Uuden auton pesu ja vahaus

Jarry

Ohjeita uuden maalipinnan hoitoon? Uus auto tuli enkä nyt tiedä uuden maalin käyttäytymisestä pätkän vertaa.
Saako vahata ja pestä vasta tietyn ajan jälkeen jne.?

47

67190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osku

      pese käsin miedolla pesuaineella,muista olla hellävarainen ensimmäisen vuoden ajan.älä vie konepesuun.voit käyttää nestemäisiä vahoja mutta valitse sellaisia jotka eivät ole hiovia.pese usein ettei lika tartu lujaan(ei tarvi hangata pois).tässä yleisohjeet.

      • rakas_lelu

        jyväskylä varo naarmuja, autonpesijä
        sanoilla kuin haet , saat osuvat ohjeet hellään käsinpesuun.
        Ei koskaan harjaspesuriin . se ajaa kaikki köntsät oviin jne


      • liina_kaikkeen

        Mikrokuituliina nykyaikaa ao hommiin ei enää säämiskää !


    • NAP

      Juu ei mitään liuotinpesuja ja eikä konepesua. Jos on painepesuri, niin sillä olis hyvä suorittaa pesun jälkeinen huuhtelu ettei pesuainetta jää maalipintaan. Vahaksi vois suositella Simonizia(keltainen peltipurkki), sopii uusiin ja vanhoihin autoihin ja tulee kestävä pinta.

    • Juhiz

      Uusilla autoilla on 90 päivän varoaika vahauksen suhteen,kannattaa varmaan pestä pesuaineella esim. wurth autoshampoo on hyvä ja halpa.
      Auton maalipinnassa olevat suoja aineet kyllä suojelee maalipintaa sen varoajan jonka jälkeen kannattaa vahata esim.minä tilaan netistä http://www.dwgfinland.com tuommosta DWG classic joka kestää pitempään kuin mikään muu vaha tähän mennessä kokeilluista(mukaan lukien glymin vahat).

    • v.h

      Tiedättekö millaisella pesuaineella pestään autoliikkeessä uudenauton luovutuspesu?
      Liuotinpesu aineella!

      • tietenkin

        Tietenkin liotin pesu jotta saadaan suoja aineet pois maalipinnan päältä, konehuoneesta yms. paikoista.

        Nykyiset uudet autot saa vahata vaikka jo autoliikkeessä ja uuden auton vahauksessa kannattaa käyttää nimenomaan uusille autoille tarkoitettua vahaa, jossa ei ole yhtään hioma aineita, eikä sillä paljon väliä ole minkä firman vahalla vahailee kunhan se on vain tarkoitettu uusille autoille.


      • JUHIZ
        tietenkin kirjoitti:

        Tietenkin liotin pesu jotta saadaan suoja aineet pois maalipinnan päältä, konehuoneesta yms. paikoista.

        Nykyiset uudet autot saa vahata vaikka jo autoliikkeessä ja uuden auton vahauksessa kannattaa käyttää nimenomaan uusille autoille tarkoitettua vahaa, jossa ei ole yhtään hioma aineita, eikä sillä paljon väliä ole minkä firman vahalla vahailee kunhan se on vain tarkoitettu uusille autoille.

        Niin mikä kiire niitä maalipinnan liuotin höyryjä on niin kiire kapseloida vahan sisään.
        Tuntuu että miehet autotehtailla eivät huvikseen antaisi tällaisiä neuvoja jos asialla ei ole merkitystä.
        Antaahan maalipinnan rauhassa kovettua se 3 kk jonka jälkeen vahaa millä haluaa!!!


      • ilmeisesti
        tietenkin kirjoitti:

        Tietenkin liotin pesu jotta saadaan suoja aineet pois maalipinnan päältä, konehuoneesta yms. paikoista.

        Nykyiset uudet autot saa vahata vaikka jo autoliikkeessä ja uuden auton vahauksessa kannattaa käyttää nimenomaan uusille autoille tarkoitettua vahaa, jossa ei ole yhtään hioma aineita, eikä sillä paljon väliä ole minkä firman vahalla vahailee kunhan se on vain tarkoitettu uusille autoille.

        tiedä mistä puhutte. Uusi auto(jos on alkuperäinen tehdasmaali) voi kiilottaa ja vahata ihan kuin mikä auto tahansa.


      • asdadada
        JUHIZ kirjoitti:

        Niin mikä kiire niitä maalipinnan liuotin höyryjä on niin kiire kapseloida vahan sisään.
        Tuntuu että miehet autotehtailla eivät huvikseen antaisi tällaisiä neuvoja jos asialla ei ole merkitystä.
        Antaahan maalipinnan rauhassa kovettua se 3 kk jonka jälkeen vahaa millä haluaa!!!

        autot on maalattu liuotteettomilla maaleilla ns vesipohjaisilla


      • nväkpy
        JUHIZ kirjoitti:

        Niin mikä kiire niitä maalipinnan liuotin höyryjä on niin kiire kapseloida vahan sisään.
        Tuntuu että miehet autotehtailla eivät huvikseen antaisi tällaisiä neuvoja jos asialla ei ole merkitystä.
        Antaahan maalipinnan rauhassa kovettua se 3 kk jonka jälkeen vahaa millä haluaa!!!

        uudet autot on lakkapintaisia(myös ne perusvärit,kun vesiohenteiset maalit katoais),eiköhän jätetä nuo vanhan ajan myrkkymaalit jo unholaan


    • Black Sapphire

      Kestovahaus (liikkeessä) on myös yksi vaihtoehto. Vahautin oman autoni hankinnan yhteydessä (sisältyi kauppaan), jolloin sain käsittelyn yllättävää kyllä huomattavasti halvemmalla kuin muuten. Paremmuudesta en tiedä, mutta omani on helppo pitää puhtaana ja tuntuisi :) kiiltävän aavistuksen verran enemmän kuin muut vastaavat autot (musta metallinhohtomaali). Ainakin Perma-shine ja Ditec ovat tällaisia käsittelyjä. Kannattaa tiedustella myös, saako käsiteltyä autoa tarpeen vaatiessa vahata esim. hionta-aineettomalla Autoglymin viimeistelyvahalla (kultainen etiketti).

      Kun peset autoa, huuhtele ensin mahd. hiekka pois, ettet hankaa sitä maalipintaan. Liuotinpesuaineen käyttö on kaksipiippuinen juttu: maantiesuola ja piki eivät tahdo lähteä ilman sitä, mutta turmeleeko se vahan. Olen käyttänyt mietoa bioliuotinpesuainetta kylkiin ja helmoihin pari kertaa. Älä käytä Lensitiliä, sillä kyllä lähtee (kaikki, myös vaha). Pestessäni olen suihkuttanut auton letkulla (täysi teho ja vähän nipistystä, ellei ole käytössä pistoolia) tai painepesurilla (ei liian läheltä) käyden kaikki paikat läpi vesisuihkulla. Sitten olen pessyt sienellä Autoglymin pesuaineella, joka on mielestäni hyvä pesuaine (kaksi sientä on tehokkaampi kuin yksi).

      Huuhtelun jälkeen olen kuivannut auton huolellisesti säämiskällä (aito, ei synteettinen), jonka taas olen pessyt erikseen joskus laimealla tiskiaineliuoksella ja toisinaan marseillesaippualla.

    • Popi

      Ei se maali siitä enää mikskään muutu, kun se kerran on kovettunut.
      Ei muuta kuin vahausta, uuden maalin vahalla.
      Sekin sen takia , ettei turhaa ole hiovia aineita.

      • Pesuri

        Aina kunnon painepesu ennen kun alkaa hieromaan sienellä. (tässä tuhotaan eniten maalipintoja kun ruvetaan hieromaan sienellä/harjalla likaista maalipintaa)
        Pestessä sientä liikutetaan yhdensuuntaisin vedoin, ei pyöritetä.
        Käytä ainoastaan sientä koska harjaa joka ei naarmuta ei ole keksitty.
        Pesuun käytä autoshamppoita ilman liuottimia, astianpesuainetta ei missään tapauksessa koska yleensä sisältävät ammoniakkia.
        Vahauksella ei tarvitse pitää kiirettä mutta kunnon kestävä vaha (esim. kulta glym)


      • Juhiz
        Pesuri kirjoitti:

        Aina kunnon painepesu ennen kun alkaa hieromaan sienellä. (tässä tuhotaan eniten maalipintoja kun ruvetaan hieromaan sienellä/harjalla likaista maalipintaa)
        Pestessä sientä liikutetaan yhdensuuntaisin vedoin, ei pyöritetä.
        Käytä ainoastaan sientä koska harjaa joka ei naarmuta ei ole keksitty.
        Pesuun käytä autoshamppoita ilman liuottimia, astianpesuainetta ei missään tapauksessa koska yleensä sisältävät ammoniakkia.
        Vahauksella ei tarvitse pitää kiirettä mutta kunnon kestävä vaha (esim. kulta glym)

        Lähteekös painepesulla kaikki sorat pois pinnasta???
        En ole päässy kokeilemaan.
        Kellä kokemusta.
        Mihin perustuu sienen paremmuus harjaan verrattuna jos pinta on puhistettu jo paineella.


      • moka
        Pesuri kirjoitti:

        Aina kunnon painepesu ennen kun alkaa hieromaan sienellä. (tässä tuhotaan eniten maalipintoja kun ruvetaan hieromaan sienellä/harjalla likaista maalipintaa)
        Pestessä sientä liikutetaan yhdensuuntaisin vedoin, ei pyöritetä.
        Käytä ainoastaan sientä koska harjaa joka ei naarmuta ei ole keksitty.
        Pesuun käytä autoshamppoita ilman liuottimia, astianpesuainetta ei missään tapauksessa koska yleensä sisältävät ammoniakkia.
        Vahauksella ei tarvitse pitää kiirettä mutta kunnon kestävä vaha (esim. kulta glym)

        Onko hyviä ehdotuksia kun maalipinta on saatu naarmuille huonolla pesutekniikalla (kannattaa todella olla hankaamatta likaista maalipintaa, oppi meni kerasta perille)? Auto on vielä kohtalaisen uusi ja tummasta väristä näkyy kaikki niin perskuleen hyvin. Auttaako kevyesti hiovat vahat mitään (Glymin punainen)? Värivaha on ilmeisesti vain seuraavaan pesuun asti kestävä apu. Myllytys tietty varmaan hoitas ongelman mutta antaa sen vielä olla.


      • ?!?
        Pesuri kirjoitti:

        Aina kunnon painepesu ennen kun alkaa hieromaan sienellä. (tässä tuhotaan eniten maalipintoja kun ruvetaan hieromaan sienellä/harjalla likaista maalipintaa)
        Pestessä sientä liikutetaan yhdensuuntaisin vedoin, ei pyöritetä.
        Käytä ainoastaan sientä koska harjaa joka ei naarmuta ei ole keksitty.
        Pesuun käytä autoshamppoita ilman liuottimia, astianpesuainetta ei missään tapauksessa koska yleensä sisältävät ammoniakkia.
        Vahauksella ei tarvitse pitää kiirettä mutta kunnon kestävä vaha (esim. kulta glym)

        Eikös se ole juuri pesusieni, joka naarmuttaa herkemmin kuin harja.


      • auto kiiltää
        ?!? kirjoitti:

        Eikös se ole juuri pesusieni, joka naarmuttaa herkemmin kuin harja.

        ei kyllä harja naarmuttaa enemmän kun sieni nimittäin oletkos kattonut autoas auringossa talven jälkeen kun olet talven yli aina harjanut lumet pois päältä tai käyttänyt harja pesus auto näyttää siltä et olis täys hämähäkin seittiä sen takia automeikkarin käyttää sientä sillä se on pehmeempi ja jos sen pitää puhtaana eikä siinä ole hiekkaa niin autoon ei tule naarmua mut yleensä naarmut saa pois myllytämällä auton


      • Pesuri
        auto kiiltää kirjoitti:

        ei kyllä harja naarmuttaa enemmän kun sieni nimittäin oletkos kattonut autoas auringossa talven jälkeen kun olet talven yli aina harjanut lumet pois päältä tai käyttänyt harja pesus auto näyttää siltä et olis täys hämähäkin seittiä sen takia automeikkarin käyttää sientä sillä se on pehmeempi ja jos sen pitää puhtaana eikä siinä ole hiekkaa niin autoon ei tule naarmua mut yleensä naarmut saa pois myllytämällä auton

        Teeppä testi, hae auto jossa tumma uusi maalipinta ja sen jälkeen haet pehmeimmän harjan jonka kaupasta löydät.
        Vaikka kuin peset paineella irtolian pois niin parin pesukerran jälkeen alkaa näkyä ikäviä jälkiä. (kokeiltu on)
        Ei sienekään autuaaksi tee mutta kun käytät puhdasta sientä ja runsaasti vettä niin naarmuuntuminen on vähäistä.
        Huolellinen painepesu on se kaikista tärkein.
        Sinulle jolla oli naarmuongelma niin koitappa jotain kliinerivahaa ja sitten kunnon vaha pintaan jollei tulos tyydytä niin myllytys tyydyttää.


    • Late

      Pese kylmällä vedellä ja vain letkulla. Jos on tilattu auto ja tullut vasta, niin älä vahaa pariin viikkoon, koska uusi maalipinta ei kestä. Tai kestää se, mutta pitemmän aikaa, kun oot ajanut, niin ei näytä enää uudelta.

    • äänellä:

      Pese ekaksi auto hyvin, kohtuupaineella vettä antava vesiletku riittää poistamaan kesälian, painepesuria ei tarvita. Pese autshampoolla käsin sienellä (vaihda sieni yhden käyttökerran jälkeen aina uuteen!). Kuivaa auto synteettisellä säämiskätyyppisellä liinalla (=Auto Glymin synt.säämiskä ehdottomasti paras!). Vahaa auto heti uutena Auto Glymin kultaetikettisellä kestokiillokkeella tai hätätilassa esim. carlaken uuden auton vahalla, sen maali sietää täysin.

      On tärkeää heti uutena vahata auto sopivalla vahalla, koska etenkin vesisateen jälkeinen auringonpaiste saa maalipinnalla lojuvien vesipisaroiden avulla pahimmillaan aikaan pysyvät laikut (ns. polttolasi-ilmiö). Tämä ilmiö esiintyy etenkin tummien ja punasävyisten autojen pinnalla. Samoin esim. puun mahlan ja linnunpaskojen takia vaha on välttämätön!

      Sen jälkeen pese autoshampoolla jossa vahaa, sillä jatkat vahauksen tehoa. Ai niin: ellei autosi ole Audi tai VW, suojauta autosi ehdottomasti täydentävässä re-käsittelyssä jos pidät sitä useamman vuoden!

      • brava

        yks pieni juttu se niin sanottu puutarhaletku ei välttämättä poista auton pinnasta kaikkea hiekkaa jolloin se jää sieneen ja sitten vasta niitä naarmuja onkin auto täys en puhu asioista turhaan sillä olen ollut vaikka kuinka paljon auto meikkaamossa töissä..


      • Juhiz

        Likaa ei saa pois maalipinnalta pelkällä letkulla sehän on selvää,kun käyttää sientä heti huuhtelun jälkeen on varmaa että pyörrejälkiä syntyy maalipintaan,mielestäni pehmeä harja ei naarmuta samalla lailla!!!!
        Kannattaa kokeilla DWG Classicia joka lupaa että pyörrejälkiä ei synny koska vahassa olevat suoja-aineet suojelevat ja kapseloivat lian sisäänsä jolloin ne eivät pääse naarmuttamaan maalipintaa.
        Olen itse kokeillut omaan tummán vihreään nisukkaan tätä vahaa eli pesin maantie pölyt pois enkä havainnut mitään lisä naarmuuntumista.
        Tämähän on tietysti ikuisuus kysymys naarmuttaako vai ei,mutta minun mielipide on että ei naarmuta kun sen oikein tekee.
        Joten en viitsi vastata vaikka tämä ehkä vasta väitteitä aiheuttaakin.
        Nissan kiittää ja kuittaa


      • räplääjä

        Tuosta ruostesuojauksesta sen verran että kyllä se audi ja volkkarikin kannattaa suojata,ei haittaa vaikka tehtaan takuu katkeaa,kun ruostesuojaamo antaa oman takuun.Ja audikin ruostuu kuten muutkin autot.Kokemusta on.


      • TeroTs

        VAG ei laatu auto enää, sinkki lähtee irti ruostuu ja maali lähtee, Golf V viimeinen VAG.


      • 22
        TeroTs kirjoitti:

        VAG ei laatu auto enää, sinkki lähtee irti ruostuu ja maali lähtee, Golf V viimeinen VAG.

        Ei kannata käyttää sientä pesuu jollei ole käytössä painepesuria jolla saa paskakikkareet melko hyvin pois ennen pesua.

        Eikä kannata ostaa mitää halpaa harjaa vaan sellainen missä on pehmeät harjat ja joka on riittävän harva. Itse olen käyttänyt mustan auton pesuun Kungsin max wash harjaa.


      • hänmiäs

        No johan taas "ammattilaiset neuvovat.. :) Uusi auto pitäisi aina vahata uutena, ennen kuin lika pääsee maalipinnan huokosiin.
        Yhdessäkään uudessa autossa ei ole mitään suojavahaa pinnassa!
        Ja haluaisin nähdä sen vahan joka kapseloi lian itseensä, eikä naarmuta maalipintaa..
        Harja on huono pesussa, koska jos siihen jää pienikin muru hiekkaa, naarmut ovat varmasti pinnassa.
        Sieni naarmuttaa vähemmän, mutta se pitää olla kokoajan puhdas kun hieroo pintaa.
        Eli pesurilla ensin irtohiekka ja muut epäpuhtaudet pois, sitten sienestys.
        Sienestyksen jälkeen pesurilla puhtaaksi ja synteettisellä säämiskällä kuivaus.


    • Otto 120

      Ostin uuden tumman värisen auton, ja olen käyttänyt sitä parin ensimmäisen kuukauden aikana 3 kertaa automaattipesussa. Huomasin auringonvalossa että se on naarmuja täynnä. Pesut ovat sisältäneet vahauksen. Saako naarmut pois esim. käsin vahaamalla.

    • jussipussi25

      Jos ei ole painepersuria jolla saa esipesussa lähes kaiken hiekan pois voi käyttää sientä pesussa, mutta muuten suosittelen harjaa pesuun.

      Harjan tulee olla pehmä ja harvat harjakset, itse käytän Kungs max wash harjaa, ei tule naarmuja niin paljon kun sienellä pesussa kun ei ole painepesuria käytössä.

    • jukerpoker
    • Pumpataan nyt vanhaa

      Normilikaselle autolle huuhtelu paineettomalla vedellä, painepesu, pesu hanskalla. Oikeastaan tähän tarkotukseen voin suositella vaan lampaanvillahansikasta, mutta mikrokuitu varmaan myös ihan hyvä. Pesuvesi ja huuhteluvesi eri sangoissa ja huuhteluveden voi mielellään vaihtaa puolessavälissä.. Sienet/harjat voit unohtaa ihan suosiolla, pointti on se että irtoava lika menee johonkin muualle kuin maalipinnan ja pesimen väliin.

      Vahaus vähintään kerran, mielellään ainakin 2 kertaa vuodessa esim. keväällä ennen kärpäsiä ja ennen talvi/suolakauden alkua. Vahauksen yhteydessä hyvät pesut ja pinttyneen paskan/vanhan vahan poisto claybarilla. Itellä ollu käytössä kovavaha, jota ei ehkä ole nopein levittää, mutta pinnasta tulee hyvä, varsinkin useita kerroksia levittäessä.

      Noin kun viitsit/pystyt tehdä niin voit hymyillä kesällä naapurille, joka käyttää ties mitä liuottimia kärpästen irrottamiseen keulasta.

    • Marko8525

      www.rengaskeskus.com maksoin 5 euroa käsin pesusta!

    • Sievinen Jorma
    • Rättikäpälä

      Jokohan tuo olisi pesun aika? Onhan siinä mennytkin jo 8 vuotta....
      Vaan lieneekö enää peltiä tojossa pestäväksi asti?

    • Plurskis

      Ihan normaalilla autoshampoolla peset ja vahaat uuden auton vahalla. Sitten ensi keväänä kun peset autoasi ja vahaat niin maallipinta kestää kyllä jo silloin vaikkapa jonkinlaisen kestovahankin. Esim. Korrek THX tai jokin muu vastaava. Käy lukemassa vaikka kirjastossa esim. TM:n vahatestejä niin tiedät mikä vahoista kestää eniten pesuja. Ja vielä, älä vie autoasi pesukoneeseen, pese se käsinpesulla käyttäen välineenä sientä tai pesukinnasta. Ja maalipinta kiittää.

      • Autoglym kiilloittaa

        arvatkaapa millä autoliike viimeistelee uuden auton ulkopinnan luovutusta ennen, aivan AUTOVAHALLA.
        Koneellista harjapesua tulee välttää ensimmäiset 1/2 vuotta.


    • Ave + Glymi

      Juu kyllä uuteen autoon punainen autoglym (ei ole hiova vaan puhdistava) pohjalle koska irrottaa maaliin jääneet epäpuhtaudet pesusta huolimatta ja sitten kultainen glymi päälle kyllä tulee muuten "timantinkova pinta". Autoglymin paint renovator on siiten hiova ja käytetään huonommille pinnoille.

    • koumi 1

      Minä pesen ensin vesisuihkulla liat pos ja sitten lämpimään veteeen korrekin
      autonpesua pari korkillista 10 litraan sitten sienellä pesen harjalla vanteet ja
      renkaat.
      Olen pessyt 44 vuoden aikana 18 uutta autoa joka vuosi on vähän viisastunut.
      Nytkin odottaa 3 päivää vanha metallin musta eka pesua eikä minua pesu
      jännitä kyllä se onnistuu.

      • Kirkas punainen

        Metallimusta, olet sitten hankkinut "värittömän" auton? Minä en käytä harjaa missään vaiheessa, eli sienellä pesen myös vanteet ja renkaat, siten pysyy vanteetkin kiiltävempinä.


    • pesijä

      Teräsharjaus ja hiekkapuhallus sopii uuteen ja vanhaan autoon. Kyllä lika
      lähtee.

    • 18 kk menee

      Pidät sitä tallissa auringolta / sateelta suojassa vuoden verran, tuuleta tallia välillä, älä koske auton maalipintaan ja sen jälkeen voit varovasti hyvällä ilmalla pikkuhiljaa totuttaa sitä ulkoilmaan, mutta ei pitkiä aikoja kerrallaan.

    • Selänpesijä

      Autolla ilmeisesti on jo jonkun aikaa ajettu, joten pikeä yms on tarttunut pintaan?

      1. Liuotinpesuaine pintaan ja huuhtelu painepesurilla.
      2. Raudanpoistoaine pintaan ja huuhtelu painepesurilla.
      3. Pienpoistoaine pintaan ja huuhtelu painepesurilla.
      4. Savetus liukasteainetta käyttäen. (Uudessakin maalipinnassa on useinkin kohtia joita tarvitsee tasoittaa). Jos liukasteena autoshampoo/vesi sekoitus, niin taas huuhtelu painepesurilla.
      5. Autoshampoolla pesu hyvää pesukinnasta käyttäen. (Shampoolla jossa ei mitään vahaa tms. pintaan jääviä aineita.) Ja painepesurilla huuhtelu, sekä todella huolellinen kuivaus isolla mikrokuituliinalla ilman hankauksia.
      6. Isopropanoli/vesi sekoituksella puhdistus puhtaalla mikrokuituliinalla.
      7. Kliinerillä sävyn syventäminen.
      8. Lopuksi kestävä ja kova vaha päälle. Vielä parempi vahan tilalle kestopinnoite, niin pääsee helpolla ylläpitopesulla seuraavat VUODET.

    • Bemmi.14

      Hyvän pikavahan saa tuolta ---> www.ecoclean.fi

    • VahashampooParempi

      Jos oikeasti haluaa vahapinnan kestävän niin silloin on parempi käyttää auton pesussa normaalin autoshampoon sijasta vahashampoota. Vahashampoo ei ylensä heikennä jo olemassa olevaa vahapintaa ainakaan paljoa.

      Suomalaisia hyviä vahashampoita ovat esimerkiksi:
      JL tuotteet PS-Polygen(tämä aine on erityisesti ammattilaisten suosima pesuaine).
      Raskassarja vahashampoo(tämäkin on ammatilaisten suosima pesuaine).
      Finroy vahashampoo.
      Teknoforest pineline vahashampoo.
      Finn-Elox WaxMax (vain suoran tilauksen kautta mahdollista hankkia).
      Solmaster AS 10.
      Korrek kestopesu.

    • VanhassaVaraParas

      Vanha konsti on parempi, kuin pussillinen uusia.
      Keltainen SIMONITZ pintaan vuoden välein, ja ammattilaisen laittamana, niin parempaa vahasuojaa Suomen ilmastoon ei ole. Nämä kolmen vuoden kestokäsittelyt ovat hyviä Californian aurinkoon, mutta Suolaa lentäville suomalaisille teille, ne ovat lähinnä hyvä rahastuskeino niitä tekeville. Tätä ei tietenkään ääneen kuuluteta, kun rahan tulo loppuu....

    • MustaSaksalainen

      Shell Tornado klo 21 jälkeen 20€. Kolme kertaa vuodessa. Kesälomalla kotipihalla tehtävä käsivahaus vahalla TURTLE GLASS PROTECT SEALANT. Maailman helpoin vahattava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe