Ulkoisten limakalvojen kirvely

vaivoja54

Käytössä vagifem-paikallishoito 2xvkossa. Vaivanani on ulkoiset limakalvot, jotka ovat ärtyneen punaiset, kirvelevät, ei kutinaa ; olleet jo vuosikaudet, sitten taas tilanne toisinaan hetkeksi normalisoituu. Tuntuu, että kaikki voiteet ym. joita olen käyttänyt vaan pahentavat tilannetta, mutta pakko niihin on jotain laittaa, kirvely on niin polttavaa. Olen viimeksi kokeillut cerilard-öljyä - joka lisäsi aivan hirveästi kirvelyä; perusvoiteita on kokeiltu/käytössä varmaan kaikki myynnissä olevat merkit, hetkittäin tuntuisi Acon geelistä olevan apua, sitten taas ei.
Lasten Natusan talkkia/sinkkivoidetta kokeilin myös, kun joku sitä mainosti?Mutta ei sopinut minulle. CynoCaps-maitohappokapseleita olen laittanut, nyt taas aloitin tuon kuurin. Eli voiko kyseessä olla "vaan" limakolvojen kuivuudesta johtuva vaiva; mitään pissavaivoja ei ole, tosin emätin sisältä on aivan kuiva, vaikkakin on tämä vagifem - ollut jo kolmisen vuotta. Niin ja nyt olen kokeillut laittaa lisäksi tuohon ulkopuolelle Ovestin voidetta, ihan vähäsen - onko apua, en osaa sanoa??Muuta varsinaista hormonihoitoa ei ole, kun ei ole suurempia oireitakaan.Vuotoja ei ole ollut vuoden -08 jälkeen.Mutta kroppa tuntuu kuivuvan muutenkin jokapaikasta, joten limakalvojen kuivuuden ollessa kyseessä on sen alueen oireetkin todella vaikeita kestää...Mitähän kannattaisi vielä yrittää kokeilla?

16

8742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h iiva

      Minulla tuollaisia oireita aiheutti hiiva.

    • minulta-55

      Mulla oli taannoin sama vaiva ja nyt olen kaiketi seuraavilla konsteilla päässyt eroon niistä: Ensimmäiseksi ei vesipesua, sillä se vain kuivattaa lisää. Puhdistan alapään pari kertaa/pv Natusan aloe vera babypyyhkeellä ja lisäksi laitan S-marketista saatavaa Rainbow vauvan hoitovoidetta(ei sinkki) Natusan voide ei sopinut siinä oli liika tiukka kooste. Raibow on pehmeämpää ja levittyy paremmin, eikä kirvele. Alussa voi myös käyttää bepatheniä, että saa rikkoutuneen ihon kuntoon. Toiseksi vaihdoin tuon Vagifemin Ovestipuikkoihin ja 2-3 eka viikko joka ilta/1puikko. Nyt käytän pari krt/vko. Mitään muuta hormoonia en käytä. Vagifemistä sain hiivan, eikä se auttanut virtsarakon kuivumisesta johtuviin virtsavaivoihin. Sisäisesti suun kautta Vehnäalkioöljyä 2tl/pv ja Oliiviöljyä lisään esim karjalanpiirakan päälle.

      Tyrniöljykapseli kuuri auttaa myös limakalvoihin. Se on tosi ravitsevaa, harmi vaan, että kuurin aikana hiukset rasvoittuivat nopeesti tai olivat rasvaiset jo melkein pesun jälkeen, mutta alapää kiittää:)

      Kai peset alusvaatteesi hajuttomilla sensitive nestemäisellä pyykkiaineilla?

    • luomuniksi

      Kokeileppa kookosrasvaa. Se auttaa minulla ainakin heti eika maksa paljon mitään. Hyvää tekee myös huulille ja iholle muutenkin.

    • *dolfina

      Tämä vielä, että ethän käytä pikkuhousunsuojia, jotka ärsyttää. Tai pese alapäätä saippualla.

    • *dolfina

      Rupesin oikein miettimään ja sitten muistin, että noin viis vuotta sitten mulla oli myös paha punoitus ulkoisissa limakalvoissa. Olin saanut tosi hyvän tuoksuisen Lumene-suihkusaippuan. En ollut käyttänyt saippuaa alapesuun koskaan sitä ennen, mutta jostain typerästä mielijohteesta pesin kerran sillä suihkusaippualla. Seurauksena oli tosi paha punotus ja vaiva.

      Menin sen takia gynelle. Hän neuvoi laittamaan siihen Daktarin salvaa (vai oliko se Daktacort?). Musta se oli ihmeellinen neuvo, koska se salva ei ole ensisijaisesti alapäätä varten. Mutta apteekissa olivat gynen kanssa samaa mieltä.

      Mulla oli silloin sellainen vaihe, että olin hirveän kiinnostunut happihoidoista. Mulla oli lainassa kirja happihoidoista ja siinä sanottiin, että happi auttaa myös alapään hiivaongelmiin. Niinpä laitoin vatiin vetyperoksidilla terästettyä vettä ja istuin siihen hetkeksi muutamana päivänä. En enää muista missä suhteessa sitä vetyperoksidia piti laittaa, oliskohan ollut teelusikallinen (vai ruokalusikallinen?) litraan vettä. En tiedä auttoiko se vai aika, veikkaan aikaa.

      • "Menin sen takia gynelle. Hän neuvoi laittamaan siihen Daktarin salvaa (vai oliko se Daktacort?). Musta se oli ihmeellinen neuvo, koska se salva ei ole ensisijaisesti alapäätä varten. Mutta apteekissa olivat gynen kanssa samaa mieltä."

        Daktarinia siksi, että tuollaisiin paikkoihin tulee helposti sieni, joka hautuu ja aiheuttaa tulehdusta. Varsin yleinen vaiva naisilla.


      • *dolfina
        iliina kirjoitti:

        "Menin sen takia gynelle. Hän neuvoi laittamaan siihen Daktarin salvaa (vai oliko se Daktacort?). Musta se oli ihmeellinen neuvo, koska se salva ei ole ensisijaisesti alapäätä varten. Mutta apteekissa olivat gynen kanssa samaa mieltä."

        Daktarinia siksi, että tuollaisiin paikkoihin tulee helposti sieni, joka hautuu ja aiheuttaa tulehdusta. Varsin yleinen vaiva naisilla.

        Muistelen, että ostinkin sen Daktarinin ja laitoinkin sitä kerran tai kaksi. Mulle oli määrätty sitä joskus ennenkin sitkeään ihottumaläiskään vartalolla ja se auttoi siihen paremmin kuin hydrokortisoni.

        Lisään vielä tohon edelliseen viestiini, että en aio ottaa vastuuta kenenkään vetyperoksidikokeiluista!


      • *dolfina

        Jatkan vähän tästä happi-asiasta. Suomen happituotteella näyttää olevan nykyään myynnissä O-live otsonoituja öljyjä. Siellä sanotaan, että miedoin niistä sopii myös limakalvoille. En tiedä olisko mulla itsellä rohkeutta alkaa käyttää sitä. No jos olisin oikein epätoivoinen hiivan kanssa ja kaikkea muuta jo kokeillut niin ehkä sitten varovasti alkaisin testailla tätä happihoito-vaihtoehtoakin.


      • ap
        *dolfina kirjoitti:

        Jatkan vähän tästä happi-asiasta. Suomen happituotteella näyttää olevan nykyään myynnissä O-live otsonoituja öljyjä. Siellä sanotaan, että miedoin niistä sopii myös limakalvoille. En tiedä olisko mulla itsellä rohkeutta alkaa käyttää sitä. No jos olisin oikein epätoivoinen hiivan kanssa ja kaikkea muuta jo kokeillut niin ehkä sitten varovasti alkaisin testailla tätä happihoito-vaihtoehtoakin.

        Voiko kyse olla hiivasta, koska mitään vuotoa ei ole, ei minkäänlaista, kuivaa on tuolla osastolla ...
        ostin kuitenkin viikolla kokeeksi Canesten voidetta-hiivatulehdukseen; laitoin pari kertaa tuohon ulkopuolelle - ja kirveli aivan järkysti, lopetin sen hoidon samantien!! Onkohan kovin vaarallista, jos käyttää Vagifem-puikkoja ja Ovestin voidetta vielä lisäksi tuohon ulkopuolelle, jonkun aikaa aivan säännöllisesti, kun kuitenkin tuntuisi, että tuolla systeemillä oireet olisivat seuraavana pv vähän helpottuneet, sitten taas myöhemmin iltaa kohti taas pahenee.. en tiedä ? Kesällä kävin viimeksi gynellä, ja hän muistaakseni sanoi, että vagifemiä voi käyttää tarvittaessa viikon-parin jokapv kuureina muulloinkin kuin vaan alussa, sitten kun tilanne helpottaa voi taas käyttöä vähentää; mutta tuolloin ei ollut puhetta tuosta "Ovestin lisästä".
        Vaivoja tuntuu piisaavan meillä naisilla alusta loppuun saakka, aina jotain..mitä vuodet vielä tuokaan tullessaan..


      • *dolfina
        ap kirjoitti:

        Voiko kyse olla hiivasta, koska mitään vuotoa ei ole, ei minkäänlaista, kuivaa on tuolla osastolla ...
        ostin kuitenkin viikolla kokeeksi Canesten voidetta-hiivatulehdukseen; laitoin pari kertaa tuohon ulkopuolelle - ja kirveli aivan järkysti, lopetin sen hoidon samantien!! Onkohan kovin vaarallista, jos käyttää Vagifem-puikkoja ja Ovestin voidetta vielä lisäksi tuohon ulkopuolelle, jonkun aikaa aivan säännöllisesti, kun kuitenkin tuntuisi, että tuolla systeemillä oireet olisivat seuraavana pv vähän helpottuneet, sitten taas myöhemmin iltaa kohti taas pahenee.. en tiedä ? Kesällä kävin viimeksi gynellä, ja hän muistaakseni sanoi, että vagifemiä voi käyttää tarvittaessa viikon-parin jokapv kuureina muulloinkin kuin vaan alussa, sitten kun tilanne helpottaa voi taas käyttöä vähentää; mutta tuolloin ei ollut puhetta tuosta "Ovestin lisästä".
        Vaivoja tuntuu piisaavan meillä naisilla alusta loppuun saakka, aina jotain..mitä vuodet vielä tuokaan tullessaan..

        Niin, ehkä se ei lainkaan johdu hiivasta. Tää keskustelu vaan ajautui noihin hiiva-juttuihin. Kun sulla ei enää ole kuukautisia ja ikää on 54 (saman verran kuin mulla ihan pian) niin kuivuus on silloin kai todennäköistä. Jos mulla olis kuivuutta niin yrittäisin varmasti ensin rasvata luomulaatuisella kookosöljyllä. En tiedä auttaisiko se, mutta joku tässä ketjussa sanoi sen auttaneen häntä. Jos ei auta, niin purkki ei silti mene hukkaan, koska sitä voi käyttää myös ainakin ruuanlaitossa!


      • *dolfina
        *dolfina kirjoitti:

        Niin, ehkä se ei lainkaan johdu hiivasta. Tää keskustelu vaan ajautui noihin hiiva-juttuihin. Kun sulla ei enää ole kuukautisia ja ikää on 54 (saman verran kuin mulla ihan pian) niin kuivuus on silloin kai todennäköistä. Jos mulla olis kuivuutta niin yrittäisin varmasti ensin rasvata luomulaatuisella kookosöljyllä. En tiedä auttaisiko se, mutta joku tässä ketjussa sanoi sen auttaneen häntä. Jos ei auta, niin purkki ei silti mene hukkaan, koska sitä voi käyttää myös ainakin ruuanlaitossa!

        Taas lisään vielä, että happihoidot pelottaa mua sen takia, että mulla on epäilys, että happi saattaa ohentaa ihoa.


      • h iiiva
        *dolfina kirjoitti:

        Taas lisään vielä, että happihoidot pelottaa mua sen takia, että mulla on epäilys, että happi saattaa ohentaa ihoa.

        Minä olen olen ollut vaihdevuosivaivainen jo 7 vuotta ja käyttänyt hormonikorvaushoitoa. Viime kesänä sain hiivaoireet ja söin tabletin siihen. Käytin myös apteekista saatavan kuurin vähän myöhemmin. Kesästä marraskuuhun kärsin kummallisista kirvelyoireista ja ajoittaisesta kutinasta.Ajattelin, että nyt on tulleet vaihdevuodet alapäähänkin. Gynekologi totesi hiivan ja sanoi, että se ei aina yhdellä kuurilla mene ohi. Söin tabletin ja kahden viikon päästä toisen. Minäkin sain emättimeen laitettavaa hormonikapselia varten reseptin vaan eipä tarvinnut hakea. Oireet loppuivat hiivakuuriin. Ei ole kuivuutta vielä meikäläisen alapäässä. Ei tarvitse liukasteita käyttää. Luulen, että nuo suun kautta otettavat tabletit tehoavat parhaiten.


    • kaisa......vaan

      Neuvo sinulle.
      En ainakaan huomannut että olisit maininnut Cicatridinaa. Tämä oli AINUT, joka mulla toimi vastaavaan vaivaan ja se auttoi heti - ei siis tarvinnut odottaa kauaa helpotuksen saamista. Kokeile ihmeessä, jos et voelä ole kokeillut. Tämän neuvoi minulle lääkäri, koska en halunnut sotkea terveyttäni ylimääräisillä hormooneilla.

      http://www.cicatridina.fi/

      • kaisa....vaan

        Niin ja lopeta ensin ne kaikki muut.....


      • ::=
        kaisa....vaan kirjoitti:

        Niin ja lopeta ensin ne kaikki muut.....

        Entäs kun ärsytys ja punoitus on isojen ja pienten häpyhuulten välissä olevassa kudoksessa. Olen kysynyt apteekista, mutta ei suositeltu mitään kortisonipitoista vaan Bepanthenia. Ei auttanut.


      • kkk1%
        ::= kirjoitti:

        Entäs kun ärsytys ja punoitus on isojen ja pienten häpyhuulten välissä olevassa kudoksessa. Olen kysynyt apteekista, mutta ei suositeltu mitään kortisonipitoista vaan Bepanthenia. Ei auttanut.

        Samalla alueella ollut /on myös kovasti vaivoja, kirvelyä, punoitusta...olen uskaltanut kokeilla nyt parina päivänä "omalla vastuullani" 1% kortisonivoidetta (Apobace), ja ainakin nyt tuntuisi helpommalta; tuota voidetta olen laittanut todella vähän, levitellyt joka paikkaan. Monet rasvat olen ennen tätä kokeillut, useimmat päinvastoin lisäävät polttavaa kirvelyä ja punoitusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe