Iltasanomien "yllättävä" tutkimustulos

KELATUETPOIS

"Yllättävä tutkimustulos:Suomalaiset eivät osaa vaihtaa öljyä autoon"

Miten niin yllättä tutkimustulos? Onhan se ollut nähtävissä ainakin koko tämän vuosikymmenen, että suomalaisilta katoaa käytännöllinen autoosaaminen kokonaan. Autolehtiä kyllä luetaan, mutta ei nähdä metsää puilta.

Jos autolehdessä kirjoitetaan, että suklaa on helpompi siivota istuimelta kuin paska niin suomalaisethan sankoin joukoin menevät ostamaan suklaata, vaikka eivät sitä muuten käyttäisivät lainkaan.

Naisten osaamattomuudesta autoasioissa en halua puhua mitään, koska naiset ajavat niinkuin pystyvät eivätkä pidä hölmöilyistään älämölöä, mikä on miesten perusmaneeri.

Työpaikallakin on teknillisissä hommeleissa miehiä ja kaikki huollattavat ja korjauttavat autonsa korjaamolla näyrällä luottavaisuudella. Korjaamot saavat veloittaa mitä kehtaavat pienistäkin töistä kun asiakkaat ovat täysiä nuudeleita. Autoon kyllä rahaa riittää.

Jos ei pysty autoon poltinta vaihtamaan eikä öljyä tarkistamaan niin olisi fiksua olla hiljaa autoista puhuttaessa.

55

1889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----C
      • Namikuuma

        Luin tuon saman jutun Kauppalehden sivuilta. Taitaa olla vähän siellä täällä. Sitä olisi voinut aloittaja kutsua Kauppalehden tutkimukseksi tai Perähikiän Sanomien tutkimukseksi. Ihan miten vaan, mistä ensiksi olisi lukenut...


      • "Kun autot parantuvat vuosi vuodelta"

        Millä tavoin autot parantuvat vuosi vuodelta?


      • ei autokauppias
        M1978 kirjoitti:

        "Kun autot parantuvat vuosi vuodelta"

        Millä tavoin autot parantuvat vuosi vuodelta?

        huomaa sun kommentista ettet ole paljoa uusia autoja omistanut.

        Oletko köyhä?


    • > Jos ei pysty autoon poltinta vaihtamaan eikä öljyä tarkistamaan niin olisi fiksua olla hiljaa
      > autoista puhuttaessa.

      Nuo nyt minäkin pystyn tekemään, mutta mikäs nyrkkisääntö tuo nyt on? Autoista puhuttaessa tulee mieleen ainakin tekniikasta puhuminen, ajamisesta puhuminen ja säännöistä puhuminen. Tuo liittyy niistä korkeintaan ensimmäiseen.

      Mitä öljynvaihtoon huoltamolla tulee... Noh... 20 euroa öljynvaihtotyöstä, mikä viimeksi tuli maksettua, on minusta aika ok hinta.

    • kuljettaja,ei huolta

      en ymmärrä miksi pitäisi osata vaihtaa auton öljyt?
      Onko se joku kansalaistaito vai?

      Minulla on uusi auto jota huollatan tottakai ammattilaisilla, jotka vaihtavat
      öljyt silloin kun pitää.
      Itse olen käyttäjä, tankkaan ja ajan autoa, en huolla.

      Eihän öljyjä tarvitse edes tarkistaa, sitä varten niissä on öljyvaroitusvalot.

      Toiseksi, mua ei voisi vähempää kiinnostaa ropata autoa, se on ajamista varten

      • Auto Masentaja 2

        Näinhän ne mitään osaamattomat tumpelot tekosiaan puolustelevat...!


      • Oilinspector

        silloin kun se ölyn varoitusvalo alkaa killittää niin alkaa olla MYÖHÄISTÄ, ei se voi olla niin pirun vaikeata
        nostaa nokkapelti ylös ja tempaista se öljytikku (varsi usein keltainen) ja pyhkäistä se tikku paperiin ja
        tarkistaa öljyntaso ja lisätä öljyä tarvittaessa Min-Max väli on yleensä 1L ja ei täyttää yli Max merkin.

        Sen verran kannattaa olla omatoiminen edes kerran kuukaudessa että tarkistaa öljyt ja lisää sekä tsekkaa
        rengaspaineet ja pissapojan säiliö ja lisää ilmaa sekä pesunestettä niin saattaa säästää vähän bensarahaa,
        mitä tulee "ammattilaisten" kausihuoltoihin niin ovat usein pelkkää valohoitoa, suurin toimenpide/työ
        lienee se laskun kirjoittaminen ja sekin sujuu helposti nykyisin tietokoneella, että sellaista autonpitoa.


      • Kuljettaja maksaa

        Varoitusvalot syttyy monissa autoissa aika myöhään. Ja mitäpä huoltomies sanoi itelle siinä tilanteessa kun öljyvalo syttyi, "ei vielä hätää laita sinne pari desiä öljyä ja tuut huoltoon sitten kun kilometrit tulee täyteen". Litrahan sinne uppos öljyä että pääs merkkien väliin. Ja voisinpa veikata että takuu ei korvaa öljyn puutteesta syntyneitä vikoja. Auton vm -09.


      • edelleen miksi
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Näinhän ne mitään osaamattomat tumpelot tekosiaan puolustelevat...!

        niin, miksi siis pitäisi osata?

        Eikös alan ammattilaiset ole sitä varten?

        Totta, en ole automekaanikko ja siksi en halua enkä osaa


      • ei mun tarvitse
        Oilinspector kirjoitti:

        silloin kun se ölyn varoitusvalo alkaa killittää niin alkaa olla MYÖHÄISTÄ, ei se voi olla niin pirun vaikeata
        nostaa nokkapelti ylös ja tempaista se öljytikku (varsi usein keltainen) ja pyhkäistä se tikku paperiin ja
        tarkistaa öljyntaso ja lisätä öljyä tarvittaessa Min-Max väli on yleensä 1L ja ei täyttää yli Max merkin.

        Sen verran kannattaa olla omatoiminen edes kerran kuukaudessa että tarkistaa öljyt ja lisää sekä tsekkaa
        rengaspaineet ja pissapojan säiliö ja lisää ilmaa sekä pesunestettä niin saattaa säästää vähän bensarahaa,
        mitä tulee "ammattilaisten" kausihuoltoihin niin ovat usein pelkkää valohoitoa, suurin toimenpide/työ
        lienee se laskun kirjoittaminen ja sekin sujuu helposti nykyisin tietokoneella, että sellaista autonpitoa.

        hyvä kun pari kertaa vuodessa olen öljytikkuun koskenut.

        Lähtökohta uuden auton kanssa on se ettei sinne tarvii koskea!
        Siksi on olemassa määräaikaishuollot ja varoitusvalot.

        Miksi ihmeessä jotain öljytikkua hinkkaisin jatkuvasti?

        En ole nykyiseen autooni ikinä lisännyt öljyä ,ei ole tarvinnut.
        Audi on kyseessä


      • Octavian omistaja

        Aikamoista höyryämistä koko keskustelunavaus. Olet oikeassa, kyky osata vaihtaa öljy ei ole kansalaistaito. Sitä varten ovat ne huoltamot ja korjaamot, jotka hoitavat homman. Itse en ainakaan kunnioita ihmistä yhtään sen enempää, vaikka miten osaisi vaihtaa öljyn enkä vähempää sellaista, joka ei osaa.

        Ei saa puhua autoista, jos ei vaihda itse öljyjä? Tsah! Vähän sama vaatimus kuin mikä voitaisiin esittää nettikirjoittelulle: mikäli ei osaa keskustella asiallisesti ilman ilkkuvaa/haistattelevaa tyyliä, ei kannata edes tulla tänne. Eikä kumpikaan tule toteutumaan...


      • 20
        ei mun tarvitse kirjoitti:

        hyvä kun pari kertaa vuodessa olen öljytikkuun koskenut.

        Lähtökohta uuden auton kanssa on se ettei sinne tarvii koskea!
        Siksi on olemassa määräaikaishuollot ja varoitusvalot.

        Miksi ihmeessä jotain öljytikkua hinkkaisin jatkuvasti?

        En ole nykyiseen autooni ikinä lisännyt öljyä ,ei ole tarvinnut.
        Audi on kyseessä

        Ainoat öljyt jotka tarkistan ja vaihdan itse on purjeveneeni moottorinöljyt. Teen veneen moottorin vuosihuollon ja se on ihan mukavaa puuhaa. Autot olen ostanut viimeisen 20 vuden aikana uutena. Konepellin avaan ainostaan silloin kun lisään pissapoikaan nestettä, tai vaihdan lähivalon polttimon. Voin samalla vilkaista öljyt tikusta mutta se on yleensä turhaa. Peugeot tosin rupesi kolmannen vuoden aikana syömään hieman öljyä. Vuosikilometreilläni ei moisella ollut merkitystä, Laakkosen vuosihuolto on aina riittänyt.

        Autoa olen yleensä pitänyt neljä vuotta kalleimmat kilometrit. Alkuun kuvittelin, että ostan uuden auton ja pidän sen hyvin niin ajan sillä 10-15 vuotta. Käytännössä uusi auto rupeaa vikaantumaan 3-4 vuoden kohdalla. ja kun tottunut siihen, että korjaamolla ee tarvitse käydä kuin kerran vuodessa, niin itse ainakin olen vaihtanut uuteen.


      • Oilinspector kirjoitti:

        silloin kun se ölyn varoitusvalo alkaa killittää niin alkaa olla MYÖHÄISTÄ, ei se voi olla niin pirun vaikeata
        nostaa nokkapelti ylös ja tempaista se öljytikku (varsi usein keltainen) ja pyhkäistä se tikku paperiin ja
        tarkistaa öljyntaso ja lisätä öljyä tarvittaessa Min-Max väli on yleensä 1L ja ei täyttää yli Max merkin.

        Sen verran kannattaa olla omatoiminen edes kerran kuukaudessa että tarkistaa öljyt ja lisää sekä tsekkaa
        rengaspaineet ja pissapojan säiliö ja lisää ilmaa sekä pesunestettä niin saattaa säästää vähän bensarahaa,
        mitä tulee "ammattilaisten" kausihuoltoihin niin ovat usein pelkkää valohoitoa, suurin toimenpide/työ
        lienee se laskun kirjoittaminen ja sekin sujuu helposti nykyisin tietokoneella, että sellaista autonpitoa.

        Ohjekirjassa oikein lukee, kuinka kauan voi ajaa sen jälkeen kun ensimmäinen öljynpaineen varoitusvalo syttyy. Eikä se ole mitenkään sadoissa metreissä ilmaistu matka. :)

        Kaksi varoitusvaloa. Toinen varoittaa, että voisi lisätä, toinen että nyt alkaa olla hätä.

        Ai niin, kun ensimmäinen varoitusvalo syttyy, on tikusta katsomalla vielä öljyä riittävästi jäljellä, eli ei olla vielä alarajalla (auto kulutti uutena öljyä, lopppui parin huollon jälkeen).


      • meraoil
        edelleen miksi kirjoitti:

        niin, miksi siis pitäisi osata?

        Eikös alan ammattilaiset ole sitä varten?

        Totta, en ole automekaanikko ja siksi en halua enkä osaa

        En minäkään enää vaihda autooni itse öljyjä. Ei ole paikkaa, eikä työkaluja sitä varten. Vaihtelin niitä öljyjä 30 vuotta toisten- ja omiin autoihin.


      • gokkomobiili
        20 kirjoitti:

        Ainoat öljyt jotka tarkistan ja vaihdan itse on purjeveneeni moottorinöljyt. Teen veneen moottorin vuosihuollon ja se on ihan mukavaa puuhaa. Autot olen ostanut viimeisen 20 vuden aikana uutena. Konepellin avaan ainostaan silloin kun lisään pissapoikaan nestettä, tai vaihdan lähivalon polttimon. Voin samalla vilkaista öljyt tikusta mutta se on yleensä turhaa. Peugeot tosin rupesi kolmannen vuoden aikana syömään hieman öljyä. Vuosikilometreilläni ei moisella ollut merkitystä, Laakkosen vuosihuolto on aina riittänyt.

        Autoa olen yleensä pitänyt neljä vuotta kalleimmat kilometrit. Alkuun kuvittelin, että ostan uuden auton ja pidän sen hyvin niin ajan sillä 10-15 vuotta. Käytännössä uusi auto rupeaa vikaantumaan 3-4 vuoden kohdalla. ja kun tottunut siihen, että korjaamolla ee tarvitse käydä kuin kerran vuodessa, niin itse ainakin olen vaihtanut uuteen.

        Minä laiskana ihmisenä olen miettinyt miksi sen pissapojan täyttöaukon pitää olla siellä konepellin alla. Voisihan se olla ulkopuolella, niin eitarvitsisi räpeltää sitä peltiä auki.


      • on vanhanaikaista.
        gokkomobiili kirjoitti:

        Minä laiskana ihmisenä olen miettinyt miksi sen pissapojan täyttöaukon pitää olla siellä konepellin alla. Voisihan se olla ulkopuolella, niin eitarvitsisi räpeltää sitä peltiä auki.

        Öljyn pinnan jatkuva vahtiminen on VW-miesten puuhastelua, ei muiden sitä tarvitse tehdä. Munkin 12 vuotta vanhassa on keltainen valo sitä varten, jos öljyn pinta olisi laskenut alarajaan. Ei siinä mitään ongelmaa synny kunhan muistaa seuraavan tankkauksen tai marketissakäynnin aikana ostaa litran ja lisätä. Keltaisen valon syttymisestä on vielä pitkä matka siihen, että öljyä olisi todella vähän ja alkasi syntyä ongelmia punaisen valon ja sen myötä öljynpaineen kanssa. Silloinhan tikku ei kastu enää lainkaan öljyyn.
        Kun ostin nykyisen autoni 6 vuotta vanhana, niin tarkkailin sitä öljyn pintaa jonkin aikaa kunnes havaitsin, että se ei vajene mihinkään. Tuolloin lopetin tarkkailun kun pysyy vaivatta sen15 tkm:n vaihtovälin sallituissa rajoissa. Nyt menossa jo 7:s vuosi ilman öljyn vahtimista.
        Viimeiksi olen lisännyt öljyä autoon 1991, kun vielä oli Lada. SEn jälkeen ollut japseja eikä ole tarvinnut lisäillä, vaan pinta pysyy hyvin viivojen välissä.


      • A4 ex sellanen
        ei mun tarvitse kirjoitti:

        hyvä kun pari kertaa vuodessa olen öljytikkuun koskenut.

        Lähtökohta uuden auton kanssa on se ettei sinne tarvii koskea!
        Siksi on olemassa määräaikaishuollot ja varoitusvalot.

        Miksi ihmeessä jotain öljytikkua hinkkaisin jatkuvasti?

        En ole nykyiseen autooni ikinä lisännyt öljyä ,ei ole tarvinnut.
        Audi on kyseessä

        "En ole nykyiseen autooni ikinä lisännyt öljyä ,ei ole tarvinnut.
        Audi on kyseessä "

        Kokemuksesta voin sanoa että varsinkin Audin(ei koskaan enää natsin kostoa maailmalle autoa minulle tule) omistajana kannattaa katsoa konepellin alle, voi tulla muuten ikäviä yllätyksiä ja tulee vaikka aina katsoisikin.


      • voi voi voi
        Oilinspector kirjoitti:

        silloin kun se ölyn varoitusvalo alkaa killittää niin alkaa olla MYÖHÄISTÄ, ei se voi olla niin pirun vaikeata
        nostaa nokkapelti ylös ja tempaista se öljytikku (varsi usein keltainen) ja pyhkäistä se tikku paperiin ja
        tarkistaa öljyntaso ja lisätä öljyä tarvittaessa Min-Max väli on yleensä 1L ja ei täyttää yli Max merkin.

        Sen verran kannattaa olla omatoiminen edes kerran kuukaudessa että tarkistaa öljyt ja lisää sekä tsekkaa
        rengaspaineet ja pissapojan säiliö ja lisää ilmaa sekä pesunestettä niin saattaa säästää vähän bensarahaa,
        mitä tulee "ammattilaisten" kausihuoltoihin niin ovat usein pelkkää valohoitoa, suurin toimenpide/työ
        lienee se laskun kirjoittaminen ja sekin sujuu helposti nykyisin tietokoneella, että sellaista autonpitoa.

        Itselles oilinspector, et siis tiedä mikä ero on tarkistaa öljyt ja vaihtaa ne ? Minä olen nainen, ja tiedän miten öljyt vaihdetaan, tiedän myös sen että samalla kannattaa vaihtaa suodatin, jos vaan osaa. Mutta en ole koskaan sekoittanut öljyn tarkistamista ja vaihtamista keskenään, öljy ei vaihdu lisäämällä.


      • t.pula
        on vanhanaikaista. kirjoitti:

        Öljyn pinnan jatkuva vahtiminen on VW-miesten puuhastelua, ei muiden sitä tarvitse tehdä. Munkin 12 vuotta vanhassa on keltainen valo sitä varten, jos öljyn pinta olisi laskenut alarajaan. Ei siinä mitään ongelmaa synny kunhan muistaa seuraavan tankkauksen tai marketissakäynnin aikana ostaa litran ja lisätä. Keltaisen valon syttymisestä on vielä pitkä matka siihen, että öljyä olisi todella vähän ja alkasi syntyä ongelmia punaisen valon ja sen myötä öljynpaineen kanssa. Silloinhan tikku ei kastu enää lainkaan öljyyn.
        Kun ostin nykyisen autoni 6 vuotta vanhana, niin tarkkailin sitä öljyn pintaa jonkin aikaa kunnes havaitsin, että se ei vajene mihinkään. Tuolloin lopetin tarkkailun kun pysyy vaivatta sen15 tkm:n vaihtovälin sallituissa rajoissa. Nyt menossa jo 7:s vuosi ilman öljyn vahtimista.
        Viimeiksi olen lisännyt öljyä autoon 1991, kun vielä oli Lada. SEn jälkeen ollut japseja eikä ole tarvinnut lisäillä, vaan pinta pysyy hyvin viivojen välissä.

        nykyautot puree öljyä oli japsin riisiastia tai premiumnatsipakastin, mutta ei vanha -91 VW jetta ottanut pisoakaan lisää sen akaiseen 15000km vaihtoväliin mutta uusi skoda vähäsen 30000km välillä lisättävä desi ja joskus pari.


    • jokumuu.

      Jos huoltoasema ottaa vaihtotyöstä parikymppiä niin en kyllä itse viitsi sillä rahalla tunkkailla nokkaa ylös, ryynätä auton alla lutraamassa ja siivota lattialta sitä puolta litraa jäteöljyä mikä ei ihan osunutkaan kuppiin. Sitten pitäisi vielä kunniallisesti päästä eroon vanhoista öljyistä ja putsarista.

      Itse näprään kyllä kaikenlaista muuta autojen kanssa, kone- ja vaihteistoremonteista lähtien. Öljynvaihto erikseen suoritettuna nyt vaan ei ole niin mielenkiintoista että viitsisin alkaa harrastamaan.

      Onko se nyt sitten kumma jos kaikki eivät välitä opetella tuollaista hommaa itse tekemään.

      • Jos joku viitsii korjata moottoreita, muttei viitsi vaihtaa öljyjä? Itselläni on kyllä päinvastoin....

        Riippuu tosin autosta, miten öljynsuodatin ja tyhjennysproppu on käsillä. Ahtaat paikat voivat tehdä yksinkertaisen homman normaalia hankalammaksi.


      • jokumuu.
        M1978 kirjoitti:

        Jos joku viitsii korjata moottoreita, muttei viitsi vaihtaa öljyjä? Itselläni on kyllä päinvastoin....

        Riippuu tosin autosta, miten öljynsuodatin ja tyhjennysproppu on käsillä. Ahtaat paikat voivat tehdä yksinkertaisen homman normaalia hankalammaksi.

        Niitä koneita ja laatikoita tulee joskus peukaloitua ihan "rakkaudesta lajiin" eli harrastuksen vuoksi.
        Silloin kyseessä ovat muutenkin olleet erikseen näpräämistä varten hankitut, vanhemmat harrasteautot. Käyttöautojen perustekniikka tuntuu nykyään kestävän sen verran hyvin ettei moottoreita ja vaihteistoja ole tarvinnut tarpeeseen availla, muita paikkoja kylläkin.

        Öljynvaihto ei vaan minusta ole samalla tavalla kiinnostava prosessi vaan ennemminkin sotkuista läträämistä. Jonkun mielenkiintoisemman rempan osana se kyllä menee "välttämättömänä pahana" mutta en viitsi siihen erikseen ryhtyä.


    • mut kun

      Usea osaisi, vaan kun ei ole missä vaihtaa tai tehdä yleensäkkään mitään, mitä ei voi pihan parkkiruudussa tehdä...

      • jhygjkgukukty

        eikö autokoulussa opeteta enää perusasioita. SIIS AIVAN PERUSASIOITA. polttoaineen tankkaaminen, jäähdytin-nesteen taso, öljyn taso, renkaiden ilmanpaine, jarrunesteen taso. EI OLE TOSIAANKAAN VAIKEAA. jos ei noista selviä, niin on parempi valita joku muu matkustusmuoto.

        jos ei kyseiset toimenpiteet kiinnosta, niin mitä teet oljynpaineen varoitusvalo syttyy?? ajatko huoltoon? etäpä jos rengas tyhjenee?

        jos suomea uhkaisi aseellinen konflikti, niin katsoisin paremmaksi häipyä maasta vähin äänin.


      • -64,2xautoa
        jhygjkgukukty kirjoitti:

        eikö autokoulussa opeteta enää perusasioita. SIIS AIVAN PERUSASIOITA. polttoaineen tankkaaminen, jäähdytin-nesteen taso, öljyn taso, renkaiden ilmanpaine, jarrunesteen taso. EI OLE TOSIAANKAAN VAIKEAA. jos ei noista selviä, niin on parempi valita joku muu matkustusmuoto.

        jos ei kyseiset toimenpiteet kiinnosta, niin mitä teet oljynpaineen varoitusvalo syttyy?? ajatko huoltoon? etäpä jos rengas tyhjenee?

        jos suomea uhkaisi aseellinen konflikti, niin katsoisin paremmaksi häipyä maasta vähin äänin.

        Itse vaihdoin aikoinaan ölpät,renkaat jne. Nykyään vien aina firmaan, joka hoitaa hommat.


      • Moronin kouluttaja
        jhygjkgukukty kirjoitti:

        eikö autokoulussa opeteta enää perusasioita. SIIS AIVAN PERUSASIOITA. polttoaineen tankkaaminen, jäähdytin-nesteen taso, öljyn taso, renkaiden ilmanpaine, jarrunesteen taso. EI OLE TOSIAANKAAN VAIKEAA. jos ei noista selviä, niin on parempi valita joku muu matkustusmuoto.

        jos ei kyseiset toimenpiteet kiinnosta, niin mitä teet oljynpaineen varoitusvalo syttyy?? ajatko huoltoon? etäpä jos rengas tyhjenee?

        jos suomea uhkaisi aseellinen konflikti, niin katsoisin paremmaksi häipyä maasta vähin äänin.

        Tässä puhuttiin öljyn VAIHTAMISESTA eikä öljymäärän TARKISTAMISESTA moron.

        Kantsii jatkossa lukea viestit silmät auki, ja minulla ainakaan ei ole mitään sitä vastaan, että poistut maasta tai edes tältä palstalta.


      • Parkkiruudussa VOI vaihtaa öljyt, eri asia on jos joku valittaa ettei sitä SAA tehdä siinä....


      • kato ikkunasta ulos
        M1978 kirjoitti:

        Parkkiruudussa VOI vaihtaa öljyt, eri asia on jos joku valittaa ettei sitä SAA tehdä siinä....

        tammikuisena päivänä tossa lähden parkkiruudussa vaihtamaan öljyjä...
        jep jep.


      • höpö höpö
        jhygjkgukukty kirjoitti:

        eikö autokoulussa opeteta enää perusasioita. SIIS AIVAN PERUSASIOITA. polttoaineen tankkaaminen, jäähdytin-nesteen taso, öljyn taso, renkaiden ilmanpaine, jarrunesteen taso. EI OLE TOSIAANKAAN VAIKEAA. jos ei noista selviä, niin on parempi valita joku muu matkustusmuoto.

        jos ei kyseiset toimenpiteet kiinnosta, niin mitä teet oljynpaineen varoitusvalo syttyy?? ajatko huoltoon? etäpä jos rengas tyhjenee?

        jos suomea uhkaisi aseellinen konflikti, niin katsoisin paremmaksi häipyä maasta vähin äänin.

        ei muuten ainakaan mua opetettu autokoulussa tankkaamaan?
        Eikä mitään nesteitä tai muita kattomaan.

        Eihän autokoulu ole mikään korjauskoulu vaan AUTON AJO-OPETUSTA siellä annetaan.
        Amiksessa sitten opetetaan korjaamaan - ne on nääs eri asioita.

        En tiedä mitä autokoulua sinä olet käynnyt jos väität että siellä kateltiin
        jostain jarrunesteitä.


      • mutta se
        M1978 kirjoitti:

        Parkkiruudussa VOI vaihtaa öljyt, eri asia on jos joku valittaa ettei sitä SAA tehdä siinä....

        Mutta joissakin autoissa se vaatii töitä..., auto ylös, pohjamuovi pois, laske propusta vanha öljy pois, paa proppu kiinni uudella tiivisteellä, etupyörä irti ja sen takaa toinen suojalevy pois, löysää öljynsuodatin, ota suodatin pois alakautta ja laita uusi, kiristä suodatin pyörän takaa, suojalevy ja pyörä kiinni, laita pohjamuovi paikoilleen (tosi herkkua yksin) ja auto alas, sen jälkeen lisää uusi öljy ja tarkasta vuodot.
        Kyllä tosta jo 20piä maksaa kun ei tarvitse itse hangessa tuota tehdä...


      • apulainen kaupasta
        mutta se kirjoitti:

        Mutta joissakin autoissa se vaatii töitä..., auto ylös, pohjamuovi pois, laske propusta vanha öljy pois, paa proppu kiinni uudella tiivisteellä, etupyörä irti ja sen takaa toinen suojalevy pois, löysää öljynsuodatin, ota suodatin pois alakautta ja laita uusi, kiristä suodatin pyörän takaa, suojalevy ja pyörä kiinni, laita pohjamuovi paikoilleen (tosi herkkua yksin) ja auto alas, sen jälkeen lisää uusi öljy ja tarkasta vuodot.
        Kyllä tosta jo 20piä maksaa kun ei tarvitse itse hangessa tuota tehdä...

        veljet hyvät miksi se on noin vaikeeta,kun ite vaidan öljyt alipaineöljynimurilla. letku sisään öljytikunreiästä muutama pumppaus ja öljyt valuu itsestään kannuun.-06 lähtien oon sillä ite vaihtanut.
        kannuun mahtuu parit vaitokerrat ja sitä voi säilyttä missä haluaa ei vuoda ja tyhjentämässä voi käydä suoraan huoltsikalla.
        öljynsuodati yleensä näkyy kun konepelti on auki,joten irrotus hihnalla se on kädessä ja uusi tilalle.on kätevä laite eikä maksa paljon
        nyt on saatavilla sähköpumppu jolla homma on vielä vaivattomampaa.mutta tarvii astoan johon tyhjentää.
        muista käyttää kone lämpimäksi,nopeuttaa työtä.voi vaihtaa ulkona kylmässäkin.
        ei ole s4n vaikeempaa kuin ruuan laitto valmisruuista!


    • Ä_ömlnoig8uf7

      järkeä osata vaihtaa öjyt(tarkistaa ne pitää kyl osata)kun mun koslaan menee sev 4,3l öljyä(c3)ja moponetista saa sen halvimmillaan n40-60.Olen käyttäny esp vormulaa mopililta.se 4l pönttö kustantaa siis n50e se pikku pönttö n14e=64 plus suodatin n 15e(siis halvinvaraosa liikkeest)on siis noin vajaa 80,joka muuten töineen kaikkineen maksaa mobil expressis kaikkineen se vaihto.toki sama ruljanssi tb huoltamol kaikkineen 70

      • hoitaa'

        Ei ole järkeä itse lotrata jäteöljyjen kanssa kun 4 l Castrol SLX suodatin työ maksaa 55-60 euroa. Tälläinen on halpaa ja siistiä. Vai käytkö ostamassa öljyt ja suod. motonetista ja sitten kaverin talliin pukeille vaihtamaan . Järjetöntä työtä siihen rahaan.
        Ostin syksyllä uudet kesärenkaat 205/65-15 , mitkä oli töineen 270 euroa. EI olleet kiinalaisia, vaan sopivaa poistoerää. Ei kannata tilata nettirenkaita kotiovelle ja sen jälkeen rahdata niitä asennukseen ja maksaa vielä siitä lystistä.
        Näin on rengas ja öljyasiat hoituneet jo 30 vuotta.


    • qqwwee

      Ensinnäkin auto on käyttötavara. Harrastukset on erikseen. Sitäpaitsi jäteöljy on aikamoinen ongelma tee se itse miehille.

      Nämä öljynvaihtajat ei varmaankaan käy koskaan ravintolassa syömässä, kun heidän vaimonsa osaavat tehdä halvemmalla yhtä hyvää ruokaa kun ravintolakokitkin. Eikä parturiinkaan kannata mennä. Joka kodista löytyy fiskarssit joilla homma hoituu halvemmalla.

      • Pate öljynvaihtaja

        öljynvaihdossa edes vähän niin ostaa öljyn 5L ja suodattimen itse vaikkapa Motonetistä yht: 20-40e
        ja vie auton öljynvaihtoon vaikka Pärnäsen korjaamolle joka ottaa vaihtotyöstä 15-20e tai jos on
        paikka missä itse vaihtaa vaikkapa imurilla joka kytketään tupakansytyttimen ulosottoon niin työ 0e
        ja sen jäteöljyn voi viedä lähes mille tahansa miehitetylle huoltoasemalle josta hoituu pois.


      • kaikki maksaa
        Pate öljynvaihtaja kirjoitti:

        öljynvaihdossa edes vähän niin ostaa öljyn 5L ja suodattimen itse vaikkapa Motonetistä yht: 20-40e
        ja vie auton öljynvaihtoon vaikka Pärnäsen korjaamolle joka ottaa vaihtotyöstä 15-20e tai jos on
        paikka missä itse vaihtaa vaikkapa imurilla joka kytketään tupakansytyttimen ulosottoon niin työ 0e
        ja sen jäteöljyn voi viedä lähes mille tahansa miehitetylle huoltoasemalle josta hoituu pois.

        Mistä saa ilmaisen imurin, joka imaisee öljyt pois. Kait se öljynsuodatinkin pitää joskus vaihtaa.


      • Kynsinauhat pilalla
        kaikki maksaa kirjoitti:

        Mistä saa ilmaisen imurin, joka imaisee öljyt pois. Kait se öljynsuodatinkin pitää joskus vaihtaa.

        mutta mitä järkeä on möyriä auton alla,kun sen voi viedä 15 min öljynvaihtoon,eikä tule kädet likaisiksi.Broidini tallissa on paineilmalla toimiva imutyhjennin,jota saisi käyttää,mutta ei huvita lainkaan,kun kädet mustana olet sitten ja vaatteetkin sotkeentuu.Ei tarvitse möyriä alla,mutta siltikin homma on vastenmielinen.Maksan mielelläni sen parikymppiä vaihtotyöstä.Jos jotain huvittaa itse vaihdella,niin vaihdelkoon.

        Olen kyllä vaihdellut autooni nuorempana moottoreita ja vaihdelaatikoita,enää sitä en tee,kun ei tarvitse.

        Harrasteauto on sitten asia erikseen.


      • ölynvaihtopumppu
        kaikki maksaa kirjoitti:

        Mistä saa ilmaisen imurin, joka imaisee öljyt pois. Kait se öljynsuodatinkin pitää joskus vaihtaa.

        maksaa Motonetissä tai Biltemassa 19,99e eli samanverran kun yksi öljynvaihto Pärnäsen korjaamolla
        ja sitä öljynvaihtopumppua voi käyttää vuosia kun vaihtaa ne muoviletkut kumiseksi ja laittaa kunnon
        metalliset letkunkiristäjät eli klemmarit ja mitä tulee öljynsuodattimeen niin hommaa iroitustyökalu
        vaikka ketjutyyppinen jota voi myös käyttää vuosia, kun on kerran investoinut 25-30e tökaluihin niin
        ei tarvitse viedä autoa korjaamolle tai huoltoasemalle öljynvaihtoon joka sujuu kesällä vaikka jonkun
        huoltoaseman takapihalla jos ei voi kerrostalon parkkipaikalla vaihtaa öljyjä ja yrittää ajoittaa se öljyn-
        vaihto kevääseen ja syksyyn jolloin tarkenee duunailla ulkona 20-30min minkä hommeli ottaa.


      • Ei jäteöljy mikään ongelma ole nykyään. On olemassa ongelmajätekeräys, jonne ne saa viedä.


      • marmori sucks
        M1978 kirjoitti:

        Ei jäteöljy mikään ongelma ole nykyään. On olemassa ongelmajätekeräys, jonne ne saa viedä.

        mones uudes autos on se pirun kotelo suodatin panos,sen pois otto ainakin mun diisselis ei onnistu sotkematta.Joten saa joku muu sen vaihtaa,50-75 e töineen on ollu vaihtohinta suodattimineen(tb carat3-mobil esp)on muuten itse ostettuna kallis suodatin(marmori 25,moponet15)joten en sais edes itse tekemäl sitä kuin samaan hintaan(öljy kannut c3 5w-30 öljyä 40-60e,se suodatin sen 25-15)55-85 riippuen mistä ne tarvikkeet ostaa.En omista autotallia.Nuo öljyjä vaihtavat yritykset myy sen suodattimen halvemmal ku moponet,ostin merkkihhuoltoa varten sen(kun huolllon yhteydes ne otta öljyistä 25e litra ja se suodatin 25=125 pelkistä öljyistä suodatin)ekas huollos oli laskussa vielä 12.5e xtraa(oli muka 4.5l mahtunu öljyä)no hinta putos kun vaadin imee sen ylimääräisen puoli litraa pois.toki oli myös automaattilaatikon,pakkasnesteen lisäys tarve ollu.Eli ihme kusetusta(ei muuten edes automaattilaatikon öljy tikkuun olti koskettu)noista pikku vilunkeista tulee iso raha vuositasol,kuten se 7e pien tarvike lisä!!??silti oli öljypropuntiiviste pari e!!No oli eka ja vika huolto,merkkihuollon saa onneks muistakin kuin varsinainen marmori tiski.Ja takuu toimii silti(ohjaus akseli,termari,moottrin ecu,akku ja parit koiran luut on silti marmoris kiltisti takuuseen menny)


      • Pihan sotkijalle
        ölynvaihtopumppu kirjoitti:

        maksaa Motonetissä tai Biltemassa 19,99e eli samanverran kun yksi öljynvaihto Pärnäsen korjaamolla
        ja sitä öljynvaihtopumppua voi käyttää vuosia kun vaihtaa ne muoviletkut kumiseksi ja laittaa kunnon
        metalliset letkunkiristäjät eli klemmarit ja mitä tulee öljynsuodattimeen niin hommaa iroitustyökalu
        vaikka ketjutyyppinen jota voi myös käyttää vuosia, kun on kerran investoinut 25-30e tökaluihin niin
        ei tarvitse viedä autoa korjaamolle tai huoltoasemalle öljynvaihtoon joka sujuu kesällä vaikka jonkun
        huoltoaseman takapihalla jos ei voi kerrostalon parkkipaikalla vaihtaa öljyjä ja yrittää ajoittaa se öljyn-
        vaihto kevääseen ja syksyyn jolloin tarkenee duunailla ulkona 20-30min minkä hommeli ottaa.

        On jumalauta sulla otsaa, menet öljyjäsi vaihtamaan huoltiksen takapihalle mutta et raaski mennä huoltamon toiselta puolen huoltoon. Kas kun et mene omin päin heidän huoltohalliinsa hääräämään.
        Ei perkele, jotain rotia sentään oltava.


    • automiehenpoika

      Että en kyllä lähtis liukkaalla kuskin kyytiin, joka ei edes renkaita osaa itse vaihtaa. Ei varmasti ole auton hallinnassa siinä kyydissä kohdallaan. ABS ja ESP eivät auta yhtään, sillä sitten ne pellet intoutuvat ajamaan kovempaa ja luisuvat mutkassa ulos tai ajavat kovempaa kuin näkevät.

      En ole koskaan tehnyt ajovirhettä, ja huollan autoni itse.

      • VirheetöntäVattuilua

        Ai että kun on mukavaa lukea kaltaisesi TÄYDELLISEN ihmisen olemassaolosta...


    • seppä syntyessään

      en silti itseltäni hiuksia leikkaisi!

      Pystyn varmaan leipomaan leipää mutta mielummin ostan sen kaupasta.

      Pitsaa voi itse tehdä mutta haen sen silti mielummin pitseeriasta.

      On vaan jotain asioita joissa kannattaa luottaa alan ammattilaisiin.

    • miten laskee?

      itse olen koulutkselta autonasentaja, tosin en autokorjaamolla töissä.
      Mutta jos ajattelet että öljynvaihto on kerran vuosi ja auton huolto samantien ja kun asun kerrostalossa ei kannata niitä öljyjä paljon parkkipaikalla vaihteleen koska hyöty olisi jotain 6-10 ekee ja jäljelle jäisi öljyn hävittäminen tai jos menet tee itsehalliin niin ei kannata koska käsinpesukin autooon maksaa jo vähintään 10 ekee.
      Auton huolto on nykyvehkeisiin turha tehä koska tulppien vaihtokaan ei taida tulla kysymykseen kun ekakerran 50000 km välein ja venttiilejä ei nykyisin tarvi säätää jarrupalojen vaihto homassa voisi tienata sen 25 ekee itse tehtynä, mutta huolto jos taas tulee ennen katsastusta niin säästö mittauksien kanssa on aika pientä katsastusaseman mittauksen kanssa.
      Ymmärrän jos tulee isompaa hommaa niin sit oma taito on paikallaan, mutta esim lampunvaihtokin nykyaikasiin autoihin on jo semmoista puuhaa jossa pitää olla hyvät olosuhtee ettei 5 eken suutari tee 100 ekee vahinkoa.
      Minä käsken auton ajovalolamput vaihtaa huollossa koska silloin ne kuuluu huollon työhön enkä maksa kun polttimojen hinnassa 2-5 ekee enemmän vuosi.
      Myöskin jos ajattelee et akku menee sököksi joka 5-7v niin kantsii sen käskee vaihtaa huollossa kun sen hinta ei ainakaan mulla ole tullut akun hinnassa 10 ekee kalliimaksi ja niitäkään en ole autoakohen vaihtanut kun yhen per auto.
      Nyt varmaan joku kysyy mitä maksan huollosta niin se on noin 250- 550 e/v eli katson että jos teen itse voittaisin vuosi 50-125e/v joten jos lasket työtunnin palkan niin se on jokaisen nopeudesta kiini, tosin tietysti monesti se tee-itsehallissa käynti on myös kiva harrastus joten harrastuksesta myös pitää maksaa.

      • 6346g43

        Itse vaihtamalla saa varmansti laadukasta työtä. Huolto ei tee yhtä laadukasta työtä, kun auto ei ole oma ei sitä kohdella yhtä hyvin.


      • Teen sen itse-mies
        6346g43 kirjoitti:

        Itse vaihtamalla saa varmansti laadukasta työtä. Huolto ei tee yhtä laadukasta työtä, kun auto ei ole oma ei sitä kohdella yhtä hyvin.

        Minä ainakin tykkään tehdä itse asioita ja opetella uusia juttuja leipomisesta rakennushommien kautta koneremonttiin ja kaikkea siltä väliltä.Mitä haittaa on osaamisesta???


      • joopa joo-o
        6346g43 kirjoitti:

        Itse vaihtamalla saa varmansti laadukasta työtä. Huolto ei tee yhtä laadukasta työtä, kun auto ei ole oma ei sitä kohdella yhtä hyvin.

        tai leikkaatko hiuksesi? Rakennat talon?

        Voitko luottaa yhtään mihinkään mitä et ole itse tehnyt?


      • BRUTAL11
        joopa joo-o kirjoitti:

        tai leikkaatko hiuksesi? Rakennat talon?

        Voitko luottaa yhtään mihinkään mitä et ole itse tehnyt?

        AJOIN KAVERIN MICRAA,IHMETTELIN KUN EI LAINKAAN PÖLLYTTELE??? VAIHDOIN MOOTTORI ÖLJYT!!YLLÄTYS OLI SUURI?? VAIN PIKKUKUPILLINEN ÖLJYÄ!! EIKÄ VALO VIELÄ PALANUT!!! NO VAIHDON JÄLKEEN SIITÄ TULIKIN MIELEENI HÄKÄPÖNTTÖ!!SAVU OLI MAHTAVA!! SITTE VIELÄ SIIHEN ÖLJYTIKKUUN?? UUSIMMISSA AUTOISSA MONESSA EI KYSEISTÄ TIKKUA ,OLE VAAN TIETSIKKA KERTOO ÖLJYN RIITTÄVYYDEN?? JA MITÄ TULEE VAIHTOVÄLIIN MONESSA AUTOMAATISSA EI SUOSITELLA ÖLJYN VAIHTOJA OLLENKAAN::::JA KYLLÄ NIISSÄ LAATIKOT PAUKKUU!!! AUTO KUN ON AJETTU 200TKM, NIIN PITÄÄ LYHENTÄÄ VAIHTOVÄLEJÄ!!JOS AIOTAAN SILLÄ KRUISAILLA ISOJA KM-LUKUJA.


    • Lada-mies

      Jos auto hajoo, niin se viedään kalliiseen merkkihuoltoon. Siellä vaan ,phuijakkaa, piuha kiinni ja konetta ropeloidaan. Itse olen kaverin kanssa hoidellut nestepuolen ja renkaanvaihdot itse. Autamme toisiamme autojemme kanssa.

    • Joppe...

      Järjetöntä itse vaihtaa öljyjä. Paljas vaihto huoltiksella omilla öljyillä sen verran halpaa. Pienempiä menoeriä auton pidossa.
      Itse vaihdettuna. Lopputulos. Kädet ja hihat öljyssä. Jäteöljy kuljetettava pois. Samoin filtteri. Hankittava pukit joiden päälle auton ajaa. Ei perkele. Tuossa hommassa ei osaamisella ole mitään tekemistä.

      • aiemmat

        kirjotuksia vaihtoehtona on myös se imuvaihto sähköpumpulla ja filtteri irtoaa helposti ketjupantalla ja
        pitää alla ehjää muovipussia niin homma hoituu siististi, pienellä omatoimisuudella säästää kuitenkin.


      • alpinabmw

        ...Eikä ole edes vaikeaa.

        1 Auto talliin. Keula ylös.
        2. Palju alle, kuusihylsy räikkään kiinni ja proppu auki.
        3. Öljyjen valuessa. Suodatinkotelo auki, vanha pois uusi tilalle.
        4. Kun öljyt on pihalla proppu takas, samalla uusitaan tiiviste.
        5. Kaadetaan uudet öljyt koneeseen, pinnan tarkistus öljytikusta. Kone käyntiin, vuotojen tarkistus. Kone seis, öljynpinnan lopullinen tarkistus.
        6. Huollontarpeenilmaisimen nollaus mittaristosta käsin.
        7. Valmis. Aikaa kului 20 minuuttia.

        20 minuutissa en olisi ehtinyt ajaa edes merkkihuoltoon asti, jossa mokomasta hommasta veloitetaan useita satasia. Jäteöljyt ja käytetyt suodattimet vien ilmaiseksi huoltoaseman ongelmajätekeräykseen.

        Ja kun auto on kerran nostettu ylös voin samalla kertaa tehdä määräaikaishuoltojen mukaiset tarkistukset sun muut saranoiden rasvaukset. Tarpeen mukaan hoituvat muutkin huoltokohteet kuten ilmansuodattimet, raitisilmasuodattimet, bensasuodattimet sekä sytystulpat.


      • rapaala
        alpinabmw kirjoitti:

        ...Eikä ole edes vaikeaa.

        1 Auto talliin. Keula ylös.
        2. Palju alle, kuusihylsy räikkään kiinni ja proppu auki.
        3. Öljyjen valuessa. Suodatinkotelo auki, vanha pois uusi tilalle.
        4. Kun öljyt on pihalla proppu takas, samalla uusitaan tiiviste.
        5. Kaadetaan uudet öljyt koneeseen, pinnan tarkistus öljytikusta. Kone käyntiin, vuotojen tarkistus. Kone seis, öljynpinnan lopullinen tarkistus.
        6. Huollontarpeenilmaisimen nollaus mittaristosta käsin.
        7. Valmis. Aikaa kului 20 minuuttia.

        20 minuutissa en olisi ehtinyt ajaa edes merkkihuoltoon asti, jossa mokomasta hommasta veloitetaan useita satasia. Jäteöljyt ja käytetyt suodattimet vien ilmaiseksi huoltoaseman ongelmajätekeräykseen.

        Ja kun auto on kerran nostettu ylös voin samalla kertaa tehdä määräaikaishuoltojen mukaiset tarkistukset sun muut saranoiden rasvaukset. Tarpeen mukaan hoituvat muutkin huoltokohteet kuten ilmansuodattimet, raitisilmasuodattimet, bensasuodattimet sekä sytystulpat.

        Sinä aikana kun sinä räpläät sen öljynvaihdon kanssasa, minä valmistan uistimia. Saan huomattavasti paremman tuoton sille ajankäytölle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe