalla. Asiasta huolestuneena pyysin päästä sokerirasitustestiin, sillä oireet olivat mielestäni selvästi verensokeriin liittyviä. Testin jälkeen todettiin, että minulla on taipumusta matalaan verensokeriin (hypoglykemia), ja neuvoiksi annettiin se, että minun tulisi syödä usein ja välttää hiilihydraattipitoisia ruokia. No, näinhän olen osannut tehdä jo ennen testin tekemistä, joten en enää tiedä, miten minun pitäisi toimia!

        Yleinen heikko vointi jatkuu edelleen - minua huimaa usein, lämpöilen ja olen väsynyt. Yleisesti ottaen voisi sanoa, että en käy ihan "täysillä". Verikokeita on otettu jos jonkinlaisia, mutta missään ei tunnu olevan mitään. Tottakai tämä vaikuttaa jo henkiseen olotilaan, joten en epäilisi sitäkään, että kyseessä on jo jonkinlainen noidankehä: väsymys tällaiseen epämääräiseen sairasteluun vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin, ja täten huono henkinen olotila taas edelleen fyysiseen vointiin.


      • nainen 27v.
        jummijammi123 kirjoitti:

        Täällä onkin ollut muutama sama ehdotus kuin minulla noihin oireisiin, masennus, paniikkihäiriö, stressi...
        Itselläni oli nsamoja oireita puoli vuotta: huimaus, kuvotus, tasapaino-ongelmia, puristava tunne rinnassa, "kummallinen olo", uniongelmia (vaihtelevasti unettomuutta ja liikaa nukkumista), jatkuva väsynyt olo, mikään ei kiinnostanut. Kaikki meni muuten hyvin, avioliitto, opiskelu eteni huimaa vauhtia kiitettävillä arvosanoilla ja töissäkin kävin joka viikonloppu. Huimaus ja kuvotus olivat ne päälimmäiset oireet ja niiden kanssa menin koulumme terveydenhoitajalle, silloin lähinnä pyytämään saikkua muutaman päivän kun olo oli niin kamala. Juteltuamme terkkari sanoi, että uskoo minulla olevan stressiä ja kaikki oireet johtuvat siitä. En tietenkään uskonut, että FYYSISET oireet kielisivät mitään stressistä. Meni vielä kuukausi, kunnes tuli totaalinen stop kaikelle. Onneksi olin pitänyt nuo terkkarin viisaat sanat mielessäni ja tajusin, että nyt on hellitettävä. Pidin lomaa 2 kk ja oireet häipyivät pikku hiljaa. Opin, ettei minun tarvitse suoriutua kaikesta täydellisesti. Tajusin alkaa ajattelemaan itseäni ja sitä mikä on tärkeintä. Kiitettävät arvosanat eivät ole tärkeintä vaan se, että olen oppinut asian. Työvuorojen haaliminen oli karannut käsistä enkä ollut vuoteen pitänyt juuri yhtään vapaapäivää. Lopetin työnteon opiskelun ohessa, päätin että pärjäämme kyllä taloudellisesti ja niin pärjäsimmekin.

        Voisin tätä tarinaa kertoa vaikka kuinka pitkään, mutta pointti tuli jo selväksi.
        Fyysiset oireet joille ei löydetä mitään somaattista syytä voivat johtua psyyken häiriöistä. Miettikää voisiko teilläkin olla vastaus yllättävän lähellä.
        Tässä vielä testi joka osaltaan auttoi minua tajuamaan tilanteeni. Näitä testejä on muitakin netissä, googlettamalla löytyy ainakin hakusanoilla stressitesti

        http://www.kakspy.com/opiskeluote/stressitesti.php

        Heippa! Sinun ja monen muun oireet ovat kuin omani muutaman vuoden takaa. Kesti puoli vuotta lääkärissä ja eri tutkimuksissa ravaamista, ennen kuin huomattiin, että minulla oli paha närästys eli refluksitauti. Oireina sairaalloinen väsymys, jatkuva pieni lämpö (37-37.5), huimaus, heikotus, palelu, ääniongelmat, paha kuvotus/pahoinvointi, oksentelu (etenkin aamuisin), ruokahaluttomuus ja toisaalta nälkä, ylävatsan kipu ja turvotus, toistuvat flunssat jne...lopulta uupumus ja masennus tähän päälle.


      • nainen 27v.
        nainen 27v. kirjoitti:

        Heippa! Sinun ja monen muun oireet ovat kuin omani muutaman vuoden takaa. Kesti puoli vuotta lääkärissä ja eri tutkimuksissa ravaamista, ennen kuin huomattiin, että minulla oli paha närästys eli refluksitauti. Oireina sairaalloinen väsymys, jatkuva pieni lämpö (37-37.5), huimaus, heikotus, palelu, ääniongelmat, paha kuvotus/pahoinvointi, oksentelu (etenkin aamuisin), ruokahaluttomuus ja toisaalta nälkä, ylävatsan kipu ja turvotus, toistuvat flunssat jne...lopulta uupumus ja masennus tähän päälle.

        Ja siis kaikki tämä oli ilmeisesti stressiperäistä! Kannattaa siis kuunnella kehoaan ajoissa:)


      • Irkku
        johbero kirjoitti:

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (

        Moi!
        onko keliakian mahdollisuus tutkittu?


      • klöm
        Marmelaadimaija kirjoitti:

        Hurja lukea omasta elämästä jonkun toisen kirjoittamana!

        Oma tarinani:

        Ensimmäiset oireet sain joskus vuonna 2002 tai 2003. Aivan yhtäkkiä kävellessäni kadulla tulin aivan sekavaksi. Maa pyöri silmissä ja jouduin istumaan alas. Järkyttävä pahoinvointi iski myös päälle. Oli onneksi todella lähellä kotiani ja pääsinkin kotiin, jossa alkoi oksentaminen. Oksensin kaiken ulos ja sen jälkeen sekavuus alkoi hellittää. Tämä kohtaus toistui muutaman kuukauden päästä uudestaan. Olo oli sellainen, kuin olisin syönyt jotain myrkkyä.

        Tuota sekvuutta ei ole ollut noiden kertojen jälkeen, mutta nykyään oireeni ovat seuraavanlaiset:

        Aamulla saatan herätä ihan hyvinvoivana. Syön aamupalan ja kamala etova olo alkaa heti. Käteni tärisevät hillittömästi ja maha menee sekaisin (ripuli). Olo on epätodellinen, aivan kuinleijuisin pilven päällä. Olo on myös todella heikko ja "hutera". Käsistä ja jaloista häviää verenkierto ja ne muuttuvat aivan kylmiksi. Muutoinkin alkaa paleltamaan ja joskus tähän liittyy kylmä hiki. Joskus herään näihin samoihin oireisiin, tai ne saattavat alkaa aamulla ihan ilman syömistäkin.

        Tietyissä makuuasennoissa sydämmeni elää ihan omaa elämäänsä. Nämä on lääkäri diagnosoinut hyvälaatuisiksi lisälyönneiksi. Nämä lisälyönnit pahenevat, jos niskani/selkäni on pahassa jumissa.
        Lisälyönteihin kuuluu aina myös outo sähköshokkimainen tuntu, joka iskee varpaisiin ja sormenpäihin. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että säikähdän niitä lisälyöntejä. Pidän tätä jälkimmäistä diagnoosia aivan huuhaana, sillä joksus sähköiskumaiset tunteet tulevat myös ilman lisälyöntejä, eli tilanteessa missä en varmasti säikähdä mitään.

        Minulla on myös diagnosoitu paniikkihäiriö, mihin en suostu syömään lääkkeitä, sillä en usko oireideni johtuvan panikoimisesta. On totta, että kovassa paniikissa tulee samankaltaisia oireita: heikotusta, ripulia, oksennusta, palelemista, mutta en mitenkään voi käsittää, että voisin joka päivä elää pelkässä paniikissa, kun ei minua mikään pelota! Ja nämä oireet ovat päivittäisiä ja saatan joskus herätä niihin yölläkin. Olenko siis nukkuessanikin paniikissa?? En usko!

        Olisipa kiva tietää mikä vaivaa, mutta eipä tähän taida koskaan selvyyttä tulla...

        Menieren tauti tai asentohumaus ??


      • MUMMELI

        HÖPÖ HÖPÖ KOFEIINI ON AINOA JOKA AUTTAA VARSINKI AAMULLA ,


      • ddvcd
        Timo-93 kirjoitti:

        Joo tääl kans on vähän samanlaisia oireita. Itse olen 17v ja näitä oireita ollut jo 3vuoden ajan.
        Oireita ovat muunmuassa: huimaus, huono-olo, päänsärky, hikoilu jne. Tämän kolmen vuoden aikana yhteensä 4 kertaa lähtenyt taju ihan kokonaan, tänään aamulla koulussa viimeksi. Kaverit sanoivat että minulla oli silmät auki ja tärisin vaikka en tajuissani ollutkaan. Kuitenkin vaikka taju lähtisi niin kyllä se takaisin tulee ihan 10-20sekunnin kuluessa.

        Huimausta on lähes joka päivä. Eniten huimaa kun tulen saunasta mutta myös jos nousen seisomaan (tuolilta, sängyltä jne,) niin alkaa huimaamaan.

        Lääkärissä kävin tossa vuosi takaperin kun kolmannen kerran lähti taju, mutta mitään ei löytynyt. Imusolmukkeet olivat koholla ja allergiaa epäiltiin. Testeissä käytiin mutta mitään allergioita eikä mitään muutakaan löytynyt ja kaikki arvot oli ihan niinku pitääki.

        Tossa joku mainitsi jotain kahvista ja tupakasta, niin kahvia olen juonut pienestä pitäen ja tupakoinnin lopetin pari kuukautta takaperin.

        Lukionkin lopetin tossa keväällä ja vaihdoin amikseen kun siitä ei mitään tullut kun ei jaksanut lukea ja päntätä kokeisiin, kun koko ajan huimasi ja oli paha olo.

        Hiukan alkaa jo pelottaa et jos joku on löytänyt jotain vastausta tähän ni kertokaa ;)

        Verenpaineen vaihteluista johtuu huimaus kun nousee nopeasti sängystä tms. Seuraile paineita.


      • liinakko
        johbero kirjoitti:

        Moikka,
        Huomasin että olin vastannut tähän ketjuun jo vuosi sitten. Voin kertoa omalta kohdaltani että tutkimukset ovat jatkuneet nyt pari vuotta. Mitään diagnoosia ei vielä ole löytynyt.
        Paniikkihäiriö ja masennus ja ahdistuneisuus on se diagnoosi minkä olen saanut. No kai nyt vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin kun yksin kotona huonovointisena meinaa kesken ruoanlaittamisen pyörtyä ja näkee vaan tähtiä ja tuntuu että taju lähtee ja kuolema tulee....Totta kuulostaa ihan paniikkihäiriöltä ja toivoisin niin että olisi sitä, mutta kun tiedän ite ettei ole.

        Verikokeissa minulla näkyy arvot L-eos 10% ja L-Baso 2%, nämä ovat valkosoluja jotka reagoi allergiaan. Viitearvot näille oli muistaakseni L-eos 1-6% ja L-Baso 0-2%. Olen siis koko ajan alttiina jollekin mille olen allerginen.
        Kävin allergiatesteissä ja mitään ei selvinnyt niistä. Kävin astmakokeessa ja mitään ei selvinnyt siitä. Oon käynyt ties missä kokeissa, selkäydinnesteen otosta pään kuviin ja mistään ei löydy vikaa. Huono olo ja huimaus senkun jatkuu vaan.
        Sain masennuslääkettä paniikin hoitoon ja eipä auta sekään, tuntuu että se pahentaa entisestään tilannetta.
        Alkoholia en voi juoda yhtään, olen yhtäkkiä tullut hirveen herkäksi kaikelle. Jos syön suklaalevyn se tietää kohtausta tai irtokarkkipussin. Jos syön normaalia ruokaa saan välillä kohtauksen. Korvat ja nielu kutiaa nykyään jatkuvasti. Jollen syö antihistamiineja jatkuvasti mulle tulee kohtaus. Nekään ei tosin enää auta yhtä tehokkaasti kuin aiemmin.
        Aiemmin mulle ei siis näitä kohtauksia tullut muuta kuin harvoin, nyt ne on jokapäiväistä kauraa...

        Kohtauksen oireet:
        -Huimaus, silmissä mustenee, ripuli, tuntuu et taju lähtee, supistava polttava tunne nielussa/keuhkoputkessa, oksettaa, kädet ja jalat muuttuu ihan jääkalikoiksi ihan kuin niissä ei veri kiertäisi.

        Eli tutkimukset jatkuvat ja mitään valoa ei näy (

        Hei. Itselläni samoja oireita. Kurkku alkoi lopulta kipuilla ja ääni meni. Johtuu vatsaportista joka ei toimi. zomac lääkitys auttoi muutaman vuoden. Makuulle mennessä alkaa välillä kaikki pyöriä, pakko nousta heti ylös. Silloin yleensä oksettaa. Syömättä pari päivää ja vatsan tyhjennys kuiduilla auttaa. Minulla ei ole ruokatorvessa kulkevaa vastavirtausta. Kaikki menee ylös ja alas.. Etenkin kun liikkuu paljon. Nyt jonotan vatsaportin leikkauksen.


      • kkkkalle2
        tonttutöllerö kirjoitti:

        Nuo on kyllä ihan paniikkiohtauksen oireet. Mistä tiedät, ettei se ole paniikkikohtaus? Itse sairastan paniikihäiriötä.

        Itsellä on nyt ollut kummallista etovaa oloa, pääsärkyä, lihassärkyä niskasta jalkoihin, virtsatietulehdusoireita, mahakipua, nuhaa....Yhtenä päivänä oireet on, toisena jo pyöräilen, seuraavana päivänä taas en pääse mihinkään....

        Siis ootko tosissas??

        Paniikkihäiriökö muka aiheuttaa virtsatietulehduksia ja nuhaa??

        Taitaapi olla kuule VÄÄRÄ DIAGNOOSI sulla....
        hah..Etkö tajuu et lääkärit pistää ekana sen "PÄÄKOPPA-DIAGNOOSIN"...ihan vaa
        ku eivät viitsi tukia kunnolla...

        mut ihan miten vaa..


      • kokenut3
        kkkkalle2 kirjoitti:

        Siis ootko tosissas??

        Paniikkihäiriökö muka aiheuttaa virtsatietulehduksia ja nuhaa??

        Taitaapi olla kuule VÄÄRÄ DIAGNOOSI sulla....
        hah..Etkö tajuu et lääkärit pistää ekana sen "PÄÄKOPPA-DIAGNOOSIN"...ihan vaa
        ku eivät viitsi tukia kunnolla...

        mut ihan miten vaa..

        Masennuks voi aiheuttaa huonon psyykkisen voinnin lisäksi ainoastaan kiputiloja. Ei tulehduksia, ei nenän tukkoisuutta, ei niin kovia päänsärkykohtauksia että taju ja tasapaino lähtee. Masennus voi aiheuttaa paniikkihäiriöitä, joissa oireet ovat samantyylisiä mitä täällä on lueteltu.
        Minulta poistettiin kesällä kaksi yläviisuria, lähti ihan normaalisti ilman kirurgia. Sitten alkoi alaviisurit temppuilla, särky oli ihan kamala. Aika sovittiin jo että tehdään kevytnukutuksessa molempien poisto. Soitin sitten hammaskirurgille ettei kipulääkkeet auta, on etova, huono olo eikä pysty syömään mitään. Kaikki veriarvot oli melkein ok. H.lääkäri sanoi että voin tulla kipuklinikalle siksi aikaa kunnes hampaat poistetaan. Pääsin acutaan niin samantien kutsuttiin sisään, tippa käteen ja nukutusaine perään.

        Sen jälkeen alkoi kovat "paniikkihäiriö" oireilut, soitin psykiatrille että miksi masennuksesta voi tulla näin kovia rytmihäiriöitä, laittoi lähetteen kardiologille ja sisätautilääkärille, sanoi ettei kaikkea pidä laittaa psykosomaattisen piikkiin.
        Hän sanoi että kun kaikki neljä hammasta poistettiin, niin minulla on voinut levitä infektio sydämeen ja purentavika vaan paheni kun oli uusi asento suussa. Sain sitten hammaskiskot, ja juttelin hammaslääkärin kanssa kun tämä oireilu ei mennyt ohi.

        Yhtäkkiä sylkirauhaset turposivat kaulalla, sain kramppikohtauksia, kylmähiki jne. todella huono olo ja säryt. Noh, sitten määrättiin antibioottia poskiontelotulehdukseen.

        Ei vieläkään mitään, ajattelin että kaikki on psykosomaattista. Sitten yhtäkkiä alkoi oikea silmäluomeni roikkumaan, ja turposi kiinni. Menin acutaan, jossa annettiin kipulääkkeitä. Sitten omalääkäri sanoi että nyt on kyllä jotain vialla ja psykiatrini laittoi lähetteen neurologille, joka on huomenna sekä holteriin (sydänseurantaan) sisätautiosastolle.

        Hakekaa apua ajoissa ettei mene tällaiseksi. Kipu oli yksi päivä niin kova etten pystynyt liikkumaan, en soittamaan apua, koputin patteria... Onneksi sain muutaman unilääkkeen alas ja nukahin. aamulla olo oli sen verran parempi että pystyin avaamaan suuni ja soittamaan itselleni ambulanssin. Siis kaikki tämä oli "paniikkihäiriöstä", ehkä osa onkin. Jatkoa odotellen...


      • panikoija
        Marmelaadimaija kirjoitti:

        Hurja lukea omasta elämästä jonkun toisen kirjoittamana!

        Oma tarinani:

        Ensimmäiset oireet sain joskus vuonna 2002 tai 2003. Aivan yhtäkkiä kävellessäni kadulla tulin aivan sekavaksi. Maa pyöri silmissä ja jouduin istumaan alas. Järkyttävä pahoinvointi iski myös päälle. Oli onneksi todella lähellä kotiani ja pääsinkin kotiin, jossa alkoi oksentaminen. Oksensin kaiken ulos ja sen jälkeen sekavuus alkoi hellittää. Tämä kohtaus toistui muutaman kuukauden päästä uudestaan. Olo oli sellainen, kuin olisin syönyt jotain myrkkyä.

        Tuota sekvuutta ei ole ollut noiden kertojen jälkeen, mutta nykyään oireeni ovat seuraavanlaiset:

        Aamulla saatan herätä ihan hyvinvoivana. Syön aamupalan ja kamala etova olo alkaa heti. Käteni tärisevät hillittömästi ja maha menee sekaisin (ripuli). Olo on epätodellinen, aivan kuinleijuisin pilven päällä. Olo on myös todella heikko ja "hutera". Käsistä ja jaloista häviää verenkierto ja ne muuttuvat aivan kylmiksi. Muutoinkin alkaa paleltamaan ja joskus tähän liittyy kylmä hiki. Joskus herään näihin samoihin oireisiin, tai ne saattavat alkaa aamulla ihan ilman syömistäkin.

        Tietyissä makuuasennoissa sydämmeni elää ihan omaa elämäänsä. Nämä on lääkäri diagnosoinut hyvälaatuisiksi lisälyönneiksi. Nämä lisälyönnit pahenevat, jos niskani/selkäni on pahassa jumissa.
        Lisälyönteihin kuuluu aina myös outo sähköshokkimainen tuntu, joka iskee varpaisiin ja sormenpäihin. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että säikähdän niitä lisälyöntejä. Pidän tätä jälkimmäistä diagnoosia aivan huuhaana, sillä joksus sähköiskumaiset tunteet tulevat myös ilman lisälyöntejä, eli tilanteessa missä en varmasti säikähdä mitään.

        Minulla on myös diagnosoitu paniikkihäiriö, mihin en suostu syömään lääkkeitä, sillä en usko oireideni johtuvan panikoimisesta. On totta, että kovassa paniikissa tulee samankaltaisia oireita: heikotusta, ripulia, oksennusta, palelemista, mutta en mitenkään voi käsittää, että voisin joka päivä elää pelkässä paniikissa, kun ei minua mikään pelota! Ja nämä oireet ovat päivittäisiä ja saatan joskus herätä niihin yölläkin. Olenko siis nukkuessanikin paniikissa?? En usko!

        Olisipa kiva tietää mikä vaivaa, mutta eipä tähän taida koskaan selvyyttä tulla...

        Kuulostaa kyllä paniikkikohtauksilta. Mulla oli täysin samanlaiset oireet pari vuotta sitten, lisäksi alakuloa ja jatkuvaa väsymystä, palan tunne kurkussa. Diagnosoitiin keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö. Sain samantien lääkkeet jotka auttoivat tehokkaasti, paniikkikohtaukset väheni huomattavasti ja pian en enää muistanut miltä se tuntui.
        pääsin myös terapiaan ja sen kautta olen ymmärtänyt sen mistä tuo paniikki tulee, täysin normaalissakin tilanteessa. Ja kun se kohtaus tulee, se on niin voimakas, että pelkäå kuolevansa tai saavansa sydänkohtauksen tms. Niin se mieli asettaa hälytyskellot päälle jossain painetilanteessa.

        mut kaikille, kellä on tällaisia oireita, en sulkisi paniikkihäiriötä pois. Se on sairaus/häiriö siinå missä muutkin, sen kans voi elää kun saa siihen hoitoa ja apua. Sen pelkäämisestä voi saada taas lisää kohtauksia yms.. Se on sellanen kierre.

        tsemppiä kaikille! (ja tottakai eka fyysiset sairaudet kannattaa poissulkea) :)


    • M22v....

      täällä on myös 22v mies jolla on ollut melkeen kaikki oireet mitä tässä edellä mainittiin. ei löytänyt lääkärit oikeestaan mitään vikaa minussa. kotikonstein sitten onkin ajan päästä mittasin verenpaineen aivan huvikseni ja yllätys oli melkoinen. se oli taivaissa, soittoa lääkärille ja ajanvaraus. Diagnosi oli tosiaankin niinkin pieni asia kuin STRESSI. Mutta stressi aiheuttaa suurinpiirtein kaikki mahdolliset fyysiset vaivat jos se kehittyy tarpeeksi pahaksi. Lääkkeeksi sain propralia, joka sopii akuutiksi hoidoksi stressiin. myös elämäntapa muutos oli tarpeen. Paljon hikiliikuntaa 3-4 vko, terveellisempi ruokavalio, erittäin suolainen/rasvainen ruoka pois. 2 vko sen jälkeen kun alotin tämän niin kaikki oireet olivat hävinneet. suosittelen kaikkia kokeilemaan. Onnea yritykseen.

      • M22v...

        ja pieni lisäys, unohdin yhden asian, Kahvi/energiajuoma vaan pahentaa oireita kun ne saavat sydämmen sykkimään enemmän-> verenpaine nousee. joten sekin olisi hyvä jättää pois!


    • dan_76

      Täältähän löytyy paljon kohtalotovereita.

      Itse olen 35-vuotias mies, joka on kärsinyt vaihtelevasta huimauksesta ja heikosta olosta nyt aktiivisesti neljä kuukautta. Mitään vikaa ei ole löytynyt vaikka paljon on ehditty tutkia. Nyt olen ollut viikon sairaslomalla, kun töissä tuli yksinkertaisesti stoppi, kun päässä alkoi heittämään, niin etten meinannyt pystyssä pysyä.

      Jännityspäänsärkyä minullekin on tarjottu, mutta kun ei ole niskassa lihakset yhtään kipeänä, eikä siellä fysioterapeutinkaan mukaan mitään älyttömän pahaa jumia ole. Pieni ryhtivirhe.

      Verikokeita on otettu (ml. kilpirauhasarvot), jotka ovat kaikki olleet normaaleita pl. maksa-arvot hieman koholla. Pää on MRI-kuvattu eli sen pitäisi olla kunnossa.

      Olisi mukava kuulla onko näillä tämän ketjun oireilla päästy oikein johonkin diagnoosiinkin vai ovatko kaikki vain joutuneet selviytymään oireidensa kanssa. Vai ovatko oireet hellittäneet ajan kanssa?

      Niin ja toki sitä masennusta ja stressiä on nyt ryhdytty lääkäreiden toimesta ehdottelemaan... hiukan hermostuttaa ja stressaa eniten se että ehdotetaan tuota diagnoosiksi, koska olen lähes satavarma että siitä ei ole kysymys. Oireet tulivat ensin ja stressi sitten.

      • dankke

        Mä oon koht 20 ja oon 2 vuotta kanssa tätä samaa kärsiny. Huimausta, hajamielisyyttä, vaikea keskittää tasapainoa käännellessä päätä, voimaton olo ei mitää pysty tehä. Mutta pääkipua ei ikinä esiinny, mutta sen sijaan en osaa erottaa näläntunnetta esim. jos olen juuri syönyt saatan unohtaa sen käytyäni röökillä ja syön uudestaan, koska tuntuisi että on nälkä mutta ei ole. Joskus saatan olla montakin päivää syömättä kun unohdan kokonaan syödä. Jolloin tietenkin huimaus pahenee, mutta vaikka söisin säännöllisesti päivittäin niin huimaus ei poistu. Ja pienen liikunnan jälkeen (jos käsillä teen vaikka jotain) kädet tärisevät loppupäivän. Luulin olevani luulotautinen ennenku tänne sivulle eksyin. Ja monessa sairaudessa tai muussa samassa on tämän kaltaisia oireita joten ei mitään hajua mikä se voisi olla. Pitää päivystellä täällä jos joku viisas vaikkapa sattumoisin osaisi auttaa tai muuta vastaavaa.


      • meet1

        Moi .
        Jospa kyseessä on yliherkkyys sähkölle :(
        Niitä asioita vähän tutkittu vielä .
        Jotkut henkilöt allerkisoituvat sähkölle uskon näin olevan .


    • Irpu

      Hei,

      Osalla ketjuun vastanneista tuntuu olevan samanlaisia oireita kun itselläni on ollut.

      - päänsärky
      - unettomuus ( myös painajaiset itsellä)
      - huimaus (itsellä myös todella pahaa väsymystä päivällä, jopa nukahtelua)
      - vatsakivut
      - virtsatietulehdukset
      - outo-olo vatsassa
      - epätodellinen olotila
      - niska ja hartiasärky
      - yllättävä kuumuus, kylmyys ja hikoilu

      Itsellä myös ilmeni myöhemmin kahtena näkemistä väsymyksen yhteydessä ja kun oireet jatkuivat ja jatkuivat, tulivat kohtaukset joita edelsi pieni paniikkikohtaus (ei aina) ja tämän jälkeen en pysynyt puhumaan tai liikkumaan. Aamuisin herätessäni liikkuminen oli myös hyvin vaikeaa.

      Kävin kaikenmaailman tutkimuksia ja lääkäreitä läpi ja lopulta yksityisen puolen neurologi ehdotti, josko mulla olisi serotoniinissa tms. ongelmia. Nyt syön lääkettä nimeltä Venlafaxim ja oireet ovat lakanneet, paitsi niska ja hartiakipu jatkuu. Olen käynyt fysioterapiassa. En kokenut itseäni stressaantuneeksi tai masentuneeksi ennen oireita, vaikka elämässä oli tapahtunut kerralla paljon kaikenlaisia negatiivisia ja positiivisia tapahtumia.

      Lääkettä olen syönyt nyt kolme viikkoa ja vielä tarkkaillaan auttaako se ja säännöllinen elämänrytmi.
      Toivottavasti tästä on jollekkin apua.

      • jartsu73

        samat oireet muuten lukuunottamatta virtsatietulehdusta


    • eskimokimo

      joo ite olen 17 vuotias ja minulla on melkein samat oireet kuin kaikilla teistä.. ja kyllä ketuttaa..

      -huimausta
      -pyörtymisen tunnetta
      -hikoilua (etenkin kainalot ja kädet)
      -päänsärkyä
      -ruokahaluttomuutta
      -ei jaksa välillä puhua/vastata kaverille
      -heikko olo (kerran meinasin pyörtyä rappusissa)

      en ole ylipainoinen ja nämä oireet alkoivat joululoman jälkeen. aikaisemmin ei ole ollut (tai ainakaan muista)

      • Aivolisäke

        Mulla oli myös lihasheikkoutta,huimausta,hutera olo lähes jatkuvasti,,turvottava olo,oksentelua ajoittain ja keskittymisvaikeuksia ja muutoinkin huono olo jatkuvasti.Diagnosoitiin lisämunuaisongelma,eli kortisolin liikatuotto,sekä samanaikainen aldosteronin liikatuotanto.Eli Connin tauti.


    • johbero

      Moikka!
      Eksyin tänne pitkästä aikaa kertomaan, että samat oireet jatkuvat. Cipralexiä nyt kohta vuoden syönyt ja ei apua ole ollut tähän ongelmaa...sen verran on ollut apua ettei saa niin helposti paniikkia kun alkaa "heikotuskohtaus"... eli asenne nykyään: kuolema kuittaa jos kuittaa...

      On myös selvinnyt että on taipumusta matalaan verensokeriin, mutta siihen ei oikein auta kuitenkaan tuo syöminen koska se laskeekin sitten vastaavasti verensokeria parin tunnin päästä vielä alemmas. Olen siis oppinut yhdistämään oireeni edes johonkin. Isoa ruoka-annosta ei voi siis syödä ja etenkään kokiksen kanssa koska sit on kohtaus päällä parin tunnin sisään matalan verensokerin takia.

      Kohta olen taas menossa verikokeisiin, tällä kertaa jotain vielä vähän laajempaa verikoetta olisi tiedossa...

      Mitään vikaa ei siis ole vieläkään löytynyt. Paitsi että kortisoliarvot olivat 960, viitearvo taisi olla jossain maks 600 jotain muistaakseni? No anyway, pahoinvointi ja lääkärirumba siis jatkuu vieläkin ja on jo henkisesti niin poikki että välillä tekis mieli vetästä ittensä hirteen...Niin joo ja liikunta pahentaa oloa huomattavasti. Tätä on nyt jatkunut vuodesta 2007...

      • xxx

        Lisämunuaisen ongelmiin viittaa toi kohonnut kortisoliarvo.


    • pelottaa90

      Kuulostaa aivan omilta oireilta joita ollut mm. Huimaus, pahoinvointi, pää- niska ja hartia kivut, käsien puutuminen ja kihelmöinti, väsymys, rintakivut ja outo olo melkein koko ajan.. Siinä nyt ne mitä muistan.. Diagnoosina jännityspäänsärky, sydänkin tutkittu mutta mitään ei löytynyt ja muistaakseni myös kilpirauhas kokeet viimekesänä otettiin.. Viime kesänä siis oireilu alkoi ja koko kesän myös lämpöilin. Tuntuu kuin lääkärit väittäisivät kipujen olevan vain omaa mielikuvitusta kun eivät oikein muuta tutkineet..
      Eipä käynyt ennen jouluakaan mielessä paniikkihäiriö, ennenkuin olin saannut pari kohtausta kera kuoleman pelkojen, tärinän sun muun lisäksi.. Nyt on taas alkanut oireet tulemaan takaisin, en vain tiedä miten pitäisi toimia jos epäilenkin kaiken olevankin paniikkihäiriöstä kiinni.. Pitäisikö soittaa jonnekkin?

    • Yualle

      Hei kaikille,

      Tarkistakaapa, että nukuttehan kunnollisella patjalla ja tyynyllä. Etenkin kaularangan virheellinen asento kyljellään nukuttaessa saattaa aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita niska-hartiajumin ohella (aina huimauksesta pahoinvointiin ja sydämmen tykytykseen...:()

    • coupu

      Täällä taas yksi kohtalontoveri. Minulla ovat alkaneet ilmetä nämä oireet nyt keväästä lähtien aina välillä. Useimmiten "kohtaus" iskee yöllä. Tälläkin hetkellä itseasiassa on aivan karmea olo.
      Lääkärissä en ole käynyt tämän asian takia, mutta kilpirauhaskokeet on otettu (ei ollut mitään, vaikka vahvasti epäilin olevan) ja ylärajoilla heittelevä verenpaine todettu. Itse kuitenkin epäilen paniikkihäiriötä, oireet täsmäävät mutta ei ole ns. masennusoireita, siis en ole masentunut vaan olen täysin tyytyväinen elämääni yleisesti.
      "Kohtaukset" usein laukeavat herkemmin lähellä menkkojen alkua ja menkat on muutenkin ihan täyttä tuskaa nykyään, jos ei popsi särkylääkkeitä parina ensimmäisenä päivänä niin menee ihan kokoaikaiseksi levoksi ja oksenteluksi...

      En tiedä mistä sain "sairauden". En tiedä mitä tekisin sille.

      • viitasammakko

        Luin noita oireita tossa,mul on ensimmäine oire tullu 12 v. Tuli kylmänä tuskasena hikenä otsaan ja vatsas oli omituine tunne ja tuntu ku olis alkanu vapisee ja sit tunne ku pia lähtis taju. Tuli tuolloin pari kertaa oire pienen ajan sisäl. Meni muutama vuosi ja taas tuli yks mut pahempana,olin kaupas ja odotin kassalt rahaa takas,sit tuli kylmä tuska hiki pääl ja taas vapina,mut sit meni näkö ku olin jo poistumas,näin vaan tummii hahmoi,joten kuten pääsin ulos,jollaki omituisel taval onnistuin löytää penkin et pääsin istuu,laitoin pään alas kolmesti ennenku näkö tuli takas normaalina. Meni jälleen muutama vuosi,tuli ristiäiset,tuo sama oire tuli taas,lähti taju,mut jo hyvin pian avasin silmäni ja tajusin et putosin lattial. Jossaki näiden parin viimisen kerran jälkee oli jossai vaihees pääsärkyy ja pahoinvointii,lääkäri oli sitä mieltä et mullakin on pääsärky/niskajäykkyyttä ja sain kans lääkkeet siihe,ei ne mitää auttanu. 2008 tulin raskaaks,tehtii sokerirasituskoe,kaikki arvot oli hyvii sillo ku piti mut sit yhtäkkii ku ei pitäny enää minkää arvon tehdä mitää ni arvo laski alle 5. Jouduin labraan maate,sit käytii kyselees joko on parempi,kyl tais ottaa kymmene viistoist min. et oli ok. Terveydenhoitaja vähä ihmetteli et mitä tää on,et olin ensimmäine häne aikan et hän näkee tälläse tapaukse. Ei siinä mitää tehty,ei lisätutkimuksii,ei niin mitää?! Tän jälkee taas ei oo ollu näitä... Mut voin kertoo,en oo meen perheen ainoo jolla nää oireet,mun veljel o tullu näit ny noin vuode kahde sisäl muutamia,lääkäris käyny,kukaa ei tiä mitää. En ny viitti tähä laittaa mitä oon kuullu tälläsist oireist,ku meit ei pitäs monii olla?! Ellei kellää sit ookkaa just tätä samaa... Me ei enää olla nii nuoria kumpikaa,mut ei ny hirvee vanhojakaan. Mun veli harrastaa taas jotaki lajia,mä itse en ny pahemmin mitää,mut tuolloin nuorena kyllä.


      • viitasammakko
        viitasammakko kirjoitti:

        Luin noita oireita tossa,mul on ensimmäine oire tullu 12 v. Tuli kylmänä tuskasena hikenä otsaan ja vatsas oli omituine tunne ja tuntu ku olis alkanu vapisee ja sit tunne ku pia lähtis taju. Tuli tuolloin pari kertaa oire pienen ajan sisäl. Meni muutama vuosi ja taas tuli yks mut pahempana,olin kaupas ja odotin kassalt rahaa takas,sit tuli kylmä tuska hiki pääl ja taas vapina,mut sit meni näkö ku olin jo poistumas,näin vaan tummii hahmoi,joten kuten pääsin ulos,jollaki omituisel taval onnistuin löytää penkin et pääsin istuu,laitoin pään alas kolmesti ennenku näkö tuli takas normaalina. Meni jälleen muutama vuosi,tuli ristiäiset,tuo sama oire tuli taas,lähti taju,mut jo hyvin pian avasin silmäni ja tajusin et putosin lattial. Jossaki näiden parin viimisen kerran jälkee oli jossai vaihees pääsärkyy ja pahoinvointii,lääkäri oli sitä mieltä et mullakin on pääsärky/niskajäykkyyttä ja sain kans lääkkeet siihe,ei ne mitää auttanu. 2008 tulin raskaaks,tehtii sokerirasituskoe,kaikki arvot oli hyvii sillo ku piti mut sit yhtäkkii ku ei pitäny enää minkää arvon tehdä mitää ni arvo laski alle 5. Jouduin labraan maate,sit käytii kyselees joko on parempi,kyl tais ottaa kymmene viistoist min. et oli ok. Terveydenhoitaja vähä ihmetteli et mitä tää on,et olin ensimmäine häne aikan et hän näkee tälläse tapaukse. Ei siinä mitää tehty,ei lisätutkimuksii,ei niin mitää?! Tän jälkee taas ei oo ollu näitä... Mut voin kertoo,en oo meen perheen ainoo jolla nää oireet,mun veljel o tullu näit ny noin vuode kahde sisäl muutamia,lääkäris käyny,kukaa ei tiä mitää. En ny viitti tähä laittaa mitä oon kuullu tälläsist oireist,ku meit ei pitäs monii olla?! Ellei kellää sit ookkaa just tätä samaa... Me ei enää olla nii nuoria kumpikaa,mut ei ny hirvee vanhojakaan. Mun veli harrastaa taas jotaki lajia,mä itse en ny pahemmin mitää,mut tuolloin nuorena kyllä.

        Nii lisäys viä tähä aiempaan et mun veljel on vaa sanottu et pitäs heti olla lääkärissä ku tää oire tulee?! Mut ei sekää mitää pysty tekee ku menee kans heti maate sohval ku tulee tunne. Heil o kolme nuorta lasta,ei haluu et ne pelästyy,vaimo yleensä aina ollu töissä näihi aikoihi,joten ei siitä apua sillo. Eipä se puhelin oo siin lähel sillo ku tarvis ja kun apu tulis,eipä oireile enää. Eikä siin iha heti mieles käy tämä asia.


      • taju pois välillä
        viitasammakko kirjoitti:

        Nii lisäys viä tähä aiempaan et mun veljel on vaa sanottu et pitäs heti olla lääkärissä ku tää oire tulee?! Mut ei sekää mitää pysty tekee ku menee kans heti maate sohval ku tulee tunne. Heil o kolme nuorta lasta,ei haluu et ne pelästyy,vaimo yleensä aina ollu töissä näihi aikoihi,joten ei siitä apua sillo. Eipä se puhelin oo siin lähel sillo ku tarvis ja kun apu tulis,eipä oireile enää. Eikä siin iha heti mieles käy tämä asia.

        Selkeesti matalat verensokerit. Lue netistä hypoglykemiasta. Kulkee suvuttain taipumus siihen. Mun sokerit välillä alta 3:n ja tosi huono olo.


    • viitasammakko

      Kiitos! Luenpa sitten :) Mut vaikka ottas mitä syötävää toho huonoo oloo,se ei auta. Tarvii vaa mennä nopeeta maate et olo paranis. ku voimat vaan tuntuu katoovan..?

    • viitasammakko

      Nimimerkil: taju pois välillä. Kiitos tosiaan tästä tiedosta,kävin lukemassa ja todellaki oireet täsmää. Täytyy vaan alkaa patistaa lääkäriä tästä,tosiaa ku ne ei tunnu ottavan kovin vakavasti potilasta,jolla "vähän" ikää. Mut mulla pitäs näkyy tää sokerirasitustestin tulos et laski vaikkei olis enää pitäny.

    • treenaaja83

      ootteko ajatellu et oireet voi liittyä ylikuntoon? itse treenaan paljon ja on palautuminen ollu riittämätöntä. samat oireet on ollu pitkään ja luultavasti johtuu ylikunnosta..-

    • apuapuapuapi

      Hei, itselläni ei ole oireita, mutta mummollani on. Häön kiersi kaikki lääkärit jne mutta korvapolin entinen "suurmies" (en muista nimikettä, siksi näin) auttoi. En tiedä onko mummollani ollut samat oireet, eli tulisiko sama diagnoosi, mutta huimausta ja huonoa oloa. Mutta tämä korvapolin erikoislääkäri ihmetteli, miksei TAYSSissa eikä TK:ssa kukaan tiedä tästä HELPOSTA apukeinosta, sillä hän on tutkinut ja luennoinut tästä jo pitkään!

      Eli hän EI antanut yhtään LÄÄKETTÄ -JES! Vaan yksinkertaiset harjoitukset joita tehdä joka aamu, sillä huimaus ja sen mukana tuoma jännitys sekä pelko ja paha olo- lähtevät korvan tasapainoelimestä. Nimeltänsä ne ovat Lempertin manööveri, Rahkon manööveri ja Epleyn asentohoito. Kannattaa googlata!

      Kuulosti itsellekin, että joopa joo, mutta mummon 2v kestäny huimaus on KOKONAAN poissa! KOKONAAN! Ja se on uskomatonta! Kunhan jaksaa tehdä aamuisin tuon harjoituksen sängyssä. Harjoitus tasaa tasapainoelimen nesteitä, joka vie huimauksen pois.

      Toivottavasti tästä on ainakin osalla apua! Kannattaa esim sanoa lääkärissä käydessään! Ja toivottavasti ohjeet löytyvät netistä, ne ovat hyvin yksinkertaisia.!

      Tsemppiä teille kaikille!

    • apuapuapuapuapi

      Taitaa olla Tapani Rahko tämä mies josta puhun ylempänä.

    • doctor doctor

      magnesiumkuurille kaikki,sitraattimuodossa.Kaikkien oireet viittaa magnesiumin puutteeseen.

    • timothyi

      nestehukka yli puolella teistä. kokeilkaa juoda, vaikkei janottaiskaan.

    • 12v poika

      Moi! Mulla on ollut nyt huimausta sen jälkeen paljon kun pyörryin verenotto paikassa kerran, 2vk sit. Oon täällä lueskellu juttuja ja on aika saman öaista ollut. Pelottaa että se on joku noista vakavista jutuidta. Lomalla jotkut unet jäivät tosi lyhyiksi. minulla on pieniryhti virhe. Tuntuu kuin kävisi niin sanotusti puolikäynnillä. Pyörtymisestä pelkkä ajatus pyörryttää. Pyörrytys on yleensä kaupassa tai koulussa nyt ekana pvänä oli heikko olo.
      enimmäkseen on semmonen huimaus mainen. voiko johtua vähästä ruoasta/ vähästä unesta.? Nukuin tossa 2 tuntia päikkärit mut ei auttanu. on vähän semmoen töttöröö olo:/ Jos joku voisi vastata tähän äkkiä? En näe asioita kahtena, ei satu korviin mutta taka pohkeisiin(voi johtua tenniksestä jota 3ssa päivässä 6 tuntia?) Näkökään ei tunnuhwikkwnwvän. en ole lääkärissä vielä käynyt, mutta haluisin tietää että onko tämä joku noista vakavista vai normaalia ?¿? On aikalailla semmonen tunne kun tulee saunasta.
      Pyörryin 2vk sit, sit oli 1 ja pari päivää väliä huimauksesta, semmosta normaali oloa. ja sitten taas alko huimaus kun olin kaupas ni yhtäkkiä vaan kun ajattelin et: "ei tässä pyörrytä nyt et tä on huonopaikka" ni heti alko heittää, koulussa heitti sitten uusiks (voi johtua open vaihtuminen, yläasteelle siirtyminen, vähäksi jäänyt aamupala tai sit joku muu?) kaipaisin pikaista vastasta. kumpa voisi pyyhkiä kaikki pyörtymiseen liittyvät jutut nii sais elää normaalisti:/ kannattaako käydä lääkärissä?

    • :////

      Mulla samanlaisia oireita ollut nyt kuukauden, alkoi samana päivänä kun sain keskenmenon en tiedä voisiko liittyä siihen, en usko. Pahin on ehkä sydämentykytykset, heti kun nousee sängystä se alkaa niin että tuntuu ja kuuluu ihan päässä kun hakkaa.Sitten huimaus myös, ei pysty lähikauppaankaan kävelemään enää kun alkaa huimaa niin pahasti ja silmissä sumenee, todella heikko olo. Sit on pakko mennä istuu johonki. Mitä vaan tehdessä huimaus alkaa ja sydän hakkaa älyttömää vauhtia. Ainoastaan makuulla on hyvä olo.

    • ounou...

      Moikka
      Mulla oireina on
      -paha-olo
      - huimaus
      - verenpainetta mitatessa yläpaine alhaalla(jopa alle sata) normaalisti mulla kirjaoppi paineet.
      - Päähä juilii kummallisesti
      - epätodellinen olo
      -väsyttää
      - hiki tullee välillä

      en osaa sanoa yhtään mitä tää on, mutta kammottaa ihan
      teen kyllä fyysisesti raskasta työtä ja niskatkin on jumissa, mutta aika uskomatonta kun elämä tällein menee
      ikää 30v miulla

    • pikkutonttuliini

      Mulla on kanssa sellaista epämääräistä pahaa oloa ja väsymystä nyt ollut pitkän aikaa. Kävin lääkärissä ja kaikki mahdolliset verikokeet otettiin: sokeri, maksa-arvot, munuaisarvot, kilpirauhasarvot, hemoglobiini, tulehdusarvot.. Missään ei ollut mitään poikkeavaa. Olo on kummallinen ja en oikein saa töissä tehdyksi mitään järkevää tämän oloni takia. Usein kotiin päästyäni on mentävä päikkäreille vaikka yöunia olisi nukuttu sen 7-8h. Eilenkin nukuin 4 h päiväunia, kun oli niin paha olo. Olen käynyt fyssarilla selkä ja niskavaivoista, sekään ei ole auttanut tähän oloon. Harrastan säännöllisesti liikuntaa ja olen normaalipainoinen nuori nainen. Masennuslääkkeet on ollut käytössä viime lokakuusta saakka, joten masennuskin on hoidossa eli ei pitäisi johtua siitä. Mikä hitto mua vaivaa???

      • ggggg

        Huono olo voi olla masennuslääkkeen sivuvaikutus. Tämä on salakavala juttu koska moni masentunut kärsii huonosta olosta jo muutenkin ja lääkärisetä sanoo että oireet voi hoidon alussa pahentua joten oloa ei osaa laittaa heti lääkkeen piikkiin. Siinä voi mennä tosi huonoon kuntoon jos ei älyä syyhteyttä ja lopeta "lääkettä" ajoissa.


    • niskakin jäykkä...

      Olette herkistyneet homeelle ja mahdollisesti jo saaneet sen liitännäistaudinkin eli kemikaaliyliherkkyyden. Työpaikan/koulun kosteusvauriot, hometta ja toksiineja sisään puskeva ilmastointi, pesu- ja puhdistusaineiden saastuttama ilma....
      Nämä eivät näy missään veri yms. kokeissa, lopun ikääsi saat sairastaa, jollet itse pysty hakeutumaan puhtaaseen ilmaan.

    • ei enää.

      Uusi talo on sellainen hajupesä joka saattaa aiheuttaa huimausta. Rakentamisen jäljiltä ilmaan haihtuu erilaisia kemikaaleja. Itselläni oli uuden talon valmistumisen jälkeen huimausta. Se kuitenkin hävisi.

    • MIMIG

      Onko verenpaine tarkistettu?

      • home ja hypo

        Ainakin minulle pyörrytystä aiheutti hyponatremia, eli alhainen verenpaine käytännössä. Diastolinen oli lievästi koholla, mutta systolinen alhaalla.

        Euran naapurini aiheuttivat viime vuonna kosteusvaurion kotiini, ja silloin oli kokopäiväinen, päivittäinen pyörrytys. Näin ollen homevauriot ovat mahdollisia altistajia pyörrytykselle.


      • Kandidaatti
        home ja hypo kirjoitti:

        Ainakin minulle pyörrytystä aiheutti hyponatremia, eli alhainen verenpaine käytännössä. Diastolinen oli lievästi koholla, mutta systolinen alhaalla.

        Euran naapurini aiheuttivat viime vuonna kosteusvaurion kotiini, ja silloin oli kokopäiväinen, päivittäinen pyörrytys. Näin ollen homevauriot ovat mahdollisia altistajia pyörrytykselle.

        Hyponatremia ei ole sama kuin alhainen verenpaine,vaan sama kuin alhainen elimistön suolapitoisuus.


    • Vilja/maitovammanen

      Kannattaa myös testata itse ruoka-aine allergia/yliherkkyys näissä pahaolo-huimaus-hikoilu-väsymys jutuissa. jättää esim. kotimaiset viljat ja maitotuotteet pois. Parissa päivässä pitäisi olo kohentua jos on kyse allergiasta/yliherkkyydestä. Kannattaa vältää myös turhia lisäaineita, jos on yliherkkä niille. Eli valmistaa ruuan itse puhtaista aineksista eikä syö mikroruokaa jossa on E-kirjaimen käytön ennätys. Aromivahvenne eli natriumglutamaatti voi tehdä liskojen yön.

    • Bppv

      Saman kaltaisia oireita hyvän laatuisessa asentohuimauksessa! Kofeiinit pois ja asentohoitoa kehiin. Tietysti pitää selvittää missä kaarikäytävässä vika!
      Terveyskeskus lekurit ovat pihalla, menkää korvalääkärille.

      Itsellä alkoi 2003 ja olen oppinut elämään ton kanssa, mutta pitää välttää kofeiiniä!
      Ennen ei ollut mitään väliä, mutta ton jälkeen ei kestä yhtään kofeiiniä. Myös tumma suklaa on myrkkyä!

    • minävaindfilouiguiui

      Täällähän on kohtalotovereita enemmänkin. Tähän mennessä KAIKKI oireet, joita minulla on KOKO kolmekymmentä vuotta kestävän elämäni aikana ollut, on johtunut kilpirauhasesta. Terveyskeskuslääkäri otti arvot, totesi että ne on ihan hyvät. Kun sinnikkäästi ajoin omaa asiaani, enkä uskonut "että vika on korvien välissä", pääsin yksityiselle, joka ilmoitti, että minulla on paha kilpirauhasen tulehdus sekä vajaatoiminta. Älkää siis uskoko kaikkea mitä lääkärit kertovat, oma olo kertoo paljon enemmän kuin kokeiden tulokset. En väitä että kaikilla se johtuisi kilpirauhasesta, mutta kannattaa sekin vaihtoehto kokeilla, ennenkuin lähtee masennuslääkepolulle. Itselleni tuli paniikkihäiriö vasta masennuslääkkeitä alettuani syömään, nyt kaduttaa.
      Tsemppiä kaikille, lukekaa kilpirauhasen toiminnasta netistä, se on yleisempää kuin uskoisi.

    • pahaako vai ei ?

      mulla ollu nyt näitä oireita

      ja huom oon 21vee

      - huimaus
      - pahaolo
      - kuumeinen olo
      - välillä kylmä, välillä kuuma
      - vatsatoimii heikosti
      - outo tunne vatsassa
      - ääni lähtee
      - väsymys
      - yskittää
      - röyhtäyttäää
      - pierrettää
      - suun kuivuminen

      (tänään ei ole oikeastaan vielä ollut mitään noista)
      ym...

      Kävin eilen lenkillä ja olo helpotti kyllä sen jälkeen... ja sen lisäks ennen sitä lenkkiä otin fitnestukusta tilattuja rasvanpoltto piltsuja yhden. yksi sisältää kofeiinia (293,4mg/dos) (yks päivässä vaan pitää ottaa) ja ei ihan heti kuitenkaa sen jälkeen edes alkanut koskemaan vatsaani enkä edes syönyt eilen kovin hyvin vaikka noiden piltsujen jälkeen ja ennen sitä pitäs hyvin syödä, koska se edistää myös vatsantoimintaa, joten mä veikkaan että mulla se johtuu siitä... TEIN VÄÄRIN SIINÄKIN TIEDÄN!!!! Täytyy miun myös vähentää kahvin juontia koska sitä menee melkein päivässä 6 kuppia :o

      On mulla myös ollut niskanjäykkyytttäkin... ja välillä huomaan että herään aivan oudoista asennoista. Näen myös painajaisia joidenka jälkee ei uni enää maita.

      ja mitä nyt aamulla kaupunkiin lähdin niin nyt ainakin vatsakurnii ihan mielelttömän paljon. Varmaan myös unettomuus voi aika paljonki vaikuttaa vatsan ja varsinki aivojen toimintaan Ja myös Mä ressaan tosi pienistä asioista ja ym..

      Kyllä mie mieluiten menen lääkärille itseni tutkituttamaan :(

      pienenpänä lääkäri mua paineli vatsasta, kun oksentelin todella paljon, mutta mutsi oli sillon tosi vainoharhane ja ajatteli että mulla jotain vakavempaa olisi. Ei vaan mitään löytynyt ja todettiin että oksensin vain "teko syyksi" elikkä jos piti mennä tarhassa nukkumaan ni oksentaa piti ettei ois tarvinu :D Saattaapi olla, että on myös sellanenki miula, ku miulla tänään yksi tapaaminen on. Yrittäny tässä hengittää syvään ja rauhoittaa itseni :) KYLLÄ TÄMÄ TÄSTÄ LUULISIN :)

      TOTUUDEN TORVI ON LAULANUT :) Olkaa kilttejä ja vastatkaa :)

      • Tietäjä 1

        Happo-Emästasapaino on teillä kuralla, elimistö kamppailee ilmeisesti liika happamuutta vastaan.

        Googlatkaa Happo-Emästasapaino


    • samma här

      Sulla on sisäilmasairaus, homeesta tai esim rakennuskemikaaleista tai molemmista johtuva. Usein siihen liittyy myös kilpirauhasen vajaatoiminta.

      • pahaako vai ei

        Hmm.. no sekin toki voi olla. Eilen kun kävin kellariin lisäämässä puita ja puhdistin sen tuhkaluukun niin sieltä pöllähti ilmaan tuhkaa ja vahingos hengitin sitä ni voihan se olla siitäkin!!!

        NO syitähän voi olla muitakin toki :)


    • vmjhtrr

      Mulla on nuo kaikki oireet = Borrelioosi. Eli punkin purema.

    • Tinuzki

      Hei !!! Mulla on ollu samoja oireita 7 v asti... Olen nyt 25 v. Eli aika kauan :/ Mulle tulee pyörryttävä olo , alkaa oksettaa , pulssi on kova noin 100/120 , pitää mennä sänkyyn pitkälleen ja jos vähänkin liikkuu niin todella voimakasta huimausta ja joka paikka pyörii.. On pakko nukkua koska muuten oksentaa koko ajan. Lääkäri diagnosoi mun sairauden "aliveren paine" mut mä en vaan voi uskoo. Mul on välillä kovaa päänsärkyäkin että tuntuu ku pää räjähtäs pakko saada sillo särky lääke. Koko ikäni oon kulkenu lääkärillä. Kertokaa onko kellää tollasii noi pahoi oireita.. Oonko ainut?:/ Ja mistä voi johtuu?

      • Tinuzki

        nii ja lisään kylmän hikisyyden


      • Tinuzki
        Tinuzki kirjoitti:

        nii ja lisään kylmän hikisyyden

        Niin ja syön lääkkeitä aliveren paineeseen.. Mitään ei oo auttanu :(


    • Blondi mikä blondi..

      Joo, mulla oli 2-3v sitten myös samankaltaisia oireita, pahimpana jatkuva huono olo ja hengitysvaikeudet. Paniikkihäiriöhän se oli ja kun sain siihen napit, loppuivat pikkuhiljaa kohtauksetkin. Nyt sitten olen uudelleen taas alkanut kärsiä samoista oireista ja yllättäen en jotenkin edelleenkään älynnyt että paniikkihäiriöhän se on mikä on tullut takaisin. Piti tyhmänä oikein googlettaa oireita ja nytpä sitten tajusin mistä on kyse. :D

    • huhhhuh1

      Täälläkin yksi huimauksen uhri, nuori nainen olen ja ikää 22v. Olot alko pari kuukautta sitten, huimaus tuli ensin, sitten kylmä hiki, paha olo, vatsavaivat mm. kipu ylävatsalla, suuta kuivaa, kädet ja jalat tärisi ja pulssi oli sata. "Kohtaus" kesti noin 15 min jonka jälkeen pulssi hidastui normaalimmaksi ja pahin olo meni ohi vaikkei palautunut täysin normaaliksi.
      Huimausta ollut siitä lähtien päivittäin, muita oloja ei niin pahasti jos vältän stressaavia tilanteita. Toki niitäkään kaikkia ei voi loputtomasti välttää, pitäähän sitä nyt töissä käydä. Iltaisin myös kylmää ja välillä hiki, herkästi itkeskelen ja muutenkin mielialat on vähän sitä ja tätä välillä. En kuitenkaan koe olevani masentunut. Väsyttää välillä paljonkin vaikka nukun joka yö 7-9 tuntia, illallakin saatan sohvalle nukahtaa. Töihin menokin stressaa ja pelottaa päivittäin, seisomatyötä kun joutuu tekemään. Sen olen huomannut että liikkeessä pysyessä huimaus ei ole niin pahaa. Pyörtynyt en ole kertaakaan, enkä myöskään oksentanut. Kahvin juontia olen vähentänyt entisestä neljästä kupista puoleentoista tai kahteen päivässä. Tupakointiakin olen vähentänyt melkein puolella ja pulssi ei ole enää niin korkealle noussut vaikka huimausta ja muuta huonotusta onkin.
      Lääkärissä kävin, epäiltiin kilpirauhasta mutta testien mukaan kaikki kunnossa. Mittasi myös verenpaineet, pulssi oli 109 ja paineet hiukan koholla, kun normaalisti on aika alhaset paineet. Päällä oli juuri se "kohtaus" kun lääkäri mittasi arvot. Epäili että voisi olla stressistä johtuvaa, ja diagnoosi paniikkihäiriö. Kirjoitti lähetteen mielenterveyspolille ja sinne tässä odottelen aikaa.
      Tiedän itsekkin että stressi on taustalla koska ne pahimmat kohtaukset tulee aina kun stressaan jonnekkin menoa. Pahinta on jonnekkin juhliin meno kun tietää että huonosta olosta huolimatta pitäisi syödä siellä jotain. Sitten vatsa reistaa kun rupean stressaamaan ja sitten stressaan vatsaa ja oravanpyörä on valmis.
      Aina olen ollut kova stressaamaan pikkujutuista joten ei olisi ihme jos on stressistä johtuvaa tämä kaikki. Netistä olen lukenut juttuja ahdistuneisuushäiriöstä jossa kyllä kaikki oireet täsmää minun kohdalla parhaiten. Lääkkeitä en haluaisi alkaa syömään, kyllähän tämän kanssa elää kun vaan tietää ettei ole mistään sen vakavemmasta kyse. Toivottavasti saan itse avun psykiatrilta, ja toivottavasti teillä muillakin selviää oireiden aiheuttaja.

      • Amalgaami.

        Onko hampaitasi paikattu amalgaamilla? Oireet viitaisivat mm. elohopea / amalgaamiongelman suuntaan.


    • Herukk4

      En jaksanut lukea vastauksia mitä sinulle on tullut.
      Tuli noista oireistasi mieleen, että väsymys, stressi, työuupumus, masennus ja huono ruokavalio aiheuttaa samanlaisia oireita.

      1. Nukutko tarpeeksi?
      2. Onko työ/opiskelupaineita?
      3. Ruokavalio kunnossa? -> syöthän monipuolisesti ja pidät huolen että saat tarpeeksi suolaa, vitamiineja jne?
      4. Yksityiselämässä kaikki ok?

    • Monikemikaaliherkkä

      Oma sairastumistarinani alkaa muutaman vuoden takaa, kun sain vähitellen kaikki kuvailemanne oireet. Ennen vedin rankkoja treenejä ja olin fyysisesti hyvässä kunnossa, sitten yhtäkkiä puolen vuoden kuluessa menin niin huonoon kuntoon, etten pian kyennyt enää kävelemäänkään sataa metriä pysähtymättä useasti lepäämään. Välillä meni puhe- ja liikuntakyky kokonaan kohtauksittain. Kiersin kymmenillä lääkäreillä hakemassa diagnoosia. Mitään ei koskaan löytynyt, enkä huolinut lääkkeitä, jotka olisivat mahdollisesti dempanneet pois oireet, jotka kertoivat minulle jonkin olevan pahasti vinossa.

      Sitten kun lapset alkoivat oireilla, ymmärsin ettei vika ollutkaan minussa. Konttasin asuntomme läpi neliösentti neliösentiltä ja löysin kuin löysinkin saunasta näkyvää hometta. Asunnontarkastuksessa selvisi pahimman luokan kosteusvaurio, joka ei näkynyt päälle päin. Ja kuka olisi osannut epäillä kymmenisen vuotta vanhaa kovan rahan luksustaloa?!

      Siitä alkoi muuttokierre perheen kanssa, kunnes käsitin, että olimme herkistyneet ja altistuneet uusille rakennusmateriaaleille niin pahasti, ettemme enää kykene edes oleskelemaan uusissa rakennuksissa. Myöhemmin olen seurannut ja ihmetellyt nopeita talonrakennusprojekteja, joissa täysin pressuttomat seinät seisovat eristeet paljaina vesisateissa kuukausitolkulla. Sitten juttelin pitkästä aikaa tutun arkkitehdin kanssa, joka oli palannut ulkomailta työkomennukselta takaisin. Ihmeteltyäni, miten kauan tuollaiset kosteat seinät mahtavatkaan erittää myrkkyjä talossa ennenkuin kuivuvat. Ystäväni ilme oli paljonpuhuva ja toivottoman suruisa, kun hän kertoi: NYKYISET ERISTEMATERIAALIT OVAT FYYSISELTÄ RAKENTEELTAAN SELLAISIA, ETTÄ KERRAN KASTUTTUAAN NE KOTELOIVAT NESTEEN SISÄÄNSÄ EIVÄTKÄ KUIVU KOSKAAN. TÄSTÄ SYYSTÄ KAIKKI UUDET TALOT HOMEHTUVAT. Harva rakennusprojekti on kuitenkaan suoritettu yksinomaan auringonpaisteessa ja niin nopeasti, ettei yhtään sadetta ole ehtinyt sataa ennenkuin eristeet peitetään.

      Tässä on suomalainen aikapommi. Tällainen oireilu sekä pitkäaikaisen altistuksen mukanaan tuomat syövät ja elinten vauriot (kilpirauhanen, maksa, munuaiset...) tulevat lisääntymään ilman että minkäänlaista diagnoosia löytyy. Vasta kun ongelma tunnustetaan, sitä aletaan tutkia, jos jostain löytyy siihen rahaa. Vaa nyt kun jo koulujen ja päiväkotien homeongelmat tunnustetaan, eikä niihinkään löydy korjausvaroja, voitte arvata, että ongelma tulee jatkumaan ja ihmiset jopa kuolemaan. On naiivia ajatella, että vain päiväkodeissa ja kouluissa olisi kosteusvaurioita. Rakennusbisnes on nykyään sitä, että nopeasti kasaan ja ihmisiltä rahat pois. Ei siinä ehdi eristeitä vesisateilta peitellä, sehän maksaa kun siihen kuluu aikaa ja työvoimaa! Joku porskuttaa ja joidenkin omaisuudessa tämä kiinteistöbisnes merkitsee miljardeja. Raha merkitsee enemmän kuin ihmisen terveys tai henki. Henkilökohtaisesti olen saanut uhkauksia, jos puhun tästä asiasta julkisuudessa, enkä ole vielä keksinyt keinoa kertoa, mistä kiinteistöistä on kyse. Vaan tällä rakennustekniikalla ei pian enää tarvitsekaan, kun kaikista taloista tulee samanlaisia.

      Itse asun perheeni kanssa nyt toistasataa vuotta vanhassa talossa ja terveys on palannut. Mutta mm. moniin julkisiin rakennuksiin ja virastoihinkaan ei enää ole asiaa. Vartissa koettu anafylaksiaa lähentelevä reaktio pelotti sen verran, ettei enää ole halua edes yrittää. Ja joo, kaikki meni paitsi velat. Mutta mikään omaisuus ei olisi voinut korvata menetettyä elämää. Nyt olen saanut ainakin osan siitä takaisin.

      • Toinennii

        Melkein sama tarina. Kaikki on mennyttä, paitsi velat. Vuokra-asujana ei voi edes oikeusteitse hakea korvauksia tai hyvitystä asunnon myyjältä.


    • guguu1

      hei olen16 ja minulla on ollut samoja oireita ehkä noin 3-4.v. se alkoi yhtäkkiä ku olin ollut koneella aika myöhään yöhön nii tuli yhtäkkiä huimaus kohtaus ja siit asti se o jatkunu, mutta vain jaksottain.

      ny 4 päivää sitten tuli taas tämä oire mut pahempana kuin yleensä eli pallea kipeä joka aiheuttaa huonoa vointia ja huimaava/sekava olo melkein koko ajan. se tosi katoaa kun olen pihalla tai muuten liikenteessä.
      Äsken sain paniikki kohtauksen koska jalat tuntuivat pettävän vaikka vain istuin sohvalla, se meni ohi ku hieroin jalkojani ja heiluin vähä aikaa...

      mutta olisis kiva tietää mistä o kyse, varsinki ku hermostun Todella! helposti.

      olen pienestä asti saanu helposti hermo kohtauksia ja pari kertaa pyörtynykki voisiko tämä aiheuttaa jotain?

      • asentohuimaus

        Minulla diaknosoitiin hyvälaatuinen asentohuimaus. Sitä pitää hoitaa pyörimällä eri asennoissa päivittäin. Ei mielellään lääkkeitä. Googlettakaa tuo niin löytyy ohjeet.


    • SELLASTAVAANSATTUU

      HIV!!

      • enoleainut

        Täällähän on tosi paljon samanlaisia tapauksia ! Itelläni tosin vasta 5 päivä menossa, eikä oireet ole ihan niin hirveitä mitä olen tältä palstalta löytänyt. Itellä on niska kipeänä, aina kun sitä alkaa hieroa niin ai hemmetti!! Itellä on vain hieman etova olo, ei jaksais tehä mitää, epätodellinen olo? Ja vähän kuin olisi kuumeessa vaikka ei ole. Pitäisikö sitä lähteä lääkäriin?


    • Pseudotuumori

      Pseudotumor Cerebri, Idiopaattinen Intrakraniaalinen Hypertensio. Aivopaineen vaihtelut: huimausta, huonovointisuutta, niskakipuja, lämmönvaihteluja, näköhäiriöitä ja kipuja silmissä ja silmien takana, korvissa huminaa ja kuulohäiriöitä, maku- ja hajuaistin muutoksia. Todella harvinainen sairaus, tai yleisesti ottaen Suomessa näitä potilaita hoidetaan niska-hartia-seudun ongelmina ja migreeninä. Tai luulotautina. Sairastan itse tätä sairautta, selkäydinshuntti on asetettu jo 2 kertaa. Lääkärille huimaus- ja päänsärkyasioissa aina.

      • Fannyeh

        21-vuotias tyttö jolla on kaikki oireet! Haluisko joku puhua kanssani?


    • MissPanic

      Oireet kuulostaa uskomattoman tutuilta! Olen 21-v nainen ja olen kärsinyt 5 vuotta samankaltaisista oireista. Omia oireitani ovat:

      - hillitön vapina ja tärinä
      - kuumat ja kylmät aallot
      - palelu ja kylmä hiki
      - kiihtynyt syke, rintakipu
      - hengenahdistus, pistävä tunne keuhkoissa, puristava tunne rintakehässä
      - suun kuivuminen, kurkun kuivuminen, tukehtumisen tunne
      - huimaus, näön tilapäinen menetys, tajunnan heikkeminen, sekavuuden tunne
      - puhekyvyn menetys
      - voimattomuus ja heikotus
      - kuuloharhat, tinnitus, korvien lukkiutuminen
      - pahoinvointi, kuvotus
      - lihaskrampit, kehonhallinnan menetys
      - väsymys
      - hulluksi tulemisen pelko ja kuolemanpelko

      Sain ensimmäisen kohtaukseni noin viisi vuotta sitten koulussa jolloin kohtaus kesti noin puolisen tuntia jonka jälkeen olo alkoi kohentua. Unohdin koko jutun kunnes oireet palasivat seuraavana kouluvuonna uudessa koulussa.
      Aloin saada kohtauksia useasti sekä kotona että koulussa. Koulunkäynti vaikeutui yhä enemmän ja enemmän kunnes hakeuduin lääkäriin. Lääkäri totesi minun kärsivän paniikkihäiriöistä jotka liittyivät sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Sain lääkityksen mutta en alkanut syömään niitä sillä en uskonut oireideni oikeasti liittyvän jännittämiseen vaan uskoin että olen fyysisesti sairas sillä oireet olivat niin vahvat ja todelliset ja niiden ohessa oli myös kipuilua.
      Sinnittelin vuoden oireideni kanssa. Välillä oli parempia kausia jolloin oireet lievenivät enkä saanut kohtauksia. Aloittaessani kuitenkin toisen vuoden kohtaukset iskivät päälle pahempana kuin vielä kertaakaan. Ravasin lääkärissä mm. sydänkäyrässä, verikokeissa ja varjoainekuvauksessa. Lääkärit ottivat oireeni tosissaan ja minut tutkittiin perinpohjin mutta mitään ei löytynyt.
      Oireet pahenivat ja kohtaukset muuttuivat jatkuvaan pahaanoloon ja kärsin jatkuvista yllä mainitsemistani oireista jotka kirjaimellisesti kaatoivat minut sängynpohjalle. En voinut syödä enkä nukkua ja pystyin hädintuskin liikkumaan. Sain rauhan vasta otettuani unilääkettä mutta herättyäni sama rumba jatkui. Maattuani päiviä sängyssä täristen ja itkien oireideni kanssa jatkuvassa kuolemanpelossa isäni raahasi minut päivystävälle lääkärille. Paikanpäällä lääkäri tuomitsi minut suorin sanoin alkoholistiksi ja uskoi minun olevan silläkin hetkellä päissäni. Olin ollut koko ikäni absolutisti mutta selittelyt eivät auttaneet. Sain mukaan kaksi vahvaa rauhoittavaa ja minut patistettiin kotiin. Oloni paheni entisestään kunnes minut vietiin keskussairaalan. Ymmärtäväinen lääkäri tutki minut ja totesi oireeni paniikkihäiriöksi, stressiksi, uupumukseksi ja masennukseksi. Sain sairaslomaa koulusta ja aloitin viimein lääkityksen. Noin kolmen tuskallisen viikon jälkeen oireet alkoivat viimein hellittää. Uskalsin lähteä jälleen ulos lenkille ja kauppoihin ihmisten ilmoille ja tietysti takaisin kouluun. Tästä on kulunut nyt kaksi vuotta ja olen yhä lääkityksellä. Oireilen yhä, mutta huomattavasti harvemmin ja lievemmin. Olen oppinut hallitsemaan kohtauksia ja pärjään jo ihan hyvin niiden kanssa. Elämä on alkanut maistua jälleen ja jaksan painaa eteenpäin : ) Tsemppiä kaikille mahdollisille kohtalontovereille!

    • sanni918

      Moikka!

      Täällä 26 naikkonen samanlaisilla oireilla...
      "pyörtymis-kohtauksia"ollut pienestä saakka.Ikinä ei oo selvinny mikä vaivaa vaikka kaikenmaailman testejä tehty....
      mulla siis ajoittain erittäin:
      HUONO OLO
      HUIMAA
      PYÖRTYMISTÄ
      UNIONGELMIA(PINNALLINEN UNI)
      PÄÄ KU ILMAPALLO,JOTENKI "SUMUINEN"OLO
      AJATUKSET KATKEILEE
      MUISTIONGELMIA
      KALPEE NAAMA JA SUUS YMPÄRYS!!
      JÄÄKYLMÄT KÄDET JA JALAT
      KIPUJA
      VATSAVAIVOJA
      SYDÄN TYKYTTÄÄ!!!
      JOSKUS LIHON ILMAN SYYTÄ
      JOSKUS LAIHDUN ILMAN SYYTÄ
      URHEILLA EN VOI,HETI ALKAA HEIKOTTAA
      KUUMASSA HEIKOTTAA
      """TYÖTÖN OLEN TÄMÄN ASIA TAKIA,EN VAAN VOI TEHDÄ MITÄÄN LIIAN FYYSISTÄ MUUTEN TAJU LÄHTEE."""
      KYLLÄ HARMITTAA.....

      PS.TERVEELLISET ELÄMÄNTAVAT,ENKÄ VARMASTI OLE MASENTUNUT TMS.TÄÄ
      ON KESTÄNYT KOKO MUN ELÄMÄN....EIKÄ APUA MISTÄÄN???
      KAI OLEN LOPPUELÄMÄN TYÖTÖN JA SAIRAS :(((((


      Itse oon epäilly Kilpirauhasta,Verenpainetta,Verensokeria....
      Mut ku ei ne lääkärit viitsi ees tutkii kunnolla...

      • sanni918

        PS.
        KILPPARI-ARVOT
        viim.kerralla...Liikatoimintaa epäilty..mut siihen sit jäiki...

        TSH 0,97
        T4V 13,4
        TPOAb


      • sanni918

        PS.
        KILPPARI-ARVOT
        viim.kerralla...Liikatoimintaa epäilty..mut siihen sit jäiki...

        TSH 0,97
        T4V 13,4
        TPOAb


      • Ticodog

        Jätä pois kaikki vilja- ja maitotuotteet, peruna, palkokasvit ja tomaatti raakana. Ole 8 viikkoa ilman näitä tuotteita ja katso helpottaako. Sitten ota tuotteita takas ravintoon ja tee havaintosi.


    • wille7777

      Samankaltaisia oireita täälläkin...ihan yhtäkkiä iskee järkyttävän huono olo, silmissä sumenee ja tuntuu että taju lähtee, kädet ja jalat ihan jäässä ja vapisee, sekavuus. Itsekin paniikkihäiriötä jo monta vuotta sairastaneena tiedän, että paniikin iskiessä oireet ovat samankaltaisia, mutta nämä 'uudet' äkilliset kohtaukset toistuvat monta kertaa päivässä. Eikä minulla ole aikoihin ollut mitään tavallisesti paniikkia aiheuttavia tilanteita. Noin kuukausi sitten kävin lekurissa valittamassa jumissa olleita ja särkeviä hartioita/niskaa.

      Itselläni muutamia vuosia sitten kilpirauhas arvoissa myös jotain häikkää...ehkäpä soitan tänään lääkäriin ja kyselen pitäiskös niitä arvoja taas tutkiskella.

      • Huolestunut

        Etelä-Suomessa ei ole kai kuin pari asiaan vihkiytynyttä lääkäriä, nimittäin kilpirauhasarvojen tarkkoja arvoja tutkivaa lääkäreitä. Yksi heistä on mieslääkäri Mehiläisessä Pk-seudulla, nimeä en muista, mutta selvinnee kun soittaa Mehiläiseen. Eli kilpirauhasen normaalisti mitattavaa arvot ei aina kerro koko totuutta vaan ne pitää tutkia tarkemmin, jota ei yleensä koskaan tehdä! Usein nuo normikokeet antaa viitteitä jostain häikästä, mutta EI AINA. Teinä tutkituttaisin vielä tämän asian.

        Samoin borrelia-arvot tulisi ottaa. Borrelioosihan aiheuttaa juuri näitä "luulotautisten" oireita, eli diagnosoimattomia todellisia oireita jotka luokitellaan helposti luulotaudiksi.


    • 7 vuotta

      Itsellänikin on kestänyt vastaavia oireita vuositolkulla. Ongelma on se, että oireiden alkuperää on mahdotonta tietää ja toinen tekijä voi aiheuttaa toisen. Siitä olen varma, ettei mikään sairaus näitä aiheuta.

      Välillä minulla on ollut alhaista verenpainetta ja monesti siihen kuuluvia oireita tai raudanpuutosta lääkityksestä johtuen. Ongelmallista on se, että lisäksi on sosiaalisissa tilanteissa paniikkioireita, jotka ovat samankaltaisia.

      Tuolla on kuvaus alhaisesta verenpaineesta.
      http://www.tohtori.fi/?page=6333637&id=5751363

    • Entä jos oireenne johtuvat verenpaineen äkillisestä laskusta ja tai noususta.
      Oletteko mitanneet?
      Minulla laskee niin äkisti monta kertaa viikossa ja oireet ovat juurikin näitä..

      Pöyrtyilen, hikoilen, oksennan, siihen migreeni....
      Sukuvika, ollut 30vuotta samat oireet.. urheilu on välillä rankkaa, välillä ei..

      Ruokavalio on tärkeä, mutta ei sekään aina auta.

      Nuorempana sairastin paljon, vastustuskyky aina ollut heikko.

    • Dan_76

      Ketuttaa.. huimaa, päässä pyörii ja kaikkea, mistä täällä on kirjoitettu. Minulla tätä on nyt jatkunut jossain muodossa 3,5 vuotta. Välissä parempi jakso, mutta nyt taas puoli vuotta alamäkeä.

      Mikä hassua, lukiessani tätä ketjua huomasin myös oman kolme vuotta sitten kirjoittamani viestin. Jos minulle olisi silloin ilmoitettu, että kolmen vuoden päästä olen edelleen samassa tilanteessa, en tiedä miten olisin reagoinut,

      Huumori tässä vaan loppuu. Huomenna lääkäriin. Kai sieltä saa relaksantteja ja särkylääkettä. Ehkä saa jälleen masennuskyselykaavakkeen täyttää. Voi tätä ihanaa elämää.

    • 60v.

      Tutustukaapa allergia oireisiin,itsellä meni 8 vuotta ennenkuin sairaus selvisi. Kaikki viljat ja maitotuotteet pois,nyt olen niin terve kuin allerginen vain voi olla.Allergia testeistä ei minulle ollut mitään hyötyä.

    • Ama156

      Minulla itselläni oli noin vuoden ajan samanlaisia oireita, aivan hirveä olo, usein kipeänä ja tajunnanrajallisuutta, pahimmillaan ouhuminen ei oikein onnistunut. Lopulta löytyi syy! Minulla oli aivokalvon, selkäytimen sekä aivokudoksen tulehdus, joka saatiin hoidettua vasta kun se äityi tarpeeksi pahaksi, tulehdusarvoissa ei veressä näkynyt mitään poikkeavaa ja kaikki mahdolliset kokeet antoivat kuvan että oli terve kuin pukki, mutta likvidinäyte eli selkäydin näyte kertoi että selkäydinnesteeseen pääsi jostain tuoretta verta. Tarkemman tutkimisen jälkeen tulehdukset todettiin. Samaan aikaan sairastin myös hepatiitti A:ta, johon olin saanut rokotteen. Sen takia moni lääkäri ei edes harkinnut hepatiittia vaan totesi vain että kun sinulla on se rokote niin ei se sitä ole! Hepatiitti oli todennäköisesti se josta huono olo ja huimaus johtui, koska maksa ei tulehduksen takia pystynyt käsittelemään sokereita oikein, kolmisen viikkoa oli sairaalassa neurologisella osastolla, mutta nyt elämäni kunnossa. Vain jälki lääkityksenä annetut antibiootit aiheuttavat ajoittaista huonoa oloa. Tälläisten epämääräisten oireiden kanssa täytyy olla topakkana lääkäreiden kanssa. Jos tunnet että jokin on vialla, niin jokin on vialla.

    • voi voi sentään

      Juu, tuo pupillien laajeneminen paljasti, mistä on kysymys. Esiintyykö se siis yleensäkin aterioinnin jälkeen? Entä onko noissa pahoinvointijaksoissa myös tuota kämmenselkien harmaantumista ja laikukkuutta? Olet saanut sisuksiisi natriumglutamaattia.

    • Sama-vaiva

      Sama mulla iltaisin kun menee nukkumaan tulee se kauhee huimaus/paha olo et oo yksin

    • Imekääsykkivää

      Kuinka tyhmiä olette ? Toi kaikki on teijän päässä tai sit teil on alhanen verenpaine tai alhainen verensokeri. Osa teistä on hyvinki raskaana tekstien perusteella. Ja mikä tämä hirveä itku myrsky jostai huimauksesta ja pahasta olosta ja hikoilusta ?????? Sitä on kaikilla. Ja jos syötte minkäänlaisia lääkkeitä nii kyseiset oireet voivat olla sivuoireita jokaisesta lääkkeestä. Eks teijän elämässä ole mitään muuta ku tulla itkemään nettiin että teillä on joku "sairaus" joka löytyy kaikilla. Sama ku tulisin itkemään että mikä se on ku vuodan joka kuukaus verta, et voisko joku antaa diagnoosin ja auttaa siinä.

      • jasaja

        kuinka tyhmä olet, vastasitko tosissasi yli 10 vuotta vanhaan kysymykseen noin asiantuntevasti, (joka oli vieläpä asiallinen.)


    • Jjlkcjnvhjk

      En juur kärsi näistä, päänsärkyä on välillä ja närästää kahvi, siinä kaikki.

    • Anonyymi

      Kuulostavat homeoireilta nämä kaikki. Ette tarvitse lääkäriä, mutta rakennusinsinööriä kylläkin...

      • Anonyymi

        Kuulostaa oireilta mitä homeasunto tai työpaikka voi aiheuttaa. Mcs on yksi sairaus minkä sisäilmaongelmat kuten homeet, voc päästöt esim. muovilattioista tai rakenteista voi tulla. Yksi myös mikä aiheuttaa pahoja oireita niin migreenistä ripuliin, kuin säryistä flunssaoireisiin kierteisiin ja aivosumuun on hakustekemikaalit. Pahimpia on on pyykinpesuaineet, hajuvedet ja esim. Ilmanraikastimet. Moni oireilee niille myös iholla pahoin. Omo, bio luvil, surf ym. On tosi myrkkyä.


    • Anonyymi

      Omalla kohdallani, samanlaisista oireista nyt noin 6 kuukauden aikana kerran kuussa tulevan kohtauksen kärsineenä, epäilen särytöntä aurallista migreeniä. Olen menossa lääkäriin niin saavat varmistaa asian, mutta koska rajut oireet tulevat kohtauksittain, voisin vaikka parikymppiä pistää vetoa että jonkinlaisesta migreenistä on kyse.

      Nukun myös aina kohtauksen aikana ja sen jälkeen aivan valtavasti, 15 tunnin nokosia, jonka jälkeen herätessä on taas aivan normaali olo.

      • Anonyymi

        Minä tuosta Huimauksesta valitin toissapäivänä lääkärille . Kuuluu muka ikään ? Eli on suomen lääketiede perseestä .


    • Anonyymi

      Kokeile pitää matkapuhelinta ja tablettia etäällä kehosta sekä sulkea mobiilidata Wifi sekä kaikki langattomat laitteet yöksi. Näin kehoitetaan monissa maissa, koska ne toimivat säteilyn aulla ja osa ihmisistä reagoi herkemmin tälle säteilylle.

    • Anonyymi

      Onkohan verenpaineesi kunnossa? Nyt mainostetaan suolatonta. Itse saan huonon olon, jos en lisää suolaa, koska on tavallista alempi verenpaine.
      Oletko kokeillut syödä huipputerveellisesti etupäässä kalaa ja kasviksia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe