lapsen kehittyminen urheilussa

antsu.

Älkää nyt vetäkö hernettä nenään, mielenkiinnosta kysyn.
Miten tapahtuu lapsen urheilullinen kehitys. Mitkä asia tähän vaikuttavat. Lapseni on hyvin ahkera, notkea, sinnikäs.
Kisaillut nyt muutaman kerran ja pärjännyt heikohkosti. Hypyissä ei ole vielä voimaa ( on kovin hoikka)

Voiko hän esim. parin vuoden päästä ollakin pärjäävämpi?

13

1714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • InaB

      Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Kuinka usein treenaa ja kauan on harrastanut? Onko hyvässä valmennuksessa?
      Ikä, harjoitusten määrä ja valmennus ovat niitä ehkä tärkeimpiä tekijöitä ahkeruuden, sinnikkyyden ja notkeuden lisäksi. Rohkeutta tarvitaan myös, jopa huimapäisyyttä hyppyjen suhteen.
      Lapset kehittyvät kovin eri tahtiin. Varmasti jos motivaatiota löytyy ja puitteet ovat kunnossa, voi lapsi pärjätä tulevaisuudessa paremmin kuin nyt. Jos kuitenkin ikää on jo 10 eikä vielä osaa axelia muutaman vuoden harrastamisen jälkeen, niin sitten voi alkaa miettiä muodostelmaa.

      • luistelijan äiti

        Harvoin eksyn näihin sivuihin...
        Tyttöni valmentaja Kim Jacobsson Tikkurilasta (tosi tunnettu ja arvostettu ja ihana ihminen) on sanonut monta kertaa että ei ole vielä nähnyt lapsitähteä joka olisi aikuisena ollut voittajatyyppiä.'Mutta jos tällaista kovin paljon miettii on mielestäni vähän hakoteillä. Miksi luistelee, pärjätäkseen kisoissa, ja haluaako kenties äiti yläpitää jotakin haaveita tähteydestä. Kannattaa tarkaan miettiä mikä se kisatilanne oikein on...
        Mutta olen itsekin miettinyt samoin..'
        Lapseni ei ollut tinteissä tai mineissä kovin kummoinen, ja ne jotka voittivat heitä silloin ei välttämättä voita enää. yt hyppää varmasti kaksoiakselin ja kaikki kaksoihypyt. Jotrn ei voi sanoa mitään enne 12-13 v..
        Lahjakas pikkuinen voi murrosiässä olla ihan väärän mallinen, liian raskas, yksishyppyjen tekniikka väärä, joten ei opi kaksoishyppyjä jne.
        MUTTA, niin kauan kun lapsi itse nauttii ja kokee että menee eteenpäin ja onnistuu anna mennä vaan.
        Kuten KJ myös sanoo, taitoluistelu on paras laji oppia epäonnistumaan!!!


    • t

      "Miksi luistelee, pärjätäkseen kisoissa, ja haluaako kenties äiti yläpitää jotakin haaveita tähteydestä."

      Meidän tytön motivaatio koko harrastukseen lähtee siitä, että hän haluaa pärjätä kisoissa. Aika harva varmaan menee kisoihin ilman toivetta pärjätä niissä. En usko monenkaan tytön toteuttavan äidin haavetta. Kyllä tähän lajiin täytyy löytyä oma intohimo. Oma henkilökohtainen mielipide on, että laji on todella raaka ja julma.

    • Tsemppiä luistelijat

      Jos ainut motivaatio on voittaminen se yleensä johtaa ns drop out ilmiöön viimeistään murrosiässä. Toki pitää haluta kilpailla jos kilpaililajissa on mukana, mutta uskon että pitää nauttia luistelusta. Näin oli ainakin minulla ja kilpailin aika menestyksekkäästi SM tasolla, toki 10 v sitten :).

    • Skatemom

      Kyllä se luistelusta nauttiminen on kaikkein tärkeintä. Sillä sitä jaksaa ja se on sellaista paloa ettei jäältä malta pysyä poissa!
      Juuri kilpailunsa aloittaneen luistelijan menestyksellä ei paljoa merkitystä. Toki lahjakkuuden näkee jo pienestä, mutta millainen kehitys on edessä on hyvin monesta asiasta kiinni.
      Jos rakastaa luistelua niin sen kuin lustelee, jos tulee menestystä niin hyvä, jos ei ,niin ei se haittaa jos kerran pitää siitä mitä tekee. Jos kuitenkin kärsii huonosta menestyksestä kannattaa harkita toista lajia: kisoja ei ole tarkoitettu itkemiselle.

    • Skatemom

      Lapseni on 11v aloitti vasta tänä syksynä. Ei aikaisempaa luistelukokemusta mutta osaa nyt yksöishypyistä ritin, oilerin, tulpin, salchowin, varsahypyn ja valssihypyn. Onko lahjakas vai huono? Aiempaa tanssitaustaa on kolmisen vuotta

      • älä_pidättele

        On huippulahjakas! Kannattaa varmaan laittaa high schooliin Glacier Falls tai Pasadenaan, jossa on kunnon valmennusta. Varmasti menee korkeimmalle huipulle tämä nuori!


      • Äläuskokaikkea

        No niin, skatemom, sinua vedätetään. Toivottavasti tajusit. Anna lapsen harrastaa ja iloita etenemisestä. Hän oppii mitä oppii. Tärkeintä on että pysyy terveenä ja tykkää. Liian paljon on anorektikkoja, hermoheikkoja ja tunnekylmiä nuoria tämä laji maailmaan saattanut. Toisaalta myös vaikeuksien kauttaa elämässä voittoon myös monia. Pidä huoli mikä polku lapselle valikoituu. Maailman kärkeen tie on pitkä ja todella kivinen. Voisin äkkiseltään ennustaa että sinne ei ole asiaa.


    • Skatemom

      Miten minua vedätetään? Lapseni pitää luistelusta ja oppii nopeasti. Mitä vedätystä siinä on

    • Skatemom

      Voisiko joku vastata kysymykseeni!

      • hipsukka12

        varmaan parin vuoden päästä voi olla pärjäävämpikin, mutta jos vasta 11v aloittanut luistelun niin luulen että ihan aluetasolla varmaan voi vielä pärjätä. Oma lapseni on 10v ja osaa kaikki kaksoishypyt ja yhdistelmät ja opettelee kaksoisakselia. Aloittanut 5-vuotiaana. Tämä laji on sellainen että pitää aloittaa tosi nuorena jos huipulle mielii....


    • SkaterDad

      No, 11 v ja yksöishyppyjä. Tuossa iässä hypyt ovat kaksoisia ja harkataan jo vaikeampia. Samoin piruetit ja askeleet ovat jo pitkällä. 11-vuotiaana voi hienosti aloittaa harrastuksen, mutta SM-tasolle ei asiaa.

    • Auttakaa12

      Ite oon 12v ja oon harrastanu 3v luisteluun harrastaja ryhmässä ja haluaisin nyt kisa ryhmään. Mut oon vaa aik huono. Osaan vaan ykköis hyppyjä ja niistäkin vaan oelerin, tulpin, valssihypyn,varsahypyn ja salkovin. Pirueteissakin olen paska. Lisäksi mulla on huono tasapaino vaikka teen melkee joka päivä lihaskuntoo. Lisäksi ruumin rakenne on huono. Olen suht pitkä ikäisekseni 165cm ja mul on aik kurvikas kroppa(rinnat jne.) haluun vaan tietää lisko mul mahdollisuutta päästä seuran huonoimpaan kilpa ryhmään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe