Lapsi haetaan myöhässä?

Lto -05

Hei!
Päiväkodin työtekijänä minua ottaa niin päähän kun pari perhettä hakee lapsensa aina myöhässä. Jos päiväkoti suljetaan viideltä, niin tullaan hakemaan 17.02, 17.03 joskus jopa 17.10. Sitten etsitään lokeroista lelut ja vaatenyssäkät...

Miten tällaisen pelin saisi loppumaan? Miten te hoidatte asian päiväkodissanne? Kiitos, jos viitsitte vastata!

111

7009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cccccccccccccc

      En tiedä. Pph:ssa jotkut perheet tuovat lastaan jopa puoli tuntia ennen työaikani alkua ja/tai hakevat usein puoli tuntia myöhässä.
      Ainoa mitä olen voinut hakutilanteissa tehdä, on sanoa suoraan, että olettte myöhässä, työpäiväni päättyi klo. 17.00 ja tuontitilanteissa olla avaamatta ovea.

      • ylitöihinKyllästynyt

        Tuttu juttu...
        Minäkin pph:na olen todella kypsänä näihin, jotka yrittävät ujuttaa lapsensa hoitoon ennen aikojaan. Yksinkertaisesti en avaa ovea, odottakoot siellä. Minä olen aamuisin vielä suihkussa, aamupalalla tms joten oven takana kovassa pakkasessakin saavat kykkiä siihen asti, että työpäiväni alkaa. Montaa kertaa eivät jaksa yrittää, vaan alkavat tuoda lapset ajallaan. Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä. Jos minulla on menoa heti töitten jälkeen, raahaan lapsen luonnollisesti mukaani ja vanhemmat saavat soitella ja tulla perässä hakemaan sieltä, missä satun olemaan. On tultu hakemaan jumppasalin pukuhuoneesta, pankin edestä, bussipysäkiltä jne. Oma valinta vanhemmille, marmatusta toki olen joskus kuullut, mutta siitä en välitä.


      • aalto.rea
        ylitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Tuttu juttu...
        Minäkin pph:na olen todella kypsänä näihin, jotka yrittävät ujuttaa lapsensa hoitoon ennen aikojaan. Yksinkertaisesti en avaa ovea, odottakoot siellä. Minä olen aamuisin vielä suihkussa, aamupalalla tms joten oven takana kovassa pakkasessakin saavat kykkiä siihen asti, että työpäiväni alkaa. Montaa kertaa eivät jaksa yrittää, vaan alkavat tuoda lapset ajallaan. Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä. Jos minulla on menoa heti töitten jälkeen, raahaan lapsen luonnollisesti mukaani ja vanhemmat saavat soitella ja tulla perässä hakemaan sieltä, missä satun olemaan. On tultu hakemaan jumppasalin pukuhuoneesta, pankin edestä, bussipysäkiltä jne. Oma valinta vanhemmille, marmatusta toki olen joskus kuullut, mutta siitä en välitä.

        Nimerkiltä ylitöihinkyllästynyt:

        "Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä."

        ----------------------------------------------------------------

        Kuinka kauan rankaiset viatonta lasta siellä tuulikaapissa?

        En kysy siksi, että ihmettelisin, sillä olen se henkilö joka teki ilmoituksen lastenhoitajaXX;stä
        joka pahoinpiteli puolustuskyvyttömiä lapsia päiväkotiÅÅ:ssa ja vaikka tein kaksikin ilmoitusta ja vaikka Helsingin kaupungin sosiaalivirasto teki sisäisen tutkimuksen, ja kuulusteli entisiä lasntarhanopettajia
        lastenhoitajaXX.n käyttäytymisestä ja he ovat omalta osaltaan kertoneet ko lastenhoitajaXX:n sopimattomasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä, on sosiaalivirasto päätöksessään ilmaissut hyväksyvänsä lastenpahoinpitelyn valtiollisessa laitoksessa.

        Minä Rea Aalto en sitä päätöstä hyväksy, vaan olen tehnyt rikosilmoituksen niistä johtajista (kaksi)
        joille ilmoituksen tein, heidän rikoksestaan, se on:

        www.finlex.fi sivuilla jossa kaikki Suomen lakitekstit löytyvät ja tässä tapauksessa johtajat ovat rikkoneet lakia
        VIRKAVELVOLLISUUDEN RIKKOMINEN, rikoslain 40 luku, 9 pykälä.


      • YlitöihinKyllästynyt
        aalto.rea kirjoitti:

        Nimerkiltä ylitöihinkyllästynyt:

        "Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä."

        ----------------------------------------------------------------

        Kuinka kauan rankaiset viatonta lasta siellä tuulikaapissa?

        En kysy siksi, että ihmettelisin, sillä olen se henkilö joka teki ilmoituksen lastenhoitajaXX;stä
        joka pahoinpiteli puolustuskyvyttömiä lapsia päiväkotiÅÅ:ssa ja vaikka tein kaksikin ilmoitusta ja vaikka Helsingin kaupungin sosiaalivirasto teki sisäisen tutkimuksen, ja kuulusteli entisiä lasntarhanopettajia
        lastenhoitajaXX.n käyttäytymisestä ja he ovat omalta osaltaan kertoneet ko lastenhoitajaXX:n sopimattomasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä, on sosiaalivirasto päätöksessään ilmaissut hyväksyvänsä lastenpahoinpitelyn valtiollisessa laitoksessa.

        Minä Rea Aalto en sitä päätöstä hyväksy, vaan olen tehnyt rikosilmoituksen niistä johtajista (kaksi)
        joille ilmoituksen tein, heidän rikoksestaan, se on:

        www.finlex.fi sivuilla jossa kaikki Suomen lakitekstit löytyvät ja tässä tapauksessa johtajat ovat rikkoneet lakia
        VIRKAVELVOLLISUUDEN RIKKOMINEN, rikoslain 40 luku, 9 pykälä.

        MINÄKÖ rankaisen? Ehei, vanhempi itse sen lapselleen tekee. Miten edes tuulikaapissa odottelu olisi rangaistus?? Tuulikaapissa siitä syystä, että siinä on vileeää, toisin kuin jos tulisi ulkovaatteet päällä kunnolla sisälle.
        Vastaus kysymykseesi: niin kauan lapsi odottaa siinä, kunnes vanhempi viitsii tulla hakemaan kotiin. Ulos en voi lasta tietenkään jättää valvomatta, kun menen itse sisälle. En näet jää ulos työpäiväni jälkeen odottelemaan, enkä myöskään riisu lasta uudestaan sisälle, koska haluan myöhästelijän välittömästi kodistani ulos, kun saapuu (otan vain pipon ja tumput pois). Muussa tapauksessa he venyttäisivät työpäivääni VIELÄKIN pidemmäksi pukemalla pettynyttä, väsynyttä ja kiukuttelevaa lasta. Siihen voi mennä melkein puolikin tuntia lisää. Minulla (kuten monella muullakin, JOPA pp-hoitajalla) on omakin elämä.
        Ja tosiaan minähän en ole, joka "rankaisen" lasta pitämällä häntä tuulikaapissa tai raahamassa perässä jumppasalin pukuhuoneeseen, vaan välinpitämätön VANHEMPI, joka itsekkyyttään ja typeryyttään tulee toistuvasti myöhässä, kun haluaa käydä vielä kaupassa töitten jälkeen tms. Syytönhän minä siihen olen, se on vanhemman oma valinta.
        Miten tuo sekava tekstisi lakilinkkeineen liittyi kysymykseesi?


      • aalto.rea
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        MINÄKÖ rankaisen? Ehei, vanhempi itse sen lapselleen tekee. Miten edes tuulikaapissa odottelu olisi rangaistus?? Tuulikaapissa siitä syystä, että siinä on vileeää, toisin kuin jos tulisi ulkovaatteet päällä kunnolla sisälle.
        Vastaus kysymykseesi: niin kauan lapsi odottaa siinä, kunnes vanhempi viitsii tulla hakemaan kotiin. Ulos en voi lasta tietenkään jättää valvomatta, kun menen itse sisälle. En näet jää ulos työpäiväni jälkeen odottelemaan, enkä myöskään riisu lasta uudestaan sisälle, koska haluan myöhästelijän välittömästi kodistani ulos, kun saapuu (otan vain pipon ja tumput pois). Muussa tapauksessa he venyttäisivät työpäivääni VIELÄKIN pidemmäksi pukemalla pettynyttä, väsynyttä ja kiukuttelevaa lasta. Siihen voi mennä melkein puolikin tuntia lisää. Minulla (kuten monella muullakin, JOPA pp-hoitajalla) on omakin elämä.
        Ja tosiaan minähän en ole, joka "rankaisen" lasta pitämällä häntä tuulikaapissa tai raahamassa perässä jumppasalin pukuhuoneeseen, vaan välinpitämätön VANHEMPI, joka itsekkyyttään ja typeryyttään tulee toistuvasti myöhässä, kun haluaa käydä vielä kaupassa töitten jälkeen tms. Syytönhän minä siihen olen, se on vanhemman oma valinta.
        Miten tuo sekava tekstisi lakilinkkeineen liittyi kysymykseesi?

        Ensiksi, linkki kertomukseeni ei tullut mukaan kun kirjoitin, tässä kertomuksen pääpiirteet
        siitä mitä päiväkodissa ja senjälkeisissä tutkimuksissa on tapahtunut,
        kerron siitä iltalehden helsinki palstalla j ja joka puolella nettiä haluan herättää keskustelua
        aiheesta.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=418625

        Mitä itse lapsen tuulikaapissa säilyttämiseen tulee, olen edelleenkin sitä mieltä
        että sinä rankaiset viatonta lasta.Rankaise niitä vanhempia, jos sinä
        sillä tavalla osoitat mieltäsi!
        Eivätkö vanhemmat ole normaaleja, puhe-ja kuulokykyisiä,
        vai mistä on kysymys?

        Puhu lujasti ja päättäväisesti, mutta ystävällisesti
        että et aio enää suostua siihen, että sinun pitää heidän lapsiaan kuljettaa
        mukanasi kauppoihin, vaan vanhemmat saavat itse ottaa sen stressin.
        Eihän sinun kuulu stressata kaupassakäyntejä toisten lapsia mukana kuljettamalla
        ruuhkaaikaan.
        Minä sanoisin että jollei lopu, saavat maksaa ylityökorvauksia, ja oikein kunnon palkalla.
        Ottaisin itse 25 euroa/tunti.


      • YlitöihinKyllästynyt
        aalto.rea kirjoitti:

        Ensiksi, linkki kertomukseeni ei tullut mukaan kun kirjoitin, tässä kertomuksen pääpiirteet
        siitä mitä päiväkodissa ja senjälkeisissä tutkimuksissa on tapahtunut,
        kerron siitä iltalehden helsinki palstalla j ja joka puolella nettiä haluan herättää keskustelua
        aiheesta.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=418625

        Mitä itse lapsen tuulikaapissa säilyttämiseen tulee, olen edelleenkin sitä mieltä
        että sinä rankaiset viatonta lasta.Rankaise niitä vanhempia, jos sinä
        sillä tavalla osoitat mieltäsi!
        Eivätkö vanhemmat ole normaaleja, puhe-ja kuulokykyisiä,
        vai mistä on kysymys?

        Puhu lujasti ja päättäväisesti, mutta ystävällisesti
        että et aio enää suostua siihen, että sinun pitää heidän lapsiaan kuljettaa
        mukanasi kauppoihin, vaan vanhemmat saavat itse ottaa sen stressin.
        Eihän sinun kuulu stressata kaupassakäyntejä toisten lapsia mukana kuljettamalla
        ruuhkaaikaan.
        Minä sanoisin että jollei lopu, saavat maksaa ylityökorvauksia, ja oikein kunnon palkalla.
        Ottaisin itse 25 euroa/tunti.

        Ei se mikään mielenosoitus ole, herranjestas!! Toimin vain niin, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Lapsi odottaa tuulikaapissa lukien kirjaa tms, valmiina lähtemään kotiin heti kun vanhempi sen hänelle suo. Itse siivoan isoa eteistä (ja keittiötä) siinä samassa, joka on törkykunnossa varsinkin tähän aikaan vuodesta. Lapsi ei koe sitä mitenkään rangaistuksena(!), toisin kuin sen että on jo puolta tuntia ennen virallista hakuaikaa kysellyt parku kurkussa viimeisenä pihalla, "koska äiti oikein tulee?".
        Sanon kyllä tiukasti moneen kertaan, mutta urani aikana ollut yhteesä 2 perhettä, joilla ongelmia ymmärtämisessä/ajoissa ehtimisessä kerrasta toiseen. Mitä kuvittelet minun tekevän tilanteessa? Istun kiltisti hiekkalaatikolla vai riisun lapsen ja venytän työpäiväni TODELLA pitkäksi, joka on muutenkin 10 tuntia? Ehei, ei me pp-hoitajatkaan sentään mitään koiria olla, vaikka alavarvostettuja olemmekin.
        Onneksi nykyiset vanhemmat ovat älykkäitä ja fiksuja, ajan- ja elämänhallinta muutenkin on kunnossa.


      • YlitöihinKyllästynyt
        aalto.rea kirjoitti:

        Ensiksi, linkki kertomukseeni ei tullut mukaan kun kirjoitin, tässä kertomuksen pääpiirteet
        siitä mitä päiväkodissa ja senjälkeisissä tutkimuksissa on tapahtunut,
        kerron siitä iltalehden helsinki palstalla j ja joka puolella nettiä haluan herättää keskustelua
        aiheesta.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=418625

        Mitä itse lapsen tuulikaapissa säilyttämiseen tulee, olen edelleenkin sitä mieltä
        että sinä rankaiset viatonta lasta.Rankaise niitä vanhempia, jos sinä
        sillä tavalla osoitat mieltäsi!
        Eivätkö vanhemmat ole normaaleja, puhe-ja kuulokykyisiä,
        vai mistä on kysymys?

        Puhu lujasti ja päättäväisesti, mutta ystävällisesti
        että et aio enää suostua siihen, että sinun pitää heidän lapsiaan kuljettaa
        mukanasi kauppoihin, vaan vanhemmat saavat itse ottaa sen stressin.
        Eihän sinun kuulu stressata kaupassakäyntejä toisten lapsia mukana kuljettamalla
        ruuhkaaikaan.
        Minä sanoisin että jollei lopu, saavat maksaa ylityökorvauksia, ja oikein kunnon palkalla.
        Ottaisin itse 25 euroa/tunti.

        Tuli mieleen, että tiedätkö edes mikä on tuulikaappi kun noin järkyttynyt olet? Se on miellä ainakin pikku-eteinen, jossa lapset pukevat ulkovaatteet ja kengät päällensä. Ei siis mikään "kaappi"! Sitä pitemmälle ei tulla illalla 17.00 työpäivän loppumisen jälkeen.


      • kypsä pph
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Tuli mieleen, että tiedätkö edes mikä on tuulikaappi kun noin järkyttynyt olet? Se on miellä ainakin pikku-eteinen, jossa lapset pukevat ulkovaatteet ja kengät päällensä. Ei siis mikään "kaappi"! Sitä pitemmälle ei tulla illalla 17.00 työpäivän loppumisen jälkeen.

        Tiedän tunteen. Kun itselle on varattu vaikka lääkäri, kampaaja tai harrastusmenoja joista itse myöhästyisi vanhempien myöhästymisen takia, niin kyllä se riepoo. Meillä myös hoitoajan ylittävät lapset istuvat tuulikaapissa odottamassa vanhempiaan, kun minä valmistaudun omiin menoihini. Huom. työaikani jälkeen.
        Joskus on auto käynnissä pihassa valmiina, että kun vanhemmat tulevat hyppään autoon samantien ja kaasutan pois ennen kuin ko. perhe on ehtinyt edes pihaltani poistua. Mutta omalla ajallani, työajan jälkeen. Meillä velvoitetaan vanhemmat sitoutumaan hoitoaikoihin jotka on ilmoitettava kaksi viikkoa etukäteen. Jos he eivät edes suvaitse ilmoittaa että myöhästyvät eivätkä muutenkaan nooudata kirjallisia ja suullisia sopimuksia, he ovat mielestäni vastuuttomia vanhempia. Verrannollisesti asia on sama kuin työntäisi lapsensa naapurin ovesta sisään mitään kysymättä ja sopimatta ja menisi menoilleen.


      • ihmetellen-
        aalto.rea kirjoitti:

        Nimerkiltä ylitöihinkyllästynyt:

        "Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä."

        ----------------------------------------------------------------

        Kuinka kauan rankaiset viatonta lasta siellä tuulikaapissa?

        En kysy siksi, että ihmettelisin, sillä olen se henkilö joka teki ilmoituksen lastenhoitajaXX;stä
        joka pahoinpiteli puolustuskyvyttömiä lapsia päiväkotiÅÅ:ssa ja vaikka tein kaksikin ilmoitusta ja vaikka Helsingin kaupungin sosiaalivirasto teki sisäisen tutkimuksen, ja kuulusteli entisiä lasntarhanopettajia
        lastenhoitajaXX.n käyttäytymisestä ja he ovat omalta osaltaan kertoneet ko lastenhoitajaXX:n sopimattomasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä, on sosiaalivirasto päätöksessään ilmaissut hyväksyvänsä lastenpahoinpitelyn valtiollisessa laitoksessa.

        Minä Rea Aalto en sitä päätöstä hyväksy, vaan olen tehnyt rikosilmoituksen niistä johtajista (kaksi)
        joille ilmoituksen tein, heidän rikoksestaan, se on:

        www.finlex.fi sivuilla jossa kaikki Suomen lakitekstit löytyvät ja tässä tapauksessa johtajat ovat rikkoneet lakia
        VIRKAVELVOLLISUUDEN RIKKOMINEN, rikoslain 40 luku, 9 pykälä.

        Kun pidät rangaistuksena sitä, että lapsi odottaa vanhempaansa eteisessä, kun hoitajan työpäivä on päättynyt, menee kyllä uskottavuus noihin pahoinpitely-juttuihisikin. Ei ihme, jos olet kertomaasi kohtelua saanut, kun pidät eteisesssä odotteluakin pahoinpitelynä ja varmaan kannellut yhtä typeristä asioista.


      • aalto.rea
        ihmetellen- kirjoitti:

        Kun pidät rangaistuksena sitä, että lapsi odottaa vanhempaansa eteisessä, kun hoitajan työpäivä on päättynyt, menee kyllä uskottavuus noihin pahoinpitely-juttuihisikin. Ei ihme, jos olet kertomaasi kohtelua saanut, kun pidät eteisesssä odotteluakin pahoinpitelynä ja varmaan kannellut yhtä typeristä asioista.

        Ei ollut mikään yllätys,että näin ajattelet!

        Voin kertoa että minulle on ihan sama mitä sinä minusta ja rehellisyydestäni ajattelet!
        Ja senkin voin kertoa että Helsingin rikospoliisi , kokenut ja pätevä ammattissaan kuulusteli minut jo syyskuussa:

        Hän uskoi kertomukseni.
        Hyvää työpäivää lasten parissa!


      • ihmetellen-
        aalto.rea kirjoitti:

        Ei ollut mikään yllätys,että näin ajattelet!

        Voin kertoa että minulle on ihan sama mitä sinä minusta ja rehellisyydestäni ajattelet!
        Ja senkin voin kertoa että Helsingin rikospoliisi , kokenut ja pätevä ammattissaan kuulusteli minut jo syyskuussa:

        Hän uskoi kertomukseni.
        Hyvää työpäivää lasten parissa!

        Päättelin näin, koska sanot hoitajien rankaisevan lapsia, jos odottavat eteisessä myöhässä olevaa hakijaansa. Itsekin toimisin perhepäivähoitajana niin, ja meillä lapseni ovat olleet ryhmiksessä aikanaan ja siellä myös näin toimittiin, enkä nähnyt mitään erikoista siinä. Itsestäänselvyys kun hoitajat sulkivat paikkoja samalla.

        Olen kyllä päiväkodissa töissä, mutten siellä päinkään, mistä (päiväkodista) sinä puhut. Joten jos viittasit minun tuntevan sinut tai kyseisen paikan lauseella "hyvää työpäivää lasten parissa", niin en työskentele kyseisessä ruotsinkielisessä p-kodissa.


      • Täti-Kaarina
        aalto.rea kirjoitti:

        Nimerkiltä ylitöihinkyllästynyt:

        "Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä."

        ----------------------------------------------------------------

        Kuinka kauan rankaiset viatonta lasta siellä tuulikaapissa?

        En kysy siksi, että ihmettelisin, sillä olen se henkilö joka teki ilmoituksen lastenhoitajaXX;stä
        joka pahoinpiteli puolustuskyvyttömiä lapsia päiväkotiÅÅ:ssa ja vaikka tein kaksikin ilmoitusta ja vaikka Helsingin kaupungin sosiaalivirasto teki sisäisen tutkimuksen, ja kuulusteli entisiä lasntarhanopettajia
        lastenhoitajaXX.n käyttäytymisestä ja he ovat omalta osaltaan kertoneet ko lastenhoitajaXX:n sopimattomasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä, on sosiaalivirasto päätöksessään ilmaissut hyväksyvänsä lastenpahoinpitelyn valtiollisessa laitoksessa.

        Minä Rea Aalto en sitä päätöstä hyväksy, vaan olen tehnyt rikosilmoituksen niistä johtajista (kaksi)
        joille ilmoituksen tein, heidän rikoksestaan, se on:

        www.finlex.fi sivuilla jossa kaikki Suomen lakitekstit löytyvät ja tässä tapauksessa johtajat ovat rikkoneet lakia
        VIRKAVELVOLLISUUDEN RIKKOMINEN, rikoslain 40 luku, 9 pykälä.

        sekä hoitajia että vanhempia. Jos minulta haetaan lasta myöhässä niin yleensä olemme ulkona kunnes haetaan. Tai jos ei olla päästy kelin takia ulos ja lapsi on puettu valmiiksi sovittuun aikaan, lapsi odottaa tuulikaapissa hakijaa. Ei ole järkeä alkaa pukemaan, riisumaan ja taas pukemaan. Ja sitä paitsi, minulle on kerran näpäyttänyt jatkuvasti myöhässä ollut äiti että "olisi mukavaa kun olisi vaatteet päällä, niin pääsisi mopeammin lähtemään". Kaikkia ei voi miellyttää ja maalaisjärki pitää asioissa olla.


      • kaikkea sitä saa luk
        ylitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Tuttu juttu...
        Minäkin pph:na olen todella kypsänä näihin, jotka yrittävät ujuttaa lapsensa hoitoon ennen aikojaan. Yksinkertaisesti en avaa ovea, odottakoot siellä. Minä olen aamuisin vielä suihkussa, aamupalalla tms joten oven takana kovassa pakkasessakin saavat kykkiä siihen asti, että työpäiväni alkaa. Montaa kertaa eivät jaksa yrittää, vaan alkavat tuoda lapset ajallaan. Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä. Jos minulla on menoa heti töitten jälkeen, raahaan lapsen luonnollisesti mukaani ja vanhemmat saavat soitella ja tulla perässä hakemaan sieltä, missä satun olemaan. On tultu hakemaan jumppasalin pukuhuoneesta, pankin edestä, bussipysäkiltä jne. Oma valinta vanhemmille, marmatusta toki olen joskus kuullut, mutta siitä en välitä.

        Ylitöihin kyllästynyt!! Apua!! Kyllä asiat täytyy saada toisilla keinoilla järjestykseen, et sovi alalle ollenkaan, tuollainen tyhmä käytös vie perhepäivähoidon asiakkaita muualle, ala nyt äkkiä katsomaan töitä muualta ja lopeta lasten kiusaaminen.


      • --------------------
        kaikkea sitä saa luk kirjoitti:

        Ylitöihin kyllästynyt!! Apua!! Kyllä asiat täytyy saada toisilla keinoilla järjestykseen, et sovi alalle ollenkaan, tuollainen tyhmä käytös vie perhepäivähoidon asiakkaita muualle, ala nyt äkkiä katsomaan töitä muualta ja lopeta lasten kiusaaminen.

        luin kaikki viestit läpi ja ihmettelen kun en huomannut, että kuka lapsia kiusaa ja millä tavoin? Ja siis joku joka ei tykkää jatkuvista ylitöistä, niin ei sovi alalle vai?


      • neeeru
        aalto.rea kirjoitti:

        Nimerkiltä ylitöihinkyllästynyt:

        "Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä."

        ----------------------------------------------------------------

        Kuinka kauan rankaiset viatonta lasta siellä tuulikaapissa?

        En kysy siksi, että ihmettelisin, sillä olen se henkilö joka teki ilmoituksen lastenhoitajaXX;stä
        joka pahoinpiteli puolustuskyvyttömiä lapsia päiväkotiÅÅ:ssa ja vaikka tein kaksikin ilmoitusta ja vaikka Helsingin kaupungin sosiaalivirasto teki sisäisen tutkimuksen, ja kuulusteli entisiä lasntarhanopettajia
        lastenhoitajaXX.n käyttäytymisestä ja he ovat omalta osaltaan kertoneet ko lastenhoitajaXX:n sopimattomasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä, on sosiaalivirasto päätöksessään ilmaissut hyväksyvänsä lastenpahoinpitelyn valtiollisessa laitoksessa.

        Minä Rea Aalto en sitä päätöstä hyväksy, vaan olen tehnyt rikosilmoituksen niistä johtajista (kaksi)
        joille ilmoituksen tein, heidän rikoksestaan, se on:

        www.finlex.fi sivuilla jossa kaikki Suomen lakitekstit löytyvät ja tässä tapauksessa johtajat ovat rikkoneet lakia
        VIRKAVELVOLLISUUDEN RIKKOMINEN, rikoslain 40 luku, 9 pykälä.

        Tämän tarinan ilmoituksesta tuli mieleen oma lapsuus, ja olisikohan vanhemmilla ollut aihetta tehdä ilmoitus.
        Jos hoitoaika loppui viideltä, se myös tosiaan loppui viideltä. Vanhempani pääsivät 16:45 töistä tuona aikana ja lähtivät aina kiirusti minua noutamaan. Aina eivät ehtineet ja noina päivinä istuin sitten autotien laidassa reppu sylissä. Siis ihan oikeasti, se ei ollut pyörätie, vaan autotie. Muistan itse pari noista istumisista erittäin hyvinl. Samoten tämä nainen pisti meidät lapset monesti siivoamaan. Sanoi, että kun kerran sotkemme hänen kotiaan, meidän pitäisi myös auttaa häntä. Ja ainoa tapa, jolla hän meitä kasvatti, oli TV. Ai vitsit, kun saisi tämän muorin nyt vielä kiipeliin. En edelleenkään tykkää muumien jaksosta, jossa oli kummituksia. Hän nimittäin sanoi minulle: "Koska et laittanut kenkiäsi hyvään riviin kun tulit sisälle, muumilaakson peikko vie sinut!" Peikolla hän ilmeisesti tarkoitti sitä, kun muumipeikko ensimmäisessä jaksossa muuttui peikoksi.
        Mutta kyllä se lasta pelotti.


      • Anonyymi
        ylitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Tuttu juttu...
        Minäkin pph:na olen todella kypsänä näihin, jotka yrittävät ujuttaa lapsensa hoitoon ennen aikojaan. Yksinkertaisesti en avaa ovea, odottakoot siellä. Minä olen aamuisin vielä suihkussa, aamupalalla tms joten oven takana kovassa pakkasessakin saavat kykkiä siihen asti, että työpäiväni alkaa. Montaa kertaa eivät jaksa yrittää, vaan alkavat tuoda lapset ajallaan. Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä. Jos minulla on menoa heti töitten jälkeen, raahaan lapsen luonnollisesti mukaani ja vanhemmat saavat soitella ja tulla perässä hakemaan sieltä, missä satun olemaan. On tultu hakemaan jumppasalin pukuhuoneesta, pankin edestä, bussipysäkiltä jne. Oma valinta vanhemmille, marmatusta toki olen joskus kuullut, mutta siitä en välitä.

        Pieni lapsi ei ymmärrä, miksi hänen täytyy pyöriä tuulikaapissa. Kaikella on lapselle jokin merkitys, joten hän miettii mitä nyt oikein tapahtuu. Parempi olla ottamatta lasta vastaan, jotta hän voi olla vanhempansa seurassa.


      • Anonyymi
        ylitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Tuttu juttu...
        Minäkin pph:na olen todella kypsänä näihin, jotka yrittävät ujuttaa lapsensa hoitoon ennen aikojaan. Yksinkertaisesti en avaa ovea, odottakoot siellä. Minä olen aamuisin vielä suihkussa, aamupalalla tms joten oven takana kovassa pakkasessakin saavat kykkiä siihen asti, että työpäiväni alkaa. Montaa kertaa eivät jaksa yrittää, vaan alkavat tuoda lapset ajallaan. Jatkuvasti myöhästeleville teen niin, että menen sisälle ja lapsi odottaa tuulikaapissa vaatteet päällä. Jos minulla on menoa heti töitten jälkeen, raahaan lapsen luonnollisesti mukaani ja vanhemmat saavat soitella ja tulla perässä hakemaan sieltä, missä satun olemaan. On tultu hakemaan jumppasalin pukuhuoneesta, pankin edestä, bussipysäkiltä jne. Oma valinta vanhemmille, marmatusta toki olen joskus kuullut, mutta siitä en välitä.

        Olet aika pilkun piip tyyppi. No mitä sitten jos otat vähän aikaisemmin hoitoon. Aika ilkeätä.... No kohtalo antaa mitä annamme itse.... Sitä saamme. Suomalaiset ovat aina perus kateellisia jopa tuollaisesta naurettavasta tyylistä en ota lapsia vastaan aikaisemmin. Pidät ovet lukossa?? Eihän päiväkodin työ ole niin raskasta...olen ollut ja onhan siinä pientä tekemistä koko ajan mutta ei se ole niin raskasta kuin toiset sitä puhuu ne on niitä laiskojen puhetta.


      • Anonyymi
        aalto.rea kirjoitti:

        Ensiksi, linkki kertomukseeni ei tullut mukaan kun kirjoitin, tässä kertomuksen pääpiirteet
        siitä mitä päiväkodissa ja senjälkeisissä tutkimuksissa on tapahtunut,
        kerron siitä iltalehden helsinki palstalla j ja joka puolella nettiä haluan herättää keskustelua
        aiheesta.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=418625

        Mitä itse lapsen tuulikaapissa säilyttämiseen tulee, olen edelleenkin sitä mieltä
        että sinä rankaiset viatonta lasta.Rankaise niitä vanhempia, jos sinä
        sillä tavalla osoitat mieltäsi!
        Eivätkö vanhemmat ole normaaleja, puhe-ja kuulokykyisiä,
        vai mistä on kysymys?

        Puhu lujasti ja päättäväisesti, mutta ystävällisesti
        että et aio enää suostua siihen, että sinun pitää heidän lapsiaan kuljettaa
        mukanasi kauppoihin, vaan vanhemmat saavat itse ottaa sen stressin.
        Eihän sinun kuulu stressata kaupassakäyntejä toisten lapsia mukana kuljettamalla
        ruuhkaaikaan.
        Minä sanoisin että jollei lopu, saavat maksaa ylityökorvauksia, ja oikein kunnon palkalla.
        Ottaisin itse 25 euroa/tunti.

        Miksi pitää rankasta. Itse laitan lapsen istumaan nurkkaan tai hiljaisempaan kohtaan ja lapsen tulee miettiä miksi sinne joutui. Hetken kuluttua käyn kysymässä että miksiköhän on Joutunut pois muiden lasten luota. Ja jos lapsi tekee pahaa menen viereen ja käännän selän lapselle ja ilmoitan että olen surullinen. Kaikki rangaistukset pitää olla jotenkin opettavaisia jotta päästään sopuun. Ja lapsi pyytää anteeksi ja asia on selvitetty minun mielipiteeni on tämä. Siitä ei sitten enää. Jaaritella tapahtumasta lapsen kuullen enään. Ja lasta voi jopa palkita jos oma aloitteisesti korjaa ei toivottua toimintaansa..... Näin lapsi oppii miten saa hyväksynnän


      • Anonyymi
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Ei se mikään mielenosoitus ole, herranjestas!! Toimin vain niin, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Lapsi odottaa tuulikaapissa lukien kirjaa tms, valmiina lähtemään kotiin heti kun vanhempi sen hänelle suo. Itse siivoan isoa eteistä (ja keittiötä) siinä samassa, joka on törkykunnossa varsinkin tähän aikaan vuodesta. Lapsi ei koe sitä mitenkään rangaistuksena(!), toisin kuin sen että on jo puolta tuntia ennen virallista hakuaikaa kysellyt parku kurkussa viimeisenä pihalla, "koska äiti oikein tulee?".
        Sanon kyllä tiukasti moneen kertaan, mutta urani aikana ollut yhteesä 2 perhettä, joilla ongelmia ymmärtämisessä/ajoissa ehtimisessä kerrasta toiseen. Mitä kuvittelet minun tekevän tilanteessa? Istun kiltisti hiekkalaatikolla vai riisun lapsen ja venytän työpäiväni TODELLA pitkäksi, joka on muutenkin 10 tuntia? Ehei, ei me pp-hoitajatkaan sentään mitään koiria olla, vaikka alavarvostettuja olemmekin.
        Onneksi nykyiset vanhemmat ovat älykkäitä ja fiksuja, ajan- ja elämänhallinta muutenkin on kunnossa.

        Venytät työ päivääsi n tottakai.... Mutta oletan että värität hieman aikaa pidemmäksi kuin todellisuudessa on. Siitä voidaan veloittaa lisä maksu jos on kyse yli 30 minuutista niin kaupunki voi veloittaa 1h lisämaksua. Vaihda kuule alaa jos sinä koet ylityön noin raskaana ongelmana.??


      • Anonyymi
        kypsä pph kirjoitti:

        Tiedän tunteen. Kun itselle on varattu vaikka lääkäri, kampaaja tai harrastusmenoja joista itse myöhästyisi vanhempien myöhästymisen takia, niin kyllä se riepoo. Meillä myös hoitoajan ylittävät lapset istuvat tuulikaapissa odottamassa vanhempiaan, kun minä valmistaudun omiin menoihini. Huom. työaikani jälkeen.
        Joskus on auto käynnissä pihassa valmiina, että kun vanhemmat tulevat hyppään autoon samantien ja kaasutan pois ennen kuin ko. perhe on ehtinyt edes pihaltani poistua. Mutta omalla ajallani, työajan jälkeen. Meillä velvoitetaan vanhemmat sitoutumaan hoitoaikoihin jotka on ilmoitettava kaksi viikkoa etukäteen. Jos he eivät edes suvaitse ilmoittaa että myöhästyvät eivätkä muutenkaan nooudata kirjallisia ja suullisia sopimuksia, he ovat mielestäni vastuuttomia vanhempia. Verrannollisesti asia on sama kuin työntäisi lapsensa naapurin ovesta sisään mitään kysymättä ja sopimatta ja menisi menoilleen.

        Lapset istuvat tuulikaapissa kun valmistaudut omiin menoihin. Siinä se ongelma onkin Suomessa. Väärät ihmiset väärällä alalla. Olet täys idiootti itsekeskeinen .Minulle ei komä ollut ongelma vaikka vanhemmat myöhästelivät ja en ikinä aloittanut omia juttuja tekemään olin lapsien kanssa ja tehtiin jotain mukavaa, eihän lasta voi rangaista....


    • omakinelämä

      Meillä oli juuri tällainen perhe, mutta vain onneksi yksi, toki jotkut muutkin myöhästyivät joskus, mutta tämä perhe lähes joka päivä. Asiasta puhuttiin perheelle ja kävi ilmi, ettei äiti edes tiennyt isän hakevan lapsen niin myöhään kuin haki saatika että tuli aina myöhässä. No tämä ei auttanut, joten meillä johtaja soitti perheelle ja sanoi ettei hoitoaikaa voida enää venyttää ja ajoissa on tultava hakemaan tai lapsi siirretään ympärivuorokautiseen päiväkotiin, jos hoidontarve on kerran pidempään. Tätä äiti ei missään nimessä halunnut ja on nyt saanut miehensä hakemaan lasta ajoissa ja alkanut itsekin hakea enemmän. Ei siis muuta kuin johtajan juttusille ja seuraatte ja kirjaatte kuinka usein haetaan myöhässä.

      • .....

        Vika on kyllä päivähoidossa vastaavilla jos pph:a joutuu tämänkaltaiseen pottitilanteeseen. On todella vanhempia jotka kaikista mahdollisista yrityksistä huolimatta (pph:an) vain jatkavat myöhästelyä. Kyllä päivähoidosta vastaavien korkeampien tahojen pitäisi silloin pystyä auttamaan eikä jättämään hoitajaa yksin hankalaan tilanteeseen.


      • myöhästyin
        ..... kirjoitti:

        Vika on kyllä päivähoidossa vastaavilla jos pph:a joutuu tämänkaltaiseen pottitilanteeseen. On todella vanhempia jotka kaikista mahdollisista yrityksistä huolimatta (pph:an) vain jatkavat myöhästelyä. Kyllä päivähoidosta vastaavien korkeampien tahojen pitäisi silloin pystyä auttamaan eikä jättämään hoitajaa yksin hankalaan tilanteeseen.

        Minä myöhästyin hammaslääkäristä ja minulle tuli lasku, kun en kerinnyt aikanani ja en ollut perunut riittävän aikaisin.
        Lasku meni lopulta vanhemmille. He olivat myöhästymiseni pääsyy, näi käräjäoikeus. Me ei olla velvollisia kertomaan vanhemmille menoistamme työajan jälkeen näi myös raastuvanoikeus perusteessaan, kun vanhemmat vetos,i etten ollut ilmoittanut menoistani.

        Se siitä ei myöhästyneet enää!!!!!!!!!!


      • suivaantunut
        myöhästyin kirjoitti:

        Minä myöhästyin hammaslääkäristä ja minulle tuli lasku, kun en kerinnyt aikanani ja en ollut perunut riittävän aikaisin.
        Lasku meni lopulta vanhemmille. He olivat myöhästymiseni pääsyy, näi käräjäoikeus. Me ei olla velvollisia kertomaan vanhemmille menoistamme työajan jälkeen näi myös raastuvanoikeus perusteessaan, kun vanhemmat vetos,i etten ollut ilmoittanut menoistani.

        Se siitä ei myöhästyneet enää!!!!!!!!!!

        Taidan tehdä saman. Varaan hammaslääkäriajan heti täideni jälkeen. Tämä yksi perhe myöhästyy aina.


      • YlitöihinKyllästynyt
        myöhästyin kirjoitti:

        Minä myöhästyin hammaslääkäristä ja minulle tuli lasku, kun en kerinnyt aikanani ja en ollut perunut riittävän aikaisin.
        Lasku meni lopulta vanhemmille. He olivat myöhästymiseni pääsyy, näi käräjäoikeus. Me ei olla velvollisia kertomaan vanhemmille menoistamme työajan jälkeen näi myös raastuvanoikeus perusteessaan, kun vanhemmat vetos,i etten ollut ilmoittanut menoistani.

        Se siitä ei myöhästyneet enää!!!!!!!!!!

        Kiitos vinkistä!
        Ensi kerralla, jos näin käy, en raahaakaan lasta mukanani jumppasalin pukukoppiin, vaan lähetän laskun jumppatunnista, jonka olen varannut ja maksanut etukäteen! Tämä olikin hyvä vinkki!! Varaan myös lääkärit ja hammaslääkärit heti töitteni jälkeen ja laskua perään. Josko se auttaisi, kun lapsen hakeminen ajoissa hoidosta ei oman lapsen tai hoitajan takia kaikkia kiinnosta.
        Tietysti toivon, etten joudu olemaan missään tekemisissä enää itsekkäiden myöhästelijöiden kanssa. Täytyy koputtaa puuta. Kopkop!


      • 20+1
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Kiitos vinkistä!
        Ensi kerralla, jos näin käy, en raahaakaan lasta mukanani jumppasalin pukukoppiin, vaan lähetän laskun jumppatunnista, jonka olen varannut ja maksanut etukäteen! Tämä olikin hyvä vinkki!! Varaan myös lääkärit ja hammaslääkärit heti töitteni jälkeen ja laskua perään. Josko se auttaisi, kun lapsen hakeminen ajoissa hoidosta ei oman lapsen tai hoitajan takia kaikkia kiinnosta.
        Tietysti toivon, etten joudu olemaan missään tekemisissä enää itsekkäiden myöhästelijöiden kanssa. Täytyy koputtaa puuta. Kopkop!

        Nyt vanhemmille kirjallinen lappu seuraamuksista. Kuka maksaa ja mitä sekä työkokouksessa ohjaajan kautta tieto.


      • onnellinen yksityine
        ..... kirjoitti:

        Vika on kyllä päivähoidossa vastaavilla jos pph:a joutuu tämänkaltaiseen pottitilanteeseen. On todella vanhempia jotka kaikista mahdollisista yrityksistä huolimatta (pph:an) vain jatkavat myöhästelyä. Kyllä päivähoidosta vastaavien korkeampien tahojen pitäisi silloin pystyä auttamaan eikä jättämään hoitajaa yksin hankalaan tilanteeseen.

        kyllä hoitajan tulee apua saada!
        Vika on kyllä päivähoidossa vastaavilla jos pph:a joutuu tämänkaltaiseen pottitilanteeseen. On todella vanhempia jotka kaikista mahdollisista yrityksistä huolimatta (pph:an) vain jatkavat myöhästelyä. Kyllä päivähoidosta vastaavien korkeampien tahojen pitäisi silloin pystyä auttamaan eikä jättämään hoitajaa yksin hankalaan tilanteeseen.


        joo apua pitää saada, jos saa. minä en saanut. OLIN kunnallinen pph ja oli kanssa perhe joka jatkuvasti myöhästeli.
        monet kerrat keroin ohjaajalle ja hän sanoi vaan että voi voi!
        se siitä avusta. ei edes se että kerran myöhästyin lääkäristä kun perhe tuli tunnin myöhässä hakemaan. mulla paloi käämit ja soitin ohjaajalle heti seuraavana päivänä, samoin teki perhe jolle olin kiukkuinen.
        vika oli ilmeisiesti minussa kun olin korottanut ääntäni ja menettänyt malttini.
        apua en saanut.
        perhe jatkoi silti hoidossani. mutta minä ilmoitin vaihtavani yksityiseksi hoitajaksi. tätä kyseistä perhettä en ottanut hoitooni. joten he joutuivat toiselle pph:lle joka nyt tuskailee tämän perheen kanssa. (näemme puistossa melk. päivittäin).
        nyt mulla on mukavat perheet ja kuitenkin sama työ, mutta keinot jos jollain perheellä tuppaa säännöt unohtumaan. kunnon ylityömaksu tai irtisanominen jos maksutkaan ei tehoa.


    • lto helsingistä

      minäkin oon lto, valmistunut vähän sun jälkeen (olettaen että -05 valmistuit) :) ootkin saanut vinkkejä vain pph:lta, jotka ei ihan välttämättä toimi päiväkodeissa.

      itse en ole kohdannut hirmuisen ongelmallisia perheitä myöhästelyn suhteen, mutta ainahan niitä tasan sulkemisaikaan (tai minuutin yli...) tulevia on ja niillä on hirveästi asiaa ja sitten alkaa lapselle vaatteen vaihto sisällä ja tavaroiden etsintä :D jolloin ulos pk:sta saatetaan todella päästä vasta jopa 17:15.

      edellisessä päiväkodissani, joka meni kiinni jo 16:30, kaikki muut lapset haettiin yleensä 16:00-16:15 ja 1 sama poika oli lähes poikkeuksetta joka päivä juuri tasan puoli viiteen asti.

      tämän ko. pojan vanhempien kanssa oli keskusteltu päiväkodin aukioloajoista, koska haku ajat olivat siis 16:25-16:35 keskimäärin. Otimme asian esille perheen kanssa ja kerroimme että päiväkoti on auki vain puoli viiteen, jolloin lapsi tulisi hakea, eikä siten että minuutin yli puoli tullaan ja sitten sisältä vielä mennään etsimään sitä ja tätä.

      Perhe oli hyvin mukava ja yhteistyöhaluinen ja koitimme esittää asian hienovaraisesti. sovimme että pojalle pakataan reppu ulos mukaan ja mahdolliset postit, jolloin heidän ei tarvitse mennä enää sisälle ja työntekijä voi silloin käydä pojan kanssa vaihtamassa itse työvaatteet pois ja keräämässä tavaransa, sulkemassa pk:n ym. iltavuorolaisen työt. sitten odoteltiin pojan kanssa ( rattaat, pyörä tms.) kanssa päiväkodin portilla ja välillä ehtivät hieman jo ennen puolta, toisinaan pari minuuttia yli, mutta ei se sitten haitannut kun oli jo muut hommat tehty. kesäisin kun vanhemmat hakivat pojan kävellen siten että poika pyöräili, saatoin lähteä pojan kanssa jo päiväkodin 'tietä' vanhempia vastaan. Kaikki osapuolet olivat näihin järjestelyihin tyytyväisiä. kun lähdin päiväkodista, poika oli silloin 4:n vanha, luki tältäperheeltä saamassani kiitos kortissa: 'kiitos kaikista niistä hetkistä kun ollaan kahdestaan odotettu isiä ja äitiä sekä monista muista hyvistä hetkistä' :)

      osaapahan poika ainakin päiväkodin sulkea, kun sen joka päivä parin vuoden ajan teki aikuisen mukana :D minulla ainakin, ja entisellä työkaverilla myös, muodostui ihan 'erityinen' suhde tähän puheliaaseen pikkumieheen, kun oli 15min aikaa olla vain hänen kanssaan joka päivä, ilman muita lapsia tai aikuisia. en usko että hän erityisesti kärsi viimeisenä olosta, hän oli siihen niin tottunut.

      tuo on hankalaa jos myöhästeleviä perheitä on useampia, mutta olen kyllä yleisesti kuullut, että päiväkodeissa käytetään sitä taktiikkaa, että lapset tuulikaappiin hetkeksi niin voi itse kerätä tavaransa valmiiksi ja sulkea jo kaiken muun paitsi yhden tarvitsemansa oven. esim. se on hyvä merkki vanhemmille että nyt ollaan myöhässä, kun lapset eivät enää olekaan pihalla.

      sopikaa myöhässä tulevien perheiden kanssa, että lapset 'pakataan' valmiiksi, ettei heidän tarvitse enää käydä sisällä. jos on rattaita, lapsi/lapset voivat olla jo niissä reppu pakattuna 5-10min ennen sulkemisaikaa, lapsi ei todellakaan kuole siihen, ettei saa leikkiä viimeiseen minuuttiin asti, ulkoilu aika on hyvin pitkäkin viimeisenä haettaville.

      tämä pakkaaminen on toki haastavaa jos todella moni haetaan vasta viiden korvilla, tälläisistäkin olen kuullut, silloin monessa päiväkodissa työajat todella venyvät puolella tunnilla. mutta se on organisointi kysymys. moneltako toiseksi viimeinen työntekijä lähtee? silloinhan lapsia on enää 7 tai 4, ainakin pitäisi olla :)

      korjatkaa lelut varastoon/laatikkoon ennen kuin toka vika vuoro lähtee kotiin, laittakaa sisätilat valmiiksi tai hae jo omat tavarat/'siviili'-vaatteet päälle, vain oven sulku sitten lopuksi. lasten reput valmiiksi portinpieleen/rattaisiin ja rattaissa kulkevat lapset vaikka rattaisiin, niin aina vaan entisestään nopeutuu haku tilanne.

      Tehkää myös asiallisen selväksi, että naulakoille ei pääse enää sulkuaikaan, mutta voitte toki ilomielin pakata perheen puolesta kotiin tulevat postit/pyykit/tavarat/unilelu/jne.

      • pph.

        Niin. Pph:ssa kaikki pakataan aina valmiiksi. Silti lähes aina joku on myöhässä. Meillä kun ei ole sitä virallista sulkemisaikaa, on vain vanhempien ilmoittamat hoitoajat, jotka eivät sitten pidäkään paikkaansa. Pahimmillaan olen ollut 3 tuntia ylitöissä, kun vanhemmista toinen ei "muistanut" ilmoittaa toiselle, että lähtee työmatkalle tai muualle ja hakuvuoro siirtyisi toiselle. Me pph:t olemme usein perheiden sisäisten ristiriitojen välikappaleina. On hankalaa kun perheen vahempien keskinäinen puheyhteys ei toimi. Hoitaja ei tiedä kumpi hakee ja milloin ja aamulla kysyttäessä vastataan aina että se toinen, johon ei saa yhteyttä. Kirjalliset hoitoaikailmoitukset saatetaan joskus tarkistaa hoitjalta että milloinkas minun pitääkään tänään tulla hakemaan?


      • onnetontatouhua
        pph. kirjoitti:

        Niin. Pph:ssa kaikki pakataan aina valmiiksi. Silti lähes aina joku on myöhässä. Meillä kun ei ole sitä virallista sulkemisaikaa, on vain vanhempien ilmoittamat hoitoajat, jotka eivät sitten pidäkään paikkaansa. Pahimmillaan olen ollut 3 tuntia ylitöissä, kun vanhemmista toinen ei "muistanut" ilmoittaa toiselle, että lähtee työmatkalle tai muualle ja hakuvuoro siirtyisi toiselle. Me pph:t olemme usein perheiden sisäisten ristiriitojen välikappaleina. On hankalaa kun perheen vahempien keskinäinen puheyhteys ei toimi. Hoitaja ei tiedä kumpi hakee ja milloin ja aamulla kysyttäessä vastataan aina että se toinen, johon ei saa yhteyttä. Kirjalliset hoitoaikailmoitukset saatetaan joskus tarkistaa hoitjalta että milloinkas minun pitääkään tänään tulla hakemaan?

        toivon todella ettei ainakaan kenenkään tuntemani lapset ole sinulla hoidossa. ei ihme että se viimeinen kyselee koska äiti saapuu. tollaisella asenteella oleva ilkimys kun sinä ei pitäisi koskaan tai missään hoitaa toisten lapsia. omiasi voit kohdella miten haluat jos niitä nyt sinulla sattuu olemaan (tuskin on koska olet noin "asiantuntia" hoidoissasi.


      • 18+3
        onnetontatouhua kirjoitti:

        toivon todella ettei ainakaan kenenkään tuntemani lapset ole sinulla hoidossa. ei ihme että se viimeinen kyselee koska äiti saapuu. tollaisella asenteella oleva ilkimys kun sinä ei pitäisi koskaan tai missään hoitaa toisten lapsia. omiasi voit kohdella miten haluat jos niitä nyt sinulla sattuu olemaan (tuskin on koska olet noin "asiantuntia" hoidoissasi.

        Päiväkodissa aina sovitaan viimeiselle hoitajalle pitempi vuoro kuin norm. ja näin ollen ei varata mitään heti työajan jälkeen. Näin kunnassani.

        Päiväkotilaisilla on aivan eri työehtosopimus kuin pph: lla. Olen ollut päikkärissä töissä sekä pinen lapseni myötä perhepäivähoitajana. Arvaa kummassa saa helpommin vanhemmat "kuriin"


      • bann
        pph. kirjoitti:

        Niin. Pph:ssa kaikki pakataan aina valmiiksi. Silti lähes aina joku on myöhässä. Meillä kun ei ole sitä virallista sulkemisaikaa, on vain vanhempien ilmoittamat hoitoajat, jotka eivät sitten pidäkään paikkaansa. Pahimmillaan olen ollut 3 tuntia ylitöissä, kun vanhemmista toinen ei "muistanut" ilmoittaa toiselle, että lähtee työmatkalle tai muualle ja hakuvuoro siirtyisi toiselle. Me pph:t olemme usein perheiden sisäisten ristiriitojen välikappaleina. On hankalaa kun perheen vahempien keskinäinen puheyhteys ei toimi. Hoitaja ei tiedä kumpi hakee ja milloin ja aamulla kysyttäessä vastataan aina että se toinen, johon ei saa yhteyttä. Kirjalliset hoitoaikailmoitukset saatetaan joskus tarkistaa hoitjalta että milloinkas minun pitääkään tänään tulla hakemaan?

        on teidän lapsi ja että olette allekirjopituksellanne sitoutuneet hoitoaikoihin. Ja että sinun asiasi ei ole muistuttaa kuka hakee ja milloin vaan että perheen tulee hoitaa se itse.
        Ja jos eivät vieläkään usko, pyydä esimiestäsivalistamaan perhettä.
        Luulis siitä uskovan.


      • Anonyymi
        bann kirjoitti:

        on teidän lapsi ja että olette allekirjopituksellanne sitoutuneet hoitoaikoihin. Ja että sinun asiasi ei ole muistuttaa kuka hakee ja milloin vaan että perheen tulee hoitaa se itse.
        Ja jos eivät vieläkään usko, pyydä esimiestäsivalistamaan perhettä.
        Luulis siitä uskovan.

        Hi hi hi hi


    • nyt äiti itsekkin

      Tämä tarina on jo 20 vuoden takaa, mutta uskoisin, että samaa ongelmaa on olemassa vieläkin.

      Sain aikoinani päivähoitopaikan päiväkodista, joka oli auki 17.30. Vanhemmat olivat hakeneet hoitopaikkaa klo 18 saakka, koska isä teki reissutyötä ja tuli kotiin useimmiten vasta myöhemmin illalla. Äidin työt taas kesti klo 17 saakka, mutta kun isä vei perheen ainoan auton, oli äidin haettava minut kävellen tai pyörällä vaikka matkaa oli useampi kilometri.

      Päivähoidon ohjaaja perusteli hoitopaikan myöntämistä sillä, että puoli tuntia on ihan kohtuullinen aika tulla hakemaan lasta hoidosta ja toisakseen eihän se niin minutilleen ole.

      Näin äiti päivästä toiseen tuli hikihatussa juoksujalkaa aina ihan viimeminuteilla tai jopa muutamna minuutin yli minua hakemaan ja minä olin aina se viimeinen ressukka joka kyttäsi päiväkodin portilla hakijaansa.

      Miksikö muistan tarinan näin hyvin? Äitini muistelee asiaa vieläkin useamman kerran vuodessa. Nolo puna poskillaan hän selittää kuinka vieläkin hävettää, kun hän oli aina myöhässä ja hänen takiaan hoitajat joutuivat tekemään omalla ajalla ylitöitä.

      Eli ihan aina se myöhässä tuleminen ei ole vanhempien vapaaehtoinen valinta.

    • tartar.

      paperit esille ja kerro että hoitoaikanne kaipaa ilmeisesti täsmennystä. Täällä lukee että 17.00 haetaan....
      Päiväkoti menee kiinni silloin ja ....
      Sitten näytät paperin että näin täällä lukee! Ja on sun allekirjoitus....

    • ()()()()()()

      En ole päiväkoti-ihminen enkä hae koskaan lapsiani myöhässä, mutta tämä kyllä kuulostaa siltä, että teillä hoitajilla ei ole mitään käsitystä normaalista työelämästä tänä päivänä. Se on monessa hommassa enemmän sääntö kuin poikkeus, että työaika ylittyy usein, jopa päivittäin ja kaksi tai kolme minuuttia ei ole edes katsottavissa ylittymiseksi. Ei missään muussakaan palveluammatissa voida esimerkiksi heittää asiakasta ulos minuutilleen vain siksi, että nyt suljetaan ovet, vaan kyllä hänet palvellaan loppuun asti. Hänelle ei voi edes sanoa, että hoida hommasi itse, minä suljen välissä ovet ja pakkaan laukkuni sekä laitan kassan kuntoon ja sammutan valot valmiiksi, vaan kaikki nuo tehdään vasta sitten kun asiakas on todellakin lähtenyt. Ja monilla aloilla esimerkiksi palaverit venyvät parhaimmillaan tunteja pidemmiksi tai työt pitää saada tehtyä ajoissa riippumatta työajoista. Ja ylityöt sisältyvät luontaisetuna kuukausipalkkaan.

      Monissa tehtaissa esimerkiksi tehdään työtä siihen työajan päättymiseen asti ja vasta sen jälkeen, ihan omalla ajalla, mennään pukuhuoneeseen vaihtamaan vaatteet ja ulos päästään vasta joskus vartin yli työajan päättymisen jälkeen. Minusta on aivan kohtuutonta valittaa jostain kahden minuutin myöhästymisestä. Varsinkin kun siitä selviää noin helposti, että vain heittää lapsen johonkin tuulikaappiin lukemaan.

      • YlitöihinKyllästynyt

        Esim kaupassa myyjillä usein jatkuu työaika sulkemisajan jälkeen, jolloin lasketaan kassa ja suljetaan liike. Jos kauppa menee kiinni 21.00, viimeisillä vuorolaisilla työpäivä voi loppua 21.30. Tällöin hän osaa kyllä varautua pääsevänsä 21.30 kotiin.
        Päiväkodeissakin voi olla sama käytäntö, en tiedä siitä, mutta perhepäivähoitajalla ei ole. Työaika on hoitosopimuksien välinen aika, ja jos viimeisen lapsen hoitosopimuksessa on hakuajaksi määritelty 17.00, niin siihen loppuu myös hoitajan työaika. (tämän lisäksi pph:lla on vielä lasten jäljet siivottavana, kaupassa käytävä yms mikä kuuluu työhön, mutta mistä ei saa palkkaa). Olisikin ihanaa, jos meilläkin jatkuisi työaika puoli tuntia viimeisen lapsen hakemisen jälkeen, saisimme tehdä työhön kuuluvat siivoukset, valmistelut seuraavaan päivään jne. Voin kertoa, että ei ottaisi myöskään päähän, vaikka joku haettaisiin toistuvasti myöhässä, koska se ei olisi omasta vapaa-ajastani pois, vaan haku tapahtuisi kuitenkin sovitun työaikani sisällä.
        Et siis voi verrata liikkeessä työskentelyä ja perhepäivähoitajan työtä keskenään tässä mielessä. Myöskään tehdas-esimerkki ei toimi, koska tehdastyöntekijä saa jättää työnsä ja vastuunsa siihen paikkaan kun työaika loppuu ja vaatteiden vaihto ja työpaikalta lähteminen ovat jo omaa aikaa. Perhepäivähoitaja taas on vastuussa lapsesta siihen saakka, että vanhempi tulee paikalle. Sisällöllisesti täysin eri asia.


      • ()()()()()()()
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Esim kaupassa myyjillä usein jatkuu työaika sulkemisajan jälkeen, jolloin lasketaan kassa ja suljetaan liike. Jos kauppa menee kiinni 21.00, viimeisillä vuorolaisilla työpäivä voi loppua 21.30. Tällöin hän osaa kyllä varautua pääsevänsä 21.30 kotiin.
        Päiväkodeissakin voi olla sama käytäntö, en tiedä siitä, mutta perhepäivähoitajalla ei ole. Työaika on hoitosopimuksien välinen aika, ja jos viimeisen lapsen hoitosopimuksessa on hakuajaksi määritelty 17.00, niin siihen loppuu myös hoitajan työaika. (tämän lisäksi pph:lla on vielä lasten jäljet siivottavana, kaupassa käytävä yms mikä kuuluu työhön, mutta mistä ei saa palkkaa). Olisikin ihanaa, jos meilläkin jatkuisi työaika puoli tuntia viimeisen lapsen hakemisen jälkeen, saisimme tehdä työhön kuuluvat siivoukset, valmistelut seuraavaan päivään jne. Voin kertoa, että ei ottaisi myöskään päähän, vaikka joku haettaisiin toistuvasti myöhässä, koska se ei olisi omasta vapaa-ajastani pois, vaan haku tapahtuisi kuitenkin sovitun työaikani sisällä.
        Et siis voi verrata liikkeessä työskentelyä ja perhepäivähoitajan työtä keskenään tässä mielessä. Myöskään tehdas-esimerkki ei toimi, koska tehdastyöntekijä saa jättää työnsä ja vastuunsa siihen paikkaan kun työaika loppuu ja vaatteiden vaihto ja työpaikalta lähteminen ovat jo omaa aikaa. Perhepäivähoitaja taas on vastuussa lapsesta siihen saakka, että vanhempi tulee paikalle. Sisällöllisesti täysin eri asia.

        Jos jokin liike menee kiinni klo 18, niin työntekijä joutuu kenties hoitamaan kassan tai mitä pitääkin, mikä harvoin vie aikaa varttia enempää (ja jos jonkin sählingin takia vie, niin sekin selvitellään ylitöinä, mutta ilman korvauksia). Jos taas viimeinen asiakas lähtee vasta klo 18.15, niin ne kassahommat pitää tehdä edelleen, joten kotiin pääsee vasta klo 18.30. Menee siis ylitöiksi. Olen ollut kahdessa tällaisessa erilaisessa liikkeessä töissä ja molemmissa minun työaikani venyi helpostikin vartin sen viimeisen asiakkaan takia. Parhaimmillaan paljonkin yli vartin, kun joku intoutui sovittamaan kaikki rullaluistimia niitä omiaan etsiessään, vaikka tuli liikkeeseen vasta minuuttia vaille sulkemisajan. Muissa liikkeissä en sitten olekaan ollut töissä, mutta en usko noiden kahden olleen maailman ainoat, joissa noin voi käydä.

        Ja jos se liikkeen myyjä sitten tuon viimeisen asiakkaan takia myöhästyy vartin kotiinlähdöstä, niin hän on heti myös vartin myöhemmin hakemassa lastaan hoidosta. Eihän se tietenkään kivaa ole joutua ylitöitä tekemään, ei varsinkaan palkatta ja pitkän työpäivän jälkeen, mutta se nyt valitettavasti kuuluu pitkälti tähän nykyiseen työkulttuuriin Suomessa. Kuulemma joskus aikoinaan jokaisesta ylimääräisestä vartista maksettiin palkkaa, mutta ei enää tänä päivänä.


      • yks toinen pph
        ()()()()()()() kirjoitti:

        Jos jokin liike menee kiinni klo 18, niin työntekijä joutuu kenties hoitamaan kassan tai mitä pitääkin, mikä harvoin vie aikaa varttia enempää (ja jos jonkin sählingin takia vie, niin sekin selvitellään ylitöinä, mutta ilman korvauksia). Jos taas viimeinen asiakas lähtee vasta klo 18.15, niin ne kassahommat pitää tehdä edelleen, joten kotiin pääsee vasta klo 18.30. Menee siis ylitöiksi. Olen ollut kahdessa tällaisessa erilaisessa liikkeessä töissä ja molemmissa minun työaikani venyi helpostikin vartin sen viimeisen asiakkaan takia. Parhaimmillaan paljonkin yli vartin, kun joku intoutui sovittamaan kaikki rullaluistimia niitä omiaan etsiessään, vaikka tuli liikkeeseen vasta minuuttia vaille sulkemisajan. Muissa liikkeissä en sitten olekaan ollut töissä, mutta en usko noiden kahden olleen maailman ainoat, joissa noin voi käydä.

        Ja jos se liikkeen myyjä sitten tuon viimeisen asiakkaan takia myöhästyy vartin kotiinlähdöstä, niin hän on heti myös vartin myöhemmin hakemassa lastaan hoidosta. Eihän se tietenkään kivaa ole joutua ylitöitä tekemään, ei varsinkaan palkatta ja pitkän työpäivän jälkeen, mutta se nyt valitettavasti kuuluu pitkälti tähän nykyiseen työkulttuuriin Suomessa. Kuulemma joskus aikoinaan jokaisesta ylimääräisestä vartista maksettiin palkkaa, mutta ei enää tänä päivänä.

        jos vanhempi myöhästelee jatkuvasti, eikä noudata hoitoaikoja huomautuksista huolimatta, tehdään uusi hoitosopimus. se on meille ihan sama mistä syystä vanhempi on myöhässä, hän on SITOUTUNUT noudattamaan hoito-aikoja. mahdollisesti lapsi sijoitetaan vuoro-hoitoon, jos menee myöhästymisineen pph:n kipurajan yli ( esimklo 18.00 yli). se että omassa työssä joutuu jatkuvasti ylitöihin (liittoon yhteys, onkohan laillista?), ei ole mikään syy teettää toisella ihmisellä ylitöitä. onneksi meidän kunnassa tuollaista ei suvaita vanhemmilta, siihen puuttuu kyllä esimies tarvittaessa.


      • päivystäväpäivystäjä
        yks toinen pph kirjoitti:

        jos vanhempi myöhästelee jatkuvasti, eikä noudata hoitoaikoja huomautuksista huolimatta, tehdään uusi hoitosopimus. se on meille ihan sama mistä syystä vanhempi on myöhässä, hän on SITOUTUNUT noudattamaan hoito-aikoja. mahdollisesti lapsi sijoitetaan vuoro-hoitoon, jos menee myöhästymisineen pph:n kipurajan yli ( esimklo 18.00 yli). se että omassa työssä joutuu jatkuvasti ylitöihin (liittoon yhteys, onkohan laillista?), ei ole mikään syy teettää toisella ihmisellä ylitöitä. onneksi meidän kunnassa tuollaista ei suvaita vanhemmilta, siihen puuttuu kyllä esimies tarvittaessa.

        Aivan ja kannatta omalta esimieheltä tarkastaa, mitä tehdä jos lasta ei haeta hoidosta tai ei haeta ajoissa. Meillä ainakin päiväkodissa on sääntö, jota en kyllä ole kertaakaan joutunut käyttämään, onneksi, että jos lasta ei haeta ajoissa (ei ole sanottu, kuinka pitkään odotellaan päiväkodin sulkeuduttua ja kun vanhemmille on soitettu), niin lapsi viedään kunnan vuoropäiväkotiin, josta vanhemmat saavat lapsensa hakea.

        Ja meillä ei ainakaan laiteta ylimääräisiä minuutteja työaikoihin, vaan viimeisen työvuoro päättyy silloin kun viimeisen lapsen palvelusopimuksessa lukee eli meillä 17.45. Välillä saa lähteä ajoissa ja vaihtaa vaatteet ja lukita ovet työajalla ja joskus menee vähän yli tuon työajan.


      • €:)
        YlitöihinKyllästynyt kirjoitti:

        Esim kaupassa myyjillä usein jatkuu työaika sulkemisajan jälkeen, jolloin lasketaan kassa ja suljetaan liike. Jos kauppa menee kiinni 21.00, viimeisillä vuorolaisilla työpäivä voi loppua 21.30. Tällöin hän osaa kyllä varautua pääsevänsä 21.30 kotiin.
        Päiväkodeissakin voi olla sama käytäntö, en tiedä siitä, mutta perhepäivähoitajalla ei ole. Työaika on hoitosopimuksien välinen aika, ja jos viimeisen lapsen hoitosopimuksessa on hakuajaksi määritelty 17.00, niin siihen loppuu myös hoitajan työaika. (tämän lisäksi pph:lla on vielä lasten jäljet siivottavana, kaupassa käytävä yms mikä kuuluu työhön, mutta mistä ei saa palkkaa). Olisikin ihanaa, jos meilläkin jatkuisi työaika puoli tuntia viimeisen lapsen hakemisen jälkeen, saisimme tehdä työhön kuuluvat siivoukset, valmistelut seuraavaan päivään jne. Voin kertoa, että ei ottaisi myöskään päähän, vaikka joku haettaisiin toistuvasti myöhässä, koska se ei olisi omasta vapaa-ajastani pois, vaan haku tapahtuisi kuitenkin sovitun työaikani sisällä.
        Et siis voi verrata liikkeessä työskentelyä ja perhepäivähoitajan työtä keskenään tässä mielessä. Myöskään tehdas-esimerkki ei toimi, koska tehdastyöntekijä saa jättää työnsä ja vastuunsa siihen paikkaan kun työaika loppuu ja vaatteiden vaihto ja työpaikalta lähteminen ovat jo omaa aikaa. Perhepäivähoitaja taas on vastuussa lapsesta siihen saakka, että vanhempi tulee paikalle. Sisällöllisesti täysin eri asia.

        Hei haloo hyvät perhepäivähoitajat :) Jos minulta haetaan lapsi sovitun hoitoajan jälkeen niin kyllä sen saa korjata kuukausilistoihin eli siitä saa ylityökorvauksen. Se on sitten eri juttu mikä on ylityökorvauksen suuruus. Tosin muutoksia tulossa, kun kunnalliset pph siirtyvät työaikalainpiiriin :)


      • asiakapalvelusta
        €:) kirjoitti:

        Hei haloo hyvät perhepäivähoitajat :) Jos minulta haetaan lapsi sovitun hoitoajan jälkeen niin kyllä sen saa korjata kuukausilistoihin eli siitä saa ylityökorvauksen. Se on sitten eri juttu mikä on ylityökorvauksen suuruus. Tosin muutoksia tulossa, kun kunnalliset pph siirtyvät työaikalainpiiriin :)

        Kyllä minä ole kuullut kaupoissa kuulutuksia että "hyvät asiakkaat, iikkeemme sulkeutuu viidentoista minuutin kuluttua)
        Pitäisikö tätä samaa varoitusta alkaa soittelemaan vanhemmille varttia vaille hakuaika? :)

        Tosiasiassa, meillä otetaan yhteys päivystävään sosiaalipäivystykseen ja viedään lapsi jota ei ole ajoissa haettu joko vuoropäiväkotiin tai lähimpään lastensuojeluyksikköön, jossa on paikkoja tällaisia varten.
        Ihmiset näyttävät unohtaneen kenen lapsista on kysymys, ja kuka heisät todella on vastuussa. Työnteko ja omien lasten hoito ovat kaksi aivan eri luokissa olevaa asiaa. Pph:t ja päiväkodin työntekijät ovat vain töissä. Heillä ei ole velvollisuutta hoitaa toisten lapsia työaikans aulkopuolella.
        Vanhemma voivsivat suunnitella elämänsä paremmin, onko heistä sekä vanhemmiksi että työntekijöiksi?


      • pph kans
        €:) kirjoitti:

        Hei haloo hyvät perhepäivähoitajat :) Jos minulta haetaan lapsi sovitun hoitoajan jälkeen niin kyllä sen saa korjata kuukausilistoihin eli siitä saa ylityökorvauksen. Se on sitten eri juttu mikä on ylityökorvauksen suuruus. Tosin muutoksia tulossa, kun kunnalliset pph siirtyvät työaikalainpiiriin :)

        mutta pph:na tiedät, että hoitajan työpäivän pituus voi olla 10-12 tuntia ihan sovittujen hoitoaikojen puitteissa.
        Ei ole yhtään mukavaa, että päivä vielä siitäkin pitenee myöhästelijöiden takia. Satunnaisen myöhästymisen ymmärtää, varsinkin kun siitä ilmoitetaan hoitajalle. Mutta valitettavasti löytyy niitäkin vanhempia, joille myöhästyminen on jatkuva tapa eikä hoitajalle edes vaivaannuta ilmoittamaan asiasta. Kyllä se hiukan korpeaa kun jatkuvasti joutuu perumaan ja siirtämään omia menojaan sen takia kun ei tiedä, koska se viimeinen lapsi lopulta haetaan.

        Mitä tulee noihin ylityökorvauksiin niin...


    • pps_vsdrsdfs

      voi voi voi
      minä joudun tekemään aika pajon tyotä kotoa ja viikonloppuisinkin. Se on itsestäänselvää että pomo saattaa soittaa jopa myohään illalla ja kotoa käsin joudun jotain tekemään.
      Onneksi minulla oli hoitopaikka joka oli juuri klo kuuteen asti auki. Aika paljon pomoni on minua joustanut, kun kerran tyopaikkani on sellainen että on voitava tehdä se minkä he pyytävät kun he haluavat.

      Ja tiedoksi, jos joku tarhatäti olisi minun lapseni jonnekin pankkiin tai bussipysäkkiin vienyt, niin aivan varmasti juoksisin poliisille. Teillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa. Jos teillä on jokin toinen tarha joka hoitaa, niin se on eri asia jos siitä on etukäteen sovittu.

      Ja minä en saa ylityostä palkkaa. Joskus olen saanut vapaata niistä tunneista joita olen joutunut rehkimään.

      • jaksfödl

        nykyään kyllä on... työnantaja antaa puhelimet ja läppärit ja hintana siitä on se, että pitää olla tavoitettavissa koko ajan... Ja kyllähän fiksu työntekijä on valmis joustamaan - tietyissä rajoissa ja siinä tapauksessa, että joustoa löytyy myös työnantajan puolelta. Minulle on perhepäivähoitaja sanonut, että istu ihan rauhassa siellä palaverissa, kyllä me täällä pärjätään, kun olen pahoitellut, että tänään olisi klo 15 alkava palaveri, joka saattaa venyä (Tosin meillä on kyse siitä, että lapsi haetaan lähes aina ennen klo 16, mutta joskus on mennyt puoli viiteen jonkun paltsun takia... - sitä pidempään ei siis koskaan - ja aina etukäteen ilmoitan, että tänään saattaa mennä vähän yli neljään. )

        Mutta tuossa olet kyllä tosi hakoteillä, että tarhatädin pitäisi olla valmis hyysäämään lastasi yli sovitun ajan. Sinä olet kirjoittanut hoitosopimuksen ja hoitajan vastuu lapsestasi päättyy silloin, kun allekirjoittamasi sopimus sen osoittaa. Eli sen jälkeen hoitajan ei enää tarvitse lapsestasi vastuuta kantaa.Olen kyllä myös sitä mieltä, että ei hoitajakaan asiaa fiksusti hoida, jos lähtee lasta johonkin roudaamaan - hoitajan pitäisi ottaa yhteyttä esimieheensä ja heidän käsitellä asia vanhempien kanssa, jos myöhästely on jatkuvaa, eivätkä vanhemmat hoitajan sanaa usko. Jos eivät usko esimiestäkään, sitten asia lienee lastensuojelullinen... vanhemmat jättävät toistuvasti lapsensa heitteille, ilman vastuussa olevaa aikuista.

        Perhepäivähoitaja tekee raskasta ja erittäin vastuullista duunia - minusta vanhempien pitäisi kunnioittaa sitä ja osoittaa arvostustaan sillä, että noudatetaan yhdessä sovittuja sääntöjä... Siitä kuitenkin pohjimmiltaan on kyse - toisen ihmisen kunnioituksesta ja hänen aikansa arvostamisesta. Tämä tuntuu olevan monelta ihmiseltä hukassa, useassa eri asiassa.

        Meillä on ihana perhepäivähoitaja - haemme lapsen siis aina ajoissa, mutta uskon, että jos joskus tulisi tilanne, että meistä riippumattomasta syystä myöhästyisimme viisi minuuttia, hoitaja klaaraisi tilanteen ja me kiittäisimme häntä nöyrästi ja osoittaisimme arvostavamme hänen ystävällistä ja ymmärtäväistä asennettaan. Ja vastaavasti haemme lapsen aina kuin on mahdollista jo paljon aikaisemmin kuin hoitosopimuksessa lukee.


      • yksit.pph.

        Juoksisit poliisille?! Ja poliisi sanoisi mitä, kun kerrot että rikoit taas hoitosopimusta ja hait lapsen myöhässä? Ehkäpä poliisisetäkin sanoisi sinulle, että sen sijaan, että juokset tänne, juokse ensi kerralla hakemaan lapsesi ajoissa hoidosta.

        Toinen, vähän ikävämpi asia saattaa myös tulla vanhemmalle eteen, kun hoitaja joku kaunis kerta lyö käteen laskun hammaslääkäristä, lääkäristä tai fysioterapeutista, jonne hän ei ehtinyt vanhemman myöhästelemisen takia. Ja turha juosta käräjille sen laskun kanssa, koska siellä on jo tehty tälläinen "ennekkopäätös", kuten täälläkin ketjussa kerrotaan.

        Turha siis parkua omia ylitöitään tai muita menojaan, kun on SITOUTUNUT noudattamaan hoitosopimukseen merkittyjä hoitoaikoja. Jos se on liian vaikeaa, on hoidettava lapsi itse kotona, silloin ei ole työssäkäyväksi vanhemmaksi. Kenelläkään ulkopuolisella ei ole velvollisuutta hoitaa toisen ihmisen lasta työpäivänsä jälkeen. Kuinka joku kehtaa edes olettaa niin, varinkin kun pphoitajilla saattaa työpäivä muutenkin olla 10-11 tuntia? Itsekään en tosin viitsisi ottaa stressiä toisen lapsesta, enkä lähtisi roudaamaan häntä omiin menoihini, mutta seuraavan myöhästelykerran jälkeen en avaisi enää oveani heille vaan purkisin hoitosopimuksen, jota on jatkuvasti rikottu asiakkaan puolelta.


      • pps_vsdrsdfs
        yksit.pph. kirjoitti:

        Juoksisit poliisille?! Ja poliisi sanoisi mitä, kun kerrot että rikoit taas hoitosopimusta ja hait lapsen myöhässä? Ehkäpä poliisisetäkin sanoisi sinulle, että sen sijaan, että juokset tänne, juokse ensi kerralla hakemaan lapsesi ajoissa hoidosta.

        Toinen, vähän ikävämpi asia saattaa myös tulla vanhemmalle eteen, kun hoitaja joku kaunis kerta lyö käteen laskun hammaslääkäristä, lääkäristä tai fysioterapeutista, jonne hän ei ehtinyt vanhemman myöhästelemisen takia. Ja turha juosta käräjille sen laskun kanssa, koska siellä on jo tehty tälläinen "ennekkopäätös", kuten täälläkin ketjussa kerrotaan.

        Turha siis parkua omia ylitöitään tai muita menojaan, kun on SITOUTUNUT noudattamaan hoitosopimukseen merkittyjä hoitoaikoja. Jos se on liian vaikeaa, on hoidettava lapsi itse kotona, silloin ei ole työssäkäyväksi vanhemmaksi. Kenelläkään ulkopuolisella ei ole velvollisuutta hoitaa toisen ihmisen lasta työpäivänsä jälkeen. Kuinka joku kehtaa edes olettaa niin, varinkin kun pphoitajilla saattaa työpäivä muutenkin olla 10-11 tuntia? Itsekään en tosin viitsisi ottaa stressiä toisen lapsesta, enkä lähtisi roudaamaan häntä omiin menoihini, mutta seuraavan myöhästelykerran jälkeen en avaisi enää oveani heille vaan purkisin hoitosopimuksen, jota on jatkuvasti rikottu asiakkaan puolelta.

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.


      • sdfdkiwiokdls
        pps_vsdrsdfs kirjoitti:

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.

        ja hoitaja varmaan ilmoitti verottajalle!


      • näin meillä
        pps_vsdrsdfs kirjoitti:

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.

        voi viedä lapsesi esim.sosiaalitätien huostaan. Sittenhän
        selittelet myöhästymisiäsi. Hoitaja voi sanoa ettei
        äiti ole tullut hakemaan lastaan sovittuna aikana.


      • 11 kuukautta
        pps_vsdrsdfs kirjoitti:

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.

        No me pph:t olemme päässeet työaikalain piiriin. Viimeistään ensi vuonna voimme sitten pitää vapaana kaikki ylityöt. Viikkotuntimäärämme on 40H.

        Jotta repikää siitä myöhästelijät! Teidän takianne vieraatikin lapset joutuvat jatkossa käyttämään varahoitopaikkoja, miloin missäkin sattuu tilaa olemaan.


      • uutistenlukija-täti
        pps_vsdrsdfs kirjoitti:

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.

        Puhuvatko aikuiset(?) ihmiset vielä tarhatädeistä? Mikä rotu/laji se on?


      • kyllä vain
        uutistenlukija-täti kirjoitti:

        Puhuvatko aikuiset(?) ihmiset vielä tarhatädeistä? Mikä rotu/laji se on?

        Puhuvat. Meillä aikuiset, äidit ja isät puhuvat myös sanoilla pipi, hauva jne.
        Se on oma lajinsa. Minä en kuulu heihin. Lapsensa eivät ymmärrä kieltä, kun tulevat minulle hoitoon.


      • sadddddddd
        11 kuukautta kirjoitti:

        No me pph:t olemme päässeet työaikalain piiriin. Viimeistään ensi vuonna voimme sitten pitää vapaana kaikki ylityöt. Viikkotuntimäärämme on 40H.

        Jotta repikää siitä myöhästelijät! Teidän takianne vieraatikin lapset joutuvat jatkossa käyttämään varahoitopaikkoja, miloin missäkin sattuu tilaa olemaan.

        Viikkotuntimäärä 40 tuntia?
        Siis kello 9-5
        Teidän tarha varmaan hoitaa vain kotirouvien lapsia


      • uutistenlukija-täti
        kyllä vain kirjoitti:

        Puhuvat. Meillä aikuiset, äidit ja isät puhuvat myös sanoilla pipi, hauva jne.
        Se on oma lajinsa. Minä en kuulu heihin. Lapsensa eivät ymmärrä kieltä, kun tulevat minulle hoitoon.

        ok. Ja niin meinasin, että mikähän rotu/laji se tarhatäti on. Liittyyköhän jotenkin tarhakettuhin tai -minkkeihin. Tätitarha? Kummallinen mielikuva.


      • ffffffffffffsss
        uutistenlukija-täti kirjoitti:

        ok. Ja niin meinasin, että mikähän rotu/laji se tarhatäti on. Liittyyköhän jotenkin tarhakettuhin tai -minkkeihin. Tätitarha? Kummallinen mielikuva.

        Ja olet vielä tarhatätikin

        Eiks noissa lastentarhoissa ole useampia tyontekijoitä. Joten joku on oven avaamassa aikaisemmin ja joku toinen jäämässä myohempään?

        En tunne ketään jolla olisi niin lyhyet tyopäivät että lapsi voisisi viettää vain 8 tuntia tarhassa


      • onon-
        ffffffffffffsss kirjoitti:

        Ja olet vielä tarhatätikin

        Eiks noissa lastentarhoissa ole useampia tyontekijoitä. Joten joku on oven avaamassa aikaisemmin ja joku toinen jäämässä myohempään?

        En tunne ketään jolla olisi niin lyhyet tyopäivät että lapsi voisisi viettää vain 8 tuntia tarhassa

        Naapurissa on ryhmis joka on auki 8h ja sinne pääsee vanhempien lapset olemaan tuon 8h eikä minuuttiakaan yli. Ovi menee kiinni 16.00.


      • työaikalaki
        sadddddddd kirjoitti:

        Viikkotuntimäärä 40 tuntia?
        Siis kello 9-5
        Teidän tarha varmaan hoitaa vain kotirouvien lapsia

        Laillinen pph:n viikkotuntimäärä 40 h voidaan jaksottaa esim. kolmeenviikkoon, jonka aikana tuntimäärän on tasaannuttava. Minulla esim. päivät ovat 11 tunnin mittaisia. Eli ylitöitä 3 h päivässä = 15 tuntia viikossa, joten käytännössä teen ensi vuoden alusta töitä kaksi viikkoa ja yhde päivän, sitten olen ylityövapailla 4 päivää, ja taas sama kierto. Näiden neljän vapaani aikana lapset ovat milloin missäkin varahoidossa sattu tilaa olemaan. Elleivät vanhemmat itse järjestä lapsensa hoitoa.

        Ja hoidossani olevat lapset ovat työssäkäyvien vanhempien lapsia. Kotirouvien lapset hoidetaan päiväkodeissa, ei pph:ssa. Onneksi ryhmäni lasten vanhemmat eivät venytä lasten hoitoaikoja. Toinen vanhemmista tuo ja toinen hakee, jotta lapsen päivä olisi mahdollisimman lyhyt. Minun työpäivieni pituus tulee siitä kun se lasketaan siitä milloin tulee ensimmäinen ja milloin lähtee viimeinen lapsi.

        Ylitöitähän kenenkään, jonka työ kuuluu työaikalain piiriiin, ei ole pakko tehdä.


      • pph kans
        ffffffffffffsss kirjoitti:

        Ja olet vielä tarhatätikin

        Eiks noissa lastentarhoissa ole useampia tyontekijoitä. Joten joku on oven avaamassa aikaisemmin ja joku toinen jäämässä myohempään?

        En tunne ketään jolla olisi niin lyhyet tyopäivät että lapsi voisisi viettää vain 8 tuntia tarhassa

        lastentarhoja ei ole olemassakaan. Ne ovat päiväkoteja. Ja toiseksi: perhepäivähoito ei ole mikään "tarha". Se on päivähoitomuoto, jossa hoitaja työskentelee omassa kodissaan ja hänellä voi olla maximissaan 4,5 lasta hoidossa.

        Tähän asti perhepäivähoitajilla on voitu teettää järkyttävän pitkiä työpäiviä minimaallisilla korvauksilla. Nyt kun he pääsivät työaikalain piiriin, ei enää voida.

        Perhepäivähoitaja siis tekee yksin työtään. Aina se sama "täti" ottaa aamulla lapset vastaan ja iltapäivällä luovuttaa heidät takaisin vanhemmilleen. Perhepäivähoitajia sen enempää kuin päiväkotien henkilökuntaa ei tarvitse täditellä. Meillä kaikilla on ihan oikea oma nimi, jonka käyttö olisi hyvin suotavaa.


      • keinonen...
        pph kans kirjoitti:

        lastentarhoja ei ole olemassakaan. Ne ovat päiväkoteja. Ja toiseksi: perhepäivähoito ei ole mikään "tarha". Se on päivähoitomuoto, jossa hoitaja työskentelee omassa kodissaan ja hänellä voi olla maximissaan 4,5 lasta hoidossa.

        Tähän asti perhepäivähoitajilla on voitu teettää järkyttävän pitkiä työpäiviä minimaallisilla korvauksilla. Nyt kun he pääsivät työaikalain piiriin, ei enää voida.

        Perhepäivähoitaja siis tekee yksin työtään. Aina se sama "täti" ottaa aamulla lapset vastaan ja iltapäivällä luovuttaa heidät takaisin vanhemmilleen. Perhepäivähoitajia sen enempää kuin päiväkotien henkilökuntaa ei tarvitse täditellä. Meillä kaikilla on ihan oikea oma nimi, jonka käyttö olisi hyvin suotavaa.

        Olen perhepäivähoitaja. Minua ei enää täditellä. JOs joku aikuinen tädittelee minua, minäkin tädittlen häntä, se loppuu siihen hyvin nopeasti:)
        Katsopas Ville kuka täti sinua tuli hakemaan? Tai: Onkos tädillä tänään työpäivä neljään asti? Entäs setä, pääseekö hän aikaisemmin?


      • pph kans
        keinonen... kirjoitti:

        Olen perhepäivähoitaja. Minua ei enää täditellä. JOs joku aikuinen tädittelee minua, minäkin tädittlen häntä, se loppuu siihen hyvin nopeasti:)
        Katsopas Ville kuka täti sinua tuli hakemaan? Tai: Onkos tädillä tänään työpäivä neljään asti? Entäs setä, pääseekö hän aikaisemmin?

        Aika hauskan keinon olet keksinyt!
        Pitääpä kokeilla samaa. Tuo tädittely on todella ärsyttävää!


      • ()()()()()()
        11 kuukautta kirjoitti:

        No me pph:t olemme päässeet työaikalain piiriin. Viimeistään ensi vuonna voimme sitten pitää vapaana kaikki ylityöt. Viikkotuntimäärämme on 40H.

        Jotta repikää siitä myöhästelijät! Teidän takianne vieraatikin lapset joutuvat jatkossa käyttämään varahoitopaikkoja, miloin missäkin sattuu tilaa olemaan.

        Tuohan on todella hieno asia! Onkin naurettavaa, että perhepäivähoitajat joutuvat tosiaan tekemään ympäripyöreitä päiviä ilman mitään ylityökorvauksia tai muita. Noin sen pitäisi mennä. Voisin jopa itsekin ajatella ryhtyväni perhepäivähoitajaksi, kunhan nuorimmaisemme on syntynyt ja vanhempainloma loppuu, jos työajat inhimillistyvät.

        Tuskinpa se nyt kuitenkaan on myöhästelijöiden syytä, että muutkin joutuvat varahoitoon. Ei kai nyt kukaan ole jatkuvasti tunteja myöhässä. Muutaman minuutin myöhästymisestä ei kovin montaa vapaapäivää voi kertyä.


      • TätiMoonika..
        keinonen... kirjoitti:

        Olen perhepäivähoitaja. Minua ei enää täditellä. JOs joku aikuinen tädittelee minua, minäkin tädittlen häntä, se loppuu siihen hyvin nopeasti:)
        Katsopas Ville kuka täti sinua tuli hakemaan? Tai: Onkos tädillä tänään työpäivä neljään asti? Entäs setä, pääseekö hän aikaisemmin?

        Täällä yksi mamma joka ei taivu
        Olet tarhatäti ja sellaisena pysyt.


      • keinonen..
        TätiMoonika.. kirjoitti:

        Täällä yksi mamma joka ei taivu
        Olet tarhatäti ja sellaisena pysyt.

        En muuten ole. Sinä voit olla mikä täti tahansa, mutta minä en edes työskentele missään tarhassa.


      • nainenpas
        TätiMoonika.. kirjoitti:

        Täällä yksi mamma joka ei taivu
        Olet tarhatäti ja sellaisena pysyt.

        Et muuten sitten tätimoonika ole ajatellut että, päiväkoti on lapsen koti, päivisin, yleensä koko pitkän päivän. Sinä olet viikonloppuäiti.


      • hhepuli
        nainenpas kirjoitti:

        Et muuten sitten tätimoonika ole ajatellut että, päiväkoti on lapsen koti, päivisin, yleensä koko pitkän päivän. Sinä olet viikonloppuäiti.

        Jess!


      • Vanessa000
        hhepuli kirjoitti:

        Jess!

        http://www.jokurajajoustamisella.fi/



        Kukaan meistä ei ole robotti, eikä kaikkivoipainen. Jokainen meistä antaitsee hyvän ja arvokkaan elämän.
        Kenenkään meistä, ei pidä joustaa liikaa työajoissa. Se käy terveydelle ja vaikuttaa negatiivisesti työhyvinvointiin.

        Hoitajalla ei ole silloin hyvä ja arvostettu elämä, jos muut ihmiset kuvittelevat polkevansa heidän yli. Hoitaja on ihminen siinä missä muutkin ja samanarvoinen kuin lapsi tai vanhus. Sitä ei voi millään tavalla rajata.

        Hoitajalla on omat työajat,hänen velvollisuus ei ole hoitaa toisten penskoja työaikansa ulkopuolella, hänellä on oma arvokas elämä.

        Pitäkää työajoistanne kiinni ja Omista Oikeuksistanne!


      • buurio
        Vanessa000 kirjoitti:

        http://www.jokurajajoustamisella.fi/



        Kukaan meistä ei ole robotti, eikä kaikkivoipainen. Jokainen meistä antaitsee hyvän ja arvokkaan elämän.
        Kenenkään meistä, ei pidä joustaa liikaa työajoissa. Se käy terveydelle ja vaikuttaa negatiivisesti työhyvinvointiin.

        Hoitajalla ei ole silloin hyvä ja arvostettu elämä, jos muut ihmiset kuvittelevat polkevansa heidän yli. Hoitaja on ihminen siinä missä muutkin ja samanarvoinen kuin lapsi tai vanhus. Sitä ei voi millään tavalla rajata.

        Hoitajalla on omat työajat,hänen velvollisuus ei ole hoitaa toisten penskoja työaikansa ulkopuolella, hänellä on oma arvokas elämä.

        Pitäkää työajoistanne kiinni ja Omista Oikeuksistanne!

        http://www.jokurajajoustamisella.fi/top-10-tyoajoista/harmaa-ylityo.html

        Harmaa ylityö syö ihmistä! Laskekaapa joka ikinen viisi minuuttinen aamulla ja kymmenen minuuttinen illalla...kertokaa se viidellä, kertokaa se neljällä, kertokaa se kahdellatoista (tai 11 jos lasketaan 1kk lomaan) aika paljon niitä minuutteja tulee, ILMAISEKSI tehtynä!

        15min pvä on tunti viisitoista jo viikossa
        1,15 per viikko on jo 5h per kk
        5h per kk on jo 60h per vuosi
        ja paljonko on 60tuntia?
        2ja puoli päivää...
        laske uudelleen, olen vähän huiono tässä...mutta kuitenkin, ilmaista mikä ilmaista!
        Ei kerry lomaa eikä lomarahaa, palkasta puhumattakaan!


      • siitä, että
        buurio kirjoitti:

        http://www.jokurajajoustamisella.fi/top-10-tyoajoista/harmaa-ylityo.html

        Harmaa ylityö syö ihmistä! Laskekaapa joka ikinen viisi minuuttinen aamulla ja kymmenen minuuttinen illalla...kertokaa se viidellä, kertokaa se neljällä, kertokaa se kahdellatoista (tai 11 jos lasketaan 1kk lomaan) aika paljon niitä minuutteja tulee, ILMAISEKSI tehtynä!

        15min pvä on tunti viisitoista jo viikossa
        1,15 per viikko on jo 5h per kk
        5h per kk on jo 60h per vuosi
        ja paljonko on 60tuntia?
        2ja puoli päivää...
        laske uudelleen, olen vähän huiono tässä...mutta kuitenkin, ilmaista mikä ilmaista!
        Ei kerry lomaa eikä lomarahaa, palkasta puhumattakaan!

        pitäis olla nipo,se, että muutaman kerran kuukaudessa joku hakee pari minaa myöhässä lapsensa, ei vielä ole paha.mutta se,miten vanhemmat sen asian ajattelevat. miten he käyttäytyy myöhästymishetkellä.
        jos vanhemmat eivät tajua, että hoitajilla on oma elämä ja hänen työaikansa on loppunu eikä ole ymmärtäväinen tai anteeksipyytäväinen, niin silloin se on ongelma.

        Kun hoitajalle tuodaan tunne, että häntä ei arvosteta, eikä hänen vapaa-aikaa ja omaa elämää edes tunneta, niin ei hoitaja jaksa tehdä töitä enää. jokainen meistä oli alalla millä hyvänsä saa ajatella omaakin etua ja meillä kaikilla on omat tarpeet ja elämä. kukaan meistä ei elä vain toisia tai vanhempien lapsiaan varten. vaan pääpainoja meillä jokaisella on oma elämä ja omat rakkaat läheisemme,joihin päiväkodin tai työelämän immeisillä ei ole mitään asiaa tunkeutua!piste


      • plussaavaan!
        TätiMoonika.. kirjoitti:

        Täällä yksi mamma joka ei taivu
        Olet tarhatäti ja sellaisena pysyt.

        Moonika, kun hän tulee päiväkodille on näky komea, kas näin käy haukku ja haukku käy näin, kas näin käy haukku ja haukku käy näin...
        On meillä ilkeä äiti tuo täti Moonika kun hän hakee lapsen, on näky komea,
        kas näin käy pilkka ja pilkka käöy näin, kas näin käy pilkka ja pilkka käy näin
        On meillä ilkeä äiti tuo täti Moonika, kun hän lähtee kotiin on näky komea...
        kas näin kiirii nauru ja nauru kiirii näin, kas näin kiirii nauru
        juu tädittele ihan rauhassa vaan, kyllä mekin osataan!


      • dirlandaaaaaaa
        plussaavaan! kirjoitti:

        Moonika, kun hän tulee päiväkodille on näky komea, kas näin käy haukku ja haukku käy näin, kas näin käy haukku ja haukku käy näin...
        On meillä ilkeä äiti tuo täti Moonika kun hän hakee lapsen, on näky komea,
        kas näin käy pilkka ja pilkka käöy näin, kas näin käy pilkka ja pilkka käy näin
        On meillä ilkeä äiti tuo täti Moonika, kun hän lähtee kotiin on näky komea...
        kas näin kiirii nauru ja nauru kiirii näin, kas näin kiirii nauru
        juu tädittele ihan rauhassa vaan, kyllä mekin osataan!

        Toi sun loru :D Kunnon tätejä noi äidit.kunnon muorit :D vaikka parikymppisenä kuulee joskus tätittelyä ihan tuntemattomiltaki jossai tuolla, ni mä tokasin takas vaa et " Mikä hemmetin täti mä sulle oon" se on jotenki karua ku nuorta naista tätitellään. eikö ne TÄDIT tajua että ollaan niitä äititätejä monesti vuosikymmeniä nuorempia ja ne kehtaa tätitellä meitä nuoria naisia :D :D :D


      • sellaisia...
        dirlandaaaaaaa kirjoitti:

        Toi sun loru :D Kunnon tätejä noi äidit.kunnon muorit :D vaikka parikymppisenä kuulee joskus tätittelyä ihan tuntemattomiltaki jossai tuolla, ni mä tokasin takas vaa et " Mikä hemmetin täti mä sulle oon" se on jotenki karua ku nuorta naista tätitellään. eikö ne TÄDIT tajua että ollaan niitä äititätejä monesti vuosikymmeniä nuorempia ja ne kehtaa tätitellä meitä nuoria naisia :D :D :D

        LEVAHTANEITA tätiäitimuoreja. kato niitä ottaa vaa päähän nähdä nuori ja kaunis lastenhoitaja :D ni pitäähä sitä vähä kateudesta potkasta ;)


      • saas nähdä
        11 kuukautta kirjoitti:

        No me pph:t olemme päässeet työaikalain piiriin. Viimeistään ensi vuonna voimme sitten pitää vapaana kaikki ylityöt. Viikkotuntimäärämme on 40H.

        Jotta repikää siitä myöhästelijät! Teidän takianne vieraatikin lapset joutuvat jatkossa käyttämään varahoitopaikkoja, miloin missäkin sattuu tilaa olemaan.

        Tässä työaikalain piiriin menemisessä on hyvää paljon, mutta myös huonoa. Jos kunta päättää, että ei sitten sijoiteta pph:oon kuin esim. 8-16 ajalla hoitoa tarvitsevia lapsia.....heitä ei löydykään helposti!! Ruotsissa pph:oon tulevat lapset vähenivät runsaasti, kun mentiin työaikalain piiriin. Vanhemmat eivät hyväksy sitä, että jatkuvasti viedään jonnekin varahoitopaikkaan lapsi.


      • peroperom-
        pps_vsdrsdfs kirjoitti:

        Kyllä juoksen poliisille. Kenelläkään tarhatädillä ei ole lupaa viedä lastani minnekkään ilman minun lupaa.
        Ja ei poliisi minun menemisiäni kysele. Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen.

        Tarhoissa on aikataulut, ja sovitut käytännot jos vanhemmat eivät ehdi paikalle. Se ei anna lupaa juosta ympäri kaupunkia toisen lapsen kanssa ilman vanhemman lupaa.

        Olen toissä 8 tuntia 1t ruokatuntia. En saa väittää olla ottamatta lounasaikaa ja olla toissä vain 8 tuntia. 9 tuntia on istuttava. Useimmiten se venyy 10 tuntiseksi. Kotiintulo matka nyt vain on yli puoli tuntia kumpaankin suuntaan. Lapsillani on oltava 11 tuntiset päivähoitopäivät.
        Onneksi minä sain sen järjestettyä.
        Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä. Ja itse harvakseen olin myohässä. Minulla oli pph joka ymmärsi tilanteen ja maksoin hänelle omasta taskustani ylimääräistä ja halpaa se ei ollut.

        "Riittää se että hoitotäti rikkoi sopimuksen" Ei se hoitotäti sitä riko, vaan sinä, joka olet allekirjoituksellasi sitoutunut noudattamaan tiettyä aikaa hoidossa. Päiväkodista lapsi toimitetaan sossuun jos vanhempia ei näy.
        Aika noloa jos kyseessä iso, vaikka eskarilainen, joka jo jotain älyää!


    • ohhoh.

      Ihan omituinen keskustelu on tämä.
      Ihan itsestäänselvää on, että lapsi haetaan silloin kun on sovittu ja ennen päiväkodin sulkemisaikaa.
      Hoitajat, jotka ovat harmistuneita ovat oikeassa harmistuessaan - he tekevät hoitotyötä työkseen. On eri asia myöhästyä mummolasta vartti kuin hoitopaikasta.
      Meidän vanhempien on skarpattava ja hoidettava hommamme asiallisesti ja sillä hyvä.
      Ja teidän hoitajien (tai teidän esimiestenne /-naistenne) on syytä ottaa asiat reilusti puheeksi meidän vanhempien kanssa - vain avoimella keskustelulla voi kehitystä tapahtua.

    • jk

      paska juttu

    • oo-p

      Ovat näitä jotka ovat tottuneet saamaan haluamansa muista viis.

    • ölskf

      Vinkkinä vanhemmille!!! On parempi ilmoittaa hoitoaika myöhempään, kuin lapsen oikeasti hakee ja hakea aikaisemmin kuin merkata aikaisemmaksi jos epäilee että ei ehdi ja hakea myöhässä

    • eräs pph

      Jos vanhempi huomaa, ettei ehdi hakea lastaan hoidosta sovittuna ajankohtana, olisi ihan kohtuullista edes ILMOITTAA myöhästymisestään ja kysyä SOPIIKO hoitajalle, että tänään vähän myöhästytään. Ei luulisi olevan niin vaikeaa käyttää nykyaikana kännykkää ja soittaa vaikka matkalta.

      Jotkut vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän, että hoitajien työaika määräytyy ilmoitettujen hoitoaikojen mukaan. Esim. ryhmiksessä ei automaattisesti ole hoitaja paikalla klo 6-17. Jos viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavan klo 16.15, niin hoitajan työaika loppuu myös silloin ja hän on saattanut varata vaikka ajan kampaajalle, johon olisi päästävä lähtemään. Eräs äiti oli tässä jokin aika sitten ilmoittanut pojan hakuajaksi klo 16 ja kehtasi ilmestyä paikalle vasta 16.55. Ei mitään anteeksipyyntöä eikä pahoitteluja puhumattakaan että olisi vaivautunut ilmoittamaan myöhästymisestään. Niskoja nakellen vain poistutaan paikalta, kun nätisti pyytää ensi kerralla ilmoittamaan myöhästymisestä. Hoitopaikalla on omat aukioloaikansa eikä vanhemmilla ole mitään asiaa tulla kolkuttelemaan ovia puoli tuntia liian aikaisin tai myöhässä jos siitä ei ole etukäteen sovittu.

      Ja tuosta sulkemisajasta vielä sen verran, että jos lapsen hakuaika on klo 17, niin se tarkoittaa sitä, että ajoitat hakemisesi niin, että tasan klo 17 lapsi on puettu, tavarat kerätty mukaan ja olet lähtenyt hoitopaikasta. Se ei tarkoita, että klo 17 tai pari minuuttia yli voit saapua hoitopaikan pihalle, tulla sisälle, pukea lapsesi ja vetkutella samalla, kerätä tavarat kasaan ja lähteä 15-20 min myöhässä hoidosta. Kun tätä tapahtuu joka ikinen päivä niin hoitajankin hermo alkaa palaa. Myös meillä loppuu työaika klo 17 ja sillon olisi erittäin miellyttävää päästä lähtemään ajallaan kotiin. Asioista voidaan toki aina neuvotella eikä ole vanhemman vika jos joskus sattuu itsestään riippumattomasta syystä myöhästymään, mutta olisi tärkeää, että hoitopaikkaan ilmoitetaan välittömästi jos hoitoaikaan tulee muutoksia.

      • peroksidia

        "eikä vanhemmilla ole mitään asiaa tulla kolkuttelemaan ovia puoli tuntia liian aikaisin"
        Ai et maanantaina anna lasta 15.45 kun hoitoaika on 16.15 saakka?
        Jaahas, onpas outoa!


      • eräs pph
        peroksidia kirjoitti:

        "eikä vanhemmilla ole mitään asiaa tulla kolkuttelemaan ovia puoli tuntia liian aikaisin"
        Ai et maanantaina anna lasta 15.45 kun hoitoaika on 16.15 saakka?
        Jaahas, onpas outoa!

        Tarkoin lähinnä aamua.
        Lapsen saa hakea ilman muuta aikaisemminkin pois hoidosta, mutta hoitoaikoja on noudatettava myös aamulla. Jos on ilmoitettu, että lapsi tuodaan klo 7 niin klo 6.30 ei ole sillon asiallista tulla ovia kolkuttelemaan.


    • entäs se lapsi

      Täällä on kovasti kommentoitu vanhempien pitkiä työpäiviä ja hoitajien ylipitkiksi venyviä iltoja. Entä lapsi, hoitopäivä ainakin päiväkodissa on lapselle täyttä työtä. Kuulostaa hurjalta, että jollakin lapsella oli 11 tuntinen hoitopäivä. Eihän lapsi käy silloin kuin nukkumassa kotona. Monet vanhemmat järjestelevät työpäivänsä niin, että toinen tuo ja toinen hakee ja työpäivät alkavat eri aikaan. Aikaisemmin kotiin voivat hakea myös isovanhemmat, aikuiset sisarukset, tädit ja sedät tai tarhakaverin vanhemmat. Näin on tapahtunut ainakin päiväkodeissa, joissa olen työskennellyt. Lapsi tarvitsee lepoa omassa kodissaan, omissa ympyröissään vilkkaan päivähoitopäivän vastapainoksi.

      • Aamusta iltaan

        Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan kymmenen tuntia päivässä päiväkodissa siksi, ettei itse tarvitse laittaa kotona ruokaa. Lapset tuodaan jo aamupalalle ja haetaan kuuden maissa, jolloin päiväkoti on velvollinen tarjoamaan myös päivällisen. Jos vanhemmat haluaisivat tehdä toisin, lapset tarvitsisivat hoitoa vain seitsemisen tuntia päivässä. Ja vapaapäivinä tuodaan myös hoitoon. Mitä tässäkin tapauksessa voisi tehdä, kun järkipuhe ei auta?


      • enpä tiedä.
        Aamusta iltaan kirjoitti:

        Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan kymmenen tuntia päivässä päiväkodissa siksi, ettei itse tarvitse laittaa kotona ruokaa. Lapset tuodaan jo aamupalalle ja haetaan kuuden maissa, jolloin päiväkoti on velvollinen tarjoamaan myös päivällisen. Jos vanhemmat haluaisivat tehdä toisin, lapset tarvitsisivat hoitoa vain seitsemisen tuntia päivässä. Ja vapaapäivinä tuodaan myös hoitoon. Mitä tässäkin tapauksessa voisi tehdä, kun järkipuhe ei auta?

        Tämä aamusta iltaan -tapaus on kyllä sellainen marginaali-ilmiö, että siitä on suurta yleisöä ja vanhempia yleensä syyllistää.
        Mitä voi tehdä, jos puhe ei auta? Olisiko niin, että nämä ovat sitten niitä perheitä, joissa lapselle on parempikin olla päiväkodissa kuin kotona, jossa ei edes ruokaa ole? Ehkä ammattirakkauskin on niissä tapauksessa enemmän kuin kotona on tarjota?


      • Aamusta iltaan
        enpä tiedä. kirjoitti:

        Tämä aamusta iltaan -tapaus on kyllä sellainen marginaali-ilmiö, että siitä on suurta yleisöä ja vanhempia yleensä syyllistää.
        Mitä voi tehdä, jos puhe ei auta? Olisiko niin, että nämä ovat sitten niitä perheitä, joissa lapselle on parempikin olla päiväkodissa kuin kotona, jossa ei edes ruokaa ole? Ehkä ammattirakkauskin on niissä tapauksessa enemmän kuin kotona on tarjota?

        Nimimerkki Enpä tiedä! Olet oikeassa, surettaa vain näiden lasten puolesta ja heidän vanhempiensakin, kun eivät tajua, mitä menettävät. Omien lastensa kiintymyksen ja luottamuksen. Ihania lapsia ovat ja mielelläni heitä hoidan. Ja luulenpa, että tavalla tai toisella nämä asiat tulevat tulevat näillekin vanhemmille vielä eteen. Elämä opettaa joskus kovallakin kädellä.


      • Päiväkotilainen
        Aamusta iltaan kirjoitti:

        Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan kymmenen tuntia päivässä päiväkodissa siksi, ettei itse tarvitse laittaa kotona ruokaa. Lapset tuodaan jo aamupalalle ja haetaan kuuden maissa, jolloin päiväkoti on velvollinen tarjoamaan myös päivällisen. Jos vanhemmat haluaisivat tehdä toisin, lapset tarvitsisivat hoitoa vain seitsemisen tuntia päivässä. Ja vapaapäivinä tuodaan myös hoitoon. Mitä tässäkin tapauksessa voisi tehdä, kun järkipuhe ei auta?

        Meillä ei onneksi tarjoa päivällistä kuin yksi päiväkoti ja se on ympärivuorokautinen. Ja sielläkin sen saavat vain ne lapset, joilla on palvelusopimukseen merkitty hoitoaika tuonne klo 18 tai yli. Mutta pitkiä päiviä voi olla lapsilla ilman päivällistäkin, kun hoitoon tullaan jo kuuden jälkeen ja ollaan sitten yli neljään.


    • Mie

      Ihmettelen itse myös samaa. Tietenkin on tilanteita, että on myöhässä hakemassa lastaan mutta sitä en ymmärrä, ettei vaivauduta edes asiasta ilmoittamaan. Eräänä päivänä odoteltiin lasten kanssa isää tulevaksi, odoteltiin ja vielä odoteltiin... isä tuli puoli tuntia myöhässä, eikä edes anteeksi pyydellyt. Lapset olivat sinä päivänä viimeisiä lähtijöita ja pyysivät jo minua soittamaan isälle, että missä isä viipyy, kun "ei se ole edes töissä, kun se on sairas."

      • syitä on monia

        Oisko ollu vattatauti ja just kun piti lähteä hakeen lasta tuli ruikulit housuun ja piti alkaa vaihtaan vaatteita tai istu pöntöllä sen 30 min tai oksentamassa...

        Ainahan sitä voisi anteeksi pyytää, mutta ehkäpä se unohtui.


    • selevä.se.22

      "ei se ole edes töissä, kun se on sairas."
      niinpä...luethan lehtiä
      sillointällöin on näet parempi että lapsi on hoidossa kuin kotonaan
      ja ammattilaisella pitää olla sen verran "nenää" jos haiskahtaa omituiselle kotonaolo

    • täti lastenmoonika

      Näihin säännöllisiin myöhästeleviin perheisiin tuntuu toisinaan vain tehoavan lastensuojeluilmoitukset, joita ennen on toki tehty perheiden kanssa selväksi, ettei säännöllisiä myöhästymisiä sallita. Niin ikään ammattilaisen tehtäviin kuuluu kertoa vanhemmille vuorohoitojärjestelmästä, mikäli tavanomaisen päiväkodin/perhepäivähoidon aukioloajat eivät riitä lapsen päivittäiseen hoitoon.
      Itse olen lähes 20 vuoden työkokemukseni aikana päiväkodissa törmännyt tämän kaltaisiin perheisiin, joista olen tämän asian tiimoilta ollut yhteydessä lastensuojeluun tehden lastensuojeluilmoituksen. Ja sosiaaliviranomaisten ottaessa yhteyttä perheisiin, on aikataulut saatukin samantien sopimaan yksiin päivähoidon aukioloaikojen kanssa.
      Mutta ehkäpä syksyllä on otollisin aika, alkavan toimikauden alussa kertoa vanhempainilloissa ja tiedotteissa perheille että lastensuojelu on yhteistyökumppanimme myös tämän kaltaisissa tilanteissa.

      Kenenkään lapsia hoitavan ei tarvitse jatkuvasti joustaa työajoissaan "piittaamattomien" vanhempien vuoksi. Vaikka muistakaamme, että toisinaan myöhästyminen voi olla vanhemmista riippumattomia esim. liikenneruuhkat ym. Mutta alkeellisimpiinkin käytöstapoihin kuuluisi ilmoittaa niistä viipymättä lasta hoitavalle henkilökunnalle, joka voi kertoa pihalla, kenties viimeisenä vanhempiaan odottavalle lapselle, että äiti/isä soitti,myöhästyvänsä vähän, mutta on tulossa pian. Pienten lasten maailma ei ole kellolla aikataulutettu. He tietävät kyllä, koska heitä tullaan hakemaan seuraamalla muita pihasta haettavia lapsia. Sillä tosi asia on se, että suurin osa lapsista haetaan säännöllisesti 10 minuutin tarkkuudella ja lapset oppivat seuraamaan ajankulua muiden lasten hakutilanteiden avulla.

      • empatti

        "Sillä tosi asia on se, että suurin osa lapsista haetaan säännöllisesti 10 minuutin tarkkuudella ja lapset oppivat seuraamaan ajankulua muiden lasten hakutilanteiden avulla. "
        Pienten puolella...kun portti alkaa käydä niin siellä ne seisoo rinta rinnan odottamassa..."äiti tulee" hokien...
        Ja isojen puolella, se ainainen viimeinen ei edes kysy koska haetaan, toteaa vaan lakonisesti "taas mä olen viimeinen"
        Ja kyllä mua ainakin "nyppii" lapsen puolesta kun vanhempi (taas) tulee myöhässä ja toteaa että taasko sä olet viimeinen, eikö täällä ole enää muita...mutta ei tee asialle yhtään mitään että se tilanne ei toistuisi.
        Avatkaa siis suunne ja kertokaa vuorohoidosta!


    • TarhaTäti.,m,md,fsmd

      No miksi et kerro vanhemmille että on mahdollista saada lapsi vuorohoitoon?
      Ole vain rehellinen ja sano että teidän päiväkoti ei sovi jokaiselle lapselle.
      Harvoilla on enään joustava duuni. Useimmilla menee tyopaikalla se 9 tuntia, joskus enemmän
      Ei se heitä pahoiksi tee. Elämä vain on sellaista

      • Voi tuulikaappi!

        Ehkä vanhempien kanssa voisi tosiaan keskustella myöhästymisistä ja että jos heidän työ on sellaista, että ei onnistu klo 17 lapsen haku niin olisko joku muu hoitomuoto parempi heille.

        Mun miehellä on sellainen työ, että usein menee ylitöiksi. Mutta onneksi itsellä on lyhyemmät työpäivät ja ylitöiksi menee harvoin.


    • Voi tuulikaappi

      Muistattehan itse poistua ruokakaupoista ym. kaupoista, kun liike menee kiinni?
      Vai onko niin, että jos ehdit sisälle ennen liikkeen sulkemista niin sitten voit kupata vaikka kuinka kauan siellä. No joo... samaa mieltä kyllä, että ihmiset ovat välinpitämättömiä. Joskushan voi käydä niin, että myöhästyy bussista, bussi on myöhässä tai töissä asiakkaan kanssa meni myöhään tms. Mutta jos jatkuvasti myöhästelee on toinen juttu.

      Eikö se toisaalta jonkun sortin rangaistus ole, koska ajattelet että siitähän vanhemmat oppii? Jos siinä ei ole lainkaan ikävää lapselle niin miten se vaikuttaisi vanhempiin?

      "Ja tosiaan minähän en ole, joka "rankaisen" lasta pitämällä häntä tuulikaapissa tai raahamassa perässä jumppasalin pukuhuoneeseen, vaan välinpitämätön VANHEMPI".

      Juurihan kerroit, että se ei ole rangaistus ja siitä ei ole mitään haittaa? Joten ei vanhempikaan rankaise/"rankaise" lasta?

      Mites se nyt menikään?

      • tuulikaappi...1

        Se meni niin, että vaikka minä välitän lapsesta, niin omiani rakastan ja oletan että muutkin vanhemmat rakastavat omiaan ja toimivat sen mukaisesti.. Minä teen vain töitä muiden mukuloiden parissa.
        ja lähden todellakin työmaalta heti kun työaikani päättyy, tai ainakin heti kun se on mahdollista, joten istutan hoitolasta tuulikaapissa jottei oma lähtöni oman lapsen luokse viivästy yhtään sen enempää kuin on pakko.

        Jokainen vanhempi on kuitenkin itse astuussa lapsestaan kaikkein eniten. Muut tahot voivat tukea tätä vanhemmuutta, eivä korvata sitä tai luopua omasta elämästään/lapsestaan jonkun viivyttelijän takia.


    • täti mikä täti

      Voi elämän kevät... Pienelle lapselle aikuiset naiset ovat tätejä. Kyllä minun 2v tyttöni puhuu tädeistä täteinä ja myös nimeltä. Eipä ole tullut mieleeni kysyä :"Olikos päiväkodissa tänään aamulla siellä lastentarhanopettaja vai lapsiin ja nuoriin suuntautunut lähihoitaja työvuorossa?"
      Täti mikä täti. Olen minäkin täti sen päikyn tädin lapsille.
      Toisekseen tähän työaikalakiin... Oikeasti kuka vie lapsensa hoitajalle, jonka luona ei ole hoidon jatkumoa? Itse en vie edes päivystysaikaan päiväkotiin, koska se ei ole se oma tuttu ja turvallinen päikky.
      Meillä tosin ei myöhästellä, mutta hoitopäivät ovat pitkiä :( Onneksi niitä on vain 10/kk.
      Ja jokainen valitsee itse työnsä... Jos jurppii ei ole pakko olla pph...
      Itse mietin aikanaan tuota vaihtoehtoa, mutta muistin liian hyvin millaista se lapsuuden kodissani oli äidin ollessa pph... Juu kiitos, mutta ei kiitos. Surkeat työajat, huono palkka ja kotihommia vielä 10 kertaa enemmän kuin tavallisilla perheellisellä. Ei mun juttu.

      • nimi minullakin

        Tädiksi tituleerataan vieraita naisihmisiä.
        Tuttuja ja läheisiä ihmisiä puhutellaan normaalisti nimeltä. Hoitajat ovat lapselle hyvinkin läheisiä ja jo pienet puhuvat hoitajista heidän omilla nimillään.
        Vanhemmat ja varsinkin jotkut äidit tädittelevät sitkeästi vaikka heille kuinka kertoisi nimensä. Miksi?

        Siinä ei ole mitään kummaa jos lapsi sanoo joskus tädiksi, mutta kun aikuinen ihminen tekee sitä aina vaan niin on se aika outoa.


      • täti mikä täti
        nimi minullakin kirjoitti:

        Tädiksi tituleerataan vieraita naisihmisiä.
        Tuttuja ja läheisiä ihmisiä puhutellaan normaalisti nimeltä. Hoitajat ovat lapselle hyvinkin läheisiä ja jo pienet puhuvat hoitajista heidän omilla nimillään.
        Vanhemmat ja varsinkin jotkut äidit tädittelevät sitkeästi vaikka heille kuinka kertoisi nimensä. Miksi?

        Siinä ei ole mitään kummaa jos lapsi sanoo joskus tädiksi, mutta kun aikuinen ihminen tekee sitä aina vaan niin on se aika outoa.

        Voi ei... Olen minä ainakin siskoni lasten täti ja hän minun lasteni täti.
        Kylläpä saatan sanoa : Tulepas tädin sylkkyyn.. Tai tädin kulta tms.

        Ei noin huonolla itsetunnolla kannata lähteä lasten kanssa edes töitä tekemään.

        Olen myös lasteni kavereille sen ja sen äiti enkä mikään "Pirkko". Lapsenikin kutsuvat minua äidiksi, vaikka se ei lainkaan edes ole nimeni.

        Minä en ainakaan loukkaantuisi jonkun aikuisen kutsuessa minua tädiksi. Toiset ihmiset tapaavat töissään jo mielettömästi ihmisiä, sitten on jokaisen lapsen opettajat, iltapäiväkerhon "tädit", päikyn "tädit", en minä ainakaan aina edes saa päähäni kaikkiebn ihmisten nimiä. parempi se tätikin kuin toi.

        Yleensä kyllä sanon ihmisiä nimeltä, mutta miksi moinen päänvaiva... Teen itse hoitotyötä ja monet omaiset sinnikkäästi kutsuvat "hoitajaksi" se on kuitenkin kaikkien mielestä kai ihan ok ;) Minua se ei haittaa. Mitä sitten? Vaikka hekin voisivat opetella meidän nimemme, kun omaisiaan hoidamme päivästä toiseen, me samat ihmiset... Oletkos itse koskaan syyllistynyt tähän?


      • ammattina sukulainen
        täti mikä täti kirjoitti:

        Voi ei... Olen minä ainakin siskoni lasten täti ja hän minun lasteni täti.
        Kylläpä saatan sanoa : Tulepas tädin sylkkyyn.. Tai tädin kulta tms.

        Ei noin huonolla itsetunnolla kannata lähteä lasten kanssa edes töitä tekemään.

        Olen myös lasteni kavereille sen ja sen äiti enkä mikään "Pirkko". Lapsenikin kutsuvat minua äidiksi, vaikka se ei lainkaan edes ole nimeni.

        Minä en ainakaan loukkaantuisi jonkun aikuisen kutsuessa minua tädiksi. Toiset ihmiset tapaavat töissään jo mielettömästi ihmisiä, sitten on jokaisen lapsen opettajat, iltapäiväkerhon "tädit", päikyn "tädit", en minä ainakaan aina edes saa päähäni kaikkiebn ihmisten nimiä. parempi se tätikin kuin toi.

        Yleensä kyllä sanon ihmisiä nimeltä, mutta miksi moinen päänvaiva... Teen itse hoitotyötä ja monet omaiset sinnikkäästi kutsuvat "hoitajaksi" se on kuitenkin kaikkien mielestä kai ihan ok ;) Minua se ei haittaa. Mitä sitten? Vaikka hekin voisivat opetella meidän nimemme, kun omaisiaan hoidamme päivästä toiseen, me samat ihmiset... Oletkos itse koskaan syyllistynyt tähän?

        Hoitaja on ammatti, täti ei ole ammatti vaan sukulaissuhde, kuten mummokin. Usein myös mummotellaan vanhempia ihmisiä, vaikkeivat he varmaankaan ole kaikkien mummoja. ( tai sitten on tosi laaja suku...)


      • nimi minullakin
        täti mikä täti kirjoitti:

        Voi ei... Olen minä ainakin siskoni lasten täti ja hän minun lasteni täti.
        Kylläpä saatan sanoa : Tulepas tädin sylkkyyn.. Tai tädin kulta tms.

        Ei noin huonolla itsetunnolla kannata lähteä lasten kanssa edes töitä tekemään.

        Olen myös lasteni kavereille sen ja sen äiti enkä mikään "Pirkko". Lapsenikin kutsuvat minua äidiksi, vaikka se ei lainkaan edes ole nimeni.

        Minä en ainakaan loukkaantuisi jonkun aikuisen kutsuessa minua tädiksi. Toiset ihmiset tapaavat töissään jo mielettömästi ihmisiä, sitten on jokaisen lapsen opettajat, iltapäiväkerhon "tädit", päikyn "tädit", en minä ainakaan aina edes saa päähäni kaikkiebn ihmisten nimiä. parempi se tätikin kuin toi.

        Yleensä kyllä sanon ihmisiä nimeltä, mutta miksi moinen päänvaiva... Teen itse hoitotyötä ja monet omaiset sinnikkäästi kutsuvat "hoitajaksi" se on kuitenkin kaikkien mielestä kai ihan ok ;) Minua se ei haittaa. Mitä sitten? Vaikka hekin voisivat opetella meidän nimemme, kun omaisiaan hoidamme päivästä toiseen, me samat ihmiset... Oletkos itse koskaan syyllistynyt tähän?

        Ei se ole mikään itsetuntokysymys jos haluan, että minua puhutellaan omalla nimelläni tai sitten hoitajaksi niin kuin sinuakin. Sehän minä olen, en täti.
        Eivät ne sinunkaan hoidokkiesi omaiset sinua tädittele.

        Kommenttiisi siitä, että omat lapset sanovat äidiksi en viitsi edes ottaa mitään kantaa. Oli se sen verran outo.


      • mikä sun nimi on?
        nimi minullakin kirjoitti:

        Tädiksi tituleerataan vieraita naisihmisiä.
        Tuttuja ja läheisiä ihmisiä puhutellaan normaalisti nimeltä. Hoitajat ovat lapselle hyvinkin läheisiä ja jo pienet puhuvat hoitajista heidän omilla nimillään.
        Vanhemmat ja varsinkin jotkut äidit tädittelevät sitkeästi vaikka heille kuinka kertoisi nimensä. Miksi?

        Siinä ei ole mitään kummaa jos lapsi sanoo joskus tädiksi, mutta kun aikuinen ihminen tekee sitä aina vaan niin on se aika outoa.

        Eikös se ole parempi, että tädittelee, kuin puhuttelee "tämä nainen tässä, joka on sinua päivän hoitanut" kun ei ole aavistustakaan, mikä tämän "tädin" nimi on - tätejä tulee ja menee eikä vanhemmat ehdi heidän nimiään oppimaan - siksi ne ovat tätejä. Se on kohtelias ilmaisu eikä millään tavalla loukkaava nimitys.


    • puilpul

      Miten niin kymmenen kertaa enemmän kotitöitä jos on pph! Ei mulla ainakaan ollut.
      Kaupasta ostin enemmän ruokaa, kuudelle, oma perhe plus kolme hoitolasta, pyykkiä jos tuli niin ne meni lasten kotiin ja siivota nyt on pakko ihan muuten vaan.
      Kattilat olivat isompia kuin omalle porukalle oisi ollut, 2 1 mutta enpäs muuta eroa huomannut.
      Mulla oli tosin tuuria, työaika oli 8.00-17.00, mutta en kyllä huomannut kymmenkertaista työtaakkaa.
      Omankin lapsen kanssa olisi pitänyt ulkoilla, siinä noita meni kolme kaveria lisänä.

      • poåyhuigftrdse

        Nykyään kun on nuo hygieniavaatimukset vähän eri luokkaa, että kyllä sitä siivoamista joutuu tekemään paljon enemmän kuin tavallisessa elämässä.


      • hoitotätii
        poåyhuigftrdse kirjoitti:

        Nykyään kun on nuo hygieniavaatimukset vähän eri luokkaa, että kyllä sitä siivoamista joutuu tekemään paljon enemmän kuin tavallisessa elämässä.

        Pienet siivoukset voi useinmiten tehdä työajalla riippuen tietysti lapsiryhmästä.

        Itse imuroin usein aamulla kun vasta osa lapsista on paikalla. Samoin pyyhkäisen lattioita kostealla tarvittaessa niistä tiloista, joissa lasten kanssa olemme.
        Wc:n pesu ja vaikkapa lelujen puhdistus hoituu lasten nukkessa. Pyykkiäkin voi ladata koneeseen ja ripustaa kuivumaan työpäivän aikana. Nämä eivät ole mitenkään lapsilta pois.
        Lasten jälkiä ja lasten takia tehtävää siivousta ja järjestelyä saa ja voi tehdä silloin kun siihen on sopivaa aikaa.

        Suuremmat siivoukset tehdään tietenkin omalla ajalla niin kuin muutkin työssä käyvät ihmiset.


      • puipul
        poåyhuigftrdse kirjoitti:

        Nykyään kun on nuo hygieniavaatimukset vähän eri luokkaa, että kyllä sitä siivoamista joutuu tekemään paljon enemmän kuin tavallisessa elämässä.

        miten niin eriluokkaa hygieniavaatimukset? Ihan samallalailla ne tehtiin silloin ennekin...ei katkennu kylmäketjut sun muut...sen nyt osaa erkkikin...


      • täti mikä täti
        hoitotätii kirjoitti:

        Pienet siivoukset voi useinmiten tehdä työajalla riippuen tietysti lapsiryhmästä.

        Itse imuroin usein aamulla kun vasta osa lapsista on paikalla. Samoin pyyhkäisen lattioita kostealla tarvittaessa niistä tiloista, joissa lasten kanssa olemme.
        Wc:n pesu ja vaikkapa lelujen puhdistus hoituu lasten nukkessa. Pyykkiäkin voi ladata koneeseen ja ripustaa kuivumaan työpäivän aikana. Nämä eivät ole mitenkään lapsilta pois.
        Lasten jälkiä ja lasten takia tehtävää siivousta ja järjestelyä saa ja voi tehdä silloin kun siihen on sopivaa aikaa.

        Suuremmat siivoukset tehdään tietenkin omalla ajalla niin kuin muutkin työssä käyvät ihmiset.

        No meillä ainakin on hyvin tarkkaan rajattu missä ja miten lapset saavat leikkiä, meidän kotimme on muidenkin kuin lasten koti.

        Pihallakin on erikseen alueet joissa saa leikkiä ja jonne ei ole oikeastaan mitään asiaa.

        Kodin kulumisesta maksettavat korvaukset ovat täysin mitättömät aiheutettuihin vaurioihin nähden.

        Ja kylläpä vaan 5 lasta esi m sotkee enemmän kuin 2, sitä on ihan turha väittää. Minun lapsuudenkodissani meitä oli 4 ja hoitolapsiakin 3. Että ei siinä yksi aikuinen kovin moneksi revennyt...

        Kunhan sanoin, että itse en siihen rumbaan kotoiani laittaisi. Kuka sellaisen revohkan pitäisi pois hyppimästä sohville tai kulkemasta kukkapenkeissä?? Ja altistaisin kotini kaiken maailman porukalle. Jos joku haluaa niin ihan vapaasti, mutta minusta rehellisesti sanottuna; ei maksa vaivaa.

        Minä en muutenkaan nauti kotitöistä, niin miksi hankkisin niitä itselleni vielä lisää?
        Ja yksi juttu on ruoanlaitto... Ruokakorvauksella ei paljon muuta syödä kuin keittoa... En nykyiselläänkään tee joka päivä perheelle ruokaa, vaan usein teen kerralla enemmän jota sitten syödään esim 2 päivänä peräkkäin. Tämäkään ei onnistuisi pph:na.


      • hoitotätii
        täti mikä täti kirjoitti:

        No meillä ainakin on hyvin tarkkaan rajattu missä ja miten lapset saavat leikkiä, meidän kotimme on muidenkin kuin lasten koti.

        Pihallakin on erikseen alueet joissa saa leikkiä ja jonne ei ole oikeastaan mitään asiaa.

        Kodin kulumisesta maksettavat korvaukset ovat täysin mitättömät aiheutettuihin vaurioihin nähden.

        Ja kylläpä vaan 5 lasta esi m sotkee enemmän kuin 2, sitä on ihan turha väittää. Minun lapsuudenkodissani meitä oli 4 ja hoitolapsiakin 3. Että ei siinä yksi aikuinen kovin moneksi revennyt...

        Kunhan sanoin, että itse en siihen rumbaan kotoiani laittaisi. Kuka sellaisen revohkan pitäisi pois hyppimästä sohville tai kulkemasta kukkapenkeissä?? Ja altistaisin kotini kaiken maailman porukalle. Jos joku haluaa niin ihan vapaasti, mutta minusta rehellisesti sanottuna; ei maksa vaivaa.

        Minä en muutenkaan nauti kotitöistä, niin miksi hankkisin niitä itselleni vielä lisää?
        Ja yksi juttu on ruoanlaitto... Ruokakorvauksella ei paljon muuta syödä kuin keittoa... En nykyiselläänkään tee joka päivä perheelle ruokaa, vaan usein teen kerralla enemmän jota sitten syödään esim 2 päivänä peräkkäin. Tämäkään ei onnistuisi pph:na.

        Perhepäivähoitajaksi ei kannatakaan ryhtyä, jos kokee lapset vain taakkana ja kodin sotkijoina.

        Väitän, että pph on kutsumusammatti ja useimmista ihmisistä siihen ei olisi.

        Pph:n palkkaus ja kustannuskorvaukset ovat syvältä, mutta itse työssä on paljon hyviä puolia. Minä teen pph:n työtä koska pidän siitä. Muissakin hommissa olen ollut, mutta tämä on minun juttuni siivouksineen kaikkineen. Ja meillä jopa syödään paljon muutakin kuin keittoa, hoitolapsetkin. Toisinaan lämmitellään myös niitä edellispäiväisiä ruokia. Miksi niin ei muka voisi tehdä?


      • spiru.
        täti mikä täti kirjoitti:

        No meillä ainakin on hyvin tarkkaan rajattu missä ja miten lapset saavat leikkiä, meidän kotimme on muidenkin kuin lasten koti.

        Pihallakin on erikseen alueet joissa saa leikkiä ja jonne ei ole oikeastaan mitään asiaa.

        Kodin kulumisesta maksettavat korvaukset ovat täysin mitättömät aiheutettuihin vaurioihin nähden.

        Ja kylläpä vaan 5 lasta esi m sotkee enemmän kuin 2, sitä on ihan turha väittää. Minun lapsuudenkodissani meitä oli 4 ja hoitolapsiakin 3. Että ei siinä yksi aikuinen kovin moneksi revennyt...

        Kunhan sanoin, että itse en siihen rumbaan kotoiani laittaisi. Kuka sellaisen revohkan pitäisi pois hyppimästä sohville tai kulkemasta kukkapenkeissä?? Ja altistaisin kotini kaiken maailman porukalle. Jos joku haluaa niin ihan vapaasti, mutta minusta rehellisesti sanottuna; ei maksa vaivaa.

        Minä en muutenkaan nauti kotitöistä, niin miksi hankkisin niitä itselleni vielä lisää?
        Ja yksi juttu on ruoanlaitto... Ruokakorvauksella ei paljon muuta syödä kuin keittoa... En nykyiselläänkään tee joka päivä perheelle ruokaa, vaan usein teen kerralla enemmän jota sitten syödään esim 2 päivänä peräkkäin. Tämäkään ei onnistuisi pph:na.

        sepä juuri vaatii ohjaajan taitoja ja taipumuksia että osaa pitää ne lapset pois vaaranpaikoista. Ja kun esivalmistelee ruuat, niin samalla kertaa voi laittaa kaksi samantapaista ruokaa joista toisen voi vaikka pakastaa. Lapset tykkäävät yksinkertaisista selkeistä ruuista, ei niihin mitään gurmeeruokaa tarvi tunkea...ja siivoaminen , kerran viikossa kunnolla, muuten ylläpitosiivousta, siinä se.


    • Liriloru

      Meillä naantalissa pkn johtaja teki lastensuojeluilmotuksen kun lasta tultiin ainoan kerran hakemaan 2 min myöhässä. Lastensuojelu halusi väkisin keskustella asiasta yli vuoden vaan en suostunu. Anteeksipyyntö silloin hakiessa pitää riittää. Virka ja kusi noussu päähän.

    • Anonyymi

      Puhu asiasta päiväkodin johtajalle,jos ei noteraa suoraa Päiväkotien tarkastajalle, Jonka pää toimipiste on sosiaali virasto. Mitä pelkäät? Tällä asiasi ei parane. Laki koskee sinuaki ja oikutta ajalla päästä töistä pois. Vanhemat ei vältä kakaakan sinun työajasta. Eivät hallitse omaa aikaansa,Siitä on kyse.Josei ota järeämpiä toimia käytöön ,he jatkavat samaa nin kauan kuin lapsi päiväkodissa. Ennen sanotiin noille myöhästyjille.Jos lasta ei haeta ajoissa. Päivystävä soisalityöntekijä tulee hakemaan lapsen omiin toimi paikoihin jas etieto oli ihan jokaisella vanhemaala jo etukäten sanotuna,kun lapsi aloitti päiväkodissa Helsingin suuri piiri..Terv. täti eläkkeellä

    • Anonyymi

      .Jouduitko olemaan ylitöissä 5 vai olisiko peräti 15 minuuttia. Aivan turha asia valitella .Minä näin miten 1 minuutikin ylityötä saa sellaisen valitus ryöpyn syntymään työntekijöiden suusta. Ja töihin tulossa kuitenkin työntekijät myöhästelivät jopa 1 1/2 h mutta listaan merkittiin että on tultu aijoissa ?? Ja Kauniaisten päiväkodeissa on luksusta sillä voit ottaa torkkuja päivällä kesken työpäivääsi ja käskeä lapset ulos että eivät metelöi kun nukut ja ruokailu aikaa muutetaan niin että torkuttelija saa kun hänen aikataulunsa sopii ruokailu ??. Ja kun opettajalle ruokailu on ilmainen niin syö aamupala omat välipalat joita voit hakea keittiöstä?? kyllä oli ihmettelemistä mikä kumma sakki Kauniainen on palkanneet, päiväkotiin?? Otti kuin olisi oma jääkaappi ja vie vähän kotiinkin?? Katso vain että olet esikoulun opettajan virassa.tai pikku esimiehen sijainen tai vastaava ja.... paperitöitä ei tarvi työ aikana tehdä, se käytetään juoruiluun ja sitten ja ylityökielloista huolimatta teet ne ylityötuntien aikana ja ylityö kun maksetaan vapaina niin lisää hieman omia tunteja niin saat lisää ns vapaa aikaa ....? Ei voi kuin ihmetellä mikä on Kauniaisissa pielessä kun ei palkkaa kunnon työntekijöitä.... Siihen kaupungin päiväkoteihin en enää menisi töihin. Työn tekijät ovat oikein ammattilaisia puhumaan pahaa selän takana. Niin omasta pomosta kuin työkavereista ja lasten vanhemmista. Ja sitten keskustellaan päiväkodin lasten ongelmistahenkilöille jotka eivät edes hoida lapsia.... Epätyytyväistä sakkia.... Olin hämmästynyt miten pahoja ihmiset on puhumaan toisistaan pahaa.... Säälin sitä Pirjo pomoa. Oli kiltti mutta ei oikein osannut olla oikeudenmukainen tai saada ne pahimmat hyväksikäyttäjät ruotuun.... mutta ei edes hän ansainnut sitä ilkeätä juoruilua ja kukaan ei uskaltanutbkuitenlaan sanoa suoraan Pirjo pomolle ..... Selkärangattomia työntekijöitä.
      eihän se työ ole kuitenkaan niin raskasta.... Näin kyllä että suurin aika meni siihen juoruiluun tai pahan puhumiseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe