Opiskelijan velkakierre. Miten katkaista??

peeaa opiskelija

Olen opiskelija ja olen onnistunut hankkimaan itselleni tyhmyyttäni n.4000 euron pikavippivelat. Takana on paljon ahdistusta, stressiä, kyvyttömyttä käsitellä muita asioita kuin sitä että saan koulun hoidettua tunnollisesti. Kierre alkoi kun työtilanteeni oli niin huono että opintolaina riitti pelkästään laskujen maksuun. Ylpeyteni esti minua pyytämästä rahaa vanhemmilta, ja pikavippikierre oli valmis..

Vasta nyt olen havahtunut tilanteen vakavuuteen ja täysin neuvoton mitkä ovat vaihtoehtoni päästä tilanteesta kuiville. Onko kohtalotovereita tai neuvoja? Arvostaisin todella paljon. Opiskelija kun ei voi saada lainaa pankista kun ei ole tarpeeksi tuloja ja opintolainatkin olen jo käyttänyt vippien maksamiseen. Vai onko lainan saanti mahdollista jos esim.vanhemmat suostuvat takaajiksi? Lueskelin muista ketjuista että joku oli vanhempiensa kautta ottanut lainan ja lyhentänyt sitä sitten heille.. Vanhempanikin ovat vähävaraisia ja ottaa todella koville jos joudun heitä tällä asialla vaivaamaan... No minkäs teet...

113

7486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+17

      Tilanne kuulostaa vastaavalta kuin itselläni noin 15 vuotta sitten. Opiskelijan elämä oli niukkaa ja velkaa tuli tehtyä.

      Itselläni herätys tuli siinä vaiheessa, kun opintotuki katkaistiin ja vaadittiin maksamaan edellisiäkin takaisin. Silloin olin tilanteessa, että velkaa oli paljon ja tuloja opintotuen katkaisun myötä nolla. Mietiskelin asiaa ja totesin että tässä on kaksi vaihtoehtoa; voin jäädä surkuttelemaan omaa tilannettani ja hiljalleen vaipua ikuiseen talouskurimukseen tai sitten voin ottaa pääni pois perseestä ja korjata tilanteeni.

      Valitsin jälkimmäisen.