Levyseppähitsaaja

jere231

Hei! Olen 15 vuotta ja minua kiinnostaisi amiksessa levysepän tutkinto. Jos leikitään että valmistuisin levysepäksi niin minkälaista palkkaa ja työtä se tulisi olemaan. Palkalla ei mulla oo niin suurta roolia, mutta työstä olisi kiva kuulla kokeneempien kommentteja. Kuinka paljon siellä on töitä noin yleisesti joita ei tehdä ohjelmoitavilla koneilla? Kaikki tieto otetaan vastaan!

49

9661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yghyuhjukik

      opiskele ihan mikä muu tahansa ammatti metalli hommissa menee terveys ja huono palkka mitään hyvää en ole kaheksaanvuoteen löytänyt

      • ööhhööö

        en oo varsinaisesti hitsari mutta melkein, tiiän millasta hommaa se on...
        ...ja niinpä käsken sinua, Jere, valitsemaan jonkun toisen alan.
        -Aivan karmee melu, kun siellä hiotaan rälläkällä niitä hitsausjälkiä, ja muutenkin noissa metallihommissa on hirvee melu monesti.
        -Joutuu hengittämään kaikkia hitsauskaasuja ja nokee (tai pitämään sellasta hemmetin huppua ja hengitysmaskia.
        -Ei tee näöllekään hyvää kun on se hitsausliekki.
        -Likasta hommaa, likasta hommaa... niin se tuppaa olemaan.

        Mutta toisaalta, onhan se tavallaan mielenkiintosta vetää sitä saumaa ja tinata matskua yhteen. Varsinkin sitten kun oppii kunnolla. Onhan siinä jotakin hyvääkin silleen.


      • jere231
        ööhhööö kirjoitti:

        en oo varsinaisesti hitsari mutta melkein, tiiän millasta hommaa se on...
        ...ja niinpä käsken sinua, Jere, valitsemaan jonkun toisen alan.
        -Aivan karmee melu, kun siellä hiotaan rälläkällä niitä hitsausjälkiä, ja muutenkin noissa metallihommissa on hirvee melu monesti.
        -Joutuu hengittämään kaikkia hitsauskaasuja ja nokee (tai pitämään sellasta hemmetin huppua ja hengitysmaskia.
        -Ei tee näöllekään hyvää kun on se hitsausliekki.
        -Likasta hommaa, likasta hommaa... niin se tuppaa olemaan.

        Mutta toisaalta, onhan se tavallaan mielenkiintosta vetää sitä saumaa ja tinata matskua yhteen. Varsinkin sitten kun oppii kunnolla. Onhan siinä jotakin hyvääkin silleen.

        Onko se oikeasti noin hirveää, vai onko se asennekysymys? :D en haluisi noita puheita, koska kiinnostaisi toi hitsaaminen niin paljon... mitä sun mielest on hyvää hitsaajan ammatissa?


      • koulussa
        jere231 kirjoitti:

        Onko se oikeasti noin hirveää, vai onko se asennekysymys? :D en haluisi noita puheita, koska kiinnostaisi toi hitsaaminen niin paljon... mitä sun mielest on hyvää hitsaajan ammatissa?

        Ite oon vasta ammattikoulussa, (joten en varmaan tiedä vielä kaikkea työstä) mutta ei se melu nyt niin karmeaa ole ja ainahan voit käyttää kuulosuojaimia. Se on kyllä totta, että homma on melko likaista ja silmät on välillä iltaisin kipeet, kun on tullut paljon hitsailtua. Silti viihdyn itse ainakin koulussa hyvin, en sitten tiedä oikeista töistä. :)


      • jere231
        koulussa kirjoitti:

        Ite oon vasta ammattikoulussa, (joten en varmaan tiedä vielä kaikkea työstä) mutta ei se melu nyt niin karmeaa ole ja ainahan voit käyttää kuulosuojaimia. Se on kyllä totta, että homma on melko likaista ja silmät on välillä iltaisin kipeet, kun on tullut paljon hitsailtua. Silti viihdyn itse ainakin koulussa hyvin, en sitten tiedä oikeista töistä. :)

        Kiitos tiedosta! Millä luokalla oot? Miten muuten tuo opinnäytetyö? Onko siitä hyvän arvosanan saaminen vaikeaa? Minkälaisia opinnäytetöitä muut on tehny?


      • Koulussa
        jere231 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Millä luokalla oot? Miten muuten tuo opinnäytetyö? Onko siitä hyvän arvosanan saaminen vaikeaa? Minkälaisia opinnäytetöitä muut on tehny?

        Opinnäyte työstä saa hyvän numeron, kunhan vaan jaksaa tehdä sen hyvin. Opinnäytetyö voi olla melkein mitä vaan missä hitsataan tai taivutetaan levyä tms. Savustuslaatikot ja jätkänkynttilät on ollut melko suosittuja, osa on tehnyt tilaustöitä esim. ilmastointiputkien sääsuojia ja väestönsuojan ovia. Jos ei itse keksi mitä tekisi niin opettaja kyllä antaa jonkun tilaustyön.


      • ALTSHEIMER POTILAS

        Ei kannata terveyttään noissa sontahommiissa tuhota. Helvetin surkeet työolot, eikä liitto, tai työterveyshuolto tee muuta kuin kehuu, kun ei muuta mukams voi, vaikka olisit heille AVOIN! Täyttä paskAa!
        Ole mieluumin työtön kuin ryhdyt kärsimään alaa vaivaavaa korruptiota.
        Alan motto: Halvalla paljon verorahaa valtion pankeille ,orjatyövoimaa hyväksikäyttäviiltä yrityksiiltä.
        KIEROA PASKAA.


      • fasdfafa
        ALTSHEIMER POTILAS kirjoitti:

        Ei kannata terveyttään noissa sontahommiissa tuhota. Helvetin surkeet työolot, eikä liitto, tai työterveyshuolto tee muuta kuin kehuu, kun ei muuta mukams voi, vaikka olisit heille AVOIN! Täyttä paskAa!
        Ole mieluumin työtön kuin ryhdyt kärsimään alaa vaivaavaa korruptiota.
        Alan motto: Halvalla paljon verorahaa valtion pankeille ,orjatyövoimaa hyväksikäyttäviiltä yrityksiiltä.
        KIEROA PASKAA.

        Ite oon vasta tehny hommia noin puol vuotta, eikä kaduta.

        Mukavaa hommaa, ja palkallakin pärjää.


      • jere231
        fasdfafa kirjoitti:

        Ite oon vasta tehny hommia noin puol vuotta, eikä kaduta.

        Mukavaa hommaa, ja palkallakin pärjää.

        Kiitokset sullekkin! Aika yksityinen kysymys, mutta paljon palkkasi noin on?


      • ews
        jere231 kirjoitti:

        Kiitokset sullekkin! Aika yksityinen kysymys, mutta paljon palkkasi noin on?

        Jos ala kiinnostaa, niin eikun täysillä päin. Ite oon ollu 32 v. levyseppä-hitsaajana erilaisissa paikoissa. Hommat on tullu tehtyy, joskus on ollu tympeempiä hommia ja pääosin kuitenki aika mielenkiintosta. Mutta näinhän se on joka alalla ja itestähän se on kiinni, miten mihinki suhtautuu.
        Äkkirikastumista jos kaipaat, niin sit kannattaa keksii muuta mut ite oon ainaki toimeen tullu palkallani. Nykyisin on monessakin paikassa työsuojeluasiat kohtuullisen hyvällä mallilla ja seki on paljo itestä kiinni, miten suojaa ihtesä. Jos hitsatessa silmät kipeytyy, niin pistä maskiin tummempi lasi ja käytä maskia myös hepatessa. Rälläkkä on yks perustyökalu, mut laatu tehdään hitsaamalla, ei rälläkällä. Kun hankit hyvän ammattitaidon, oot koko ajan utelias ja opettelet koko ajan paremmaks, niin monesti palkassa näkyy tämmöset asiat positiivisena. Kukaan ei oo ikinä niin etevä ja pätevä, etteikö vois olla vielä vähä enempi.


      • ah
        ews kirjoitti:

        Jos ala kiinnostaa, niin eikun täysillä päin. Ite oon ollu 32 v. levyseppä-hitsaajana erilaisissa paikoissa. Hommat on tullu tehtyy, joskus on ollu tympeempiä hommia ja pääosin kuitenki aika mielenkiintosta. Mutta näinhän se on joka alalla ja itestähän se on kiinni, miten mihinki suhtautuu.
        Äkkirikastumista jos kaipaat, niin sit kannattaa keksii muuta mut ite oon ainaki toimeen tullu palkallani. Nykyisin on monessakin paikassa työsuojeluasiat kohtuullisen hyvällä mallilla ja seki on paljo itestä kiinni, miten suojaa ihtesä. Jos hitsatessa silmät kipeytyy, niin pistä maskiin tummempi lasi ja käytä maskia myös hepatessa. Rälläkkä on yks perustyökalu, mut laatu tehdään hitsaamalla, ei rälläkällä. Kun hankit hyvän ammattitaidon, oot koko ajan utelias ja opettelet koko ajan paremmaks, niin monesti palkassa näkyy tämmöset asiat positiivisena. Kukaan ei oo ikinä niin etevä ja pätevä, etteikö vois olla vielä vähä enempi.

        olen yhtä miektä edellisen kanssa.. ei se aina niin hääviä ole ja puhdasta mutta pääasias se on asenteesta kiinni.. palkkahan vois aina olla parempi mutta pärjään sillä mitä saan.. kun asenne on kohdalla ja tekemisestä näkee kiinnostuksen niin ne miehet kyllä huomataan ennemmin tai myöhemmin. ps. kyllä nekin miehet huomataan jotka tää palstalla ruikuttaa jostain työ oloista, palkoista ja paskoista pomoista yms. ei ihme jos ei töis pidetä.. kaikki aina vain valittaa, jos se on niin kauheeta hyvät ihmiset niin tehkää jotain muuta.. työn iloa..


      • luokkaheppaaja
        ah kirjoitti:

        olen yhtä miektä edellisen kanssa.. ei se aina niin hääviä ole ja puhdasta mutta pääasias se on asenteesta kiinni.. palkkahan vois aina olla parempi mutta pärjään sillä mitä saan.. kun asenne on kohdalla ja tekemisestä näkee kiinnostuksen niin ne miehet kyllä huomataan ennemmin tai myöhemmin. ps. kyllä nekin miehet huomataan jotka tää palstalla ruikuttaa jostain työ oloista, palkoista ja paskoista pomoista yms. ei ihme jos ei töis pidetä.. kaikki aina vain valittaa, jos se on niin kauheeta hyvät ihmiset niin tehkää jotain muuta.. työn iloa..

        Ei oo hääviä hommaa, tosin asennekysymys. Ite oon tykännyt levysepänhommista, nyt ollut n. 4vuotta töissä konepajayrityksissä. Mutta tosiaan raskasta ja toisinaan paskasta hommaa hitsauskaasuista ja metelistä puhumattakaan.


      • luokkaheppaaja kirjoitti:

        Ei oo hääviä hommaa, tosin asennekysymys. Ite oon tykännyt levysepänhommista, nyt ollut n. 4vuotta töissä konepajayrityksissä. Mutta tosiaan raskasta ja toisinaan paskasta hommaa hitsauskaasuista ja metelistä puhumattakaan.

        Työtähän se hitsaaminenkin vaan on. Jos tykkäät tehdä työtä ja nähdä sen tuloksen, voit hyvinkin olla oikea tulevaisuuden hitsaaja. Alalla on kohtapuoleen työvoimapula, joten töitä varmasti riittää. Etsi kuitenkin hyvä työnantaja, sillä tällä alalla on paljon pajoja joiden pomoilla ei ole johtamiseen kuuluvia ihmissuhdetaitoja. Esimiestyön keskeisiä asioita on kannustaminen, palautteen antaminen hyvässä hengessä ja tasapuolinen kohtelu.
        Jos löydät hyvän työpaikan, ei työn raskaus ole välttämättä paha. Myönteinen ilmapiirihän auttaa jaksamaan ja tekemään mitä vaan.
        Onnea tulevalle alan osaajalle toivottaa neljä vuotta alalla ollut levyseppähitsaaja.


      • 20 vuotta hitsannut
        ööhhööö kirjoitti:

        en oo varsinaisesti hitsari mutta melkein, tiiän millasta hommaa se on...
        ...ja niinpä käsken sinua, Jere, valitsemaan jonkun toisen alan.
        -Aivan karmee melu, kun siellä hiotaan rälläkällä niitä hitsausjälkiä, ja muutenkin noissa metallihommissa on hirvee melu monesti.
        -Joutuu hengittämään kaikkia hitsauskaasuja ja nokee (tai pitämään sellasta hemmetin huppua ja hengitysmaskia.
        -Ei tee näöllekään hyvää kun on se hitsausliekki.
        -Likasta hommaa, likasta hommaa... niin se tuppaa olemaan.

        Mutta toisaalta, onhan se tavallaan mielenkiintosta vetää sitä saumaa ja tinata matskua yhteen. Varsinkin sitten kun oppii kunnolla. Onhan siinä jotakin hyvääkin silleen.

        Joo tosiaan huomaa että et oo varsinaisesti hitsari.... Jos ei päivääkään ole hitsarin hommia tehnyt niin ei ole kyllä mikään kertomaan minkälaista hommaa se on.


      • työtä haluava
        9658 kirjoitti:

        Työtähän se hitsaaminenkin vaan on. Jos tykkäät tehdä työtä ja nähdä sen tuloksen, voit hyvinkin olla oikea tulevaisuuden hitsaaja. Alalla on kohtapuoleen työvoimapula, joten töitä varmasti riittää. Etsi kuitenkin hyvä työnantaja, sillä tällä alalla on paljon pajoja joiden pomoilla ei ole johtamiseen kuuluvia ihmissuhdetaitoja. Esimiestyön keskeisiä asioita on kannustaminen, palautteen antaminen hyvässä hengessä ja tasapuolinen kohtelu.
        Jos löydät hyvän työpaikan, ei työn raskaus ole välttämättä paha. Myönteinen ilmapiirihän auttaa jaksamaan ja tekemään mitä vaan.
        Onnea tulevalle alan osaajalle toivottaa neljä vuotta alalla ollut levyseppähitsaaja.

        kylläpä kirjoitit ihanan arvionnin työstäsi.mieheni on 1952 syntynyt rautakoura
        ja haluaisi olla vielä työelämässä mukana. MUTTA SE IKÄRASISMI........
        kirjoituksesi on kuin mieheni kynästä lähtöisin.


      • kierosilmä
        koulussa kirjoitti:

        Ite oon vasta ammattikoulussa, (joten en varmaan tiedä vielä kaikkea työstä) mutta ei se melu nyt niin karmeaa ole ja ainahan voit käyttää kuulosuojaimia. Se on kyllä totta, että homma on melko likaista ja silmät on välillä iltaisin kipeet, kun on tullut paljon hitsailtua. Silti viihdyn itse ainakin koulussa hyvin, en sitten tiedä oikeista töistä. :)

        Silmät kipeet? Hitsaatko sä janipetteri ilman maskia?

        Suosittelen käyttämään tummempaa "pleksiä"

        Tiedätkös, niitä linssejä kun on eri tummuusasteella, nyt järki käteen hei ja kolvi toiseen. Ilman asiaan kuuluvia suojaimia ei kannata edes yrittää.

        Jos siltikin koskee silmiin, niin vaihda alaa, ei sovellu hitsaus sulle.


      • Hitsaajamestari

        Itselläni on työkokemusta n. 5 vuotta ja 8 kuukautta. Olen suorittanut amiksessa kone- ja metallialan perustutkinnon ja valmistunut sieltä levyseppähitsaajaksi. Tämän lisäksi olen suorittanut aikuiskoulutuskeskuksessa Hitsaajan ammattitutkinnon sekä Hitsaajamestarin erikoisammattitutkinnon. Nykyisessä työpaikassa olen työskennellyt hieman yli 5 vuotta. Työni edellyttää hitsaajan pätevyystodistuksien voimassa oloa. Eli kansan kielellä pitää olla luokat voimassa. Työkokemuksestani ja koulutuksestani huolimatta tuntipalkkani on vain 12,77€/h
        Vittu mitä paskaa ja sortoa sanon minä. Työnantajilla ei ole paskaakaan hajua siitä että mitä näillä ammattitutkinnoilla ja erikoisammattitutkinnoilla tehdään. Ne pitävät näitä vain joinain "diibadaaba"-lisäkursseina ja tämän takia eivät arvosta niitä. Haistakaa porvarit pitkä vittu!!!


      • JölliJömpsisJötkeri

        Kuulostaa kyllä että menee prikulleen TES:sin mukaan. Kyllä ne on palkan korotukset oman näkemykseni mukaan ihan omasta uhkailutaidosta kiinni! Jos sanot, että pitäis saada euro (tai kaksi) lisää palkkaan taikka lähdet muualle töihin, ja samalla pitäisi vaikuttaakin vielä siltä että niin kannattaakin antaa, niin korottavat. Jos nöyränä menee kysymään niin ovat kiireisiä...

        Erillisenä lisähyötynä mainittakoon, että suuri hyöty on siitä, jos joskus on rahat tosi tiukilla, esim. että joutuu syömään pelkkää ruisleipää ilman voita, eikä ole edes kahvia mitä juoda, niin oppii olemaan vähään tyytyväinen. Se ei ole mikään vitsi, vaan se on arvo sinänsä, että osaa arvostaa vähääkin. Siinä nousee heti eurolla palkka jos käyttää euron vähemmän rahaa, mutta pysyy yhtä tyytyväisenä... Sen saavuttaminen taas vaatisi, että elämästä tulisi säästötoimenpiteiden ansiosta tarkoituksenmukaisempaa.


    • jere231

      Kiitokset kaikille tietoa antaneille, tieto tuli tarpeen! Taidanpa metallimieheks hakea!

      • jerelle

        Älä ihmeessä tee sitä virhettä. Ensinnäkin kuolet ennenaikoja syöpään, tai johonkin muuhun vakavansortin tappavaan tautiin, tärinätaudeista puhumattakaan.
        Tiedän mistä puhun. Meiden suvussa ollut paljon hitsareita ja levyn kääntäjiä, joista jopa yli puolet on menehtynyt noihin tauteihin melko nuorena.
        Osalle noutaja on tullut jo 40-50v. kieppeillä, kun toisiille 60v. ehtoopuolella. Aivan liian nuorena kuitnkin.
        Tällä hetkellä kaikki sukumme hengissä kituuttelevat kärsivät reumasta, keuhkoahtaumiista, ja kaikilla heillä on edes jonkinlainen sairaus johtuen valitsemastaan työstään.
        Mistään eläkkeistä on sitten turhaa unelmoida, koska niitä ei käytännössä noissa hommiissa ole lainkaan.
        Se on valtion taholta halpa ratkaisu kun ei tarvitse maksaa eläkettä, yli 90% metallimiehiille. Kuolevat kuitenkin työstään saamiin myrkkyihin.


      • L.s.hits.mekan.suun.

        Jos ala kiinnostaa niin anna mennä vaan.
        Ainahan ammattikoulun jälkeen voi jatkaa alan opintoja vaikkapa tekniikan tohtoriksi asti. Sekä sijoittua mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Itse olen päätynyt levyseppä-hitsaajan hommista mekaniikkasuunnittelijaksi.


    • ews

      Taijat pikkusen yleistää nuita kauhujuttuja hitsarin ammatista. Eiköhän ne elämäntavat, perintötekijät, ravinto ja yleinen elämänasenne vaikuta yhtä lailla kaikkeen tuohon, kun elämä vaan on semmonen paketti missä kaikki vaikuttaa kaikkeen jollain tapaa.

      Ennenvanhaan on työolosuhteet ollu ihan muuta toista, kun mitä ne on tänä päivänä.
      Toki on vieläkin olemassa työnantajia, mitkä kuvittelee että pelolla johtaminen on ainut tapa.

      Tupakin poltto on aika yleistä vieläkin metallimiesten keskuudessa, vaikka kaikkien pitäs jo tietää mikä myrkky tupakka on. Joka toinen tupakin tupsuttelija kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin oli sitte hitsari tai mikä vaan.
      Toki hitsarilla on jo isompi kuormitus hengityselimille muutenkin, tupakka vaan antaa vähä lisää kertoimia.
      Tähän lisäks reipas alkoholin käyttö, jätetään liikunta muille ja syödään mitä sattuu, niin paketti on kasassa.
      Eläkkeellä ei tarvi pitkään kitua tuolla systeemillä, mut kun vähä pohtii omaa olemista ja elämistä ja mikä on tärkeetä ja mikä ei ja pistää asiat jonkunlaiseen tärkeysjärjestykseen, niin ei se välttämäti jatka elämää, mut on mukavampi kaikin puolin, eikä se hitsarin homma sen enempi tapa kun mikään muukaan.

      • Kurwa Jebana

        Näin on ja suojaimet on kyllä nykyään hyviä jos vaan haluaa niitä käyttää.
        Yks pointti tuohon metalli( varsinkin hitsari/levyseppä) on se, että tulevaisuudessa Suomalaisten osuus tulee entisestään tippumaan tällä kaavalla millä nyt mennään-->Suomalainen pihalle/eläkkeelle/kortistoon ja Venäläinen/Puolalainen/Liettualainen tilalle!!. Täällä länsirannikolla on jo firmoja jotka panivat Suomi-pojat ulos ja veli Venäjä tilalle esim Applemans. En ole 100% varma mutta oikeutta kait tuosta vieläkin käydään. Telakat täyttyvät Venäläisistä esim Rauma, Turku ja kaiken kukkuraksi Hesan telakka on nykyään RUS. Pienemmät konepajat (itsekin töissä) palkkaavat ammattimiehiä myös Suomesta ja oman käsitykseni mukaan koulusta valmistuneilla ei paljon muita teitä ole kuin oppisopimus/kummioppilas menetelmät.
        ______________________________________________________
        Palkkoja polkevat ulkomaalaiset syövät takuu varmasti Suomalaisten työpaikat tällä alalla jos Soini ei saa tätä kehitystä katkeamaan, sillä meidän ammattiliitto on TÄYSIN kykenemätön hoitamaan tälläisiä asioita esim olkiluoto 3: puolalainen firma ei ole noudattanut työsopimusehtoja ja liitto meinas panna työsaarron päälle, no sitäkin venytettiin niin kauan, että puolalaiset saivat kaiken näyttämään paperilla oikeinkin hyvältä, Englannissa liitto marssitti jäsenensä kadulle ja ajoivat Puolalaiset kotiinsa, kun hommat vähenivät. Itse olen ollut alalla n 16v ja palkka hiukan päälle 15€/h joten mietis vielä uudelleen Jere !! Jos älliä ja resursseja riittää niin lue ihmeessä ittes vaikka ulosottomieheks


    • Näääääääåässss

      Pariymmentä vuotta mustan raudan hitsausta ja diagnosoitu keuhkoahtaumatauti. Pajoissa joissa olen ollut ei ollut antaa raitisilmamaskeja eikä käryn poisto toiminut millään tavalla. Nyttenkin henkeä ahdistaa kun koko päivän hitsattu vanhoja maalattuja rautoja joita ei voinut rahan säästö syistä hiekkapuhaltaa. Ihme homma tuokin ettei työsuojeluviranomaiset puutu millään tavalla asiaan.

      Eli neuvoni on tämä: Vaadi kunnolliset suojaimet ja kärynpoisto ja käytä niitä. Palkoista sen verran, että jos ei ole vuoden päästä vähintään 13 euroa tunnille niin ala katteleen uutta pajaa ja kyselemään töitä sieltä, koska tällä alalla palkka ei nouse kuin itseään kilpailuttamalla ja työnantajaa vaihtamalla, liitto ei ole työntekijän asiaa ajanut aikoihin, olikos edellinen korotus 1,5% kuin muilla aloilla 2,5 - 3%.

      • agggro

        Kuvaus vastaa täysin omaa kokemustani. Säästetään ihan perusjutuissakin (poranterät, hanskat ym.) ja koko ajan pitäis vaan kiristää työtahtia.. Liittoon en kuulu koska siitä ei ole mitään hyötyä.

        Jos pajassa sattukin olemaan huippuimurit, niitä ei käytetä koska lämmityskulut nousevat.


      • Koijjaritkuriin!!!!
        agggro kirjoitti:

        Kuvaus vastaa täysin omaa kokemustani. Säästetään ihan perusjutuissakin (poranterät, hanskat ym.) ja koko ajan pitäis vaan kiristää työtahtia.. Liittoon en kuulu koska siitä ei ole mitään hyötyä.

        Jos pajassa sattukin olemaan huippuimurit, niitä ei käytetä koska lämmityskulut nousevat.

        Niin totta jokasana. Koijjausta ja törkeää terveydenkanssa leikittelyä suurimmassa osiissa pajoja.


      • Keino
        Koijjaritkuriin!!!! kirjoitti:

        Niin totta jokasana. Koijjausta ja törkeää terveydenkanssa leikittelyä suurimmassa osiissa pajoja.

        Ei muuta ku suomalaiset muihin hommiin ja ulkomaalaiset tekemään terveydelle vaaralliset työt. Sillähän niistä päästään, lopulta. Ehkä jonain päivänä tänne ei haluta tulla pakolaisiksi?


    • stk298

      Jos vaan raha kiinnostaa, niin suuntaudu vaativampiin hitsauksiin esim tig-menetelmään ja materiaaleihin (mm. ruostumaton teräs ja alumiini). Itse valmistun nyt keväällä levyseppähitsaajaksi ja raskasmetalliteollisuudesta on jo työkokemusta enkä suosittele sitä.
      Alalla vaaditaan kyllä kovasti omatoimista harjoittelua, joten ahkera täytyy olla!

      • Niki

        Oon 15- vuotias tyttö ja ajatellu mennä amiksen levyseppähitsaaja linjalle. Mua kiinnostas kuinka paljo naisia sillä alalla on nii koulussa kuin työpaikoillakin?


    • pohjalta

      Riippuu mihin firmaan menee. Toisissa puhtaampaa ilmaa kuin tien varressa pihalla, toisissa taas ei välitetä -> paskaa ilmassa. Kuulosuojaimet voi laittaa päähän ja käyttää sitä maskia niin ei tuu silmät kipeeksi ja suojalasit suodattaa UV-säteilyä eli pienille työturvallisuus panostuksilla on ihan terveellistä hommaa.

      Naisia ei alalla ole juuri ollenkaan. 3 vuotta amiksessa, 1 tutkinnnon suorittaja, päälle parista sadasta aloittaneesta.

    • Minna_87

      Aloitin itse juuri ammattikoulussa kone- ja metallialalla. Aikeena juuri päästä levypuolelle.. Puupuolel vallilas kun olin pyysin et pääsisin harjottelee hitsausta tarkoituksena hitsailla auton peltii.. Siellä hieman harjoittelin ja appiukko joka on metallimiehii opetti mulle puikolla hitsauksen.. tyttöi meiän luokal on mun lisäks 3. rinnakkaisel luokal 0..
      Kiinnostais minuaki tietää levyhitsarin palkkoja. Ja entäs jos opetteleeki kunnolla alumiinin hitsauksen tai rostiksen.. paljonko siellä olis palkka. googlella en löytäny vastausta ja turha siitä kenenkää vinee...

    • Teräsmies -60

      Itsenäiseen työhön pystyvä levyseppä-hitsaaja tienaa helposti 13 egee tunti, ja tämä tarkoittaa, että hallitsee puikon ja Migin, sekä yleisimmät pajan koneet, eli levyleikkurin, särmärin, polttoleikkauskoneen/kaasuleikkauksen, piirustustenlukutaito, lisäksi tulee osata käyttää erinlaisia nostimia, kurottajia, trukkeja.
      Osa asennuksista tehdään korkealla, joten päätä ei saa huimata.

      Varsinkin asennuksilla työ on mielenkiintoista, eikä pomot huohota niskaan, ei tosin sovi perheelliselle.

      Se on sitten itsestä kiinne paljonko päälle 13 tienaa, koulutuksen ja työn avulla saadulla rautaisella ammattitaidolla voi sitten vapaa-ajallaan vääntää kaiken moista kikkaretta kaverille ja myyntiin :)

      Keskinkertaisten levysepän apulaisten palkka taas jää selvästi alle 10

      Huonona puolena on työn rasittavuus, ja suuri riski vammautua. Pajat on meluisia, pimeitä, savuisia ja pölyisiä, kipinät polttaa ihon kraatereille. Yli 50 vuotiaita ei enää hirveesti ole aktiivihommissa, ovat joko ryypänneet itsensä hautaan tai sairaseläkkeellä.

      4-kymppisen levysepän kannattaakin hakeutua kevyempiin hommiin, jos aikoo nauttia eläkepäivistä.

      "Mun pitää hakata terästä, vaikkei se ole mitään pahaa mulle tehnyt"
      Tuntematon Wärtsilän levysepänapulainen.

      • levari66

        13€/h Mielummin työtön,mulla on jotain 18€/h,eikä sekään ole edes suomalaisen miehen keskipalkka.


    • eNsUosiTTele

      Paskalla palkalla paskaa duunia, ei kannata ei ole ihmisten hommaa. Itse tein 15v ja tuli mitta täyteen,lähdin opiskelemaan parempaan ammattiin ja alan vaihto.

      Levysepän homma on

      -paskasta
      -raskasta
      -meluista (joskus jopa helvetillisen meluista)
      -kauheet käryt
      -voi olla
      helvetin kuumaa
      helvetin kylmää

      asennuksilla
      -voi helvetin kuumaa
      -voi ollahelvetin kylmää
      -voi olla helvetin paskasta, ja saatanan pölyistä jossain esim ahtaassa tilassa
      -ollaan korkealla joskus
      -ollaan jossain helvetin montussa
      -raskasta
      -vaarallista

      siis vittumaista duunia

      terveys menee, tulee erilaisia nivelvaivoja ja kulumisvikoja jne, eläkkeelle kun pääsee on täysin raakki.

      Ja huonolla palkalla työn huonoihin puoliin verrattuna, ja jonkinlainen masokisti pitää olla jos viihtyy noissa paskaduuneissa. Eli ei kannata nuoren alalle pyrkiä

      • Mulkutkinkävelevät

        Totta jokasana! Häikäilemätöntä pas**** koko touhu!


    • hlo 45

      putkihitsaaja 25e/h verottomat hst/rst/chmo tig/puikko
      tervetuloa joukkoon.

      • jooooio

        Vittu mitä neitejä, vittu melu mitään haittaa kun on korvatulpat.

        Hyvää hommaa on!


    • +-0

      Olen juuri valmistumassa levyseppähitsaajaksi ammattikoulusta, ja vaikka 3 vuoden aikana nuo hommat ei ole tuntuneet missään, niin tiedän jo nyt, että jos noita samoja höyryjä hengittelee parikymmentä vuotta, niin voi alkaa tuntumaan, meluongelmiin on kuulosuojaimet ratkaisuna, ja niitä kyllä aina ammattikoulussa kehotetaan käyttämään. Nuo hommat ovat melko fyysisiä, kun pitää nostella erilaisia metallilevyjä/paloja/neliöpalkkeja/mitä ikinä tarvitseekin.


      Suosittelen käymään kyseisen tutkinnon, oppii kyllä paljon uusia asioita, ja hitsaamaan "kunnolla" voi nimittäin olla hyötyä siitä taidosta tulevaisuudessa. Suosittelen kuitenkin miettimään viellä sitä, että haluaako tuota tehdä koko elämänsä. Kun ynnätään haitalliset kaasut joiden kanssa olet tekemisissä/fyysisyys, niin kuten jo aikaisemmissa kommenteissa on mainittu, niin ennen eläkeikää sinulta on kaikki paikat mäsänä/lukuisia ammattitauteja.

    • mittari punaisella

      Olen 1984 valmistunut Levyseppä-hitsaaja,kaikenlaista on tullut tehtyä,mutta ylipäätän,en suosittele,näitä hommia,kuten aikaisemminkin on todettu.Halvalla myy metallimies terveytensä,nyt,ei ole vaivana,kuin 4:ssä nikamassa välilevynpullistus,enkä ole ylipainoinen,sekä munuaisessa kasvain,ja haavainen paksusuolitulehdus.Työuria pitäisi pidentää,mielummin hyppään junan alle.

    • seevata

      Göteborg:ssa telakalla aloitin v.-70 levysepän työt, ja olen ollut telakoilla kuin pikku pajoissakin. Työt olivat vaihtelevia, mutta nuorempana mieluiten oli asennuksilla.
      Pomoja ja isäntiä löytyi moneen lähtöön, ja palkat olivat vaihtelevia, kohtuullisia ja vähemmän.
      Nyt olen onneksi kohtuukuntoisena eläkkeellä.

    • P355NH

      Kyllä nälkä opettaa..

    • hevyducts

      Pistä oma firma pystyyn, turun telakalle alihankkioille myyt iteäs, 10€ / kilo raskaskanava asennusta voit tienata 50 000€v jos oot Pro...

    • gthgrt

      ite kävin metallialan ja valmistuin levyseppä hitsaajaks, enkä oo ollut kertaakaan oman alan töissä ku ammattikoulusta valmistuin syy töitä ei ole !!

    • Hitsaajamestari

      Läpileikkaus teksteistä/kokemuksista on oikein osuva. Siksi minäkin olen uudelleen koulutettavana. Porukat unohti mainita säteilyhaitat, esim valokaaresta ja röntgenistä. Niistäkin saa osansa... Huippu terveellistä työtä jossa työsuojelu on toteutettu viimeisen päälle hyvin... Niin ja tietysti vielä kolmansien osapuolien tuottamat terveysvaikutukset joita esimerkiksi on eristäjät ja teollisuusmaalarit. Hiekkapuhaltamisesta puhumattakaan... Eikun alalle.

    • Anonyymi

      Joo on melkein kymmenen vuotta vanha keskustelu mutta huvikseen silti kirjoitan, itse opiskelen amiksessa luonto ja ympäristö alan perustutkintoo ympäristönhoitajaksi ja jälkeen päin kadun kun nyt meni työ halut ku selkä rutisee ja on kipee sekä raskaita päiviä ja nyt sitten itekkin haluaisin levyseppähitsaajaksi mutta ei ole järkee jättää omaa tutkintoa kesken ku kolmannella vuodella kohta olen mutta ajattelin myöhemmin itsekin käydä opiskelemassa tuon levyseppähitsaajan ammatin eikä kannata uskoa muitten mielipiteitä vaan kuunnella itseään mitä oikeasti haluaa tehdä vaikka työ olisi miten paskaista yms

    • Anonyymi

      Metallihommat ovat paskaduunia, ihan kirjaimellisesti, usko vanhaa paasia ja tänä ketju ei valehtele. Terveyttä ei kannata uhrata minkään kuppasen liksan takia.

    • Anonyymi

      42vee täti-ihminen kokeilemassa alaa. Suunnitelmissa olisi lähteä näihin hommiin. Käyn toki samaan aikaan verkossa lukiota ja saattaa olla, että hitsaajan hommat jää muutamaan vuoteen, mutta kyllä tarkoitus olisi tuonne viisi kymppiseksi hankkia leipä kyseiseltä alalta.

      Muita vaihtoehtoja on puualan hommat tai ihan vain varasto työ, mutta kattellaan nyt. Tällä haavaa kiinnostaa nimenomaan hitsaajan hommat.

      Aiempi työkokemus on rekkahommista ja taksikuskin hommista. Syistä, joita tähän en nyt avaa, on valittava uusi ala ja kyllä tämä nyt ainakin tällä haavaa on ykkösenä listalla.

      Wish me luck ja sitä rataa.

      • Anonyymi

        Onnea vaan sen suhteen kun alkaa leikkimään terveydellään. Täällä on varoiteltu alasta ja jokainen ymmärtää asian laidan, käy esim. jossain firmassa kattomassa mihin olet ryhtymässä eikä mihinkään ohjattuun katselmukseen missä näytetään jotain näennäistä toimintaa missä arki ja realismi eivät kohtaa työnkuvaa esiteltäessä.

        Itse kosken hitsausvehkeisiin ainoastaan harrastusten kautta jos pitää jotain hitsata, muutoin kierrän kaukaa.


    • Anonyymi

      Luin kommentit ja hyvin osaatte tunnistaa alan terveydelliset tekijät.

      Ei tosiaankaan eläkepäivät käy pitkäksi tai etes pääse eläkkeelle kärypajan hitsarit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe