Voiko ulkomaalaisen auton katsastaa Suomessa?

6+6=?

Eli jos auto on esim. Viron rekisterissä ja vuosikatsastusaika uhkaa umpeutua, niin voiko auton katsastaa suomalaisella katsastuskonttorilla, niin että sen katsastus olisi jälleen voimassa ja ajamista voisi jatkaa Suomessa sekä Virossa? Eli jatkokysymyksenä, onko Suomessa virolaiselle autolle suoritettu vuosikatsastus voimassa myös Virossa?

13

4411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai tietysti

      voi mutta ei sillä mitään virkaa ole. Suomen ja Viron liikennetietojärjestelmät ei ole missään yhteydessä toisiinsa. Eli muussa maassa suoritettu katsastus ei näy Virossa ja päinvastoin.
      Minkäs maan kansalaisuus sulla yleensä on jos kurvailet Virolaisella autolla Suomessa ??? Jos olet suomalainen niin vie hitossa se auto nopeasti lahden toisellepuolelle. Jos jäät ratsiaan niin viranomaiset on hyvinkin kiinnostuneita maksamattomista veroista.

      • 7+5=12

        Suomen on kansalaisuus, mutta auto on virolaisen firman omistuksessa ja siten Viron rekisterissä. Minä olen vain auton rekisteriin merkitty haltija. Autosta on maksettu Suomeen autoverot eli veronkierrosta ei ole kyse. Mutta harmi, että sen joutuu käydä katsastamassa lahden toisella puolen. Luulisi Suomen viranomaisille kelpaavan, että auto katsastetaan Suomessa, kun sillä täällä ajellaankin. Vaikkei se katsastus sitten taas Virossa kelpaisikaan...


      • Plere
        7+5=12 kirjoitti:

        Suomen on kansalaisuus, mutta auto on virolaisen firman omistuksessa ja siten Viron rekisterissä. Minä olen vain auton rekisteriin merkitty haltija. Autosta on maksettu Suomeen autoverot eli veronkierrosta ei ole kyse. Mutta harmi, että sen joutuu käydä katsastamassa lahden toisella puolen. Luulisi Suomen viranomaisille kelpaavan, että auto katsastetaan Suomessa, kun sillä täällä ajellaankin. Vaikkei se katsastus sitten taas Virossa kelpaisikaan...

        Rekisteröi auto Suomeen.

        Miksi autosta on verot maksettu Suomeen, mutta auto pidetään Viron rekisterissä? Pelkkä se, että sen omistaa virolainen yritys ei ole järkevä perustelu.


      • eeeeerik
        Plere kirjoitti:

        Rekisteröi auto Suomeen.

        Miksi autosta on verot maksettu Suomeen, mutta auto pidetään Viron rekisterissä? Pelkkä se, että sen omistaa virolainen yritys ei ole järkevä perustelu.

        Tai leimaat auton Eestissä. Siellähän riittää 20€ rekkarin väliin niin läpi menee.
        Eestin katsastus proseduuri vastaa kehytysmaiden vastaavaa.


      • vanha suikkapää
        eeeeerik kirjoitti:

        Tai leimaat auton Eestissä. Siellähän riittää 20€ rekkarin väliin niin läpi menee.
        Eestin katsastus proseduuri vastaa kehytysmaiden vastaavaa.

        Kaksoiskansalaisuus on sallittua, mutta ajoneuvo ei voi olla samanaikaisesti kahden eri valtion rekisterissä.
        Ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käytöstä Suomessa ovat omat säännöksensä.


      • 12+7=?
        vanha suikkapää kirjoitti:

        Kaksoiskansalaisuus on sallittua, mutta ajoneuvo ei voi olla samanaikaisesti kahden eri valtion rekisterissä.
        Ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käytöstä Suomessa ovat omat säännöksensä.

        En viitsi turhaan viedä sitä rekisteröintikatsastukseen, kun saan sillä ajaa ympäri vuoden Viron kilvilläkin, koska olen maksanut siitä täyden autoveron Suomeen. Katsastamaan joudun sen ilmeisesti vuosittain Virossa, kun Suomessa ei sitten kait ulkolaisia autoja katsasteta, vaikka EU:ssa ollaankin. Virossa toki katsastus on paljon halvempaa ja simppelimpää kuin Suomessa. Lisäksi käyttömaksu ja dieselvero on 0 euroa. :-)


      • Veropakolainen
        12+7=? kirjoitti:

        En viitsi turhaan viedä sitä rekisteröintikatsastukseen, kun saan sillä ajaa ympäri vuoden Viron kilvilläkin, koska olen maksanut siitä täyden autoveron Suomeen. Katsastamaan joudun sen ilmeisesti vuosittain Virossa, kun Suomessa ei sitten kait ulkolaisia autoja katsasteta, vaikka EU:ssa ollaankin. Virossa toki katsastus on paljon halvempaa ja simppelimpää kuin Suomessa. Lisäksi käyttömaksu ja dieselvero on 0 euroa. :-)

        Eli veronkierrosta kuitenkin kyse. Tai ainakin verojen kaltaisien maksujen välttelystä eli käyttömaksun ja dieselveron. En oikein usko, että autoveron maksamalla välttyisi auton pakolliselta rekisteröinniltä Suomeen, vaikka itse olisikin vain auton rekisteriin merkitty haltija ja omistajana virolainen yritys. Jokin pykälä varmasti löytyy, joka velvoittaa tuossakin tapauksessa auton Suomeen rekisteröintiin. En nyt vain itse heti keksi, että mikä...


      • heat aast
        Veropakolainen kirjoitti:

        Eli veronkierrosta kuitenkin kyse. Tai ainakin verojen kaltaisien maksujen välttelystä eli käyttömaksun ja dieselveron. En oikein usko, että autoveron maksamalla välttyisi auton pakolliselta rekisteröinniltä Suomeen, vaikka itse olisikin vain auton rekisteriin merkitty haltija ja omistajana virolainen yritys. Jokin pykälä varmasti löytyy, joka velvoittaa tuossakin tapauksessa auton Suomeen rekisteröintiin. En nyt vain itse heti keksi, että mikä...

        Kyllä ne pykälät löytyvät siinä vaiheessa, kun tälläinen auto joutuu ratsiaan.


      • 687
        heat aast kirjoitti:

        Kyllä ne pykälät löytyvät siinä vaiheessa, kun tälläinen auto joutuu ratsiaan.

        Mitä ihmeen veroa olet suomeen maksanut ? Vaadi takaisin.


      • 19+19=
        687 kirjoitti:

        Mitä ihmeen veroa olet suomeen maksanut ? Vaadi takaisin.

        Ihan normaalit autoverot autosta on maksettu, kuten kuuluukin, jos haluaa Suomessa ajella ympäri vuoden. Ulkolaisella autolla saa verovapaasti ajaa vain puoli vuotta, jos se on työsuhdeauto ja ulkolaisen firman autolla vain kolme päivää kerrallaan. Eipä tunnu asia kiusaavan ainakaan paikallisia poliiseja. Kuitti maksetusta autoverosta on aina auton mukana.


    • laki sallii
      • Plilli

        Kun tuo hieman vielä yleistyy, tukitaan tuokin homma sitä todellisuudessa tarvitsevilta. Joka tapauksessa verokertymä pidetään vakiona, eli kyllä nuo kierretytkin vero tulevat meidän kaikkien maksettaviksi


    • Jannexxcccc

      Tässä on semmoinen pullonkaula, jos sen semmoiseksi haluaa nähdä, että yleensä, jos veroja ei ole maksettu, päätyy auto siksi käyttökieltoon ratsiassa. Jos verot on maksettu ja muutoin on käyttö luvallista yritystarkoutuksissa ja auto on virolaisen firman, niin tokkopa siitä käyttökieltoa annetaan. Tosin poliisi saattaa juuri kysyä, miksi verot on maksettu, jos autoa ei aiota rekisteröidä Suomeen. Olikohan se niin, että tällaisella autolla voi ajaa sen 180 päivää. Katsastusmääräykset saattavat lähivuosina muuttua niin, että auton voi katsastaa missä vain EU-alueella. Sittenpä meillä lätkäistään täällä veron suuruinen käyttömaksu, eli toimii se homma näinkin. Tuosta Viron katsastuksesta sanoisin, että siellä on tuo lahjonnan mentävä aukko, mutta kyllä yleensä katsastus on tarkka. Nimim. jälkimmäisestä on kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe