Eutanasia on MURHA!

Jellu J.

Eutanasia on julma asia. On Raamatun vastaista murhata toinen ihminen, vaikka tämä sitä omaa tyhmyttään menisikin haluamaan ja pyytämään. Pitäisi kehittää vaihtoehtoja eutanasialle, resurssit pitäisi keskittää ihmisten kroonisten sairauksien parantamiseen ja kipujen poistamiseen, silloin ei olisi tarvetta tälläiselle rikoksella ihmisyyttä vastaan. Eutanasia sotii myös täysin lääkäreiden etiikkaa vastaan, lääkäreiden tarkoitus on parantaa ihmisiä, EI auttaa heitä kuolemaan.

En ymmärrä miten kukaan voi tukea eutanasiaa, paljon mieluummin näen läheiseni elossa tuskissaan kuin kuolleena arkussa. Kuolema on liian suuri ja lopullinen asia meidän ihmisten päätettäväksi, Jumala on antanut meille elämän ja siksi vain Hänellä on lupa ottaa se meiltä pois.

63

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esh43

      ajatellut että sairauksille yritetään koko ajan keksiä parannuskeinoja! Samoin kipulääkityksiä koko ajan parannetaan.
      Kyllä minä ainakin haluan esim. syövän terminaalivaiheessa eutanasian.


      " En ymmärrä miten kukaan voi tukea eutanasiaa, paljon mieluummin näen läheiseni elossa tuskissaan kuin kuolleena arkussa. " Aika itsekästä...._sinä_ haluat. Tuskissaan, huh...

      Tulehan töihin tänne sairaalaan vähäksi aikaa.

      • joku vaan

        en tiedä mitä Eutanasia tarkoittaa mutta kuulostaa joltain ihmisen lopettamiselta.
        jos ihminen kärsii eikä häntä voi pelastaa tulos olisi sama... KUOLEMA!
        kun hän ei kärsi enää hän on paremmassa paikassa (ainakin luulen)

        "paljon mieluummin näen läheiseni elossa tuskissaan kuin kuolleena arkussa."
        haluatko läheisesi kärsivän vai että hän on paremmassa paikassa?
        taidat olla aika julma kun haluat läheisesi kärsivän!
        tärkeintä on tuskien loppuminen.
        Lääketiede ei ole kehittynyt niin paljon että kaikkea voisi parantaa kaikki ajallaan.


    • apinaaa

      "paljon mieluummin näen läheiseni elossa tuskissaan kuin kuolleena arkussa."
      Kuulostaa aika itsekkäältä.. olen useampaan kertaan ajatellut, että jos olisin tilanteessa jossa elämälleni ei näy enää mitään valoa, esimerkiksi sairauden takia. Niin kyllä sitten pyytäisin ja tarpeen tullen vaatisin lähimmäisiäni avustamaan itsemurhassa, jos en sitä itse pystyisi tekemään. Tuntuu järkyttävältä ajatella että ainoa asia mitä haluaa on se että pääsisi lopullisesti pois ja sitten ei pystyisi sitä tekemään ja lähimmäiset vain itkis vieressä että älä ajattele tuollasta.. JA jos ei kerran välitä raamatusta eikä uskonnonasioista ylipäätään, niin siihen on monien ihmisten kohdalla turha vedota.

      • Ketunkromosomi olet!

        Haistappa sinä ketun pissapää iso päska!


    • murha,

      mutta jokainen ihminen, joka on katsonut hyvin läheltä kuolevan (kuolemaan tuomitun) ihmisen kamppailua, niin ymmärtää tunnetasolla eutanasian, se on joskus lähimmäisen rakkautta isoilla kirjaimilla. En toki ketään kirjoituksillani yllytä eutanasiaan, mutta maailma ei ole mustavalkoinen, siitä löytyy myös harmaan sävyjä.
      Yhteiskunnassamme on vaan valitettavasti hyvin vähän resursseja terveydenhoitoon yleensäkään, niin miksi niitä käytettäisiin ihmisiin, jotka ovat kuolemansairaita. Kommenttini kuulostaa kovalta/kylmältä, mutta olen vain realisti. Monet vakavasti sairaista ihmisistä haluaa kuolla, toki siinä saattaa olla takana myös masennusta, mutta minun mielestäni kaikille, siis KAIKILLE ihmisille pitäisi taata arvokas elämä ja myös arvokas kuolema. Ne ihmiset, jotka ihan omasta vapaasta tahdostaan haluavat kuolla, niin minusta heille pitäisi suoda siihen oikeus, ja ne taas, joilla on voimia vielä taistella elämän puolesta, heille pitäisi suoda siihen mahdollisuus. Jo hoitotyön etiikankin mukaan hoitaja/lääkäri ei voi potilaan toiveita mitätöidä, mutta tietenkin heidänkin täytyy toimia Suomen lakien mukaan.

    • JUMKIO JJJJjj

      Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus ihmisarvoiseen elämään, jossain vaiheessa ihminen voi olla niin sairas ja tuskissaan, että eutanasia olisi suuri helpotus. Et ole kovinkaan inhimmillinen, kun haluaisit mielummin pitää itselläsi läheisesi, jos tämä haluaisi itse pois. Sitä kutsutaan itsekkyydeksi. Resurssit on JO keskitetty sairauksien parantamiseen ja kipujen poistamiseen. On väärin pitää ihmistä väkisin hengissä, jos se elämä satuttaa. Sinä et ole mikään jumala, etkä voi sanoa, etteikö jumalan tarkoitus olisi antaa toiselle vapautusta tuskista. Sinun opeillasi voisimme sanoa, että sairauksia ei saisi parantaakaan, kun pitäisi uskoa, että sinun jumalasi sen tekee.

    • Panttiz66

      Istuin äitini vieressä hänen hidasta kuolemaansa seuraten ja yrittäen poistaa hänen tuskiaan pumppaamalla morfiinia 15 minuutin välein. Pyytäessäni hoitajalta jotain muuta kivunlievitystä äidille, sitä saapui 2 tunnin odottelun ja uusintapyynnön jälkeen. Rauhoittavia... Oli tuskallista katsoa rakkaansa kärsimystä ja sanoinkin siipalleni hänen soittaessaan, että jos minulla olisi ase, ampuisin äidin. Kärsivää eläintäkään ei saa kiduttaa, miksi ihmistä saa? Päätin siinä hänen samana iltana kuoltuaan, että jos edessä on sama kohtalo tulen tekemään omat ratkaisuni hyvissä ajoin. Valitettavasti eutanasiaa ei ole Suomessa laillistettu!
      Äiti on nyt kuolleena arkussa, tuskallisen kuoleman jälkeen. Parempi jos olisi päivää aikaisemmin kuollut tuskattoman kuoleman.

      • Joskusnähdään

        Istuin myös isäni vierellä, kun hän kuihtui pois. Ensin loppui syöminen, sitten hengitys alkoi korista, eikä hän voinut reagoida kuin elein, lopulta seurasi tajuttomuus ja sitten hän nukahti ikiuneen. En koskaan unohda sitä hetkeä, kun hän tuskaisena(?) yritti letkuista ja sängystä pois. Toivon koko sydämestäni, ettei häneen sattunut. Jossain vaiheessa pitää päästää irti ja antaa, sen kaikkein rakkaimmankin mennä, vaikkei koskaan haluaisi häntä poispäästää. Lepää rauhassa, rakas isä, nyt ovat kaikki kivut poissa. Ei kukaan, joka rakastaa, halua sen lähimmäisensä kärsivän.


    • armoa *

      Vain suurta kärsimystä kokematon voi sanoa noin itsekkäästi että mieluummin tahtoo rakkaansa kärsivän tuskissaan kuin pääsevän tuskistaan kuoleman kautta. Minä taas sanon, että mieluiten tahtoisin hänen pääsevän tuskistaan JA jäävän eloon. Mutta nimenomaan koska lääketiede kohtaa jossain kohtaa sekin rajansa ja mahdollisuutensa parantaa ja jolloin hyvin hyvin sairasta ihmistä ei voida enää auttaa tulee lääkärinkin osata hoitaa kuolevaa, tarjota hyvä ja mahdollisimman helppo ja kivuton kuolema. Minustakaan ei kenen tahansa toivetta eutanasiasta pitä hyväksyä ja toimeenpanna, mutta juuri niiden parantumattomasti vaikeasti sairaiden kohdalla jotka itse eivät enää jaksa kitua ja kärsiä ja joiden kohdalla ei ole mitään toivoa paranemisesta. Kun kyse on vaan kärsimyksen pitkittymisestä, toivottomuudesta, toisten armoilla olosta, ahdistuksesta ja päivittäisestä tuskasta johon ei mahdu iloa ja hyvää oloa.

      Lääkärin toimenkuva pitäisi nähdä laajemmin ja hippokrateen valat laittaa uusiksi jos siihen aina vedotaan. Eutanasiasta ei tule puhua kuin tappamisesta. Ja silloin ei tarvikaan jos eutanasiaa tullaan noudattamaan vain niissä tapauksissa joissa sairaus ilmiselvästi ja varmuudella näivettää ja kuihduttaa ihmisen hengiltä. Silloin voidaan ajatella että sairaus joka tapauksessa ihmisen pian tappaa, ja siinä kohtaa lääkärin velvollisuus on ammattitaitonsa ja asiantuntemuksensa pohjalta osata helpottaa kuolevan osaa jopa niin, että kuolevan niin toivoessa, lääkärin sedaatio, kipulääkitys yms. saa pysäyttää hiven varhemmin hänen elämänsä. Sillä kuoleman edessä elämän pitkittäminen ei voi olla itseisarvo, koska siinä vaiheessa se on periaatteessa vain kuolevan kärsimyksen ja kuolemisen pitkittämistä, ei elämän.

      Nykypäivänä kaikessa säästetään, budjetteja kurotaan pieniksi, terveydenhoitoa on supistettu. Monien lievempien vaivojen hoidosta on luovuttu julkisella sektorilla ( pakotetaan hoidattamaan yksityisellä) , kriterit toimenpiteisiin on tiukentuneet, ennaltaehkäisevää hoitoa ei enää entiseen tapaan harrasteta, kaikkea on tehostettu ja niukennettu ja rajattu ja vähennetty. Hoitajista, lääkäreistä ja hoitopaikoista on pula. Suuntaus on ollut ikävä ja tuntuu kansan terveydessä. Niin vanhusten kuin lapsien kohdalla. Ja työikäinenkin väestö usein joutuu jonottamaan tutkimus- ja leikkausjonoissa työkyvyttömyyseläkkeellä kun jonot vetävät hitaasti ja hoetaan resurssipulaa. Sekin tulee kalliiksi. On jotenkin ristiriitaista että kuolevia halutaan pitää vastoin heidän omaa tahtoaan hengissä mahdollisimman pitkään vaikka se hoito ei ole 'tuotteliasta' kuten niiden kohdalla joilla tapahtuu paranemista ja toipumista. Jos menoja pitää karsia ja järkeistää niin tässä olisi yksi luonteva paikka. Pitää muistaa ettei kaikki kuolevat halua eutanasiaa, eikä kaikkia kuolevia haluta "tappaa", vaan kuoleva potilas ottaa itse osaa oman hoitosuunnitelmansa laatimiseen ja tiukan seulan kautta voitaisiin päätös eutanasiasta tehdä vain terminaalihoitoisille oman näkemykseni mukaan.

      Lapseni hiipumista täysin halvaantuneena ja monisairaana seurasin häntä hoitaen yötäpäivää ja monta vuotta seurasin vierestä sitä tuskaa kunnes hän vapautui tuskistaan. Itse sairastan nyt syöpää ja sydämessäni toivon, että kuitenkin saisin lähteä täältä saappaat jalassa ettei tarvi kärvistellä vuoteen pohjalla pitkiä aikoja vain haaveillen eutanasiasta joka tarjoaisi tarvittaessa armon pitkästä piinasta, jota on jo tähänkin asti riittänyt.

    • ihmetellen kyselen..

      et ymmärrä mistä puhut!
      terveen ihmisen kuolemaan auttaminen on murha.. mutta kun toinen on vakavasti sairas eikä parannusta enää vain ole ja kuolma koittaisi jossain vaiheessa tuskallisena ja huonona niin mielestäni olisi perusteltua lääkärin auttaa potilasta kuolemaan eutanasian kautta..
      kuolema ei koskaa ole arvokas saati kaunis.. mutta helpottaa sitä voidaan jos vain olisi suomessa laillista eutanasia!!
      olen monta vuotta tehnyt hoitajan hommia ja nähnyt paljon ihmisiä jotka ovat rukoilleet hiljaista ja kivutonta kuolemaa.. heille ei sitä anneta vaikka ovat vielä sielun ja ruumiin voimissa kykeneviä asiasta itse päättämään.. mutta säälittävä laki on siinä esteenä..
      kannatan eutanasiaa aivan ehdottomasti!! mutta vain ihmisille jotka eivät voi koskaan enään parantua ja elämä on sängyssä makoilua ja pyörätuolissa istumista ja ovat täysin toisten avun tarpeessa jatkuvasti.. ja tietenkin se OMA tahto asiaan..
      miksi lääkäri ei voisi auttaa tuollaista potilasta??

    • Älyn kääpiö

      Toivon sinulle tuskaista loppuelämää. Vaihtoehtona on kasvaa ja kehittyä: ota läpyt pois ohimoilta, aukaise silmät, korvat ja varsinkin mielenpuoli. Kuolema on osa elämää, tänne ei ole jäänyt vielä kukaan eikä yksikään tule jäämään. Kärsimystä on turha pitkittää, kun mitään muuta ei ole enää edessä kuin matka taivaan kotiin.

      Ja ennen kuin auot lisää tyhjää päätäsi, mene vaikka vapaaehtoistyöhön johonkin pitkäaikaisosastolle. Alan ihminen tuskin olet.

      • uskoon hurahtanu

        höppänä tai todella huono provo! jokaisella pitäisi olla oikeus päättää viimeiset päivänsä rauhassa nukkuen jos on parantumattomasti sairas eikä hoitoa ole vaan kipuja joihin annetaan niin vahvoja mömmöjä et ei ole edes hereillä. lahkot ne laissa pitäis kieltää. johan noita on lehdistä saanu lukea muutenkin miten sairaita ovat.. selkeää antenni osastoa! =)


    • lippu kellariin

      Minä tuen eutanasiaa.
      Olet aloittaja niin sydämetön, vailla elämänkokemusta ja täynnä välinpitämättömuutta. Oletko miettinyt, että edes oma Jumalasi ei kenties huoli sinua hetken koittaen?
      Olisit varovainen, sillä fatalisti sanoo, että sitä saa, mitä tilaa.

    • mira_nina657

      Jellu J, et ilmeisesti ole nähnyt terminaalivaiheessa olevaa syöpäpotilasta. Minun ukki kuoli syöpään, viimeiset päivät hän makasi yksin omassa huoneessa, koska hän haisi naamassaan olevien kuolioiden vuoksi. Se jos mikä on rumaa ja myös eettisesti väärijn. Jokaisella ihmisellä on oikeus kuolla arvokkaasti. Ja usko pois, mikäli ukkini olisi voinut päättää hän ei olisi halunnut lähteä niin. Hän oli sanonut mummille aikoinaan, että mikäli hän höppänöityy mielummin ampuu aivonsa pellolle kuin viruu jossain muitten armoilla
      "paljon mieluummin näen läheiseni elossa tuskissaan kuin kuolleena arkussa." Syöpäkivut eivät ole mitään haava peukussa, van jumalaton tuska. Sen jos rakkaalesi haluat mielummin kuin rauhallisen ja arvokkaan lähdön, niin lykkyä tykö. Kipulääkkeet kehittyy, mutta on myös tapauksia jolloin lääkitys ei tehoa tai on riitämätön.
      Ja sitten vielä mikäli sinä haluat nähdä rakkaasi tuskassa elossa kuin arkussa kuolleena, kysyhän mitä rakkaasi haluaa

      • Armon saa eläinkin

        Tämä oli hyvä. Aloittajan kommentti taas kertoo kehittymättömästä ajattelusta ja aikuiseksi kasvamattomuudesta, ymmärtämättömyydestä ja ajattelun ahtaudesta.


    • Hyväkuolema

      Haluat siis varmaan itsekin olla lopulta elossa tuskissasi, läheisesi siinä vierelläsi sitä katsomassa ja toivomassa että kunpa tämä ei loppuisi, kunpa hän saisi jatkaa tuskaista eloaan mahdollisimman kauan. Onnea vaan tälle taipaleelle. Elämä opettaa sinuakin, ja kuolema varsinkin.

    • näet

      mieluummin läheisesi elossa tuskissaan kuin...?????mikä sadisti olet?et varmasti ole joutunut tuohon tilanteeseen??vaikea uskoa, että kukaan tuota haluaa,on nimittäin aika rankaa seurattavaa:(läheisen posmeno pikkuhiljaa kitumalla:((en toivo kellekään!on kyllä horjunut usko jumalaan,huh,mitä kidutusta kaikille ,myös omaisille.olen ehdottomasti EUTANASIAN kannalla kokemuksieni jälkeen.

    • Kuolemaa ei ole

      Bongasin lehdestä tänään: "Joka opettaisi ihmisiä kuolemaan, opettaisi heitä elämään." - M. de Montaigne -

      Tarkoittaisiko se jotain sinne päin, että täytyy tulla sinuiksi kuoleman, sekä omansa että muiden, kanssa, hyväksyä se osana elämää ja lakata pelkäämästä sitä. Siitä seuraa elämänviisautta, jonka turvin eläminen käy helpommaksi ja vaivattomammaksi. Pelko kahlitsee monella tavalla.

      Toinen samaan aiheeseen liittyen: "Älä pelkää, että elämäsi loppuu; pelkää sitä, ettei se koskaan ala." - G. Hansen -

    • Atte Isti

      Ei murha, vaan oikeus ihmisen itsensä päättää henkilökohtaisista asioistaan!

      Jos ihmisellä on todettu parantumaton sairaus, ja hän itse on sitä mieltä ettei hänen sekä läheistensä kärsimyksiä enää haluta pitkittää, eikä hän terveydentilansa vuoksi enää itse kykene omaa kuolemaansa toteuttamaan, niin suotakoon hänelle tuo viimeinen tahto.

      Kuolema tuo tullessaan aina surua, joka kuitenkin muuttuu vähitellen kaipauksen kautta muistoiksi, niin miksei nämä muistot saisi olla niitä kaikista kauneimpia.

      Tilanteessa jossa ei ole enää mitään tehtävissä, tulisi kuunnella sitä järjen ääntä eikä vedota sokeasti siihen "pyhään" kirjallisuuteen, joka jo tarinan alkajaisiksi kehoittaa ihmisiä täyttämään maailma lisääntymällä omien perheenjäsentensä kanssa.

    • mietteliäs mies
    • ftyuiopå

      Olen jo kärsinyt ja kokenut jo niin paljon. Olen väsynyt ja jos nyt sairastuisin parantumattomasti, tahtoisin että voisin tarvittaessa valita eutanasian.

      Hoitoja ei yksinkertaisesti ole enää olemassaankaan juuri mihinkään sairauteen ja ne vähenevät ajan kanssa. Ainoa vähänkään kunniallinen ja lohduttava ajatus voisi silloin olla mahdollisuus päättää silmitön, yhä paheneva kärsimys eutanasialla. Jos sairautta ei hoideta tai ei voida hoitaa, niin se on ainoa mahdollisuus.

      Suomalaisin verorahoin rakennettu terveydenhuolto on jo romutettu, ja olen jo nyt työssäkäyvänä 40v naisena täysin hyödytön, jota ei kannata edes auttaa. Selkäni on rikki ja hoitoa ei saa. Ei ole rahaa yksityiseen lääkäriin, kun lama vei kunnollisen työpaikan. Teen kovalla koulutuksella huonolla palkalla. Ei ole muuta. Olen erittäin väynyt tähän, enkä usko tilanteen paranevan. Kannatan eutanasiaa. Suomen terveyden huollon toimimattomuus on jo oikeastaan sitä. Se on vaan tuurista kiinni kuka tippuu seuraavaksi.

      • jgdyjgfrf

        Samaa mieltä,jos sairastuis johonkin ,mikä muutenkin lopussa vie hengen.Tämä nykyinen meno on järjetöntä,nuo rahat mitkä on käytössä sairaalassa pitäisi käyttää järkevästi,tietenkin ne ketkä haluavat kitua loppuun asti saa minun puolesta tehdä näin.


      • Ihmisoikeuksien plst
        jgdyjgfrf kirjoitti:

        Samaa mieltä,jos sairastuis johonkin ,mikä muutenkin lopussa vie hengen.Tämä nykyinen meno on järjetöntä,nuo rahat mitkä on käytössä sairaalassa pitäisi käyttää järkevästi,tietenkin ne ketkä haluavat kitua loppuun asti saa minun puolesta tehdä näin.

        Asiaa puhuttu molemmat!
        Ihmisellä pitää olla oikeus päättää omasta elämästään ja saada apua päätöksensä toteuttamisessa,.


    • raamatulla päähän

      Tuolle ketjun aloittajalle esittäisin kysymyksen.

      Onko siellä sinun raamatussasi sanottu, mitä tehdään, kun vanhus joutuu sairaalaan ja hoitohenkilökunta ei anna hänelle enää nesteenpoistolääkettä?

      Eivät anna myöskään vettä, koska ku-ses-ke-lee kuulemma liian paljon, menee liikaa vaippoja.

      Mitä siellä tuollaisesta sanotaan?

      Omainen sai ystävänsä kehoituksesta patistettua hoitohenkilökunnan antamaan nesteenpoistolääkkeitä , niinkuin hänelle oli lääkäri määrännyt.

      Jos et tuota tiedä , miten juuri tuon lääkkeen epääminen tekee ihmiselle, ota selvä?

      Mitä se jumalasi sanoo siihen, että samainen potilas iloitsi saaneensa insuliinipiikin Oli onnellinen kun oli pistetty sokeritautiin insuliinipiikki.(Potilas n 85 vuotias, sekainen jo pitkään.)
      Vahinko vain , sillä vanhuksella ei ollut ei ennen eikä jälkeen sairaalakäynnin ollut sokeritautia/diabetesta.
      Sukulaisen tivatessa asiaa, oli tapahtunut "erehdys".
      Nämä molemmat tapaukset sattuivat n 5-6 v sitten,länsirannikolla yhden pariviikkoisen sairaalakäynnin puitteissa.
      EI HALUTA EUTANASIAA, mukavempaa on iskeä raamatulla ja sanoa, ettei tappaa saa.
      Et ole tainnut tietää tällaisesta "hienostuneemmasta" armomurhasta?
      Niitä on useita eri versioita, millä ihmisestä otetaan henki pois hoitolaitoksissa, tämä oli eräs versio.
      Tämä mainittu henkilö eli vielä 2 vuotta tuon sairaalakeikan jälkeen-kotonaan.

      Mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla sairaalavuoteessa hirveitten kipujen kourissa, tietäen kuolevasi siihen sairastamaasi tautiin?
      Toivottavasti et toivo läheisiäsi tölläämään siihen viereen, miten paljon oikein kärsit?

      Ota vaikka ent.kansan ed. Esko Seppäseen yhteyttä ja kysy hänen tuntemuksiaan, poikansa kuollessa parantumattomaan syöpään.
      Hän voisi mahdollisesti kertoa sinulle, miltä tuntuu isästä, joka ei pysty lievittämään lapsensa kärsimyksiä?

      Yritä samaistua hänen tunteisiinsa kun itseltäsi näemmä puuttuu empatiakyky.

    • bvcbdfgfd

      Raamattu ei varsinaisesti kiellä itsemurhaa. Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Käsky "älä tapa" tarkoitaa nimen omaan henkistä tappamista ja kiusaamista. Tässä selvennys aiheeseen Jeesukselta.


      "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
      Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
      Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.

      Matt..5:21-26


      Ei myöskään varsinaisesti Suomen laki. Tässä kanta oikeusministeri Johannes Koskiselta aiheeseen.

      "Itsemurhaan avustamisesta ei rikoslaissa ole erityisiä säännöksiä. Rikosoikeuden yleisten oppien perusteella avustajan rankaiseminen avunannosta tai yllytyksestä edellyttäisi rangaistavaa päätekoa. Itsemurha ei ole rangaistava teko. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin katsottu mahdolliseksi, että itsemurhassa avustanut tai siihen yllyttänyt voitaisiin saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen välillisenä tekijänä tilanteissa, joissa itsemurhan tehnyt ei esimerkiksi psyykkisistä syistä olisi ymmärtänyt tekonsa merkitystä. Myös jos avustajalla olisi asemansa perusteella erityinen velvollisuus estää seuraus, vastuun on joskus katsottu voivan seurata laiminlyöntisäännösten perusteella.

      Itsemurhassa avustamisen nimenomainen kriminalisointi saattaisi johtaa vaikeisiin tulkintaongelmiin mahdollisen avunantajan tai yllyttäjän toimien ja myötävaikutuksen arvioimisessa. Se myös muuttaisi itsemurhan tutkinnan kuolinsyyntutkinnasta rikostutkinnaksi. Kriminalisointi edellyttäisi itsemurhatapauksissa lähiomaisten tai muun lähipiirin kuulustelua mahdollisten osallisten selvittämiseksi. Uhrin lähipiiri saattaisi kokea tutkinnan syyllistävänä, ja se olisi heille henkisesti raskasta muutoinkin vaikeassa elämäntilanteessa. Erityissäännöksen aiheuttamat haitat saattaisivat siten valtaosassa itsemurhatapauksia olla suuremmat kuin mahdollisesti saavutettavat hyödyt."

      Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta 2005
      Oikeusministeri Johannes Koskinen


      http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_80_2005_p.shtml

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110696-yle-palkkamurhan-saa-tilata-ilman-rangaistusta-suomessa

      http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302673952797


      On olemassa metodit, on olemassa keinot. Ne ovat itseasiassa aika halpoja. Voisin "tappaa" sinut suunnilleen 500€ ja olen tästä varsin tosissani.



      Kysymys on kuitenkin siitä että elämä on lahja. Se on viimekädessä lahja Jumalalta. Meidän täytyy antaa taivaanisälle kaikki kunnoitus ja kunnia. Taivaanisä on säätänyt poikkeusäännön joka sallii rauhallisen kuoleman. Se tapahtuu taivaanisän SALLIMUKSESTA eikä mistään muusta syystä!


      Meillä ei ole oikeutta lopettaa elämän henkystämme silkasta itsekkyydestä, koska emme ole oman itsemme omaisuutta. Me kuulumme korkeammalle voimalle ja korkeamman voiman tarkoituspiiriin.


      Koska Jumala on muovannut meidät äitimme kohdussa olemme hänen omaisuuttaan. Olet luotu Jumalan kuvaksi. Olet "made by god" tuote.


      Ennenkuin kysyt minulta "miten äkkiä itsari tahdon pois! Elämä epistä uskovat AHDISTAA!" Toivon että istut alas miettimään mitä juuri sanoin. Ei tämä ole "sinun" elämäsi. Et sinä voi valita. Tässä ei ole kyse sinusta!



      Opi kärsivällisyyttä ja nöyryyttä, niin palataan aiheeseen myöhemmin.

    • Blerzzi

      Eutanasian sijasta voisimme esim. keskustella siitä, pitäisikö sairaanhoito evätä kaikilta yli 75-vuotiailta tai ainakin niiltä, jotka ovat olleet eläkkeellä yli 10 vuotta.
      Sairaanhoidon sijasta vain välttämätön kivunlievitys ja saattohoito.

      • fdgdfgdfgdf

        Miksi tätä aihetta ajetaan niin fanaattisesti kuin käärmettä pyssyyn?


        Siis...toivottavasti luit mitä kirjoitin Suomen laista ja Raamatun asetuksista.


        Jos hieman muunnaamme tätä temppua Suomen oloihin, niin kaikki onnistuu vaivatta. Omien tukimuksieni perusteella 10-litraa korkeasti puristettua AGA:n typpikaasua riittää temppuun vaivatta!

        http://www.thedailybeast.com/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet.html


        Yksi tuollainen tyhjiöpussi vastaa suunnilleen yhtä ilmapalloa jonka halkaisija on 30-centtimetriä. Niitä mahtuu kaasuyhtiö AGA:n mukaan noin 250 20-litran helumtankkiin. Vastaavasta typpitankista riitti testeissä tasaista kaasuvuotoa suunnilleen 4-tuntia ennenkuin kaasuvuoto ikkunasta ulos alkoi selvästi heiketä. 10-litran kaasupullossa vallitsee täsmälleen sama sisäinen paine kuin 20-litran kaasupullossa.

        http://www.ilmapallokeskus.fi/mainosilmapallot/helium


        1-2tuntia riittää vaivatta, jos homma hoidetaan asiallisesti eikä jäädä istumaan sängylle se typpipullo päässä. Typpi on Jumalan lahja ihmiskunnalle. 3/4 hengitysilmasta ja sitä saadaan myös tislaamalla siellä. Ei räjähdä, ei syty palamaan eikä ole myrkyllistä. käytetään pääosin autojen renkaissa.

        http://www.rocca-group.com/fi/yksikot/rocca_sales/sales_typpi_happi/typpi_happi.html

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/gasschool_n_prop

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires



        Tuollaisen "taikapussin" saat itseasiassa tehtyä itse. Miksi vaivata ompelijaa? Nykyisillä kannettavilla digitaalisilla ompelukoneilla se onnistuu vaivatta!

        http://www.matkatavara.net/tyhjiopussi-p-857.html

        http://www.dadant.com/catalog/images/M01088.jpg

        http://www.amiedu.net/mamu/Suomen kieli/kasity10.jpg

        http://www.youtube.com/watch?v=-yPgBNi0nGM


        Mikään mitä minä nyt sanon ei ole rikos, tai rikokseen yllyttämistä.


        Testejä voi tarvittaessa tehdä miten tämä kaikki toimisi tällaisella mallinukella;

        http://www.thedailybeast.com/content/dailybeast/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet/_jcr_content/body/image_0.img.503.jpg/1304973648061.jpg


        Eli kaverit, lopettakaa jo se suu raivosta ja kuolassa vaahtoaminen, että nyt me ajatetaan eutanasia tähän maahan vaikka VÄKISIN! Se on typerää ja epäkypsää kun pyydätte, anelette ja uhkaatte lääkäriä tappamaan teidät. Suomen lääkäriliitto ei teitä tapa, ja sitäpaitsi Arkkiatri Pelkosen mukaan se on lääkärinetiikan vastaista. Lääkärit saavat tappaa vain syntymättömiä lapsia äitiensä kohtuun, ei aikuisia!

        http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arkkiatri-risto-pelkonen-torjuu-eutanasian/568839

        http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5560-arkkiatri-ei-erivapauksia-abortin-suorittamisessa



        Eli kaverit, lopettakaas nyt kiltisti se lääkäreille suu vaahdossa raivoaminen, jooko? Antaa niiden pitää myös ylikalliit syöpä ja muut kipulääkityksensä, jooko? Meille riittää tislattu ja raikas hengitysilma. Muuta ei tarvita;=))


      • ihabbabbaa
        fdgdfgdfgdf kirjoitti:

        Miksi tätä aihetta ajetaan niin fanaattisesti kuin käärmettä pyssyyn?


        Siis...toivottavasti luit mitä kirjoitin Suomen laista ja Raamatun asetuksista.


        Jos hieman muunnaamme tätä temppua Suomen oloihin, niin kaikki onnistuu vaivatta. Omien tukimuksieni perusteella 10-litraa korkeasti puristettua AGA:n typpikaasua riittää temppuun vaivatta!

        http://www.thedailybeast.com/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet.html


        Yksi tuollainen tyhjiöpussi vastaa suunnilleen yhtä ilmapalloa jonka halkaisija on 30-centtimetriä. Niitä mahtuu kaasuyhtiö AGA:n mukaan noin 250 20-litran helumtankkiin. Vastaavasta typpitankista riitti testeissä tasaista kaasuvuotoa suunnilleen 4-tuntia ennenkuin kaasuvuoto ikkunasta ulos alkoi selvästi heiketä. 10-litran kaasupullossa vallitsee täsmälleen sama sisäinen paine kuin 20-litran kaasupullossa.

        http://www.ilmapallokeskus.fi/mainosilmapallot/helium


        1-2tuntia riittää vaivatta, jos homma hoidetaan asiallisesti eikä jäädä istumaan sängylle se typpipullo päässä. Typpi on Jumalan lahja ihmiskunnalle. 3/4 hengitysilmasta ja sitä saadaan myös tislaamalla siellä. Ei räjähdä, ei syty palamaan eikä ole myrkyllistä. käytetään pääosin autojen renkaissa.

        http://www.rocca-group.com/fi/yksikot/rocca_sales/sales_typpi_happi/typpi_happi.html

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/gasschool_n_prop

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires



        Tuollaisen "taikapussin" saat itseasiassa tehtyä itse. Miksi vaivata ompelijaa? Nykyisillä kannettavilla digitaalisilla ompelukoneilla se onnistuu vaivatta!

        http://www.matkatavara.net/tyhjiopussi-p-857.html

        http://www.dadant.com/catalog/images/M01088.jpg

        http://www.amiedu.net/mamu/Suomen kieli/kasity10.jpg

        http://www.youtube.com/watch?v=-yPgBNi0nGM


        Mikään mitä minä nyt sanon ei ole rikos, tai rikokseen yllyttämistä.


        Testejä voi tarvittaessa tehdä miten tämä kaikki toimisi tällaisella mallinukella;

        http://www.thedailybeast.com/content/dailybeast/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet/_jcr_content/body/image_0.img.503.jpg/1304973648061.jpg


        Eli kaverit, lopettakaa jo se suu raivosta ja kuolassa vaahtoaminen, että nyt me ajatetaan eutanasia tähän maahan vaikka VÄKISIN! Se on typerää ja epäkypsää kun pyydätte, anelette ja uhkaatte lääkäriä tappamaan teidät. Suomen lääkäriliitto ei teitä tapa, ja sitäpaitsi Arkkiatri Pelkosen mukaan se on lääkärinetiikan vastaista. Lääkärit saavat tappaa vain syntymättömiä lapsia äitiensä kohtuun, ei aikuisia!

        http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arkkiatri-risto-pelkonen-torjuu-eutanasian/568839

        http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5560-arkkiatri-ei-erivapauksia-abortin-suorittamisessa



        Eli kaverit, lopettakaas nyt kiltisti se lääkäreille suu vaahdossa raivoaminen, jooko? Antaa niiden pitää myös ylikalliit syöpä ja muut kipulääkityksensä, jooko? Meille riittää tislattu ja raikas hengitysilma. Muuta ei tarvita;=))

        Voisi siis pikakouluttaa työllisyysvaroin entisistä automekaanikoista ja rekkakuskeista muutama typpitohtori, jotka kiertävät ympäri maan tankkiautollaan ja auttavat halulliset sielut pois kärsivästä kuorestaan.


      • pirisevätsukat
        fdgdfgdfgdf kirjoitti:

        Miksi tätä aihetta ajetaan niin fanaattisesti kuin käärmettä pyssyyn?


        Siis...toivottavasti luit mitä kirjoitin Suomen laista ja Raamatun asetuksista.


        Jos hieman muunnaamme tätä temppua Suomen oloihin, niin kaikki onnistuu vaivatta. Omien tukimuksieni perusteella 10-litraa korkeasti puristettua AGA:n typpikaasua riittää temppuun vaivatta!

        http://www.thedailybeast.com/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet.html


        Yksi tuollainen tyhjiöpussi vastaa suunnilleen yhtä ilmapalloa jonka halkaisija on 30-centtimetriä. Niitä mahtuu kaasuyhtiö AGA:n mukaan noin 250 20-litran helumtankkiin. Vastaavasta typpitankista riitti testeissä tasaista kaasuvuotoa suunnilleen 4-tuntia ennenkuin kaasuvuoto ikkunasta ulos alkoi selvästi heiketä. 10-litran kaasupullossa vallitsee täsmälleen sama sisäinen paine kuin 20-litran kaasupullossa.

        http://www.ilmapallokeskus.fi/mainosilmapallot/helium


        1-2tuntia riittää vaivatta, jos homma hoidetaan asiallisesti eikä jäädä istumaan sängylle se typpipullo päässä. Typpi on Jumalan lahja ihmiskunnalle. 3/4 hengitysilmasta ja sitä saadaan myös tislaamalla siellä. Ei räjähdä, ei syty palamaan eikä ole myrkyllistä. käytetään pääosin autojen renkaissa.

        http://www.rocca-group.com/fi/yksikot/rocca_sales/sales_typpi_happi/typpi_happi.html

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/gasschool_n_prop

        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires



        Tuollaisen "taikapussin" saat itseasiassa tehtyä itse. Miksi vaivata ompelijaa? Nykyisillä kannettavilla digitaalisilla ompelukoneilla se onnistuu vaivatta!

        http://www.matkatavara.net/tyhjiopussi-p-857.html

        http://www.dadant.com/catalog/images/M01088.jpg

        http://www.amiedu.net/mamu/Suomen kieli/kasity10.jpg

        http://www.youtube.com/watch?v=-yPgBNi0nGM


        Mikään mitä minä nyt sanon ei ole rikos, tai rikokseen yllyttämistä.


        Testejä voi tarvittaessa tehdä miten tämä kaikki toimisi tällaisella mallinukella;

        http://www.thedailybeast.com/content/dailybeast/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet/_jcr_content/body/image_0.img.503.jpg/1304973648061.jpg


        Eli kaverit, lopettakaa jo se suu raivosta ja kuolassa vaahtoaminen, että nyt me ajatetaan eutanasia tähän maahan vaikka VÄKISIN! Se on typerää ja epäkypsää kun pyydätte, anelette ja uhkaatte lääkäriä tappamaan teidät. Suomen lääkäriliitto ei teitä tapa, ja sitäpaitsi Arkkiatri Pelkosen mukaan se on lääkärinetiikan vastaista. Lääkärit saavat tappaa vain syntymättömiä lapsia äitiensä kohtuun, ei aikuisia!

        http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arkkiatri-risto-pelkonen-torjuu-eutanasian/568839

        http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5560-arkkiatri-ei-erivapauksia-abortin-suorittamisessa



        Eli kaverit, lopettakaas nyt kiltisti se lääkäreille suu vaahdossa raivoaminen, jooko? Antaa niiden pitää myös ylikalliit syöpä ja muut kipulääkityksensä, jooko? Meille riittää tislattu ja raikas hengitysilma. Muuta ei tarvita;=))

        Sälytät kyllä tavattoman paljon vastuuta ja teknistä osaamista yksityiselle ihmiselle.
        Ei syvästi masentunut tai vakavasti sairas jaksa eikä välttämättä edes osaa tuota, ei edes saa haettua sitä kaasupulloa agalta.
        Pitäisi olla valmis ratkaisu, kuolema, jonka voisi tilata netistä avaimet käteen-periaattella.
        Me kun ollaan niin uusavuttomia pullamössöjä me, jotka vielä ollaan hengissä eikä olla saatu itseämme hengiltä. Ne jotka ovat taitavampia ja osaavampia, pystyvät tekemään sen muillakin tavoilla.


      • gfhgfhfgh
        pirisevätsukat kirjoitti:

        Sälytät kyllä tavattoman paljon vastuuta ja teknistä osaamista yksityiselle ihmiselle.
        Ei syvästi masentunut tai vakavasti sairas jaksa eikä välttämättä edes osaa tuota, ei edes saa haettua sitä kaasupulloa agalta.
        Pitäisi olla valmis ratkaisu, kuolema, jonka voisi tilata netistä avaimet käteen-periaattella.
        Me kun ollaan niin uusavuttomia pullamössöjä me, jotka vielä ollaan hengissä eikä olla saatu itseämme hengiltä. Ne jotka ovat taitavampia ja osaavampia, pystyvät tekemään sen muillakin tavoilla.

        Vastaus on jonkinlainen itsemurhapalvelu tai konsultoini. Eli ihmisiä jotka hommaavat sinulle nuo välineet.


        Se olisi kaikki laillista, eikä riko mitään Raamatun käskyä selvästi. Tappaminen Raamatussa eli "murha" mielletään nimen omaan HENKISEKSI tappamiseksi!

        "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
        Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.

        Matt..5:21-26



        "Itsemurhaan avustamisesta ei rikoslaissa ole erityisiä säännöksiä. Rikosoikeuden yleisten oppien perusteella avustajan rankaiseminen avunannosta tai yllytyksestä edellyttäisi rangaistavaa päätekoa. Itsemurha ei ole rangaistava teko. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin katsottu mahdolliseksi, että itsemurhassa avustanut tai siihen yllyttänyt voitaisiin saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen välillisenä tekijänä tilanteissa, joissa itsemurhan tehnyt ei esimerkiksi psyykkisistä syistä olisi ymmärtänyt tekonsa merkitystä. Myös jos avustajalla olisi asemansa perusteella erityinen velvollisuus estää seuraus, vastuun on joskus katsottu voivan seurata laiminlyöntisäännösten perusteella.

        Itsemurhassa avustamisen nimenomainen kriminalisointi saattaisi johtaa vaikeisiin tulkintaongelmiin mahdollisen avunantajan tai yllyttäjän toimien ja myötävaikutuksen arvioimisessa. Se myös muuttaisi itsemurhan tutkinnan kuolinsyyntutkinnasta rikostutkinnaksi. Kriminalisointi edellyttäisi itsemurhatapauksissa lähiomaisten tai muun lähipiirin kuulustelua mahdollisten osallisten selvittämiseksi. Uhrin lähipiiri saattaisi kokea tutkinnan syyllistävänä, ja se olisi heille henkisesti raskasta muutoinkin vaikeassa elämäntilanteessa. Erityissäännöksen aiheuttamat haitat saattaisivat siten valtaosassa itsemurhatapauksia olla suuremmat kuin mahdollisesti saavutettavat hyödyt."

        Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta 2005
        Oikeusministeri Johannes Koskinen

        http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_80_2005_p.shtml

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110696-yle-palkkamurhan-saa-tilata-ilman-rangaistusta-suomessa

        http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302673952797


      • ewrwrewr
        gfhgfhfgh kirjoitti:

        Vastaus on jonkinlainen itsemurhapalvelu tai konsultoini. Eli ihmisiä jotka hommaavat sinulle nuo välineet.


        Se olisi kaikki laillista, eikä riko mitään Raamatun käskyä selvästi. Tappaminen Raamatussa eli "murha" mielletään nimen omaan HENKISEKSI tappamiseksi!

        "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
        Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.

        Matt..5:21-26



        "Itsemurhaan avustamisesta ei rikoslaissa ole erityisiä säännöksiä. Rikosoikeuden yleisten oppien perusteella avustajan rankaiseminen avunannosta tai yllytyksestä edellyttäisi rangaistavaa päätekoa. Itsemurha ei ole rangaistava teko. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin katsottu mahdolliseksi, että itsemurhassa avustanut tai siihen yllyttänyt voitaisiin saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen välillisenä tekijänä tilanteissa, joissa itsemurhan tehnyt ei esimerkiksi psyykkisistä syistä olisi ymmärtänyt tekonsa merkitystä. Myös jos avustajalla olisi asemansa perusteella erityinen velvollisuus estää seuraus, vastuun on joskus katsottu voivan seurata laiminlyöntisäännösten perusteella.

        Itsemurhassa avustamisen nimenomainen kriminalisointi saattaisi johtaa vaikeisiin tulkintaongelmiin mahdollisen avunantajan tai yllyttäjän toimien ja myötävaikutuksen arvioimisessa. Se myös muuttaisi itsemurhan tutkinnan kuolinsyyntutkinnasta rikostutkinnaksi. Kriminalisointi edellyttäisi itsemurhatapauksissa lähiomaisten tai muun lähipiirin kuulustelua mahdollisten osallisten selvittämiseksi. Uhrin lähipiiri saattaisi kokea tutkinnan syyllistävänä, ja se olisi heille henkisesti raskasta muutoinkin vaikeassa elämäntilanteessa. Erityissäännöksen aiheuttamat haitat saattaisivat siten valtaosassa itsemurhatapauksia olla suuremmat kuin mahdollisesti saavutettavat hyödyt."

        Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta 2005
        Oikeusministeri Johannes Koskinen

        http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_80_2005_p.shtml

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110696-yle-palkkamurhan-saa-tilata-ilman-rangaistusta-suomessa

        http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302673952797

        Tavoitteena olisi vielä kolmas kenttätesti ennen tämän nuoren miehen kuoleman vuosipäivää. Silti kahdessa kenttätestissä typen vuotoa kesti ikkunasta ulos noin 4-tuntia. Tämän perusteella 10-litraa riittää, mutta se on makuasia pitkällä tähtäimellä. 20-litraa mahtuu mukavasti auton takakonttiin, 10-litraa takapenkille. Kummassakin pullossa on täsmälleen sama sisäinen paine(200baria) Tyhjiöpusseja riittää(pussien suhde ilmapalloon)250 20-litran tankkiin ja vastaavasti noin 125 10-litran tankkiin. Kummassakin tapauksessa kaasua riittää ihan mukavasti, varsinkin jos sitä säädellään oikein. Unicontroll 500 paineensäätimen ja halvan Bilteman paineilmaletkun kanssa. Kaasun vuoto heikkenee ajanmyötä pullon sisäisen paineen heiketessä, mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä. 10-minuuttia pussin sisällä ja KAIKKI on ohi! Tässä mielessä kaasun ulostulon heikkeneminen esim 10 tai 20-minuutin jälkeen on merkityksetöntä. Se tapahtuu niin hitaasti ettei sillä ole merkitystä edes 10-litran tankissa lopputulosta ajatellen. Ulkopuolinen avustaja voi kaikenlisäksi lisätä kaasuvuotoa kevyesti pullon yläpuolella olevasta venttiilistä tarvittaessa. Tämän takia sillä ei käytännössä ole merkitystä.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Gas_bottles_in_Finnish.JPG



        Ratkaisuna on mielestäni jonkinlainen itsemurhakonsultoini tai avustuspiste. Se olisi täysin nykyisen Suomen lain mukaista. Se voisi esim digitaalisella ja helposti kannettavalla ompelukoneella yksinkertaisesti TEHDÄ noita huppuja kaikille sitä haluaville. Testejä voitaisiin myös suorittaa tällaisella mallinukella.

        http://www.thedailybeast.com/content/dailybeast/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet/_jcr_content/body/image_0.img.503.jpg/1304973648061.jpg



        Se ei ainakaan olisi laitonta, näin uskon. Toinen asia on, voidaanko se tehdä. Lääkäriliitto on selvästi ilmaissut etteivät he halua ottaa kantaa aiheeseen (eutanasia) tai tappaa potilaitaan.


        Vaihtoehtoja on siis aika vähän. Eutanasia konsultoini ja tietyissä rajoissa myös avustustoimisto voisi Suomessa olla mahdollinen. Kaiken varalle tarvittaisiin hyvin pitälle omat välineet, eli siis tällainen typpigeneraattori ja oma kannettava ompelukone.

        http://www.rocca-group.com/fi/yksikot/rocca_sales/sales_typpi_happi/typpi_happi.html

        http://www.amiedu.net/mamu/Suomen kieli/kasity10.jpg



        Mutta mielestäni näin yleisesti ottaen se VOISI onnistua! Ihan toinen juttu on, haluaisiko kukaan tehdä mitään sellaista. Me puhumme nyt ihan puhtaan teknisesti ja juridisesti miten tämä homma toimisi.


    • .i.i.i.i.i.i.i.i.i..

      Miksi pitää sekoittaa vanhoja kansansatuja ja joidenkin juutalaisten kylähullujen huumehoureita näin vakavaan asiaan?
      Eutanasia on täysin luonnollinen juttu ja osa ihmisoikeuksia.
      että siitä vaan!

      • fgdfgdfg

        On ilmiselvää että eutanasialla pitäisi olla myös eettinen ulottuvuus.


        Kiittäkäämme Jumalaa kuitenkin siitä, että se typpi on niin helposti tislattavissa hengitysilmasta, ja että 3/4 hengitysilmasta myös sattuu olemaan typpeä!


    • ertertertet

      Olen samaa mieltä, eutanasia on murha.

    • Jallukola jäillä

      Raamattu kertoo Nooan olleen 600 vuotias, kun tuli vedenpaisumus ja tämä olisi tuhonnut kaiken elollisen paitsi mitä Arkisssa oli. Näin ollen KAIKKI lajit selviytyivät ja jatkoivat eloa insestin kautta. Ja Nooan kuollessa hän oli 950 vuotias.

      Kannattaakohan tuollaisesta kirjasta ottaa mitään oppia?

    • ezinahga

      Eutanasia ei ole murha vaan se on hyvä kuolema, ihan sananmukaisesti eli kreikasta käännettynä. Murha on vain rikosoikeudellinen käsite. Suomen laissa eutanasia ei ole murha.

    • ZapForFun
    • MarjoKorpi
    • Lester...

      Kannattaisiko sinun käydä kommentoimassa muidenkin kanssa ihmisten blogeihin jotka kannattavat eutanasiaa? Ehkäpä sitä kautta voisit saada lisää katsojia ja kommentointeja.

      Eutanasian kannattaja olen myös.

      • Lester...

        Viestini oli siis joneshenrylle.


      • JonesHenry
        Lester... kirjoitti:

        Viestini oli siis joneshenrylle.

        Kiitos olen vastaanottanut viestin.


        Olen ollut asiasta yhteydessä Esko Seppäseen. Toistaiseksi en aio aloitaa spämmäämistä, koska se on huono tapa. Pitää myös yrittää olla loukkaamatta toisten ihmisten älykkyyttä. Tämä on ns "julkista tietoa"

        http://www.youtube.com/watch?v=vlRFul216LM

        http://www.youtube.com/watch?v=-yPgBNi0nGM


        En ole mikää eutanasian Jumala. Kokosin vain summittaisesti ison määrä informaatiota yhteen internet blogiksi noin vuoden raskaan työn tuloksena. Minä en tätä temppua alunperin kehittänyt. Jos välttämättä haluat kiittää jotain niin voit kiittää näitä henkilöitä, älä minua!

        http://www.youtube.com/watch?v=_jHcVEhZc_Y&lr=1

        http://www.youtube.com/watch?v=-yPgBNi0nGM

        http://www.youtube.com/watch?v=_z1evoiPMHA

        http://www.youtube.com/watch?v=fiboog0B5s4



        Toki kannattaisi myös kiittää Jumalaa siitä että hän HYVÄÄ HYVYTTÄÄN päätti laittaa sen typen sinne hengitysilmaan(3/4 hengitysilmasta)

        http://www.youtube.com/watch?v=vlRFul216LM


    • pimppa

      Keskustelun aloittaja ei luultavasti ole ikinä tehnyt sosiaali- ja terveysalalla töitä? Jos olisi, hän ehkä näkisi elämän paremmassa perspektiivissä ja osaisi ottaa päänsä persiistä pois? :)
      Ihminen, joka on 99-vuotias, ei puhu, ei syö, ei liiku, ei kommunikoi, on lähes tajuton, kivuissaan... Onko elämisen arvoista? Minun mielestä ei, enkä usko että omaistenkaan mielestä on elämisen arvoista. Entäs sinun oma äiti/isä/kuka tahansa, jos hänellä olisi mielettömät kivut ja kaikki puhe-,liikkumis- ja syömiskyky mennyt, pystyisitkö katsomaan vierestä ja lukemaan sitä raamattuasi? en usko, se on helppoa sanoa kun vierelläsi sinun äitisi/kuka tahansa ei kärsi. Jos näkisit läheltä sen niin uskon, että mielesi muuttuisi.
      tähän vielä lisäten makuuhaavat yms yms yms haitat. Mieti lisää ennenkuin puhut täyttä paskaa, vihaksi pistää.

    • Niinpä hah gay!!

      Haloo, eikö ihmisen pitäisi saada itse päättää ja elää omien arvojensa puolesta, eli päättää elämästään ja kuolemastaan. Siis jos olisit 89v. ja vaikka sulla olis toinen keuhko repeytynyt, olisit sellaisseen koneen varassa ja et voisi koskaan lähtee siitä, ainakin ite ottasin niit aineit ja kuolisin mieluummin!

    • JKKL

      NIINKÖ

    • villeville

      Entäpä kuule jos ei usko jumalaan? Ja sä et selkeästi ole koskaan tuntenut oikeata kipua ja tuskaa.

    • araroo

      Raamattu on aika paska kirja. Siellä sanotaan myös, että naisen pitää olla naimisiin mennessään neitsyt ja jos ei ole, hänet pitää teloittaa. Tietenkin sinä olet siitäkin samaa mieltä? Oot sairas. Ota eutanasia.

    • Ajattelusi on köyhää

      "Jumala on antanut meille elämän ja siksi vain Hänellä on lupa ottaa se meiltä pois."

      Entä kaikki sodat, muut murhat, tapot ja viattomien, terveitten, eläväisten ihmisten, lapsienkin, päivien päättäminen kysymättä heidän lupaansa?

    • maailma on julma

      Eutanasialla tarkoitetaan armokuolemaa, joka pitäisi mielestäni laillistaa Suomessa. On väärin, että jos pidät hengissä kärsivää eläintä, saat syytteet eläinrääkkäyksestä,mutta jos teet eutanasian kärsivälle ihmiselle, joka toivoo pääsevänsä jo pois, saat syyytteet murhasta tai avun annosta itsemurhaan.

      Millä logiikalla? Yksinkertaisettuna: Sairaalle eläimelle pitää tehdä eutanasia, jotta se ei kärsi, mutta sairaalle ihmiselleei saa tehdä eutanasiaa, vaan sen pitää antaa kärsiä.

      • Twelve points

        Yksinkertaistettuna - yksinkertaisille - juuri näin.


    • jonne1

      mielestäni eutanasia on oikein jokainen ihminen saa päättää itse kuolemastaan!!

    • Tämäpalstaonautistinen

      ollaanhan sitä ennenkin murhattu ja sodittu raamatun nimessä......... autisti

    • Aivan.oikein

      Että kaikki kärsivät potilaat saa morfiinia. Eli niistä tehdään vielä narkkareita ennen kuolemaa.

    • Tuomaskuusela

      Hey! Tämä on suhteellisen vanha viestiketju...jossa keskustellaan HYVIN VAIKEASTA aiheesta eli siis elämästä ja kuolemasta!


      Olen kirjoittanut itse aiheesta lyhyen esitelmän...jossa käsitellään sekä eutanasian moraalis-juridista että myös teknistä puolta!


      Käy katsomassa jos aihe kiinnostaa!


      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14648904/ajatuksia-eutanasiasta

    • JumalaHoitaaHommansa

      Ihmisen tahto on myös jumalan tahto. Vai eikö se Jumala luonut ihmisen hänen omaksi kuvakseen?

      Jos Jumala jotain rankaisee, niin hänen sanojensa väärintulkitsijaa. TE uskovaiset puhutte Jumalan suulla ja käytätte vääriä tulkintojanne kaltaistenne tuomitsemiseen! Olette syntisistä syntisimmät!

    • muistankuolemani

      Eutanasiaa tarvitaan. Te, jotka ette muista keitä olette, ette tiedä, miten tarpeellista on armahtaa kuolevaa, joka elää tuskissansa. Ihmisen kuuluu saada myös päättää oman kehonsa asioista ja tarkoitan toista asiaa, aborttia. On naurettavaa edes jatkaa moista keskustelua tällä tasolla jos ette ymmärrä. Te ette edes tiedä olevanne jälleensyntyviä osana maailmaa, oman suvun ja genetiikan jatkumona, karmanne muokkaajana. Toisaalta raadollisesti "vain ihmisiä". JOiden on pystyttävä pitämään yhdessä puoliaan jos tarvitsee. Te ette yksinkertaisesti tunne itseänne ettekä maailmankaikkeutta. Tai, ehkä kyllä, mutta harvoin näkee sellaista mielen kirkkkautta. Eikä siitä voi ketään syyttää, jokaisen aika jonakin päivänä koittaa nähdä totuus kaiken opetetun läpi. Joka on ollut aikanaan toisen ihmisen mielipide, joka on kirjoitettu ja nostettu jalustalle. Muistakaa että olette sieluolentoja, joilla on kyky nähdä sielunne silmin totuus aikojenkin läpi jos niin tarkoitettu on. Muistakaa, kun joku kuolee, hän saattaa syntyä jälleen takaisin ihmiseksi, sukuun. Ilman yhteisöä ihminen ei voi kasvaa ihmiseksi, hän kasvaa eläimeksi. Muistakaa että kaikki mitä teidän ajatuksiksinne on laitettu, on toiselta lainattua. Kun ajattelette itsenäisesti, voitte tehdä päätelmiä kirkkaammin. Olkaa hyviä ja armahtavia itsellenne ja toisille myös.

    • tottakuinrotta

      Kyllä tarvitaan eikä todellakaan ole mikään murha. Kuten on mielestäni se, että mummoni menetettyä nielemiskykynsä Parkinsontaudin vuoksi, annettiin kuolla nälkään koska lääkäri katsoi edullisemmaksi kunnalle jättää hänet ruokkimatta. Eli ravintoletku otettiin pois.
      Tämä juttu on totta. Minä en valehtele. tapahtui 90-luvulla "hyvinvointisuomessa". Repikää siitä!

    • muovimatto

      Olin 1960-luvun lopulla töissä vanhainkodissa Ruotsissa ja sillä osastolla missä työskentelin oli vain sängyssä makaavia potilaita, joita täytyi syöttää ja vaihtaa vaipat. Ei silloin puhuttu mitään eutanasiasta, toisen elämän lopettamisesta, vaan kaikki hoidettiin hyvin. Mutta silloin oli moraali aivan erillainen kun nyt. Sitä aikaa ei voi verratakkaan tähän aikaan. Nyt ei ole mitään moraalia ja ihmsiäkin halutaan alkaa tappamaan, kun eivät muuten kuole.

      • jopasjotakinkoko

        Niin, mutta mietitkö kuinka nämä potilaat mahdollisesti kärsivät vaikka sinä syötit ja vaihdoit heille vaipat? Kuinka karuja elämän kohtaloita näidenkin vanhusten elämään mahtui. Se että on katto pään päällä ja saa lämpimän ruoan kaksi kertaa päivässä ( aamiainen ja päiväkahvit, ehkä iltapalakin) ei välttämättä ole ihmisarvoista elämää. Ihminen on (ennenkaikkea) tunne-eläin. Tunne on joka hetkessä järkeä hieman edellä. Jokatapauksessa vaikeita asioita nämä on...….


    • ominsilminnähny

      Jos uskomme Jumalaan kaiken luojana, ni se on tavallaan hänen vika miksi on esim. nii paljon sairauksia joita ei voida hoitaa kunnolla. Ei Jumala meitä ihmisiä ainakaan helpolla päästä. Olen nähnyt niin monia esim. vaikeista neurologisista sairauksista kärsiviä ihmisiä että pahaa tekee. Hoidot joskus jopa pahentavat vaan tilannetta ja oireita. Moni vetää vaan kestohymyn lärviinsä ja koittaa sinnitellä. Ei kiva...

    • Hidaskiusaus

      Homous on itsemurha.

    • kuoleva-suomi

      Aloittajalle: Koko jumalajuttusi on täyttä paskaa.Jokanen saa tehdä itsarin jos haluaa ja se on oma asia päättää omasta elämästään. Taitaa olla itselläkin joku päivä edessä koska en halua kuolla kusisiin vaippoihin,ennemmin ammun sydämmen paskaksi itseltäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe