Omaishoitotuen veroprosentti

veroprosentti

Paljonko teillä muilla on omaishoitotuen veroprosentti ? Itselläni se on 11% siinä alimmassa hoitoluokassa ja olen päätoiminen om.-hoitaja. Pienestäkin palkkiosta vievät ihan liikaa veroa. Ei jää käteen kuin karvan verran vajaa 300 e kk.

47

14151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+9

      Olen eläkkeellä, omaishoidontuesta meni ennen 41% nyt oli 38%.
      Eläkkeesstä vero on pienempi, omaishoidontuki on sivutuloa.
      Jos omaishoidontuki on ainoa tulosi on verotus liian iso, sitä ei saisi verottaa ollenkaan.
      Minulle jää niin naurettavan vähän käteen veron jälkeen, että työn raskauden ja sitovuuden huomioiden ei mistään palkkiosta viitsi edes puhua.
      Ehdotin kerran että saisin intervallihoidot maksuttomiksi omaishoidontuen sijaan, ei se käynyt päinsä.

      • täyttäkusetusta

        Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Omaishoidontuesta maksan veroa 31%.

        Se myös on outoa, että lakisääteisten vapaiden ajaksi järjestetyt inttervallihoitojaksot ovat maksullisia. KUKA MUU palkansaaja maksaa lomansa pitämisestä?

        Inttervallihoitojaksoihin voi anoa maksuvapautuksen sosiaalipuolelta, mutta eläkkeellä olevalta ja omistusasunnossa asuvalta tämä maksuvapautus on vain korulauseita kuten muutkin omaishoitoon liittyvät "etuudet" kuten palvelusetelit.


      • Anonyymi
        täyttäkusetusta kirjoitti:

        Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Omaishoidontuesta maksan veroa 31%.

        Se myös on outoa, että lakisääteisten vapaiden ajaksi järjestetyt inttervallihoitojaksot ovat maksullisia. KUKA MUU palkansaaja maksaa lomansa pitämisestä?

        Inttervallihoitojaksoihin voi anoa maksuvapautuksen sosiaalipuolelta, mutta eläkkeellä olevalta ja omistusasunnossa asuvalta tämä maksuvapautus on vain korulauseita kuten muutkin omaishoitoon liittyvät "etuudet" kuten palvelusetelit.

        Sinun, siis hoitajan, ei kuulu maksaa hoidettavan intervallihoitojaksoja. Ne maksaa hoidettava tietenkin, ne ovat hänen kulujaan!


    • wwrruuwwrruu

      Olen myös työikänen vain omaishoitaja, alin maksuluokka, se 347 eur/kk
      Mulla se veroprosentti on 5,5 %.
      Aikaisemmin se oli isompi..

      Tuohon verokirjan prosenttii tulee tietysti päälle se eläkemaksu 4,7 %

      • ainoa tulo

        Paljonkos on pelkkää omaishoitotyötä tekevien lopullinen veroprosentti esim. edellisinä vuosina ollut. Onko tullut palautusta, vai lisäveroja.


      • pirittax
        ainoa tulo kirjoitti:

        Paljonkos on pelkkää omaishoitotyötä tekevien lopullinen veroprosentti esim. edellisinä vuosina ollut. Onko tullut palautusta, vai lisäveroja.

        Minulla ja hoidan kokopäiväisesti.Eli on ainoa tulo...palautus oli viimeks pyöriästi sata euroa.ei ole koskaan maksaa tarvinnut.


      • wwrruuwwrruu
        ainoa tulo kirjoitti:

        Paljonkos on pelkkää omaishoitotyötä tekevien lopullinen veroprosentti esim. edellisinä vuosina ollut. Onko tullut palautusta, vai lisäveroja.

        Lopullinen veroprosentti on ollut se sama kuin verokirjassakin, eli 5,5 % ja palautusta tuli 12,00 eur.


    • xldksksldl

      veroprosentti 6, kokopäiväinen hoitaja.

    • Hävyttömyyttä

      Kokeilin juuri tuossa mitä se veroprosenttia tarjoaa, neitissä verosivuilla.

      Tänään tuli päätös omaishoitajatuesta joka maksetaan puolisolle.
      Puolison veroprosentti eläkkeestä on 20,5 %.
      Kun syötin omaishoitajatuen seuraavat 11 kk, niin se nosti perusprosenttia 23,5 %:tiiin
      Ja omaishoitajatuesta 39 %.

      Mutta antakaas olla, kun saman summan syötin sivutoloriville. Tilanne muuttuikin näin:
      Perusveroprosentti putosi 19,5 %:iin ja
      Omaishoitajapalkkion suuruisesta tulosta sivutulona 35 % veroa.

      Ja mikähän ero on näillä työmuodoilla muuta, kuin tuntihinnaksi omaishoitajalle jää usein 1-4 €/tunti.

      • florat

        Omaishoidontuki on palkkio, ei palkka. Joten verottaja voi verottaa sitä kovemmin .. se on niin väärin kuin vaan voi olla...


      • Miten laskevat!
        florat kirjoitti:

        Omaishoidontuki on palkkio, ei palkka. Joten verottaja voi verottaa sitä kovemmin .. se on niin väärin kuin vaan voi olla...

        Eikä ole iso eläke, silti omaishoidontuesta on vero 41%


      • Anonyymi
        florat kirjoitti:

        Omaishoidontuki on palkkio, ei palkka. Joten verottaja voi verottaa sitä kovemmin .. se on niin väärin kuin vaan voi olla...

        Palkkio tai palkka. Pitäisi olla yhtä ja samaa veronalaista tuloa. Esimerkkinä kokouspalkkiot joita voi saada taloyhtiön hallituksesta tai luottamustehtävistä. Menevät samalle verokortille samaan paikkaan kuin päätulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkio tai palkka. Pitäisi olla yhtä ja samaa veronalaista tuloa. Esimerkkinä kokouspalkkiot joita voi saada taloyhtiön hallituksesta tai luottamustehtävistä. Menevät samalle verokortille samaan paikkaan kuin päätulot.

        Perun edellisen. kirjoitin puuta heinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perun edellisen. kirjoitin puuta heinää.

        Tai noinhan sen PITÄISI olla, mutta ei sittenkään ole.


    • yhdessä 65v.

      83v hoitaa 86v näkövammaista tuki on luvattu 364 e kk.siitä veroa 48 %,
      veroeläkkeestä on 15 %.

      on vain jaksettava...

    • JK

      VIISI PROSENTTIA

    • kuntoilu

      Tulin juuri Fuenrigolasta siellä tapasin suomalaisia paikallisia omaishoitajia omaishoitotuki on 460 tai palveluina, veron maksu on vapaa ehtoista, et sillain.

      • huhhhuhh

        Niinpä ja me maksetaan sekin.. :(

        Espanjan talous on kuralla.. miksi?

        Siksi, että heillä on keski-arvollisesti noin 10 % pienempi kokonaisverotus..kuin meillä.

        Espanja voisi korottaa verot meidän tasolle, niin meidän ei tarvitsisi niitä tukipaketteja maksaa heille..


      • tantetoerte
        huhhhuhh kirjoitti:

        Niinpä ja me maksetaan sekin.. :(

        Espanjan talous on kuralla.. miksi?

        Siksi, että heillä on keski-arvollisesti noin 10 % pienempi kokonaisverotus..kuin meillä.

        Espanja voisi korottaa verot meidän tasolle, niin meidän ei tarvitsisi niitä tukipaketteja maksaa heille..

        Niinpä:)


    • ikuisesti köyhä

      Työmarkkinatuella oleva yksinhuoltaja - omaishoitaja. Omaishoidontuki reilu 600e brutto. Veroa menee 29 %.

      Eipä pääse Fuengirolaan tai muuallekaan. Koskaan.

    • hoidettava

      NIIN SIIHEN ON OMA VEROKORTTI HOMMATTAVA,PORTAIKKOVEROKORTTI,jossa itse määrää vuositulomäärän bruttona....ei meillekään sitä kukaan kertonut,ennen kuin nyt vuoden 2016 Joulukuun omaihodonPALKKIOSTA meni 18,8%,muutoin koko 2016 vuosi meni työverokortin mukaan 7,5%.Vuoden vaihtees iski sitten tuollainen kummitus,kun KUMULATIIVINEN VEROTUS???? siis koko vuosi meni työntekijän verokortin mukaan,vaikka omaishoitaja EI OLE TYÖSUHTEESSA HOIDETTAVAAN!!! tilattiin portaikkoverokortti ,kun on tuo pienin mahdollinen palkkio,nyt korotuksen 3e jälkeen vähän alle 400e/kk.10 000e asti vuodessa menee 0 prosentilla.....ettäs näin täytyy ITSE VANHUKSIENKIN HUOLEHTIA NÄISTÄKIN ASIOISTA.itse otimme kans selvää verottajalta ja palkanmaksajalta.

    • ex-omaishoitaja

      Normieläkettä saavan marginaaliprosentti on yli 40%. Jos puoliso hoitaa toista puolisoa, niin omaishoidontuesta peritään veroa tuon verran. Mutta ymmärtääkseni omaishoidontuki ollaan siirtämässä Kelalle ja on mahdollista (tai ainakin toivottavaa), että sen jälkeen tuki on veroton etuus, kuten lapsilisä.

    • 24h24

      Pienin luokka, kuussa jää käteen 340.

      Pienin luokka nousee 2017 392 e brutto.Maksu vasta helmikuun 15 pv tammikuulta,kyselin kun ei ollut tullut.

    • yxomaishoitaja

      tyämarkkinatuella & omaishoitaja... maksan molemmista "tuloista" ylimääräistä veroa joka kuukausi ja parina viime vuotena palautusta on tullut 2000-3000€ ja viime vuodesta sama tullee... omaishoidon tuesta prosentti olisi 10% mutta maksan 30%... samalla periaatteella työmarkkinatuesta. Netot riittää just ja just mutta palautusta tulee sitten reilummin.

      • K_piintynyt_omaishoitaja

        Kuinkas sinä voit olla työmarkkinatuella kun minulla juuri TE-toimisto pyysi selvitystä tuosta omaishoidon "kuormittavuudesta" eli olenko käytettävissä _JOS_ tarjotaan kokoaikatyötä (turha toivo 56 v :-D ) Ja tuen maksaja eli KELA katkaisi maksut "selvityksen ajaksi" :-(


      • yxomaishoitaja
        K_piintynyt_omaishoitaja kirjoitti:

        Kuinkas sinä voit olla työmarkkinatuella kun minulla juuri TE-toimisto pyysi selvitystä tuosta omaishoidon "kuormittavuudesta" eli olenko käytettävissä _JOS_ tarjotaan kokoaikatyötä (turha toivo 56 v :-D ) Ja tuen maksaja eli KELA katkaisi maksut "selvityksen ajaksi" :-(

        minultakin asiaa silloin alussa kysyttiin. Vastasin vain että olen käytettävissä jos tarjotaan työtä ja ettei omaishoitajuus todellakaan estä ottamasta työtä vastaan. Tämä riitti.


    • Omahoi

      29% maksan veroa omaishoitajan tuesta, pieni eläke mistä viedään yli 10% veroa.

      Olo kuin ryöstön kohteeksi joutuneella, mitä tuolla tuella tekee mikä tilille tulee.

    • viipula8

      En edes tiedä paljonko vero% on.Sillä pitää elää mitä tilille tulee.

      Omaishoitajana olen ollut vuodesta 2007.Vaatteita en ole ostanut vuosiin,alushousutkaan ei pysy päällä,sukat reikäisiä.Pitää toivoa että ainoat kengät pysyvät kävelykunnossa.Ruokaa syön mitä hoidettavaltani jää, kaupassa pitää katsoa tarkkaan mitä ostaa, onneksi meillä on tili siellä.

      Tähänkin tottuu, alussa oli uupumista.Nyt otan sen työnä, se on minun työtäni.

      Onneksi on netti niin voi opiskella historiaa,maantietoa ja teologiaa.Teologia on auttanut ymmärtämään elämää oikein.Käyntini Valamon luostarissa herätti kiinnostuksen ortodoksmiin.

      Tyttökaverit ovat häipyneet aikoja sitten samoin muutkin kaverit.Missään en ole käynyt, 2015 kesällä kolme päivää kesämökillä.Katto oli romahtanut sisään, pihakin metsittynyt.Vain muistoja siellä menneistä kesistä.

    • lilimarjatta

      Päätoiminen omaishoitaja. Ylin maksuluokka, ennakonpidätyksestä olen vapautettu. Näin siksi, koska minulla ei ole muita tuloja.

    • miten.muilla

      Tässä eilen järjestelin erinäisiä verotuspapereita ja tuli samalla myös selailtua omaishoidontuen palkkakuitteja. Ei kyllä suuta vetänyt hymyyn kun totesin, että palkkio on pysynyt samana 2015 vuodesta saakka, mutta käteen jäävä osuus pienentynyt.
      Sama veroprosentti on ollut koko ajan, 14,5% tiettyyn tulorajaan asti ja sen jälkeen 32 %. Juuri ja juuri riittää tuloraja tuohon omaishoidontukeen.
      Tästä omaishoidon palkkiostani kiskotaan veron jälkeen työeläkemaksu, työttömyysvak.maksu sekä sv-päivärahamaksu. Ne ovat nousseet ja saan käteen n. 15 e/kk vähemmän kuin vuonna 2015.
      Vähän ihmetyttää nuo maksut, koska emme ole "virallisessa palkkasuhteessa", vaan saamme omaishoidonpalkkion. Miksi eläkeläisomaishoitajalta kiskotaan tästä omaishoidonpalkkiosta esim. työttömyysvakuutusmaksu sekä sv-päivärahamaksu, koska todellisuudessa me omaishoitajat, emme saa mitään sairaspäivärahoja jos sairastumme?

      Tämä olisi asia, johon omaishoitajaliitto voisi ensimmäisenä puuttua.

      • Kukkishattujenkerho

        Omaishoitajien liittoa ei mikään muu kiinnosta kuin henkilökunnan omat tarpeet.
        Pönkitetään omaa uraputkeaan, nostetaan palkkaa tekemättä mitään hyödyllistä mistä omaishoitajillekin olis apua.
        Mitkään arkipäivän ongelmat ei heitä kiinnosta.
        Täysin turha kukkahattujen puuhastelukerho.

        Tekosyy millä omaishoidon tukea pitää verottaa on se ettei tuki kartuttaisi eläkettä jos veroa ei maksettaisi.
        Maksat veroa pienimmästä tuesta 30% vaan sen vuoksi että eläkettä kertyy 6-7€/kk, yli 100€ maksat veroa että saat 6-7€ enemmän eläkettä kuukaudessa.


      • Naatseri

        Miten vaikeita hoidettavat ovat. Mietin tässä, että olisinko oikeutettu kyseiseen tukeen.
        Mieheni sairastaa vaikeaa keuhkoahtaumatautia, astmaa , verenpainetautia ja diabetesta.
        Teen kaupassakäynnin, siivoan, laitan ruuan, pesen pyykin yms . kodin askareet.
        Jaan mieheni lääkkeet, jotka tietysti haen apteekista, autan häntä peseytymisessä.
        Yksin ei mieheni voi lähteä mihinkään, minä olen mukana kaikissa asioden hoidoissa. Talvella hän ei pääse ulos, eikä kesälläkään täällä kaupungissa.
        Tässä osa meidän arjesta.


      • Omsku
        Naatseri kirjoitti:

        Miten vaikeita hoidettavat ovat. Mietin tässä, että olisinko oikeutettu kyseiseen tukeen.
        Mieheni sairastaa vaikeaa keuhkoahtaumatautia, astmaa , verenpainetautia ja diabetesta.
        Teen kaupassakäynnin, siivoan, laitan ruuan, pesen pyykin yms . kodin askareet.
        Jaan mieheni lääkkeet, jotka tietysti haen apteekista, autan häntä peseytymisessä.
        Yksin ei mieheni voi lähteä mihinkään, minä olen mukana kaikissa asioden hoidoissa. Talvella hän ei pääse ulos, eikä kesälläkään täällä kaupungissa.
        Tässä osa meidän arjesta.

        Käy kaupunkisi palveluohjaajan puhella tai kuka teillä omaishoidon asoita hoitaakin.
        Mielestäni olisit oikeutettu omaishoidon tukeen, samat työt teet kuin mekin jotka omaishoidon tuen piirissä olemme.
        Saisit oikeuden vapaapäiviinkin ja vapaapäivien ajaksi intervallihoitopaikan hoidettavallesi.


      • Anonyymi
        Kukkishattujenkerho kirjoitti:

        Omaishoitajien liittoa ei mikään muu kiinnosta kuin henkilökunnan omat tarpeet.
        Pönkitetään omaa uraputkeaan, nostetaan palkkaa tekemättä mitään hyödyllistä mistä omaishoitajillekin olis apua.
        Mitkään arkipäivän ongelmat ei heitä kiinnosta.
        Täysin turha kukkahattujen puuhastelukerho.

        Tekosyy millä omaishoidon tukea pitää verottaa on se ettei tuki kartuttaisi eläkettä jos veroa ei maksettaisi.
        Maksat veroa pienimmästä tuesta 30% vaan sen vuoksi että eläkettä kertyy 6-7€/kk, yli 100€ maksat veroa että saat 6-7€ enemmän eläkettä kuukaudessa.

        Olen omaishoitaja ja olen eläkeellä ja haluaisiin kysyä kuinka pitkään niitä eläkemaksuja täyty maksaa


      • Anonyymi

        Sama asia ihmetyttä täälläkiin


    • Työnhakija_

      Miten työttömyys ja omaishoitajuus sovitetaan yhteen?
      Verotus? Päiväraha?
      Keneltä tätä pitää kysyä?

      • työkyvytön.puolisohoit

        Kelalta kysyt sekä palveluohjaajalta, joka päättää omaishoidontuesta.
        Jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, saat tienata tiettyyn tulorajaan asti.
        http://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki-tyonteko-elakkeella

        Kun sitä omaishoidon päätöstä tehdään, siinä tutkitaan myös se, että pystytkö oman sairautesi/vammasi vuoksi hoitamaan omaishoitajan tehtävät. Sekin riippuu hoidettavasi kunnosta.

        Tämä on ihan fakta asiaa, sillä itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva omaishoitaja.
        Verotuksessa saat omaishoidontukea koskevan veroprosentin. Laskevat sen verohallinnossa kun soitat sinne ja kerrot omaishoidontuen määrän.

        Päiväraha? Mikä päiväraha? Jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, et saa mitään päivärahoja.


    • Pössö

      Työtön työnhakija voi saada hoidettavasta omaishoitotukea asuinkunnasta.
      Ensin hoidettavan täytyy saada kelan hoitotukea vähintään 2 asteen hoitotuki.
      Työtön on työllistetty jos omaishoitotuki ylitää 300 euroa/kk jos alle niin täyttyy
      aktiivi työssäolo ehto. Timo Soinilaista omaishoito politiikaa kyllä Sininen Tulevaisuus osaa!

      • neu.vo

        Mutta mikä on se raja, että työtön vielä saa työttömyyspäivärahaa?
        Työttömän joka haluaa omaishoitajaksi kannattaa, alkaa henkilökohtaiseksi avustajaksi.
        Henkilökohtainen avustaja saa 10-11 e/h työstään. ylityö viikonloppulisät. Työeläke karttuu aivan eri tavalla kuin omaishoidontuessa.

        Omaishoidontuki on vanhanaikaista.


    • Kaikestahuolimatta

      Vero on kova, omaishoidonkorvaus on palkkio;miksi. Tällä hetkellä vero 29%. On ollut välillä jopa 41,5%. Ja sain toissa vuonna mätkyt yli 200€. Että sinne meni verottajalle suurin osa palkkiosta.
      Eläkemaksua perittiin monta vuotta reilut 40€/kk. Sitten kun aloin saada eläkettä 68v, eläke oli alle 14€, että sinne meni eläkefirman pomojen palkkioksi.
      Eli köyhät maksaa aina kovimman mukaan.
      Meillehän kuuluis sopeutumiseläke!!!#

    • kysmerkki619

      Miten henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee?

    • Anonyymi

      Uusi verokortti tuli ja vero% on 5000 euroon saakka 15 %ja sen jälkeen 31 5%.
      Paljonko jää käteen maksujen jälkeen?

      Mikä teidän muiden vero % on?

      • Anonyymi

        Terveyspalstalla kyselet veroasioita????


    • Anonyymi

      MINULLA 32%

      • Anonyymi

        35% oli mulla kun olin vielä oh, 240€/kk jäi käteen 400€ tuesta.
        Tämä on jotain käsittämätöntä rosvousta jo muutenkin pienestä oh-tuesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        35% oli mulla kun olin vielä oh, 240€/kk jäi käteen 400€ tuesta.
        Tämä on jotain käsittämätöntä rosvousta jo muutenkin pienestä oh-tuesta.

        Sinä sentään sait omaishoidontukea, josta jäi käteen 240 euroa. Eikö se ole tuloa sekin?

        Minä tein sitovaa omaishoitoa muutaman vuoden. En saanut senttiäkään! Hoidettavan eläkkeellä elimme molemmat. Hoidettavan kuoltua ja eläkkeen lakattua sain sentään leskeneläkkeen.

        On niin suhteellista tuo omaishoidontuen riittävyys. Jokainen ansaitsisi mielestään enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        35% oli mulla kun olin vielä oh, 240€/kk jäi käteen 400€ tuesta.
        Tämä on jotain käsittämätöntä rosvousta jo muutenkin pienestä oh-tuesta.

        Ilmeisesti sinulla oli hyvin muita tuloja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe