Opiskelijan velkakierre. Miten katkaista??

peeaa opiskelija

Olen opiskelija ja olen onnistunut hankkimaan itselleni tyhmyyttäni n.4000 euron pikavippivelat. Takana on paljon ahdistusta, stressiä, kyvyttömyttä käsitellä muita asioita kuin sitä että saan koulun hoidettua tunnollisesti. Kierre alkoi kun työtilanteeni oli niin huono että opintolaina riitti pelkästään laskujen maksuun. Ylpeyteni esti minua pyytämästä rahaa vanhemmilta, ja pikavippikierre oli valmis..

Vasta nyt olen havahtunut tilanteen vakavuuteen ja täysin neuvoton mitkä ovat vaihtoehtoni päästä tilanteesta kuiville. Onko kohtalotovereita tai neuvoja? Arvostaisin todella paljon. Opiskelija kun ei voi saada lainaa pankista kun ei ole tarpeeksi tuloja ja opintolainatkin olen jo käyttänyt vippien maksamiseen. Vai onko lainan saanti mahdollista jos esim.vanhemmat suostuvat takaajiksi? Lueskelin muista ketjuista että joku oli vanhempiensa kautta ottanut lainan ja lyhentänyt sitä sitten heille.. Vanhempanikin ovat vähävaraisia ja ottaa todella koville jos joudun heitä tällä asialla vaivaamaan... No minkäs teet...

113

7486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+17

      Tilanne kuulostaa vastaavalta kuin itselläni noin 15 vuotta sitten. Opiskelijan elämä oli niukkaa ja velkaa tuli tehtyä.

      Itselläni herätys tuli siinä vaiheessa, kun opintotuki katkaistiin ja vaadittiin maksamaan edellisiäkin takaisin. Silloin olin tilanteessa, että velkaa oli paljon ja tuloja opintotuen katkaisun myötä nolla. Mietiskelin asiaa ja totesin että tässä on kaksi vaihtoehtoa; voin jäädä surkuttelemaan omaa tilannettani ja hiljalleen vaipua ikuiseen talouskurimukseen tai sitten voin ottaa pääni pois perseestä ja korjata tilanteeni.

      Valitsin jälkimmäisen.

      Tein siis niin, että laitoin hetkeksi opinnot jäihin ja ryhdyin kokopäiväiseen työhön (perinteistä heikohkosti palkattua paskaduunia, mutta eipä ollut paljon vaihtoehtoja). Tein avoimesti listan kaikesta velastani, ja pidin tarkkaa kirjaa kaikesta mihin rahaani käytän (aivan kaikesta. Jokainen sentti). Palkastani maksoin vain täysin pakolliset menot, eli vuokran ja sähkön, ja varasin minimisumman ruokaan. Kaiken ja siis todellakin aivan kaiken muun laitoin velkojen maksuun, ja uutta velkaa en tehnyt vaikka mikä oli. Yllättävää kyllä, tuo nuukailu ei ollut edes kovin paha rasti. Itseasiassa melkeimpä päinvastoin; tein velan maksusta itselleni kunnia-asian. Olin ylpeä kun vähä vähältä lainapääoma lyheni. Hiljaisen jaloilleen nousun tunne oli parasta.

      Puolitoista vuotta meni tuolla malilla, ja sitten olin velaton. Jos kyllä myös rahaton. Jatkoin opintojani, mutta koska opintotuesta oli enää turha haaveilla, jatkoin myös osa-aikaista työtä samalla, kustantaakseni elämäni. Raskasta ja suht niukkaa oli edelleen ja valmistuminen viivästyi työn vuoksi, mutta näillä mentiin. Aikaa myöten löysin osa-aikatyötä opiskelemaltani alalta, ja siitä työstä siirryin opintojen loppuvaiheessa kokopäivätyöhön. Silloin oli hienoa alkaa velattomana rakentamaan elämää.

      Nyt 15 vuotta tuon kurimuksen alusta, olen ihan hyvässä jamassa. On vaimo ja lapsi, omat vuositulot on luokkaa 60000€, on uutena ostettu parin vuoden ikäinen auto, asunto, kesämökki, vene ja osake & rahastosijoituksia muutaman kymppitonnin edestä. Ja ainoa velka on asuntolaina, jota maksellaan tasaiseen tahtiin. Mitään ei ole peritty, vaan kaikki on omalla työllä tienattu ja maksettu.

      Tämä siis kannustuksena; tee oikea valinta ja hoida asiasi järjestykseen, niin kyllä se elämä vielä hymyilee. Kysymykseesi "Miten?" on vain yksi vastaus: otat itseäsi niskasta kiinni ja teet mitä täytyy. Kukaan muu ei sitä tee.

      • velkalam

        Uskotko sinä itsekkin näihin omiin fantasia tarinoihisi?


      • Luuseripummin
        velkalam kirjoitti:

        Uskotko sinä itsekkin näihin omiin fantasia tarinoihisi?

        on sitä ainakin mahdoton uskoa.


      • Järkimies75
        Luuseripummin kirjoitti:

        on sitä ainakin mahdoton uskoa.

        Hieno tarina. Minäkin tunnen ihmisiä jotka ovat näin tehneet. Se on haastavaa, koska vastuuttomasti toimivat persaukiset "ystävät" usein yrittävät vakuuttaa ettei tämä onnistu, kannattaa mieluummin vältellä niiden velkojen maksamista ja keskittyä tukien hyväksikäyttämiseen ja vippien ruinaamiseen asiansa kunnialla hoitaneilta.

        Juuri näin pitää toimia, jos haluaa saada asiansa järjestykseen. Muutama niukka vuosi on pientä sen rinnalla että on mahdollisuus elää loppuelämä ilman ainaista taistelua lainojen kanssa.

        Tsemppiä ap:lle!


      • tykrtiophtyoihyrioty
        velkalam kirjoitti:

        Uskotko sinä itsekkin näihin omiin fantasia tarinoihisi?

        EIPÄ TÄTÄ VELKAKIERRETTÄ OLISI KOSKAAN TULLUTKAAN JOS TÄMÄ VI-TUN KUSETUS EURO EI OLISI SYRJÄYTTÄNYT ROSVOJEN TOIMESTA MEIDÄN VAKAATA MARKKAA.! SAKSALAISETKIN HALUAA MARKAN TAKAISIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • mimmi556

        Osta hopeaa, niin teet miljoonia tulevina vuosina kun euro ja dollari lakkaa olemasta.

        Pankkitilisi tyhjenee kuin pieru saharaan katoaisi. Kannattaa suunnata hopeakaupoille, jolloin omaisuus ja ostovoima säilyy.

        Real value of silver vs. paper
        http://losportalos.blogspot.com/2011/09/real-value-of-silver-vs-paper.html

        Silver Shortage This Decade, Silver Will Be Worth More Than Gold
        http://losportalos.blogspot.com/2011/09/silver-shortage-this-decade-silver-will.html

        Lisää huonoja talousuutisia - kohta romahtaa niin että kolisee
        http://losportalos.blogspot.com/2011/09/lisaa-huonoja-talousuutisia-kohta.html

        http://www.scribd.com/doc/61830837/Tietoisuuden-Laajentuminen-Tahtilapsen-Perspektiivi


      • drtyuioccvlbeee
        velkalam kirjoitti:

        Uskotko sinä itsekkin näihin omiin fantasia tarinoihisi?

        kalliit pikavipit (jos siis sellaisia on) kannattaa yhdistää ja maksaa kerralla pois
        säästää käsittely- ja muissa kuluissa
        ota 1 isompi ja pienempikorkoinen laina ja maksa kalliit "jämät" pois
        lue lisää
        www.lainaa.inno-net.com


    • toinen opiskelija

      Hei,

      kurja tilanne, mutta 4000 euroa ei ole mitenkään älyttömästi - kiireistä on siis yrittää hoitaa asiat kuntoon, ennen kuin korkomenot ja perintäkulut kasvattavat potin isommaksi. Ehdottomasti on lopetettava muu velkaantuminen!

      Olet tiedostanut ongelmasi, mikä on hyvä alku. Seuraavaksi voisit hengittää syvään ja kirjata kaiken ylös: paljonko saat rahaa, paljonko välttämättömät elinkustannukset syövät ja paljonko olet velkaa.

      Asuminen ja ruoka ovat pakollisia menoja. Kaikesta muusta voi tinkiä, ja ruoan ja asunnonkin voi yrittää saada mahdollisimman halvalla. Asutko opiskelija-asunnossa? Ne ovat markkinahintaisia halvempia, joten jos et jo asu, hae sellaista. Tee ruokasi itse, tai jos syöt koulusi ruokalassa, syö mahdollisimman paljon (vastinetta rahalle). Ota selvää leipäjonoista ym. ilmaisista ruoan jakelukeinoista. Vaatteet uffilta, kirpparilta tms.

      Millaisia laskuja sinulla on? Jos tulee lehtiä, lopeta tilaukset. Lehdet voi lukea kirjaston lehtisalissa. Vältä turhia tai pitkiä puheluita. Jos maksat netistä erikseen, tarkista operaattorilta, olisiko sinulle sopivia halvempia yhteyksiä. Entä onko sinulla turhaa kamaa, jota myymällä voisit paitsi saada tilaa kämppääsi, myös vähän lisärahaa? Epäsopivia vaatteita, tarpeettomia levyjä tai kirjoja, elektroniikkaa?

      Et sanonut, missä vaiheessa velkojesi perintä on. Kun katsot budjettisi ja maksat minkä pystyt, maksa ensimmäiseksi (vuokran jälkeen toki; vuokraa ei saa koskaan jättää roikkumaan koska sen maksamatta jättäminen aiheuttaa pahimmat ongelmat) sellaiset laskut, jotka ovat summaltaan melko pieniä ja eivät ole vielä menneet perintään. Näin siksi, että monesta pienestä laskusta tulee enemmän erilaisia perintäkuluja kuin yhdestä isosta.

      Jos pystyt tekemään enemmän töitä, hieno juttu. Älä kuitenkaan sen takia jätä jo aloitettuja kursseja kesken. (Jos olet lahjakas opiskelija, voit alasta riippuen ehkä vähän kuitenkin lintsata luennoilta työvuorojen vuoksi. Kunhan vamistat, että pääset kursseista läpi.) Jos et vain saa lisätöitä, ainoaksi vaihtoehdoksi valitettavasti jää kuluista nipistäminen. Käytätkö alkoholia? Pidä tipaton kuukausi, näetpähän samalla, kuinka helposti biletys syö rahaa ja saat hyvän startin säästämiselle.

      Voit toki pyytää vanhempiasi lainan takaajaksi. Mutta älä päästä itseäsi liian helpolla: vaikka pääsisit veloista kerralla eroon ja kuukausierän pieneksi, totuus on, että olet hölmöillyt ja sinun on syytä tarkistaa kulutustottumuksiasi. Tilanteesi on silti yleinen, joskus on vain opittava kantapään kautta.

      • peeaa opiskelija

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...


      • einiinkusessa
        peeaa opiskelija kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...

        Viimeisestä virkkeestä pätkä:"eli ilman uusia vippejä(tai lainaa)"
        Herää nyt oikeesti ja siivoa sanastosi ja ajatuskin uusista vipeistä. Vippien maksu vipeillä on huikeiden korkojen kierre, jota et kykene sillain oikaisemaan. Tunnusta velkojesi syntyminen arvatenkin päihteillä ja/tai pelaamalla vanhemmillesi ja pyydä heiltä apua. Sinun olisi viisasta alistua omiinkin nimiisi ehkä saamasi lainan nostojen kierrätyksen vanhempiesi kautta ainakin aluksi, että vipit maksetaan varmasti.
        Vaihda kännykkäsi numero salaiseksi, että et ehkä (?) enää saisi pikavippejä puhelimitse. Korttisi vaihdat (ellei jo ole) visa elekroniin tai vastaavaan, jolla ei saldo mene miinukselle. Ole siis rehellinen edes omille heikkouksillesi, että: "mieli on kyllä altis parannuksille, mutta kun liha on heikko"!!!!


      • sulla nyt..
        peeaa opiskelija kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...

        Selvästi olet havahtunut todelliseen aikusten maailmaan, mutta vielä on hämäriä kohtia päättelyssäsi. Huonolta vaikuttaa, että pidät VIELÄKIN mahdollisuutena ja suorastaan pakollisena sitä, että ottaisit lisää vippejä! Aivan uskomatonta pöljyyttä ja tosiasioiden kieltämistä! Selvitä itsellesi nyt tarkkaan, miten paljon vipillä otettu raha maksaa. Korot ja kulut. Pitäsi jo sokean reetankin nähdä, että vipit ei ole mikään vaihtoehto eikä tee muuta kuin pahentaa jyrkästi sun putouskierrettä.

        Ota yhteys velkojiin ja yritä tehdä niiden kanssa maksusopimusta, eli ruinaat ja itket ja vakuutat, että nyt väliaikaisesti menee vähän heikosti, että voisiko lyhennyksiä pienentää ja/tai siirtää. Vakuuttelet, kuinka ihan pian tilanne paranee ja yrität saada nekin vakuuttuneeksi.

        Vanhemmat ei auta tulla sulle lainaa takaamaan. Tulottomana ja ilman töitä olevana opiskelijana et saa lainaa siltikään. Paitti tietysti jos lainan takaajana on joku Wahlroos-tasoinen perheen tulo.
        VOI EHKÄ olla mahdollista, että vanhempasi menevät omaan pankkiinsa, ottavat sieltä 4000 lainaa itse itselleen, laittavat omaisuuttaan (talo, asunto, kesämökki, maata) vakuudeksi ja saavat siten rahat. Antavat ne sitten suoraan sinulle ja sinä alat lyhentää sitä 4000 lainaa vanhemmillesi, että he saa sen pankkiin maksettua. Tommosta järjestelyä voit yrittää, mutta ei kannata mennä pankissa kertomaan asiasta mitään. Kunhan vaan vanhempasi toimivat itsekseen ja lainaavat sitten rahat sinulle ja sinä maksat heille.

        Oletkohan haukannut liian ison palan kun halusit elää aikuisten itsenäistä elämää ja päätit tehdä sen velaksi? 4000 on opiskelijaelämässä rällättynä aika iso summa.

        Myy kaikki se tavara ja omaisuus, mitä olet tuolla summalla ostanut. Käytetystäkin tavarasta saa jonkun verran ja kaikki on sulle tarpeeseeen. Tavara ei.

        4000 eukan maksaminen korkoineen ja kuluineen takaisin on vajaan tonnin tuloilla on todella vaikea reissu. Lisälainan ottaminen ei edelleenkään taio pois 4000 velkoja vaikka miten pienillä lyhennyksillä makselisi. Korot vaan kasvaa ja kasvaa ja loppupeleissä onkin 10 000 maksettavaa.

        Jos vipit jää maksamatta, ne menee perintään ja sitten ne kulut vasta kasvaakin. Maksaminen on edessä joka tapauksessa, tai vanheneehan ne joskus 2030-luvulla.


      • opiskelijalle
        peeaa opiskelija kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...

        On todella tärkeää, että valmistut, saat opinnot päätökseen.

        Ota selvää pankkilainoista, henkilötakaus kai mahdollinen.
        Vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät.
        Valmistumisen jälkeen on kunnia-asia hoitaa laina pois päiväjärjestyksestä.

        Velkaneuvontaa on jokaisessa kunnassa.
        Sosiaalitoimisto voisi tarkistaa, onko sinulla oikeus toimeentulotukeen.
        Voisitko myydä turhaa tavaraa, esim. Keltainen Pörssi ?

        Onnenpotkuja, sinä kyllä pystyt tämän tilanteen hoitamaan !


      • fgjfgjgf

        >Vaatteet uffilta,

        Valistaa henkilö joka ei tiedä mistä puhuu. Uffilla on yhtä kallista kuin vaikkapa hennesmaurizissa josta saa iha uusia vaatteita. Mutta pitäähän niitä maailman hädänalaisia auttaa....


      • The Future
        sulla nyt.. kirjoitti:

        Selvästi olet havahtunut todelliseen aikusten maailmaan, mutta vielä on hämäriä kohtia päättelyssäsi. Huonolta vaikuttaa, että pidät VIELÄKIN mahdollisuutena ja suorastaan pakollisena sitä, että ottaisit lisää vippejä! Aivan uskomatonta pöljyyttä ja tosiasioiden kieltämistä! Selvitä itsellesi nyt tarkkaan, miten paljon vipillä otettu raha maksaa. Korot ja kulut. Pitäsi jo sokean reetankin nähdä, että vipit ei ole mikään vaihtoehto eikä tee muuta kuin pahentaa jyrkästi sun putouskierrettä.

        Ota yhteys velkojiin ja yritä tehdä niiden kanssa maksusopimusta, eli ruinaat ja itket ja vakuutat, että nyt väliaikaisesti menee vähän heikosti, että voisiko lyhennyksiä pienentää ja/tai siirtää. Vakuuttelet, kuinka ihan pian tilanne paranee ja yrität saada nekin vakuuttuneeksi.

        Vanhemmat ei auta tulla sulle lainaa takaamaan. Tulottomana ja ilman töitä olevana opiskelijana et saa lainaa siltikään. Paitti tietysti jos lainan takaajana on joku Wahlroos-tasoinen perheen tulo.
        VOI EHKÄ olla mahdollista, että vanhempasi menevät omaan pankkiinsa, ottavat sieltä 4000 lainaa itse itselleen, laittavat omaisuuttaan (talo, asunto, kesämökki, maata) vakuudeksi ja saavat siten rahat. Antavat ne sitten suoraan sinulle ja sinä alat lyhentää sitä 4000 lainaa vanhemmillesi, että he saa sen pankkiin maksettua. Tommosta järjestelyä voit yrittää, mutta ei kannata mennä pankissa kertomaan asiasta mitään. Kunhan vaan vanhempasi toimivat itsekseen ja lainaavat sitten rahat sinulle ja sinä maksat heille.

        Oletkohan haukannut liian ison palan kun halusit elää aikuisten itsenäistä elämää ja päätit tehdä sen velaksi? 4000 on opiskelijaelämässä rällättynä aika iso summa.

        Myy kaikki se tavara ja omaisuus, mitä olet tuolla summalla ostanut. Käytetystäkin tavarasta saa jonkun verran ja kaikki on sulle tarpeeseeen. Tavara ei.

        4000 eukan maksaminen korkoineen ja kuluineen takaisin on vajaan tonnin tuloilla on todella vaikea reissu. Lisälainan ottaminen ei edelleenkään taio pois 4000 velkoja vaikka miten pienillä lyhennyksillä makselisi. Korot vaan kasvaa ja kasvaa ja loppupeleissä onkin 10 000 maksettavaa.

        Jos vipit jää maksamatta, ne menee perintään ja sitten ne kulut vasta kasvaakin. Maksaminen on edessä joka tapauksessa, tai vanheneehan ne joskus 2030-luvulla.

        "4000 on opiskelijaelämässä rällättynä aika iso summa."

        Mistä sinä tiedät missä ajassa tuo summa on kertynyt. Pikavipeillä tuollainen summa kertyy hyvin nopeasti. Ei tarvita kuin rikki mennyt pesukone, ja uusi pitäisi ostaa, eikä ole millä ostaa. Sellaisesta tilanteesta oma vippikierteeni alkoi paisua. Monet ottavat vippejä kriittisiin tarpeisiinsa, ei mihinkään rälläämiseen. Vippikierre puolestaan paisuu vain siitä, että joutuu ottamaan uusia vippejä vanhojen maksamiseen. Siitä on rällääminen kaukana.

        "Oletkohan haukannut liian ison palan kun halusit elää aikuisten itsenäistä elämää ja päätit tehdä sen velaksi?"

        Jännä ettei aloittaja ole sanallakaan maininnut ikäänsä, ja täällä oletetaan hänestä jo vaikka mitä. Naiivi tyhmä nuori? Yhtä hyvin hän voi olla aikuisopiskelija. Ja että jos nuori haluaa itsenäistyä, siinä on jotain väärää? Tokihan ihmisen pitäisi elää vanhempiensa riesana, taloudellisena taakkana koko elämänsä? Niin, siis mikäli ne taloudelliseen tukeen kykeneväiset vanhemmat sieltä taustalta löytyy. Yököttäviä, aloittajaa halventavia oletuksia jokainen kommentti täynnä.


      • xyjyk
        opiskelijalle kirjoitti:

        On todella tärkeää, että valmistut, saat opinnot päätökseen.

        Ota selvää pankkilainoista, henkilötakaus kai mahdollinen.
        Vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät.
        Valmistumisen jälkeen on kunnia-asia hoitaa laina pois päiväjärjestyksestä.

        Velkaneuvontaa on jokaisessa kunnassa.
        Sosiaalitoimisto voisi tarkistaa, onko sinulla oikeus toimeentulotukeen.
        Voisitko myydä turhaa tavaraa, esim. Keltainen Pörssi ?

        Onnenpotkuja, sinä kyllä pystyt tämän tilanteen hoitamaan !

        "Vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät."

        Että kuinka? Luulet että kaikkien vanhemmat auttavat varmasti? Vittuako sössötät.

        Suomessa lapset heitetään niska- perseotteella perinteisesti heti 16- vuotiaana ulos kotoa, ja sanotaan että jokainen on oman onnensa seppä. Jos epäonnistut elämässäsi, oma vika. Suomi on lottovoittomaa, jossa kaikilla on saman mahdollisuudet. Jos kotiin jää, pääsee maksamaan vuokraa omille vanhemmilleen mikä pöyristyttää monia muita kulttuureita suunnattomasti. Tämä on asia joka ihmetyttää monia heitä joiden kulttuurissa kotoa muutetaan vasta huomattavasti vanhempana, usein vasta avioliiton myötä. Suomessa perinteisesti vanhemmat kovistelevat lapsiaan heti pienestä pitäen siitä miten he ovat taakka vanhemmilleen kaikella tavalla heti synnytyslaitokselta asti. Suomalainen kasvatus perustuu lasten haukkumiseen, heidän itsetuntonsa nujertamiseen, nöyryytykseen sekä vahingoniloon lasten "epäonnistumisesta" elämässään.

        Että vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät. Ei jumalaut....


      • No huh, huh!
        xyjyk kirjoitti:

        "Vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät."

        Että kuinka? Luulet että kaikkien vanhemmat auttavat varmasti? Vittuako sössötät.

        Suomessa lapset heitetään niska- perseotteella perinteisesti heti 16- vuotiaana ulos kotoa, ja sanotaan että jokainen on oman onnensa seppä. Jos epäonnistut elämässäsi, oma vika. Suomi on lottovoittomaa, jossa kaikilla on saman mahdollisuudet. Jos kotiin jää, pääsee maksamaan vuokraa omille vanhemmilleen mikä pöyristyttää monia muita kulttuureita suunnattomasti. Tämä on asia joka ihmetyttää monia heitä joiden kulttuurissa kotoa muutetaan vasta huomattavasti vanhempana, usein vasta avioliiton myötä. Suomessa perinteisesti vanhemmat kovistelevat lapsiaan heti pienestä pitäen siitä miten he ovat taakka vanhemmilleen kaikella tavalla heti synnytyslaitokselta asti. Suomalainen kasvatus perustuu lasten haukkumiseen, heidän itsetuntonsa nujertamiseen, nöyryytykseen sekä vahingoniloon lasten "epäonnistumisesta" elämässään.

        Että vanhemmat auttavat varmasti, jos pystyvät. Ei jumalaut....

        Meidän lapsia ei ole kotoa potkittu, enkä kyllä ole kuullutkaan moisesta käytännöstä Suomessa. Tuskin tuo kovin yleistä on...
        Ihan totta, että meilläkin joutuu aikuiset maksamaan ruokarahaa heti kun tienaa säännöllisesti. Itsekin maksoin aikanaan kotiin pientä ruokarahaa, vaikkeivat vanhemmat sitä rahaa todellakaan olisi tarvinneet. Mekään emme tarvitsisi aikuisten lastemme rahoja, muttei täällä kukaan voi ilmaiseksikaan elää ja syödä.
        16v ei ole vielä aikuinen ja toivottavasti vielä opiskeleekin.
        Meillä on 3 ihanaa ja lahjakasta lasta(2 aikuista, 1 murkku). Vanhempina teemme heidän eteensä kaiken mahdollisen, mutta haluamme heidän oppivan myös vastuuta.
        Olen pahoillani puolestasi jos olet joutunut kokemaan tuon mistä kirjoitit.
        Se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi kovin yleistä.


      • Aatu121
        peeaa opiskelija kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...

        Nimimerkki "toinen opiskelija" vastasikin jo hyvin. Täällä on myös ihan hyvää perustietoa oikeanlaisen asenteen löytämiseen, jonka avulla säästäminen ja kierteestä pois pääseminen on paljon helpompaa:

        http://www.pikavippitieto.com/kuinka-saastaa-rahaa-ja-valttaa-pikavippikierre/


      • peeaa opiskelija kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Totta on että olen käyttänyt rahaa vastuuttomasti ja vasta nyt olen herännyt siihen kuinka paljon sitä on mennyt. Olen koko alkuvuoden käyttänyt rahaa vain välttämättömään, mutta järkytyin kun ensimmäisen kerran laskin kaikki velkani yhteen. Valmistun tänä vuonna ja sitä ei voi enää lykätä, joten töissä ehdin olla vain muutaman päivän viikossa, toisinsanoen tuloni ovat yhteensä n 900 euroa kuussa(opintotuki palkka) ja laskuihin menee yhteensä n.600 euroa. Juuri mitään ei jää siis vippien maksuun. Kovin mielelläni maksaisin velat pois omalla työneteolla, mutta se ei vain tällä hetkellä ole mahdollista. Sen vuoksi mietinkin onko minulla enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin nöyrtyä vanhempieni edessä ja pyytää heitä takaamaan minulle laina... Vaikka maksaisin osissa jokaisen pikavippini eivät rahani riitä siltikään kaikkeen, eli ilman uusia vippejä(tai lainaa) velkani vain kertyvät kertymistään...

        Valmistut tänä vuonna. Jos sulla on kerran töitä niin valmistumisen jälkeen tulot nousevat.

        Kävisikö velkojille että maksaisit vain korot valmistumiseen asti ja sen jälkeen alkaisit lyhentää lainoja?

        Jos saat halvan kirpputoripöydän voit koittaa myydä tavaroita. Tämän yhden vuoden elää vaikka kuinka pienillä tuloilla jotenkuten ja kesähän on edessä. Kesällä ei tarvitse opiskella, joten voi tehdä töitä edellyttäen että saa töitä.


      • Tatu tatu
        The Future kirjoitti:

        "4000 on opiskelijaelämässä rällättynä aika iso summa."

        Mistä sinä tiedät missä ajassa tuo summa on kertynyt. Pikavipeillä tuollainen summa kertyy hyvin nopeasti. Ei tarvita kuin rikki mennyt pesukone, ja uusi pitäisi ostaa, eikä ole millä ostaa. Sellaisesta tilanteesta oma vippikierteeni alkoi paisua. Monet ottavat vippejä kriittisiin tarpeisiinsa, ei mihinkään rälläämiseen. Vippikierre puolestaan paisuu vain siitä, että joutuu ottamaan uusia vippejä vanhojen maksamiseen. Siitä on rällääminen kaukana.

        "Oletkohan haukannut liian ison palan kun halusit elää aikuisten itsenäistä elämää ja päätit tehdä sen velaksi?"

        Jännä ettei aloittaja ole sanallakaan maininnut ikäänsä, ja täällä oletetaan hänestä jo vaikka mitä. Naiivi tyhmä nuori? Yhtä hyvin hän voi olla aikuisopiskelija. Ja että jos nuori haluaa itsenäistyä, siinä on jotain väärää? Tokihan ihmisen pitäisi elää vanhempiensa riesana, taloudellisena taakkana koko elämänsä? Niin, siis mikäli ne taloudelliseen tukeen kykeneväiset vanhemmat sieltä taustalta löytyy. Yököttäviä, aloittajaa halventavia oletuksia jokainen kommentti täynnä.

        Pesukone ei ole kriittinen hankinta. Itse pesin pyykkini kolme vuotta käsin, kun ei ollut varaa. Pikavippejä en suostunut ottamaan, koska senhän näkee heti, miten kamalan kallista rahaa se on.

        Kriittisiä ovat asunto, sähkö ja ruoka. Niistäkin pystyy paljon säästämään, kun käyttää harkintaa. Pikavippien ottajat vaan uskottelevat itselleen, miten kriittinen joku vohvelirauta on, ja sitten hankkivat sen. Tai miten tärkeää onkaan mennä juuri noihin bileisiin uusissa buutseissa tänäkin viikonloppuna.


    • epätoivossa kylpenyt
    • opiskelijana

      Onneksi en koskaan vippejä ottanut.Olen juuri aikuisopiskelijana vaikka en kumminkin vippejä enkä halua vaikka minun olisi pakko keksiä muuhun ratkaisuja tavalla.En voi vanhempien takaajiksi koska vanhempani ei sellaiseen suostua kun järkevät he ovat.Jos rahapulassa alkaisi huononee niin ehkä ottaisin joku mukavan osa-aikaisesti työ vaikka viikonlopuksi mikäli löytyy muuta.Minusta ei ehkä ole haittaa jos ottaisi vipin joskus niin ok mutta huono ajatusta ottaisi useimmin sitä koska se ehtisi paisuu ongelmiin nopeasti.

      • The Future

        Vippikiere voi paisua jo ensimmäisestä vipistä jos sattuu olemaan tarpeeksi köyhä.

        Oma kierteeni alkoi siitä, että pesukone meni rikki, talossa ei ole pesutupaa, enkä saanut mistään lainaa. Olin työtön joten en voinut asua halvassa opiskelijakämpässä. Rahaa ei ollut mutta vaatteet piti pestä. Sosiaalitoimisto ei suostunut auttamaan koska he katsoivat että minun olisi pitänyt pyytää vanhoilta vanhemmiltani lainaa, koska olen aikaisemminkin heiltä saanut apua. Olen kuitenkin jo aikuinen, enkä ajatellut elää vanhempieni rahoilla koko elämääni. Välimme ovat jo valmiiksi tulehtuneet jatkuvan lainaamisen takia. Olen heille jo ennestään niin paljon velkaa että hävettää. Sossu ei auta yksin asuvia yhtä helposti kuin lapsiperheitä. Kaverit ovat yhtä köyhiä kuin itse olen. Työtä ei kertakaikkiaan ole minulle tarjolla. Lukuunottamatta tietenkin 9 euron - tuohon aikaan 8 euron - paskaa.

        Kaikki muut tiet johtivat siis umpikujaan. Olin vältellyt vippejä viimeiseen asti koska tiesin että vipit ovat hävytöntä koronkiskontaa. Vippifirmat tietävät mistä narusta vetävät, ne käyttävät häikäilemättä hyväkseen köyhimpien ihmisten epätoivoa. En koskaan ajatellut kannattaa vippifirmoja sortumalla vippeihin. Ajattelin etten ole niin TYHMÄ, uskoin itsekin mielikuvaa, jossa vippeihin sortuvat lankeavat ansaan tyhmyyttään. Mutta vain yksi pesukone voi muuttaa tilanteen, ja jouduin siis turvautumaan ensimmäistä kertaa pikalainaan. Yritin ajatella kuten edellinen, ei yksi 300e:n laina voi maailmaa kaataa. Väärässä olin.

        Kun elää toimeentulotukien, työmarkkinatkien ja asumistukien varassa, maksaa niistä asumiskulut, vähäiset laskut, käteen jäävä summa ei riittänyt peittämään edes ensimmäistä vippiä. Tietenkään en edelleen saanut muualta lainaa, joten jouduin taas tuvautumaan pikalainaan. Tällä kertaa tietenkin 400 euron vippiin, jotta sain 300 euron vipin korkoineen maksettua. No arvatkaa oliko seuraavassa kuussa sitten varaa maksaa se 400 euron vippi, jos 300 vippiinkään ei ollut varaa? Tämä kierre alkoi silloin kun vippifirmoja oli vasta vähän, ja laskuja ei voinut maksaa monessa erässä. Tällaisista tilanteista se kierre lähtee. Vituttaa aika pahasti, kun ihmiset uskovat vippifirmojen typeriä mainoksia, joissa hymyilevät ne bailaavat nuoret, tai joku surffaa merellä, joilla annetaan ymmärtää että vippeihin turvautuvat ottavat lainaa surffilautoihin, cosmopolitan drikkeihin tai matkustelemiseen!


    • ....

      Teet vain sopimukset velkojien kanssa ja hoidat lyhennykset ajallaan.
      Ystävälläni on noin 7500 velkaa, lupasin auttaa häntä 215 eurolla / kk.
      Velat olisivat maksetut vuoden 2014 loppuun mennessä.
      Nuorella ihmisellä on paljon toivoa - kokemuksesta oppii.
      Me ikääntyneetkin saamme vielä asiat kuntoon.

      • Pseudonuori

        Nuoruus ei takaa tässä yhteiskunnassa mitään muuta kuin sen, että paskaa tulee niskaan joka ilmansuunnasta.


    • apua saa kun pyytää

      4000e velka vaikka tuntuukin tuossa elämäntilanteessa isolta, ei suuressa mittakaavassa sitä kuitenkaan (onneksi) sitä vielä ole. Jos et saa pankista lainaa, mikä lienee hyvin todennäköistä, niin ota reippaasti yhteyttä velkojiisi. Kaikkien velkojien kanssa on sovittavissa jokin takaisinmaksuohjelma, koska perintä tulee kalliiksi sinun lisäksesi myös velkojalle itselleen.

      Pahinta mitä voit tehdä, on olla tekemättä yhtään mitään. Harmi kyllä velkaongelmaisten kohdalla se silti on tyypillisin toimintamalli, siis olla toimimatta lainkaan.

      Luuri kauniiseen käteen ja soitto jokaiselle velkojalle. Kerrot tilanteesi ja kysyt heiltä, että miten heidän mielestään tilanne kannattaisi hoitaa. Uskon että varmasti löydätte ratkaisun joka tyydyttää velkojaa ja sinuakin, vaikka tietysti joudut tosi tiukoille rahojesi kanssa.

      • kyselijä.

        Onko totta, että myös pikavippifirmat suostuvat sopimisella muuttamaan maksuohjelmaa ilman lisäkuluja? Vippifirmojen härskiyden huomioon ottaen epäilen tuota. Takaisinmaksuohjelman muttamisesta ne perkeleet veloittavat takuulla lisää.


      • Zein63
        kyselijä. kirjoitti:

        Onko totta, että myös pikavippifirmat suostuvat sopimisella muuttamaan maksuohjelmaa ilman lisäkuluja? Vippifirmojen härskiyden huomioon ottaen epäilen tuota. Takaisinmaksuohjelman muttamisesta ne perkeleet veloittavat takuulla lisää.

        Niin perivät, yleensä 30 €.


    • vaari53v

      älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

      kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille.

      tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun.

      vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
      laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista.

      ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti.

      ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
      etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti.

      Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
      se on eri asia, pyydätkö rahaa.
      Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
      onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin.

      • The Future

        Hienoa kun tyhmät köyhät saa näin älyllisiä neuvoja viisailta. Vaari53:n oletuksia siitä millainen on köyhä ihminen.

        Eiku anteeksi, oletuksia siitä että köyhyys on tyhmyyttä:

        "älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

        kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille."

        Oletus: Köyhät ovat ongelmissa koska ovat eläneet liian huolettomasti ja leveästi. Köyhät eivät osaa elää köyhyyden ehdoilla, eivätkä ole koskaan tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista paperille.

        "tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun"

        Oletus: köyhillä on olemassa vaatteita joita ja muita aineita ei ole vielä kulutettu loppuun. Koita nyt tajuta, että kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja.

        "vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
        laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista."

        Oletus: köyhillä on varaa pitää erikseen kotivaatteita, ulkoiluvaatteita, työ... mitä... työmatkavaatteita? Että kaikilla on oletusarvoisesti töitä? Missä yhteiskunnassa nämä idiootit elävät?!

        "ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti."

        Oletus: Köyhillä on mistä säästää. Köyhät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista, koska köyhät ovat niin perkeleen tyhmiä. Köyhyys on siis tyhmyyden merkki.

        "ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
        etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti."

        Oletus: Köyhät eivät seuraa elintarvikkeiden hintoja. Köyhät eivät ole koskaan kuulleetkaan tarjouksista, eikä halpatuotteista. Köyhä ei tule katsoneeksi hintoja, koska köyhä on tyhmä. Millähän tämä idiootti kuvittelee, että köyhä ostaisi kallista tavaraa? Rahalla? Mitä se on?

        "Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
        se on eri asia, pyydätkö rahaa.
        Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
        onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin. "

        Oletus: Kaikilla on vanhemmat itsestäänselvänä osana elämää. Puhumattakaan että kaikilla on vanhemmat joilla on varaa autella taloudellisesti. Köyhien vanhemmat ovat yleensä köyhiä. Köyhyys on periytyvää.

        No, vaari, järjen jättiläinen. Onko köyhyys asennevamma?


      • .......
        The Future kirjoitti:

        Hienoa kun tyhmät köyhät saa näin älyllisiä neuvoja viisailta. Vaari53:n oletuksia siitä millainen on köyhä ihminen.

        Eiku anteeksi, oletuksia siitä että köyhyys on tyhmyyttä:

        "älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

        kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille."

        Oletus: Köyhät ovat ongelmissa koska ovat eläneet liian huolettomasti ja leveästi. Köyhät eivät osaa elää köyhyyden ehdoilla, eivätkä ole koskaan tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista paperille.

        "tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun"

        Oletus: köyhillä on olemassa vaatteita joita ja muita aineita ei ole vielä kulutettu loppuun. Koita nyt tajuta, että kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja.

        "vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
        laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista."

        Oletus: köyhillä on varaa pitää erikseen kotivaatteita, ulkoiluvaatteita, työ... mitä... työmatkavaatteita? Että kaikilla on oletusarvoisesti töitä? Missä yhteiskunnassa nämä idiootit elävät?!

        "ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti."

        Oletus: Köyhillä on mistä säästää. Köyhät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista, koska köyhät ovat niin perkeleen tyhmiä. Köyhyys on siis tyhmyyden merkki.

        "ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
        etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti."

        Oletus: Köyhät eivät seuraa elintarvikkeiden hintoja. Köyhät eivät ole koskaan kuulleetkaan tarjouksista, eikä halpatuotteista. Köyhä ei tule katsoneeksi hintoja, koska köyhä on tyhmä. Millähän tämä idiootti kuvittelee, että köyhä ostaisi kallista tavaraa? Rahalla? Mitä se on?

        "Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
        se on eri asia, pyydätkö rahaa.
        Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
        onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin. "

        Oletus: Kaikilla on vanhemmat itsestäänselvänä osana elämää. Puhumattakaan että kaikilla on vanhemmat joilla on varaa autella taloudellisesti. Köyhien vanhemmat ovat yleensä köyhiä. Köyhyys on periytyvää.

        No, vaari, järjen jättiläinen. Onko köyhyys asennevamma?

        Puhut ihan hyvin, kuitenkin menojen kirjaaminen on hyödyllistä.
        Kaikki kirpparivaatteet eivät ole puhkikulutettuja, on minullakin ollut monta vuotta käytössä.
        Tietenkään kaikilla ei ole vanhempia joilta pyytää apua.
        Ruokakulut on mahdollista pistää melkein puoliksi, sanon omasta kokemuksesta.
        Opin köyhästä lapsuudesta ainakin sen, kun on rahaa, maksan velat pois ja ostan mitä tarvitsen, sitten pahana päivänä on helpompaa. Tietty nykyään on paljon vaikeampaa korkeiden korkojen takia.

        Olennaista on että kaverilla on mahkut selvitä, sopimus vaikka kuinka pienelle summalle aluksi.
        Maksoin joskus 850 euron tuloista 50 euroa lyhennyksenä, selvisin.


      • The Future
        ....... kirjoitti:

        Puhut ihan hyvin, kuitenkin menojen kirjaaminen on hyödyllistä.
        Kaikki kirpparivaatteet eivät ole puhkikulutettuja, on minullakin ollut monta vuotta käytössä.
        Tietenkään kaikilla ei ole vanhempia joilta pyytää apua.
        Ruokakulut on mahdollista pistää melkein puoliksi, sanon omasta kokemuksesta.
        Opin köyhästä lapsuudesta ainakin sen, kun on rahaa, maksan velat pois ja ostan mitä tarvitsen, sitten pahana päivänä on helpompaa. Tietty nykyään on paljon vaikeampaa korkeiden korkojen takia.

        Olennaista on että kaverilla on mahkut selvitä, sopimus vaikka kuinka pienelle summalle aluksi.
        Maksoin joskus 850 euron tuloista 50 euroa lyhennyksenä, selvisin.

        "Ruokakulut on mahdollista pistää melkein puoliksi, sanon omasta kokemuksesta."

        Mistä lähtökohdasta ruokakulut on mahdollista laittaa puoliksi? _Millaiset_ ruokakulut on mahdollista laittaa puoliksi? Koska puhut omasta kokemuksesta, kerro ihmeessä; kumpi kannattaisi ottaa pois; tonnari vai riisi?

        "Opin köyhästä lapsuudesta ainakin sen, kun on rahaa, maksan velat pois ja ostan mitä tarvitsen, sitten pahana päivänä on helpompaa."

        Oikeasti köyhä lapsi ei osaa ajatella tilannetta jossa on rahaa. Se, että osasit ajatella jo köyhässä lapsuudessasi tilannetta jossa sinulla on rahaa, kertoo siitä että sinulla täytyi olla _kokemusta_ tilanteesta jossa on rahaa.

        Oikeasti köyhä lapsi pitää tilannettaan normaalina. Oikeasti köyhä lapsi ei ajattele että tämä on nyt väliaikainen tila, harjoitusta tulevaisuudelle. Että sittenpä tiedän mitä tehdä tulevaisuudessakin kun tulee tällainen "paha päivä".

        "Paha päivä" on pahan päivän lapselle normaali olotila.


      • ......
        The Future kirjoitti:

        "Ruokakulut on mahdollista pistää melkein puoliksi, sanon omasta kokemuksesta."

        Mistä lähtökohdasta ruokakulut on mahdollista laittaa puoliksi? _Millaiset_ ruokakulut on mahdollista laittaa puoliksi? Koska puhut omasta kokemuksesta, kerro ihmeessä; kumpi kannattaisi ottaa pois; tonnari vai riisi?

        "Opin köyhästä lapsuudesta ainakin sen, kun on rahaa, maksan velat pois ja ostan mitä tarvitsen, sitten pahana päivänä on helpompaa."

        Oikeasti köyhä lapsi ei osaa ajatella tilannetta jossa on rahaa. Se, että osasit ajatella jo köyhässä lapsuudessasi tilannetta jossa sinulla on rahaa, kertoo siitä että sinulla täytyi olla _kokemusta_ tilanteesta jossa on rahaa.

        Oikeasti köyhä lapsi pitää tilannettaan normaalina. Oikeasti köyhä lapsi ei ajattele että tämä on nyt väliaikainen tila, harjoitusta tulevaisuudelle. Että sittenpä tiedän mitä tehdä tulevaisuudessakin kun tulee tällainen "paha päivä".

        "Paha päivä" on pahan päivän lapselle normaali olotila.

        Päätin syödä oikeaa ruokaa, kuten perunoita. Kaikki juustot ja makkarat pois.
        Useinkin syön vain pelkkiä perunoita hyvin maustettuna.
        Kun sain takautuvia rahoja vaikka eläkkeelle jäämisen yhteydessä, maksoin ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta mietin mitä ostaisin.
        No oli tietenkin lapsenakin rahapäiviä, äidin kuoltua saatiin puoliorvon rahaa, sitten opittiin rahankäyttöä, tosin jouduin ostamaan ruokaakin välillä.
        Olin 13-vuotias.
        Se oli 60 markkaa vuonna 1974./ kk. Sen lisäksi lapsilisät.
        Toki myönnän tämän, nykyaikana on paljon vaikeampaa.


      • The Future
        ...... kirjoitti:

        Päätin syödä oikeaa ruokaa, kuten perunoita. Kaikki juustot ja makkarat pois.
        Useinkin syön vain pelkkiä perunoita hyvin maustettuna.
        Kun sain takautuvia rahoja vaikka eläkkeelle jäämisen yhteydessä, maksoin ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta mietin mitä ostaisin.
        No oli tietenkin lapsenakin rahapäiviä, äidin kuoltua saatiin puoliorvon rahaa, sitten opittiin rahankäyttöä, tosin jouduin ostamaan ruokaakin välillä.
        Olin 13-vuotias.
        Se oli 60 markkaa vuonna 1974./ kk. Sen lisäksi lapsilisät.
        Toki myönnän tämän, nykyaikana on paljon vaikeampaa.

        Puhuttiinko tässä nyt sinun tilanteestasi?

        Ei.

        Viestisi ovat täynnä hatusta vedettyjä oletuksia aloittajan tilanteesta. Oletat että aloittajan ruokakustannukset ovat helposti puolitettavissa vaikka et tiedä hänen ruokakustannuksistaan yhtikäs mitään. Uskot jopa tietäväsi että aloittaja syö makkaraa ja juustoa! Ihan kokonaisen tarinan olet ventovieraasta anonyymistä kirjoittelijasta rakennellut omassa päässäsi.

        Aloittaja kertoi keskeyttäneensä koulun ja menneensä töihin maksaakseen velkansa takaisin. Ja sinä kuvittelet ettei hän edes pyri maksamaan velkojaan takaisin ensitilassa..etkö sä nyt tumpelo tajua että siksi hän tänne kirjoittaa, että tarkoitus on ensitilassa maksaa velat pois.

        Viestisi on läpeensä pelkkää itsekorostusta. Niistä on vilpitön auttamishalu kaukana. Omaa 'esimerkillisyyttäsi' tulit tänne esittelemään. Valitettavasti en näe narsistisessa itsekorostuksessa mitään esimerkillistä.


      • The Future
        ...... kirjoitti:

        Päätin syödä oikeaa ruokaa, kuten perunoita. Kaikki juustot ja makkarat pois.
        Useinkin syön vain pelkkiä perunoita hyvin maustettuna.
        Kun sain takautuvia rahoja vaikka eläkkeelle jäämisen yhteydessä, maksoin ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta mietin mitä ostaisin.
        No oli tietenkin lapsenakin rahapäiviä, äidin kuoltua saatiin puoliorvon rahaa, sitten opittiin rahankäyttöä, tosin jouduin ostamaan ruokaakin välillä.
        Olin 13-vuotias.
        Se oli 60 markkaa vuonna 1974./ kk. Sen lisäksi lapsilisät.
        Toki myönnän tämän, nykyaikana on paljon vaikeampaa.

        Minä tein töitä täyttä päätä jo sikiönä äidin mahassa. Kun synnyin, oli kuokka toisessa kädessä ja kirves toisessa, raavaat työmiehen kädet valmiina tositoimiin. Synnytyssairaalan henkilökunta haukkoi ihaillen henkeään kun nousin kapaloista reippaasti saman tien ylös ja läksin napanuora heiluen työelämään raatamaan koska eihän sitä kapaloissa laiskotella kun Isänmaa kutsuu. Töitä olen painanut siitä lähtien viimeiset kaksisataa vuotta yötä päivää, nukkuminen tapahtuu seisten työntekoasennossa, ja unta näen työnteosta, sillä minä olen niin hyvä ja työntäyteinen ihminen. Isämmaan rakentaja. Ruuaksi syön sahanpuruja rahaa säästääkseni, ja pässikin pökkii minua perseeseen joka päivä.


      • ........
        The Future kirjoitti:

        Puhuttiinko tässä nyt sinun tilanteestasi?

        Ei.

        Viestisi ovat täynnä hatusta vedettyjä oletuksia aloittajan tilanteesta. Oletat että aloittajan ruokakustannukset ovat helposti puolitettavissa vaikka et tiedä hänen ruokakustannuksistaan yhtikäs mitään. Uskot jopa tietäväsi että aloittaja syö makkaraa ja juustoa! Ihan kokonaisen tarinan olet ventovieraasta anonyymistä kirjoittelijasta rakennellut omassa päässäsi.

        Aloittaja kertoi keskeyttäneensä koulun ja menneensä töihin maksaakseen velkansa takaisin. Ja sinä kuvittelet ettei hän edes pyri maksamaan velkojaan takaisin ensitilassa..etkö sä nyt tumpelo tajua että siksi hän tänne kirjoittaa, että tarkoitus on ensitilassa maksaa velat pois.

        Viestisi on läpeensä pelkkää itsekorostusta. Niistä on vilpitön auttamishalu kaukana. Omaa 'esimerkillisyyttäsi' tulit tänne esittelemään. Valitettavasti en näe narsistisessa itsekorostuksessa mitään esimerkillistä.

        En missään tapauksessa sano olevani esimerkillinen, vaan ns. luuseripaska kaikkina aikakausina.
        Eivät minunkaan sukupolveni ihmiset kaikki maksaneet velkojaan, vaan pitivät itsestäänselvinä tiettyjä etuja.
        Tärkeintä on usko ja halu selviytyä ja velkaahan voisi olla enemmänkin.
        Legginsejä saa 6 eurolla, sain jopa uudet farkut 7 eurolla.

        Jos kieltäydyt ottamasta työtä vastaan koska se on huonosti palkattua, on kai syytä itsessäsikin.
        Ja sinähän se tässä varastat shown ap:ltä.


      • The Future
        ........ kirjoitti:

        En missään tapauksessa sano olevani esimerkillinen, vaan ns. luuseripaska kaikkina aikakausina.
        Eivät minunkaan sukupolveni ihmiset kaikki maksaneet velkojaan, vaan pitivät itsestäänselvinä tiettyjä etuja.
        Tärkeintä on usko ja halu selviytyä ja velkaahan voisi olla enemmänkin.
        Legginsejä saa 6 eurolla, sain jopa uudet farkut 7 eurolla.

        Jos kieltäydyt ottamasta työtä vastaan koska se on huonosti palkattua, on kai syytä itsessäsikin.
        Ja sinähän se tässä varastat shown ap:ltä.

        No niin kattokaapas taas "viisaan" puhetta:

        "Jos kieltäydyt ottamasta työtä vastaan koska se on huonosti palkattua, "

        Jos tällaisiin asioihin aikoo ylipäänsä kommentoida, pitäisi vähän seurata aikaansa. Koitas nyt herätellä sitä yksinkertaista aivotoimintaasi arvaamaan mikä edellisessä oletuksessa on pielessä, eikä sovi 2000- luvun suomeen.

        Eksä oo huomannut ollenkaan että maailma ympärilläsi on muuttunut?

        "Eivät minunkaan sukupolveni ihmiset kaikki maksaneet velkojaan, vaan pitivät itsestäänselvinä tiettyjä etuja."

        Juu teidän sukupolvenne elämähän on ollut täynnä itsestäänselvyyksiä. Johan se näkyy jokaisesta omastakin kommentistasi. Kaikesta päätellen teidän elämäneon itsestäänselvyyksiä täynnä edelleenkin. Näitä itsestäänselvyyksiä ovat esimerkiksi se, että työnteosta maksetaan palkkaa, ja että ansiotyötä on tarjolla tekevälle. Teidän sukupolvenne ja sitä vanhemmat ovat ryssineet itsekkäästi monta muutakin asiaa, joten kannattaisi pitää sitä suuta vähän pienemmällä. Jos sinun sukupolvesi ihmiset eivät maksaneet velkojaan vaikka velkojen maksuun oli mahdollisuus, on se heidän häpeänsä. TÄSSÄ keskustelussa on kysymys ihan jostain muusta kuin siitä ettei HALUTA maksaa velkoja takaisin kun ahneuksissa tahdotaan ostaa itselle kaikkee kivaa. Koitas nyt ynnäillä 1 1 että oliko tässä siitä kysymys.

        6 eurolla saa parhaimmillaan kahden viikon ruuat. Miksi ostaa uudet legginssit kun vanhatkin on vielä käyttökelpoiset. Etkö juuri sanonut että vaatteet pitää käyttää loppuun.

        Kukaan ei kiellä ap:tä kommentoimasta.


      • ........
        The Future kirjoitti:

        No niin kattokaapas taas "viisaan" puhetta:

        "Jos kieltäydyt ottamasta työtä vastaan koska se on huonosti palkattua, "

        Jos tällaisiin asioihin aikoo ylipäänsä kommentoida, pitäisi vähän seurata aikaansa. Koitas nyt herätellä sitä yksinkertaista aivotoimintaasi arvaamaan mikä edellisessä oletuksessa on pielessä, eikä sovi 2000- luvun suomeen.

        Eksä oo huomannut ollenkaan että maailma ympärilläsi on muuttunut?

        "Eivät minunkaan sukupolveni ihmiset kaikki maksaneet velkojaan, vaan pitivät itsestäänselvinä tiettyjä etuja."

        Juu teidän sukupolvenne elämähän on ollut täynnä itsestäänselvyyksiä. Johan se näkyy jokaisesta omastakin kommentistasi. Kaikesta päätellen teidän elämäneon itsestäänselvyyksiä täynnä edelleenkin. Näitä itsestäänselvyyksiä ovat esimerkiksi se, että työnteosta maksetaan palkkaa, ja että ansiotyötä on tarjolla tekevälle. Teidän sukupolvenne ja sitä vanhemmat ovat ryssineet itsekkäästi monta muutakin asiaa, joten kannattaisi pitää sitä suuta vähän pienemmällä. Jos sinun sukupolvesi ihmiset eivät maksaneet velkojaan vaikka velkojen maksuun oli mahdollisuus, on se heidän häpeänsä. TÄSSÄ keskustelussa on kysymys ihan jostain muusta kuin siitä ettei HALUTA maksaa velkoja takaisin kun ahneuksissa tahdotaan ostaa itselle kaikkee kivaa. Koitas nyt ynnäillä 1 1 että oliko tässä siitä kysymys.

        6 eurolla saa parhaimmillaan kahden viikon ruuat. Miksi ostaa uudet legginssit kun vanhatkin on vielä käyttökelpoiset. Etkö juuri sanonut että vaatteet pitää käyttää loppuun.

        Kukaan ei kiellä ap:tä kommentoimasta.

        Yksinkertainen totuus "ei voi vaatia jollei halua mitään tehdä" pätee kai edelleenkin.
        Viisaudesta tiedä, olen kokenut nälän ja asunnottomuuden, koitas miettiä kelpaako huonosti palkattu työ siinä jamassa.
        Oletin sinun väittävän vanhat kehuskelevat kyvyillään hoitaa asiansa, sanoin etteivät kaikki voineet koska siipeilivät.


      • eheheh
        The Future kirjoitti:

        Hienoa kun tyhmät köyhät saa näin älyllisiä neuvoja viisailta. Vaari53:n oletuksia siitä millainen on köyhä ihminen.

        Eiku anteeksi, oletuksia siitä että köyhyys on tyhmyyttä:

        "älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

        kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille."

        Oletus: Köyhät ovat ongelmissa koska ovat eläneet liian huolettomasti ja leveästi. Köyhät eivät osaa elää köyhyyden ehdoilla, eivätkä ole koskaan tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista paperille.

        "tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun"

        Oletus: köyhillä on olemassa vaatteita joita ja muita aineita ei ole vielä kulutettu loppuun. Koita nyt tajuta, että kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja.

        "vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
        laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista."

        Oletus: köyhillä on varaa pitää erikseen kotivaatteita, ulkoiluvaatteita, työ... mitä... työmatkavaatteita? Että kaikilla on oletusarvoisesti töitä? Missä yhteiskunnassa nämä idiootit elävät?!

        "ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti."

        Oletus: Köyhillä on mistä säästää. Köyhät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista, koska köyhät ovat niin perkeleen tyhmiä. Köyhyys on siis tyhmyyden merkki.

        "ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
        etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti."

        Oletus: Köyhät eivät seuraa elintarvikkeiden hintoja. Köyhät eivät ole koskaan kuulleetkaan tarjouksista, eikä halpatuotteista. Köyhä ei tule katsoneeksi hintoja, koska köyhä on tyhmä. Millähän tämä idiootti kuvittelee, että köyhä ostaisi kallista tavaraa? Rahalla? Mitä se on?

        "Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
        se on eri asia, pyydätkö rahaa.
        Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
        onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin. "

        Oletus: Kaikilla on vanhemmat itsestäänselvänä osana elämää. Puhumattakaan että kaikilla on vanhemmat joilla on varaa autella taloudellisesti. Köyhien vanhemmat ovat yleensä köyhiä. Köyhyys on periytyvää.

        No, vaari, järjen jättiläinen. Onko köyhyys asennevamma?

        Hei! Mulla oma yritys jnp., mutta mitä helvettiä sä täällä v.......t? Mene aukaisemaan suutasi muualle!Vaarin neuvot söpöjä. Ja sillä sipuli


      • HLJGJ
        ........ kirjoitti:

        Yksinkertainen totuus "ei voi vaatia jollei halua mitään tehdä" pätee kai edelleenkin.
        Viisaudesta tiedä, olen kokenut nälän ja asunnottomuuden, koitas miettiä kelpaako huonosti palkattu työ siinä jamassa.
        Oletin sinun väittävän vanhat kehuskelevat kyvyillään hoitaa asiansa, sanoin etteivät kaikki voineet koska siipeilivät.

        "Yksinkertainen totuus "ei voi vaatia jollei halua mitään tehdä" pätee kai edelleenkin."

        Kuka ei halua tehdä mitään?

        Kenelle ei kelpaa huonosti palkattu työ?

        Mitä helvettiä sinä selität?


      • Menin metsään..
        HLJGJ kirjoitti:

        "Yksinkertainen totuus "ei voi vaatia jollei halua mitään tehdä" pätee kai edelleenkin."

        Kuka ei halua tehdä mitään?

        Kenelle ei kelpaa huonosti palkattu työ?

        Mitä helvettiä sinä selität?

        Future ei tee työtä 9 euron tuntipalkalla. Minä väitän että hätätilanteessa tekisit.
        Keskustelkaa ap:n kanssa kun saatte sukset kuusesta pois.


      • The Future
        Menin metsään.. kirjoitti:

        Future ei tee työtä 9 euron tuntipalkalla. Minä väitän että hätätilanteessa tekisit.
        Keskustelkaa ap:n kanssa kun saatte sukset kuusesta pois.

        Anteekf mitä? Oletuksia oletusten jälkeen. 9 euron paska on tullut hyvin tutuksi, ja se ei tarkoita 9 euron tuntipalkkaa, torvi.

        Kun puhutaan 9 euron orjuudesta, puhutaan 9 euron ylläpitokorvauksesta per _päivä_.

        Ei 9 euron palkasta per tunti. Förstå? Ymmärrätkö? Understand?

        9 euroa tunnissa kokopäivätyöstä on köyhien suuri haave. Voi kumpa pääsisi 9 euron tuntipalkoille, kokopäivätyöhön. Voi kumpa pääsisi.

        Lopeta kommentointi asioihin joista et tajua hevon vittua.

        Laputa sinne metsääs ja pysy siellä kans.


      • .......
        The Future kirjoitti:

        Anteekf mitä? Oletuksia oletusten jälkeen. 9 euron paska on tullut hyvin tutuksi, ja se ei tarkoita 9 euron tuntipalkkaa, torvi.

        Kun puhutaan 9 euron orjuudesta, puhutaan 9 euron ylläpitokorvauksesta per _päivä_.

        Ei 9 euron palkasta per tunti. Förstå? Ymmärrätkö? Understand?

        9 euroa tunnissa kokopäivätyöstä on köyhien suuri haave. Voi kumpa pääsisi 9 euron tuntipalkoille, kokopäivätyöhön. Voi kumpa pääsisi.

        Lopeta kommentointi asioihin joista et tajua hevon vittua.

        Laputa sinne metsääs ja pysy siellä kans.

        OK
        Kuitenkin ottaisit senkin 9 euron hätäaputyön oikeassa hätätilanteessa.
        On ainakin opittava siistiä kieltä.
        Aiheeseen palatakseni, osasitko itse neuvoa ap:tä, vain pistelit muita hyvää tarkoittavia.
        Hän kysyi neuvoa ja kokemuksia, ei "apua", siinä sinun pilkunviilaamistasi.

        Ettet muka pysty ostamaan muutaman euron vaatetta on ihan tuulesta temmattua.
        Mutta tietenkin on hienoa ostaa sekin omilla rahoillaan, toivottavasti se päivä koittaa sinullekin.


      • The Future
        ....... kirjoitti:

        OK
        Kuitenkin ottaisit senkin 9 euron hätäaputyön oikeassa hätätilanteessa.
        On ainakin opittava siistiä kieltä.
        Aiheeseen palatakseni, osasitko itse neuvoa ap:tä, vain pistelit muita hyvää tarkoittavia.
        Hän kysyi neuvoa ja kokemuksia, ei "apua", siinä sinun pilkunviilaamistasi.

        Ettet muka pysty ostamaan muutaman euron vaatetta on ihan tuulesta temmattua.
        Mutta tietenkin on hienoa ostaa sekin omilla rahoillaan, toivottavasti se päivä koittaa sinullekin.

        Olet pihalla kuin lumiukko siitä mistä puhutaan. Dorka kuvittelee 9 euron riistotyön olevan hätäaputyötä työttömälle, voi jessus sentään! Ja että se on väliaikainen tila, jota tehdään vain hätätilanteessa?

        Miten monta vuosikymmentä ajattelit 9 euron paskan olevan sopiva määrä tehdä "hätätilanteessa" ilmaiseksi työtä? 20 vuotta? 30 vuotta? Miten sinä ajattelit 1 euron 10 centin tuntipalkan edesauttavan hätätilanteesta poispääsyä, jos nyt ajattelee että tekee tuolla hinnalla 8 tunnin päivätyötä?

        Ja että pitää vielä puhua siistä kieltä? Pitääkö jatkuvan riiston kohteena olevan köyhän oppia niiaamaan myös?

        "Ettet muka pysty ostamaan muutaman euron vaatetta on ihan tuulesta temmattua."

        Olikohan tuo nyt se pointti oliko?

        Kukaan ei estä aloittajaa jatkamasta keskustelua. Sympatiat on aloittajan puolella, itse samantyyppisessä tilanteessa. Siksi kaltaisesti hurskastelijat saisivat painua vittuun sössöttämästä pelkkää itsekehua huokuvia neuvojanne tilanteisiin joista ette ymmärrä yhtikäs mitään.

        Köyhille ei tarvitse lässyttää itsestäänselvyyksiä. Köyhä tietää kyllä mitä köyhyys on, ja mitä se tarkoittaa kun eletään köyhyyden ehdoilla nykysuomessa. Nyt eletään vuotta 2011 ja puhutaan tämän aikakauden köyhyydestä. Ei 40- luvun köyhyydestä, ei 60- luvun köyhyyydestä, eikä 70- luvun köyhyydestä.

        Tämän vuosituhannen köyhyydestä et ymmärrä mitään.


      • .......
        The Future kirjoitti:

        Olet pihalla kuin lumiukko siitä mistä puhutaan. Dorka kuvittelee 9 euron riistotyön olevan hätäaputyötä työttömälle, voi jessus sentään! Ja että se on väliaikainen tila, jota tehdään vain hätätilanteessa?

        Miten monta vuosikymmentä ajattelit 9 euron paskan olevan sopiva määrä tehdä "hätätilanteessa" ilmaiseksi työtä? 20 vuotta? 30 vuotta? Miten sinä ajattelit 1 euron 10 centin tuntipalkan edesauttavan hätätilanteesta poispääsyä, jos nyt ajattelee että tekee tuolla hinnalla 8 tunnin päivätyötä?

        Ja että pitää vielä puhua siistä kieltä? Pitääkö jatkuvan riiston kohteena olevan köyhän oppia niiaamaan myös?

        "Ettet muka pysty ostamaan muutaman euron vaatetta on ihan tuulesta temmattua."

        Olikohan tuo nyt se pointti oliko?

        Kukaan ei estä aloittajaa jatkamasta keskustelua. Sympatiat on aloittajan puolella, itse samantyyppisessä tilanteessa. Siksi kaltaisesti hurskastelijat saisivat painua vittuun sössöttämästä pelkkää itsekehua huokuvia neuvojanne tilanteisiin joista ette ymmärrä yhtikäs mitään.

        Köyhille ei tarvitse lässyttää itsestäänselvyyksiä. Köyhä tietää kyllä mitä köyhyys on, ja mitä se tarkoittaa kun eletään köyhyyden ehdoilla nykysuomessa. Nyt eletään vuotta 2011 ja puhutaan tämän aikakauden köyhyydestä. Ei 40- luvun köyhyydestä, ei 60- luvun köyhyyydestä, eikä 70- luvun köyhyydestä.

        Tämän vuosituhannen köyhyydestä et ymmärrä mitään.

        Oletkos varma, mistä sitten tietäisin korkojen määrän ja veloituksen maksusopimuksista?
        Tahdot vain riidellä.
        Kerro totuus, et ole omillasi, minä olin alusta asti.
        Jos tosiaan maksat itse velkojasi, kerro tietosi asioista.
        Tähän asti olet vain haastanut riitaa, et ikinä voita väittelyssä, koska puhun totta.


      • jkught
        ....... kirjoitti:

        Oletkos varma, mistä sitten tietäisin korkojen määrän ja veloituksen maksusopimuksista?
        Tahdot vain riidellä.
        Kerro totuus, et ole omillasi, minä olin alusta asti.
        Jos tosiaan maksat itse velkojasi, kerro tietosi asioista.
        Tähän asti olet vain haastanut riitaa, et ikinä voita väittelyssä, koska puhun totta.

        Vittu sä oot sekaisin. :D


      • .......
        jkught kirjoitti:

        Vittu sä oot sekaisin. :D

        Räyh räyh Pus-kiii
        Sinunkaltaistesi tähden monet pelästyvät eivätkä uskalla kommentoida.
        Kuuntele itseäsi, miltä luulet ihmisistä tuntuvan?


      • onttoa on olo
        The Future kirjoitti:

        Hienoa kun tyhmät köyhät saa näin älyllisiä neuvoja viisailta. Vaari53:n oletuksia siitä millainen on köyhä ihminen.

        Eiku anteeksi, oletuksia siitä että köyhyys on tyhmyyttä:

        "älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

        kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille."

        Oletus: Köyhät ovat ongelmissa koska ovat eläneet liian huolettomasti ja leveästi. Köyhät eivät osaa elää köyhyyden ehdoilla, eivätkä ole koskaan tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista paperille.

        "tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun"

        Oletus: köyhillä on olemassa vaatteita joita ja muita aineita ei ole vielä kulutettu loppuun. Koita nyt tajuta, että kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja.

        "vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
        laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista."

        Oletus: köyhillä on varaa pitää erikseen kotivaatteita, ulkoiluvaatteita, työ... mitä... työmatkavaatteita? Että kaikilla on oletusarvoisesti töitä? Missä yhteiskunnassa nämä idiootit elävät?!

        "ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti."

        Oletus: Köyhillä on mistä säästää. Köyhät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista, koska köyhät ovat niin perkeleen tyhmiä. Köyhyys on siis tyhmyyden merkki.

        "ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
        etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti."

        Oletus: Köyhät eivät seuraa elintarvikkeiden hintoja. Köyhät eivät ole koskaan kuulleetkaan tarjouksista, eikä halpatuotteista. Köyhä ei tule katsoneeksi hintoja, koska köyhä on tyhmä. Millähän tämä idiootti kuvittelee, että köyhä ostaisi kallista tavaraa? Rahalla? Mitä se on?

        "Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
        se on eri asia, pyydätkö rahaa.
        Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
        onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin. "

        Oletus: Kaikilla on vanhemmat itsestäänselvänä osana elämää. Puhumattakaan että kaikilla on vanhemmat joilla on varaa autella taloudellisesti. Köyhien vanhemmat ovat yleensä köyhiä. Köyhyys on periytyvää.

        No, vaari, järjen jättiläinen. Onko köyhyys asennevamma?

        ...puhui rikas köyhä. Et tiedä oikeasti, mitä on kun hampaat on paskana ja "valitset" lapsen kaverin synttärilahjaa vai omaa väliaikaispaikkaa.


      • Tämä ei
        The Future kirjoitti:

        Hienoa kun tyhmät köyhät saa näin älyllisiä neuvoja viisailta. Vaari53:n oletuksia siitä millainen on köyhä ihminen.

        Eiku anteeksi, oletuksia siitä että köyhyys on tyhmyyttä:

        "älä osta mitään muuta kuin sitä, mitä ilman et tule toimeen.

        kirjoita aina paperille ja sitten muutaman päivän kuluttua toiselle, mitä tavaroita, vaatteita yms. tarvitset,,,, useiden asioiden tarpeettomuus selviää kun sitä oikein ajattelet, eli kirjoitat paperille."

        Oletus: Köyhät ovat ongelmissa koska ovat eläneet liian huolettomasti ja leveästi. Köyhät eivät osaa elää köyhyyden ehdoilla, eivätkä ole koskaan tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista paperille.

        "tietysti et osta mitään vaatteita ja muitakaan aineita, käytät ensin kaikki vanhat loppuun"

        Oletus: köyhillä on olemassa vaatteita joita ja muita aineita ei ole vielä kulutettu loppuun. Koita nyt tajuta, että kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja.

        "vaihdat aina kotivaatteet kun tulet kotiin, HETI ja kaikki,
        laitat ne ulkoilu- työmatka, kuluvaatteet kauniisti tuolin päälle odottamaan huomista."

        Oletus: köyhillä on varaa pitää erikseen kotivaatteita, ulkoiluvaatteita, työ... mitä... työmatkavaatteita? Että kaikilla on oletusarvoisesti töitä? Missä yhteiskunnassa nämä idiootit elävät?!

        "ja kun aloittaa tosi säästämisen, silti se on hidasta, kannatta kirjata, laskea tarkkaan taloustilanne ja piirtää vaikka käyrää ruutupaperilla viikoittain, jotta näkee tosiasiat, oikeasti."

        Oletus: Köyhillä on mistä säästää. Köyhät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan tulojen, menojen ja tarpeidensa kirjaamista, koska köyhät ovat niin perkeleen tyhmiä. Köyhyys on siis tyhmyyden merkki.

        "ruoassakin kannattaa katsoa sitä hintaa pikkasen, kilohintaa ja kerta-annoksen hintaa ruokapaikoissa,
        etkä tietysti pelaile yhtään rahojasi koneilla, siitä STOP, heti."

        Oletus: Köyhät eivät seuraa elintarvikkeiden hintoja. Köyhät eivät ole koskaan kuulleetkaan tarjouksista, eikä halpatuotteista. Köyhä ei tule katsoneeksi hintoja, koska köyhä on tyhmä. Millähän tämä idiootti kuvittelee, että köyhä ostaisi kallista tavaraa? Rahalla? Mitä se on?

        "Vanhemmille pitäisi kertoa, kertoa useammankin kerran niin että varmasti ymmärtävät tilanteen,
        se on eri asia, pyydätkö rahaa.
        Toiseksi, kyllä vanhempien jos on varaa pitäisi kerran pari, useamminkin auttaa,
        onhan heidänkin ilo kun lapsilla menee paremmin. "

        Oletus: Kaikilla on vanhemmat itsestäänselvänä osana elämää. Puhumattakaan että kaikilla on vanhemmat joilla on varaa autella taloudellisesti. Köyhien vanhemmat ovat yleensä köyhiä. Köyhyys on periytyvää.

        No, vaari, järjen jättiläinen. Onko köyhyys asennevamma?

        ainakaan pidä paikkaansa kirjoituksessasi: "..kirppiksiltä ja kierrätyksistä hankitut vaatteet ja tavarat ovat jo kokolailla loppuun kulutettuja."
        Olen himoshoppailija ja vuokraan kirppispöydän useamman kerran vuodessa. Pöydässäni on vaatteitakin, joita on käytetty vain yhden kerran(hinnat yleensä 1-10€). Vaihdan myös eletroniikkaa ja vien vanhat, toimivat pelit kirppikselle. Viimeksi myin höyrysilitysraudan vitosella.

        Ei minullakaan aina ole ollut tällaiseen mahdollisuutta. Olen kokenut myös miltä tuntuu kun rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen. Silloin minulla TODELLAKIN oli ne kotivaatteet ja kylävaatteet erikseen. Kotona ei haittaa vaikka paita olisi kuinka huono, eikä tarvitse surra jos tulee tahra. Monet paremmat vaatteet ostin silloin kierrätyksistä.

        Ei muuta kuin sinne kirppikselle ja kierrätyskeskukseen tutkimaan ja tekemään löytöjä! Uskon, että yllätyt!


    • ex vippiongelmainen

      itsellä velkaa on reippaasti enemmän kuin sinulla.
      suosittelen että varaat velkaneuvontaan ajan ja mikseipä myös sossuun, koska sieltäkin voit saada neuvoja. velkaneuvontaan saattaa olla pitkät jonotusajat riippuen ihan paikkakunnasta.
      mutta ekana neuvona sen voin sanoa, älä tee lisää velkaa. pikavippejä ei kannata maksaa uusilla vipeillä.
      mikäli velkasi ovat perintään ehtineet, kannattaa tehdä mahdollisimman pitkäaikaiset maksusuunnitelmat jolloin velat tulevat vähitellen maksetuksi. kannattaa vaikka pitempiaikaisesti maksaa velkoja, kyllä ne vähitellen siitä pienenevät.

      • Järki käteen!

        Kannattaa soittaa suoraan velkojilleen ja sopia, velkaneuvonnat ovat muutenkin ylikuormitettuja. Jos kerran ottaa velkaa, niin ne tarvii maksaa pois!!


    • The Future

      Kylläpäs tämä pikavippiasia saa taas suomalaisten moralisointinappulan vinkumaan. Ihanaa kun joku on 'mokannut', aijai sillä on kiva saivarrella.

      Jos elää opintotukien varassa, opiskelijan elämä on suomessa köyhempää kuin työmarkkinatuilla elävän työttömän. Opintotuet ovat pienemmät kuin alimmat työttömyyskorvaukset. (Ja tämähän tarkoittaa tietysti sitä, että työmarkkinatukia pitää leikata, koska ne ovat liian suuria eikö?) Tällä tavalla suomalainen yhteiskunta "kannustaa" ihmisiä opiskelemaan. Tietysti siitä miten kannattavaa opiskelu on tämän päivän suomessa voisi aloittaa uuden keskustelun.

      Mielenkiintoinen on myös mielikuva työstä jota vain "otetaan vastaan". Jokuhan voisi saada käsityksen että kannattavaa työtä on kaikille tarjolla pilvin pimein tämän vuositunhannen suomessa. Ettei tarvitse kuin vain mennä töihin jos työnteko itseä kiinnostaa.
      Edelleen elämme suomessa jossa on massatyöttömyysongelma, koska kannattavaa työtä ei ole tarjolla. Työ, jota on tarjolla, on riistotyötä, joka pahimmillaan johtaa entistä pahempaan suohon. Aloittajalla on ollut tuuria, kun on saanut töitä. Se ei ole itsestäänselvää, että opintojen ohessa - tai muutenkaan - saa edes matalapalkka- alojen työtä. Saati sitten oikeasti kannattavaa työtä. Jos erehtyy ottamaan vastaan vääränlaista työtä, se johtaa pahimmillan entistä syvempään taloudelliseen kriisiin. Toisaalta jos onni käy ja pystyy rahoittamaan opintonsa taloudellisesti kannattavalla työllä, se tarkoittaa usein sellaista raatamista opiskelun ohessa että opinnot kärsivät. Ihminen ei ole kone.

      Aloittaja tunnusti nöyrästi noloillen olleensa tyhmä sortuessaan pikavippeihin. Jos asiaa realistisesti tarkastelee, pikavippeihin sortumisessa ei ole mitään ihmeellistä. Ihmiset, jotka pitävät pikavippeihin sortumista tyhmyytenä tai naiiviutena eivät tiedä todellisesta vuosia jatkuneesta köyhän elämästä mitään. Monilla pikavippeihin turvautuneilla on tilanne, jossa äärimäisessä köyhyydessä elämisestä on tullut arkielämää, toivo asian korjaantumisesta tulevaisuudessa on mennyt, eikä ole mahdollista saada mistään pienempikorkoista lainaa. Kannattavaa työtä ei ole eikä tule mikäli nykyinen työvoimapolitiikka jatkaa voittokulkuaan. Opiskelu takaa ainoastaan päätä huimaavat opintovelat. Opiskelun kannattavuudesta ei ole mitään takeita, jopa akateemisista on tullut uusi köyhälistö.

      Tällaiset tosiasiat sivuutetaan näissä keskusteluissa sujuvasti.

      Ja täällä hurskastelevat ihmiset joille köyhyys oli vain yksi ohimenevä vaihe elämässä. Jännittävä extremeseikkailu, joka liittyi opiskeluaikaan. Opiskeluaikaan jolloin oli luvallista myös vähän töpeksiä. Vaihe jota ehkä muistellaan nyt vakaassa tilanteessa melodramaattisella kaiholla, ja brassaillaan sillä miten silloin syötiin tonnikalaa riisillä ja siitä selvittiin hengissä. Vähä kuin olis suurikin selviytyjä.

      Eivät nämä extremeseikkailijat ymmärrä, että monille suomalaisille tuosta tilasta on tullut pysyvä olotila, joka tulee jatkumaan koko loppuelämän. Toivo paremmasta tulevaisuudesta karisee jonnekin sinne matkan varrelle, kun kasvetaan nuoruudesta aikuisuuteen. Sitä tajuaa yhtäkkiä miten epärealistinen kuvitelma parempi tulevaisuus on. Olisihan sitä pitänyt jo nuorena ymmärtää ettei meille kaikille suoda kunnollista elämää. Olisihan pitänyt ymmärtää jo nuorena kitkeä itsestään nuoruuteen luontaisena kuuluva toiveikkuus ja haaveet. Oltiinpa me tyhmiä, kun kuviteltiin että raatamisemme pitkällä tähtäimellä pelkitsee sitten lopulta. Ehkä jonkun aikuisen olisi pitänyt valistaa meitä jo silloin ampumaan itseämme päähän, koska meillä ei tule mitään tulevaisuutta olemaan. Ikinä.

      Ainoa asia joka elämässä nauraa ovat kengänpohjat. Nälkä kurnii suolistossa, itse leikattu tukka sjottaa joka ilman suuntaan, elämä tulee olemaan kiertolaisuutta homeisten ylihintaisten vuokrayksiöiden välillä. Kerjäläisyys on siistitty kliiniseksi paperityöksi jolloin ollaan naimisissa myös sosiaalitoimiston kanssa koko loppuelämä. Takataskuihin kertyneistä tutkintotodistuksista tulee potentiaalista wc- paperia, sillä oikeaan wc- paperiin ei ole varaa... Perseenpyyhintäpaperina niistäkin todistuksista olisi edes jotain hyötyä.

      Ja sitten tulee pikavippiparoni heiluttamaan nenän eteen jokaiselle tarjolla olevaa rahaa.

      Ja sitä kysyy itseltään: mitä väliä?

    • 20+20

      Just nuo "mene duuniin" ja "älä osta mitään turhaa" ovat sellaisten neuvoja, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista on, kun ei oikeasti ole rahaa. Ihan kuin tässä olisi tarjolla duunia toisensa perään mut ei vaan viitsi ottaa vastaan, tai että ostelen tässä vaatteita (koskahan viimeksi ostin vaatteita, edes kirpparilta: en muista!), tai että rahat menevät lomamatkoihin tai leffalippuihin tai lehtitilauksiin tms. eli että tuhlailen tässä johonkin lomaan enkä vaan viitsi säästää tai maksaa velkojani. Joopa joo. Laittaisko tänään makaroonia ketsupin kanssa vai tonnaria purkista. Mistä tässä muka säästää? Joskus elämässä menee niin moni asia päin hlvettiä että ihme kun on kaapin pohjalla edes se tonnaripurkki. Juustot ja makkarat pois? Juu ei ole ollut juustoo leivän päällä pitkään aikaan... hyvä kun voita!

      • The Future

        Juuri noin. Nämä idiootit jotka opastavat nuorta, tai nuorta aikuista siitä miten kannattaa lopettaa ensitilassa viiden tähden hotelleissa majailu, karsia kaviaari pois ruokalistalta, ja ostaa kashmirvillan sijasta ihan vain puuvillaisia vaatteita, ovat alkaneet todella jurppiin. He paljastavat paljon vain itsestään, ja siitä maailmasta jossa he itse elävät.

        Luonnollisesti saamme joka kerta myös hämmästellä näiden viisastelijoiden omaa huikaisevaa "köyhyydestä" selviytymistaitoaan. Osasivat jumalaut karsia iha itte juuston ja makkaran leivän päältä pois. Ja että heillä oli ihan oikeasti älyä niin paljon, että takautuvista rahoistaan ymmärsivät maksaa ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta miettä mitä ostaisivat, daa! Herranjumala mitä viisautta. Nousukaudella hemmotellut pullamössösukupolvet antaa ohjetta ja neuvoo, niih.

        Nämä älyniekathan voisivat kirjoittaa kokonaisen selviytymisoppaan nykynuorille siitä miten köyhyydestä selviydytään! Että ei tarvi ku vetää pottua naamaan ni sillähän se köyhyys karisee. Ääliöt tekevät itsestään pellen, ja ovat niin tyhmiä etteivä edes tajua sitä. Idiootit töllöttävät töllöstä jotain johanna tukiaista ja kuvittelevat että se on normisuomalaisen nuoren aikuisen normielämää.

        Tänään tajusin kun puin uusia legginssejä jalkaani, että ne ovat 12 vuotta sitten ostettu. Minun mielessäni nämä ainoat sisähousuni ovat kuitenkin vielä uudet. Ei oo juu uusia vaatteita ostettu kirppikseltäkään aikoihin.


      • ........
        The Future kirjoitti:

        Juuri noin. Nämä idiootit jotka opastavat nuorta, tai nuorta aikuista siitä miten kannattaa lopettaa ensitilassa viiden tähden hotelleissa majailu, karsia kaviaari pois ruokalistalta, ja ostaa kashmirvillan sijasta ihan vain puuvillaisia vaatteita, ovat alkaneet todella jurppiin. He paljastavat paljon vain itsestään, ja siitä maailmasta jossa he itse elävät.

        Luonnollisesti saamme joka kerta myös hämmästellä näiden viisastelijoiden omaa huikaisevaa "köyhyydestä" selviytymistaitoaan. Osasivat jumalaut karsia iha itte juuston ja makkaran leivän päältä pois. Ja että heillä oli ihan oikeasti älyä niin paljon, että takautuvista rahoistaan ymmärsivät maksaa ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta miettä mitä ostaisivat, daa! Herranjumala mitä viisautta. Nousukaudella hemmotellut pullamössösukupolvet antaa ohjetta ja neuvoo, niih.

        Nämä älyniekathan voisivat kirjoittaa kokonaisen selviytymisoppaan nykynuorille siitä miten köyhyydestä selviydytään! Että ei tarvi ku vetää pottua naamaan ni sillähän se köyhyys karisee. Ääliöt tekevät itsestään pellen, ja ovat niin tyhmiä etteivä edes tajua sitä. Idiootit töllöttävät töllöstä jotain johanna tukiaista ja kuvittelevat että se on normisuomalaisen nuoren aikuisen normielämää.

        Tänään tajusin kun puin uusia legginssejä jalkaani, että ne ovat 12 vuotta sitten ostettu. Minun mielessäni nämä ainoat sisähousuni ovat kuitenkin vielä uudet. Ei oo juu uusia vaatteita ostettu kirppikseltäkään aikoihin.

        Osaat pitää puoliasi ja olet sanavalmis.
        Älä nyt tulkitse kehuskeluksi, et varmaan kuuntelisi tällaisia kommentteja mitä me: teistä ei ole mihinkään, te ette edes halua tehdä ikinä työtä.
        Käsitin nämä haukkumiset näin, tulevaisuus oli päätetty valmiiksi.
        Yhtäkaikki tein raskasta vuorotyötä, eipä tullut mieleenkään, kohtelen vanhuksia samoin kuin he meitä, kunhan ihmettelin etteivät he ottaneet huomioon joutuvat vielä turvautumaan samojen nuorten apuun laitoksessa asuessaan, joita nöyryyttivät aikanaan.
        Minä en ole unohtanut millaista oli olla nuori ja epävarma, sanoin ihan suoraan kuinka typerää on ihannoida kurjinta aikaa ihmiselämässä.

        No niin, koska olet "aikaasi seuraava", etkö näe, on tulossa uusi nousukausi, eihän millään tällainen kestämätön tilanne voi jatkua?


      • fgklyu
        ........ kirjoitti:

        Osaat pitää puoliasi ja olet sanavalmis.
        Älä nyt tulkitse kehuskeluksi, et varmaan kuuntelisi tällaisia kommentteja mitä me: teistä ei ole mihinkään, te ette edes halua tehdä ikinä työtä.
        Käsitin nämä haukkumiset näin, tulevaisuus oli päätetty valmiiksi.
        Yhtäkaikki tein raskasta vuorotyötä, eipä tullut mieleenkään, kohtelen vanhuksia samoin kuin he meitä, kunhan ihmettelin etteivät he ottaneet huomioon joutuvat vielä turvautumaan samojen nuorten apuun laitoksessa asuessaan, joita nöyryyttivät aikanaan.
        Minä en ole unohtanut millaista oli olla nuori ja epävarma, sanoin ihan suoraan kuinka typerää on ihannoida kurjinta aikaa ihmiselämässä.

        No niin, koska olet "aikaasi seuraava", etkö näe, on tulossa uusi nousukausi, eihän millään tällainen kestämätön tilanne voi jatkua?

        Mee selvittään pääsi.


      • Abdellah Kamel Kussa
        The Future kirjoitti:

        Juuri noin. Nämä idiootit jotka opastavat nuorta, tai nuorta aikuista siitä miten kannattaa lopettaa ensitilassa viiden tähden hotelleissa majailu, karsia kaviaari pois ruokalistalta, ja ostaa kashmirvillan sijasta ihan vain puuvillaisia vaatteita, ovat alkaneet todella jurppiin. He paljastavat paljon vain itsestään, ja siitä maailmasta jossa he itse elävät.

        Luonnollisesti saamme joka kerta myös hämmästellä näiden viisastelijoiden omaa huikaisevaa "köyhyydestä" selviytymistaitoaan. Osasivat jumalaut karsia iha itte juuston ja makkaran leivän päältä pois. Ja että heillä oli ihan oikeasti älyä niin paljon, että takautuvista rahoistaan ymmärsivät maksaa ensimmäiseksi lainan lopun kokonaisuudessaan, sitten vasta miettä mitä ostaisivat, daa! Herranjumala mitä viisautta. Nousukaudella hemmotellut pullamössösukupolvet antaa ohjetta ja neuvoo, niih.

        Nämä älyniekathan voisivat kirjoittaa kokonaisen selviytymisoppaan nykynuorille siitä miten köyhyydestä selviydytään! Että ei tarvi ku vetää pottua naamaan ni sillähän se köyhyys karisee. Ääliöt tekevät itsestään pellen, ja ovat niin tyhmiä etteivä edes tajua sitä. Idiootit töllöttävät töllöstä jotain johanna tukiaista ja kuvittelevat että se on normisuomalaisen nuoren aikuisen normielämää.

        Tänään tajusin kun puin uusia legginssejä jalkaani, että ne ovat 12 vuotta sitten ostettu. Minun mielessäni nämä ainoat sisähousuni ovat kuitenkin vielä uudet. Ei oo juu uusia vaatteita ostettu kirppikseltäkään aikoihin.

        Te suomivippivelka ole tyhma. Mina ole suomi jo 2 vuosi ja saada hyva raha 2000€/kk. tarvitaessa saada lisa, kun ole ulkomaalanen ja pakolaine. Somali saa helposti raha Suomesta. Mina tule hyvin toime. ei tarvi tehda työ lainka.
        Elama Suomesa tosi hyva. MIna ole kirjoitta sukulainen ja he tulla tanne kesana tanne.


    • justjuuu

      Olet hullu tai opiskelet kaupallista alaa "Olen opiskelija ja olen onnistunut hankkimaan itselleni tyhmyyttäni n.4000 euron pikavippivelat."

    • Minä@vain

      Velkaa oli ulosotossa 17 000 e ja sain asiani hoidettua velkojien kanssa sopimalla niin sanotulla "akordi menettelyllä".Siinä sitten laadin maksukyky selvitykset ja tarjouksen jolla maksan tietyn summan heti pois ja he joko hyväksyivät sen tai eivät.sain noin puolet summasta täten pois ja maksoin pankkilainalla ne sitten määrättynä päivänä velkojille,siihen loppui minun kierteeni.

    • meklariiii

      Toivottavasti et opiskele liiketaloutta? sehän olisi hienoa kun tuleva pörssimies olisi velkaa ja korot on tiedossa!!!

    • Vinkkinikkari

      Hyvä konsti on ottaa lisää pikavippejä tai lainaa jostain ja yrittää uhkapelillä tienata rahat takaisin. Es. otat tonnin lainaa ja laitat vaikka 2:lle 2.5 kertoimiselle kohteelle kumpaankin 500 euroa. Kannattaa vaikka joltain vinkkisivuilta kattoa hyviä vinkkejä. Sillä saat jo sen neljä donaa maksettua. Riskinä on tietenkin, että häviät, mutta elämä on sellaista. Välistä flaksi käy ja välistä ei.

      • hyi kakkaa hyi hyi!

        Hyvää päivää vaan vinkkinikkarille!!! HALLOTA HALLOO!!!


    • Onneksi olkoon, siitä kun myönnät itsellesi tämän ongelman ja kysyt APU.
      Sillä..ei..kysyvä tieltä eksy. Eikun kalkulaattori ja paperit käteen ja apua kysymään.
      Täällä on hyviä neuvoja muilla joten koosta niistä itsellesi "apupooli"
      On tärkeää tietää aina missä mennään kustannuksissa.
      stemmpiä ongelman ratkomiseen!!!

    • Velka anteeksi

      Opintolainat saa anteeksi. Itse sain 19000 euron opintolainat anteeksi kelalta. Vapaamuotoinen hakemus miksi haluaa lainasta anteeksiannon. Tietenkin ensin pitää jättää noin 3 kuukautta maksamatta pankille, jotta pankki irtisanoo lainan ja se siirtyy takaajalle eli kelalle.
      Yksi a4 paperi minulla oli miksi haluan anteeksiannon velasta. Ja se tuli.

      • Epäuskottavaa on se, että KELA noin vain antaa velan anteeksi. Otaksun, että mainittu laitos ensin perii takausvastuun perusteella syntyneitä saataviaan alkuperäisvelalliselta. Toki KELA ottaa huomioon velallisen elämäntilanteen ja tekee tämän kanssa noudattamiskelpoisen maksusuunnitelman mutta ns. anteeksi velan saa vasta, kun se lain mukaan vanhenee!


    • nimba22
    • Pere Goriot

      Jaa-ha; sitä on siis eletty yli rajojen. Onkos opiskelijalla mitään panttia veloilleen, jos hoidetaan pikavipit pois vähän pienemmällä korolla?

      Jos jotain tulee mieleesi, vastaa tähän.

    • ihan tosi

      Jos opiskelet pääkaupukiseudulla ja asumismenosi ovat suuret, niin siihen minulla olisi ratkaisu. En halua laittaa tähän meiliosoitettani ja vaikea keksiä, miten saada yhteyttä. Täältä voisi löytyä tilaa ja säästäisit vuokran. Mutta tämän lukevat nyt tietysti kaikki, enkä voi ottaa tänne kaikkia asumaan.
      50 nainen ja koira isossa rivitalossa; kesäaikaan paljon maalla ja koti tyhjänä

      Jos on tiukkaa, ja kavereilla on tiukkaa, niin jakakaa toisen kämppä ja vuokratkaa toinen esim. kesäksi

    • oletko sossu...

      Mene töihin. Lopeta kulutus. JOs ylivelkaannut, se on oma vika. Lisää nimesi perään sana "tuhkamulkku" siihen saakka kunnes velat on maksettu. Kummsta auttaa.

    • veeeeeveeeeeveeeee

      No, siis ilman muuta velkaa saa, jos takuita löytyy. Eihän tuo 4k sentään ole ihmiselle ylitsepääsemätön summa. Jos saat mamman och pappan takaajiksi, ja otat normaali pankkilainan, niin se on ihan varmasti paras keino. Sitten otat itseäsi niskasta kiinni, hoidat koulusi ja menet jossain vaiheessa töihin. Eikä mene ihan hirveän pitkään kun on jo lainat kuitattu.

      Tuossa tilanteessa on pahinta masentua tai heittää hommat nurkkaan. Velkasi on aika pieni ja melko helposti tuosta irtaantuu. Onhan se tietysti ihmiseltäkin hölmöä velkaantua pilipalitarkoituksiin, mutta tehty mikä tehty ja maailmassa on todella paljon suurempiakin munauksia. Tässä on kyse vielä pikkuasiasta. Vaikeintahan on tietysti mennä porukoilleen munauksistaan kertomaan, mutta eiköhän nuo sen - ainakin tovin saarnattuaan - kuitenkin ymmärrä. Kerrot vaan mitä on tullut tehtyä ja sen että nyt kaduttaa. Sanot myös sen, ettet aiemmin tohtinut rahaa pyytää. Kyllä siitä heltyvät. Vähävaraisille 4 tonnia on toki paljon, mutta pakkohan tuosta on eteenpäin mennä.

    • ei ymmärrä

      Mikä ajaa ihmisen ottamaan pikavippejä? AINA pitää olla touhutonni tilillä!

      • Voi ristus

        Te täällä valittelijat ja parkujat, oletteko ikinä ajatelleet että se vika voisi sittenkin olla ihan itsessä?
        Mikähän siinä on että samanlaisista lähtökohdista toiset vain puurtavat eteenpäin ja onnistuvat hoitamaan asiansa ja elämänsä kunnolla, ja toiset syyttävät kaikkea mahdollista muuta kuin itseään elämäntilanteensa hallinnasta?
        Samalla tavalla toiset joutuvat opiskelemaan vähillä rahoilla. Ja samalla tavalla näilläkin on vähävaraisia vanhempia jotka eivät pysty tukemaan lapsiaan. Ja silti he pärjäävät elämässään. ”Oma pikavippihelvetti alkoi kun pesukone hajosi”. Niin, pitäähän se pesukone ostaa vaikka velaksi. Eihän sitä voi käsin pestä pyykkiä kunnes voi ostaa pesukoneen. Kai se pitää se läski perse laahata sinne sohvalle katsomaan salkkareita ennemmin kuin käsin huuhtoa paitansa ja alkkarinsa. Ei näitä pikavippejä pakoteta ottamaan. Valtaosa ottaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. Maataan sohvalla ja laitetaan tekstari menemään. Ja sitten pitsalle.
        Miettikää kuinka aktiivisia olette elämänne suhteen. Enkä tarkoita aktiivisuudella pelkästään täällä huuhtelua ja pikavippien hakemista. Vaan ihan oikeata aktiivisuutta.
        Ehkäpä se on vain sittenkin helpompi syytellä yhteiskuntaa, koululaitosta, sosiaalitoimistoa, kanssaihmisiä, pikavippiyrityksiä… kuin katsoa mitä itse on tehnyt (siis jättänyt tekemättä) oman elämäntilanteensa korjaamiseksi. Vai pitääkö tässäkin muiden, mutta ei itsen, tehdä jotakin?


      • 18+18
        Voi ristus kirjoitti:

        Te täällä valittelijat ja parkujat, oletteko ikinä ajatelleet että se vika voisi sittenkin olla ihan itsessä?
        Mikähän siinä on että samanlaisista lähtökohdista toiset vain puurtavat eteenpäin ja onnistuvat hoitamaan asiansa ja elämänsä kunnolla, ja toiset syyttävät kaikkea mahdollista muuta kuin itseään elämäntilanteensa hallinnasta?
        Samalla tavalla toiset joutuvat opiskelemaan vähillä rahoilla. Ja samalla tavalla näilläkin on vähävaraisia vanhempia jotka eivät pysty tukemaan lapsiaan. Ja silti he pärjäävät elämässään. ”Oma pikavippihelvetti alkoi kun pesukone hajosi”. Niin, pitäähän se pesukone ostaa vaikka velaksi. Eihän sitä voi käsin pestä pyykkiä kunnes voi ostaa pesukoneen. Kai se pitää se läski perse laahata sinne sohvalle katsomaan salkkareita ennemmin kuin käsin huuhtoa paitansa ja alkkarinsa. Ei näitä pikavippejä pakoteta ottamaan. Valtaosa ottaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. Maataan sohvalla ja laitetaan tekstari menemään. Ja sitten pitsalle.
        Miettikää kuinka aktiivisia olette elämänne suhteen. Enkä tarkoita aktiivisuudella pelkästään täällä huuhtelua ja pikavippien hakemista. Vaan ihan oikeata aktiivisuutta.
        Ehkäpä se on vain sittenkin helpompi syytellä yhteiskuntaa, koululaitosta, sosiaalitoimistoa, kanssaihmisiä, pikavippiyrityksiä… kuin katsoa mitä itse on tehnyt (siis jättänyt tekemättä) oman elämäntilanteensa korjaamiseksi. Vai pitääkö tässäkin muiden, mutta ei itsen, tehdä jotakin?

        Sama tuo parku ettei töitä saa, mutta ei ole varaa opiskellakaan. Nykyään pitkäaikaistyötön voi alkaa opiskelemaan työttömyystuella, eli ei tarvitse edes kituuttaa opintotuella. Koulunpenkille esim. lähihoitajaksi, niin johan alkaa töitä löytymään. Palkka ei ehkä päätä huimaa, mutta ainakin sen 9€/h.


      • kokemusta on
        Voi ristus kirjoitti:

        Te täällä valittelijat ja parkujat, oletteko ikinä ajatelleet että se vika voisi sittenkin olla ihan itsessä?
        Mikähän siinä on että samanlaisista lähtökohdista toiset vain puurtavat eteenpäin ja onnistuvat hoitamaan asiansa ja elämänsä kunnolla, ja toiset syyttävät kaikkea mahdollista muuta kuin itseään elämäntilanteensa hallinnasta?
        Samalla tavalla toiset joutuvat opiskelemaan vähillä rahoilla. Ja samalla tavalla näilläkin on vähävaraisia vanhempia jotka eivät pysty tukemaan lapsiaan. Ja silti he pärjäävät elämässään. ”Oma pikavippihelvetti alkoi kun pesukone hajosi”. Niin, pitäähän se pesukone ostaa vaikka velaksi. Eihän sitä voi käsin pestä pyykkiä kunnes voi ostaa pesukoneen. Kai se pitää se läski perse laahata sinne sohvalle katsomaan salkkareita ennemmin kuin käsin huuhtoa paitansa ja alkkarinsa. Ei näitä pikavippejä pakoteta ottamaan. Valtaosa ottaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. Maataan sohvalla ja laitetaan tekstari menemään. Ja sitten pitsalle.
        Miettikää kuinka aktiivisia olette elämänne suhteen. Enkä tarkoita aktiivisuudella pelkästään täällä huuhtelua ja pikavippien hakemista. Vaan ihan oikeata aktiivisuutta.
        Ehkäpä se on vain sittenkin helpompi syytellä yhteiskuntaa, koululaitosta, sosiaalitoimistoa, kanssaihmisiä, pikavippiyrityksiä… kuin katsoa mitä itse on tehnyt (siis jättänyt tekemättä) oman elämäntilanteensa korjaamiseksi. Vai pitääkö tässäkin muiden, mutta ei itsen, tehdä jotakin?

        voi helvetti....on niitä niitäkin ihmisiä jotka yrittää kaikkensa että selviää hengissä tästä elämästä, vaikka olisis kuin aktiivinen kaikkien suhteen nii ei se elämä silti järjesty niin kuin pitäisi, töitä ei löydy, oppisopimuspaikkaa tai opiskelupaikkaa ei löydy, siltikin olisi useampi lapsi hoidettavan ja miehen/vaimon tuloilla ei paskan vertaa tule toimeen


      • 18+18
        kokemusta on kirjoitti:

        voi helvetti....on niitä niitäkin ihmisiä jotka yrittää kaikkensa että selviää hengissä tästä elämästä, vaikka olisis kuin aktiivinen kaikkien suhteen nii ei se elämä silti järjesty niin kuin pitäisi, töitä ei löydy, oppisopimuspaikkaa tai opiskelupaikkaa ei löydy, siltikin olisi useampi lapsi hoidettavan ja miehen/vaimon tuloilla ei paskan vertaa tule toimeen

        Opintoluotsin sivuilta:

        "Saako työttömyyskorvauksella opiskella?
        Vuoden 2010 alussa työttömyysturvaan tuli muutos, jonka mukaan työtön työnhakija voi osallistua päätoimisesti itse valitsemaansa koulutukseen, jos hän on täyttänyt 25 vuotta viimeistään opintojen alkamishetkellä, ja työ- ja elinkeinotoimisto on arvioinut koulutuksen tarpeelliseksi työllistymisen kannalta. Koulutus voi olla esimerkiksi uuteen ammattiin tähtäävää koulutusta tai keskeytyneiden opintojen loppuun saattamista."

        Ensin työkkärin kanssa sopimaan minkä hyväksyvät koulutukseksi ja sitten yhteishakuun muiden rinnalle hakemaan kouluun. Esim. juuri lähi- ja sairaanhoitajia tarvitaan jatkossa paljon lisää, eikä tuohon koulutukseen nyt mahdottoman vaikea ole päästä. Vajaa 4 vuotta ja sulla on ammatti jossa aina riittää töitä. Jos mihinkään kouluun ei pääse, niin sitten pitää katsoa peiliin ja miettiä onko siellä pään sisällä sittenkään mitään...


      • Huuhtelija
        Voi ristus kirjoitti:

        Te täällä valittelijat ja parkujat, oletteko ikinä ajatelleet että se vika voisi sittenkin olla ihan itsessä?
        Mikähän siinä on että samanlaisista lähtökohdista toiset vain puurtavat eteenpäin ja onnistuvat hoitamaan asiansa ja elämänsä kunnolla, ja toiset syyttävät kaikkea mahdollista muuta kuin itseään elämäntilanteensa hallinnasta?
        Samalla tavalla toiset joutuvat opiskelemaan vähillä rahoilla. Ja samalla tavalla näilläkin on vähävaraisia vanhempia jotka eivät pysty tukemaan lapsiaan. Ja silti he pärjäävät elämässään. ”Oma pikavippihelvetti alkoi kun pesukone hajosi”. Niin, pitäähän se pesukone ostaa vaikka velaksi. Eihän sitä voi käsin pestä pyykkiä kunnes voi ostaa pesukoneen. Kai se pitää se läski perse laahata sinne sohvalle katsomaan salkkareita ennemmin kuin käsin huuhtoa paitansa ja alkkarinsa. Ei näitä pikavippejä pakoteta ottamaan. Valtaosa ottaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. Maataan sohvalla ja laitetaan tekstari menemään. Ja sitten pitsalle.
        Miettikää kuinka aktiivisia olette elämänne suhteen. Enkä tarkoita aktiivisuudella pelkästään täällä huuhtelua ja pikavippien hakemista. Vaan ihan oikeata aktiivisuutta.
        Ehkäpä se on vain sittenkin helpompi syytellä yhteiskuntaa, koululaitosta, sosiaalitoimistoa, kanssaihmisiä, pikavippiyrityksiä… kuin katsoa mitä itse on tehnyt (siis jättänyt tekemättä) oman elämäntilanteensa korjaamiseksi. Vai pitääkö tässäkin muiden, mutta ei itsen, tehdä jotakin?

        Tuttu työtön teki lähes 300 euron vesitasauslaskun vuodessa pesemällä nyrkkipyykkiä, kun pesukone hajosi. Siis kuukausittaisten vesimaksujen päälle.


      • opiskelumuistoja
        Huuhtelija kirjoitti:

        Tuttu työtön teki lähes 300 euron vesitasauslaskun vuodessa pesemällä nyrkkipyykkiä, kun pesukone hajosi. Siis kuukausittaisten vesimaksujen päälle.

        Käsin pyykkäys kuluttaa paljon vettä. Opiskeluaikana en omistanut pyykkikonetta. Jonkun verran jouduin pesemään käsin ja otin aina vedet talteen isoon saaviin. Käytin tuon veden vessan huuhteluun, joten tavallaan ei mennyt tippaakaan hukkaan vettä, kun pönttöä ei tarvinnut aina vetää. Samoin otin talteen tiskausvedet, jämävedet vedenkeittimestä jne. Nekin vein saaviin, josta ämpärillä lapoin vessanpönttöön. Yksi pöntön vetäisy on noin ämpärillinen vettä. Uusissa pöntöissä on iso ja pieni huuhtelu, mutta silloisen kämppäni vanhassa pöntössä oli vain se yksi tuhlaava huuhtelu.

        Kävin joskus vanhempien luona pyykkäämässä, joskus kävin maksullisella pyykkituvalla ja matot kävin pesemässä kunnan yleisellä mattolaiturilla. Kesällä kävin uimassa ja säästin suihkuvettä.

        Suoraan sanottuna ei ole ikävä näitä aikoja. Velkaa en ottanut, mutta paljon kävin yötöissä ja päivät opiskelin. Työn saanti oli vaikeaa ja hanttihommistakin tapeltiin kuka ne saa. Onneksi sain välillä töitä.


    • sinne anomus heti

      ilman muuta pyydä lisälainaa suomen hallituksellta,sieltä pesee apua sinullekin,koska
      puoli eu:ta lainaa jo suomesta.
      sinun pikkuvelkasi menee siinä muitten sivussa huomaamatta.

    • 1+9

      Minulla myös velkaa kerääntynyt n. 10000€..Ongelmana onkin se että laskut ollut perinnässä jo monta vuotta ja kerran olen jo ulosototkin kuitannut kokonaan.. On aivan sula mahdottomuus maksaa n. 6 eri perintäfirmalle osamaksulla ( summasta tulee yhteenlaskettuna todella suuri ) Töissä käyn n.9€ tuntipalkalla osa-aikaisena joten palkka ei riittäisi enää velkojen maksuun elämiskustannuksien jälkeen..nytkin jo "kädestä suuhun-meininki" .

      • kokemusta on

        tuttu tunne. itse samassa jamassa, toivottavasti kumpikin selviää tästä paskastas äkkiä pois


    • kohtalotoveri

      itse samassa jamassa myös....paitsi että olen työtön ja viiden lapsen huoltaja...plus aviomies päälle......tietoa ei ole miten selvitään tästä paskasta, työnhakuki tökkii ku eräs työnantajan rekrytoija sairaslomalla jo useamman viikon :/

    • saunasiili

      Mikä pakottaa ihmiset ottamaan pikavippejä? Nyt on turha sanoa että se kun rahaa ei ole... Noi vipit pitää maksaa kuukauden päästä, jos sitä rahaa ei nyt ole niin mistä sitä löytyisi kuukauden päästä?
      Lyhytnäköistä ajattelua, kuvitellaan että ensi kuussa opintorahaa/asumistukea/toimeentulotukea/työttömyyskorvausta/sairaspäivärahaa/eläkettä jne. tulee ENEMMÄN kuin tässä kuussa????
      Kuukausi on nopeasti eletty ja sitten ei rahaa taaskaan ole enempää kuin viime kuussa?! Kumma juttu...
      Sille joka pesukoneen ostoon otti 300e pikavippiä, miksi et ottanut pesukonetta esim. Anttilasta osamaksulla? Kuukausimaksu ehkä noin 30e, mutta eihän siinä mitään jos kerran haluaa välttämättä itsensä saattaa kuseen pikavippien kanssa. Olisiko käytettyä löytynyt pienellä vaivalla?
      En tässä halua ilkeillä, olen osani saanut minäkin ja selvinnyt, syynä ei tosin ollut pikavipit tai muu siihen verrattava, eipä käyneet vipit mielessäkään eikä käy nytkään. Minkä ostan sen maksan heti tai osamaksulla mutta vippejä en ole koskaan ottanut. Enkä ota. Velkaahan ihmisellä voi ja saa olla, kunhan sen vaan pystyy lyhentämään.

    • haevelkajärjestelyä!

      www.velkajarjestely.fi vapauttaa.

    • Pyytäkää

      Kataiselta apua.Se auttaa varmman mielellään.Eikä noi teidä jutut ole kun pikku juttuja,Porttugali ja muiden EU maiden rinnalla.Eiköhän tuo Katainen pistä nuokin pikkuvipit ym pienet rahavaikeudet kuntoon hetkessä.Nyt kun sentään on kysymys kotomaan kansalaisten vipeistä.Tokkopa nuo nyt sitten on mikään ongelma maassamme,meillä kun on niin hyvä takuu mies.

    • Morjeeeens

      Pikavipit ovat petollisia. Itsellni kokemusta niistä 5 vuoden takaa. Ekan kerran ku oli lähellä ulosottoa velkani maksoi eksä. En oppinut siitä mitään vaan syksyllä masennuin ja otin pikavippejä 2500 euron edestä.. Heräsin liian myöhässä ja nielasin ylpeyteni ja pyysin tädiltäni apua. Vaikka noloa olikin mut ei ollu muuta vaihtoehtoa. silloin vasta tajusin miten alas olin vajonut. Tätini maksoi laskut ja lyhennän hänelle velkaani tällä hetkellä kuukausittain. Luulen että vanhempasi auttavat sinua mielellään vaikkei siltä tuntuiskaan. pyydä heidat istumaan pöydän ääreen ja juttele asiasta. Tärkeintä on se että on vastuuntuntoa velanmaksamisesta niin kyl se siitä..tsemppiä!!

    • -x-

      Kotona voi pelkän tietokoneen avulla tienata hieman lisää. Liittyminen täysin ilmaista, eikä velvoita sinua mihinkään. Lisäksi saat ilmaisen kurssin englanniksi. Tosin tässä täytyy olla kärsivällinen tuoton suhteen.
      Voit lopettaa milloin haluat. Ainakin tämä on hauskaa! http://www.sfi4.com/11359972/FREE

      • hyvin kerännyt

        Ilmaista rahaa sataa myös taivaalta.


    • hanurikauppias

      Myy hanurias ja kerää tyhjiä pulloja, sillä tienaa 4 donaa about viikossa.

    • stetson67

      Mikä tuosta 4000 euron summasta on pelkästään korkojen osuus? varmaan aika hulppea.

    • yli varojensa elänyt

      Omakohtainen kokemus on että hommaat takaajan lainalle, neuvottelet pankista
      tarpeeksi pitkäaikaisen lainan ja maksat vipit kerralla pois. sopeutat elämäsi tulojesi
      mukaan,makselet vanhat vipit pois, ja uusi elämä alkaa.

    • Mitä väliä

      Mitä väliä??? Ei valtiot Kreikka, Irlanti ja Portugalikaan pysty itse maksamaan velkojaan.

      Tee lisää velkaa niin paljon kuin voit, ja kun luotot menee, päästä kaikki perintään. Ja huomaat, että kuukautta kohti sinulle jää enemmän rahaa käyttöösi kuin aikaisemmin.
      Siten elä pelkästään käteisellä, ja kun velkojat ovat saaneet omansa (velat myös vahenevat), saat taas luottosi takaisin.

      Sitten voit toistaa saman tai toimia toisin.

    • lallatilaa 86

      Minulla oli pikavippivelkaa pyöreät 8000e.. Kierre lähti opiskeluaikoina, ei ollut varaa mihinkään ja vipit tuntu helpolta ratkaisulta, kun halus välillä saada jotain ostettua. No sitten havahduin jossain vaiheessa, kun laskuja pursus postiluukusta ja olin ihan hukassa.. En enää itse kyennyt selvittämään jokaista velkojaa, joten otin yhteyden velkaneuvojaan. Hänen avullaan sain sovittua jokaisen velkojan kanssa velkajärjestelystä, jolla maksan tietyn summan kuussa niin kauan että maksettu pois. No, onhan se lommo 400e kuussa ainakin sinne vuoden 2012 loppuun asti.. ja luottotiedot poissa vielä varmaan kauemmaksi aikaa. Eli yksi hyvä neuvo asioiden järjestämiseksi itse ottaa yhteyttä joka ikiseen velkojaan ja koittaa sopia tästä velkajärjestelystä.. Tai sitten velkaneuvojan kautta, kuten minä tein avuttomuuttani.. Nykyään vipit lähinnä ällöttää, sen viimeisen otin päälle vuosi sitten.. en ostele mitään veloiksi, kaiken maksan heti pois, en tilaile lehtiä tms. Onpahan jotain kerrottavaa lapsille tulevaisuudessa, näin tuli hölmöiltyä :)

    • Auringonlapsi86

      Tietääkö kukaan, jos pyydän velkaneuvojaa soittelemaan puolestani, niin onko minulla siinä vaiheessa luottotiedot jo menneet? Tai pitääkö olla mennyt?

      Mulla hirveesti velkojia kintereillä ja huomenna pitäis tarttua luuriin viimeistään.
      Luottotiedot vielä toistaiseksi kunnossa....

      Huhhuh..

    • deu

      Mitä ihmeen kierroksia täällä on otettu hyvistä neuvoista? Jos neuvot ovat turhia tai jo toteutettuja - eikö ne vain voi ohittaa? Jotenkin kummasti mielessä kävi eräs vanha sanonta koirasta, kalikasta ja kalahtamisesta. Voin ymmärtää että köyhyys voi ahdistaa, mutta tässä maassa kyse on kyllä valinnoista. Opiskele alaa missä työllistyt todennäköisimmin ja ole nöyrä.

      Talous pysyy tasapainossa jos menot ovat suhteutettu oikein tuloihin nähden.

      Itse olen aikanaan valinnut ensimmäisen opiskelualani väärin ja olen kokenut työttömyyttä ja muuta mukavaa. Opiskelin toisen, työllistävän ammatin myöhemmin ja eli noin 400 eurolla per kuukausi. Vuokra oli 330 euroa sisältäen veden ja sähkön, netti noin 20 euroa ja loput meni varsinaiseen elämiseen. Uskokaa tai älkää, säästin joka kuukausi pahan päivän varalle. Joinain kuukausina ei jäänyt paljoa yli, jonain kuukautana saattoi jäädä kymppikin. Kuitenkin, ajan kanssa minulle kertyi säästöjä ja niistä rahoitin yllättäviä menoja.

      Ammattikoulua kun kävin, hyödynsin parhaani mukaan koulun tarjoaman ilmaisen ruoan ja lisää purtavaa etsin dyykkailemalla. Vaatteita hain kirppareilta ja UFF:lta. Kyllä UFF on joissain vaatteissa edullinen, kun tarkemmin etsii niin hyvälaatuisia merkkejä voi löytää ns tavallisin hinnoin. Minulla itselläni ei ollut pesukonetta eikä taloyhtiössä ollut pesutupaa, joten pyykkäilin käsin. Kyllä onnistuu. Lähipiirissä oli henkilö jolla oli pesukone ja siellä pyöräytin pyyhkeet ja lakanat tarvittaessa. Leivoin itse leipäni ja tein ruokaa pakkaseen. Valmistumisen lähellä hakeuduin opintojen viimeiseen työharjoitteluun siihen paikkaan mistä aioin hakea töitäkin. Ja sieltähän sain töitä ja tulot kasvoivat. Työharjoittelinahan on talolle ns. ilmaista työvoimaa, mutta ulisemalla vääryyttä ei kukaan voita mitään. Ahkera kannattaa olla aina, niin syntyy suhteita sinnetänne ja on myöhemmin näyttää toteen ettei ole vain löhöillyt ja ollut.

      Palkkani ei ole koskaan ollut huimaavan suuri, mutta yhä edelleen pitäen menot pienempinä kuin tulot, asun nyt omassa asunnossani ja minulla on kotonani ihan oma harrastehuone niille asioille mitä ennen opiskelin ja nyt voin toteuttaa sitä omalla painolla ja niin juuri kuin haluan.

      Mitä haluan sanoa? Omilla valinnoilla todellakin pystyy vaikuttamaan siihen miten pärjää, ei ole olemassa kovin montaa asiaa jotka keikauttaisi veneen lopullisesti. Härkää vaan sarvista kiinni ja jokainenhan kantaa vastuun omasta elämästään, eikö?

    • no hätä

      Itse hommasin aikoinani vastaavassa tilanteessa reilun 30000mk velat vastaavassa tilanteessa kun tuli otettu Ellos luottoja, Stockmannin luottokortt ja vastaavaa ja baariin piti päästä joka viikonloppu ja tietysti pe-la.

      Jossain vaiheessa alkoivat tietysti kinuamaan takaisin, mutta kun tuloja ei ollut niin jäi tietysti maksamatta kaikki ja aikanaan tuli postista kirjeitä käräjäoikeudesta kun yksipuolisena tuomiona oli siirretty ulosottoon.

      Tein sitten maksusopimuksen ulosottomiehen kanssa, mutta pystyin maksamaan niin vähän että käytännössä pääoma ei lyhentynyt ollenkaan ja tätä kesti joitakin vuosia.

      älä turhaan hätäile, sillä tuo summa on kuitenkin käytännössä aivan mitätön ja saat sitten joskus aikanaan maksettua. Ulosottoon menossa on se hyvä puoli -ainakin omalla kohdalla oli- että luottotiedot meni 5 vuodeksi joten uutta lainaa ei mitenkään saanut joten pystyi keskittymään vanhan maksuun. :)

      Itsellä on nyt se tilanne että lainaa on 550k€ joten kaikki on suhteellista.

    • yritystä on

      kuinka tuttua lukua kaikki ,paitsi että kakka töitä ei ole ei kaikki voi olla luku ihmisiä tarvitaan myös käytännön työn tekijöitä niinkuin siivoojakin on kuinka arvokasta työtä se on ,koitappa asua KK paikassa jota ei siivota .minäkin oon taistellut pikavippien kanssa ,aina vaan uudestaan ottanu vaikka menee 600 euroo kk lyhennykseen saavuttaa tasapaino voin vakuutta pärjää 15 eurollkin viikon jos itse laittaa ruuan ja leipoo kuivahiiva on oiva keksintö ei siinä mitään noloo oo jos asiansa hoitaa se vain vie aikaa

    • asiat kuntoon

      Tiedän ettei tämä välttämättä auta sua, mutta ettet kasvattaisi velkaa enempää, niin kokeile tätä väliaikaisesti.

      http://rahaanopeasti.blogspot.com/

      Laina olis tosin paras vaihtoehto ja voihan sitä kysellä pankista. Epäilen kyllä, etteivät mielellään lainaa ihmiselle, jolla muutenkin velkaa. Mutta voi olla että jokin pankki ymmärtää ja antaa lainaa. Jos vanhemmat takaa, en usko että mitään ongelmaa. Yksi vaihtoehto on antaa rahojen mennä vaan ulosottoon. Siinä tietysti tulee perintämaksut yms., mutta jos oikeasti ei ole mitään vaihtoehtoa, niin ei noin pieni summa ulosotossa kamala asia ole. Et ainakaan voi uusia vippejä ottaa. Et myöskään saa laskulla mitään, etkä myöskään lainaa vaikka olisit töissä. Oikeastaan ihan hyvä asia.

      Mutta kun saat opiskelut loppuun ja pääset töihin, niin menet velkaneuvojalle ja sulta lähtee tietty summa kuukaudessa maksuun. En tiedä kuinka suureksi se summa kasvaa, mutta jos mitään vaihtoehtoa ei ole, niin ei kannata ainakaan stressata asiasta. Se mikä on tehty on tehty eikä suomessa kenellekään käy mitään...ei edes autoa viedä pihasta, jollei ole joku kallis. Annat perintäkirjeiden tulla ovesta ja maksat sitten kun sulla on rahaa. Normaalin ihmisen kuukausipalkalla velat saa maksettua nopeasti ja taitaa mennä 5 vuotta että ulosotto häipyy rekisteristä ja saat elää normaalin ihmisen elämää. Ulosotto tosin saattaa haitata, jos muutat toiseen vuokra kämppään tässä välissä.

      • Tarkkana

        Hyviä neuvoja paljon. Yksinkertainen on mielestäni kaunista. Kirjaa tulot ja menot ylös säännöllisesti! Poista kaikki turha meno. Kun pidät kirjaa menoista tiedät mistä karsia. Karsiminen ei välttämättä tarkoita luopumista!!! Minun ehdoton neuvoni on kuitenkin, että ÄLÄ KÄYTÄ PIKAVIPPIFIRMOJA missään muodossa!!!


    • köyhä_opiskelija

      Mä olen kanssa hukkumassa vippi laskuihin. Tosin mulla ei oo niitä kun 300 yhteensä. Kaikki on menny pakollisiin laskuihin ja vuokraan sekä ruokaan, kun taloudellinen tilanteeni kaatui kun jouduin sairaslomalle. Nyt olen päättänyt etten ota enää vippejä. En mieti sitä edes vaihtoehtona. Kerään kaikki laskut samaan pinoon, listaan ylös pakolliset, välttämättömät menot sekä tulot ja käytän kaiken ylimääräisen laskujen pois maksuun. Myönnän, mä vielä alkukuusta otin muutaman vipin jotta sain vanhat maksettua.. Mutta nyt oon miettiny ja valvonu ja itkeny monta yötä ja päätin tehä stopin koko velkakierteelle. Tajusin, että se ongelma vaan siirtyy ja tuplaantuu jos maksan vipit vipeillä. Pienestä sairauspäivärahasta sekä yleisestä asumistuesta ei paljoa ylimääräistä jää, n. 600 euroa saan verojen jälkeen ja vuokra on 325. Sitten syöminen, josta tingin paljon ja puh.laskut sun muut pakolliset laskut. Ei mulla paljoa jää, mutta on sekin jotain, sillä pystyn edes muutaman laskun maksamaan pois. En ole vielä soittanut firmalle ja koittanut sopia uutta maksusuunnitelmaa - ei ole ollut tarvetta.. Okei, yks lasku on myöhässä mutta siitä tulee 5 euron myöhästymismaksu kun eräpäivän siirtämisestä olis tullu 10 euroo lisää.

      Tingin kaikesta, en osta vaatteita, en käy missään mihin menee rahaa, ostan halvinta, teen ruokani itse yms. Ainoa mistä en tingi on eläimet. Ja ei, niitä en myy pois. Mutta kaikkea muuta turhaa kamaa olen myynyt esim. huuto.netissä ja olen saanutkin jonkun verran rahaa. Edes se 10 euroa on tärkeä summa mulle.

      Tällä hetkellä tuntuu että selviän tästä vielä jotenkin. Tsemppiä kaikille velkakierteessä oleville, koitetaan saada asiat kuntoon!

      • mitä kuka häh

        Oletko laskenut paljonko eläimiin menee rahaa "siitä en tingi". Jos kysymyksessä on pari koiraa, niin nehän syövät julmetusti. Pari hamsteria tai gerbiiliä sentään kuluttaa vähän.

        Jos kysymyksessä on pari rotukoiraa, niin ne myymällä ilmeisesti velat hoituis heti ja jäis jäljelle rahaa. Jos olet pienituloisena hankkinut kalliita rotukoiria, niin enpä ihmettele että ole veloissa.


    • näinpä........

      Siis mulla on kaks kissaa ja 6 jyrsijää. Hamstereita ja gerbiileitä, niihin ei mene paljoa kk rahaa. Kissoille ostan ruokaa kun on hyviä tarjouksia = ostan enemmän jotta on kaapissa niille ruokaa.

      Ja nää eläimet mulla on ollu jo yli vuoden, eli en ole velallisena niitä hommannut :) enkä aio myydä niitä pois.

    • Hämmästynyt neitokai

      Hmm..ei millää pahalla kun katsoo teidän idioottejen jutttuja tääl..esim tää yks vitun puupää mikä ehdotti jos rotukoiria myy pois ja maksa velat niillä. Mikäköhän laukkuhousujuntti sä oikein olet?Mulla itselläni 2 huippu chiuahuaa ihan rotukoiria vitun kalliita molemmat,mut et ei ikinä tulis mieleenkään myydä rahapulassa niitä pois.Se on täysin sama kun myisit oman lapsesi! Toiseks mä en mitää pikavippejä tarvi sun muuta mut en käsitä mikä teillä on elämässä menny noin pahasti pieleen ajatellen tota tilannetta. Itse shoppailen Louis Vuittonin liikkessä ja ne on vitun huimia summia mitä yksi laukkukin voi maksaa. Mut käyn harvoin ja nautin elämästä.En osais ikinä kuvitella et suomessa tollasia väliinputoojia. Onko nää jutut tää oikeesti edes tosia? Itse tienaan reilut 6tuhatta kk ja ei ole koskaan ainuttakaan perintä tms kirjettä tullu joten vaikea mun sanoa miltä tollanen tuntuu mut pointti oli se et koiriani en kyllä ikinä myis pois.Vaik olisin samas tilanteessa kuin te. Hyvää kesää vaan.

      • hyvää kesää vaan juu

        Millähän ammatilla tienaat 6000 e /kk ? Jos vähänkään aivojasi käytät, niin tajuat, että opiskelijalla ei ole kuuden tonnin kuukausituloja. Kaikki eivät muutenkaan ole syntyneet kultalusikka suussa, eivätkä ole johtajia ym. ammatiltaan.


    • LåLLer

      Kannattaa mennä velkaneuvojalle ja myös kannattaa kokeilla kirkon diakonia-apua (vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan)


      Artikkeli noista pikavipeistä ja velkakierteistä: http://urly.fi/9P

      Tsemppii

    • pärjäilijä
    • ghsjödgäög

      Suosittelisin varaamaan aikaa velkaneuvojalle, siellä lasketaan yhdessä sinun tulosi, menosi ja kaikki velkasi, ja niiden pohjalta ryhdytään tekemään suunnitelmaa asian selvittämiseksi. Itse kävin juuri tänään velkaneuvojan luona, ja päädyttiin siihen, että otan heidän kauttaan pienikorkoisen sosiaaliluototuksen, jolla maksan kaikki mahdolliset velat pois. Laskelmien mukaan menisi n. 5 vuotta ja sitten olisi kaikki hoidettu pois (velkaa minulla on vajaat 8000€). Ilman tätä sosiaaliluototusta velkojen maksaminen olisi todella työlästä, ja ne ehtisivät kasvaa korkoa aika reippaasti ennen kuin kaikki olisi maksettu pois. Eli jatkossa lyhennän velkaani määrätyllä summalla kuukaudessa, ja saan kaikki hoidettua pois paljon nopeammin kuin ilman sosiaaliluototusta.

      Tsemppiä, kyllä ne asiat järjestyvät kunhan vaan haet ajoissa apua!!

    • lainaahopeaa
    • Velkaneuvoja_10

      Helpon rahan jäljille pääsee ketjusta:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9886029

    • olisiko apuja?

      Minulla on vajaa 1100 euroa pikavippi laskuja tuolla nurkalla. :/ Olen jotenkin kussut tämän elämän ja sen tiedän hyvinkin. Ajattelin, että oisiko teillä jollakin vähän neuvoja, että mitä teen? Rahaa ei ole pahemmin yhtää ja kohta työtön. :(

      Tiedän, että olen vaikeuksissa, mutta parissa on eräpäivä parin päivän pääst. :/

    • 12+8

      Sulla "vielä" ole hätää, noin 60päivää vielä aikaa, summa tietysti nousee kokoajan. No jos kerran olet kohta työtön ja rahaa ei ole, niin eikös silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää mennä vanhemmille ja pyytää se summa? Tai sitten vain myyt jotain tavaroita. Ei se raha katsos mistään taivaasta tipu sun tilille, pakko sitä on jostain tehdä. Pankista voit tietty vielä nyt heti mennä kokeilemaan, vielä kun on työpaikka niin voit saada tuon summan lainattua, on se parempi pankille sitten maksaa.

    • kulutusaddikti

      Velkakierre katkaistaan tajuamalla bisnesvoimien aivopesu. Piste.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe