MURRESANAT YM. ERIKOISET SANAT!

Neiti Q

Näillä sivuilla on paljon erikoisia sanontoja, murresanoja ym. Paljon on varmaan tullut maahanmuuttajien viestejä myös, niistä löytyy myös mielenkiintoisia sanontoja. Kaikkia ei edes löydy Googlesta tai muilta hakusivuilta.

Mitä tarkoittaa kirjakielen suomeksi esim. nimimerkit Afrogiiser ja Gojira gojira, täällä aloittelevien keskustelijoiden joukossa? Ovatko mitä kieltä? Eivät taida olla suomen murresanoja.

Mielenkiinnon vuoksi kyselen.

Itsellä on kertynyt lähinnä oman paikkakunnan murresanoja ja sanontoja ns. takataskuun. Myös elämän aikana on tullut asuttua useammalla paikkakunnalla, niin onhan niitä kertynyt muitakin murresanoja ja sanontoja, aina silloin tällöin kuulee jotain uutta.

Esim. Savon ja Stadin/Helsingin murteessa on paljon sanoja, joista en ota millään selvää mitä tarkoittaa.
Esim. itikka on sääski, muuta Pohjanmaalla se on lehmä.
Olen kuullut myös sanonnan: Ookkonää Oulusta, pelekääkkönää polliisii!
Jutajaiset, myös ei sano mitään, mutta on: kansainvälinen kansanmusiikin ja -tanssin festivaali Rovaniemellä.
En oo ite näiltä seuduilta.

1

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitttta_

      minusta outoja sanoja ovat esim. annoona, Karibu ja Sebroidi :D hassua millaisia sanboja maailmalta löytyy :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe